llÉl illli llÉI
jiJL
1! i S
S li B ib
m
*jü
■1
m
ÜS
11
1!
jH
iü
PI
Éii
m
K wm.
ïlfl
Amstecdamsche ïBeuis
malinine
w
JluMicaties
Mackt&ecicfUm
£uchtvaatt
Jcfiaakaddek
mMmjkÊwjrn
gg mm, mmr
mw
wk
m
'y'W/
P
ONGEVAL MET DOODELIJKEN
AFLOOP.
Schuldvraag is nog niet opgelost.
DIESELMOTOREN BIJ STORK
BESTELD.
HET INCIDENT IN DE
RIDDERZAAL.
De heer L. de Visser en Art.
109 der Grondwet.
van Zaterdag 6 October 1934.
OPGAVE VAN NOORDHOLLANDSCH LANDBOUWCREDIET N. V.
Koers van heden te:
9%
3%
DE BEKENDE
regenjas
SCHOEMAKER
SLUITINGSUUR CAFE'S EN
DERGELIJKE
op 6, 7 en 8 October.
ORDEMAATREGELEN OP 6 EN
8 OCTOBER 1934.
DANKBETUIGING.
DE POSTVLUCHTEN OP INDIE.
ENGELSCH VLIEGTUIG
VERONGELUKT.
SMIRNOFF VLIEGT NIET.
Hij ziet van deelneming aan
de Melbourne-race af.
Éi
H
Wit speelt en wint
AUTO GESLIPT.
Op de Stadhouderskade bij de Nicolaas
Berchemstraat te Amsterdam is gistermid
dag een auto door de gladheid van het weg
dek geslipt en tegen een lichtmast terecht ge
komen. De auto werd beschadigd. Een wiel
rijder en een wielrijdster werden van hun
rijwiel geworpen, doch niet gewond.
Gisteravond omstreeks kwart over acht
heeft op den Bosscheweg onder de gemeende
Berkel Enschot nabij Tilburg een ernstig on
geluk plaats gehad. Een auto, bestuurd doot
een chauffeur van de directie van een leer
fabriek uit Oisterwijk, reeds door nog onop
gehelderde oorzaak tegen een handwagen
aan, welke werd voortgeduwd door een jon
geman van omstreeks 18 jaar. Deze werd ge
grepen en zeer ernstig gewond. Hij overleed
enkele oogenblikken na het gebeurde. Het
lijk is naar het ziekenhuis te Tilburg overge
bracht. De marechaussee heeft de zaak in
onderzoek.
Omtrent het ongeluk vernemen wij nader,
dat het slachtoffer is gebleken te zijn de 17-
jarige Joh. Martelaar. Omtrent de schuld
vraag kon nog niets medegedeeld worden.
HET BURGEMEESTERSCHAP
VAN ROERMOND.
Naar de Volkskrant in parlementairen
kring hoorde verluiden, zou de oud
minister van waterstaat, mr. P. J- Rey-
mer, ernstig in aanmerking komen voor
het burgemeesterschap van Roermond,
als opvolger van mr. Waszink.
ONDERHOUD MET MINISTER
DE WILDE.
Van het Hoofdbestuur van het Na
tionaal Verbond van Gemeente-
Ambtenaren.
Het hoofdbestuur van het Nationaal Ver
bond van gemeente-ambtenaren had dezer
dagen een onderhoud met den minister van
binnenlandsche zaken ter bespreking van het
vraagstuk der salarieering van de gemeente
ambtenaren. Het hoofdbestuur wees den mi
nister op de gevolgen van de thans gebruike
lijke werkmethode der regeering bij haar
streven tot aanpassing van het salarispeil in
de gemeenten bij dat van het rijk. Tengevol
ge daarvan dreigen niet alleen de belangen
van de gemeente-ambtenaren ernstig te wor
den geschaad, maar evenzeer de beteekenis
van de plaatselijke commissies voor Georga
niseerd Overleg.
Het hoofdbestuur sprak als zijn meening
uit, dat de bedoelde werkmethode der regee
ring in strijd is met den geest en de bedoe
lingen van de Ambtenarenwet en het deed
vervolgens eenige voorstellen aan den minis
ter tot verbetering van den toestand, die op
den duur onhoudbaar zal worden, als niet
tijdig wordt ingegrepen.
