DAGBLAD VOOR ALKMAAR EN OMSTREKEN. DE LUCHTRACE LONDEN-MELBOURNE. Scott wint de snelheidsrace. De Uiver zoekt Melbourne Overal enorm enthousiasme, leder leefde mee. Om en bij Mildenh"1" Midden in de spanning. DE UIVER TWEEDE? No. 250 136e Jaargang Vóór de groote race. ALKMAARSCHH COURANT. Deze Courant wordt ELKEN AVOND, behalve Zon en Feestdagen, uitgegeven. Abonnementsprijs per 3 maanden bij vooruitbetaling voor Alkmaar 2. franco door het geheele Rijk 2.50. Losse nummers 5 cents. PRIJS PER GEWONE ADVERTENTIEN: Van 15 regels 1.25, elke regel meer 0.25, groote contracten rabat. Groote letters naar plaatsruimte. Brieven franco aan de N. V. Boek- en Handelsdruk kerij v h. HERMS. COSTER ZOON, Voordam C 9, postgiro 37060. Telef. 3, redactie 33. Dit nummer bestaat uit drie bladen. Directeur: C. KRAK. Dinsdag 23 October 1934 Hoofdredacteur: Tj. N. ADEMA. Van onzen Londenschen correspondent. Mildenhall, zijn geroezemoes, zijn waken de uren, zijn koortsige voorbereiding behoo rend tot het verleden. Het vliegveld is terug gegeven aan zijn vliegende militairen en alle belangstelling en alle spanning gaan uit naar ver gebied, naar tropisch gebied, waar öe meest voortvarende deelnemers reeds zijn aangekomen. De verbeelding ziet hen voortschieten met groote vaart, de drie voorsten: de Cornet van Black en Scott, onze Uiver, onze Pander. De machine, die zijn dagelijksch werk wat versnelt tusschen de twee toestellen, die vóór alles de snelheid willen dienen, het v&orste meer, ja veel meer dan de Nederlanders afhankelijk van de for tuin. Deze werkelijkheid van het oogenblik, weerspiegelt in onze levendige verbeelding machines, die Zaterdagochtend nog ir Engeland waren en die Zondagochtend* hun weg nemen door tropische lucht vertelt met nadruk van den enormen vooruitgang der aviatiek. Een Nederlander in den vreem de ontdekt, dat zijn nationaal gevoel door lange scheiding van zijn vaderland niets aan kracht en diepte heeft verloren. Hij betrapt zich op het verlangen dat de voortschietende Engelschman in zijn Cornet, een „freak"- machine zonder commercieele waarde, spc ciaal gemaakt voor deze race, met enorme voordeelen van snelheid en reikwijdte, straks in Singapore wat onzacht neer zal komen en een paar dagen noodig zal hebben om weer oo orde te komen; onzacht maar natuurlij): niet zwaar dat de koene kerels ook maar een schrammetje letsel zouden kunnen opdoen De patriottische Nederlander wil alleen dat de nuttige degelijkheid van de „Uiver" en de onvergelijkelijke kunde van de bemanning het zullen winnen van de stomme fortuin Indien de Nederlandsche machine de stomme fortuin vertegenwoordigde en de En gelsche de degelijkheid en de leunde in ver eeniging dan zoo onredelijk is deze schoone maar zoo vaak perverse vaderlands liefde zou het met hart en ziel de overwin- ning wenschen van de stomme fortuin. Hij weet, dat de K L M alleen aan deze vlucht mee doet om aan de wereld te doen beseffen hoe snel en veilig en geriefelijk zij als geen andere luchtvaartondernemingen in Europa passagiers kan vervoeren van het uiteinde van een werelddeel naar het uit einde van een ander. Maar als deze demon stratie samen kan gaan met het winnen van deze historische wedvlucht, dan zal de zalig heid ons vaderlandseh hart doortrillen. Het zijn Zondagochtend-gedachten, ge wekt door de radio-inlichtingen van Hilver sum, waarop onze ontvanger den ganschen dag staat ingestemd. Daags voor het vertrek. Maar laten wij nog een oogenblik terug gaan, terug naar den vooravond van het ver trek, toen wij met die bewonderende geest drift, die ons gemoed zoo graag geeft en ons in onze lange journalistieke loopbaan altijd heeft gehinderd (een journalist