*ZZjtm km.
Stad en OmgeowQ
ïBwutenland
NEDERLANDSCHE
RONDVLUCHT 1934
2425 AU Q US T US YUtLUtt
24 Augustus.-
25 Augustus-.
Totaal 639 K.M.
Een overval door
Chineesche piraten.
Tsjoeng-ji de zeerooverkoningin.
F inPMOvin -Schiphol 39154 k.M.
werkt, deelde mede, dat men voornemens is
2100 nieuwe vliegtuigen ten behoeve van de
vloot te bouwen. Van de ongeveer 1000
vliegtuigen, die de marine momenteel bezit,
zijn ongeveer 400 voor oorlogsdoeleinden ge
schikt.
IN ELLENDE GESTORVEN MET
VEEL GELD OP ZAK.
Een landarbeider, die reeds jaren lang
een zwervend leven leidde en geen vaste
verblijfplaats meer had, werd dezer dagen
stervende aangetro.Ten op een hoop stroo in
een stal te Chatellerault. Hij was lijdende
aan een ernstige longontsteking en overleed
korten tijd later. Men vond in zijn zakker,
eenige pakjes, die 41.375 francs aan bank-
biljetten bleken te bevatten.
Reportage door Emile H. van Stadt.
I.
Inleiding.
Herhaaldelijk dringen berichten tot ons
door zooals dit: „United Piess meldt uit
Hongkong, dat een hevige orkaan de kust
van de Bias-baai heeft geteisterd. Behalve
driehonderd visschersbooten zijn ook acht
honderd woonschuiten vernield. Er leven in
de woonschuiten van deze streek meer dan
tweehonderdduizend personen, meest allen
parelvisschers. Ook bevinden zich veel zee-
r o o v e r s aan deze kust, zoodat vermoede
lijk ook ChineeSvhe kapers zijn omge
komen".
Bovenstaande raededeeling kon men einde
Maart 1934 in de bladen lezen. Verder ver
nam men b.v. tegen de 16e van dezelfde
maand, hoe een groot Noorsch schip op 13
Maart door zeeroovers in Chineesche wate
ren was geplunderd: „Reuter meldt uit
Hongkong, dat het 2924 ton groote Noor-
sche stoomschip „Norviken" op 13 Maart
het slachtoffer van een driesten overval door
Chineesche zeeroovers is geworden. Twee-
en-twintig man, die zooals gebruikelijk als
passagiers aan boord waren gegaan, over
vielen in open zee plotseling officieren en
bemanning, vernielden het draadlooze-tele-
grafietoestel en gooiden het over de reeling.
Daarna plunderden ze het schip geheel leeg
en verlieten den volgenden dag met tien Chi
neesche passagiers als gijzelaars het vaar-
tuig".
Er valt niet aan te twijfelen, dat China
momenteel geplaagd wordt door een bandi
tisme, dat naar verhouding grooter is dan
b.v. vijf eeuwen geleden en waarvoor iedere
Chinees, die zich bewust is van de hooge be-
schavingstrap, welke eens door zijn volk is
bereikt, zich diep schaamt. De regeering
poogt of veinst maatregelen tegen het pira-
tendom te nemen. Maar tot nu toe heeft ze
even weinig, misschien zelfs nog minder,
succes gehad dan de overheid te Chicago.
Hooge ambtenaren en generaals doen veeal
met het geboefte samen. China is verscheurd,
het lijdt honger, het wordt door weinig fat
soenlijke en veel onfatsoenlijke lieden gere
geerd; en dit zijn factoren, die het banditis
me begunstigen.
Gedurende de eerste acht maanden van
1933 werden niet minder dan tien overval
len op moderne passagiersschepen door Chi
neescne zeeroovers gepleegd. In 1934 stond
het Amerikaansche congres te Washington
de marine toe om gelden uit het fonds voor
nationalen arbeid te gebruiken ten einde de
Chineesche zeerooverij te bestrijden Er wer
den kanonneerbooten voor gebouwd.
De Nankingregeering rustte in Februari
1934 een flotille van zes-en-twintig moderne
en snelle oorlogsschepen uit om eindelijk
energiek de schurkerij den kop in te drukken.
Deze schepen worden geleid door Europee-
sche officieren, op wier betrouwbaarheid men
staat meent te mogen maken.
De strijd geldt voornamelijk één persoon,
een vrouw (die ik met eigen oogen heb aan
schouwd) en de wanhopige pogingen die
men tot nu toe tevergeefs heeft verricht om
haar schaakmat te zetten, bewijzen wel, dal
deze piratenvorstin, deze Tsjoeng-ji, geen
alledaagsche dame is.
