JBuuteuland 22 Hengelaars in de sloot. fuchtoaact JUuwUiciaai Tlieums Pijnlijke situatie. Onfortuinlijke autotocht. Allen te water. Weer gelukkig thuis. Geen enkel waarschuwingsbord. HET PELIKAAN-COMITE. DE MOORDAANSLAG TE ZWOLLE, Jeugdige dader bekent. DE POSTVLUCHTEN OP INDIE. VLOOTSCHOUW DER K. L. M. SCHAGEN. TEXEL, BERGEN. zouden wij uit hetzelfde wormstekelige hout, gelijk des heeren Balk c.s. zijn gesneden. Indien de heer Balk met zijn stukje heeft beoogt propaganda te maken voor plaatsing van hemzelf bij diverse patroons, dan is hij daar naar het ons wil voorkomen, uitstekend in geslaagd. Dat er door de schippers te samen 300 overuren per week worden gemaakt, geeft de heer Balk toe. Dit wordt 1 uur per hoofd per dag. Hier komt nog bij, dat in de schafturen wordt doorgewerkt, zoodat per saldo 11 uur per dag wordt gewerkt. Wij vinden dat welletjes. In verband met de vele ziektegevallen kan nog worden meegedeeld, dat op advies van dr. van Leeuwen, controleerend arts alhier, aan den Raad van Arbeid is geadviseerd,, uit betaling van ziekengeld te weigeren in ver band met geconstateerde lichamelijke onge schiktheid voor het zware werk bij Bruil (letterlijke tekst). Dr. van Leeuwen gaat klaarblijkelijk van het standpunt uit, dat juist de aanwijzing voor dit zware werk via de arbeidsbeurs, die ge middelde arbeidskracht oplevert, wier pres taties onvoldoende voor het zware werk worden geacht, zoodat de ziekenkas van den Raad van Arbeid te zwaar wordt beiast door de risico's van tewerkstelling van den door snee Alkmaarschen arbeider. Medische keuring vóór de plaatsing schijnt ons urgent in verband met ten onrechte te derven uitkeering, ingevolge de Ziektewet. Uit eigen ervaring is den eersten onderge- teekende bekend het opjagen en tegen elkaar uitspelen der ploegen (zie de z.g. gouden ploegen), waarbij de opgejaagde arbeiders elkaar angstvallig in het oog houden. Het steigerpersoneel te Heiloo moet niet zelden na afloop van hare dagtaak nog mod deren en de getrokken modder per vlet naar Alkmaar vervoeren, vandaar de vele over uren en lange werktijden. Wij handhaven ten volle hetgeen wij in eerste instantie hebben geschreven, zijn be leid met het ons ten dienste staande materiaal alles te bewijzen met opgave van datum, naam en toenaam, man en paard. Nog volge de mededeellng dat van alle zijden instem ming is betuigd met onze beweringen, zoo wel uit die kringen der arbeiders op dit werk, als uit de overige vakcentralen, terwijl wij met instemming van onze bondgenooten de Arbeidsinspectie te Haarlem volledig hebben ingelicht, in de hoop dat afdoende maatrege len zullen worden genomen ter beteugeling van de met afbrokkeling bedreigde 8K-urigen werkdag. Wij vleien ons met de gedachte een steentje te hebben bijgedragen ter verheldering van de inzichten, niet in de laatste plaats, tot dien van uit het lood geslagen en uit den koers geraakte arbeiders van het gehalte van den heer Balk. Met beleefden dank voor de plaatsing. Voor het bestuur van het Plaatselijk Ar- beids-secietaiiaat, G. ZWART, voorzitter. B. APPEL, secretaris. In den nacht van Zaterdag op Zondag te omstreeks half drie is tusschen Oudijk en Westwoud een autobus met een gezelschap hengelaars uit Amsterdam in volle vaart tegen een boom ge reden. Van de auto, die kantel de, sloeg één der zijwanden los, waardoor alle inzittenden in een langs den kant van den weg loopende sloot terecht kwamen. Met groote moeite slaagden de mannen er in zichzelf te redden, doch door den hevigen schok geraakten zeven personen licht en twee ernstiger gewond. Deze laatste twee zijn later