moet koel zijn), van de Uiver naar de Pander en van de Pander naar de Uiver gingen en weinig aandacht over hadden voor de Co- mets en de Airspeeds der Britten, of voor de Amerikaansche Granville aeroplane van cte beauty-specialist-vliegster Miss Cochran ot voor de Boeing Transport van den Ameri- kaanschen vlieger-leeuwentemmer Roscoe Turner. Daar in die reusachtige loods waar de Nederlandsche toestellen waren onderge bracht aan den vooravond van het vertrek, mannen, die door hun gaven en wilskracht de luchtvaart van een van de kleinste landen tot een voorbeeld hebben gemaakt voor de gansch wereld. Het zou moeilijk zijn te zeg gen wie van de twee het sterkst tegen wed vluchten van dezen en anderen aard gekant is. Fokker heeft den naam van zijn toestel len er niet aan willen wagen. Hij was hier alleen om Britsche luchtvaartfirma s te over tuigen van de voortreffelijkheid van zijn nieuw handelsartikel, de Douglas. En Pies- man was slechts gekomen om zoo noodig nog eens zijn mannen op het hart te drukken, dat de race voor hen slechts een zaak van dagelijksch werk was, het vervoer van drie betalende passagiers en 25.000 gefrankeer de brieven naar Australië. Deze vrachten dekken de bedrijfskosten naar Melbourne „En hoe voelt u zich nu wel aan den voor avond van de groote gebeurtenis", vroegen wij aan Moll. En Moll kon slechts ant woorden, dat geen bijzondere gevoelens hem beroerden, dat de reis van de Uiver deel was van de routine van zijn beroep en dat gek kigheid en opwinding in het Nederlandsche kamp niet konden en niet mochten bestaan Het Engelsche publiek moest uiteraard ook het verschil in stemming en atmosfeer in het Nederlandsche kamp en in dat van c'e Britten en Amerikanen.opvallen. Aan den eenen kant kalme onaandoenlijkheid en pa raatheid (dagen voor den vertrekdag)aan den anderen kant koortsachtige werkzaam heid en opgewondenheid tot het laatste nip pertje. De Prins van Wales, die Vrijdagmid dag plotseling naar Mildenhall was komen vliegen, bracht er het grootste deel van zijn tijd in en om de Nederlandsche machines door. Hij vertoefde bijna een half uur in de cabine van de Uiver en liet zich door Ples- man en Parmentier over alles voorlichten; en geruimen tijd zat de Prins er in de cock pit (hij heeft verstand van cock-pits) genoeg lijk met de twee genoemde mannen te keuve len. De Pander kreeg eenzelfde prinselijke onderscheiding. En wij kunnen u verzekeren al hebben de Engelsche bladen verzuimd de woorden van den Prins weer te geven dat Z. K. H. het Pandertoestel het technisch best gebouwde en toegeruste toestel van alle race-toestellen op het terrein noemde. En wat later op den middag, toen de scheme ring al begon in te treden, gingen ook de Koning en de Koningin naar onze Uiver, be wonderden zij het cabie-interieur en drukten zij de handen der bemanning, haar een ge lukkige reis naar Melbourne toewenschend De lange nacht. En kort daarop, toen de avondi viel, gingen de groote schuifdeuren van ae loods in be weging om den toegang tot den ochtend af te sluiten De Nederlandsche en Amerikaan sche machines, die in dezelfde loods waren ondergebracht, gingen overnachten. Maar hoewel machines en oemanning van de Ne derlandsche machines de verkwikkende rust genoten, noodig voor het hachelijk werk van den volgenden dag, bleef het vertier bij de Amerikanen voortduren tor den priller och tend toe. Een der Engelsche ocenemers. die te laat was aangekomen om aan den handi cap-wedstrijd deel te nemen, waarvoor geen olaats meer was in hangar wtlke aan den vooravond van den start nog tennaasienbij uit elkaar lag. werd in den loop van den iaatsten nacht gereed gtmaakt voor meedoen aan den snelheidswedstrijd