Alkmaarsche Courant Dobbefmann lekker... man! De Londen-Melbourne-race. JhdMicaties /Binnenland JCuüst eHWzteHscfiap TRUDI SCHOOP. Honderd Zes en Deifijsle Jaorganfl. De deelnemers op Mildenhall. WOENSDAG 17 OCTOBER Luchtvaart No. 245 1934 DIENSTPLICHT. Bekendmaking van uitspraken inzake vrijstelling. De Minister van Defensie heeft om trent de aanvrage om vrijstelling van den dienstplicht wegens persoonlijke onmisbaarheid betreffende den hieron der genoemden persoon, de uitspraak gedaan, achter zijn naam vermeld: G. A. HANRAADS, lichting 1933. Uitspraak: voorgoed vrijgesteld. uitspraak kan uiterlijk den TIENDEN DAG na den dag dezer bekendmaking in beroep worden geko men door: a. den ingeschrevene, wien de uit spraak geldt of door diens wettigen vertegenwoordiger h. door elk der overige voor deze ge meente ingeschreven personen of door diens wettigen vertegenwoor diger. Het verzoekschrift daartoe moet met redenen zijn omkleed en worden inge diend bij den Burgemeester ter secreta rie dezer gemeente, afdeeling Militaire Zaken, die voor de doorzending aan de Koningin zorgt. Alkmaar, 17 October 1934. De Burgemeester van Alkmaar, F. H. VAN KINSCHOT. FIETSPLAATJE OP DE BORST. Nadere bekendmakirtf. Met betrekking tot de in de maand September verschenen bekendmaking omtrent de con trole inzake de naleving van art. 2 der Rijwielbelastingwet deelt men mede, dat de minister van financiën nader aanleiding heeft gevonden aan de ambte naden van den belastingdienst opdracht te geven geen be keuring in te stellen, indien de berijder van een rijwiel het be lastingplaatje niet op de voor- geschreven wijze aan het rijwiel, doch op een in het oog vallende wijze op de linkerborsthelft aan zijn bovenkleeding heeft be vestigd. STAATSLOTERIJ IN VERZET. Acie tegen particuliere onder nemingen. De directie van de Staatsloterij, die het moe was, dat de particuliere ondernemingen op haar trekkingen parasiteeren, heeft hij den aanvang van de nu geëindigde 466ste loterij een maatregel genomen om dit systeem der concurrenten tegen te gaan Het middeltje was hoewel niet doeltref fend eenvoudig en overzichtelijk. En de particuliere ondernemingen, getraind en be kwaam als zij zijn in het pareeren van aan vallen, hadden het kunstje spoedig begrepen zoodat ook nu weer het gebruik maken van de diensten der Staatsloterij op rolletjes is gegaan. De maatregel bestond uit het inhouden van 3000 loten. In plaats van de nummers 1—21.000 werden uitgegeven 1—24.000 Drie duizend nummers, die strikt geheim ge houden werden, deden niet mee, en verwacht werd, dat de „parasieten" voor deze moei lijkheid het hoofd zouden buigen, of althans dat het publiek er meerendeels voor zou be danken loten te koopen, waarvan men het resultaat niet direct na de trekking kan con troleeren. De concurrenten van onze Staatsloterij hebben zich echter vindingrijk en actief als altijd getoond. Onmiddelfijx na afloop van de laatste trekking hebben zij de 3000 uitge vallen nummers verzameld en een z.g. op- schuif lijst samengesteld. Het eerste uitgeval- Ien nummer promoveerde tot het nummer 21001 der Staatsloterij, het tweede deelde de kans van nr. 21002, het derde uitgescha kelde nr. werd gelijkgesteld met 21003 enz^ Het resultaat was dus, dat alle nummers .ot 21000 alsg ewoonlijk onmiddellijk van de oficieele lijsten kon worden aigelezen be halve de 3000 niet verschenen nummer, die echter nauwelijks een dag later gec:ont leerd konden worden op correcte lijsten, cor- respondeerend met de nummers 21.001- 24.000 der Staatsloterij. Naar men inmiddels aan L^hou deelt, zal dit systeem van geheime, '«^hou den nummers, ook gedurende de lgend (467e) Staatsloterij gevolgd worden. D directie is n.1. van meening, dat net „lap middeltje" toch tot resultaat heeft gehad dat het publiek zich voor een deel van de particuliere loterijen heeft argewend De menschen zijn naar haar