'JkoaiMdaat 'Jlieuws JCeck ÓL School Mankgoe Radja „Djong Joe" vertelt. v. DE POLITIE SLAAT EEN GOEDEN SLAG. Diefstallen uit bestelauto's opge helderd. Zooals reeds eerder is gemeld, werd on langs te Amsterdam een chauffeur gearres teerd, verdacht van heling van gestolen ba len suiker. Bij het door de politie ingestelde onderzoek werd de suiker teruggevonden in een perceel begraven onder den vloer. Bij het verder ingestelde onderzoek is de politie er toe overgegaan nog vijf verdachten te arres teeren. Bij de huiszoekingen, die de politie ten huize van de gearresteerden heeft verricht, werden op verschillende daarvoor minder geschikte plaatsen van diefstal afkomstige goederen aangetroffen. De goederen waren verborgen in de kachel, in een peluw, achter het behang, enz. De gearresteerden beken den de goederen gestolen te hebben van auto's die regelmatig dienst doen op het Gooi. Wanneer het donker geworden was, gingen zij met een auto vlak achter de bestel auto rijden, waaruit men voornemens was goederen te ontvreemden. Een der aangehou denen klom dan op de bestelauto en wierp pakjes naar den eigen achter de bestelauto rijdende wagen. Op deze wijze wisten zij be langrijke partijen goederen te ontvreemden. Door de politie te Muiden en Barneveld is in deze zaken eveneens een onderzoek inge steld, zij heeft zich daartoe thans met de re cherche van het hoofdbureau te Amsterdam in verbinding gesteld. Onder de zes verdachten bevinden zich twee vrouwen. Deze vrouwen zijn niet in hechtenis gehouden. De vier andere personen zijn vandaag voor den officier van justitie geleid. TWEE INBRAKEN TE GEMERT. In den nacht van Woensdag op Donder dag is op het Binderseind te Gemert op twee plaatsen ingebroken. Omstreeks 1 uur'werd de caféhoudster mej. A. de Vries aldaar door gestommel uit haar slaap gewekt. Zij bemerkte dat eenige mannen haar woning waren binnengedrongen. Toen de inbrekers zich ontdekt zagen, namen zij ijlings de vlucht, zonder iets mede te kunnen nemen Bij het politieonderzoek kwam aan het licht, dat in de naast gelegen drukkerij der firma Gebr. Ertners eveneens was ingebro ken. Daar hadden de dieven zich toegang verschaft door verbreking van een ruit. Het heele kantoor was overhoop gehaald. Hel daar aanwezige geld ten bedrage van 20 was ontvreemd De firma Ermers had echter den vorigen dag een bedrag van ongeveer 600 ten kantore gehad Aanvankelijk had men het geld daar 's nachts willen laten lig gen, doch later waren de firmanten van plan veranderd en hadden het elders geborgen. DEVIEZENSMOKKELAAR AANGEHOUDEN. Duitsche kommiezen hebben in de nabijheid van het douanekantoor Locht (L.) aan de Duitsche grens aangehouden zekeren S., af komstig uit Heerlen, toen hij 1800 Mark op fraudeleuze wijze het land trachtte uit te voeren. De smokkelaar is in arrest gesteld. Het geld is in beslag genomen. heel af. Dank zij een gunstige wind liep de brandende over geen waterschade op. Direct is men met het uithalen begonnen teneinde den oven te kunnen blijven stoken. De oor zaak is vermoedelijk onvoorzichtigheid bij het in de oven werpen van turf. KORTE BERICHTEN. De Leeuwarder boternoteering is gis ter vastgesteld op 43 cent. De 46ste algemeene vergadering van de Nederlandsche Heidemaatschappij is gis termorgen in „Krasnapolsky" te Amsterdam geopend met een rede van den voorzitter, den heer A. W. J. J. baron van Nagell. SINT PANCRAS. De Dameskrans W. I. K. hield in het lokaal