^Binnenland Jieck S. School Spoel £uchtoaad Rubberfabriek „Vredestein' in vlammen. Enorme belangstelling satie gehouden van de getaxeerde hoeveel heid, welke van dit pioóuct is te wachten De uitslag van deze inventarisatie is, dat aan de navolgende veilingen de daarachter vermelde hoeveelheid wordt verwacht: Noordscharwoude 5.180.000 KG. Broek op Langendijk 3.210.000 K G. Warmenhuizen 1.580.000 KG. Grootebroek 500.000 K Opperdoes i 450.000 K.G. Medemblik „St Joseph" 300.000 K.G Obdam 260.000 K.G. Hoogkarspel 233.000 K. Medemblik „De Eendracht'' 196.000 K. Avenhorn 112.000 K. Hem 48.000 K. Totaal 12.069.000 K.G. In 1933 zijn 1600 wagons aangevoerd Thans dus 400 wagons minder. In boven staande hoeveelheden zijn de op contract verkochte partijen begrepen. Hoewel de gunstige ervaring, welke met de witte kool-regeling van 1933 is opgedaan aanvankelijk aanleiding gaf om voor 1934 een dergelijke regeling te vragen, doet de uitslag van de inventarisatie betwijfelen, of bij een dergelijke verminderde productie in grijpen wel noodzakelijk is. De Prov. Com missie heeft daartoe tot heden slechts de voor bereidende stappen gedaan Het zal van het verder verloop van de marktprijzen afhan gen of het tot een definitieve regeling zal komen. ZIJN BUREN BESCHOTEN. Toen de deurwaarder de huis huur had opgezegd. In een tweetal afgelegen huizen aan het Moleneind te Kortenhoef heeft zich dezer dagen een drama afgespeeld, dat zeer ern stig had kunen afloopen. Zekere O. en T., buren van elkaar, hadden gedurende eenige dagen reeds ruzie. De da mes konden het niet al te goed met elkaar vinden en de verhouding werd steeds meer gespannen. De maat liep over, toen de deurwaarder aan O. kwam meedeelen, dat hij zoo spoedig mogelijk het huis moest ontruimen. O. was ervan overtuigd, dat T. hier de hand in het spel had. Een der laatste nachten, toen de familie T. zich reeds ter ruste had begeven, werd er plotseling geschreeuwd en tegen de ruiten ge klopt. Een broer van de echtgenoote van T., zekere J.. kwam vertellen, dat O hem mishan deld haa. Hij vroeg zijn zwager nu, hem te helpen om zijn fiets, aie bij den buurman voor de deur lag, weg te halen. O. stond voor zijn woning, toen de twee mannen naar buiten kwamen. Hij vroeg T of hij een geweer bij zich had. T. antwoordde daarop ontkennend. Het bleek, dat O. er wel een bij zich had. Hij richtte het dubbelloopsch geweer op de twee mannen en schoot op T. Het schot miste wellicht door de duisternis, juist zijn doel. O. schoot nogmaals, nu op het raam. waar achter de echtgenoote van T. stond. Ook dit schot was slechts enkele centimeters te laag en het schot hagel vloog in het raamkozijn T. en zijn zwager zijn daarop naar den politie-agent van Kortenhoef gesneld, en deze heeft O. gearresteerd. De man is gisteren naar Amsterdam ver voerd en ter beschikking van den officier van justitie gesteld. KIND IN BRAND GERAAKT. Speelde met lucifers en papier. Het zes-jarig dochtertje van de familie B., wonende aan de Methorststraat te Amersfoort, was even alleen thuis, daar de moeder weg was om de andere kinderen op te halen. De kleine is toen met lucifers en papier aan het spelen gegaan met het nood lottig gevolg dat haar kleeren vlam vatten Omwonenden snelden te hulo en wisten de vlammen te dooven. Dr. Aghina was spoe dig aanwezig en heeft de kleine, die ernstige brandwonden had opgeloopen, behandeld Na een hevig lijden is het meisje echter aan de bekomen verwondingen overleden. BIJ HET BADEN VERDRONKEN. Theologant het slachtoffer. Nabij Effen, onder de gemeente Princen- hage is gisterenmiddag de 24-jarige theolo gant van het seminarie Liesbosch A. v. R., terwijl hij met twee mede-theologanten aan het baden was in de A of Weerijs