ALKMAARSCHE COURAKT
Nieuwe motor- en rijwielwet ingediend.
Taak van het
Werkfonds-Bestuur.
De
Ho. 170 ZATERDAG 21 JULI 1934
Binnenland
Strenger optreden tegen veroorzakers van gevaar.
Van voorbereidenden en
adviseerenden aard.
Begin nog heden met
„Wat Mijnhardt maakt is goed."
Haagsche brieven.
Nadere regelingen bij algemeenen
maatregel van bestuur.
j Een wetsontwerp is ingediend,
gevende regelen, in verband met
het gebruik van motorrijtuigen en
rijwielen nopens het verkeer op de
wegen en de rijwielpaden.
Zoowel het ontwerp als de toelichting
zijn in hoofdzaak ontleend aan de voorstel
len van de commissie inzake de wettelijke be
palingen betreffende het motor- en rijwiel-
verkeer.
De toelichting zegt om.:
Bij herhaling is, in en buiten de Staten-
Generaal, aangedrongen op wijziging van
de wettelijke bepalingen betreffende het mo
tor- en rijwielverkeer, vooral in verband met
de ontwikkeling van het snelverkeer. Om
twee redenen heeft de minister geen alge-
meene verkeerswet gewild. Ten eerste zou
de voorbereiding nog geruimen tijd in be
slag genomen hebben. Ten tweede geeft de
tegenwoordige motor- en rijwielwet en ook
het onderhavige ontwerp in nog grootere
mate, gelegenheid om in de wet en de daar
op steunende voorschriften niet alleen het
motor- en rijwielverkeer, maar ook het ove
rige verkeer voldoende te regelen. De thans
bestaande motor- en rijwielwet zal verval
len bij inwerkingtreding van de onderhavige.
Nog geen verplichte ver
zekering tegen wettelijke
aansprakelijkheid.
Thans is nog niet overgegaan tot het opleg
gen van den plicht tot verzekering tegen de
gevolgen van de wettelijke aansprakelijkheid
yan eigenaars, houders en bestuurders van
motorrijtuigen. De minister staat niet afwij
zend tegenover dit denkbeeld. De uitwerking
yan, een zóó ingrijpende voorziening zou
echter tijd vorderen, gedurende welken men
niet kan wachten op een betere regeling
van de overige verkeersvoorschriften. Een
wettelijke verzekeringsplicht kan later, zoo
noödig, bij afzonderlijke wet worden inge
voerd.
Het. thans aangeboden wetsontwerp is sa
mengesteld met de bedoeling om te verkrij
gen grooter veiligheid van het verkeer.
Rijbewijzen.
De minister meent te moeten aanbevelen,
dat de wet de eischen van geschiktheid en
bekwaamheid ter verkrijging van een rijbe
wijs niet in onderdeelen aangeeft, maar over
laat aan den minister, met de uitvoering van
de wét belast. De bedoeling is, die eischen
rwaarder te stellen dan die op het oogenblik
gelden.
Ook de afgifte van rijbewijzen wordt meer
gecentraliseerd. Het afgeven van wat in de
Elaats van de tegenwoordige rijvaardig-
eidsbewijzen komt, zal ook in de toekomst
wel in één hand zijn.
Aan het streven naar vereenvoudiging
sluit zich aan het doen vervallen van be
staande niet-noodzakelijk meer zijnde bepa
lingen.
Bij de overweging van de hierboven be
doelde nadere bepalingen, welke in den al
gemeenen maatregel van bestuur een plaats
binnen vinden, zal dan tevens de aandacht
kunnen worden gewijd aan een ander vraag
stuk, n.1.: het brengen van
Nummerbewijs verbonden aan
een bepaald motorrijtuig.
Het bepaalde in art. 9 der tegenwoordige
wet, volgens hetwelk een nummerbewijs
moet worden afgegeven door den commissa
ris der koningin in de provincie en in geval
de houder in het buitenland woont, door den
minister, vormt een beletsel voor een rege
ling der controle op motorrijtuigen. Het rij
tuigbewijs behoort te worden afgegeven
voor een bepaald motorrijtuig en moet niet
voor elk willekeurig motorrijtuig kunnen
worden gebruikt. Door dit in het ontwerp
op te nemen (art. 9) is ook mogelijk gemaakt
de regeling, waardoor, indien later het mo-
tbrrijuig zich in zoodanigen toestand blijkt
te bevinden, dat het gevaarlijk is, daarmede
over een weg te rijden, het bewijs tijdelijk of
voor goed kan worden ingetrokken (art. 13).