van den heer Bouwstra een Flo- ralia-tentoonstelling, welke bijzonder goed geslaagd is. De zaal was letterlijk herschapen in een bloemenhof. Vele inzendingen waren ter opluiste ring ingezonden. De heer Groen, kweekerij „De dahlia", was vertegenwoordigd met een aller prachtigste bloemenstand, welke aller bewondering wekte. Uitgegeven waren 355 plantjes; inge zonden 88 exemplaren. Zeer verschillend waren de resultaten, werkelijk prachtplanten waren door de kinderen gekweekt. De prijzen werden behaald als volgt: Ter opluistering: le prijs L. v. Esse- veld, Wed. Kriek, K. Snel, D. Volkers Kuiper, G. Ploeger, M. DuifPloeger en C. de JongBrink, 2e prijs A. Wagenaar, 3e prijs A. Pool. Planten buiten de schoolkinderen: le prijs mevr. Kloosterboer—Wonder, 2e prijs mej. A. Tol, 3e prijs S. Volkers Az„ 4e prijs mevr. Volkers—Vader, 5e prijs Marij Volkers en Annie Zeegers Sd. Schoolkinderen 5e, 6e en 7e klas: le prijs Trientje Timmerman, 2e prijs Aafje Glas, 3e prijs Geertje Wagenaar, 4e prijs Grietje Roos. Schoolkinderen 3e en 4e klas: le prijs Neli Vos, 2e prijs Cor de Jong, 3e prijs Dirk Groot, 4e prijs Grietje Jon ker, 5e prijs Jan Groot. Schoolkinderen le en 2e klas: le prijs Corrie Schuur, 2e prijs Jopie Koning, 3e prijs Jan Roos, 5e prijs Jan Volkers. De jury bestond uit de heeren van Herwijnen en Groen. De belangstelling was enorm groot. Verscheidene der inzenders hadden hun plantje verpot, waardoor een prijsje achterwege bleef. SMOKKELARIJ VAN MARGARINE. Kommiezen hebben aan de Duitsche grens bij Swalmen een auto, bestuurd door een ze keren G. uit Maasniel, aangehouden, waarin 250 k.g. frauduleus uit Diutschland inge voerde margarine was geladen. Auto en margarine zijn in beslag genomen. De be stuurder wiste te ontkomen, doch kon later worden opgespoord. Tegen hem is procesver baal opgemaakt. TERUGKEER VAN DE KONINGIN. „Tabinta" uitgevaren. Gisteravond is het motorschip „Tabinta" van de Stoomvaart Mij. „Nederland" in zee gestoken met bestemming naar Oslo, ten einde de koningin en de prinses af te halen en naar ons land over te brengen. Niets aan het uiterlijk van het zoowel voor passagiers- als vrachtvervoer ingerich te schip verried, dat het geen gewone vracht- reis doch een speciaal doel betrof. Alleen aan de vlag in den top van den fokkemast, welke volgens zeemansgebruik die van het land van bestemming behoort te zijn en in dit geval dus de Noorsche was, konden de genen die er mede op de hoogte zijn bemer ken, dat deze uitreis het schip niet langs de gebruikelijke route zou voeren. Maandag wordt het schip in den voormid dag te Amsterdam terugverwacht. DE A.S. VERGADERING VAN DEN VOLKENBOND. De heer A. Lievegoed lid der Nederlandsche delegatie. Aan de Nederlandsche delegatie ter Sep- temberzitting van de Assemblée van den Volkenbond te Genève is toegevoegd de heer A. J. Lievegoed, administrateur aan het departement van buitenlandsche zaken, chef van den regeeringspersdienst. Hierdoor be schikt thans ook onze delegatie over een functionaris, wiens speciale taak het is, het contact met de Volkenbondsjournalisten te onderhouden. UIT EEN RAAM GEVALLEN. Kind doodgevallen. Te ÏJmuiden is het 5-jarig dochtertje van den arbeider J. H. aan de Zandersstraat uit het raam van de woning op straat gevallen. Met een ernstige hersenschudding werd het kind opgenomen. BRAND. In een turfloods. Woensdag heeft het personeel van de steenfabriek van den heer A. Mijnlieff in