llÉl illli llÉI jiJL 1! i S S li B ib m *jü ■1 m ÜS 11 1! jH iü PI Éii m K wm. ïlfl Amstecdamsche ïBeuis malinine w JluMicaties Mackt&ecicfUm £uchtvaatt Jcfiaakaddek mMmjkÊwjrn gg mm, mmr mw wk m 'y'W/ P ONGEVAL MET DOODELIJKEN AFLOOP. Schuldvraag is nog niet opgelost. DIESELMOTOREN BIJ STORK BESTELD. HET INCIDENT IN DE RIDDERZAAL. De heer L. de Visser en Art. 109 der Grondwet. van Zaterdag 6 October 1934. OPGAVE VAN NOORDHOLLANDSCH LANDBOUWCREDIET N. V. Koers van heden te: 9% 3% DE BEKENDE regenjas SCHOEMAKER SLUITINGSUUR CAFE'S EN DERGELIJKE op 6, 7 en 8 October. ORDEMAATREGELEN OP 6 EN 8 OCTOBER 1934. DANKBETUIGING. DE POSTVLUCHTEN OP INDIE. ENGELSCH VLIEGTUIG VERONGELUKT. SMIRNOFF VLIEGT NIET. Hij ziet van deelneming aan de Melbourne-race af. Éi H Wit speelt en wint AUTO GESLIPT. Op de Stadhouderskade bij de Nicolaas Berchemstraat te Amsterdam is gistermid dag een auto door de gladheid van het weg dek geslipt en tegen een lichtmast terecht ge komen. De auto werd beschadigd. Een wiel rijder en een wielrijdster werden van hun rijwiel geworpen, doch niet gewond. Gisteravond omstreeks kwart over acht heeft op den Bosscheweg onder de gemeende Berkel Enschot nabij Tilburg een ernstig on geluk plaats gehad. Een auto, bestuurd doot een chauffeur van de directie van een leer fabriek uit Oisterwijk, reeds door nog onop gehelderde oorzaak tegen een handwagen aan, welke werd voortgeduwd door een jon geman van omstreeks 18 jaar. Deze werd ge grepen en zeer ernstig gewond. Hij overleed enkele oogenblikken na het gebeurde. Het lijk is naar het ziekenhuis te Tilburg overge bracht. De marechaussee heeft de zaak in onderzoek. Omtrent het ongeluk vernemen wij nader, dat het slachtoffer is gebleken te zijn de 17- jarige Joh. Martelaar. Omtrent de schuld vraag kon nog niets medegedeeld worden. HET BURGEMEESTERSCHAP VAN ROERMOND. Naar de Volkskrant in parlementairen kring hoorde verluiden, zou de oud minister van waterstaat, mr. P. J- Rey- mer, ernstig in aanmerking komen voor het burgemeesterschap van Roermond, als opvolger van mr. Waszink. ONDERHOUD MET MINISTER DE WILDE. Van het Hoofdbestuur van het Na tionaal Verbond van Gemeente- Ambtenaren. Het hoofdbestuur van het Nationaal Ver bond van gemeente-ambtenaren had dezer dagen een onderhoud met den minister van binnenlandsche zaken ter bespreking van het vraagstuk der salarieering van de gemeente ambtenaren. Het hoofdbestuur wees den mi nister op de gevolgen van de thans gebruike lijke werkmethode der regeering bij haar streven tot aanpassing van het salarispeil in de gemeenten bij dat van het rijk. Tengevol ge daarvan dreigen niet alleen de belangen van de gemeente-ambtenaren ernstig te wor den geschaad, maar evenzeer de beteekenis van de plaatselijke commissies voor Georga niseerd Overleg. Het hoofdbestuur sprak als zijn meening uit, dat de bedoelde werkmethode der regee ring in strijd is met den geest en de bedoe lingen van de Ambtenarenwet en het deed vervolgens eenige voorstellen aan den minis ter tot verbetering van den toestand, die op den duur onhoudbaar