Drie bekende wielrenners verongelukt Hun auto door de tram gegrepen. De renners op slag gedood. !BUuwdand Wielrijder veroorzaakt autobus-ongeluk. Staatslolecij. Stad en Omgeving opgebeld. Een inzittende op slag gedood. Wielrijder kreeg een zenuwtoeval. Op den onbewaakt-en overweg te Schoorldam is Zaterdag avond een ernstig ongeluk ge beurd, dat aan drie bekende Nederlandsche wielrenners het leven heeft gekost, n.1. aan Klaas van Nek Jr., S. W- Hoe- vens en P JReinders. Een vierde, de masseur en ver zorger Ridel, werd zwaar ge wond. Deze drie renners hadden Zaterdag middag op de wielerbaan in Leeuwarden gereden en waren des avonds met elkaar met den wagen van Klaas van Nek weer weggereden, omdat oa. Klaas van Nek gistermiddag (Zondag) op de wielerbaan te Gouda moest rijden. Men reed over den afsluitdijk naar Alkmaar met den jongen van Nek aan het stuur. Alle drie renners zaten voor in, terwijl hun verzorger Ridel uit Amsterdam, achter in den wagen zat, midden tus- schen de koffers en de bloemen. Want de jonge Klaas van Nek had in Leeu warden succesvol gereden, had in een klassementwedstrijd een eersten en in den koppelwedstrijd een tweeden prijs gewonnen. Zoo naderde men Schoorldam en op den Helderschenweg, die altijd zeer goed te berijden is, werd er een flink, maar geen woest vaartje ingezet. En toen gebeurde het Een toevallige ooggetuige ver telt. Zondagmorgen, zoodra de ontstellen de mededeeling bij ons bekend werd, spoedden wij ons naar de plaats, waar het ongeluk gebeurd was en toevallig spraken wij daar een agent van politie, d'e het onderzoek leidde en die door een toeval als 't ware het drama gezien had. Wij waren met ons vieren collega's net op surveillance, toen ons op den Helderschenweg een auto passeerde, die in de richting Alkmaar ging. In de ver te naderde de tram uit Alkmaar, die vlak bij ons den straatweg passeert. 't Was ^en klein beetje nevelig, maar overigens was het uitzicht niet slecht. Toen de tram den weg, waar de rails naar den anderen kant van den weg zwenken, naderde, gaf de machinist eenige duidelijke signalen, maar deze werden zeer waarschijnlijk niet door de inzittenden van de auto gehoord. In elk geval, hoe het ook zij, plotseling hoorden wij een ontzettenden klap en onmiddel lijk daarop een gekraak en gerem. De auto was juist op den overweg door de tram in de flank gegrepen en werd een heel eind meegesleurd. Pas na bijna 70 Meter kwam de tram tot stil stand- Toen wij ter plaatse waren, zagen wij onmiddellijk, dat hier in elk geval drie dooden te betreuren waren. Want de auto was gedeeltelijk voor, maar voor een groot gedeelte onder de locomotief terecht gekomen. Geen van de drie man nen, die met elkaar voor in zaten, ver roerde een vin. Zij waren dood. Ja, zij moeten wel op slag gedood zijn geweest En achter in den totaal vernielden wagen lag een vierde, die natuurlijk ernstig gewond was, maar die het be wustzijn toch niet verloren had. „Voorzichtig", kreunde hij zachtjes, toen men naderde. Dokters gewaarschuwd. Direct werden de geneesheeren uit de onmiddellijke omgeving gewaarschuwd en ook de G. G. D. uit Alkmaar werd In een minimum van tijd waren deze allen ter plaatse doch de doktoren kon den helaas niet anders dan bij de drie renners den dood constateeren. Met zie kenauto's van de firma's Met en Pauwels uit Alkmaar werden de lijken naar het stadsziekenhuis te Alkmaar overge bracht en ook de gewonde werd in het ziekenhuis opgenomen. De auto zelf een Ford-coupé was totaal vernield. In de auto lag een pet van een der renners en hier en daar agen nog enkele bloemen, die