De veldtocht der K.N.A.C. ten einde. ^Buitenland MET MAN EN MUIS VERGAAN? Geen hoop meer op redding bemanning Millpool. Gezocht, maar niet gevonden. Er bestaat groote bezorgdheid voor het lot van het Britsche vrachtschip Mill- poql, (jat 4218 ton meet. De Asania en de Beaverhill hebben zich full speed naar de plaats begeven, welke de Mll- pool als haar positie had geseind. Zij hebben verscheidene uren naar de Mill pool gezocht, doch geen sporen van het schip gevonden. De Millpool had het laatst bericht, dat het stuurloos was. DE NASLEEP VAN DEN OOSTEN- RIJKSCHEN PUTSCH. 135 deelnemers aan den Juli- putsch moeten dwangarbeid verrichten. Verdere arrestaties bij de Weensche politie. de langendijker groenten- veilingen. NATIONAAL-SOCIALISTISCHE FUNCTIONARISSEN VEROOR DEELD. DE ROEMEENSCHE REGEERINGS- CRISIS OPGELOST. De eerste ministerraad De positie van Titoelescoe DE NIEUWE SPAANSCHE REGEERING. GEHEIMZINNIGE MASSA- VERGIFTIGING. ERNSTIG AUTO-ONGELUK IN STAMBOEL. DE ZAAK-HAUPTMANN. TWEE SPOORWEGARBEIDERS GEDOOD. PEST IN MANDSJOERIJSCHE STAD. Reeds 150 dooden. VIJFTIG JAAR VERMIST. Sensationeel geval opgelost. SPORT Een groot succes. Ruim 32.500 bekeuringen. Tocht van een hall jaar. .•n de grootste steden de veilig ste auto's. Een schril licht op de veilig heid der auto's in Nederland. De preventieve werking van de veiligheidslaan. De meest voorkomende gebreken. menschen hun brood bij den bakker op het jaar hebben. De heer Groet, Warmenhuizen, noem de de verandering van het principie van steunverleening noodzakelijk. Er moet steun komen aan de gezinnen. De heer Gayaard, Langereis, wees op de groote werkloosheid in de tuinbouw- door onze vroegere afnemers ingevoerd, denkpnjs°0lC W£€k weer verniet'gend op t1®e^F70evend slecht "eP ^et ook met de wor- brengen ze 90 cent tot 1 per iuu KG. op; voor het meeste, dat werd aangevoerd, werd 60—70 cent betaald. de groote werkloosheid in de tuinnouw- Ook voor bieten ontbrak h» Koiar^c^ti; streken. De arbeiders, die op de bedrij- Voor groote werd 60 cent n££ li g' ven behooren, gaan naar dew^rkver-1 betaald, kleine l.*W 170 ondanks ^- rincren aamm» schaffing. Er zal een aanvullende steun moeten komen. De heer Van der Gaag zeide, dat de reg.-commissaris geen geld genoeg heeft. Steun per raam of per roe keurde spr. af. Dat zou een premie op de zorge loosheid zijn. Gezinssteun is er al, merk- ringen aanvoer. werd deze week nog al wat bloemkool aangevoerd en bij koeler weer worden de prijzen iets beter. De groote aanvoeren van roode, gele en witte kool vinden plaats aan de veiling van ae L.U.C. te Broek op Langendijk. Aan te spr. op. Van Maatsch. Hulpbetoon, roode kool werden 15 spoorwagens geveild. (Rumoer). I voor de allermooiste werd bij uitzondering Er moet aangedrongen worden op ruim 3 betaald, over 't geheel genomen meer geld voor den reg.-cornmissaris. lagen de prijzen van de kleine tusschen 2 De voorzitter zeide dat productiesteun 2.50, terwijl voor groote f 11 30 niet voor honderd procent juist is. Er werd betaald. De mooiste en meest gezochte zullen steeds persoonlijke mislukkingen gele kool bracht 2.502.70 bij uitzon zijn. Als de productieprijs echter wordt dering op, de grootste 1—/ 1.50. Overi- gegarandeerd, zal de credietver leening gens lagen de prijzen tusschen 1.50— aan den tuinbouw verbeterd worden, 2.30. De witte kool, welke eigenlijk den waardoor de bedrijven weer rollende hoofdaanvoer vormt van de kratkoolsoorten, kunnen worden gemaakt. Het H. B. wordt uitsluitend door zouters aangekocht ctoot aw vHat nrnrmc.tïp.