Jij moet altijd mee ^Buitenland Bucqediike Stand. Met de auto 50.000 meter stijgenI Ki Zoon "Akkertje" verdrijft dadelijk Het einde in zicht. BERLIJNS STRATEN EISCHEN DAOELIJKS EEN DOODE. MEVROUW DOLLFUSS TE RICCIONE TERUG. >p de ONTAARDE MOEDER VEROORDEELD. Ongeldige biljetten verkocht. MUITERIJ OP GRIEKSCH STOOMSCHIP. JA ZEKER..., OOK! Moor kleine tuinen# SPORT Automobilisme. Internationale Alpenrit (7 12 Aug.) De dagetappen. waarheen ik ook gal Mei jou bij mi), wordl nooit een dag bedorven door hoofdpijn, kiespijn, of onlekker rijn I al Uw klachten. Onmisbaar op reis. Ideale pijnstillers ensmaakloos. "AKKHTTJES kosten slechts 52 ct. per 12 stuks. Metalen zakdoosje met 3 stuks 20 ct. (omzetbelasting inbegrepen). DOOR DEN BLIKSEM GETROFFEN. En gedood. Te Wagening® is gisternamiddag tijdens een kort onweer de 60-jarige landbouwer C. Vermeer die op een akker achter een roggeschelf voor den regen schuilde, door den bliksem getroffen en gedood. HET WERKFONDS 1934. Naar wij verneme., treedt de heer C. J- P Zaalberg sinds eenige dagen niet meer op als voorzitter van het Werkfonds 1934. Met het beheer van de loopende zaken is belast dr ir. A. H. W Hacke, directeur- generaal van den arbeid. STROOBERGEN IN BRAND. Gisteravond tegen zeven uur zijn tij dens een hevig onweer, vier stroober- gen, staande bij de Strookartonfabriek De Dollard te Nieuwe Schans ir. brand geraakt. De spuiten uit Winschoten, öeerta en Driebosch werden dadelijk gealarmeerd- Evenwel viel tegen de geweldige vuur zee niets uit te richten Indien de wind draait, loopt de stroo kartonfabriek groot gevaar, evenals drie schepen, die in de nabijheid van de plaats, waar de brand woedt, ligget; en niet verder kunnen, daar het water doodloopt. BLIKSEM IN BOERDERIJ INGESLAGEN. Gisteravond ontstond er door bliksem inslag brand in de kapitale boerderij van den landbouwer Horstink te Leur (N.-Br.) Het vuur groep snel om zich heen en weldra was de geheele boerderij afgebrand De inventar'*" ging verloren De schane wordt geschat op 15 000 en wordt door verzekerii g gedekt Dr, brandweer kon slechts een hooimijt en een schuur behouden. DE TEXTIELSTAKING TE VERVIERS. Het ziet er naar uit dat er weldra een einde zal komen aan de textielstaking te Ver vier» (België), die bijna vijf maanden on onderbroken heeft geduurd. Gisteren is vanuit Brussel aan de plaatse lijke organisaties te Verviers het bevel ge geven, dat de staking moet worden afge broken en dat het werk moet worden hervat. Toen dit bevel van de vakvereeniginga- centrale onder de arbeiders te Verviers be kend werd, ontstond er eenige opwinding, riet kwam tot botsingen voor het volks huis en voor het redactiegebouw van het socialistische partljorgaan. De politie moest gewond"' veriu:dt zijn eenige personen S. A. TREEDT WEER AAN. Lutze wendt zich tot zrjn mannen. De chef van d® staf heeft onderstaande dagorder aan de S. A. uitgevaardigd; Op Augustus houdt de vacantie van de S. A op Op dezen dag begint de volledige dienst opnieuw en vervallen alle beper kingen. die met de vacantie verband hielden ten aanzien vau kleeding. werk in den staf Daarmede treedt de S. A. weer open voor oi^ vork om zich met vastberadenheid aan haar aak te wijden in de voorste at- lederen, in anderen zin echter, dan die tot uitdrukking is gekomen in de vacantieordere der thans verwijderde verraders. De S. A wil en moet terug naar den ouden koers waarbij zij groot en sterk was gebleven en waarvan zij tegen haar wil is aigeleid. Een voud in en buiten den dienst, eensgezindheid met het volk