NEDERLAAG WEDSTRIJD
ALKMAAR
HOLLANDIA I
JUoüiüaaai Tïieuws
£ucfitiuuict
Sport
DREIN DRENTEL EN PIET PRIKKEL.
0UDE-N1ED0RP.
W. O. L. Polder,
HEERHUGOWAARD.
Poldervergadering.
ZIJPE.
OTERLEEK.
KOLHORN.
HEILOO.
WIERINGEN.
DE STREEK.
BOVENKARSPEL.
DE POSTVLUCHTEN OP INDIE.
LUCHTVERBINDING IN INDIE.
ANTHONY FOKKER OVER DE
MEROURNE-RACE.
Een vernietigend oordeel.
De Londen-Melbourne race, aldus vervol
de de heer Fokker, interesseert mij niet bij
HET WEDSTRIJDPROGRAMMA.
DE WERELDKAMPIOENSCHAPPEN
TE LEIPZIG.
OM DE DAVIS-CUP.
ZwedenIerland 21.
WEDSTRIJDEN ADVENDO.
DE EUROPËESCHE
zwemkampioenschappen.
Athletiek.
DE NEDERLANDSCHE ATHLETIEK-
KAMPIOENSCHAPPEN.
Zaterdag en Zondag op de sin-
telbaan te Amsterdam. Felle
strijd op de loopnnmmers.
Maandag 13 dezer vergaderde het vol
tallig bestuur, onder leiding van den
dijkgraaf, den heer J. Wit Sr., 's avonds
7 uur ten lokale van J. P. Pepping aan
de Weel.
Ten aanzien van nog enkele posten
achterstallige lasten ten bedrage van
275 88 van 5 aanslagen over 1933 kreeg
de secr.-penn. opdracht op betaling aan
te dringen.
Uit diverse correspondentie gevoerd
betreffende een plan tot doortrekking
van den Zwarteweg, bleek dat de uit
voering daarvan alleen mogelijk zou
zijn, wanneer de eigenaar der landerijen
waarlangs de weg zou worden aange
legd, wenscht te zorgen voor beharding
en onderhoud. Dienovereenkomstig zal
aan den aanvrager worden bericht.
Betreffende den ondergrondschen
kabel door den aan te leggen nieuwen
weg, is van den Provincialen Waterstaat
tot heden, op een door en vanwege de
polder verzonden brief dd. 12 Mei 1934,
geen bericht ontvangen, waarom een
afwachtende houding alsnog moet wor
den aangenomen.
Bij onderzoek is gebleken dat bij ves
tiging der palen voor het bovengrondsch
net in 1926 van diverse eigenaren schrif
telijke toestemming is ontvangen om de
palen op hunne landerijen te plaatsen,
hetwelk voorts is vastgelegd in een
daarvan opgemaakt contract, wat te
bevoegder plaatse is overgeschreven.
Daarna kwam in behandeling een
mondeling bij den Dijkgraaf ingekomen
verzoek van ingelanden van den Boo
merpolder om bij aanleg van het nieuwe
kanaal, te willen overwegen dat hun
waterschap (alsdan per resto groot on
geveer 7 H A.) zou worden bemalen door
den W. O. L. Polder. Die bemaling tot
stand te brengen door middel van een
duiker door de ringvaart welke dat pol-
dertje van den W. 0. L. Polder scheidt,
daarvoor wordt niet gevoeld, vanwege de
gevaren aan dergelijke verbindingen
verbonden. De mogelijkheid om het per
ceel ringvaart tusschen de W. 0 L. Pol
der en de Boomerpolder te dempen,
zal waarschijnlijk niet op bezwaren
stuiten, doch dan blijft nog over het
vraagstuk der bedijking van den Boo
merpolder. De kant waarlangs het ka
naal komt zal zeker goed worden, doch
het overblijvende is naar verluidt
tamelijk poreus. Na overweging van een
een ander kwam men tot de slotsom,
dat de kans niet twijfelachtig is dat eer
nadeel dan voordeel is te behalen, waar
om met algemeene stemmen afwijzend
op dit verzoek werd beschikt.
