Amstecdamsche Sieucs Jnqeionden Stukken Spoct BENNINGBROEK. Door den heer R. Sasburg zal wederom een 2-jarige land- en tuinbouwcursus worden gegeven, alsmede een cursus voor volwasse nen en oud-leerlingen in land- en tuinbouw- boekhouden. WERVERSHOOF. De heer Joh. Haarsma slaagde voor het politie-diploma met aanteekening; de heer Ign. Botman voor het politie-diploma. SCHERMERHORN. POLITIEDIPLOMA. LOONEN EN WERKTIJDEN DER TAXI-CHAUFFEURS N.V. NASSAU-GARAGE. r Koers van heden te: ALKMAAR HEEFT EEN DIERENASYL NOODIG. DUIVEMAN UIT HET ZIEKENHUIS NED, ELFTALSPELERS TRAINEN WEER. Op het V.U.G veld bijeen. ALKMAARSCHE BOYS ZAANDIJK KENNEMER-SPORTCLUB. SLUITINGS WEDSTRIJDEN DER ALKMAARSCHE WIELERBAAN. DE VEILIGHEIDSWEEK DER K. N. A. C. Weest meester over uw stuur. Vermoeidheid bij het besturen. Pllaatselijk Crisis-com'.t/. In de week van 27 October zal het plaat selijk crisiscomité weer een buscollecte hou den. Wij herinneren er nog eens aan, dat 90 pCt. van de opbrengst van deze collecte aan het plaatselijk comité ten goede komt. 10 pCt moet afgedragen worden aan het hoofdco mité. Hier tegenover staat, dat het hoofdco- mjté belangrijk giften aan het plaatselijk co mité schenkt, ais eierkolen, levensmiddelen, dekens, schoeisel, kleeren. Zonder hulp van het hoofdcomité zou het plaatselijk comité tot het verstrekken daarvan niet in staat zijn. Het plaatselijk comité wekt de ingezetenen met aandrang op, het werk van het comité zooveel mogelijk te steunen. Moge de jaar- lijksche collecte veel succes hebben. Voor het politiediploma van den Alg. Ned. Politiebond slaagden te Amsterdam de hee- ren P. J. A. Slijkerman, WarmenhuizenW. G Slooten, Grootschermer; J. Spaan, Hoorn; G Stam, Sijbecarspel. t HEILOO. Vertrokken personen: Mevr. C. M. FileeGerling naar Oud Vossemeer. L. van Lookeren Campagne en gezin naar Rotterdam. G. K. Vrijhoe ven naar Vughl. T. F. J. Schampers naar 's Hertogenbosch. Mej. F. B. Ros naar Amsterdam. Mej. F. J. Cedee naar Am sterdam. Mej. A. M. de Bont naar Alk maar. A. Veken naar Zijpe (N.-H.). Mej. D. Velstra naar Idaarderadeel. Mevr. L. SmitGerling naar Harenkar- spel.Mej. M. Hoogland naar Alkmaar. - Mej. G. Hoogland naar Bergen (N.-H.) N. Bolweg naar Afrika. Mej. D. Ven- nema naar 's Gravenhage. Mej. N. A. Aarnouts naar Alkmaar. E. Vlessing en gezin naar Alkmaar. Mej. A. Berkenpas naar Haarlem. Mej. R. Kamping naar Boskoop. Mevr. G. Baars—Tak naar Alkmaar. Mej. M. Kluft naar Alkmaar. F. Slicher en echtgen. naar 's Graven hage. A. Aarnouts en echtgén. naar Hoofdplaat. Mej. M. A. Sengers naar Beverwijk. Mej. A. Dol naar Hoorn. C. L. Burggraaf en echtgen. naar Zaan dam. J. A. Koop en gezin naar Haar lemmermeer. Mej. P. Kuijper naar Ber gen (N.-H.). Mevr. G. Molende Ja ger naar Alkmaar. Mevr. A. E. Wiere ma—Meijer en dochter naar Stad Delden W ed. A. MooijGaarthuis naar Lim men. J. P. C. Beun en gezin naar Eind hoven. M. t Hart en echtgen. naar Mij drecht. Mijnheer de Redacteur, Vergun mij als lezer uwer courant even op het ingezonden stuk, geplaatst in uw blad van 24 Sept. j.1., onder bovenstaand hoofd en onderteekend door G. H. J. v. d. Bogaer- de, als een der belanghebbende chauffeurs, te mogen antwoorden. In dat ingezonden stuk doet hij (v. d. B.) het voorkomen als zouden de chauffeurs der Nassau-tax een loon verdienen waar menigeen naar water tandt. Immers hij noemt geen vast bedrag op maar geeft een rekensom tot voorbeeld en zegt dan naar de uitkomst daarvan: Den- ken zij (Unie van Chauffeurs), dat ik en 14 collega s, waaronder getrouwde menschen, voor dit geld de betrekking van taxi-chauf feur zouden blijven waarnemen? Zoo gek