zijn de grondslagen van de S. A., waardoor zij zich verbond® weet aan den leider en die haar tot een onbreek baar werktuig maakte in zijn handen. Leve de leider! Leve Duitschland! De chef van den staf, LUTZE. Ondanks de maatregelen der Duitsche autoriteiten tot bevordering van veilig ver keer zijn volgens een officieele opgave gedu rende de vorige maand dertig personen bij Berlijnsche verkeersongelukken om het leven gekomen, In totaal hadden er 2535 ver keersongevallen plaats. De meeste ongeluk' ken war® het gevolg van^het te snel rijd® van automobiel® motorfiets®. DE GEHEIMZINNIGE STAVISKY- CHEQUES. De vroegere kas bode van e® der Stavis- ky-onderneming®, die e®ige dag® geled® verklaard heeft inlichting® te kunn® ver- strekkm omtrent de geheimzinnige Staviskv- cheques, die op naam van „Tardilui- d®, is gister® door d® rediter van in structie verhoord. Hij heeft beweerd, dat hier sprake is van e® decorateur, genaamd Tar* aif, die verschill®de opdracht® van Sta- visky zou hebb® uitgevoerd. VERSCHERPTE STAKING IN DUBLIN. Weigeringen van loons- verhoogingen. Terwijl de stad Dublin thans reeds van dagbladen is verstok®, heeft het er all® schijn van, dat binn®kort de tram- auto- busdiensten zullen worden stopgezet door em staking, die teg® Vrijdagnacht 12 uur is afgekondigd in verband met de weigering om loonsverhooging toe te staan, die door de transportarbeiders is geëischt. DE KOFFERZAAK NO. 1. De helper van den moordenaar gevonden? Met betrekking tot de moordzaak in Brighton, bekend staande als „koffer zaak No. 1", heeft de politie Zaterdag een man verhoord die naar de politie meent, de helper is geweest van den moordenaar Verder werden verschillen de menschen in pensions en café'ê ver hoord. Sommigen werden naar Scot- land-Yard gebracht voor een diepgaan der onderzoek. Twee meisjes vermist. Aan de politie 16 medegedeeld, dat in Soh i, een bekende wijk te Londen, twee meisjes worden vermist. Direct is een onderzoek ingesteld, o.a naar de man nen waarmede de meisjes dikwijls ge zien werden. Een nieuw spoor. Naar wordt vernomen heeft hoofdin specteur Dona'dson, die Zaterdag van Brightor naar een geheim gehouden be stemming reed per auto, een nieuw spoor gevonden. O m. schijnt hij zich bezig ti houden met een onderzoek naar de gedragingen van een man gedurende den dag van de Derby. Verder ontving de politie van handschrift-experts een rapport inzake het geschrevene op een stuk bruin papier met blauw potlood dat aan den binnenkant van den koffer was geplakt. In dit rapport worden vergelijkingen gemaakt tusschen handschriften dfe de pJltie fn Brighton heeft verzameld en bedoeld schrijven in den koffer. HOOGER- EN LAGERHUIS ÖP RECES. Het Engelsche Hooger- en het Lager huis zijn tot 30 October op reces gegaan Indien het openbare belang het eischt zullen zij eerder bijeen komen. Baldwin vertrekt 8 Augustus naar Aix les Bains. GROOTE BOSCHBRANDEN. In Britsch-Columbia. In Britsch-Columbia, in het gebied tusschen Nelson en de grena der Ver- eenigöe Staten, woedt een reusachtige boschbrand Honderden vrijwilligers nemen deel aan het blussehingewerk Verschillende kampen van boscharbei ders en verscheidene huizen zijn in het district Kootenay een prooi der vlam men geworden Ook verscheidene hout zagerijen zijn door het vuur vernield. NOODWEER BOVEN SPANJE. Boven de provincie Valladolid. Boven het atadje Mota del Marqués in de provincie Valladolid in Spanje heeft een hevig noodweer gewoed, waardoor de door de stad stroomende rivier bui ten haar oevers trad. Tengevolge van de