De minister zegde ernstige overweging de
zer voorstellen toe.
De directie van de Nederlandsche Spoor
wegen heeft de machinefabriek gebr. Stork
Co. N.V. te Henge'o opdracht gegeven
tot levering van een en twintig Dieselmoto-
mi ten behoeve van rangeerlocomotieven.
Dit is van des te meer belang, omdat het
hier een nabestelling betreft van dertien der
gelijke motoren, welke voor hetzelfde doel
reeds geruimen tijd geleden door de firma
Stork werden geleverd en welke in de prac-
tijk hebben bewezen, geheel aan de verwach
tingen te voldoen. Dit is voor de machine-
fabriek een groot succes.
Verder kan het Hbld. nog mededeelen, dat
de N.V. Maas Buurtspoorweg welke de lijn
Nijmegen—Venlo—Beringen exploiteert, een
Dieselmotor in haar bedrijf heeft beproefd
en naar aanleiding van de goede resultaten
onlangs eveneens tot nabestelling is over
gegaan. De bedoelde motoren vervaardigt
de N.V. Stork onder licensie volgens het
systeem Ganz-Jendrassik. Binnenkort zullen
ook de eerste Diesel-electrische treinen met
motoren van dit systeem met een nog be
langrijk grooter vermogen, eveneens door de
„Stork" vervaardigd, in dienst .worden ge
nomen.
DE VESTINGWALLEN VAN
DOESBURG.
Bezoek van de ministers Marchani
en Deckers.
In verband met het gerezen verschil tus-
schen den minister van onderwijs kunsten en
wetenschappen en het gemeentebestuur van
Doesburg over de slechting van de oude
vestingwallen hebben gister de ministers
Marchant en Deckers een bezoek gebracht
aan deze gemeente.
Het communistische Tweede Kamerlid De
Visser meent ter adstructie van het goed
recht der communisten om de Vereenigde
vergadering in de war te schoppen de Re
geering schaakmat te zetten met een beroep
op art. 109 der Grondwet, volgens hetwelk
bij een vereenigde vergadering de leden
naar willekeur plaats nemen, terwijl feite
lijk de plaatsen aan de leden volgens een te
voren getroffen indeeling worden aangewe
zen.
Jhr. de Geer toont in „De Nederlander"
aan, hoe weinig steekhoudend dit argument
van de ordeverstoorders heeten mag, door te
wijzen op het verminkte citeeren van ge-
I
(Ontvangen per draadlooze telefoon).
1931
1934
1934
1934 A
1930
STAATSLEENINGEN.
4 NederL
4
4 Ned.-Indië
4
5)4 Duitsuhland
BANK-INSTELLINGEN.
Amsterd. Bank
Handel Mpij. Cert. v. 1000
Koloniale Bank
Ned, tnd. Handelsbank
Rotterd. Bank
INDUSTR. OND. BINNENL
Als. Kunstzijde Unie
v. Berkels Patent
Calvé Delft Cert.
NederL Ford ex. 40 afst.
Philips GloeiL Gem Bezit
Unilever
INDUSTR. OND. BUITEN!»
Am. Smelting
Anaconda
Bethleb. Steel
Cities Service
Steel comm.
U. S. Leather
CULTUUR MAATSCH.
H.V.A.
Java Cultuur
Ned. Ind. Suiker Unie
Vorstenlanden
Dito actions
MIJNBOUW.
Alg. Exploi Mij. i i
Botton
Redjang Lebong
PETROLEUM.
Dordtsche Petr. a
Kon Petr.
Perlak
Continenta' Oil
Shell Union
RUBBERS.
Amsterd. Rubber
Deli Bat. Rubber
Hessa Rubber
Serbadiadi
lnterc. Rubber
SCHEEPVAARTEN.
Kon Ned. Stoomboot
Scheepvaart Unie
TABAKKEN.
Deli Batavia
Oude Deli
Senembah
AMER. SPOORWEGEN.
Atchison fopeka i
Soutbern Rèilw. Cert
Union Pacific
§Noteering per 50.
'Exdividend.
fExclaim.
