l\LCKMANN
WOL-RECLAME in onze LICHTHAL
Van 8 tot 15 septemner bouuen wij een Keciaae-Verkosp van onze nieuwe Wolsoorten.
Breit thans zelf Uw Meeding, maarmet wol van KOFA!
KOFA-MAGAZIJN J. SPRUIJT
Een Schort
Dat is goedkoop!!
DUIZENDEN
SCHAPEN
J. OTSEN,
Aduectentiën
8.'° 7.75 6.75
daar heb je
NORDEMANN
Oprechte Haarlemsche Courant
200 knotten Zepiiyr Wol
16 ct.
300 knoiten Wol
39 ct.
Jumperwol, 750 knollen
49 ct.
Borduurwol
3 ct.
Kelimwol
9 ct.
Junowol
20 ct.
Atonwol
30 ct.
Mantelwol
31 ct.
Babywol
39 ct.
Robijnwol
55 ct.
Gletscherwol
59 ct.
Parelwol
621 ct.
Camonica
ct.
Piropowol
62'|, ct.
Vlinderwol
65 ct.
Electrawol
65 ct.
Ruvowol
671 ct.
Malojawol
69 ct.
Astrawol
721 ct.
Panamawol
721 Ct.
VER ONDER DE WAARDE,
Snelle omzet. Laagste prijs
,,'t Beste voor wol, ilaoel en baai".
van Nordemann
wat an I
Middagschortje
Ritsevoort 36
JAEGER
Heerenpantalons, j
Tweedstof
I Werkoverhemden
Flanellen Lakens,
Post-Editie, Stads-Editie, Kennemer-Editie
Oprechte
Haarlemsche Courant,
PARTIJ I.
PARTIJ II.
PARTIJ III.
621
BEZIET ONZE WOL-ETALAGE.
BEZOEKT ONZE AFDEELING.
ONZE VERKOOPSTERS GEVEN U GAARNE ALLE INLICHTINGEN!
mnÊÊKm
zorgden weer voor wol.
Nu moet U een paardekens
koopen. Wij contracteerden
voor een zeer groot kwantum
in de allerbeste soorten.
GEEN 12 of 16 gulden meer
voor een deken, doch nu,
prachtdekens in extra gfoote
maten voor
Langestraat. Opgericht 1897.
Nieuwe collectie,
in alle maten
kleurecht, vanaf 42è
Ziet onze Etalages.
hoek Vrouwenstraat.
gegarandeerde kwal. 90 ct.
Bijpass, borstrokken 90 ct.
Wij ontvingen ook modern
Hee ren-Ondergoed in
JAEGER-INTERLOCK
prima, maat 6, 98 ct.
Probeert U eens onze
150 breed, 3 /4 lang,
met ajour, f 1.25.
Ook goedkoopere en
duurdere soorten.
Onze collectie Fantasie-
schortjes is geweldig uit
gebreid. De nieuwste snufjes
deze week ontvangen.
Prijzen vanaf 48 ct.
Kjjkt IJ eens by:
(Opgericht in 1656).
Verschijnt in 3 edities
Adverteert in r'e
welk blad het koopkrachtig pu
bliek in Haarlem en omliggende
plaatsen in ruime mate bereikt
Succes verzekerd.