naar het ziekenhuis te Hoorn overgebracht, ter wijl de overige gewonden ter plaatse konden worden verbonden en met een andere auto naar huis konden terug- kceren. De bestuurder van de autobus, eigen dom van den heer P. Bijleveld uit Am sterdam, was 's nachts met de henge laars uit Amsterdam vertrokken om de menschen die den wagen hadden ge huurd naar verschillende rijke wateren onder Medemblik te brengen. De chauf feur is vermoedelijk het juiste pad kwijtgeraakt, waardoor hij ten slotte op verschillende voor hem onbekende bin nenwegen terecht is gekomen. Onder Oudijk, waar de weg plotseling een scherpe bocht maakt, heeft de chauffeur waarschijnlijk de macht over het stuur verloren, met het noodlottig gevolg flat hij op het allerlaatste oogenblik, toen hij het stuur omgooide, in volle vaart tegen een boom reed. De gevolgen waren groot. De gehee'a zijwand sloeg van de auto, en vrijwel op hetzelfde moment vielen alle inzitten den, onder wie een hevige paniek ont stond, te water. Een der mannen die naast den bestuurder in de cabine zat, raakte in de kleine ruimte bekneld, doch kon gelukkig worden bevrijd. De hevig ontstelde mannen, die in het nachtelijk duister niet wisten waar zij heen moesten om niet in de vrij diepe sloot te verdrinken, schreeuwden intus- schen om hulp en grepen wild om zich heen. De meesten klemden zich aan elkaar vast, hetgeen hun hachelijke po sitie nog verergerde. Verschillende drenkelingen zakten ten deele in de modder en hadden later de grootste moeite om zich weer los te werken. Minuten lang worstelden de in doods- verkeerende mannen om hun lijfsbehoud en eerst toen het eenigen di enkelingen met groote moeite was ge lukt weer op het droge te komen, kon den anderen worden geholpen. Eindelijk slaagden allen er in den wal te bereiken. Zeven hengelaars hadden verschillende niet ernstige verwondin gen opgeloopen, terwijl twee man ernsti ger werden gewond. Alle drenkelingen werden later bij een boer ondergebracht en voor zoover mogelijk van droge kleeren voorzien. Men waarschuwde een medicus, die zoo snel mogelijk ter plaatse verscheen en de eerste hulp verleende. De twee ernstig gewonden moesten naar het ziekenhuis te Hoorn worden overgebracht, terwijl behandeld. De chauffeur werd eveneens naar Hoorn gebracht om daar door de politie te worden gehoord In den loop van den Zondag werd de man weer vrij gelaten. „Stik donker was het op de plaats waar het ongeluk gebeurde" vertelde Vonk, één der hengelaars aan een ver slaggever van de „Tel". Hij was er zon der letsel afgekomen, en bevond zich Zondagmorgen alweer bij vrouw en kinderen in zijn woning aan de Gouds bloemstraat. „Het ging allemaal zoo gauw in z'n werk, dat we nauwelijks beseften wat er eigenlijk gebeurde. We hoorden een slag, toen hevig gekraak, maar op het zelfde moment ontstond er in de bus een verschrikkelijke consternatie. De ge- heele zijwand sloeg van de auto en misschien een tel later vielen we alle maal in het donkere water We wa ren met twee en twintig man bij elkaar en u zult zich misschien kunnen voor stellen wat voor paniek er ontstond. Ieder zorgde voor zichzelf in die eer ste oogenblikken, ieder greep wat hij grijpen kon en zoo gebeurde het, dat de meeste mannen elkaar beetpakten. Ont zettend was dat 'k Geloof dat ik de tweede was die zonder iets te mankeeren, na groote moeite op het droge stond en toen mee kon helpen de anderen uit het water te trekken. Het ellendigste was wel, dat je bijna niets kon zien en niet wist waar je grijpen moest om de menschen er uit te halen. Wanneer je een man te pakken had, was 't al heel moeilijk om dien op den wal te brengen, want de meeste drenke lingen bleven elkaar vasthouden en wil den niet loslaten. Later toen er meer mannen gered waren, konden ook die meehelpen om de anderen aan den kant te trekken. 