Amstecdamscfie Sieucs JiuHst £H Wetenschap Jituwieuws Nederland neemtdeel aan deMelbourne-race «v. Luchtvaart De nieuwe Douglas~machin@ ingeschreven. Nadere bijzonderheden. WILHELMINA KLEY t Zaterdagmiddag is te Amsterdam plotse ling op 88-jarige leeftijd overleden de too- neelspeelster Wilhelmina Kley. De overledene is langen tijd verbonden feweest aan het Rotterdamsch-Hofstad ooneel en daarna bij het gezelschap van van der Lugt. Een van haar succesrollen was o.a. de doublure van vrouw Frochard en zuster Geneviére in „De Twee Weezen". Haar levensloop. Wilhelmina Elisabeth Kley is in Novem ber 1848 te Rotterdam geboren. Haar eer ste optreden was in Antweipen onder lei ding van Victor Driessens in den Vlaam- schen schouwburg. Daarna is zij naar Hol land vertrokken en heeft daar bij verschil lende gezelschappen opgetreden, o.a. in Am sterdam bij het gezelschap van Lier en bij de Nederlandsche Tooneel Vereniging. Zij ti-ad vooral in karakterrollen op o.a. in ..Eenzamen" en als Catharina in „Vriend Frits" terwijl zij groot succes oogstte in „De Twee Weezen" als vrouw Frochard. Met het Rotterdamsche Tooneelgezelschap heeft zij een reis medegemaakt naar Lon den en met de Nederlandsche Tooneel Ver- eeniging naar Berlijn. Ongeveer 8 jaar ge leden heeft zij afscheid van het tooneel ge nomen, KINDER-MATINEE. De matinee van Zaterdag, welke aan vankelijk alleen bestemd was voor leer lingen der Koorklassen en de jongens van het Knapenkoor, doch waarvan, in verband met de beschikbare ruimte in de schouwburg „Harmonie", ook andere kinderen mochten profiteeren, ie in alle opzichten geslaagd. Daar wae kinder vreugde en het was werkelijk een waar genoegen deze groote kinderschaar zoo te zien genieten. De heer Corn. Jonker, van wien deze matinee uitging heette allereerst de kinderen welkom en deel de mede, dat, hoewel er ca. 600 kinderen aanwezig waren, hij er nog honderden had moeten teleurstellen, aan welke hij tot zijn spijt geen plaatsje kon aanbie den. Na deze korte inleiding verzocht de heer Jonker den heer Eli Prins aan te vangen met het verhaal „De vreemde Reis". De heer Prins raadde de kinderen aan hun oogen een oogenblikje te sluiten er goed naar hem te luisteren. En te recht zooals hij voorspelde zag men in z'n verbeelding het stationstafereeltje, het drukke gedoe vóór het vertrek van een trein, waarmede het verhaal werd aangevangen. Op de hem eigen prettige en duidelijke wijze voorgedragen kreeg men 'n verhaal o.a. van een jongen, die zich zijn vacantie-reis bijna zag ontgaan, om dat hij, bang te laat voor den trein te komen, over de afsluitboom was geklom men, een caad die eigenlijk niet onge straft mocht blijven, doch waarvoor de hoofdconducteur een tot aller bevredi' ging goede oplossing bracht. Bij het tweede gedeelte van het ver haal bracht de heer Prins ons in een hotel waar de vreemdste dingen ge schiedden en waarbij bleek, dat de bijna voor den trein te laat komende jongen een bolleboos was in het bereiden van het eten tot groote vreugde van zijn reismakkers. Bij dit verhaal klonk af en toe de gulle lach der kinderen. De heer Prins kon echter zijn verhaal niet voleindi gen, daar er nog meer op het program ma stond. Hij vertelde de kinderen ech ter, dat zij over „De Vreemde Reis" zeker in de toekomst nog wel meer zou den hooren en ook zien. Hierna werd de heer Prins hartelijk bedankt in den vorm van een groot applaus. Als volgende attractie stond op het programma de Poppenkast. Bij deze zag men nu eens niet een Jan Klaassen en een Catrijn. Neen, de kinderen kregen hier een poppenspel te zien getield „De zieke Prinses." En dat dit spel door de kinderen goed ontvangen werd bleek uit het feit, dat zij medeleefden met de personen, ja met de poppen spraken. De Prinses vond het n.1. niets prettig op het feest, dat ter eere van haar 14tienden ver jaardag in de gouden zaal werd gegeven, te verschijnen en om daaraan te ont komen hield ze zich ziek. 