Besloten werd het kroozen en riet-
hakken der polderslooten wederom te
besteden met als niewe bepaling dat de
aannemer zelf zal moeten zorgen voor
materiaal, omdat bij gebrik van mate
riaal des polders, dit vooral het laatste
jaar in ernstige mate is verwaarloosd
en niet op tijd terggebracht.
De algemeene kroosschow werd be
paald op Maandag 8 October.
Hierna sluiting.
Donderdag kwamen Dijkgraaf, Heemraden
en Hoofdingelanden van den polder H. H
Waard ter vergadering in het Polderhuis
bijéén.
De voorzitter, de heer P. Kostelijk, opende
en sprak den wensch uit, dat hem de leiding
als dijkgraaf niet moeilijk zou worden ge
maakt, en dat er, tot heil van dcv polder
Heer-Hugowaard, steeds een goede samen
werking zou zijn.
Van de provincie is bericht ingekomen dat
aan den polder 3850 is toegezegd, voor
wegen op 't aanvullend wegenplan over
1933.
Vervolgens deelde de voorzitter mede dat
't hem was gebleken dat op 15 September
waarop de verbouwing van een der motoren
in 't gemaal gereed moest zijn, deze verbou
wing waarschijnlijk niet gereed komt. Het
was hem een groote teleurstelling dit te moe
ten mededeelen, daar een langere duur der
verbouwing voor den polder gevaarlijk is.
Spr. zou alsnog met ingenieur Steenes en
Werkspoor in nader overleg treden, teneinde
deze geschiedenis een zoo goed mogelijk ein
de te doen hebben.
Bij punt 4 van de agenda inzake bespre
king der kosten van prof. Thierens ging de
vergadering in comité.
Na ongeveer drie kwartier opende de
voorzitter opnieuw de vergadering en werd
besloten prof. Thierens te declareeren bi
overeenkomst.
Als punt 4a van de agenda deelde de voor
zitter mede, dat, daar de polder dit jaar nog
uitkeering van de provincie ontvangt en
waarschijnlijk het volgend jaar niet meer
het dagelijksch bestuur had besloten 500 000
klinkers extra $an te schaffen om deze in
den Middenweg te doen verwerken. De kos
sten hiervan zouden 11000 tot 12000
bedragen. De vergadering keurde zulks goed
Punt 5. De regeling van pensioen verhaak
van de ambtenaren en de hiermede in ver
bandstaande vaststelling van hun salaris
werd op voorstel van het dagelijksch bestuur
als volgt geregeld:
De 15 verlaging van 1932 wordt in
getrokken, en op den ouden pensioen-grond
slag wordt 10 geheven.
Als punt 6 was aan de orde het Reglement
van orde voor de vergaderingen van Hoofd
ingelanden.
Daar het oude regelement blijkbaar was
zoek geraakt, werd het wensrhelijk geacht
een ander samen te stellen.
Nadat de secretaris het stuk had voorge
keurd W nieuwe r€ê€lement goedge
Ook punt 7 de Instructie voor de ambte
naren werd goedgekeurd en verklaard met
1 September 1934 van kracht te zijn.
Als punt 8 werd besloten zooveel mogelijk
bekendheid van desbetreffende medèdee-
lingen te doen en zoo noodig nog enkele
borden te plaatsen.
Bij de rondvraag vroeg den heer v. Langen
wie of de olie levert. Spr. had gehoord dat
Shell de beste was en vond dat we het beste
toch moesten nemen. De voorzitter deelde
mede, dat een andere firma in overleg met
Werkspoor de olie levert.
De heer Poland vroeg of de polder garan
tie van de fabriek der motoren heeft.
De voorzitter zeide, dat ér een overeen
komst met Werkspoor is plus een aanvullen
de overeenkomst (welke op verzoek van de
voorzitter door den secretaris werden voor
gelezen) doch dat deze nog steeds niet ge-
teekend zijn. Spr. hoopte echter dat zulks
spoedig zou geschieden daar hij morgen een
onderhoud met ingenieur Steenes zal hebben.
De heer van Langen had verwacht dat de
overeenkomst al lang geteekend was.
