Alkmaarsche Courant Haar avonturier. Stad en Omqzoinq Seuilletw Jladiopcoacamma Honderd Zes en Dertigste jaargang. DINSDAG 3 JULI No. 154 1934 OVERURENVERGOEDING POLITIE PERSONEEL IN VASTEN RECHERCHEDIENST. B. en W. schrijven in bijlage No. 96: Bij Uw besluit van 21 Juli 1932 is de verordening, regelende de inrichting der gemeentepolitie met betrekking tot de ver goeding van overuren gewijzigd. Deze wij ziging trad in werking op 1 Januari 1932. Werd voordien voor overwerk eerst een ver goeding genoten, indien daarvoor in eenige week meer dan drie uren of in eenig jaar meer dan veertig uren in beslag waren ge nomen, na dien datum wordt voor elk over uur een vergoeding toegekend. Deze regeling geldt niet voor het perso neel in vasten recherchedienst. Deze function- narissen genieten sedert 1 Januari 1924, ongeacht het aantal overuren, een vaste jaarlijksche toelage van 75. In dit bedrag werd bij bovenvermeld besluit geen wijziging gebracht. Door de nieuwe regeling bedraagt de aan de agenten van politie wegens verricht over werk toekomende vergoeding per jaar thans ongeveer evenveel als de jaarlijksche vergoe ding van de rechercheurs, die echter, in ver band met het bijzondere karakter van hun dienst, belangrijk meer overwerk moeten ver richten dan met het overig politiepersoneel het geval is. Deze toestand komt ons niet juist voor. Wij achten het daarom gewenscht, dat de vaste jaarlijksche toelage van het personeel in recherchedienst wordt verhoogd tot 150. De commissie van overleg voor de ambte naren kan zich met onze zienswijze vereeni gen. B. en W. stellen derhalve voor het desbe treffende besluit te nemen. VERORDENING VOOR HET MURMELLIUS-GYMNASIUM. In bijlage No. 94 schrijven B. en W.: De Verordening op het Gymnasium te Alkmaar, vastgesteld bij Raadsbesluit van 1 Juni 1904, is sindsdien eenige malen ge wijzigd, zoodat zij geen overzichtelijk geheel meer biedt. Enkele bepalingen van deze ver ordening zijn niet meer in overeenstemming met den bestaanden toestand en met de praktijk. Aangezien de verordening thans wederom een aanvulling dient te ondergaan, hebben wij van deze gelegenheid gebruik meenen te moeten maken om een geheel nieuwe veror dening te ontwerpen, waarin bovendien nog enkele overigens wenschelijk geachte voor schriften kunnen worden opgenomen. Gelijk wij U in ons voorstel met betrekking tot de reorganisatie van de Handelsschool mededeelen, acht de minister van Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen het billijk, dat aan de leerlingen van die school voor de hun verstrekte programma's en lesroosters voortaan een zoodanige prijs in rekening wordt gebracht, dat de aanschaffingskosten gedekt worden door de opbrengst van de verkochte exemplaren. Indien zoodanig voorschrift ten aanzien van de Handelsschool wordt vastgesteld, dient naar ons voorkomt eenzelfde regeling te gelden voor het Murmellius-Gymnasium. Wij hebben hieromtrent het oordeel gevraagd van den Rector en van Curatoren. De Rector deelde ons mede tegen de door ons gedachte bepaling geen bezwaar te heb ben. Curatoren adviseeren ons dezen maatregel niet in te voeren en voorzien praktische moei lijkheden in dier voege, dat meer leerlingen te zamen één programma en één lesrooster zullen verlangen, zoodat een verminderde