£aatste betichten
!fotm*iieuws
föucqedijke Statui
Stad en Om
Alkmaar leeft mee.
Thea Rasche vertelt I
Nog een hulde uit Duitschland,
dan tevens de benzine-voorraad in orde zal
zijn.
Om 10 uur gisteravond nog niet
weg.
's Was merkwaardig, hoe het publiek vest
gehouden werd op het Waagplein. Niemand
kon wegkomen, niemand durfde vertrekken
want ieder was bang, om ook maar iefs te
missen.
't Werd later en over de Uiver werd maar
niets bekend. Totdat tegen 11 uur ongeveer
een telegram meldde, dat Turner met de
Boeing om 9.40 uur A.T was gestart van
Charleville. En even voor 12 uur midder
nacht kwam het bericht, dat de Uiver nog
niet gestart was.
Toen besloten wij, om onze „uitzend mg
stop te zetten. Natuurlijk bleven wij zelf ac
tief, maar niemand kon op dat oogenblik
ook maar bij benadering uitrekenen, hoe iaat
het bericht over de start en de aankomst van
de Uiver zou kunnen binnen komen.
Het publiek vertrok en wij.wachtten.
De moeilijkheden met de Uiver,
Tegen elf uur A.T. gisteravond was de
bevofking van Albury in een razend tempo
aan het graven voor het bevrijden van ne^
toestel van Parmentier.
Volgens uit Albury ontvangen berichten .s
de Uiver om kwart over twaalven A T. naar
Melbourne vertrokken.
Moeilijkheden van de Boeini;
Transport.
De Boeing Transpor met de Amerikanen
Roscoe Turner en Pangborne hebben, naar
verluidt, op het laatste traject met motorpech
te kampen gehad, waardoor zij gedwongen
zouden zijn gewest te Bourke te dalen.
De Uiver om 1 uur 12 N. T.
aangekomen. De bemanning
geridderd.
De Douglas D.C. 2 „Uiver" is
om 1 uur 12 na middernacht Ned.
Tijd op het vliegveld van Melbour
ne aangekomen.
Op het aerodroom was o.m. aan
wezig de consul der Nederlanden,
de her F. H. Wright, die in opdracht
der regeering mededeelde, dat het
H.M. de Koningin behaagd had alle
vier leden der bemanning te benoe
men tot Rider in de Orde van Oran
je Nassau.
De „Uiver" is dus 9C uren en 22
minuten na het vertrek van Milden-
hall op zijn bestemming aangeko
men.
Melbourne in aiwachting van
de Uiver.
Nadat Maandag 30.000 enthousiasten,
getuigen waren geweest van de behouden
aankomst van de Britsche vliegers Scott en
Campbell Black, die intusschen voor het
eerst na drie dagen weer van een behoorlij
ken rust konden genieten, bestond groote
twijfel omtrent de aankomst en vooral het
tijdstip van aankomst der beide volgende
mededingers.
De Uiver was op 160 mijl van Melboursc
of> modderigen bodem terecht gekomen, ter
wijl de Amerikanen Roscoe Turner en Pang
borne wegens een motordefect te Bourke, d.i.
op 275 mijlen ten Zuiden van Charleville
moesten dalen. Zij waren om 9 uur 40 A.T.
van Charleville vertrokken.
De Uiver was om kwart over twaalven
A.T. van Albury vertrokken en minder dan
een uur later streek de Uiver met Parmentier
en Moll op het vliegveld van Melbourne
Het was toen 1 uur A.T.
Opnieuw was de belangstelling op het
vliegveld enorm. Er moest vrij baan worden
gemaakt voor de officieele personen, die de
bemanning en de passagiers van de Douglas
geluk wilden wenschen met hun schitterende
prestatie op het zoo moeilijke traject, gedu
rende het welk zij zich voortdurend indach
tig zijn geweest aan het devies der K.L.M.
„safety first".
Onder daverend gejuich deelde de Neder-
landsche consul te Melbourne de leden der
bemanning van de Uiver, de heeren Koene
Dirk Parmentier, gezagvoerder, Jan Johan-
nes Moll, eerste officier, Bouwe Prins, werk
tuigkundige en Cornelis van Brugge, radio
telegrafist van de Uiver mede, dat het H.M.
de Koningin had behaagd hen allen te be
noemen tot ridder in de Orde van Oranje
Nassau.
