Amstecdamscfie Sieucs
JiuHst £H Wetenschap
Jituwieuws
Nederland neemtdeel aan deMelbourne-race
«v.
Luchtvaart
De nieuwe Douglas~machin@ ingeschreven.
Nadere bijzonderheden.
WILHELMINA KLEY t
Zaterdagmiddag is te Amsterdam plotse
ling op 88-jarige leeftijd overleden de too-
neelspeelster Wilhelmina Kley.
De overledene is langen tijd verbonden
feweest aan het Rotterdamsch-Hofstad
ooneel en daarna bij het gezelschap van
van der Lugt.
Een van haar succesrollen was o.a. de
doublure van vrouw Frochard en zuster
Geneviére in „De Twee Weezen".
Haar levensloop.
Wilhelmina Elisabeth Kley is in Novem
ber 1848 te Rotterdam geboren. Haar eer
ste optreden was in Antweipen onder lei
ding van Victor Driessens in den Vlaam-
schen schouwburg. Daarna is zij naar Hol
land vertrokken en heeft daar bij verschil
lende gezelschappen opgetreden, o.a. in Am
sterdam bij het gezelschap van Lier en bij
de Nederlandsche Tooneel Vereniging. Zij
ti-ad vooral in karakterrollen op o.a. in
..Eenzamen" en als Catharina in „Vriend
Frits" terwijl zij groot succes oogstte in
„De Twee Weezen" als vrouw Frochard.
Met het Rotterdamsche Tooneelgezelschap
heeft zij een reis medegemaakt naar Lon
den en met de Nederlandsche Tooneel Ver-
eeniging naar Berlijn. Ongeveer 8 jaar ge
leden heeft zij afscheid van het tooneel ge
nomen,
KINDER-MATINEE.
De matinee van Zaterdag, welke aan
vankelijk alleen bestemd was voor leer
lingen der Koorklassen en de jongens
van het Knapenkoor, doch waarvan, in
verband met de beschikbare ruimte in
de schouwburg „Harmonie", ook andere
kinderen mochten profiteeren, ie in alle
opzichten geslaagd. Daar wae kinder
vreugde en het was werkelijk een waar
genoegen deze groote kinderschaar zoo
te zien genieten. De heer Corn. Jonker,
van wien deze matinee uitging heette
allereerst de kinderen welkom en deel
de mede, dat, hoewel er ca. 600 kinderen
aanwezig waren, hij er nog honderden
had moeten teleurstellen, aan welke hij
tot zijn spijt geen plaatsje kon aanbie
den.
Na deze korte inleiding verzocht de
heer Jonker den heer Eli Prins aan te
vangen met het verhaal „De vreemde
Reis". De heer Prins raadde de kinderen
aan hun oogen een oogenblikje te sluiten
er goed naar hem te luisteren. En te
recht zooals hij voorspelde zag men in
z'n verbeelding het stationstafereeltje,
het drukke gedoe vóór het vertrek van
een trein, waarmede het verhaal werd
aangevangen. Op de hem eigen prettige
en duidelijke wijze voorgedragen kreeg
men 'n verhaal o.a. van een jongen, die zich
zijn vacantie-reis bijna zag ontgaan, om
dat hij, bang te laat voor den trein te
komen, over de afsluitboom was geklom
men, een caad die eigenlijk niet onge
straft mocht blijven, doch waarvoor de
hoofdconducteur een tot aller bevredi'
ging goede oplossing bracht.
Bij het tweede gedeelte van het ver
haal bracht de heer Prins ons in een
hotel waar de vreemdste dingen ge
schiedden en waarbij bleek, dat de bijna
voor den trein te laat komende jongen
een bolleboos was in het bereiden van
het eten tot groote vreugde van zijn
reismakkers.
Bij dit verhaal klonk af en toe de
gulle lach der kinderen. De heer Prins
kon echter zijn verhaal niet voleindi
gen, daar er nog meer op het program
ma stond. Hij vertelde de kinderen ech
ter, dat zij over „De Vreemde Reis"
zeker in de toekomst nog wel meer zou
den hooren en ook zien. Hierna werd de
heer Prins hartelijk bedankt in den
vorm van een groot applaus.
Als volgende attractie stond op het
programma de Poppenkast. Bij deze zag
men nu eens niet een Jan Klaassen en
een Catrijn. Neen, de kinderen kregen
hier een poppenspel te zien getield „De
zieke Prinses." En dat dit spel door de
kinderen goed ontvangen werd bleek
uit het feit, dat zij medeleefden met de
personen, ja met de poppen spraken. De
Prinses vond het n.1. niets prettig op het
feest, dat ter eere van haar 14tienden ver
jaardag in de gouden zaal werd gegeven,
te verschijnen en om daaraan te ont
komen hield ze zich ziek.
