De opleiding tot verkeersvlieger
Luchtvaart
Prachtige resultaten bij de Kweekschool voor
de Zeevaart te Amsterdam, Interessante bij
zonderheden.
Het oppertoezicht wordt behalve door
Commissaris van de Kweekschool voor de
Zeevaart, door een Commissie van Advies
DE ALKMAARSCHE WIELERBAAN.
REVUE DER SPORTEN.
SPORT IN BEELD.
lijk niet vervolgden bevond zich een groepje
jongelui, die tijdens hun kampeeren zich aan
ernstige misdrijven hadden schuldig ge
maakt, maar die overigens van een goed ge
drag waren. Het was voor de respectievelijke
ouders, die hiervan geheel onkundig waren
gebleven, een geweldigen schok te vernemen,
dat hun zoons strafrechterlijk zouden wor
den vervolgd. Dank zij de medewerking van
den subst. oficier van Justitie alhier, belast
met de strafzaken en de uitvoerige inlichtin
gen van den heer Wiggers werd tot voor
waardelijke niet vervolging besloten, mede
uit het oogpunt, dat een niet blanco straf
register hun carrière allicht voorgoed zou
vernietigen, het waren alle nog scholieren,
en zij dus voor altijd zouden zijn gebrand
merkt voor een verkeerde daad. Tot nu toe
blijven de rapporten van hun toezichthou
ders zeer goed, zoodat er alle kans bestaat,
dat zij geen blijvende nadeelige gevolgen
van hun misdrijf zullen ondervinden.
Wij achten het noodzakelijk de aandacht
erop te vestigen, dat de gebruikelijke uit
drukking, die in de stukken gebezigd wordt,
welke aan belanghebbenden onze afdeeling
worden beteekend „het verleenen van hulp
en steun nogal eens aanleiding geeft tot mis
verstanden van onplezierigen aard. In dezen
tijd van „steun" in geldvorm wordt dit ook
van ons verwacht afgaande op de voormelde
clausule.
Het verdient wellicht aanbeveling de rech
terlijke autoriteiten, die opdrachten aan onze
afdeeling geven, te verzoeken te overwegen
of er bij hen bezwaren bestaan een andere
formuleering te bezigen.
Te Amsterdam is door den Politierechter
een andere redactie ingevoerd, die bij den
Minister van Justitie geen bezwaar heeft
ontmoet en welke ltfidt: „opdracht overeen
komstig art. 14 d„ alinea 2 van het Wetboek
van Strafrecht".
Vraagt belanghebbende de beteekenis daar
van dan kan al dadelijk er op gewezen wor
den hoe de feitelijke bedoeling der steunver-
leening is.
De uitvoering van de bij oplegging van een
voorwaardelijke straf nogal eens gestelde
bijzondere voorwaarde van verplichte scha
devergoeding ondervond door de tijdsom
standigheden moeilijkheden. Het gaat be
zwaarlijk van een steuntrekkend gezin te ver
langen dat geregeld per week een bepaald
bedrag wordt gestort.
Toch werd nog in 4 gevallen een gezamen
lijk bedrag groot 65.75 aan onze afdee
ling ter verdere verrekening met belangheb
bende afgedragen.
Bestuur en Leden.
In.de samenstelling van het Bestuur kwam
in 1933 geen verandering. De aftredende
bestuursleden Mevrouw M. de BoerJong-
kees en de heer P. H. L. Maas uit den Hel
der, die voor periodieke aftreding in aan
merking kwamen werden beiden herkozen en
namen die herbenoeming aan. Verscheiden
leden bedankten voor het lidmaatschap, maar
dit verlies werd vrijwel gecompenseerd door
het aanwerven van nieuwe leden, waarbij de
nestor van ons Bestuur de heer K. Haytema
een beschamend voorbeeld gaf aan de jonge
ren. In eigen kring valt toch altijd nog wel
eens één lid te werven en opnieuw wordt een
beroep op alle Bestuursleden gedaan om in
dat opzicht meerdere activiteit te ontwikke
len. Dit is daarom zoo gewenscht, omdat
van verschillende gemeente besturen bericht
inkwam, dat óf de tot nu toe verleende sub
sidie werd ingetrokken óf belangrijk geredu
ceerd, zoodat onze inkomsten voortdurend
in omvang slinken.
