^Binnenland
Jieck S. School
Spoel
£uchtoaad
Rubberfabriek „Vredestein'
in vlammen.
Enorme belangstelling
satie gehouden van de getaxeerde hoeveel
heid, welke van dit pioóuct is te wachten
De uitslag van deze inventarisatie is, dat
aan de navolgende veilingen de daarachter
vermelde hoeveelheid wordt verwacht:
Noordscharwoude 5.180.000 KG.
Broek op Langendijk 3.210.000 K G.
Warmenhuizen 1.580.000 KG.
Grootebroek 500.000 K
Opperdoes i 450.000 K.G.
Medemblik „St Joseph" 300.000 K.G
Obdam 260.000 K.G.
Hoogkarspel 233.000 K.
Medemblik „De Eendracht'' 196.000 K.
Avenhorn 112.000 K.
Hem 48.000 K.
Totaal 12.069.000 K.G.
In 1933 zijn 1600 wagons aangevoerd
Thans dus 400 wagons minder. In boven
staande hoeveelheden zijn de op contract
verkochte partijen begrepen.
Hoewel de gunstige ervaring, welke met
de witte kool-regeling van 1933 is opgedaan
aanvankelijk aanleiding gaf om voor 1934
een dergelijke regeling te vragen, doet de
uitslag van de inventarisatie betwijfelen, of
bij een dergelijke verminderde productie in
grijpen wel noodzakelijk is. De Prov. Com
missie heeft daartoe tot heden slechts de voor
bereidende stappen gedaan Het zal van het
verder verloop van de marktprijzen afhan
gen of het tot een definitieve regeling zal
komen.
ZIJN BUREN BESCHOTEN.
Toen de deurwaarder de huis
huur had opgezegd.
In een tweetal afgelegen huizen aan het
Moleneind te Kortenhoef heeft zich dezer
dagen een drama afgespeeld, dat zeer ern
stig had kunen afloopen.
Zekere O. en T., buren van elkaar, hadden
gedurende eenige dagen reeds ruzie. De da
mes konden het niet al te goed met elkaar
vinden en de verhouding werd steeds meer
gespannen.
De maat liep over, toen de deurwaarder
aan O. kwam meedeelen, dat hij zoo spoedig
mogelijk het huis moest ontruimen. O. was
ervan overtuigd, dat T. hier de hand in het
spel had.
Een der laatste nachten, toen de familie
T. zich reeds ter ruste had begeven, werd er
plotseling geschreeuwd en tegen de ruiten ge
klopt. Een broer van de echtgenoote van T.,
zekere J.. kwam vertellen, dat O hem mishan
deld haa. Hij vroeg zijn zwager nu, hem te
helpen om zijn fiets, aie bij den buurman
voor de deur lag, weg te halen.
O. stond voor zijn woning, toen de twee
mannen naar buiten kwamen. Hij vroeg T of
hij een geweer bij zich had. T. antwoordde
daarop ontkennend.
Het bleek, dat O. er wel een bij zich had.
Hij richtte het dubbelloopsch geweer op de
twee mannen en schoot op T. Het schot miste
wellicht door de duisternis, juist zijn doel.
O. schoot nogmaals, nu op het raam. waar
achter de echtgenoote van T. stond. Ook dit
schot was slechts enkele centimeters te laag
en het schot hagel vloog in het raamkozijn
T. en zijn zwager zijn daarop naar den
politie-agent van Kortenhoef gesneld, en deze
heeft O. gearresteerd.
De man is gisteren naar Amsterdam ver
voerd en ter beschikking van den officier van
justitie gesteld.
KIND IN BRAND GERAAKT.
Speelde met lucifers en papier.
Het zes-jarig dochtertje van de familie
B., wonende aan de Methorststraat te
Amersfoort, was even alleen thuis, daar de
moeder weg was om de andere kinderen op
te halen. De kleine is toen met lucifers en
papier aan het spelen gegaan met het nood
lottig gevolg dat haar kleeren vlam vatten
Omwonenden snelden te hulo en wisten de
vlammen te dooven. Dr. Aghina was spoe
dig aanwezig en heeft de kleine, die ernstige
brandwonden had opgeloopen, behandeld
Na een hevig lijden is het meisje echter aan
de bekomen verwondingen overleden.