't Duurde heel lang voor er hulp kwam opdagen. We waren dus op el kaar aangewezen en hielpen ons zelf rraar, zoo goed en zoo kwaad als dat ging. Eindelijk zag één van ons in de buurt een lichtje branden en daar zijn we toen op afgetrokken, 't Was een boerderij waar we vriendelijk werden ontvangen en voorzoover er kleeren waren, droog goed kregen. De één kreeg een jas, de ander een broek en toen er geen kleeren meer wa ren, hebben we zakken genomen om ons daarin eenigszins tegen de koude te be schermen. Later kwam er een dokter, die de ge wonden verzorgde en twee mannen, die er ernstig aan toe leken, naar het zie kenhuis in Hoorn liet overbrengen. De meeste gewonden hadden alleen maar schrammen of builen aan hun hoofd op geloopen. Eén van de gewonden zat naast den chauffeur, zoodat hij vermoedelijk in de cabine bekneld is geraakt, toen de auto tegen den boom botste. Laten we maar hopen, dat ze er gauw weer bovenop zijn. Van den eigenaar der autobus, den heer P. Bijleveld uit A'dam, vernam de Tel. nog, dat er twee en twintig hen gelaars en de chauffeur in den wagen zaten, toen het ongeluk gebeurde. „Het ongeval is naar mijn meening", zegt de heer B., „te wijten aan het feit, dat vóór de gevaarlijke bocht in den weg, waar de auto tegen den boom vloog, geen enkel waarschuwingsbord is geplaatst. Toen de bestuurder, die de binnen wegen had gereden om naar Medemblik te komen, plotseling de bocht voor zich zag, heeft hij nog getracht midden op den weg te blijven. Dit is zijn geluk ge weest, want juist door het direct om slaan van het stuur kwam de wagen tegen den boom terecht. Indien de auto den boom niet had geraakt, zou hij regelrecht het water zijn ingereden en dan waren de gevolgen ongetwijfeld veel en veel ernstiger geweest. Mijn wagen is nu wel zoo goed als totaal vernield, maar er zijn gelukkig geen menschenlevens te betreuren. Dit is de hoofdzaak! Persoonlijk ben ik gistermorgen di rect naar de plaats van het ongeluk ge weest en onmiddellijk daarna naar het ziekenhuis te Hoorn gereden, waar de twee gewonden, die daar zijn opgeno men, het goed maken. Een van hen heeft verschillende lichte kneuzingen aan de borst en de ander kreeg een groote hoofdwonde, maar morgen kunnen zij het ziekenhuis al weer verlaten' TWEE DOODEN. Op een onbewaakten overweg onder Stompwijk. Een aantal deelnemers aan een door een Leidsche motorclub uitgeschreven wedstrijd passeerde Zondagmorgen circa kwart voor twaalf den onbewaakten overweg van de Staatsspoor aan den Veeweg te Stompwijk Even daarna volgde de 35-jarige motorrij der J. F. van B. met zijn verloofde, de 28- jarige mej. W. S., beiden uit Hilversum, op de auo, toen een sneltrein uit de richting Gouda in aantocht was. Met volle vaart reed van B. tegen den sneltrein met het gevolg, dat de motor circa 25 M. met den trein werd meegesleurd, waardoor beiden zwaar verminkt werden. Van B. lag langs de spoorbaan, mej. S. was in een langs de baan liggende sloot geslingerd. Een onmiddellijk gewaarschuwde geneesheer was spoedig ter plaatse, doch kon slechts bij beiden den dood consta- teeren. De zwaar verminkte lijken zijn per zieken auto naar het lijkenhuisje te Stompwijk ver voerd, waarheen ook de zwaarbeschadigde motor is gebracht. De machinist van den trein schijnt het ongeluk niet te hebben opgemerkt, want de trein reed door. De officier van justitie en de familieleder, van de beide