JBuuteuland
22 Hengelaars in de
sloot.
fuchtoaact
JUuwUiciaai Tlieums
Pijnlijke situatie.
Onfortuinlijke autotocht.
Allen te water.
Weer gelukkig thuis.
Geen enkel waarschuwingsbord.
HET PELIKAAN-COMITE.
DE MOORDAANSLAG TE ZWOLLE,
Jeugdige dader bekent.
DE POSTVLUCHTEN OP INDIE.
VLOOTSCHOUW DER K. L. M.
SCHAGEN.
TEXEL,
BERGEN.
zouden wij uit hetzelfde wormstekelige hout,
gelijk des heeren Balk c.s. zijn gesneden.
Indien de heer Balk met zijn stukje heeft
beoogt propaganda te maken voor plaatsing
van hemzelf bij diverse patroons, dan is hij
daar naar het ons wil voorkomen, uitstekend
in geslaagd.
Dat er door de schippers te samen 300
overuren per week worden gemaakt, geeft de
heer Balk toe. Dit wordt 1 uur per hoofd per
dag. Hier komt nog bij, dat in de schafturen
wordt doorgewerkt, zoodat per saldo 11 uur
per dag wordt gewerkt. Wij vinden dat
welletjes.
In verband met de vele ziektegevallen kan
nog worden meegedeeld, dat op advies van
dr. van Leeuwen, controleerend arts alhier,
aan den Raad van Arbeid is geadviseerd,, uit
betaling van ziekengeld te weigeren in ver
band met geconstateerde lichamelijke onge
schiktheid voor het zware werk bij Bruil
(letterlijke tekst).
Dr. van Leeuwen gaat klaarblijkelijk van
het standpunt uit, dat juist de aanwijzing voor
dit zware werk via de arbeidsbeurs, die ge
middelde arbeidskracht oplevert, wier pres
taties onvoldoende voor het zware werk
worden geacht, zoodat de ziekenkas van den
Raad van Arbeid te zwaar wordt beiast door
de risico's van tewerkstelling van den door
snee Alkmaarschen arbeider.
Medische keuring vóór de plaatsing schijnt
ons urgent in verband met ten onrechte te
derven uitkeering, ingevolge de Ziektewet.
Uit eigen ervaring is den eersten onderge-
teekende bekend het opjagen en tegen elkaar
uitspelen der ploegen (zie de z.g. gouden
ploegen), waarbij de opgejaagde arbeiders
elkaar angstvallig in het oog houden.
Het steigerpersoneel te Heiloo moet niet
zelden na afloop van hare dagtaak nog mod
deren en de getrokken modder per vlet naar
Alkmaar vervoeren, vandaar de vele over
uren en lange werktijden.
Wij handhaven ten volle hetgeen wij in
eerste instantie hebben geschreven, zijn be
leid met het ons ten dienste staande materiaal
alles te bewijzen met opgave van datum,
naam en toenaam, man en paard. Nog volge
de mededeellng dat van alle zijden instem
ming is betuigd met onze beweringen, zoo
wel uit die kringen der arbeiders op dit werk,
als uit de overige vakcentralen, terwijl wij
met instemming van onze bondgenooten de
Arbeidsinspectie te Haarlem volledig hebben
ingelicht, in de hoop dat afdoende maatrege
len zullen worden genomen ter beteugeling
van de met afbrokkeling bedreigde 8K-urigen
werkdag.
Wij vleien ons met de gedachte een steentje
te hebben bijgedragen ter verheldering van
de inzichten, niet in de laatste plaats, tot
dien van uit het lood geslagen en uit den
koers geraakte arbeiders van het gehalte van
den heer Balk.
Met beleefden dank voor de plaatsing.
Voor het bestuur van het Plaatselijk Ar-
beids-secietaiiaat,
G. ZWART, voorzitter.
B. APPEL, secretaris.
In den nacht van Zaterdag op
Zondag te omstreeks half drie
is tusschen Oudijk en Westwoud
een autobus met een gezelschap
hengelaars uit Amsterdam in
volle vaart tegen een boom ge
reden.