Rondvlucht van de Uiver over
Australië en Indië.
Naar wij vernemen, ligt het in de bedoe
ling dat de Uiver na aankomst in Melbourne
een bezoek aan Sydney en Camberra brengt
Na ruim een week verblijf in Australië zal
de Douglas naar Ned. Indië terugkeeren,
waar het toestel eenigen tijd blijft om bezich
tigd te kunnen worden.
Op 12 November zal de Uiver dan uit
Medan naar Nederland vertrekken.
De Boeing geland.
Te 3.56 uur A. T., dus 2 uur en 44 minu
ten na de Douglas, is de Boeing Transport
van Turner en Banghorn op het vliegveld te
Melbourne gedaald, waarmede de Ameri
kanen als derde in ae race zijn aangekomen.
Wederom was een groote menigte op het
vliegveld aanwezig en werden de Ameri
kanen hartelijk ontvangen.
Al hebben Moll en Parmentier door de
pech, die hun kort voor het einde trof, een
betreurenswaardig oponthoud gehad, niette
min hebben zij de afstand Engeland Zuid-
Australië in een voor een verkeersvliegtuig
met post en passagiers wonderbaarlijk kor
ten tijd afgelgd. Tusschen den start Zater
dag-ochtend van het Engelsche vliegveld
Mildenhall en hun aankomst op Melbourne
verliep een tijdsduur van 90 uur 24 min. en
6 sec.
Waller naar Port Darwin.
De Cornet van Waller is om 7.55 u. plaat
selijke tijd te Koepang geland en om 8.52
weer gestart met bestemming knaar Port
Darwin.
Gelukwensch van den gouver
neur-generaal.
De gouverneur-generaal van Ned.-Indië
seinde aan de bemannig van de Uiver: „Har
telijk gelukwenscht. Hulde voor uw presta
ties, w.g. de Jonge Gouverneur gen,"
1 Gelukwensch uit Ned, Indië
De voorzitter van de Volksraad in N.0.1
seinde aan de bemanning van de Uiver
Hartelijk gelukgewenscht met schitterende
prestatie en welverdiende Kon. onderschei
ding. Uw merkwaardige vlucht is hier te
lande met geestdrift en spanning gevolgd
Men is begonnen aan de voorbereiding van
een grootsche huldiging, welke men op
Nov. a.s. den Uiver-bemanning hoopt
brengen tijdens hun verblijf in Ned. Indië op
den terugweg.
Bandoeng in feestroes
Het bericht van de aankomst van de Uiver
te Melbourne bereikte de bemanning van het
K.L.M.-vliegtuig de Kwartel, toen zij op
het punt stond een retourvlucht naar Neder
land te beginnen op het vliegveld Tjililitan
De gezagvoerder van de Kwartel uitte zijn
vreugde over de prestatie door boven de stad
een soort stunt uit te voeren. De geheeie
stad leefde mee met de gebeurtenis. Overal
zijn de vlaggen uitgestoken.
Geen eerste in de handicap
race?
Hoewel men nog daaromtrent geen zeker
heid kan geven vernamen wij van de zijde
der K.L.M., dat de kans op den eersten prijs
voor de Uiver in de handicaprace als verlo-
ren beschouwd meet worden.
Gisteren reeds was Parmentier bedenkelijk
dicht het voor de Douglas maximum gestel
de uren genaderd en door de pech te Albury
heeft hij dit sterk overschreden.
Een stroom van telegrammen
bij de K.L.M.
Hedenochtend was de drukte op de bu
reaux van de K.L.M. en in de omgeving van
den Hofweg te Den Haag nog buitengewoon.
De publieke belangstelling, hoewel minder
dan vannacht toen de spanning haar hoogte
punt bereikte, was toch nog steeds aanzien
lijk. Bij de directie van de K.L.M. was het
een gaan en komen van bezoekers die hun
gelukwenschen kwamen aanbieden. Een
stroom van telegrammen kwam in den loop
van den ochtend binnen. Een van de eersten,
die van zijn belangstelling deed blijken was
de minister-president dr. H. Colijn, die na
het ontvangen van het bericht van de behou
den aankomst in Melbourne het volgende
aan Parmentier seinde: „Vol bewondering
voor schitterende prestatie bied ik U en ver
dere bemanning mijn hartelijke gelukwen
schen aan met geslaagde overkomst en met
uw aller benoeming tot ridder Oranje Nas-
sau-orde". w.g. Colijn.