Vorige
koers
101%
loi%
100%
100%
213/16
105%
39%
38%
66
84%
33%
20
467,
2137,
20378
707x8
20%
6%
167,
1%8
19%
3'/,
159%
78%
677,
157,
8.70
1277,
6
1507,
122%
1*4 z%
86
90%
68
397,
5ö%
2
4%
30%
144
123%
1327,
38%
97,
59Va
PROLONGATIE Vorige koers 1 pCt Heden 1 pCt.
WlSSfc.LKOL.K5hN AMSlfcRDAM
pl.m.
10.30
pl.m.
10.45
102
pl.m.
11.00
pl.m.
11.15
214-%
105
39%
U5VJ
84%
21%
21%
331/s
212
204-7s
70%
203.-4;
204%-J
70*-%
6J-%
177,
1%
207s
3%
17%-J
6J-%
17%6
158%
158-%
158%
158%-|
127
6
151
144
86
3%
143%
3%-4
9|-%
143I-4J
3%-4
90%
68
40
58
90,
90-%
68%
2%6-i
90%-i
68|-70
58%
27x6
145
125
132
127
125-6
'49-Va
126
60
New-York
Londen
Berlijn
Parijs
B ssel (Belga)
Bazel
Kopenhagen
Stockholm
Oslo
Madrid
Italië i
NIET OFFICIEEL
Vorige
koers
1467,
7.217,
59 35
9 37,
34 447,
45 151/.
32 20
37 20
36 20
2015
12.65%
Koers op
heden 2 uur
1467,
J2"/>
59 35
9 '27,
34.457,
43 157.
32 20
37 20
36.20
12.65%
gegarandeerd regendich», zonder gum
mi en poreus leveren wij reeds vanaf
F 25.- o»k naar maat. Elegante model-
fALfWIM
-406 Mecrongra^hi^Amsterdam
Eerste kloskleeding naarmaaCMotige prijzen
noemd grondwetsartikel, waaraan de heer
de Visser zich schuldig maakt. Hij laat n.1.
weg de woorden „door elkander", waarme
de de bedoeling van „naar willekeur" duide
lijk wordt aangegeven, n.1.: dat de leden
van Eerste en Tweede Kamer door elkander
plaats nemen. Dit om het karakter van ver
eenigde vergadering beter te doen uitko
men.
De commissaris van politie te Alk
maar maakt bekend, dat het sluitings
uur voor café's en dergelijke als volgt
is bepaald:
Zaterdag, 6 October 1934, des nachts
1 uur;
Zondag, 7 October 1934, des nachts 12
uu- (dus gewoon);
Maandag, 8 October 1934, des nachts
2 uur.
Voorts wordt medegedeeld dat op 6,
7 en 8 October 1934 ontheffing wordt
verleend van de bepalingen der Winkel
sluitingswet 1930 (Stbl. nr. 460).
De COMMISSARIS VAN POLITIE te
ALKMAAR doet een dringend beroep op
het publiek tijdens de verschillende optoch
ten niet mede te loopen, aangezien hierdoor
het aanzien van den stoet ten zeerste wordt
geschaad en de goede orde verloren kan
gaan.
Voor het slagen van de optochten is het
zeer gewenscht de door te trekken straten
tijdig te ontruimen met stilstaande voertui
gen, alsmede hoeken van straten goed vrij
te houden.
Bij het passeeren van een stoet behoort
het publiek op de trottoirs te staan.
VUURWERK.
De aandacht wordt gevestigd op de na
volgende bepalingen uit de Algemeene Poli
tieverordening;
Het is aan den winkelier of handelaar
verboden
a. tusschen zonsondergang en zonsopgang
vuurwerk, buskfuit of eenige andere ont
plofbare stof af te leveren
'b. aan een minderjarig persoon beneden
den leeftijd van 18 jaar vuurwerk, bus
kruit of eenige andere ontplofbare stoi
te verkaopen, ten geschenke aan te bieden
of in het algemeen te verstrekken.
Voorts is het aan een minderjarig persoon
beneden den leeftijd van 18 jaar verboden
op den openbaren weg of in een voor het
publiek toegankelijk gestelde inrichting vuur
werk, buskruit of eenige andere ontplofbare
stof bij zich te hebben.
