Alcmaria Victrix I
Hercules I.
De Londen-Melbourne-race.
Spoct
Zondag a.s. 2 uur
BOTERSMOKKELARIJ AAN DE
GRENS.
Arrestaties.
ONZE KONINGIN EN DE T. B. C.-
BESTRIJDING.
H. M. als beschermvrouwe.
HAASTIGE INBREKER.
Dreigt met revolver.
Luchtvaart
Morgen vroeg de start.
De loting van het vertrek.
Een vraag aan onze lezers!
Kartonnen vliegtuigjes.
Groote drukte op Mildenhall.
Op den laatsten dag voor den start van
de aan de luchtrace LondenMelbourne
deelnemende vliegtuigen is de belangstelling
op Mildenhall zeer groot, aangezien het
publiek in de gelegenheid is gesteld de deel
nemende vliegtuigen in oogenschouw te
nemen.
Telegrafische verbinding met
Londen.
ONZE POSTVLUCHTEN OP INDIE..
NIEUWE NIEDORP.
HEEMSKERK.
LANGENDIJK.
WIERINGEN.
ZIJPE.
T ZAND.
BOVENKARSPEL.
ZUIDSCHARWOUDE.
HEILOO.
KORTEBAANDRAVERIJ TE
PURMEREND.
TURNLUST EN DE N. W. U.
ZWITSERLAND—NEDERLAND.
A- en B-elftal samengesteld.
loven en bieden en tegen elkaar opbie'
den. Voor zes centen gaat de ballon
over in handen vaneen opkoopertje,
die hem weer „verpatsen".zal.
De zes centen worden bij de negen ge
voegd en met den geheelen buit trekt
het viertal naa. den overkant. Piraatjes
kosten 12.5 cent per doosje
Handel willig, dank zij een virtuosi
teit in de kunst om medelijden te wek
ken. (Hbld.)
RESERVE-OFFICIEREN EN DE
N. S. B.
Het ontslag door den Centralen
Raad van beroep gehandhaafd.
De Centrale Raad van beroep heeft uit
spraak gedaan in de zaak van den eervol
ontslagen reserve-tweede-luitenant mr. J. C.
F Hellwig, aan wien bij Kon. besluit van
4 April een eervol ontslag uit den militairen
dienst is verleend ter zake van ongeschikt
heid om in den verkregen rang bij het re
serve-personeel der landmacht te dienen, en
zulks op grond van zijn lidmaatschap van
de Nationaal Socialistische Beweging.
Bij het door hem ingestelde beroep vor
derde mr. Hellwig:
le. vernietiging van de ministeriaele be
schikking van 10 Maart 1933, waarbij het
lidmaatschap van een fascistische organi
satie aan de militaire ambtenaren is verbo
den (legerorder 1933, no. 79),
2e. vernietiging van het Kon. besluit van
4 April, betreffende het hem verleende eer
vol ontslag als reserve-officier.
De centrale raad van beroep verklaarde
het beroep tegen de ministerieele beschikking
van 10 Maart 1933 niet-ontvankelijk en
het beroep, voor zoover het is gericht tegen
het Kon. Besluit, betreffende het verleende
eervol ontslag, ongegrond.
Als gemachtigde van den minister van
defensie trad in deze zaak op de heer L. C.
Rietveld, hoofdcommies van het departement
van defensie.
SAAMHOORIGHEID.
Wegens bezuiniging wordt in den laatsten
tijd in het Friesche dorpje Eestrum niet
meer geluid met de dorpsklok. Door de
saamhoorigheid der dorpelingen is nu een
som bijeengebracht voor den aankoop van
een electrische klok, die in het centrum van
het dorp aan een paal zal worden opgehan
gen.
HET ZENDERVRAAGSTUK.
Omfoepvereenigingen en exploitatie.
Naar wij vernemen zal de ge
mengde commissie uit de omroep-
vereenigingen binnenkort haar rap
port aan den minister uitbrengen
in zake de vorming van een ge
mengd bedrijf voor de exploitatie
van de zenders en in'iake de daar
toe noodige overgangsmaatregelen.
HET DUITSCHE SLAGSCHIP TE
AMSTERDAM.
