DAGBLAD VOOR ALKMAAR EN OMSTREKEN. De Londen-Melbourne-race. ^Binnenland Engelsche blijdschap en ontsteltenis! No. 253 136e Jaargang De Koningin wenscht geluk! De weds'rijd om de 2 jaar gevlogen O, die Uiver!... Wat vandaag de aandacht trekt Fraude bij de Weespsche vleeschkeuring? Bescheiden in beslag genomen. ALKMAARSCHE COURANT. Deze Courant wordt ELKEN AVOND, behalve Zon en Feestdagen, uitgegeven. Abonnementsprijs per 3 maanden bij vooruitbetaling voor Alkmaar 2. franco door het geheele Rijk 2.50. Losse nummers 5 cents. PRIJS PER GEWONE ADVERTENTIEN Van i5 regels 1.25, elke regel meer 0.25, groote contracten rabat. Groote letters naar plaatsruimte. Brieven franco aan de N. V. Boek- en Handelsdruk kerij v/h. HERMS. COSTER ZOON, Voordam C 9, postgiro 37060. Telef. 3, redactie 33. Dxt nummer bestaat uit drie bladen. Directeur: C. KRAK. Vrijdag 26 October 1934 Hoofdredacteur: Tj. N. ADEMA. Gistermiddag te 14 uur 5 heeft de K.L.M. van Het Loo, waar de Koningin thans verblijft, het vol- dende telegram ontvangen; Met waardeering vernam ik de bijzondere wijze, waarop de be manning van de Uiver de eer van onze, ons allen zoo dier bare driekleur heeft hoogge houden. Wilhelmina VERDERE GELUKWENSCHEN. De heer Edwards, eigenaar van De Havilland Cornet, waarmede Scott en Camp bell Black als eersten te Melbourne aan kwamen, heeft het volgende telegram aan de K.L.M. gezonden: Gelukwenschen met prachtige prestatie van uw piloten om een verkeersvliegtuig op de tweede plaats naast mijn Grosvenor House, mijn speciaal Comet-race-vliegtuig, te brengen. Mijn bestuurders Scott en Black brengen hulde aan hun schitterende naviga tie. De Douglasfabrieken seinden: Onze welgemeende gelukwenschen aan u, uw vliegtuigbestuurders en de geheele orga nisatie voor het schiterende figuur, dat u in de Melbourne-race gemaakt hebt. Emplooi voor Scott en Black. Aangezien de prijzen pas op 11 Novem ber worden uitbereikt en de winnaars dus in elk geval tot dien datum in Australië moeten blijven, heeft de directie van een maatschap pij die theaters en bioscopen exploiteert Scott en Black uitgenoodigd, hun voorwaar den te noemen om 's avonds ongeveer een kwartier voor het voetlicht te verschijnen. De vliegers hebben het voorstel, dat voor Amerikanen en Engelschen niets ongewoons biedt, 24 uur in beraad gehouden. Fitzmaurice gaat vertrekken Overste Fitzmaurice heeft gisteren te Portsmouth zijn proeven om een bewijs van luchtwaardigheid te krijgen met succes afge legd. Hij wil vanmorgen met het opgaan van de zon vertrekken. Een gedenkpenning. De Koninklijke Begeer heeft besloten ter gelegenheid van de vlucht van de Uiver een gedenkpenning te vervaardigen, die binnen enkele dagen in den handel zal komen. Een Uiver-roos. De firma G. A. Buisma uit Heerde op de Veluwe heeft aan een nieuwe door haar ge kweekte roos den naam van Uiver gegeven. PARMENTIER. De heer R. P. M. schrijft aan de N. R. Cr. Vervuld als een ieder in deze dagen h.tJ. is van de meer dan kranige prestaties van commandant en bemanning van de Uiver, bladerde ik in R. P. Thomson's „A national history of Australia" Londen Routledge Sons, 1917, om eenige historische en geogra- phische bijzonderheden te lezen betreffende de overgevlogen Australische landstreken toen ik op eens uitriep: „wel allemachtig!" want daar las ik (p. 3, al. 4): ,.Twenty-six years later (d.i. in 1529) another Frenchman named Jean Parment.er, is reported tot have made a voyage into Australian waters; but whether he saw the continent is uncertain, but it is claimed bij some that the maps that were drawn not long after his return to France were based on his infarmation". (Zes en twintig jaar later (d.i. in 1529) wordt van