Alkmaarsche Courant
Haar avonturier.
Stad en Omqzoinq
Seuilletw
Jladiopcoacamma
Honderd Zes en Dertigste jaargang.
DINSDAG 3 JULI
No. 154 1934
OVERURENVERGOEDING POLITIE
PERSONEEL IN VASTEN
RECHERCHEDIENST.
B. en W. schrijven in bijlage No. 96:
Bij Uw besluit van 21 Juli 1932 is de
verordening, regelende de inrichting der
gemeentepolitie met betrekking tot de ver
goeding van overuren gewijzigd. Deze wij
ziging trad in werking op 1 Januari 1932.
Werd voordien voor overwerk eerst een ver
goeding genoten, indien daarvoor in eenige
week meer dan drie uren of in eenig jaar
meer dan veertig uren in beslag waren ge
nomen, na dien datum wordt voor elk over
uur een vergoeding toegekend.
Deze regeling geldt niet voor het perso
neel in vasten recherchedienst. Deze function-
narissen genieten sedert 1 Januari 1924,
ongeacht het aantal overuren, een vaste
jaarlijksche toelage van 75. In dit bedrag
werd bij bovenvermeld besluit geen wijziging
gebracht.
Door de nieuwe regeling bedraagt de aan
de agenten van politie wegens verricht over
werk toekomende vergoeding per jaar thans
ongeveer evenveel als de jaarlijksche vergoe
ding van de rechercheurs, die echter, in ver
band met het bijzondere karakter van hun
dienst, belangrijk meer overwerk moeten ver
richten dan met het overig politiepersoneel
het geval is. Deze toestand komt ons niet
juist voor. Wij achten het daarom gewenscht,
dat de vaste jaarlijksche toelage van het
personeel in recherchedienst wordt verhoogd
tot 150.
De commissie van overleg voor de ambte
naren kan zich met onze zienswijze vereeni
gen.
B. en W. stellen derhalve voor het desbe
treffende besluit te nemen.
VERORDENING VOOR HET
MURMELLIUS-GYMNASIUM.
In bijlage No. 94 schrijven B. en W.:
De Verordening op het Gymnasium te
Alkmaar, vastgesteld bij Raadsbesluit van
1 Juni 1904, is sindsdien eenige malen ge
wijzigd, zoodat zij geen overzichtelijk geheel
meer biedt. Enkele bepalingen van deze ver
ordening zijn niet meer in overeenstemming
met den bestaanden toestand en met de
praktijk.
Aangezien de verordening thans wederom
een aanvulling dient te ondergaan, hebben
wij van deze gelegenheid gebruik meenen te
moeten maken om een geheel nieuwe veror
dening te ontwerpen, waarin bovendien nog
enkele overigens wenschelijk geachte voor
schriften kunnen worden opgenomen.
Gelijk wij U in ons voorstel met betrekking
tot de reorganisatie van de Handelsschool
mededeelen, acht de minister van Onderwijs,
Kunsten en Wetenschappen het billijk, dat
aan de leerlingen van die school voor de hun
verstrekte programma's en lesroosters
voortaan een zoodanige prijs in rekening
wordt gebracht, dat de aanschaffingskosten
gedekt worden door de opbrengst van de
verkochte exemplaren.
Indien zoodanig voorschrift ten aanzien
van de Handelsschool wordt vastgesteld,
dient naar ons voorkomt eenzelfde regeling
te gelden voor het Murmellius-Gymnasium.
Wij hebben hieromtrent het oordeel gevraagd
van den Rector en van Curatoren.
De Rector deelde ons mede tegen de door
ons gedachte bepaling geen bezwaar te heb
ben.
Curatoren adviseeren ons dezen maatregel
niet in te voeren en voorzien praktische moei
lijkheden in dier voege, dat meer leerlingen
te zamen één programma en één lesrooster
zullen verlangen, zoodat een verminderde
afname ontstaat, welke noodzakelijk prijs-
verhooging tengevolge zal hebben om te be
reiken, dat de aanschaffingskosten gedekt
worden. Mocht niettemin tot invoering wor
den overgegaan, dan zou naar de meening
var curatoren het verplichtend stellen van
de aanschfafing van één programma en één
lesrooster per gezin, waaruit één of meer
leerlingen het gymnasium bezoeken, niet kun
nen uifolijven.