De commandant van het Duitsche slag
schip „Schleswig-Holstein" heeft na aan
komst een bezoek gebracht aan den Amster-
damschen burgemeester, den havenmeester
en den commandant der marine.
De Duitsche consul-generaal, de heer B.
von Hahn, hield gisteravond in Hotel de
1'Europe een receptie. Heden biedt de com
mandant der marine, kapitein ter zee Meyer
Ranneft, een lucht aan, terwijl er heden
avond in Krasnapolsky een feest is voor de
bemanning.
DIEFSTALLEN BIJ DE NEDER-
LANDSCHE SCHEEPSBOUW
MAATSCHAPPIJ.
De rijks- en gemeentepolitie te Oost-
zaan hebben drie personen gearresteerd,
verdacht Van diefstal en heling van verf,
welke is ontvreemd gedurende de jaren
1932, 33 en de afgeloopen maanden bij
de Nederlandsche Scheepsbouw Maat
schappij.
De gearresteerden zijn, een zekere K
uit Oostzaan, K. uit Landsmeer en C-
uit Landsmeer De laatste van dit drie
tal is thans nog werkzaam bij de Neder
landsche Scheepsbouw Maatschappij, de
beide anderen zijn destijds in verband
met den crisis ontslagen.
Eenige voorraden verf zijn heden in
beslag genomen. De daders bekenden de
diefstallen te hebben gepleegd en zich
aan heling te hebben schuldig gemaakt.
MINISTER KALFF BEZOEKT LEIDEN.
Bezichtiging constructiewerkplaatsen.
Heden heeft Z. E. ir. E. A. Kalff, minister
van Waterstaat, begeleid door dr. ir. J. A.
Ringers, directeur-generaal van de rijks
waterstaat en ir. Hammsen van het bruggen-
bureau een bezoek gebracht aan de fabrieken
van de N.V. Hollandsche constructiewerk-
plaatsen en de Nederlandsche electro lasch
mij. te Leiden, teneinde aldaar te bezichtigen
een in aanbouw zijnde werkbrug, die ge
bouwd moet worden voor de aanbrenging
van den spoorweg SittardDuitsche grens.
Deze brug wordt vervaardigd door de N.V.
Nederlandsche eelectro ïasch mij., in samen
werking met de N.V. Hollandsche constructie-
werkplaatsen.
Deze brug wijkt constructief geheel af van
de tot nu toe in Nederland gebouwde brug
gen. Deze gtheele constructie is n.1. tot stand
gebracht volgens het nieuwe eleclro-lasch-
procedé.
De botersmokkelarij tiert nog welig in
de grensstreek. Woensdagavond viel het
de Haaksbergsche politie op, dat een
tweetal vreemdelingen nog laat infor
meerden, waar zij een taxi uit Enschede
telefonisch konden requireeren.
De politie hield een oogje in het zeil
en binnen korten tijd arriveerde uit En
schede een Slngertax. bestuurd door
I Z. Deze zette koers in de richting van
de Duitsche grens en keerde kort daar
na terug. Een drietal veldwachters had
inmiddels post bevat op de toegangswe
gen en op den Molenweg brachten zij
den wagen tot stilstand, door een fiets
op den weg te werpen. De wagen bleek
210 pond Duitsche boter te bevatten. Be
halve de chauffeur bevond zich een ze
kere S. uit Enschede in de auto. De auto
is in beslag genomen, de politie is na
dien op surveillance gegaan in het
grensgebied.
H. M. de Koningin heeft be
reidwillig toegestemd als be
schermvrouwe van de Neder
landsche Centrale Vereeniging
tot Bestrijding der Tuberculose
de plaats in te nemen van wij
len H. M. de Koningin-moeder,
die van de oprichting der ver
eeniging af haar beschermvrou
we is geweest.
Toen gisteravond de huishoudster
van den heer W. v. Bodegraven te
Ouderkerk a. d. Amstel thuiskwam,
hoorde zij op de bovenverdieping een
verdacht gestommel en toen zij de trap
op wilde gaan kwam er een man te
voorschijn, die haar met een revolver
dreigde en daarna door het open raam
wegvluchtte. In de haast nam hij een
verkeerde fiets mee en liet zijn pet
achter.