't Spreekt vanzelf, dat het jokkentje uitkwam en zij haar vader beloofde nim mer meer te jokken en als er weer een feest te harer eere werd gegeven zij vooraan zou staan. Op een voor de kinderen vermakelijke wijze werd er een bord ten tooneele ge bracht waarop met groote letters ge schilderd was het uit 3 coupletten be staande kellnerslied uit „De vreemde Reis" en het was opmerkelijk hoe vlug alle aanwezige kinderen het liedje on der leiding van den heer Jonker uit volle borst zongen, ja het zelfs nog eens herhaalden. Voor den zangwedstrijd gaven zich vele meisjes en jongens op en men zag bij de debutanten kinderen van 6 tot 16 jaar. Hoe aardig werden de liedjes door de kinderen gezongen, ja er waren zelfs duetten bij, die door de overige kinderen met een stormachtig applaus beloond werden. Om de jeugd zoo onbevangen te zien en te hooren, dat is werkelijk een van Maandag 17 September 1934 OPGAVE VAN NOORDHOLLANDSCH LANDBOUWCREDIET N. V. (Ontvangen per draadlooze telefoon). Koers van heden tes Vorige koers 1931 1934 1934 1934 A 1930 STAATSLEENINGEN. 4 NederL 4 4 Ned.-Indië 4 »/o 5K Duitschland B ANK-INSTELLINGEN. Amsterd. Bank Handel Mpij. CerL v. 1000 Koloniale Bank Ned. Ind. Handelsbank Rotterd. Bank t 1NDUSTR. OND. BINNENL. Alg. Kunstzijde Unie a Berkels Fatent .at Calvé Delft CerL NederL Ford ex. 40 afsL Philips GloeiL Gem. Bezit t Unilever INDUSTR. OND. BUITENL. Am. Smelting Anaconda Bethleb. Steel a Cities Service Steel comm. U. S. Leather CULTUUR MAATSCH. H. VA. a s i Java Cultuur Ned. Ind. Suiker Unie a Vorstenlanden Dito actions a t MIJNBOUW, Alg. Explor. Mij. s a Boeton Redjang Lebong PETROLEUM. Dordtsehe Petr. Koa Petr. Per lak -.(*«• Continenta' Oil t ff ff Shell Union t RUBBERS. Amsterd. Rubber a Deli Bat Rubber a Hessa Rubber a Serbadjadi Interc. Rubber a a SCHEEPVAARTEN. Koa Ned. Stoomboot Scheepvaart Unie a TABAKKEN. Deli Batavia t f Oostkust t t t Oude Deli s i Senembah a NMER. SPOORWEGEN. Atchison Topeka Southern Railw. CerL a Union Pacific a t §Noteering per 50. •Exdividend. PROLONGATIE Vorige koers fEaclaim. xT NIET OFFICIEEL New-York O011,611ff ff ff I ff ff Bussel (Belg'a) J Sr*01? Madrid Italië 102 102 lOOVa 25»/s 104 70'/» 82 331/, 22'/, 46'/, 210'/. 2151/4 7H/4 19»/g 6»/ie 1^/w 17» 18V» 378 1676/8 89 75 18'/, 11.00 132 6 154 131«/4 150'/8 91'/4 97s 4'/l8 72 456/4 66'/, 2V4 5*/s 34*/4 152 35 130 132 29'/, 9 55»/4 pl.m. 1.30 pl.m. 1.45 102 pl.m. 2.00 pl.m. 2.15 25'/, 1006/;, 25.6/8 247/8.5 41'/» 43 69'/, 104'/, 83 32Vs 33 210'/, 216J.51 71HA 215'/, 'W,-I 215'/, 714-8/4 215V4 7174-7, oo »-*• OD OD 6 I674 163 168 168 132 et/, 154 150'/, 91 H-Vs 4Vi8 150'A-l 150'/, 1501-74 4Vl8 98-1/8 72 46 66 9778 9778 72'/, 2l/4 35 56 1 pCt Heden 1 pCt. .WISSELKOEKSEN AMSTERDAM Vorige koer* 1 456/4 7 30i/; 58.95 9 726/. 34.65 48 14 32 62'/, 37 67'/, 36 70 20.12'/, 12.67 V, Koeri op heden 2 uur 1 457/. 