„Djong Joe" het Dajak
sche hoofd, dat vertelt.
loren, althans toen hij op 23 Juli ie Eg-
mond aaji Zee in kwaliteit Tan kampeer
der -vertoefde, gevoelde hij «ich zoo op
gewekt, dat hij in het nachtelijk uur de
eerzame bevolking van Egmond sur Mcr
onthaalde op een serenade, waarbij zijn
mede-kampeerder Jan B. niet onverdien
stelijk de baspartij zong.
De onmuzikale dorpscerberus ten
Bruggencate was echter ook al6 luister
vink tegenwoordig en toonde zoo weinig
appreciatie, dat hij staande de serenade
proces-verbaal opmaakte en het mooie
duet kwalificeerde als tieren!
.Natuurlijk kregen door deze afbreken
de critiek ook ambtenaar en kanton
rechter een glad verkeerd denkbeeld
van de muzikale prestaties van deze
duettisten en werd heden ieder hunner
veroordeeld tot 4 boete of 2 dagen
wegens het maken van burengerucht
DE VERLIEFDE PINKSTIER.
De kruidenier Jaap K. en de veehouder
Piet K. te N.- en Z.-Schermer hadden een
soort economisch verbond gesloten en explo-
teerden voor gezamenlijke rekening een
stiertje, dat was gestationneerd op een
landje in de onmiddellijke nabijheid van F1
Moerbeeks weiland. De jonge stier, aange
lokt door het verleidelijk geloei van Moer
beeks verliefde koetjes, vergat alle vormen
der convenantie en bracht eenige malen een
vriendschappelijke visite aan dit vrouwelijk
kampement, tot groote veronwaardiging van
boer Moerbeek, die met deze vrijpostigheden
zóó weinig was ingenomen, dat hij zijn be
zwaren aan de politie ter kennis bracht
Dientengevolge stonden de geestelijke vaders
van het ondeugende stiertje heden terecht en
werden na belofte, dat herhaling der «tra-
vangantus niet meer zou geduld worden,
ieder veroordeeld tot 2 X 1 boete of 2 X 1
dag, waarna directe afdoening volgde.
EEN LADING VOETBALLERS IN
GEVAAR.
De chauffeur Piet B. uit Heiloo kwam op
27 Mei op het kruispunt Necker- en Volger-
weg te Beemster. omdat hij rechts niet lie*
voorgaan, in aanrijding met een auto, die
een gezelschap voetballers expedieerde en
raakte met hutje en mutje in een wegsloot.
De voetballers kwamen er best af, doch de
wagen van Piet leed voor een dikke 900 pop
schade, terwijl de chauffeur onder advies,
beter uit zijn doppen te kijken, bovendien
werd veroordeeld tot 7-50 boete of
3 dagen hechtenis.
NET SIZZF MAER DWAEN!
De Sneeker autobuschauffeur T. Z. stond
heden met hooge borst te zwetsen over zijn
internationale coureus-bekwaamheden, doch
't bleek duidelijk, dat hij op 16 Juni op den
Helderschen weg bij den Koogerdijk het
makke, door den bejaarden landbouwer H.
Over uit 't Zand, bestuurd autotje, dat met
een slakkengangetje vanuit den Kogendijk
den Hoofdweg kwam opsukkelen, door zijn
al te snelle vaart en onoplettendheid in de
6oep had gereden. Hij stond heden te dier
zake terecht.
De heer Over had inmiddels nog geen
cent van zijn schadenota ontvangen. De kan
tonrechter nam aan als verzachtende om
standigheid, dat de Fries onbekend was met
den localen toestand ter plaatse en veroor
deelde tot slechts 7.50 boete of 5 dagen
doch adviseerde tevens den chauffeur ernstig
de civiele aangelegenheid in 't reine te bren
gen.
DE ONBESCHEIDEN PINK.
Een rapenplukker van Heiloo, de heer
Willem v. d. St., had een pink in pension ge
nomen, waarvan hij niet veel plezier beleef
de en die hem bovendien nog geld zal kos
ten, want het jolige dier maakte verschillen
de uitstapjes in de aardbeien, boonen- en
erwtenplantage van buurman Theo Sengers,
die deze escapades lang niet leuk vond en
een klacht indiende en schadevergoeding
eischte. De pink-pensionhouder stond heden
dan terecht en werd veroordeeld tot
2 X 2.50 boete of 2 X 2 dagen.
Schadevergoeding wilde de kantonrechter
echter niet toewijzen.
