De regeeririgsmaatregeleri en de invloed
daarvan op de gemeente Alkmaar.
Stad en Omgeving
De gemeenten worden bijna
onbestuurbaar gemaakt.
Jladioptoqtamma
QemeetUeeadett
hd SI* hem op,e®t- 00k n°K
ür »SS,„7?be"S'i,',: "O' de
In rijn de vorige week Donderdag gehou
den radiorede heeft minister Oud oetoogd,
dat een deel van de lading moet worden uit
geworpen voor de veiligheid van het schip
van Staat. In deze rede over de millioenen-
nota heeft de minister tevens betoogd, dat
de regeering van oordeel is, dat de belasting
heffing de grens van het mogelijke heeft be
reikt, waarom van voorstellen tot belasting-
verhooging werd afgezien. Tegelijkertijd
deelde hij mede, dat voorloopig, als tijdelijke
maatregel voor twee jaar, worat voorgesteld,
de wencloosheidslasten naar billijker maat
staf over de verschillende gemeenten te ver-
deelen.
Naar aanleiding van deze rede hebben wij
tot den wethouder van financiën, den heer
Westerhof, de vraag gericht, of naar zijn
inzicht de tijdsomstandigheden het niet nood
zakelijk maken, dat men ook in de gemeente
tot afschaffing komt van dingen, die dier
baar zijn om die in betere tijden weer te
herstellen. Ook stelden wij de vraag of ook
hij niet den tijd gekomen achtte, om evenals
het Rijk, als gemeente van belastingverhoo
ging af te zien, terwijl wij hem tevens ver
zochten ons nader in te lichten over door de
regeering aangekondigde billijker verdeeling
van de werkloosheidslasten over de verschil
lende gemeenten.
Wethouder Westerhol.
De heer Westerhof deelde ons mede
dat hij, zooals men van hem mocht verwach
ten, er inderdaad in geslaagd is, een sluiten
de begrooting aan te bieden. Deze begroo
ting moet echter nog door 't College worden
behandeld, waarom hij niet in staat was,
daarover reeds mededeelingen te doen.
Wat de belastingen betreft, was hij van
oordeel, dat de regeering voor de belasting-
verhooging de verantwoordelijkheid legt op
de gemeenten. De regeering toch, zoo zeide
hij, streeft er naar om het 46 millioen-fonds
voor de werkloozen-voorziening, dat abso
luut niet voldoende is voor het geheele land,
te suppleeren uit belastingen, die tot nog toe
aan de gemeentekassen ten goede kwamen.
De heer Westerhof betreurde dit in
hooge mate, omdat naar zijn oordeel
de regeering de geheele werkloosheids-
zorg voor haar rekening moest nemen,
doch hij erkende, dat de voorgenomen
maatregel van de regeering althans deze bil
lijkheid inhoudt, dat ook gemeenten met wei
nig werkloozen thans mee moeten betalen
aan de uitgaven, die gemeenten met veel
werkloozen hebben te doen, zoodat van een
poging kan worden gesproken om ieder naar
draagkracht de lasten van de misère te laten
ondervinden.
Het Rijk dwingt de gemeenten
tot belastingverhooging.
Wij uitten de veronderstelling, dat de re
geering van oordeel was, dat ook de ge
meenten om het schip van Staat te behouden,
belasingverhooging moesten voorkomen, des
noods door zeer veel af te schaffen, wat dier
baar was, en dat de regeering zich op het
standpunt stelt, dat het niet langer oorbaar
is, dat de gemeenten doorgaan, met haar
ambtenaren zooveel hooger te salarieeren
dan het Rijk dit doet.
De wethouder merkte op, dat het zelfs met
de meest krasse bezuinigingen niet mogelijk
is, om zonder belastingverhooging de ge
meente te financieren, al gaf hij toe, dat de
ambtenaren in de wereldcrisis niet op een
oase-plekje konden blijven wonen.