de Spreeuwenhoek te Ouderkerk a.d. IJsel brand ontdekt in een turfloods naast een steenoven waarin ongeveer 5000 turven waren opge stapeld. De brandweer was spoedig ter plaatse. Aan blusschen viel evenwel niet meer te denken. Het gebouwtje brandde ge PURMEREND, Het 450-jarig bestaan van de markten. De feesten begon nen. Minister Oud aanwezig. Gister zijn de feestelijkheden begon nen ter gelegenheid van het 450-jarig bestaan van de markten. De geheele stad was in feestdos; duizenden men- schen waren van heinde en ver geko men, vooral van Amsterdam, om de ver schillende tentoonstellingen, welke zijn gearrangeerd, te bezoeken Te kwart over tien sprak burgemees ter Cramwinkel, van het historische slot Purmerstein de welkomsrede uit, waarna de algemeene voorzitter der feestcommissie, wethouder Vlaar, op de beteekenis wees, welke de markten voor Purmerend hebben en hebben gehad. Hierna nam de minister van finan ciën, mr. P. J. Oud, als oud-stadgenoot, het woord ,om de feestelijkheden te openen. In een lange rede wees Z.Exc. op de beteekenis van Purmerend als marktplaats en zeide het zeer toe te juichen, dat in dezen tijd Purmerend den moed en de energie had deze her denking op zoo grootsche en luisterrijke \vijze te vieren. Hij hoopte verder, dat de aanwigheid van den minister van financiën ,die in dezen tijd wel eens maatregeelen van onaangenamen aard moet nemen, geen invloed moge hebben, dat deze feesten in opgeruimde stem ming mogen worden gevoerd. Hierna begaven zich de minister en feest- en subcommissies de stad in, om de verschillende tentoonstellingen te bezoeken. In aansluiting aan de feestelijke ope ning der feesten is gistermiddag op het Slotplein ,dat geheel in ouden stijl is opgetrokken, bekroond door een getrou we nabootsing van het slot Purmerstein, het historisch spel van Jan van Eg- mond's Privilegie vertoond. Bazuinge schal kondigde het begin van het spel aan, waarna de kleurrijke stoet voorbij trok. Het binnenplein werd allengs ge vuld met ruiterij en voetvo'k, reizende comedianten, lakenkoopers, potsenma kers, wonderdokters enz. waarna de plechtige intocht volgde van Jan van Egmond met gemalin en gevolg, ahen te paard. Hierna begon het spel, dat op uitstekende wijze werd vertolkt, onder leiding van den heer J. M Ridderikhof uit Hoorn. Na afloop heeft de minister de leiders en leidsters gecomplimenteerd. Het geref. tractaat-genootschap „Filip* pus" heeft gister te Zaandam zijn jaarver- OUDE-NIEDORP (Augustus). Geboren: Petronella Maria, d. v. Petrus Jong en Anna Maria de Jong. Jacobus Theodorus, z. v. Machiel Jansen en Anna Cornelia Schuijt. Maria, d. v. Anthonius Ruiter en Adriana Bakker. Overleden: Maartje Dekker, echt- genoote van Mathijs de Graag, oud 42 jaar (te Alkmaar). Wilhelmus Adria- nus Verhaar, oud 50 jaar (te Alkmaar). NOORD-SCHARWOUDE (Augustus). Geboren: Catharina Jacoba, d. v. Jacob Willem Bullooper en Geertje de Geus. Maria Magdalena, d. v. Herma- nus Kleibekman en Johanna Alida Vro- ling. Overleden: Johannes Petrus Droog, oud 2 jaar, z. v. Jacob Droog en Cornelia Zoon. VN gadering gehouden. Ds. P. Prins uit Deven ter heeft daar de volgende stelling verde digd: Zoo oud als de prediking van het evangelie is, is ook de schriftelijke versprei ding ervan. VRIJ-KATH. KERK. Conferentie te Huizen. In aansluiting op de met Pinksteren ge houden week-conferentie heeft de vrij-kath kerk thans een landdag gehouden. Dinsdag ochtend