De heer Gootjes wilde de aandacht vesti
gen op den teerweg. Hij wilde er als 't warm
wordt wat grint op strooien daar de weg
met warme dagen kleeft.
De voorzitter zeide met een en ander re-
cening te zullen houden.
Nadat aan den heer Groen nog enkele in-
ichtingen betreffende de vordering der
werkzaamheden aan 't gemaal waren ver
strekt, sloot de voorzitter de vergadering.
Vanwege het Staatsboschbeheer is in de
ze gemeente een onderzoek ingesteld naar
het eventueel voorkomen van de Iepenziekte,
det resultaat van dit onderzoek is, dat in
totaal 57 boomen, verspreid door de geheele
gemeente, door de ziekte zijn aangetast. Er
zullen maatregelen worden genomen om uit
breiding der ziekte te voorkomen.
Met ingang van 1 September a.s. is tot
veldwachter dezer gemeente benoemd de
heer H. Vierstra, thans gemeente-veldwachter
te Abbekerk.
Tegen een inwoner dezer gemeente, die
zonder daartoe toestemming te ontvangen
een verbinding had tot stand gebracht met
een der draden van de radiocentrale en daar
door kosteloos muziek kreeg, is deswege pro
cesverbaal opgemaakt.
'De heer P. Altman, die 15 Augustus
25 jaar bij de familie Hoekstra in dienst
was, mocht vele blijken van belangstel
ling ontvangen. De leden van A. Z. A.
schonken hem een rooktafel, rookstel,
sigarenkoker en taart. Dokter Hoekstra
schonk een enveloppe met inhoud.
Voorts ontving hij bloemstukken en
vele gelukwenschen.
Eenigen tijd geleden wezen wij er reeds
op, dat het niet gewenscht is op aanbiedin
gen van vreemde firma's, tot het plaatsen
van reclameborden aan den nieuwen ver
keersweg, in te gaan.
Dat deze waarschuwing nog niet voldoen
de ter harte is genomen blijkt thans wel,
daar de politie een dezer dagen is overge
gaan tot het opmaken van proces-verbaal te
gen iemand uit Westerland, eigenaar van
een perceel aan den Betonweg waar ontsie
rende reclame op was aangebracht.
'Mot de opbrengst der verschillende
producten gaat het zeer ongelijk. Er zijn
er die reden tot tevredenheid geven, an
dere daarentegen laten veel te wenschen
over. De aardappelen houden een loo
nenden prijs. Voor zoover nog Duken en
Schotten worden aangevoerd brengen
deze tot 1.30 en 2.10 op. Bintje tot
f 2 25 K-*1 De blauwen, bonten en
Eigenheimers staan geregeld op 2.40
per baal. t
'De Bloembollenveilingsvereeniging
„Westfriesland" heeft wederom een tul
penveiling georganiseerd. De handel
bleef tot het einde zeer stug.
De Rijstvogel (uitr.) kwam gister te Ban-
doeng aan en de Oehoe (thuisr.) te Bang
kok.
De Snip (uitr.) vloog gisteren van Schip
hol naar Athene.
Naar Aneta aan het Hbl. meedeelt, zullen,
te beginnen op 11 Nov. a.s., de toestellen van
de IC L. M. bij de verbindingen Holland—
Indië en IndiëHolland in beide richtingen
Medan aandoen, zoodat dan de luchtvtrbin
ding JavaDeli en terug twee maal per
week zal worden bevlogen.
Met ingang van denzelfden datum zal de
K. N. I. L. M.-lijn Medan—Alorstar vice
versa worden opgeheven. De K. L. M blijft
op haar verbindingen met en van Indië Sin
gapore aandoen.
Een verslaggever van het Persbureau Vaz
Dias heeft gistermiddag in het Carlton Ho
tel een interview gehad met den heer An-
thony Fokker over de Melbourne-race.