Het is gewenscht, dat de bewijzen als hier
bedoeld, afgegeven worden door of vanwege
een centraal orgaan, dat zoo noodig een on
derzoek naar de geschiktheid van de motor-
tuigen kan instellen. Hierdoor wordt ook
verkregen een vereenvoudiging der admini
stratie ter zake van de thans in gebruik zijn
de nationaliteitsbewijzen en de inning van
de Wegenbelasting.
Bij de uitvoeringsvoorschriften zal één en
ander nader geregeld kunnen worden.
Meer eenheid in de verkeers
regelen.
Het is de bedoeling om de punten, welke
zich voor eenheid van regeling leenen, zoo
veel mogelijk en noodig onder te brengen in
den algemeenen maatregel van bestuur, met
nadere uitwerking, waar dit gewenscht is,
in ministerieele beschikking. Daarmee wordt
de noodige eenheid verkregen omdat die
punten dan niet meer zijn overgelaten b.v.
aan het verschillend inzicht van gemeente
besturen.
Algemeene maximum-snelheid
van bebouwde kommen.
De noodige eenheid inzake de maximum
snelheid kan verkregen worden door een al
gemeen maximum voor de in de bebouwde
kommen in acht te nemen snelheid vast te
stéllen, behoudens dan voor die gedeelten
van de wegen, welke behoorlijk zijn afge
scheiden en niet voor ander verkeer dan voot
motorrijtuigen zijn opengesteld. In verband
met het bovenstaande is in art. 8 aan Gedep.
Staten de opdracht gegeven om de bebouw
de kommen vast te stellen en een voorschrift
opgenomen tot het aangeven op den weg van
die kommen.
Scherper optreden tegen
dronken bestuurders.
Wat de scherpere controle betreft breidt
art. 26 de tegenwoordige bepaling van art.
22b (personen, die onder invloed van ster
ken drank verkeeren) uit ook tot hen, die an
dere rij- of voertuigen dan motorrijtuigen of
rijwielen besturen. Immers, ook deze kunnen
groot gevaar op den weg veroorzaken. Zul
ke gevallen kunnen ingevolge art. 35 alleen
met gevangenissjraf gestraft worden.
Verder is een meer direct optreden tegen
bestuurders, die onder den invloed van alco
holischen drank zijn, mogelijk gemaakt in de
art. 27 en 28, die het mogelijk maken dron
ken bestuurders onmiddellijk te beletten met
het motorrijtuig verder te rijden. Zelfs kan
hun rijbewijs ingehouden worden tot aan de
rechterlijke uitspraak (art. 27).
Opgenomen is een uitbreiding van het te
genwoordige art. 15, vierde lid in dien zin,
dat ook indien het recht tot strafvervolging
wegens overtreding van art. 426 of 453
Wetb. v. Strafrecht is vervallen in geva
van transactie, het rijbewijs kan worden ge
wijzigd.
In art. 39 is voorts voor overtreding van
art. 26 ontzegging van rijbevoegdheid voor
5 jaar mogelijk gemaakt, ingevolge het vierde
lid bij recidive voor 10 jaren.
Ook in ander opzicht wordt strenger op
treden door verzwaring van strafmaat voot-
gesteld. Zoo kan bij overtreding van den al
gemeenen maatregel van bestuur 2 jaren
ontzegging, bij recidive 4 jaren worden uit
gesproken. Het is niet te ontkennen, dat deze
bijkomende straffen voor zeer veel bestuur
ders, o.a. voor beroepschauffeurs, een zeer
zware straf kunnen beteekenen.
In verband met bepalingen van het wet
boek van strafrecht, zou een bestuurder, die
onder invloed van alcohol iemand overrijdt
de kans hebben, er met hechtenisstraf af te
komen, daarentegen in ieder geval gevange
nisstraf krijgen als zijn rit zonder ongeluk
ken is afgeloopen. De maxima van de arit
307 en 308 (9 en 6 maanden) zijn in dit ver
band gebracht op 1 jaar en 9 maanden. Voor
den door alcohol benevelden bestuurder wor
den deze maxima verhoogd tot 3 resp. 2 jaar
(resp. den dood van een ander veroorzaken
en lichamelijk letsel).