EEN DURE VISCHFUIF.
Uit verveling had de permanent werklooze
tuindersspeciafist Piet H. te Akersloot in de
Schelpvaart op katvisch gehengeld. Deze
ontspannig werd hem heden ad 2.50 of
1 dag in rekening gebracht.
ALLES MISERE.
x, c?* ?n motor ®et gammele remmen
tufte de Amsterdamsche mecanicien de
wereld rond om werk te zoeken. Helaas, hij
zocht maar vond het niet, doch daarentegen
wist men hem in Alkmaar wèl te vinden ter
zake het feit, dat hij met minderwaardige
remmen reed, een grapje, dat hem heden
werd aangerekend met f 4 boete of 2 dagen.
DE EDELE BUREAUCRATIUS IN
ACTIE.
De Zaandammer stucadoor Jan v. Galen
had op het weinig productieve erf van den
tuinder L. H te Castricum een nette kam-
peertent geplant, echter zonder dat voor dat
bouwwerk vergunning was gevraagd. Dies
verschenen de mannen der wet en werd het
kunstwerk van den Zaandammer met pijn
lijke zorgvuldigheid afgebrokken Hierop
werd vergunning gevraagd en verkregen
waarop de stucadoor zijn weekend-villa weer
kon opbouwen. Natuurlijk eischte ook de
justitie in casu gelukkig een nogal beschei
den boete en heaen werd de tuinder zoowei
als de stucadoor wegens overtreding der ver
ordening met roerende neutraliteit iedei tot
1 boete ol 1 dag veroordeeld.
HIJ KON MEER VERDIENEN MET
WEGBLIJVEN.
De visscher Gerrit E. uit Urk, op 25 Juni
gedagvaard in een politiezaak betreffende
een walgelijke dierenmishandeling, al
daar ten laste gelegd, had goedgevon
den maar te spijbelen, omdat hij
op Terschelling méér kon verdienen. Thans
echter werd die winst heden niet onbelang
rijk gereduceerd door een boete van 6 oi
6 dagen, waardoor Gerrit aan 't verstan.l
werd gebracht, dat hij niet ongestraft het
raderwerk der justitie kan saboteeren.
WEER ZOO'N ONNOOZELE HALS,
DIE GEEN KRANT LEEST.
De heer Simon v. d. M. uit Warmenhuizen
gaf heden voor, er nooit van gehoord te heb
ben, dat het verboden was zich op de fiets
door een auto te laten voorttrekken. De
chauffeurs merken gewoonlijk niets van die
overtrading en kunnen dus deze parasieten
niet van zich afslaan. Aan Simon echter
werd heden een verkeerslesje toegediend te
gen den civiel en prijs van 4 boete of 4
dagen.
GEEN MOTORGERONK OP HET
RIJWIELPAD.
Een monteur uit Bergen, Hendr. M., had
zich op een fiets met hulpmotor op het Koe
dijker rijwielpad gewaagd. Deze amphibie
werd door veldwachter Slooten niet ge
duld en geverbaliseerd, waarbij bleek, dat
Henk ook geen belastingpapieren kon too-
nen. Droevige ontknooping van dit dubbele
drama2 x 1 boete of 2 x 1 dag, omdat
verzachtende omstandigheden aanwezig wa
ren.
WANNEER ZAL DAAR „GETUNNELD'
WORDEN?
De ultra vervelende overweg bij de heir
baan naar Bergen kwam ook weer eens ter
sprake, toen de automobilist Piet L. terecht
stond wegens aanrijding van een der spoor-
boomen, waarvoor de maatschappij, die zoo
flink uit den hoek komt bij de veredeling harer
spoorbanen f 103 schadevergoeding vorder
de. Volgens comparant en zijn getuige a dé
charge, 'n kruidenier uit Heikx) en oogge
tuige, was de sluiting der boomen zoo
plotseling, dat hem de tijd tot tijdig remmen
ontbrak. De seinhuiswachter zou zoo
zenuwachtig zijn geweest, dat hij zijn post
in den steek had gelaten. Het werd noodig
geacht den verbalisant te nooren, dus voort
zetting op 17 Augustus.
