Amstecdamsche Sieucs
Jnqeionden Stukken
Spoct
BENNINGBROEK.
Door den heer R. Sasburg zal wederom
een 2-jarige land- en tuinbouwcursus worden
gegeven, alsmede een cursus voor volwasse
nen en oud-leerlingen in land- en tuinbouw-
boekhouden.
WERVERSHOOF.
De heer Joh. Haarsma slaagde voor het
politie-diploma met aanteekening; de heer
Ign. Botman voor het politie-diploma.
SCHERMERHORN.
POLITIEDIPLOMA.
LOONEN EN WERKTIJDEN
DER TAXI-CHAUFFEURS
N.V. NASSAU-GARAGE.
r
Koers van heden te:
ALKMAAR HEEFT EEN
DIERENASYL NOODIG.
DUIVEMAN UIT HET ZIEKENHUIS
NED, ELFTALSPELERS TRAINEN
WEER.
Op het V.U.G veld bijeen.
ALKMAARSCHE BOYS
ZAANDIJK
KENNEMER-SPORTCLUB.
SLUITINGS WEDSTRIJDEN DER
ALKMAARSCHE WIELERBAAN.
DE VEILIGHEIDSWEEK DER
K. N. A. C.
Weest meester over uw stuur.
Vermoeidheid bij het besturen.
Pllaatselijk Crisis-com'.t/.
In de week van 27 October zal het plaat
selijk crisiscomité weer een buscollecte hou
den. Wij herinneren er nog eens aan, dat 90
pCt. van de opbrengst van deze collecte aan
het plaatselijk comité ten goede komt. 10 pCt
moet afgedragen worden aan het hoofdco
mité. Hier tegenover staat, dat het hoofdco-
mjté belangrijk giften aan het plaatselijk co
mité schenkt, ais eierkolen, levensmiddelen,
dekens, schoeisel, kleeren. Zonder hulp van
het hoofdcomité zou het plaatselijk comité tot
het verstrekken daarvan niet in staat zijn.
Het plaatselijk comité wekt de ingezetenen
met aandrang op, het werk van het comité
zooveel mogelijk te steunen. Moge de jaar-
lijksche collecte veel succes hebben.
Voor het politiediploma van den Alg. Ned.
Politiebond slaagden te Amsterdam de hee-
ren P. J. A. Slijkerman, WarmenhuizenW.
G Slooten, Grootschermer; J. Spaan, Hoorn;
G Stam, Sijbecarspel.
t
HEILOO.
Vertrokken personen:
Mevr. C. M. FileeGerling naar Oud
Vossemeer. L. van Lookeren Campagne
en gezin naar Rotterdam. G. K. Vrijhoe
ven naar Vughl. T. F. J. Schampers naar
's Hertogenbosch. Mej. F. B. Ros naar
Amsterdam. Mej. F. J. Cedee naar Am
sterdam. Mej. A. M. de Bont naar Alk
maar. A. Veken naar Zijpe (N.-H.).
Mej. D. Velstra naar Idaarderadeel.
Mevr. L. SmitGerling naar Harenkar-
spel.Mej. M. Hoogland naar Alkmaar.
- Mej. G. Hoogland naar Bergen (N.-H.)
N. Bolweg naar Afrika. Mej. D. Ven-
nema naar 's Gravenhage. Mej. N. A.
Aarnouts naar Alkmaar. E. Vlessing en
gezin naar Alkmaar. Mej. A. Berkenpas
naar Haarlem. Mej. R. Kamping naar
Boskoop. Mevr. G. Baars—Tak naar
Alkmaar. Mej. M. Kluft naar Alkmaar.
F. Slicher en echtgen. naar 's Graven
hage. A. Aarnouts en echtgén. naar
Hoofdplaat. Mej. M. A. Sengers naar
Beverwijk. Mej. A. Dol naar Hoorn.