't Spreekt vanzelf, dat het jokkentje
uitkwam en zij haar vader beloofde nim
mer meer te jokken en als er weer een
feest te harer eere werd gegeven zij
vooraan zou staan.
Op een voor de kinderen vermakelijke
wijze werd er een bord ten tooneele ge
bracht waarop met groote letters ge
schilderd was het uit 3 coupletten be
staande kellnerslied uit „De vreemde
Reis" en het was opmerkelijk hoe vlug
alle aanwezige kinderen het liedje on
der leiding van den heer Jonker uit
volle borst zongen, ja het zelfs nog eens
herhaalden.
Voor den zangwedstrijd gaven zich
vele meisjes en jongens op en men zag
bij de debutanten kinderen van 6 tot 16
jaar. Hoe aardig werden de liedjes door
de kinderen gezongen, ja er waren zelfs
duetten bij, die door de overige kinderen
met een stormachtig applaus beloond
werden. Om de jeugd zoo onbevangen te
zien en te hooren, dat is werkelijk een
van Maandag 17 September 1934
OPGAVE VAN NOORDHOLLANDSCH LANDBOUWCREDIET N. V.
(Ontvangen per draadlooze telefoon).
Koers van heden tes
Vorige
koers
1931
1934
1934
1934 A
1930
STAATSLEENINGEN.
4 NederL
4
4 Ned.-Indië
4 »/o
5K Duitschland
B ANK-INSTELLINGEN.
Amsterd. Bank
Handel Mpij. CerL v. 1000
Koloniale Bank
Ned. Ind. Handelsbank
Rotterd. Bank t
1NDUSTR. OND. BINNENL.
Alg. Kunstzijde Unie a
Berkels Fatent .at
Calvé Delft CerL
NederL Ford ex. 40 afsL
Philips GloeiL Gem. Bezit t
Unilever
INDUSTR. OND. BUITENL.
Am. Smelting
Anaconda
Bethleb. Steel a
Cities Service
Steel comm.
U. S. Leather
CULTUUR MAATSCH.
H. VA. a s i
Java Cultuur
Ned. Ind. Suiker Unie a
Vorstenlanden
Dito actions a t
MIJNBOUW,
Alg. Explor. Mij. s a
Boeton
Redjang Lebong
PETROLEUM.
Dordtsehe Petr.
Koa Petr.
Per lak -.(*«•
Continenta' Oil t ff ff
Shell Union t
RUBBERS.
Amsterd. Rubber a
Deli Bat Rubber a
Hessa Rubber a
Serbadjadi
Interc. Rubber a a
SCHEEPVAARTEN.
Koa Ned. Stoomboot
Scheepvaart Unie a
TABAKKEN.
Deli Batavia t f
Oostkust t t t
Oude Deli s i
Senembah a
NMER. SPOORWEGEN.
Atchison Topeka
Southern Railw. CerL a
Union Pacific a t
§Noteering per 50.
•Exdividend. PROLONGATIE Vorige koers
fEaclaim.
xT NIET OFFICIEEL
New-York
O011,611ff ff ff I ff ff
Bussel (Belg'a) J
Sr*01?
Madrid
Italië
102
102
lOOVa
25»/s
104
70'/»
82
331/,
22'/,
46'/,
210'/.
2151/4
7H/4
19»/g
6»/ie
1^/w
17»
18V»
378
1676/8
89
75
18'/,
11.00
132
6
154
131«/4
150'/8
91'/4
97s
4'/l8
72
456/4
66'/,
2V4
5*/s
34*/4
152
35
130
132
29'/,
9
55»/4
pl.m.
1.30
pl.m.
1.45
102
pl.m.
2.00
pl.m.
2.15
25'/,
1006/;,
25.6/8
247/8.5
41'/»
43
69'/,
104'/,
83
32Vs
33
210'/,
216J.51
71HA
215'/,
'W,-I
215'/,
714-8/4
215V4
7174-7,
oo »-*•
OD
OD
6
I674
163
168
168
132
et/,
154
150'/,
91
H-Vs
4Vi8
150'A-l
150'/,
1501-74
4Vl8
98-1/8
72
46
66
9778
9778
72'/,
2l/4
35
56
1 pCt Heden 1 pCt.