zijn wij nog niet. M. de Redacteur. Niets is minder waar. Ziehier de nuchtere werkelijkheid. Loonen van den taxi-chauffeur 2.50 per week (is met mij bij de meeste buitenstaanders be kend) zonder korting, of 1.50 per week met korting vermeerderd met 10 pet. provi sie is (de laatste week) geweest ongeveer pl.m. 6. Het staat er. En nu vraag ik aan v. d. B. waar of niet? Om het verloop na te gaan, hoe de chauffeurs aan dit loon van 2.50 per week komen, zal ik maar niet ontvouwen, doch dat wil chauffeur v. d. B waarschijnlijk zich zelf wel eens afvragen. Mijnheer de Redacteur, nu zult U zeggen, wat beteekent loon met korting of zonder korting. Dat zit zoo: Er is voor de taxi-chauffeurs een costuum in de maak bij (Kijken is kopen) waarvan de chauffeurs moeten betalen 15 weken lang 1 gulden is 15 gulden of de helft van den prijs. Zijn deze 15 gulden betaald dan blijft nog 15 weken het costuum eigendom van de N.V. Nassau Garage, daarna kunnen chauffeurs iet als hun eigendom beschouwen. Als chauffeur v. d. B. met zijn 14 collega's loon zouden ontvangen als het bedrag in zijn rekensom genoemd, n.1. 22.50, dan zouden zij tevreden kunnen zijn, doch die tevreden heid is er nu eenmaal niet, dan waarschijn lijk alleen bij v. d. B. van Vrijdag 28 September 1934. OPGAVE VANNOORDHOLLANDSCH LANDBOUWCREDIET N. V. (Ontvangen per draadlooze telefoon). 1931 1934 1934 1934 1930 STAATSLEENINGEN. 4 NederL 4 4 Ned.-Indië 4 5yi Duitsuhland B ANK-INSTELLINGEN. Amtterd. Baak Handel Mpij. CerL v. 1000 Koloniale Bank Ned. Ind, Handelsbank Rotterd. Bank 1NDUSTR. OND. BINNENL. Aid. Kunstzijde Unie v. Berkels Patent Calvé Delft Cert. NederL Ford ex. 40 afst Philips Gloeil. Gem Bezit Unilever INDUSTR. OND. BUITENL Am. Smelting Anaconda Bethleh Steel Cities Service Steel comm U. S. Leather CULTUUR MAATSCH. RVA Java Cultuur Ned. Ind. Suiker Unie Vorstenlanden Dito actions MIJNBOUW. Alg. Explor Mij. Boston Redjang Lebong PETROLEUM. Dordtscbe Petr. a Kon. Petr. t Perlak Continent»' Oil i Shell Union RUBBERS. Amsterd. Rubber i Deli Bat. Rubber Hease Rubber i Serbadiadi Interc. Rubber a t SCHEEPVAARTEN. Kon. Ned. Stoomboot a Scheepvaart Unie t a TABAKKEN. Deli Batavia t Oostkust t i Oude Deli t Senembah AMER. SPOORWEGEN. Atchison Topeka i a Southern Railw. CerL Union Pacific a a SNoteering per 50. 'Exdividend. fExclaim. Vorige koers lOU/g lul'/g 100% 100% 2?'/:s 105 41 40% 66 63% 32% 20% .5 213% 216% 70% 20% 8 7%g 17%. 1%. 20% 3% 164 80% 71 17 10.50 135% 6 153 130 pl.m. 1.30 25%. 41 40'/, 66 32% 210% 216% 71% 7% 17% 1 20»/, 3% 164 135 6 153 143% 89 101%, 4%« 149% fc8 11 4% 95% 73 43% 65% 2%« 964/8 43% 65 2% 4% 34% 144 143 1248/, 1298/, 124 130 307A 91%, 61 62 pl.m. pl.m. 1.45 2.00 1017/g 105 83% 215V.-6 71% 4 l'U/l6 162-% 162%-) 14)|-% 11 11 2%-VK, 1405/8 pl.m. 2.15 215 '1% l?u/l6 I 162% 1491/g 83 66% 141% PROLONGATIE Vorige koer* 1 pCt Heden 1 pCt. WISSELKOERSEN AMS1ERDAM NIET OFFICIEEL New-York Londen Berlijn a Parijs B. issel (Belga) Bazel Kopenhagen Stockholm Oslo Madrid Italië Vorige koers 146% Z'7% 58.80 9 72'/, 34 57% 4' 12'/, 32 40 37 40 36 40 20 17% lx.66 Koert op heden 2 uur 146% 7 26 58 95 9 2 34 45% 4s 09«/, 32 40 37 40 16 40 20 15 12.04% Waarom er dan door de betrokkenen chauffeurs niet met Ce directie gesproken wordt, zal ik voorloopig maar verzwijgen. Over de werktijden der chauffeurs van de Nassau-tax spreekt van der B. in zijn ingezonden stuk in het geheel niet. M. de redacteur ziehier hun diensttijden, 's Morgens beginnende om 7.30 eindigt hun diensttijd om pl.m. 11 uur des avonds, eens in de week een dag later dienst, de daarop volgende dag vrij, de dag van