DREIN DRENTEL EN PIET PRIKKEL. blijkende veranderingen worden er soms door bemoeilijkt. Naar aanleiding hiervan brengen wij onder uwe aandacht, dat bij een verdere verlenging van het dienstverband van den heer Feenstra, dat reeds sedert 1 December 1931 duurt, thans krachtens arti kel 6 van het Ambtenaren-reglement Gym nasiaal- en Handelsonderwijs Alkmaar (Ge meenteblad nr. 1367) vaste aanstelling zal moeten volgen. Wij achten hier geen bijzon der geval aanwezig, op grond waarvan een hernieuwe tijdelijke aanstelling zou kunnen plaats hebben. Wij stellen uwe vergadering dan ook vóór te besluiten: den heer H. Feenstra, te rekenen met in gang van 1 September 1934, voor vast te be noemen tot leeraar in staathuishoudkunde aan de Handelsschool. WIJZIGING SALARISREGELING PERSONEEL MURMELLIUS-GYM- NASIUM, HANDELSSCHOOL EN EN HANDELSAVONDSCHOOL. In bijlage no. 116 schrijven B. en W.: De minister van onderwijs deelde ons o.a. mede, dat krachtens besluit van den Raad van Ministers de tijdelijke korting van 1 H pCt., vastgesteld bij Kon Besluit van 30 De cember 1933 (Staatsblad nr. 786), op de be zoldiging van tijdelijke ambtenaren, niet on der de Pensioenwet vallende, bestendigd blijft, en dat in verband met de voorwaar den, waaronder ten behoeve van de van Rijkswege gesubsidieerde gemeentelijke hoo- gere burgerscholen en gymnasia, handels scholen en -cursussen subsidie uit 's Rijks kas wordt toegekend, bij de vaststelling van de salarissen van tijdelijk personeel hiermede rekening zal moeten worden gehouden. In dien daarvoor wijziging van de jaarwedden- regeling noodig is, ziet de minister een ge wijzigde jaarweddenregeling ter goedkeu ring tegemoet. Naar aanleiding daarvan deelen wij U mede, dat krachtens uw besluit van 8 Maart 1934 van 1 Januari j.1. af een tijdelijke kor ting van Wi pCt. is toegepast op de bezoldi ging van het personeel aan het Murmellius- Gymnasium, de Handelsschool en de Han delsavondschool. Sedert 1 Juli j.1. is deze korting voor het personeel in vasten dienst en voor het personeel in tijdelijken dienst, vallende onder de Pensioenwet, vervangen door een verhooging van het verhaal voor eigen pensioen met 1% pCt. van de wedde. Voor het personeel in tijdelijken dienst, niet vallende onder de Pensioenwet, blijft de IV2 pCt. korting op de bezoldiging gehandhaafd Wij stellen uwe vergadering vóór aan het verzoek van den minister te voldoen. SCHOOLGELD GEMEENTELIJKE SCHOLEN VOOR NIJVERHEIDS ONDERWIJS. B. en W. schrijven in bijlage Nr. 114: Van 1 September 1929 tot 1 Januari 1934 waren de tarieven van het schoolgeld voor de Gemeentelijke Avondschool voor lager nijverheidsonderwijs en voor de Handels avondschool gelijk, behoudens deze uitzon dering, dat voor eerstgenoemde school de heffing begon met een inkomen van 900 en voor de andere met een inkomen van ÏOOO (Zie Gemeentebladen 1127 en 1163). Ook vóór den aanvang van den cursus 1928/1929 bestond ten deze gelijkstelling. Deze werd echter gedurende dien cursus verbroken, doordat uwe vergadering bij be sluit van 6 December 1928, te rekenen met ingang van 1 October 1928, op verzoek van den minister van onderwijs, kunsten en wetenschappen, het tarief voor eerstgenoem de school verhoogde. Wederom op verzoek van den minister, besloot uwe vergadering op 28 November 1929, te rekenen met in gang van 1 September 1929, het tarief voor de Handelsavondschool gelijk te maken aan dat voor de andere school, behoudens de hiervoor genoemde uitzondering. In ons daartoe strekkend voorstel (bijlage nr. 124 van 1929) deelden wij U mede, dat wij van oordeel waren, dat het te voren ontstane verschil op den duur niet gehandhaafd zou kunnen worden. Op 8 Maart i.1. besloot uwe vergadering, eveneens op verlangen van den minister, te rekenen met ingang van 1 Januari t.v., het tarief voor de Handelsavondschool met 2 H te vermenigvuldigen (Gemeenteblad Nr. 1394). Thans is dus de verhouding in omge keerden zin verbroken. Ook