C. L. Burggraaf en echtgen. naar Zaan
dam. J. A. Koop en gezin naar Haar
lemmermeer. Mej. P. Kuijper naar Ber
gen (N.-H.). Mevr. G. Molende Ja
ger naar Alkmaar. Mevr. A. E. Wiere
ma—Meijer en dochter naar Stad Delden
W ed. A. MooijGaarthuis naar Lim
men. J. P. C. Beun en gezin naar Eind
hoven. M. t Hart en echtgen. naar Mij
drecht.
Mijnheer de Redacteur,
Vergun mij als lezer uwer courant even
op het ingezonden stuk, geplaatst in uw blad
van 24 Sept. j.1., onder bovenstaand hoofd
en onderteekend door G. H. J. v. d. Bogaer-
de, als een der belanghebbende chauffeurs,
te mogen antwoorden. In dat ingezonden
stuk doet hij (v. d. B.) het voorkomen als
zouden de chauffeurs der Nassau-tax een
loon verdienen waar menigeen naar water
tandt. Immers hij noemt geen vast bedrag op
maar geeft een rekensom tot voorbeeld en
zegt dan naar de uitkomst daarvan: Den-
ken zij (Unie van Chauffeurs), dat ik en 14
collega s, waaronder getrouwde menschen,
voor dit geld de betrekking van taxi-chauf
feur zouden blijven waarnemen? Zoo gek
zijn wij nog niet.
M. de Redacteur. Niets is minder waar.
Ziehier de nuchtere werkelijkheid. Loonen
van den taxi-chauffeur 2.50 per week (is
met mij bij de meeste buitenstaanders be
kend) zonder korting, of 1.50 per week
met korting vermeerderd met 10 pet. provi
sie is (de laatste week) geweest ongeveer
pl.m. 6. Het staat er. En nu vraag ik aan
v. d. B. waar of niet? Om het verloop
na te gaan, hoe de chauffeurs aan dit loon
van 2.50 per week komen, zal ik maar niet
ontvouwen, doch dat wil chauffeur v. d. B
waarschijnlijk zich zelf wel eens afvragen.
Mijnheer de Redacteur, nu zult U zeggen,
wat beteekent loon met korting of zonder
korting.
Dat zit zoo: Er is voor de taxi-chauffeurs
een costuum in de maak bij (Kijken is kopen)
waarvan de chauffeurs moeten betalen 15
weken lang 1 gulden is 15 gulden of de
helft van den prijs. Zijn deze 15 gulden
betaald dan blijft nog 15 weken het costuum
eigendom van de N.V. Nassau Garage,
daarna kunnen chauffeurs iet als hun
eigendom beschouwen.
Als chauffeur v. d. B. met zijn 14 collega's
loon zouden ontvangen als het bedrag in zijn
rekensom genoemd, n.1. 22.50, dan zouden
zij tevreden kunnen zijn, doch die tevreden
heid is er nu eenmaal niet, dan waarschijn
lijk alleen bij v. d. B.
van Vrijdag 28 September 1934.
OPGAVE VANNOORDHOLLANDSCH LANDBOUWCREDIET N. V.
(Ontvangen per draadlooze telefoon).
1931
1934
1934
1934
1930
STAATSLEENINGEN.
4 NederL
4
4 Ned.-Indië
4
5yi Duitsuhland
B ANK-INSTELLINGEN.
Amtterd. Baak
Handel Mpij. CerL v. 1000
Koloniale Bank
Ned. Ind, Handelsbank
Rotterd. Bank
1NDUSTR. OND. BINNENL.
Aid. Kunstzijde Unie
v. Berkels Patent
Calvé Delft Cert.
NederL Ford ex. 40 afst
Philips Gloeil. Gem Bezit
Unilever
INDUSTR. OND. BUITENL
Am. Smelting
Anaconda
Bethleh Steel
Cities Service
Steel comm
U. S. Leather
CULTUUR MAATSCH.
RVA
Java Cultuur
Ned. Ind. Suiker Unie
Vorstenlanden
Dito actions
MIJNBOUW.
Alg. Explor Mij.
Boston
Redjang Lebong
PETROLEUM.
Dordtscbe Petr. a
Kon. Petr. t
Perlak
Continent»' Oil i
Shell Union
RUBBERS.
