De opleiding tot verkeersvlieger Luchtvaart Prachtige resultaten bij de Kweekschool voor de Zeevaart te Amsterdam, Interessante bij zonderheden. Het oppertoezicht wordt behalve door Commissaris van de Kweekschool voor de Zeevaart, door een Commissie van Advies DE ALKMAARSCHE WIELERBAAN. REVUE DER SPORTEN. SPORT IN BEELD. lijk niet vervolgden bevond zich een groepje jongelui, die tijdens hun kampeeren zich aan ernstige misdrijven hadden schuldig ge maakt, maar die overigens van een goed ge drag waren. Het was voor de respectievelijke ouders, die hiervan geheel onkundig waren gebleven, een geweldigen schok te vernemen, dat hun zoons strafrechterlijk zouden wor den vervolgd. Dank zij de medewerking van den subst. oficier van Justitie alhier, belast met de strafzaken en de uitvoerige inlichtin gen van den heer Wiggers werd tot voor waardelijke niet vervolging besloten, mede uit het oogpunt, dat een niet blanco straf register hun carrière allicht voorgoed zou vernietigen, het waren alle nog scholieren, en zij dus voor altijd zouden zijn gebrand merkt voor een verkeerde daad. Tot nu toe blijven de rapporten van hun toezichthou ders zeer goed, zoodat er alle kans bestaat, dat zij geen blijvende nadeelige gevolgen van hun misdrijf zullen ondervinden. Wij achten het noodzakelijk de aandacht erop te vestigen, dat de gebruikelijke uit drukking, die in de stukken gebezigd wordt, welke aan belanghebbenden onze afdeeling worden beteekend „het verleenen van hulp en steun nogal eens aanleiding geeft tot mis verstanden van onplezierigen aard. In dezen tijd van „steun" in geldvorm wordt dit ook van ons verwacht afgaande op de voormelde clausule. Het verdient wellicht aanbeveling de rech terlijke autoriteiten, die opdrachten aan onze afdeeling geven, te verzoeken te overwegen of er bij hen bezwaren bestaan een andere formuleering te bezigen. Te Amsterdam is door den Politierechter een andere redactie ingevoerd, die bij den Minister van Justitie geen bezwaar heeft ontmoet en welke ltfidt: „opdracht overeen komstig art. 14 d„ alinea 2 van het Wetboek van Strafrecht". Vraagt belanghebbende de beteekenis daar van dan kan al dadelijk er op gewezen wor den hoe de feitelijke bedoeling der steunver- leening is. De uitvoering van de bij oplegging van een voorwaardelijke straf nogal eens gestelde bijzondere voorwaarde van verplichte scha devergoeding ondervond door de tijdsom standigheden moeilijkheden. Het gaat be zwaarlijk van een steuntrekkend gezin te ver langen dat geregeld per week een bepaald bedrag wordt gestort. Toch werd nog in 4 gevallen een gezamen lijk bedrag groot 65.75 aan onze afdee ling ter verdere verrekening met belangheb bende afgedragen. Bestuur en Leden. In.de samenstelling van het Bestuur kwam in 1933 geen verandering. De aftredende bestuursleden Mevrouw M. de BoerJong- kees en de heer P. H. L. Maas uit den Hel der, die voor periodieke aftreding in aan merking kwamen werden beiden herkozen en namen die herbenoeming aan. Verscheiden leden bedankten voor het lidmaatschap, maar dit verlies werd vrijwel gecompenseerd door het aanwerven van nieuwe leden, waarbij de nestor van ons Bestuur de heer K. Haytema een beschamend voorbeeld gaf aan de jonge ren. In eigen kring valt toch altijd nog wel eens één lid te werven en opnieuw wordt een beroep op alle Bestuursleden gedaan om in dat opzicht meerdere activiteit te ontwikke len. Dit is daarom zoo gewenscht, omdat