oordeel gewend direct in de krant te lezen ui zij iets getrok ken hebben, een gewoonte waarvan vooral de houders van kleine coupures niet zouden WToch3is inmiddels gebleken, dat de parti culiere ondernemingen haar bedrnf rustig kunnen voortzetten, zoolang de wet niet op afdoende wijze een eind maakt aan het ge bruik door particulieren der trekkingen van de Staatsloterij. Zooals men zal weten, is reeds een wetsontwerp ingediend waarm e overnemen van de trekingsresultaten straf- baSaSfzfrïï: ha. volgende w.rd™ b* ""hu; die bij een gelegenheid, ooengesIeW tot het mededingen naar Prh«n <>p premien in geld of goed, voor de toekenning der pr j IBIS SHAG - LICHTE PIJPTABAK Rookt Dobbélmann'» Tabak on géén andéral zen of premies invloed toekent aan den uit slag van een trekking van de Staatsloterij, wordt gestraft met een geldboete van ten hoogste 500. Het schijnt in de bedoeling van minister Oud te liggen om de behandeling van bo vengenoemd wetsontwerp in overleg met den voorzitter der Tweede Kamer zooveel moge lijk te bespoedigen. Bij deze behandeling zal tevens aan de orde komen het intiatief-voor- stel der Kamerleden K. ter Laan en IJzer man tot uitbreiding van de Staatsloterij. WILDE STAKING TE AMSTERDAM. Bij een confectiefabriek. Eenige dagen geleden is een wilde staking uitgebroken bij de Koninklijke Manufactu- ren-Industrie van M. J. van de Waal en Co. aan de Keizersgracht te Amsterdam. Van het verscheidene honderden werknemers groote personeel hebben tusschen de 60 en 100 meis jes voornamelijk van de corsetten-afdeeling, het werk neergelegd, geheel buiten de vak organisaties om, die dan ook buiten dit con flict staan. Niettemin hebben de samenwer kende bonden in de kledingindustrie gister avond een vergadering met het personeel der firma v. d. Waal belegd, ter bespreking van de verschillende grieven en klachten, waar mee de bonden zich thans tot de directie zal wenden. AUTO OVER DEN KOP. Twef ernstig gewonden. Vannacht om 2 uur is een personenauto op den Heerenweg te Groningen, ter hoogte van ihet Be-Quickterrein, door de gladheid van den weg vier maal tegen een boom gebotst en daarna over den kop geslagen. De beide inzittenden, de 22-jarige P. A. K. en de 25- jarige mej. J. D.. beiden uit Groningen, wer den ernstig gewond naar het academisch zie kenhuis overgebracht. De chauffeur van een toevallig passeerende taxi had de beide ge wonden op den weg zien liggen en toen hulp gebracht. HIJ HOORDE DE TRAM NIET. Gegrepen en gedood. Door de electrische tram van Kerkerade naar Aken wvrd de Duitsdie grensbeambte Shag in de onmiddellijke nabijheid van het grensstation gegrepen en gedood. Shag had door den hevigen wind de tram niet hooren aankomen. NOG EEN INBRAAK TE AMSTERDAM. In een perceel op den Adm, de Ruyterweg. Gistermiddag hebben een of meer in brekers hun slag geslagen in een per- cee. aan den Admiraal de Ruyterweg en 200 contanten en omstreeks 1800 aan sieraden buit gemaakt. De vrouw des huizes had om kwart over twee per taxi haar moeder wegge bracht. Toen zij een uur later terug kwam, kwam zij tot de ontstellende ont dekking dat het Lips-slot uit de étrge- deur was gedrukt. In de woning was alles overhoop gehaald. Kasten en laden waren open gerukt en de inhoud lag overal verspreid. Uit een commode in de achterkamer bleken de contanten tot een bedrag van 200 te zijn ontvreemd. De sieraden, die naar schatting een be drag van 1800 vertegenwoordigen, zijn eveneens een welkome buit voor de bru tale inbrekers geworden. Onder de sie raden bevindt zich een collier met dia manten hanger ter waarde van 800 en een ring met diamanten van 600. De recherche van het bureau Adm. de Ruyterweg werd onmiddellijk gewaar schuwd en stelde een uitvoerig onder zoek in. DE MOORDAANSLAG-FILM. Ten derde malei afgekeurd. Het Polygoon-journaal, dat den moord op koning Alexander en Barthou in beeld brengt en