Drie bekende wielrenners verongelukt
Hun auto door de tram gegrepen.
De renners op slag gedood.
!BUuwdand
Wielrijder veroorzaakt
autobus-ongeluk.
Staatslolecij.
Stad en Omgeving
opgebeld.
Een inzittende op slag gedood.
Wielrijder kreeg een zenuwtoeval.
Op den onbewaakt-en overweg
te Schoorldam is Zaterdag
avond een ernstig ongeluk ge
beurd, dat aan drie bekende
Nederlandsche wielrenners het
leven heeft gekost, n.1. aan
Klaas van Nek Jr., S. W- Hoe-
vens en P JReinders.
Een vierde, de masseur en ver
zorger Ridel, werd zwaar ge
wond.
Deze drie renners hadden Zaterdag
middag op de wielerbaan in Leeuwarden
gereden en waren des avonds met
elkaar met den wagen van Klaas van
Nek weer weggereden, omdat oa. Klaas
van Nek gistermiddag (Zondag) op de
wielerbaan te Gouda moest rijden. Men
reed over den afsluitdijk naar Alkmaar
met den jongen van Nek aan het stuur.
Alle drie renners zaten voor in, terwijl
hun verzorger Ridel uit Amsterdam,
achter in den wagen zat, midden tus-
schen de koffers en de bloemen. Want
de jonge Klaas van Nek had in Leeu
warden succesvol gereden, had in een
klassementwedstrijd een eersten en in
den koppelwedstrijd een tweeden prijs
gewonnen.
Zoo naderde men Schoorldam en op
den Helderschenweg, die altijd zeer goed
te berijden is, werd er een flink, maar
geen woest vaartje ingezet.
En toen gebeurde het
Een toevallige ooggetuige ver
telt.
Zondagmorgen, zoodra de ontstellen
de mededeeling bij ons bekend werd,
spoedden wij ons naar de plaats, waar
het ongeluk gebeurd was en toevallig
spraken wij daar een agent van politie,
d'e het onderzoek leidde en die door een
toeval als 't ware het drama gezien had.
Wij waren met ons vieren collega's
net op surveillance, toen ons op den
Helderschenweg een auto passeerde, die
in de richting Alkmaar ging. In de ver
te naderde de tram uit Alkmaar, die
vlak bij ons den straatweg passeert.
't Was ^en klein beetje nevelig, maar
overigens was het uitzicht niet slecht.
Toen de tram den weg, waar de rails
naar den anderen kant van den weg
zwenken, naderde, gaf de machinist
eenige duidelijke signalen, maar deze
werden zeer waarschijnlijk niet door de
inzittenden van de auto gehoord. In elk
geval, hoe het ook zij, plotseling hoorden
wij een ontzettenden klap en onmiddel
lijk daarop een gekraak en gerem.
De auto was juist op den overweg
door de tram in de flank gegrepen en
werd een heel eind meegesleurd. Pas na
bijna 70 Meter kwam de tram tot stil
stand-
Toen wij ter plaatse waren, zagen wij
onmiddellijk, dat hier in elk geval drie
dooden te betreuren waren. Want de
auto was gedeeltelijk voor, maar voor
een groot gedeelte onder de locomotief
terecht gekomen. Geen van de drie man
nen, die met elkaar voor in zaten, ver
roerde een vin. Zij waren dood. Ja, zij
moeten wel op slag gedood zijn geweest
En achter in den totaal vernielden
wagen lag een vierde, die natuurlijk
ernstig gewond was, maar die het be
wustzijn toch niet verloren had.
„Voorzichtig", kreunde hij zachtjes,
toen men naderde.
Dokters gewaarschuwd.
Direct werden de geneesheeren uit de
onmiddellijke omgeving gewaarschuwd
en ook de G. G. D. uit Alkmaar werd
In een minimum van tijd waren deze
allen ter plaatse doch de doktoren kon
den helaas niet anders dan bij de drie
renners den dood constateeren. Met zie
kenauto's van de firma's Met en Pauwels
uit Alkmaar werden de lijken naar het
stadsziekenhuis te Alkmaar overge
bracht en ook de gewonde werd in het
ziekenhuis opgenomen.
De auto zelf een Ford-coupé was
totaal vernield. In de auto lag een pet
van een der renners en hier en daar
agen nog enkele bloemen, die Klaas van
Xek Zaterdagmiddag gekregen had, toen
hij winnaar werd.