afname ontstaat, welke noodzakelijk prijs- verhooging tengevolge zal hebben om te be reiken, dat de aanschaffingskosten gedekt worden. Mocht niettemin tot invoering wor den overgegaan, dan zou naar de meening var curatoren het verplichtend stellen van de aanschfafing van één programma en één lesrooster per gezin, waaruit één of meer leerlingen het gymnasium bezoeken, niet kun nen uifolijven. Voor Rijks hoogere burgerscholen geldt ♦en deze bepaling, dat de leerlingen, door of voor wie geen schoolgeld verschuldigd is, deze stukken kosteloos ontvangen, en dat de overigen hiervoor een door den minister van Een episode uit den Dertigenjarigen Oorlog Oorspronkelijke schets van G. P- BAKKER. 29). „En nu ligt u met een lichte hoofdwonde in bed. Dat is alles". Saxon wilde overeind gaan zitten, maar Melchior sprak: „Neen, kapitein, een paar dagen rust, tot de wond dicht is. Ga maar slapen, niet denken, u wordt gauw genoeg weer beter". Na eenige uren werd Saxon wakker, wil de opstaan, maar toen hij zich oprichte overviel hem weer een duizeling en hij zonk terug in de kussens. Den volgenden morgen klopte Marion zacht op de deur en vroeg: „Mag ik binnen komen?" Bij het zien van haar avonturier, op het witte kussen met ziin knap bleek gezicht, dat nu bijna jongensachtig scheen, kwam er zulk een teedere blik in haar donkere, groote ga zel lenoogen, als Saxon nog nooit in een vrouwengezicht had gezien. „Saxon! Ik weet werkelijk niet hoe ik je moet danken", zei ze zacht, „en hoe ik mij moet verontschuldigen tegenover jou Door mijn gioote domheid ben je gewond gewor den. Door de groote domheid mij te laten Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen te bepalen bedrag verschuldigd zijn. Zal een overeenkomstige regeling ook voor de Han delsschool gelden, dan kan o.i. de invoering ook voor het Murmellius-Gymnasium niet achterwege blijven. Het verplichtend stellen van aanschaffing van een programma en één lesrooster per gezin heeft onze instemming niet. Niet alleen zal zulks prijsverhooging tengevolge heb ben, maar bovendien verschil in het bedrag hetwelk per leerling zou moeten worden be taald. Wij zijn dan ook voornemens de rege ling zoodanig toe te passen, dat iedere leer ling een programma en een lesrooster moet aanschaffen. Met betrekking tot het ontwerp van de verordening hebben wij de adviezen inge- wonen van Curatoren en van de Vereeniging van leeraren bij het gymnasiaal- en handels onderwijs alhier. De Vereeniging van leeraren deelde ons mede tegen het ontwerp geenerlei bezwaren te hebben. Curatoren geven ons in overweging een viertal wijzigingen in het ontwerp aan te brengen. Wij hebben daartegen geen bezwaar en de gewenschte wijzigingen aangebracht, door in artikel 5, 4e lid, de woorden „in overleg met'' te vervangen door „met goedkeuring van", en de verordening aan te vullen met een 3e lid in artikel 7, artikel 18, en een le lid in artikel 10. Op laatstgenoemde aanvulling vestigen wij in het bijzonder uwe aandacht. Bij Koninklijk Besluit van 8 Februari 1934 zijn nieuwe voorschriften vastgesteld met betrekking tot het toekennen van Rijksssubsidie ten behoeve van gemeentelijke hoogere burgerscholen en gymnasia, waarvan die ten aanzien van de getallen leorlingen, waarbij klassesplitsing mag of moet