Voor Rijks hoogere burgerscholen geldt
♦en deze bepaling, dat de leerlingen, door
of voor wie geen schoolgeld verschuldigd is,
deze stukken kosteloos ontvangen, en dat de
overigen hiervoor een door den minister van
Een episode uit den Dertigenjarigen Oorlog
Oorspronkelijke schets van
G. P- BAKKER.
29).
„En nu ligt u met een lichte hoofdwonde
in bed. Dat is alles".
Saxon wilde overeind gaan zitten, maar
Melchior sprak: „Neen, kapitein, een paar
dagen rust, tot de wond dicht is. Ga maar
slapen, niet denken, u wordt gauw genoeg
weer beter".
Na eenige uren werd Saxon wakker, wil
de opstaan, maar toen hij zich oprichte
overviel hem weer een duizeling en hij zonk
terug in de kussens.
Den volgenden morgen klopte Marion
zacht op de deur en vroeg:
„Mag ik binnen komen?"
Bij het zien van haar avonturier, op het
witte kussen met ziin knap bleek gezicht, dat
nu bijna jongensachtig scheen, kwam er zulk
een teedere blik in haar donkere, groote ga
zel lenoogen, als Saxon nog nooit in een
vrouwengezicht had gezien.
„Saxon! Ik weet werkelijk niet hoe ik je
moet danken", zei ze zacht, „en hoe ik mij
moet verontschuldigen tegenover jou Door
mijn gioote domheid ben je gewond gewor
den. Door de groote domheid mij te laten
Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen te
bepalen bedrag verschuldigd zijn. Zal een
overeenkomstige regeling ook voor de Han
delsschool gelden, dan kan o.i. de invoering
ook voor het Murmellius-Gymnasium niet
achterwege blijven.
Het verplichtend stellen van aanschaffing
van een programma en één lesrooster per
gezin heeft onze instemming niet. Niet alleen
zal zulks prijsverhooging tengevolge heb
ben, maar bovendien verschil in het bedrag
hetwelk per leerling zou moeten worden be
taald. Wij zijn dan ook voornemens de rege
ling zoodanig toe te passen, dat iedere leer
ling een programma en een lesrooster moet
aanschaffen.
Met betrekking tot het ontwerp van de
verordening hebben wij de adviezen inge-
wonen van Curatoren en van de Vereeniging
van leeraren bij het gymnasiaal- en handels
onderwijs alhier.
De Vereeniging van leeraren deelde ons
mede tegen het ontwerp geenerlei bezwaren
te hebben.
Curatoren geven ons in overweging een
viertal wijzigingen in het ontwerp aan te
brengen.
Wij hebben daartegen geen bezwaar en de
gewenschte wijzigingen aangebracht, door in
artikel 5, 4e lid, de woorden „in overleg
met'' te vervangen door „met goedkeuring
van", en de verordening aan te vullen met
een 3e lid in artikel 7, artikel 18, en een le
lid in artikel 10.
Op laatstgenoemde aanvulling vestigen wij
in het bijzonder uwe aandacht. Bij Koninklijk
Besluit van 8 Februari 1934 zijn nieuwe
voorschriften vastgesteld met betrekking tot
het toekennen van Rijksssubsidie ten behoeve
van gemeentelijke hoogere burgerscholen en
gymnasia, waarvan die ten aanzien van de
getallen leorlingen, waarbij klassesplitsing
mag of moet plaats hebben, met den eerstvoi-
genden cursus zullen gelden voor de eerste
klasse, en verder van jaar tot jaar van
kracht worden voor de aansluitende hoogere
klassen. Klasse-splitsing moet plaats hett>en
bij meer dan 36 leerlingen en mag plaats
hebben bij meer dan 32 leerlingen. Parallel-
afdeelingen komen echter eerst dan voor
Rijkssubsidie in aanmerking, wanneer het
gemiddeld aantal leerlingen per afdeeling
ten minste 25 bedraagt. De ongesplitste
klasse of ten minste één der parallel-afdee-
lingen komt in ieder geval voor subsidie in
aanmerking. De minister van Onderwijs,
Kunsten en Wetenschappen kan in bepaalde
omstandigheden afwijkingen toestaan. Naar
verwachting zullen pl.m. 40 leerlingen in
aanmerking komen voor plaatsing in de
nieuw te vormen eerste klasse van het Mur
mellius-Gymnasium. Wij hebben den mi
nister machtiging verzocht om de klasse te
splitsen. Mocht de minister deze machtiging
niet verleenen, dan zal öf de klasse toch ge
splitst moeten worden en één der parallel-
afdeelingen niet voor Rijkssubsidie in aanmer
king komen öf tot beperking van het aan
tal leerlingen moeten worden overgegaan.
