£aatste betichten !fotm*iieuws föucqedijke Statui Stad en Om Alkmaar leeft mee. Thea Rasche vertelt I Nog een hulde uit Duitschland, dan tevens de benzine-voorraad in orde zal zijn. Om 10 uur gisteravond nog niet weg. 's Was merkwaardig, hoe het publiek vest gehouden werd op het Waagplein. Niemand kon wegkomen, niemand durfde vertrekken want ieder was bang, om ook maar iefs te missen. 't Werd later en over de Uiver werd maar niets bekend. Totdat tegen 11 uur ongeveer een telegram meldde, dat Turner met de Boeing om 9.40 uur A.T was gestart van Charleville. En even voor 12 uur midder nacht kwam het bericht, dat de Uiver nog niet gestart was. Toen besloten wij, om onze „uitzend mg stop te zetten. Natuurlijk bleven wij zelf ac tief, maar niemand kon op dat oogenblik ook maar bij benadering uitrekenen, hoe iaat het bericht over de start en de aankomst van de Uiver zou kunnen binnen komen. Het publiek vertrok en wij.wachtten. De moeilijkheden met de Uiver, Tegen elf uur A.T. gisteravond was de bevofking van Albury in een razend tempo aan het graven voor het bevrijden van ne^ toestel van Parmentier. Volgens uit Albury ontvangen berichten .s de Uiver om kwart over twaalven A T. naar Melbourne vertrokken. Moeilijkheden van de Boeini; Transport. De Boeing Transpor met de Amerikanen Roscoe Turner en Pangborne hebben, naar verluidt, op het laatste traject met motorpech te kampen gehad, waardoor zij gedwongen zouden zijn gewest te Bourke te dalen. De Uiver om 1 uur 12 N. T. aangekomen. De bemanning geridderd. De Douglas D.C. 2 „Uiver" is om 1 uur 12 na middernacht Ned. Tijd op het vliegveld van Melbour ne aangekomen. Op het aerodroom was o.m. aan wezig de consul der Nederlanden, de her F. H. Wright, die in opdracht der regeering mededeelde, dat het H.M. de Koningin behaagd had alle vier leden der bemanning te benoe men tot Rider in de Orde van Oran je Nassau. De „Uiver" is dus 9C uren en 22 minuten na het vertrek van Milden- hall op zijn bestemming aangeko men. Melbourne in aiwachting van de Uiver. Nadat Maandag 30.000 enthousiasten, getuigen waren geweest van de behouden aankomst van de Britsche vliegers Scott en Campbell Black, die intusschen voor het eerst na drie dagen weer van een behoorlij ken rust konden genieten, bestond groote twijfel omtrent de aankomst en vooral het tijdstip van aankomst der beide volgende mededingers. De Uiver was op 160 mijl van Melboursc of> modderigen bodem terecht gekomen, ter wijl de Amerikanen Roscoe Turner en Pang borne wegens een motordefect te Bourke, d.i. op 275 mijlen ten Zuiden van Charleville moesten dalen. Zij waren om 9 uur 40 A.T. van Charleville vertrokken. De Uiver was om kwart over twaalven A.T. van Albury vertrokken en minder dan een uur later streek de Uiver met Parmentier en Moll op het vliegveld van Melbourne Het was toen 1 uur A.T. Opnieuw was de belangstelling op het vliegveld enorm. Er moest vrij baan worden gemaakt voor de officieele personen, die de bemanning en de passagiers van de Douglas geluk wilden wenschen met hun schitterende prestatie op het zoo moeilijke traject, gedu rende het welk zij zich voortdurend indach tig zijn geweest aan het devies der K.L.M. „safety first". Onder daverend gejuich deelde de Neder- landsche consul te Melbourne de leden der bemanning van de Uiver, de heeren Koene Dirk Parmentier, gezagvoerder, Jan Johan- nes Moll, eerste officier, Bouwe Prins, werk tuigkundige en Cornelis van Brugge, radio telegrafist van de Uiver mede, dat het H.M. de Koningin had behaagd hen allen te be noemen tot ridder in de Orde van