Ook de minister van binnenlandsche za
ken, mr. de Wilde, zond telegrafische geluk
wenschen.
Parmentier seint uit Melbourne.
Bij de K.L.M. is hedenochtend het volgen
de telegram van Parmentier uit Melbourne
ontvangen: Tengevolge van voortdurenden
regen was het zeer moeilijk de renbaan van
Albury te verlaten. Ik moest daarom alles
achterlaten, teneinde het opstijgen mogelijk
te maken en ben behouden in Melbourne
aangekomen, alleen met Moll bij mij. De
overige leden der bemanning, de passagiers
en de post volgen per auto. Het Douglas-
vliegtuig, de Cyclone-motoren en de geheeie
uitrusting bevinden zich nog steeds in zeer
goeden toestand, dank zij de uitmuntende
organisatie der K.L.M.
ik werd hier geestdriftig ontvangen door
Sir Mc. Pierson Robertson en vele overige
personen. Ik dank U zeer voor de telegram
men en bloemen en wij zijn zeer erkentelijk
voor de onderscheiding, welke verleend werd.
Wat men in Engeland denkt.
Onze grootste tegenstanders in de
race schijnen, aldus zegt de „Times",
zoowel in verzorging als in ervaring de
Nederlanders te zijn. Inderdaad zal het
niet noodig zijn te verklaren, dat het
merkwaardigste in deze geheeie merk
waardige geschiedenis is de verschij
ning van het Nederlandsche handels
vliegtuig. Op het eerste gezicht doet het
denken aan een gevleugeld paard, dat er
een dag is uitgebroken om tweede te
worden in The Grand National. Dit is
niet een geheel juiste vergelijking, om
dat de Nederlanders zoowel aan snel
heid als aan comfort hebben gedacht en
bereid zijn geweest eenige reserve aan
kracht en andere middelen voor veilig
heid en comfort op te offeren, om snel
heid te verkrijgen. Maar in dit land is
de vlucht van het K. L. M.- toestel naar
Australië met bewondering en verruk
king gevolgd, en het nieuws, dat zij de
moeilijkheden hebben overwonnen, wel
ke plotseling voor het doel opkwamen,
geeft de hoogste voldoening.
Tenslotte wijst de „Times" op de groo
te beteekenis van de Londen—Mel-
bourne-race voor de geschiedenis van de
luchtvaart. Het resultaat van Scott en
Black moet veel meer menschen air-
minded maken en het resultaat van de
Nederlanders moet de commercieele
luchtvaart met inbegrip van het passa
giersvervoer ten zeerste aanmoedigen
Op Schiphol.
Op het voorplein van het stationsge
bouw van Schiphol had vanmorgen
tegen 10 uur een korte, doch treffende
plechtigheid plaats, waarin uiting werd
gegeven aan de bewondering voor de
„Uiver"-bemanning en de behouden aan
komst in Melbourne. Op genoemd uur
hadden alle employé's van Schiphol zich
rond het gedenkteeken opgesteld. Nadat
het Wilhelmus was gespeeld, werden de
K. L. M.-vlag, de Amsterdamsche vlag
en de nationale vlag van Nederland,
Australië, Amerika en Engeland gehe-
schen. Vervolgens nam de gemeentelijke
havenmeester van Schiphol het woord.
Over het wijde voorplein van Schiphol's
luchthaven daverde het hoera-geroep,
dat gevolgd werd door de K. L. M.
marsch.
Nog een stem uit Engeland.
De diepe indruk, die de prestatie van
do Douglas in Engeland heeft gemaakt,
komt tot uiting in de volgende passage
in de Daily Telegraph: „Wanneer een
verkeersvliegtuig met passagiers en
luchtpost aan boord bijna zoo snel naar
Australië kan vliegen als een race-ma
chine, dan is het de taak der bevoegde
Engelsche instanties er voor te zorgen
dat ook wij verkeersvliegtuigen bezit
ten, die daartoe in staat zijn. Scott er
Black hebben als sportsmen een groote
prestatie verricht. Niemand wil hun J~
ze verdiende eer ontnemen, doch
beide Hollanders vlogen hun machine,
alsof het om niet anders dan een ge
woon beroerswerk ging. Deze wedstrijd
maakt een onderzoek naar de Britsche
politiek jegens de burgerluchtvaart
slist noodzakelijk".