Van de auto, die kantel
de, sloeg één der zijwanden los,
waardoor alle inzittenden in een
langs den kant van den weg
loopende sloot terecht kwamen.
Met groote moeite slaagden de
mannen er in zichzelf te redden,
doch door den hevigen schok
geraakten zeven personen licht
en twee ernstiger gewond.
Deze laatste twee zijn later naar het
ziekenhuis te Hoorn overgebracht, ter
wijl de overige gewonden ter plaatse
konden worden verbonden en met een
andere auto naar huis konden terug-
kceren.
De bestuurder van de autobus, eigen
dom van den heer P. Bijleveld uit Am
sterdam, was 's nachts met de henge
laars uit Amsterdam vertrokken om de
menschen die den wagen hadden ge
huurd naar verschillende rijke wateren
onder Medemblik te brengen. De chauf
feur is vermoedelijk het juiste pad
kwijtgeraakt, waardoor hij ten slotte op
verschillende voor hem onbekende bin
nenwegen terecht is gekomen. Onder
Oudijk, waar de weg plotseling een
scherpe bocht maakt, heeft de chauffeur
waarschijnlijk de macht over het stuur
verloren, met het noodlottig gevolg flat
hij op het allerlaatste oogenblik, toen hij
het stuur omgooide, in volle vaart tegen
een boom reed.
De gevolgen waren groot. De gehee'a
zijwand sloeg van de auto, en vrijwel op
hetzelfde moment vielen alle inzitten
den, onder wie een hevige paniek ont
stond, te water. Een der mannen die
naast den bestuurder in de cabine zat,
raakte in de kleine ruimte bekneld, doch
kon gelukkig worden bevrijd.
De hevig ontstelde mannen, die in het
nachtelijk duister niet wisten waar zij
heen moesten om niet in de vrij diepe
sloot te verdrinken, schreeuwden intus-
schen om hulp en grepen wild om zich
heen. De meesten klemden zich aan
elkaar vast, hetgeen hun hachelijke po
sitie nog verergerde. Verschillende
drenkelingen zakten ten deele in de
modder en hadden later de grootste
moeite om zich weer los te werken.
Minuten lang worstelden de in doods-
verkeerende mannen om hun
lijfsbehoud en eerst toen het eenigen
di enkelingen met groote moeite was ge
lukt weer op het droge te komen, kon
den anderen worden geholpen.
Eindelijk slaagden allen er in den wal
te bereiken. Zeven hengelaars hadden
verschillende niet ernstige verwondin
gen opgeloopen, terwijl twee man ernsti
ger werden gewond.
Alle drenkelingen werden later bij
een boer ondergebracht en voor zoover
mogelijk van droge kleeren voorzien.
Men waarschuwde een medicus, die zoo
snel mogelijk ter plaatse verscheen en
de eerste hulp verleende. De twee ernstig
gewonden moesten naar het ziekenhuis
te Hoorn worden overgebracht, terwijl
behandeld. De chauffeur werd eveneens
naar Hoorn gebracht om daar door de
politie te worden gehoord In den loop
van den Zondag werd de man weer vrij
gelaten.
„Stik donker was het op de plaats
waar het ongeluk gebeurde" vertelde
Vonk, één der hengelaars aan een ver
slaggever van de „Tel". Hij was er zon
der letsel afgekomen, en bevond zich
Zondagmorgen alweer bij vrouw en
kinderen in zijn woning aan de Gouds
bloemstraat.
„Het ging allemaal zoo gauw in z'n
werk, dat we nauwelijks beseften wat er
eigenlijk gebeurde. We hoorden een
slag, toen hevig gekraak, maar op het
zelfde moment ontstond er in de bus een
verschrikkelijke consternatie. De ge-
heele zijwand sloeg van de auto en
misschien een tel later vielen we alle
maal in het donkere water We wa
ren met twee en twintig man bij elkaar
en u zult zich misschien kunnen voor
stellen wat voor paniek er ontstond.