zal worden, als niet tijdig wordt ingegrepen. De minister zegde ernstige overweging de zer voorstellen toe. De directie van de Nederlandsche Spoor wegen heeft de machinefabriek gebr. Stork Co. N.V. te Henge'o opdracht gegeven tot levering van een en twintig Dieselmoto- mi ten behoeve van rangeerlocomotieven. Dit is van des te meer belang, omdat het hier een nabestelling betreft van dertien der gelijke motoren, welke voor hetzelfde doel reeds geruimen tijd geleden door de firma Stork werden geleverd en welke in de prac- tijk hebben bewezen, geheel aan de verwach tingen te voldoen. Dit is voor de machine- fabriek een groot succes. Verder kan het Hbld. nog mededeelen, dat de N.V. Maas Buurtspoorweg welke de lijn Nijmegen—Venlo—Beringen exploiteert, een Dieselmotor in haar bedrijf heeft beproefd en naar aanleiding van de goede resultaten onlangs eveneens tot nabestelling is over gegaan. De bedoelde motoren vervaardigt de N.V. Stork onder licensie volgens het systeem Ganz-Jendrassik. Binnenkort zullen ook de eerste Diesel-electrische treinen met motoren van dit systeem met een nog be langrijk grooter vermogen, eveneens door de „Stork" vervaardigd, in dienst .worden ge nomen. DE VESTINGWALLEN VAN DOESBURG. Bezoek van de ministers Marchani en Deckers. In verband met het gerezen verschil tus- schen den minister van onderwijs kunsten en wetenschappen en het gemeentebestuur van Doesburg over de slechting van de oude vestingwallen hebben gister de ministers Marchant en Deckers een bezoek gebracht aan deze gemeente. Het communistische Tweede Kamerlid De Visser meent ter adstructie van het goed recht der communisten om de Vereenigde vergadering in de war te schoppen de Re geering schaakmat te zetten met een beroep op art. 109 der Grondwet, volgens hetwelk bij een vereenigde vergadering de leden naar willekeur plaats nemen, terwijl feite lijk de plaatsen aan de leden volgens een te voren getroffen indeeling worden aangewe zen. Jhr. de Geer toont in „De Nederlander" aan, hoe weinig steekhoudend dit argument van de ordeverstoorders heeten mag, door te wijzen op het verminkte citeeren van ge- I (Ontvangen per draadlooze telefoon). 1931 1934 1934 1934 A 1930 STAATSLEENINGEN. 4 NederL 4 4 Ned.-Indië 4 5)4 Duitsuhland BANK-INSTELLINGEN. Amsterd. Bank Handel Mpij. Cert. v. 1000 Koloniale Bank Ned, tnd. Handelsbank Rotterd. Bank INDUSTR. OND. BINNENL Als. Kunstzijde Unie v. Berkels Patent Calvé Delft Cert. NederL Ford ex. 40 afst. Philips GloeiL Gem Bezit Unilever INDUSTR. OND. BUITEN!» Am. Smelting Anaconda Bethleb. Steel Cities Service Steel comm. U. S. Leather CULTUUR MAATSCH. H.V.A. Java Cultuur Ned. Ind. Suiker Unie Vorstenlanden Dito actions MIJNBOUW. Alg. Exploi Mij. i i Botton Redjang Lebong PETROLEUM. Dordtsche Petr. a Kon Petr. Perlak Continenta' Oil Shell Union RUBBERS. Amsterd. Rubber Deli Bat. Rubber Hessa Rubber Serbadiadi lnterc. Rubber SCHEEPVAARTEN. Kon Ned. Stoomboot Scheepvaart Unie TABAKKEN. Deli Batavia Oude Deli Senembah AMER. SPOORWEGEN. Atchison fopeka i Soutbern Rèilw. Cert Union Pacific §Noteering per 50. 