DAGBLAD VOOR ALKMAAR EN OMSTREKEN.
De Londen-Melbourne-race.
^Binnenland
Engelsche blijdschap en ontsteltenis!
No. 253
136e Jaargang
De Koningin wenscht geluk!
De weds'rijd om de 2 jaar
gevlogen
O, die Uiver!...
Wat vandaag de
aandacht trekt
Fraude bij de Weespsche
vleeschkeuring?
Bescheiden in beslag genomen.
ALKMAARSCHE COURANT.
Deze Courant wordt ELKEN AVOND, behalve Zon
en Feestdagen, uitgegeven. Abonnementsprijs per
3 maanden bij vooruitbetaling voor Alkmaar 2.
franco door het geheele Rijk 2.50.
Losse nummers 5 cents.
PRIJS PER GEWONE ADVERTENTIEN
Van i5 regels 1.25, elke regel meer 0.25, groote
contracten rabat. Groote letters naar plaatsruimte.
Brieven franco aan de N. V. Boek- en Handelsdruk
kerij v/h. HERMS. COSTER ZOON, Voordam C 9,
postgiro 37060. Telef. 3, redactie 33.
Dxt nummer bestaat uit drie bladen. Directeur: C. KRAK. Vrijdag 26 October 1934 Hoofdredacteur: Tj. N. ADEMA.
Gistermiddag te 14 uur 5 heeft
de K.L.M. van Het Loo, waar de
Koningin thans verblijft, het vol-
dende telegram ontvangen;
Met waardeering vernam ik de
bijzondere wijze, waarop de be
manning van de Uiver de eer van
onze, ons allen zoo dier
bare driekleur heeft hoogge
houden.
Wilhelmina
VERDERE GELUKWENSCHEN.
De heer Edwards, eigenaar van De
Havilland Cornet, waarmede Scott en Camp
bell Black als eersten te Melbourne aan
kwamen, heeft het volgende telegram aan
de K.L.M. gezonden:
Gelukwenschen met prachtige prestatie
van uw piloten om een verkeersvliegtuig op
de tweede plaats naast mijn Grosvenor
House, mijn speciaal Comet-race-vliegtuig,
te brengen. Mijn bestuurders Scott en Black
brengen hulde aan hun schitterende naviga
tie.
De Douglasfabrieken seinden:
Onze welgemeende gelukwenschen aan u,
uw vliegtuigbestuurders en de geheele orga
nisatie voor het schiterende figuur, dat u in
de Melbourne-race gemaakt hebt.
Emplooi voor Scott en Black.
Aangezien de prijzen pas op 11 Novem
ber worden uitbereikt en de winnaars dus in
elk geval tot dien datum in Australië moeten
blijven, heeft de directie van een maatschap
pij die theaters en bioscopen exploiteert
Scott en Black uitgenoodigd, hun voorwaar
den te noemen om 's avonds ongeveer een
kwartier voor het voetlicht te verschijnen.
De vliegers hebben het voorstel, dat voor
Amerikanen en Engelschen niets ongewoons
biedt, 24 uur in beraad gehouden.
Fitzmaurice gaat vertrekken
Overste Fitzmaurice heeft gisteren te
Portsmouth zijn proeven om een bewijs van
luchtwaardigheid te krijgen met succes afge
legd. Hij wil vanmorgen met het opgaan
van de zon vertrekken.
Een gedenkpenning.
De Koninklijke Begeer heeft besloten ter
gelegenheid van de vlucht van de Uiver een
gedenkpenning te vervaardigen, die binnen
enkele dagen in den handel zal komen.
Een Uiver-roos.
De firma G. A. Buisma uit Heerde op de
Veluwe heeft aan een nieuwe door haar ge
kweekte roos den naam van Uiver gegeven.
PARMENTIER.
De heer R. P. M. schrijft aan de N. R. Cr.
Vervuld als een ieder in deze dagen h.tJ.
is van de meer dan kranige prestaties van
commandant en bemanning van de Uiver,
bladerde ik in R. P. Thomson's „A national
history of Australia" Londen Routledge
Sons, 1917, om eenige historische en geogra-
phische bijzonderheden te lezen betreffende
de overgevlogen Australische landstreken
toen ik op eens uitriep: „wel allemachtig!"
want daar las ik (p. 3, al. 4):
,.Twenty-six years later (d.i. in 1529)
another Frenchman named Jean Parment.er,
is reported tot have made a voyage into
Australian waters; but whether he saw the
continent is uncertain, but it is claimed bij
some that the maps that were drawn not long
after his return to France were based on his
infarmation".
(Zes en twintig jaar later (d.i. in 1529)
wordt van een anderen Franschman, ge
naamd Jean Parmentier. vermeld dat hij de
Australische wateren bevoer. Of hij het vaste
land zag, is onbekend, maar door sommigen
wordt verzekerd dat de kaarten, niet lang n
zijn terugkeer in Frankrijk verschenen, op
zijne mededeelingen berusten).
