De regeeririgsmaatregeleri en de invloed daarvan op de gemeente Alkmaar. Stad en Omgeving De gemeenten worden bijna onbestuurbaar gemaakt. Jladioptoqtamma QemeetUeeadett hd SI* hem op,e®t- 00k n°K ür »SS,„7?be"S'i,',: "O' de In rijn de vorige week Donderdag gehou den radiorede heeft minister Oud oetoogd, dat een deel van de lading moet worden uit geworpen voor de veiligheid van het schip van Staat. In deze rede over de millioenen- nota heeft de minister tevens betoogd, dat de regeering van oordeel is, dat de belasting heffing de grens van het mogelijke heeft be reikt, waarom van voorstellen tot belasting- verhooging werd afgezien. Tegelijkertijd deelde hij mede, dat voorloopig, als tijdelijke maatregel voor twee jaar, worat voorgesteld, de wencloosheidslasten naar billijker maat staf over de verschillende gemeenten te ver- deelen. Naar aanleiding van deze rede hebben wij tot den wethouder van financiën, den heer Westerhof, de vraag gericht, of naar zijn inzicht de tijdsomstandigheden het niet nood zakelijk maken, dat men ook in de gemeente tot afschaffing komt van dingen, die dier baar zijn om die in betere tijden weer te herstellen. Ook stelden wij de vraag of ook hij niet den tijd gekomen achtte, om evenals het Rijk, als gemeente van belastingverhoo ging af te zien, terwijl wij hem tevens ver zochten ons nader in te lichten over door de regeering aangekondigde billijker verdeeling van de werkloosheidslasten over de verschil lende gemeenten. Wethouder Westerhol. De heer Westerhof deelde ons mede dat hij, zooals men van hem mocht verwach ten, er inderdaad in geslaagd is, een sluiten de begrooting aan te bieden. Deze begroo ting moet echter nog door 't College worden behandeld, waarom hij niet in staat was, daarover reeds mededeelingen te doen. Wat de belastingen betreft, was hij van oordeel, dat de regeering voor de belasting- verhooging de verantwoordelijkheid legt op de gemeenten. De regeering toch, zoo zeide hij, streeft er naar om het 46 millioen-fonds voor de werkloozen-voorziening, dat abso luut niet voldoende is voor het geheele land, te suppleeren uit belastingen, die tot nog toe aan de gemeentekassen ten goede kwamen. De heer Westerhof betreurde dit in hooge mate, omdat naar zijn oordeel de regeering de geheele werkloosheids- zorg voor haar rekening moest nemen, doch hij erkende, dat de voorgenomen maatregel van de regeering althans deze bil lijkheid inhoudt, dat ook gemeenten met wei nig werkloozen thans mee moeten betalen aan de uitgaven, die gemeenten met veel werkloozen hebben te doen, zoodat van een poging kan worden gesproken om ieder naar draagkracht de lasten van de misère te laten ondervinden. Het Rijk dwingt de gemeenten tot belastingverhooging. Wij uitten de veronderstelling, dat de re geering van oordeel was, dat ook de ge meenten om het schip van Staat te behouden, belasingverhooging moesten voorkomen, des noods door zeer veel af te schaffen, wat dier baar was, en dat de regeering zich op het standpunt stelt, dat het niet langer oorbaar is, dat de gemeenten doorgaan, met haar ambtenaren zooveel hooger te salarieeren dan het Rijk dit doet. De wethouder merkte op, dat het zelfs met de meest krasse bezuinigingen niet mogelijk is, om zonder belastingverhooging de ge meente te financieren, al gaf hij toe, dat de ambtenaren in de wereldcrisis niet op een oase-plekje konden blijven wonen. Wij hadden hiermede den wethouder op zijn praatstoel gekregen en mèt ons was hij van oordeel, dat het toch wel wenschelijk was, dat de