dat, gelijk men weet, ook na her keuring niet tot de vertooning is toegelaten, is thans in gewijzigden vorm wederom ter keuring aangeboden met een beroep op het feit, dat de film in andere landen, o.a. Frankrijk en Engeland, is toegelaten. Dit gewijzigde journaal is wederom af gekeurd. VEREENIGING VAN LEERAREN IN DE HANDELSWETENSCHAPPEN. De practijkexamens in boekhouden en han delscorrespondentie en de examens voor hoofdcorrespondent (Fransch, Duitsch of En- gelsch), af te nemen vanwege de vereeniging van leeraren in de handelswetenschappen, zullen worden gehouden op Maandag 10 Dec., Dinsdag 11 E>ec. en Woensdag 12 Dec. a.s. in ongeveer 40 plaatsen in het land. Het inschrijfgeld is belangrijk verlaagd. De aanmelding sluit 4 Nov. a.s. Het prospectus der examens is gratis verkrijgbaar bij den ad ministrateur H. Broeders, Zocherstraat 66 te Amsterdam (W.) en bij den boekhandel. Het Trudi Schoop ballet, dat Maandag avond in een goed bezette Stadsschouw burg te Amsterdam zijn afscheidsvoor- stelling heeft gegeven en aldaar ovatie op ovatie in ontvangst had te nemen, gaf gisteravond met de dansende „Ko- mikerinnen" van het Züricher Stadt- theater, in het Gulden Vlies een voor stelling, die voor Alkmaar goed bezet mag worden genoemd. Toch hadden wij verwacht, dat meerderen blijk zouden hebben gegeven, de ondernemingsdurf van den heer Mooij te waardeeren. Wij achten het voor Alkmaar althans een onderscheiding, dat het in de rij van de 20 Nederlandsche plaatsen werd opge nomen, waar dit uitstekend geschoolde ensemble, dat in Duitschland, Denemar ken en Zweden triomphen vierde en thans een tournee in Rusland en Ame rika gaat maken, een voorstelling kwam geven. De danskunst als cultuurverschijnsel komt steeds meer in de belangstelling te staan. Gisteravond heeft men ten volle kunnen genieten van de nieuwe aspec ten, die deze troep van de danskunst heeft gegeven. Zij, die gisteravond in het Gulden Vlies de voorstelling hebben bijgewoond, hebben ten volle blijk gegeven het bij zondere talent en de buitengewone le nigheid van Trudi Schoop en de „komi- kerinnen" te waardeeren. Vóór de pauze werd meesterlijk in verschillende dansen uitgebeeld het menschelijk gebeuren, dat tot de plaat sing van advertenties in het dagblad aanleiding gaf. Deze uitbeelding duurde slechts een half uur en wij waren toen nog niet ge heel los van den wrevel, gewekt door de gedachte, dat de Alkmaarsche fiscus van iederen bezoeker van dezen kunst avond 40 cent belasting had geheven en dat men voor een programma, dat met 20 cent betaald is, eveneens 40 cent moest neerleggen. Na de pauze geraakten dergelijke pro zaïsche gedachten echter geheel op den achtergrond. In de dans-comedie Fridolin van Trudi Schoop, muziek van Paul Schoop, leerden wij Trudi Schoop niet alleen kennen als een danseres, die de ge moedsstemmingen van leed en vreugde, angst en verwondering, uitstekend weet weer te geven, wij maakten in deze co- medie tevens kennis met haar talent als scenario-schrijfster. Met groote belang stelling hebben wij zelfs het gegevene in deze comedie gevolgd en geconcludeerd, dat deze jeugdige danseres het leven, waarin de mensch zoo zelden wordt vrij gelaten, uitnemend heeft geobser veerd. Hoewel Trudi Schoop als het verwor dende menschenkind, dat door de erva ringen in het leven er toe komt, ten slotte vastberaden een eigen weg te kie zen, bleef domineeren, kan toch ver klaard worden, dat ook de overige dan sers en danseressen niet alleen uitste kend dansten, maar evenzeer de ver schillende impressies uitmuntend wis ten weer te geven. De muzikale begeleiding op twee vleu gels was schitterend. Aan het slot werd het ballet en de pianisten door de aan wezigen herhaaldelijk terug geroepen. D. A K. HORIZONT-VERBREEDING DOOR AANVULLENDE BUITENLANDSCHE STUDIE. Dr. J. P. FOCKEMA ANDREAE Commissaris der Koningin in de Provincie Groningen. Voorzitter