waarin ze geen kans kon hebben. Die machine, een Fairey Fox, met haar nijvere bemanning en htioers er om heen, druk aan het zagen, verstellen en span nen, zal lang in onze herinnering blijven ais een fantastisch beeld van desperaten onder nemingszin In den donkeren nacht, slecnts vagelijk doortrokken van het Letse licht van een mistige maan en met luttele wenkende sterren, stond daar tot een half uur voor het vertrek toe deze machine der avontuurlijke luchtzwervers, beschenen door de koplampen van een automobiel, een grijs-witte nachtuil met woelige mannen in witte overalls er op, er onder, er omheen. Men wist dat deze geestdriftige luchtbestormers hun laatste hebben en houtn hadden verkocht om hun En allen, die moed en dun en nijverheid van dit ploegie in den nacht der groote afwach ting hadden bewonderd moeten diepe vreug de en voldoening hebben gevoeld, toen de machine zoo waar op tijd en tt.omfantelijk op het vastgestelde uur de lucht naar Australië koos Vele beelden doemen op bij Ie herinne ring aan dien wonderlijken nacht van Mi'den- hall toen de lichten bieven schijnen door de kieren van de deuren van de Engelsche Inrvk «aar Com.1» «Ir» maal de h*p Ta„ Groot Biitannie) den ganschen nacht doo' aan proeven en inspectie bleven onderwo, pen, toen de perstent naehtlogies werd' voor uitgeputte reporters, die zich over tafels en stoelen hadden uitgestrekt in de ^eriefe'iikste slaapkluwens. die men had kunnen bedenken waar de tweede pnoot van de Amerikaansché Boeing m plaats van te gaan slauen »iin lintkaart had uitgestrekt over den grond in cp zijn buik liggend zich zoo goed als' het g:ng de markante ounten van de route in het rtoofd prentte. De man iag er ijverig te stu deer en. maai met wat tantasie kon men hem in deze nouaing de lucht zien Invaren van Milcenhall naar Athene, van Athene naar Bagdad, over zeeen en bergen en dalen. Fen ander lichtbaken in de duisternis van den aI r.al restauri^tent van de Royal Aero Club, waar officieele menscher en journalisten den vroegen ochtend afwachtten met rook en bier en gebakken eieren De drukte. Mildenhall, eens een onbekend oord had geen bedden en voedsel genoeg voor alie belangstellenden, wier rijen waren gedikt naarmate de week was gevorderd. Newmar- ket, Cambndge en kleinere plaatsen in de om- keek"^ H3re" PmPV0)' ,Waar men ook ">nd- Keex m den nacht van Vrijdag on Zatcrdae- verteeiich(!mStrekt<> zag men in de verte lichten van naderende auto's als rijen voortgaande glimwormen. De dui- verfrpt hadden' voorg-noroen bij het f aanwezig te zijn en uit vrees zich te rafiaL°P a VUldtn al,e "pubs" en restaurants in wijden omtrek. Toen wii s avonds voor het vertrek naar Cambridge wr«w&tfaan ilm den inwendigen mensch te rsterken, raakten wij in een restaurant daar tl op^wekten studenten, die als Djjkbaar ieder ander de mare van de voor trcLelijkheid der Nedeilandsche deelnemers hadden verromen, die oneer elkaar niet bereid waren weddenschappen tegen Uiver of Pan der aan te nemen en die met de levendigheid ,hlin. ,aren' geholpen door het effec? van hun tafelwijnen, om strijd betuigden dat hun jonaste ideaal was met de K L M naar Aus tralië te vingen en die reeds hadden uibe- maak. dat de Nederlandsche machines "de vlucht zouden winnen Hun bewonderina voor onze toestellen was warm en echt °n zij wisten niet dat zij er uiting aan gaven in het gezelschap van een Nederlander. T De start. Toen dan eindelijk, daagde het in 't Oosten Ie vijf uur watrn de deuren van de hangar waar de Nederlanders waren, opengeschoven en te halt zes stond de Pander buiten proef te draaien meLeen helder wit licht op zijn staart en de glene en tocde navigafielichten op de vleug el