Hiermede zijn wij gekomen aan het einde
van ons verslag, waarin beknopte mededee-
lingen werden gedaan over ons, velen ten ze
gen komend, werk, dat echter dan alleen ten
volle vruchtdragend kan zijn, wanneer, zoo
wel als materieelen steun, geboden wordt.
De Secretaris,
J. F. BEYERINCK.
GEMEENTELIJK BUREAU VOOR
SOCIALE ZAKEN.
Geopend voor werkgevers van 912
en van 25 uur. Voor werknemers uit
sluitend van 9—12 uur. Op Maandag- en
Donderdagavond van 7uur. Bemidde
ling voor vrouwelijk personeel op
werkdagen van 25 uur. (Uitgezonderd
op Zaterdag).
De waarnemend directeur van boven
genoemd bureau deelt mede, dat heden
staan ingeschreven:
Groep bouwvakken: 1 bouwkundige, 1
bouwk. teekenaar, 2 bouwk opzichte» s,
41 timmerlieden, 1 stuc. opperman, 1
stratenm. opperman, 1 stratenmaker, 1
steenhouder, 1 tegelzetter, 5 betonwer
kers, 22 schilders, 54 grondwerkers, 30
metselaars, 8 voegers, 21 stucadoors, 22
opperlieden.
Groep metaalindustrieo 1 autog. las-
scher, 6 bankwerkers, 7 electriciens, 1
fitter, 2 instrumentmakers, 1 kernmaker,
1 ketelmaker, 4 klinkers, 7 loodgieters,
3 lijnwerkers, 6 machinisten, 1 piano
stemmer, 1 plaatwerker, 4 rijwielher
stellers, 3 scheepsbouwers, 3 metaal
draaiers, 1 metaalvijler, 1 metaalslijper,
16 monteurs, 1 scheepsteekenaar, 1
scheepstimmerman, 4 smeden, 6 stokers,
1 tandtechniker, 1 vuurwerker, 2 werk
tuigkundigen. 6 ijzerwerkers.
Grroep voedings- eno genotmiddelen:
35 sigarenmakers, 2 sorteerders, 1 kis-
tenplakker. 1 stripper, 3 tabaksbewer
kers, 10 bakkers, 2 slagers. 2 kok6, 4 cho
coladebewerkers.
Groep boek- en steendrukkerijen: 2
letterzetters, 3 drukkers.
Groep houtbewerking: 11 meubelma
kers. 4 meubelstoffeerders, 5 mach. hout
bewerkers, 2 kistenmakers, 1 beeldhou
wer, 2 borstelmakers.
Groep landbouwbedrijven: 3 tuinlie
den, 11 boerenarbeiders, 2 bloemisten.
Groep handel: 15 vertegenwoordigers,
4 winkelbedienden.
Groep verkeerswezen: 19 chauffeurs,
3 koetsiers, 14 pakhuisknechts, 11 ma
gazijnbedienden, 4 kellners.
Overige beroepen: 7 boekbinders, 1
wasscher7 kleermakers, 1 rietwerker,
1 zeilmaker, 3 schoenmakers, 1 verfbe-
reider, 4 incasseerders, 9 kantoorbe
dienden, 1 zak ken stopper, 1 huidenzou-
ter, 2 kappers, 1 secretarieambtenaar, 1
reclameteekenaar, 32 transport- en 130
los-arbeiders.
Gedeeltelijk werkloos: metaalindus
trie 70, tabaksindustrie 11, overige be
roepen 3.
Jeugdige werkloozen beneden 18 jaar
in diverse beroepen: 6.
Geplaatst: 22 werkzoekenden.
Alkmaar. 7 Juli 1934
De waarnemend Directeur voorn-,
A. KLEIJMEER.
VERTROKKEN PERSONEN.
W. J. Ignatius, geen, dienstbode, van
Koornlaan 3 naar Den Helder N. J
van de Kamer, R Ka., banketbakker, van
Spoorstraat 50 naar Boxtel. HA
Fuhrmann, R K„ zonder beroep, van
Geest 7 naar Velsen. A. Schuffelen,
R K„ dienstbode, van Snaarmanslaan 38
naar 0udkar6pel. A. Mathia, R K,
dienstbode, van Roemer Visscherstraat
20 naar Hilversum. J C Mohrmann,
geen, verpleegster, van Wilhelminalaan
11 naar Hoorn. N. G. Koomen, R K,
slagersknecht, van Oudegracht 22 naar
Velsen. N. Kuiper, weduwe van J
Stekeibosch, N.H., huishoudster, van
Stationsweg 176 naar Zuidscharwoude.