Op de kernachtige wijze, dezen grooten
vliegtuigbouwer eigen, formuleerde de heer
Fokker zijn meening over deze race aldus:
„De vliegtuigindustrie, noch de handels
luchtvaart, is gebaat met wedstrijden, zoo
als die van Londen naar Melbourne Er is
3ÏÏ*?. a"' a1C 1dafrv^n de zuchten plukt en
dat is de Australische chocolade-fabrikant
dle de Prijzen beschikbaar stelde.
zonder van het standpunt van den vliegtuig-
fabrikant en ik ben ervan overtuigd, dat
de meeste andere fabrikanten deze meening
deelen ondanks het feit, dat de K L M.
met de F. XXXVI en de Douglas voor deze
race heeft ingeschreven. Zooals bekend heeft
de Nederlandsche Fokkerfabriek de Europee-
sche bouw- en verkoopsrechten van dit laat
ste type verworven.
Als vliegtuigfabrikant heb ik steeds het
principe gehuldigd, niet financieel of op
andere wijze aan soortgelijke stunts of re
cordvluchten deel te nemen. Weliswaar heb-
loen vluchten, zooals die van Colonel Lind-
bergh en Admiral Byrd er toe bijgedragen
het groote publiek de oogen te openen voor
de luchtvaart en zijn blijvende belangstel-
ing daarvoor te wekken, maar overigens
zijn deze prestaties van weinig direct belang,
aangezien hun propagandistische waarde
niet in verhouding staat tot de daarmede
verbonden onkosten en de risico's.
Zes en zestig millioen kilometer, alleen al
met Fokkervliegtuigen gevlogen door de
Europeesche luchtvaartmaatschappijen, jaar
in, jaar uit, met de regelmaat van een klok,
zeggen meer dan het winnen van een enkelen
wedstrijd. Hiermede wordt een duurzame re
futatie van het product en de naam opge
bouwd, het eenige waarop een gezonde en
succesvolle luchtvaartonderneming kan wor
den gefundeerd.
Ik ben zoo vrij te beweren, dat een lucht
vaartonderneming nooit een enkel vlieg*-:g
heeft gekocht, alleen omdat het naam ge
maakt had in een of andere op zichzelf
stande sensationeele recordvlucht of wed
strijd, doch de reputatie, die menige lucht
lijn heeft, is gebaseerd op de veiligheid en de
economie der vliegtuigen en motoren, welke
zij voor haar doel koos.
Daarom hebben wij principieel aldus
de heer Fokker tot ausver ieder verzoek
om financieelen steun of deelname aan de
Melbourne-race met een Fokker of een Dou-
glas-vliegtuig van de hand gewezen.
„Hoe denkt u over de deelname van de
K.L.M.?" vroegen wij.
„De K.L.M., over wier geregelde route bet
grootste gedeelte van den wedstrijd zal wor
den gevlogen, verkeert natuurlijk in een bij
zonder gunstige positie, dank zij de groote
ervaring van haar personeel en haar uitmun
tende grondorganisatie. Het kan natuurlijk
zijn, dat de K.L.M. uit een commercieel oog
merk of om de geregelde Indië-lijn te propa-
geeren, voor de race heeft ingeschreven. Mis
schien is het ook een prestige-kwestie. Het is
echter nog steeds twijfelachtig, of zij inder
daad aan den wedstrijd zal deelnemen.
„Welke kans geeft u de Douglas?"
„Technisch gesproken, maakt de Douglas
een zeer goed kans met het oog op de bui
tengewone snelheid van dit bij uitstek com
mercieel vliegtuig, dat echter in geen geval
een racemachine is.
Men heeft beweerd, dat de vertraging in
aflevering van de Douglas voor de K.L.M.
haar oorzaak vond in technische moeilijkhe
den. Het tegendeel is waar; de vertraging is
eenvoudig te wijten aan het feit, dat de Dou-
glas-fabriek meer dan negentig machines
van dit type in bestelling heeft, waarvan
een groot aantal bestemd is voor Amerikaan-
sche luchtlijnen, die vóór de K.L.M. aan'de
beurt komen. Geen van deze Amerikaansche
maatschappijen heeft met een van deze ma
chines ingeschreven, daar zij ze veel te hard
noodig hebben op den geregelden dienst tus
schen New YorkChicago en Los Angeles,
waar zij er geld meer verdienen in continu
dag- en nachtbedrijf, in plaats van deze ma
chines te riskeeren in een onderneming, waar
voor het benoodigde kapitaal en de onkosten
in geen enkele verhouding staan tot het fi-
nancieele resultaat van den wedstrijd.