EEN WERKLOOZE BEDACHT.
De werklooze ai beider Roelof v. D. te Alk
maar had zich voor 10 gulden van een af-
tandsche motor voorzien om den steeds
vluchtenden arbeid te achterhalen en werd
door den agent Agricola aangehouden, om
dat hij op het rijwielpad van den Schermer-
weg reed. Roel gaf echter geen attentie aan
het stopsein, maar werd toch opgespoord
en toch werd geconstateerd, dat hij geen rij
bewijs had en de remmen waardeloos waren
Voor een en ander stond Roel heden terecht
en Agricola vertelde ter nadere illustratie
van den persoon, dat hij den agent in be
dekte termen met een pak slaag had bedreigd
in het Heilooer bosch of zoo iets. Hij werd
nu voor zijn serie overtredingen bedacht
als volgt- f 4 of 4 dagen hechtenis, f 8
boet" of 8 dagen hechtenis, 10 boete of 10
da^en hechtenis, f 8 boete of 8 dagen hechte
nis.
EEN INCOMFOR1 ABEL VFRKEERS-
WEGGETJE.
De Schermerweg onder Alkmaar is zeker
wel een vooraanstaande candidaat voor weg-
verbetering, aangezien hij deels uit voorwe
reldlijke keien en 'n met afgescheiden asphalt
rijwielpad bestaat, zoodat de automobilist
gaarne geneigd is om af te zakken. Ook ze
kere J. C. O. uit R'dam speelde dit spelletje,
doch met zoo weinig omzichtigheid dat mej.
Nel Willy, 'n schoone wielrijdster uit Aven-
horn, werd aangereden en aan haar mantel
een schade van 4.60 leed Aan het minder
jarige meisje ken echter geen toeschatting
worden gedaan, doch de onbesuisde auto-
menner werd veroordeeld tot f 12 boete of
12 dagen hechtenis.
WEER EEN SCHOORLSCHE
HOLBEWONER.
De veehouder Nic. M. te Schoorl was tot
de conclusie gekomen dat hij meer met zijn
varkensschuur, dan met zijn varkens kon ver
dienen, had dit ruime interieur verhuurd aan
een familie als zomerwoning. Dit gezelschap
was er best mee tevreden, niet echter de
burgemeester, die steeds wordt geplaagd met
het ontstellend idee, dat zijn pracht ge
meente tot het steentijdperk zal terug tuime
len en op grond dat geen vergunning was
verleend, procesverbaal deed opmaken. De
huisheer heden terechtstaande, beweerde
onkundig te zijn van de op hem rustende
verp'ichting en beloofde onmiddellijk werk te
zullen maken van een eventueele vergunning
Een geldboete van 7.50 of 5 dagen diende
als gangmaakster voor deze actie doch wij
stellen weinig vertrouwen in het succes.
„Djong Joe" is een groot Dajaksch hoofd
in het sultanaat Goenoeng Taoer (Beraoe).
Hij voert den titel: „Mangkoe Radja". Dit
Dajaksche hoofd is volgens Sultan Achmad
geheel op de hoogte van de adat (gewoon
ten, zeden, gebruiken, rechtspraak) der be
woners. Mangkoe Radja nu heeft den Sultan
van den adat verteld en Sultan Achmad
heeft de groote welwillendheid gehad 't mij
weer mede te deelen. 'k Ben hiermee zeer in
genomen. Ik zal vertellen hoe ik in aanra
king kwam met den Sultan. In 1927 heb ik
met dezen in gezelschap van den bestuurs
ambtenaar, den heer Bos, een paar reizen
gemaakt in zijn gebied. Sultan Achmad ken
de naast Maleisch en Dajaksch Neder-
landsch. Hij vertelde mij van de adat der
Dajaks, wat ik zeer prettig vond, en beloofde
me om later nog meer mede te deelen. Op
Borneo is het kennen der N'ederlandsche taai
door een Sultan een bijzonderheid. Meestal
spreekt men Maleisch. En die taal beheersch
ik niet! Er zijn slechts heel, heel weinig Ne
derlanders, die zich in deze taal behoorlijk
kunnen uitdrukken en ze verstaan. Het is
een zeer groot misverstand te meenen, dat
elk Nederlander, die, zooals ik, vele jaren in
Indië is geweest, behoorlijk Maleisch kent!