.WISSELKOEKSEN AMSTERDAM
Vorige
koer*
1 456/4
7 30i/;
58.95
9 726/.
34.65
48 14
32 62'/,
37 67'/,
36 70
20.12'/,
12.67 V,
Koeri op
heden 2 uur
1 457/.
7 30
58.90
9 72'/,
34 65
43 14
32 65
37 60
36 65
20 15
U 67'/,
groot genoegen. De heer Jonker zorgde
er natuurlijk voor, dat alle mededing
sters en mededingers een prijs kregen
en dus allen voldaan het podium ver
lieten.
Tot slot kreeg men een film te zien
van Een huwelijk op Vrijdag den der
tienden.
De heer Jonker bedankte de kinderen
voor hunne aanwezigheid en hoopte dat
zij veel genoegen hadden gehad, hetgeen
hem al reeds was gebleken uit de groote
aandacht waarmede een en ander ge
volgd was.
De organisator van deze matinee kan
de voldoening hebben den kinderen een
heerlijken middag bezorgd te hebben.
FEESTCONCERT AMSTERDAMSCH
CONSERVATORIUM.
Ministeriëele belangstelling.
Zaterdagavond had in de Bachzaal van
het Amsterdamsch Conservatorium te Am
sterdam het feestconcert, uitgevoerd door
leerlingen der orkest- en koorklassC, ter her
denking van het 50-jarig bestaan dezer in
stelling plaats.
Onder de aanwezigen bevonden zich Zij
ne Excellentie Mr. P. H. Marchant, minister
van Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen,
de oud-wethouder van Onderwijs te Amster
dam, de heer E. Polak en vele andere be
kenden uit de muziekwereld.
Voor de pauze werden een fragment uit
het concert van G. B. Lully—F. Weingart-
ner en het concert voor viool opus 77 in D
gr. terts van Brahms, onder leiding van den
directeur, den heer Sem Dresden, ten ge-
hoore gebracht.
In de pauze traden verschillende sprekers
op: de voorzitter van het Amsterdam Con
servatorium, Mr. J. C. de Bruyn van Me
lis- en Marienkerk, wenschte op dezen dag,
die een mijlpaal is in het leven van het Am
sterdamsch Conservatorium, allereerst Haar
te herdenken, die als beschermvrouwe altijd
blijk gaf van Hare belangstelling in het in
stituut, H.M. de Koningin-Moeder. Verder
herdacht spreker Aug. Strater, die van
19211934 voorzitter was en wiens opvol
ger spr. is. Na 'n woord van hulde aan den
directeur, den heer S. Dresden, eindigde de
voorzitter met den wensch, dat het instituut
de tweede halve eeuw zou ingaan, voortbou
wend op het verleden steunend op het heden
en de toekomst met rustig vertrouwen tege
moet ziend.
Zijne Exc. minister Marchant drukte
er zijn blijdschap over uit, dat hij door zijn
aanwezigheid uiting kon geven aan de be
langstelling die de regeering voor het Am
sterdamsch Conservatorium heeft.
De regeering moet uiteraard haar be
langstelling in woorden toonen, aldus de
minister, daar materieele bewijzen in dezen
tijd van crisis onmogelijk zijn. Buiten de
subsidie kan de regeering niet meer doen:
in deze echter zou nu een uitzondering ge
maakt worden, want als er geen onverhoed-
sche ongelukken gebeuren, zou het Amster
damsch conservatorium in het bezit komen
van een apparaat om gramophoonplaten te
maken, iets dat voor het onderwijs noodza
kelijk is.
Dat de tweede halve eeuw net zoo succes
vol zal zijn als de eerste, daaraan twijfelde
de minister niet, daar de leiding in han
den is van een man, voor wien het beste
nooit goed genoeg is.
Vervolgens spraken nog een lid van het
bestuur der Maatschappij tot bevordering
der Toonkunst en Dr. Joh. Wagenaar, di
recteur van het Koninklijk Conservatorium
te den Haag. Ter eere van het feit, dat op
het Gouden Jubileum der instelling de heer
S. Dresden het feit herdacht, dat hij tien
jaar geleden zijn functie als directeur dezer
instelling aanvaardde, werd hem namens de
leerlingen een Venetiaansche vaas voor de
directeurs-kamer aangeboden.
De heer Sem Dresden dankte net een kort
woord en sprak den wensch uit dat de aan
wezigen ook in de toekomst van hun belang
stelling in het muziekwezen blijk zouden
geven.