overstrooming atortten negen huizen in, terwijl de geheele reeds binnenge haalde oogst vernield werd. Aangezien ook de straatweg door het water gedeel telijk is verwoest, is het verkeer geheel gestaakt. E® aangrijpade scène speelde zich gis teravond af aan het kleine stationnetje te Rlccione, toen mevrouw Dollfuss uit Ween® aankwam haar kinderjes in gezelschap van e® kinderjuffrouw haar begroetten, Het was duidelijk te zien dat men tijdens de afwezigheid van mevrouw Dollfuss haar klnder® van den dood van hun vader op de hoogte had gesteld. Het vijf en e® half. jarig dochtertje Eva het kleine jongetje huir uilden hartbrek®d. Mevrouw Dollfuss kuste haar kinder®, terwijl de tran® haar langs de wang® stroomd®. Daarna kuste zij mevrouw Mus soüni, die haar tran® ook niet meer kon onderdrukk®. Op da achtergrond stond® de burgemeester van Ricclone verschillw de autoriteit®, die ge® van all® hun ont roering meester war®. HET GEVAAR DER IJSBERGEN. Patrouilledienst jubileert. Dezer dagen heeft do Amerikaansche „Ice Patrol" haar 20-Jarig bestaan ge vierd. Deze instelling Is na de ramp van de „Titanic" in het leven geroepen, om de see te patrouilleeren en de scheepvaart te waarschuwen voor ij6bergen. De dienst heeft het succes gehad, dat sedert de oprichting geen enkel men- schenleven verloren ging tengevolge van botsingen met ijsbergen. Veertien landen dragen bij in de kos ten van dezen dienst, waaronder ook Nederland. w Oorspronkelijk waarschuwden de pa trouilleschepen alleen voor ijsbergen, doch thans wordt ook etudie gemaakt van het ontstaan van de ijsbergen en de v rwachting waar en hoe zij zullen ver schijnen. Dit jaar heeft de dienst niet minder dan 600 ijsbergen gesignaleerd. Het grootste aantal werd gesginaleerd in 1929, toen 1351 ijsbergen werden waar genomen. VIJF RUSSISCHE DOODVONNISSEN. Wegens sabotage. In een proces tegen Russische inge nieurs der Oeral-Machinefabriek in Jekatherinenburg zijn vijf doodvonissen geveld wegens sabotage en brandstich ting. De veroordeelden zijn de chemische leider der fabriek, een bedrijfsleider, twee andere ingenieurs en een arbeider. De executie heeft inmiddels reeds plaats gehad. De veroordeelden zijn gefusil leerd. E® vrouw te Los Angeles, die om haar acht-jarig dochtertje te straifen e® arm van het kind bovm e® gasvlam hield, waar door het meisje ernstige brandwond® op liep, stond gister® terecht voor de recht bank te Los Angeles. De bur® hadd® het kind hoor® gillen en de politie gewaar schuwd, die de ontaarde moeder arresteerde De vrouw werd hed® veroordeeld tot e® half jaar gevangenisstraf. ZEEREISJES VOOR EEN PRIKJE. E® ongewoon brutaal bedrog, gepleegd door twee jonge mannen, is thans aan het licht gekom®. De 24-jarige Hans Kaes- zingk en de 21-jarige August Alberts vestig- d® e® zoogenaamd reisbureau, dat gezel- schapsreizm naar de Noord- en Oostzee, alsmede naar Scandinavië zou ondernemm Zij „werkt®" afwisselend in Berlijn Stettin. In Berlijn bezocht® zij meestal de klei nere lokal®, waar zij reclamebiljettm op hing® zich door den kastelein de aspi rant-reizigers lieten aanwijz®. En door de buitengewoon voordeeiige prijz® werd® er inderdaad steeds slachtoffers gevond®. Graag betaalde men de lage storting van 5 a 15 Mark, waarbij de dag van vertrek werd overeengekomen. Inderdaad werd de reis begonnen in een touringcar, door de be driegers geleverd. Evenwel niet verder dan Stettin. Daar aangekomen, steeg het gezel schap uit, om „de reis" verder voort te zet- tm, terwijl de ondernemers met den touring car terugkeerdm. Zéér