Wij hadden hiermede den wethouder op
zijn praatstoel gekregen en mèt ons was hij
van oordeel, dat het toch wel wenschelijk
was, dat de bevolking eens nader werd inge
licht, wat de plannen van de regeering voor
de gemeenten inhouden.
Direct na de vacanties, zoo zeide hij, heeft
de regeering aangekondigd, dat de gemeen
ten er rekening mee moesten houden, dat de
46 millioen voor werkloozenzorg (werkver
schaffing en subsidie aan werkloozenuitkee-
ring) gesuppleerd moet worden. Tot nog toe
steunde de regeering de werkverschaffing en
de werkloozenuitkeering voor de crisis-
werkloozen. Thans wil de regeering steun
verleenen voor de werkverschaffing en de
werkloozenuitkeering aan alle werkloozen,
mits de werkverschaffing productief werk
geldt. Aangekondigd werd, dat de regee
ring voor suppleering van het fonds de be
doeling had, 75 opcenten te heffen op de per
soneele belasting, welke opcenten maximaal
200 moeten zijn, zoodat de gemeenten niet
meer dan 125 opcenten mogen heffen. Het
Rijk zou voor suppleering van het fonds bo
vendien 25 opcenten heffen op de gemeente
fondsbelasting Van gemeenten, die daarop
100 opcenten heffen, wordt dus door het Rijk
25 opcenten afgenomen, omdat op de ge
meentefonds-belasting niet meer dan 100 op
centen mogen worden geheven.
Alkmaar heft reeds 80 opcenten op de ge-
meentefondsbelasting. Haar worden dus 5
opcenten afgenomen, terwijl het Rijk aan de
Alkmaarsche burgerij dus 20 opcenten meer
oplegt. Hier is dus al sprake van belasting
verhooging door het Rijk. Bovendien zal het
Rijk, dat reeds 50 opcenten op de vermogens
belasting heft, 10 opcenten daarop meer
gaan heffen. Alweer een belasting-verhoo
ging door het Rijk. De opcenten op de ver
mogensbelasting mogen in totaal niet hooger
zijn dan 100. Alkmaar heft er reeds 50. Nu
het Rijk er 60 gaat heffen, zal Alkmaar dus
10 opcenten moeten derven. Aangezien voor
het jaar 1935 die korting slechts voor 2/3 zal
worden genomen, scheelt dit aan Alkmaar
voor de begrooting van 1935, 7900 wegens
gemis van die 5 opcenten op de gemeente-
Fondsbelasting en 3400 wegens het gemis
van de 10 opcenten op de vermogensbelas
ting. Voorts neemt het Rijk 40 van de 75 op
centen van de hoofdsom van de grondbelas
ting of 34200. Het totaal belastingverlies
voor de gemeente door deze regeeringsmaat-
regelen bedraagt voor Alkmaar 45500.
U zult zich herinneren, aldus de wethou
der, dat de Koningin in de troonrede heeft
gezegd, dat er geen belasingverhooging zou
komen, behalve die er bij de Kamer reeds
aanhangig waren gemaakt.
In hetzelfde schrijven, dat wij na de va
canties ontvingen, zegt de regeering, dat zij
75 opcenten op de personeele belasting zal
heffen en dat gemeenten niet hooger mogen
gaan dan tot een heffing van 125 opcenten
op de personeele belasting. Tot nog toe was
deze heffing onbeperkt, omdat voor de ge
meenten de personeele belasting de sluitpost
was. Alkmaar heft reeds 85 tot 125 opcenten
op de personeele belasting. Uit het wetsont
werp van de regeering blijkt thans, dat de
regeering geen 75 maar 80 opcenten van de
hoofdsom op de personeele belasting gaat
heffen. Tot nog toe kwam de personeele be
lasting in hoofdsom en opcenten geheel ten
goede aan de gemeentekas. Nu de regeering
80 opcenten gaat heffen, zullen de Alkmaar
sche belastingbetalers daardoor 105.000
meer te betalen krijgen.