Na de pauze bracht de koorklasse onder
leiding van den heer A. H. Tiere a la
Musique van Charbier ten gehoore.
Met een concert voor piano, dat gecom
poneerd was door een leerling van het con
servatorium, den heer C. W. de Groot, werd
dezen goed geslaagden avond besloten.
„MALLE GEVALLEN".
De werkzaamheden aan de Loet C. Barn-
stijn-film „Malle Gevallen" zijn beëindigd.
„Malle Gevallen", gebaseerd op het bekende
boek van Hans Martin, is de eerste Neder
landsche film, waarvan het aantal buiten
opnamen ongeveer even groot is als dat der
studio-opnamen. Door dit vele buitenwerk
kon een groote variatie ontstaan, hetgeen
volgens regisseur Speyer een komische film
altijd ten goede komt. De groote opnamen
wagens hebben in de afgeloopen weken een
groot gedeelte van de provincie Zuid-Ho1-
land doorkruist. Zij waren gelijk bekend
o.a. in Leiden, bij het standbeeld van
Boerhaave, op de Kagerplassen, waar de
boottocht-scène zich afspeelde, op het stranc
ter hoogte van het z.g. Wassenaarsche Slag,
voor het duel tusschen Rolant Varno en
Adriaan van Hees, terwijl er tevens belang
rijke scènes werden vervaardigd in verschil
lende buitenwijken van Den Haag en op en
kele punten te Scheveningen. Intusschen is
het met de werkzaamheden aan deze film
niet zoo vlot gegaan als men had veronder
steld. Het weer heeft in het geheel niet mee
gewerkt, zoodat er belangrijke stagnaties
zijn ontstaan, terwijl door een defect aan
een der installaties in de Cinetone-Studios te
Amsterdam eenige kostbare opnamedagen
verloren zijn gegaan.
De première in de verschillende hoofdste
den van ons land kan binnenkort tegemoet
gezien worden.
Het scenario is naar het oorspronkelijk
manuscript van Hans Martin voor diens be
roemde boek „Malle Gevallen". Leo Meyer
was productieleider en Akos Farkas de ca
meraman. Farkas heeft, zooals men weet, ook
de Jantjes gefilmd. Architectuur is van Hans
Ledersteger.
Max Tak had de muzikale leiding en Ralph
Erwin, van wien verschillende Duitsche
Schlagers afkomstig zijn, componeerde drie
liedjes: „Geen geld en toch geen zorgen",
„Geen uur en geen dag", „Schenk me maar
wat thee".
De rollen worden vervuld door Joh. Kaart
Jr., Louis Borel Jr. en Roland Varno (de
drie studenten), Annie van Duyn, Enny
Meunier en Jopie Koopman (de drie meisjes),
Louis de Bree (de op zrn rust gestelde buur
man), Fie Carelsen (K..ty's moeder), Louis
Gimberg (Kitty's vader); Piet, de Indische
jongen (in de film is deze figuur door een
ander type vervangen (men vergete niet dat
het boek ruim twintig jaar geleden werd ge
schreven), Adriaan van Hees; mevr. Chris-
pijn-Mulder (leerares aan een meisjes
school). O.m. speelt ook Nico de Jong mee.
een pn!s te hehaleïTiTïritermatP 55
verwachten, dat het vliegtuft
zal aankomen vóór of op 29 CW lbour"e
vliegtuig zal dan w«r Het
op 7 November en wordt dan in In7- laten
verwacht bv. op 9 November, en
die vertrekken op 11 November rl In'
rneT/l94Yon A«% Tn... LA,
Aan de onzekerheid omtrent de
deelneming van de K L.M. aan de
Melbourne-race het evenement
bij uinemendheid op aviatisch ge
bied is thans, zoals we reeds eer
der meldden, thans definitief een
einde gekomen.
De K.L.M. zal ook bij deze gele
genheid den uitnemenden naam, die
zij hier en in het buitenland geniet,
hoog houden. De Nederlandsche
kleuren zullen vertegenwoordigd
zijn.
Onze luchtvaartmaatschappij
heeft ingeschreven met haar nieuw
ste toestel, de snelle Douglas
D. C. 2.
De directeur van de K.L.M., de heer A.
Plesman, heeft in een persconferentie nadere
mededeelingen over den aanstaanden tocht
gedaan.
De Douglas uitverkoren.