van verschillende gemeente besturen bericht inkwam, dat óf de tot nu toe verleende sub sidie werd ingetrokken óf belangrijk geredu ceerd, zoodat onze inkomsten voortdurend in omvang slinken. Hiermede zijn wij gekomen aan het einde van ons verslag, waarin beknopte mededee- lingen werden gedaan over ons, velen ten ze gen komend, werk, dat echter dan alleen ten volle vruchtdragend kan zijn, wanneer, zoo wel als materieelen steun, geboden wordt. De Secretaris, J. F. BEYERINCK. GEMEENTELIJK BUREAU VOOR SOCIALE ZAKEN. Geopend voor werkgevers van 912 en van 25 uur. Voor werknemers uit sluitend van 9—12 uur. Op Maandag- en Donderdagavond van 7uur. Bemidde ling voor vrouwelijk personeel op werkdagen van 25 uur. (Uitgezonderd op Zaterdag). De waarnemend directeur van boven genoemd bureau deelt mede, dat heden staan ingeschreven: Groep bouwvakken: 1 bouwkundige, 1 bouwk. teekenaar, 2 bouwk opzichte» s, 41 timmerlieden, 1 stuc. opperman, 1 stratenm. opperman, 1 stratenmaker, 1 steenhouder, 1 tegelzetter, 5 betonwer kers, 22 schilders, 54 grondwerkers, 30 metselaars, 8 voegers, 21 stucadoors, 22 opperlieden. Groep metaalindustrieo 1 autog. las- scher, 6 bankwerkers, 7 electriciens, 1 fitter, 2 instrumentmakers, 1 kernmaker, 1 ketelmaker, 4 klinkers, 7 loodgieters, 3 lijnwerkers, 6 machinisten, 1 piano stemmer, 1 plaatwerker, 4 rijwielher stellers, 3 scheepsbouwers, 3 metaal draaiers, 1 metaalvijler, 1 metaalslijper, 16 monteurs, 1 scheepsteekenaar, 1 scheepstimmerman, 4 smeden, 6 stokers, 1 tandtechniker, 1 vuurwerker, 2 werk tuigkundigen. 6 ijzerwerkers. Grroep voedings- eno genotmiddelen: 35 sigarenmakers, 2 sorteerders, 1 kis- tenplakker. 1 stripper, 3 tabaksbewer kers, 10 bakkers, 2 slagers. 2 kok6, 4 cho coladebewerkers. Groep boek- en steendrukkerijen: 2 letterzetters, 3 drukkers. Groep houtbewerking: 11 meubelma kers. 4 meubelstoffeerders, 5 mach. hout bewerkers, 2 kistenmakers, 1 beeldhou wer, 2 borstelmakers. Groep landbouwbedrijven: 3 tuinlie den, 11 boerenarbeiders, 2 bloemisten. Groep handel: 15 vertegenwoordigers, 4 winkelbedienden. Groep verkeerswezen: 19 chauffeurs, 3 koetsiers, 14 pakhuisknechts, 11 ma gazijnbedienden, 4 kellners. Overige beroepen: 7 boekbinders, 1 wasscher7 kleermakers, 1 rietwerker, 1 zeilmaker, 3 schoenmakers, 1 verfbe- reider, 4 incasseerders, 9 kantoorbe dienden, 1 zak ken stopper, 1 huidenzou- ter, 2 kappers, 1 secretarieambtenaar, 1 reclameteekenaar, 32 transport- en 130 los-arbeiders. Gedeeltelijk werkloos: metaalindus trie 70, tabaksindustrie 11, overige be roepen 3. Jeugdige werkloozen beneden 18 jaar in diverse beroepen: 6. Geplaatst: 22 werkzoekenden. Alkmaar. 7 Juli 1934 De waarnemend Directeur voorn-, A. KLEIJMEER. VERTROKKEN PERSONEN. W. J. Ignatius, geen, dienstbode, van Koornlaan 3 naar Den Helder N. J van de Kamer, R Ka., banketbakker, van Spoorstraat 50 naar Boxtel. HA Fuhrmann, R K„ zonder beroep, van Geest 7 naar Velsen. A. Schuffelen, R K„ dienstbode, van Snaarmanslaan 38 naar 0udkar6pel. A. Mathia, R K, dienstbode, van Roemer Visscherstraat 20 naar Hilversum. J C Mohrmann, geen, verpleegster, van Wilhelminalaan 11 naar Hoorn. N. G. Koomen, R K, slagersknecht, van Oudegracht 22 naar Velsen. N. Kuiper, weduwe van J Stekeibosch, N.H., huishoudster, van Stationsweg 176 naar Zuidscharwoude. D. Koopman, echtgenoote van P. J. van Wijk, geen, van Jaagpad 34 naar Den Helder. L. T. M. Dirksmeier, R