De achterblijvers
Omtrent de achterblijvend© toestellen
die nog deelnamen aan de Melbourne
race zijn gieter nog de volgende berich
ten ontvangen:
De Deensche piloot Hansen is om -
uur 45 opgestegen te Karatsji naar Alla-
habad. De Engelsche piloot Shaw is om
18 uur 7 te Bagdad gearriveerd, doch bi;
de landing heeft hij zijn landingsgestel
gebroken. De Nieuw-Zeelantlsche piloten
Mac Gregor en Walker zijn te Rangoon
aangekomen om 13 uur 39 Amsterdam
sche tijd.
Zal de Panderjager de reis
voorzetten?
Naar wij van welingelichte zijde ver
nemen is in den Haag nog steeds geen
bericht ontvangen, dat de Panderjager
startklaar is of dit binnen korten tijd
zal zijn. Men heeft na gisterochtend van
de piloten niets meer vernomen. Wel
acht men het geenszins uitgesloten, dat
de Panderjager vandaag of morgen de
reis zou kunnen voortzetten; men zou
zulks zelfs toejuichen, omdat dan toch
twee Nederlandsche toestellen zeer
waarschijnlijk te Melbourne zouden
aankomen en de Panderjager nog een
goede kans zou maken voor de vijfde
plaats.
Twee wonderen
Onder de titel „Twee wonderen" be
spreekt het Berliner Tageblatt het re
sultaat van de Melbourne-race. Twee
wonderen, een technisch en een men
schel ijk. Het laatste is het grootste. Het
blad bespreekt dan het verschil tusschen
de vlucht van Scott en dio van de
Uiver.
Colijn zal spreken voor de radio.
Hedenavond om 8 uur zal de minister
president dr. LI. Colijn over Je beide zen
ders in den zendtijd van de N. C. R. V
en de V. A. R. A. een radio-telefonische
toespraak houden tot de bemanning van
de Uiver in Melbourne. Zoo mogelijk zal
het antwoord van de bemanning ook
worden doorgezonden. Ook zullen de
vrouwen van de vier leden ier beman
ning voor de V. A. R. A.-microfoon wor
den geinterviewd, terwijl overigens het
geheeie programma van dezen avond
aan de prestaties van de „Uiver" zal
zijn gewijd.
Telegram van gemeentebestuur.
Het gemeentebestuur van Alkmaar
zond het volgende telegram:
Gemeentebestuur Alkmaar wenscht
U mede namens bevolking van harte
geluk met schitterende prestatie Uiver.
Gemeentebestuur Alkmaar,
VAN KINSCHOT, Burgemeester.
KOELMA, Secretaris.
Telegram van de K. v. K.
De K. v. K. te Alkmaar zond heden een
telegram van den volgenden inhoud:
Hartelijk geluk gewenscht- Stoutmoe
dige daad.
K. v. K. Alkmiar.
De Alkmaarsche bevolking.
Vanmiddag heeft de Alkmaarsche
brandweer een collecte georganiseerd,
om gelden in te zamelen, teneinde de
Uiver-bemanning bij haar terugkomst
te kunnen huldigen namens de geheeie
Alkmaarsche bevolking.
De brandweer meende, dat een der
gelijke collecte nu op dit moment, moet
slagen, omdat ieder nog vol bewonde
ring is over de pracht-prestaties van de
Uiver-menschen.
Iedereen, ook de Alkmaarder, heeft
vier dagen lang meegeleefd met de
Uiver-mannen en nu deze er in geslaagd
zijn, om Melbourne te bereiken, nu zij
zelfs buitengewoon groote moeilijk
heden moest overwinnen, nu mag een
grootsche huldiging niet uitblijven.
Straks komen de vliegers terug. Zij
zullen dan gehuldigd worde# en daarbij
ir--r Alkmaar niet achterblijven.
Burgemeester van Kinschot juichte
het plan zeer toe, andere autoriteiten
gaven hun medewerking graag, zelfs
P. T. T. bleef niet achter en gaf toe
stemming, om over de 5de lijn der radio-
distribut'e een opwekking uit te zenden,
en zoo zijn cm 2 uur vanmiddag de
brandweermer.schen de stad in gegaan.