D. Koopman, echtgenoote van P. J.
van Wijk, geen, van Jaagpad 34 naar
Den Helder. L. T. M. Dirksmeier, R K
z b., van Westerweg 51 naar 's-Graven-
hage. J Krax, R.K., dienstbode, van
Luttik Oudorp 56 naar Heiloo. P A.
Boom, fabrikant, R K, en echtgenoote,
N.H., en zoon, R K., van Luttik Oudorp
56 naar Heiloo. M. G. J. Jansen, R.K.,
kappersbediende, vaft Kennemersingel
8 naar Zevenaar. A. H. Dalebout, zen
deling, van Stationsweg 48 naar Noor 1-
Amerika. L. van den Berg, geen, z.b.,
en echtgenoote, van Snaarmanslaan 1
naar Limmen. J. B. Bouwer, geen,
dienstbode, van Emmastraat 49 naar
Medemblik. E. Kaan, N.H., hulp in de
huish., van Bierkade 16 naar Oterleek.
M. Tromp, echtg. van A. Boot, geen,
dienstbode, van Kraanbuurt 4 naar Lei
den. B. Langeberg, echtgenoote van
J. C. A. Lobach, z.b., geen, van Wester
weg 94a, naar Castricum. W. J. Mets,
geen, chuffeur-monteur, van Spoorstraat
8 naar Texel. J. Leurs, N.H., melkrij
der, van Hoeverwee 27 naar Egmond-
binnen. G. H. S. Swart, R.K., stuca-
door, van Ritsevoort It naar Beemster.
J. A. Herfst, echtgenoote van P. Den-
neman, N.H., huishoudster, van Over-
diepad 32 naar Amsterdam. T. Moo-
lenbroek. geen, dienstbode, van Overdie-
straat 69 naar Heemskerk. J Philip-
se echtgen van P. Buisman, N H., zon
der beroep, van Van der IVoudestraat
57 naar Barsingerhorn. M M. A Pe
kelharing, RK.. kantoorbediende, van
Lvceumstraat 15 naar Amsterdam.
A. M. Jongman, N.H., huishoudster, van
Kennemerstraatweg 153 naar Amster
dam G. Twuijver, R K., dienstbode,
van Westdijk 7 naar Oudorp. F T.
Cedee, R K., winkeljuffrouw, van Lan-
gestraat 44 naar Heiloo. N. J. W.
Meijer, N H, arbeider N S., van Stations
weg 17 naar Schagen.
INGEKOMEN PERSONEN.
T. Blaauw, geen, dienstbode, Molen
buurt 22, van Koedijk. C. J- Adrichem,
R.K., dienstbode, Paul Krugerstraat 2,
van Uitgeest. C. T. op de Weegh, R K.,
zonder beroep, Toussaintstraat 11, van
Noordwijk. K. Brink, R K., dienstbode
Nieuwstraat 11, van Obdam. T. A. G.
van Eijndthoven, R K-, leerl. verpl., W il
helminalaan 11, van Utrecht. A. G.
Grootjes, echtg van H- xan Zuiden, R K,
en dochtertje. Heul 20, van Den Helder.
H. M. van Rossum, N.H., electricien,
Westerweg 109, van Amsterdam. M.
J. Goossens, echtg. van H M- van Ros
sum, geen, Westerweg 109, van Amster
dam. E. Brimges. RK, dienstbode,
Langestraat 15, van Duitschland. Th.
J. de Vries, N.H., winkelchef, en echtg.,
Langestraat 80 I, van Zaandam. B de
Jong, N.H., betonwerker. Afgesneden
Kanaalvak. van Anna Paulowna. P.