getroffenen zijn van het onge luk in kennis gesteld. KIND IN EEN RIOOLPUT GESTIKT. Zaterdag is te Enschede een droevig on geval gebeurd. Achter de woning van de familie K. in de Ceramstraat speelde het twee-jarig dochtertje onder toezicht van haar moeder. Toen de moeder even wegging om voor het kind een stukje pannekoek te halen heeft het kind den rooster van den rioolput weten af te werken en is er voor over in gevallen. Toen de moeder terugkeer de, kwam zij tot de -vreeselijke ontdekking, dat haar kind in de modder was gestikt. De brandweer kwam nog wel met een zuurstof apparaat, maar dit mocht niet meer baten. Het kindje had al eenige keeren eerder den rooster probeeren te verwijderen, maar toen hebben de ouders dit kunnen voorkomen. DE STRIJD TEGEN HET STRAATLAWAAI. Het K-N.A.C. schildje voor voor standers van meer stilte. Met het oog op haar actie voor meer stilte, heeft de Koninklijke Nederlandsche Automobiel Club een plaquette laten ont werpen, waarvan de bedoeling is, dat deze door alle automobilisten en motorrijders, die sympathiseeren met de actie tegen het straat- lawaai, op hun voertuig zal worden aange bracht, teneinde op deze wijze een duidelijke propaganda voor meer stilte te voeren. Het spreekt vanzelf, dat zij, die diit schildje zullen voeren, daaimede zekere verplichtingen op zich nemen. Zij geven daarmede te ken nen, dat zij het hunne bijdragen om te komen tot vermindering van het straatlawaai en zich dus scharen bij de groep van automobilisten en motorrijders, die met de K. N. A. C. van meening zijn, dat ook al za! het straat- lawaai, dat door andere weggebruikers wordt veroorzaakt, daardoor niet verminderen, zij toch tot pücht hebben om op automobiel- gebied alles te dóen, wat in hun vermogen ligt om tot meer stijte op straat en weg te komen. Het schildje is op uiterst eenvoudige wijze uitgevoerd. De ontwerper heeft op sobere wijze de anti-lawaai-actie in deze plaquette weten vast te leggen. Het hoofd-motief er van wordt gevormd door een roode S., in vorm gelijkend op de nieuwe waarschuwings borden. Die S van Stilte welke ook in andere landen zijn voile beteekenis zal be houden, aangezien in vertaling de woorden eveneens met een S beginnen zal onge twijfeld ook voor den buitenstaander ten volle de beteekenis waargeven, welke er aan moet woiden gehecht. Wij twijfelen er niet aan, of deze S zal binnen korten tijd gemeen goed worden en het publiek er van doordrin gen, dat er van de zijden van de automobi listen en motorrijders iets positiefs wordt ge daan, om te komen tot meer stilte. Aangezien de K. N. A. C. in haar actie zoowei automobilisten als motorrijders wenscht te betrekken, werd het noodig ge oordeeld de plaquette ook in twee verschil lende grootten te doen vervaardigen, met dien verstande, dat de grootste bestemd is voor het gebruik op automobielen en de kleinere op motorrijwielen. De prijs van het schildje behoeft niemand van de aanschaffing ervan te weerhouden Deze bedraagt f 1 voor K.N.A.C.-leden, terwijl niet-leden 1.50 moeten betalen. Tenslotte zij nog vermeld, dat de plaquettes zoowel in mat-nikkel als in vergulde uit voering verkrijgbaar zijn. EXTRA BIJSLAG OP Z.G. LOKKIGE AARDAPPELEN. De groenten- en fruiteentrale heeft aan de veilingsbesturen medegedeeld, dat op de doorgedraaide z.g. pokkige aardappelen, die tegen een vergoeding van 0.75 per 100 K.G. door die centrale zijn overgenomen, nog een bijslag zal worden betaald van 2 per 100 K.G. vóór 19 Juli en van 1.50 per 100 K.G. na 18 Juli. Aan de leden van het Pelikaan-Comité is een verslag gezonden betreffende de werkzaamheden van dit