bevolking eens nader werd inge licht, wat de plannen van de regeering voor de gemeenten inhouden. Direct na de vacanties, zoo zeide hij, heeft de regeering aangekondigd, dat de gemeen ten er rekening mee moesten houden, dat de 46 millioen voor werkloozenzorg (werkver schaffing en subsidie aan werkloozenuitkee- ring) gesuppleerd moet worden. Tot nog toe steunde de regeering de werkverschaffing en de werkloozenuitkeering voor de crisis- werkloozen. Thans wil de regeering steun verleenen voor de werkverschaffing en de werkloozenuitkeering aan alle werkloozen, mits de werkverschaffing productief werk geldt. Aangekondigd werd, dat de regee ring voor suppleering van het fonds de be doeling had, 75 opcenten te heffen op de per soneele belasting, welke opcenten maximaal 200 moeten zijn, zoodat de gemeenten niet meer dan 125 opcenten mogen heffen. Het Rijk zou voor suppleering van het fonds bo vendien 25 opcenten heffen op de gemeente fondsbelasting Van gemeenten, die daarop 100 opcenten heffen, wordt dus door het Rijk 25 opcenten afgenomen, omdat op de ge meentefonds-belasting niet meer dan 100 op centen mogen worden geheven. Alkmaar heft reeds 80 opcenten op de ge- meentefondsbelasting. Haar worden dus 5 opcenten afgenomen, terwijl het Rijk aan de Alkmaarsche burgerij dus 20 opcenten meer oplegt. Hier is dus al sprake van belasting verhooging door het Rijk. Bovendien zal het Rijk, dat reeds 50 opcenten op de vermogens belasting heft, 10 opcenten daarop meer gaan heffen. Alweer een belasting-verhoo ging door het Rijk. De opcenten op de ver mogensbelasting mogen in totaal niet hooger zijn dan 100. Alkmaar heft er reeds 50. Nu het Rijk er 60 gaat heffen, zal Alkmaar dus 10 opcenten moeten derven. Aangezien voor het jaar 1935 die korting slechts voor 2/3 zal worden genomen, scheelt dit aan Alkmaar voor de begrooting van 1935, 7900 wegens gemis van die 5 opcenten op de gemeente- Fondsbelasting en 3400 wegens het gemis van de 10 opcenten op de vermogensbelas ting. Voorts neemt het Rijk 40 van de 75 op centen van de hoofdsom van de grondbelas ting of 34200. Het totaal belastingverlies voor de gemeente door deze regeeringsmaat- regelen bedraagt voor Alkmaar 45500. U zult zich herinneren, aldus de wethou der, dat de Koningin in de troonrede heeft gezegd, dat er geen belasingverhooging zou komen, behalve die er bij de Kamer reeds aanhangig waren gemaakt. In hetzelfde schrijven, dat wij na de va canties ontvingen, zegt de regeering, dat zij 75 opcenten op de personeele belasting zal heffen en dat gemeenten niet hooger mogen gaan dan tot een heffing van 125 opcenten op de personeele belasting. Tot nog toe was deze heffing onbeperkt, omdat voor de ge meenten de personeele belasting de sluitpost was. Alkmaar heft reeds 85 tot 125 opcenten op de personeele belasting. Uit het wetsont werp van de regeering blijkt thans, dat de regeering geen 75 maar 80 opcenten van de hoofdsom op de personeele belasting gaat heffen. Tot nog toe kwam de personeele be lasting in hoofdsom en opcenten geheel ten goede aan de gemeentekas. Nu de regeering 80 opcenten gaat heffen, zullen de Alkmaar sche belastingbetalers daardoor 105.000 meer te betalen krijgen. Wij merkten op, dat dit alle groote nadoe len zijn voor de gemeente en de gemeente naren, doch dat hiertegenover ook groote voordeelen staan in de verhoogde uitkeering van het Rijk voor den werkloozensteun en de werkverschaffing. De heer Westerhof voerde hiertegen aan, dat het Rijk door die uitkeeringen nog niet eens herstelt den