laten dienst begint des morgens 7.30 en eindigt des nachts na aankomst trein 12.40. Zijn er geen passagiers dan is deze chauffeur onge veer één uur thuis, maar moet er wel gere den worden dan is het moeielijk te zeggen. Ook gebeurt het wel, dat er chauffeurs zijn, die geen laten dienst hebben en toch blijven om als er gereden moet worden op deze manier hun loon nog te verhoogen. Nog een vraag wilde ik graag stellen Heeft de Ned. Unie van Chauffeurs in haar organisatie nog meerdere leden die de organisatie trachten af te breken, veegt ze er uit, want ze doen de organi satie meer kwaad dan goed. Mijnheel- de Redacteur ik zal het hier bij laten, doch ik kan niet nalaten den chauffeur v. d. B. te vragen: kent gij het spreekwoord van den pot en de kwast? Uw geachte Redactie dank zeggend voor de plaatsruimte, teeken ik, hoogachtend, Lezer X. Wij hebben nadat inzenders stuk gezet was de Directie der Nassaugarage gele genheid gegeven het stuk van een onder schrift te voorzien. Zij schrijft ons het volgende: In dank ontvingen wij het bovenstaande ingezonden stuk ter eventueele toevoeging van een onderschrift. Dit onderschrift kan kort zijn en zich be perken tot de opmerking dat deze kwestie ons in zooverre weinig of niet regardeert, omdat wij in ons ingezonden stuk slechts de aan dacht wilden vestigen op de o.i. onjuiste gronden, waarop de heer Westerhof het voortbestaan van de stadsbus meende te moeten bepleiten. Dat de Unie van Chauffeurs zich op zijpa den wenscht te begeven, waar tegen U zelf ook reeds waarschuwde, is haar goed recht; dat wij haar daarin niet volgen, is ons recht. Alleen mogen wij de opmerking maken, dat de loonen i.c. verdiensten van onze chauffeurs blijkbaar niet zóó laag zijn als ^e organisatie en andere outsiders meenen, dat vanaf de oprichting van ons taxi-bedrijf nog nimmer één chauffeur, anders dan door ons ontslagen, zijne betrekking heeft opgege ven. Wel echter solliciteeren dagelijks beroeps chauffeurs bij ons, waaronder ook chauf feurs van de stadsbus. Geachte Redactie. Nu Alkmaar zich wederom gereed maakt tot herdenking van het glorieus verleden zou ondergeteekende graag de gedachten harer voormalige stadgenoo ten willen leiden naar een zaak, welker urgentie door slechts weinigen wordt gekend. Het treft ons, dat de inspecteur van Dierenbescherming, de heer Verwer, in zijn berichtjes omtrent daklooze dieren in uw blad, zoo nu en dan moet vragen geen dieren bij hem te brengen daar hij deze niet aan kan nemen, omdat het te stichten dierenasyl het is reeds bijna vijf jaar in de pen nog steeds geen feit is. Nochtans is het mij bekend dat er door den heer en mevr. Verwer dagelijks asyldiensten worden verricht, daar mevr. V. doorgaans een of meer zieke of met levend onrein belaste zwervelingen in haar woning verpleegt, die, niet dan nadat zij geheel hersteld of gezuiverd zijn, aan de inmiddels voor hen gezochte meesters worden afgeleverd. Dat dit haar, bij haar toch reeds zeer drukke bezigheden, handen vol werk geeft en opoffering van veel gemak, laat zich licht bevroeden. Bij de vele arbeid, welke het inspec teurschap met zich brengt, ondervindt men hier bovendien, in het kort uitge drukt, somtijds overlast van vragers om hulp voor gevonden of gefingeerd ge vonden dieren, die denken deze hier zonder meer te kunnen neer zetten. Alkmaar met haar 30.000 zielen en gi ootsteedsche allures, ontbreekt een dierenasyl, een inrichting, waarmee vele gemeenten, waaronder zelfs klei nere en ook minder moderne, haar reeds lang zijn voorgegaan, omdat dit nu een maal een eisch is van het zich verande rend menschelijk inzicht omtrent onze