aldaar, verdronken. Toen na ongeveer twee uur dreggen de drenkeling was opgehaald, kon dr. Joling slechts den dood constateeren. Het lijk is naar het seminarie overgebracht. LUTINETOREN ZAKT LANGZAAM. Alles gaat naar wensch. De Lutinetoren, die 1 September werd ge plaatst, is nu zoover gezakt, dat hij zich nog één meter van de kleilaag bevindt. Tot op dit oogenblik gaat het met de werkzaam heden zooals de bergers zich hebben voor gesteld. De toren staat recht, aldus de „Tel.", en zakt geleidelijk. Het is een in teressant gezicht het kolossale gevaarte midden in zee te zien staan UTRECHT HANDHAAFT DE OUDE SCHRIJFWIJZE. „De school moet opleiden voor het leveri\ Een proleet is in zijn vaderland niet geëerd. De UtrechtscJÜe hoogleeraar De Vooys pleitte jarenlang, en ook heden weer, voor vereenvoudiging der spel ling, doch het gemeentebestuur van zijn stad handhaaft de Vries en te Winkel. In de „Tel." lezen we hierover: B. en W. van Utrecht hebben heden aan de gemeentelijke onderwijsinrich tingen een rondschrijven gericht, waar in zij mededeolen, dat de „gangbare" spelling van De Vries en Te Winkel als de normaal gebruikelijke moet worden beschouwd en dat de spelling-Marchant slechts moet worden onderwezen om aan de exameneischen te kunnen vol doen. De school dient de leerlingen op te lei den tot voor de maatschappij bruikbare mensehen, wier bestaanskansen zoo groot mogelijk moeten worden ge maakt .aldus B. en W. Hieruit volgt, dat de leerlingen, die na het verlaten der school een bestaan trachten te vinden daarbij door de school zooveel mogelijk toegerust moeten zijn met de kennis die noodig is om betrekkingen te be- kleeden. In de eerste plaats zullen die leerlingen moeten kunnen lezen en schrijven in de gangbare spelling, welke vereischt wordt met name bij de briefwisseling, door de overheid ge voerd. Zoolang de voor enkele examens voor geschreven spelling niet de gangbare is, kan de school niet volstaan met het onderwijs in die spelling. In het alge meen zal dus ook voortaan de tot nu toe onderwezen spelling op de scholen der gemeenten moeten worden onderwezen en gebruikt. ZAL DE DIESELMOTOREN DEN WEG VEROVEREN? Stookolie inplaats van benzine. Een dezer dagen brachten wij een be zoek bij de Kromhout Motoren Fabriek te Amsterdam die zich vol energie heeft geworpen op de wegmotor, de diesel auto, die een succes schijnt te worden. Hoewel dit bedrijf nog niet op volle kracht werkt, vinden hier op het oogen blik meer dan 600 arbeiders werk. Het roer is omgegooid. De Kromhout Motorenfabriek kocht een licentie van de Engelsche firma Gardner en begon, nu al weer voor eenige jaren, met het nieuwe automotortype te experimentee ren. In Januari 1933 kwam de eerste Kromhoutmotor op den weg, in Januari 1934 waren er reeds 133, op het oogen blik is de tweehonderd r'eeds overschre den. De Dieselmotor wint veld, een nieuw werkterrein voor onze Nederland- sche industrie is opengebroken. De zwa re diesel-motorautobus, de vrachtauto, die een gewicht van drie en twintig ton vervoert, wordt een bekende verschij ning langs den weg en reeds rijst hier en daar naast de benzinetank de stook- oliepomp uit den grond. De brandstof kosten van de dieselmotor zijn 85 la ger dan voor de benzinemotor, de aan- 6chaffingskosten daarentegen zijn veel hooger. De fabriek. De groote machinehal strekt zich breed en machtig in het midden van het fabriekscomplex langs de Ketel straat, aan den achterkant van het IJ uit. Ach ter de fabriek klinkt het enerveerende geluid uit het havencomplex op en rijzen breed en machtig de enorme loodsen langs de kaden, waaraan de Indië-vaar- ders liggen gemeerd, op. De machine- banken gonzen; de handgrepen zijn een voudig. De machine doet