De familieleden der slachtoffers wer
den onmiddellijk telefonisch gewaar
schuwd en nog in den nacht kwamen
leze in Alkmaar aan.
De situatie bij den overweg.
Wij hebben onmiddellijk na het ge
beurde de situatie bij dezen zoo langza
merhand berucht geworden overweg nog
eens opgenomen. Inderdaad is deze
overweg gevaarlijk, zelfs voor hen, die
er mee bekend zijn.
Immers, wanneer men uit de richting
den Helder komt, ziet men in de verte,
links van den weg de tram naderen. De
weg zelf maakt dan een flauwe bocht.
Heel geleidelijk nadert dan de tram den
weg en passeert dien in schuine richting.
De automobilist, die ter plaatse niet
zeer goed bekend is, merkt dat bijna
niet; hij moet ervan overtuigd zijn, dat
de tram links blijft rijden en wordt dan
ook door den overweg totaal verrast.
V aarschijnlijk is dit ongeluk dan ook
uitsluitend te wijten aan onbekendheid
met dezen overweg.
De namen der slachtoffers.
De namen der slachtoffers zijn:
gedood werden Klaas van Nek Jr., 20
jaar, uit Nieuweramstel, S. W. Hoevens,
24 jaar en gehuwd, uit Amsterdam, en
P- J. Reynders, 25 en gehuwd, uit
Breda;
gewond werd Ridel uit Amsterdam,
masseur en verzorger van deze renners.
Diep onder den indruk.
Het spreekt vanzelf, dat allen, die bij
dit ongeluk aanwezig waren, diep onder
den indruk waren.
De machinist van den trein, do heer
de Groot uit Alkmaar, was geheel over
stuur en niet in staat, om de eerste mi
nuten ook maar een woord te uiten.
Doch niet alleen hij, maar ook de ren
ners, met wie de slachtoffers Zaterdag
middag nog gereden hadden in Leeu
warden en waarvan er eenigen Zondag
middag in Alkmaar reden, waren ver
slagen.
Hoe is het mogelijk! Hoe is 't moge
lijk! riep v. d. Heyden, toen hij van het
ongeluk hoorde.
En zijn koppelgenoot de Wolff, dien wij
Zondagmiddag op de Alkmaarsche Wie
lerbaan spraken, vertelde ons nog, hoe
hij den wagen zag liggen.
Wij kwamen Zondagmorgen uit
Leeuwarden, om naar Alkmaar te gaan.
Plotseling zag ik een wagen bij de
spoorbaan liggen en ik zei: Als dat niet
het wagentje van Klaas is! Mijn vriend
v. d. Heyden wilde het niet gelooven,
maar wij stopten, liepen er heen en
het was de auto van van Nek. En in den
wagen lag o.a. nog de pet van Hoevens.
Even later hoorden wij, wat er ge
beurd was.
Een goede, gezellige jongen was die
Klaas, zoo vertelden de twee koppelge-
nooten ons. Hij was altijd in de weer,
reed 6teeds met groot enthousiasme en
maakte van iedere race een echten wed
strijd. Zaterdagavond nog na de races
in Leeuwarden vermaakte hij iedereen.
En hulpvaardig als altijd bood hij Reijn-
ders aan mee rijden, omdat die den vol
genden dag toch in Alkmaar moest zijn-
En Hoevens was voor zijn eigen plezier
meegegaan. Dier reed dezen keer toeval
lig niet in Leeuwarden.
De familie van Nek wordt intusschen
wel door het noodlot achtervolgd. Pre
cies 20 jaar geleden viel Piet van Nek,
een neef van den jongen Klaas, te Leip
zig tijdens een stayerswedstrijd en brak
zijn nek. En nu de jonge Klaas, diep be
treurd door zijn familie en zijn verloof
de die bij uitzondering dezen keer niet
mee was gegaan.
Op de Alkmaarsche wielerbaan
heerschte des middags in het begin een
gedrukte stemming. Het publiek besprak
het ongeluk, de vlaggen hingen half-
stoks en de directeur der baan sprak
voor den aanvang der wedstrijden eenige
woorden van deelneming, die staande
werden aangehoord.
De toestand van Ridel.
Ridel, de masseur, wordt zooals ge
meld, in het stadsziekenhuis te Alk
maar verpleegd. Zondagmiddag maakte
hij het goed, zoodat er alle hoop op be
houd was.
De fatale kruising.
Dit is niet het eenige ongeluk, dat op
dit beruchte punt van den Heldersche-
weg heeft plaats gevonden, want hst
vorig jaar zijn hier zeker drie ernstige
aanrijdingen geweest, waarvan een met
doodelijken afloop.