K z b., van Westerweg 51 naar 's-Graven- hage. J Krax, R.K., dienstbode, van Luttik Oudorp 56 naar Heiloo. P A. Boom, fabrikant, R K, en echtgenoote, N.H., en zoon, R K., van Luttik Oudorp 56 naar Heiloo. M. G. J. Jansen, R.K., kappersbediende, vaft Kennemersingel 8 naar Zevenaar. A. H. Dalebout, zen deling, van Stationsweg 48 naar Noor 1- Amerika. L. van den Berg, geen, z.b., en echtgenoote, van Snaarmanslaan 1 naar Limmen. J. B. Bouwer, geen, dienstbode, van Emmastraat 49 naar Medemblik. E. Kaan, N.H., hulp in de huish., van Bierkade 16 naar Oterleek. M. Tromp, echtg. van A. Boot, geen, dienstbode, van Kraanbuurt 4 naar Lei den. B. Langeberg, echtgenoote van J. C. A. Lobach, z.b., geen, van Wester weg 94a, naar Castricum. W. J. Mets, geen, chuffeur-monteur, van Spoorstraat 8 naar Texel. J. Leurs, N.H., melkrij der, van Hoeverwee 27 naar Egmond- binnen. G. H. S. Swart, R.K., stuca- door, van Ritsevoort It naar Beemster. J. A. Herfst, echtgenoote van P. Den- neman, N.H., huishoudster, van Over- diepad 32 naar Amsterdam. T. Moo- lenbroek. geen, dienstbode, van Overdie- straat 69 naar Heemskerk. J Philip- se echtgen van P. Buisman, N H., zon der beroep, van Van der IVoudestraat 57 naar Barsingerhorn. M M. A Pe kelharing, RK.. kantoorbediende, van Lvceumstraat 15 naar Amsterdam. A. M. Jongman, N.H., huishoudster, van Kennemerstraatweg 153 naar Amster dam G. Twuijver, R K., dienstbode, van Westdijk 7 naar Oudorp. F T. Cedee, R K., winkeljuffrouw, van Lan- gestraat 44 naar Heiloo. N. J. W. Meijer, N H, arbeider N S., van Stations weg 17 naar Schagen. INGEKOMEN PERSONEN. T. Blaauw, geen, dienstbode, Molen buurt 22, van Koedijk. C. J- Adrichem, R.K., dienstbode, Paul Krugerstraat 2, van Uitgeest. C. T. op de Weegh, R K., zonder beroep, Toussaintstraat 11, van Noordwijk. K. Brink, R K., dienstbode Nieuwstraat 11, van Obdam. T. A. G. van Eijndthoven, R K-, leerl. verpl., W il helminalaan 11, van Utrecht. A. G. Grootjes, echtg van H- xan Zuiden, R K, en dochtertje. Heul 20, van Den Helder. H. M. van Rossum, N.H., electricien, Westerweg 109, van Amsterdam. M. J. Goossens, echtg. van H M- van Ros sum, geen, Westerweg 109, van Amster dam. E. Brimges. RK, dienstbode, Langestraat 15, van Duitschland. Th. J. de Vries, N.H., winkelchef, en echtg., Langestraat 80 I, van Zaandam. B de Jong, N.H., betonwerker. Afgesneden Kanaalvak. van Anna Paulowna. P. C. Dol, R.K., dienstbode. Laat 160, van Urcem. G. Schagen, N.H., zonder be roep, en echtg., Kruislaan 14, van Heiloo J. Groot, N.H., tuinarbeider, Kruis laan 1», van Akersloot. W. de Vries, wed. A. de Vries, N.I., Hoogstraat la, van Winschoten. A. van Baar, R.K., zon der beroep, Kweerenpad 21, van Den Helder. S. A. Kamper, echtg. van M. J. Lutterot, E.L., Verdronken oord 59, van Haarlem. P. J. Tolhuizen, hoofdcon ducteur N.S., geen, en echtg., R.K., en kinderen, Krelagestraat 8a, van Venlo. H. Bertou, geen, dienstbode, Kruis laan 2, van Amsterdam. T. Reine, echtg. van G. Kaper, D.G., Dr. Schaeo- manplein 5, van Heerhugowaard. H. Einhellinger, .RK., photografe, Nieuwe- sloot 87, van Amsterdam. J. Mourik, geen, leerl. machinist, Grensstraat 12, van Roosendaal en Nispen. C- Wester, P.K., stalhouder en echtg. en kinderen, Dubbelebuurt 1, van Heerhugowaard. Naar velen bekend zal zijn de pers heeft er destijds op enthousiaste wijze ge wag van gemaakt is in 1931 van regee- ringswege aan de Kweekschool voor de Zee vaart