Aanvankelijk lag het in de bedoeling om
met de Douglas en de F. 36 naar Australië
te vliegen. In de F. 36 zouden dan passa
giers worden vervoerd en dit toestel zou ia
handicap-race meedoen; in de Douglas zou
speciaal post worden vervoerd en dit vlieg
tuig zal een snelheids- en handicaprace bei
de deelnemen. De K.L.M. had ook nog met
andere toestellen ingeschreven om in ieder
geval zeker te zijn van haar deelneming in
e race. Een F. 18-vliegtuig, zooals de Peli-
caan, zou ongetwijfeld ook in deze Mel-
bourne-vlucht een goed figuur hebben ge
slagen; doordat echter het F. 36 en de drie
22-vliegtuigen niet op tijd zijn geleverd
en doordat één F. 18-vliegtuig gereed moet
worden gemaakt voor de Kerstvlucht naar
West-Indië, beschikt de K.L.M. over onvol
doende materiaal om behalve met de Douglas
nog met een Fokker-vliegtuig te kunnen deel
nemen. Dit is vooral jammer, daar de Fok
ker-vliegtuigen tusschen Amsterdam en Ba
tavia in de laatste drie jaren zulk een regel-
^'enst hf.bben mogelijk gemaakt
Met slechts zes vliegtuigen wordt ae dienst
AmsterdamBatavia onderhouden en er is
waarschijnlijk nergens ter wereld een voor
beeld van een dergelijke prestatie van perso
neel en materiaal. Ware de F. 36 op tijd ge
reed vol met passagiers, in Australië een
verbluffenden indruk zou hebben gemaakt.
De K.L.M. moet nu helaas haar deelneming
beperken tot de Douglas D. C. 2.
Het is natuurlijk wel jammer, zoo zeide de
heer Plesman, dat het geen Hollandsch toe
stel is, waar we mee inschrijven, maar dat
kon om de zooeven genoemde reden niet.
Trouwens, Fokker heeft de licentie voor
de Douglas-toestellen en gaat ze ook voor
onze vloot bouwen. We zijn n.1. van plan
een aantal F. 36- en een aantal Douglas-
machines te doen aanmaken.
Willy Post, die op het allerlaatste
moment zich van de race terug trok.
Drie passagiers.
Er zijn drie passagiers, welke de vlucht
zullen meemaken. Een van hen, een Hollan
der, komt voor de vlucht zelfs uit Brazilië
over. De bemanning van het vliegtuig be
staat uit den gezagvoerder Parmentier,
vliegtuig-bestuurder Moll, werktuigkundige
Prins en den marconist van Brugge. Het doel
is dus een versnelde vlucht te maken naar
Australië, de kans om op deze manier echter
rustdagen op Java zijn bedoeld' on^L^l<J<
soneel van de K.N.I.L.M. en de Ned wper*
luchtvaartautoriteiten met de Douffia.
kennis te doen maken. "ader
Wij verwachten dan het vliegtuig r,
land terug vóór af op Zaterdag 27 Nov££
Mag een en ander slagen, dan i* w
bedoeling, dat dit vliegtuig daarna
Parijs wordt gezonden, waar van ic"aaT
November een internationale luchtvaart30
toonstelling wordt gehouden. tte"-
Steun van het publLL
De K.L.M. hoopt, dat het NederlandJr
publiek deze onderneming krachtig zal f
nen door veel brieven mede te geven iy*
nog steeds de juiste wijze gebleken om?
ontwikkeling van de luchtvaart kradkjftJF
bevorderen. Een dergelijke steun is praetw
voor iedere beurs mogelijk, terwijl grom
beurzen voor de verzending van een
aantal brieven kunnen zorg dragen.
hoeft geen betoog, dat vooral in phiu.,.
tische kringen zeer veel belangstelling vf'
staat voor deze vlucht. w-
Op den terugweg naar Nederland zal
zich in Indië van de normale verzending
wijze kunnen bedienen. In de week van li
17 November zijn er dus twee vertrekken
Indië, op 11 November de Douglas a]8 extra
dienst en op 14 November het normale
lijksche vertrek.
Zooals gezegd, aldus de heer Plesman
blijft de geheele uitrusting van de DC. 2in
tact, en blijven dus de 14 stoelen in de cabi
ne, ook al zijn er nu slechts drie passagier!
Er zouden meerdere passagiers medera^
men kunnen worden, voor dat geval echter
zou men slechts kortere trajecten kunnen
vliegen. De hoeveelheid mail, welke medege.
zonden zal worden, is ook nog niet bekend*
terwijl een gedeelte van de nuttige last moet
worden opgeofferd aan de noodzakelijke re-
serve-onderdeelen, welke nog niet, zooals bii
de normale vlucht langs de route kunnen
zijn uitgelegd.