plaats hebben, met den eerstvoi- genden cursus zullen gelden voor de eerste klasse, en verder van jaar tot jaar van kracht worden voor de aansluitende hoogere klassen. Klasse-splitsing moet plaats hett>en bij meer dan 36 leerlingen en mag plaats hebben bij meer dan 32 leerlingen. Parallel- afdeelingen komen echter eerst dan voor Rijkssubsidie in aanmerking, wanneer het gemiddeld aantal leerlingen per afdeeling ten minste 25 bedraagt. De ongesplitste klasse of ten minste één der parallel-afdee- lingen komt in ieder geval voor subsidie in aanmerking. De minister van Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen kan in bepaalde omstandigheden afwijkingen toestaan. Naar verwachting zullen pl.m. 40 leerlingen in aanmerking komen voor plaatsing in de nieuw te vormen eerste klasse van het Mur mellius-Gymnasium. Wij hebben den mi nister machtiging verzocht om de klasse te splitsen. Mocht de minister deze machtiging niet verleenen, dan zal öf de klasse toch ge splitst moeten worden en één der parallel- afdeelingen niet voor Rijkssubsidie in aanmer king komen öf tot beperking van het aan tal leerlingen moeten worden overgegaan. Deze beperking kan plaats hebben 1. door een aantal nieuwe leerlingen naar een nader vast te stellen maatstaf niet toe te laten; 2. door niet verder toe te laten leerlingen, fdie niet worden bevorderd en van wie niet te verwachten is, dat zij het gym nasiaal onderwijs met vrucht zullen kun nen blijven volgen; 3. door, zoo noodig, beide maatregelen toe te passen. Tot toepassing van den maatregel, onder 2 genoemd, zullen curatoren eventueel al leen dan kunnen overgaan, wanneer de ver ordening hun daartoe bevoegdheid verleent. Hiertoe dient de bepaling van artikel 10, le lid. Het ligt voor de hand, dat van een en ander slechts onder den drang der omstan digheden gebruik zal worden gemaakt. Onder overlegging van het advies van de commissie van bijstand voor het Onderwijs stellen B. en W. den raad vóór het desbe treffend besluit te nemen. REORGANISATIE HANDELS SCHOOL. In bijlage No. 95 schrijven B. en W.: De minister van onderwijs deelde ons bij brief van 9 Nov. 1933 mede, dat hij, met het oog op de bezuiniging, welke de toestand van 's lands schatkist ook.ten aanzien van de onderwijsuitgaven noodzakelijk maakt, geen vrijheid kan vinden om in gemeenten als Alkmaar, waar aan de Rijks hoogere bur gerschool een A-afdeeling verbonden is, rijkssubsidie te bbjven verleenen ten behoeve van een vijfjarige handelsschool en dat met ingang van 1 September 1934 slechts subsi die zal worden verleend voor een handels school met ten hoogste vierjarigen cursus De minister geeft ons mitsdien in overwe- meelokken door een valsch bericht. Zal je me ooit kunnen vergeven?" vroeg ze. Hij zoch met zijn hand de hare, en zij miste de kracht die terug te trekken. Ze zou hem zoo graag gezegd hebben, hoe heel haar jonge hart, dat nooit eerder had lief gehad, naar hem uitging; hem verteld hebben, dat ze hem 's nachts op den mond had gekust en hem haar lieven avonturier had genoemd. Maar dat mocht ze immers niet. Ze mocht het gegeven woord niet bre- Ze mocht zelfs geen zoen drukken ap die dappere, sterke hand, die haar had be schermd, die haar telkens en telkens weer ontrukte'aan haar vijanden, haar onttrok aan de