BIJ HET BADEN VERDRONKEN.
Theologant het slachtoffer.
Nabij Effen, onder de gemeente Princen-
hage is gisterenmiddag de 24-jarige theolo
gant van het seminarie Liesbosch A. v. R.,
terwijl hij met twee mede-theologanten aan
het baden was in de A of Weerijs aldaar,
verdronken.
Toen na ongeveer twee uur dreggen de
drenkeling was opgehaald, kon dr. Joling
slechts den dood constateeren. Het lijk is
naar het seminarie overgebracht.
LUTINETOREN ZAKT LANGZAAM.
Alles gaat naar wensch.
De Lutinetoren, die 1 September werd ge
plaatst, is nu zoover gezakt, dat hij zich
nog één meter van de kleilaag bevindt. Tot
op dit oogenblik gaat het met de werkzaam
heden zooals de bergers zich hebben voor
gesteld. De toren staat recht, aldus de
„Tel.", en zakt geleidelijk. Het is een in
teressant gezicht het kolossale gevaarte
midden in zee te zien staan
UTRECHT HANDHAAFT DE
OUDE SCHRIJFWIJZE.
„De school moet opleiden voor het
leveri\
Een proleet is in zijn vaderland niet
geëerd. De UtrechtscJÜe hoogleeraar De
Vooys pleitte jarenlang, en ook heden
weer, voor vereenvoudiging der spel
ling, doch het gemeentebestuur van zijn
stad handhaaft de Vries en te Winkel.
In de „Tel." lezen we hierover:
B. en W. van Utrecht hebben heden
aan de gemeentelijke onderwijsinrich
tingen een rondschrijven gericht, waar
in zij mededeolen, dat de „gangbare"
spelling van De Vries en Te Winkel als
de normaal gebruikelijke moet worden
beschouwd en dat de spelling-Marchant
slechts moet worden onderwezen om
aan de exameneischen te kunnen vol
doen.
De school dient de leerlingen op te lei
den tot voor de maatschappij bruikbare
mensehen, wier bestaanskansen zoo
groot mogelijk moeten worden ge
maakt .aldus B. en W. Hieruit volgt, dat
de leerlingen, die na het verlaten der
school een bestaan trachten te vinden
daarbij door de school zooveel mogelijk
toegerust moeten zijn met de kennis
die noodig is om betrekkingen te be-
kleeden. In de eerste plaats zullen die
leerlingen moeten kunnen lezen en
schrijven in de gangbare spelling,
welke vereischt wordt met name bij de
briefwisseling, door de overheid ge
voerd.
Zoolang de voor enkele examens voor
geschreven spelling niet de gangbare
is, kan de school niet volstaan met het
onderwijs in die spelling. In het alge
meen zal dus ook voortaan de tot nu toe
onderwezen spelling op de scholen der
gemeenten moeten worden onderwezen
en gebruikt.
ZAL DE DIESELMOTOREN DEN
WEG VEROVEREN?
Stookolie inplaats van benzine.
Een dezer dagen brachten wij een be
zoek bij de Kromhout Motoren Fabriek
te Amsterdam die zich vol energie heeft
geworpen op de wegmotor, de diesel
auto, die een succes schijnt te worden.
Hoewel dit bedrijf nog niet op volle
kracht werkt, vinden hier op het oogen
blik meer dan 600 arbeiders werk.