De Nankingregeering heeft nog meer ge
daan Ze heeft de 1ste Maart 1934 een prijs
van duizend dollar op Tsjoeng-ji's hoofd
gezet. Het is onwaarschijnlijk, dat eenig
Chinees zal probeeren die duizend dollar te
verdienen. Want Tsjoeng-ji zou hem levend
doen villen.
Alleen in 1933 hebben kusfcpiraten twee-
honderd-een-en-zevendg schepen beroofd en
tot zinken gebracht. Engeland laat nabij
Kwantoeng twaalf kanonneerbooten en twee
torpedojagers kruis-n om zijn schepen te be-
%eiligen Frankrijk heeft vier oorlogssche
pen gestuurd, Italië drie J pan oordeelt het
zelfs goed twaalf oorlogsschepen op de pi
raten jacht te laten maken
De verzekeringmaatschappijen verhoogen
de premies voor vaartuigen, die de gevaar
lijke zone moeten passeeren
Intusschen bedraagt de schade, die jaar
lijks door de roovers wordt aangericht, meer
dan zes-en-dertig millioen gulden
Gelijk iedereen, die niet beseft wat een
ontmoeting met piraten eigenlijk beteekent
en bovendien gelijk iemand die er aan ge
wendI is artikelen aan kranten te sturen ver
langde ik er zeer naar met de gevreesde ko-
of"£!nfcie>nna te,™aken' Men wist niet eens
of ze bestond, althans er waren er genoeg
die er aan twijfelden. K«iocg,
Het is voor iemand, die geen millionnair
is, niet gemakkelijk uit ondervinding over
zeeroovers te schrijven. Is er in de V. S. wel
eens een kind van een armen melkboer „ge-
kidnapped?" Neen nietwaar? Slechts wie
rijk is wordt door het roovend geboefte met
bezoeken vereera. Het eenige wat ik kon
doen was een gunstig oogenblik afwachten
en me dan bij de een of andere strafexpeditie
pogen te voeren
Intusschen had ik volop tijd diep over
Tsjoeng-ji na te denken. Sommigen beweer
den, dat zij de dochter was van een rijken
Amerikaanschen millionnair, en zich na een
ongelukkige liefde aan zeerooverij had over
gegeven. Dit leek mij heel onwaarschijnlijk.
Anderen meenden dat ze de kleindochter was
van de beruchte piraten-koningin Sjing-ji.
Omstreeks het jaar 1800 maakte deze da
me de Chineesche wateren onveilig. Ze moet
de grootste vrouwelijke piraat geweest zijn,
die de wereldgeschiedenis kent Ze voerde
gezag over achthonderd groote schepen en
zeventigduizend piraten.
DISTRICTS-ARBEIDSBEURS.
Geopend voor wergevers van 912 en van
25 uur. Voor werknemers uitsluitend van
912 uur. Op Maandag- en Donderdag
avond van 78 uur. Bemiddeling voor vrou
welijk personeel op werkdagen van 25
uur. Uitgezonderd op Zaterdag.
De directeur van bovengenoemd bureau
deelt mede, dat heden staan ingeschreven:
groep bouwvakken: 38 grondwerkers, 28
metselaars, 12 voegers, 9 stucadoors, 18 op
perlieden, 65 timmerlieden, 2 bouwkundi
gen, 1 bouwk. teekenaar, 1 opz. teekenaar,
2 bouwk. opzichters, 1 stuc. opperman, 1
stratenmaker, 1 steenhouwer, 2 tegelzetters,
4 betonwerkers, 18 schilders.
groep metaalindustrie: 1 autog. lasscher,
9 bankwerkers, 3 carosseriebouwers, 4 eiec-
triciens, 1 fitter, 1 fraiser, 2 instrumentma
kers, 2 kernmakers, 2 ketelmakers, 3 klin
kers, 10 loodgieers, 2 lijnwerkers, 7 machi
nisten, 1 mach. teekenaar, 1 plaatwerker, 1
pianostemmer, 5 rijwielherstellers, 2 scheeps
bouwers, 7 metaal draaiers, 2 metaalslijpers,
13 monteurs, 3 scheepstimmerlieden, 3 sme
den, 10 stokers, 1 tandtechniker, 1 voor-
slaander, 2 vuurwerkers, 1 werktuigkundige,
2 wagenmakers, 6 ijzerwerkers, 1 zandberei-
der, 3 zandvormers.