Amsterd. Rubber i
Deli Bat. Rubber
Hease Rubber i
Serbadiadi
Interc. Rubber a t
SCHEEPVAARTEN.
Kon. Ned. Stoomboot a
Scheepvaart Unie t a
TABAKKEN.
Deli Batavia t
Oostkust t i
Oude Deli t
Senembah
AMER. SPOORWEGEN.
Atchison Topeka i a
Southern Railw. CerL
Union Pacific a a
SNoteering per 50.
'Exdividend.
fExclaim.
Vorige
koers
lOU/g
lul'/g
100%
100%
2?'/:s
105
41
40%
66
63%
32%
20%
.5
213%
216%
70%
20%
8 7%g
17%.
1%.
20%
3%
164
80%
71
17
10.50
135%
6
153
130
pl.m.
1.30
25%.
41
40'/,
66
32%
210%
216%
71%
7%
17%
1
20»/,
3%
164
135
6
153
143%
89
101%,
4%«
149%
fc8
11
4%
95%
73
43%
65%
2%«
964/8
43%
65
2%
4%
34%
144
143
1248/,
1298/,
124
130
307A
91%,
61
62
pl.m.
pl.m.
1.45
2.00
1017/g
105
83%
215V.-6
71% 4
l'U/l6
162-%
162%-)
14)|-%
11
11
2%-VK,
1405/8
pl.m.
2.15
215
'1%
l?u/l6 I
162%
1491/g
83
66%
141%
PROLONGATIE Vorige koer* 1 pCt Heden 1 pCt.
WISSELKOERSEN AMS1ERDAM
NIET OFFICIEEL
New-York
Londen
Berlijn a
Parijs
B. issel (Belga)
Bazel
Kopenhagen
Stockholm
Oslo
Madrid
Italië
Vorige
koers
146%
Z'7%
58.80
9 72'/,
34 57%
4' 12'/,
32 40
37 40
36 40
20 17%
lx.66
Koert op
heden 2 uur
146%
7 26
58 95
9 2
34 45%
4s 09«/,
32 40
37 40
16 40
20 15
12.04%
Waarom er dan door de betrokkenen
chauffeurs niet met Ce directie gesproken
wordt, zal ik voorloopig maar verzwijgen.
Over de werktijden der chauffeurs van de
Nassau-tax spreekt van der B. in zijn
ingezonden stuk in het geheel niet. M.
de redacteur ziehier hun diensttijden,
's Morgens beginnende om 7.30 eindigt hun
diensttijd om pl.m. 11 uur des avonds, eens
in de week een dag later dienst, de daarop
volgende dag vrij, de dag van laten dienst
begint des morgens 7.30 en eindigt des
nachts na aankomst trein 12.40. Zijn er
geen passagiers dan is deze chauffeur onge
veer één uur thuis, maar moet er wel gere
den worden dan is het moeielijk te zeggen.
Ook gebeurt het wel, dat er chauffeurs
zijn, die geen laten dienst hebben en toch
blijven om als er gereden moet worden op
deze manier hun loon nog te verhoogen.
Nog een vraag wilde ik graag stellen
Heeft de Ned. Unie van Chauffeurs in
haar organisatie nog meerdere leden die
de organisatie trachten af te breken,
veegt ze er uit, want ze doen de organi
satie meer kwaad dan goed.
Mijnheel- de Redacteur ik zal het hier
bij laten, doch ik kan niet nalaten den
chauffeur v. d. B. te vragen: kent gij het
spreekwoord van den pot en de kwast?
Uw geachte Redactie dank zeggend
voor de plaatsruimte, teeken ik,
hoogachtend,
Lezer X.
Wij hebben nadat inzenders stuk gezet
was de Directie der Nassaugarage gele
genheid gegeven het stuk van een onder
schrift te voorzien.
Zij schrijft ons het volgende:
In dank ontvingen wij het bovenstaande
ingezonden stuk ter eventueele toevoeging
van een onderschrift.