diepste vernederingen, die een meisje kan ondergaan. Toen ze daaraan dacht, kleurde een be koorlijke blos haar bleeke wangen, en Saxon zag tranen glinsteren onder haar lange wim pers. Met groote inspanning trachtte ze haar oproerig hart te beheerschen Ik wilde, dat ik voor alles kon beloo- nen", zei ze eenvoudig. „Maar ik zal wel al tijd ie schuldenares blijven" Saxon durfde haar niet in de oogen te kij ken. „Laten we de huid van den beer nog niet verkoopen", antwoordde hij. „Eerst moet ik je in het Zweedsche kamp brengen, dat heb ik beloofd en dan Hij trachtte een schertsenden toon aan te slaan en vroeg: „Krijg ik dan werkelijk den geheelen schat?" „Houd op", zei ze. Meen je, dat ik het niet wist dat ik niet al lang begrepen heb, dat je ging, om zoo spoedig als dit practisch mogelijk is, tot reorganisatie van de han delsschool over te gaan. Naar aanleiding daarvan hebben wij ons bij brief van 19 December 1933 tot den mi nister gewend met de mededeeling, dat wij volkomen instemden met het standpunt, dat er hier geen reden is voor het instandhouden van een A-afdeeling aan de Rijks hoogere burgerschool en twens van een openbare handelsschool met vijfjarigen cursus, doch dat wij met den minister verschilden omtren' de vraag, welke van beide onderwijsinrich tingen in stand diende te .-orden gehouden Wij hebben toen uitvoerig uiteengezet, waar- om naar onze meening Je keuze diende te vallen op de vijfjarige handelsschool. Bij brief van 27 Januari 1934 deelde de minister ons mede in onzen vorenvermelden brief geen aanleiding te vinden om op zijn standpunt terug te komen. Naar de meening van den minister kan voor degenen, die han delsonderwijs verlangen, waarvoor de eischen van toelating tot de onderscheidene klassen blijven beneden die van een hoogere burgerschool met vijfjarigen cursus, met een vierjarigen leergang worden volstaan. Wij zien ons derhalve tot onzen spijt ge noodzaakt U het voorstel te doen de Han delsschool met 5- en 3-jarDen cursus te reor- ganiseeren in een school met 4-jarigen cur sus. Wij vinden geen aanleiding om naast den 4-jarigen cursus nog een afzonderlijken 3-jarigen cursus te handhaven. Naar onze meening diende deze reorgani satie geleidelijk plaats te hebben, in dier voege, dat gedurende het schooliaar 1934 1935 het onderwijs volgens een 4-jarig leer plan gegeven wordt a'leen aan de leerlingen van de dan te vormen le klasse, telkenjare met de aansluitende hoogere klasse uit te breiden en dat het onderwijs aan de dan te vormen 2e, 3e, 4e en 5e klassen gehand haafd blijft volgens een vijfjarig Derplan, c.q. voor de leerlingen, die een einddiploma 3-jarigen cursus wenschen te behalen, vol gens een 3-jarig leerplan. De tegenwoordige leerlingen toch zijn de school gaan bezoeken met het vooruitzicht een diploma 5-, c.q. 3- jarigen cursus te kunnen behalen, welk voor uitzicht hun redelijkerwijze niet kan worden ontnomen. Ook een behoorlijke aansluiting van het onderwijs vordert een overgangstoe stand als hier aangegeven. Bij brief van 9 Februari 1934 verzochten wij den minister dan ook een zoodanige re geling te willen goedkeuren. Bij brief van 13 Maart 1934. deelde de minister ons mede, dat de toestand van 's lands middelen hem dwingt tot onmiddel lijke bezuiniging, waar deze mogelijk