toestand, zooals die« in 1933 was. Wanneer er het volgend jaar geen werkverschaffing is, dan zullen de kosten van de werkloosheidsvoorziening 335.000 bedragen. De totale som van de belastingopbrengst in Alkmaar bedraagt 820.381.77. Van deze som vormt de 335.000 voor werkloosheids voorziening 40.834 pCt. Volgens de regee- ringsschaal bedraagt de uitkeering van het Rijk op dit percentage 62.7 pCt. Wij zullen dus van het Rijk van de 335.000 voor de werkloozen-uitkeeringen 210.000 ontvan gen. In verband met de het vorig jaar zoo ontzaggelijk verlaagde bijdrage van het Rijk voor de werkloosheidszorg hadden wij voor 1935 die subsidie op 40.000 geraamd, want wij hadden in de begrooting opgeno men 25.000 voor in-productief werk, waar voor de regeering niets geeft. Alkmaar kreeg van het Rijk 70 pCt. als subsidie voor de uitkeeringen aan de crisis- werkloozen. In 1933 ontvingen wij daarvoor van het Rijk 91.000 en 97.472 als subsi die voor de werkverschaffing en bovendien ontvingen wij nog 5 pCt. van de Provincie als subsidie voor de werkverschaffing, welke 5 pCt. 9662 bedroeg. Voor 1934 hebben wij de steun-uitkeering aan de crisiswerkloozen geraamd op 125.000 met een subsidie daarop van het Tijk van 67.500. De uitgaven voor de klei ne werkverschaffing in 1934 hebben wij ge raamd op 20.000 met aan rijks-subsidie van 8100. Zooals u weet voert de gemeente dit jaar als groote werkverschaffing de terreinophoo- ging aan den Bergerweg uit, maar omdat dit productief werk is, geeft de regeering daar voor geen subsidie. het begin reeds stelde en waarop ik u ant woordde, dat ik u daarover nog geen mede- deeling kan doen, omdat de door mij opge maakte begrooting nog in het College moet worden behandeld. Wel wil ik u zeggen, dat voor de werkverschaffing dooi mij verschil lende plannen zijn ingiedlend. Wanneer wiv niets aan werkverschaffing doen, dan zullen wij in 1935 aan steun 335.000 moeten uit- keeren. Als subsidie zullen wij daarop van het Rijk 210.000 ontvangen. Wij raamden dit bedrag op 40.000. Wij krijgen dus 170.000 meer. Ik wijs u er nog op, dat daarmee nog niet het percentage hersteld is van 1933, want toen kregen wij 70 pCt. van het Rijk en thans 62.7 pCt. Het boschplan. Persoonlijk ben ik van meening, aldus de wethouder, dat het bosch-plan moet worden uitgevoerd. De uitgaven voor de gewone werkverschaffing (bladeren harken, paden vegen, rioolen schoonmaken, enz.) beschouw ik als onpractisch. Dit werk is inproductief en laat niets van blijvende waarde na. An ders staat het met de uitvoering van het bosch-plan. Zonder in noemenswaardige hoogere kosten te vervallen, krijgt de ge meente daardoor een waardevol bezit. Te genover de risico, die het plan meebrengt, staat het feit, dat wij dan althans iets heb ben, waarmee wij hen, die willen bouwen, huren of koopen en die nu naar Heiloo of Bergen gaan, aan Alkmaar binden, terwijl daardoor bovendien elders wonenden naar deze gemeente zullen worden getrokken. Men bevordert daarmede tevens, dat de koopkracht der bevolking wordt verhoogd en de belasting-capaciteit der gemeente wordt gestabiliseerd of versterkt. Zonder noemenswaardige ver hooging van kosten. U sprak over: zonder noemenswaardige kostenverhooging bij de uitvoering van het bosch-plan. Maar is dat nu wel zoo? Zeer zeker antwoordde de wethouder. In het boschplan is 176.000 loon begtepen. Bij een werkweek van 48 uur, bedraagt een jaarloon van een arbeider tegen 45 cent per uur 1023. Voor die 176.000 kunnen 150 arbeiders dus één jaar werken. Bij een