Deze beperking kan plaats hebben
1. door een aantal nieuwe leerlingen naar
een nader vast te stellen maatstaf niet
toe te laten;
2. door niet verder toe te laten leerlingen,
fdie niet worden bevorderd en van wie
niet te verwachten is, dat zij het gym
nasiaal onderwijs met vrucht zullen kun
nen blijven volgen;
3. door, zoo noodig, beide maatregelen toe
te passen.
Tot toepassing van den maatregel, onder
2 genoemd, zullen curatoren eventueel al
leen dan kunnen overgaan, wanneer de ver
ordening hun daartoe bevoegdheid verleent.
Hiertoe dient de bepaling van artikel 10, le
lid. Het ligt voor de hand, dat van een en
ander slechts onder den drang der omstan
digheden gebruik zal worden gemaakt.
Onder overlegging van het advies van de
commissie van bijstand voor het Onderwijs
stellen B. en W. den raad vóór het desbe
treffend besluit te nemen.
REORGANISATIE HANDELS
SCHOOL.
In bijlage No. 95 schrijven B. en W.:
De minister van onderwijs deelde ons bij
brief van 9 Nov. 1933 mede, dat hij, met het
oog op de bezuiniging, welke de toestand van
's lands schatkist ook.ten aanzien van de
onderwijsuitgaven noodzakelijk maakt, geen
vrijheid kan vinden om in gemeenten als
Alkmaar, waar aan de Rijks hoogere bur
gerschool een A-afdeeling verbonden is,
rijkssubsidie te bbjven verleenen ten behoeve
van een vijfjarige handelsschool en dat met
ingang van 1 September 1934 slechts subsi
die zal worden verleend voor een handels
school met ten hoogste vierjarigen cursus
De minister geeft ons mitsdien in overwe-
meelokken door een valsch bericht. Zal je
me ooit kunnen vergeven?" vroeg ze.
Hij zoch met zijn hand de hare, en zij
miste de kracht die terug te trekken.
Ze zou hem zoo graag gezegd hebben, hoe
heel haar jonge hart, dat nooit eerder had
lief gehad, naar hem uitging; hem verteld
hebben, dat ze hem 's nachts op den mond
had gekust en hem haar lieven avonturier
had genoemd. Maar dat mocht ze immers
niet. Ze mocht het gegeven woord niet bre-
Ze mocht zelfs geen zoen drukken ap die
dappere, sterke hand, die haar had be
schermd, die haar telkens en telkens weer
ontrukte'aan haar vijanden, haar onttrok aan
de diepste vernederingen, die een meisje kan
ondergaan.
Toen ze daaraan dacht, kleurde een be
koorlijke blos haar bleeke wangen, en Saxon
zag tranen glinsteren onder haar lange wim
pers. Met groote inspanning trachtte ze
haar oproerig hart te beheerschen
Ik wilde, dat ik voor alles kon beloo-
nen", zei ze eenvoudig. „Maar ik zal wel al
tijd ie schuldenares blijven"
Saxon durfde haar niet in de oogen te kij
ken.
„Laten we de huid van den beer nog niet
verkoopen", antwoordde hij. „Eerst moet ik
je in het Zweedsche kamp brengen, dat heb
ik beloofd en dan
Hij trachtte een schertsenden toon aan te
slaan en vroeg: „Krijg ik dan werkelijk den
geheelen schat?"