van het Comité Groningen. De Cité Universitaire. Wie aan een universiteit gaat studeeren, verwacht een breeden kijk op de dingen te zullen krijgen. Hij hoopt, dat hij een flink stuk van den wetenschappelijken hemel zal zien en hem wijde vergezichten zullen wor den geopend. In Nederland wordt men te dien opzichte zeker niet teleurgesteld. Toch kan één uni versiteit niet alles bieden, allerminst in den tegenwoordigen tijd met zijn ver doorgevoer de differentiatie van vakken, waarnemings objecten en onderzoekingsmethoden. De studie aan meer dan één universiteit moet verhelderend en verdiepend werken. Want veel van wat ons niet gebracht wordt door de rijkste boekenrijen en evenmin door de eminentste geleerden, die geregeld uit alle streken tot ons komen, kan men vinden in de sfeer van een andere, met het oog op speciale behoeften met zorg gekozen Univer siteitsstad. Het ligt voor de hand, dat menigeen dan een vermaard wetenschappelijk centrum als Parijs zal willen uitzoeken. Helaas is het financieel gesternte, waar onder wij leven, weinig gunstig voor kost bare extra studies. Doch nu zou het verblijf in de Fransche hoofdstad in elk opzicht ver gemakkelijkt worden door een Nederlandsch Collegium, zooals daar gebouwd is en dat verder ingericht kan worden, als genoeg Nederlanders daartoe hun „klinkend muntje" bijdragen. Als de actie daarvoor slaagt en dit „woordje" bedoelt daartoe op te wekken zullen vele studeerende Nederlanders spoe dig van deze nieuwe plaats onder de zon, in het land van den zonnekoning, kunnen profiteeren. De Uiver, „onze" Douglas-ma- chine, heeft gisteren het traject AmsterdamLonden ondanks te genwind afgelegd in 80 minuten, al- zoo een gemiddelde makend van 320 K.M. per uur. Dit is een nieuw record, dat gemaakt is zonder dat Parmentier alles van zijn machine vergde, terwijl de passagiers de ge- heek beschikbare ruimte in beslag hadden genomen. Schiphol lag in den vroegen ochtend onder een donker wolkendek toen de Uiver en de Postjager startklaar gemaakt werden voor hun tocht naar Mildenhall, de startplaats voor de Londen-Melbourne-race. De laatste uren was er nog hard gewerkt door de K.L.M.-menschen en tegen kwart voor acht werd de „Uiver" eindelijk uit de loods gehaald. Even later begonnen de moto ren te draaien en voor dat Parmentier kon vertrekken, had de Hbld.-verslaggever hem even te pakken. „Je weet nooit, hoe een koe een haas vangt." „Ja", zegt Parmentier in antwoord op een vraag, of hij kans heeft en zijn jongensge zicht met die sprekende, energieke oogen krij gen een oolijke uitdrukking: „Je weet nooit, hoe een koe een haas vangt". Hij zegt nog wat, om de heeren „woorden" te geven, maar dan krijgt zijn gelaat weer een ernstige uitdrukking en alle passagiers verdwijnen voor goed. Onder deze passagiers is de Duitsche aviatrice Thea Rasche, bekend van vroeger lange afstandsvluchten. „Goede reis", zegt de heer E. B. de Wolf, van den rijksstudiedienst voor de luchtvaart. Dan wordt de deur dichtgeslagen en het trapje weggenomen. Van zijn hooge zit plaats wuift Parmentier nog eens voor zijn vertrek naar Mildenhall (met tusschenlan- ding te Croydon) en de Uiver zet zich in be weging. „Adieu, AJU". Even koerst Parmentier in de richting van de militaire loodsen, dan taxiet de Uiver over het beton naar het grasveld. Er hapert iets Maar in den start al zet Parmentier de motoren af. Er schijnt iets niet in den haak te zijn.. De zilveren vogel keert terug. Alles holt in de richting van de loods B, waarop Parmentier aanstuurt. Mecaniciens onderzoe ken de remtrommels van de zware wielen, omdat Parmentier in zijn start den indruk had, dat het toestel scheef wegtrok. Hij ver moedde, dat er een wiel eenigszins geblok keerd was, weshalve hij uit groote voorzich tigheid direct het gas afdraaide en terug keerde. Het gevolg van een geblokkeerd wiel in den start kan zijn, dat het