is. Daarom zal de vijfde klasse na 31 Aug. 1934 niet meer kunnen worden gesubsidi- ëerd. Met 1 September 1934 ware de school dus in een vierjarige om te zetten. Leerlin gen van de vierde klasse, die het getuig schrift eener vijfjarige school wenschen, zullen waarschijnlijk in de vierde klasse der afdeeling A van de Rijks hoogere burger school kunnen worden geplaatst, indien het hun onmogelijk blijkt aan de ^oelatings- eischen voor de vijfde klasse dier afdeeling te voldoen. Aan den directeur der Rijks hoo gere burgerschool verzocht de minister hier toe zijn medewerking te verleenen, door deze leerlingen zooveel mogelijk tegemoet te ko men. Zij verliezen dan weliswaar een jaar, maar komen niet later aan hun einddoel dan anderen, die een klasse der hoogere burger school moeten doubleeren. Elders heeft men, naar de minister mededeelde, dezen gang van zaken met de beste uitkomsten aan vaard. In het algemeen echter kunnen naar de meening van den minister leerlingen, die een handelsschool volgen en dus voornemens zijn aanstonds na het verlaten der school het maatschappelijk leven in te gaan, met vier jaar middelbaar onderwijs volstaan. De school zal dus zonder overgangstoe stand moeten worden omgezet in een vier jarigen cursus. In de nieuw te vormen 2e, 3e en 4e klassen zal het onderwijs geleidelijk aan het nieuwe programma moeten worden aangepast, zoo dat aan het einde van het schoolaar 1934 1935 voor elke klasse de vereischte resulta ten kunnen worden bereikt. Van de tegen woordige 4e klasse met aanvankelijk 13 leer- lingen, hebben 5 inmiddels de school ver laten, waarvan 4 het voornemen hebben in het volgende schooljaar opnieuw het onder wijs in de nieuw ie vormen 4e klasse te vol gen. Van de 8 overige leerlingen willen 4 trachten te worden toegelaten tot de Rijks hoogere burgerschool, waarvan 1 eventueel tot de Handelsschool te Amsterdam en 2 eventueel tot de Handelsschool te Amster dam of die te Den Helder, terwijl van 4 leerlingen het voornemen nog niet bekend is. Ten einde van de verordening, die reeds tweemaal sinds hare vaststelling is gewij dien nooit zult willen aannemen. Zelfs niet een tiende gedeelte er van, al was je nog zoo arm". „Dat zou je leeliik kunnen tegenvallen, meisje", antwoordde hij. „Ik ben een avon turier, een vrijbuiter en een fortuin moet je niet samenbrengen". „Ik wil dat niet meer hooren", zeide zij, en haar stem klonk driftig. „Ben je boos, Marion?" vroeg Saxon. „Boos, neen". „Eér. ding zul je me toch moeten beloo- vtn", zei hij. „Wat dan?" „Dat je in mijn tegenwoordigheid blijft, zooveel mogelijk. Anders zou ik misschien den heelen scljat verliezen". „Uit", zei ze kortaf. „Ik ben gekomen om je te verplegen en niet om met een koppigen man te twisten. Ik heb Annette een krachtige soep voor je laten klaar maken. Je zult nu wel gauw beter worden". Annette bracht de soep. Ze was een knap pe, flinke vrouw, die na Wallenstein's ontslag haar marketentstersbaantje had vaarwel ge zegd om met Rudolf te trouwen en samen in de oude herberg een rustig bestaan te leiden. Vroolijk kwam ze binnen. „Freule, de soep voor den kapitein; dat zal hem opknapen. Ja, onze kapitein krijgen ze er niet zoo spoedig onder. Met een paar da gen is hij weer de oude, vertelde Melchior mij". „Annette, zou het werkelijk zoo vlug gaan?" vroeg Saxon. „Kijk", zei ze. „Hij is al n:ets beter dan alle soldaten. Als ze eenmaal lekker en rus Woensdag 4 Juli. HILVERSUM, 1875 M. (VARA- uitz.) 8 Gr.pl. 9— KI. VARA- ensemble olv. F. Bakels, F. van Meurs, lezing en gr.pl. 12.De Notenkrakers olv. D. Wins en gr.pl. 2Gr.pl. 2.15 Kniples. 