Oranje Nassau. Rondvlucht van de Uiver over Australië en Indië. Naar wij vernemen, ligt het in de bedoe ling dat de Uiver na aankomst in Melbourne een bezoek aan Sydney en Camberra brengt Na ruim een week verblijf in Australië zal de Douglas naar Ned. Indië terugkeeren, waar het toestel eenigen tijd blijft om bezich tigd te kunnen worden. Op 12 November zal de Uiver dan uit Medan naar Nederland vertrekken. De Boeing geland. Te 3.56 uur A. T., dus 2 uur en 44 minu ten na de Douglas, is de Boeing Transport van Turner en Banghorn op het vliegveld te Melbourne gedaald, waarmede de Ameri kanen als derde in ae race zijn aangekomen. Wederom was een groote menigte op het vliegveld aanwezig en werden de Ameri kanen hartelijk ontvangen. Al hebben Moll en Parmentier door de pech, die hun kort voor het einde trof, een betreurenswaardig oponthoud gehad, niette min hebben zij de afstand Engeland Zuid- Australië in een voor een verkeersvliegtuig met post en passagiers wonderbaarlijk kor ten tijd afgelgd. Tusschen den start Zater dag-ochtend van het Engelsche vliegveld Mildenhall en hun aankomst op Melbourne verliep een tijdsduur van 90 uur 24 min. en 6 sec. Waller naar Port Darwin. De Cornet van Waller is om 7.55 u. plaat selijke tijd te Koepang geland en om 8.52 weer gestart met bestemming knaar Port Darwin. Gelukwensch van den gouver neur-generaal. De gouverneur-generaal van Ned.-Indië seinde aan de bemannig van de Uiver: „Har telijk gelukwenscht. Hulde voor uw presta ties, w.g. de Jonge Gouverneur gen," 1 Gelukwensch uit Ned, Indië De voorzitter van de Volksraad in N.0.1 seinde aan de bemanning van de Uiver Hartelijk gelukgewenscht met schitterende prestatie en welverdiende Kon. onderschei ding. Uw merkwaardige vlucht is hier te lande met geestdrift en spanning gevolgd Men is begonnen aan de voorbereiding van een grootsche huldiging, welke men op Nov. a.s. den Uiver-bemanning hoopt brengen tijdens hun verblijf in Ned. Indië op den terugweg. Bandoeng in feestroes Het bericht van de aankomst van de Uiver te Melbourne bereikte de bemanning van het K.L.M.-vliegtuig de Kwartel, toen zij op het punt stond een retourvlucht naar Neder land te beginnen op het vliegveld Tjililitan De gezagvoerder van de Kwartel uitte zijn vreugde over de prestatie door boven de stad een soort stunt uit te voeren. De geheeie stad leefde mee met de gebeurtenis. Overal zijn de vlaggen uitgestoken. Geen eerste in de handicap race? Hoewel men nog daaromtrent geen zeker heid kan geven vernamen wij van de zijde der K.L.M., dat de kans op den eersten prijs voor de Uiver in de handicaprace als verlo- ren beschouwd meet worden. Gisteren reeds was Parmentier bedenkelijk dicht het voor de Douglas maximum gestel de uren genaderd en door de pech te Albury heeft hij dit sterk overschreden. Een stroom van telegrammen bij de K.L.M. Hedenochtend was de drukte op de bu reaux van de K.L.M. en in de omgeving van den Hofweg te Den Haag nog buitengewoon. De publieke belangstelling, hoewel minder dan vannacht toen de spanning haar hoogte punt bereikte, was toch nog steeds aanzien lijk. Bij de directie van de K.L.M. was het een gaan en komen van bezoekers die hun gelukwenschen kwamen aanbieden. Een stroom van telegrammen kwam in den loop van den ochtend binnen. Een van de eersten, die van zijn belangstelling deed blijken was de minister-president dr. H. Colijn, die na het ontvangen van het bericht van de behou den aankomst in Melbourne het volgende aan Parmentier seinde: „Vol bewondering voor schitterende prestatie bied ik U en ver dere bemanning