prima kwaliteit, in effen
kleuren, buitengewoon
goedkoop
va„ 100 gram in jaspé en
effen kleuren, voor alle
doeleinden geschikt
nu slechts
van 100 gram in fraaie
effen tinten en jaspé, ge
weldig goedkoop
mooie zachte wol, groot
kleuren-assortiment, per
bolletje van 10 gram
speciaal voor vloerkleed
jes, kussendekjes, enz,
ijzersterk, per knot van
20 gram
effen, solide kwaliteit,
bijzonder geschikt voor
Heeren- en Kinderklee-
ding, per 50 gram
met zijde doorweven, in
fraaie kleuren, zeer goed
voor Baby en Kinder
pakjes, per 50 gram
de be6te kwaliteit, effen
tinten, voor alle doel
einden geschikt, per
50 gram
fijne 3 dr. wol, in rose,
zalm, wit en bleu, per bol
van 50 gram
in mooie effen tinten,
krimpvrij, zeer goed te
gebruiken voor onder-
kleeding, per 100 gram
met zijde doorwerkt, don
kere kleuren, bijzonder
goed voor damesvesten,
per 100 gram
een pracht koordwol, ab
soluut krimpvrij, effen
kleuren, groote knotten
van 100 ram
genuanceerde wol, voor
slipovers, pullovers, enz
sterke kwaliteit, per
100 gram
zeer aparte wol, bijzon
der goed voor kinder-
kleeding, fraaie tinten,
per 100 gram
prachtige gemêleerde
kleuren, uitstekend voor
pullovers-slipovers, per
knot van 100 gram
koordwol, net fijn zijden
draadje, fijne zachte tin
ten, per 100 graru
een jumperwoi met An
gora-effect, de nieuwste
kleuren, per 100 gram
dikke, zachte wol, in ef
fen kleuren, 100 grams
knotten, zeer voordeelig
met zijden draadje en
nopnen effect, in zeer
moderne tinten, per 100
gram
Fantasie wol met frotté
effect, zeer apart, uit
stekend geschikt voor
kinder- en damesklee-
ding, per 100 gram
echtgenoot ligt te zieltogen, neergestoken
door den Oosterschen dienaar van den Jood.
Zij weigert den afscheidskus, door een plot
seling voorgevoel bevangen. In de verte
hoort men een melaatscne passeerend, zijn
bel luidend, roepend „Onrein". Matathias
wrijft zich de lippen. „Onrein!" mompelt hij.
In de derde phase is de Jood de koopman
Matteo Battadio geworden. Hij woont in Pa-
lermo. Hij heeft nu een zoontje. Het sterft
aan een giftigen adderbeet. Zijn vrouw Gia-
nella omhelst het christelijk geloof en treedt
in een klooster. Weer valt alles van hem af.
De Jood zet zijn omzwervingen voort.
De laatste episode voert naar het Spanje
der inquisitie. Als geneesheer leidt de Jood
een leven van barmhartigheid. Voor de rech
ters gebracht, blijft hij zich Jood noemen,
doch in den geest nadert hij reeds Hem, dien
hij verguisd heeft. Hij wordt veroordeeld tot
den brandstapel, de vlammen wijken.
Doch Matteos weet dat de vloek heeft opge
houden te werken; in vervoering geeft hij
den geest aan het kruis.
Conrad Veidt is in deze film meer dan een
knap acteur. In zijn voortschrijden naar ver
geestelijking is het of hij steeds meer het
vleeschelijke van zich afwerpt. Zijn trekken
worden niet ouder; in zijn oogen alleen is
het moede van den man, die den last van zijn
eeuwen met zich meesleept. In de laatste
scènes is deze moeheid uit zijn blik verdwe
nen, ziet hij verder dan deze wereld Hij
heeft het visionnaire van den eindelijk ge-
loovende.
Dit is filmkunst van de hoogste orde. Alle
techniek, welke de film mogelijk maakt, is
aangewend om de suggestie op te roepen aan
het uitstrijden van een zielsconflict, dat de
tekst haast niet aanroert.
HET EILAND DER DEMONEN.
Het is kenschetsend voor de film van dezen
tijd, dat de exploitant van de Cinema Ameri-
cain de Bali-film niet in de eerste helft van
de van Vrijdag tot Vrijdag loopende week
en vooral niet op Zaterdag en Zondag
maar alleen de drie laatste dagen, namelijk
Dinsdag, Woensdag en Donderdag a.s. wil
laten draaien.
Het gewone bioscooppubliek is namelijk
met natuuropnamen als hoofdfilm niet te
vreden, het verlangt een boeiend filmverhaal
met de noodige spanning en sensatie en
vooral met eenige filmsterren, omdat zonder
een of meer bekende programma-namen een
film eigenlijk aan het groote publiek niet
meer gepresenteerd kan worden
Daarom blijft een natuurfilm als „Het
eiland der demonen'' bewaard voor de laatste
dagen als de gewone wekelijksche film feite
lijk heeft afgedaan. Dan treedt althans
in dit geval de kunst, de rijke natuur, het
karakteristieke volksleven in de plaats van
het amusement, dan kunnen zij genieten, die
in land en volk van verre streken, in hun
zeden en gewoonten belangstellen en van
een film als deze onverdeeld kunnen genie
ten.