Dit onderschrift kan kort zijn en zich be
perken tot de opmerking dat deze kwestie ons
in zooverre weinig of niet regardeert, omdat
wij in ons ingezonden stuk slechts de aan
dacht wilden vestigen op de o.i. onjuiste
gronden, waarop de heer Westerhof het
voortbestaan van de stadsbus meende te
moeten bepleiten.
Dat de Unie van Chauffeurs zich op zijpa
den wenscht te begeven, waar tegen U zelf
ook reeds waarschuwde, is haar goed recht;
dat wij haar daarin niet volgen, is ons recht.
Alleen mogen wij de opmerking maken,
dat de loonen i.c. verdiensten van onze
chauffeurs blijkbaar niet zóó laag zijn als
^e organisatie en andere outsiders meenen,
dat vanaf de oprichting van ons taxi-bedrijf
nog nimmer één chauffeur, anders dan door
ons ontslagen, zijne betrekking heeft opgege
ven.
Wel echter solliciteeren dagelijks beroeps
chauffeurs bij ons, waaronder ook chauf
feurs van de stadsbus.
Geachte Redactie.
Nu Alkmaar zich wederom gereed
maakt tot herdenking van het glorieus
verleden zou ondergeteekende graag de
gedachten harer voormalige stadgenoo
ten willen leiden naar een zaak, welker
urgentie door slechts weinigen wordt
gekend.
Het treft ons, dat de inspecteur van
Dierenbescherming, de heer Verwer, in
zijn berichtjes omtrent daklooze dieren
in uw blad, zoo nu en dan moet vragen
geen dieren bij hem te brengen daar hij
deze niet aan kan nemen, omdat het te
stichten dierenasyl het is reeds bijna
vijf jaar in de pen nog steeds geen
feit is.
Nochtans is het mij bekend dat er door
den heer en mevr. Verwer dagelijks
asyldiensten worden verricht, daar
mevr. V. doorgaans een of meer zieke of
met levend onrein belaste zwervelingen
in haar woning verpleegt, die, niet dan
nadat zij geheel hersteld of gezuiverd
zijn, aan de inmiddels voor hen gezochte
meesters worden afgeleverd. Dat dit
haar, bij haar toch reeds zeer drukke
bezigheden, handen vol werk geeft en
opoffering van veel gemak, laat zich
licht bevroeden.
Bij de vele arbeid, welke het inspec
teurschap met zich brengt, ondervindt
men hier bovendien, in het kort uitge
drukt, somtijds overlast van vragers om
hulp voor gevonden of gefingeerd ge
vonden dieren, die denken deze hier
zonder meer te kunnen neer zetten.
Alkmaar met haar 30.000 zielen en
gi ootsteedsche allures, ontbreekt een
dierenasyl, een inrichting, waarmee
vele gemeenten, waaronder zelfs klei
nere en ook minder moderne, haar reeds
lang zijn voorgegaan, omdat dit nu een
maal een eisch is van het zich verande
rend menschelijk inzicht omtrent onze
positie tegepover het dier; en de last
van dit ontbreken drukt in al zijn zwaar
te op de schouders van den heer en
mevr. V.
Alkmaar -indt jaarlijks gemakkelijk
middelen om de in het verleden door
een handjevol Alkmaarders op een
overmachtigen vijand bevochten victo
rie feestelijk te vieren, doch het handje
vol werkers voor het dierenasyl moet zes
zeven maanden van het jaar zwoegen
om de loten, welke slechts één dubbeltje
per stuk vragen, naar alle windstreken,
kwijt te raken.
Het beste dat in 's lands burgers leeft
is niet in de laatste plaats de barmhar
tigheid en d<- rechtvaardigheid.
Niet de oarmhartigbeid van een zeke
ren meneer die mij, bij een poging om
bij hem een lot ten bate van het asyl-
fonds in een dubbeltje te doen verkee-
ren, op barschen toon ten bescheid gaf,
dat het nu geen tijd is om voor de bees
ten te vragen daar de menschen voor
gaan: éérst de menschen. d&n de beesten
zeide hij met boos gelaat.