Zijn naam wordt verder niet meer g
noemd en dus zoude alleen archief-onderzoek
te Parijs of eldere kunnen uitmaken, wat zijn
aandeel in die ontdekkingsreizen is geweest
Maar is het niet héél merkwaardig, dat
ruim 400 iaar na eikaar twee mannen van ge
heel derzelfden weinig voorkomenden naam
zich ieder op zijne wijze op onderzoekings-
gebied in dezelfde wereldstreek zoo verdien-
^Zoude^onze'' parmentier weten of hij van
Jean P. afstamde en dus dan aan dezen wel-
'icht de zucht naar avontuurlijk onderzoek en
indirect zijn groot succes op deze Australie-
vlucht te danken heeft
Hollandsche bescheidenheid;
Australische bewondering.
De correspondent van de „Daily Herald
heeft een onderhoud met Parment.eiMjehad
waarin gesproken werd ever hun landing
Albury in den nachte.ijkeri storm.
Parmentier zeide- „In eerste plaats wil
ik u zeggen, dat onze machine geen oogen-
blik in gevaar is geweest".
Toen de corr. opmerkte, dat de experts
van de Australian Air Force het zelfs voor
een Moth-vliegtuig gevaarlijk vonden, te lan
den op de renbaan van Albury, lachte Par
mentier
„Een vliegtuig op den grond zetten", zeide
onze piloot, ,,.s alleen de kunst, om de wielen
over de eerste hindernis heen te brengen en
te stoppen voor je de volgende aanraakt."
Parmentier trachtte het als dood eenvoudig
voor te stellen, maar de Australische experts
zijn het er eer eens, dat het de mooiste lan
ding en daarna de mooiste start was, die ooit
gemaakt is.
We gingen even wandelen.
De persoonlijke verschijning van Parmen
tier en.MU, toen zij te Melbourne aankwamen,
was een trelfend contrast met die van de
andere vliegers.
Kraak-zindelijk en schoon in hun blauwe
uniformen, zagen ze er uit, of ze zoo waren
teruggekomen van een kort uitstapje.
„We waren in het geheel niet vermoeid",
vertelden ze. omdat we af en toe in onze
machine konden slapen. Als we van het
sturen wat kramp kregen, gingen we in het
vliegtuig wat heen en weer wandelen. Of we
gingen naai het buffet, om wat te eten en te
drinken. Soms hebben we overdag, eenigen
tijd nog met onze passagiers kunnen
bridgen".
de
Na de aankomst van
Groene Komeet.
Op een vraag, na de aankomst te Mel
bourne, wat zijn toekomstplannen .waren,
antwoorde Cathcart Jönes: Ik zal natuurlijk
onmiddellijk per vliegtuig terugkeeren. Mijn
plan is een heen- en terugreis binnen 8 da.
gen te volbrengen.
De Pander geheel gereed
De gezagvoerder van de Oehoe, de heer
Veenendaal, die om 11.40 uur op Tjilititan
landde, deelde aan een vertegenwoordiger
van Aneta mede, dat hij een lekke olietank
van de Panderjager uit Allahabad had mee
genomen en naar Calcutta had gebracht. In
deze plaats ontmoette hij piloot Geysendorf-
fer, die den vorigen dag per trein was aan
gekomen met een beschadigde propeller.
Doch denzelfden avond kon Geysendorffer
naar Allahabad terugkeeren met een gerepa
reerde propeller, door Grosfeld in orde ge
maakt, terwijl inmiddels ook de olietank
hersteld werd.
De positie der nog deelnemende
vliegers.
Gisteravond bevonden zich de volgende
vliegtuigen die nog officieel aan den wed
strijd deelnemen op de aangeduide plaatsen:
Macgrégor en Walker zijn uit Koepang
naar Port Darwin vertrokken, na reparatie
van het lek aan de olieleiding. Zij zijn in
Port Darwin geland.
Herwitt en Kay uit Batavia vertrokken.
Hansen en de gebr Stedart te Alor Star
op het Maleische Schiereiland.
Melrose is van Rangoon vertrokken en
Wrigt en Polando te Boesjir.
De „Daily Herald" verneemt, dat er plan
nen bestaan, om den LondenMelbourne-
wedstrijd om de twee jaar te herhalen.
De Internationale Luchtvaart Federatie,
•J?* leidende wereld-lichaam op aviatisch ge
bied, heeft het plan opgevat, de mogelijkheid
van een geregelde herhaling te bestudeeren
De race zou dan onder dezelfde bepalingen
kunnen vallen a's die van den Schneider
Cupwedstrijd.