aan de Prins Hendrikkade een oplei ding ingesteld tot bestuurder van verkeers vliegtuigen. In April van dit jaar heeft de eerste jaarklasse van deze opleiding de stu die beëindigd, waaraan als een alleszins heuglijk en zeker niet algemeen bekend feit kan worden toegevoegd, dat de vier adspi- ranten van die jaarklasse sedert genoemd tijdstip dienst doen als vliegtuigbestuurder bij de Koninklijke Luchtvaart Maatschappij! Waar over de uitkomsten van de opleiding dus eenigermate kan worden geoordeeld, is in dit verband in het gebouw van de Kweek school voor de Zeevaart een persconferentie gehouden, welke geleid werd door den voor zitter van het College van Commissarissen van deze school, jhr. mr. L. H. van Lennep en waaraan mede werd deelgenomen door de heeren H. Ch. E. van Ede van der Pais, in specteur van den luchtvaartdienst van het ministerie van Waterstaat, D. H. van der Hiel, commandant en Ernst Crone, commis saris der school, alsmede door den heer I. A Aler, chef van den vliegdienst der K-L.M. Zoo werd den journalisten in herinnering gebracht, dat, nader gepreciseerd, het doel der opleiding is, enkele daartoe bij uitstek ook lichamelijk geschikte jongelieden, in den leeftijd van 17 tot en met 19 jaar, met een algemeene ontwikkeling, gelijk aan het eind examen H.B.S. 5 j. c. waarvan niet wordt afgeweken! te bekwamen tot verkeersvlie ger, in de verwachting, dat een behoorlijke theoretische ondergrond en een voortgezette geregelde schoolopleiding, naast de noodige practische vliegkennis, in hooge mate zullen bijdragen tot het voldoen aan de eischen welke meer en meer aan de algemeene en technische ontwikkeling van den verkeers vlieger moeten worden gesteld. Om deze eerste „school voor verkeers vliegers" in ons land zoo economisch en effi ciënt mogelijk te doen zijn, wordt gebruik gemaakt vpn bestaande instellingen. Door de samenwerking met de Kweekschool voor de Zeevaart genieten de jongelieden tevens de opleiding tot stuurman bij de groote vaart. Bij het zoeken naar den weg, om te komen tot een opleiding tot verkeersvlieger heeft men immers aanstonds rekening gehouden met de overeenkomst, welke bestaat tusschea de eischen voor stuurlieden ter koopvaardij en die voor de verkeersvlieger op de groote luchtlijnen. Door de gelijktijdige opleiding geniet men tevens het voordeel van het internaat aan deze school. Vooral dit laatste is en de heer van Lennep wees daar met nadruk op zeer belangrijk. Waar de voor de zeevaart be stemde kweekeling het „hoogtepunt" van zijn carrière, het gezagvoerderschap, slechts na een reeks van jaren en via de rangen stuur mansleerling, derden, tweeden en eersten officier bereiken kan, ligt voor hem, die deel uitmaakt van de opleiding voor verkeers vlieger, het gezagvoerderschap en de daar mee gepaard gaande groote verantwoorde lijkheid reeds op jeugdigen leeftijd in het vooruitzicht. De karaktervorming van zoo- danigen kan alleen in een internaat tot haar recht komen. Een commandant van even in de twintig zou, op z'n minst genomen, licht ijdel kunnen worden. Plichtsbesef en gehoor zaamheid moeten hier compenseerend op treden. Behalve de genoemde maatregelen zocht de regeering de departementen van De fensie, Financiën, Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen en Waterstaat zijn bij deze opleiding betrokken de medewerking van de Nationale Luchtvaart School, voor de eerste practische opleiding tot