Neen, maar de barmhartigheid die aan
al Gods schepselen: mensch en dier,
zichzelf verplicht weet, omdat zij in haar
wezenheid oneindig is, en alzoo geen
grenzen kent,
Er zijn er ongetwijfeld niet weinigen
die deels uit gebrek aan nadenken, de
primitieve denkwijze van voormelden
meneer zijn toegedaan en meenen, dat
het slechts in een samendeving, waarin
elkeen dubbel en dwars van het zijne
voorzien is, geoorloofd is om voor nood
lijdende dieren te zorgen, maar het is
desniettemin een feit: in Alkmaar be
staat behoefte aan een dierenasyl en
het echtpaar Verwer is daar de dupe
van.
En geen rechtgeaard Alkmaarder, telg
van dat koen geslacht, dat goed en
bloed ten offer bracht, kan het willen
dat de last, welke allen behooren te
dragen getorst wordt door twee stadge-
nooten alleen.
Daarom wilde ik voorstellen om a s.
Donderdag 4 October Werelddieren
dag den dag, waarop over de geheele
wereld een steeds grooter wordende
schare zich opmaakt om iets ten gunste
van het dier te doen, allen gezamenlijk
onzen inspecteur van zijn restant loten
waarover hij zich het hoofd breekt hoe
ze kwijt te raken, af te helpen. Mogelijk
zijn er ook wel vrienden die dien dag
loten willen verkoopen
Er zijn nog meer middelen om wat op
te schieten b.v. een concert zooals voor
de 30 000ste, een muzikale rondgang, ver
loting van een chocoladestuk o. i. d., af
dragen van kaartpotjes etc.
In een financieel benarden tijd geldt
fourneeren en dit omzetten in blijvend
materiaal: hout en steenen, ter daarstel-
ling van een doorgangshuis voor bekla
genswaardige medeschepselen, is een
houding en een monument, den vaderen
waardig. Alkmaar moet niet wachten
totdat het dierbaar erf wordt aangerand
om te toonen, dat het nóg is wat eens de
vad'ren waren: offervaardig. Men ont-
veinze het zich niet, dat, als de mensch
wat meer het ideeële en minder het
stoffelijke had nagejaagd, de toestand
thans zoo donker niet zou zijn.
Het asyl komt ook menschen ten nut'
te: de bouw verschaft werk, het ver
eischt personeel en heeft zijn dagelijk-
sche behoeften en jaarlijksch onderhoud
terwijl men er bij uitstedigheid met ge
rust hart zijn huisdieren en pension kan
deen.
Groeie het handjevol werkers voor
het asyl tot een duidelijk zichtbare actie,
zoodat de stichting binnen afzienbaren
tijd een feit wordt, opdat Alkmaar niet
achterblijve bij den hoogeren geest van
den tijd die door vele gemeenten reeds
begrepen is.
U, geachte Redactie, beleefd dankend
voor de plaatsing.
Hoogachtend,
J Fr. GEHRELS.
Bergen, 26 Sept. '34.
Voetbal.
De „AUcmaar"-doelverdediger Duiveman,
die ongeveer zes weken geleden bij een wed
strijd in botsing kwam met een speler der
tegenpartij en daarbij een hersenschudding
opliep, mag Zaterdag a.s. het ziekenhuis ver
laten. Hij moet echter den eersten tijd nog
volkomen rust houden, zoodat er van spelen
voorloopig geen sprake is.
Langzaam maar zeker worden de Ned.
Elftal-spelers voorbereid op den zwaren
wedstrijd tegen Zwitserland op 4 November
a.s. De geregelde winteravondtraining, vori-
gen Donderdagavond ingezet, bracht gister
avond volgens de Tel., een vijftiental spelers
op het V.U.C.-veld bijeen. Wij zagen rondom
de lijnen de heeren Herberts, Lotsy, Mundt
en De Vries, en daarbinnen, met aanvoerder
Puck van Heel en trainer Bob Glendenning,
de geheele Oranje-voorhoede Mijnders,
Smit, Bakhuys, Vente en Wels. Voorts Graaf
land, Weber, van Run, Diepenbeek, K. Mol
(achterspelers), en den clubgenoot van den
laatste, Nieuwenhuis, als debutant in dit
milieu.