droeg bisschop Bonjer ter oipening een plechtige Mis op. Besturen van op the- osofiesche basis staande vereenigingen kwa men bijeen en kozen een Raad der Ned. ge meenten ter versterking van de verspreide kath. kerken in ons land, die thans ruim 30 priesters tellen. Allen drongen er op aan, in deze kerken het Nederlandsche volkseigen tot uitdrukking te brengen door uiterlijke versiering, en ook door er koralen en hym nen van oud-Nederlandsche karakter te doen zingen. PREDIKBEURTEN. Zondag 9 September. Oroote Kerk10.40 uur, ds. Deetman; n.m. 6 uur, ds. Warners. Kapelkerk, 10 uur, ds. Terlouw. Rem. Oeref. Gemeente, 10.30 uur, ds Rappold. Doopsgezinde Kerk, 10.30 uur, ds. Kuiper. Geref. Kerk10 uur, ds. von Meijenfeldt (H. Avondmaal); 5 uur, ds. von Meijenfeldt (H. Avondmaal en dankzegging). Herst. Apost. Gem., Toussaintstraat, 10 uur en 4.30 uur, en Woensdagavond, 8 uur, dienst. Vrij Ev. Gem., Lindenlaan 117, 10.15 uur, ds. Ruys; 2 uur, Zondagsschool. Leger des Heils (Gen. Booth), Limmer- hoek. Zondag, 9 September, 7.30 uur, bid stond: 10 uur, heiligingsdienst; 3.30 uur, bijeenkomst voor leden en oud-leden; 's av. 7 30 uur, verlossingssamenkomst; 's n.m. 3.30 uur en 's av. 7.30 uur, onder leiding van kolonel C. Nielsen, chef-secretaris van het Leger des Heils; Donderdag, 8 uur, hei ligingssamenkomst; Zaterdag, 8 uur, open luchtbijeenkomst op de Steenenbrug. Nederlandsch Leger des Heils, Hekel straat 9c. Zaterdagavond, 8 uur, opening van dank- en oogstfeest; Zondagmorgen, 10 uur, wijdingsdienst; Zondagmiddag, 4 tot 5 uur, openluchtbijeenkomst bij de Frieschebrug; Zondagavond, 8 uur, verlos singssamenkomst; Maandagavond, 8 tot 11 uur, verkoop der artikelen; Dinsdag avond, 8 tot 11 uur, voortzetting van ver koop, onder leiding van kapiteine M. van Stein, bijgestaan door kadet W. Hoogstege; Donderdagavond, 8 uur, herdenking van 't 2-jarig bestaan van het Nederlandsch Leger des Heils alhier. Deze samenkomst wordt geleid door brigadier Kerkhoven, uit Den Haag. UIT DE OMGEVING. AKERSLOOT, nam. 2 uur, ds. Terlouw. BERGEN, 10 uur, ds. Melchers, em.-pred. te Heiloo. Evangelisatie Maranatha, gebouw Reho- both, Dr. v. Peltlaan, v.m. 10.30 uur, ds. Groeneweg, van Hilversum. Gerefi Kerk, aan de Dr. van Peltlaan, 10 en 5 uur, de heer J. H. Slager, hulpprediker. DRIEHUIZEN, geen dienst. EGMOND AAN ZEE, 's av. 7 uur, ds. Terlouw, van Alkmaar. EGMOND AAN DEN HOEF, 10.15 u., mej. van Vliet. GRAFT, geen dienst. GROOTSCHERMER, geen dienst. HEILOO, 10.45 uur, ds. Bloemhoff, tekst Gen. 27 46 „Invloeden op het leven". Nederl. Herv. Evang Vereeniging aan de Kerklaan, 10 uur, de heer E. Baart, van Amsterdam. HEERHUGOWAARD, 10.30 uur, ds. Baar. (Verbeterde opgave). KOEDIJK, 9.30 uur, ds. Deetman. LIMMEN, 9.30 uur, ds. Bloemhoff. DE RIJP, geen dienst. SCHERMERHORN, 10 uur, ds. Boeren- donk. STOMPETOREN, 10.30 uur, ds. Heep. Evangelisatie, 10 uur, de heer J. A. Capel, van Amsterdam. UITGEEST, 10 uur, Wijdingsdienst. Evangelisatiegebouw Sedeur, 10 uur. de heer A. van der Kaaij, van Amsterdam; 11.40 uur, Zondagsschool. URSEM, geen dienst. VEENHUIZEN, 10.30 uur, ds. Warners. (Vacature). WINKEL, Vrij Ev. Gem., 6.45 uur n.m., ds. Ruys. ZUIDSCHERMER, geen dienst. Het begraven van een Radja (vorst), wat hem daarbij wordt meegegeven on waarvoor het dient. Iedereen heeft er wel van gehoord, dat bij de op lageren trap van ontwikkeling staande menschen bij den dood allerlei, in de oogen van den ontwikkelden Wes terling .