Verder is oorzakelijk verband gelegd tus-
schen aanrijding, botsing enz. eenerzijds en
dood (lichamelijk letsel) anderzijds. Men
denke zich het geval, dat een bestuurder, na
iemand aangereden te hebben, het slachtof
fer in zijn auto vervoert, maar daarbij zóó
onvoorzichtig te werk gaat, dat de getrof
fene ten gevolge van dat vervoer overlijdt.
Schrijven van Dr. H. Colijn.
De voorzitter van den Raad van Mi
nisters heeft het volgende schrijven ge
richt aan het bestuur van het Werk
fonds 1934.
Het is mij gebleken, dat er behoefte
bestaat aan eenige preciseering van taak
en bevoegdheid van het bestuur van het
Werkfonds 1934, in verband waarmede
de regeering er prijs op stelt van haar
opvatting ter zake nader te doen blijken
Voorop sta, dat de beslissing omtrent
4e uit te voeren werken bij de regeering
berust, zoodat de taak van het bestuur
hoofdzakelijk als van voorbereidenden
en adviseerenden aard moet worden
beschouwd.
In het bijzonder zal het navolgende
tot de taak van het bestuur behooren:
I. Een algemeen onderzoek en beoor
deeling der bij het Werkfonds ingedien
de projecten, waarbij, binnen de grenzen
van het beschikbare crediet, twee crite
ria behooren te worden aangelegd:
A. De uit te voeren werken zullen er
toe moeten bijdragen de economische
werkkracht van het land te verstevigen.
B. De uit te voeren werken zullen tot
een substantieele vermindering van de
werkloosheid moeten leiden, waarbij
rekening is te houden zoowel met de
situatie in het geheele land als met
plaatselijke omstandigheden.
II- Het voeren van onderhandelingen
met betrekking tot de voorwaarden,
waaronder de in aanmerking komende
werken zulLen worden uitgevoerd.
III. Het ter kennis brengen van de
regeering, in den vorm van concrete
voorstellen, 'vah de resultaten van den
voorbereidenden arbeid bedoeld onder I
en II.
Aan de technische voorbereiding van
projecten neemt het Werkfonds dus geen
deel, terwijl ook de wijze van financie
ren niet te bemoeienis van het Werk
fonds behoort.
Bij de sub I tot en met III aangeduide
werkzaamheden zal rekening zijn te
houden met de herkomst van de inge
diende projecten. -
Te dien aanzien-is in hoofdzaak te on
derscheiden tusschen: I rijkswerken; II
werken voor andere publiekrechtelijke
organen, (provincie, gemeente enz.); 3.
industrieele projecten.
I. Rijkswerken. -
Aangezien in eerste instantie alleen
die rijkswerken in aanmerking komen,
waarbij vervroegde uitvoering op den
voorgrond staat, is hiermede tevens
aangegeven, welke werken tot uitvoe
ring knnnen worden gebracht
Het onderzoek, bedoeld onder Ia en b
zal zich dientengevolge kunnen beper
ken tot een overleg met den rijkswater
staat inzake de volgorde, waarin deze
rijkswerken tot uitvoering dienen te
komen.
Ter informatie van het bestuur zal
van de zijde van den Rijkswaterstaat
mededeeling worden gedaan omtrent het
bedrag, dat uit het fonds voor de boven
bedoelde vervroegde uitvoering wordt
noodig geacht.
II. Werken voor andere publiekrech
telijke organen (provincie, gemeente
enz).
Met betrekking tot deze propjecten zal
het Werkfonds de bovenomschreven
taak ten volle dienen te vervullen.
Het zal voorts bij het sub I bedoelde
onderzoek er voor moeten waken, dat
niet het oog valt op werken, welke toch
reeds nu zouden worden uitgevoerd. Er
zal dus zooveel mogelijk getracht moe
ten worden die werken te entameeren,
waarbij het Werkfondskarakter zich
duidelijk demonstreert, al bestaat er
geen bezwaar, in den aanvang een iet
wat een mindere maatstaf te dien aan
zien te gebruiken in verband met de
wenschelijkheid om reeds spoedig werk
gelegenheid te verschaffen.
