Alkmaarsche Courant
Dobbefmann
lekker... man!
De Londen-Melbourne-race.
JhdMicaties
/Binnenland
JCuüst eHWzteHscfiap
TRUDI SCHOOP.
Honderd Zes en Deifijsle Jaorganfl.
De deelnemers op Mildenhall.
WOENSDAG 17 OCTOBER
Luchtvaart
No. 245 1934
DIENSTPLICHT.
Bekendmaking van uitspraken inzake
vrijstelling.
De Minister van Defensie heeft om
trent de aanvrage om vrijstelling van
den dienstplicht wegens persoonlijke
onmisbaarheid betreffende den hieron
der genoemden persoon, de uitspraak
gedaan, achter zijn naam vermeld:
G. A. HANRAADS, lichting 1933.
Uitspraak: voorgoed vrijgesteld.
uitspraak kan uiterlijk
den TIENDEN DAG na den dag dezer
bekendmaking in beroep worden geko
men door:
a. den ingeschrevene, wien de uit
spraak geldt of door diens wettigen
vertegenwoordiger
h. door elk der overige voor deze ge
meente ingeschreven personen of
door diens wettigen vertegenwoor
diger.
Het verzoekschrift daartoe moet met
redenen zijn omkleed en worden inge
diend bij den Burgemeester ter secreta
rie dezer gemeente, afdeeling Militaire
Zaken, die voor de doorzending aan de
Koningin zorgt.
Alkmaar, 17 October 1934.
De Burgemeester van Alkmaar,
F. H. VAN KINSCHOT.
FIETSPLAATJE OP DE BORST.
Nadere bekendmakirtf.
Met betrekking tot de in de
maand September verschenen
bekendmaking omtrent de con
trole inzake de naleving van
art. 2 der Rijwielbelastingwet
deelt men mede, dat de minister
van financiën nader aanleiding
heeft gevonden aan de ambte
naden van den belastingdienst
opdracht te geven geen be
keuring in te stellen, indien de
berijder van een rijwiel het be
lastingplaatje niet op de voor-
geschreven wijze aan het rijwiel,
doch op een in het oog vallende
wijze op de linkerborsthelft aan
zijn bovenkleeding heeft be
vestigd.
STAATSLOTERIJ IN VERZET.
Acie tegen particuliere onder
nemingen.
De directie van de Staatsloterij, die het
moe was, dat de particuliere ondernemingen
op haar trekkingen parasiteeren, heeft hij
den aanvang van de nu geëindigde 466ste
loterij een maatregel genomen om dit
systeem der concurrenten tegen te gaan
Het middeltje was hoewel niet doeltref
fend eenvoudig en overzichtelijk. En de
particuliere ondernemingen, getraind en be
kwaam als zij zijn in het pareeren van aan
vallen, hadden het kunstje spoedig begrepen
zoodat ook nu weer het gebruik maken van
de diensten der Staatsloterij op rolletjes is
gegaan.
De maatregel bestond uit het inhouden
van 3000 loten. In plaats van de nummers
1—21.000 werden uitgegeven 1—24.000
Drie duizend nummers, die strikt geheim ge
houden werden, deden niet mee, en verwacht
werd, dat de „parasieten" voor deze moei
lijkheid het hoofd zouden buigen, of althans
dat het publiek er meerendeels voor zou be
danken loten te koopen, waarvan men het
resultaat niet direct na de trekking kan con
troleeren.
De concurrenten van onze Staatsloterij
hebben zich echter vindingrijk en actief als
altijd getoond. Onmiddelfijx na afloop van
de laatste trekking hebben zij de 3000 uitge
vallen nummers verzameld en een z.g. op-
schuif lijst samengesteld. Het eerste uitgeval-
Ien nummer promoveerde tot het nummer
21001 der Staatsloterij, het tweede deelde
de kans van nr. 21002, het derde uitgescha
kelde nr. werd gelijkgesteld met 21003 enz^
Het resultaat was dus, dat alle nummers .ot
21000 alsg ewoonlijk onmiddellijk van de
oficieele lijsten kon worden aigelezen be
halve de 3000 niet verschenen nummer, die
echter nauwelijks een dag later gec:ont
leerd konden worden op correcte lijsten, cor-
respondeerend met de nummers 21.001-
24.000 der Staatsloterij.