Wij merkten op, dat dit alle groote nadoe
len zijn voor de gemeente en de gemeente
naren, doch dat hiertegenover ook groote
voordeelen staan in de verhoogde uitkeering
van het Rijk voor den werkloozensteun en
de werkverschaffing.
De heer Westerhof voerde hiertegen aan,
dat het Rijk door die uitkeeringen nog niet
eens herstelt den toestand, zooals die« in
1933 was. Wanneer er het volgend jaar geen
werkverschaffing is, dan zullen de kosten
van de werkloosheidsvoorziening 335.000
bedragen.
De totale som van de belastingopbrengst
in Alkmaar bedraagt 820.381.77. Van deze
som vormt de 335.000 voor werkloosheids
voorziening 40.834 pCt. Volgens de regee-
ringsschaal bedraagt de uitkeering van het
Rijk op dit percentage 62.7 pCt. Wij zullen
dus van het Rijk van de 335.000 voor de
werkloozen-uitkeeringen 210.000 ontvan
gen. In verband met de het vorig jaar zoo
ontzaggelijk verlaagde bijdrage van het Rijk
voor de werkloosheidszorg hadden wij voor
1935 die subsidie op 40.000 geraamd,
want wij hadden in de begrooting opgeno
men 25.000 voor in-productief werk, waar
voor de regeering niets geeft.
Alkmaar kreeg van het Rijk 70 pCt. als
subsidie voor de uitkeeringen aan de crisis-
werkloozen. In 1933 ontvingen wij daarvoor
van het Rijk 91.000 en 97.472 als subsi
die voor de werkverschaffing en bovendien
ontvingen wij nog 5 pCt. van de Provincie
als subsidie voor de werkverschaffing, welke
5 pCt. 9662 bedroeg.
Voor 1934 hebben wij de steun-uitkeering
aan de crisiswerkloozen geraamd op
125.000 met een subsidie daarop van het
Tijk van 67.500. De uitgaven voor de klei
ne werkverschaffing in 1934 hebben wij ge
raamd op 20.000 met aan rijks-subsidie
van 8100.
Zooals u weet voert de gemeente dit jaar
als groote werkverschaffing de terreinophoo-
ging aan den Bergerweg uit, maar omdat dit
productief werk is, geeft de regeering daar
voor geen subsidie.
het begin reeds stelde en waarop ik u ant
woordde, dat ik u daarover nog geen mede-
deeling kan doen, omdat de door mij opge
maakte begrooting nog in het College moet
worden behandeld. Wel wil ik u zeggen, dat
voor de werkverschaffing dooi mij verschil
lende plannen zijn ingiedlend. Wanneer wiv
niets aan werkverschaffing doen, dan zullen
wij in 1935 aan steun 335.000 moeten uit-
keeren. Als subsidie zullen wij daarop van
het Rijk 210.000 ontvangen. Wij raamden
dit bedrag op 40.000. Wij krijgen dus
170.000 meer. Ik wijs u er nog op, dat
daarmee nog niet het percentage hersteld is
van 1933, want toen kregen wij 70 pCt. van
het Rijk en thans 62.7 pCt.
Het boschplan.
Persoonlijk ben ik van meening, aldus de
wethouder, dat het bosch-plan moet worden
uitgevoerd. De uitgaven voor de gewone
werkverschaffing (bladeren harken, paden
vegen, rioolen schoonmaken, enz.) beschouw
ik als onpractisch. Dit werk is inproductief
en laat niets van blijvende waarde na. An
ders staat het met de uitvoering van het
bosch-plan. Zonder in noemenswaardige
hoogere kosten te vervallen, krijgt de ge
meente daardoor een waardevol bezit. Te
genover de risico, die het plan meebrengt,
staat het feit, dat wij dan althans iets heb
ben, waarmee wij hen, die willen bouwen,
huren of koopen en die nu naar Heiloo of
Bergen gaan, aan Alkmaar binden, terwijl
daardoor bovendien elders wonenden naar
deze gemeente zullen worden getrokken.