- I 7nnr1o+ t__ tt staat op het standpunt, dat productie steun het beste is, met welk standpunt de vergadering zich vereenigde. De heer Varekamp, hoofdbestuur, wil de den eisch stellen aan de regeering, dat de productiesteun wordt gegeven. zoodat van export geen sprake is. Het warme weer en de over 't geheel genomen niet beste kwaliteit werkten er aan mee, dat de prij zen nog achteruit liepen. De uienprijzen waren iets minder slecht dan verleden week, toch waren ze nog zeer Over het hypotheekvraagstuk werd laag. Gewone uien brachten 1.70— f 2.50 door vele sprekers het woord gevoerd De heer Jb. de Vries, St.-Pancras, be pleitte de instelling van een crisis-hypo theekwet. De steungelden geraken in de zakken van het bankkapitaal. De tuin de- i hebben vele veeren gelaten, de ban ken nog niet. Van de volgende sprekers was het de heer P. Hart, die aandrong om, zoolang op met uitzondering van afwijkende' par tijen. Drielingen werden voor f 11 10 verkocht, nep voor 1.60—2.20. Grove uien brachten 1.80—2.40 op. Er werden 30 spoorwagens geveild. De aanvoer van slaboonen vermindert, of schoon er voor dezen tijd van het jaar nog vrij groote hoeveelheden komen. Er is intus- schen vrij groot verschil in kwaliteit, wat in de wet niet voorziet in het executiever-1 den prijs sterk wordt gedemonstreerd. Prima boonen werden voor 67.90 verkocht, bod, door middel van de afdeelingen de menschen te helpen. Eenige afgevaardigden wilden de rechten van den hypotheekgever niet aantasten door schrapping van hypo theek. De afd. Warmenhuizen meende, dat het preventief werkt, dat de verkoopin- gen door den N. T. B. worden verhin derd. Als het pachtvraagstuk wordt doorgevoerd van den Ned. Tuinders- bond, heeft het land in N.-Holland geen pachtwaarde. De heer Vlug, Noordscharwoude, zou de bedrijven willen ontnemen aan het kapitaal en weer aan zijn bestemming terug geven. Wat betreft het verhinderen van ver- koopingen was het oordeel van het H. B., dat men den „legalen" weg moet volgen. Door de evolutie moet het ko men. Men moet de krachten inspannen om een betere wetgeving te verkrijgen. Overleg bij eventueele verkoop werd aanbevolen. Bij moeilijkheden zal des noods het provinciaal- of hoofdbestuur en in worden gemoeid. Men was het met het standpunt van het H. B. eens, ten opzichte van het Cen traal Bureau, n.1. om den verkoop, van de producten via 't Centr. Bur. te laten gaan. Ten opzichte van de 3 centrale landbouworganisaties wordt gestreefd naar een innige samenwerking, zich streng houdend buiten de politiek. De heer Van der Gaag wilde er op aandringen dat die bonden de boeren uft h\jm rijen sluiten, zoodat men een cen trale van tuinders krijgt. De afd. 's Gravenzande wilde den gom den standaard laten varen, in verband met het punt van de economische poli tiek. Dat belet ons te concurreeren met het buitenland. Van de afdeelingen waren zeer vele voorstellen ingekomen, pl.m. tachtig. Men was voor opheffing van omzetbe lasting van groenten en fruit, verlaging y$n wegenbelasting, verbetering van clearing-overeenkomsten. Herinnerd werd a,an de klap, welke aan de export is toegebracht, nu weer zoo kort geleden. De voorzitter stelde voor een adres aan de regeering te rich ten, waarin wordt aangedrongen op ga rantie van de geblokkeerde vorderingen der Hollandsche exporteurs. Aldus aan genomen. Zoodra het landbouwcrisisfonds niet meer kan geven, zal vanwege den Bond een landdag worden gehouden, liefst in samenwerking met de andere organisa ties. Gevraagd werd van de Sierteeltcen trale rente te vragen van de te lang in gehouden steungelden, welke reeds lang hadden moeten zijn betaald. Door een der afgevaardigden werd deze kwestie toegelicht, waaruit bleek dat in N.