onaangenaam was dan de groote verrassing voor de vacantiegangers, tot de conclusie te komen, dat de hun overhandig de coupons voor de reis naar de badplaats® of naar de Scandinaafsche landen in bet ge heel niet geldig waren. De gedupeerden waren dan gedwongm, om öf terug te keeren, óf hun reis op eigm kosten voort te zettern De bedriegers kond® nu door de Berlijnsche politie gearresteerd worden. VREES VOOR OORLOG. In Amerika. De Oostenrijksche gebeurtenissen hebben een nieuwe vlucht van Ameri- kaansch kapitaal uit Europa veroor zaakt. De „Bremen" nam, op weg naar New York in Cherbourg, goud aan boord, ter waarde van 4 millioen francs, en er zal nog meer goud worden ver scheept. Men heeft hier voornamelijk te doen met Amerikaansche kapitalen, waarvan de bezitters door de voorvallen in Oostenrijk aangegrepen zijn door de vrees van een nieuwen Europeeschen oorlog. JAPANSCHE ONDERHANDELINGEN MET NEDERLAND. Hirota optimistisch De Japanzche minister van buitenlandsche zaken, Hirota, heeft verklaard, dat hij ver wacht, dat bij de handelsonderhandelingen met Nederland een minnelijke schikking tot stand zal kom® Hij ze de, dat het Japan sche standpunt van Nederlandsche zijde verkeerd was begrepen. Kapitein mishandeld. In de haven van Livorno (It.) is het aan boord van het Grieksche s.s. „Eftykya" Ber gothy" tot ernstige onlusten gekomen. De kapi tein werd door de bemanning ernstig mishan deld. De oorzaak dezer onlusten schijnt in een loonconflict gezocht te moeten worden. De Italiaaniche havenautoriteiten hebben een officier met agenten van politie en marinesol daten aan boord van het schip gezonden, waar Nu komt er rustl Nu zijn over bodige geluidssignalen verboden (175.— boeteI). 't Werd tijd: ze toeterden er maar op losWie. zij op «en instructie van een eveneens versche nen Grieksche consul 13 leden der bemanning wegens muiterij arresteerden. ZEESTOOMER LOOPT OP EEN RIF. Alle passagiers gered. Het Braziliaansche s.s. „Ruy Barbosa', dat van Hamburg met 87 passagiers, waar onder 65 Duitsche Jod® die van België naar Brazilië wild® emigreer® me® bemanning van 127 kopp® naar Brazilië onderweg is, is gisteravond tm Noord® van d® hav® van Leixoes op e® rif ge loop®. Alle passagiers zijn aan land ge bracht. Het is twijfelachtig of mm erin zal slag® het schip weer vlot te brmgm. daar de machines niet Toed meer werk® en het schip ook schijnt te zijn lekgeslag®. BALDWIN'S REDE IN AMERIKA. Nederland als neutrale zone. Naar uit Washington gemald wordt, heeft de verklaring van Baldwin over de luchtpolitiek van Engeland geen bijzondere verrassing ge wekt. Men verklaart in Washington, dat Bald win alleen openlijk heeft uitgesproken wat door de Engelscha bevolking, evenals buiten Enge land, reeds sedert lsng gedacht werd. In poli tieke kringen van Washington verluidt thans, dat reeds tijdens de economische wereldconfe rentie staatssecretaris Huil in kennis zou zijn gesteld van de Engelsche opvattingen. Reeds toen zou hem zijn meegedeeld, dat Engeland dan wensch heeft in Belgié en Nederland neu trale zAne's ingesteld te zien. HEEMSKFRK (Juli). Ondertrouwd: L. C. P. Meijland M. C Welage. Getrouwd: P. J. v. Egmcmd en O. Rumping. Bevallen: N. v Tuners—Baltus, d. L. W HoogewerfXlbrinck, d- A. Doet er de Oroot, z. Het zaaien en stekkeu van bloemplanten voor het volgend jaar. Wie tuineren wil moet steeds zorgen dat alle werkzaamheden op tijd gebeu ren. Dit geldt vooral waar het het zaaien en stekken betreft van tal van planten. We genieten nu van onzen mooien bloementuin, maar intusschen