Naar men inmiddels aan L^hou
deelt, zal dit systeem van geheime, '«^hou
den nummers, ook gedurende de lgend
(467e) Staatsloterij gevolgd worden. D
directie is n.1. van meening, dat net „lap
middeltje" toch tot resultaat heeft gehad
dat het publiek zich voor een deel van de
particuliere loterijen heeft argewend De
menschen zijn naar haar oordeel gewend
direct in de krant te lezen ui zij iets getrok
ken hebben, een gewoonte waarvan vooral
de houders van kleine coupures niet zouden
WToch3is inmiddels gebleken, dat de parti
culiere ondernemingen haar bedrnf rustig
kunnen voortzetten, zoolang de wet niet op
afdoende wijze een eind maakt aan het ge
bruik door particulieren der trekkingen van
de Staatsloterij. Zooals men zal weten, is
reeds een wetsontwerp ingediend waarm e
overnemen van de trekingsresultaten straf-
baSaSfzfrïï: ha. volgende w.rd™ b*
""hu; die bij een gelegenheid, ooengesIeW
tot het mededingen naar Prh«n <>p premien
in geld of goed, voor de toekenning der pr j
IBIS SHAG - LICHTE PIJPTABAK
Rookt Dobbélmann'» Tabak on géén andéral
zen of premies invloed toekent aan den uit
slag van een trekking van de Staatsloterij,
wordt gestraft met een geldboete van ten
hoogste 500.
Het schijnt in de bedoeling van minister
Oud te liggen om de behandeling van bo
vengenoemd wetsontwerp in overleg met den
voorzitter der Tweede Kamer zooveel moge
lijk te bespoedigen. Bij deze behandeling zal
tevens aan de orde komen het intiatief-voor-
stel der Kamerleden K. ter Laan en IJzer
man tot uitbreiding van de Staatsloterij.
WILDE STAKING TE AMSTERDAM.
Bij een confectiefabriek.
Eenige dagen geleden is een wilde staking
uitgebroken bij de Koninklijke Manufactu-
ren-Industrie van M. J. van de Waal en Co.
aan de Keizersgracht te Amsterdam. Van het
verscheidene honderden werknemers groote
personeel hebben tusschen de 60 en 100 meis
jes voornamelijk van de corsetten-afdeeling,
het werk neergelegd, geheel buiten de vak
organisaties om, die dan ook buiten dit con
flict staan. Niettemin hebben de samenwer
kende bonden in de kledingindustrie gister
avond een vergadering met het personeel der
firma v. d. Waal belegd, ter bespreking van
de verschillende grieven en klachten, waar
mee de bonden zich thans tot de directie zal
wenden.
AUTO OVER DEN KOP.
Twef ernstig gewonden.
Vannacht om 2 uur is een personenauto op
den Heerenweg te Groningen, ter hoogte van
ihet Be-Quickterrein, door de gladheid van
den weg vier maal tegen een boom gebotst
en daarna over den kop geslagen. De beide
inzittenden, de 22-jarige P. A. K. en de 25-
jarige mej. J. D.. beiden uit Groningen, wer
den ernstig gewond naar het academisch zie
kenhuis overgebracht. De chauffeur van een
toevallig passeerende taxi had de beide ge
wonden op den weg zien liggen en toen hulp
gebracht.
HIJ HOORDE DE TRAM NIET.
Gegrepen en gedood.
Door de electrische tram van Kerkerade
naar Aken wvrd de Duitsdie grensbeambte
Shag in de onmiddellijke nabijheid van het
grensstation gegrepen en gedood. Shag had
door den hevigen wind de tram niet hooren
aankomen.
NOG EEN INBRAAK TE
AMSTERDAM.