„dwaze" ceremoniën plaats vin den. Toch hebben die gewoonten een diepe beteekenis. In verband hiermee zou ik den lezer willen vragen of hij be seft waarom onze rouwkleeding zwart is, waarom bij een begrafenis de klok luidt, personen kanonnen worden afgevuurd, waarom bij e enbegrafenis de klok luidt, waarom men in Friesland bij de begra fenis den doode driemaal om het kerk hof draagt. Die gewoonten zijn overblijf selen uit oeroude tijden, toen onze voor ouders nog op dezelfde trap van ontwik keling'verkeerden-als de Dajaks van thans.'Het doel wa's de booze geesten te tnisleiden; te' voorkomen, dat ze de gees ten der lévenden meenamen, m.a.w. te voorkomen, dat de levenden zouden sterven Ik laat nu Djong Joe vertellen. „Wan neer een Radja erg ziek is, en het blijkt, dat er geen hoop meer is, wordt er op storven, dan gaat men hiermee door. Men slaat tot 24 keer of meer op de zware trom. (Een dergelijke trom is meer dan 2 meter lang en van boven ruim 0 5 meter breed. Het geluid dat er uitkomt, is zeer sterk. T.). Noodzakelijk is het niet, maar men doet het uit eerbied voor den Rad ja. Den volgenden dag maken de men schen een kist. De afmetingen zijn: lengte ruim één vadem, breedte 3 span, hoogte bijna één vadem. Dan wordt er ook een houten beeld gemaakt van een panter op ware grootte. De kist wordt met opzet zoo groot gemaakt, omdat den doode verschillende zaken worden meegegeven. De doode wordt nu op een gong geplaatst en gewasschen. Geduren de het wasschen wordt de doode mooi aangekleed en weer op de groote gong geplaatst. Hij krijgt een hoofddoek van boomschors. Die hoofddoek van boom schors is een overblijfsel van vroeger (toen men nog niet de ingevoerde katoe nen weefsels kende. T.) Na het kleeden wordt hij op een stellage van planken gezet. Nu loopen acht vrouwen en één man, die zich allen mooi hebben aange kleed, vijftien keer om hem heen. Dit heet „mengandjoei". Dit geschiedt om onheil af te weren. Deed men het niet, dan zou al wat groeit, verkommeren, er zou ziekte in de kampong komen, geen arbeid zou slagen. Na het „mengand joei" gaan allen, die er aan hebben mee gedaan, aan de voeten van den doode zitten. Niemand mag voor 't gezicht van den doode loopen. Hem, die 't deed, zou ongeluk treffen. Dan wordt de doode In de kist gelegd, waarvan de bodem eerst met een mat is bedekt, die bestrooid is met zilvergeld, dat van een kruis is voorzien, ('t Mag dus geen Nederland sche munt zijn, want dit heeft geen kruis als beeltenis. T.) Dit geld wordt den doode meegegeven. Nu legt men In de kist allerlei kostbare gaven als: goud, zilver, kralen (de oude kralen heb ben bij de Dajaks een zeer hooge waar de. T.) enz. Vervolgens wordt de kist dichtgespijkerd. De gaven zijn voor den ~de in het hiernamaals. Daarom krijgt hij ook eenige stellen kleeren mee. Veel menschen houden de wacht bij de kist in de woning. Het houten beeld van den panter wordt nu onder de woning ge bracht (de woning staat op palen, T.) en omgeven met een stevige heg. Het krijgt een ketting om de lendenen en wordt 6tevig aan het huis vastgebonden. Het wordt voortdurend en nauwlettend door een man bewaakt, die er voor zorgt, dat hij stevig vastgebonden blijft en de om heining niet wordt beschadigd. Nu ple gen de mannen onderling overleg in zake het halen van een kop voor den doode. (Toen in Mei 1933 de „Keizer van de Mahakkam" overleden was, verkeer den de Dajaks langs de