het werk. p precies afgestemde tijden loeit een sire ne, de volgende bewerking aan de beurt. De motor is in acht uur voor de verzen ding gereed. Het menschelijke vernuft heeft het menschelijke denken uitge schakeld. Slechts voor zeer weinige vak lieden is de mogelijkheid tot individueel werk opengebleven. De onderdeelen pas sen in duizendste millimeters nauwkeu rig in elkaar. Electrisch wordt de zui verheid getoetst, en op de meest geper fectioneerde manier wordt het mate riaal geprobeerd en slechts, na uiterste controle, goedgekeurd, terwijl onophou delijk steekproeven worden genomen Op een der bovenverdiepingen zijn# een aantal jongelieden te werk gesteld, die voor het bedrijf en eventueel voor meer leidende functies worden opgeleid. Het zou te ver voeren hier uitvoerig te spre ken over verschillende eigenaardighe den als de inwendig verharde cylinders en de bijzondere perfectie van het meest- vitale deel der motor: het inspuitstuk. In de tweejarige practijk die men nu met de autodieselmotor heeft, heeft men slechts zelden reparaties aan de gelever de motoren moeten verrichten. Hier groeit een industrie op, die nog de grootste mogelijkheden voor de toe komst in zich bergt. Een industrie, ge vestigd op een basis van jarenlange er varing en Hollandsche degelijkheid. Dit machtige bedrijf heeft bijtijds het roer gewend en werpt zich met nieuwe ener gie op een nieuw terrein. De dieselauto wint veld, meer en meer. GEVAARLIJKE LIEFDESBRIEVEN. Een verhaal over 'n ontrouwe Oretchen. In Hilversum en het verdere Gooische land gaat een hardnekkig gerucht, dat een Hilversumsche jongeman, de 21-jarige v. d. L., over de Duitsche grens gelokt en in een concentratiekamp zou zijn gezet Het verhaal vangt aan met een liefde tus- schen den jongen en een Duitsch meisje, dat ergens in Westfalen woont. Het Gretchen was in Hilversum in betrekking en had ken nis gemaakt met v. d. L., waaruit een liefde was gegroeid. Het paartje besloot spoedig te trouwen en het meisje ging even naar de ouders in Duitschland om toestemming te vragen. Spoedig kwam er een brief uit Duitsch land. De meubeltjes waren er zoo goedkoop. Voor twee honderd gulden kon je er ver schrikkelijk veel koopen. Dies stuurde de jon gen 200 naar het meisje toe. Dan volgde eenigen tijd stilte, ook in de correspondentie. Tot het den jongen man vervelen ging en hij een brief schreef, met de vraag hoe de zaken stonden. Het meisje ant woordde er kort en krachtig op: ze wilde niets meer met hem te doen hebben In woede greep de bedrogen jongeling naar de pen. Hij schreef zoo ongeveer- Mn maar?» beduvelen- Doe dat Hitier Waarlijk, spoedig kwam er een antwoord van verzoenende strekking. Het meisje had nog eens met haar papa en mama gepraat en in haar hart hield ze toch wel veel van hem. Of hij niet spoedig kennis kwam ma ken met de ouders? De jeugdige verliefde trok per trein naar Duitschland. an een grensstation stond hef meisje, maar ook waren daar enkele politie mannen die hem inrekenden. Wegens belee- diging van den „Führer" zou den jongen twee jaar gevangenisstraf zijn opgelegd. Aldus het gerucht De politie heeft een uitvoerig onderzoek ingesteld, daar het één bepaalden jongeman betrof, die het meest als de betrokkene wordt genoemd. Men deelde mede, dat het verhaal geheel en al op fantasie moet berusten. Hoe net in de wereld is gekomen, wist men niet Gisteravond half twaalf is een hevige brand uitgebroken in de rubberfabriek Vre destein aan den Loosduinsche weg te Den Haag. Twee menschen, die nog in de walskamer aan het werk waren, ontdekten plotseling vuur, dat met groote snelheid om zich heen greep. Een hunner wist nog de machine stop te zeten en daarna moest hij met zijn kameraad in allerijl