In een perceel op den Adm, de
Ruyterweg.
Gistermiddag hebben een of meer in
brekers hun slag geslagen in een per-
cee. aan den Admiraal de Ruyterweg en
200 contanten en omstreeks 1800 aan
sieraden buit gemaakt.
De vrouw des huizes had om kwart
over twee per taxi haar moeder wegge
bracht. Toen zij een uur later terug
kwam, kwam zij tot de ontstellende ont
dekking dat het Lips-slot uit de étrge-
deur was gedrukt. In de woning was
alles overhoop gehaald. Kasten en laden
waren open gerukt en de inhoud lag
overal verspreid. Uit een commode in de
achterkamer bleken de contanten tot
een bedrag van 200 te zijn ontvreemd.
De sieraden, die naar schatting een be
drag van 1800 vertegenwoordigen, zijn
eveneens een welkome buit voor de bru
tale inbrekers geworden. Onder de sie
raden bevindt zich een collier met dia
manten hanger ter waarde van 800 en
een ring met diamanten van 600.
De recherche van het bureau Adm. de
Ruyterweg werd onmiddellijk gewaar
schuwd en stelde een uitvoerig onder
zoek in.
DE MOORDAANSLAG-FILM.
Ten derde malei afgekeurd.
Het Polygoon-journaal, dat den moord op
koning Alexander en Barthou in beeld
brengt en dat, gelijk men weet, ook na her
keuring niet tot de vertooning is toegelaten,
is thans in gewijzigden vorm wederom ter
keuring aangeboden met een beroep op het
feit, dat de film in andere landen, o.a.
Frankrijk en Engeland, is toegelaten.
Dit gewijzigde journaal is wederom af
gekeurd.
VEREENIGING VAN LEERAREN IN
DE HANDELSWETENSCHAPPEN.
De practijkexamens in boekhouden en han
delscorrespondentie en de examens voor
hoofdcorrespondent (Fransch, Duitsch of En-
gelsch), af te nemen vanwege de vereeniging
van leeraren in de handelswetenschappen,
zullen worden gehouden op Maandag 10
Dec., Dinsdag 11 E>ec. en Woensdag 12 Dec.
a.s. in ongeveer 40 plaatsen in het land. Het
inschrijfgeld is belangrijk verlaagd. De
aanmelding sluit 4 Nov. a.s. Het prospectus
der examens is gratis verkrijgbaar bij den ad
ministrateur H. Broeders, Zocherstraat 66 te
Amsterdam (W.) en bij den boekhandel.
Het Trudi Schoop ballet, dat Maandag
avond in een goed bezette Stadsschouw
burg te Amsterdam zijn afscheidsvoor-
stelling heeft gegeven en aldaar ovatie
op ovatie in ontvangst had te nemen,
gaf gisteravond met de dansende „Ko-
mikerinnen" van het Züricher Stadt-
theater, in het Gulden Vlies een voor
stelling, die voor Alkmaar goed bezet
mag worden genoemd. Toch hadden wij
verwacht, dat meerderen blijk zouden
hebben gegeven, de ondernemingsdurf
van den heer Mooij te waardeeren. Wij
achten het voor Alkmaar althans een
onderscheiding, dat het in de rij van de
20 Nederlandsche plaatsen werd opge
nomen, waar dit uitstekend geschoolde
ensemble, dat in Duitschland, Denemar
ken en Zweden triomphen vierde en
thans een tournee in Rusland en Ame
rika gaat maken, een voorstelling kwam
geven.
De danskunst als cultuurverschijnsel
komt steeds meer in de belangstelling te
staan. Gisteravond heeft men ten volle
kunnen genieten van de nieuwe aspec
ten, die deze troep van de danskunst
heeft gegeven.
Zij, die gisteravond in het Gulden
Vlies de voorstelling hebben bijgewoond,
hebben ten volle blijk gegeven het bij
zondere talent en de buitengewone le
nigheid van Trudi Schoop en de „komi-
kerinnen" te waardeeren.