Onverminderd het bepaalde bij artikel 429
van het Wetboek van Strafrecht is het ver
boden op of aan den openbaren weg of in
een voor het publiek toegankelijk gestelde
inrichting een vuurwapen af te schieten of
vuurwerk af te steken.
In verband met de aangebrachte ver
siering in de Hoogstraat wordt deze
straat tijdelijk afgesloten voor het ver
keer met vrachtauto's.
BURGEMEESTER en WETHOUDERS
van ALKMAAR;
brengen ter algemeene kennis, dat in
het Gemeenteblad zijn opgenomen:
le. hun besluit dd. 25 September j.1.
Gemeenteblad nr. 1406), waarbij is
bepaald, dat als plaatsen binnen Ie
bebouwde kom, waar de bij art. 16,
eerste lid, van het Motor- en Rij
wielreglement voorgeschreven ver
lichting niet noodig is ten aanzien
van stilstaande motorrijtuigen,
worden aangewezen de wegen bin
nen die kom, voorzoover ze verlicht
zijn door openbare verlichting;
2e. het Raadsbesluit van 5 Mei j.1. tot
tijdelijke verlaging van het markt-
geld voor boter (Gemeenteblad nr.
1407);
3e. het Raadsbesluit van 13 September
j.1. tot vaststelling eener verorde
ning tot wijziging van de verorde
ning voor de school voor voorberei
dend middelbaar technisch onder
wijs (gemeenteblad nr. 1408);
4e de besluiten, betreffende de verdee
ling der gemeente in kieskringen en
stemdistricten (Gemeenteblad nr.
1409)
5e. hun besluit dd. 18 September j.1. tot
wijziging der pasinstallatievoor
schriften 1934 (Gemeenteblad nr.
1410).
De bovenvermelde besluiten zijn heden
afgekondigd en gedurende drie maanden
ter gemeente-secretarie ter lezing ge
legd. Zij zijn aldaar tevens in afdruk
tegen betaling der kosten verkrijgbaar.
Alkmaar, 6 October 1934.
Burgemeester en Wethouders
voornoemd,
F. H VAN KINSCHOT. Burgemeester.
A. KOELMA, Secretaris.
DE BOTERPRIJS.
ALKMAAR, 6 Oct. 1934. De boterprijs
was heden 70—7714 cent. Kipeieren (groo:
handel) 4.25—4.75 en Eendeieren
2.10.
1 N.V. EIERVEILING NOORDHOLLANDS
NOORDERKWARTIER.
ALKMAAR, 6 Oct. 1934. Op de heden
gehouden eierenveiling waren in totaal
115000 stuks kippeneieren aangevoerd,
waarvan de prijzen als volgt: 5860
4.70, 60—62 5.10, 62—64 5.30 en
Kleine 2.50—3-50. 180000 stuks Eend-
eieren 2.
DE VEEMARKT.
ALKMAAR, 6 Oct. 1934. Op de heden
gehouden veemarkt waren aanvoer en prij
zen als volgt: 6 Paarden 100225; 26
Melkkoeien 120200; 23 Nuchtere
kalv. (slacht) 412; 122 Schapen:
vette 1217 en Overhouders 9
13.50; 5 Schra mmen 14; 5 Biggen (10
weken) 116 Bokken en geiten 4—9.
Handel stug.
BROEK OP LANGENDIJK, 6 Oct. '34.
Aanvoer en prijzen waren heden als volgt:
1300 KG. Aardappelen: Duc of York
1.60; 9100 K.G. Roode kool 1.40—
2.60; 50000 K.G. Witte kool 0.70—
1.30; 12000 K.G. Gele kool 1.10
1.60; 31000 K.G. Uien: uien 1.60—
1.10, grove 22.30, nep 1.50
1.70 en drielingen 0.80—16000 K.G.
Bieten 1—/ 1.40; 7000 K.G. Peen 60—
80 cent; 7000 K.G. Slaboonen 4.10—
7.70, alles per 100 K.G. en 1600 stuks
Bloemkool: Lecerf 57.80, Reuze
3.304 en Lichte 1.503.50 per
100 stuks.
NOORDSCHARWOUDE, 5 Oct. 1934.