3.Voor de kinderen. 5.30 De Flierefluiters olv. J. v. d. Horst. 6.3C R.V.U. C Denig: Trekken en kampeeren. 7. J v. d. Berg: Waarheen met het Ned. Elftal? 7.20 Cello-recital P. Lentz. Aan den vleugel: F. de No bel. 8.Herh. SOS-ber. 8 03 Or gelspel Cor Steyn. 8 20 Voordracht Rolien Numan. 8.30 VARA-orkest olv. H. de Groot, m. m. v. Elize de Haas, zang. 9.K. Vorrink: De mocratie en dictatuur. 9.20 Vervolg orkestconcert. 10.Vaz Dias en VARA-Varia. 10.15 Vervolg orkest concert. 11.12.Gr.pl. HUIZEN, 301 M. (NCRV-uitz.) 8.Schriftlezing en mpditatie. 8.15 9.30 Gr.pl. 10.30 Morgendienst olv. ds. D. Tom. 11.Chr. Gem. Zangver. „Soli Deo Gloria" olv. J. Coljee. 12.15 Gr.pl. 12.30 Orgel spel S. P. Visser. 1.30 Kinderkoor „Melodia" o.l.v. H. W. de Wolff 2.45 Gr.pl. 4 Concert door het Delftsch Trio. 5.Kinderuur. 6. Gr.pl. 6.30 Afghaan. 7Ned. Chr. Persbureau. 7.15 Ds. P. G. Petersen: Uw Koninkrijk kome". 7.30 Landbouwhaiïuur. 8.Zang club „Con Amore" en H.E.M.O.- orkest olv. J. D. Ramshorst, m. m v. A. Goedman, piano. In de pauze om 8.25: causerie W. Sante- ma en om 9.Causerie L. J. de Hoog. 10.Vaz Dias. 10.10 11.30 Gr.pl. DAVENTRY, 1500 M. 10.35 Mor genwijding. 12.20 Orgelspel Q. Maclean. 1.05 Western Studio orkest olv. F. Thomas, mmv. H. J. Lewis, tenor. 2 20 Trocadero-Cine- ma orkest olv. A. van Dam. 3 20 Pianorecital E. Lush. 3.50 Sted. Orkest Bournemouth olv. Sir Dan Godfrey. 4.50 Gr.pl. 5.35 Kinder uur. 6.20 Ber. 6.50 B. Crook's Kwintet. 7.50 Lezing. 8 20 Fred Hartley's Niveliy-kwintet, mmv. B. Lawrence, zang. 9.20 Ber. 9.45 Het Londensch Symphonie-orkest olv. Sir Landon Ronald. 11.05 Voordr. 11.10—12.20 Jack Jackson en zijn band. PARIJS, (RADIC-PARIS) 1648 M 7.20 en 8.20 Gr.pl. 10.35 Orkest- concert. 12.35 Gokly-orkest 905 Nationaal orkest, olv. Inghelbrecht. 10.50 Dansmuziek. KALUNDBORG. 1261 M. 12.20 2.20 Concert uit rest. „Wivex". 4.205 50 Omroeporkest o. 1. v. Mahler. 8.20 Schubertconcert mmv. soliste, koor en orkest olv. Mahler. 9.40 Zang en piano. 10.35 Omroep orkest olv. Mahler. 11.20—12.50 Dansmuziek. KEULEN, 456 M. 6.20 Gr.pl. 7.20 Kwintetconcert 12.20 Om- roepkleinorkest oN. Eysoldt. 2 20 Gr.pl. 4.20 Nedersaks. Symphonie orkest olv. Schönherr. 5.30 Om roeporkest olv. Kühn. 7.20 Militair concert olv. Fiege. 8.50 Omroep- dansorkest olv. Bolt. 10.50 Gr.pl. 11.20—12.20 Kwartetconcert. ROME, 421 M. 8.35 Gr.pl. 905 „Basine botto", spel van Boito, met muziek van Pick-Mangiagalli. Or- kestleiding: Casolari. Votto. Koorleiding: BRUSSEL, 322 en 484 M.322M-: 12.20 Max Alexys' orkest. 1.30— 2.20 Gr.pl. 5.20 M. Alexys' orkest. 6.20 en 6.50 Cr.pl. 8 20 Zangvoor dracht. 8.50 Hoorspel. 9.15 Gr.pl. 9.20 Koorconcert olv. L. Devocht. 10.30—11.20 Dansmuziek. 484 M.: 12.20 Gr.pl. 1.30 Max Alexys' or kest. 1.40 Rep. v. d. aflossing v. d. wacht. 1.55—2.20 Max Alexvs' orkest. 5 20 Dansmuziek. 6.35 Gr. pl. 6.50 Zangvoordr. 7 20 Gr.pl 8.20 Kamermuziek door Trio. 9.05 Hoorspel. 9.30 Omroeporkest. 