toestel kans loopt niet recht op den wind te komen, zoo dat het ietwat dwars op den wind ligt, het geen tot onaangename gevolgen aanleiding kan geven. Naar men ons van officieele tech nische zijde mededeelde, kan het gevoel, dat het toestel iets scheef wegtrok het gevolg zijn van het feit, dat het dusdanig windstil was, dat de snelle Douglas bij het optrekken niet genoeg weerstand ondervond, een van die ervaringen, welke nog bij het probeeren met het toestel kunnen voorkomen. Hoe het ook zij, Parmentier had om deze of gene re den in de gaten, dat de zaak gecontroleerd diende te worden, hij zette den start niet door, liet de remtrommels controleeren, ver volgens het platvorm ontruimen en startte opnieuw schuin tegenover loods B. Nu ging de Uiver vlot weg, was direct los en even voor half negen uit het gezicht verdwenen. Uiver, Aju, goede reis op deze eerste etap pe van de Melbourne-race. De snelle vlucht. Wij klimmen. Naar 2000 M. Hooger Naar 2000 M. Noordwijk rechts onder ons, Scheveningen thans links. Wij zijn bo ven de uitgekruischte wolken der Noord zee. Hooger! Naar 2800 M. gaan wij. Daar is het stil. Remousloos! Rustig ziten wij. Het praten gaat zonder inspanning: beter dan in een ratelenden trein. Het is in één woord heerlijk. En dan bedenken dat dit vliegtuig Zaterdag voor de groote race naar Australië zal starten Net zooals het is: een prima ingevlogen, uit muntend ingerichte verkeerskist. Nog geen uur nadat wij Hollands duinen achter ons gelaten hebben, teekent de bran ding op de Engelsche kust zich onder ons af. Rechts de Theems, de Medway. Wij vliegen boven Kent. Boven de wolken. Zien het land nu en dan door flarden van wolken. Half tien Engelsche tijd pakken de groote wielen van den Douglas den bodem van het veld. Straks gaat de Uiver verder naar Martles- ham-vliegveld om gewogen te worden voor de race. Vanmiddag moet de metalen vogel op Mildenhall zijn. Zooals trouwens ook de Panderjager, die regelrecht van Amsterdam naar Mildenhall zal komen. Parmentier heelt „carte blanche"! Wij hebben in de cabine van de Douglas, boven zee, nog even bezoek gehad van den commandant Koen Parmentier, die als een echte kapitein van een mailboot zijn passa giers eens even kwam opzoeken. „Ja, we vliegen nu op 2800 M. Hoog? Nee, hoog niet, mar nuttig. Ook vliegen we niet volle kracht, verbruiken maar 45 pCt. van ons vermogen. Meer is niet noodig. „Nu tenminste!" Dit met een lachje. „Nog altijd geen plan?" Parmentier meesmuilt. „Ik heb carte blan che", zegt hij en zijn intelligent gezicht spreekt voor zichzelf. Hij heeft een groote mate van zelfvertrouwen, van echt goed ge fundeerd vertrouwen, voortkomend uit ken nis van zijn machine, van zijn motoren, van zijn bemanning. En dat vertrouwen deelt zich aan ons mee, nu nog zijn passagiers, straks zijn enthou siaste reporters. En wij duimen nu al in stilte voor deze machine en deze dappere crew. Moge zij behouden vliegen. De Postjager op reis. De Uiver is weg en al op Croydon, wan neer de Panderjager, die in loods B. staat, te voorschijn wordt gehaald. Het beeld, dat Schiphol thans biedt, is ge heel anders. Het wolkendek is verdwenen en het zonnetje, dat zoo schuchter slechts wat licht zond door de smalle streep in het Oos ten, schijnt lekker uit een vrijwel onbewolkten hemel. Ook de wind is wat sterker gewor den. 