vlieger, en die van de K.L.M. voor de verdere practi sche vorming. Tevens werd de gelegenheid opengesteld tot het vervullen van militairen dienst als reservevlieger bij de Luchtvaart afdeeling te Soesterberg, aansluitende aan de opleiding tot verkeersvlieger. Zij, die tot het aangaan van een verbintenis als militair vlieger worden toegelaten, genieten van wege het departement van Defensie een gel delijke tegemoetkoming van 500 's jaars Na een jaar actieven dienst als reserve officier-vlieger, kan plaatsing bij de K.L.M als bestuurder van verkeersvliegtuigen vol gen. Zij, die bij de K.L.M. in dienst komen be hoeven de herhalingsoefeninnen als militair vlieger niet te volgen. Overigens bestaat geen verplichting van den candidaat om na geslaagde opleiding bij de K.L.M. of elders te dienen, terwijl ook K.L.M. niet verplicht is elke opgeleide vlieger in dienst te nemen. Een en ander komt overeen met de basis van opleiding tot stuurman ter koopvaardij. De door den minister van waterstaat vast gestelde bepalingen voor de opleiding, laat stelijk opnieuw vastgesteld, geven in aanslui ting aan de bepalingen voor de Kweekschool verder de noodige aanwijzingen en inlich tingen. Het is niettemin van nut op de volgende punten de aandacht te vestigen. Niettegenstaande de zeer hooge kosten, welke het Rijk aan de vliegopleiding moet besteden, is het jaarlijks door de candidaten te betalen bedrag slechts weinig hooger dan dat voor de enkel tot stuurman opgeleide leerlingen, t.w. f 1000 's jaars. Met deze vergoeding wordt niet alleen opleiding, doch ook vrije huisvesting, voeding, kleeding en verpleging verkregen Het instituut van reserve-adspirant bij de opleiding is ingesteld, omdat de beoordee ling omtrent de practische geschiktheid om tot verkeersvlieger te worden opgeleid, eerst kan geschieden, nadat een candidaat eeni- gen tijd practisch vliegonderwijs heeft ge noten. De commandant van de kweekschool, de heer D. H. van der Hiel, worat voor de op leiding tot verkeersvlieger bijgestaan door den heer vliegleeraar, den heer I. A. Aler, die met de rechtstreeksche leiding van de practische en theoretische vlieglessen is ne last. De heer Aler is tevens chef van den vliegdienst der K.L.M., zoodat nauwe sa menwerking met de luchtverkeersmaatschap- pij gewaarborgd is. voor de Luchtvaartopleiding uitgeoefend Voorzitter van deze commissie is de Inspec teur van den Luchtvaartdienst H. Ch. E. van Ede van der Pais. Leden zijn: Ernst Crone, commissaris der Kweek- scheol voor de Zeevaart, Jhr. dr. L. H. van Lennep, voorzitter College van Commissa rissen der Kweekschool voor de Zeevaart, A. Plesman, directeur der Koninklijke Luchtvaart Maatschappij voor Nederland en Koloniën, W. Polderman, inspecteur van het Nijver heidsonderwijs, W. C. J. Versteegh, kapitein-vlieger bij de Luchtvaartafdeel ing. De geheele opleidingstijd tot verkeersvlie ger duurt thans ongeveer 2 jaar en 2 maan den aan het einde waarvan het examen wordt afgelegd voor het vliegbewijs B (verkeers vlieger), navigator der 2de klasse en radio telefonist. De indeeling van den studietijd zij thans als volgt geschetst: Na een nauwkeurige selectie door de Com missie van Advies worden de uiteindelijk aangewezen adsioranten en reserve-adspi- ranten van half Augustus tot einde Septem ber te Schiphol op eenvoudige doch dege lijke wijze gehuisvest. Zij hebben daar een heerlijken tijd. Zij ontvangen dagelijks enkele