groep voedings- en genotmiddelen: 38 si
garenmakers, 1 sorteerder, 2 kistenplakkers,
I stripper, 3 tabakbewerkers, 3 slagers, 2
koks, 4 chocoladebewerkers, 2 suikerbakkers,
II bakkers, 1 bierbottel aar.
groep boek- en steendrukkerijen: 8 boek
binders, 1 brocheerder, 4 letterzetters, 4
drukkers.
groep houtbewerking: 15 meubelmakers,
6 meubelstoffeerders, 10 mach. houtbewer
kers, 3 kistenmakers, 1 houtbeeldhouwer, 2
borstelmakers.
groep landbouwbedrijven: 4 tuinlieden.
13 boerenarbeiders, 3 bloemisten, 1 kweeke;
greep handel: 13 vertegenwoordigers, 3
winkelbedienden, 13 pakhuisknechts.
groep verkeerswezen: 24 chauffeurs, 4
koetsiers, 1 stuurman gr. vaart, 4 kellners
overige beroepen: 1 wasscher, 7 kleerma
kers, 2 rietwerkers, 2 schoenmakers, 1 zeil
maker, 4 incasseerders, 1 kalkbrander, 10
kantoorbedienden, 4 zakkenstoppers, 2 hui-
denzouters, 1 kapper, 1 secretarieambtepaar,
1 reclameteekenaar, 35 transport- en 151
losse arbeiders.
Gedeeltelijk werkloos: metaalindustrie 30,
tabaksindustrie 8, overige beroepen 3.
Jeugdige werkloozen beneden 18 jaar, in
diverse beroepen 15.
Vrbuwelijk personeel (aangeboden): 8
werksters, 1 kinderjuffrouw, 1 huishoudster,
4 kantoorbedienden.
Geplaatst: 43 werkzoekenden.
Alkmaar, 11 Augustus 1934.
De directeur voornoemd,
ED. v. d. HEUVFL.
INSCHRIJVINGEN HANDELS
REGISTER 7—14 AUGUSTUS 1934.
Nieuwe zaken:
Alkmaar: Sigarenmagazijn „Alcma-
ria" (eig. A. W. Gerritse), Langestraat 12.
Wijzigingen
Alkmaar: C. Botterman, Keizerstraat
8, grossier in galanterieën. Overgegaan
aan: J. Botterman.
Den Helder: Mij. „De Eendracht" N.V.
Gravenstraat 61. Statuten en bestuurs
wijziging; N. V. Zeebad Huisduinen,
Koningstraat 112. Bestuurswijziging;
Boek- en steendrukkerij „Het Noorden",
Stakman Bossestraat 5557 Bedrijf uit
gebreid met: boek- en papierhandel,
winkel in teeken- en schrijfbehoeften
Limmen: P Mooij PzMolenweg 132.
Timmerman en aannemer. Overgegaan
aan: C. J Krom
Oterleek: N. V. Zuivelfabriek „Neer-
landia". Stompetoren Statuten en be
stuurswijziging.
De Rijp: N. V. Mij. tot bevorlering van
nijverheid in De Rijp. uit het fonds van
wijlen Jan Boon Jr en van de fa. Aldert
en Jan Boon Bestuurswijziging.
Opheffingen
BergenG. van Os, Russenweg 8, gros
sier fn vleesch.
VERTROKKEN PERSONEN:
D. H. Handgraaf, z.b., R.Kvan Perron
straat 9 naar Amsterdam. C. v. Hulst
Franssen, z.b., geen, van K. v. 't Veerstraat
78 naar Den Helder. W. M. Schut, chauf
feur, R.K., en gezin, van Anjelierstraat 19
naar Utrecht. P. L. van Dam, kappersbe
diende, R.K., van Laat 203 naar Beverwijk.
E. Pricken, dienstbode, R.K., van Boter-
straat 16 naar Purmerend. J. D( Singe-
ling, landmeter, geen, van K. van t Veei-
straat 86 naar Oost-Afrika. F. A. Boeke-
stein, z.b., en echtg., N.H., van Druivenlaan
44 naar Heiloo. P. Pijl» kapper, geen, v,
Kraanbuurt 8 naar Leeuwarderadeel. A.