positie tegepover het dier; en de last van dit ontbreken drukt in al zijn zwaar te op de schouders van den heer en mevr. V. Alkmaar -indt jaarlijks gemakkelijk middelen om de in het verleden door een handjevol Alkmaarders op een overmachtigen vijand bevochten victo rie feestelijk te vieren, doch het handje vol werkers voor het dierenasyl moet zes zeven maanden van het jaar zwoegen om de loten, welke slechts één dubbeltje per stuk vragen, naar alle windstreken, kwijt te raken. Het beste dat in 's lands burgers leeft is niet in de laatste plaats de barmhar tigheid en d<- rechtvaardigheid. Niet de oarmhartigbeid van een zeke ren meneer die mij, bij een poging om bij hem een lot ten bate van het asyl- fonds in een dubbeltje te doen verkee- ren, op barschen toon ten bescheid gaf, dat het nu geen tijd is om voor de bees ten te vragen daar de menschen voor gaan: éérst de menschen. d&n de beesten zeide hij met boos gelaat. Neen, maar de barmhartigheid die aan al Gods schepselen: mensch en dier, zichzelf verplicht weet, omdat zij in haar wezenheid oneindig is, en alzoo geen grenzen kent, Er zijn er ongetwijfeld niet weinigen die deels uit gebrek aan nadenken, de primitieve denkwijze van voormelden meneer zijn toegedaan en meenen, dat het slechts in een samendeving, waarin elkeen dubbel en dwars van het zijne voorzien is, geoorloofd is om voor nood lijdende dieren te zorgen, maar het is desniettemin een feit: in Alkmaar be staat behoefte aan een dierenasyl en het echtpaar Verwer is daar de dupe van. En geen rechtgeaard Alkmaarder, telg van dat koen geslacht, dat goed en bloed ten offer bracht, kan het willen dat de last, welke allen behooren te dragen getorst wordt door twee stadge- nooten alleen. Daarom wilde ik voorstellen om a s. Donderdag 4 October Werelddieren dag den dag, waarop over de geheele wereld een steeds grooter wordende schare zich opmaakt om iets ten gunste van het dier te doen, allen gezamenlijk onzen inspecteur van zijn restant loten waarover hij zich het hoofd breekt hoe ze kwijt te raken, af te helpen. Mogelijk zijn er ook wel vrienden die dien dag loten willen verkoopen Er zijn nog meer middelen om wat op te schieten b.v. een concert zooals voor de 30 000ste, een muzikale rondgang, ver loting van een chocoladestuk o. i. d., af dragen van kaartpotjes etc. In een financieel benarden tijd geldt fourneeren en dit omzetten in blijvend materiaal: hout en steenen, ter daarstel- ling van een doorgangshuis voor bekla genswaardige medeschepselen, is een houding en een monument, den vaderen waardig. Alkmaar moet niet wachten totdat het dierbaar erf wordt aangerand om te toonen, dat het nóg is wat eens de vad'ren waren: offervaardig. Men ont- veinze het zich niet, dat, als de mensch wat meer het ideeële en minder het stoffelijke had nagejaagd, de toestand thans zoo donker niet zou zijn. Het asyl komt ook menschen ten nut' te: de bouw verschaft werk, het ver eischt personeel en heeft zijn dagelijk- sche behoeften en jaarlijksch onderhoud terwijl men er bij uitstedigheid met ge rust hart zijn huisdieren en pension kan deen. Groeie het handjevol werkers voor het asyl tot een duidelijk zichtbare actie, zoodat de stichting binnen afzienbaren tijd een feit wordt, opdat Alkmaar niet achterblijve bij den hoogeren geest van den tijd die door vele gemeenten reeds begrepen is. U, geachte Redactie, beleefd dankend voor de plaatsing. Hoogachtend, J Fr. GEHRELS. Bergen, 26 Sept. '34. Voetbal. De „AUcmaar"-doelverdediger Duiveman, die ongeveer zes weken geleden bij een wed strijd in botsing kwam met een speler der tegenpartij en daarbij een hersenschudding opliep, mag Zaterdag a.s. het ziekenhuis ver laten. Hij moet echter den eersten tijd nog volkomen rust houden, zoodat er van spelen voorloopig geen sprake is. Langzaam maar zeker worden de Ned. Elftal-spelers voorbereid op den zwaren wedstrijd tegen Zwitserland op 4 November a.s. De geregelde winteravondtraining, vori- gen Donderdagavond ingezet, bracht gister avond volgens de Tel., een vijftiental spelers op het V.U.C.