Klaas van Xek Zaterdagmiddag gekregen had, toen hij winnaar werd. De familieleden der slachtoffers wer den onmiddellijk telefonisch gewaar schuwd en nog in den nacht kwamen leze in Alkmaar aan. De situatie bij den overweg. Wij hebben onmiddellijk na het ge beurde de situatie bij dezen zoo langza merhand berucht geworden overweg nog eens opgenomen. Inderdaad is deze overweg gevaarlijk, zelfs voor hen, die er mee bekend zijn. Immers, wanneer men uit de richting den Helder komt, ziet men in de verte, links van den weg de tram naderen. De weg zelf maakt dan een flauwe bocht. Heel geleidelijk nadert dan de tram den weg en passeert dien in schuine richting. De automobilist, die ter plaatse niet zeer goed bekend is, merkt dat bijna niet; hij moet ervan overtuigd zijn, dat de tram links blijft rijden en wordt dan ook door den overweg totaal verrast. V aarschijnlijk is dit ongeluk dan ook uitsluitend te wijten aan onbekendheid met dezen overweg. De namen der slachtoffers. De namen der slachtoffers zijn: gedood werden Klaas van Nek Jr., 20 jaar, uit Nieuweramstel, S. W. Hoevens, 24 jaar en gehuwd, uit Amsterdam, en P- J. Reynders, 25 en gehuwd, uit Breda; gewond werd Ridel uit Amsterdam, masseur en verzorger van deze renners. Diep onder den indruk. Het spreekt vanzelf, dat allen, die bij dit ongeluk aanwezig waren, diep onder den indruk waren. De machinist van den trein, do heer de Groot uit Alkmaar, was geheel over stuur en niet in staat, om de eerste mi nuten ook maar een woord te uiten. Doch niet alleen hij, maar ook de ren ners, met wie de slachtoffers Zaterdag middag nog gereden hadden in Leeu warden en waarvan er eenigen Zondag middag in Alkmaar reden, waren ver slagen. Hoe is het mogelijk! Hoe is 't moge lijk! riep v. d. Heyden, toen hij van het ongeluk hoorde. En zijn koppelgenoot de Wolff, dien wij Zondagmiddag op de Alkmaarsche Wie lerbaan spraken, vertelde ons nog, hoe hij den wagen zag liggen. Wij kwamen Zondagmorgen uit Leeuwarden, om naar Alkmaar te gaan. Plotseling zag ik een wagen bij de spoorbaan liggen en ik zei: Als dat niet het wagentje van Klaas is! Mijn vriend v. d. Heyden wilde het niet gelooven, maar wij stopten, liepen er heen en het was de auto van van Nek. En in den wagen lag o.a. nog de pet van Hoevens. Even later hoorden wij, wat er ge beurd was. Een goede, gezellige jongen was die Klaas, zoo vertelden de twee koppelge- nooten ons. Hij was altijd in de weer, reed 6teeds met groot enthousiasme en maakte van iedere race een echten wed strijd. Zaterdagavond nog na de races in Leeuwarden vermaakte hij iedereen. En hulpvaardig als altijd bood hij Reijn- ders aan mee rijden, omdat die den vol genden dag toch in Alkmaar moest zijn- En Hoevens was voor zijn eigen plezier meegegaan. Dier reed dezen keer toeval lig niet in Leeuwarden. De familie van Nek wordt intusschen wel door het noodlot achtervolgd. Pre cies 20 jaar geleden viel Piet van Nek, een neef van den jongen Klaas, te Leip zig tijdens een stayerswedstrijd en brak zijn nek. En nu de jonge Klaas, diep be treurd door zijn familie en zijn verloof de die bij uitzondering dezen keer niet mee was gegaan. Op de Alkmaarsche wielerbaan heerschte des middags in het begin een gedrukte stemming. Het publiek besprak het ongeluk, de vlaggen hingen half- stoks en de directeur der baan sprak voor den aanvang der wedstrijden eenige woorden van deelneming, die staande werden aangehoord. De toestand van Ridel. Ridel, de masseur, wordt zooals ge meld, in het stadsziekenhuis te Alk maar verpleegd. Zondagmiddag maakte hij het goed, zoodat er