'Exdividend. fExclaim. Vorige koers 101% loi% 100% 100% 213/16 105% 39% 38% 66 84% 33% 20 467, 2137, 20378 707x8 20% 6% 167, 1%8 19% 3'/, 159% 78% 677, 157, 8.70 1277, 6 1507, 122% 1*4 z% 86 90% 68 397, 5ö% 2 4% 30% 144 123% 1327, 38% 97, 59Va PROLONGATIE Vorige koers 1 pCt Heden 1 pCt. WlSSfc.LKOL.K5hN AMSlfcRDAM pl.m. 10.30 pl.m. 10.45 102 pl.m. 11.00 pl.m. 11.15 214-% 105 39% U5VJ 84% 21% 21% 331/s 212 204-7s 70% 203.-4; 204%-J 70*-% 6J-% 177, 1% 207s 3% 17%-J 6J-% 17%6 158% 158-% 158% 158%-| 127 6 151 144 86 3% 143% 3%-4 9|-% 143I-4J 3%-4 90% 68 40 58 90, 90-% 68% 2%6-i 90%-i 68|-70 58% 27x6 145 125 132 127 125-6 '49-Va 126 60 New-York Londen Berlijn Parijs B ssel (Belga) Bazel Kopenhagen Stockholm Oslo Madrid Italië i NIET OFFICIEEL Vorige koers 1467, 7.217, 59 35 9 37, 34 447, 45 151/. 32 20 37 20 36 20 2015 12.65% Koers op heden 2 uur 1467, J2"/> 59 35 9 '27, 34.457, 43 157. 32 20 37 20 36.20 12.65% gegarandeerd regendich», zonder gum mi en poreus leveren wij reeds vanaf F 25.- o»k naar maat. Elegante model- fALfWIM -406 Mecrongra^hi^Amsterdam Eerste kloskleeding naarmaaCMotige prijzen noemd grondwetsartikel, waaraan de heer de Visser zich schuldig maakt. Hij laat n.1. weg de woorden „door elkander", waarme de de bedoeling van „naar willekeur" duide lijk wordt aangegeven, n.1.: dat de leden van Eerste en Tweede Kamer door elkander plaats nemen. Dit om het karakter van ver eenigde vergadering beter te doen uitko men. De commissaris van politie te Alk maar maakt bekend, dat het sluitings uur voor café's en dergelijke als volgt is bepaald: Zaterdag, 6 October 1934, des nachts 1 uur; Zondag, 7 October 1934, des nachts 12 uu- (dus gewoon); Maandag, 8 October 1934, des nachts 2 uur. Voorts wordt medegedeeld dat op 6, 7 en 8 October 1934 ontheffing wordt verleend van de bepalingen der Winkel sluitingswet 1930 (Stbl. nr. 460). De COMMISSARIS VAN POLITIE te ALKMAAR doet een dringend beroep op het publiek tijdens de verschillende optoch ten niet mede te loopen, aangezien hierdoor het aanzien van den stoet ten zeerste wordt geschaad en de goede orde verloren kan gaan. Voor het slagen van de optochten is het zeer gewenscht de door te trekken straten tijdig te ontruimen met stilstaande voertui gen, alsmede hoeken van straten goed vrij te houden. Bij het passeeren van een stoet behoort het publiek op de trottoirs te staan. VUURWERK. De aandacht wordt gevestigd op de na volgende bepalingen uit de Algemeene Poli tieverordening; Het is aan den winkelier of handelaar verboden a. tusschen zonsondergang en zonsopgang vuurwerk, buskfuit of eenige andere ont plofbare stof af te leveren 'b. aan een minderjarig persoon beneden den leeftijd van 18 jaar vuurwerk, bus kruit of eenige andere ontplofbare stoi te verkaopen, ten geschenke aan te bieden of in het algemeen te verstrekken. Voorts is het aan een minderjarig persoon beneden den leeftijd van 18 jaar verboden op den openbaren weg of in een voor het publiek toegankelijk gestelde inrichting vuur werk, buskruit of eenige andere ontplofbare