-veld bijeen. Wij zagen rondom de lijnen de heeren Herberts, Lotsy, Mundt en De Vries, en daarbinnen, met aanvoerder Puck van Heel en trainer Bob Glendenning, de geheele Oranje-voorhoede Mijnders, Smit, Bakhuys, Vente en Wels. Voorts Graaf land, Weber, van Run, Diepenbeek, K. Mol (achterspelers), en den clubgenoot van den laatste, Nieuwenhuis, als debutant in dit milieu. Pellikaan keek toe, een onwillege knie noopt dezen speler, minstens drie weken vol komen rust te houden. Later kwamen nog de A.D.O.-ers van Maren en Berg. Als doelver- dedigers zijn aangezocht: van Male, Halle en van Kasteel, de D.F.C.-er. Aan animo geen gebrek, daar zorgt Glen denning wel voor. Later heeft de Herberts nog een pittig woord van welkom en opwek king gesproken en zich daarbii in het bijzon der tot de B-spelers gericht. Want in afwij king van vorige iaren, zal dit seizoen de wed strijd Frankrijk B fegen Nederland B (waar schijnlijk Februari 1935), niet in Rijssel of Havre, doch in Parijs gespeeld worden. De goede resultaten, verkregen met de in- door-training onder Huyzer, deden de tech nische commissie besluiten, met deze training op de Dinsdagavonden door te gaan. ZONDAG A.S. hall 3: Terrein WFSTF.KWEG. Entrée 30 ct. Voorverkoop 25 ct. bij HARTLAND en PORSSIUS. Paarden. Het programma voor de draverijen, te houden op de baan te Alkmaar op Zondag 14 October a.s., luidt als volgt: I. Octoberprijs (Prijzendraverij 4e klasse; afstand 1700 M.; belasting voor iedere ge wonnen 300 20 Meter)' II. Sluitingsprijs (Heatdraverij met handi cap 2e en 3e klasse; afstand 1610 Meter); III. Tot weerziensprijs (Heatdraverij met ïandicap le klasse, afstand 1610 Meter); IV. Kortebaanprijs (kortebaandraverij han dicap voor alle in Nederland geregistreerde paarden; maximum afstand 800 Meter; mi nimum afstand 700 Meter; aangespannen en te rijden in series). Wielrennen. De directie der Alkmaarsche Wieler baan heeft voor Zondag as. voor een uitstekend sluitingsprogramma ge zorgd, dat ontegenzeggelijk waard is, om gezien te worden. Want allereerst krijgt men een wedstrijd Alkmaar Zaandam, verdeeld in drie races (n.1. een tijdrace, een afvalwedstrijd en een jacht- race. Aan dezen wedstrijd nemen de volgende amateurs deel: voor Alkmaar: Willemse, Langedijk, Renaud en Blok ker (allen van O. G. te Noordschar- woude) en voor Zaandam Nielen, Bak, Ofman en Goessens (allen van D, T. S. te Zaandam). Verder wordt er een ploegenwedstrijd voor nieuwelingen verreden, waaraan vier ploegen deel nemen: Kuiper-Groot; Tel-Schellingerhout; Hoolwerff-v. Beek; v. Beuzen-Spiering. En dan komt het groote hoofdnum mer: de koppel wedstrijd over 100 K.M., waaraan weer zeven koppels deelnemen, n.1. Korsmeier-Ehmer (Duitschl.), de Bruycker-Billiet (België); de Wolff-v. d. Heiden, Metz-Snoeyers, Heslinga-Ma- tema, Fruitema-Reineveld en v. Leur- v. Dijk. Men ziet, het zijn alle bekende koppels en velen der rijders zijn ook op de Alk maarsche baan al geen onbekenden. Nog de vorige keer reden hier de Wolffv. d. Heiden en wonnen den tweeden prijs on danks de verwondingen, die v. d. Heiden toen had. Zij vormen een zeer sterk kop pel, dat met Metz-Snoeyers favoriet is. Hiervan is Metz welbekend, maar is