alle hoop op be houd was. De fatale kruising. Dit is niet het eenige ongeluk, dat op dit beruchte punt van den Heldersche- weg heeft plaats gevonden, want hst vorig jaar zijn hier zeker drie ernstige aanrijdingen geweest, waarvan een met doodelijken afloop. Toen is door den burgemeester van Warmenhuizen aan de directie der Ned. Spoorwegen verzocht, om maatregelen te nemen, die ongelukken zouden kun nen voorkomen. Zoo zou theoretisch althans gezien de veiligheid bevor derd worden, wanneer de tram, komen de uit Alkmaar, van de kruising afrem de en de snelheid, die gewoonlijk 40 45 K.M. bedraagt, bij de kruising tot 5 k 15 K.M. gereduceerd werd. Want men mag niet vergeten, dat de toestand daar totaal onhoudbaar is. Immers, de Helderecheweg is een mo derne weg, geschikt voor snelverkeer er deze weg wordt eiken dag en eiken avend door honderden auto'6 bereden. En nu wordt deze weg gekruist door een spoorlijn, op welke lijn een vervoermid del rijdt, dat in de jaren 1890—1900 mis schien nog niet verouderd was, maar dat thans wel geheel uit den tijd is. En in verband met dit ongeluk wijzen wij er op, dat vooral de verlichting van de locomotief maar heel matig is, om niet te spreken van onvoldoende. Het verzoek van den burgemeester van Warmenhuizen is door de Spoorwe gen blijkbaar welwillend ontvangen, want in dit voorjaar kwam in Warmen huizen het bericht binnen, dat de snel heid bij die kruising zou worden be perkt. Maar wat heeft de praktijk nu bewe zen. Alleen dit: dat enkele machinisten inderdaad de snelheid verminderden, doch anderen met 40 50 K.M. snelheid den Helderscheweg passeerden. De vraag rijst nu: hebben de Spoor wegen aan de machinisten een opdracht gegeven, om de rijsnelheid ter plaatse te verminderen of is er van een dergelijke opdracht niets bekend? Zeker is, dat de machinist van de be wuste ongelukstram zijn vaart niet heeft verminderd. Heeft hij het naderende auto-tje te laat zien aankomen en kon hij niet meer remmen? Het zijn vraagteekens, die om oplos sing vragen. En in elk geval moeten hier terstond afdoende veiligheidsmaat regelen door de Spoorwegen genomen worden en mag hier niet volstaan wor den met zeer gebrekkige maatregelen. ONBEWAAKTE OVERWEGEN. Het droevig ongeval, dat Zaterdagavond bij Schoorldam plaats vond, geeft ons aan leiding het volgende over te nemen uit het tijdschrift „Weg en rail", waarin het vraag stuk der onbewaakte overwegen in het algemeen wordt besproken: „Hoe groot het aantal onbewaakte over wegen is, durven wij niet precies te zeggen, doch wij meenen, dat dit aantal ongeveer 2500 bedraagt. Wanneer dus het ideaal „alle spoorwegen in Nederland bewaakt" werke lijkheid zal worden, dan moeten er 2500 spoorwegwachters worden aangesteld. Hier mede zou dus ongeveer een jaarlijksch be drag van 2.500.000.zijn gemoeid. Maar gelukkig is dat niet zoo, omdat er nog ande re factoren in het geding kunnen worden gebracht. Want juist door diezelfde abnor male tijden, waardoor het Spoorwegbedrijf en de Overheid dit bedrag per jaar moeten bezuinigen, hebben wij een leger van werk- loozen, dat jaarlijks vele millioenen ver- slinds. En nu ligt daar de mogelijkheid voor een door ons bedoelde vereeniging, om haar doel te bereiken. Dit idee is niet nieuw, alleen heeft men tot nu toe de Staat voor dit wagentje willen spannen. En wij willen aantoonen, dat het particulier initiatief dit werk zal kunnen verrichten. Wij stellen ons daartoe voor, uit het leger der werkloozen 2500 overwegwachters te recruteeren. Hoewel wij ons niet ontveinzen, dat dit met moeilijkheden gepaard zal