C. Dol, R.K., dienstbode. Laat 160, van
Urcem. G. Schagen, N.H., zonder be
roep, en echtg., Kruislaan 14, van Heiloo
J. Groot, N.H., tuinarbeider, Kruis
laan 1», van Akersloot. W. de Vries,
wed. A. de Vries, N.I., Hoogstraat la, van
Winschoten. A. van Baar, R.K., zon
der beroep, Kweerenpad 21, van Den
Helder. S. A. Kamper, echtg. van M.
J. Lutterot, E.L., Verdronken oord 59, van
Haarlem. P. J. Tolhuizen, hoofdcon
ducteur N.S., geen, en echtg., R.K., en
kinderen, Krelagestraat 8a, van Venlo.
H. Bertou, geen, dienstbode, Kruis
laan 2, van Amsterdam. T. Reine,
echtg. van G. Kaper, D.G., Dr. Schaeo-
manplein 5, van Heerhugowaard. H.
Einhellinger, .RK., photografe, Nieuwe-
sloot 87, van Amsterdam. J. Mourik,
geen, leerl. machinist, Grensstraat 12,
van Roosendaal en Nispen. C- Wester,
P.K., stalhouder en echtg. en kinderen,
Dubbelebuurt 1, van Heerhugowaard.
Naar velen bekend zal zijn de pers
heeft er destijds op enthousiaste wijze ge
wag van gemaakt is in 1931 van regee-
ringswege aan de Kweekschool voor de Zee
vaart aan de Prins Hendrikkade een oplei
ding ingesteld tot bestuurder van verkeers
vliegtuigen. In April van dit jaar heeft de
eerste jaarklasse van deze opleiding de stu
die beëindigd, waaraan als een alleszins
heuglijk en zeker niet algemeen bekend feit
kan worden toegevoegd, dat de vier adspi-
ranten van die jaarklasse sedert genoemd
tijdstip dienst doen als vliegtuigbestuurder
bij de Koninklijke Luchtvaart Maatschappij!
Waar over de uitkomsten van de opleiding
dus eenigermate kan worden geoordeeld, is
in dit verband in het gebouw van de Kweek
school voor de Zeevaart een persconferentie
gehouden, welke geleid werd door den voor
zitter van het College van Commissarissen
van deze school, jhr. mr. L. H. van Lennep
en waaraan mede werd deelgenomen door de
heeren H. Ch. E. van Ede van der Pais, in
specteur van den luchtvaartdienst van het
ministerie van Waterstaat, D. H. van der
Hiel, commandant en Ernst Crone, commis
saris der school, alsmede door den heer I. A
Aler, chef van den vliegdienst der K-L.M.
Zoo werd den journalisten in herinnering
gebracht, dat, nader gepreciseerd, het doel
der opleiding is, enkele daartoe bij uitstek
ook lichamelijk geschikte jongelieden, in den
leeftijd van 17 tot en met 19 jaar, met een
algemeene ontwikkeling, gelijk aan het eind
examen H.B.S. 5 j. c. waarvan niet wordt
afgeweken! te bekwamen tot verkeersvlie
ger, in de verwachting, dat een behoorlijke
theoretische ondergrond en een voortgezette
geregelde schoolopleiding, naast de noodige
practische vliegkennis, in hooge mate zullen
bijdragen tot het voldoen aan de eischen
welke meer en meer aan de algemeene en
technische ontwikkeling van den verkeers
vlieger moeten worden gesteld.
Om deze eerste „school voor verkeers
vliegers" in ons land zoo economisch en effi
ciënt mogelijk te doen zijn, wordt gebruik
gemaakt vpn bestaande instellingen. Door
de samenwerking met de Kweekschool voor
de Zeevaart genieten de jongelieden tevens
de opleiding tot stuurman bij de groote
vaart.
Bij het zoeken naar den weg, om te komen
tot een opleiding tot verkeersvlieger heeft
men immers aanstonds rekening gehouden
met de overeenkomst, welke bestaat tusschea
de eischen voor stuurlieden ter koopvaardij
en die voor de verkeersvlieger op de groote
luchtlijnen.
Door de gelijktijdige opleiding geniet men
tevens het voordeel van het internaat aan
deze school.