1800 K.G. Aardappelen: Bevelanders 2;
Friso 2.30; 27000 K G. Uien: uien 1.70
2, drielingen 0.901, grove 1.80
2.10, gele nep 1.50—1.70; 3000
K.G. Peen 80—90 cent; 2900 K.G. Sperde-
boonen 3.109; 2700 K.G. Roode kooi
1.20—1.40; 23700 K.G. Witte kool
0.60—1; 1400 K.G. Gele kool 1.40,
alles per 100 K.G.
WARMENHUIZEN, 5 Oct. 1934. Roode
kool le s. 11.40, Witte kool le s.
0.801.10; Nep 1.40—1.60; Drie
lingen 8090 cent; Uien 11.80;
Grove uien 1.701.80; Slaboonen
5.50.
Aanvoer: 2425 K.G. Roode kool; 8000
K.G. Witte kool; 2805 K.G. Nep; 5350
K.G. Uien; 160 K.G. Slaboonen.
Jjujezoiiden Stukken
Geachte Redactie,
Wij betuigen U wel onzen dank voor de
groote medewerking, welke wij van U moch
ten ondervinden, ter gelegenheid van onze
poging op de G.A.M.I.T. middels het rad
van avontuur gelden bijeen te brengen voor
verschillende vereenigingen van weldadig
heid.
Uw groote bereidwilligheid om ons steeds
plaatsruimte in Uw blad te geven, heeft zeer
zeker bijgedragen tot het verkregen succes
Wij zijn U voor Uwe medewerking wel zeer
erkentelijk.
Hoogachtend,
Namens het Bestuur van den
Armenraad,
Dr. H. J. M. HOFSTEE.
Aneta Vaz Dias meldt, dat bij de K.L M.
bericht is ontvangen, dat de „ijsvogel" op
de thuisreis te Calcutta is aangekomen, en
dat de „Kwartel" op de uitreis te Caïro is
gearriveerd.
Gisteren heeft bij de monding van de
Firth in Schotland een ernstig vliegongeluk
plaats gehad. Een bombardementsvliegtuig,
dat op het dek van een vliegtuigmoederschip
wilde landen, kwam verkeerd neer, stiet te
gen een hoek van de commandobrug en
stortte in zee. Het vliegtuig kwam onder het
schip terecht en kwam niet meer aan de op
pervlakte. Van de beide inzittenden werd
een vlieger-officier gedood, terwijl de com
mandant bij de botsing op het dek van het
moederschip werd geslingerd en ernstig
werd gewond.
Naar het Hbld. verneemt, is de K. L. M.-
piloot Smirnoff Vrijdag in ons 'and terug
gekeerd. Hij heeft tot zijn groeten spijt het
aanbod, om met een der „Comet"-vliegtuigen
deel te nemen aan de LondenMelbourne-
race, niet kunnen aanvaarden, omdat de ge
legenheid ontbrak, voldoende met het vlieg
tuig te oefenen.
Als rechtgeaard K.L M.-piloot neemt hij
vanzelfsprekend zoo weinig mogelijk risico,
waarom hij van deelneming aan de groote
vlucht heeft afgezien.
Smirnoff keert dus in den regelmatigen
Indië-dienst terug.
Gisteren is een Hbld.-correspondent hem
in zijn huis aan den Bentveldweg te Aerden-
hout, dat hij ,,'t Pelikaantje" heeft gedoopt,
eens gaan vragen hoe de zaken nu staan.
Ik ga niet mee. Maar ik vind het ver
bazend jammer dat het zoo moet loopen.
Wat zijn de bezwaren?
Ik heb te weinig tijd van voorbereiding.
De heele zaak is trouwens wat vlug moeten
gaan, wat mijn deelneming betreft. U weet
hoe het geloopen is? Er zijn drie machines in
Engeiand gebouwd voor deze race; de
machine waarmee ik zou vliegen is negen
maanden geleden op stapel gezet en zij is
nu bijna klaar. Met de eerste zal Mollison
vliegen samen met zijn vrouw, met de tweede
vliegt Scott; de derde vlieger zou Bernard
Robin zijn. Hij had alles uitstekend geregeld,
de route bestudeerd, op de vastgestelde pun
ten eigen mannen geze-t, zijn eigen benzine
voorraden, zoodat hij onmiddellijk zou kun
nen tanken en verder gaan. Maar na zijn
aankomst in Australië is hij ziek geworden en
moest uitvallen. Toen heeft men zijn plaats
eerst aan een anderen piloot aangeboden,
die weigerde.