vlieglessen, afgewisseld door eenige theorie over vliegtuig en motor, benevens sportoefe- ning. Aan het einde van dat tijdperk wordt bepaald met wie de opleiding zal worden voortgezet. De gelukkigen, die bewezen hebben vol doende vliegaanleg te bezitten, doen begin October hun intrede aan de Kweekschool, waar de studie voor stuurman bij de groote vaart wordt aangevangen. Tegelijkertijd ontvangen zij nog lessen in vliegtuigkennis, motorkennis enz., terwijl het lesrooster zoo danig geregeld is, dat zij nog eenige dagen te Schiphol verder vliegonderwijs ontvangen. Nadat het vliegbewijs A (sportbrevet) is be haald en de adspiranten een voldoend aan tal uren zelfstandig hebben gevlogen met vliegtuigen van de Nationale Luchtvaart School, gaan zij over op overgangsvliegtui gen van de K.L.M., thans onder recht streeksche leiding van den vliegleeraar, die mede de overlandvluchten en de oefeningen in het blind- en het nachtvliegen regelt. Ge leidelijk wordt overgegaan van de lichtere op de zwaarde verkeersvliegtuigen van de K.L.M. Nadat de overgangsexamens voor de Kweekschool, waaraan de adsipranten uit den aard der zaak ook deelnemen, zijn afge- loopen, worden de adspiranten weder gedu rende vier weken te Schiphol gedetacheer, alwaar zij voornamelijk hun vliegbekwaam- heid uitbreiden en ook verdere kennis om trent de praktijk van het verkeer met vlieg tuigen opdoen. Zij doen dan als onderdeel van de voortgezette vliegopleiding zelfstan dig overlandvluchten met tusschenlandingen op verschillende terreinen en vliegen mede op de vliegtuigen der K.L.M., welke de diensten op de binnenlandsche luchtlijnen onderhouden. Verder verrichten zij practisch werk aan vliegtuigmotoren en krijgen zij de door den vliegleeraar te verstrekken opdracht uit te werken, o.a. met betrekking tot de navigatie en den weerberichtendienst. Zij maken in die maand nog een enkele reis op een dag heen en terug in den ge- regelden dienst der K.L.M. naar het buiten land. Na afloop van hunne detacheering ie Schiphol genieten de adspiranten een wel verdiende vacantie, waarna zij met den aan vang van de cursussen der Kweekschool het tweede leerjaar aanvangen, waarbij zij ook weder de noodige practische en theoretische vlieglessen ontvangen. Na het eindexamen van de Kweekschool genieten de adspiranten nog een aanvullen de practische en theoretische opleiding te Schiphol, waarna het examen voor verkeers vlieger volgt. Een beeld van deze opleiding wordt ge geven in het bekende boekje van den vlieger Virly „Vliegen als beroep?" zoo juist is een tweede druk verschenen waarin de noodige gegevens eveneens zijn te vinden. Wat op Schiphol te zien viel. Na deze inleidende mededeelingen volgde onder leiding van commandant Van der Hiel een bezichtiging van de verschillende lokaliteiten der Kweekschool voor de Zee vaart, welke instituut, dat op zijn gebied als een der beste onderwijsinstellingen bekend is, reeds van 1785 af bestaat. Bij de rond gang viel het op, hoe volledig de school zich aan haar belangrijke nevenfunctie heeft aan gepast Het hoogtepunt van den dag vormde voor de journalisten het bezoek aan Schip hol, waar het ter conferentie besprokene kan worden getoetst aan de tastbare werke lijkheid. Keurig naast elkander gerijd ston den daar dank zij de goede zorgen van den heer Aler op het betonnen platform zeven vliegtuigen van zeven afzonderlijke typen. Dat zevental was niet maar zoo wille keurig