nu zijn wij van meening, dat het ont stane verschil redelijkerwijze niet gehand haafd kan blijven. Toch zouden wij thans met betrekking tot een herziening van het tarief voor de Gemeentelijke Avondschool voor lager nijverheidsonderwijs niet zoover willen gaan, dat gelijkstelling met de Han delsavondschool wordt verkregen. Het on derwijs aan de Handelsavondschool wordt per cursus gedurende 34 weken gegeven met 10 lessen per week. Het onderwijs aan de Nijverheidsavondschool wordt per cursus gedurende 26 weken gegeven met 12 lessen per week. In verband met de belangrijke ver hooging van het schoolgeld achten wij het nu gewenscht deze verschillen in de tarieven tot uitdrukking te brengen, hetgeen kan plaats hebben door het tarief voor de Nij verheidsavondschool te verdubbelen. De ver houding wordt dan 5 4. In tegenstelling met de overige leerlingen van de Nijverheidsavondschool, ontvangen de leerlingen van den sinds 1 October 1933 aan de school verbonden afzonderlijken typo- §rafencursus slechts 5 lessen per week. Met et oog hierop komt het ons billijk voor ten aanzien van laatstbedoelde leerlingen het be staande tarief te handhaven. Ten einde de verhouding van de tarieven tusschen de Nijverheidsavondschool en de School voor voorbereidend middelbaar tech nisch onderwijs niet te verbreken, dient dan ook het tarief voor laatstgenoemde school te worden verdubbeld. De minister van onderwijs deelde ons bij brief van 14 Augustus j.1., Nr. 135T5, Afd. N. O., mede, vorenbedoelde schoolgeldrege ling aannemelijk te achten. Ten einde te voldoen aan een indertijd door uwe vergadering uitgesproken wensch om met de scnoolgelaheffing aan te vangen met een inkomen van 1000. gelijk reeds ten aanzien van de Handelsavondschool het ge val is, verzochten wij den minister tevens^te willen goedkeuren, dat de laagste grens van 9001000 zou vervallen. De minister acht het eeher, gezien de regelingen voor soortgelijk onderwijs elders, wenschelijk, dat ook bij dit inkomen eenig schoolgeld be taald wordt. De regeling zal mitsdien op dit punt ongewijzigd dienen te blijven. Evenals met betrekking tot de schoolgelden voor het Murmellius-Gymnasium en voor de Handelsavondschool reeds het geval is, heb ben wij in de hierna volgende regelingen het schoolgeld per maand verschuldigd ge steld en het aantal betalingstermijnen ver meerderd. Nog hebben wij van deze gelegenheid ge bruik gemaakt om, in overeenstemming met de regeling voor het gymnasiaal- en middel- Jaarwedden: directeur leeraren administrateur Vergoeding concierge-diensten Huur lokalen Verlichting, verwarming, water Leermiddelen Bureau-, druk- en advertentiekosten Reiskosten leeraren Pensioenkosten, verminderd met verhaal Kosten inkoop diensttijd, verminderd met verhaal Commissie van toezicht Samen Het aantal leerlingen van de school (uit gezonderd den typografencursus) bedraagt pl.m. 300, dat van den typografencursus pl.m. 50, zoodat de kosten der leerling be dragen resp. 48.57 en 21.60. Indien de nieuwe regeling reeds gedurende den cursus 1933/1934 van kracht zou zijn geweest, zou het kohier een totale opbrengst aan school geld hebben aangegeven resp. 2694.84 en 150.53, waarop in mindering komen de afschrijvingen wegens tusschentijdsch ver trek van leerlingen. School Voor voorbereidend middelbaar technisch onderwijs: Jaarwedden directeur en leeraren 1253 Vergoeding concierge-diensten 22 50 Huur lokalen 150 Verlichting, verwarming, water 100.— Leermiddelen 25 Bureau-, druk- en advertentie- kosten 30. Pensioenkosten, verminderd met verhaal 90.— Commissie van toezicht 5.