Een woord van den burgemeester.
De burgemeester, die dus over lijn 5
kon beschikken, begon met te zeggen, dat
tij behoefte gevoelde om een enkel woord te
spreken in verbano met de schitterende pres
taties op luchtvaartgebied dezer dagen, welke
voor ons land met groot succes bekroond
zijn geworden. Dank bracht spr aan den
minister, die daartoe geadviseerd door
T. T., had mogelijk gemaakt te spreken
tot de gemeentenaren
Groote erkentelijkheid voelde spr. voor
iet in Alkmaar getoonde medeleven met onze
Nederlandsche vliegers. De Nederlandsche
gedachte is hier ter stede sterk ontwikkeld
gebleken. Deze dagen hebben wij in span
ning geleefd en de mogelijkheid besproken
ïoe onze vliegers de groote Nederlandsche
gedachte zouden trachten naar voren te bren
gen. Laten we trotsch zijn op hun prestaties,
wekte spr. op
Dank bracht spt1. aan de Alkmaarders,
voor het voldoen aan het verzoek om dc
vlag uit te steken op het bericht van de
aankomst van de Uiver. Daarmee is getoond
dat men meeleefde en met trots zijn natio
naai gevoelen heeft doen bliiken.
Spr, was de brandweer dankbaar voor
I
naar waarnemingen, verricht in den morgen
van 24 Cctober.
Medegedeeld door het Kon. Ncderl. Met.
Instituut te de Bilt.
Verwachting, geldig tot den avond van
25 October.
Zwakke tot matige zuidelijke wind; neve
lig tot half of zwaar bewolkt; later wellicht
eenige regen; weinig verandering in tempe
ratuur.
Weeroverzicht.
De depressie over de Noorsche kust trok
verder noord-oostwaarts, het hooge drukge-
bied op het vasteland bleef toenemen, maar
bij IJsland en Ierland vertoonen zich nieu
we- dalingen, die tot over de Golf van Bis-
caye doorgingen. De zuid-westerstorm over
de Noorsche kust trok met depressie noord
waarts. In de Golf van Biscaye begint het
hard uit het zuiden te waaien. Op het vaste
land is het rustig weer met veel mist in
Frankrijk, Zuidliolland en zuid-Duitsch-
land. In Schotland daalde de temperatuur
to* onder het vriespunt. In Ierland en Enge
land is Scandinavië duurt het zachte weer
voort. In verband met de groote snelheid,
waarmee de bovenlucht zich uit het westen
beweegt, is te verwachten dat de westelijke
regen zich weer naar onze omgeving zal uit
breiden.
LICHT OP!
Hedenavond voor rijwielen, motorrijtuigen
en andere voertuigen 5.20 uur licht op.
haar initiatief om hedenmiddag een collecte
te houden waartoe ieder zou kunnen bijdra
gen, van de opbrengst waarvan de beman
ning van de Uiver bij thuiskomst een stoffe
lijk blijk van meeleven zal worden aangebo
den.
Spr. deelde nog mede, dat het dag. be
stuur der gemeente een telegram aan de
K.L.M. heeft gezonden met gelukwensch
met de prachtige resultaten van haar na
tionaal streven op luchtvaartgebied.
Moge dat streven, aldus ging spr. voort,
ons opwekken ons" Nederlandsch gevoelen
zooveel mogelijk te versterken en moge het
ons tot voorbeeld strekken om in deze moei
lijke tijden ons niet terneer te laten slaan.
Moge het bekende gezegde van het „kleine
land dat toch groot kan zijn" ook in de toe-
<omst bewaarheid worden.
Men ziet het: Alkmaar blijft niet
achter!
De „Daily Mail" bevat een uitvoerig
relaas van dé Duitsche vliegster Thea
Rasche, die met de „Uiver" naar Australië
s gevlogen, welk relaas uit Albury, waar
iet Douglas-toestel de gedwongen tusschen-
anding moest maken, werd verzonden.
„De drie en een halve dag tusschen Mil
denhall en Melbourne zijn de grootste ge
beurtenis in mijn geheeie vlieg-carrière.