Ieder zorgde voor zichzelf in die eer
ste oogenblikken, ieder greep wat hij
grijpen kon en zoo gebeurde het, dat de
meeste mannen elkaar beetpakten. Ont
zettend was dat
'k Geloof dat ik de tweede was die
zonder iets te mankeeren, na groote
moeite op het droge stond en toen mee
kon helpen de anderen uit het water te
trekken. Het ellendigste was wel, dat je
bijna niets kon zien en niet wist waar je
grijpen moest om de menschen er uit te
halen.
Wanneer je een man te pakken had,
was 't al heel moeilijk om dien op den
wal te brengen, want de meeste drenke
lingen bleven elkaar vasthouden en wil
den niet loslaten. Later toen er meer
mannen gered waren, konden ook die
meehelpen om de anderen aan den kant
te trekken.
't Duurde heel lang voor er hulp
kwam opdagen. We waren dus op el
kaar aangewezen en hielpen ons zelf
rraar, zoo goed en zoo kwaad als dat
ging.
Eindelijk zag één van ons in de buurt
een lichtje branden en daar zijn we toen
op afgetrokken, 't Was een boerderij
waar we vriendelijk werden ontvangen
en voorzoover er kleeren waren, droog
goed kregen.
De één kreeg een jas, de ander een
broek en toen er geen kleeren meer wa
ren, hebben we zakken genomen om ons
daarin eenigszins tegen de koude te be
schermen.
Later kwam er een dokter, die de ge
wonden verzorgde en twee mannen, die
er ernstig aan toe leken, naar het zie
kenhuis in Hoorn liet overbrengen. De
meeste gewonden hadden alleen maar
schrammen of builen aan hun hoofd op
geloopen.
Eén van de gewonden zat naast den
chauffeur, zoodat hij vermoedelijk in de
cabine bekneld is geraakt, toen de auto
tegen den boom botste.
Laten we maar hopen, dat ze er gauw
weer bovenop zijn.
Van den eigenaar der autobus, den
heer P. Bijleveld uit A'dam, vernam de
Tel. nog, dat er twee en twintig hen
gelaars en de chauffeur in den wagen
zaten, toen het ongeluk gebeurde.
„Het ongeval is naar mijn meening",
zegt de heer B., „te wijten aan het feit,
dat vóór de gevaarlijke bocht in den
weg, waar de auto tegen den boom
vloog, geen enkel waarschuwingsbord
is geplaatst.
Toen de bestuurder, die de binnen
wegen had gereden om naar Medemblik
te komen, plotseling de bocht voor zich
zag, heeft hij nog getracht midden op
den weg te blijven. Dit is zijn geluk ge
weest, want juist door het direct om
slaan van het stuur kwam de wagen
tegen den boom terecht. Indien de auto
den boom niet had geraakt, zou hij
regelrecht het water zijn ingereden en
dan waren de gevolgen ongetwijfeld
veel en veel ernstiger geweest.
Mijn wagen is nu wel zoo goed als
totaal vernield, maar er zijn gelukkig
geen menschenlevens te betreuren. Dit
is de hoofdzaak!
Persoonlijk ben ik gistermorgen di
rect naar de plaats van het ongeluk ge
weest en onmiddellijk daarna naar het
ziekenhuis te Hoorn gereden, waar de
twee gewonden, die daar zijn opgeno
men, het goed maken. Een van hen heeft
verschillende lichte kneuzingen aan de
borst en de ander kreeg een groote
hoofdwonde, maar morgen kunnen zij
het ziekenhuis al weer verlaten'
TWEE DOODEN.
Op een onbewaakten overweg
onder Stompwijk.