Vooral dit laatste is en de heer van
Lennep wees daar met nadruk op zeer
belangrijk. Waar de voor de zeevaart be
stemde kweekeling het „hoogtepunt" van zijn
carrière, het gezagvoerderschap, slechts na
een reeks van jaren en via de rangen stuur
mansleerling, derden, tweeden en eersten
officier bereiken kan, ligt voor hem, die deel
uitmaakt van de opleiding voor verkeers
vlieger, het gezagvoerderschap en de daar
mee gepaard gaande groote verantwoorde
lijkheid reeds op jeugdigen leeftijd in het
vooruitzicht. De karaktervorming van zoo-
danigen kan alleen in een internaat tot haar
recht komen. Een commandant van even in
de twintig zou, op z'n minst genomen, licht
ijdel kunnen worden. Plichtsbesef en gehoor
zaamheid moeten hier compenseerend op
treden.
Behalve de genoemde maatregelen zocht
de regeering de departementen van De
fensie, Financiën, Onderwijs, Kunsten en
Wetenschappen en Waterstaat zijn bij deze
opleiding betrokken de medewerking van
de Nationale Luchtvaart School, voor de
eerste practische opleiding tot vlieger, en
die van de K.L.M. voor de verdere practi
sche vorming. Tevens werd de gelegenheid
opengesteld tot het vervullen van militairen
dienst als reservevlieger bij de Luchtvaart
afdeeling te Soesterberg, aansluitende aan
de opleiding tot verkeersvlieger. Zij, die tot
het aangaan van een verbintenis als militair
vlieger worden toegelaten, genieten van
wege het departement van Defensie een gel
delijke tegemoetkoming van 500 's jaars
Na een jaar actieven dienst als reserve
officier-vlieger, kan plaatsing bij de K.L.M
als bestuurder van verkeersvliegtuigen vol
gen.
Zij, die bij de K.L.M. in dienst komen be
hoeven de herhalingsoefeninnen als militair
vlieger niet te volgen. Overigens bestaat
geen verplichting van den candidaat om na
geslaagde opleiding bij de K.L.M. of elders
te dienen, terwijl ook K.L.M. niet verplicht
is elke opgeleide vlieger in dienst te nemen.
Een en ander komt overeen met de basis van
opleiding tot stuurman ter koopvaardij.
De door den minister van waterstaat vast
gestelde bepalingen voor de opleiding, laat
stelijk opnieuw vastgesteld, geven in aanslui
ting aan de bepalingen voor de Kweekschool
verder de noodige aanwijzingen en inlich
tingen.
Het is niettemin van nut op de volgende
punten de aandacht te vestigen.
Niettegenstaande de zeer hooge kosten,
welke het Rijk aan de vliegopleiding moet
besteden, is het jaarlijks door de candidaten
te betalen bedrag slechts weinig hooger dan
dat voor de enkel tot stuurman opgeleide
leerlingen, t.w. f 1000 's jaars. Met deze
vergoeding wordt niet alleen opleiding, doch
ook vrije huisvesting, voeding, kleeding en
verpleging verkregen
Het instituut van reserve-adspirant bij de
opleiding is ingesteld, omdat de beoordee
ling omtrent de practische geschiktheid om
tot verkeersvlieger te worden opgeleid, eerst
kan geschieden, nadat een candidaat eeni-
gen tijd practisch vliegonderwijs heeft ge
noten.
De commandant van de kweekschool, de
heer D. H. van der Hiel, worat voor de op
leiding tot verkeersvlieger bijgestaan door
den heer vliegleeraar, den heer I. A. Aler,
die met de rechtstreeksche leiding van de
practische en theoretische vlieglessen is ne
last. De heer Aler is tevens chef van den
vliegdienst der K.L.M., zoodat nauwe sa
menwerking met de luchtverkeersmaatschap-
pij gewaarborgd is.
voor de Luchtvaartopleiding uitgeoefend
Voorzitter van deze commissie is de Inspec
teur van den Luchtvaartdienst H. Ch. E. van
Ede van der Pais. Leden zijn:
Ernst Crone, commissaris der Kweek-
scheol voor de Zeevaart, Jhr. dr. L. H. van
Lennep, voorzitter College van Commissa
rissen der Kweekschool voor de Zeevaart,
A. Plesman, directeur der Koninklijke
Luchtvaart Maatschappij voor Nederland en
Koloniën,
W. Polderman, inspecteur van het Nijver
heidsonderwijs,
W. C. J. Versteegh, kapitein-vlieger bij de
Luchtvaartafdeel ing.