rivier in hevige oniust, omdat gevreesd werd, dat voor hem een kop zou moeten worden ge haald! T.) De doöde blijft onder voortdurende be waking ongeveer een jaar in huis. Ook het houten beeld wordt zoolang bewaakt. Want zeggen de menschen: „die panter is later van nut voor den doode". Is de kop gehaald, dan wordt er feest gevierd, zooals dit reeds is beschreven. Maar er bestaat verschil: kinderen mogen beslist niet komen zien en evenmin den kop aanraken. Is de verbodstijd na het feest verstreken, dan wordt de kop bij het beeld gebracht Hij wordt tegelijk met een ei in diens bek geplaatst. Hiervoor wordt een oude man uitgekozen. Vóór deze den kop in den bek plaatst, praat hij met den kop, waarbij hij dezen me dedeelt, dat hij, in de bovenwereld aan geland, weer levend zal worden en dan alle bevelen van den Radja moet opvol gen, diens dienstbare zal zijn. (Let weer op de beteekenis van het koppensnel len. T.). Is dit afgeloopen, dan wordt er een boodschap naar de andere Radja's in de buurt (Koetei, Boeloengan, Kelei, enz.) gezonden, dat op den zoo en zooveelsten dag het lijk zal worden weggebracht. (In Apo kajan gebruikt men voor der gelijke afspraken een „touwtje" van rottan, waarin zooveel knoopen zijn ge legd als de afspraak luidt, b.v. 30. Eiken dag wordt dan een der knoopen losge maakt. Men weet dan precies hoeveel tijd er nog rest. T.). Op den bepaalden tijd komen die gasten en hun begeleiders. Alle bewoners der kampong zijn daar verzameld Nu gelast het kamponghoofd om de kist uit de woning te halen en ze op den vloer onder de woning te plaatsen. Nu pas wordt er feest gevierd. Den volgenden dag worden er varkens geslacht ten behoeve van den overleden vorst en de verzamelde menschen, die ieder een varken hebben meegebracht. Er zijn ook varkens bij den overleden vorst. Allen, die een varken hebben mee gebracht, verzamelen zich met die var kens, waarna een oude man met een paar rijstkorrels en een pakje kleefrijst naar het varken van den Radja toegaat. Hij legt dit alles in den bek en zegt: „Dit geven wij je mee, jij moet nu naar onzen overleden vorst toegaan en zeggen, dat het van jou is, en de andere varkens van ons om voor onzen vorst feest te vieren, opdat jij den vorst naar zijn overleden familieleden kunt brengen". Dan pas worden alle varkens gedood door ze met een mes de keel door te snijden, waarna ze in drie dagen worden opge geten. Volgens het geloof wordt het var ken in het hiernamaals weer levend, gaat naar den doode toe en wijst dezen den weg naar de overleden familieleden. Nu viert men hier drie dagen feest waarbij men dobbelt, hanengevechten houdt, djakan (soort slappe alcoholi sche drank, gemaakt uit rijst of suiker riet, T.) drinkt, enz. Na afloop deelt het kamponghoofd mede, dat de kist moet worden wegge bracht. Den volgenden dag wordt de kist in een prauw geplaatst, waarna ze door tal van mannen naar een grot in den berg, sptciaal voor het doel ingo- De bewoners van den Segah volgen nl niet de gewoonten van de stammen, °die dé lijken in den grond begraven. De kist wordt nu boven in de grot geplaatst. Behalve de goederen in de Hst meegegeven, plaatst men er nog andere naast. Als 't mannen be treft een prauwtje, zwaard en schild. Vooral dammarhars mag niet worden vergeten Evenmin de lans. Hars en lans zijn noodié om den weg te vinden op de lange 'reis naar de familie in den hemel. Een vrouw krijgt ook allerlei mee wat ze kan