gaan, zoo hebben wij toch de stellige verwachting, dat het mogelijk zal blijken. Er zijn nog al tijd velen, die gaarne voor de ontvangen werkloozensteun een tegenprestatie zullen willen leveren. Als extra attractie zou ev. de vereeniging (die we gemakshalve de ver eeniging „B(ewaakte) 0(ver)W(egen)" zul len noemen) een toeslag kunnen verstrekken van b.v. 5.per week. Vooral voor werk loozen van om en bij de 40 jaar, voor wie de toekomst er hopeloos uitziet, zou dit een uit komst kunnen beteekenen, want zij hebben thans een groote kans levenslang werkloos te zullen blijven. Een klein rekensommetje leert, dat dus jaarlijks voor dit doel een bedrag beschik baar zal moeten zijn van ruim 600.000 per jaar. Dat wil zeggen, wanneer alle onbewaakte overwegen in bewaakte zijn ver anderd. Voorloopig kan er mee worden vol staan, om de meest gevaarlijke te doen be waken en geleidelijk kan het aantal dan worden uitgebreid, waardoor er de eerste jaren belangrijk minder behoeft te worden betaald". Inderdaad, een sympathiek plan, dat over weging ten volle waard is. Wie veel langs den weg is in auto of bus zal er per jaar allicht iets voor over hebben, om dit groote gevaar te helpen bestrijden. Hedenmorgen t© ongeveer half 7 heeft een ernstig autobus ongeluk plaats gehad nabij d© „Ruigenhoek" onder d© gemeen te Noordwijkerhout Een autobus van d© weduwe A. v. Schie uit Katwijk, welk© een 20-tal visschers van Katwijk naar IJmuiden vervoerde, reed op den Heerenweg, terwijl voor de bus een fietser in de richting ,de Zilk" reed. Ongeveer 50 M. voor het kruis punt DelfwegHeerenweg stak d© wielrijder plotseling den weg over. De chauffeur van de auto bus zwenkte naar rechts om een aanrijding te voorkomen, doch reed hierbij tegen een boom. De inzittenden werden door elkaar geslingerd, een 10-tal werden min of meer ernstig gewond. Zekere Klaas de Haas werd met het hoofd tegen een ijzeren stang geslingerd. De ongeluk kig© was op slag dood. Politie en geneeskundige hulp was spoedig ter plaatse. Het lijk van de Haas werd overgebracht naar het gemeentehuis te Noordwij kerhout, terwijl de 10 gewonden per auto naar Katwijk zijn ver voerd. De autobus werd geheel vernield. De wielrijder, die het ongeluk veroorzaakte, kreeg een zenuwaanval. be- UITGIFTE EMMA-POSTZEGEL. Ten bate van de tuberculose strijding. Gedurende de maanden October en No vember zal op de postkantoren een bijzonde re postzegel verkrijgbaar worden gesteld met een frankeerwaarde van 6 cent en een toeslag van 2 cent. E>e netto-opbrengst bo ven de frankeerwaarde komt ten goede aan de Nederlandsche Centrale Vereeniging tot bestrijding der tuberculose. Aan het zegel, dat de beeltenis van wijlen H.M. de Koningin-Moeder draagt, ligt ten grondslag een fotograisch portret, gemaakt door den heer F. Ziegler, hoffotograafhet is voor de gravure bederkt door den heer W. J. Rozendaal en in staat gegraveerd door den heer H. Seegers te Haarlem. Het zegel sluit zich in vorm en afmetingen aan bij de beide crisiszegels. DOODELIJKE AANRIJDING TE LEIDEN. Jongetje tusschen auto en muur. Dr. J. J. P. S., arts te Leiderdorp, reed Zaterdagavond halfnegen met zijn auto in matigen gang in de kom van het dorp Hoog- j made (gem. Zoeterwoude). Plotseling kwam de negenjarige Wolfers vlak voor zijn wagen loopen. Dr. P. S. remde uit alle macht en trachtte het kind op het laatste moment te ontwijken. De ongen was echter op zoo kor ten afstand voor den auto, dat ór. P. S. een ongeluk niet kon voorkomen. Het kind werd tusschen den auto en een muur bekneld en was onmiddellijk dood. Dr. P. S. treft naar bij