Ook dient het zich rekenschap te ge
ven van de financieele gevolgen dezer
werken, ten einde aan de regeering de
gegevens te verschaffen voor de beoor
deeling van de meest gewensche finan
ciering ervan.
Schifting en toetsing, vijf inge
nieurs ter beschikki h gesteld.
In verband met het groote aantal
ontvangen voorstellen van deze tweede
categorie, is schifting ervan en toetsing
aan de onder Ia en B genoemde criteria
noodzakelijk. Teneinde het bestuur in
staat te stellen, de daaraan verbonden
omvangrijken arbeid te verrichten, is de
regeering bereid een vijftal ingenieurs
van den Rijkswaterstaat ter beschik
king te stellen van het Werkfonds, waar
bij zij echter nogmaals den nadruk er op
legt, dat de technische voorbereiding
van de projecten geheel door bedoelde
organen zelf dient te geschieden.
III. Industrieele projecten.
Het ligt in het voornemen der regee
ring, zooals reeds bij monde van den
Minister-president bij de behandeling
van het crediet voor Werkverruiming in
de Tweede Kamer werd medegedeeld,
aan het Departement van Economische
Zaken, een klein bureau, behoorende
tot de afd. ijverheid in te richten, dat
zich al bezig houden met de behande-
ling van industrieele vraagstukken op
technisch en economisch gebied.
Ten aanzien van industrieele projec
ten zal de taak van het Werkfonds der-
ha ve in hoofdzaak bestaan uit een al
gemeene toesing aan de onder I A en B
genoemde criteria en uit een voorloopi-
ge schikking en rangsehiktcing van de
binnengekomen onderwerpen, waarvan
de verdere behandeling za: geschieden
door het bovengenoemde bureau.
Bij deze verdere behan deling zal het
bureau weer gebruik ku inon maken van
het advies van deskundigen in het be
stuur (en ir. den raad van bijstand en
advies) vertegenwoordigd, of zich inci
denteel bijzondere tecnnische krachten
kunnen assumeeren.
De resultaten hiervan zullen daarna
ter beoordeeling en beslissing worden
voorgelegd aan de ministerieele com
missie van het Werkfonds.
De regeering vertrouwt, dat zij door
het bovenstaande te uwer kennis te
brengen, aan het gebleken verlangen
tot afbakening van uw taak en bevoegd
heid zal hebben voldaan.
De verklaring van de z g. „vrije" en veel
goedkoopere benzine voldeed de controle
ambtenaren niet, en zeer voorzichtig werd
een scherpe controle ingesteld.
Nu was bekend, dat er een Duitsch ont
kleuringsmiddel van de petroleum bestond
en toen dan ook op een gegeven oogenbiik
een partij „gemalen steenover de grens
kwam, ging deze geheel ongehinderd door
naar haar bestemming, maar een monstertje
bleef achter. De proeven ermede leidden tot
verrassende en nog veel gunstiger resul
taten, dan verwacht was. Het middel bleek
niet alleen in een betrekkelijk korten tijd de
petroleum te ontkleuren, maar ook zelfs
eenigszins te ontvetten. Het gebruikte ont
kleuringsmiddel bleek na even naspoelen met
water en drogen weer geheel bruikbaar te
zijn voor een volgende ontkleuring. Toen
dan ook bleek, dat een deel van de zorgvul
dig nagespeurde „gemalen steen" haar weg
vond naar het depot van de O.B.O., werd de
geheime controle nog intenser en toen het
oogenblik van inval bepaald werd op Vrij
dagmorgen 6 uur, stond het resultaat al van
ZWENDELARIJ MET BENZINE
Een belangrijke ontdekking te Zwolle.
Men meldt aan de N.R.Crt. uit Zwolle:
Vrijdagmorgen hebben de ambtenaren van
de accijnzen en invoerrechten te Zwolle een
partij van 500 liter geheel of gedeeltelijk-
ontkleurde petroleum in beslag genomen
Om de beteekenis van het feit te zien, is
het noodig terug te gaan naar den tijd voor
dat werd voorgeschreven, dat petroleum ge
kleurd moest zijn.
Door de fona-fide Benzine-maatschappijen
werd herhaaldelijk de regeering gewezen )p
het feit, dat eerlijke handel onmogelijk werd
gemaakt en het publiek op de schandelijkste
wijze bedrogen, doordat er maatschappijen
waren, die op de meest brutale wijze benz;ne
en petroleum zouden mengen en het product
als zuivere benzine in den handel brachten
Natuurlijk gebeurde het mengen clandes^en,
maar toch wist men hoe deze geschiedde
bijv. bij de Overijsselsche Benzine en Olie
handel, gevestigd te Zwolle, kantoor Nieuwe
Haven 7.