De zeer groote meerderheid kent er zoo goed
als niets van! Dit is te wijten aan de mee
ning, dat Maleisch zoo gemakkelijk is, in een
paar maanden te leeren! Men leert zonder
gramaticaie voorbereiding eenige tientallen,
soms enkele honderdtallen woorden van bui
ten, net zooveel als men voor omgang met
keukenmeid, huisjongen, tuinjongen, Chinee-
sche winkelbedienden, bedrijf, en werklie
den noodig heeft, en beeldt zich dan in, de
taal te kennen. Maar zoodra men in aanra
king komt met den beschaafden Indonesiër,
waarmee men een gesprek in f Maleisch
moet voeren, converceeren, zit men met d*
mond vol tanden! De woordenschat is veel
te beperkt, de kennis der grammatica gelijk
nul, zoodat het „gesprek" al heel spoedig
hokt. En dan spreekt men van gebrek aan
„Diong Joe" het Daiaksche hoofd, dat
vertelt.
openhartigheid, aan belangstelling! Zooals
ik de zaak zie, ligt de oorzaak van weder-
zijdsch niet begrijpen en waardeeren voor
een deel aan de uiterst gebrekkige kennis der
omgangstaal, omdat de lands- of moeder
taal voor de meeste Indonesiërs, een andere
is. Maar in 't Maleisch, weten deze zich toch
heel veel beter uit te drukken dan verreweg
de meesten der Nederlanders. De inheem-
sche bestuursambtenaren hebben 't Maleisch
op de scholen geleerd, de Europeesche op de
universiteit ook. Deze doen er in hun be
stuurspraktijk een ruime ervaring van op,
zoodat men in 't algemeen kan zeggen, dat
slechts Europeesche bestuursambtenaren Ma
leisch kennen (rechters, officieren en nog
eenige weinige andere ambtenaren behooren
ook vaak tot hen, die naast „passar Ma
leisch", het beschaafde Maleisch kennen).
De lezer zal opmerken: „wat heeft dit alles
nu te mijten met hetgeen Djong Joe ver
telt?" Sultan Achmad meende het Neder-
landsch niet goed genoeg te kennen om de
mij beloofde mededeelingen van het Dajak
sche hoofd ifljdie taal over te brengen
Waarom hij ret maar in 't Maleisch had ge
daan, „wat wel geen bezwaar zou zijn".
Daar zat ik met de kostelijke gegevens! Nu
lag het voor de hand zal men zeggen, een
woordenboek te nemen en een grammatica,
en hiermee gewapend, het gezondene te ver
talen, maar ik herinnerde me de klachten uit
den gymnasiumtijd van mijn kinderen, als
ze met een dik Grieksch woordenboek en een
grammatica naast zich, de woorden van een
zin wel konden vinden, maar groot^ moeite
hadden, den zin te begrijpen en er eerst na
veel moeite „uit" kwamen of ook wel eens
niet. En hoe lang ze soms zaten te zuchten
over een paar regels Grieksch of Latijn! Ik
kon alles laten vertalen natuurlijk: er zijn
daarvoor wel uitstekende deskundige te vin
den. Maar dit stuitte mij, den man, die meer
dan 20 jaar in Indië was geweest, tegen de
borst't was me wat „te min". Ik begon dus.
Eiken avond een regel of wat. Soms begreep
ik van 't geschrevene niets! Maar 't ging
langzamerhand beter. Na een paar maan
den was ik er door en kon ik met de schrif
telijke vertaling beginnen. Dat viel weer te
gen. Een belangstellend oud-bestuursambte
naar echter, wien ik mijn nood klaagde, was
zoo vriendelijk de vertaling te controbe-
renen te verbeteren. Een heel enkele
keer kon ook hij er niet uitkomen, 't Ma
leisch ondervindt plaatselijke invloeden, de
wijze van uitdrukken verschilt, vreemde
woorden (b.v. Dajaksche) worden gebruikt.
