De Nederlandsche machines vertrokken nc ar Mildenhall. TT TT TT TT TT TT if n- r" O z Q X n (P O c X) z u u ^3 x pi pi z Z i p 3 n r* pi Luchtvaart iï Nog enkele dagen en meer dan 20 vliegtuigen van verschillende landen zullen van het Engelsche militaire vliegterrein starten voor de luchtrace naar Melbourne. Groot, buitengewoon groot is de be langstelling voor deze race en voor ons is het wel zeer streelend, dat de aller grootste belangstelling uitgaat naar de Nederlandsche deelnemers Waarom? Onze Nederlandsche vliegers hebben in de 10 jaren, die zij in het luchtruim hebben doorgebracht, een grooten naam gemaakt. Zij hebben zich niet gewaagd aan sensationeele vluchten, waarvan de kans op slagen vrij gering was; neen, zij hebben tal van groote vluchten onder nomen op momenten .waarop dat kon. Nederland deed niet mee aan de Oceaanvluchten, Nederland deed niet mee aan de pogingen, om wereldrecords te vestigen; neen, Nederland, d.w.z. de Nederlandsche vliegers van Soestcr- berg en de K.L.M., experimenteerden op geheel andere wijze; onze luchtvaardere eischten alles van hun machines, maar ook niet meer. En dat systeem heeft voldaan, altijd weer voldaan. Wij herinneren in dit ge val aan den eersten tocht naar Indië, nu 10 jaar geleden; wij herinneren aan de proeftochten naar Bandoeng, wij wijzen op de tochten met den Amerikaanschen wereldtoerist van Laer Black en wij herinneren vol trotsch aan de langste luchtlijn ter wereld: AmsterdamBa tavia. En dan mogen wij niet vergeten de jongste verrichtingen vqn de Pelikaan en de Postjager. De vluchten met deze twee machines van Nederlandsch fa brikaat en met Nederlandsche beman ningen hebben de wereld verrast en zij hebben mede onze luchtvaart op een zeer hooge plaats gebracht. De race naar Melbourne, En nu zu'Jen over twee dagen twee Nederlandsche vliegtuigen starten in de groote race van Londen naar Melbourne en al weer trekt ons land een speciale aandacht. Want de Douglas, de Uiver, zooals de tweemotorige machine thans heet, is de eenige, die post en passagiers meeneemt. Geen enkele andere machine doet dat. En dU6 is het heel natuurlijk, dat Ne derland ook nu weer de belangstelling op zich concentreert. Immers, uit allé deelen der wereld zijn brieven binnen gekomen bij de K. L. M., die verstuurd moeten worden met de Uiver. Het zijn de postzegelverzamelaars vooral, die dat gedaan hebben en zij hopen op een goe de en vlotte Uiver-reis. Drie passagiers maken de reis mee. Ook dat is iets bizonders. Want andere machines nemen geen reizigers mee. Zelfs zijn er, die den marconist thuis laten, om de machine zoo licht mogelijk te houden en dan zooveel mogelijk ben zine te kunnen meenemen. Nederland gaat met twee machines, die niet speciaal voor deze race ge bouwd zijn. Het gaat met zijh Douglas, het verkeerstoestel, en met zijn Postja ger, het Pander-product. Zullen Parmentier en Geyssendorffer hun tocht naar wensch volbrengen? Nie mand weet het; niemand kent ook hun plannen. En niemand zal die kennen, omdat de Nederlandsche gezagvoerders zwijgen. Alleen weten wij, dat beide pi loten „carte blanche" hebben. Zij hebben het plan de campagne gemaakt; zij heb ben hun route in trajecten ingedeeld; zij zullen probeeren, hun plannen te volbrengen en wij, wij allen hopen, dat het hun gelukken mag. Parmentier, Moll, van Bruggen en Prins, zij zullen den Douglas naar Mel bourne brengen op de bekende manier: met Nederlandsche zekerheid zonder het ondoenlijke te wagen! GeysendorffeiAsjes en Pronk, zij zullen den Postjager in snelle vluchten naar het Oosten voeren door de lucht en op de bekende manier: met Neder landsche zekerheid zonder het ondoen lijke te wagen! Hoe de race te volgen, Hoe kunnen onze lezers den strijd volgen? Kijk, hiernaast hebben wij een kaartje laten afdrukken, waarop de geheele route is aangegeven en voorts hebben wij miniatuur-vliegtuigjes laten maken, die uitgeknipt kunnen worden en op een stevig stukje karton geplakt moeten worden. Deze vliegtuigjes kunnen aan de hand der berichten op het kaartje worden gespeld en iedereen kan dus thuis de race „op den voet" volgen! Men neemt als meerdere vliegtuigen samen op een plaats aankomen, een stukje karton, waarop de meerdere ma chines kunnen worden geprikt en plaatst dan dit geheel met een stevige naald op de kaart (men zie ons voor beeld bij Bagdad). Slechts één opmerking moeten wij maken. De teekenaar heeft zich in de verschillende afstanden vergist, van daar de volgende rectificaties: Londen Bagdad 4100 K.M.; BagdadAllahabad 3700 K.M.; AllahabadSingapore 3570 K. M. SingaporePort Darwin 3350 K.M.; Port DarwinCharleville 2240 K. M.; Charleville—Melbourne 1270 K.M.; totaal 18.230 K.M. Ziedaar alles, wat wij op 'toogenblik te vertellen hebben. En nuonze le zers aan den start voor de Londen Melbourne-race. Volgt den strijd en.... „duimt" voor de Hollandsche jongens! O O 0 rn 30 H (p O O r\ (ENG) EL. and) Ten^EL-ANP) 7ewg,elawci) (eng,ela>jd\ H2 NC|C LAMo) r NISUW A VtEeiftwo/ K)tVltMARKEW (a^rika) Cierlakjd) (tramkrok) Vl\ZG)TU\G<2U iNOCZe ORDE Of BARTON PRlKKEW VOORiTeiUNO, VUEGjVeWD VAN DUN KARTON me r t,ANG»e ma al o op oe LANOlNG|5PLAAT5eN DC* B'j BEHOORCNDC K"AART BEVE^ri(j,6M -v NllÜVVA ZE ELANOJ v - lvV

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1934 | | pagina 10