Vóór de pauze werd meesterlijk in
verschillende dansen uitgebeeld het
menschelijk gebeuren, dat tot de plaat
sing van advertenties in het dagblad
aanleiding gaf.
Deze uitbeelding duurde slechts een
half uur en wij waren toen nog niet ge
heel los van den wrevel, gewekt door
de gedachte, dat de Alkmaarsche fiscus
van iederen bezoeker van dezen kunst
avond 40 cent belasting had geheven en
dat men voor een programma, dat met
20 cent betaald is, eveneens 40 cent
moest neerleggen.
Na de pauze geraakten dergelijke pro
zaïsche gedachten echter geheel op den
achtergrond.
In de dans-comedie Fridolin van
Trudi Schoop, muziek van Paul Schoop,
leerden wij Trudi Schoop niet alleen
kennen als een danseres, die de ge
moedsstemmingen van leed en vreugde,
angst en verwondering, uitstekend weet
weer te geven, wij maakten in deze co-
medie tevens kennis met haar talent als
scenario-schrijfster. Met groote belang
stelling hebben wij zelfs het gegevene in
deze comedie gevolgd en geconcludeerd,
dat deze jeugdige danseres het leven,
waarin de mensch zoo zelden wordt
vrij gelaten, uitnemend heeft geobser
veerd.
Hoewel Trudi Schoop als het verwor
dende menschenkind, dat door de erva
ringen in het leven er toe komt, ten
slotte vastberaden een eigen weg te kie
zen, bleef domineeren, kan toch ver
klaard worden, dat ook de overige dan
sers en danseressen niet alleen uitste
kend dansten, maar evenzeer de ver
schillende impressies uitmuntend wis
ten weer te geven.
De muzikale begeleiding op twee vleu
gels was schitterend. Aan het slot werd
het ballet en de pianisten door de aan
wezigen herhaaldelijk terug geroepen.
D. A K.
HORIZONT-VERBREEDING DOOR
AANVULLENDE BUITENLANDSCHE
STUDIE.
Dr. J. P. FOCKEMA ANDREAE
Commissaris der Koningin in de
Provincie Groningen. Voorzitter
van het Comité Groningen.
De Cité Universitaire.
Wie aan een universiteit gaat studeeren,
verwacht een breeden kijk op de dingen te
zullen krijgen. Hij hoopt, dat hij een flink
stuk van den wetenschappelijken hemel zal
zien en hem wijde vergezichten zullen wor
den geopend.
In Nederland wordt men te dien opzichte
zeker niet teleurgesteld. Toch kan één uni
versiteit niet alles bieden, allerminst in den
tegenwoordigen tijd met zijn ver doorgevoer
de differentiatie van vakken, waarnemings
objecten en onderzoekingsmethoden.
De studie aan meer dan één universiteit
moet verhelderend en verdiepend werken.
Want veel van wat ons niet gebracht wordt
door de rijkste boekenrijen en evenmin door
de eminentste geleerden, die geregeld uit
alle streken tot ons komen, kan men vinden
in de sfeer van een andere, met het oog op
speciale behoeften met zorg gekozen Univer
siteitsstad.
Het ligt voor de hand, dat menigeen dan
een vermaard wetenschappelijk centrum als
Parijs zal willen uitzoeken.
Helaas is het financieel gesternte, waar
onder wij leven, weinig gunstig voor kost
bare extra studies. Doch nu zou het verblijf
in de Fransche hoofdstad in elk opzicht ver
gemakkelijkt worden door een Nederlandsch
Collegium, zooals daar gebouwd is en dat
verder ingericht kan worden, als genoeg
Nederlanders daartoe hun „klinkend
muntje" bijdragen.
Als de actie daarvoor slaagt en dit
„woordje" bedoelt daartoe op te wekken
zullen vele studeerende Nederlanders spoe
dig van deze nieuwe plaats onder de zon,
in het land van den zonnekoning, kunnen
profiteeren.