Het roer is omgegooid. De Kromhout
Motorenfabriek kocht een licentie van
de Engelsche firma Gardner en begon,
nu al weer voor eenige jaren, met het
nieuwe automotortype te experimentee
ren. In Januari 1933 kwam de eerste
Kromhoutmotor op den weg, in Januari
1934 waren er reeds 133, op het oogen
blik is de tweehonderd r'eeds overschre
den. De Dieselmotor wint veld, een
nieuw werkterrein voor onze Nederland-
sche industrie is opengebroken. De zwa
re diesel-motorautobus, de vrachtauto,
die een gewicht van drie en twintig ton
vervoert, wordt een bekende verschij
ning langs den weg en reeds rijst hier
en daar naast de benzinetank de stook-
oliepomp uit den grond. De brandstof
kosten van de dieselmotor zijn 85 la
ger dan voor de benzinemotor, de aan-
6chaffingskosten daarentegen zijn veel
hooger.
De fabriek.
De groote machinehal strekt zich
breed en machtig in het midden van het
fabriekscomplex langs de Ketel straat,
aan den achterkant van het IJ uit. Ach
ter de fabriek klinkt het enerveerende
geluid uit het havencomplex op en rijzen
breed en machtig de enorme loodsen
langs de kaden, waaraan de Indië-vaar-
ders liggen gemeerd, op. De machine-
banken gonzen; de handgrepen zijn een
voudig. De machine doet het werk. p
precies afgestemde tijden loeit een sire
ne, de volgende bewerking aan de beurt.
De motor is in acht uur voor de verzen
ding gereed. Het menschelijke vernuft
heeft het menschelijke denken uitge
schakeld. Slechts voor zeer weinige vak
lieden is de mogelijkheid tot individueel
werk opengebleven. De onderdeelen pas
sen in duizendste millimeters nauwkeu
rig in elkaar. Electrisch wordt de zui
verheid getoetst, en op de meest geper
fectioneerde manier wordt het mate
riaal geprobeerd en slechts, na uiterste
controle, goedgekeurd, terwijl onophou
delijk steekproeven worden genomen
Op een der bovenverdiepingen zijn# een
aantal jongelieden te werk gesteld, die
voor het bedrijf en eventueel voor meer
leidende functies worden opgeleid. Het
zou te ver voeren hier uitvoerig te spre
ken over verschillende eigenaardighe
den als de inwendig verharde cylinders
en de bijzondere perfectie van het meest-
vitale deel der motor: het inspuitstuk.
In de tweejarige practijk die men nu
met de autodieselmotor heeft, heeft men
slechts zelden reparaties aan de gelever
de motoren moeten verrichten.
Hier groeit een industrie op, die nog
de grootste mogelijkheden voor de toe
komst in zich bergt. Een industrie, ge
vestigd op een basis van jarenlange er
varing en Hollandsche degelijkheid. Dit
machtige bedrijf heeft bijtijds het roer
gewend en werpt zich met nieuwe ener
gie op een nieuw terrein.
De dieselauto wint veld, meer en
meer.
GEVAARLIJKE LIEFDESBRIEVEN.
Een verhaal over 'n ontrouwe Oretchen.
In Hilversum en het verdere Gooische
land gaat een hardnekkig gerucht, dat een
Hilversumsche jongeman, de 21-jarige v. d.
L., over de Duitsche grens gelokt en in een
concentratiekamp zou zijn gezet
Het verhaal vangt aan met een liefde tus-
schen den jongen en een Duitsch meisje, dat
ergens in Westfalen woont. Het Gretchen
was in Hilversum in betrekking en had ken
nis gemaakt met v. d. L., waaruit een liefde
was gegroeid. Het paartje besloot spoedig te
trouwen en het meisje ging even naar de
ouders in Duitschland om toestemming te
vragen.
Spoedig kwam er een brief uit Duitsch
land. De meubeltjes waren er zoo goedkoop.
Voor twee honderd gulden kon je er ver
schrikkelijk veel koopen. Dies stuurde de jon
gen 200 naar het meisje toe.
Dan volgde eenigen tijd stilte, ook in de
correspondentie. Tot het den jongen man
vervelen ging en hij een brief schreef, met de
vraag hoe de zaken stonden. Het meisje ant
woordde er kort en krachtig op: ze wilde
niets meer met hem te doen hebben
In woede greep de bedrogen jongeling
naar de pen. Hij schreef zoo ongeveer- Mn
maar?» beduvelen- Doe dat Hitier
Waarlijk, spoedig kwam er een antwoord
van verzoenende strekking. Het meisje had
nog eens met haar papa en mama gepraat
en in haar hart hield ze toch wel veel van
hem. Of hij niet spoedig kennis kwam ma
ken met de ouders?