We meenen dat de K.L.M. op deze wij»
het beste aan de vlucht naar Melbourne kan
deelnemen. Zij zal zeker niet, indien alle
normaal gaat, tot de laatsten behooren dit
daar aankomen. Doordat het vliegtuig niet
speciaal is ingericht, zal de K.L.M. Douglas
ook wel niet de eerste zijn, die aankomt. Ook
wij maken twee kansen en geven aan de be
manning opdracht „Make the best of it'\
Het figuur echter dat de K.L.M. in deze
vlucht hoopt te maken, is meer gericht op de
toekomst dan op het heden.
Bij de exploitatie van de Amsterdam—
Batavia dienst heeft de K.L.M. het aller
grootste belang in het scheppen van cliëntele
in Australië, en hoewel reeds eenige Austra
liërs van de Amsterdam—Batavia-route ge-
faruik maken kan dit gebruik slechts tot zijn
recht komen, indien de Amsterdam—Bata-
via-lijn door de lucht is doorgetrokken naar
Australië. De deelneming aan de Melbounie.
vlucht heeft ten doel dit fëit nader te /vra
gen, en de kansen van de Nederlandsche
luchtvaart in het Oosten te vergrooten.
Wij hopen, dat in dit licht gezien, de deel-
neming van de K.L.M. aan de Melbourne-
race de sympathie van het Nederlandsche en
Nederlandsch-Indische publiek zal wegdra
gen, hetgeen moge blijken uit hef te verzen-
den van een zoo groot mogelijke mail naai
Australië, om te toonen dat deze vlucht ge
steund wordt door geheel Nederland en Ne-
derlandsch-Indië. Het K.L.M.-vliegtuig is
waarschijnlijk het eenige vliegtuig in de race,
dat post zal vervoeren. Indien het geluk met
de bemanning van de Douglas moge zijn, dan
zullen zeker de tijdens van de Pelikaan kun
nen worden overtroffen, en naar wij hopen,
ook een even waardig resultaat kunnen wor
den bereikt als met de Kerstvlucht 1933.
Uitbreiding van den dienst?
De proef met het Douglas-vliegtuig is bo
vendien van zeer groote waarde voor de ver
dere ontwikkeling van het luchtverkeer naar
Ned.-Indië en Australië. Indien dit vliegtuig
voor den dienst Amsterdam—Batavia ge
schikt zal blijken, zal een verdubbeling van
den wekelijkschen dienst Amsterdam—Bata
via niet zijn uitgesloten. Wat dit zou betee
ken en op het post- en passagiersvervoer op
deze bijna 15.000 K.M. langen luchtweg en
voor het vervoer tusschen Amsterdam en
Batavia zal later, indien men eenmaal zoo
ver is, wel meer toegelicht worden. Een
dienst met Douglas-vliegtuigen tusschen
Amsterdam en Batavia zou in den zomer een
reistijd van 5 dagen, en in den winter een
reistijd van 6 dagen mogelijk maken. OP
deze wijze wordt het doel, om deze steden
dichter bijeen te brengen, steeds nader ge
bracht.
DE POSTVLUCHTEN OP INDIE-
De „Ijsvogel" en de „Kwartel" rijn
Djask geland.
EEN VLUCHT VAN DE K. L- M.
NAAR DE WEST?
Bij den technischen dienst van de K. L M-
op het vliegveld Waalhaven is op bet oog
blik een van de vliegtuigen van den Indiscn
dienst, de Snip, onderhanden voor een "j-
zonder doel. Het vliegtuig wordt naar v*
ter oore is gekomen, gereed gemaakt v
een door de K L. M. te ondernemen v'u
naar West-Indië. Utt#
Naar ons in verband hiermee uit Den rl ft
wordt bericht, zal er hieromtrent zeer sp
dig een mededeeling van de K. L. M-
schijnen.
WERELDRECORD AFSTANDS-
VLIEGEN VERBETERD.
Een Sovjet-Russisch vlieguig, dat Wm"®
dag te Kharakov was opgestegen en 2.a
dag was teruggekeerd en aldus gedur i
75 uur in de lucht was geweest, zou
nieuw wereldrecord afstandvliegen neD
behaald. Er werd geen enkele tussci
ding ondernomen, terwijl de afstand, w
van het aantal niet worden °Pgc8e
langs een cirkelvormig traject werd a's
legd.