De Uiver, „onze" Douglas-ma-
chine, heeft gisteren het traject
AmsterdamLonden ondanks te
genwind afgelegd in 80 minuten, al-
zoo een gemiddelde makend van
320 K.M. per uur. Dit is een nieuw
record, dat gemaakt is zonder dat
Parmentier alles van zijn machine
vergde, terwijl de passagiers de ge-
heek beschikbare ruimte in beslag
hadden genomen.
Schiphol lag in den vroegen ochtend onder
een donker wolkendek toen de Uiver en de
Postjager startklaar gemaakt werden voor
hun tocht naar Mildenhall, de startplaats
voor de Londen-Melbourne-race.
De laatste uren was er nog hard gewerkt
door de K.L.M.-menschen en tegen kwart
voor acht werd de „Uiver" eindelijk uit de
loods gehaald. Even later begonnen de moto
ren te draaien en voor dat Parmentier kon
vertrekken, had de Hbld.-verslaggever hem
even te pakken.
„Je weet nooit, hoe een koe
een haas vangt."
„Ja", zegt Parmentier in antwoord op een
vraag, of hij kans heeft en zijn jongensge
zicht met die sprekende, energieke oogen krij
gen een oolijke uitdrukking:
„Je weet nooit, hoe een koe een haas
vangt".
Hij zegt nog wat, om de heeren „woorden"
te geven, maar dan krijgt zijn gelaat weer
een ernstige uitdrukking en alle passagiers
verdwijnen voor goed. Onder deze passagiers
is de Duitsche aviatrice Thea Rasche, bekend
van vroeger lange afstandsvluchten.
„Goede reis", zegt de heer E. B. de Wolf,
van den rijksstudiedienst voor de luchtvaart.
Dan wordt de deur dichtgeslagen en het
trapje weggenomen. Van zijn hooge zit
plaats wuift Parmentier nog eens voor zijn
vertrek naar Mildenhall (met tusschenlan-
ding te Croydon) en de Uiver zet zich in be
weging.
„Adieu, AJU".
Even koerst Parmentier in de richting van
de militaire loodsen, dan taxiet de Uiver
over het beton naar het grasveld.
Er hapert iets
Maar in den start al zet Parmentier de
motoren af. Er schijnt iets niet in den haak
te zijn.. De zilveren vogel keert terug. Alles
holt in de richting van de loods B, waarop
Parmentier aanstuurt. Mecaniciens onderzoe
ken de remtrommels van de zware wielen,
omdat Parmentier in zijn start den indruk
had, dat het toestel scheef wegtrok. Hij ver
moedde, dat er een wiel eenigszins geblok
keerd was, weshalve hij uit groote voorzich
tigheid direct het gas afdraaide en terug
keerde. Het gevolg van een geblokkeerd wiel
in den start kan zijn, dat het toestel kans
loopt niet recht op den wind te komen, zoo
dat het ietwat dwars op den wind ligt, het
geen tot onaangename gevolgen aanleiding
kan geven. Naar men ons van officieele tech
nische zijde mededeelde, kan het gevoel, dat
het toestel iets scheef wegtrok het gevolg
zijn van het feit, dat het dusdanig windstil
was, dat de snelle Douglas bij het optrekken
niet genoeg weerstand ondervond, een van
die ervaringen, welke nog bij het probeeren
met het toestel kunnen voorkomen. Hoe het
ook zij, Parmentier had om deze of gene re
den in de gaten, dat de zaak gecontroleerd
diende te worden, hij zette den start niet
door, liet de remtrommels controleeren, ver
volgens het platvorm ontruimen en startte
opnieuw schuin tegenover loods B. Nu ging
de Uiver vlot weg, was direct los en even
voor half negen uit het gezicht verdwenen.
Uiver, Aju, goede reis op deze eerste etap
pe van de Melbourne-race.
De snelle vlucht.
Wij klimmen. Naar 2000 M.
Hooger
Naar 2000 M. Noordwijk rechts onder
ons, Scheveningen thans links. Wij zijn bo
ven de uitgekruischte wolken der Noord
zee.