Pranger, timmerman, N.H., van Verdron-
kenoord 74 naar Haarlem. P. J van Son,
metaalbewerker, en gezin, R K-, van Oiide-
gracht 22a naar Velsen. J. Baatje, dienst
bode, N.H., van Stationsweg 40 naar Bus-
sem Q J. M. van Zadelhof, filiaalhou
der, en gezin, van Corfstraat 59 naar Zaan
dam. Th. M. M. van Gijsen, R.K., van
Nieuwesloot 59 naar Beverwijk. Wed. J.
Romijn, z.b., N.H., van Kruislaan 14 naar
Bussum. A. Schouten—Olthoff, z.b., *n
kinderen, R.K., van Laat 95 naar Den Hei
der. A. Chr. de Frenne, sigarenfabrikant,
en gezin, van Langestraat 26 naar Koedijk
291. J. A. Hoed, leerling-vliegtuigmaker,
geen, van Scharloo lb naar Den Helder.
D. H. Verweij, z.b., geen, van Kennemersin-
gel 271 naar Bergen (N.H.) Th C. de
Winter, onderwijzeres, en zuster E. M oe
Winter, z.b., R.K., van Oudegracht 140 naar
Heiloo.
INGEKOMEN PERSONEN.
C. Oud, dienstbode, R.K., Breedstraat 2
van Velsen. D. Madderom, landarbeider,
geen, en gezin, Hoeverkade 1 van Oterleek.
De definitieve route.
De definitieve route, welke voor de
deelnemers aan de Nederlandsche rond
vlucht is vastgesteld, luidt als volgt:
Op Vrijdag 24 Augustus a) voor de
deelnemers uit Waalhaven: vliegveld
Waalhaven, Dordrecht, Gorinchem,
Leerdam, Buurmalsen, Utrecht, vlieg
veld Soesterberg;
b) voor de deelnemers uit Schiphol:
vliegveld Schiphol, Amsterdam, Oranje
sluizen, Zaandam, Purmerend, Edam,
Monnikenwerf tot Marken, Diemen,
Bussum, vliegveld Soesterberg; c) voor
alle deelnemers: vliegveld Soesterberg,
Amersfoort, Harderwijk, Elburg, Kam
pen, Zwolle, Raalte, vliegveld Twente,
Zutphen, Arnhem, Nijmegen, Gro-esbeek,
Venk, vliegveld Eindhoven.
Op Zaterdag 25 Augustus: vliegveld
Eindhoven, Eindhoven, den Bosch, Til
burg, Bergen op Zoom, Hulst, Oostburg,
vliegveld Vlissingen, Goes, Steenbergen.
Breda, vliegveld Gilze-Rijen, vliegveld
Waalhaven, vliegveld Schiphol.
Het vertrek van de luchthavens van
Rotterdam en. Amsterdam op 24 Augus-
A. Slomp, landarbeider, N.H., Kerk
straat 3 van Oosterhesselen. P. IJ. Hop,
kapper, D., Heul 3 van Haarlem. M. de
Rooij, fabrieksarbeider, geen, en gezin, Voor-
meer 11 van Oudorp (N.H.) Th. J. A.
Arts, landb.-ingenieur, R.K., van Haarlem
naar Corfstraat 12. A. C. Kroone, dienst
bode, R.K., Nieuwlandersingel 70 van Cas
tricum. D. Zijlstra, secretaris N.H.V B.,
feen, Westerweg 125 van de Bilt. J. van
andbergen, z.b., N.H., Eendrachtstraat 20
van Nieuweschans. J. G. Huijgen, onder
machinist N S., en gezin, R.K., Krelagestraat
33 van Venlo. A. Adrichem, dienstbod.,
R.K., Luttik Oudorp 58a van Heiloo. A
Dekker, dienstbode, geen, Uitenboschstraat
48 van Purmerend. Wed. J. Bakker, z.b.,
N.H., en gezin, Vogelenzang 9 van Nieuwe
Niedorp. J. Polak, reiziger, N.I., V'oll*-
brandtstraat 19 van 's-Gravenhage. J. v.
d. Sluijs, kweekersknecht, G.K., Perronstraat
11 van Utrecht. Echtg. C. J Koning, DG
Leeuwenhoekstraat 5 van Spanbroek. A.
W. A. J. Gerritse. sigarenwinkelier. Boter-
straat 8 van Amsterdam. J. G. H. van
Blarcum, ambt. crisiszuive'centrale, R.K
Stationstraat 7 van Ankeveen. Echtg. J J
J. Peereboom, geen, Nieuwesloot 89 van Z.-
Scharwoude. A. M Kramer, huishoud
ster, R.K., Kerkstraat 17 van Oudorp.