7 30 58.90 9 72'/, 34 65 43 14 32 65 37 60 36 65 20 15 U 67'/, groot genoegen. De heer Jonker zorgde er natuurlijk voor, dat alle mededing sters en mededingers een prijs kregen en dus allen voldaan het podium ver lieten. Tot slot kreeg men een film te zien van Een huwelijk op Vrijdag den der tienden. De heer Jonker bedankte de kinderen voor hunne aanwezigheid en hoopte dat zij veel genoegen hadden gehad, hetgeen hem al reeds was gebleken uit de groote aandacht waarmede een en ander ge volgd was. De organisator van deze matinee kan de voldoening hebben den kinderen een heerlijken middag bezorgd te hebben. FEESTCONCERT AMSTERDAMSCH CONSERVATORIUM. Ministeriëele belangstelling. Zaterdagavond had in de Bachzaal van het Amsterdamsch Conservatorium te Am sterdam het feestconcert, uitgevoerd door leerlingen der orkest- en koorklassC, ter her denking van het 50-jarig bestaan dezer in stelling plaats. Onder de aanwezigen bevonden zich Zij ne Excellentie Mr. P. H. Marchant, minister van Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen, de oud-wethouder van Onderwijs te Amster dam, de heer E. Polak en vele andere be kenden uit de muziekwereld. Voor de pauze werden een fragment uit het concert van G. B. Lully—F. Weingart- ner en het concert voor viool opus 77 in D gr. terts van Brahms, onder leiding van den directeur, den heer Sem Dresden, ten ge- hoore gebracht. In de pauze traden verschillende sprekers op: de voorzitter van het Amsterdam Con servatorium, Mr. J. C. de Bruyn van Me lis- en Marienkerk, wenschte op dezen dag, die een mijlpaal is in het leven van het Am sterdamsch Conservatorium, allereerst Haar te herdenken, die als beschermvrouwe altijd blijk gaf van Hare belangstelling in het in stituut, H.M. de Koningin-Moeder. Verder herdacht spreker Aug. Strater, die van 19211934 voorzitter was en wiens opvol ger spr. is. Na 'n woord van hulde aan den directeur, den heer S. Dresden, eindigde de voorzitter met den wensch, dat het instituut de tweede halve eeuw zou ingaan, voortbou wend op het verleden steunend op het heden en de toekomst met rustig vertrouwen tege moet ziend. Zijne Exc. minister Marchant drukte er zijn blijdschap over uit, dat hij door zijn aanwezigheid uiting kon geven aan de be langstelling die de regeering voor het Am sterdamsch Conservatorium heeft. De regeering moet uiteraard haar be langstelling in woorden toonen, aldus de minister, daar materieele bewijzen in dezen tijd van crisis onmogelijk zijn. Buiten de subsidie kan de regeering niet meer doen: in deze echter zou nu een uitzondering ge maakt worden, want als er geen onverhoed- sche ongelukken gebeuren, zou het Amster damsch conservatorium in het bezit komen van een apparaat om gramophoonplaten te maken, iets dat voor het onderwijs noodza kelijk is. Dat de tweede halve eeuw net zoo succes vol zal zijn als de eerste, daaraan twijfelde de minister niet, daar de leiding in han den is van een man, voor wien het beste nooit goed genoeg is. Vervolgens spraken nog een lid van het bestuur der Maatschappij tot bevordering der Toonkunst en Dr. Joh. Wagenaar, di recteur van het Koninklijk Conservatorium te den Haag. Ter eere van het feit, dat op het Gouden Jubileum der instelling de heer S. Dresden het feit herdacht, dat hij tien jaar geleden zijn functie als directeur dezer instelling aanvaardde, werd hem namens de leerlingen een Venetiaansche vaas voor de directeurs-kamer aangeboden. De heer Sem Dresden dankte net een kort woord en sprak den wensch uit dat de aan wezigen ook in de toekomst van hun belang stelling in het muziekwezen blijk zouden geven. Na de pauze bracht de koorklasse onder leiding van den heer A. H. Tiere a la Musique van Charbier ten gehoore. Met een concert voor piano, dat gecom poneerd was door een leerling van het con servatorium, den heer C. W. de Groot, werd dezen goed geslaagden avond besloten. „MALLE GEVALLEN". De werkzaamheden aan de Loet