Een aantal deelnemers aan een door een
Leidsche motorclub uitgeschreven wedstrijd
passeerde Zondagmorgen circa kwart voor
twaalf den onbewaakten overweg van de
Staatsspoor aan den Veeweg te Stompwijk
Even daarna volgde de 35-jarige motorrij
der J. F. van B. met zijn verloofde, de 28-
jarige mej. W. S., beiden uit Hilversum, op
de auo, toen een sneltrein uit de richting
Gouda in aantocht was.
Met volle vaart reed van B.
tegen den sneltrein met het gevolg,
dat de motor circa 25 M. met den
trein werd meegesleurd, waardoor
beiden zwaar verminkt werden. Van
B. lag langs de spoorbaan, mej. S.
was in een langs de baan liggende
sloot geslingerd. Een onmiddellijk
gewaarschuwde geneesheer was
spoedig ter plaatse, doch kon
slechts bij beiden den dood consta-
teeren.
De zwaar verminkte lijken zijn per zieken
auto naar het lijkenhuisje te Stompwijk ver
voerd, waarheen ook de zwaarbeschadigde
motor is gebracht.
De machinist van den trein
schijnt het ongeluk niet te
hebben opgemerkt, want de
trein reed door.
De officier van justitie en de familieleder,
van de beide getroffenen zijn van het onge
luk in kennis gesteld.
KIND IN EEN RIOOLPUT GESTIKT.
Zaterdag is te Enschede een droevig on
geval gebeurd. Achter de woning van de
familie K. in de Ceramstraat speelde het
twee-jarig dochtertje onder toezicht van
haar moeder. Toen de moeder even wegging
om voor het kind een stukje pannekoek te
halen heeft het kind den rooster van den
rioolput weten af te werken en is er voor
over in gevallen. Toen de moeder terugkeer
de, kwam zij tot de -vreeselijke ontdekking,
dat haar kind in de modder was gestikt. De
brandweer kwam nog wel met een zuurstof
apparaat, maar dit mocht niet meer baten.
Het kindje had al eenige keeren eerder den
rooster probeeren te verwijderen, maar toen
hebben de ouders dit kunnen voorkomen.
DE STRIJD TEGEN HET
STRAATLAWAAI.
Het K-N.A.C. schildje voor voor
standers van meer stilte.
Met het oog op haar actie voor meer
stilte, heeft de Koninklijke Nederlandsche
Automobiel Club een plaquette laten ont
werpen, waarvan de bedoeling is, dat deze
door alle automobilisten en motorrijders, die
sympathiseeren met de actie tegen het straat-
lawaai, op hun voertuig zal worden aange
bracht, teneinde op deze wijze een duidelijke
propaganda voor meer stilte te voeren.
Het spreekt vanzelf, dat zij, die diit schildje
zullen voeren, daaimede zekere verplichtingen
op zich nemen. Zij geven daarmede te ken
nen, dat zij het hunne bijdragen om te komen
tot vermindering van het straatlawaai en zich
dus scharen bij de groep van automobilisten
en motorrijders, die met de K. N. A. C. van
meening zijn, dat ook al za! het straat-
lawaai, dat door andere weggebruikers wordt
veroorzaakt, daardoor niet verminderen, zij
toch tot pücht hebben om op automobiel-
gebied alles te dóen, wat in hun vermogen
ligt om tot meer stijte op straat en weg te
komen.
Het schildje is op uiterst eenvoudige wijze
uitgevoerd. De ontwerper heeft op sobere
wijze de anti-lawaai-actie in deze plaquette
weten vast te leggen. Het hoofd-motief er
van wordt gevormd door een roode S., in
vorm gelijkend op de nieuwe waarschuwings
borden. Die S van Stilte welke ook in
andere landen zijn voile beteekenis zal be
houden, aangezien in vertaling de woorden
eveneens met een S beginnen zal onge
twijfeld ook voor den buitenstaander ten
volle de beteekenis waargeven, welke er aan
moet woiden gehecht. Wij twijfelen er niet
aan, of deze S zal binnen korten tijd gemeen
goed worden en het publiek er van doordrin
gen, dat er van de zijden van de automobi
listen en motorrijders iets positiefs wordt ge
daan, om te komen tot meer stilte.