Wed. P. C. Bruijn, z.b., N.H., van Rijswijk
(Z.H.) naar Kennemerstraatweg 41. N J.
Visser, leeraar teekenen, Apo6t., en gezin, v.
d. Meijstraat 4 van Zierikzee. S. H. Jong-
ma, kapper, R.K., Verdronkenoord 98 van
Leeuwarden. T. Hartog, leerl.-machinist
N.S., N.H., Grensstraat 1 van Hoorn. J
de Leeuw, z.ben gezin. R.K., Lyceumstraat
67 van Roosendaal en Nispen. A. Leek,
z.b., R.K.. Oudegracht 29 van Beverwijk.
KIND DOOR EEN PAARD GEWOND.
Gisteravond was het 6-jarig zoontje van
den arbeider H. v. d. H. te Oss voor de wo
ning aan het spelen. Toen het zich te dicht
achter een passeerend paard begaf, sloeg hei
dier achteruit, waardoor het jongetje een
slag tegen het hoofd kreeg en ernstige won
den aan het gezicht opliep.
EEN DORP WAAR GEEN
WERKLOOZEN ZIJN.
Koewacht in Zeeuwsch-Vlaanae^en.
Een uitzondering op de alom in Zeeuwscb-
Vlaanderen heerschende werkloosheid maak!
zeker wel dé gemeente Koewacht bij d? Bel
gische grens, waar geen werkloozen zijr
Het klompenmakersbedrijf telde talrijk
werkloozen, doch deze zijn thans in het lami-
tu6 is bepaald op 9 uur. De deelnemers
worden om 10 uur op het militaire vlieg
veld Soesterberg, waar ververschingen
door het officierscorps, van de lucht
vaart afdeeling zullen worden aangebo
den, verwacht.
Om 11 uur gaat de tocht verder naar
het vliegveld Twente, waar ieder om
12 30 uur present moet zijn Het bestuur
van do Twentsche aeroclub zorgt voor
een Twentsche koffietafel en om 15 00 u.
vervolgen de vliegers hun reis naar het
eindpunt van den eersten dag het vlieg
veld bij Eindhoven. Daar heeft dadelijk
na de landing om ongeveer 17 00 uur een
ontvangst plaats vanwege de Noord-
Brabantsche aeroclub Om 17 30 u. ver
trekken de vliegers naar hun hotels in
Eindhoven en omgeving. De passagiers
van de K. L. M brengen den nacht te
Oisterwijk door.
Den volgenden morgen heeft de start
van het vliegveld Eindhoven te 9 uur
plaats. Om 10 30 u. worden de deelne
mers op het vliegveld Vlissingen ver
wacht. Vliegers en passagiers krijgen
dan de gelegenheid zich door een zeebad
bouw- en vlassersbedrijf werkzaam In
tegenstelling met andere plaatsen wordt al
daar door de landbouwers niet zoo vee' ge
bruik gemaakt van machines, doch geschiedt
het binnenhalen en bewerken van den oogst
hoofdzakelijk door handenarbeid.
De Tel. vernam, dat in dé afgeloopen week
zelfs nog werkkrachten in naburige gemeen
ten gezocht werden.
Na de oogstperiode zal deze gunstige toe
stand wel niet bestendigd blijven, doch het
is een gelukkig verschijnsel, dat het aantal
werkloozen in deze grensgemeente steedi aan
den lagen kant blijft, niettegenstaande de
malaise in het klompenmakersbedrijf.
NEDERLANDER IN DUITSCHLAND
VERONGELUKT.
In Bad Nassau is een zoon van wethouder
Heijnen uit Eijgelshoven die daar met de
kegelclub op een uitstapje vertoefde, zoo
noodlottig gevallen, dat hij vrijwel dadelijk
dood was.
DR. BERLAOE f.
De Times over zijn overlijden.
Naar aanleiding van het overlijdensbe
richt van dr. H. P. Berlage wijdde de
„Times" gisteren een artikel aan den beioem-
den Nederlandsche architect. Het blad her
innert aan de wereldreoutatie van den over
ledene als pionier der moderne bouwkunst
Als zoodanig, zoo zegt het blad. was luj de
eerste modernist, die de koninklijke gouden
medaille voor architectuur ontving, die de
koning hem in 1932 toekende voor zijn ver
diensten voor de architectuur en de stadsuit
breiding.