De geheele opleidingstijd tot verkeersvlie
ger duurt thans ongeveer 2 jaar en 2 maan
den aan het einde waarvan het examen wordt
afgelegd voor het vliegbewijs B (verkeers
vlieger), navigator der 2de klasse en radio
telefonist. De indeeling van den studietijd
zij thans als volgt geschetst:
Na een nauwkeurige selectie door de Com
missie van Advies worden de uiteindelijk
aangewezen adsioranten en reserve-adspi-
ranten van half Augustus tot einde Septem
ber te Schiphol op eenvoudige doch dege
lijke wijze gehuisvest. Zij hebben daar een
heerlijken tijd. Zij ontvangen dagelijks enkele
vlieglessen, afgewisseld door eenige theorie
over vliegtuig en motor, benevens sportoefe-
ning. Aan het einde van dat tijdperk wordt
bepaald met wie de opleiding zal worden
voortgezet.
De gelukkigen, die bewezen hebben vol
doende vliegaanleg te bezitten, doen begin
October hun intrede aan de Kweekschool,
waar de studie voor stuurman bij de groote
vaart wordt aangevangen. Tegelijkertijd
ontvangen zij nog lessen in vliegtuigkennis,
motorkennis enz., terwijl het lesrooster zoo
danig geregeld is, dat zij nog eenige dagen
te Schiphol verder vliegonderwijs ontvangen.
Nadat het vliegbewijs A (sportbrevet) is be
haald en de adspiranten een voldoend aan
tal uren zelfstandig hebben gevlogen met
vliegtuigen van de Nationale Luchtvaart
School, gaan zij over op overgangsvliegtui
gen van de K.L.M., thans onder recht
streeksche leiding van den vliegleeraar, die
mede de overlandvluchten en de oefeningen
in het blind- en het nachtvliegen regelt. Ge
leidelijk wordt overgegaan van de lichtere
op de zwaarde verkeersvliegtuigen van de
K.L.M.
Nadat de overgangsexamens voor de
Kweekschool, waaraan de adsipranten uit
den aard der zaak ook deelnemen, zijn afge-
loopen, worden de adspiranten weder gedu
rende vier weken te Schiphol gedetacheer,
alwaar zij voornamelijk hun vliegbekwaam-
heid uitbreiden en ook verdere kennis om
trent de praktijk van het verkeer met vlieg
tuigen opdoen. Zij doen dan als onderdeel
van de voortgezette vliegopleiding zelfstan
dig overlandvluchten met tusschenlandingen
op verschillende terreinen en vliegen mede
op de vliegtuigen der K.L.M., welke de
diensten op de binnenlandsche luchtlijnen
onderhouden.
Verder verrichten zij practisch werk aan
vliegtuigmotoren en krijgen zij de door den
vliegleeraar te verstrekken opdracht uit te
werken, o.a. met betrekking tot de navigatie
en den weerberichtendienst.
Zij maken in die maand nog een enkele
reis op een dag heen en terug in den ge-
regelden dienst der K.L.M. naar het buiten
land. Na afloop van hunne detacheering ie
Schiphol genieten de adspiranten een wel
verdiende vacantie, waarna zij met den aan
vang van de cursussen der Kweekschool het
tweede leerjaar aanvangen, waarbij zij ook
weder de noodige practische en theoretische
vlieglessen ontvangen.
Na het eindexamen van de Kweekschool
genieten de adspiranten nog een aanvullen
de practische en theoretische opleiding te
Schiphol, waarna het examen voor verkeers
vlieger volgt.
Een beeld van deze opleiding wordt ge
geven in het bekende boekje van den vlieger
Virly „Vliegen als beroep?" zoo juist is
een tweede druk verschenen waarin de
noodige gegevens eveneens zijn te vinden.
Wat op Schiphol te zien viel.