Maar die heel, heel enkele keeren, bracht
een Maleiër, dien ik bewonder om zijn ken
nis der Nederlandsche taal, uitkomst. Hij
vertaalde de moeilijke punten, waarvan ik
letterlijk niets begreep „zoo maar" in keurig
Nederlandsch.
Ik ben wat uitvoerig geweest met mijn in
leiding-, omdat dit noodig was. Het is be
kend, dat gebrek aan taalkennis verband
heeft gehouden met het drama der Zeven
Provinciën. Maar veel minder bekend is heL
dat dit gebrek ook oorzaak is van onjuist
heden door reizigers in vreemde landen, ver
teld. Zoo herinner ik mij een Duitsch pro
fessor, die over Zuid-Celebes schrijft en er
daarbij „naast" is. Maar is dit te verwon
deren, waar hij opmerkte met den Sultan van
Boni in de landstaal te hebben geconver
seerd? Een Amerikaansch reiziger vertelt
van de Dajaks der Boven-Mahakkam, ter
wijl hij niet verder is geweest dan tot een
plaatsje aan den beneden loop waar
geen Dajaks wonen! Ik zal geen voorbeel
den meer geven, ook niet vertellen van den
onzin, die in exotische films wordt gedebi
teerd, alleen nog maar opmerken, dat naast
kennis der landstaal, die uiterst moeilijk te
verkrijgen is men leze er op na wat de
taaireus Dr Adriani (zie Dr. N Adrianl's
Verspreide geschriften) hiervan zegt - er nog
veel meer noodig is om een bevolking te lee
ren kennen en te berijpen Een boutade van
een bekwaam wereldreiziger komt mij in de
gedachte. Hij merkt op: „Wanneer ik een
week in een vreemd land reis, schrijf ik mijn
„indrukken" in krantenartikelen neer Reis
ik er een paar maanden, dan schrijf ik in
tijdschriften, heb ik er een half jaar gereisd,
dan schrijf ik een boek En als ik er een jaar
heb rondgekeken, zwijg ik". Hij was er dan
achter gekomen, dat alles toch heel anders
was, dan hij in 't begin had gemeend. Ik laat
nu „Djong Joe" aan het woord Hij begint
met te vertellen van de verhouding van Da
jaksch onderdaan tot vorst.
„Volgens de adat der Dajaks schenken zij
het grootste vertrouwen in hun vorst. Ja, zij
beschouwen hem in vergelijking met hen zelt
zooals ze het licht der maan bij dat der zon
vergelijken. Het verschijnen voor den radja
is als het afleggen van een eed: „ik zal geen
kwad tegen u ondernemen". Breekt men dien
eed, doordat men slechte bedoelingen heeft,
dan is onheil hiervan het gevolg. En zou
men tot slechte daden of woorden overgaan,
dan zal men onmiddellijk door de straf wor
den getroffen, die van de heilige en magi
sche sfeer van den vorst uitgaat, zooals de
meineedige getroffen wordt door de voor
waarde in Se eedsformule opgenomen.
Dit dagteekent al van vroeger, men is er
sterk aan gehecht en t gaat over van vader
op zoon.
Het is plicht alle bevelen van den Radja
na te komen. Den Radja moet men helpen
bij het bouwen van een huis, bij den veld
arbeid, den rijstoogst, het visschen, enz., enz.
Zoo ook is men verplicht bij een feest, dat
de vorst geeft, te helpen, van het begin tot
het eind.
Vóór het tijdstip, waarop de belasting op
boschproducten (rottan, hars, rubber, hout,
T.) in de landschapskas wordt gestort, kreeg
de Radja, die 10 pCt. belasting der waarde,
zoowel van Maleiers als van Dajaks. (In
1927 bedroeg dit voor het hoofd der Siang-
Dajaks te Poeroek Tjahoe plm. 17.000 per
jaar. T.)
Maar de vorst heeft ook plichten ten op
zichte van zijn onderdanen. Ze bestaan hi.r-
in, dat hij bij sterfgevallen uithuwelijken, ge
brék aan voedsel, enz. de mensehen helpt, het
zij voor niets, hetzij hij hun leeningen ver
strekt.