mijn hartelijke gelukwen schen aan met geslaagde overkomst en met uw aller benoeming tot ridder Oranje Nas- sau-orde". w.g. Colijn. Ook de minister van binnenlandsche za ken, mr. de Wilde, zond telegrafische geluk wenschen. Parmentier seint uit Melbourne. Bij de K.L.M. is hedenochtend het volgen de telegram van Parmentier uit Melbourne ontvangen: Tengevolge van voortdurenden regen was het zeer moeilijk de renbaan van Albury te verlaten. Ik moest daarom alles achterlaten, teneinde het opstijgen mogelijk te maken en ben behouden in Melbourne aangekomen, alleen met Moll bij mij. De overige leden der bemanning, de passagiers en de post volgen per auto. Het Douglas- vliegtuig, de Cyclone-motoren en de geheeie uitrusting bevinden zich nog steeds in zeer goeden toestand, dank zij de uitmuntende organisatie der K.L.M. ik werd hier geestdriftig ontvangen door Sir Mc. Pierson Robertson en vele overige personen. Ik dank U zeer voor de telegram men en bloemen en wij zijn zeer erkentelijk voor de onderscheiding, welke verleend werd. Wat men in Engeland denkt. Onze grootste tegenstanders in de race schijnen, aldus zegt de „Times", zoowel in verzorging als in ervaring de Nederlanders te zijn. Inderdaad zal het niet noodig zijn te verklaren, dat het merkwaardigste in deze geheeie merk waardige geschiedenis is de verschij ning van het Nederlandsche handels vliegtuig. Op het eerste gezicht doet het denken aan een gevleugeld paard, dat er een dag is uitgebroken om tweede te worden in The Grand National. Dit is niet een geheel juiste vergelijking, om dat de Nederlanders zoowel aan snel heid als aan comfort hebben gedacht en bereid zijn geweest eenige reserve aan kracht en andere middelen voor veilig heid en comfort op te offeren, om snel heid te verkrijgen. Maar in dit land is de vlucht van het K. L. M.- toestel naar Australië met bewondering en verruk king gevolgd, en het nieuws, dat zij de moeilijkheden hebben overwonnen, wel ke plotseling voor het doel opkwamen, geeft de hoogste voldoening. Tenslotte wijst de „Times" op de groo te beteekenis van de Londen—Mel- bourne-race voor de geschiedenis van de luchtvaart. Het resultaat van Scott en Black moet veel meer menschen air- minded maken en het resultaat van de Nederlanders moet de commercieele luchtvaart met inbegrip van het passa giersvervoer ten zeerste aanmoedigen Op Schiphol. Op het voorplein van het stationsge bouw van Schiphol had vanmorgen tegen 10 uur een korte, doch treffende plechtigheid plaats, waarin uiting werd gegeven aan de bewondering voor de „Uiver"-bemanning en de behouden aan komst in Melbourne. Op genoemd uur hadden alle employé's van Schiphol zich rond het gedenkteeken opgesteld. Nadat het Wilhelmus was gespeeld, werden de K. L. M.-vlag, de Amsterdamsche vlag en de nationale vlag van Nederland, Australië, Amerika en Engeland gehe- schen. Vervolgens nam de gemeentelijke havenmeester van Schiphol het woord. Over het wijde voorplein van Schiphol's luchthaven daverde het hoera-geroep, dat gevolgd werd door de K. L. M. marsch. Nog een stem uit Engeland. De diepe indruk, die de prestatie van do Douglas in Engeland heeft gemaakt, komt tot uiting in de volgende passage in de Daily Telegraph: „Wanneer een verkeersvliegtuig met passagiers en luchtpost aan boord bijna zoo snel naar Australië kan vliegen als een race-ma chine, dan is het de taak der bevoegde Engelsche instanties er voor te zorgen dat ook wij verkeersvliegtuigen bezit ten, die daartoe in staat zijn. Scott er Black hebben als sportsmen een groote prestatie verricht. Niemand