De Nederlandsche machines
vertrokken nc
ar Mildenhall.
TT
TT
TT
TT
TT
TT
if
n-
r"
O
z
Q
X
n
(P
O
c
X)
z
u
u
^3
x pi
pi
z
Z
i
p
3
n
r*
pi
Luchtvaart
iï
Nog enkele dagen en meer dan 20
vliegtuigen van verschillende landen
zullen van het Engelsche militaire
vliegterrein starten voor de luchtrace
naar Melbourne.
Groot, buitengewoon groot is de be
langstelling voor deze race en voor ons
is het wel zeer streelend, dat de aller
grootste belangstelling uitgaat naar de
Nederlandsche deelnemers
Waarom?
Onze Nederlandsche vliegers hebben
in de 10 jaren, die zij in het luchtruim
hebben doorgebracht, een grooten naam
gemaakt. Zij hebben zich niet gewaagd
aan sensationeele vluchten, waarvan de
kans op slagen vrij gering was; neen, zij
hebben tal van groote vluchten onder
nomen op momenten .waarop dat kon.
Nederland deed niet mee aan de
Oceaanvluchten, Nederland deed niet
mee aan de pogingen, om wereldrecords
te vestigen; neen, Nederland, d.w.z. de
Nederlandsche vliegers van Soestcr-
berg en de K.L.M., experimenteerden op
geheel andere wijze; onze luchtvaardere
eischten alles van hun machines, maar
ook niet meer.
En dat systeem heeft voldaan, altijd
weer voldaan. Wij herinneren in dit ge
val aan den eersten tocht naar Indië, nu
10 jaar geleden; wij herinneren aan de
proeftochten naar Bandoeng, wij wijzen
op de tochten met den Amerikaanschen
wereldtoerist van Laer Black en wij
herinneren vol trotsch aan de langste
luchtlijn ter wereld: AmsterdamBa
tavia.
En dan mogen wij niet vergeten de
jongste verrichtingen vqn de Pelikaan
en de Postjager. De vluchten met deze
twee machines van Nederlandsch fa
brikaat en met Nederlandsche beman
ningen hebben de wereld verrast en zij
hebben mede onze luchtvaart op een
zeer hooge plaats gebracht.
De race naar Melbourne,
En nu zu'Jen over twee dagen twee
Nederlandsche vliegtuigen starten in de
groote race van Londen naar Melbourne
en al weer trekt ons land een speciale
aandacht. Want de Douglas, de Uiver,
zooals de tweemotorige machine thans
heet, is de eenige, die post en passagiers
meeneemt. Geen enkele andere machine
doet dat.
En dU6 is het heel natuurlijk, dat Ne
derland ook nu weer de belangstelling
op zich concentreert. Immers, uit allé
deelen der wereld zijn brieven binnen
gekomen bij de K. L. M., die verstuurd
moeten worden met de Uiver. Het zijn
de postzegelverzamelaars vooral, die dat
gedaan hebben en zij hopen op een goe
de en vlotte Uiver-reis.
Drie passagiers maken de reis mee.
Ook dat is iets bizonders. Want andere
machines nemen geen reizigers mee.
Zelfs zijn er, die den marconist thuis
laten, om de machine zoo licht mogelijk
te houden en dan zooveel mogelijk ben
zine te kunnen meenemen.
Nederland gaat met twee machines,
die niet speciaal voor deze race ge
bouwd zijn. Het gaat met zijh Douglas,
het verkeerstoestel, en met zijn Postja
ger, het Pander-product.
Zullen Parmentier en Geyssendorffer
hun tocht naar wensch volbrengen? Nie
mand weet het; niemand kent ook hun
plannen. En niemand zal die kennen,
omdat de Nederlandsche gezagvoerders
zwijgen. Alleen weten wij, dat beide pi
loten „carte blanche" hebben. Zij hebben
het plan de campagne gemaakt; zij heb
ben hun route in trajecten ingedeeld;
zij zullen probeeren, hun plannen te
volbrengen en wij, wij allen hopen, dat
het hun gelukken mag.
Parmentier, Moll, van Bruggen en
Prins, zij zullen den Douglas naar Mel
bourne brengen op de bekende manier:
met Nederlandsche zekerheid zonder
het ondoenlijke te wagen!
GeysendorffeiAsjes en Pronk, zij
zullen den Postjager in snelle vluchten
naar het Oosten voeren door de lucht
en op de bekende manier: met Neder
landsche zekerheid zonder het ondoen
lijke te wagen!
Hoe de race te volgen,
Hoe kunnen onze lezers den strijd
volgen?
Kijk, hiernaast hebben wij een kaartje
laten afdrukken, waarop de geheele
route is aangegeven en voorts hebben
wij miniatuur-vliegtuigjes laten maken,
die uitgeknipt kunnen worden en op een
stevig stukje karton geplakt moeten
worden. Deze vliegtuigjes kunnen aan
de hand der berichten op het kaartje
worden gespeld en iedereen kan dus
thuis de race „op den voet" volgen!
Men neemt als meerdere vliegtuigen
samen op een plaats aankomen, een
stukje karton, waarop de meerdere ma
chines kunnen worden geprikt en
plaatst dan dit geheel met een stevige
naald op de kaart (men zie ons voor
beeld bij Bagdad).
Slechts één opmerking moeten wij
maken. De teekenaar heeft zich in de
verschillende afstanden vergist, van
daar de volgende rectificaties: Londen
Bagdad 4100 K.M.; BagdadAllahabad
3700 K.M.; AllahabadSingapore 3570
K. M. SingaporePort Darwin 3350
K.M.; Port DarwinCharleville 2240
K. M.; Charleville—Melbourne 1270
K.M.; totaal 18.230 K.M.
Ziedaar alles, wat wij op 'toogenblik
te vertellen hebben. En nuonze le
zers aan den start voor de Londen
Melbourne-race. Volgt den strijd en....
„duimt" voor de Hollandsche jongens!
O
O
0
rn
30
H
(p
O
O
r\
(ENG) EL. and)
Ten^EL-ANP)
7ewg,elawci)
(eng,ela>jd\
H2 NC|C LAMo)
r NISUW A
VtEeiftwo/
K)tVltMARKEW
(a^rika)
Cierlakjd)
(tramkrok)
Vl\ZG)TU\G<2U iNOCZe
ORDE Of BARTON PRlKKEW
VOORiTeiUNO,
VUEGjVeWD VAN DUN
KARTON
me r t,ANG»e ma al o op oe
LANOlNG|5PLAAT5eN DC*
B'j BEHOORCNDC K"AART
BEVE^ri(j,6M
-v
NllÜVVA
ZE ELANOJ
v
-
lvV