comité, verge zeld van een financieel overzicht. Aan deze verslagen wordt het volgen de ontleend: Het rondschrijven aan alle burge meesters van Nederlandsche gemeen ten heeft tot resultaat gehad, dat deze oproep in ongeveer 50 pet. van het totale aantal gemeenten weerklank heeft ge vonden. De opbrengst van deze actie bedraagt 45.624.20. Hierbij dient rekening te werden gehouden met het feit, dat de opbrengst van enkele plaatselijke comi- té's nog niet bekend zijn. Voorts bevat het verslag nog een tal netto-opbrengsten van verschillende bij zondere gebeurtenissen, waaruit wij vermelden de opbrengst van den Natio- nalen Luchtvaartdag te Soesterberg, welke 12.000 heeft bedragen. De giro-actie bracht circa 23.000 op. Het Comité heeft tot 6 September ont vangen bruto 114.676 41. De uitgaven bedroegen 18.640.67, zoodat er een to taal bedrag van 96.035.74 voor den ar beid van het Nationaal Luchtvaartfonds beschikbaar is. Het politieonderzoek naar den moord aanslag op den dansleeraar te Zwolle heeft tot laat in den nacht geduurd. De dader bleek te zijn de 17-jarige A. G. uit de Vinkestraat, die na een langdurig verhoor heeft bekend. Hij was met de andere jongens wegge hold. De steek had hij toegebracht met een knipdolk, die vastgezet kon worden. Bij den Buitenkant had hij het wapen in de gracht gegooid. G. behoort tot een bende baldadige opgeschoten jongens De toestand van den heer N. is redelijk. De Ijsvogel is op de thuisreis te Djask aangekomen. Gistermorgen werd door den directeur der K.L.M., den heer Plesman, de vlootschouw op Schiphol geopend met een rede, waarin hij een overzicht gaf van het bedrijf en woor den van dank sprak namens de regeering, P.T.T., de raad der commissarissen en per soneel. Op de groote betonvlakte stonden de vele toestellen der K.L.M. opgesteld. Voorop de F 2, het oudste vliegtuig, dat in 1920 den geregelden dienst naar Londen waarnam. Al wandelende langs de machines kreeg men een indruk van de grootsche ontwikke ling der K.L.M.-vliegtuigen tot aan de mach tige Douglas en de F 36 toe. Behalve de dienstvliegtuigen waren ook het auto-girotoestel van den heer Mees en vele sportmachines aanwezig. De geregelde diensten hadden ook van daag plaats, zoodat de vele bezoekers, die ondanks het slechte weer, gekomen waren, de vliegtuigen konden zien dalen en opstij gen. TIENDUIZENDSTE PASSSAGIER OP DE LIJN NAAR HAAMSTEDE. Zaterdag heeft de K.L.M. haar lO.OOOs'e passagier op de luchtlijn naar Haamstede vervoerd. Bij aankomst oo het vliegveld werd mevr. Pilaar uit Rijswijk toegesproken door den burgemeester van Haamstede jhr. Röell, die namens het gemeentebestuur bloemen aan bood. De heer J. J. Koek, voorzitter van het luchtvaar-comité Schouwen-Duiveland, bood de 10.000ste passagier namens het comité een souvenier aan. Namens de K.L.M. sprak de heer v. d. Broek, agent der Maatschappij op Haamstede. Spr. bood mevr. Pilaar een klein vliegtuig-model aan. EEN VLIEGTUIG DAALT IN HET STADION. Zaterdagmiddag te ongeveer half vier daalde de heer SchmidtCrans met het auto- girovliegtuig van den heer Mees, in het Sta dion. De belangstelling van het Amsterdamsche publiek voor dit nieuwe vliegtuigtype bleek niet zeer groot. Slechts een tribune was en dan nog voor een deel gevuld. De heer Schmidt—Crans legde den afstand Waal- havesStadion in 25 minuten af. De lan ding werd zeer vlot volbracht. Het vliegtuig zal worden gedemonteerd en naar de Luto op het IJsclubterrein worden vervoerd. AFSLUITBOOMEN BIJ DE HEMBRUGPONT. Naar aanleiding van een door den A.N.W.B. en de K.N.A.C. gedaan verzoek ontvingen deze vereeningen van den