een anderen Franschman, ge naamd Jean Parmentier. vermeld dat hij de Australische wateren bevoer. Of hij het vaste land zag, is onbekend, maar door sommigen wordt verzekerd dat de kaarten, niet lang n zijn terugkeer in Frankrijk verschenen, op zijne mededeelingen berusten). Zijn naam wordt verder niet meer g noemd en dus zoude alleen archief-onderzoek te Parijs of eldere kunnen uitmaken, wat zijn aandeel in die ontdekkingsreizen is geweest Maar is het niet héél merkwaardig, dat ruim 400 iaar na eikaar twee mannen van ge heel derzelfden weinig voorkomenden naam zich ieder op zijne wijze op onderzoekings- gebied in dezelfde wereldstreek zoo verdien- ^Zoude^onze'' parmentier weten of hij van Jean P. afstamde en dus dan aan dezen wel- 'icht de zucht naar avontuurlijk onderzoek en indirect zijn groot succes op deze Australie- vlucht te danken heeft Hollandsche bescheidenheid; Australische bewondering. De correspondent van de „Daily Herald heeft een onderhoud met Parment.eiMjehad waarin gesproken werd ever hun landing Albury in den nachte.ijkeri storm. Parmentier zeide- „In eerste plaats wil ik u zeggen, dat onze machine geen oogen- blik in gevaar is geweest". Toen de corr. opmerkte, dat de experts van de Australian Air Force het zelfs voor een Moth-vliegtuig gevaarlijk vonden, te lan den op de renbaan van Albury, lachte Par mentier „Een vliegtuig op den grond zetten", zeide onze piloot, ,,.s alleen de kunst, om de wielen over de eerste hindernis heen te brengen en te stoppen voor je de volgende aanraakt." Parmentier trachtte het als dood eenvoudig voor te stellen, maar de Australische experts zijn het er eer eens, dat het de mooiste lan ding en daarna de mooiste start was, die ooit gemaakt is. We gingen even wandelen. De persoonlijke verschijning van Parmen tier en.MU, toen zij te Melbourne aankwamen, was een trelfend contrast met die van de andere vliegers. Kraak-zindelijk en schoon in hun blauwe uniformen, zagen ze er uit, of ze zoo waren teruggekomen van een kort uitstapje. „We waren in het geheel niet vermoeid", vertelden ze. omdat we af en toe in onze machine konden slapen. Als we van het sturen wat kramp kregen, gingen we in het vliegtuig wat heen en weer wandelen. Of we gingen naai het buffet, om wat te eten en te drinken. Soms hebben we overdag, eenigen tijd nog met onze passagiers kunnen bridgen". de Na de aankomst van Groene Komeet. Op een vraag, na de aankomst te Mel bourne, wat zijn toekomstplannen .waren, antwoorde Cathcart Jönes: Ik zal natuurlijk onmiddellijk per vliegtuig terugkeeren. Mijn plan is een heen- en terugreis binnen 8 da. gen te volbrengen. De Pander geheel gereed De gezagvoerder van de Oehoe, de heer Veenendaal, die om 11.40 uur op Tjilititan landde, deelde aan een vertegenwoordiger van Aneta mede, dat hij een lekke olietank van de Panderjager uit Allahabad had mee genomen en naar Calcutta had gebracht. In deze plaats ontmoette hij piloot Geysendorf- fer, die den vorigen dag per trein was aan gekomen met een beschadigde propeller. Doch denzelfden avond kon Geysendorffer naar Allahabad terugkeeren met een gerepa reerde propeller, door Grosfeld in orde ge maakt, terwijl inmiddels ook de olietank hersteld werd. De positie der nog deelnemende vliegers. Gisteravond bevonden zich de volgende vliegtuigen die nog officieel aan den wed strijd deelnemen op de aangeduide plaatsen: Macgrégor en Walker zijn uit Koepang naar Port Darwin vertrokken, na reparatie van het lek aan de olieleiding. Zij zijn in Port Darwin geland. Herwitt en Kay uit Batavia vertrokken. Hansen en de gebr Stedart te Alor Star op het Maleische Schiereiland. Melrose is van Rangoon vertrokken en Wrigt en Polando te Boesjir. De „Daily Herald" verneemt, dat er plan nen bestaan, om den LondenMelbourne- wedstrijd om de twee jaar te herhalen. De Internationale Luchtvaart Federatie, •J?