vluchten met achterla ting van kleeding en andere bezittingen. De brand breidde zich zeer snel uit door het zeer brandbaar materiaal bij de rub- berfabricage wordt veel benzine gebruikt waarin het vuur gretig voedsel vond. Spoedig sloegen de vlammen naar buiten en door den Noordenwind sloeg het vuur over op eenige tuindersschuren en een hoop geperst stroo, welke zich op een belendend perceel bevonden. De brandweer die terstond gealarmeerd was, rukte met groot materiaal uit. Spoedig was een viertal spuiten aanwezig, die met een twaalftal slangen het vuur aantastten Steeds weer werden door de brandweer, die begonnen was met 't dooven van de vu ren onder de ketels in de fabriek, nieuwe slangen uitgelegd. Bij de fabriek bevindt zich een vijftal grooté benzine-tanks van 4 tot 5000 liter in houd. Gelukkig zijn die aan de noordzijde gelegen, zoodat ze in verband met de wind richting voorloopig nog geen gevaar loopen. Omtrent de oorzaak van den brand is nog niets bekend. Duizenden menschen waren op den gloed van het vuur naar den Loosduinscheweg gestroomd om het machtige schouwspel gade te slaan. Oorzaak: broeiing. Een brand van een omvang, zooals in jaren in de residentie niet heeft plaats gehad heeft in den afgeloopen nacht een groot ge deelte van de rubberfabriek „Vredestein" onder Loosduinen in asch gelegd. De brand was ontstaan in de walsafdee- ling en vandaar overgeslagen naar het ketelhuis en de technische afdeeling. Geluk kig was de wind in een zoodanige richting, dat het hoofdgebouw, waarin ook de kanto ren zijn gevestigd, geen direct gevaar liep. Wel sloeg de brand nog over naar de over zijde van een breede sloot op de schuren van een aldaar gelegen tuinderij, welke schuren spoedig een volslagen vuurgloed vormden, waarin alles tot den grond toe afbrandde. Geruimen tijd hebben de motor spuiten moeten werken, voordat ook maar eenigszins kon worden geconstateerd, dat op het uitgestrekte fabrieksterrein de vlammen zee was bedwongen. De oorzaak van den brand moet worden gezocht in broeiing van rubber en chemicaliën. De schade is op dit oogenblik nog niet te ramen; het staat ech ter wel vast dat zij in de honderdduizenden loopt. DE BOTERNOTEERING. De Leeuwarder boternoteering is be den vastgesteld op 43 cent per K G. Als derde leerkracht is aan de Ghrist. Nat. School te Bergen is door het bestuur benoemd mej. A. Gorter, aldaar. FEESTELIJKE HERDENKING VAN HET 150-JARIG BESTAAN DER PAROCHIE. Maandag 17 Sept. zal door alle ver- eenigingen en organisaties in de Parochie van Rinnegom een vergadering worden ge houden, om de wijze te bespreken, waarop iet 150-jarig bestaan op 14 Oct. der Pa rochie moet worden gevierd. Daar Z. H. Exc. Mgr. Aengement aanwe zig zal zijn, zal het feest met eenige plech tigheid worden gevierd. PREDIKBEURTEN. Zondag 16 September. Groote Kerk, 10 uur, ds. Warners; 6 uur, ds. Terlouw, bediening H. doop. Kapelkerk, 10.30 uur, ds. Baar. Rem. Oeref. Oemeente, 10.30 uur, ds. Rap- )old, dienst van de gemeente met de cate chisanten en hun ouders. Ev. Luth. Kerk, geen dienst. Doopsgezinde Kerk, 10.30 uur, ds. Kuiper. Oeref. Kerk, 10 uur en 5 uur, ds. von Meirenfeldt. Herst. Apost. Gem., Toussaintstraat, 10 uur en 4.30 uur en Woensdagavond 7.15 uur, dienst. Vrij evang. gem., Lindelaan 117, 10.15 uur, ds. Ruijs; 2.15 uur, Zondagsschool; 7 uur; de heer A. G. Visser, van IJmuiden (dankzegging). Leger des Heils stichter W. Booth), Urn- merhoek 40. Zaterdag, 8 uur, openlucht samenkomst op de Steenenbrug; Zondag, Oogst- en dankfeest, 7.30 uur, bidstond, 10 uur, heiligingssamenkomst, onderwerp: „In duren tijd en in hongersnood", 3.30 uur, openluchtsamenkomst bij de gevangenis aan den Westerweg, 8 uur, verlossingssamen komst, onderwerp: „De Oogst"; Maandag, 7.30 uur, verkoop van groenten, enz.; Don derdag, 8 uur, heiligingssamenkomst. Nederlandsch Leger des Heils, Hekel straat 9c. Vrijdagavond, 8 uur, samenkomst, geleid door kapiteine E. Maste, uit 't kinder huis te Rijswijk; Zaterdag, 8 uur, straat zang; Zondagmorgen, 10 uur, wijdir.gs- dinenst, geleid door kapiteine M. v. Stein; Zondagmiddag 45 uur, openluchtbijeen komst bij de Frieschebrug; Zondagavond, 8 uur, slotbijeenkomst van 't 2-jarig bestaan van 't Ned. Leger des Heils, geleid door commandant G. Maste uit Den Haag, leider van 't Ned. Leger des Heils; Dinsdag en Donderdag, openbare samenkomsten UIT DE OMGEVING. AKERSLOOT, 9.30 uur, ds. v. d. Kie- boom. BERGEN, 7 uur n.m., ds. v. d. Kieboom. Evangelisatie Maranatha10.30 uur, ds. C. A. ter Linden, van Amsterdam. Geref. Kerk aan de Dr. v. Peltlaan, 10 uur en 5 uur, de heer Slager. EGMOND AAN ZEE, 10 uur, de heer Kali, van Amsterdam. EGMOND-BINNEN, 10.15 uur, de heer S]. ftOQQPQ ranH GROOTSCHERMER, 10 uur, ds. Heep. HEILOO, 10 uur, ds. Bloemhoff, tekst Luc. 2 37, onderwerp„Naar de gewoonte der wet", doopsbediemng. Nederl. Herv. Evang. Vereeniging, aan de Kerklaan, 10 uur, de heer Morra, van Utrecht. HEERHUGOWAARD, geen dienst. KOEDIJK, geen dienst. LIMMEN, 2 uur, ds. Warners. OUDORP, 9.30 uur, de heer M. v. d. Meulen, cand. OTERLEEK, 9.30 uur, ds. Deetman. DE RIJP, 10 uur, ds. Boerendonk. SCHAGEN, 10.30 uur, ds. Terlouw. STOMPETOREN, geen dienst. Evangelisatie, 10 uur, de heer J. A. Capel, van Amsterdam. URSEM. 8 uur n.m., ds. Rijkx. VEENHUIZEN, geen dienst. WINKEL, Vrij ev. gem., 7 uur n.m., ds. Ruys. ZUIDSCHERMER, 10 uur, ds. Loysen. BARBIER, DIE RHEUMATffiK HAD Vertelt hoe hij aan 't werk blijft, I van steken of pijnen. Een barbier, die ook slachtoff*,. rheumatiek geweest is, schrijft- Tan Tlr Kon nn r\ Wielrennen. DE ALKMAARSCHE WIELERBAAN. Zondag weer een uitstekend programma. De directie der Alkmaarsche Wieler baan heeft voor Zondag 16 September al weer een prachtig programma samen gesteld, dat hooge verwachtingen met zich meebrengt. Zoo is het eerste gedeel te van het programma kort, maar krachtig en zal het tweede gedeelte weer de clou worden. Immers, dan wordt een koppelwedstrijd verreden over 75 K.M. en aan dezen wedstrijd nemenoweer zeer bekende koppels deel. Allereerst noemen wij de gebr. Vroomen, die op den eersten wedstrijd van deze baan op zeer over tuigende wijze wonnen en toen in een slag zich een groote populariteit ver wierven door hun schitterend rijden. Zij moeten het opnemen tegen zes andere koppels, w.o. de Wolffv. d. Heijden. Dit Nederlandsche koppel is zeer sterk en vooral de Wolff zal wel op den voor grond treden Nog dezen Maandag pro beerde hij 't werelduurrecord te verbete ren. Weliswaar mislukte dat, maar zijn prestaties waren toen zeer verrassend. Immers, de Wolff bleef êlechts 500 M. beneden het befaamde record en draaide in een uur 44.292 M., nog bijna een K.M. meer dan Slaats de vorige week! Dan zijn er een Duitsch koppel (Chu- kallaGrohs) en een Belgisch koppel DuerlooReins) en verder nog drie Ne derlandsche, waarvan wij noemen het bekende koppel DietermanPelser. Voor de pauze krijgen wij iets nieuws, nl een achtervolgingswedstrijd tusschen twee koppels. De gebr. Vroomen zullen het dan opnemen tegen de Wolff en v. d. Heyden en deze strijd tusschen twee vrijwel gelijke koppels belooft 2^er spannend te worden. Het programma begint met een om nium-wedstrijd tusschen de amateurs Ooms, B. Leene, Kremers en Willemse, allen zeer bekende rijders, die weinig voor elkaar onder doen. Wij zouden niet durven voorspellen, wie hier zal winnen, want het zijn allen zeer geroutineerde renners. Verder is er nog een jachtrace voor