-Hol land een commissie bezig is om een en ander uit te zoeken, daar het bij de Kweekerscentrale een warboel is. De heer Vennik, die deel uitmaakt van deze commissie, verwachtte dat het werk spoedig afgeloopen is, althans voor 1935. De verschillende vragen en voorstel len werden door den voorzitter in het kort behandeld, terwijl ook eenige reeds in de vergadering naar voren waren ge komen. Na rondvraag volgde sluiting. overigens ligt de prijs tusschen 35.50 Snijboonen gelden van 39, later 3 -ƒ 6.20. Druiven waren weer laag. Ali- cante bracht 1420 op, Frankenthalers 2027. De stemming werd nog slechter. De Engelsch vrachtstoomer „Mill- pool" had, naar reeds kort is gemeld, draadloos noodseinen uitgezonden. De vrachtstoomer „B'ackfull" heeft nu nog een draadloos bericht uitgezonden, vol gens hetwelk de „Millpool" Zondag her haaldelijk zijn koers gekruist heeft. Van de „Millpool" is echter geen spoor meer gevonden De hoop de uit 26 koppen bestaande bemanning van het n moeilijkheden ge raakte en vermoedelijk reeds vergane Engelsche vrachtschip Millpool te kun nen redden, is zoo goed als opgegeven. Het ontzettende stormweer houdt on verminderd aan. De radiostations heb ben geen berichten meer van het stoom schip ontvangen. De Ainderby, een ander Britsch stoom schip, verkeert eveneens in moeilijk heden en wel op het midden gedeelte van den Atlantischen Oceaan. Een stuurmansleerling is door de golven overboord geslagen. De 135 in verband met de bestorming van de 0ostenrijk6che Bondskanselarij gearresteerde en naar Wellersdorf over gebrachte opstandelingen, zullen op be vel van de veiligheidsoverheid zwaren dwangarbeid moeten verrichten. Proces sen zijn tegen hen niet gevoerd. De arrestatie van den ambtenaar der Staatspolitie Dr. Franz Sonnleitner, heeft, naar thans bekend wordt, nog verdere gevolgen gehad. Als resultaat van het onderzoek zijn nog de echtge- noote en de zuster van Sonnleitner en twee andere ambtenaren van de pölitie- directie gearresteerd. Jecovïtol levertraan wetenschappelijk de beste levertraan voor U en Uw kind. JECDVITOL Verkrijgbaar bij apothekers en drogisten a f 0.75 per flacon. Aan beide veilingen werden in de afge loopen week nog ongeveer 7 spoorwagens aardappelen aangevoerd, alle tot de late soor ten behoorende. Veel verschil met de prijzen Mijft heffing op deze aardappelen ten nadeele der der laatste weken was er niet; toch blijft de tuinders nog zwaar drukken. Voor blauwe aardappels werd van 4—4.20 betaald Blauwe Eigenheimers brachten 2.80— 3.60 op, terwijl voor blanke Eigenheimers 3—3.20 werd besteed. Friso, een minder fijne aardappel, werd voor 1.902.20 verkocht en de voor export bestemde Duke voor 1.50—1.70. Bevelanders deden 2.40f 2.90, soms iets meer dan 3, ter wijl Bravo's voor 2.30 werden verkocht. De handel was maar stug. De invoerbelemmeringen yoor tomaten, Na een proces dat verscheidene da gen geduurd heeft, is de vroegere dis trictsleider van de N. S. V. Hagemann gister door de rechtbank te Göttingen (Pruisen) veroordeeld tot zes jaar tucht huisstraf, 200 Rijksmark boete en 10 jaar eerveilies. De vroegere politieke rijksleider Niels werd veroordeeld tot drie jaar en drie maanden tuchthuis straf en 200 Mark boete, terwijl de vroe gere propagandaleider van de P. O. Wolfjes veroordeeld werd tot drie jaar en drie maanden tuchthuisstraf en tien jaar eerverlies. De veroordeelden waren voor het ge recht gedaagd wegens ontrouw en ver- duisteringer. gepleegd bij de