Na deze inleidende mededeelingen volgde
onder leiding van commandant Van der
Hiel een bezichtiging van de verschillende
lokaliteiten der Kweekschool voor de Zee
vaart, welke instituut, dat op zijn gebied als
een der beste onderwijsinstellingen bekend
is, reeds van 1785 af bestaat. Bij de rond
gang viel het op, hoe volledig de school zich
aan haar belangrijke nevenfunctie heeft aan
gepast Het hoogtepunt van den dag vormde
voor de journalisten het bezoek aan Schip
hol, waar het ter conferentie besprokene
kan worden getoetst aan de tastbare werke
lijkheid. Keurig naast elkander gerijd ston
den daar dank zij de goede zorgen van
den heer Aler op het betonnen platform
zeven vliegtuigen van zeven afzonderlijke
typen. Dat zevental was niet maar zoo wille
keurig opgesteld, doch vormde tezamen het
gansche „vlieginstrumentarium" voor de
opleiding en wel in dien zin, dat elk der
typen in die opleiding, met haar speciale
eigenschappen, een aparte taak heeft te ver
vullen. Daar was, als eerst lestoestel, het
kleine open Pandertje, met daarnaast het op
sloten sportvliegtuig, de Koolhoven F.K. 41.
Het is met deze toestellen, dat de instruc
teurs van de Nationale Luchtvaartschool, de
jongelui het eerste jaar bekwamen voor de
eerste etappe, welke leidt naar het sport-
brevet A. Vervolgens en dan spreekt ook
gezagvoerder Duimelaar een woordje mee'
neemt de K.L.M. de adspirant-verkeers-
vliegers over: hier worden zij het tweede
studiejaar geleest en leggen zij een met zorg
uitgekozen ontwikkelingsweg af op achter
eenvolgens een Koolhoven-taxi-coupé van het
type F.K. 43, de daarop volgende grootere
Koolhoven, ingericht voor het vervoer van
4 a 5 personen, de groote vrachtmachine
van den Nederlandschen vliegtuigbouwer
Carley, op welke machine, in de wandeling
„Jumko" geheeten, het blindvliegen wordt
geleerd, waarna, als laatste typen volgen de
grootere verkeersmachines F. VII en F. Vila
welk laatste vliegtuig als de ruggegraat kan
worden beschouwd van het luchtverkeer bin
nen de landsgrenzen.
Bij elk der vliegtuigen had aardige ge
dachte van den heer Aler naar de rang
orde van hun opleiding een aantal jongelui
de wacht betrokken en elk van hen was met
de hem „toekomende" machine volkomen
vertrouwd! Bij de F. Vila stonden twee der
afgestudeerden: jonge stoere Hollanders in
de uniform van verkeersvlieger der K.L.M
Dat Uw verslaggever, uitgenoodigd tot
een rondvlucht, de Koolhoven-sportcoupé
koos, bestuurd door den adspirant-vlieger
André de la Porte, vond allerminst zijn oor
zaak in eenig wantrouwen in de capaciteiten
van het jongmensch, dat gewapend met
sportbrevet A, toestel nummer 1, de kleine
ooen Pander zou besturen! De verzekering
van den heer Aler, dat ieder der leerlingen
om van de afgestudeerden niet te spreken i
volkomen voor de hem toegewezen taak
was berekend, was uiteraard een meer dan
voldoende waarborg!
De Kweekschool voor de Zeevaart ver
wacht, dat haar leerling-adspiranten in <k
luchtverkeersmaatschappij hun intrede zul-
len doen als vliegers, die aan een behoorlijke
practische bekwaamheid ook de onontbeer-
Iijke theoretische kennis paren, zoodat zij na
het verkrijgen van de noodige, practische er
varing ten volle zullen beantwoorden aan
de eischen, welke bij de voortschrijdende ont
wikkeling van het wereldverkeer met vlieg,
tuigen aan den vliegergezagvoerder zullm
worden gested. Na hetgeen wij gezien heb.
ben, kunnen wij met de volste overtuiging
zeggen, dat voor de vervulling van deze ver.
wachting niet de minste vrees behoeft te bè-
staan! Zij tenslotte vermeld, dat half Augng.
tus de nieuwe „leergang" zal ingaan met
vijftien adsipranten en reserve-adspiranten,
tegen tien beschikbare plaatsen.
Wielrennen.
De aannemersfirma Gebr. Schoonewil en
C. Jonker alhier heeft spoed gezet achter den
bouw van de wielerbaan op het gemeentelijk
sportterrein. In enkele weken tijds is er een
fraai bouwwerk verschenen, dat thans nog
wel niet geheel klaar is, doch wel zoo ver
gevorderd is, dat reeds de volgende week
met de training begonnen kan worden.