Op het gegil van de huishoudster
kwamen de buren toeloopen, onder wie
zich een rijksveldwachter bevond, die
den dief achtervolgde. Deze was inmid
dels op de fiets den Middenpolder inge
reden en verdween in de duisternis. De
man had in het huis alles overhoop ge
haald, doch slechts een klein bedrag aan
huishoudgeld meegenomen
MOTOR IN EEN KANAAL.
Bestuurder verdronken
Gisteravond werd door een paar voorbij
gangers aan den kant van het Molenwijk
kanaal te Annen (Dr.) een motorfiets
vonden. De motorfiets lag zoodanig, dat
men een ongeluk vreesde. Inderdaad haal
de men na eenigen tijd dreggen het lijk op
van een 37-jarigen man, R. Zeephat uit
Veendam. De oorzaak van het ongeval is
onbekend. De man laat een vrouw en een
paar kinderen achter.
EERSTE KAMER OPGEROEPEN.
Op Dinsdag 30 Oct.
De Eerste Kamer is bijeengeroepen tegen
Dinsdag 30 October te 20.30, alsdan zal in
de afdeelingen worden onderzocht de wets
ontwerpen tot het aangaan van geldleenin-
gen ten laste van Nederlandsch-Indië en tot
wijziging van het Indisch tarief, welke wets
ontwerpen zoo mogelijk den volgenden dag
te 11 uur in openbare behandeling zullen
komen.
Na deze openbare vergadering zal voorts
afdeelingsonaerzoek worden gehouden on
der meer van de wetsontwerpen inzake be
scherming van leerlingen tegen de gevolgen
van besmettelijke ziekten van personeel van
inrichtingen van onderwijs en inzake verhoo
ging uitkeeringen aan oud-gepensionneerde
militairen.
Kort na het aanbreken van den dag zal
morgen het sein van vertrek gegeven worden
aan het eerste vliegtuig, dat van Mildenhall
naar Melbourne zal moeten vliegen. En 45
seconden later volgt het tweede, weer 45
seconden later het derde, enz., zoodat binnen
een kwartier alle deelnemers in de lucht
kunnen zijn.
En dan, om ongeveer kwart voor zeven
morgenvroeg, zal de race zijn begonnen.
Dan zal iedereen met spanning uitkijken
naar de verrichtingen van de 20 vliegtui
gen en 'bemanningen, die vele moeilijkheden
zullen moeten overwinnen, voordat Mel
bourne in het zicht komt.
Zooals men weet, wordt er een snelheids
race en een handicap-race gehouden, voor
welke onderdeden groote prijzen zijn be
schikbaar gesteld.
Winnaar van den snelheidswedstrijd is de
vlieger, die het eerste over de eindstreep te
Melbourne vliegt. Voor den tweeden wed
strijd is een handicapformule opgesteld,
waarmede de handicaptijd wordt uitge
rekend van elk toestel. Wie het minste aantal
vlieguren overhoudt na aftrek der handicap
uren, is winnaar van den „handicap"-wed-
strijd. De zuivere vlieguren worden in aan
merking genomen en niet de reistijd. De ge-
iieele reis moet alleen binnen 16 dager, zijn
volbracht. Binnen dezen termijn kunnen de
deelnemers aan de „handicaprace" b.v betei
weer afwachten, zonder daardoor hun winst
kans te verkleinen. Deelnemers aan den snel
heidswedstrijd worden alleen gecontroleerd
te Bagdad, Allahabad, Singapore, Darwin,
Charleville en Melbourne.