De eerste Fokker F. XXXVI zou waar
schijnlijk op tijd klaar Hunnen zijn voor de
race, aangezien de proefvluchten en de ver
dere afwerking van de technische installa
tie een zeer bevredigend verloop hebben. De
ervaring over de geheele wereld heeft echter
geleerd, dat het au qoint brengen van een
nieuw type vliegtuig, speciaal van een toe
stel van zulke groote afmetingen, zoodat het
in alle opzichten aan de hoogste technische
eischen beantwoordt, steeds vele maanden
noodig zijn. Dit werk is hoofdzakelijk voor de
veiligheid der luchtdiensten op langen af
stand, waarvoor zij tenslotte gebouwd zijn.
De ontwikkeling van nieuwe types, zelfs als
er reeds een toestel daarvan gebouwd is,
neemt meestal een jaar of nog meer in be
slag.
Iedere snelheidswedstrijd van deze soort
is een groot risico; de meesten der deelne
mers zijn waaghalzen, die het geld van an
dere en hun eigen nek op het spel zetten.
Voor den vliegtuigfaAikant beteekent het
winnen van de race maar zeer weinig.
De tocht van de „Pelikaan" heeft bewezen,
dat ook een commercieele machine een enkele
maal een recordvlucht kan maken in de helft
van den tijd van den regelmatigen dienst.
Evenals een Douglas-machine onlangs in
twaalf uur van Los Angeles naar New
York vloog, inplaats van in den normalen
diensttijd van 24 uren, welke intusschen door
het gebruik van deze snelle toestellen tot 18
uren kon worden teruggebracht.
Het is bij een vlucht als de Melbourne-
race onvermijdelijk dat er gevlogen wordt,
hetgeen het normale luchtlijn-bedrijf verme
den wordt. Zulks kan ongelukken veroorza
ken, die de reputatie van het vliegtuig in de
oogen van het publiek ernstige schade kun
nen berokkenen.
De eenige, die beslist zijde spint bij het
heele zaakje is Sir Mac Pherson Robertson
te Melbourne, die de prijzen uitloofde als
reclame voor zijn stad, zijn zaak of voor zijn
naam. Hij weet wat het hem kost en hij kent
de waarde aan propaganda, die hij ervoor
terug ontvangt, is het wel de moeite waard
om zoo veel materiaal en zooveel menschen-
levens voor zulk een doel op het spel te zet
ten?
Ik heb dikwijls gehoord zoo besloot
Anthony Fokker het onderhoud, dat Mr.
Dolan, de ananaskoning van Hawai, die een
prijs uitloofde voor een wedstrijd over den
Stillen Oceaan van San Francisco naar
Hawai, achteraf deze ongelukzalige onder
neming, waarbij zooveel menscnenlevens
verloren gingen, betreurd heeft.
Voetbal.
De Sportkroniek bevat de eerste wedstrij
den van de competitie, die 16 September be
gint. Wij ontleenen er het volgende aan:
2e klasse A:
16 September: O.S.V.AIcmaria.
23 September: AIcmariaKinheim.
30 September: Blauw Wit—AIcmaria.
7 October: AIcmariaB.FC.
14 October: HilversumAIcmaria.
21 October: AIcmariaHercules.
3de klasse A*
16 September: Alkm. BoysVolewijckers
23 September: De MeteoorAlkm Boys.
30 September: Alkm. BoysZaandijk.
7 October: Helder—Alkm. Boys.
14 October: Alkm Boys—Assendelft.
21 October: K.V.V.Alkm. Boys.
4de klasse A:
16 September: Alkmaar—D.T.S.
23 September: B.K.C.Alkmaar.
30 September:
7 October: SchagenAlkmaar.
14 October: AlkmaarTexel.
21 October: Succes—Alkmaar.
Wielrennen.
Leddy, onze Nederlandsche stayer, werd
gisteren in zijn serie over de 100 K.M. vierde
met 1100 M. achterstand.