Toen is door den burgemeester van
Warmenhuizen aan de directie der Ned.
Spoorwegen verzocht, om maatregelen
te nemen, die ongelukken zouden kun
nen voorkomen. Zoo zou theoretisch
althans gezien de veiligheid bevor
derd worden, wanneer de tram, komen
de uit Alkmaar, van de kruising afrem
de en de snelheid, die gewoonlijk 40
45 K.M. bedraagt, bij de kruising tot 5 k
15 K.M. gereduceerd werd.
Want men mag niet vergeten, dat de
toestand daar totaal onhoudbaar is.
Immers, de Helderecheweg is een mo
derne weg, geschikt voor snelverkeer
er deze weg wordt eiken dag en eiken
avend door honderden auto'6 bereden.
En nu wordt deze weg gekruist door een
spoorlijn, op welke lijn een vervoermid
del rijdt, dat in de jaren 1890—1900 mis
schien nog niet verouderd was, maar
dat thans wel geheel uit den tijd is. En
in verband met dit ongeluk wijzen wij
er op, dat vooral de verlichting van de
locomotief maar heel matig is, om niet
te spreken van onvoldoende.
Het verzoek van den burgemeester
van Warmenhuizen is door de Spoorwe
gen blijkbaar welwillend ontvangen,
want in dit voorjaar kwam in Warmen
huizen het bericht binnen, dat de snel
heid bij die kruising zou worden be
perkt.
Maar wat heeft de praktijk nu bewe
zen. Alleen dit: dat enkele machinisten
inderdaad de snelheid verminderden,
doch anderen met 40 50 K.M. snelheid
den Helderscheweg passeerden.
De vraag rijst nu: hebben de Spoor
wegen aan de machinisten een opdracht
gegeven, om de rijsnelheid ter plaatse te
verminderen of is er van een dergelijke
opdracht niets bekend?
Zeker is, dat de machinist van de be
wuste ongelukstram zijn vaart niet heeft
verminderd. Heeft hij het naderende
auto-tje te laat zien aankomen en kon
hij niet meer remmen?
Het zijn vraagteekens, die om oplos
sing vragen. En in elk geval moeten
hier terstond afdoende veiligheidsmaat
regelen door de Spoorwegen genomen
worden en mag hier niet volstaan wor
den met zeer gebrekkige maatregelen.
ONBEWAAKTE OVERWEGEN.
Het droevig ongeval, dat Zaterdagavond
bij Schoorldam plaats vond, geeft ons aan
leiding het volgende over te nemen uit het
tijdschrift „Weg en rail", waarin het vraag
stuk der onbewaakte overwegen in het
algemeen wordt besproken:
„Hoe groot het aantal onbewaakte over
wegen is, durven wij niet precies te zeggen,
doch wij meenen, dat dit aantal ongeveer
2500 bedraagt. Wanneer dus het ideaal „alle
spoorwegen in Nederland bewaakt" werke
lijkheid zal worden, dan moeten er 2500
spoorwegwachters worden aangesteld. Hier
mede zou dus ongeveer een jaarlijksch be
drag van 2.500.000.zijn gemoeid. Maar
gelukkig is dat niet zoo, omdat er nog ande
re factoren in het geding kunnen worden
gebracht. Want juist door diezelfde abnor
male tijden, waardoor het Spoorwegbedrijf
en de Overheid dit bedrag per jaar moeten
bezuinigen, hebben wij een leger van werk-
loozen, dat jaarlijks vele millioenen ver-
slinds. En nu ligt daar de mogelijkheid voor
een door ons bedoelde vereeniging, om haar
doel te bereiken.
Dit idee is niet nieuw, alleen heeft men
tot nu toe de Staat voor dit wagentje willen
spannen. En wij willen aantoonen, dat het
particulier initiatief dit werk zal kunnen
verrichten.
Wij stellen ons daartoe voor, uit het leger
der werkloozen 2500 overwegwachters te
recruteeren. Hoewel wij ons niet ontveinzen,
dat dit met moeilijkheden gepaard zal gaan,
zoo hebben wij toch de stellige verwachting,
dat het mogelijk zal blijken. Er zijn nog al
tijd velen, die gaarne voor de ontvangen
werkloozensteun een tegenprestatie zullen
willen leveren. Als extra attractie zou ev. de
vereeniging (die we gemakshalve de ver
eeniging „B(ewaakte) 0(ver)W(egen)" zul
len noemen) een toeslag kunnen verstrekken
van b.v. 5.per week. Vooral voor werk
loozen van om en bij de 40 jaar, voor wie de
toekomst er hopeloos uitziet, zou dit een uit
komst kunnen beteekenen, want zij hebben
thans een groote kans levenslang werkloos
te zullen blijven.