ge middelden steun van 10 per week (een ge middelde, hierdoor verkregen, dat kinder- looze gezinnen minder krijgen en in bepaal de gevallen geen uitkeering wordt gedaan) heeft Maatschappelijk Hulpbetoon dus min der te betalen 150 maal 10 gedurende 52 weken is 78.000. Maatschappelijk Hulpbe toon zal bij uitvoering Yan het bosch-plan alsdan dus 78.000 minder noodig hebben dan 335.000 en dus met 257.000 kunnen volstaan. De totale som van de belastingop brengst in Alkmaar is f 820.381.77. Van deze som is 257.000, 31.326 pCt. Volgens de door de regeering verstrekte uitkeerings- schaal, bedraagt de rijkssubsidie bij dit per centage 51.7 pCt. of 133.000. In ons ontwerp hadden wij de uitkeering geraamd op 40.000. De hoogere uitkeering bedraagt dus dan 93.000 en is dan 77.000 lager dan wij zouden ontvangen, wanneer wij geen werkverschafing instelden. Ik rekende u voor, dat cjoor de uitvoering van het bosch-plan Maatschappelijk Hulpbe toon aan werkloozen-uitkeering 78.000 zou besparen. De mindere 'uitkeering wordt dus door deze besparing volkómen gedekt en het bosch-plan kost ons dan maar 25.000, want in de begrooting van het bosch-plan is op 25.000 inproduriief werk gerekend. Wij moesten den wethouder toegeven, dat, wanneer zijn cijfers juist waren en met na druk verzekerde hij ons, dat dit het geval was, de uitvoering van het bosch-plan in werkverschaffing inderdaad de voorkeur ver dient boven een werkloozen-uitkeering zon der werkverschaffing, aangezien het voor het moreel van de arbeiders van ontzaggelijk veel meer waarde is, loon te ontvangen voor verricht werk inplaats van steun, waarvoor zij niets anders behoeven te doen dan te stempelen. Met den wethouder voerden wij hierna nog een gesprek over de mogelijkheid van het be ëindigen der crisis, waarbij hij als zijn mee ning te kennen gaf, dat het kapitalistische productiestelsel zich had overleefd, aange zien bij een opleving de menschheid door de techniek voor een verhooging van de produc tie zou komen te staan, waarvan men zich nauwelijks een denkbeeld kon vormen. Wij gaven als onze meening te kennen, dat de menschheid toch wel tot een zoodanige organisatie zal komen, waarbij men zal in- zien, dat het belachelijk is om bezorgd te zijn over het bestaan van de menschen, om dat men door de toenemende wetenschap in staat, is, in korteren tijd meer voort te bren- gcn dan de menschen consumeeren. Woensdag 3 October. HILVERSUM, 301 M. (VARA- uitz.) 8.Gr.pl. 9.30 P. J. Kers: Onze keuken. 10.VPRO-morgen- wijding. 10.15 Voor Arb. in de contlnubedr.: J. v. d. Kieft, lezing; Joh. Jong, orgel, 11.RVU. Mevr. mr, I. E. PrinsWillekes Macdonald: De rechtspositie v. d. vrouw. 11.30 De Notenkrakers olv. D. Wins. 12.— Or.pl. 12.15 Verv. concert. 1.—1.45 De Flierefluiters olv. J. v. d. Horst. 2.— Gr.pl. 2.15 Kniples. 3.— Voor de kinderen. 5.30 VARA Kleinensemble olv. F. Bakels. 6.— Orgelspel Cor Steyn. 6 30 RVU. F. Koster: Vogeltrek. 7.— Dr. Max Euwe spreekt over zijn schaakindrukken in Rusland. 7.20 Voor het Platteland. 8. Herh. SOS-ber. 3.03 Vaz Dias en VARA-Varia. 8.10 VARA-orkest o. 1. v. E. E. Gebert. 9.Vaz Dias. 9.15 Verv. orkest. 10.— „De dag van den kleinen man", spel van Sturmann. Vert. N. Bakker. Muziek Cor Steyn, mmv. het VARA-tooneel olv. W. van Cappellen. 11.—12.— Gramofoonmuziek. HUIZEN, 1875 M. (NCRV-uitz.) 8—3 Oct.-viering te Leiden. Ko- raalmuziek olv. de Rook. 8.30 Schriftlezing en meditatie. 8.45— 9.30 Gr.pl. 10.30 Morgendienst o 1 v. ds. J. Ve'kuyl. 11.—12.— Zang door J. Aldag mmv. G. v. d. Burg, piano. 