Wat de nakomelingschap van den Radja
betreft, deze worden ook naar de oogen ge
zien en gerespecteerd, maar de grootste eer
bewijst men den vorst".
Kort gezegd, beteekent de aanhef, dat de
Dajak in zijn vorst een wezen van hoogere
orde ziet, begiftigd met magische krachten
Dat het respect voor een dergelijk wezen,
hetwelk voortspruit uit godsdienstige over
tuiging zeer groot is, is begrijpelijk, vooral
als men weet, dat er geen godsdienstiger
menschen zijn dan „wilden" en „heidenen"!
Spoet
Wielrennen.
DE OPENINGSWEDSTRIJDEN DER
ALKMAARSCHE WIELERBAAN.
De gebr. Vroomen winnen hel
hoofdnummer.
Het begin is goed geweest en als de eerste
klap tegenwoordig ook nog een daalder
waard is, wel, dan mogen ae organisatoren
van de wielerwedstrijden over hun werk dub
bel en dwars tevreden zijn. De wedstrijden,
die gisteren verreden werden, zijn het begin
geweest van laten wij hopen een lange
serie en het talrijke publiek, waarvan nu nog
een groot deel wat onwennig was, zal bin
nenkort geheel op de hoogte zijn van alles,
wat de wielersport biedt en dan zal het geen
wedstrijd overslaan.
De N.V., die deze wielerbaan exploiteert,
had voor een prettig en sterk varieerend
programma gezorgd, waardoor men telkens
een andere soort race kreeg. Natuurlijk was
de 60 K M. koppelwedstrija wel het allerbe
langrijkste nummer, doch ook met de andere
wedstrijden leefden de toeschouwers ten zeer
ste mee.
Na de officieele opening, waarbij harte
lijke woorden werden gesproken, begon mer
met de sprintwedstrijden voor amateurs,
waarbij het merkwaardig was, dat niemand
uit de tweede positie kon winnen. De meeste
deelnemers probeerden dan ook direct, om
de leiding te nemen, zoodat het balanceeren
bij den start uitbleef. Een enkele renner ging
achter het wieltje hangen, maar het lukte
niet, om in de spurt voorbij den leider te
komen
le serie: 1. A. Wester, Haarlem (laatste
ronde 11.3 sec 2. P. Kesselaar, Zaandam.
2e serie: 1. A. Willemse, Schagen (laatste
ronde 10.9 sec.); 2- H. Pelser, A'dam.
3e serie: 1. A. Molendijk, Haarlem (laat
ste ronde 11.2 sec); 2. J. Bak, Krommenie
4e serie: 1. J. Renaud, Zuidscharwoude
(laatste ronde 11.4 sec.); 2. J. Balk, Half
weg.
le halve beslissing: 1. A. Willemse (laat
ste ronde 11 sec.)2. A. Molendijk.
2e halve beslissing: 1. A. Wester (laat
ste ronde 11.8 sec)2. J. Renaud.
Om de 3de plaats: 1. A. Molendijk (laat
ste ronde 11 sec.); 2. J. Renaud.
Beslissing: 1. A. Willemse (laatste ronde
11.4 sec.); 2. A. Wester.
Vervolgens werd een 10 K M. weds'rijd
gehouden voor professionnals en onafhanke
lijken.
De eerste ronden verloopen zonder strijd
Alle renners blijven bij elkaar. Dan, na 10
ronden, waagt Moerkerk een eerste ont
vluchtingspoging en neemt 20 M. voor
sprong J. Vroomen trekt echter het veld mee
en de poging is mislukt. Direct daarop
gaat Materna er tusschen uit en dan begin»
een lange jacht. Als de vluchteling door de
rest is ingehaald, neemt hij opnieuw een
spurt, tezamen met Dieterman en hun voor
sprong wordt zelfs 50 M. Maar al het werk
is vergeefs geweest, want zonder al te
groote inspanning nadert de rest geleidelijk
Er wordt mooie strijd geleverd, vooral al?
J. Vroomen plotseling Bouquet, die een
halve ronde is uitgeloopen, acnterna zit. Nu
komt er eerst goed leven in ae kuip. Weldra
heeft Vroomen der. vluchteling te pakken en
dan trekken zij beide op de rest af, beurte
lings den kop nemende. En onder groot ge
juich vau het publiek nemen beide renners een
ronde voorsprong.