wil hun J~ ze verdiende eer ontnemen, doch beide Hollanders vlogen hun machine, alsof het om niet anders dan een ge woon beroerswerk ging. Deze wedstrijd maakt een onderzoek naar de Britsche politiek jegens de burgerluchtvaart slist noodzakelijk". De achterblijvers Omtrent de achterblijvend© toestellen die nog deelnamen aan de Melbourne race zijn gieter nog de volgende berich ten ontvangen: De Deensche piloot Hansen is om - uur 45 opgestegen te Karatsji naar Alla- habad. De Engelsche piloot Shaw is om 18 uur 7 te Bagdad gearriveerd, doch bi; de landing heeft hij zijn landingsgestel gebroken. De Nieuw-Zeelantlsche piloten Mac Gregor en Walker zijn te Rangoon aangekomen om 13 uur 39 Amsterdam sche tijd. Zal de Panderjager de reis voorzetten? Naar wij van welingelichte zijde ver nemen is in den Haag nog steeds geen bericht ontvangen, dat de Panderjager startklaar is of dit binnen korten tijd zal zijn. Men heeft na gisterochtend van de piloten niets meer vernomen. Wel acht men het geenszins uitgesloten, dat de Panderjager vandaag of morgen de reis zou kunnen voortzetten; men zou zulks zelfs toejuichen, omdat dan toch twee Nederlandsche toestellen zeer waarschijnlijk te Melbourne zouden aankomen en de Panderjager nog een goede kans zou maken voor de vijfde plaats. Twee wonderen Onder de titel „Twee wonderen" be spreekt het Berliner Tageblatt het re sultaat van de Melbourne-race. Twee wonderen, een technisch en een men schel ijk. Het laatste is het grootste. Het blad bespreekt dan het verschil tusschen de vlucht van Scott en dio van de Uiver. Colijn zal spreken voor de radio. Hedenavond om 8 uur zal de minister president dr. LI. Colijn over Je beide zen ders in den zendtijd van de N. C. R. V en de V. A. R. A. een radio-telefonische toespraak houden tot de bemanning van de Uiver in Melbourne. Zoo mogelijk zal het antwoord van de bemanning ook worden doorgezonden. Ook zullen de vrouwen van de vier leden ier beman ning voor de V. A. R. A.-microfoon wor den geinterviewd, terwijl overigens het geheeie programma van dezen avond aan de prestaties van de „Uiver" zal zijn gewijd. Telegram van gemeentebestuur. Het gemeentebestuur van Alkmaar zond het volgende telegram: Gemeentebestuur Alkmaar wenscht U mede namens bevolking van harte geluk met schitterende prestatie Uiver. Gemeentebestuur Alkmaar, VAN KINSCHOT, Burgemeester. KOELMA, Secretaris. Telegram van de K. v. K. De K. v. K. te Alkmaar zond heden een telegram van den volgenden inhoud: Hartelijk geluk gewenscht- Stoutmoe dige daad. K. v. K. Alkmiar. De Alkmaarsche bevolking. Vanmiddag heeft de Alkmaarsche brandweer een collecte georganiseerd, om gelden in te zamelen, teneinde de Uiver-bemanning bij haar terugkomst te kunnen huldigen namens de geheeie Alkmaarsche bevolking. De brandweer meende, dat een der gelijke collecte nu op dit moment, moet slagen, omdat ieder nog vol bewonde ring is over de pracht-prestaties van de Uiver-menschen. Iedereen, ook de Alkmaarder, heeft vier dagen lang meegeleefd met de Uiver-mannen en nu deze er in geslaagd zijn, om Melbourne te bereiken, nu zij zelfs buitengewoon groote moeilijk heden moest overwinnen, nu mag een grootsche huldiging niet uitblijven. Straks komen de vliegers terug. Zij zullen dan gehuldigd worde# en daarbij ir--r Alkmaar niet achterblijven. Burgemeester van Kinschot juichte het plan zeer toe, andere autoriteiten gaven hun medewerking graag, zelfs P. T. T. bleef niet achter en gaf toe stemming, om over de 5de lijn der radio- distribut'e een opwekking uit te zenden, en zoo zijn cm 2 uur vanmiddag