Mogelijk zou de wedstrijd zich kunnen
ontwikkelen tot een cnelheidsrace rondom de
wereld, open voor alle landen.
Wanneer deze plannen doorgaan, zou de
volgende wedstrijd tegen het einde van 193ö
gehouden kunnen worden.
JU, AUSTRALIËR.
Niet alleen de bemanning, doch ook alle
Nederlanders zijn dankbaar voor de te Al
bury verleende hulp. De piloot Viruly schrijft
daaromtrent in de Tlegraaf:
Jij, onbekende Australiër'
Jij bent vandaag onze man. Jij, die het
verzonnen hebt om door dat radiostation
van Albury al die automobilisten in den nacht
uit hun huizen-naar de renbaan op te roepen.
Jij verdient vandaag een uitbundig telegram
met acht millioen hanoteekeningen met
meer zijn wij Hollanders niet in de wereld.
Ons allemaal had je met onze koplampen
kunnen krijgen waar het maar had kunnen
helpen helpen toen we wisten, dat Van
Brugge's vingers het S.O.S; aan het uittikken
waren. Maar wij, die zijn landgenooten zijn
wij zaten aan de andere kant van de
wereld.
En daarom heb je jouw landgenooten dan
maar door de radio bij elkaar geroepen
zij, wier luidsprekers daai in de buurt van
die stikdonkere renbaan stonden. En zij zijn
in het beestenweer van dien nacht uit hun
huizen gehaald ze hebben hun garages open
gesmeten ze zijn gekomen met hun stra
lende koplampen, omdat daarboven de ben
zine in de peilglazen zakte. Jij, onbekende
Australiër door jouw prachtig initiatief
zijn ze gekomen en ze hebben onze Uiver
zijn kans gegeven door in die donkere poel
een landingsbaan te tooveren door jou, en
omdat het óók zulke sportieve kerels waren,
die andere Australiërs wat? Britten!
wat? zoo maar kerels, die een hand moesten
uitsteken om een ander uit het moeras te
trekken. Door jou loopen daarom vandaag al
onze straten vol opgewekte gezichten.
Jij, sportieve, onbekende Australiër als
Parmentier ons al niet geleerd had, dat de
wereld te klein geworden is om nog te blij
ven gelooven in afstanden en grenzen tus-
schen mannén van verschillende volken, dan
hadden we het door jouw wel begrepen
Op de wereldkameraadschap, Australiër!
(Van onzen Londenschen correspondent.)
Het succes van Scott en Black in hun De
Havilland Cornet heeft uiteraard een trilling
van vervoering gejaagd door alle Britsche
harten in de wereld. De zege van de groote
wedvlucht is aan de Britten. Maar reeds
thans, midden in de geestdrift, wordt ruim
beseft dat er niet veel verschil in tusschen de
prestatie van Black en Scott en die van Par
mentier en Moll. Wanneer men wat verder
is, zal meer algemeen de ware beteekenis
van de vlucht doordringen, zal men beseffen
dat de overwinning op het kantje af is ge
weest en dat de historische beteekenis van
hetgeen de Nederlanders hebben volbracht
aanmerkelijk grooter is dan van hetgeen de
Britten hebben bereikt. De verantwoordelijke
dagbladen matigen zich in de termen der
geestdrift doorspekt met die van het vurig
nationaal gevoel, waarin de populaire bla
den zich verliezen. Als men tot bezinning
komt, zal men de feiten beter wegen, vast
stellen dat van de 12 Britsche machines en
pilotenparen er slechts een enkele is geweest,
die Engeland van de nederlaag heeft kunnen
redden, dat van de drie speciaal voor den
wedstrijd gebouwde machines (alle andere
landen brachten oude machines of standaard
toestellen uit) er tweevolstrekt tekort ge
schoten zijn en dat alfeen het'derde dat
ook tenslotte hachelijke teekenen van verval
vertoonde aviatisch gesproken naar zijn
einddoel moest strompelen. Black en Scott
hebben een grootsch feit bestaan. Zij hebben
opnieuw getoond kranige, onverschrokken,
wilskrachtige en bovenal zeer vaardige pilo
ten te zijn. Zij verdienden dat hun machine
het uithield; en de machine heeft het gedaan.
Maar het had geen haar gescheeld of de
„Uiver" met zijn drie passagiers, zijn be
manning van vier en zijn 25.000 brieven,
was als eerste in Melbourne aangekomen.
Een les voor de Engelschen.