C. Barn- stijn-film „Malle Gevallen" zijn beëindigd. „Malle Gevallen", gebaseerd op het bekende boek van Hans Martin, is de eerste Neder landsche film, waarvan het aantal buiten opnamen ongeveer even groot is als dat der studio-opnamen. Door dit vele buitenwerk kon een groote variatie ontstaan, hetgeen volgens regisseur Speyer een komische film altijd ten goede komt. De groote opnamen wagens hebben in de afgeloopen weken een groot gedeelte van de provincie Zuid-Ho1- land doorkruist. Zij waren gelijk bekend o.a. in Leiden, bij het standbeeld van Boerhaave, op de Kagerplassen, waar de boottocht-scène zich afspeelde, op het stranc ter hoogte van het z.g. Wassenaarsche Slag, voor het duel tusschen Rolant Varno en Adriaan van Hees, terwijl er tevens belang rijke scènes werden vervaardigd in verschil lende buitenwijken van Den Haag en op en kele punten te Scheveningen. Intusschen is het met de werkzaamheden aan deze film niet zoo vlot gegaan als men had veronder steld. Het weer heeft in het geheel niet mee gewerkt, zoodat er belangrijke stagnaties zijn ontstaan, terwijl door een defect aan een der installaties in de Cinetone-Studios te Amsterdam eenige kostbare opnamedagen verloren zijn gegaan. De première in de verschillende hoofdste den van ons land kan binnenkort tegemoet gezien worden. Het scenario is naar het oorspronkelijk manuscript van Hans Martin voor diens be roemde boek „Malle Gevallen". Leo Meyer was productieleider en Akos Farkas de ca meraman. Farkas heeft, zooals men weet, ook de Jantjes gefilmd. Architectuur is van Hans Ledersteger. Max Tak had de muzikale leiding en Ralph Erwin, van wien verschillende Duitsche Schlagers afkomstig zijn, componeerde drie liedjes: „Geen geld en toch geen zorgen", „Geen uur en geen dag", „Schenk me maar wat thee". De rollen worden vervuld door Joh. Kaart Jr., Louis Borel Jr. en Roland Varno (de drie studenten), Annie van Duyn, Enny Meunier en Jopie Koopman (de drie meisjes), Louis de Bree (de op zrn rust gestelde buur man), Fie Carelsen (K..ty's moeder), Louis Gimberg (Kitty's vader); Piet, de Indische jongen (in de film is deze figuur door een ander type vervangen (men vergete niet dat het boek ruim twintig jaar geleden werd ge schreven), Adriaan van Hees; mevr. Chris- pijn-Mulder (leerares aan een meisjes school). O.m. speelt ook Nico de Jong mee. een pn!s te hehaleïTiTïritermatP 55 verwachten, dat het vliegtuft zal aankomen vóór of op 29 CW lbour"e vliegtuig zal dan w«r Het op 7 November en wordt dan in In7- laten verwacht bv. op 9 November, en die vertrekken op 11 November rl In' rneT/l94Yon A«% Tn... LA, Aan de onzekerheid omtrent de deelneming van de K L.M. aan de Melbourne-race het evenement bij uinemendheid op aviatisch ge bied is thans, zoals we reeds eer der meldden, thans definitief een einde gekomen. De K.L.M. zal ook bij deze gele genheid den uitnemenden naam, die zij hier en in het buitenland geniet, hoog houden. De Nederlandsche kleuren zullen vertegenwoordigd zijn. Onze luchtvaartmaatschappij heeft ingeschreven met haar nieuw ste toestel, de snelle Douglas D. C. 2. De directeur van de K.L.M., de heer A. Plesman, heeft in een persconferentie nadere mededeelingen over den aanstaanden tocht gedaan. De Douglas uitverkoren. Aanvankelijk lag het in de bedoeling om met de Douglas en de F. 36 naar Australië te vliegen. In de F. 36 zouden dan passa giers worden vervoerd en dit toestel zou ia handicap-race meedoen; in de Douglas zou speciaal post worden vervoerd en dit vlieg tuig zal een snelheids- en handicaprace bei de deelnemen. De K.L.M. had ook nog met