Men bevordert daarmede tevens, dat de
koopkracht der bevolking wordt verhoogd en
de belasting-capaciteit der gemeente wordt
gestabiliseerd of versterkt.
Zonder noemenswaardige ver
hooging van kosten.
U sprak over: zonder noemenswaardige
kostenverhooging bij de uitvoering van het
bosch-plan. Maar is dat nu wel zoo?
Zeer zeker antwoordde de wethouder. In
het boschplan is 176.000 loon begtepen.
Bij een werkweek van 48 uur, bedraagt een
jaarloon van een arbeider tegen 45 cent per
uur 1023. Voor die 176.000 kunnen 150
arbeiders dus één jaar werken. Bij een ge
middelden steun van 10 per week (een ge
middelde, hierdoor verkregen, dat kinder-
looze gezinnen minder krijgen en in bepaal
de gevallen geen uitkeering wordt gedaan)
heeft Maatschappelijk Hulpbetoon dus min
der te betalen 150 maal 10 gedurende 52
weken is 78.000. Maatschappelijk Hulpbe
toon zal bij uitvoering Yan het bosch-plan
alsdan dus 78.000 minder noodig hebben
dan 335.000 en dus met 257.000 kunnen
volstaan. De totale som van de belastingop
brengst in Alkmaar is f 820.381.77. Van
deze som is 257.000, 31.326 pCt. Volgens
de door de regeering verstrekte uitkeerings-
schaal, bedraagt de rijkssubsidie bij dit per
centage 51.7 pCt. of 133.000.
In ons ontwerp hadden wij de uitkeering
geraamd op 40.000. De hoogere uitkeering
bedraagt dus dan 93.000 en is dan
77.000 lager dan wij zouden ontvangen,
wanneer wij geen werkverschafing instelden.
Ik rekende u voor, dat cjoor de uitvoering
van het bosch-plan Maatschappelijk Hulpbe
toon aan werkloozen-uitkeering 78.000 zou
besparen. De mindere 'uitkeering wordt dus
door deze besparing volkómen gedekt en het
bosch-plan kost ons dan maar 25.000,
want in de begrooting van het bosch-plan is
op 25.000 inproduriief werk gerekend.
Wij moesten den wethouder toegeven, dat,
wanneer zijn cijfers juist waren en met na
druk verzekerde hij ons, dat dit het geval
was, de uitvoering van het bosch-plan in
werkverschaffing inderdaad de voorkeur ver
dient boven een werkloozen-uitkeering zon
der werkverschaffing, aangezien het voor
het moreel van de arbeiders van ontzaggelijk
veel meer waarde is, loon te ontvangen voor
verricht werk inplaats van steun, waarvoor
zij niets anders behoeven te doen dan te
stempelen.
Met den wethouder voerden wij hierna nog
een gesprek over de mogelijkheid van het be
ëindigen der crisis, waarbij hij als zijn mee
ning te kennen gaf, dat het kapitalistische
productiestelsel zich had overleefd, aange
zien bij een opleving de menschheid door de
techniek voor een verhooging van de produc
tie zou komen te staan, waarvan men zich
nauwelijks een denkbeeld kon vormen.
Wij gaven als onze meening te kennen, dat
de menschheid toch wel tot een zoodanige
organisatie zal komen, waarbij men zal in-
zien, dat het belachelijk is om bezorgd te
zijn over het bestaan van de menschen, om
dat men door de toenemende wetenschap in
staat, is, in korteren tijd meer voort te bren-
gcn dan de menschen consumeeren.
Woensdag 3 October.
HILVERSUM, 301 M. (VARA-
uitz.) 8.Gr.pl. 9.30 P. J. Kers:
Onze keuken. 10.VPRO-morgen-
wijding. 10.15 Voor Arb. in de
contlnubedr.: J. v. d. Kieft, lezing;
Joh. Jong, orgel, 11.RVU.