10.30 11.20 Dansmuziek. DEUTSCHLANDSENDER, 1571 M. 8.30 Causerie over de Saar. 8.50 Militair concert olv. Wolff. In de pauze: Sportpraatje. 10.20 Ber. 10.50 Radio-kwartiertje. 1105 Weerber 11.2012.20 Dansmuziek olv. Aulich. GEMEENTELIJKE RADIO DISTRIBUTIE. Lijn 1: Hilversum. Lijn 2: Huizen. Lijn 3: Daventry 10.3511.05, Lond. Reg. 12.20—15.20, Daventry 15 20—17.35, Lond. Nat. 17.35 19.20, Kalundborg 19.20-24.—. Lijn 4: Keulen 10.3516.20, Hamburg 16.20—17.20, Keulen 17.20-19.20, Lond. Reg. 19.20— 24.—. zigd en thans wederom verschillende wijzi gingen moet ondergaan, een overzichtelijk geheel te hebben, bieden wij U een geheel nieuwe verordening ter vaststelling aan. Wij hebben omtrent de tabel van lesuren de adviezen gevraagd van de Commissie van toezicht op het Middelbaar onderwijs, de Kamer van Koophandel en Fabrieken en de beide Middenstandsorganisaties. De Kamer van Koophandel en Fabrieken verzocht aan het vak handelswetenschappen toe te voegen 1 uur voor organisatie en techniek van aen handel en 1 uur voor bedrijfshuishoudkunde, en verder om machineschrijven op te nemen onder de vakken van onderwijs. Wij hebben geen aanleiding gevonden aan deze opmer kingen, voorzooveel de beide eerstgenoemde vakken betreft, te voldoen. Voor het vak han delswetenschappen is reeds een uur méér uitgetrokken dan b.v. het geval is bij de twee groote handelsscholen met vierjarigen cursus te 's-Gravenhage. Het lijkt ons niet juist voor het onderdeel organisatie en techniek van den handel drie lesuren te be stemmen, terwijl er aan den vijfjarigen cur sus slechts twee werden gegeven, en overi gens uit den aard der zaak voor de andere vakken de aantallen uren verminderd zijn. Toevoeging van bedrijfshuishoudkunde met 1 uur zou het aantal vakken, waaraan slechts 1 uur (in de hoogste klasse) is ge wijd, nog met 1 vermeerderen. Ook de direc teur vestigt er de aandacht op, dat men er den laatsten tijd van schijnt terug te komen om een zoo groot mogelijk aantal vakken aan de middelbare scholen te onderwijzen, waardoor dikwijls zeer vage kennis wordt bijgebracht en oppervlakkigheid in de hand wordt gewerkt. Wij zouden ook geen afzon derlijke lessen voor handelsrecht en staats- tig in het lazeret liggen, zijn ze er met geen stok weer uit te slaan, dan laten ze zich ver troetelen en worden verliefd op de verpleeg ster. Past u maar op, freule". Marion hielp Saxon de soep eten. Zij boog zich over hem heen. Hij voelde haar aanraking en moest zich edwingen haar niet in de armen te sluiten. „Annette heeft gelijk", dacht hij. „En nu weer slapen gaan", zei Marion. Een paar dagen verstreken. De zon scheen vroolijk door het venster. Marion zat voor het bed, Saxon ontwaakte. Toen ze den geluk kigen glimlach in zijn oogen zag, stond ze vlug op en zei: „Ik zal Melchior roepen, hij wilde je ver binden, zoodra je wakker werd". Melchior verscheen, verbond de wonde „Alles gaat prachtig, kapitein!" „Ik voel me weer sterk", antwoordde Saxon", en het is noocig ook". „Melchior", vroeg hij onverwachts. „Toen je mij hebt gevonden, heb je mijn luit zeker ook meegebracht?" „Neen, kapitein", antwoordde de oude wachtmeester. „Wij hebben geen luit gezien Zoo goed als het bij het slechte licht moge lijk was hebben we het geheele terrein van het gevecht onderzocht, maar uw luit hebben