* leidende wereld-lichaam op aviatisch ge bied, heeft het plan opgevat, de mogelijkheid van een geregelde herhaling te bestudeeren De race zou dan onder dezelfde bepalingen kunnen vallen a's die van den Schneider Cupwedstrijd. Mogelijk zou de wedstrijd zich kunnen ontwikkelen tot een cnelheidsrace rondom de wereld, open voor alle landen. Wanneer deze plannen doorgaan, zou de volgende wedstrijd tegen het einde van 193ö gehouden kunnen worden. JU, AUSTRALIËR. Niet alleen de bemanning, doch ook alle Nederlanders zijn dankbaar voor de te Al bury verleende hulp. De piloot Viruly schrijft daaromtrent in de Tlegraaf: Jij, onbekende Australiër' Jij bent vandaag onze man. Jij, die het verzonnen hebt om door dat radiostation van Albury al die automobilisten in den nacht uit hun huizen-naar de renbaan op te roepen. Jij verdient vandaag een uitbundig telegram met acht millioen hanoteekeningen met meer zijn wij Hollanders niet in de wereld. Ons allemaal had je met onze koplampen kunnen krijgen waar het maar had kunnen helpen helpen toen we wisten, dat Van Brugge's vingers het S.O.S; aan het uittikken waren. Maar wij, die zijn landgenooten zijn wij zaten aan de andere kant van de wereld. En daarom heb je jouw landgenooten dan maar door de radio bij elkaar geroepen zij, wier luidsprekers daai in de buurt van die stikdonkere renbaan stonden. En zij zijn in het beestenweer van dien nacht uit hun huizen gehaald ze hebben hun garages open gesmeten ze zijn gekomen met hun stra lende koplampen, omdat daarboven de ben zine in de peilglazen zakte. Jij, onbekende Australiër door jouw prachtig initiatief zijn ze gekomen en ze hebben onze Uiver zijn kans gegeven door in die donkere poel een landingsbaan te tooveren door jou, en omdat het óók zulke sportieve kerels waren, die andere Australiërs wat? Britten! wat? zoo maar kerels, die een hand moesten uitsteken om een ander uit het moeras te trekken. Door jou loopen daarom vandaag al onze straten vol opgewekte gezichten. Jij, sportieve, onbekende Australiër als Parmentier ons al niet geleerd had, dat de wereld te klein geworden is om nog te blij ven gelooven in afstanden en grenzen tus- schen mannén van verschillende volken, dan hadden we het door jouw wel begrepen Op de wereldkameraadschap, Australiër! (Van onzen Londenschen correspondent.) Het succes van Scott en Black in hun De Havilland Cornet heeft uiteraard een trilling van vervoering gejaagd door alle Britsche harten in de wereld. De zege van de groote wedvlucht is aan de Britten. Maar reeds thans, midden in de geestdrift, wordt ruim beseft dat er niet veel verschil in tusschen de prestatie van Black en Scott en die van Par mentier en Moll. Wanneer men wat verder is, zal meer algemeen de ware beteekenis van de vlucht doordringen, zal men beseffen dat de overwinning op het kantje af is ge weest en dat de historische beteekenis van hetgeen de Nederlanders hebben volbracht aanmerkelijk grooter is dan van hetgeen de Britten hebben bereikt. De verantwoordelijke dagbladen matigen zich in de termen der geestdrift doorspekt met die van het vurig nationaal gevoel, waarin de populaire bla den zich verliezen. Als men tot bezinning komt, zal men de feiten beter wegen, vast stellen dat van de 12 Britsche machines en pilotenparen er slechts een enkele is geweest, die Engeland van de nederlaag heeft kunnen redden, dat van de drie speciaal voor den wedstrijd gebouwde machines (alle andere landen brachten oude machines of standaard toestellen uit) er tweevolstrekt tekort ge schoten zijn en dat