„Houd op", zei ze. Meen je, dat ik het niet
wist dat ik niet al lang begrepen heb, dat je
ging, om zoo spoedig als dit practisch
mogelijk is, tot reorganisatie van de han
delsschool over te gaan.
Naar aanleiding daarvan hebben wij ons
bij brief van 19 December 1933 tot den mi
nister gewend met de mededeeling, dat wij
volkomen instemden met het standpunt, dat
er hier geen reden is voor het instandhouden
van een A-afdeeling aan de Rijks hoogere
burgerschool en twens van een openbare
handelsschool met vijfjarigen cursus, doch
dat wij met den minister verschilden omtren'
de vraag, welke van beide onderwijsinrich
tingen in stand diende te .-orden gehouden
Wij hebben toen uitvoerig uiteengezet, waar-
om naar onze meening Je keuze diende te
vallen op de vijfjarige handelsschool.
Bij brief van 27 Januari 1934 deelde de
minister ons mede in onzen vorenvermelden
brief geen aanleiding te vinden om op zijn
standpunt terug te komen. Naar de meening
van den minister kan voor degenen, die han
delsonderwijs verlangen, waarvoor de
eischen van toelating tot de onderscheidene
klassen blijven beneden die van een hoogere
burgerschool met vijfjarigen cursus, met een
vierjarigen leergang worden volstaan.
Wij zien ons derhalve tot onzen spijt ge
noodzaakt U het voorstel te doen de Han
delsschool met 5- en 3-jarDen cursus te reor-
ganiseeren in een school met 4-jarigen cur
sus. Wij vinden geen aanleiding om naast
den 4-jarigen cursus nog een afzonderlijken
3-jarigen cursus te handhaven.
Naar onze meening diende deze reorgani
satie geleidelijk plaats te hebben, in dier
voege, dat gedurende het schooliaar 1934
1935 het onderwijs volgens een 4-jarig leer
plan gegeven wordt a'leen aan de leerlingen
van de dan te vormen le klasse, telkenjare
met de aansluitende hoogere klasse uit te
breiden en dat het onderwijs aan de dan te
vormen 2e, 3e, 4e en 5e klassen gehand
haafd blijft volgens een vijfjarig Derplan,
c.q. voor de leerlingen, die een einddiploma
3-jarigen cursus wenschen te behalen, vol
gens een 3-jarig leerplan. De tegenwoordige
leerlingen toch zijn de school gaan bezoeken
met het vooruitzicht een diploma 5-, c.q. 3-
jarigen cursus te kunnen behalen, welk voor
uitzicht hun redelijkerwijze niet kan worden
ontnomen. Ook een behoorlijke aansluiting
van het onderwijs vordert een overgangstoe
stand als hier aangegeven.
Bij brief van 9 Februari 1934 verzochten
wij den minister dan ook een zoodanige re
geling te willen goedkeuren.
Bij brief van 13 Maart 1934. deelde de
minister ons mede, dat de toestand van
's lands middelen hem dwingt tot onmiddel
lijke bezuiniging, waar deze mogelijk is.
Daarom zal de vijfde klasse na 31 Aug.
1934 niet meer kunnen worden gesubsidi-
ëerd. Met 1 September 1934 ware de school
dus in een vierjarige om te zetten. Leerlin
gen van de vierde klasse, die het getuig
schrift eener vijfjarige school wenschen,
zullen waarschijnlijk in de vierde klasse der
afdeeling A van de Rijks hoogere burger
school kunnen worden geplaatst, indien het
hun onmogelijk blijkt aan de ^oelatings-
eischen voor de vijfde klasse dier afdeeling
te voldoen. Aan den directeur der Rijks hoo
gere burgerschool verzocht de minister hier
toe zijn medewerking te verleenen, door deze
leerlingen zooveel mogelijk tegemoet te ko
men. Zij verliezen dan weliswaar een jaar,
maar komen niet later aan hun einddoel dan
anderen, die een klasse der hoogere burger
school moeten doubleeren. Elders heeft men,
naar de minister mededeelde, dezen gang
van zaken met de beste uitkomsten aan
vaard. In het algemeen echter kunnen naar
de meening van den minister leerlingen, die
een handelsschool volgen en dus voornemens
zijn aanstonds na het verlaten der school
het maatschappelijk leven in te gaan, met
vier jaar middelbaar onderwijs volstaan.