Voor de deelnemers aan de handicaprace
worden controlepunten op rond 800 K.M
afstand van elkaar langs den gewonen weg
naar Batavia, verder te Roepang op Timor
en nog enkele steden in Australië, opgesteld
Hoewel de route dus voor beide wedstrijden
gelijk is, zullen de deelnemers aan den snel
heidswedstrijd trachten zooveel als mogelijk
is in rechte lijn van het eene controlepunt
naar het andere te vliegen, m. a. w. zij zul
len trachten den grootcirkel te volgen. Wil
Iey Post had zich voorgenomen de rechte
lijn te trekken op 4 a 5 duizend meter hoog
te. Daarvoor heeft hij het merkwaardige pak
geconstrueerd, dat hem moest beschermen
tegen den onderdruk op die groote hoogte
Het slot van al zijn plannen is, dat hij niet
zal verschijnen. Van de plaats van vertrek,
Mildenhall in Engeland naar Bagdad is het
4000 K.M. Het is de vraag of één yliegtuig
dezen afstand kan maken zonder den ben
zinevoorraad aan te vullen. Dat alleen al
kan tot afwijking van den groot-cirkelkoers
nopen. De rechte koers loopt verder over de
Transsylvanische Alpen, de Zwarte Zee en
de bergen van Anatolië en Koerdistan. Ten
slotte heeft Turkije iederen deelnemer, die er
om gevraagd heeft, toestemming geweigerd
om over Turksch gebied te vliegen, met be
dreiging van militaire machtsmiddelen ge-
oruik te zullen maken bij schending der
souvereine rechten uspue ad sidera.
Het volgende traject voert vrijwel langs
de route van onze Indische vliegtuigen van
Bagdad naar Allahabad, maar de vliegers,
die de rechte lijn willen trekken van het der
de traject, tusschen de twee controlepunten
Allahabad en Singapore, moeten ongeveer
2000 K M. over de Golf van Bengalen af
leggen. Zelfs Clyde Pangborn, die toch den
Oceaan is overgestoken, zal zich op dit tra-
eet nog wel even bedenken. Toch zou hef
niet vreemd zijn, als een Amerikaan dezen
sprong waagde, want in Amerika vliegt men
wel meer wat men noemt, „by guess and
'by God".
Van Singapore naar Port Darwin moeten
alle deelnemers de Timorzee, 300 K M„
oversteken. Wie de reisverhalen van Kings-
ord Smith kent, weet, hoe het daar kan spo-
len en er is een verhaal van een jong record
vlieger, die zoo onder den indruk van de
haaien in die zee kwam, dat hij meteen ge
nezen was van zijn jachtlust op roem. Zón
der gevaren is de snelheidswedstrijd dus al
lerminst. Als het zonder ongelukken afloopt
is dat wel een groote triomf voor de techniek'
in het bizonder voor die der motoren. Want
vooral na oponthoud zal de verleiding groot
zijn dan rechten weg op te gaan en onwille
keurig zal de hand van den man, die slechts
vervuld is van de gedachte om te winnen,
naar de gasmanet dwalen om de veilige
kruissnelheid te verlaten voor een hooger
toerental.
De afstand, die gevolgen moet worden, is
ruim 18.200 K.M., maar men kan veilig
aannemen, dat er minstens een 20.000 K.M.
gevlogen moet worden, want „de rechte lij n"
zal niemand kunnen volgen.
Onze Postjager, de Engelsche Cornets, de
Uiver en nog enkele andere toestellen hebben
een kruissnelheid, die boven de 300 K.M.
ligt, zoodat men voor deze machines op ruim
70 vlieguren moet rekenen. Bedenkt men
dan, dat de piloten ook des nachts gaan vlie
gen, dat ze natuurlijk bij het landen, tanken
en starten onderweg per dag een paar uur
verliezen, dan zou het mogelijk zijn, dat de
winnaar reeds na 3K dag in Melbourne zou
aankomen. Maar dan moet alles meeloopen,
het weer, het vlug tanken, geen motorpanne,
enz.
Maar zoo gaat het vast niet! Theoretisch
zou het volgende mogelijk zijn:
Vertrek Mildenhall Zaterdagmorgen, aan
komst te Bagdad Zaterdagavond; als het
weer niet al te slecht is door naar Karatsji.
aankomst Zondag in den vroegen ochtend
of, wat de Cornets betreft, door rechtstreeks
naar Allahabad, aankomst Zondagmiddag
vroeg, Zondagmiddag over de golf van
Bengalen, omstreeks zonsondergang boven
Malakka en als de regen dan niet al te on
barmhartig is, Zondagavond door naar Sin
gapore. Dan in den nacht op Java aan. Te
Singpore moet, zooals bekend, zoolang ge
wacht worden tot de verschillen in de tijden
van vertrek zijn geneuetraliseerd. De vlieget
die hier het eerst vertrekken mag, zal, als in
de werkelijkheid alles zoo vlot verloopt als
op papier, een nachtvlucht naar Batavia
maken en daar Maandagmorgen aankomen.