Deze onderneming kreeg tankscheepies
met 3 tanks benzine en één tank petroleum.
Bij het overpompen in de grondtanks wer
den naar bij een inval bleek eerst de
benzinetanks overgepompt. Daarna zou de
tank-petroleum bij diezelfde tanks worden
gepompt.
De inval van de ambtenaren mislukte des
tijds, omdat zij 's nachts om tien minuten
voor drie kwamen en van 's nachts 12 uur af
wel reeds de benzine was overgepompt, maar
men met de petroleum nog moest beginren.
De aanwijzingen dat er op groote schaal
werd geknoeid werden echter zoo sterk dat
vorig jaar de wet afgekondigd werd, hou
dende verbod tot het mengen van benzine *n
petroleum en gebod tot het kleuren van
petroleum met 10 milligram Blau B. für
Saponlack en 20 milligr. Purfurol per K.G
petroleum, die daardoor een scherpe, blauwe
kleur kreeg.
Eenigen tijd was het toen uit met de
knoeierijen, de prijzen van de benzine ont
liepen elkaar niet veel meer, zooals ook bij
de betrekkelijk kleine winstmarge, die er in
zit, begrijpelijk is. Tot opeens enkele van die
reeds eerder verdachte ondernemingen en
ook weer met name de O.B.O. met haar
prijzen aanmerkelijk, 1 soms 'i cent, zrifs
wel 2Yi cent per liter, onder de markt ging
te voren vast: Er bleek aan een geheele rij
fusten met petroleum het ontkleuringsmiduel
toegevoegd te zijn en de inhoud, die be
monsterd werd, bevond zich reeds in ver
schillende stadia van ontkleuring, een deel
was reeds geheel ontkleurd.
Zelfs als geheel zuivere benzine en de be
handelde petroleum naast elkaar werden ge
steld, moest een leek opletten om aan de
grootere stukheid en vettigheid van de petio-
leum het verschil te kunnen zien. Bii ver
menging van de geprepareerde petroleum
en benzine half om half is er geen leek, die
het verschil ziet, temeer daar ook de ver
schillende benzinesoorten en petroleumsoor-
ten in gewicht en geur nogal uiteenloopen.
Hoe funest het mengsel eenter voor een
goeden motor in het gebruik is, begrijpt
iedere autokenner.
Dat het prijsverschil en de winstmarge
belangrijk zijn, is te begrijpen. Afgezien van
den prijs van benzine en petroleum, moet
aan accijns worden betaald voor petroleum
1.25, voor benzine 1.25 plus 6 per
100 K.G., dus alleen aan belasting is de
benzine 6 cent per K G. duurder.
Men vermoedt, dat ongeveer een 25 pet
petroleum gemengd werd. Door het prepa
raat wordt het kleurmiddel Blau B. geheel
aan de petroleum onttrokken. Of ook de
furfurol geheel onttrokken wordt, is nog in
onderzoek. Dit is daarom van belang, dat
anders de menging met (ontkleurde) petro
leum zeer moeilijk zal zijn na te gaan.
Van het preparaat werd ongeveer 4 a 5
K.G. toegevoegd aan een fust van 100 K.G.
De inhoud ontkleurde in één of twee dagen.
Van de bevindingen is natuurlijk terstond
kennis gegeven aan de verschillende inslan
ties, zoodat overal in ons land een strenge
controle zal worden ingezet. Waarschijnlijk
geschiedt deze vervalsching niet alleen te
Zwolle bij de O.B O., maar vindt haar ver
takkingen over het geheele land.
Dat er nog wel een en ander werd omge-
zer aan deze „benzine" newijst het feit, dat
Vrijdagmorgen bij de O.B.Ö. niet minder
dan 5000 liter in bewerking zijnde oc'.ro
leum in beslag werd genomen
De directeur van de O B.O is de heer H
Th L. te Hattem Dergelijke maatschap
pijen vindt men »e Arnhem, n.1. de Gelder-
sche benzinehandel, in Utrecht, de O.fi.I M
enz. Al deze maatschappijen zouden hun
producten betrekken van de N.O.P 1M
(Ned. Overzee Producten Import Mij.) te
Amsterdam.