— Samen 1675.50 REORGANISATIE DIENSTEN EN BEDRIJVEN. In bijlage no. 112 schrijven B. en W.: Volgens het algemeen verslag betreffende het onderzoek van de gemeentebegrooting voor 1933 (blz. 40) wenschten vele leden gaarne te vernemen of B. en W., in verband met punt 2 van hun werkprogram (bijlage nr. 177 van 's Raads handelingen van 1931), voornemens waren maatregelen te bevorde ren voor een meer doeltreffende organisatie van de gemeentediensten en een betere sa menwerking tusschen de diensten onderling. Gevraagd werd tevens of, naar het oordeel van hun college, het aantal directeuren van bedrijven verminderd zou kunnen worden. B. en W. antwoordden daarop met de me dedeel ing dat de beste samenwerking zou kunnen worden bereikt bij concentratie van diensten. Daarvoor zou, naar de meening van het College, het oogenblik gekomen zijn bij het ontstaan van een vacature van direc teur van een tak van dienst, welke aan een anderen tak van dienst zou kunnen worden toegevoegd. Bij de behandeling der begrooting voor 1933 in uwe vergadering werd bovenstaand antwoord van B. en W. over het algemeen niet bevredigend geacht. Gevraagd werd daarbij of het College het op wachtgeld stel len niet onder de oogen kon zien (blz. 603, 618, 664, 677 en 681 van 's Raads handelin gen van 1932). Opgemerkt werd o.m. dat het een gemeentebelang van de eerste orde is, dat verandering wordt gebracht in den gang van zaken, die een ernstig gebrek aan samen werking tusschen verschillende gemeente diensten en -bedrijven te zien geeft. Wanneer de organisatie niet goed is, moet men niet wachten tot het ontstaan van een vacature, maar dient onmiddellijk te worden ingegre pen. Van de zijde van B. en W. werd daarte- ?;en aangevoerd, dat van opwachtgeldstel- ing en samenvoeging van diensten, waar door een directeur zou worden ontslagen en een andere ambtenaar zou moeten worden aangesteld, wellicht wel een betere samen werking is te verwachten, doch geen bezui niging. Het college verklaarde zich nochtans bereid de gedachte van reorganisatie van de bedrijven te onderzoeken en het resultaat in den vorm van een rapport aan den Raad over te leggen (blz. 715 en 716 van 's Raads handelingen van 1932). Ook dit antwoord kon den Raad niet be vredigen. De heer Vogelaar diende in verband daar mede een voorstel in, mede-onderteekend door de heeren Ringers, Hoijtink en Sietsma, van den volgenden inhoud: „De Raad, Overwegende, dat het gewenscht is te ko men tot beperking van het aantal onder af zonderlijke directeuren staande gemeentelijke diensten, noodigt B. en W. uit: te onderzoe ken de mogelijkheid van samenvoeging van Grondbedrijf en Marktwezen met Bouw- en Woningtoezicht en van het Sportpark met den dienst der Plantsoenen en daaromtrent zoo spoedig mogelijk voorstellen in te die nen". (Blz. 755 van 's Raads handelingen van 1932). De heer Venneker diende, mede namens de heeren Keesom, Geels, Keijsper en Van de Vall in dezelfde vergadering een voorstel in van den volgenden inhoud: „De Raad, gehoord de besprekingen, noodigt B. en w. uit een commissie te benoemen aan wie wordt opgedragen te onderzoeken hoe is te bereiken een meer doeltreffende organi—'it van de gemeentediensten en meer samenwex- baar onderwijs, de gemiddelde rapport- of examencijfers, voor leerlingen van de School voor voorbereidend middelbaar technisch onderwijs vereisdit om in aanmerking te kunnen komen voor kostelooze verstrekking van boeken en leermiddelen, op 7 te stellen. Gelijk U uit de hierna volgende berekenin gen zal blijken, bliift het maximum-school geld, dat volgens de nieuwe regelingen ver schuldigd zal zijn, voor elke school en voor den typografencursus beneden den kostprijs per leerling, en de totale opbrengst van ae schoolgelden belangrijk beneden de totale kosten: Gemeentelijke Avondschool voor lager nijverheidsonderwijs. in totaal: 769.50 9004.25 270.- 202.50 1600.— 2050.— 700.- 50.- 130.- 660.13 193.62 20.- 15650.— van de school, behalve den typografen cursus: 717.50 8472.50 251.75 188.75 1491.75 1911.25 600— 46.50 32.50 645.13 Kosten: 193.62 18.75 14570.— van den typografen cursus: 52.- 531.75 18.25 13 75 108.25 138.75 100- 3.50 97.50 15.