Winter- hilfe 1933/3-1. De auctor intellectualis van deze zaak was Woltjes, die Hage mann had overgehaald hem een groot bedrag ter hand te stellen en dat niet in te boeken. Ook Niels had een groot bedrag niet in de boeken verantwoord. Verder kon Hagemann geen inlichtingen geven over het gebruik van 3000 Rijks mark, terwijl hij verder door middel van dubbel uitgeschreven kwitanties 750 Rijksmark heeft verduisterd. De eerste ministerraad is gistermid dag gehouden onder voorzitterschap van minister-president Tatarescoe. De ministers hebben een staatsblad onderteekend, waarbij de minister van Financiën wordt gemachtigd een bin nenlandsche leening uit te geven. Bin nenkort zullen de leeningsvoorvvaarden worden bekend gemaakt. De ministerraad heeft voorts besloten zonder verwijl over te gaan tot het ont slag van alle op onwettige wijze be noemde ambtenaren in overheidsdienst Morgen zal opnieuw een ministerraad worden gehouden. De Roemeensche pers is algemeen van oordeel, dat het noodzakelijk is Titoe lescoe in de nieuwe regeering op te ne men en men spreekt dan ook de hoop uit, dat Titoelescoe kort na zijn aan komst te Boekarest er in zal toestemmen ook in de toekomst weer de behartiging van de buitenlandsche belangen van Roemenië op zich te willen nemen. Titoelescoe heeft laten weten, dat hij Zaterdagavond uit Montreux zal ver- ti ekken en dat hij dan Maandag in Roe menië zal zijn. Titoelescoe zal zich dan direct naar Sinaja begeven, waar hi; door den koning zal worden ontvangen 'De officieuze samenstelling van het Spaan- sche kabinet ziet er als volgt uit: minister-president Lerroux; buitenland sche zaken Samper; justitie Aizpui; marine Rocha; financiën Marraco, binnenlandsche zaken Salazar Alonso; onderwijs Villa Lobos; arbeid Enguero di Sojo; transport wezen Elce Vaquero; landbouw Jimenez Fernandez; openbare werken Guerra del Rio; industrie en han-diel Cid. Minister zonder portefeuille zijn de Velasco en Pita. Behalve de radicale minister-president maken dus 6 vertegenwoordigers der radi cale partij deel uit van het nieuwe kabinet, met drie vertegenwoordigers van de r.k. volksactie, twee van de agrariërs, een van de lib. democraten erf een onafhankelijke. Hier uit blijkt, dat Lerroux een coalitie-regeering heeft kunnen vormen, die alle positief tegen over den huidigen staat staande elementen omvat. Algemeen kan men zeggen, dat het nieuwe kabinet een' antisocialistisch karak ter heeft. Door de toetreding van de drie vertegenwoordigers der r.k. volksactie, de zoogenaamde „Seda" heeft de regeering zich een meerderheid in de Cortez verzekerd. De nieuwe regeering is vastbesloten het staats gezag met alle middelen te handhaven en aan den toestand van onveiligheid een revo- lutionnair verzet in Spanje, evenals aan het toenemend separatisme een einde te maken. Merkwaardig is, dat in het nieuwe kabinet 8 leden van de afgetreden regeering zitting hebben, waaronder Samper, de in het bizon der aangevallen leider der vorige regeering De offic-ieele bevestiging evenals de beslis sing over de bezetting van het ministerie van oorlog, dat vermoedelijk door Lerroux zai worden waargenomen, wordt vanmiddag verwacht. In den loop der laatste dagen zijn in het Duitsche plaatsje Wandsbek onge veer 50 personen door vergiftiging ziek geworden. In 19 gevallen was de vergif tiging van dien aard, dat overbrenging naar het ziekenhuis noodzakelijk was. Levensgevaar is echter bij geen der pa- tienten aanwezig. Men vreest niet voor uitbreiding der vergiftigingsverschijn selen. De aard der vergiftiging is nog niet nader bekend. Ook