andere toestellen ingeschreven om in ieder geval zeker te zijn van haar deelneming in e race. Een F. 18-vliegtuig, zooals de Peli- caan, zou ongetwijfeld ook in deze Mel- bourne-vlucht een goed figuur hebben ge slagen; doordat echter het F. 36 en de drie 22-vliegtuigen niet op tijd zijn geleverd en doordat één F. 18-vliegtuig gereed moet worden gemaakt voor de Kerstvlucht naar West-Indië, beschikt de K.L.M. over onvol doende materiaal om behalve met de Douglas nog met een Fokker-vliegtuig te kunnen deel nemen. Dit is vooral jammer, daar de Fok ker-vliegtuigen tusschen Amsterdam en Ba tavia in de laatste drie jaren zulk een regel- ^'enst hf.bben mogelijk gemaakt Met slechts zes vliegtuigen wordt ae dienst AmsterdamBatavia onderhouden en er is waarschijnlijk nergens ter wereld een voor beeld van een dergelijke prestatie van perso neel en materiaal. Ware de F. 36 op tijd ge reed vol met passagiers, in Australië een verbluffenden indruk zou hebben gemaakt. De K.L.M. moet nu helaas haar deelneming beperken tot de Douglas D. C. 2. Het is natuurlijk wel jammer, zoo zeide de heer Plesman, dat het geen Hollandsch toe stel is, waar we mee inschrijven, maar dat kon om de zooeven genoemde reden niet. Trouwens, Fokker heeft de licentie voor de Douglas-toestellen en gaat ze ook voor onze vloot bouwen. We zijn n.1. van plan een aantal F. 36- en een aantal Douglas- machines te doen aanmaken. Willy Post, die op het allerlaatste moment zich van de race terug trok. Drie passagiers. Er zijn drie passagiers, welke de vlucht zullen meemaken. Een van hen, een Hollan der, komt voor de vlucht zelfs uit Brazilië over. De bemanning van het vliegtuig be staat uit den gezagvoerder Parmentier, vliegtuig-bestuurder Moll, werktuigkundige Prins en den marconist van Brugge. Het doel is dus een versnelde vlucht te maken naar Australië, de kans om op deze manier echter rustdagen op Java zijn bedoeld' on^L^l<J< soneel van de K.N.I.L.M. en de Ned wper* luchtvaartautoriteiten met de Douffia. kennis te doen maken. "ader Wij verwachten dan het vliegtuig r, land terug vóór af op Zaterdag 27 Nov££ Mag een en ander slagen, dan i* w bedoeling, dat dit vliegtuig daarna Parijs wordt gezonden, waar van ic"aaT November een internationale luchtvaart30 toonstelling wordt gehouden. tte"- Steun van het publLL De K.L.M. hoopt, dat het NederlandJr publiek deze onderneming krachtig zal f nen door veel brieven mede te geven iy* nog steeds de juiste wijze gebleken om? ontwikkeling van de luchtvaart kradkjftJF bevorderen. Een dergelijke steun is praetw voor iedere beurs mogelijk, terwijl grom beurzen voor de verzending van een aantal brieven kunnen zorg dragen. hoeft geen betoog, dat vooral in phiu.,. tische kringen zeer veel belangstelling vf' staat voor deze vlucht. w- Op den terugweg naar Nederland zal zich in Indië van de normale verzending wijze kunnen bedienen. In de week van li 17 November zijn er dus twee vertrekken Indië, op 11 November de Douglas a]8 extra dienst en op 14 November het normale lijksche vertrek. Zooals gezegd, aldus de heer Plesman blijft de geheele uitrusting van de DC. 2in tact, en blijven dus de 14 stoelen in de cabi ne, ook al zijn er nu slechts drie passagier! Er zouden meerdere passagiers medera^ men kunnen worden, voor dat geval echter zou men slechts kortere trajecten kunnen vliegen. De hoeveelheid mail, welke medege. zonden zal worden, is ook nog niet bekend* terwijl een gedeelte van de nuttige last moet worden opgeofferd aan de noodzakelijke re- serve-onderdeelen, welke nog niet, zooals bii de normale vlucht langs de