- 1.25 1080- De cursus 1934/1935 is begonnen met 19 leerlingen (in den loop van den cursus heeft in den regel eenig verloop plaats), zoodat de kosten per leerlingen bedragen ten minste 88.18. Indien de nieuwe regeling reeds ge durende den cursus 1933/1934 van kracht zou zijn geweest, zou het kohier een totale opbrengst aan schoolgeld hebben aange geven van 431.60, waarop in mindering komen de afschrijvingen wegens tusschen tijdsch vertrek van leerlingen. B. en W. stellen voor vast te stellen een verordening regelende het heffen van school gelden voor het onderwijs aan de Gemeen telijke Avondschool voor lager nijverheids onderwijs en de School voor Voorbereidend Middelbaar Technisch Onderwijs te Alk maar en een verordening regelende het in vorderen van schoolgelden voor het onder wijs aan de Gemeentelijke Avondschool voor lager nijverheidsonderwijs en de School voor Voorbereidend Middelbaar Technisch On derwijs te Alkmaar. king tusschen de verschillende gemeentebe drijven en hierover aan den raad rapport uit te brengen". (Blz. 771 van 's Raads handelingen van 1932). Nadat B. en W. samenvoeging van Grond bedrijf en Marktwezen met Bouw- en Wo ningtoezicht, als niet goed mogelijk, en het voorstel-Vogelaar c.s., als te eng begrensd, hadden afgewezen, verklaarde het college zich bereid het voorstel-Venneker c.s. over te nemen, met dien verstande, dat de aanhef zal luiden „De Raad, gehoord de besprekingen, benoemt een commissie uit den Raad, aan welke wordt op gedragen enz." De Raad verwierp vervolgens met 13 tegen 7 stemmen het voorstel Vogelaar c.s., waar na het voorstel Venneker c.s., door B. en W. overgenomen, door den Raad zonder hoof delijke stemming werd aanvaard. (Blz. 782 en 791 van 's Raads handelingen van 1932). In uwe vergadering van 19 Januari 1933 werd vervolgens het aantal leden dezer com missie bepaald op 5 en werden als zoodanig benoemd de heeren D. Govers Jz., C. Venne ker, V. P. Keijsper, W. van de Vall en H. van Drunen. Het oudste lid, de heer D. Govers Jz., is, ingevolge het reglement van orde voor de vergaderingen van den raad, als voorzitter der commissie opgetreden. De heer Govers heeft echter bij de behandeling der gemeentebegrooting voor 1934 gemeend zijn mandaat als lid en voorzitter der com missie te moeten nederleggen, waarna de heer Van de Vall als opvolgend oudste lid het voorzitterschap overnam. Hierdoor en om verschillende andere redenen, w.o. de ziekte en daarop gevolgd overlijden van den heer Schenk, is de afdoening dezer aangelegen heid in niet geringe mate vertraagd. De commissie heeft 8 maal vergaderd. De commissie stelde een onderzoek in naar het aantal afzonderlijk beheerde diensten en bedrijven in verschillende gemeenten van ge- lijke grootte en grootere gemeenten dan Alk maar en kwam reeds aanstonds tot de over tuiging, dat het aantal diensten en bedrijven in deze gemeente, met nauwelijks 30.000 in woners, buiten verhouding staat tot den om vang der gemeente. Er bestaan in deze gemeente: a. een gasbedrijf met b. een electriciteitsbedrijf één c. een radiodistributiebedrijf directeur 2. a. een grondbedrijf b. een sportparkbedrijf met c. het marktwezen één d. een havendienst directeur 3. a. een centraal ziekenhuis met b. een gem. geneesk. en ge- één zondheidsdienst directeur met 4. een bedrijf der gemeentewerken één directeur met 5. het bouw- en woningtoezicht één directeur 6. a. een slachthuisbedrijf met b. een vee- en vleeschkeurings- één dienst directeur 7. a. een plantsoenbedrijf metéén b. de begraafplaats directeur 8. een reinigingsdienst met één directeur 9. a. een gem.bureau voor soc. zaken met b. een gem. inst. voor maatsch. één hulpbetoon directeur met 10. een keuringsdienst voor waren één directeur 11. de gemeente-secretarie 12. het bureau v. d. gem.-ontvanger 13. het bureau v. d. gem.