De jeugdige verliefde trok per trein naar
Duitschland. an een grensstation stond hef
meisje, maar ook waren daar enkele politie
mannen die hem inrekenden. Wegens belee-
diging van den „Führer" zou den jongen
twee jaar gevangenisstraf zijn opgelegd.
Aldus het gerucht
De politie heeft een uitvoerig onderzoek
ingesteld, daar het één bepaalden jongeman
betrof, die het meest als de betrokkene wordt
genoemd. Men deelde mede, dat het verhaal
geheel en al op fantasie moet berusten. Hoe
net in de wereld is gekomen, wist men niet
Gisteravond half twaalf is een hevige
brand uitgebroken in de rubberfabriek Vre
destein aan den Loosduinsche weg te Den
Haag.
Twee menschen, die nog in de walskamer
aan het werk waren, ontdekten plotseling
vuur, dat met groote snelheid om zich heen
greep. Een hunner wist nog de machine
stop te zeten en daarna moest hij met zijn
kameraad in allerijl vluchten met achterla
ting van kleeding en andere bezittingen.
De brand breidde zich zeer snel uit door
het zeer brandbaar materiaal bij de rub-
berfabricage wordt veel benzine gebruikt
waarin het vuur gretig voedsel vond.
Spoedig sloegen de vlammen naar buiten
en door den Noordenwind sloeg het vuur
over op eenige tuindersschuren en een hoop
geperst stroo, welke zich op een belendend
perceel bevonden.
De brandweer die terstond gealarmeerd
was, rukte met groot materiaal uit. Spoedig
was een viertal spuiten aanwezig, die met
een twaalftal slangen het vuur aantastten
Steeds weer werden door de brandweer,
die begonnen was met 't dooven van de vu
ren onder de ketels in de fabriek, nieuwe
slangen uitgelegd.
Bij de fabriek bevindt zich een vijftal
grooté benzine-tanks van 4 tot 5000 liter in
houd. Gelukkig zijn die aan de noordzijde
gelegen, zoodat ze in verband met de wind
richting voorloopig nog geen gevaar loopen.
Omtrent de oorzaak van den brand is nog
niets bekend.
Duizenden menschen waren op den gloed
van het vuur naar den Loosduinscheweg
gestroomd om het machtige schouwspel gade
te slaan.
Oorzaak: broeiing.
Een brand van een omvang, zooals in
jaren in de residentie niet heeft plaats gehad
heeft in den afgeloopen nacht een groot ge
deelte van de rubberfabriek „Vredestein"
onder Loosduinen in asch gelegd.
De brand was ontstaan in de walsafdee-
ling en vandaar overgeslagen naar het
ketelhuis en de technische afdeeling. Geluk
kig was de wind in een zoodanige richting,
dat het hoofdgebouw, waarin ook de kanto
ren zijn gevestigd, geen direct gevaar liep.
Wel sloeg de brand nog over naar de over
zijde van een breede sloot op de schuren
van een aldaar gelegen tuinderij, welke
schuren spoedig een volslagen vuurgloed
vormden, waarin alles tot den grond toe
afbrandde. Geruimen tijd hebben de motor
spuiten moeten werken, voordat ook maar
eenigszins kon worden geconstateerd, dat op
het uitgestrekte fabrieksterrein de vlammen
zee was bedwongen. De oorzaak van den
brand moet worden gezocht in broeiing van
rubber en chemicaliën. De schade is op dit
oogenblik nog niet te ramen; het staat ech
ter wel vast dat zij in de honderdduizenden
loopt.
DE BOTERNOTEERING.
De Leeuwarder boternoteering is be
den vastgesteld op 43 cent per K G.
Als derde leerkracht is aan de Ghrist.
Nat. School te Bergen is door het bestuur
benoemd mej. A. Gorter, aldaar.