Aangezien de K. N. A. C. in haar actie
zoowei automobilisten als motorrijders
wenscht te betrekken, werd het noodig ge
oordeeld de plaquette ook in twee verschil
lende grootten te doen vervaardigen, met dien
verstande, dat de grootste bestemd is voor
het gebruik op automobielen en de kleinere
op motorrijwielen.
De prijs van het schildje behoeft niemand
van de aanschaffing ervan te weerhouden
Deze bedraagt f 1 voor K.N.A.C.-leden,
terwijl niet-leden 1.50 moeten betalen.
Tenslotte zij nog vermeld, dat de plaquettes
zoowel in mat-nikkel als in vergulde uit
voering verkrijgbaar zijn.
EXTRA BIJSLAG OP Z.G. LOKKIGE
AARDAPPELEN.
De groenten- en fruiteentrale heeft aan de
veilingsbesturen medegedeeld, dat op de
doorgedraaide z.g. pokkige aardappelen, die
tegen een vergoeding van 0.75 per 100
K.G. door die centrale zijn overgenomen,
nog een bijslag zal worden betaald van 2
per 100 K.G. vóór 19 Juli en van 1.50 per
100 K.G. na 18 Juli.
Aan de leden van het Pelikaan-Comité
is een verslag gezonden betreffende de
werkzaamheden van dit comité, verge
zeld van een financieel overzicht.
Aan deze verslagen wordt het volgen
de ontleend:
Het rondschrijven aan alle burge
meesters van Nederlandsche gemeen
ten heeft tot resultaat gehad, dat deze
oproep in ongeveer 50 pet. van het totale
aantal gemeenten weerklank heeft ge
vonden.
De opbrengst van deze actie bedraagt
45.624.20. Hierbij dient rekening te
werden gehouden met het feit, dat de
opbrengst van enkele plaatselijke comi-
té's nog niet bekend zijn.
Voorts bevat het verslag nog een tal
netto-opbrengsten van verschillende bij
zondere gebeurtenissen, waaruit wij
vermelden de opbrengst van den Natio-
nalen Luchtvaartdag te Soesterberg,
welke 12.000 heeft bedragen.
De giro-actie bracht circa 23.000 op.
Het Comité heeft tot 6 September ont
vangen bruto 114.676 41. De uitgaven
bedroegen 18.640.67, zoodat er een to
taal bedrag van 96.035.74 voor den ar
beid van het Nationaal Luchtvaartfonds
beschikbaar is.
Het politieonderzoek naar den moord
aanslag op den dansleeraar te Zwolle
heeft tot laat in den nacht geduurd. De
dader bleek te zijn de 17-jarige A. G. uit
de Vinkestraat, die na een langdurig
verhoor heeft bekend.
Hij was met de andere jongens wegge
hold. De steek had hij toegebracht met
een knipdolk, die vastgezet kon worden.
Bij den Buitenkant had hij het wapen
in de gracht gegooid. G. behoort tot een
bende baldadige opgeschoten jongens
De toestand van den heer N. is redelijk.
De Ijsvogel is op de thuisreis te Djask
aangekomen.
Gistermorgen werd door den directeur der
K.L.M., den heer Plesman, de vlootschouw
op Schiphol geopend met een rede, waarin
hij een overzicht gaf van het bedrijf en woor
den van dank sprak namens de regeering,
P.T.T., de raad der commissarissen en per
soneel. Op de groote betonvlakte stonden de
vele toestellen der K.L.M. opgesteld.
Voorop de F 2, het oudste vliegtuig, dat in
1920 den geregelden dienst naar Londen
waarnam.
Al wandelende langs de machines kreeg
men een indruk van de grootsche ontwikke
ling der K.L.M.-vliegtuigen tot aan de mach
tige Douglas en de F 36 toe.