de brandweermer.schen de stad in gegaan. Een woord van den burgemeester. De burgemeester, die dus over lijn 5 kon beschikken, begon met te zeggen, dat tij behoefte gevoelde om een enkel woord te spreken in verbano met de schitterende pres taties op luchtvaartgebied dezer dagen, welke voor ons land met groot succes bekroond zijn geworden. Dank bracht spr aan den minister, die daartoe geadviseerd door T. T., had mogelijk gemaakt te spreken tot de gemeentenaren Groote erkentelijkheid voelde spr. voor iet in Alkmaar getoonde medeleven met onze Nederlandsche vliegers. De Nederlandsche gedachte is hier ter stede sterk ontwikkeld gebleken. Deze dagen hebben wij in span ning geleefd en de mogelijkheid besproken ïoe onze vliegers de groote Nederlandsche gedachte zouden trachten naar voren te bren gen. Laten we trotsch zijn op hun prestaties, wekte spr. op Dank bracht spt1. aan de Alkmaarders, voor het voldoen aan het verzoek om dc vlag uit te steken op het bericht van de aankomst van de Uiver. Daarmee is getoond dat men meeleefde en met trots zijn natio naai gevoelen heeft doen bliiken. Spr, was de brandweer dankbaar voor I naar waarnemingen, verricht in den morgen van 24 Cctober. Medegedeeld door het Kon. Ncderl. Met. Instituut te de Bilt. Verwachting, geldig tot den avond van 25 October. Zwakke tot matige zuidelijke wind; neve lig tot half of zwaar bewolkt; later wellicht eenige regen; weinig verandering in tempe ratuur. Weeroverzicht. De depressie over de Noorsche kust trok verder noord-oostwaarts, het hooge drukge- bied op het vasteland bleef toenemen, maar bij IJsland en Ierland vertoonen zich nieu we- dalingen, die tot over de Golf van Bis- caye doorgingen. De zuid-westerstorm over de Noorsche kust trok met depressie noord waarts. In de Golf van Biscaye begint het hard uit het zuiden te waaien. Op het vaste land is het rustig weer met veel mist in Frankrijk, Zuidliolland en zuid-Duitsch- land. In Schotland daalde de temperatuur to* onder het vriespunt. In Ierland en Enge land is Scandinavië duurt het zachte weer voort. In verband met de groote snelheid, waarmee de bovenlucht zich uit het westen beweegt, is te verwachten dat de westelijke regen zich weer naar onze omgeving zal uit breiden. LICHT OP! Hedenavond voor rijwielen, motorrijtuigen en andere voertuigen 5.20 uur licht op. haar initiatief om hedenmiddag een collecte te houden waartoe ieder zou kunnen bijdra gen, van de opbrengst waarvan de beman ning van de Uiver bij thuiskomst een stoffe lijk blijk van meeleven zal worden aangebo den. Spr. deelde nog mede, dat het dag. be stuur der gemeente een telegram aan de K.L.M. heeft gezonden met gelukwensch met de prachtige resultaten van haar na tionaal streven op luchtvaartgebied. Moge dat streven, aldus ging spr. voort, ons opwekken ons" Nederlandsch gevoelen zooveel mogelijk te versterken en moge het ons tot voorbeeld strekken om in deze moei lijke tijden ons niet terneer te laten slaan. Moge het bekende gezegde van het „kleine land dat toch groot kan zijn" ook in de toe- <omst bewaarheid worden. Men ziet het: Alkmaar blijft niet achter! De „Daily Mail" bevat een uitvoerig relaas van dé Duitsche vliegster Thea Rasche, die met de „Uiver" naar Australië s gevlogen, welk relaas uit Albury, waar iet Douglas-toestel de gedwongen tusschen- anding moest maken, werd verzonden. „De drie en een halve dag tusschen Mil denhall en Melbourne zijn de grootste ge beurtenis in mijn geheeie vlieg-carrière. Het is het schitterende Douglas-toestel be stuurd door de Nederlandsche vliegers Par mentier