nieuwelingen, een 5 K.M. wedstrijd voor nieuwelingen en een klassementsrace voor profs. slechts met de grootste moe'ite^L-llc werk kon voortzetten. Ik ben n»™ ,-to barbier van beroep. Na tallooze iKk len gebruikt te hebben, werd m« slotte geraden Kruschen Salts te divsk!?11 ren. Ik kan met blijdschap zesven V6" nadat ik Kruschen ongeveer 12 maann gebruikt heb, ik nu beter ben dan il* laatste tien jaar ooit geweest ben. Ina daad, ik beschouw de rheumatische nen als voorgoed verdwenen." vy PJJ" Kruschen bevat zes verschillende ten Dit is de verklaring van de zijdige werking van Kruschen Salts-h overtollig urinezuur dat de rheumatul veroorzaakt, wordt verwijderd, dit zuur, en andere schadelijke stoffen km! nen zich nooit weer ophoopen, uw heele wezen, lichaam en geest zulUrT door Kruschen frisch, gezond en en*% giek blijven. Kruschen Salts is uitslui tend verkrijgbaar bij alle apothekers diogisten 0.90 en 1.60 per flacon omzetbelasting inbegrepen. Let op fat op het etiket op de flesch zoowel ais m de buitenverpakking de naam Rovvjitjv Handels Maatschappij Amsterdam Vo^! komt. Men ziet, het is weer een fraai pro. gramma met veel afwisseling, zoodat de bezoekers na afloop dubbel en dwars te- vreden zullen zijn! Zwemmen. VICTORIEBAD TOT OTCOBER GEOPEND. Men verzoekt ons te melden, dat op veler verzoek het Victorie^bad nog tot eind- September geopend zal blijven. Schieten SCHIETWEDSTRIJD B. V. L ZIJDEWIND. Ter gelegenheid van de kennis fueld de afd. Zijdewind der Bijz. Vrijw. Landstonn een schietwedstrijd. De prijzen werden gewonnen door de vol gende schutters: 1. J. de Boer Sz te 't Veldt, 87 punten 2. Jn. Wit Jr. te 't Veldt, 85 punten; 3 Jac. Jong Jbzn. te Zijdewind, 85 punten; 4. J. Wit Jzn. te De Weel, 80 punten. DE POSTVLUCHTEN OP INDIE. De Oehoe is te Bandoeng geland. De Ijsvogel is gisteren op de uitreis te Boedapest aangekomen. De Kwartel is gisteren op thuisreis uit Singapore te Rangoon aangekomen. K. L. M. ZOMERDIENST NAAR INDIE 100 REGELMATIG. Alle vluchten volbracht ui 7K dag. De zomerdienst op de ndië-route der KLM. is thans geëindigd. Het reis schema was dezen zomer zoodanig, dat de ndië-vliegtuigen Donderdagmorgen uit Amsterdam vertrokken en prectee een week later om 12 uur te Batavia aankwamen De vliegtuigen op de thuisreis verlie ten Woensdag om 11 uur Batavia en kwamen de volgende wek Woensdag >p SchiDhol aan, vaak nog vroeg genoeg om de aansluiting naar Londen en Pa rijs te halen. Deze zomerdienst met 7Yt dag is met honderd procent regelmatigheid uitge voerd. Geen enkel vliegtuig is over tijd aangekomen. Toen dit dreigde te ge schieden op de vlucht van gezagvoerder Te Roller, die 22 Augustus uit Batavia vertrok en door bijzonder zwaar weer te Rangoon werd opgehouden, heeft hij, dank zij een buitengewone prestatie, dezen achterstand weten in te halen Den afstand DjaskAmsterdam vai 6440 K.M. (de totale afstand Amsterda® —Batavia via Boedapest bedraagt: 136» K M.) heeft hij in twee dagen afgelegd. De passagiers, die precies op tijd te Amsterdam uitstapten, konden tot hun verwondering zeggen: „Gisterochtend was ik midden in Perzië. Vanmorgen stond ik nog in Afrika!" i Zelfs de bemanning was verb*8»80 over haar eigen vlugge reis. Met haar zomerdienst Amsterdam-"" Batavia is 7% dag, met 100 regelma tigheid uitgevoerd, staat de K L. - thans aan de spits van alle transcon nentale diensten op langen afstand- Dame, In verhuurkantoor„Hoeveel dienstboden plaatst O ln een week f Secretaresse „O, zoo tusschen de veertig en vijftig". Dame „Werkelijk Dat Is dus tweeduizend ln een Jaar l Secretaresse„Dat geloof lk niet. t Zijn altud deteude vljl- ttg% iPasslfig ghow1

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1934 | | pagina 10