Het is het schitterende Douglas-toestel be
stuurd door de Nederlandsche vliegers Par
mentier en Moll, dat mij deze dagen gedra
gen heeft. Zelfs in den strijd tegen het
slechtste weer, lag het toestel als een vogel
in de lucht.
Het feit, dat. het in het toestel zeer rustig
was, maakte het mij mogelijk met gewone
stem te spreken met mijn beide mede-passa-
giers-Nederlandsche bankiers Een van hen
vertelde me, dat hij uit Zuid-Amerika is ge
komen om aan de vlucht deel te nemen".
Thea Rasche vertelt, dat zij de eenige
vrouw aan boord is tusschen zes man
nen en hoe zij, daar zij niet m'ocht besturen,
zich gedwongen voelde het vrouwelijke deel
van het werk te doen, bestaande uit het op
dienen van de sandwiches en de thee, Ho'-
landsche gebakjes en koffie De reis was bui
tengewoon comfortabel, ondanks de hitte en
de inspanning.
„Wij wisten gedurende de geheeie vlucht
onze positie in de race, dank zij de radio.
Jet meest bewogen moment was te Allaha-
bad, toen we de Mollisons voorbij gingen,
die tengevolge van motordefect opgaven
Scott en Black, op wie wij weinig hadden ge
rekend, verschenen plotseling. Wij waren
echter vaker dan zij gedwongen te landen,
om te tanken en verloren daardoor tijd op
hen. Onze gevaarlijkste tegenstander achter
ons was Turner in de Boeing.
Ofschoon wij overal enthousiast werden
begroet, was de ontvangst te Batavia de
hartelijkste, daar onze zes Nederlanders
duizenden brieven met groeten naar hun
landgenooten in de koloniën meebrachten.
De hitte was dikwijls drukkend en nu en
dan zochten wij verkoeling door natte spon
sen.
Indien wij alle mascottes hadden meegeno
men, die ons waren gegeven, dan zouden wij
zeker te zwaar zijn geweest. Zij kwamen
overal vandaan: Duitschland, Nederland,
Engeland, Amerika
„Ik ben niet bijgeloovig, maar een ding
moet ik toegeven. Ik had een klein stukje hout
meegenomen, gevat in koper, met de inscrip
tie: „Touch wood!" Ik hield hout vast, toen
wij over de Timor-zee v'ogen, welke de on
dergang voor vele vliegers is.
Wij vlogen over hooge zwijgende bergen,
reusachtige zeeën, woestijnen, steden, vele
anden.
Toen ik van een hoogte van duizenden voet
op de wereld keek, wist ik niet, wat ik het
meest moest bewonderen, de grootheid en de
majesteit van de aarde of het wonder van de
menschelijke techniek, welke haar heeft over
wonnen.
Wij vlogen over grenzen, zonder het te we
ten, grenzen, die zoo hevig door verschillen-
i e naties worden betwist. We hadden het ge-
uk de wereld te zien van het standpunt der
engelen en alle aardsche tegenstellingen te
vergeten. Het kan zijn, dat wij, vliegers, die
de wereld zoo vaak op deze wijze zien, zulke
goede kameraden zijn, omdat wij geen per
soonlijk antagonisme kennen en slechts den
strijd met de elementen en de materieele hin
dernissen.
Dit laatste uur is het ergste van de geheeie
race. het is een dubbeltje op zijn kant met
steeds verminderende benzine-voorraad. Kort
voordat wij ons doel, Melbourne, bereikten
op minder dan 200 mijl afstand, moesten wil
in den nacht landen. We bevonden ons in de
buurt van Albury en zonden SO.S.-seinen
uit om benzine. We doen ons best om vol-
doende te krijgen om de laatste etappe af te
'C^fverigens is alles in orde.
De Frankfurter Zeitung brengt hulde aan
Scott en Black voor de enorme prestatie met
hun race-vliegtuig. Sprekende over de vlie-
gende Hollanders Parmentier en Moll, zec+
het blad, dat de prestatie van dit verkeert
vliegtuig, dat 14 zitplaatsen, een radio-ca-
bine en een keuken aan boord heeft, niet
hoog genoeg kan worden aangeslagen, Na
erop gewezen te hebben, dat men zich na
tuurlijk niet moest voorstellen, dat het in de
naaste toekomst mogelijk zal zijn in derge-
lije verkeersmachines eveneens in 71 uur van
Engeland naar Australië te vliegen, noemt
het blad de vlucht een absolute pioniers,
prestatie.