Hooger! Naar 2800 M. gaan wij. Daar is
het stil. Remousloos!
Rustig ziten wij. Het praten gaat zonder
inspanning: beter dan in een ratelenden
trein. Het is in één woord heerlijk. En dan
bedenken dat dit vliegtuig Zaterdag voor de
groote race naar Australië zal starten
Net zooals het is: een prima ingevlogen, uit
muntend ingerichte verkeerskist.
Nog geen uur nadat wij Hollands duinen
achter ons gelaten hebben, teekent de bran
ding op de Engelsche kust zich onder ons
af. Rechts de Theems, de Medway.
Wij vliegen boven Kent.
Boven de wolken. Zien het land nu en dan
door flarden van wolken.
Half tien Engelsche tijd pakken de groote
wielen van den Douglas den bodem van het
veld.
Straks gaat de Uiver verder naar Martles-
ham-vliegveld om gewogen te worden voor
de race. Vanmiddag moet de metalen vogel
op Mildenhall zijn.
Zooals trouwens ook de Panderjager, die
regelrecht van Amsterdam naar Mildenhall
zal komen.
Parmentier heelt „carte blanche"!
Wij hebben in de cabine van de Douglas,
boven zee, nog even bezoek gehad van den
commandant Koen Parmentier, die als een
echte kapitein van een mailboot zijn passa
giers eens even kwam opzoeken.
„Ja, we vliegen nu op 2800 M. Hoog?
Nee, hoog niet, mar nuttig. Ook vliegen we
niet volle kracht, verbruiken maar 45 pCt.
van ons vermogen. Meer is niet noodig.
„Nu tenminste!" Dit met een lachje.
„Nog altijd geen plan?"
Parmentier meesmuilt. „Ik heb carte blan
che", zegt hij en zijn intelligent gezicht
spreekt voor zichzelf. Hij heeft een groote
mate van zelfvertrouwen, van echt goed ge
fundeerd vertrouwen, voortkomend uit ken
nis van zijn machine, van zijn motoren, van
zijn bemanning.
En dat vertrouwen deelt zich aan ons mee,
nu nog zijn passagiers, straks zijn enthou
siaste reporters.
En wij duimen nu al in stilte voor deze
machine en deze dappere crew.
Moge zij behouden vliegen.
De Postjager op reis.
De Uiver is weg en al op Croydon, wan
neer de Panderjager, die in loods B. staat, te
voorschijn wordt gehaald.
Het beeld, dat Schiphol thans biedt, is ge
heel anders. Het wolkendek is verdwenen en
het zonnetje, dat zoo schuchter slechts wat
licht zond door de smalle streep in het Oos
ten, schijnt lekker uit een vrijwel onbewolkten
hemel. Ook de wind is wat sterker gewor
den.
't Is drukker geworden op het platform en
in het restaurant. Geysendorffer race't in zijn
groenen wagen van loods B. naar verschil
lende deelen van het veld. Hij is thans in
burger; sportpet op het hoofd. Ook luitenant
Asjes verschijnt in burger, met den lachen
den Slot naast zich, die dé vlucht tot Milden
hall zal meemaken om daar zijn toestel te
zien vertrekken in de snelheidsrace.
Op het betonnen vlak verdringen honder
den zich nu om de P.H.O.S.T., 't toestel met
de mooie lijnen, dat een prachtigen indruk
van snelheid geeft. We zien er o.a. de heeren
ir. J. E. F. de Kok, directeur van de Bataaf-
sche Petroleum Mij., v. d. Heyden, inspecteur
voor de luchtvaart, overste van Santen, oud
commandant van Soesterberg, Kolff, voorzit
ter van de Rotterdamsche Aeroclub, prof. v.
Rooyen uit Delft.