Een klein rekensommetje leert, dat dus
jaarlijks voor dit doel een bedrag beschik
baar zal moeten zijn van ruim 600.000
per jaar. Dat wil zeggen, wanneer alle
onbewaakte overwegen in bewaakte zijn ver
anderd. Voorloopig kan er mee worden vol
staan, om de meest gevaarlijke te doen be
waken en geleidelijk kan het aantal dan
worden uitgebreid, waardoor er de eerste
jaren belangrijk minder behoeft te worden
betaald".
Inderdaad, een sympathiek plan, dat over
weging ten volle waard is. Wie veel langs
den weg is in auto of bus zal er per jaar
allicht iets voor over hebben, om dit groote
gevaar te helpen bestrijden.
Hedenmorgen t© ongeveer half
7 heeft een ernstig autobus
ongeluk plaats gehad nabij d©
„Ruigenhoek" onder d© gemeen
te Noordwijkerhout
Een autobus van d© weduwe
A. v. Schie uit Katwijk, welk©
een 20-tal visschers van Katwijk
naar IJmuiden vervoerde, reed
op den Heerenweg, terwijl voor
de bus een fietser in de richting
,de Zilk" reed.
Ongeveer 50 M. voor het kruis
punt DelfwegHeerenweg stak
d© wielrijder plotseling den weg
over. De chauffeur van de auto
bus zwenkte naar rechts om een
aanrijding te voorkomen, doch
reed hierbij tegen een boom. De
inzittenden werden door elkaar
geslingerd, een 10-tal werden
min of meer ernstig gewond.
Zekere Klaas de Haas werd
met het hoofd tegen een ijzeren
stang geslingerd. De ongeluk
kig© was op slag dood. Politie
en geneeskundige hulp was
spoedig ter plaatse. Het lijk van
de Haas werd overgebracht naar
het gemeentehuis te Noordwij
kerhout, terwijl de 10 gewonden
per auto naar Katwijk zijn ver
voerd. De autobus werd geheel
vernield. De wielrijder, die het
ongeluk veroorzaakte, kreeg een
zenuwaanval.
be-
UITGIFTE EMMA-POSTZEGEL.
Ten bate van de tuberculose
strijding.
Gedurende de maanden October en No
vember zal op de postkantoren een bijzonde
re postzegel verkrijgbaar worden gesteld
met een frankeerwaarde van 6 cent en een
toeslag van 2 cent. E>e netto-opbrengst bo
ven de frankeerwaarde komt ten goede aan
de Nederlandsche Centrale Vereeniging tot
bestrijding der tuberculose.
Aan het zegel, dat de beeltenis van wijlen
H.M. de Koningin-Moeder draagt, ligt ten
grondslag een fotograisch portret, gemaakt
door den heer F. Ziegler, hoffotograafhet
is voor de gravure bederkt door den heer
W. J. Rozendaal en in staat gegraveerd
door den heer H. Seegers te Haarlem. Het
zegel sluit zich in vorm en afmetingen aan
bij de beide crisiszegels.
DOODELIJKE AANRIJDING TE
LEIDEN.
Jongetje tusschen auto en muur.
Dr. J. J. P. S., arts te Leiderdorp, reed
Zaterdagavond halfnegen met zijn auto in
matigen gang in de kom van het dorp Hoog- j
made (gem. Zoeterwoude). Plotseling kwam
de negenjarige Wolfers vlak voor zijn wagen
loopen. Dr. P. S. remde uit alle macht en
trachtte het kind op het laatste moment te
ontwijken. De ongen was echter op zoo kor
ten afstand voor den auto, dat ór. P. S. een
ongeluk niet kon voorkomen. Het kind werd
tusschen den auto en een muur bekneld en
was onmiddellijk dood. Dr. P. S. treft naar
bij informatie bleek, geen schuld. In de 20
jaar, dat hij apto rijdt, is dit de eerste maal,
dat hij een ongeval veroorzaakte.
SLACHTOFFER GASVERGIFTIGING
TE GRONINGEN.
Oude heer in een keukentje tegen
gaskraan terechtgekomen.