De school zal dus zonder overgangstoe
stand moeten worden omgezet in een vier
jarigen cursus.
In de nieuw te vormen 2e, 3e en 4e klassen
zal het onderwijs geleidelijk aan het nieuwe
programma moeten worden aangepast, zoo
dat aan het einde van het schoolaar 1934
1935 voor elke klasse de vereischte resulta
ten kunnen worden bereikt. Van de tegen
woordige 4e klasse met aanvankelijk 13 leer-
lingen, hebben 5 inmiddels de school ver
laten, waarvan 4 het voornemen hebben in
het volgende schooljaar opnieuw het onder
wijs in de nieuw ie vormen 4e klasse te vol
gen. Van de 8 overige leerlingen willen 4
trachten te worden toegelaten tot de Rijks
hoogere burgerschool, waarvan 1 eventueel
tot de Handelsschool te Amsterdam en 2
eventueel tot de Handelsschool te Amster
dam of die te Den Helder, terwijl van 4
leerlingen het voornemen nog niet bekend is.
Ten einde van de verordening, die reeds
tweemaal sinds hare vaststelling is gewij
dien nooit zult willen aannemen. Zelfs niet
een tiende gedeelte er van, al was je nog zoo
arm".
„Dat zou je leeliik kunnen tegenvallen,
meisje", antwoordde hij. „Ik ben een avon
turier, een vrijbuiter en een fortuin moet je
niet samenbrengen".
„Ik wil dat niet meer hooren", zeide zij, en
haar stem klonk driftig.
„Ben je boos, Marion?" vroeg Saxon.
„Boos, neen".
„Eér. ding zul je me toch moeten beloo-
vtn", zei hij.
„Wat dan?"
„Dat je in mijn tegenwoordigheid blijft,
zooveel mogelijk. Anders zou ik misschien
den heelen scljat verliezen".
„Uit", zei ze kortaf. „Ik ben gekomen om
je te verplegen en niet om met een koppigen
man te twisten. Ik heb Annette een krachtige
soep voor je laten klaar maken. Je zult nu
wel gauw beter worden".
Annette bracht de soep. Ze was een knap
pe, flinke vrouw, die na Wallenstein's ontslag
haar marketentstersbaantje had vaarwel ge
zegd om met Rudolf te trouwen en samen in
de oude herberg een rustig bestaan te leiden.
Vroolijk kwam ze binnen.
„Freule, de soep voor den kapitein; dat zal
hem opknapen. Ja, onze kapitein krijgen ze
er niet zoo spoedig onder. Met een paar da
gen is hij weer de oude, vertelde Melchior
mij".
„Annette, zou het werkelijk zoo vlug
gaan?" vroeg Saxon.
„Kijk", zei ze. „Hij is al n:ets beter dan
alle soldaten. Als ze eenmaal lekker en rus
Woensdag 4 Juli.
HILVERSUM, 1875 M. (VARA-
uitz.) 8 Gr.pl. 9— KI. VARA-
ensemble olv. F. Bakels, F. van
Meurs, lezing en gr.pl. 12.De
Notenkrakers olv. D. Wins en gr.pl.
2Gr.pl. 2.15 Kniples. 3.Voor
de kinderen. 5.30 De Flierefluiters
olv. J. v. d. Horst. 6.3C R.V.U. C
Denig: Trekken en kampeeren. 7.
J v. d. Berg: Waarheen met het
Ned. Elftal? 7.20 Cello-recital P.
Lentz. Aan den vleugel: F. de No
bel. 8.Herh. SOS-ber. 8 03 Or
gelspel Cor Steyn. 8 20 Voordracht
Rolien Numan. 8.30 VARA-orkest
olv. H. de Groot, m. m. v. Elize de
Haas, zang. 9.K. Vorrink: De
mocratie en dictatuur. 9.20 Vervolg
orkestconcert. 10.Vaz Dias en
VARA-Varia. 10.15 Vervolg orkest
concert. 11.12.Gr.pl.