zorgen we ook weer voor de toekomst We zaaien in deze maand viooltjes. Viola tricolor maxima en het overblij vende viooltje V. cornuta worden nu ge zaaid. We zaaien op een beschaduwde plaats en zorgen vooral dat de aarde steeds vochtig blijft totdat het zaad op komt Het droogworden van den boven grond gedurende het kiemingsproces heeft vrij zeker mislukking ten gevolge. De jonge plantjes worden op 4—5 c M. afstand verspeend in humusrijken grond b v. bladaarde, opdat we ze later met een kluitje kunnen overplanten We gaan nu ook geraniums stekken We snijden de stekken ter lengte van circa 8 c m. onder een bladknoop af. Bij deze verdik king is reservzvoedsel opgeslagen en daardoor worden hier gemakkelijk wortel6 gevormd Om sterke verdamping en dientengevolge slap worden van de stek te voorkomen snijden we de groote bladeren geheel weg en halveeren de blijvende We plaatsen de stekken stevig maar zeer ondiep in met veel zand vermengde blad- aarde. Bij zonnig weer zorgen we voor schermmateriaal, waarvoor we horren, iijn rijs en schermrietmatten kunnen gebruiken, we kunn® de stekken in den vollen grond plaatsen om ze, wanneer ze geworteld zijn op te potten in stekpootjes. Ook kunn® we de stekken direct in deze potjes plaatsen, waarbij we de aarde stevig aandrukken. M»t giet® ra sproei® zij m® voorzichtig en steeds zorgen we dat des avonds de stekken droog zijn. Bij reg®val kunn® we een raam boven de stekken aanbrengen; anders is dit niet noodig. De in Mei gezaaide twee- jairge planten als: Campanula medium, Di gitalis of vingerhoedskruid, Dianthus bar- batus of duizendschoon®, Agrostemma of prikneusje e. a. zijn nu zoo groot, dat ze met kluitjes kunnen worden overgebracht naar de rabattm in den kweektuin, waarvandaan ze in het najaar weer een plaats zullen krij- gm in den bloementuin we zaai® nu ook Myosotis of vergeetmenietjes. Deze groei® gemakkelijk en behoeven niet die zorg a's viooltjes. Misschien vindt ge voldoende zaailingen in uw tuin ter plaatse waar ze dit voorjaar bloeiden. Indien deze goed vau kleur waren kunen deze zaailingen worden opgenom® en verspeend. A O MOORDEND ZWARE RIT VOOR SERIEWAGENS. Ja, ziet u, de kortste weg van de Azuur- kust naar München is slechts 900 kilometer lang, maar het traject, dat door de deelne mers aan den Internationalen Alpenrit zai worden gereden, voert van de Rivièra dooi de moeilijkste deelen van het Centraal-Euro- peesche bergland naar Joego-Slavië en van daar gaan de rijders dan nog e® omwegje maken over de bergen in Stiermarken Hoe de tocht, die op 7 Augustus in Nice een aanvang neemt, precies verloopt, ziet men op bijgaand kaartje, ons toegezonden door den A.N.W.B.-Toeristenbond voor Neder land, waarop de bergpassen met driehoekjes zijn aangegev®. Strenge maatregelen zijn genomen om te voorkomen, dat verkapte race-auto's aan de zen groot-toeristischen strijd in de Alpen zouden deelnemen. Bij de inschrijving moe ten de deelnemers bewijzen, dat hun voer tuig al eraige maanden aan de markt is (o.m. een vóór 1 Mei 1934 gedrukten catalogus bijvoegen) en tenslotte staat bij de finish een strenge jury gereed om na te gaan of geen bijzondere uitrusting den rijder een voor sprong gegeven heeft bovm de andere deel nemers. „Moordend zwaar" hebben wij tien rit hierboven genoemd en dat is niet overdre ven! Want voor de verschillende klassen zijn fiksche gemiddelde snelheden vastgesteld, varieerend van 42 tot 52 kilometer per uur. Vooral als men bedenkt, dat vijf en twintig van de hoogste en moeilijkste bergpassen in dit traject