't Is drukker geworden op het platform en in het restaurant. Geysendorffer race't in zijn groenen wagen van loods B. naar verschil lende deelen van het veld. Hij is thans in burger; sportpet op het hoofd. Ook luitenant Asjes verschijnt in burger, met den lachen den Slot naast zich, die dé vlucht tot Milden hall zal meemaken om daar zijn toestel te zien vertrekken in de snelheidsrace. Op het betonnen vlak verdringen honder den zich nu om de P.H.O.S.T., 't toestel met de mooie lijnen, dat een prachtigen indruk van snelheid geeft. We zien er o.a. de heeren ir. J. E. F. de Kok, directeur van de Bataaf- sche Petroleum Mij., v. d. Heyden, inspecteur voor de luchtvaart, overste van Santen, oud commandant van Soesterberg, Kolff, voorzit ter van de Rotterdamsche Aeroclub, prof. v. Rooyen uit Delft. De Panderjager wacht. Dit Nederlandsche product heeft op den staart een „6", het nr. voor de snelheidsrace. Tegen half elf wordt de P.H.O.S.T. opgetrokken naar het punt, vanwaar gestart wordt. Geysendorffer is slechts nu en dan even te zien. Hij, Asjes en Pronk (marconist), het driemanschap dat de Panderjager op een van de eerste plaatsen of eventueel op de eerste plaats in de snel heidsrace wil laten eindigen, drukken vele handen van vrienden en bekenden, maar als het tien minuten over half elf is, zegt Gey sendorffer kort en bondig: „Ja, heeren, we vertrekken", en hij stapt onmiddellijk in de machine, gevolgd door de beide metgezellen en den heer Slot, die lachend in den kleinen ovalen ingang blijft staan, terwijl de fotografen en filmoperateurs nog een laatste kans waarnemen om het ge heel te vereeuwigen. Tot kijk, zegt Slot en hij klapt het deur tje dicht, zoodat de stroomlijn weer in tact is van den Jager, waarvan de motoren wor den aangezet. Een minuut of vijf laat „Geys" z'n motoren warm loopen en dan zet de Pan der zich in beweging. De lange weg naar Melbourne is feitelijk begonnen. Na een paar honderd meter is de P.H.O. S.T. los van den grond en maakt eenige cir kels boven het vliegveld. Op geringe hoogte schiet Geysendorffer eenige malen over de loodsen en gebouwen. Prachtig komen de ü:- nen van den „Pander" tot hun recht. Handen gaan omhoog. Dan verdwijnt de machine aan den horizon. Douglas en Pander, behouden terugkomst! Op Mildenhall. En gistermiddag tegen half vier kwam de tweede Nederlandsche machine op Milden hall. Er was lang gewacht op de komst van deze twee concurrenten van de andere deel nemers, van wie er op dat oogenblik 20 reeds waren aangekomen. Boven in de grijs-grauwe van den regen zware lucht bromt onze Douglas. Statig zakt de sierlijke K.L.M. machine naar beneden, boldert even over het veld en taxiet dan naar het platvorm. En terwijl Parmentier en de zijnen omringd worden door een inter viewende en kiekende menigte lieden „van de krant" ronkt boven in de lucht de Pander jager. Net een streep aan de lucht. Een pracht-insect. Eén ronde en dan komt het werkelijke Hollandsche product met Gey sendorffer aan de stuurknuppel naar be neden. Daar staan ze dan vlak achter elkaar de Groote Douglas en de sierlijke veel kleinere Pander S 4. En het moet gezegd, toen was de belangstelling van alles, wat er aan in siders aanwezig was en dat was heel wat heelemaal alleen voor den Panderjager. Die bekeken en bewonderd werd, van alle zijden, voorzichtig betast en stiekumweg ge- critiseerd. En er viel te beluisteren, dat de Engelschen wel heel veel en zekere jaloer- sche belangstelling hadden voor deze machi ne, die algemeen als een der favorieten voor de snelheidsrace wordt beschouwd. Open vliegen de hooge groote deuren van den hangar en voorzichtig werden onze kostbare vogels naar binnen geloodst: bui ten het bereik van allen 21 deelnemers reeds aanwezig. Gisteren zijn verscheidene vliegtuigen van deelnemers aan de luchtrace Londen Melbourne op het vliegveld Mildenhall aan gekomen, zoodat in totaal 21 machines ge reed voor deelneming aanwezig zijn. De berichten uit Frankrijk wettigen de verwachting, dat het Fransche vliegtuig vandaag of morgen eveneens zal arriyeeren, zoodat met het Bleriottoestel 22 toestellen gereed voor den start zullen zijn. De belangstelling voor de beide Neder landsche vliegtuigen: „Postjager" cn „Douglas", die men als een der snelste ver keersvliegtuigen en een der gevaarlijkste mededingers beschouwt, was den geheelen dag zeer groot.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1934 | | pagina 9