De avond kan hem boven de Timorzee ver
rassen, den nacht zal hij over Australië
doorbrengen, opdat de Dinsdag hem de
glorieuze aankomst te Melbourne brengen
zal, dat voor hem niet meer, maar ook niet
minder beteekenis zal hebben dan de naam
van een hotel, met een bad en een bed, waar
van het dek is opengeslagen.
Zoo kan het, maarzoo zal het wel
niet gaan. En zoo zullen Parmentier en de
zijnen en Geysendorffer met zijn makkers
het zeker niet doen. Want wel kunnen deze
knapen vliegen, wel zijn hun machines tot
veel in staat, wel zijn zij werkelijke concur
renten voor de anderen, wel hebben zij „carte
blanche", maar voor hen geldt het nog al
tijd: safety first. Dat is het K.L.M.-devies,
dat is ons Nederlandsch devies!
Gisteravond is er geloot om de volgorde
van het vertrek vast te stellen. De uitslag
daarvan was:
1. Mollison D. H. Cornet nr. 63
2. Col. Turner Boeing nr. 5
3. Fitzmaurice Bellanca nr. 29
4 Waller D. H. Cornet nr. 19
5. Geysendorffer Postjager nr. 6
6. N'evilleStack Airspeed nr. 58
1Scott D. H. Cornet nr. 34
8. Parmentier Ulver nr. 44
9. MissCochran Granville nr. 46
10. JohnWright Lambert nr. 33
11. Davies Fairy III nr. 15
12. Gilman Fairey Fox nr. 62
13. Mi!Ier Lockhead nr. 36
14. Hewitt D. H Dragon nr. 60
15. Parer Fairey Fon nr. 35
16. M. Hansen Desouter nr. 7
17. Brook Miles Falcon nr. 31
18. M. Gregor Miles Hawk nr. 2
19. G. Shaw Klemm nr. 47
20. Naish Airspeed nr. 14
21. Melrose D. H. Moth nr. 16
Wij hebben hierboven reeds een schema ge
geven van de race, hoè die zou kunnen ver-
loopen. Maar wij zeiden reeds, dat het zoo
zou kunnen, maar zoo niet zal gaan.
Thans vragen wij aan onze lezers, hoe de
wedstrijd dan wel zal verloopen. Neen, wij
bedoelen niet, hoe de geheele volgorde zal
zijn, maar wij vragen enkel: hoe zal de
Postjager, hoe zal de Uiver het er af bren
gen?
Met andere woorden: welken prijs zullen
de twee Nederlandsche machinis winnen?
Voor de winnaars stellen wij drie vlieg
romans beschikbaar, n.1. twee van Viruly en
een van Veenendaal.
Inzendingen moeten ons vóór Dins-
dagmorgen 12 uur bereikt hebben, ter
wijl op de enveloppe moet staan
„Postjager—Ulver".
Correspondentie over bovenstaande kan
niet worden gevoerd. Zijn er meer dan drie
goede oplossingen, dan wordt om de drie
romans geloot.
Wij hadden gisteren eenige honderden
kartonnen vliegtuigjes laten drukken en die
voor onze lezers beschikbaar gesteld. Reeds
hedenmorgen waren alle vliegtuigjes uitge
geven, zoodat wij besloten, nogmaals eenige
honderden te drukken.
Deze kunnen nog afgehaald worden aan
ons bureau, doch men wachte niet te lang,
omdat wij morgen niet meer in staat zijn,
eventueel nogmaals een paar honderd van
deze hulpmiddeltjes te drukken.
Aan verschillende toestellen wordt nog
steeds gewerkt en er heerscht zoowel onder
de deelnemers als helpers die spanning, die
aan groote gebeurtenissen voorafgaat. Op
het oogenblik is het zacht weer en zeer ge
schikt om te starten. De wind is gunstig en
alleen het zicht zal boven Noord-Europa
niet al te best zijn. De vooruitzichten doen
verwachten, dat de huidige weergesteldheid
zich wel eenigen tijd zal handhaven, zoodat
vermoedelijk de deelnemers morgen in gun
stige omstandigheden zullen kunnen starten
Blijkens mededeelingen van de Engelsche
administratie staat het vliegveld Mildenhall
ook gedurende de nachturen in onafgebro
ken telegrafische verbinding met Londen
Voor het zenden van telegrammen met groe
ten, gelukwenschen en dergelijke aan de al
daar verblijvende vliegers bestaat derhalve
nog tot morgenochtend gelegenheid.