voorkomen, dat overdag zelfs ge® water mag worden bijgevuld en dat den deelnemers des avonds na afloop van elke dag-etappe slechts 10 minuten gegeven wordt voor werkzaamheden aan hun wa gens, waarbij nochtans ge® vitale onder deden mogen worden verwisseld (die zijn alle geplombeerd!), dan blijkt uit deze voor schriften wel, dat alleen prima auto's met prima volant-ridders aan het stuur in staat zullen zijn dezen rit te volbrengen, waarbij jn totaal meer dan 50.000 meter geklommen wordt. Deelnemers, klasreering en prijzen. De in vijf klassen ingedeelde inschrijvers worden verdeeld in iabrieksteams (elk uit 3 wagens van hetzelfde merk bestaande) en individueele rijders Elke auto is met twee personen bemand, die elkaar aan het stuur mogen afwisselen. Bij het vertrek uit Nice worden aan eiken deel nem®den wagen 1000 punten toegekend, tijdens den rit kan men ge® punten erbij krijg®, doch wel door fou ten, vertraging of verdwalen strafpunten op- joopen, die dan van het resteerende aantal worden afgetrokken. Tijdens e® dag-etappe wordt e® kleine snelheidswedstrijd (met staande start (over 10 K M.) gehouden, terwijl op de steile hellingen van den Col du Galibler en het Stilfser Joch evene®s ge deelten worden gecontroleerd, welke met ten gemiddelde snelheid van 35 tot 40 K.M. per uur (al naar de klasse, waarin de wagen is ingedeeld) genomen moeten worden. De mi- nium-snelheden tijdas de eerstgenoemde snelheidsproev® varieeren van 85 tot 110 K.M. per uur. Tijdverlies door overmacht wordt zelfs niet erkend, tijdverlies tengevolge van ben- zinebijvullen, olie ververschen enz., komt dus heelemaal niet in aanmerking voor neutrali satie. Het merk, dat onderweg over de bes; georganiseerde service beschikken kan, ueeft mitsdien een flinken voorsprong bov® de andere. In elk der vijf klassen (ingedeeld naar de zuigerverplaatsing van den motor) ontvangt het fabrieksteam, dat de meeste punten heeft weten over te houden, e® „Internationale Alpenbeker", de bestuurders ieder een soort gelijken beker van kleiner model. Verder zijn vergulde, zilveren en bronzen plaquettes be schikbaar. Het gaat bij dez® wedstrijd dus niet om geldprijzen, wat het toeristische ele ment ten goede komt. Dat overigens de auto- mobielindustrie verzot is op dergelijke pres- tatieritten, spreekt vanzelf: een goed resul taat is voor de commercieele propaganda van het allergrootste belang. De eerste dag-etappe loopt van Nice naar Aix-les-Bains (485.2 K.M.), den tweeden avond arriveeren de deelnemers in Interlaken (421 K.M.). De derde etappe eindigt in Sr. Moritz (371 K.M., den vierden dag verleent Venetië hun gastvrijheid (549.5 K M het vijfde traject loopt vandaar naar Zagreb in Joego-Slavië (436 K.M.) en de finish vindt laats aan het einde van den zesden dag jn 'iinchen (616.5 KM.) In totaal hebben de rijders dan 2879.2 K.M. afgelegd en wie dit tot een goed einde brengt, mag zonder over drijving verklaren, dat hij bekend is met de Alpen! Minder juist zou het zijn, indi® men me®de, dat de deelnemers nu ook intens toe ristisch van de prachtige omgeving hebben genoten: al hun aandacht is geconcentreerd geweest op andere dingen dan de overweldi gende natuur in het hooggebergte. Overi- gens zijn gedeelten van het traject uitermate geschikt om door bergterrein-amateurs e®s op hun gemak te worden onderhand® geno men wie dienaangaande nadere inlichtin gen mocht wenschen, kan te allen tijde te recht bij den A.N.W.B.-Toeristenbond voor Nederland.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1934 | | pagina 7