De eerste 5 K.M. worden den afgelegd in
7 min. 11 sec.
De uitloopingspogingen duren voort
Vooral Materna is onverzettelijk, doch de ge
broeders Vroomen zorgen er voor, dat geen
enkele poging gelukt. En onder een lange
jacht komt dan het einde met J. Vroomen
als winnaar.
1. J. Vroomen, Heerlen, in 14 min. 27 sec.;
2. W. Bouquet, A'dam; 3. J. v. Rossum, den
Haag (op 1 ronde).
5 K.M. wedstrijd voor nieuwe
lingen.
De 5 K.M.-wedstrijd voor nieuwelingen
brengt andere sensatie, want nu zien wij de
eerste valpartijen Ook hier worden uitloop-
pogingen gedaan, echter door de zwakke
broeders en die pogingen mislukken. In een
der korte jachten valt van Beek en is dan
natuurlijk uit den strijd. Er wordt in een
straf tempo gereden en de favorieten Wijven
vlak bij elkaar. Enkele andere renners vallen
eveneens en het veld wordt daardoor zeer
gedund.
Als er nog vijf ronden te rijden zijn, pro
beert de Alkmaar J. Groot er tusschen uit te
trekken. Veel ruimte is er niet en als Groot
even in aanraking komt met een anderen ren
ner, buitelen er drie over de baan. Het over
blijvende viertal rijdt natuurlijk verder en
een eindspurt brengt de beslissing:
1. J. Kuiper, Julianadorp, in 7 min. 1 sec.;
2. T. v. Egmond, Haarlem; 3. J. Tel, Zaan
dam.
Inhaalwedstrijd over 4 K.M.
Een zeer interessant nummer volgt dan,
n.1. de inhaalwedstrijd tusschen Meuleman
(België) en P. Vluggen (Nederland).
De Belg spurt direct weg en neemt een
kleinen voorsprong, dien hij eenige ronden
lang houdt. Vluggen echter rijdt zeer tac
tisch en zonder te spurten, weet hij zijn snel
heid regelmatig te verhoogen, zoodat weldra
de kleine achterstand wordt omgezet in een
voorsprong, die op zeldzaam regelmatige
wijze vergroot wordt. En in de 17de ronde
weet Vluggen zijn concurrent te passeeren,
nadat er 3 min. 46 sec. gereden was. Een
fraaie overwinning, tactisch door Vluggen
gereden.
Afvalwedstrijd voor amateurs.
Opnieuw komen de 10 amateurs weer in
de baan, nu voor een afvalwedstrijd. Deze
wedstrijd was er een van goed „positie-kie
zen", omdat na elke 3 ronden de achterste
rijder moest afvallen. Er werd dan ook
voortdurend gespurt, waarbij Wester her
haaldelijk met de ellebogen duwde. Ten
slotte won Kesselaar.
1. P. Kesselaar, Zaandam; 2. J. Bak,
Krommenie; 3. J. Renaud, Zuidscharwoude.
Koppelwedstrijd over 60 K.M.
(360 baanronden).
Het hoofdnummer, de koppelwedstrijd over
60 K.M., werd na de pauze verreden. Aan
dezen wedstrijd namen 7 koppels deel, waar
onder er waren, die ook op Zesdaagschen
geen onbekenden zijn.
Het begin is kalm, want een poging van
koppel de Reus—Bouquet, om weg te loopen,
mislukte al direct Echter het duurt slechts
enkele minuten en dan zorgt het koppel I en
W. Vroomen voor een interessante jacht.
Weldra ligt het veld verspreid over de baan
en alle koppels zijn in actie, omdat bij niet
volgen ronden verloren gaan. Interessant
zijn de pogingen van de gebroeders Vroo
men en van Maternavan Rossum, om uit te
loopen, maar het lukt niet.
Dan komt het eerste klassement, dat ge
wonnen wordt door de gebr. Vroomen.
1. J. en W. Vroomen 4 ptn.2. v. Buggen-
houtVluggen, 3 ptn.; 3. W. KruydMoer
kerk, 2 ptn.; 4. de ReusBouquet 1 ptn.