Behalve de dienstvliegtuigen waren ook
het auto-girotoestel van den heer Mees en
vele sportmachines aanwezig.
De geregelde diensten hadden ook van
daag plaats, zoodat de vele bezoekers, die
ondanks het slechte weer, gekomen waren,
de vliegtuigen konden zien dalen en opstij
gen.
TIENDUIZENDSTE PASSSAGIER OP
DE LIJN NAAR HAAMSTEDE.
Zaterdag heeft de K.L.M. haar lO.OOOs'e
passagier op de luchtlijn naar Haamstede
vervoerd.
Bij aankomst oo het vliegveld werd mevr.
Pilaar uit Rijswijk toegesproken door den
burgemeester van Haamstede jhr. Röell, die
namens het gemeentebestuur bloemen aan
bood.
De heer J. J. Koek, voorzitter van het
luchtvaar-comité Schouwen-Duiveland, bood
de 10.000ste passagier namens het comité
een souvenier aan. Namens de K.L.M. sprak
de heer v. d. Broek, agent der Maatschappij
op Haamstede. Spr. bood mevr. Pilaar een
klein vliegtuig-model aan.
EEN VLIEGTUIG DAALT IN HET
STADION.
Zaterdagmiddag te ongeveer half vier
daalde de heer SchmidtCrans met het auto-
girovliegtuig van den heer Mees, in het Sta
dion.
De belangstelling van het Amsterdamsche
publiek voor dit nieuwe vliegtuigtype bleek
niet zeer groot. Slechts een tribune was
en dan nog voor een deel gevuld. De heer
Schmidt—Crans legde den afstand Waal-
havesStadion in 25 minuten af. De lan
ding werd zeer vlot volbracht. Het vliegtuig
zal worden gedemonteerd en naar de Luto
op het IJsclubterrein worden vervoerd.
AFSLUITBOOMEN BIJ DE
HEMBRUGPONT.
Naar aanleiding van een door den
A.N.W.B. en de K.N.A.C. gedaan verzoek
ontvingen deze vereeningen van den hoofd
ingenieur-directeur van den rijkswaterstaat
te Haarlem bericht, dat de minister van wa
terstaat machtiging heeft verleend om af-
sluitboomen te doen plaatsen vóór de toe-
gangsbruggen naar de ponten in de veren
nabij de Hembrug en te Buitenhuizen. Het
verbeteren van de verlichting van de pont
pleinen heeft eveneens de aandacht van den
hoofdingenieur.
In den nacht van Zaterdag op Zondag
heeft er bij mevr. Weensink aan de
Laagzijde, een poging tot inbraak plaats
gehad. De inbrekers, die in de deur van
den winkel reeds een cirkel hadden uit
gesneden, werden in hun poging om in
te breken door den nachtwaker Lievens
gestoord, met achterlating van een wol
len deken.
Hoewel een duidelijk signalement van
de beide inbrekers kon worden opgege
ven, is de politie er nog niet in geslaagd
de mannen op te sporen.
KOEDIJK.
Door het plaatselijk crisiscomité is langs
de Kanaaldijk en het Zuideinde gecollecteerd
een bedrag van 140.32De Harmonie
Aurora verleende hierbij hare medewerking.
*In de raadsvergadering van 6 Öct.
werd de veeverordening voor Texel zoo
danig gewijzigd, dat het verboden is in
de gemeente een rund ouder dan zes
weken, in te voeren, tenzij de invoer ge
dekt is door schriftelijke verklaring, af
gegeven dooreen veearts, waaruit blijkt,
dat het dier niet lijdende was aan eeni
gen vorm van t. b. c., ook is hierbij be
paald dat het verboden is binnen de ge
meente Texel een rund, ouder dan acht
weken te hebben, zonder in het bezit te
zijn van een verklaring van een veearts
dat het dier (bij uiterlijk een jaar gele
den ingesteld onderzoek) niet lijdende
was aan eenigen vorm van t. b. c. Deze
wijziging is tot stand gekomen op advies
van de afd. Texel v. d. Ver. t. Bestr. v.