De Rijstvogel is op thuisreis te Cal-
cutta geland.
De Havik is op thuisreis te Budapest
geland en wordt hedenavond op Schip
hol verwacht
De Pelikaan is te Bandoeng geland.
jPcMiMciaat TUtuws
Rede „De nood der tijden''.
Dinsdagavond had in de zaal van den
heer Kossen een vergadering plaats uitgaan
de van de afd. Alkmaar van den Nieuw-Mal-
thusiaanschen Bond, waar het woord werd
gevoerd door mevr. de Haan—Zwagerman,
die voor een zeer aandachtig gehoor het on
derwerp „De nood der tijden" behandelde.
Deze eminente spreekster zette op een zeer
duidelijke wijze doel en streven van den bond
uiteen.
Vooraf had zij haar rede uitgesproken
voor de voor kort opgerichte vereeniging
voor huisvrouwen.
Hagelschade.
De boven Heemskerk de vorige week
aangerichte hagelschade aan diverse tuin-
bouwgewassen wordt ruw geschat op 7500
gulden begroot.
Waterbelangen.
De commissie tot regeling van een goe
den waterstand in de gemeenten Heemskerk,
Wijk aan Zee en Duin, Castricum en Bakkum
heeft aan de gemeenteraden een verzoek ge
richt om zoo spoedig doenlijk, nu de beken
nog droog zijn, steenen dammen in deze wa-
terkeeringen te p'.aatsen, teneinde te beletten
dat in den a.s. regentijd het water naar Uit
geest zal vloeien.
De heer J. Smit van het Haagsch Inge
nieursbureau van bouw- en waterwerken
stelt zich voor eerlang hierover aan de be
trokken instanties advies te komen geven.
Bezwaar tegen de clearingovereen-
komst.
Naar aanleiding van den inhoud van het
persgesprek van den minister van economi
sche zaken en het communiqué van de vaste
:ommissie uit de Tweede Kamer, betreffende
iet nieuwe clearingsverdrag met Duitsch-
and, heeft de Vereeniging van Groothande-
aars in groenten en aardappelen voor Lan-
gendijk en omstreken een schrijven aan ge
noemden minister gericht waarin er op wordt
gewezen, dat door de wijze, waarop de
regeering een en ander heeft behandeld, het
vertrouwen onder de exporteurs in de be
scherming hunner belangen door de regec-
ring ernstig is geschokt. Zij wijst op het na
deel, dat de exporteurs door het clearings
verdrag hebben geleden, welk nadeel ten
eerste bestaat in gebrek aan handelskapitaal
en renteverlies en ten tweede het langdurige
koersrisico. Het eerste nadeel zou h.i. zijn te
ondervangen door een renteloos voorschot
door den Nederlandschen staat op de mar
ien op Sonderkonto en Zwischenkonto en
et tweede door den koers te garandeeren,
ien de exporteurs naar alle waarschijnlijk-
eid bij niet-afsluiting van het verdrag zou
den hebben gekregen. Bovendien zou de re
geering de garantie moeten geven, dat de be
dragen op Sonderkonto en Zwischenkonto in
ieder geval worden betaald. Een meer prac
tische oplossing zou zijn, indien de Neder
landsche staat nu reeds de momenteele pn"
nog te storten bedragen op het Sonderkonto
overnam tegen een bepaalden koers. Adres,
santé erkent, dat hierin voor den staat een
belangrijk risico schuilt, doch hoe grooter
dit risico is, hoe minder de regeering dit de
exporteurs mag laten dragen.
Arbeidsbemiddeling
Op 15 October j.1. stonden bij den plagt
selijken agent der arbeidsbemiddeling 29r
werkzoekenden ingeschreven.