Opmerkelijk is. dat de Dedemsvaartsche
Stoomtramweg Mij., waarvan de heer L.
thans president-commissaris is, enkele jaren
geleden een campagne begon voor den ver
koop van benzine, aanvankelijk beneden de
marktprijs. Den laatsten tijd betrekt zij haar
benzine van de Shell. De benzinehandel is
gehrel op den achtergrond gekomen.
WINKELSLUITING EN EERSTE
KAMER.
Punten uit het voorloopig verslag.
Blijkens het voorloopig verslag der
Eerste Kamer inzake het ontwerp van
wet tot wijziging der Winkelsluïtings-
wet-1930, meenden eenige leden, zonder
in principieel e beschouwingen te moeten
treden, toch te moeten doen opmerken,
dr.1 bij de behandeling van het oorspron
kelijk wetsontwerp de noodzakelijkheid
van herziening der Zondagswet in
verband met de nieuwe Winkelsluitings
wet van verschillende zijden is bepleit
en door de toenmalige regeering in uit
zicht gesteld. Sedert is op de herziening
herhaaldelijk aangedrongen, doch tever
geefs, en het achterwege blijven der
noodige voorstellen werd verontschul
digd met de veelvuldige bezigheden aan
crisisarbeid verbonden.
Thans wordt, zoo betoogden deze leden,
opnieuw een stap gedaan in een rich
ting, waartegen in verschillende kringen
van ons volk èn van godsdienstig èn van
sociaal standpunt beschouwd, ernstig
bezwaar bestaat Het voorstel-Vos c. s.
ware h. i. beter achterwege gebleven en
men had zich kunnen bepalen tot zuiver
technische verbeteringen. Ook verdient,
volgens deze leden, het aannemen van
het amendement-Teulings c.s., waardoor
de technische herziening werd gedena
tureerd tot een principieele, naar hun
gevoelen, weinig bewondering.
De leden, hier aan het woord, ver
klaarden dan ook bezwaarlijk hun stem
aan het ontwerp te kunnen geven.
Andere leden achtten de critiek op de
indiening van het voorstel-Vos c.s. on
gegrond.
Weder andere leden vreesden, dat als
gevolg van het amendement-Teulings de
gemeenteraden het tooneel van den
strijd zullen worden.
MINNENIJD.
Onder Lonneker heeft een 34-jarige, on
gehuwd^ boerenknecht Donderdagnacht een
aanslag gepleegd op zijn baas O., dien hij
met een mes ernstig aan de linkerhand heeft
verwond en hem verschillende steken aan hals
rug en hoofd heeft toegebracht. O. is naar
het ziekenhuis te Oldenzaal vervoerd
B. is door de marchaussee van zijn bed
gelicht en in de kazerne te Oldenzaal opge
sloten. Hij heeft bekend.
O. is gehuwd geweest met een zuster van
B. en heeft thans als weduwnaar een huis
houdster, op wien B. zijn zinnen had gezet.
DE MOEILIJKHEDEN IN HET
MIJNBEDRIJF,
Bespreking tusschen de bestu
ren van de mijnwerkersbonden
Dezer dagen is melding gemaakt van
de algemeene vergadering van den R. K
Mijnvverkersbond. Men heeft gelezen
dat de vergadering ten aanzien van de
loonkwestie haar goedkeuring heeft ge
hecht aan het beleid van het hoofdbe
stuur, hetwelk zich op het standpunt
stelde, dat het laatste voorstel der direc
ties moest worden aanvaard, met uitzon
dering echter van het voorstel der Do-
n.inale mijn en de mijn Willem-Sophia
die vasthielden aan een loonsverlaging
van vijf procent Op deze mijnen zou
eventueel worden gestaakt.
In dezen geest heeft de bond een brief
aan de contactcommissie geschreven
Daarin wordt de verwachting uitgespro
ken, dat er geregeld ten minste vijf da
gen per week :al worden gewerkt.
Thans meldt men uit Heerlen:
Vrijdag is een bespreking gehouden
tusschen de besturen van de vier mijn
werkersbonden Eenstemmig was men
van meening, dat voor bepaalde mijnen
geen afzonderlijke regeling van loonen
en arbeidsvoorwaarden kan worden
toegestaan.