De uitslag was:
1. Metze (Ehiitschl.) in 1 u. 31 m. 33.4 s.; 2.
Prieto op 850 M.; 3. Ronsse op 1040 M.; 4
Leddy op 1100 M.; 5. Wanzenried op 2510
M.; 6. Manera op 3460 M.; 7. Szekeres op
5000 M.; 8. Paillard (opgegeven).
ZONDAG A.S. 2^JUÏT
TERREIN WESfERWEG.
Damesenkelspelmevr. Schut sl. mevr H^T*
broek 6—3, 6—1, mej. K. Wessels sl.'mei t'
Kallansee 61, 6—2, mej. N. Groen sl m«-
N. Blauwboer 6—0, 6—1, mej. A Strü! i'
sl. mej. N. Bruinvis 6—1, 6-2. °mk
Damesdubbelspel: mevr. Schut en mei i
Stroink sL mej. Apeldoorn en mej. Aj^j
Heerendubbelspel: J. Deetman en A i
Smit sl. A. H. Schoen 4—6, 6—1, mr'
H. Schuurman en P. A. Offers sl. T jw
man en A. L. Smit 6-0, 6-4. J' eet'
Tennis.
De wedstrijd tusschen Zweden en Ierland
is begonen. De enkelspelen werden verdee d,
maar Zweden won het dubbelspel en leidt
dus met 21.
De winnaar komt uit tegen Nederland;
wint Zweden, dan moet onze ploeg naar
Zweden; wint Ierland, dan wordt in ons
land gespeeld.
Gisteren begon op de banen van het Ge
meentelijk Sportpark het vierdaagsche ten-
nistournooi van de vereeniging „Advendo".
Het groot aantal inschrijvingen bewees op
nieuw de reeds meermalen door ons gecon
stateerde groeiende belangstelling en meer
dere beoefening van het tennisspel Verleden
jaar waren er in totaal voor de 5 nummers
87 inschrijvingen. Thans bedraagt dit aan
tal 115, waarvan 50 in het heerenenkelspel,
17 dames-enkel, 24 heerendubbel, 7 dames-
dubbel en 13 gemengd dubbel.
Op den eersten dag werd reeds een respec
tabel aantal partijen gespeeld. De wedstrijd
leiding is bij de heeren P. J. Smit en J. Dijk-
xhuizen in de beste handen.
Heerenenkelspel. Eerste ronde. Verschil
lede spelers vrijgesteld. P. Schut w.o J.
Hemelrijk sl. F. Kooistra 5—7, 6, 6—1.
L. A. Res sl. J. Worm 61, 62, D Nap
sl. J. Spruyt 6-3, 7—5, P. A. Offers sl. J.
den Hartog 6—1, 6—3, C. v. Giezen sl. J.
Lohman 6—0, 6—2, W. Stroink sl. P. J.
Smit 62, 75, T. Leesberg w.o. J. Nieu-
wenhuizen sl. H. Schoen 6—3, 6—2, R Bar-
naart sl. G Voute 64, 62, G. Kusters
sl. G. van Beugen 61, 61, W. G. E. F.
v. Dijk sl. K. Langendijk 6—1, 6—2.
2de ronde: P. Schut sl. J. Hemelrijk 61.
60, D. Nap sl. A. G Asjes 7—5, 6—3. C.
v. Giezen sl. W. Burlage 6—4, 61, mr. H
Schuurman sl. J. Nieuwenhulzen 61, 86,
D. MacDonald sl. M. Zweedijk 60, 75.
G. Kusters sl. D. v. Genne 60, 61.
Zwemmen.
Gisteren werden te Maagdenburg de
der 100 M. rugslag voor dames verzwJ?
men. Zoowel mej. Mastenbroek als Z;
Oversloot wonnen haar serie zonder moeit*
en het ziet er naar uit, dat beide Ned^ ïe
sche zwemsters de beide eerste plaatsen in
de finale zullen bezetten.
De 400 M. vrij slag voor heeren bracht den
kampioenstitel aan den Franschman Taris
die er 4 min. 55.5 sec. over deed.
Nederland verloor den polowedstrijd te
gen Frankrijk met 4—2 en is nu op de laatste
plaats geëindigd.