FEESTELIJKE HERDENKING VAN
HET 150-JARIG BESTAAN DER
PAROCHIE.
Maandag 17 Sept. zal door alle ver-
eenigingen en organisaties in de Parochie
van Rinnegom een vergadering worden ge
houden, om de wijze te bespreken, waarop
iet 150-jarig bestaan op 14 Oct. der Pa
rochie moet worden gevierd.
Daar Z. H. Exc. Mgr. Aengement aanwe
zig zal zijn, zal het feest met eenige plech
tigheid worden gevierd.
PREDIKBEURTEN.
Zondag 16 September.
Groote Kerk, 10 uur, ds. Warners; 6 uur,
ds. Terlouw, bediening H. doop.
Kapelkerk, 10.30 uur, ds. Baar.
Rem. Oeref. Oemeente, 10.30 uur, ds. Rap-
)old, dienst van de gemeente met de cate
chisanten en hun ouders.
Ev. Luth. Kerk, geen dienst.
Doopsgezinde Kerk, 10.30 uur, ds. Kuiper.
Oeref. Kerk, 10 uur en 5 uur, ds. von
Meirenfeldt.
Herst. Apost. Gem., Toussaintstraat, 10
uur en 4.30 uur en Woensdagavond 7.15
uur, dienst.
Vrij evang. gem., Lindelaan 117, 10.15
uur, ds. Ruijs; 2.15 uur, Zondagsschool;
7 uur; de heer A. G. Visser, van IJmuiden
(dankzegging).
Leger des Heils stichter W. Booth), Urn-
merhoek 40. Zaterdag, 8 uur, openlucht
samenkomst op de Steenenbrug; Zondag,
Oogst- en dankfeest, 7.30 uur, bidstond, 10
uur, heiligingssamenkomst, onderwerp: „In
duren tijd en in hongersnood", 3.30 uur,
openluchtsamenkomst bij de gevangenis aan
den Westerweg, 8 uur, verlossingssamen
komst, onderwerp: „De Oogst"; Maandag,
7.30 uur, verkoop van groenten, enz.; Don
derdag, 8 uur, heiligingssamenkomst.
Nederlandsch Leger des Heils, Hekel
straat 9c. Vrijdagavond, 8 uur, samenkomst,
geleid door kapiteine E. Maste, uit 't kinder
huis te Rijswijk; Zaterdag, 8 uur, straat
zang; Zondagmorgen, 10 uur, wijdir.gs-
dinenst, geleid door kapiteine M. v. Stein;
Zondagmiddag 45 uur, openluchtbijeen
komst bij de Frieschebrug; Zondagavond,
8 uur, slotbijeenkomst van 't 2-jarig bestaan
van 't Ned. Leger des Heils, geleid door
commandant G. Maste uit Den Haag, leider
van 't Ned. Leger des Heils; Dinsdag en
Donderdag, openbare samenkomsten
UIT DE OMGEVING.
AKERSLOOT, 9.30 uur, ds. v. d. Kie-
boom.
BERGEN, 7 uur n.m., ds. v. d. Kieboom.
Evangelisatie Maranatha10.30 uur, ds.
C. A. ter Linden, van Amsterdam.
Geref. Kerk aan de Dr. v. Peltlaan, 10
uur en 5 uur, de heer Slager.
EGMOND AAN ZEE, 10 uur, de heer
Kali, van Amsterdam.
EGMOND-BINNEN, 10.15 uur, de heer S].
ftOQQPQ ranH
GROOTSCHERMER, 10 uur, ds. Heep.
HEILOO, 10 uur, ds. Bloemhoff, tekst
Luc. 2 37, onderwerp„Naar de gewoonte
der wet", doopsbediemng.
Nederl. Herv. Evang. Vereeniging, aan de
Kerklaan, 10 uur, de heer Morra, van
Utrecht.
HEERHUGOWAARD, geen dienst.
KOEDIJK, geen dienst.
LIMMEN, 2 uur, ds. Warners.
OUDORP, 9.30 uur, de heer M. v. d.