Mevr. mr, I. E. PrinsWillekes
Macdonald: De rechtspositie v. d.
vrouw. 11.30 De Notenkrakers olv.
D. Wins. 12.— Or.pl. 12.15 Verv.
concert. 1.—1.45 De Flierefluiters
olv. J. v. d. Horst. 2.— Gr.pl. 2.15
Kniples. 3.— Voor de kinderen.
5.30 VARA Kleinensemble olv. F.
Bakels. 6.— Orgelspel Cor Steyn.
6 30 RVU. F. Koster: Vogeltrek.
7.— Dr. Max Euwe spreekt over
zijn schaakindrukken in Rusland.
7.20 Voor het Platteland. 8.
Herh. SOS-ber. 3.03 Vaz Dias en
VARA-Varia. 8.10 VARA-orkest o.
1. v. E. E. Gebert. 9.Vaz Dias.
9.15 Verv. orkest. 10.— „De dag
van den kleinen man", spel van
Sturmann. Vert. N. Bakker. Muziek
Cor Steyn, mmv. het VARA-tooneel
olv. W. van Cappellen. 11.—12.—
Gramofoonmuziek.
HUIZEN, 1875 M. (NCRV-uitz.)
8—3 Oct.-viering te Leiden. Ko-
raalmuziek olv. de Rook. 8.30
Schriftlezing en meditatie. 8.45—
9.30 Gr.pl. 10.30 Morgendienst o
1 v. ds. J. Ve'kuyl. 11.—12.—
Zang door J. Aldag mmv. G. v. d.
Burg, piano. 12.15 Gr.pl. 1.15 En
semble v. d. Horst en gr.pl, 3.—
Chr. Lectuur. 3.30—3.45 en 4
Gr.pl. 4.15 Pianorecital G. J.
Haalebos. 5.— Kinderuur. 6.—
Landbouwpr. 6.30 Afgestaan. 7.—
Ned. Chr. Persbureau. 7.15 Gr.pl.
7.30 M. M. Schipper: De woning.
8NCRV-Strijkorkest olv. P. v.
d. Hurk, mmv. R. Parker, orgel.
9.Causerie dr. H. J. Flipse. 9.30
Verv. concert. Om 10.Vaz Dias.
10.30-11.30 Gr.pl.
DAVENTRY, 1500 M. 10.35 Mor
genwijding. 11.05 Lezing. 11.20
Gr.pl. 11.50 Voor de scholen. 12.05
Orgelspel Q. MacLean. 12.50 Ch.
Manning en zijn orkest. 1.50 Dans
muziek (gr.pl.) 2.25 Voor de scho
len. 3.15 Piano-recital E. Lush.
3.35 Sted. orkest Bournemouth olv.
R. Austin. 5.05 Het MacArthur
kwintet. 5.35 Kinderuur. 6.20 Ber.
6.50 en 7.05 Lezingen. 7.25 Koor.
concert. 7.50 Gr.pl. 8.20 BBC-
Symph.-orkest en solisten o.l.v. Sir
Henry Wood. Bach-progr. 10.—
Ber. 10-20 BBC-orkest o. 1. v, J.
Lewis. 1110 Voordracht. 11i 51
12.20 Jack Jackson en zijn Band
PARIJS (RADIO-PARIS), 1648 M
7.20 en 8.20 Or.pl. 12.35 Ooldyi
orkest. 9.05 Symph. orkest 0. 1, v.
Inghelbrecht.
KALUNDBORO, 1261 M. 1220
—2.20 Strijkorkest olv. Bendix
3.20—5.20 Omroeporkest olv. Ree-
sen. 5.205.50 Gr.pl. 8.20 Om-
roepstrijkorkest olv. Gröndahl. 9.20
Onrroepdansorkes* olv. L. Preil
10.15—2-20 Dan:mu-!