opgesteld, doch vormde tezamen het gansche „vlieginstrumentarium" voor de opleiding en wel in dien zin, dat elk der typen in die opleiding, met haar speciale eigenschappen, een aparte taak heeft te ver vullen. Daar was, als eerst lestoestel, het kleine open Pandertje, met daarnaast het op sloten sportvliegtuig, de Koolhoven F.K. 41. Het is met deze toestellen, dat de instruc teurs van de Nationale Luchtvaartschool, de jongelui het eerste jaar bekwamen voor de eerste etappe, welke leidt naar het sport- brevet A. Vervolgens en dan spreekt ook gezagvoerder Duimelaar een woordje mee' neemt de K.L.M. de adspirant-verkeers- vliegers over: hier worden zij het tweede studiejaar geleest en leggen zij een met zorg uitgekozen ontwikkelingsweg af op achter eenvolgens een Koolhoven-taxi-coupé van het type F.K. 43, de daarop volgende grootere Koolhoven, ingericht voor het vervoer van 4 a 5 personen, de groote vrachtmachine van den Nederlandschen vliegtuigbouwer Carley, op welke machine, in de wandeling „Jumko" geheeten, het blindvliegen wordt geleerd, waarna, als laatste typen volgen de grootere verkeersmachines F. VII en F. Vila welk laatste vliegtuig als de ruggegraat kan worden beschouwd van het luchtverkeer bin nen de landsgrenzen. Bij elk der vliegtuigen had aardige ge dachte van den heer Aler naar de rang orde van hun opleiding een aantal jongelui de wacht betrokken en elk van hen was met de hem „toekomende" machine volkomen vertrouwd! Bij de F. Vila stonden twee der afgestudeerden: jonge stoere Hollanders in de uniform van verkeersvlieger der K.L.M Dat Uw verslaggever, uitgenoodigd tot een rondvlucht, de Koolhoven-sportcoupé koos, bestuurd door den adspirant-vlieger André de la Porte, vond allerminst zijn oor zaak in eenig wantrouwen in de capaciteiten van het jongmensch, dat gewapend met sportbrevet A, toestel nummer 1, de kleine ooen Pander zou besturen! De verzekering van den heer Aler, dat ieder der leerlingen om van de afgestudeerden niet te spreken i volkomen voor de hem toegewezen taak was berekend, was uiteraard een meer dan voldoende waarborg! De Kweekschool voor de Zeevaart ver wacht, dat haar leerling-adspiranten in <k luchtverkeersmaatschappij hun intrede zul- len doen als vliegers, die aan een behoorlijke practische bekwaamheid ook de onontbeer- Iijke theoretische kennis paren, zoodat zij na het verkrijgen van de noodige, practische er varing ten volle zullen beantwoorden aan de eischen, welke bij de voortschrijdende ont wikkeling van het wereldverkeer met vlieg, tuigen aan den vliegergezagvoerder zullm worden gested. Na hetgeen wij gezien heb. ben, kunnen wij met de volste overtuiging zeggen, dat voor de vervulling van deze ver. wachting niet de minste vrees behoeft te bè- staan! Zij tenslotte vermeld, dat half Augng. tus de nieuwe „leergang" zal ingaan met vijftien adsipranten en reserve-adspiranten, tegen tien beschikbare plaatsen. Wielrennen. De aannemersfirma Gebr. Schoonewil en C. Jonker alhier heeft spoed gezet achter den bouw van de wielerbaan op het gemeentelijk sportterrein. In enkele weken tijds is er een fraai bouwwerk verschenen, dat thans nog wel niet geheel klaar is, doch wel zoo ver gevorderd is, dat reeds de volgende week met de training begonnen kan worden. Wij hebben gisteren voor de zooveelste keer nog eens een kort bezoek aan de baan gebracht en hebben met enkelen nog eens weer een praatje gemaakt. Overal zijn nog