Meulen, cand.
OTERLEEK, 9.30 uur, ds. Deetman.
DE RIJP, 10 uur, ds. Boerendonk.
SCHAGEN, 10.30 uur, ds. Terlouw.
STOMPETOREN, geen dienst.
Evangelisatie, 10 uur, de heer J. A. Capel,
van Amsterdam.
URSEM. 8 uur n.m., ds. Rijkx.
VEENHUIZEN, geen dienst.
WINKEL, Vrij ev. gem., 7 uur n.m., ds.
Ruys.
ZUIDSCHERMER, 10 uur, ds. Loysen.
BARBIER, DIE RHEUMATffiK HAD
Vertelt hoe hij aan 't werk blijft,
I van steken of pijnen.
Een barbier, die ook slachtoff*,.
rheumatiek geweest is, schrijft- Tan
Tlr Kon nn r\
Wielrennen.
DE ALKMAARSCHE WIELERBAAN.
Zondag weer een uitstekend
programma.
De directie der Alkmaarsche Wieler
baan heeft voor Zondag 16 September
al weer een prachtig programma samen
gesteld, dat hooge verwachtingen met
zich meebrengt. Zoo is het eerste gedeel
te van het programma kort, maar
krachtig en zal het tweede gedeelte weer
de clou worden. Immers, dan wordt een
koppelwedstrijd verreden over 75 K.M.
en aan dezen wedstrijd nemenoweer zeer
bekende koppels deel. Allereerst noemen
wij de gebr. Vroomen, die op den eersten
wedstrijd van deze baan op zeer over
tuigende wijze wonnen en toen in een
slag zich een groote populariteit ver
wierven door hun schitterend rijden. Zij
moeten het opnemen tegen zes andere
koppels, w.o. de Wolffv. d. Heijden.
Dit Nederlandsche koppel is zeer sterk
en vooral de Wolff zal wel op den voor
grond treden Nog dezen Maandag pro
beerde hij 't werelduurrecord te verbete
ren. Weliswaar mislukte dat, maar zijn
prestaties waren toen zeer verrassend.
Immers, de Wolff bleef êlechts 500 M.
beneden het befaamde record en draaide
in een uur 44.292 M., nog bijna een K.M.
meer dan Slaats de vorige week!
Dan zijn er een Duitsch koppel (Chu-
kallaGrohs) en een Belgisch koppel
DuerlooReins) en verder nog drie Ne
derlandsche, waarvan wij noemen het
bekende koppel DietermanPelser.
Voor de pauze krijgen wij iets nieuws,
nl een achtervolgingswedstrijd tusschen
twee koppels. De gebr. Vroomen zullen
het dan opnemen tegen de Wolff en v. d.
Heyden en deze strijd tusschen twee
vrijwel gelijke koppels belooft 2^er
spannend te worden.
Het programma begint met een om
nium-wedstrijd tusschen de amateurs
Ooms, B. Leene, Kremers en Willemse,
allen zeer bekende rijders, die weinig
voor elkaar onder doen. Wij zouden niet
durven voorspellen, wie hier zal winnen,
want het zijn allen zeer geroutineerde
renners.
Verder is er nog een jachtrace voor
nieuwelingen, een 5 K.M. wedstrijd voor
nieuwelingen en een klassementsrace
voor profs.
slechts met de grootste moe'ite^L-llc
werk kon voortzetten. Ik ben n»™ ,-to
barbier van beroep. Na tallooze iKk
len gebruikt te hebben, werd m«
slotte geraden Kruschen Salts te divsk!?11
ren. Ik kan met blijdschap zesven V6"
nadat ik Kruschen ongeveer 12 maann
gebruikt heb, ik nu beter ben dan il*
laatste tien jaar ooit geweest ben. Ina
daad, ik beschouw de rheumatische
nen als voorgoed verdwenen." vy PJJ"
Kruschen bevat zes verschillende
ten Dit is de verklaring van de
zijdige werking van Kruschen Salts-h
overtollig urinezuur dat de rheumatul
veroorzaakt, wordt verwijderd,
dit
zuur, en andere schadelijke stoffen km!
nen zich nooit weer ophoopen, uw
heele wezen, lichaam en geest zulUrT
door Kruschen frisch, gezond en en*%
giek blijven. Kruschen Salts is uitslui
tend verkrijgbaar bij alle apothekers
diogisten 0.90 en 1.60 per flacon
omzetbelasting inbegrepen. Let op fat
op het etiket op de flesch zoowel ais m
de buitenverpakking de naam Rovvjitjv
Handels Maatschappij Amsterdam Vo^!
komt.