alfeen het'derde dat ook tenslotte hachelijke teekenen van verval vertoonde aviatisch gesproken naar zijn einddoel moest strompelen. Black en Scott hebben een grootsch feit bestaan. Zij hebben opnieuw getoond kranige, onverschrokken, wilskrachtige en bovenal zeer vaardige pilo ten te zijn. Zij verdienden dat hun machine het uithield; en de machine heeft het gedaan. Maar het had geen haar gescheeld of de „Uiver" met zijn drie passagiers, zijn be manning van vier en zijn 25.000 brieven, was als eerste in Melbourne aangekomen. Een les voor de Engelschen. De prestatie van de „Uiver" heeft in dit land evenveel bewondering als ontsteltenis gewekt. Toen de toestellen op dien gedenk- waardigen ochtend in Mildenhall opstegen, had, afgescheiden van een paar ingewijden, niemand eenig besef van het vliegvermogen van deze groote machine. Men bewonderde de afvaart, die zoo in alle opzichten zich onderscheidde, door lichtheid en snelheid van luchtkiezen, van alle andere mededin gers. Maar indien men daar op dat oogen- blik zou hebben voorspeld, dat de „Uiver" binnen vier maal 24 uur in Melbourne zou neerdalen, zou niemand er geloof aan heb ben gehecht. De vlucht van de Douglas- machine is een les geweest voor de Britsche burgerlijke luchtvaart en heeft een moraal ingehouden voor de Britten, die zij hetzij terstond erkend ook terstond hébben ge volgd. Ook moet worden erkend, dat de Engelsche pers, voor zoover ze aanzien heeft, niet in gebreke is gebleven in sportieve er kenning van het historisch voorbeeld van luchttransport, door de Nederlanders op deze vlucht gegeven. De bekende luchtvaart medewerker van den „Manchester Guar dian", majoor Robertsen, verklaart volmon dig, dat er geen verschil is tusschen de lei dende piloten van de race. Weliswaar, schrijft hij, verloren de Nederlanders hun weg in Midden-Australië, maar dit gebied levert een moeilijk probleem voor piloten, die het niet kennen. Parmentier en Moll ver richtten schitterend werk op de gedeelten van de route die hun gemeenzaam zijn, maar boven Australië had Scott het voordeel op de Nederlanders, dat hij het terrein kende als zijn zak, aangezien hij jaren lang ver- keerspiloot in Australië is geweest. De Ne- derlandsche piloten verdienen daarom vol gens Robertson bijna evenveel lof als de winners. In een hoofdartikel van hetzelfde blad noemt de schrijver Black en Scott met Par mentier en Moll in één adem. De verrichtin gen van dit viertal heeft van de Mac Robert- son-wedvlucht iets aparts gemaakt, iets nieuws en ontzagwekkends, dat alle vroegere recordvluchten onbeteekenend maakt. Zij hebben 'n voorbeeld gegeven, dat waarschijn lijk voor vele jaren in de toekomst de betee kenis ontneemt aan nieuwe recordvluchten, omdat het verschil in tijd slechts onbedui dend kan zijn. Aangezien een van de machi nes een standaard-luchtvaarder was in ge- regelden, zij het wat versnelden en verleng den dienst, kan het niet verbazen, dat de .Manchester Guardian" aan de prestatie der ^lederlandsche piloten geen geringe betee kenis kan geven dan aan die van zijn land genooten. „Het groote toestel, met zijn zeven menschen aan boord, dat een veel langere route koos en veel vaker landde, rolde de mijlen of met onverbiddelijke preciesheid, bij na als een klokwijzer zijn uren". En wat verder: „De Nederlanders hebben bewezen, dat dit groote en snelle vliegtuig veilig op den grond kan worden gezet in en wegge- slogen kan worden uit kleine tropische ter reinen en dat het een hooge gemiddelde snel heid kan handhaven onder de meest ver scheiden weergesteldheden. Wanneer hiei aan wordt toegevoegd, dat het is toegerust met het meerendeel van het gerief dat passa giers op lange afstanden verwachten