informatie bleek, geen schuld. In de 20 jaar, dat hij apto rijdt, is dit de eerste maal, dat hij een ongeval veroorzaakte. SLACHTOFFER GASVERGIFTIGING TE GRONINGEN. Oude heer in een keukentje tegen gaskraan terechtgekomen. De dochter van den 67-jarigen D. V., wo-1 nende in de Gerbrand Bakkerstraat te Gro ningen, kwam Zondagavond tegen kwart voor elven thuis. Zij bemerkte, dat uit de keuken een sterke gasluebt kwam. Toen zij daar binnenkwam, vond zij haar vader be- wegenloos in een kuipbad zitten. De politie- dokter Nathans, heeft nog getracht den ouden man bij te brengen, doch hij bleek reeds te zijn overleden. Het schijnt dat hij in het kleine keukentje tegen de gaskraan is terecht gekomen. De heer V. was alleen thuis. MEISJE DOOR TREIN GEDOOD. Hond sloeg op hol. Te ongeveer tien uur Zaterdagmorgen is op den onbewaakten overweg aan de Breede- straat te Herveld (gem. Valburg) het zeven jarig dochtertje van den landbouwer J. v. d. Pol door den sneltrein gegrepen en ongeveer 50 M meegesleept. De kleine was vreeselijk verminkt en op slag dood. Het meisje bevond zich met een zusje op een hondenkar, waar van de hond op hol sloeg toen de trein in aantocht was. Het andere kind en de hond be kwamen geen letsel. (Niet officieel) 5e Klasse, lste LtJri Trekking van Maandag 17 September 1934 Hooge Prijien f 1000.— 4267 14855 18587 f 400.— 90 1476 3485 11449 11542 13345 19323 22061 t 200.— 10078 10129 22095 22632 f 100.— 13/7 3234 4225 4864 5924 11983 19375 22191 Prtjien van f 70.— 405 634 719 785 915 1205 1295 1301 1309 1346 1413 1415 1735 1772 1784 2404 2842 2881 2971 3057 3129 3211 3575 3811 3879 3885 3919 4018 4128 4180 4222 4258 4325 4349 4426 4501 4586 4654 4698 4847 4875 4877 5198 5253 5292 5433 5484 5500 5619 5754 5903 5981 6056 6239 3337 6449 6570 6703 6980 7044 7122 7135 7509 7721 7766 7819 8118 8172 8216 8288 8333 8347 8351 8358 8446 8451 8755 8774 8850 9000 9080 9205 9365 9391 9392 9412 9414 9556 9608 9772 10185 10219 10285 10297 10369 10380 10547 10630 10648 10862 10887 10924 10965 11066 11313 11434 11682 11689 11858 12460 12492 12543 12656 12835 13673 13955 13981 14364 14379 14418 14510 14555 14904 15010 15024 15086 15128 15142 15431 15460 15469 15823 16077 16313 16427 16557 17024 17181 17449 17489 17596 17748 17922 17962 18329 18414 18418 18738 18851 18929 19046 19244 19247 19325 19481 19509 19528 19662 19981 20160 20170 20239 20277 20567 20621 20642 20766 20962 21013 21026 21119 21165 21166 21258 21346 21819 21975 22110 22140 22203 22270 22376 22384 22723 22930 22944 22990 23397 23474 23514 23524 23543 23624 23780 23960 Nieten 45 102 112 166 240 252 350 394 428 450 483 496 536 547 566 605 616 637 683 691 733 820 854 860 925 938 977 978 990 1000 1005 1049 1088 1165 1193 1202 1241 1416 1451 1565 1590 1631 1662 1737 1823 1837 1973 3097 2166 2252 2339 2382 2443 2455 2703 2734 2757 2760 2919 2969 3117 3123 3190 3215 3349 3424 3479 3542 3550 3578 3592 3640 3690 3777 3865 3897 4014 4044 4063 4260 4264 4276 4296 4371 4416 4428 4436 4440 4498 4518 4553 4794 4909 4917 5174 5221 5225 5236 5239 5243 5346 5446 5587 5607 5610 5634 5652 5748 5787 5846 5955 9UÊ 6032 6096 6124 6406 6415 6422 6456 6561 6624 6711 6753 6797 6820 6911 6917 6929 6943 7007 7053 7190 7217 7249 7267 7270 7349 7351 7367 7370 7410 7450 7483 7510 7676 7753 7771 7800 7822 7856 7878 7883 7955 8057 8073 8164 8249 8255 8331 8332 8349 8368 8388 8424 8435 8481 8502 8500 8518 8535 8567 8579 8599 8623 8661 8689 8738 8740 8754 9044 9086 9093 9112 9143 9210 9235 9270 9345 9416 9466 9491 9579 9599 9658 9729 9762 9811 9847 9848 9869 9914 9926 9928 