HUIZEN, 301 M. (NCRV-uitz.)
8.Schriftlezing en mpditatie. 8.15
9.30 Gr.pl. 10.30 Morgendienst
olv. ds. D. Tom. 11.Chr. Gem.
Zangver. „Soli Deo Gloria" olv. J.
Coljee. 12.15 Gr.pl. 12.30 Orgel
spel S. P. Visser. 1.30 Kinderkoor
„Melodia" o.l.v. H. W. de Wolff
2.45 Gr.pl. 4 Concert door het
Delftsch Trio. 5.Kinderuur. 6.
Gr.pl. 6.30 Afghaan. 7Ned.
Chr. Persbureau. 7.15 Ds. P. G.
Petersen: Uw Koninkrijk kome".
7.30 Landbouwhaiïuur. 8.Zang
club „Con Amore" en H.E.M.O.-
orkest olv. J. D. Ramshorst, m.
m v. A. Goedman, piano. In de
pauze om 8.25: causerie W. Sante-
ma en om 9.Causerie L. J. de
Hoog. 10.Vaz Dias. 10.10
11.30 Gr.pl.
DAVENTRY, 1500 M. 10.35 Mor
genwijding. 12.20 Orgelspel Q.
Maclean. 1.05 Western Studio
orkest olv. F. Thomas, mmv. H. J.
Lewis, tenor. 2 20 Trocadero-Cine-
ma orkest olv. A. van Dam. 3 20
Pianorecital E. Lush. 3.50 Sted.
Orkest Bournemouth olv. Sir Dan
Godfrey. 4.50 Gr.pl. 5.35 Kinder
uur. 6.20 Ber. 6.50 B. Crook's
Kwintet. 7.50 Lezing. 8 20 Fred
Hartley's Niveliy-kwintet, mmv. B.
Lawrence, zang. 9.20 Ber. 9.45
Het Londensch Symphonie-orkest
olv. Sir Landon Ronald. 11.05
Voordr. 11.10—12.20 Jack Jackson
en zijn band.
PARIJS, (RADIC-PARIS) 1648 M
7.20 en 8.20 Gr.pl. 10.35 Orkest-
concert. 12.35 Gokly-orkest 905
Nationaal orkest, olv. Inghelbrecht.
10.50 Dansmuziek.
KALUNDBORG. 1261 M. 12.20
2.20 Concert uit rest. „Wivex".
4.205 50 Omroeporkest o. 1. v.
Mahler. 8.20 Schubertconcert mmv.
soliste, koor en orkest olv. Mahler.
9.40 Zang en piano. 10.35 Omroep
orkest olv. Mahler. 11.20—12.50
Dansmuziek.
KEULEN, 456 M. 6.20 Gr.pl.
7.20 Kwintetconcert 12.20 Om-
roepkleinorkest oN. Eysoldt. 2 20
Gr.pl. 4.20 Nedersaks. Symphonie
orkest olv. Schönherr. 5.30 Om
roeporkest olv. Kühn. 7.20 Militair
concert olv. Fiege. 8.50 Omroep-
dansorkest olv. Bolt. 10.50 Gr.pl.
11.20—12.20 Kwartetconcert.
ROME, 421 M. 8.35 Gr.pl. 905
„Basine botto", spel van Boito, met
muziek van Pick-Mangiagalli. Or-
kestleiding:
Casolari.
Votto. Koorleiding:
BRUSSEL, 322 en 484 M.322M-:
12.20 Max Alexys' orkest. 1.30—
2.20 Gr.pl. 5.20 M. Alexys' orkest.
6.20 en 6.50 Cr.pl. 8 20 Zangvoor
dracht. 8.50 Hoorspel. 9.15 Gr.pl.