Pellikaan keek toe, een onwillege knie
noopt dezen speler, minstens drie weken vol
komen rust te houden. Later kwamen nog de
A.D.O.-ers van Maren en Berg. Als doelver-
dedigers zijn aangezocht: van Male, Halle
en van Kasteel, de D.F.C.-er.
Aan animo geen gebrek, daar zorgt Glen
denning wel voor. Later heeft de Herberts
nog een pittig woord van welkom en opwek
king gesproken en zich daarbii in het bijzon
der tot de B-spelers gericht. Want in afwij
king van vorige iaren, zal dit seizoen de wed
strijd Frankrijk B fegen Nederland B (waar
schijnlijk Februari 1935), niet in Rijssel of
Havre, doch in Parijs gespeeld worden.
De goede resultaten, verkregen met de in-
door-training onder Huyzer, deden de tech
nische commissie besluiten, met deze training
op de Dinsdagavonden door te gaan.
ZONDAG A.S. hall 3:
Terrein WFSTF.KWEG.
Entrée 30 ct. Voorverkoop 25 ct.
bij HARTLAND en PORSSIUS.
Paarden.
Het programma voor de draverijen, te
houden op de baan te Alkmaar op Zondag
14 October a.s., luidt als volgt:
I. Octoberprijs (Prijzendraverij 4e klasse;
afstand 1700 M.; belasting voor iedere ge
wonnen 300 20 Meter)'
II. Sluitingsprijs (Heatdraverij met handi
cap 2e en 3e klasse; afstand 1610 Meter);
III. Tot weerziensprijs (Heatdraverij met
ïandicap le klasse, afstand 1610 Meter);
IV. Kortebaanprijs (kortebaandraverij han
dicap voor alle in Nederland geregistreerde
paarden; maximum afstand 800 Meter; mi
nimum afstand 700 Meter; aangespannen en
te rijden in series).
Wielrennen.
De directie der Alkmaarsche Wieler
baan heeft voor Zondag as. voor een
uitstekend sluitingsprogramma ge
zorgd, dat ontegenzeggelijk waard is,
om gezien te worden. Want allereerst
krijgt men een wedstrijd Alkmaar
Zaandam, verdeeld in drie races (n.1. een
tijdrace, een afvalwedstrijd en een jacht-
race. Aan dezen wedstrijd nemen de
volgende amateurs deel: voor Alkmaar:
Willemse, Langedijk, Renaud en Blok
ker (allen van O. G. te Noordschar-
woude) en voor Zaandam Nielen, Bak,
Ofman en Goessens (allen van D, T. S.
te Zaandam).
Verder wordt er een ploegenwedstrijd
voor nieuwelingen verreden, waaraan
vier ploegen deel nemen: Kuiper-Groot;
Tel-Schellingerhout; Hoolwerff-v. Beek;
v. Beuzen-Spiering.
En dan komt het groote hoofdnum
mer: de koppel wedstrijd over 100 K.M.,
waaraan weer zeven koppels deelnemen,
n.1. Korsmeier-Ehmer (Duitschl.), de
Bruycker-Billiet (België); de Wolff-v. d.
Heiden, Metz-Snoeyers, Heslinga-Ma-
tema, Fruitema-Reineveld en v. Leur-
v. Dijk.
Men ziet, het zijn alle bekende koppels
en velen der rijders zijn ook op de Alk
maarsche baan al geen onbekenden. Nog
de vorige keer reden hier de Wolffv. d.
Heiden en wonnen den tweeden prijs on
danks de verwondingen, die v. d. Heiden
toen had. Zij vormen een zeer sterk kop
pel, dat met Metz-Snoeyers favoriet is.
Hiervan is Metz welbekend, maar is
Snoeyers niet minstens een even groote
kracht? Het is dezelfde Snoeyers, die in
de wereldkampioenschappen zulk een
belangrijke rol speelde, dat Pellenaers
kampioen werd. Diezelfde Snoeyers
werd 14 dagen geleden zelf nationaal
kampioen op den weg voor amateurs. Nu
is hij prof geworden en zal met den snel
len Metz een heel sterk koppel kunnen
vormen.