-controleur 14. het archief 15. de politie elk met een hoofd van dienst. In totaal dus 24 diensten en bedrijven, met 10 directeuren en 5 hoofden van dienst. De commissie heeft gemeend dat hare werkzaamheid zich niet behoorde uit te strekken over een eventueele toevoeging van het bureau voor verificatie en controle aan de secretarie, waaromtrent u indertijd reeds van de commissie-Vogelaar een voorstel be reikte en evenmin over het bureau van den ontvanger, het archief, de politie en den keu ringsdienst voor waren, als liggende niet in haar bestek. Ook heeft zij niet in haar on derzoek begrepen het centraal ziekenhuis en den gemeentelijken geneeskundigen en ge zondheidsdienst, alsook het gemeentelijk bu reau voor sociale zaken en de gemeentelijke instelling voor maatschappelijk hulpbetoon, omdat deze beide omvangrijke diensten nog slechts korten tijd bestaan en in ieder geval bezwaarlijk met een of meer andere diensten zouden zijn te combineeren. Dit laatste is eveneens het geval met de lichtbedrijven en het radio-distributiebedrijf. De commissie heeft derhalve haar onder zoek beperkt gezien tot de mogelijkheid van concentratie van de navolgende di 'sten en bedrijven, t.w. het grondbedrijf, het sport parkbedrijf, het bedrijf der gemeentewerken, het slachthuisbedrijf met vee- en vleeschkeu- ringsdienst, het plantsoenbedrijf met de be graafplaats en het reinigingsbedrijf en van de diensten van het marktwezen, den haven dienst, benevens van het bouw- en woning toezicht. Bij nauwgezette overwegingen en gehou den besprekingen met de onderscheidene hoofden van takken van dienst is de commis sie van oordeel dat een zoover mogelijk door gevoerde combinatie van gemeentediensten en bedrijven onder een éénhoofdige leiding de voorkeur zou verdienen, wijl slechts daardoor de zoo zeer gewenschte betere sa menwerking is te bereiken. Zij acht de uit voering daarvan voorshands evenwel niet gewenscht, omdat daarvan met het oog op de uit te keeren wachtgelden in de naaste toekomst geen noemenswaardige bezuiniging zou zijn te verwachten. Er dient echter naar de meening der com missie bij het ontstaan van elke vacature in de toekomst te worden gestreefd naar de ge wenschte combinatie met éénhoofdige lei ding. Voor dadelijke uitvoering acht de commis sie in verband daarmede reeds vatbaar de toevoeging van de tot dusver gecombineerde diensten van het marktwezen, het sportpark, het grondbedrijf en den havendienst aan an dere diensten. Deze reorganisatie zal, naar hare meening, op de volgende wijze kunnen geschieden Wat den dienst van het marktwezen be treft, verdient het naar de meening der com missie, waarin zij na een bespreking met den direceur van het slachthuis is versterkt, aanbeveling, dezen dienst toe te voegen aan den dienst van het slachthuis, welke dienst thans reeds velerlei bemoeiingen heeft met de veemarkten. Uitbreiding van het perso neel is daarvoor niet noodig. Het zal noch tans wenschelijk zijn dat de directeur op marktdagen de beschikking krijgt over eenige lokaliteit in het Waaggebouw, om daarin zit ting te houden. Ten aanzien van de Zaterdagmorgen- en -avondmarkt en de St. Nicolaasmarkt is het, in verband met het bijzonder karakter dezer markten, gewenscht voor dit onderdeel van het marktwezen een uitzondering te maken en deze markten bij wijze van proef voor den tijd van een jaar te stellen onder de leiding van den betreffenden marktontvan- ger. Wellicht zal het noodig zijn diens be voegdheid in verband daarmede eenigszins uit te breiden. Wat het sportparkbedrijf aangaat is de commissie van oordeel dat dit bedrijf be hoort te worden toegevoegd aan den dienst van "den Hout en de plantsoenen. Een bespre king met den directeur van dezen dienst be vestigde de commissie in haar oordeel, te meer omdat deze dienst reeds velerlei be moeiingen met het sportpark heeft gehad. Hierbij zal gebruik zijn te maken van de diensten van den klerk Oudejans, die der halve bij dezen dienst zal kunnen worden overgeplaatst, terwijl tevens van diens diensten gebruik zal kunnen worden gemaakt voor de administratie van de begraafplaats en den plantsoendienst, waardoor andere hulp overbodig wordt. Voorts