omtrent de oor zaken staat nog niets vast. In Malatia in Oost-Anatolie is een auto tegen een brugleuning gereden, waardoor deze vernield werd en de auto in de rivier stortte. Van de negen inzit tenden werden 5 gedood,4 werden zwaar gewond. Zooals reeds gemeld, zal Hauptmann zich op 11 October te verantwoorden hebben inzake afpersing. Samuel Foley, de districts-atterney, heeft verklaard niet te zullen toestaan, dat men zich op eenige wijze in de ver volging van Hauptmann zal mengen, zoodra eenmaal een jury zal zijn samen gesteld. Indien New Jersey tevoren uitlevering vraagt, is alles goed en wel, doch anders zal New Jersey moeten wachten. Gister geleek het er op, alsof de moordzaak in New Jersey gebaseerd zou moeten worden op de bevindingen in zake de afpersingszaak in New York. Aldus Foley, die voorts mededeelde, dat Hauptmann wegens afpersing zeer zeker tot 20 jaar gevangenisstraf zal worden veroordeeld, terwijl New Jersey hem dan nog wegens moord zal kunnen veroordeelen. Foley heeft voorts medegedeeld, dat Hauptmann gister is geïdentificeerd als degene, die in het Sheridantheatre in November 1933 de caissière Cecilia Barr heeft laten teruggeven van een biljet van vijf dollars, dat afkomstig was van het losgeld. Twee spoorwegarbeiders, die met hun ploeg te Kohlscheid bij Aken aan het werk waren op de spoorbaan, zijn gister middag door een sneltrein gegrepen en op slag gedood. De oorzaak van het on geluk is nog niet bekend. In de stad Noenan in Mandsjoerije is pest uitgebroken. Volgens de tot dus verre ontvangen berichten zijn meer dan 150 personen reeds aan de gevreesde ziekte overleden. In de door 12000 in woners bewoonde stad heerscht een vreeselijke paniek. Talrijke inwoners trachten de stad te verlaten. De Mand- sjoerijsche gezondheidsautoriteiten heb ben maatregelen genomen om en uit breiding van de ziekte te voorkomen. De Lindbergh-affaire is niet de eenige zaak op crimineel gebied, die Amerika momenteel bezig houdt. Een ander sen sationeel geval, zoo vertelt de Hg. Crt., werd dezer dagen na vijftig jaar opge lost. In het jaar 1884 werd in een voorstad van Philadelphia Charlie Grosz ge roofd. Zijn voornaamste kenmerk was een moedervlek van bijzonderen vorm op zijn rug. De politie werd gewaarschuwd en het bleek al spoedig, dat de misdaad goed was voorbereid. Zoowel de autori teiten als de ouders hadden dreigbrie ven ontvangen, en de schurken eischten een losgeld van 20.000 dollar, dat op een aangegeven plaats moest worden neer gelegd. De politie gaf den vader den raad het bedrag schijnbaar beschikbaar te stellen, men zou dan de aangeduide plek bewaken, en dusdoende de onverla ten in handen krijgen. De boeven kregen hiervan de lucht en vonden het veiliger het kind bij zich te houden. Sindsdien hoorde men niets meer van hen en na eenigen tijd moest men veronderstellen, dat men den jon gen had vermoord. De vader liet het daarbij intusschen niet; hij zette de nasporingen voort en na tien jaar gelukte het hem eenig hou vast te krijgen. Hij publiceerde een ver handeling over de kwestie, en liet zich voorlichten door de beste detectives ter wereld. Dertig jaar na de ontvoering wist men met vrij groote zekerheid, dat eenige veteranen uit de onderwereld zich in hun jeugd aan de betreffende daad hadden bezondigd. Ze stonden op het punt alles te bekennen en de laatste gegevens te verstrekken, toen zij beiden werden doodgeschoten. In ieder geval wist men nu, dat de ontvoerde nog in leven moest zijn. Merkwaardig was evenwel, dat hij zich niet aanmeldde, want de bijzonderheid van de moedervlek was alom