KEULEN, 456 M. 6.45 Orkest
concert. 12.20 Omroepkwintet. 1.20
Weragkamerorkest olv. Hartmann.
4.20 Omroepkleinorkest onder lei.
ding van Eysoldt. 5.35 Vrouwen
koorconcert. 7-20 Omroeporkest 0.
I. v. Ktihn. 8,30 Solistenconcert.
9.20 Omroeporkest olv. Buschköt-
ter. 10.50—12.20 Dansmuziek.
ROME, 421 M. 8.30 Gr.pl. 9.05
„Der fliegende Hollander', opera
van Wagner. Leiding V. Guin.
Koorleiding: E. Casolari.
BRUSSEL, 322 en 484 M. 322 M.:
12.20 Langlois-concert. 1.30—220
Omroeporkest 0. 1. v. Gason. 5.20
Dansmuziek. 6.20 Zang. 6.50 Gr.
pl. 8.20 Omroeporkest olv. Gason.
8.50 Hoorspel. 9.20 Verv. concert.
10.30—11.20 Dansmuziek. 484 M.:
12 20 Gr.pl. 1.30—2.20 Langlois-
orkest. 5.20 en 6.35 Or.pl. 7.20
Zang. 8.20 Omroepsymph.-orkest
olvj Defauw. 8.47 en 9.17 Vervolg
concert. 10.30—11.20 Dansmuziek
DEUTSCHLANDSENDER, 1571
M. 8.30 Unsere Saar, den Weg
frei zur Verstandigung. 8.55 Stun
de der jungen Nation: Bauerntum.
9.20 „Die Opernprobe" van Kort-
zing, mmv. orkest, koor en solisten.
Leiding Dekner. 10.20 Ber. 10.50
Radio-praatje. 11.05 Weerbericht
II.2012.20 Dansmuziek uit Bres-
lau.
GEMEENTELIJKE RADIO
DISTRIBUTIE.
Lijn 1: Hilversum.
Lijn 2: Huizen.
Lijn 3: Lond. Reg. 10.35
15.15, Daventry Nat. 15.1517.35,
Lond. Nat. 17.35-19.20, Droit-
wich 19.20-24.—.
Lijn 4: Keulen 10.30—2055,
Deutschl.s. 20.55—21.20, Keulen
21.20-22.50, Breslau 22.50-24.—
de
De gemeente krijgt belangrijk
meer van het Rijk voor werk
loosheidsvoorziening dan ge
raamd was.
Wij constateerden, dat de gemeente van
iet Rijk in 1935 voor de werkloosheidsvoor
ziening toch 170.000 meer krijgt dan de
gemeente had geraamd.
De wethouder voerde hiertegen aan, dat
Alkmaar uit anderen hoofde (zie boven)
150.000 minder ontvangt, terwijl de belas
tingbetaler veel meer zal hebben te betalen
Wij krijgen, zoo zeide hij, feitelijk niets
meer terug dan wij geven. Bovendien wil ik
u erop wijzen, dat wij slechts 20.000 meer
zullen ontvangen, dan wij in 1933 hebben
ontvangen en aangezien het aantal werkloo
zen veel grooter is, ontvangen wij procents-
jewijze minder. Ook neemt de regeering om
iet herstel van 1933 te bereiken, ons
150.000 belasting af. Wanneer Alkmaar
dus op denzelfden voet zal willen leven als
in 1933, dan zal de gemeente 150.000 be
lasting meer moeten heffen, ongeacht hetgeen
noodig is voor het grooter aantal werkloo
zen.
Acht u het mogelijk, dat de Alkmaarsche
belastingbetaler naast de verhoogde belas-
Dat acht ik niet mogelijk, aldus de wet-
houder, maar nu nadert u de vraag, die u in
OTERLEEK.
Gistermiddag kwam de gemeenteraad in
voltallige zitting bijeen.