T.B.C. onder 't Rundvee; dit is de laatste
stap tot verkrijging van een zeheel
t.b.c. vrijen rundveestapel, op Texel
reeds waren van de 5004 runderen er
4960 onder contróle gesteld. De raads
leden verwachtten van dezen maktregel
groot succes op Texel omdat men hier
beter contróle op in- en utvoer kan hou
den dan elders.
Geadviseerd zal worden om aan fruit
winkels, brood- banketbakkers, visch-
winkels en tabakswinkels de verlengde
verkoopuren toe te staan. In groote
meerderheid hadden deze zaken zich bij
gehouden stemming voor verlengde
openstelling verklaard.
Aan een drietal onderwijzers moest
eervol ontslag worden verleend omdat
aan de o. 1. scholen te Oudeschild, Cocks-
dorp en den Hoorn, voor drie leerkrach
ten te weinig leerlingen zijn. Ontslag
werd gegeven a. de heeren Jac. Ellion,
J. A. Brinks en G- Warning.
Afwijzend werd beschikt op de aan
vrage van een landarbeidersplaatsje van
C. G. Bos te Eierland.
Bij de rondvraag vestigde de heer De
Graaf de aandacht op den bizonderen
critieken toestand aan de uiterste
noordeinde van het eiland. Er is hier al
meermalen de aandacht op gevestigd,
zei de heer De Graaf, doch er komt niets
tot stand en met den dag wordt de toe
stand daar slechter. Spr. drong nog eens
extra aan bij B. en W. om bij Rijk en
provincie actie te voeren opdat daar
wordt ingegrepen.
De heer Daalder drong aan op 't plaat
sen van waarschuwingsborden aldaar
op strand en duinen, ieder oogenblik
brokkelen daar stukken af, de onmid
dellijk verdwijnen in de diepe zee.
B. en W. zullen nog eens een extra
actie inzetten om daar iets gedaan te
krijgen.
Daarna sluiting.
Vertrokken person e n:
M. van Haasteren, R.K., kapper, naar
Brussel. E. T. Munk, N.H., z b., naar
den Helder, Zeevaartschool. G. Bannink,
N.H., arb. N.S., naar Ambt Hardenberg,
S. Aardema, N.H., kantoorbediende, n.
Hoorn, Groote Oost 89. M. Traa, R.K
dienstbode, naar Velsen, Kanaalstr. 84.
W. H. J. Olivier, geen, kellner, naar Am
sterdam, Kwakerplein 2 III. J. Zeehui*
sen, geen reiziger, naar Nieuwer-Amstel,
Bosch- en Vaartlaan 21. F. Kops, R.K.,
z.b., naar Nijmegen, St. Alph. Seminarium.
O. Ott, R.K., dienstbode, naar Amster
dam, Joh. Verhulststraat 127. M. A. V.
Oldenburg, R.K., z.b., naar Amersfoort,
Zuidsingel 38. J. C. Molenaar, R.K,
z.b., naar Heemstede, Seminarium Hage-
veld. J. Willekes Macdonald, geen, z.b.,
naar Amsterdam, Staringstraat 27. M.
B M. Schrama, R.K., z.b., naar flillegom,
Weerensteinstraat 88. A. f. M. Kersten,
R.K., z.b., naar Amsterda-i, Willem Pas
toorstraat 25. A. M. de Krom, R.K., z.b.,
naar Amsterdam, Mariotteplein 27. A.
M. M. Takes, R.K., z.b., naar Amsterdam,
Middenweg 155. C. A. W. Vestering,
R.K., z.b., naar Haarlem, Zwaluwstraat 37.
W. A. van de Wetering, R.K., z.b., naar
Medemblik, Nieuwstraat 55. E. Appel
man, R.K., z.b., Berkhout, Wijk B. no. 26.
C. van Stee, R.K-, z.b., naar Hoedekens
N.H., z.b., n. Alphen a. d. Rijn, Julianastr.