Strooperij in den W.meerpolder
Zaterdag en Zondag waren succesvolle
dagen voor de op stroopersjacht zijnde pol
derpolitie. Binnen het gebied der gemeente
Wieringen liepen niet minder dan zes perso
nen, t.w. J. K-, j. G., J- B., J. S.. B. de V. en
J. K. een bekeuring op. Verschillende hunner
bleken in het bezit te zijn van een z.g. wild.
strik.
Maandag a.s. zal de commissaris der ko.
ningin in de provincie Noordholland zijn 4.
jaarlijksch ambtelijk bezoek aan deze ge.
meente brengen.
Een ongeluk, dat wondergoed afiiep
Onze kermis behoort weer tot het verlek
den. Ondanks het ongunstige weer is er veel
bezoek geweest. Het feest is in gepaste stem
ming gevierd.
Er heeft zich met deze zweefmolen nog een
ongeval voorgedaan, dat vrij goed is afge.
loopen. Door het breken van een ketting
slingerde de heer C. G., alhier, uit den
zweefmolen en kwam terecht eerst op een in
het N.H.-kanaal liggende schuit en vervol
gens in het kanaal.
De heer G. bekwam daarbij een snij wond
in het gelaat. Deze werd verbonden door dr.
Oterdoom, waarna G. naar huis is ge
bracht.
De gemeentelijke tuinbouwcursus is hier
aangevangen met 22 leerlingen. Als hoofd
en leeraar is aangesteld de heer T. Bosraa,
hoofd der school; tot leeraar in de practi-
sche vakken de heer C. Visser te Hem.
Voor den te houden tuinbouwcursus
vanwege de tuinbouwvereen. „De Toekomst"
hebben zich geen voldoend aantal leerlingen
aangemeld, zoodat deze, jammer genoeg,
niet kan doorgaan.
Door notaris J. P. Stuyt te Castricum
werd Donderdag in veiling gebracht een
woonhuis met bouwterrein, broeikas en erf
aan den Mallevoortsdijk, alhier, groot 5 A.
en 50 c..A Het heeft toebehoord tot de nala
tenschap van den heer G. Verduin en werd
in bod gebracht op 2920, doch opgéhew-
den.
Paarden.
Gisteren werden te Purmerend korte-
baandraverijen gehouden. Ingeschreven
waren 31 paarden, waarvan 26 opkwa
men.
De uitslag was:
1. Weidlooper (eig. Sormani, ber. J. de
Vlieger), Rijswijk.
2. Betty Worthy (eig. en ber. S. v. d.
Oort), Haarlemmermeer.
3. Uniform (eig. J. Borst, ber. N. v.
Leeuwen), Bakkum.
4. Quita (eig. en b.r J. v. Leeuwen Jr.I,
Heemstede.
Wandelen.
De Turnlustleden, die aan de j.1. Zon
dag gehouden N. W. U. 30 K.M. marsch
deelnamen, hebben toen hun prijs, be
staande uit egn mooi uitgevoerd kruisje,
nog niet in ontvangst kunnen nemen.
Inmiddels zijn de kruisjes ontvangen en
zij kunnen door de leden, die daarvoor
nog in aanmerking komen, worden af
gehaald bij N. Bakker, Landstraat 50.
Dit geldt natuurlijk alleen voor diege
nen, die 50 ets. extra voor de N. W. U-
marsch hebben betaald.
Voetbal.
den wedstrijd Zwitserland-
Nederland zijn een tweetal oefenwed
strijden vastgesteld en wel op Woens
dag 24 October des middags te half drie
op het Sparta-terrein te Rotterdam tus
schen een voorloopig Ned. A.-elftal en
een vertegenwoordigend amateur-elftal
^an ~.en'raa' Hongarije en op Donder-
dag^o October des avonds acht uur
net Stadion te Amsterdam tusschen een
voorloopig Ned. B-elftal en hetzelfde
vert. amateur-elftal van Centraal Hon
garije.
de Keuze Commissie van den
B. zijn daarvoor de volgende
elftallen samengesteld:
Vnoriopirffl Ned. A.-elftal.
Halle (Go Ahead) doel.
\t C^r: Van Diepenbeek (Ajax) etl
Van Run (P.S.V.) 1
Midden: Bas Paauwe (Feijenoord).
Anderiessen (Ajax) en Van Heel (Feijen*
oord).
Voor: Wel (Unitas), Vente (Neptunus).