Naar aanleiding van de notulen vroeg de
heer Heringa of B. en W. al een audiëntie
bij den minister hebben gevraagd.
De voorzitter antwoordde ontkennend.
Als het noodig blijkt, zal het gebeuren.
De notulen werden goedgekeurd.
ingekomen stukken.
a. Verzoek van de H. M. v. L. om toestem
ming tot gebruik van een schoollokaal voor
het houden van een landbouwcursus te Stom-
petoren.
De heer Heringa merkte op, dat een
vorig jaar niet altijd de hand is gehouden
aan de voorwaarden, om de netheid in de
school te bewaren.
Zal op gewezen worden. Het verzoek
werd ingewilligd, 1
b. Schrijven van het hoofd der 0. 1. school
stompetoren verzoek de spelling-
Marchant te mogen invoeren. I
Was door B. en W. ingewilligd en werd
door den raad goedgekeurd.
Oemeenterekening.
Namens de commissie voor onderzoek
bracht de heer Heringa rapport uit van 1
het onderzoek der gemeei.terekening 1934.
De e ntvangsten waren geweest f 3742009 de
uitgaven 33738 85. liet saldo was dus
381.^4, wat bij 1932 vergeleken een achter
uitgang beteekerft van een kleine f 3000. ,.„wcll, Ud. nr[
oJjt. vroeg om al het mogelijke te doen om gemeente zal blijven.
achterstallige schoolgelden binnen te
krijgen, vooral voor wat betreft één bepaald
persoon, die tot betaling wel in staat mag
worden geacht.
De gemeente Schermerhorn zou volgens
de commissie nog moeten vergoeden de kos
ten voor het volgen van het vervolgonder
wijs te Stompetoren door eenige leerlingen
uit die gemeente.
De kosten voor onderhoud der woningen
voor de veldwachters achtte de commissie
wel wat aan den hoogen !.ant. Zij stelde nu
voor, om vooraf kostenberekening te vragen
voor alle werken, die van eenigen omvang
zijn, zulks nadat de gemeenteopzichter een
begrooting zal hebben opgemaakt.
De v 0 0 r z i 11 e r zei, dat B en W. nu
reeds in die richting zijn gegaan.
De heer de Boer vroeg hoe gehandeld
zal worden, als de ontvangen opgave te ver
uitgaat boven de berekening van den op
zichter.
De voorzitter antwoordde, dat B. en
W. dan de zaak na oer zullen moeten be
spreken.
De beer Heringa drong voorts aan op
meer politietoezicht tegen vernieling van lam
pen der straatverlichting.
Ten slotte vroeg spr. hoe het mogelijk is,
dat nu reeds aan onderhoud 62.91 moest
worden uitgegeven voor de in 1932 nieuw
gebouwde school te Stompetoren. Is het op
zicht toen niet voldoende geweest?
De voorzitter en weth. Dekker
zeiden, dat aan de ramen handvatten zijn aan
gebracht en horren bijgeleverd werden. Het
is moeilijk te zeggen of dit nog bij den bouw
had moeten worden inbegrepen.
De heer Zwaan zei, dat een en ander in
het bestek had moeten staan. De architect
heeft door nalatigheid de gemeente nu op
onkosten gejaagd.
Devoorzitter merkte op. dat na eiken
bouw dergelijke dingen aan den dag
komen.
De heeren Dekker en Spaan beves
tigden dit uit eiger. ervaring.
Wat betreft de subsidie voor het centraal
ziekenhuis te Alkmaar merkte de heer H e
r i n g a op. dat er over 1932 een tekort op de
exploitatie was van bijna 56000. Hebben
de gemeenten, die bijdragen verleenden, ook
recht op inzage van de exploitatie-rekening?
De voorzitter dacht van wel. Maar
hoe ook, de gemeente Oterleek is garant en
moet betalen. Juiste cijfers kon spr. op dit
moment niet geven.
De heer Heringa zou de vereeniging
van Ned. gemeenten ervoor willen spannen
om nadere mededeelingen te vragen.