Deze rijke natuurfilm is een der fraaiste,
die wij ooit op het witte doek zagen. Het is
den operateurs onder leiding van den op
Bali levenden kunstenaar Spies gelukt, ge
tuige te zijn van godsdienstige ceremoniën,
van gewoonten en gebruiken in het gezins
leven, van feest en spel, zang en dans. Won
derschoon is het eiland Bali met zijn afgods
beelden en ruïnes van oude tempels, krachtig
en gespierd zijn de Balineesche mannen en
levende standbeelden als uit brons gegoten,
koninklijk van houding en trotsch van gebaar
zijn de vrouwen.
Hoe leeft men op Bali? De film laat hei
zien. Zij toont de zwoegende karbouwen, het
uitplanten van de rijst, de vrouwen, die met
haar vrachten op het hoofd voorbij trekken,
het gezin waar kinderen, varkens, kippen en
eenden door elkaar leven. Zij laat de voorbe
reidingen zien van de groote hanengevechten
en het gevecht zelf, waarbij van de in span
ning verkeerende gehurkte toeschouwers
zeldzaam mooie opnamen zijn gemaakt. Na
tuurlijk heeft deze film ook een romantisch
verhaaltje, dat als het ware de verschillende
fragmenten bijeen houdt en zich wonderwel
aanpast bij de groote gebeurtenissen uit het
leven van dit volk, welke op het witte doek
verschijnen.
Een krachtig gebouwd man heeft zijn don
kere oogen opgeslagen en zijn witte tanden
doen schitteren naar een prachtig Balineesch
eten goei
zeldzaamheid bij
£oed in zijn
meisje, de dochter van
vleesch zittenden een
deze Baliërs Lombos Maar Wajang, dé
jonge man is een zoon van een heks, die
Lombos' haan heeft betooverd en hem daar
door bij het hanengevecht een financieele
strop heeft bezorgd
Deze heks is een verschrikkelijke verschij-
Deze heks is een verschrikkelijke verschij
ning. Men ziet de Baliërs vluchten als zij
naderkomt, men ziet de moeders haar han
den beschermend over de kleine kindertjes
uitstrekken, maar zij kunen het kwaad niet
afweren. De Balineesche kampong wordt
door pest geteisterd en het radelooze volk
wendt zich tot den priester en eischt den
dood van de heks. De priester bezweert, dat
God zelf de heks zal richten en roepteen
vrijwilliger op, die diep in de rimboe het ge
wijde water zal moeten halen, waarmee de
betoovering verbroken kan worden. Wajang,
de zoon van de heks en een zoontje van
Lombos ondernemen den gevaarlijken tocht
en het oog van de camera volgt hem door
het oerwoud en brengt zeldzame dieren en
spannende natuurtafreeltjes op het doek.
In de kampong moeten de droomdanseres-
jes de booze geesten verdrijven. Men ziet
noe deze kindvrouwtjes in trance gebracht
wordeQ eq terwijl de mannen onder hevige
gemoedsbewegingen dit is geen spel voor
de film meer, maar de opname van een ern'
stige seremonie het rhytme van den dan»
door hun bewegingen aangeven, zingen
vrouwen de godsdienstige gezangen en j**
wegen de droomdanseresjes met gesloten
oogjes hun lenige lichamen. Het heilig®
water wordt gebracht, de priester geraakt in
extase en er volgt een aangrijpend gevecht
tusschen de goden van dood en leven, waar
in ten slotte de god van het leven overwint.
Men ziet den dood van de heks en daarna ae
feestviering in het dorp, waarna de film
blij einde krijgt, doordat de knappe dochter
van Lombos en Wajang elkaar zonder tegöj*
stand van geesten of dorpsgenooten kunnen
naderen.
Verbluffend van eenvoud, maar ook v®
bluffend van schoonheid en ongekunste
heid is deze film, waarin de medespel
schijnen te vergeten, dat al wat zij doen
spreken in Europa als bezienswaardigh
aan den volke vertoond zal worden.
Wie alleen amusement en sensatie
langt, moet deze film niet gaan bekijkem
een film kan waardeeren, welke een inteL
sant volk in het décor van eigen won
schoon land leert kennen en zijn zeden
gewoonten tot in de intiemste eeremon
weergeeft, die kunnen wij aanarden de Ba
film, welke Dinsdag, Woensdag en Donoj
dag a.s. in de Cinema Americain vertoon
wordt, niet te verzuimer