12.15 Gr.pl. 1.15 En semble v. d. Horst en gr.pl, 3.— Chr. Lectuur. 3.30—3.45 en 4 Gr.pl. 4.15 Pianorecital G. J. Haalebos. 5.— Kinderuur. 6.— Landbouwpr. 6.30 Afgestaan. 7.— Ned. Chr. Persbureau. 7.15 Gr.pl. 7.30 M. M. Schipper: De woning. 8NCRV-Strijkorkest olv. P. v. d. Hurk, mmv. R. Parker, orgel. 9.Causerie dr. H. J. Flipse. 9.30 Verv. concert. Om 10.Vaz Dias. 10.30-11.30 Gr.pl. DAVENTRY, 1500 M. 10.35 Mor genwijding. 11.05 Lezing. 11.20 Gr.pl. 11.50 Voor de scholen. 12.05 Orgelspel Q. MacLean. 12.50 Ch. Manning en zijn orkest. 1.50 Dans muziek (gr.pl.) 2.25 Voor de scho len. 3.15 Piano-recital E. Lush. 3.35 Sted. orkest Bournemouth olv. R. Austin. 5.05 Het MacArthur kwintet. 5.35 Kinderuur. 6.20 Ber. 6.50 en 7.05 Lezingen. 7.25 Koor. concert. 7.50 Gr.pl. 8.20 BBC- Symph.-orkest en solisten o.l.v. Sir Henry Wood. Bach-progr. 10.— Ber. 10-20 BBC-orkest o. 1. v, J. Lewis. 1110 Voordracht. 11i 51 12.20 Jack Jackson en zijn Band PARIJS (RADIO-PARIS), 1648 M 7.20 en 8.20 Or.pl. 12.35 Ooldyi orkest. 9.05 Symph. orkest 0. 1, v. Inghelbrecht. KALUNDBORO, 1261 M. 1220 —2.20 Strijkorkest olv. Bendix 3.20—5.20 Omroeporkest olv. Ree- sen. 5.205.50 Gr.pl. 8.20 Om- roepstrijkorkest olv. Gröndahl. 9.20 Onrroepdansorkes* olv. L. Preil 10.15—2-20 Dan:mu-! KEULEN, 456 M. 6.45 Orkest concert. 12.20 Omroepkwintet. 1.20 Weragkamerorkest olv. Hartmann. 4.20 Omroepkleinorkest onder lei. ding van Eysoldt. 5.35 Vrouwen koorconcert. 7-20 Omroeporkest 0. I. v. Ktihn. 8,30 Solistenconcert. 9.20 Omroeporkest olv. Buschköt- ter. 10.50—12.20 Dansmuziek. ROME, 421 M. 8.30 Gr.pl. 9.05 „Der fliegende Hollander', opera van Wagner. Leiding V. Guin. Koorleiding: E. Casolari. BRUSSEL, 322 en 484 M. 322 M.: 12.20 Langlois-concert. 1.30—220 Omroeporkest 0. 1. v. Gason. 5.20 Dansmuziek. 6.20 Zang. 6.50 Gr. pl. 8.20 Omroeporkest olv. Gason. 8.50 Hoorspel. 9.20 Verv. concert. 10.30—11.20 Dansmuziek. 484 M.: 12 20 Gr.pl. 1.30—2.20 Langlois- orkest. 5.20 en 6.35 Or.pl. 7.20 Zang. 8.20 Omroepsymph.-orkest olvj Defauw. 8.47 en 9.17 Vervolg concert. 10.30—11.20 Dansmuziek DEUTSCHLANDSENDER, 1571 M. 8.30 Unsere Saar, den Weg frei zur Verstandigung. 8.55 Stun de der jungen Nation: Bauerntum. 9.20 „Die Opernprobe" van Kort- zing, mmv. orkest, koor en solisten. Leiding Dekner. 10.20 Ber. 10.50 Radio-praatje. 11.05 Weerbericht II.2012.20 Dansmuziek uit Bres- lau. GEMEENTELIJKE RADIO DISTRIBUTIE. Lijn 1: Hilversum. Lijn 2: Huizen. Lijn 3: Lond. Reg. 10.35 15.15, Daventry Nat. 15.1517.35, Lond. Nat. 17.35-19.20, Droit- wich 19.20-24.—. Lijn 4: Keulen 10.30—2055, Deutschl.s. 20.55—21.20, Keulen 21.20-22.50, Breslau 22.50-24.— de De gemeente krijgt belangrijk meer van het Rijk voor werk loosheidsvoorziening dan ge raamd was. Wij constateerden, dat de gemeente van iet Rijk in 1935 voor de werkloosheidsvoor ziening toch 170.000 meer krijgt dan de gemeente had geraamd. De wethouder voerde hiertegen aan, dat Alkmaar uit anderen hoofde (zie boven) 150.000 minder ontvangt, terwijl de belas tingbetaler veel meer zal hebben te betalen Wij krijgen, zoo zeide hij, feitelijk niets meer terug dan wij geven. Bovendien wil ik u erop wijzen, dat wij slechts 20.000 meer zullen ontvangen, dan wij in 1933 hebben ontvangen en aangezien het aantal werkloo zen veel grooter is, ontvangen wij procents- jewijze minder. Ook neemt de regeering om iet herstel van 1933 te bereiken, ons 150.000 belasting af. Wanneer Alkmaar dus op denzelfden voet zal willen leven als in 1933, dan zal de gemeente 150.000 