9.20 Koorconcert olv. L. Devocht.
10.30—11.20 Dansmuziek. 484 M.:
12.20 Gr.pl. 1.30 Max Alexys' or
kest. 1.40 Rep. v. d. aflossing v. d.
wacht. 1.55—2.20 Max Alexvs'
orkest. 5 20 Dansmuziek. 6.35 Gr.
pl. 6.50 Zangvoordr. 7 20 Gr.pl
8.20 Kamermuziek door Trio. 9.05
Hoorspel. 9.30 Omroeporkest. 10.30
11.20 Dansmuziek.
DEUTSCHLANDSENDER, 1571
M. 8.30 Causerie over de Saar.
8.50 Militair concert olv. Wolff. In
de pauze: Sportpraatje. 10.20 Ber.
10.50 Radio-kwartiertje. 1105
Weerber 11.2012.20 Dansmuziek
olv. Aulich.
GEMEENTELIJKE RADIO
DISTRIBUTIE.
Lijn 1: Hilversum.
Lijn 2: Huizen.
Lijn 3: Daventry 10.3511.05,
Lond. Reg. 12.20—15.20, Daventry
15 20—17.35, Lond. Nat. 17.35
19.20, Kalundborg 19.20-24.—.
Lijn 4: Keulen 10.3516.20,
Hamburg 16.20—17.20, Keulen
17.20-19.20, Lond. Reg. 19.20—
24.—.
zigd en thans wederom verschillende wijzi
gingen moet ondergaan, een overzichtelijk
geheel te hebben, bieden wij U een geheel
nieuwe verordening ter vaststelling aan.
Wij hebben omtrent de tabel van lesuren
de adviezen gevraagd van de Commissie van
toezicht op het Middelbaar onderwijs, de
Kamer van Koophandel en Fabrieken en de
beide Middenstandsorganisaties. De Kamer
van Koophandel en Fabrieken verzocht aan
het vak handelswetenschappen toe te voegen
1 uur voor organisatie en techniek van aen
handel en 1 uur voor bedrijfshuishoudkunde,
en verder om machineschrijven op te nemen
onder de vakken van onderwijs. Wij hebben
geen aanleiding gevonden aan deze opmer
kingen, voorzooveel de beide eerstgenoemde
vakken betreft, te voldoen. Voor het vak han
delswetenschappen is reeds een uur méér
uitgetrokken dan b.v. het geval is bij de
twee groote handelsscholen met vierjarigen
cursus te 's-Gravenhage. Het lijkt ons niet
juist voor het onderdeel organisatie en
techniek van den handel drie lesuren te be
stemmen, terwijl er aan den vijfjarigen cur
sus slechts twee werden gegeven, en overi
gens uit den aard der zaak voor de andere
vakken de aantallen uren verminderd zijn.
Toevoeging van bedrijfshuishoudkunde met
1 uur zou het aantal vakken, waaraan
slechts 1 uur (in de hoogste klasse) is ge
wijd, nog met 1 vermeerderen. Ook de direc
teur vestigt er de aandacht op, dat men er
den laatsten tijd van schijnt terug te komen
om een zoo groot mogelijk aantal vakken
aan de middelbare scholen te onderwijzen,
waardoor dikwijls zeer vage kennis wordt
bijgebracht en oppervlakkigheid in de hand
wordt gewerkt. Wij zouden ook geen afzon
derlijke lessen voor handelsrecht en staats-
tig in het lazeret liggen, zijn ze er met geen
stok weer uit te slaan, dan laten ze zich ver
troetelen en worden verliefd op de verpleeg
ster. Past u maar op, freule".
Marion hielp Saxon de soep eten. Zij
boog zich over hem heen. Hij voelde haar
aanraking en moest zich edwingen haar niet
in de armen te sluiten.
„Annette heeft gelijk", dacht hij.
„En nu weer slapen gaan", zei Marion.
Een paar dagen verstreken. De zon scheen
vroolijk door het venster. Marion zat voor
het bed, Saxon ontwaakte. Toen ze den geluk
kigen glimlach in zijn oogen zag, stond ze
vlug op en zei:
„Ik zal Melchior roepen, hij wilde je ver
binden, zoodra je wakker werd".
Melchior verscheen, verbond de wonde
„Alles gaat prachtig, kapitein!"
„Ik voel me weer sterk", antwoordde
Saxon", en het is noocig ook".
„Melchior", vroeg hij onverwachts. „Toen
je mij hebt gevonden, heb je mijn luit zeker
ook meegebracht?"