Koninklijke hulde,
H K.H. prinses Juliana heeft telegrafisch
Haar gelukwensch aan de bemanning van de
„Uiver" doen toekomen.
(Ongecorrigeerd.)6
TREIN HEEFT PECH.
Een zeldzaam geval
Hedenmorgen kreeg trein 2816, die om
11.33 van Hilversum vertrekt in de
richting Amsterdam tusschen Bussum
en Weesp een defect aan de locomotief.
Het gevolg was, dat trein 728 die 11.41
uur uit Hilversum vertrekt eveneens na
bij Bussum moest stoppen. Een locomo
tief werd uit Amsterdam gezonden om
de stilstaande trein op te halen. Met
vertraging kwamen daarop de volgende
treinen. Omstreeks half één was het
normale verkeer tusschen Hilversum en
Amsterdam hersteld.
DE LUTÏNE.
Werkzaamheden hervat.
Nadat de werkzaamheden op de
Lutine ongeveer drie weken wegens
slecht weer waren gestaakt, heeft men
deze gister wederom hervat, De toren
en de machines hebben gedurende de
storm van den laataten tijd geen enkele
beschadiging opgeloopen. Vandaag zijn
de duikers begonnen de klelbodem en
de wrakstukken te onderzoeken.
WENN DU JUNG BIST
GEHORT DIR DIE WELT
Vanaf a.s. Vrijdagavond zal in het bit*
cooptheater de „Harmonie" een film ver
toond worden, welke zich kan beroepen
op een record aantal prolongaties in den
lande.
Deze rolprent is speciaal gemaakt om aan
den beroemden Joseph Schmidt de gelegen
heid te geven in een film zijn zangcapacitei
ten ten toon spreiden. Het is dus meer zijn
sublieme stem, dan wel den inhoud, welke
Uw aandacht voor deze film vraagt.
Maar naast den beroemden zanger zijn ge
groepeerd filmsterren van den eersten rang
We noemen hier Szöke Szakall, den altijd
weer komischen acteur in een van zijn glans
rollen. Maar ook Frieda Richard komt een
woord van lof toe voor haar uitmuntend
samenspel met Joseph Schmidt en Szöke
Szakall.
De inhoud van deze film is in 't kort als
volgt:
De zoon van de huishoudster van graaf
Rossarie is voorbestemd om vakman te wor
den, alhoewel op reeds jeugdigen leeftijd zijn
stem ais een wonder wordt beschouwd. De
dochter van den graaf wordt eerst op zijn
stem verliefd. Jaarna op hem zelf en dit alles,
zonder dat de argelooze jongeling daarvan
maar eenig vermoeden heeft.
Ondanks de groote tegenwerking wordt hij
toch „beroeps-zanger" en hoe.
Natuurlijk blijft succes niet uit en we zien
en hooren op overduidelijke wijze hoe de
zanger wordt geadoreerd.
Laten we echter in deze niet verder gaan
om u het verloop te vertellen. Deze korte,
beknopte inhoud moet voldoende zijn om in
dichte drommen naar de Harmonie te trek
ken.
GETROUWD;
Cornelis Bakker en Maria Huting.
Franciscus Evers on Maria Pruijs.
GEBOREN:
Levenloos aangegeven kind van Joseph
van Seggelen en Geertruida van de Pol.
Jacob, z. van Jacob Hartland en Neeltje
Koster. Johannes Cornelis Petrus, z. van
Petrus Aardenburg en Alida van der Wardt.
OVERLEDEN:
Pieter Wortel 72 jaar. Adriana Maria
Brink gehuwd met Adrianus Wester 37
jaar. Anna de Nijs gehuwd met Adria-
nus van Oers 59 jaar.-
AAN DE ALKMAARSCHE VROUWEN.
In ons nummer van Maandag publiceer
den wij een oproep van eenige Alkmaarscn
dames, waarin wordt opgewekt om met s
Nicolaas voor behoeftigen van alle ë€Zin'l
ten een verrassing te bereiden in den vm
van een wollen kleediggstuk. De firma Ut
Finkensieper stelt uit sympathie rnet
mooie voornemen de wol en sajet aan
dames, die een of ander stuk voor dit
willen breien, met 10 korting hescn
baar