be lasting meer moeten heffen, ongeacht hetgeen noodig is voor het grooter aantal werkloo zen. Acht u het mogelijk, dat de Alkmaarsche belastingbetaler naast de verhoogde belas- Dat acht ik niet mogelijk, aldus de wet- houder, maar nu nadert u de vraag, die u in OTERLEEK. Gistermiddag kwam de gemeenteraad in voltallige zitting bijeen. Naar aanleiding van de notulen vroeg de heer Heringa of B. en W. al een audiëntie bij den minister hebben gevraagd. De voorzitter antwoordde ontkennend. Als het noodig blijkt, zal het gebeuren. De notulen werden goedgekeurd. ingekomen stukken. a. Verzoek van de H. M. v. L. om toestem ming tot gebruik van een schoollokaal voor het houden van een landbouwcursus te Stom- petoren. De heer Heringa merkte op, dat een vorig jaar niet altijd de hand is gehouden aan de voorwaarden, om de netheid in de school te bewaren. Zal op gewezen worden. Het verzoek werd ingewilligd, 1 b. Schrijven van het hoofd der 0. 1. school stompetoren verzoek de spelling- Marchant te mogen invoeren. I Was door B. en W. ingewilligd en werd door den raad goedgekeurd. Oemeenterekening. Namens de commissie voor onderzoek bracht de heer Heringa rapport uit van 1 het onderzoek der gemeei.terekening 1934. De e ntvangsten waren geweest f 3742009 de uitgaven 33738 85. liet saldo was dus 381.^4, wat bij 1932 vergeleken een achter uitgang beteekerft van een kleine f 3000. ,.„wcll, Ud. nr[ oJjt. vroeg om al het mogelijke te doen om gemeente zal blijven. achterstallige schoolgelden binnen te krijgen, vooral voor wat betreft één bepaald persoon, die tot betaling wel in staat mag worden geacht. De gemeente Schermerhorn zou volgens de commissie nog moeten vergoeden de kos ten voor het volgen van het vervolgonder wijs te Stompetoren door eenige leerlingen uit die gemeente. De kosten voor onderhoud der woningen voor de veldwachters achtte de commissie wel wat aan den hoogen !.ant. Zij stelde nu voor, om vooraf kostenberekening te vragen voor alle werken, die van eenigen omvang zijn, zulks nadat de gemeenteopzichter een begrooting zal hebben opgemaakt. De v 0 0 r z i 11 e r zei, dat B en W. nu reeds in die richting zijn gegaan. De heer de Boer vroeg hoe gehandeld zal worden, als de ontvangen opgave te ver uitgaat boven de berekening van den op zichter. De voorzitter antwoordde, dat B. en W. dan de zaak na oer zullen moeten be spreken. De beer Heringa drong voorts aan op meer politietoezicht tegen vernieling van lam pen der straatverlichting. Ten slotte vroeg spr. hoe het mogelijk is, dat nu reeds aan onderhoud 62.91 moest worden uitgegeven voor de in 1932 nieuw gebouwde school te Stompetoren. Is het op zicht toen niet voldoende geweest? De voorzitter en weth. Dekker zeiden, dat aan de ramen handvatten zijn aan gebracht en horren bijgeleverd werden. Het is moeilijk te zeggen of dit nog bij den bouw had moeten worden inbegrepen. De heer Zwaan zei, dat een en ander in het bestek had moeten staan. De architect heeft door nalatigheid de gemeente nu op onkosten gejaagd. Devoorzitter merkte op. dat na eiken bouw dergelijke dingen aan den dag komen. De heeren Dekker en Spaan beves tigden dit uit eiger. ervaring. Wat betreft de subsidie voor het centraal ziekenhuis te Alkmaar merkte de heer H e r i n g a op. dat er over 1932 een tekort op de exploitatie was van bijna 56000. Hebben de gemeenten, die bijdragen verleenden, ook recht op inzage van de exploitatie-rekening? De voorzitter dacht van wel. Maar hoe ook, de gemeente Oterleek is garant en moet betalen. Juiste