we niet gevonden". „Flauw herinner ik mij", sprak Saxon, „dat ik ze tegen een boom heb gezet, toen baron Rasjin en ik de roovers gingen over vallen". „Die luit wil mij niet uit de gedachten He1 beste zal zijn, dat je ze probeert te vinden, inrichting hebben uitgetrokken, als zulks niet in de minimum-tabel was voorgeschre ven. Nu dit.laatste voor bedrijfshuishoud kunde niet het geval is, en, blijkens de om schrijving, dit onderdeel uitsluitend bedoeld is voor de Hoogere Handelsschool, achten wij het hier minder op zijn plaats. Wij ach ten opname van het va1' machineschrijven zeer gewenscht, doch zullen daar oe eerst dan vrijheid kunnen vinden, wanneer de mi nister van onderwijs in de daaraan verbon den kosten Rijkssubsidie in uitzicht stelt. Wij zullen daartoe opnieuw pogingen aanwen den. De minister van onderwijs deelde ons bij brief van 23 October 1933 mede, het billijk te achten, dat aan de leerlingen voor de hun verstrekte programma's en lesroosters voort aan een zoodanige prijs in rekening wordt gebracht, dat de aanschaffingskosten gedekt worden door de opbrengst van de verkochte exemplaren. Na ingewonnen adviezen van den Directeur en van de Commissie van toe zicht op het Middelbaar onderwijs hebben wij gemeend hiertoe te moeten overgaan. Wij hebben in artikel 7 een regeling ontworpen in overeenstemming met die, geldende voor Rijks hoogere burgerscholen, en hierop neer komende, dat de leerlingen, door of voor wie geen schoolgeld verschuldigd is, deze stuk ken kosteloos ontvangen, terwijl de overigen hiervoor een door ons te bepalen bedrag ver schuldigd zijn Wij hebben hieraan nog toe gevoegd, dat bij niet-betaling binnen een te stellen termijn verwijdering van de school kan volgen. Over het ontwerp van de Verordening hebben wij de adviezen gevraagd van de Commissie van toezicht op het Middelbaar onderwijs en van de Vereeniging van leeraren bij het gymnasiaal- en handels- maar wees voorzichig. Pas op, dat niemand je volgt of bespioneert. Het is werkelijk van groot belang". „Ik zal dadelijk gaan", antwoordde Mel chior, en kort daarna hoorde Saxon het ge kletter van paardenhoeven. „Niets gevonden, kapitein!" klonk zijn rapport toen hij terugkwam. „Ik heb overal gezocht, de Kroaten waren verdwenen. Niets wees meer op een gevecht. Het was doodstil in het bosch „Dan gaan de popen weer dansen", ant woordde Saxon. „Ze kunnen mijn spoor ont dekken". Hij begon den toestand te overdenken en meer en meer werd hij overtuigd, dat ze niet langer veilig waren in de Oude Herberg; de luit, de kroeg, de zanger, de hond. Hij voel de dat er gevaar dreigde. Kort besloten wierp hij het bovendek af, richtte zich op en stapte op den vloer. Hij deed eenige passen in de kamer, zijn hoofd duizelde en hij moest zich vastgrijpen aan de tafel. Hij bepf zich op de lippen en voelde zijn hoofd hameren. Langzaam en onzeker als een kind. dat loopen leert, ging hij wan kelend de groote kamer een paar malen op en neer. Hij begon zich te kleeden in zijn uniform. Toen hij zijn laarzen wilde aan trekken, viel hij bijna voorover, maar toch stond hij na eenigen tiid voo»- den spiegel en bekeek zijn bleek gezicht met een matten glim lach. Hij belde. (W-ordt vervolgd)

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1934 | | pagina 5