en Moll, dat mij deze dagen gedra gen heeft. Zelfs in den strijd tegen het slechtste weer, lag het toestel als een vogel in de lucht. Het feit, dat. het in het toestel zeer rustig was, maakte het mij mogelijk met gewone stem te spreken met mijn beide mede-passa- giers-Nederlandsche bankiers Een van hen vertelde me, dat hij uit Zuid-Amerika is ge komen om aan de vlucht deel te nemen". Thea Rasche vertelt, dat zij de eenige vrouw aan boord is tusschen zes man nen en hoe zij, daar zij niet m'ocht besturen, zich gedwongen voelde het vrouwelijke deel van het werk te doen, bestaande uit het op dienen van de sandwiches en de thee, Ho'- landsche gebakjes en koffie De reis was bui tengewoon comfortabel, ondanks de hitte en de inspanning. „Wij wisten gedurende de geheeie vlucht onze positie in de race, dank zij de radio. Jet meest bewogen moment was te Allaha- bad, toen we de Mollisons voorbij gingen, die tengevolge van motordefect opgaven Scott en Black, op wie wij weinig hadden ge rekend, verschenen plotseling. Wij waren echter vaker dan zij gedwongen te landen, om te tanken en verloren daardoor tijd op hen. Onze gevaarlijkste tegenstander achter ons was Turner in de Boeing. Ofschoon wij overal enthousiast werden begroet, was de ontvangst te Batavia de hartelijkste, daar onze zes Nederlanders duizenden brieven met groeten naar hun landgenooten in de koloniën meebrachten. De hitte was dikwijls drukkend en nu en dan zochten wij verkoeling door natte spon sen. Indien wij alle mascottes hadden meegeno men, die ons waren gegeven, dan zouden wij zeker te zwaar zijn geweest. Zij kwamen overal vandaan: Duitschland, Nederland, Engeland, Amerika „Ik ben niet bijgeloovig, maar een ding moet ik toegeven. Ik had een klein stukje hout meegenomen, gevat in koper, met de inscrip tie: „Touch wood!" Ik hield hout vast, toen wij over de Timor-zee v'ogen, welke de on dergang voor vele vliegers is. Wij vlogen over hooge zwijgende bergen, reusachtige zeeën, woestijnen, steden, vele anden. Toen ik van een hoogte van duizenden voet op de wereld keek, wist ik niet, wat ik het meest moest bewonderen, de grootheid en de majesteit van de aarde of het wonder van de menschelijke techniek, welke haar heeft over wonnen. Wij vlogen over grenzen, zonder het te we ten, grenzen, die zoo hevig door verschillen- i e naties worden betwist. We hadden het ge- uk de wereld te zien van het standpunt der engelen en alle aardsche tegenstellingen te vergeten. Het kan zijn, dat wij, vliegers, die de wereld zoo vaak op deze wijze zien, zulke goede kameraden zijn, omdat wij geen per soonlijk antagonisme kennen en slechts den strijd met de elementen en de materieele hin dernissen. Dit laatste uur is het ergste van de geheeie race. het is een dubbeltje op zijn kant met steeds verminderende benzine-voorraad. Kort voordat wij ons doel, Melbourne, bereikten op minder dan 200 mijl afstand, moesten wil in den nacht landen. We bevonden ons in de buurt van Albury en zonden SO.S.-seinen uit om benzine. We doen ons best om vol- doende te krijgen om de laatste etappe af te 'C^fverigens is alles in orde. De Frankfurter Zeitung brengt hulde aan Scott en Black voor de enorme prestatie met hun race-vliegtuig. Sprekende over de vlie- gende Hollanders Parmentier en Moll, zec+ het blad, dat de prestatie van dit verkeert vliegtuig, dat 14 zitplaatsen, een radio-ca- bine en een keuken aan boord heeft, niet hoog genoeg kan worden aangeslagen, Na erop gewezen te hebben, dat men zich na tuurlijk niet moest voorstellen, dat het in de naaste toekomst mogelijk zal