hoofd ingenieur-directeur van den rijkswaterstaat te Haarlem bericht, dat de minister van wa terstaat machtiging heeft verleend om af- sluitboomen te doen plaatsen vóór de toe- gangsbruggen naar de ponten in de veren nabij de Hembrug en te Buitenhuizen. Het verbeteren van de verlichting van de pont pleinen heeft eveneens de aandacht van den hoofdingenieur. In den nacht van Zaterdag op Zondag heeft er bij mevr. Weensink aan de Laagzijde, een poging tot inbraak plaats gehad. De inbrekers, die in de deur van den winkel reeds een cirkel hadden uit gesneden, werden in hun poging om in te breken door den nachtwaker Lievens gestoord, met achterlating van een wol len deken. Hoewel een duidelijk signalement van de beide inbrekers kon worden opgege ven, is de politie er nog niet in geslaagd de mannen op te sporen. KOEDIJK. Door het plaatselijk crisiscomité is langs de Kanaaldijk en het Zuideinde gecollecteerd een bedrag van 140.32De Harmonie Aurora verleende hierbij hare medewerking. *In de raadsvergadering van 6 Öct. werd de veeverordening voor Texel zoo danig gewijzigd, dat het verboden is in de gemeente een rund ouder dan zes weken, in te voeren, tenzij de invoer ge dekt is door schriftelijke verklaring, af gegeven dooreen veearts, waaruit blijkt, dat het dier niet lijdende was aan eeni gen vorm van t. b. c., ook is hierbij be paald dat het verboden is binnen de ge meente Texel een rund, ouder dan acht weken te hebben, zonder in het bezit te zijn van een verklaring van een veearts dat het dier (bij uiterlijk een jaar gele den ingesteld onderzoek) niet lijdende was aan eenigen vorm van t. b. c. Deze wijziging is tot stand gekomen op advies van de afd. Texel v. d. Ver. t. Bestr. v. T.B.C. onder 't Rundvee; dit is de laatste stap tot verkrijging van een zeheel t.b.c. vrijen rundveestapel, op Texel reeds waren van de 5004 runderen er 4960 onder contróle gesteld. De raads leden verwachtten van dezen maktregel groot succes op Texel omdat men hier beter contróle op in- en utvoer kan hou den dan elders. Geadviseerd zal worden om aan fruit winkels, brood- banketbakkers, visch- winkels en tabakswinkels de verlengde verkoopuren toe te staan. In groote meerderheid hadden deze zaken zich bij gehouden stemming voor verlengde openstelling verklaard. Aan een drietal onderwijzers moest eervol ontslag worden verleend omdat aan de o. 1. scholen te Oudeschild, Cocks- dorp en den Hoorn, voor drie leerkrach ten te weinig leerlingen zijn. Ontslag werd gegeven a. de heeren Jac. Ellion, J. A. Brinks en G- Warning. Afwijzend werd beschikt op de aan vrage van een landarbeidersplaatsje van C. G. Bos te Eierland. Bij de rondvraag vestigde de heer De Graaf de aandacht op den bizonderen critieken toestand aan de uiterste noordeinde van het eiland. Er is hier al meermalen de aandacht op gevestigd, zei de heer De Graaf, doch er komt niets tot stand en met den dag wordt de toe stand daar slechter. Spr. drong nog eens extra aan bij B. en W. om bij Rijk en provincie actie te voeren opdat daar wordt ingegrepen. De heer Daalder drong aan op 't plaat sen van waarschuwingsborden aldaar op strand en duinen, ieder oogenblik brokkelen daar stukken af, de onmid dellijk verdwijnen in de diepe zee. B. en W. zullen nog eens een extra actie inzetten om daar iets gedaan te krijgen. Daarna sluiting. Vertrokken person e n: M. van Haasteren, R.K., kapper, naar Brussel. E. T. Munk, N.H., z b., naar den Helder, Zeevaartschool. G. Bannink, N.H., arb. N.S., naar Ambt Hardenberg, S. Aardema, N.H., kantoorbediende, n. Hoorn, Groote Oost 89. M. Traa, R.K dienstbode, naar Velsen, Kanaalstr. 