Snoeyers zal op de Alkm. Wielerbaan
gehuldigd worden voor zijn werk, dat
hij dezen zomer verricht heeft en daar
za' wel duidelijk gemaakt worden, we k
een aandeel hij heeft gehad in de we
reldkampioenschappen te Leipzig.
Wij zouden het hierbij kunnen laten,
maar meenen nog even de aandacht te
mogen vragen voor het Belgische kop
pel. D© Bruycker reed veertien dagen
geleden met v. Egmond te Heemstede en
werd daar de beste man van het veld
genoemd. Vooral in de jachten is deze
Belg zeer sterk en de Hollandsche kop
pels moeten Zondag terdege oppassen
voor dezen rijder, die in Billiet een
waardig koppelgenoot heeft.
Deze 100 K.M. koppelwedstrijd zal
boeiend worden als geen ander. Er zal
strijd geleverd worden, er zullon lange
jachten komen en bet, winnende koppel
moet heel wat in zijn r.ars hebben, om
in zulk een sterk veld de eerste plaats
te bezetten
Mogen de laatste wedstrijden van dit
seizoen begunstigd worden door mooi
weer! Dan zullen eenige duizenden kun
nen genieten van boeiende wielersport!
Automobilisme.
Eenvoudig is het niet om te allen
tijde meoster over Uw stuur te zijn hoe
gemakkelijk het ook mag lijken. Te
allen tijde meester over Uw stuur te zijn
willen zeggen, dat gij: le. ophoudt met
besturen zocdra gij door vermoeidheid
overmand voelt bij iedere wielwenteling
dichter bij den slaap te komen; 2e. nooit
Uw aandacht van de te besturen auto
mobiel en weg moogt laten afleiden, hoe
aangenaam het gezelschap ook is; 3e.
nooit een auto bestuurt terwijl gij geheel
gedeeltelijk of haast onder den invloed
van sterken drank verkeert; 4e. nooit
een auto bestuurt waarvan gij twijfelt
of het stuur ook werkelijk een stuur is;
5e. nooit een auto bestuurt, indien gij er
niet van overtuigd zijt geestelijk en
lichamelijk volkomen in staat te zijn tot
het besturen ervan.
Dit zijn wel de voornaamste eischen
welke mogen worden gesteld aan den
autobestuurder, die zijn auto steeds vol
komen in zijn macht wil hebben.
Kent gij het verhaal van den fietsrij
der, die zoo vermoeid was, dat hij op zijn
fiets in slaap sukkelde? Gelukkig liep
het nog goed af, hij viel om en was on
middellijk wakker. Maar kent gij het
verhaal van den automobilist, die achter
het stuur van zijn auto in slaap viel?
Neen Dan wenschen wij voor U, dat gij
het ook nooit persoonlijk zult beleven,
want deze weggebruiker kwam er min
der genadig af.
Vermoeidheid is wel één van de ergste
dingen welke een automobilist kunnen
overkomen. Langzaam maar zeker blijft
zij op den bestuurder loeren, die het
aanvankelijk misschien niet eens be
merkt, totdat hij zich plotseling met een
ruk bewust wordt, nog juist een boom
op een centimeter na te zijn ontweken
Dan denkt hij weer klaar wakker te
zijn; soest toch weer in tot de slaap vol
komen vat op hem krijgt. Dit laatste ge
beurt soms zoo plotseling, dat de be
stuurder niet bij machte is om den wa
gen nog op de gewenschte manier tot
stilstand te brengen, zoodat maar moet
worden afgewacht, hoe deze dan wel tot
staan zal komen. Zoodra men voelt, dat
vermoeidheid en slaap den strijd tegen
oplettendheid- en reactievermogen gaan
aanbinden, doet men het verstandigst
den wagen aan den kant van den weg te
zetten, de parkeerlampen te ontsteken