en dat het een van de rustigste passagierstoestellen is in de wereld dan zal men zien dat de Britsche luchtvaartmaatschappijen en haar ontwerpers een formidabele uitdaging heb ben ontvangen." Zelfs een blad als de „Evening News", het avondblad van de „Daily Mail dat ge woonlijk de geestesgesteldheid van den ge middelden Engelschman in het gevlei brengt, en liever zwijgt over bijzondere verrichtin gen Van andere naties, is zoo zeer onder den indruk gekomen van de openbaring van de vlucht onzer landgenooten, dat het niet aar zelt deze te noemen: het voornaamste feit van dezen grootsten vliegwedstrijd van de wereld. Lord Rothermere doet het met een politieke -bijbedoeling. Zijn bladen zijn reeds lang bezig met een heftige campagne tegen de regeering, omdat deze naar zijn oordeel volstrekt in gebreke blijft in militaire en bur gerlijke luchtvaart de vfreischte maatregelen te nemen en aanmoediging te geven. Hoe wel Scott en Black in werkelijkheid vooraan hinkten, trekt Rothermere uit het verloop van de race de conclusie, dat „het werkelijke wonder van de wedvlucht" werd verschaft door de „Uiver" ën haar piloten, die het onvertuigend, onherroepelijk en tragisch be wijs hebben geleverd, dat Engeland mijlen achter andere landen aanhinkt in commer cieel luchtransport. Bedenkelijke politieke toestand in Frankrijk. (Dag. Overzicht.) Vervolg LondenMelbourne-race. (Luchtvaart). Wijziging wet op de loterij. (Bin nenland.) Felle brand te Landsmeer. (Bin nenland.) Arbeider op de scheepswerf van Wilton te Rotterdam verdronken. (Binnenland.) Langere diensttijd; wetsontwerp in voorbereiding. (Binnenland.) Ernstige fraude te Weesp. (Bin nenland). Man door midden gereden op on- bewaakten overweg te Aalsmeer. (Binnenland). Tweede slachtoffer van Rijssen overleden. (Binnenland). Indisch artsdiploma ook in Hol land geldig. (Binnenland). (Zie verder eventueel laatste berichten.) Van dit laatste zijn alle Engelsche bladen overtuigd en nu dit door de vlucht der Ne derlanders aan de gansche wereld te ver staan is gegeven, wordt de vreugde over de overwinning voor de gevoeligste commen tators overtroffen door ontsteltenis, die zich hier en daar uit in nauw verholen woede over de achterlijkheid van Imperial Airways Men herinnert er aan, dat de Nederlanders met een in hun eigen land gemaakte Fokker waarschijnlijk dezelfde of een gelijksoortige prestatie zouden hebben geleverd en dat men zeker een „ail-Dutch" onderneming zou heb ben gekregen indien Fokker er uit commer- cieele bedachtzaamheid niet de voorkeur aan had gegeven zich van deelnemen aan de race te onthouden. Hoewel men voor de glorie van de Brit sche piloten Black en Scott niet al te hevig kan betoogen, dat men de les van de wed vlucht heeft geleerd, kan er geen twijfel aan bestaan, dat zij, wier oordeel beteekenis heeft in dit land. het eens zijn met dr. Colijn, die aan de vlucht van de „Uiver" hoogere nut tige waarde toekende dan aan die van de „Cornet". Wij lezen in De Tijd: Woensdag heèft de Amsterdamsche justi tie een bezoek gebracht aan Weesp, in ver band met rapporten, uitgebracht over de ad ministratie van den Gemeenschappelijken Vleescheuringsdienst voor de gemeenten Weesp, Weesperkarspel, Muiden, Nigtevechf en Nederhorst den Berg. Door een tweetal accountants was reeds een paar dagen ten gemeentehuize een onderzoek ingesteld, waarna Woensdag de justitie arriveerde en, vergezeld van den chef der Weesper politie en een paar agenten, zich begaf naar de woning van den directeur van genoemden dienst, den heer C. A, L., die echter niet thuis was. Niettemin werden de administra tieve bescheiden in beslag genomen, waarna allen zich naar het gemeentehuis begaven, alwaar het