9969 10086 10093 10144 10150 10198 10215 10477 10524 10583 10590 10602 10634 10636 10669 10701 10711 10765 10837 10861 10954 10958 11071 11077 11143 11158 11198 11218 11297 11320 11364 11369 11439 11446 11503 11517 11533 11560 11576 11691 11709 11795 11800 11842 11918 11932 11954 12008 12049 12113 12187 12216 12293 12308 12366 12377 12381 12504 12580 12592 12620 12693 12697 12800 12844 12852 12902 12978 12983 13025 13035 13039 13061 13083 13191 13195 13290 13336 13498 13535 13647 13692 13776 13817 13862 14011 14041 14072 14079 14100 14218 14227 14288 14362 14368 14434 14550 14562 14622 14628 14785 14830 14868 14976 15012 15030 15194 15316 15322 15349 15454 15498 15522 15555 15565 15596 15649 15653 15729 15765 15787 16117 16204 16352 16544 16638 16661 16714 16837 16913 16923 16928 16992 17098 17158 17171 17172 17175 17178 17189 17201 17249 10262 17269 17289 17320 17366 17373 17429 17488 17505 17529 17533 17554 17592 17669 17683 17718 17742 17769 17810 17822 17828 17892 17963 17970 17977 18067 18135 18158 18260 18354 18378 18415 18447 18512 18520 18521 18549 18592 18621 18683 18685 18755 18774 18809 18853 18879 18891 18986 190Q0 19032 19085 19087 19094 19226 19238 19353 19355 19365 19479 19500 19521 19534 19569 19588 .19824 19825 20066 20193 20270 20320 20354 20426 ,20532 20597 20700 20757 20791 20845 20854 20915 20955 20959 21038 21044 21061 21112 21229 21243 21348 21354 21426 21444 21449 21452 21524 21662 21663 21688 21704 21881 21912 21944 22018 22074 22148 22338 22430 22433 22460 22692 22733 22814 22815 22988 22989 22994 23072 23151 23208 23271 23390 23405 23540 23605 23656 23711 23718 23748 23767 23811 23841 23842 23846 23860 23906 23911 23929 KETELONTPLOFFING OP EEN BOOT MET VEE. Enkele dieren op slag gedood. Toen de stoomboot van de firma Hoekstra en Vleeschouwer te Oldeboorn (Fr.) gister morgen met een lading vee naar de veemarkt te Leeuwarden voer, sprong even buiten het dorp de stoomketel in stukken. Het kokende water spatte alle kanten uit. Het zich in de boot bevindende vee be kwam, zulke ernstige brandwonden, dat en kele koeien onmiddellijk dood waren en som mige moesten worden afgemaakt. De beman ning kon zich redden, door onmiddellijk de boot te verlaten, waarna met veel moeite het overige vee uit de boot is gehaald. DE ONBEWAAKTE EISCHT NOGMAALS.... Autobus door trein gegrepen; dame ernstig gewond. Hedenmorgen te ongeveer 8 uur werd op den onbewaakten overweg aan den Borkhorster- weg te Spankereq bij Dieren d© particulier© autobus van d« firma Aandewlel door een uit Bussum komende trein gegrepen en geheel vernield. De echt genoot© van ds. Ort uit Span keren, die in de autobus zat, werd ernstig gewond. Mevr. Ort zou met de Spanker- sche meisjesvereeniging een reisje naar Amsterdam maken. De meisjes wachtten op mevr. O., die van buis was gehaald met de autobus op den rijks weg. Het uitzicht ter plaatse is goed. Vermoedelijk is de chauf feur, die als een goed rijder be kend staat, dpor de zon ver blind. i JAMMERLIJK VERDRONKEN. Gisteravond is in een onbewaakt oogenblik het 2-jarig dochtertje van de familie van Drie uit de Birk onder de gemeente Amersfoort, tijdens het spelen in een sloot geraakt en jammerlijk ver dronken. KORTE BERICHTEN. - lp een dezer dagen'te Amsterdam ge houden ledenvergadering van de vrijz. dem. I vereeniging te Amsterdam werd tot voorzit- ter -gekozen prof: dr. D. van Embden. Tot nieuwe leden- van bestuur' werden in be- ktaandê vdcatüres gekozen mevr. Goudsmit— 1 Geerkens en mr. H. Fortuin.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1934 | | pagina 11