Spr. stelde ten slotte voor, om de ge
meenterekening 1933 voorloopig vast te
stellen.
Alzoo besloten.
De heer Heringa stelde vast, dat de
gemeente, ondanks alle schampere opmerkin
gen, toch over 1933 nog 2761 99 uit eigen
middelen heeft besteed aan werkverschaffing.
Rekening burgerlijk armbestuur 1933.
De heer Heringa rapporteerde voorts
over het onderzoek der rekening van het
B. A. en stelde de viaag of dat college niet
beter zou doen om voortaan meer bons af te
geven dan steun in geld. zulks om te be-
vorderen, dat het gegeven geld meer in de
Ook deze rekening werd voorloopig vast
gesteld op 2771 01K aan inkomsten,
f 3112,47 aan uitgaven, alzoo met een tekort
van 341.45)4. Uitgedeeld in geld is
2357.50.
Schoolgeldregeling met Oudorp.
Op voorstel van B. en W. zal aan de ge
meente Oudorp worden voorgesteld een ver
goeding te geven van f 24 per leerling, die
uit die gemeente een school in de gemeente
Oterleek bezoekt.
Loonregeling werkloozen.
B. en W. stelden voor dezelfde loonrege
ling als verleden jaar vast te stellen.
De heer Heringa was er tegen om aan
georganiseerden méér te geven dan aan on
georganiseerden. Hij wilde door dergelijke
regeling geen dwang uitoefenen, vooral om
dat daardoor iemand in een andere organi
satie kan terecht komen dan waarin hij be
hoort. Spr. stelde voor, aan alle werkloozen
te betalen een bedrag, zooals verleden jaar
aan de georganiseerden is betaald.
De heer Dekker wilde geen dwang uit
oefenen en de dagloonen vaststellen op
1.75 met afschaffing van de premie voor
georganiseerden
De heer Zwaan vond geen van beide
voorstellen juist, maar vreesde, dat het ge
volg zou zijn opzegging van het lidmaat
schap der organisatie, wat dan voor de ge
meente duurder zou worden.
De heer van der Giagt geloofde niet,
dat er iets van terecht zal komen, dat de mi
nister zal goedvinden in deze gemeente werk
lui te werk te stellen bij particulieren (met be
taling van een derde deel van het loon door
de gemeente).
De heer Heringa ontkende de juistheid
der meening van den heer Zwaan. Spr. wilde
toch de georganiseerden de 70 cent, welke
zij verleden jaar hadden, niet afnemen
De voorzitter erkende de mogelijk
heid van bedanken voor de organisatie, maar
als dat gebeurt, zou de gemeente moeten op
treden.
De heer B a 11 u s was tegen het voorstel-
Heringa, omdat de gemeente belang heeft
bij het lidmaatschap der werklieden van een
organisatie, omdat dit een verzekering be-
teekent.
De voorzitter vond het beter, op den
ouden voet voort te gaan.
Het voorstcl-Heringa werd niet gesteund,
zoodat het voorstel van B. en W. zonder
hoofdelijke stemming werd aangenomen.
Op een vraag van den heer Zwaan deelde
de voorzitter mede, dat de werktijd 8
uur per dag bedraagt, het loon 1.70 per
dag plus een toeslag van 50 cent per week
per kind beneden 14 jaar (tot een maximum
van vier), plus 70 cent per week voor de
vakorganisatie.
Wethouder Spaan had wel eenig be
zwaar tegen een wachttijd nadat eenigen
tijd gewerkt is.
Bepaald werd dit af te schaffen. Een
wachttijd van drie dagen zal alleen worden
gehandhaafd voor hen, die voor het eerst
zich aanmelden.
De bepaling dat men een half jaar in de
gemeente moet hebben gewoond alvorens
voor steun of werkverschaffing in aanmer
king te komen, werd zóó gewijzigd, dat ge*
lezen wordt „een jaar",