zijn in derge- lije verkeersmachines eveneens in 71 uur van Engeland naar Australië te vliegen, noemt het blad de vlucht een absolute pioniers, prestatie. Koninklijke hulde, H K.H. prinses Juliana heeft telegrafisch Haar gelukwensch aan de bemanning van de „Uiver" doen toekomen. (Ongecorrigeerd.)6 TREIN HEEFT PECH. Een zeldzaam geval Hedenmorgen kreeg trein 2816, die om 11.33 van Hilversum vertrekt in de richting Amsterdam tusschen Bussum en Weesp een defect aan de locomotief. Het gevolg was, dat trein 728 die 11.41 uur uit Hilversum vertrekt eveneens na bij Bussum moest stoppen. Een locomo tief werd uit Amsterdam gezonden om de stilstaande trein op te halen. Met vertraging kwamen daarop de volgende treinen. Omstreeks half één was het normale verkeer tusschen Hilversum en Amsterdam hersteld. DE LUTÏNE. Werkzaamheden hervat. Nadat de werkzaamheden op de Lutine ongeveer drie weken wegens slecht weer waren gestaakt, heeft men deze gister wederom hervat, De toren en de machines hebben gedurende de storm van den laataten tijd geen enkele beschadiging opgeloopen. Vandaag zijn de duikers begonnen de klelbodem en de wrakstukken te onderzoeken. WENN DU JUNG BIST GEHORT DIR DIE WELT Vanaf a.s. Vrijdagavond zal in het bit* cooptheater de „Harmonie" een film ver toond worden, welke zich kan beroepen op een record aantal prolongaties in den lande. Deze rolprent is speciaal gemaakt om aan den beroemden Joseph Schmidt de gelegen heid te geven in een film zijn zangcapacitei ten ten toon spreiden. Het is dus meer zijn sublieme stem, dan wel den inhoud, welke Uw aandacht voor deze film vraagt. Maar naast den beroemden zanger zijn ge groepeerd filmsterren van den eersten rang We noemen hier Szöke Szakall, den altijd weer komischen acteur in een van zijn glans rollen. Maar ook Frieda Richard komt een woord van lof toe voor haar uitmuntend samenspel met Joseph Schmidt en Szöke Szakall. De inhoud van deze film is in 't kort als volgt: De zoon van de huishoudster van graaf Rossarie is voorbestemd om vakman te wor den, alhoewel op reeds jeugdigen leeftijd zijn stem ais een wonder wordt beschouwd. De dochter van den graaf wordt eerst op zijn stem verliefd. Jaarna op hem zelf en dit alles, zonder dat de argelooze jongeling daarvan maar eenig vermoeden heeft. Ondanks de groote tegenwerking wordt hij toch „beroeps-zanger" en hoe. Natuurlijk blijft succes niet uit en we zien en hooren op overduidelijke wijze hoe de zanger wordt geadoreerd. Laten we echter in deze niet verder gaan om u het verloop te vertellen. Deze korte, beknopte inhoud moet voldoende zijn om in dichte drommen naar de Harmonie te trek ken. GETROUWD; Cornelis Bakker en Maria Huting. Franciscus Evers on Maria Pruijs. GEBOREN: Levenloos aangegeven kind van Joseph van Seggelen en Geertruida van de Pol. Jacob, z. van Jacob Hartland en Neeltje Koster. Johannes Cornelis Petrus, z. van Petrus Aardenburg en Alida van der Wardt. OVERLEDEN: Pieter Wortel 72 jaar. Adriana Maria Brink gehuwd met Adrianus Wester 37 jaar. Anna de Nijs gehuwd met Adria- nus van Oers 59 jaar.- AAN DE ALKMAARSCHE VROUWEN. In ons nummer van Maandag publiceer den wij een oproep van eenige Alkmaarscn dames, waarin wordt opgewekt om met s Nicolaas voor behoeftigen van alle ë€Zin'l ten een verrassing te bereiden in den vm van een wollen kleediggstuk. De firma Ut Finkensieper stelt uit sympathie rnet mooie voornemen de wol en sajet aan dames, die een of ander stuk voor dit willen breien, met 10 korting hescn baar

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1934 | | pagina 2