parket een uitvoerig onderhoud had met burgemeester Dotinga. Hetgeen thans is geschied, heeft een zeer ingewikkelde voorgeschiedenis. Reeds in den zomer van het jaar 1931. kreeg de commies verificateur ten gemeentehuize te Weesp, de heer W. Liscaljet, opdracht van den burge meester, om voor de commissie van toezicht op den Gemeenschappelijken Vleeschkeu- ringsdienst een onderzoek in te stellen naar de administratie van den dienst. (De burge meester van Weesp is tevens voorzitter van genoemde commissie). De heer L. heeft toen de administratie over verschillende jaren na gegaan en daarvan een uitvoerig ïapport uitgebracht, dat in de commissie heel wat stof heeft doen opwaaien. De rapporteur was n.1. tot conclusies ge komen, welke zeer bezwarend voor den direc teur van den dienst waren, en de commissie stelde zich oo het standpunt, dat de rappor teur met het trekken zijner conclusies, zijn opdracht overschreden had. Er werd een ander rapport opgemaakt, maar de commies-verifacteur was zoo over tuigd van de juistheid der door hem gecon stateerde onjuistheden, dat hij later weiger de, zijn handteekening te plaatsen als fiat op rekening van den dienst over het jaar 1922. Hieromtrent moeten Gedeputeerden van Noord-Holland nog steeds uitspraak doen In hetgeen in het rapport van den com mies-verificateur tot uiting was gekomen, vond de commissie van toezicht wel aanlei ding, toen de herbenoeming aan de orde I vas, een afwachtende houding aan te nemen, waarvan het gevolg was, dat de dienst on geveer 114 jaar feitelijk zonder directeur was. Bij eventueele door den heer C. A. L. op te maken processen-verbaal, betrekking heb bende op den Vleeschkeuringsdienst, zou de eigenaardige toestand dan ook tot zonder linge consequenties hebben moeten leiden Daar de directeur echter naar ons van bevoegde zijde verzekerd werd nimmer overging tot het maken van proces-vrebaal, bleef men voor dergelijke verwikkelingen ge spaard. Hoewel de commissie van toezicht, na ampele besprekingen, besloten had, de justi tie niet in deze zaak te mengen, schijnt deze toch op de een of andere wijze van een en ander kennis gekregen te hebben, zoodat, nu alweer geruimen tijd geleedn, door haar een onderzoek werd gelast, waarna de verschil lende rapporten ter beschikking van de Am sterdamsche justitie werden gesteld Eenigen tijd later hebben marechaussees verschillen de personen, die inlichtingen konden ver strekken over deze zaak, een uitvoerig ver hoor afgenomen. Uit het minutieus ingestelde onderzoek kwam o.a. vast te staan, dat een groot aantal koeien administratief niet verantwoord zou zijn. Dat wil zeggen, dat de koeien wel voor den accijns waren opgegeven, maar dat er geen keurloon voor was verantwoord. Dit 's, naar ons door een insider werd medegedeeld, alleen dan mogelijk, wanneer de, voor accijns opgegeven koe, bij keuring afgekeurd wordt. In dat geval behoeft geen keurloon betaald te worden en kan de aangever, op een ver klaring van den ambtenaar, die het rund heeft afgekeurd, van den rijksontvanger terugbetaling vorderen van de gestorte ac cijnsgel den. Nu doet zich het eigenaardige geval voor, dat van het groot aantal koeien waarover het verschil loopt nimmer ook maar één cent betaalde accijns is teruggevorderd. In de meeste gevallen betrof het noodslachtin- gen, maar of er inderdaad in al die geval len van noodslachtingen gesproken kon wor den, zal ook door het justitie-onderzoek niet meer kunnen worden vastgesteld. Er zouden over een tijdperk van twee jaren 125 a 150 koeien voor den accijns zijn opgegeven, als noodslachting, waarover geen keurloon was verantwoord- r t

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1934 | | pagina 1