stof bij zich te hebben. Onverminderd het bepaalde bij artikel 429 van het Wetboek van Strafrecht is het ver boden op of aan den openbaren weg of in een voor het publiek toegankelijk gestelde inrichting een vuurwapen af te schieten of vuurwerk af te steken. In verband met de aangebrachte ver siering in de Hoogstraat wordt deze straat tijdelijk afgesloten voor het ver keer met vrachtauto's. BURGEMEESTER en WETHOUDERS van ALKMAAR; brengen ter algemeene kennis, dat in het Gemeenteblad zijn opgenomen: le. hun besluit dd. 25 September j.1. Gemeenteblad nr. 1406), waarbij is bepaald, dat als plaatsen binnen Ie bebouwde kom, waar de bij art. 16, eerste lid, van het Motor- en Rij wielreglement voorgeschreven ver lichting niet noodig is ten aanzien van stilstaande motorrijtuigen, worden aangewezen de wegen bin nen die kom, voorzoover ze verlicht zijn door openbare verlichting; 2e. het Raadsbesluit van 5 Mei j.1. tot tijdelijke verlaging van het markt- geld voor boter (Gemeenteblad nr. 1407); 3e. het Raadsbesluit van 13 September j.1. tot vaststelling eener verorde ning tot wijziging van de verorde ning voor de school voor voorberei dend middelbaar technisch onder wijs (gemeenteblad nr. 1408); 4e de besluiten, betreffende de verdee ling der gemeente in kieskringen en stemdistricten (Gemeenteblad nr. 1409) 5e. hun besluit dd. 18 September j.1. tot wijziging der pasinstallatievoor schriften 1934 (Gemeenteblad nr. 1410). De bovenvermelde besluiten zijn heden afgekondigd en gedurende drie maanden ter gemeente-secretarie ter lezing ge legd. Zij zijn aldaar tevens in afdruk tegen betaling der kosten verkrijgbaar. Alkmaar, 6 October 1934. Burgemeester en Wethouders voornoemd, F. H VAN KINSCHOT. Burgemeester. A. KOELMA, Secretaris. DE BOTERPRIJS. ALKMAAR, 6 Oct. 1934. De boterprijs was heden 70—7714 cent. Kipeieren (groo: handel) 4.25—4.75 en Eendeieren 2.10. 1 N.V. EIERVEILING NOORDHOLLANDS NOORDERKWARTIER. ALKMAAR, 6 Oct. 1934. Op de heden gehouden eierenveiling waren in totaal 115000 stuks kippeneieren aangevoerd, waarvan de prijzen als volgt: 5860 4.70, 60—62 5.10, 62—64 5.30 en Kleine 2.50—3-50. 180000 stuks Eend- eieren 2. DE VEEMARKT. ALKMAAR, 6 Oct. 1934. Op de heden gehouden veemarkt waren aanvoer en prij zen als volgt: 6 Paarden 100225; 26 Melkkoeien 120200; 23 Nuchtere kalv. (slacht) 412; 122 Schapen: vette 1217 en Overhouders 9 13.50; 5 Schra mmen 14; 5 Biggen (10 weken) 116 Bokken en geiten 4—9. Handel stug. BROEK OP LANGENDIJK, 6 Oct. '34. Aanvoer en prijzen waren heden als volgt: 1300 KG. Aardappelen: Duc of York 1.60; 9100 K.G. Roode kool 1.40— 2.60; 50000 K.G. Witte kool 0.70— 1.30; 12000 K.G. Gele kool 1.10 1.60; 31000 K.G. Uien: uien 1.60— 1.10, grove 22.30, nep 1.50 1.70 en drielingen 0.80—16000 K.G. Bieten 1—/ 1.40; 7000 K.G. Peen 60— 80 cent; 7000 K.G. Slaboonen 4.10— 7.70, alles per 100 K.G. en 1600 stuks Bloemkool: Lecerf 57.80, Reuze 3.304 en Lichte 1.503.50 per 100 stuks. NOORDSCHARWOUDE, 5 Oct. 1934. 