De dochter van den 67-jarigen D. V., wo-1
nende in de Gerbrand Bakkerstraat te Gro
ningen, kwam Zondagavond tegen kwart
voor elven thuis. Zij bemerkte, dat uit de
keuken een sterke gasluebt kwam. Toen zij
daar binnenkwam, vond zij haar vader be-
wegenloos in een kuipbad zitten. De politie-
dokter Nathans, heeft nog getracht den
ouden man bij te brengen, doch hij bleek
reeds te zijn overleden. Het schijnt dat hij
in het kleine keukentje tegen de gaskraan is
terecht gekomen. De heer V. was alleen
thuis.
MEISJE DOOR TREIN GEDOOD.
Hond sloeg op hol.
Te ongeveer tien uur Zaterdagmorgen is
op den onbewaakten overweg aan de Breede-
straat te Herveld (gem. Valburg) het zeven
jarig dochtertje van den landbouwer J. v. d.
Pol door den sneltrein gegrepen en ongeveer
50 M meegesleept. De kleine was vreeselijk
verminkt en op slag dood. Het meisje bevond
zich met een zusje op een hondenkar, waar
van de hond op hol sloeg toen de trein in
aantocht was. Het andere kind en de hond be
kwamen geen letsel.
(Niet officieel)
5e Klasse, lste LtJri
Trekking van Maandag 17 September 1934
Hooge Prijien
f 1000.— 4267 14855 18587
f 400.— 90 1476 3485 11449 11542 13345 19323
22061
t 200.— 10078 10129 22095 22632
f 100.— 13/7 3234 4225 4864 5924 11983 19375
22191
Prtjien van f 70.—
405 634 719 785 915 1205 1295 1301
1309 1346 1413 1415 1735 1772 1784 2404
2842 2881 2971 3057 3129 3211 3575 3811
3879 3885 3919 4018 4128 4180 4222 4258
4325 4349 4426 4501 4586 4654 4698 4847
4875 4877 5198 5253 5292 5433 5484 5500
5619 5754 5903 5981 6056 6239 3337 6449
6570 6703 6980 7044 7122 7135 7509 7721
7766 7819 8118 8172 8216 8288 8333 8347
8351 8358 8446 8451 8755 8774 8850 9000
9080 9205 9365 9391 9392 9412 9414 9556
9608 9772 10185 10219 10285 10297 10369 10380
10547 10630 10648 10862 10887 10924 10965 11066
11313 11434 11682 11689 11858 12460 12492 12543
12656 12835 13673 13955 13981 14364 14379 14418
14510 14555 14904 15010 15024 15086 15128 15142
15431 15460 15469 15823 16077 16313 16427 16557
17024 17181 17449 17489 17596 17748 17922 17962
18329 18414 18418 18738 18851 18929 19046 19244
19247 19325 19481 19509 19528 19662 19981 20160
20170 20239 20277 20567 20621 20642 20766 20962
21013 21026 21119 21165 21166 21258 21346 21819
21975 22110 22140 22203 22270 22376 22384 22723
22930 22944 22990 23397
23474
23514 23524 23543
23624 23780
23960
Nieten
45
102
112
166
240
252
350
394
428
450
483
496
536
547
566
605
616
637
683
691
733
820
854
860
925
938
977
978
990
1000
1005
1049
1088
1165
1193
1202
1241
1416
1451
1565
1590
1631
1662
1737
1823
1837
1973
3097
2166
2252
2339
2382
2443
2455
2703
2734
2757
2760
2919
2969
3117
3123
3190
3215
3349
3424
3479
3542
3550
3578
3592
3640
3690
3777
3865
3897
4014
4044
4063
4260
4264
4276
4296
4371
4416
4428
4436
4440
4498
4518
4553
4794
4909
4917
5174
5221
5225
5236
5239
5243
5346
5446
5587
5607
5610
5634
5652
5748
5787
5846
5955
9UÊ
6032
6096
6124
6406
6415
6422
6456
6561
6624
6711
6753
6797
6820
6911
6917
6929
6943
7007
7053
7190
7217
7249
7267
7270
7349
7351
7367
7370
7410
7450
7483
7510
7676
7753
7771
7800
7822
7856
7878
7883
7955
8057
8073
8164
8249
8255
8331
8332
8349
8368
8388
8424
8435
8481
8502
8500
8518
8535
8567
8579
8599
8623
8661
8689
8738
8740
8754
9044
9086
9093
9112
9143
9210
9235
9270
9345
9416
9466
9491
9579
9599
9658
9729
9762
9811
9847
9848
9869
9914
9926
9928
9969
10086
10093
10144 10150
10198
10215
10477
10524 10583
10590
10602
10634