Ik heb, toen ik dat hoorde, eens geïnfor
meerd of ik kans zou hebben Men heeft zich
daarmee dadelijk accoord /eiklaard. de direc
tie van de K L M. vond het ook goed.
Maar ik ben natuurlijk eerst gaan contro
leeren of alle voorwaarden die ik voor zoon
tocht stellen moet, vervuld kunnen worden.
Ik vlieg pas, als ik alles heb gecontroleerd
en goed gevonden. Daarom ben ik ten paar
dagen naar Londen gegaan om de zaak aan
te zien.
Over de machine, een tweemotorig vlieg
tuig, heb ik allen lof, ze is uitstekend. Ik ken
dit product uit de naoorlogsjaren en de
K.L.M. heeft er de eerste jaren ook mee ge
vlogen. Maar als piloot moet ik ook vragen
of rk voldoende tijd van voorbereiding heb
om de machine goed in te vliegen. Ik moet
ruim den tijd hebben voor dag- en nacht-
vluchtproeven. De tijd bleek daarvoor te kort.
E>e machine kan op zijn vroegst Maandag
klaar zijn; maar het kan ook later worden.
Het is een sneHe machine, volgens de proe
ven loopt ze ongeveer 235 mijl per uur, op
10.000 voet; ze heeft een actieradius van
2700 mijl. Dat is geen machine, waar ik zoo
kan instappen om er mee weg te vliegen;
zeker niet op zoo'n tocht. Ik schat het op een
20 uur vliegen met een uur of vijf 's nachts.
En het erop wagen?
Het erop wagen doe ik nooit. Ik ben van
meening, dat ik van alles zeker moet zijn
voor ik vliegen ga: het materiaal, de organi
satie, uithoudingsvermogen, kennis en routine
van den vlieger. Geluk speelt totaal geen rol.
Ik heb daarom met mijn beslissing niet ge
wacht om het nog eens aan te zien. Dan zou
ik de menschen in Londen in ongelegenheid
hebben gebracht, als ik later had bedankt.
Men kan nu nog een ander zoeken.
De directie van de K- L. M. keurt mijn be
slissing ook goed; zij stelt zich op hetzelfde
standpunt.
Maar jammer is het.
Jammer is het zeker. Ik had buitenge
woon graag meegegaan; maar daar mocht
ik me niet door laten leiden.
1. Kb2.
Oplossing probleem 512.
Probleem 513.
R. Gever -
mi'B
Wm A S
mm.
abcdefgh
Tweezet.
Einspel 814.
M. Aieenstadt.
'WW i§
'ww* 'w,
m,
abodefgb
Wit speelt en wint.
Oplossing Ta6. Lb7 (fout is 1. aLd7
wegen6 2 Ta8f er. 3. Ta7 Ook fout 1.
Lb5 2. Ta5. Lc8 3. Ta8 of 2L. anders
3. Th5f en Tg5.)
2. Te6 Ld5 (er dreigde 3. Te8f en Te7f)
3. Th6f Kg7 4. Th5 naast eventueel Tg5f
en wint.
Eindspel 815.
H. Rey.
m
mm w
w, WW, wik
Wit speelt en wint.
Oplossing: 1. Kc4 Lf8 (er dreigde 2.
Kb5; fout is 1. Le7 2. Td7 Lf8? 3. Tf7!)
2 TJ8 Lg7 3. Te8! (verhindert zoowel
Le5 als Pc7) Kh3 4. Te7 Lb2! 5. Kb5 Pb8
6 Kb6 dreigt b3—b4—b5 met insluiting
van 't paard) 6. La3 7. Ta7! Lb2 (na Ld6
8. Tg7! zooals in de hoofd variant) 8. Tf7
La3 9. Kb7 Ld6 10. Tg7! Kh4 11. Tg6 Le5
12. Kc8 Kh5 13. Tb6 Kg5 14. Tb8 Lb8 15
Kd8 en wint.
Eindspel 816.
G. Sachodjakin.
a b d e
l g h