Snoeyers niet minstens een even groote kracht? Het is dezelfde Snoeyers, die in de wereldkampioenschappen zulk een belangrijke rol speelde, dat Pellenaers kampioen werd. Diezelfde Snoeyers werd 14 dagen geleden zelf nationaal kampioen op den weg voor amateurs. Nu is hij prof geworden en zal met den snel len Metz een heel sterk koppel kunnen vormen. Snoeyers zal op de Alkm. Wielerbaan gehuldigd worden voor zijn werk, dat hij dezen zomer verricht heeft en daar za' wel duidelijk gemaakt worden, we k een aandeel hij heeft gehad in de we reldkampioenschappen te Leipzig. Wij zouden het hierbij kunnen laten, maar meenen nog even de aandacht te mogen vragen voor het Belgische kop pel. D© Bruycker reed veertien dagen geleden met v. Egmond te Heemstede en werd daar de beste man van het veld genoemd. Vooral in de jachten is deze Belg zeer sterk en de Hollandsche kop pels moeten Zondag terdege oppassen voor dezen rijder, die in Billiet een waardig koppelgenoot heeft. Deze 100 K.M. koppelwedstrijd zal boeiend worden als geen ander. Er zal strijd geleverd worden, er zullon lange jachten komen en bet, winnende koppel moet heel wat in zijn r.ars hebben, om in zulk een sterk veld de eerste plaats te bezetten Mogen de laatste wedstrijden van dit seizoen begunstigd worden door mooi weer! Dan zullen eenige duizenden kun nen genieten van boeiende wielersport! Automobilisme. Eenvoudig is het niet om te allen tijde meoster over Uw stuur te zijn hoe gemakkelijk het ook mag lijken. Te allen tijde meester over Uw stuur te zijn willen zeggen, dat gij: le. ophoudt met besturen zocdra gij door vermoeidheid overmand voelt bij iedere wielwenteling dichter bij den slaap te komen; 2e. nooit Uw aandacht van de te besturen auto mobiel en weg moogt laten afleiden, hoe aangenaam het gezelschap ook is; 3e. nooit een auto bestuurt terwijl gij geheel gedeeltelijk of haast onder den invloed van sterken drank verkeert; 4e. nooit een auto bestuurt waarvan gij twijfelt of het stuur ook werkelijk een stuur is; 5e. nooit een auto bestuurt, indien gij er niet van overtuigd zijt geestelijk en lichamelijk volkomen in staat te zijn tot het besturen ervan. Dit zijn wel de voornaamste eischen welke mogen worden gesteld aan den autobestuurder, die zijn auto steeds vol komen in zijn macht wil hebben. Kent gij het verhaal van den fietsrij der, die zoo vermoeid was, dat hij op zijn fiets in slaap sukkelde? Gelukkig liep het nog goed af, hij viel om en was on middellijk wakker. Maar kent gij het verhaal van den automobilist, die achter het stuur van zijn auto in slaap viel? Neen Dan wenschen wij voor U, dat gij het ook nooit persoonlijk zult beleven, want deze weggebruiker kwam er min der genadig af. Vermoeidheid is wel één van de ergste dingen welke een automobilist kunnen overkomen. Langzaam maar zeker blijft zij op den bestuurder loeren, die het aanvankelijk misschien niet eens be merkt, totdat hij zich plotseling met een ruk bewust wordt, nog juist een boom op een centimeter na te zijn ontweken Dan denkt hij weer klaar wakker te zijn; soest toch weer in tot de slaap vol komen vat op hem krijgt. Dit laatste ge beurt soms zoo plotseling, dat de be stuurder niet bij machte is om den wa gen nog op de gewenschte manier tot stilstand te brengen, zoodat maar moet worden afgewacht, hoe deze dan wel tot staan zal komen. Zoodra men voelt, dat vermoeidheid en slaap den strijd tegen oplettendheid- en reactievermogen gaan aanbinden, doet men het verstandigst den wagen aan den kant van den weg te zetten, de parkeerlampen te ontsteken

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1934 | | pagina 11