zal het noodig zijn eenige kantoorruimte beschikbaar te stellen, die wellicht gevonden zal kunnen worden onder de tribune van het sportpark, of nog beter in het Waaggebouw, hetgeen in verband met de centrale ligging van dat ge bouw naar de meening der commissie de voorkeur verdient. Het grondbedrijf en de havendienst komen naar het oordeel der commissie, overeen komstig hun aard, het meest in aanmerking voor een samenvoeging met den dienst der gemeentewerken, waar de havendienst reeds eerder ondergebracht was. Een ter zake ge houden bespreking met den directeur der ge meentewerken versterkte onze commissie in deze opvatting. Ook hier zal uitbreiding van personeel achterwege kunnen blijven, doch zal het voldoende zijn indien de boekhouder Koopal naar het bureau van den dienst der gemeentewerken wordt overgeplaatst. Uit breiding van kantoorlokaliteit is hiervoor niet noodig. Ten opzichte van deze toevoe ging van het grondbedrijf aan den dienst der gemeentewerken deelt de commissie me de, dat zij daartoe slechts kan adViseeren in dien de directeur van dezen tak van dienst de tot dusver genoten vrijheid tot het vervul len van verschillende functies buiten den ge meentedienst laat varen. Wat de kerm isaangel egenheden betreft, deze zullen evenals voorheen, weder bij de politie kunnen worden ondergebracht, waar tegen de commissaris van politie geen beden kingen had, wanneer de daarvoor tot dusver genoten wordende vergoedingen eveneens aan het daarmede te belasten personeel wor den uitgekeerd. Het blijkt intusschen dat deze vergoedingen sinds eenige jaren worden ge noten voor de overuren welke gemaakt wor den op de verschillende markten, w.o. ook de kermis. De commissie meent, dat voor de handha ving dezer vergoedingen geen voldoende te- den aanwezig is en dat de regeling wel zoo danig zal zijn te maken dat daarvoor geen extra-vergoeding behoeft te worden gegeven. In verband met bovenvermelde reorgani satie zal de functie van directeur van het marktwezen, het grondbedrijf, het sportpark en den havendienst, alsmede diens bureau, met ingang van een nader te bepalen datum kunnen worden opgeheven. Hierdoor zal een niet onbelangrijke'besparing worden ver kregen, aangezien het in de bedoeling ligt dat deze reorganisatie in geen enkel opzicht verhooging van salarissen voor de daarbij betrokken ambtenaren ten gevolge zal heb ben. Ten slotte meent onze commissie dat de voorgestelde reorganisatie de goede samen werking tusschen de verschillende diensten en bedrijven zal bevorderen. Resumeerende stelt de commissie uwe ver gadering vóór te besluiten, met ingang van een nader te bepalen datum: I. a. de leiding van den dienst van het marktwezen (met uitzondering van de Za terdagochtend- en -avondmarkt en de St. Ni colaasmarkt) op te dragen aan den directeur van het slachthuis; b. de Zaterdagochtend- en -avondmarkt en de St. Nicolaasmarkt, voorshands bij wijze van proef voor den tijd van één jaar, te stel len onder de leiding van den betreffenden marktontvanger; c. de leiding van het sportparkbedrijf op te dragen aan den directeur van den Hout en de plantsoenen; d. ae leiding van het grondbedrijf en den havendienst op te dragen aan den directeur der gemeentewerken; c. B. en W. uit te noodigen de uitvoering van de art. 56 tot en met 66 der Algemeene Politieverordening betreffende de kermis in haar geheel weder op te dragen aan de po litie. 157. „Au, au", riep de aap, „ik zit vast". En de aap had gelijk, want het snoer zat stevig om zijn staart gedraaid Dat deed natuurlijk zeer, maar de aap dacht er niet aan de banaan los te laten en dacht bij zichzelf: Hebben is heb- 158. Maar de hengelaar keek raar op zijn neus, toen hij zag dat er een aap aan het snoer zot. „Ik heb een aap ge vangen", riep hij uit. „Dat zou je wel willen", riep de aap terug en meteen knapte het touwtje en vloog de aap verder.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1934 | | pagina 6