10636 10669 10701 10711 10765 10837 10861 10954
10958 11071 11077 11143 11158 11198 11218 11297
11320 11364 11369 11439 11446 11503 11517 11533
11560 11576 11691 11709 11795 11800 11842 11918
11932 11954 12008 12049 12113 12187 12216 12293
12308 12366 12377 12381 12504 12580 12592 12620
12693 12697 12800 12844 12852 12902 12978 12983
13025 13035 13039 13061 13083 13191 13195 13290
13336 13498 13535 13647 13692 13776 13817 13862
14011 14041 14072 14079 14100 14218 14227 14288
14362 14368 14434 14550 14562 14622 14628 14785
14830 14868 14976 15012 15030 15194 15316 15322
15349 15454 15498 15522 15555 15565 15596 15649
15653 15729 15765 15787 16117 16204 16352 16544
16638 16661 16714 16837 16913 16923 16928 16992
17098 17158 17171 17172 17175 17178 17189 17201
17249 10262 17269 17289 17320 17366 17373 17429
17488 17505 17529 17533 17554 17592 17669 17683
17718 17742 17769 17810 17822 17828 17892 17963
17970 17977 18067 18135 18158 18260 18354 18378
18415 18447 18512 18520 18521 18549 18592 18621
18683 18685 18755 18774 18809 18853 18879 18891
18986 190Q0 19032 19085 19087 19094 19226 19238
19353 19355 19365 19479 19500 19521 19534 19569
19588 .19824 19825 20066 20193 20270 20320 20354
20426 ,20532 20597 20700 20757 20791 20845 20854
20915 20955 20959 21038 21044 21061 21112 21229
21243 21348 21354 21426 21444 21449 21452 21524
21662 21663 21688 21704 21881 21912 21944 22018
22074 22148 22338 22430 22433 22460 22692 22733
22814 22815 22988 22989 22994 23072 23151 23208
23271 23390 23405 23540 23605 23656 23711 23718
23748 23767 23811 23841 23842 23846 23860 23906
23911 23929
KETELONTPLOFFING OP EEN BOOT
MET VEE.
Enkele dieren op slag gedood.
Toen de stoomboot van de firma Hoekstra
en Vleeschouwer te Oldeboorn (Fr.) gister
morgen met een lading vee naar de veemarkt
te Leeuwarden voer, sprong even buiten het
dorp de stoomketel in stukken. Het kokende
water spatte alle kanten uit.
Het zich in de boot bevindende vee be
kwam, zulke ernstige brandwonden, dat en
kele koeien onmiddellijk dood waren en som
mige moesten worden afgemaakt. De beman
ning kon zich redden, door onmiddellijk de
boot te verlaten, waarna met veel moeite het
overige vee uit de boot is gehaald.
DE ONBEWAAKTE EISCHT
NOGMAALS....
Autobus door trein gegrepen;
dame ernstig gewond.
Hedenmorgen te ongeveer 8
uur werd op den onbewaakten
overweg aan den Borkhorster-
weg te Spankereq bij Dieren d©
particulier© autobus van d«
firma Aandewlel door een uit
Bussum komende trein gegrepen
en geheel vernield. De echt
genoot© van ds. Ort uit Span
keren, die in de autobus zat,
werd ernstig gewond.
Mevr. Ort zou met de Spanker-
sche meisjesvereeniging een
reisje naar Amsterdam maken.
De meisjes wachtten op mevr.
O., die van buis was gehaald
met de autobus op den rijks
weg. Het uitzicht ter plaatse is
goed. Vermoedelijk is de chauf
feur, die als een goed rijder be
kend staat, dpor de zon ver
blind. i
JAMMERLIJK VERDRONKEN.
Gisteravond is in een onbewaakt
oogenblik het 2-jarig dochtertje van de
familie van Drie uit de Birk onder de
gemeente Amersfoort, tijdens het spelen
in een sloot geraakt en jammerlijk ver
dronken.
KORTE BERICHTEN.
- lp een dezer dagen'te Amsterdam ge
houden ledenvergadering van de vrijz. dem.
I vereeniging te Amsterdam werd tot voorzit-
ter -gekozen prof: dr. D. van Embden. Tot
nieuwe leden- van bestuur' werden in be-
ktaandê vdcatüres gekozen mevr. Goudsmit—
1 Geerkens en mr. H. Fortuin.