84. W. H. J. Olivier, geen, kellner, naar Am sterdam, Kwakerplein 2 III. J. Zeehui* sen, geen reiziger, naar Nieuwer-Amstel, Bosch- en Vaartlaan 21. F. Kops, R.K., z.b., naar Nijmegen, St. Alph. Seminarium. O. Ott, R.K., dienstbode, naar Amster dam, Joh. Verhulststraat 127. M. A. V. Oldenburg, R.K., z.b., naar Amersfoort, Zuidsingel 38. J. C. Molenaar, R.K, z.b., naar Heemstede, Seminarium Hage- veld. J. Willekes Macdonald, geen, z.b., naar Amsterdam, Staringstraat 27. M. B M. Schrama, R.K., z.b., naar flillegom, Weerensteinstraat 88. A. f. M. Kersten, R.K., z.b., naar Amsterda-i, Willem Pas toorstraat 25. A. M. de Krom, R.K., z.b., naar Amsterdam, Mariotteplein 27. A. M. M. Takes, R.K., z.b., naar Amsterdam, Middenweg 155. C. A. W. Vestering, R.K., z.b., naar Haarlem, Zwaluwstraat 37. W. A. van de Wetering, R.K., z.b., naar Medemblik, Nieuwstraat 55. E. Appel man, R.K., z.b., Berkhout, Wijk B. no. 26. C. van Stee, R.K-, z.b., naar Hoedekens N.H., z.b., n. Alphen a. d. Rijn, Julianastr. 59. P. A. van Langen, R.K., muziekleer aar, n. Heiloo, Regulierslaan E 5. M. den Haan, N.H., dienstbode, n. Anna Pau- lowna, Grasweg 21. J. C. Meereboer, N.H., bakker, naar Harenkarspel, B 114. H. E. Witkop, N.H., geleidster, n. Egmond aan Zee, Julianastraat 591. I. J. G. M. van der Sandt, R.K., z.b., naar 's Graven- hage, Prinsengracht 12. M. Boorsma, Ger., z.b., naar Emmen, Noordeinde 23. M. M. C. Blommaart, R.K., z.b., naar 's-Gravenhage, Prinsengracht 12. A. Rood, R.K., z.b., naar Warmenhuizen, Zr. Ursulinen. Huiberts, R.K., naar 's-Gravenhage, Duivenstraat 16. J. W, van Duren, geen, bakker, naar Zaandam, Ganzenwerfdwarsstraat 4. M. J. Wen ning, R.K., z.b.. naar Amsterdam, War- mondstraat 136. J. M. Wenning, R.K., z.b., naar Amsterdam, Warmondstraat 136. J "Th. Leek, R.K., onderwijzer, naar Ned. Oost-Indië. N. van 't Sant, echtgenoote J. W. A. Verpalen, R.K., z.b., naar Ned O. Indië. A. H. J. ter Wiel, R.K., dienstbode, naar Zevenaar. P. Schoen, geen, schilder, naar Workum. G. M. Abbo, R.Kz.b., naar 's Gravenhage, v. d. Boschstraat 2. Brouerius van Nidek R.C., N.H., naar Am sterdam. Keizersgracht 458. G. J. Hei mig, N.H., pensionhouder, naar 's-Graven hage, Gr. Marktstraat 27. K. Mack, E.Lkapster, n, Velsen, Groene- weg 80. M. L. Pater. N.H., dienstbode, n. Heerhugowaard, Basserweg A 70. C. de Waard, R.K.. arbeider, n. Gemert, Vimuude- straat. J. L. J. van Ooyen, geen, arbeider N. S., n. Voorst, Rijksstraatweg M 29a. D. J. B. Koolhaas, N.H., electro-techn., n. Velsen. Velserbroekstraat 4. H. A. Kroonder, geen, z.b., n. Amsterdam, Postjes kade 37 I. G. P. van Klaveren, geen, zil versmid, n. Amsterdam, Meerhuizenplein 34. E. J. Voüte, W.H., z.b., n. Utrecht, Hugo de Grootstraat 26. E. Zeeman, N.H., dienstbode, n. Oudkarspel A 317. M. Weirich (Ova), D.E., dienstbode, n. Amster dam, J. Luykenstraat 50. J. Langenberg, N.H., chauffeur, n. Zd. en Nd. Schermer B 79. B. S. Staube, weduwe Pilkes, E.L., z.b n, Duitsehland, München-Gladbach. C. J. Welrave, N.H., z.b., n. Rotterdam, Rondo laan 93a. N. HiUer, geen, geleidster, n. Amsterdam, Kuinderstraat 21 II. W. den Adel, N.H., dienstbode, n. Alkmaar. Emma- straat 89. D. de Jager, N.H., arbeider, n, Amsterdam, 2de Helraerstraat 46 I. E. Langenberg, R.K., z.b., n. Duitsehland. C A. Komen, R.K., arbeider, n. Alkmaar, Snaar* manslaan 15. C. Hoea, geen, biljartmaker, n. Alkmaar, Houtmanstraat 8. P. Gouds blom, geen, onderwijzer, n. Krommenie, Vlusch 46 E. A. Pranger, N.H., z.b., n. Noordscharwoude, Dorpsstraat 127. Q. J.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1934 | | pagina 11