Onmiddellijk daarop trekt Kruyd er tus
schen uit, doch bij het aflossen met zijn
koppelgenoot raken de twee renners elkaar
en vallen. Het koppel wordt tijdelijk geneu
traliseerd tot Kruyd weer is opgeknapt en
een andere kar heeft.
Dan komt de eerste premie van 10 gulden,
uitgeloofd door het café „Central". Na een
felle sprint winnen de gebr. Vroomen de 10
guldentjes. En meteen is het veld weer in
diepe rust.
Even later brengt een nieuwe premie van
10 gulden, uitgeloofd door de firma Jac.
Met, leven in de brouwerij en nu zijn v. Ros
sumMaterna de gelukkigen. Doch onmid
dellijk zakt het tempo weer.
Dat moet anders worden, denkt de directie
van 't Gulden Vlies en ze looft 10 gulden
uit voor dat koppel, dat het eerst een ronde
uitloopt. Voorloopig heeft niemand trek in
de guldentjes en zoo komt het tweede klas
sement zonder dat er iets bijzonders gebeurd
is. De uitslag van dit klassement luidt:
1. de ReusBouquet 4 ptn.; 2. v. Buggen-
houtVluggen 3 ptn 3. DegraeveMeu
leman 2 ptn.; 4. gebr. Vroomen 1 ptn.
Even nog blijft het rustig, doch dan loo
pen v. RossumMaterna weg en nu komen
de 10 gulden van 't Gulden Vlies in gevaar.
Een langdurige jacht ontstaat en als de bei
de Vroomen eindelijk op volle kracht werken
en o.m. prachtig bochtenwerk demonstreeren,
komt het publiek in extase. Er komt nu plot
seling sfeer in de baan en het publiek krijgt
den smaak nu ook te pakken.
Het gevecht wordt vinnig, want de poging
van de gebr. Vroomen, om een ronde uit te
loopen, schijnt te lukken, ondanks de krach
tige inspanning van de rest, om dat te ver
hinderen. De Limburgers zijn echter te sterk
en te snel en onder enorm applaus nemen zij
de ronde en hebben dus de 10 gulden te
pakken.
Direct daarop komt het 3de klassement
met als resultaat:
1. v. Rossum—Materna, 4 ptn.-2. Dieter
manv. Sehijndel 3 ptn.; 3. de ReusBou
quet 2 ptn.4. gebr. Vroomen 1 ptn.
De stand is dan:
1. Gebroeders Vroomen 6 ptn.
Op 1 ronde: 2. v. Rossum—Materna 4
ptn.; 3. Degraeve—Meuleman 2 ptn.
Op 2 ronden: 4 de Reus—Bouquet 7 ptn.;
5. v. Buggenhout—Vluggen 0 ptn.
Op 3 ronden: 6. Dietermanv. Sehijndel
3 ptn.; 7. W. Kruyd—Moerkerk 2 ptn.
Direct daarop trekken de Reus—Bouquet
er tusschen uit en aangezien het veld niet
volgt, kan dit koppel een ronde terug nemen
Ook v. BuggenhoutVluggen kunnen op de
zelfde wijze een ronde terugnemen, zij het
met veel strijd. Tot het 4de klassement ge
beurt er verder niets en dit klassement heeft
het volgende resultaat:
1. Gebr. Vroomen 4 ptn.; 2. v. Rossum—
Materna 3 ptn.; 3 v. BuggenhoutVluggen
2 ptn.; 4. Kruyd—Moerkerk 1 ptn.
Intusschen heeft tijdens dit klassement het
koppel Dieterman—Sehijndel een ronde
terug genomen, terwijl het koppel Kruyd—
Moerkerk weer compleet is.
v. Rossum loopt dan weg, maar het veld
met Vroomen voorop, volgt direct en weldra
zit alles weer bij elkaar. Onmiddellijk doet
Vluggen een poging, maar weer is Vroomen
er bij. t Gaat even heel hard, maar dan keert
de rust terug.
Een premie van 10 gulden, uitgeloofd
door de firma Schoonewiel en Jonker, de
bouwers van de baan, brengt weer actie in
de kuip en v. BuggenhoutVluggen verdie
nen het kostbare papiertje.