toppen. Spoedig daarop was ook de Uiver buiten En overeenkomstig de houding welke de Nederlanders van den aanvang af hadden aangenomen, stonden de berae macnines een half Lur voor het vertrek gereed op de startlijn, langs voordat andere machines in zicht waren. De lezer zal ongetwijield van de bijzonder heden van het staiten. dat niets te wenschen overliet, volledig zijn ingelicht. Als cevolg van een verkeerden start van een der Comels en het uitvallen van een andere machine was de Pander de derde in plaats van de vijfde en de Uiver de zesde in plaats van de achtste starter. Er ging een geruisch van bewondering door de tienduizenden toe schouwers die zich aan weerszijden van de s.arfbaan hadden opgesteld toen de Uiver verreweg de grootste en de zwaarste machine' met een gratie en een lichtheid die aan een veer deed denken, loskwam van den grond veel sneller dart aLe voorgaande kleinere machines het hadaen gedaan D start van den Pander was ook schitterend. En binnen zesf en minu'en waren re 20 delnemers weg- geweken in de koele parelmoeren tinten van een zuidelijkvn h'mel De eerste machine ver trok toen de zon aan de kim verrees en de laatste toen zij halverwege over den horizon was gerezen. De natuur had voor een deco ratief effect gezorgd, zulk een grootsch ge beuren waardig. De luisterrijke stralen van den dageraad hadden de oostelijke lucht in ren .varmen gloed gezet en de stralen volg den bij wijze van groet de vertrekkende ma chines en belichtten haar staarien flanken en vleugels. En toen kwam de anti-climax na spannen den slapeloozen nacht voor allen die vroege uren en afstanden hadden getrotseerd Auto's hadden drie uur noodig om uit de autoparken te komen en nog eens twee uur om den tien mijlenlanger w-g van Mildenhall naai New maiket of Camoridge af te leggen. Eerst daama konden zij er vaart achter zetten om de inzittenden naai hun huizen en bedden te orengen. Als winnaar van de groote LonJen -Melbourne-race is Scott met zijn Cornet heden morgen 5.55 uur A. T. te Mel bourne geland. Een groote menigte was op het vliegveld aanwezig, die, toen Scotte uit het toestel stapte, in een enthousiast ge juich losbarste. De vliegers werden bloemen aangeboden. Scott heeft de 15.000 K.M. afgelegd ia 71 uur 5 min., waarmee alle bestaan de records voor vluchten naar Australië geslagen zijn. Scott maakte tusschenlan- dingen te Bagdad, Karachi, Allahabad, Singapore, Port Darwin en Charleville. Scott, de winnaar van de Snelheidsrace. Na de berichten uit Port Darwin, dat Scott motorpech had gehad was de spanning over het verdere verloop van zijn vlucht nog ge stegen. Na zijn landing te Charleville was de hoop, dat de beide Engelsche vliegers erin zouden slagen de race te winnen, weer geste gen. Het vliegterrein was bij aankomst van de Cornet geheel afgezet en eerst toen het toestel was ge'and werden de autoriteiten toegela ten De eerste, die de vliegers gelukwenschte met hun succes was de Nieuw-Zeelandsche aviatrice Jeanne Batten. De officieele tijd waarop de landing ge schiedde was te 5.54 Dinsdagochtend A.T. Groot, grooter nog dan de vorige dagen, was de belangstelling voor de vlucht van onze Douglas, de Uiver. Want iedereen weet, dat deze een prachtige kans maakte, om tweede te worden in de snelheidsrace en dan was het toestel teze'fder tijd vrijwel zeker nummer één in de handicap-race. De belangstelling groeide met de minuut. Den gehee'.en morgen verdrongen de men- schen zich voor de ramen van ons bureau, om de Uiver te „volgen" en onze telefoon heeft geen minuut stil gestaan. Telkens en telkens weer werd de vraag gesteld: Is de Uiver er al En even zoo vaak antwoordde wij: Nog niet! Tegen 12 uur werd het nog