De Panderjager wacht. Dit Nederlandsche
product heeft op den staart een „6", het nr.
voor de snelheidsrace. Tegen half elf wordt
de P.H.O.S.T. opgetrokken naar het punt,
vanwaar gestart wordt. Geysendorffer is
slechts nu en dan even te zien. Hij, Asjes en
Pronk (marconist), het driemanschap dat de
Panderjager op een van de eerste plaatsen
of eventueel op de eerste plaats in de snel
heidsrace wil laten eindigen, drukken vele
handen van vrienden en bekenden, maar als
het tien minuten over half elf is, zegt Gey
sendorffer kort en bondig:
„Ja, heeren, we vertrekken", en hij stapt
onmiddellijk in de machine, gevolgd door de
beide metgezellen en den heer Slot, die
lachend in den kleinen ovalen ingang blijft
staan, terwijl de fotografen en filmoperateurs
nog een laatste kans waarnemen om het ge
heel te vereeuwigen.
Tot kijk, zegt Slot en hij klapt het deur
tje dicht, zoodat de stroomlijn weer in tact
is van den Jager, waarvan de motoren wor
den aangezet. Een minuut of vijf laat „Geys"
z'n motoren warm loopen en dan zet de Pan
der zich in beweging.
De lange weg naar Melbourne is feitelijk
begonnen.
Na een paar honderd meter is de P.H.O.
S.T. los van den grond en maakt eenige cir
kels boven het vliegveld. Op geringe hoogte
schiet Geysendorffer eenige malen over de
loodsen en gebouwen. Prachtig komen de ü:-
nen van den „Pander" tot hun recht. Handen
gaan omhoog. Dan verdwijnt de machine
aan den horizon.
Douglas en Pander, behouden terugkomst!
Op Mildenhall.
En gistermiddag tegen half vier kwam de
tweede Nederlandsche machine op Milden
hall. Er was lang gewacht op de komst van
deze twee concurrenten van de andere deel
nemers, van wie er op dat oogenblik 20
reeds waren aangekomen.
Boven in de grijs-grauwe van den regen
zware lucht bromt onze Douglas. Statig zakt
de sierlijke K.L.M. machine naar beneden,
boldert even over het veld en taxiet dan
naar het platvorm. En terwijl Parmentier en
de zijnen omringd worden door een inter
viewende en kiekende menigte lieden „van de
krant" ronkt boven in de lucht de Pander
jager. Net een streep aan de lucht. Een
pracht-insect. Eén ronde en dan komt het
werkelijke Hollandsche product met Gey
sendorffer aan de stuurknuppel naar be
neden.
Daar staan ze dan vlak achter elkaar de
Groote Douglas en de sierlijke veel kleinere
Pander S 4. En het moet gezegd, toen was
de belangstelling van alles, wat er aan in
siders aanwezig was en dat was heel wat
heelemaal alleen voor den Panderjager.
Die bekeken en bewonderd werd, van alle
zijden, voorzichtig betast en stiekumweg ge-
critiseerd. En er viel te beluisteren, dat de
Engelschen wel heel veel en zekere jaloer-
sche belangstelling hadden voor deze machi
ne, die algemeen als een der favorieten voor
de snelheidsrace wordt beschouwd.
Open vliegen de hooge groote deuren van
den hangar en voorzichtig werden onze
kostbare vogels naar binnen geloodst: bui
ten het bereik van allen
21 deelnemers reeds aanwezig.
Gisteren zijn verscheidene vliegtuigen van
deelnemers aan de luchtrace Londen
Melbourne op het vliegveld Mildenhall aan
gekomen, zoodat in totaal 21 machines ge
reed voor deelneming aanwezig zijn.
De berichten uit Frankrijk wettigen de
verwachting, dat het Fransche vliegtuig
vandaag of morgen eveneens zal arriyeeren,
zoodat met het Bleriottoestel 22 toestellen
gereed voor den start zullen zijn.
De belangstelling voor de beide Neder
landsche vliegtuigen: „Postjager" cn
„Douglas", die men als een der snelste ver
keersvliegtuigen en een der gevaarlijkste
mededingers beschouwt, was den geheelen
dag zeer groot.