gebruiken. Vooral een mes mag niet worden vergeten, omdat ze andere den draaienden boomstam over het ravijn in den weg naar den hemel niet stil kan léggen om er overheen te loopen. Als de kist ter plaatse is, gaan allen naar huis terug. Dicht bij de kampong gekomen, vormen mannen en vrou wen, ieder apart, een lange rij. Elke eerste der rij heeft een ei in de hand. En dan ze« deze: „Matau (kwadt geeat, duivel) wewer pen alle ongeluk van ons, opdat ons een zegende ouderdom deelachtig zal word» dat wij niet ziek zullen worden, en dat rijst en de andere gewassen goed zullen ok dijen". De man werpt het ei in het water Op dezelfde wijze handelt de vrouw Nu gaan allen naar de kampong, een verbodstijd wordt gehouden, die°6 dagen duurt. Ze mogen hierbij de kampong niet verlaten. (Het begrip van verbodstijd zal minder vreemd (of dwaas!) aandoen als men bedenkt dat wij in onzen Zondag'scmn ook een verbodstijd hebben. T.) Den 7den dag verzamelen de bewoners van het sterf huis vruchten, die ze op een stok steken Nu moeten alle menschen, ouden, jongen, man nen, vrouwen die vrucht op den stok vast houden. En dan zegt ieder voor zich, net alsof hij tegen dan Radja praat: „Nu is de verbodstijd voorbij, jij moet niet meer aan ons denken". Hiermee is het onderhoud met den Radja afgeloopen. Het begraven van een gewoon mensch gaat op eenvoudiger wijze toe, dan dat van een Radja. Zoo gaan er slechts 2 a 3 perso nen mengandjoeihet wegwerpen van het ei geschiedt alleen door familieleden, treden er slechts drie dagen verbodstijd in, enz. Maar een varken moet er worden geslacht, le. omdat de overledene anders den weg niet zou kunnen vinden naar de overleden familiele den, en 2e. omdat men beschaamd zou zijn voor de dorpsgenooten, als men 't naliet (De Dajak schaamt zich al even ongaarne voor zijn omgeving als de Westerling. T.) Een plicht is er nog waaraan moet wor den voldaan, onverschillig wie het is: Radja of gewone kampongman, man of vrouw: al is hij nog zoo ziek, zoodra het leven biina geweken is, moet men den man een mandau (kapmes) aangorden, de lans in de rechter hand laten vasthouden, het schilde in de linker. De vrouw geeft men een mes in de hand. Dit moet, omdat de doode op den weg naar het hiernamaals dapper zal zijn, voor geen gevaren op dien weg zal terugdeinzen". Kort samengevat blijkt het, dat alle cere moniën tot doel hebben: le. den doode tevre den te stellen, hem het leven in den jhemeV aangenaam te maken, misschien wel met de bedoeling te verhinderen, dat hij terugkeert om gezelschap te halen, m.a.w. te beletten, dat hij de dood van anderen veroorzaakt, en 2e. om de ongunstige omstandigheden, waar in men door den dood is komen verkeeren, zoodat men vatbaar is voor onheilen (ziek te, misgewas) te doen veranderen in normale en de geesten weer gunstig voor de levenden te stemmen. trommen en gongs geslagen. Is hij ge- richt, wordt vervoerd. Bij den ingang der Apo-Kajansche kampongs staan beelden. Ze hebben tot doel de ziekt*' brengende geesten toe te brullen en weg te jagen Soms is de menschelijke figuur ervan niet dadelijk te herkennen.) „OejatW', zoo noemt men in Apo-Kaja hout gesneden menschelijke figuren, ingangen der kampong, die tot doel ziektebrengende geesten te vedrijven. wel de menschen geen notie van „j hebben, begrijpen ze, dat er nauw i'f bestaat tusschen verkeer en besmeueij ziekten.)

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1934 | | pagina 10