Na het grootsch athletiekfestijn in het
Olympisch Stadion, is het al direct een an
der athletiek-evenement, hetwelk de volle
aandacht vraagt.
A.s. Zaterdag en Zondag vinden n.1. op
de sintelbaan aan het Olympiaplein te Am
sterdam de wedstrijden plaats om de kant
pioenschappen van Nederland. Op beide da-
gen zullen uit alle oorden van ons land
athleten naar de hoofdstad komen om daar
hun capaciteiten te toonen en te strijden om
de veelbegeerde kampioentitels
Naast ae belangstelling, welke bestaat
voor den strijd om de kampioenschappen
concentreert zich ditmaal ook de aandacht
speciaal op de technische resultaten. Na het
optreden 1.1. Zondag van het Amerikaan
sche wonderteam athleten, zijn de Holland-
sche athleten vele belangrijke, maar vooral
leerrijke ondervindingen rijker geworden,
welke even zoovele kostbare lessen kunnen
zijn. De tijd is ongetwijfeld nog te kort ge
weest, om nu reeds heil te kunnen verwan
ten van de lessen der fenomenale Amerikaan
sche athleten, maar een verrassing is echter
zeer wel mogelijk, in het bijzonder op die on
derdeden, waarop de techniek nogal spoedig
invloed heeft.
Dat onze sprinter Berger nog iets g*\«id
heeft, valt echter te betwijfelen. Integenotd,
onze kampioen op den korten afstand heeft
zijn tegenstanders Zondag een „lesje"
zoowel figuurlijk als letterlijk gegeven en
getoond in dezen topvorm een looper van
wereldklasse te zijn. Dat hij Zaterdag en
Zondag op de 100 en 200 M. het kampioen
schap zal veroveren, staat zoo goed als vast,
hoewel hij op de 200 M. speciaal op zijn
hoede zal moeten zijn voor den Trekvogel-
man Osendarp, die nog altijd den snelsten
tijd op dezen afstand, gemaakt in dit sei
zoen, op zijn naam heeft staan. Op beide af
standen heeft Berger, naast Osendarp, nog
als concurrenten de V.E.L.'ers Bob Jansen
en Beeftinck, Eikema (Bl.-Wit), Schillemans
(Be Quick, Z.), Meesters (A.V. *26 kronin
gen), Van der Heyden (P.S.V.) en zijn club-
genooten Van Beveren, Benz en Houtman,
terwijl de a.a.c.-er Boersma zijn geluk al
leen op de 100 M. probeert.
Op de 400 M. zijn ook alle athleten van
naam van de partij. Van Rijn (*23) klopte
Zondag j.1. Klasema (V.E.L.), maar of hij
daartoe a.s. Zondag weer in staat zal zijn,
is lang niet zeker. Deze Amsterdammer
loopt nog al wispelturig en zal ook nog van
zijn clubgenoot Sierhuis zware tegenstand
ondervinden. Voorts starten op dit nummer
o m. van der Beeren en Herfst van Haarlem,
Veldman ("23) en Zijlstra (A.V. *26 Gr.)
Een bijzonder sterk bezet veld heeft het
nummer 800 M. hardloopen Bouman (AAC)
en Dop (V.E.L.), die al zoo menig spannend
duel hebben geleverd, staan weer tegenover
elkaar, doch v. d. Booren (Haarlem), Sier
huis en Haver van *23, Heymans (A.A.C.)
vooral C. Zeegers van A.V.A.C., die langen
tijd niets van zich liet hooren, zijn tot ver
rassingen in staat.
Op de 1500 M. is het de Trekvogelsathleet
113. „Zeg Piet zei Drein, toen ze even alleen waren, „ik ge
loof, dat ze ons een poets willen bakken. Denk erom, we hou
den die lui in de gaten." Intusschen stond de hooidbediende
met den kok in de aangrenzende kamer ook een afspraakje te
maken.
114. „Zoo heeren", zei de hoofdbediende, „terwijl bij
kok binnentrad. „Hebt U de waterleiding genoeg ca ^o0ft
zullen we U eens netjes tot aan de deur brengeD, a
zoo". „Goed, zeiden Piet en Drein, en ze namen er a e
vriendschappelijk bij den arm.