„Neen, kapitein", antwoordde de oude
wachtmeester. „Wij hebben geen luit gezien
Zoo goed als het bij het slechte licht moge
lijk was hebben we het geheele terrein van
het gevecht onderzocht, maar uw luit hebben
we niet gevonden".
„Flauw herinner ik mij", sprak Saxon,
„dat ik ze tegen een boom heb gezet, toen
baron Rasjin en ik de roovers gingen over
vallen".
„Die luit wil mij niet uit de gedachten He1
beste zal zijn, dat je ze probeert te vinden,
inrichting hebben uitgetrokken, als zulks
niet in de minimum-tabel was voorgeschre
ven. Nu dit.laatste voor bedrijfshuishoud
kunde niet het geval is, en, blijkens de om
schrijving, dit onderdeel uitsluitend bedoeld
is voor de Hoogere Handelsschool, achten
wij het hier minder op zijn plaats. Wij ach
ten opname van het va1' machineschrijven
zeer gewenscht, doch zullen daar oe eerst
dan vrijheid kunnen vinden, wanneer de mi
nister van onderwijs in de daaraan verbon
den kosten Rijkssubsidie in uitzicht stelt. Wij
zullen daartoe opnieuw pogingen aanwen
den.
De minister van onderwijs deelde ons bij
brief van 23 October 1933 mede, het billijk
te achten, dat aan de leerlingen voor de hun
verstrekte programma's en lesroosters voort
aan een zoodanige prijs in rekening wordt
gebracht, dat de aanschaffingskosten gedekt
worden door de opbrengst van de verkochte
exemplaren. Na ingewonnen adviezen van
den Directeur en van de Commissie van toe
zicht op het Middelbaar onderwijs hebben
wij gemeend hiertoe te moeten overgaan. Wij
hebben in artikel 7 een regeling ontworpen
in overeenstemming met die, geldende voor
Rijks hoogere burgerscholen, en hierop neer
komende, dat de leerlingen, door of voor wie
geen schoolgeld verschuldigd is, deze stuk
ken kosteloos ontvangen, terwijl de overigen
hiervoor een door ons te bepalen bedrag ver
schuldigd zijn Wij hebben hieraan nog toe
gevoegd, dat bij niet-betaling binnen een te
stellen termijn verwijdering van de school
kan volgen.
Over het ontwerp van de Verordening
hebben wij de adviezen gevraagd van de
Commissie van toezicht op het Middelbaar
onderwijs en van de Vereeniging van
leeraren bij het gymnasiaal- en handels-
maar wees voorzichig. Pas op, dat niemand
je volgt of bespioneert. Het is werkelijk van
groot belang".
„Ik zal dadelijk gaan", antwoordde Mel
chior, en kort daarna hoorde Saxon het ge
kletter van paardenhoeven.
„Niets gevonden, kapitein!" klonk zijn
rapport toen hij terugkwam. „Ik heb overal
gezocht, de Kroaten waren verdwenen. Niets
wees meer op een gevecht. Het was doodstil
in het bosch
„Dan gaan de popen weer dansen", ant
woordde Saxon. „Ze kunnen mijn spoor ont
dekken".
Hij begon den toestand te overdenken en
meer en meer werd hij overtuigd, dat ze niet
langer veilig waren in de Oude Herberg; de
luit, de kroeg, de zanger, de hond. Hij voel
de dat er gevaar dreigde.
Kort besloten wierp hij het bovendek af,
richtte zich op en stapte op den vloer. Hij
deed eenige passen in de kamer, zijn hoofd
duizelde en hij moest zich vastgrijpen aan
de tafel. Hij bepf zich op de lippen en voelde
zijn hoofd hameren. Langzaam en onzeker
als een kind. dat loopen leert, ging hij wan
kelend de groote kamer een paar malen op
en neer. Hij begon zich te kleeden in zijn
uniform. Toen hij zijn laarzen wilde aan
trekken, viel hij bijna voorover, maar toch
stond hij na eenigen tiid voo»- den spiegel en
bekeek zijn bleek gezicht met een matten glim
lach.
Hij belde.
(W-ordt vervolgd)