bekend ge maakt. Kort na het voorval met de twee onderwereldkoningen stierven de ouders. Maar de familie achtte het zich een plicht het onderzoek voort te zetten en nu, na twee decennia, heeft men het gestolen kind eindelijk teruggevonden. Dat het niets van zich had laten hooren, was geen wonder, want het bevond zich in Australië en pas gedurende de laatste twee jaren leidde het spoor naar dit we relddeel. Alles klopt: op zijn tiende jaar werd de jongen door een vrouw, die de echt- genoote van een der medeplichtigen schijnt te zijn, naar Australië meegeno men. Aldaar stierf de vrouw spoedig na aankomst en Charlie kwam bij een boer in huis, die hem een vrij behoorlijke op voeding gaf, maar verder dan knecht op een farm heeft Charlie, die thans vier- en-vijftig jaar is, het nooit gebracht. Hij komt nu in het bezit van een groot for tuin, want zijn ouders waren zeer be middeld. Automobilisme. In het najaar van 1933 besloot de K.N.A.C. om als een der belangrijkste pro pagandamiddelen voor een veiliger verkeer van automobilistische zijde, een z.g. veilig heidslaan in te richten. Deze laan, welke volgens het voorbeeld van de in Amerika bekend staande „safety lanes" zou worden opgebouwd, zou in Den Haag worden geplaatst. Alle automobilisten, die zulks wenschten zouden kosteloos in de gelegenheid worden gesteld om in deze laan hun auto's door de K.N.A.C.-controleurs te doen onderzoeken, op de veiligheid van de meest essentieele deelen. Het lag voor de hand, dat velen gehoor gaven aan den oproep van de K.N.A.C. De gevaren voor het verkeer welke het najaar nu eenmaal altijd met zich brengt waren voor de automibilisten een aansporing te meer om te doen wat in hun vermogen lag teneinde de gevarenkans tot een minimum terug te brengen. De goede wil van de Haagsche autorijders deed de veiligheidslaan uitgroeien tot een succes, hetwelk de hoogst gespannen ver wachtingen te boven ging. Lang niet allen die kwamen, konden worden geholpen. Velen moesten worden teruggestuurd omdat er ten slotte slechts een maximum aantal auto's kon worden onderzocht zonder dat de nauw keurigheid van het onderzoek daarbij in het gedrang kwam. Aangemoedigd door dit groote succes be- besloot het bestuur der K.N.A.C. de geheele apparatuur voor de veiligheidslaan, welke voor de Haagsche laan door de firma Stokvis was afgestaan, aan te koopen om er in 1934 gedurende een halfjaar heel Neder land mee rond te trekken. Dat de voorbereidingen welke voor een dergelijk plan noodig waren, lang niet een voudig zouden zijn, lag voor de hand. De K.N.A.C. werd hierin echter van alle kanten bijgestaan. Gemeentebesturen, politie-autori- teiten, plaatselijke vereenigingen voor veilig verkeer, vereenigingen voor vreemdelingen verkeer, ja overal waar de K.N.A.C. om me dewerking verzocht werd deze graag en op doeltreffende wijze verleend. Maar met deze medewerking alleen kon men er vanzelfspre kend nog niet komen. Er was een staf van geschoold personeel noodig om met de ver schillende apparaten door het land te trek ken, deze vakkundig op te stellen en de auto's welke zich ter keuring kwamen melden, snel en nauwkeurig te onderzoeken. Ook hierin slaagde de K.N.A.C., zoodat tenslotte op 9 April 1934 de goed voorbereide veldtocht een aanvang kon nemen. Amsterdam stond als eerste plaats op het programma. Reeds dadelijk bleek, dat de be- angstelling der Amsterdammers niet voor die der Hagenaars onderdeed, zoodat met goede hoop het verdere verloop van de tour nee kon worden tegemoet gezien. De ver- wachté resultaten bleven dan ook niet uit. 24 steden werden bezocht. In totaal vonden er 32560 keuringen plaats. Hieronder geven wij een gespecificeerde lijst van de resultaten welke in ae verschillende steden werden geboekt. Opmerkelijk is het feit, dat het percentage der auto's welke reeds bij het eerste onder zoek konden worden goedgekeurd in de groote steden hooger is dan in de kleinere. Wij zien uit de uitvoerige statistische ge gevens den Haag als veiligste stad op auto- mobilistisch gebied boven aan de ranglijst staan. 