HIJ DURFDE DE BRUG NIET OVER'
't Gebeurde op de Koningin nebrug te Rot
terdam. op het bruggehoofd bij de Na-wau-
kade. De agent, die van zijn hoogen toren
op het Stieltjesplein het verkeer naar en over
de brug regelt, had juist het verkeer uil de
richting Nassaukade naar de brug vrijge
geven en als altijd stelde zich de file dei
wachtenden in beweging, vóóroo een auto
met het kenteeken H. Juist op het brugge
hoofd stopt de autobestuurder en houdt
daardoor al het andere verkeer op Een in
de buurt staande agent gaat naar den wagen
toe en vraagt naar de oorzaak van het op
onthoud.
Ik durf niet verder, was het onver
wachte antwoord Ik kom uit Bolnes ea ze
hebben me verteld, dat ik de brug niet zon
der ongeluk over kom
De agent begon den zenuwachtigen en
doodelijk ongerusten man te kalmeeren en na
op te frisschen en gebruiken vervolgens
het noenmaal in botel Brittannia. Te
13 45 u. zetten zij hun reis voort naar
't militaire landingsterrein Gilze-Rijen,
waar de aankomst op 1530 is bepaald.
Zij worden daar met muziek en een
folkloristisch schouwspel ontvangen.
Het vertrek is op 16 30 u. vastgesteld en
de aankomst op Waalhaven op 17 00 u.
De deelnemers uit Amsterdam vervolgen
hun reis een uur later en komen om
18 30 u op Schiphol aan
In afwachting van de aankomst van
de deelnemers aan de rondvlucht op de
vliegvelden, Twente, Eindhoven, Vlis
singen en Gilze-Rijen zullen de instruc
teurs van de nationale luchtvaartschool
demonstraties en kunstvluchten uitvoe
ren, terwijl tijdens het oponthoud op die
vliegvelden de K L. M de gelegenheid
biedt tegen speciaal voor deze dagen
verlaagd tarief aan de gebruikelijke
pleziervluchten deel te nemen
Het aantal personen, dat zich aan
boord van de ongeveer 60 vliegtuigen
zal bevinden, wordt op 200 geschat.
geruimen tijd mocht hij er onder een oor-
verdoovend koor van claxons en autohiorns
van de achter de auto wachtenden in sla
gen, den man zóó ver te krijgen, dat hij door
reed.
En zonder ongelukken in de Boompjes be
lacdde-
DOOR DEN BLIKSEM GEDOOD.
Te Etten is gistermorgen het bijne zeven
jarig zoontje van den landbouwer F Goos-
sens terwijl het met zijn zusje in den stal aan
het spelen was. tijdens een zeer kort onweer
door den bliksem getroffen en gedood
HET SPOORWEGONGELUK BIJ HET
WEESPERPOORTST ATION.
Nog een gewonde in het ziekenhuis
opgenomen.
Tot de gewonden bij het spoorweg-onge
luk bij het Wcesperpoortstation op Zondag 5
Augustus behoorde ook mevrouw B G Rijff
Koenders. Zij werd naar een der ziekenhui
zen gebracht, maai niet opgenomen, omdat
zij slechts verwondingen aan den enkel had.
Gister is zij echter in het Binnengasthuis op
penomen, omda^ nu gebleken is. dat haar
enkel is gebroken
HET WEGGEWAAIDE HOEDJE.
F.n c stoppende tramwagen.
Zaterdagmorgen omstreeks ^wart over tien
wercen de voorbijgangers op het kruispunt
SchiedamschesingelBinnenweg—van Ho-
gendorpsplein te Rotterdam plotseling opge
schrikt door het met veel lawaai en remmen
onverwacht stoppen van een motorwagen
van lijn 8. komende uit de richting Schiedam
schesingel welke juist van de halte Bijenkorf
was vertrokken. Van alle zijden stroomden
de nieuwsgierigen toe en men verwachtte een
ernstig gewonden al of niet argeloozen voor
bijganger of zoo onder den wagen te zien
weghalen. Temeer daar de wagenbestuurder
met den meest mogelijken spoed de klapdeu
ren van z'n voortalcon opende uit den wagen
sprong en iilings onder het voorbalcon
kroop.
In angstige spanning wachtte men, doch
zag niets.
Tot de wagenbestuurder weer onder den
wagen vandaan kwam. behoedzaam een
dameshoedje dragende, dat door een sterken
wind van een of stder lief hoofdje was ge
waaid en bijna verpletterd was door de wie
len van den tramwagen.
Met een elegante buiging overhandigde hij
vervolgens *"e hoofddeksel aan de eigenares,
die den eerlijken vinder" met een lieftalligen
glimlach beloonde.