route kunnen zijn uitgelegd. We meenen dat de K.L.M. op deze wij» het beste aan de vlucht naar Melbourne kan deelnemen. Zij zal zeker niet, indien alle normaal gaat, tot de laatsten behooren dit daar aankomen. Doordat het vliegtuig niet speciaal is ingericht, zal de K.L.M. Douglas ook wel niet de eerste zijn, die aankomt. Ook wij maken twee kansen en geven aan de be manning opdracht „Make the best of it'\ Het figuur echter dat de K.L.M. in deze vlucht hoopt te maken, is meer gericht op de toekomst dan op het heden. Bij de exploitatie van de Amsterdam— Batavia dienst heeft de K.L.M. het aller grootste belang in het scheppen van cliëntele in Australië, en hoewel reeds eenige Austra liërs van de Amsterdam—Batavia-route ge- faruik maken kan dit gebruik slechts tot zijn recht komen, indien de Amsterdam—Bata- via-lijn door de lucht is doorgetrokken naar Australië. De deelneming aan de Melbounie. vlucht heeft ten doel dit fëit nader te /vra gen, en de kansen van de Nederlandsche luchtvaart in het Oosten te vergrooten. Wij hopen, dat in dit licht gezien, de deel- neming van de K.L.M. aan de Melbourne- race de sympathie van het Nederlandsche en Nederlandsch-Indische publiek zal wegdra gen, hetgeen moge blijken uit hef te verzen- den van een zoo groot mogelijke mail naai Australië, om te toonen dat deze vlucht ge steund wordt door geheel Nederland en Ne- derlandsch-Indië. Het K.L.M.-vliegtuig is waarschijnlijk het eenige vliegtuig in de race, dat post zal vervoeren. Indien het geluk met de bemanning van de Douglas moge zijn, dan zullen zeker de tijdens van de Pelikaan kun nen worden overtroffen, en naar wij hopen, ook een even waardig resultaat kunnen wor den bereikt als met de Kerstvlucht 1933. Uitbreiding van den dienst? De proef met het Douglas-vliegtuig is bo vendien van zeer groote waarde voor de ver dere ontwikkeling van het luchtverkeer naar Ned.-Indië en Australië. Indien dit vliegtuig voor den dienst Amsterdam—Batavia ge schikt zal blijken, zal een verdubbeling van den wekelijkschen dienst Amsterdam—Bata via niet zijn uitgesloten. Wat dit zou betee ken en op het post- en passagiersvervoer op deze bijna 15.000 K.M. langen luchtweg en voor het vervoer tusschen Amsterdam en Batavia zal later, indien men eenmaal zoo ver is, wel meer toegelicht worden. Een dienst met Douglas-vliegtuigen tusschen Amsterdam en Batavia zou in den zomer een reistijd van 5 dagen, en in den winter een reistijd van 6 dagen mogelijk maken. OP deze wijze wordt het doel, om deze steden dichter bijeen te brengen, steeds nader ge bracht. DE POSTVLUCHTEN OP INDIE- De „Ijsvogel" en de „Kwartel" rijn Djask geland. EEN VLUCHT VAN DE K. L- M. NAAR DE WEST? Bij den technischen dienst van de K. L M- op het vliegveld Waalhaven is op bet oog blik een van de vliegtuigen van den Indiscn dienst, de Snip, onderhanden voor een "j- zonder doel. Het vliegtuig wordt naar v* ter oore is gekomen, gereed gemaakt v een door de K L. M. te ondernemen v'u naar West-Indië. Utt# Naar ons in verband hiermee uit Den rl ft wordt bericht, zal er hieromtrent zeer sp dig een mededeeling van de K. L. M- schijnen. WERELDRECORD AFSTANDS- VLIEGEN VERBETERD. Een Sovjet-Russisch vlieguig, dat Wm"® dag te Kharakov was opgestegen en 2.a dag was teruggekeerd en aldus gedur i 75 uur in de lucht was geweest, zou nieuw wereldrecord afstandvliegen neD behaald. Er werd geen enkele tussci ding ondernomen, terwijl de afstand, w van het aantal niet worden °Pgc8e langs een cirkelvormig traject werd a's legd.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1934 | | pagina 12