cijfers kon spr. op dit moment niet geven. De heer Heringa zou de vereeniging van Ned. gemeenten ervoor willen spannen om nadere mededeelingen te vragen. Spr. stelde ten slotte voor, om de ge meenterekening 1933 voorloopig vast te stellen. Alzoo besloten. De heer Heringa stelde vast, dat de gemeente, ondanks alle schampere opmerkin gen, toch over 1933 nog 2761 99 uit eigen middelen heeft besteed aan werkverschaffing. Rekening burgerlijk armbestuur 1933. De heer Heringa rapporteerde voorts over het onderzoek der rekening van het B. A. en stelde de viaag of dat college niet beter zou doen om voortaan meer bons af te geven dan steun in geld. zulks om te be- vorderen, dat het gegeven geld meer in de Ook deze rekening werd voorloopig vast gesteld op 2771 01K aan inkomsten, f 3112,47 aan uitgaven, alzoo met een tekort van 341.45)4. Uitgedeeld in geld is 2357.50. Schoolgeldregeling met Oudorp. Op voorstel van B. en W. zal aan de ge meente Oudorp worden voorgesteld een ver goeding te geven van f 24 per leerling, die uit die gemeente een school in de gemeente Oterleek bezoekt. Loonregeling werkloozen. B. en W. stelden voor dezelfde loonrege ling als verleden jaar vast te stellen. De heer Heringa was er tegen om aan georganiseerden méér te geven dan aan on georganiseerden. Hij wilde door dergelijke regeling geen dwang uitoefenen, vooral om dat daardoor iemand in een andere organi satie kan terecht komen dan waarin hij be hoort. Spr. stelde voor, aan alle werkloozen te betalen een bedrag, zooals verleden jaar aan de georganiseerden is betaald. De heer Dekker wilde geen dwang uit oefenen en de dagloonen vaststellen op 1.75 met afschaffing van de premie voor georganiseerden De heer Zwaan vond geen van beide voorstellen juist, maar vreesde, dat het ge volg zou zijn opzegging van het lidmaat schap der organisatie, wat dan voor de ge meente duurder zou worden. De heer van der Giagt geloofde niet, dat er iets van terecht zal komen, dat de mi nister zal goedvinden in deze gemeente werk lui te werk te stellen bij particulieren (met be taling van een derde deel van het loon door de gemeente). De heer Heringa ontkende de juistheid der meening van den heer Zwaan. Spr. wilde toch de georganiseerden de 70 cent, welke zij verleden jaar hadden, niet afnemen De voorzitter erkende de mogelijk heid van bedanken voor de organisatie, maar als dat gebeurt, zou de gemeente moeten op treden. De heer B a 11 u s was tegen het voorstel- Heringa, omdat de gemeente belang heeft bij het lidmaatschap der werklieden van een organisatie, omdat dit een verzekering be- teekent. De voorzitter vond het beter, op den ouden voet voort te gaan. Het voorstcl-Heringa werd niet gesteund, zoodat het voorstel van B. en W. zonder hoofdelijke stemming werd aangenomen. Op een vraag van den heer Zwaan deelde de voorzitter mede, dat de werktijd 8 uur per dag bedraagt, het loon 1.70 per dag plus een toeslag van 50 cent per week per kind beneden 14 jaar (tot een maximum van vier), plus 70 cent per week voor de vakorganisatie. Wethouder Spaan had wel eenig be zwaar tegen een wachttijd nadat eenigen tijd gewerkt is. Bepaald werd dit af te schaffen. Een wachttijd van drie dagen zal alleen worden gehandhaafd voor hen, die voor het eerst zich aanmelden. De bepaling dat men een half jaar in de gemeente moet hebben gewoond alvorens voor steun of werkverschaffing in aanmer king te komen, werd zóó gewijzigd, dat ge* lezen wordt „een jaar",

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1934 | | pagina 6