drukker, want nu kon het toch wel eens gauw zoo ver zijn, dat geheel Nederland juichen kon. Maar ziet, daar kwam het bericht binnen, dat de Douglas om 10.05 A T. van Charle ville vertrokken was. Dat beteekende dus, dat Parmentier nog minstens 3 uur moesl vliegen. Dus zou de Uiver ongeveer 1 uur in Melbourne kunnen aankomen. En intusschen werd maar niets van de Boeing gehoord, het snelle Amerikaansche vliegtuig Ja toch! Want toen Parmentier in Charle ville landde, startte de Boeing op hetzelfde moment van Port Darwin en was dus op dat oogenblik 1500 K.M achtei de Uiver. De kans van de Uiver was dus wel groot, maar alles bleef onzeker, omdat de Boeing niets van zich liet hooren. Waar zijn de twee vliegtuigen? Waar zijn Parmentier en Turner, de twee concurren ten? Niemand weet het. En de spanning wordt grooter. Wij rekenen opnieuw uit, hoe laat de Uiver in Melbourne kan zijn. En wij knobbelen op nieuw, welk een snelheid de Boeing zou moe ten hebben, om Parmentier nog te kunnen passeeren. 't Lijkt niet mogelijk, maar En gerust zijn wij niet. Een juichkreet ligt op onze lippen en wij moeten zwijgen. En voor ons bureau moet men ook zwijgen. Er komt hoogspanning. De temperatuur schijnt te stijgen tot een hoogte, als zijn wij in de tropische landen. Alles staat klaar, om het prettige nieuws bekend te maken. Vlaggen liggen klaar, om uit te hangen ter eere van vier rasechte Ne derlanders, die een prestatie leverden, nog grootscher dan die van Scott. Want het is slechts een gewoon verkeers- toestel, dat ergens in de buurt van Melbour ne vliegt, een machine met zeven menschen en 200 K G. post aan boord, en geen speciale race-machine, geen vliegende benzine-tank Nog steeds komt er geen bericht over de Uiver en de Boeing. Waar zijn ze? Daar komt om 4 uur een bericht: De Uiver is de richting zoek geraakt en vraagt om peilingen. Het vliegtuig is vlak bij Melbourne. Alkmaar juicht meel Onder alle bedrijven door zagen wij nog gelegenheid om een klein plannetje uit te werken. Ziende, hoe de belangstelling in Alkmaar steeds groeide, wetende, hoe onze bevolking meeleefde met de kranige bemanning van de Uiver, meenden wij, dat de vlaggen uit moes ten. De vlaggen uitl Zoo begonnen wij ons bulletin, nadat wij den burgemeester om diens medewerxing hadden gevraagd (een medewerking, die zeer spontaan werd toegezegd). De vlaggen uit! Dat was ons verzoek tot de geheele bur gerij en wij waren er van overiuigd, dat het verzoek niet tevergeefs zou zijn. De vlaggen uit! En hoog op den torentrans van den Waag- toren staan twee wachters, die op ons teeken de driekleur van den toren zullen laten wap peren. Zij wachten en kijken uit, alsmaar in de richting van ons bureau. De vlaggen uit! Voor ons ligt een lijstje van telefoonnum mers, die wij moeten aanvragen, als het groote bericht is binnengekomen. De vlaggen uit! Op zolders liggen de nationale vlaggen gereed; in de huiskamers staat iedereen vlak bij de telefoon; op straat kijkt men naar den Waagtoren en de Alkm. Courant, waar nog steeds geen „vlag-bulletin", vermeldende de aankomst, hangt. Spanning heerscht er onder de menigte; spanning heerscht er op de bureaux, in de huiskamer, op de redactie-bureaux. Onze fotograaf staat gereed, om een kiek te maken van juichend Alkmaar. Wij zijn klaar, om het nieuws Alkmaar- kundig te maken. Weer ratelt de telefoonNog geen nieuws Het publiek verdringt zich voor onze ra men en belegert als 't ware het gebouw. Het werk wordt in den steek gelaten, kinderen verzuimen de school; alles wacht op het laat ste bericht van de Uiver. Een fiets wordt gekraakt, maar 't hindert vandaag niet.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1934 | | pagina 1