59.60 procent der auto's kon daar on middellijk worden goedgekeurd. Een minder gunstig teeken is het echter, dat in deze stad de automobilisten, wier wagens waren afge keurd, in tegenstelling met die uit andere steden „het verder dan ook wel geloofden''. Van de 1250 auto's welke werden afgekeurd kwamen er slechts 383 terug zoodat het cij fer hetwelk het percentage aanduidt der auto's die tenslotte met den wimpel konden worden gesierd met 77.49, ver beneden dat van andere steden blijft. Hoewel het genoemde percentage van den Haag het gunstigste was dat kon worden ge boekt, zou men toch niet vermoeden, dat het ongunstigste percentage daar ongeveer 40 procent beneden zou liggen. Toch blijkt dat het geval te zijn. 's-Hertogenbosch is ge doemd om met een percentage van 20.37 in eens goedgekeurde wagens, de laatste plaats voor geen ander meer te kunnen ruilen. Met dit percentage blijft den Bosch dan ook het verst beneden het gemiddelde. Vergelijken wij het totaal aantal ineens goedgekeurde automobielen met dat der af gekeurde wagens dan blijkt dat slechts 36.89 procent der auto's dadelijk door den beugel kon. Dti werpt dan ook een bijzonder schril licht op de veiligheid der auto's in Neder land, die dag in dag uit langs Neerlands wegen toeren en deze met recht in zeker opzicht onveilig maken. Wij moeten hierbij n.1. wel in aanmerking nemen, dat het de goedwillende automobilisten waren, die een bezoek brachten aan een der plaatselijke vei ligheidslanen en dat degenen, die er van overtuigd waren, dat hun auto toch wel zou worden afgekeurd weg bleven. Het zoo juist gegeven percentage zsi dan ook niet toon aangevend zijn voor een statistiek waarin al le in Nederland rondrijdende wagens zouden zijn opgenomen. Zonder twijfel zou het per centage dan nog aanmerkelijk lager zijn. De mooiste post welke op de rekening van de veiligheidslaan kan worden geboekt is wel de preventieve werking. 13910 automo bielen werden op het een of andere gebrek aan veiligheid afgekeurd. 10517 automobie len kwamen gereviseerd weer terug en wij vragen ons af hoeveel van deze auto's wel eens de oorzaak van een of ander ongeluk geweest zouden kunnen zijn, indien het ver borgen gebrek niet tijdig aan hec licht was gebracht? Het wil toch wel iets zeggen dat van alle wagens welke verschenen en waar van er eerst slechts 36.S9 kon worden goed gekeurd tenslotte 84.15 orccent den contro leurs kon bevredigen. Talrijk zijn dan ook de automobilisten, die hun dankbaarheid heb ben betuigd voor het feit, dat de K.N.A.C. hen in staat had gesteld om door middel van de veiligheidslaan de „onveiligheidsversteke ling" welke reeds geruimen tijd in den wa gen medereed, uit te bannen. De gebreken welke zich herhaaldelijk voor deden waren onvoldoende en ongelijkmatig verdeelde remcapaciteit, verkeerd gestelde lantaarns en slechte wielsporing. In totaal moesten er 8372 automobielen tengevolge van het eerstgenoemde euvel naar den repa rateur, terwijl bij 7016 wagens het koplam penstelsel niet op veiligheid bleek te zijn in-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1934 | | pagina 11