59. P. A. van Langen, R.K., muziekleer
aar, n. Heiloo, Regulierslaan E 5. M.
den Haan, N.H., dienstbode, n. Anna Pau-
lowna, Grasweg 21. J. C. Meereboer,
N.H., bakker, naar Harenkarspel, B 114.
H. E. Witkop, N.H., geleidster, n. Egmond
aan Zee, Julianastraat 591. I. J. G. M.
van der Sandt, R.K., z.b., naar 's Graven-
hage, Prinsengracht 12. M. Boorsma,
Ger., z.b., naar Emmen, Noordeinde 23.
M. M. C. Blommaart, R.K., z.b., naar
's-Gravenhage, Prinsengracht 12. A.
Rood, R.K., z.b., naar Warmenhuizen, Zr.
Ursulinen. Huiberts, R.K., naar
's-Gravenhage, Duivenstraat 16. J. W,
van Duren, geen, bakker, naar Zaandam,
Ganzenwerfdwarsstraat 4. M. J. Wen
ning, R.K., z.b.. naar Amsterdam, War-
mondstraat 136. J. M. Wenning, R.K.,
z.b., naar Amsterdam, Warmondstraat 136.
J "Th. Leek, R.K., onderwijzer, naar Ned.
Oost-Indië. N. van 't Sant, echtgenoote J.
W. A. Verpalen, R.K., z.b., naar Ned O.
Indië. A. H. J. ter Wiel, R.K., dienstbode,
naar Zevenaar. P. Schoen, geen, schilder,
naar Workum. G. M. Abbo, R.Kz.b.,
naar 's Gravenhage, v. d. Boschstraat 2.
Brouerius van Nidek R.C., N.H., naar Am
sterdam. Keizersgracht 458. G. J. Hei
mig, N.H., pensionhouder, naar 's-Graven
hage, Gr. Marktstraat 27.
K. Mack, E.Lkapster, n, Velsen, Groene-
weg 80. M. L. Pater. N.H., dienstbode, n.
Heerhugowaard, Basserweg A 70. C. de
Waard, R.K.. arbeider, n. Gemert, Vimuude-
straat. J. L. J. van Ooyen, geen, arbeider
N. S., n. Voorst, Rijksstraatweg M 29a.
D. J. B. Koolhaas, N.H., electro-techn., n.
Velsen. Velserbroekstraat 4. H. A.
Kroonder, geen, z.b., n. Amsterdam, Postjes
kade 37 I. G. P. van Klaveren, geen, zil
versmid, n. Amsterdam, Meerhuizenplein 34.
E. J. Voüte, W.H., z.b., n. Utrecht, Hugo
de Grootstraat 26. E. Zeeman, N.H.,
dienstbode, n. Oudkarspel A 317. M.
Weirich (Ova), D.E., dienstbode, n. Amster
dam, J. Luykenstraat 50. J. Langenberg,
N.H., chauffeur, n. Zd. en Nd. Schermer B
79. B. S. Staube, weduwe Pilkes, E.L., z.b
n, Duitsehland, München-Gladbach. C. J.
Welrave, N.H., z.b., n. Rotterdam, Rondo
laan 93a. N. HiUer, geen, geleidster, n.
Amsterdam, Kuinderstraat 21 II. W. den
Adel, N.H., dienstbode, n. Alkmaar. Emma-
straat 89. D. de Jager, N.H., arbeider, n,
Amsterdam, 2de Helraerstraat 46 I. E.
Langenberg, R.K., z.b., n. Duitsehland. C
A. Komen, R.K., arbeider, n. Alkmaar, Snaar*
manslaan 15. C. Hoea, geen, biljartmaker,
n. Alkmaar, Houtmanstraat 8. P. Gouds
blom, geen, onderwijzer, n. Krommenie,
Vlusch 46 E. A. Pranger, N.H., z.b., n.
Noordscharwoude, Dorpsstraat 127. Q. J.