De Algemeene Nederlandsche Mijn
werkersbond en de Neutrale Mijnwer
kersboud staan op het standpunt, dat
geen enkele loonsverlaging kan worden
geaccepteerd Evenwel willen de bestu
ren dezer organisaties hun leden en
bondsinstantites opwekken, uit 6olidari
teitsoverwegingen op de Dominale mijn
en de mijn Willem-Sophia in staking te
gaan Wanneer deze besturen de noodige
volmachten van hun bondsinstanties
hebben gekregen, zullen de vier organi
saties Maandagavond, wederom in ver
gadering bijeen k' men tot het bespreken
van de verder te nemen maatregelen.
BIJ HET BADEN VERDRONKEN.
Gistermiddag is bij het baden in de Maas
tegenover de kampeerterreinen te Oostvoorne
de 21-jarige H. van der Pot uit Rotterdam
verdronken.
Gistermiddag is de 18-jarige K. de Nies,
gewoond hebbende in de Busken Huetstraat
te Rotterdam bij het baden in de Schie ver
dronken.
Weer is in de afgeloopen weken de
stad opgeschrikt geworden, hebben wij
veelbewogen dagen beleefd, mee treu
rend met het zwaar beproefde vorsten
huis, met de Koningin, maar bovenal
met de Prinses, die haar geliefden vader
niet levend heeft mogen terug zien. Dan,
te midden van deze droefheid, de won
dere lijkstoet, de witte begrafenis, die
was als een apotho6e van Licht, als een
vingerwijzing om niet te treuren, niet
omlaag te zien naar de donkere aarde,
maar omhoog, naar de Bron van Licht.
De blanke wagen met de zilveren or
namenten, waarop zoo scherp afstekend
de vlag was geplooid, als bewijs, dat
daar een Ned irl ander werd begraven,
heeft een zeer diepen indruk gemaa-ct.
De zoogenaamde blanke rouw en haar
beteekenis, haar symbolische beteekenis
vooral is voor velen een soort openba
ring geweest. Er wordt telkens en tel
kens weer over gesproken. De vorstelij
ke wensch, op vorstelijke wijze verwe
zenlijkt, heeft gelijkgestemde wenschen
tot leven gewekt. In zekere kringen
van de residentie, waar, onder de luch
tige oppervlakte van het leven van
iederen dag, sterke geestelijke stroo
mingen gaan, doet men thans ernstige
pogingen om ook voor anderen mogelijk
te maken de somberheid van den laat
sten gang weg te nemen. Prins Hendrik
heeft door zijn uitvaart een boodschap
achtergelaten voor velen, een boodschap,
die verstaan en begrepen is, een laatste
goede daad
Dien witten Woensdag heeft alles
stil gestaan; dan herneemt het leven
zijn rechten weer, gaat alles zijn gewo
nen gang. Donderdagavond was er op
Scheveningen het eerste vuurwerk van
het seizoen en de stroom Hagenaars
trok er heen, zooals zij dat iederen Don
derdagavond in den zomer te doen ple
gen, vol bewonderende belangstelling.
Nu is het Scheveningsche vuurwerk ook
ste- ds iets zeer bijzonders en zelf6 de
wekelijk6che herhaling er van kan de
schittering niet doen verbleeken. Spreekt
men buitenlanders, dan zijn ze immer
vol onverholen bewondering voor wat
er hier op pyrotechnisch gebied gepres
teerd wordt en wat zelfs door de meest
grootsche prestaties in het buitenland
niet overtroffen kan worden.
Wie de gemoedelijke schare op den
boulevard zag op den vuurwerkavond,
zoo in niets verschillend van de men-
schenmassa, die zich daar op andere
Donderdagavonden beweegt, kon ge
makkelijk vergeten, dat nog maar enkele
etmalen te voren ernstige bezorgdheid
had bestaan voor een uitbreken van
ongeregeldheden als in de hoofdstad
hadden plaats gehad. De onbeteekenen-
de relletjes in enkele ec'-terafstraten
van de oude stad, waartegen trouwens
direct met eenige kracht was opgetre
den, hadden op zichzelf niet zoovel om
het lijf. Maar er waren aan de autori
teiten geruchten ter oore gekomen, die
een zeer onaan^enamen klank hadden
en er moest wel degelijk rekening ge-