werklieden bezig met het afwerken; de tri bunes zijn nog niet klaar, ook alle staan plaatsen nog niet, van een ingang is nog niets te bemerken, maar de baan zelf ligt er klaar. Alleen moet de schaaf er nog over, om kleine oneffenheidjes weg te werken. En dan zullen de racekarretjes over de latten snor ren; dan zal blijken, dat de Alkmaarscht kuip snel is en „in een behoefte voorziet." Zooals men weet, zullen 5 Augustus a.s, de openingswedstrijden worden gehouden. Tegen dien tijd moet natuurlijk alles kant en klaar zijn, maar men verzekerde ons, dat minstens een week daarvoor de geheele baan en alles wat er bij komt, gereed is. Men heeft dunkt ons, niets vergeten, doch een zeer be langrijk onderdeel mogen wij hier nog wel noemen. Dat is de geluidsinstallatie. De N.V. heeft terecht gemeend, dat het publiek voorlichting behoeft en dat steeds elk oogen- blik de stand van de wedstrijden bekend moet worden gemaakt. Daarom zal er een geluidsinstallatie worden aangelegd, met luidsprekers op verschillende plaatsen, op dat iedereen onverschillig op welke rang steeds duidelijk kan hooren, wat er te melden is. Het geheele middenterrein wordt met gras zoden bedekt en deze reiken tot de z.g. vluchtlatten, zoodat stuiven straks tot de on mogelijkheden behoort. Men ziet, de zaak is goed aangepakt en wij twijfelen er niet aan, of ook straks zal de zaak vlot marcheeren. Wat de training betreft, zooals gezegd wordt er vanaf Maandag a.s. eiken avond getraind, terwijl de week voor de openings wedstrijden de baan ook eiken midaag voor training wordt opengesteld Er wordt aan onze Alkmaarsche renners en aan hen in onze wijde omgeving die week gelegenheid gegeven, om zich in de wielersport te bekwa men! Wie weet, welke sterren er straks onder de Noordhollanders boven het IJ nog oni- dekt zullen worden. In de Revue der Sporten wordt deze week een beschouwingen gegeven over de golflinks, die Amsterdam binnen korten tijd zal krij gen in haar directe omgeving. Groothoff heeft een verhaal geschreven over de Engel- sche sportwereld; een zeer interessant arti kel. Verder lezen wij uit een bijdrage van J v. d. Berg, directeur van het Stadion, dat ondanks het slechte bezoek en ondanks de matige prestaties van onze wielerprofs en stayers, de Stadiondirectie vol zal houden en zal hopen op een betere naaste toekomst. Dan wordt de z.g. hoofdklasse weer eens be handeld. Merkwaardig en begrijpelijk: de sportbladen willen een hoofdklasse, maar de meeste clubs willen die niet! Verder bevat dit nummer nog tal van klei nere bijdragen op het gebied van boksen, zwemmen, athletiek, enz. enz. en natuurlijk zijn de foto's ook niet vergeten! Sport in Beeld heeft dezen keer allereerst een artikel, gewijd aan wijlen prins Hendrik- Verder vertelt het bijzonderheden over de tenniswedstrijden op Wimbledon, over de stayerwedstriiden op de Stadionbaan en over de Tour de France, die weer ongeveer een week draait. Verder wordt een verslag g?f»e" ven van de Noordwijksche tenniswedstrijden en vindt men in dit nummer een bijdrage over het handboogschieten. Wij noemen dan nog een artikel over de Hoofdklasse en over de autorennen om den Grooten Prijs van Duitschland en tenslotte de vaste rubrieken, w.o. het Dagboek van een Leek. Foto's van tennissen, boksen, handboogschieten, roeien, en prins Hendrik trekken de aandacht in dit nummer.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1934 | | pagina 8