1800 K.G. Aardappelen: Bevelanders 2; Friso 2.30; 27000 K G. Uien: uien 1.70 2, drielingen 0.901, grove 1.80 2.10, gele nep 1.50—1.70; 3000 K.G. Peen 80—90 cent; 2900 K.G. Sperde- boonen 3.109; 2700 K.G. Roode kooi 1.20—1.40; 23700 K.G. Witte kool 0.60—1; 1400 K.G. Gele kool 1.40, alles per 100 K.G. WARMENHUIZEN, 5 Oct. 1934. Roode kool le s. 11.40, Witte kool le s. 0.801.10; Nep 1.40—1.60; Drie lingen 8090 cent; Uien 11.80; Grove uien 1.701.80; Slaboonen 5.50. Aanvoer: 2425 K.G. Roode kool; 8000 K.G. Witte kool; 2805 K.G. Nep; 5350 K.G. Uien; 160 K.G. Slaboonen. Jjujezoiiden Stukken Geachte Redactie, Wij betuigen U wel onzen dank voor de groote medewerking, welke wij van U moch ten ondervinden, ter gelegenheid van onze poging op de G.A.M.I.T. middels het rad van avontuur gelden bijeen te brengen voor verschillende vereenigingen van weldadig heid. Uw groote bereidwilligheid om ons steeds plaatsruimte in Uw blad te geven, heeft zeer zeker bijgedragen tot het verkregen succes Wij zijn U voor Uwe medewerking wel zeer erkentelijk. Hoogachtend, Namens het Bestuur van den Armenraad, Dr. H. J. M. HOFSTEE. Aneta Vaz Dias meldt, dat bij de K.L M. bericht is ontvangen, dat de „ijsvogel" op de thuisreis te Calcutta is aangekomen, en dat de „Kwartel" op de uitreis te Caïro is gearriveerd. Gisteren heeft bij de monding van de Firth in Schotland een ernstig vliegongeluk plaats gehad. Een bombardementsvliegtuig, dat op het dek van een vliegtuigmoederschip wilde landen, kwam verkeerd neer, stiet te gen een hoek van de commandobrug en stortte in zee. Het vliegtuig kwam onder het schip terecht en kwam niet meer aan de op pervlakte. Van de beide inzittenden werd een vlieger-officier gedood, terwijl de com mandant bij de botsing op het dek van het moederschip werd geslingerd en ernstig werd gewond. Naar het Hbld. verneemt, is de K. L. M.- piloot Smirnoff Vrijdag in ons 'and terug gekeerd. Hij heeft tot zijn groeten spijt het aanbod, om met een der „Comet"-vliegtuigen deel te nemen aan de LondenMelbourne- race, niet kunnen aanvaarden, omdat de ge legenheid ontbrak, voldoende met het vlieg tuig te oefenen. Als rechtgeaard K.L M.-piloot neemt hij vanzelfsprekend zoo weinig mogelijk risico, waarom hij van deelneming aan de groote vlucht heeft afgezien. Smirnoff keert dus in den regelmatigen Indië-dienst terug. Gisteren is een Hbld.-correspondent hem in zijn huis aan den Bentveldweg te Aerden- hout, dat hij ,,'t Pelikaantje" heeft gedoopt, eens gaan vragen hoe de zaken nu staan. Ik ga niet mee. Maar ik vind het ver bazend jammer dat het zoo moet loopen. Wat zijn de bezwaren? Ik heb te weinig tijd van voorbereiding. De heele zaak is trouwens wat vlug moeten gaan, wat mijn deelneming betreft. U weet hoe het geloopen is? Er zijn drie machines in Engeiand gebouwd voor deze race; de machine waarmee ik zou vliegen is negen maanden geleden op stapel gezet en zij is nu bijna klaar. Met de eerste zal Mollison vliegen samen met zijn vrouw, met de tweede vliegt Scott; de derde vlieger zou Bernard Robin zijn. Hij had alles uitstekend geregeld, de route bestudeerd, op de vastgestelde pun ten eigen mannen