Men ziet, het is weer een fraai pro.
gramma met veel afwisseling, zoodat de
bezoekers na afloop dubbel en dwars te-
vreden zullen zijn!
Zwemmen.
VICTORIEBAD TOT OTCOBER
GEOPEND.
Men verzoekt ons te melden, dat op veler
verzoek het Victorie^bad nog tot eind-
September geopend zal blijven.
Schieten
SCHIETWEDSTRIJD B. V. L
ZIJDEWIND.
Ter gelegenheid van de kennis fueld de afd.
Zijdewind der Bijz. Vrijw. Landstonn een
schietwedstrijd.
De prijzen werden gewonnen door de vol
gende schutters:
1. J. de Boer Sz te 't Veldt, 87 punten
2. Jn. Wit Jr. te 't Veldt, 85 punten; 3 Jac.
Jong Jbzn. te Zijdewind, 85 punten; 4. J.
Wit Jzn. te De Weel, 80 punten.
DE POSTVLUCHTEN OP INDIE.
De Oehoe is te Bandoeng geland.
De Ijsvogel is gisteren op de uitreis te
Boedapest aangekomen.
De Kwartel is gisteren op thuisreis uit
Singapore te Rangoon aangekomen.
K. L. M. ZOMERDIENST NAAR
INDIE 100 REGELMATIG.
Alle vluchten volbracht ui
7K dag.
De zomerdienst op de ndië-route der
KLM. is thans geëindigd. Het reis
schema was dezen zomer zoodanig, dat
de ndië-vliegtuigen Donderdagmorgen
uit Amsterdam vertrokken en prectee
een week later om 12 uur te Batavia
aankwamen
De vliegtuigen op de thuisreis verlie
ten Woensdag om 11 uur Batavia en
kwamen de volgende wek Woensdag >p
SchiDhol aan, vaak nog vroeg genoeg
om de aansluiting naar Londen en Pa
rijs te halen.
Deze zomerdienst met 7Yt dag is met
honderd procent regelmatigheid uitge
voerd. Geen enkel vliegtuig is over tijd
aangekomen. Toen dit dreigde te ge
schieden op de vlucht van gezagvoerder
Te Roller, die 22 Augustus uit Batavia
vertrok en door bijzonder zwaar weer
te Rangoon werd opgehouden, heeft hij,
dank zij een buitengewone prestatie,
dezen achterstand weten in te halen
Den afstand DjaskAmsterdam vai
6440 K.M. (de totale afstand Amsterda®
—Batavia via Boedapest bedraagt: 136»
K M.) heeft hij in twee dagen afgelegd.
De passagiers, die precies op tijd te
Amsterdam uitstapten, konden tot hun
verwondering zeggen: „Gisterochtend
was ik midden in Perzië. Vanmorgen
stond ik nog in Afrika!" i
Zelfs de bemanning was verb*8»80
over haar eigen vlugge reis.
Met haar zomerdienst Amsterdam-""
Batavia is 7% dag, met 100 regelma
tigheid uitgevoerd, staat de K L. -
thans aan de spits van alle transcon
nentale diensten op langen afstand-
Dame, In verhuurkantoor„Hoeveel dienstboden plaatst O
ln een week f
Secretaresse „O, zoo tusschen de veertig en vijftig".
Dame „Werkelijk Dat Is dus tweeduizend ln een Jaar l
Secretaresse„Dat geloof lk niet. t Zijn altud deteude vljl-
ttg% iPasslfig ghow1