Wij hebben gisteren voor de zooveelste
keer nog eens een kort bezoek aan de baan
gebracht en hebben met enkelen nog eens
weer een praatje gemaakt. Overal zijn nog
werklieden bezig met het afwerken; de tri
bunes zijn nog niet klaar, ook alle staan
plaatsen nog niet, van een ingang is nog
niets te bemerken, maar de baan zelf ligt er
klaar. Alleen moet de schaaf er nog over, om
kleine oneffenheidjes weg te werken. En dan
zullen de racekarretjes over de latten snor
ren; dan zal blijken, dat de Alkmaarscht
kuip snel is en „in een behoefte voorziet."
Zooals men weet, zullen 5 Augustus a.s,
de openingswedstrijden worden gehouden.
Tegen dien tijd moet natuurlijk alles kant en
klaar zijn, maar men verzekerde ons, dat
minstens een week daarvoor de geheele baan
en alles wat er bij komt, gereed is. Men heeft
dunkt ons, niets vergeten, doch een zeer be
langrijk onderdeel mogen wij hier nog wel
noemen. Dat is de geluidsinstallatie. De
N.V. heeft terecht gemeend, dat het publiek
voorlichting behoeft en dat steeds elk oogen-
blik de stand van de wedstrijden bekend
moet worden gemaakt. Daarom zal er een
geluidsinstallatie worden aangelegd, met
luidsprekers op verschillende plaatsen, op
dat iedereen onverschillig op welke rang
steeds duidelijk kan hooren, wat er te
melden is.
Het geheele middenterrein wordt met gras
zoden bedekt en deze reiken tot de z.g.
vluchtlatten, zoodat stuiven straks tot de on
mogelijkheden behoort.
Men ziet, de zaak is goed aangepakt en
wij twijfelen er niet aan, of ook straks zal de
zaak vlot marcheeren.
Wat de training betreft, zooals gezegd
wordt er vanaf Maandag a.s. eiken avond
getraind, terwijl de week voor de openings
wedstrijden de baan ook eiken midaag voor
training wordt opengesteld Er wordt aan
onze Alkmaarsche renners en aan hen in
onze wijde omgeving die week gelegenheid
gegeven, om zich in de wielersport te bekwa
men! Wie weet, welke sterren er straks onder
de Noordhollanders boven het IJ nog oni-
dekt zullen worden.
In de Revue der Sporten wordt deze week
een beschouwingen gegeven over de golflinks,
die Amsterdam binnen korten tijd zal krij
gen in haar directe omgeving. Groothoff
heeft een verhaal geschreven over de Engel-
sche sportwereld; een zeer interessant arti
kel. Verder lezen wij uit een bijdrage van J
v. d. Berg, directeur van het Stadion, dat
ondanks het slechte bezoek en ondanks de
matige prestaties van onze wielerprofs en
stayers, de Stadiondirectie vol zal houden en
zal hopen op een betere naaste toekomst.
Dan wordt de z.g. hoofdklasse weer eens be
handeld. Merkwaardig en begrijpelijk: de
sportbladen willen een hoofdklasse, maar
de meeste clubs willen die niet!
Verder bevat dit nummer nog tal van klei
nere bijdragen op het gebied van boksen,
zwemmen, athletiek, enz. enz. en natuurlijk
zijn de foto's ook niet vergeten!
Sport in Beeld heeft dezen keer allereerst
een artikel, gewijd aan wijlen prins Hendrik-
Verder vertelt het bijzonderheden over de
tenniswedstrijden op Wimbledon, over de
stayerwedstriiden op de Stadionbaan en over
de Tour de France, die weer ongeveer een
week draait. Verder wordt een verslag g?f»e"
ven van de Noordwijksche tenniswedstrijden
en vindt men in dit nummer een bijdrage
over het handboogschieten. Wij noemen dan
nog een artikel over de Hoofdklasse en over
de autorennen om den Grooten Prijs van
Duitschland en tenslotte de vaste rubrieken,
w.o. het Dagboek van een Leek. Foto's van
tennissen, boksen, handboogschieten, roeien,
en prins Hendrik trekken de aandacht in dit
nummer.