geze-t, zijn eigen benzine voorraden, zoodat hij onmiddellijk zou kun nen tanken en verder gaan. Maar na zijn aankomst in Australië is hij ziek geworden en moest uitvallen. Toen heeft men zijn plaats eerst aan een anderen piloot aangeboden, die weigerde. Ik heb, toen ik dat hoorde, eens geïnfor meerd of ik kans zou hebben Men heeft zich daarmee dadelijk accoord /eiklaard. de direc tie van de K L M. vond het ook goed. Maar ik ben natuurlijk eerst gaan contro leeren of alle voorwaarden die ik voor zoon tocht stellen moet, vervuld kunnen worden. Ik vlieg pas, als ik alles heb gecontroleerd en goed gevonden. Daarom ben ik ten paar dagen naar Londen gegaan om de zaak aan te zien. Over de machine, een tweemotorig vlieg tuig, heb ik allen lof, ze is uitstekend. Ik ken dit product uit de naoorlogsjaren en de K.L.M. heeft er de eerste jaren ook mee ge vlogen. Maar als piloot moet ik ook vragen of rk voldoende tijd van voorbereiding heb om de machine goed in te vliegen. Ik moet ruim den tijd hebben voor dag- en nacht- vluchtproeven. De tijd bleek daarvoor te kort. E>e machine kan op zijn vroegst Maandag klaar zijn; maar het kan ook later worden. Het is een sneHe machine, volgens de proe ven loopt ze ongeveer 235 mijl per uur, op 10.000 voet; ze heeft een actieradius van 2700 mijl. Dat is geen machine, waar ik zoo kan instappen om er mee weg te vliegen; zeker niet op zoo'n tocht. Ik schat het op een 20 uur vliegen met een uur of vijf 's nachts. En het erop wagen? Het erop wagen doe ik nooit. Ik ben van meening, dat ik van alles zeker moet zijn voor ik vliegen ga: het materiaal, de organi satie, uithoudingsvermogen, kennis en routine van den vlieger. Geluk speelt totaal geen rol. Ik heb daarom met mijn beslissing niet ge wacht om het nog eens aan te zien. Dan zou ik de menschen in Londen in ongelegenheid hebben gebracht, als ik later had bedankt. Men kan nu nog een ander zoeken. De directie van de K- L. M. keurt mijn be slissing ook goed; zij stelt zich op hetzelfde standpunt. Maar jammer is het. Jammer is het zeker. Ik had buitenge woon graag meegegaan; maar daar mocht ik me niet door laten leiden. 1. Kb2. Oplossing probleem 512. Probleem 513. R. Gever - mi'B Wm A S mm. abcdefgh Tweezet. Einspel 814. M. Aieenstadt. 'WW i§ 'ww* 'w, m, abodefgb Wit speelt en wint. Oplossing Ta6. Lb7 (fout is 1. aLd7 wegen6 2 Ta8f er. 3. Ta7 Ook fout 1. Lb5 2. Ta5. Lc8 3. Ta8 of 2L. anders 3. Th5f en Tg5.) 2. Te6 Ld5 (er dreigde 3. Te8f en Te7f) 3. Th6f Kg7 4. Th5 naast eventueel Tg5f en wint. Eindspel 815. H. Rey. m mm w w, WW, wik Wit speelt en wint. Oplossing: 1. Kc4 Lf8 (er dreigde 2. Kb5; fout is 1. Le7 2. Td7 Lf8? 3. Tf7!) 2 TJ8 Lg7 3. Te8! (verhindert zoowel Le5 als Pc7) Kh3 4. Te7 Lb2! 5. Kb5 Pb8 6 Kb6 dreigt b3—b4—b5 met insluiting van 't paard) 6. La3 7. Ta7! Lb2 (na Ld6 8. Tg7! zooals in de hoofd variant) 8. Tf7 La3 9. Kb7 Ld6 10. Tg7! Kh4 11. Tg6 Le5 12. Kc8 Kh5 13. Tb6 Kg5 14. Tb8 Lb8 15 Kd8 en wint. Eindspel 816. G. Sachodjakin. a b d e l g h

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1934 | | pagina 11