De prestatie van de „Uiver" heeft in dit
land evenveel bewondering als ontsteltenis
gewekt. Toen de toestellen op dien gedenk-
waardigen ochtend in Mildenhall opstegen,
had, afgescheiden van een paar ingewijden,
niemand eenig besef van het vliegvermogen
van deze groote machine. Men bewonderde
de afvaart, die zoo in alle opzichten zich
onderscheidde, door lichtheid en snelheid
van luchtkiezen, van alle andere mededin
gers. Maar indien men daar op dat oogen-
blik zou hebben voorspeld, dat de „Uiver"
binnen vier maal 24 uur in Melbourne zou
neerdalen, zou niemand er geloof aan heb
ben gehecht. De vlucht van de Douglas-
machine is een les geweest voor de Britsche
burgerlijke luchtvaart en heeft een moraal
ingehouden voor de Britten, die zij hetzij
terstond erkend ook terstond hébben ge
volgd. Ook moet worden erkend, dat de
Engelsche pers, voor zoover ze aanzien heeft,
niet in gebreke is gebleven in sportieve er
kenning van het historisch voorbeeld van
luchttransport, door de Nederlanders op
deze vlucht gegeven. De bekende luchtvaart
medewerker van den „Manchester Guar
dian", majoor Robertsen, verklaart volmon
dig, dat er geen verschil is tusschen de lei
dende piloten van de race. Weliswaar,
schrijft hij, verloren de Nederlanders hun
weg in Midden-Australië, maar dit gebied
levert een moeilijk probleem voor piloten, die
het niet kennen. Parmentier en Moll ver
richtten schitterend werk op de gedeelten
van de route die hun gemeenzaam zijn, maar
boven Australië had Scott het voordeel op
de Nederlanders, dat hij het terrein kende
als zijn zak, aangezien hij jaren lang ver-
keerspiloot in Australië is geweest. De Ne-
derlandsche piloten verdienen daarom vol
gens Robertson bijna evenveel lof als de
winners.
In een hoofdartikel van hetzelfde blad
noemt de schrijver Black en Scott met Par
mentier en Moll in één adem. De verrichtin
gen van dit viertal heeft van de Mac Robert-
son-wedvlucht iets aparts gemaakt, iets
nieuws en ontzagwekkends, dat alle vroegere
recordvluchten onbeteekenend maakt. Zij
hebben 'n voorbeeld gegeven, dat waarschijn
lijk voor vele jaren in de toekomst de betee
kenis ontneemt aan nieuwe recordvluchten,
omdat het verschil in tijd slechts onbedui
dend kan zijn. Aangezien een van de machi
nes een standaard-luchtvaarder was in ge-
regelden, zij het wat versnelden en verleng
den dienst, kan het niet verbazen, dat de
.Manchester Guardian" aan de prestatie der
^lederlandsche piloten geen geringe betee
kenis kan geven dan aan die van zijn land
genooten. „Het groote toestel, met zijn zeven
menschen aan boord, dat een veel langere
route koos en veel vaker landde, rolde de
mijlen of met onverbiddelijke preciesheid, bij
na als een klokwijzer zijn uren". En wat
verder: „De Nederlanders hebben bewezen,
dat dit groote en snelle vliegtuig veilig op
den grond kan worden gezet in en wegge-
slogen kan worden uit kleine tropische ter
reinen en dat het een hooge gemiddelde snel
heid kan handhaven onder de meest ver
scheiden weergesteldheden. Wanneer hiei
aan wordt toegevoegd, dat het is toegerust
met het meerendeel van het gerief dat passa
giers op lange afstanden verwachten en dat
het een van de rustigste passagierstoestellen
is in de wereld dan zal men zien dat de
Britsche luchtvaartmaatschappijen en haar
ontwerpers een formidabele uitdaging heb
ben ontvangen."
Zelfs een blad als de „Evening News", het
avondblad van de „Daily Mail dat ge
woonlijk de geestesgesteldheid van den ge
middelden Engelschman in het gevlei brengt,
en liever zwijgt over bijzondere verrichtin
gen Van andere naties, is zoo zeer onder den
indruk gekomen van de openbaring van de
vlucht onzer landgenooten, dat het niet aar
zelt deze te noemen: het voornaamste feit
van dezen grootsten vliegwedstrijd van de
wereld. Lord Rothermere doet het met een
politieke -bijbedoeling. Zijn bladen zijn reeds
lang bezig met een heftige campagne tegen
de regeering, omdat deze naar zijn oordeel
volstrekt in gebreke blijft in militaire en bur
gerlijke luchtvaart de vfreischte maatregelen
te nemen en aanmoediging te geven. Hoe
wel Scott en Black in werkelijkheid vooraan
hinkten, trekt Rothermere uit het verloop van
de race de conclusie, dat „het werkelijke
wonder van de wedvlucht" werd verschaft
door de „Uiver" ën haar piloten, die het
onvertuigend, onherroepelijk en tragisch be
wijs hebben geleverd, dat Engeland mijlen
achter andere landen aanhinkt in commer
cieel luchtransport.
Bedenkelijke politieke toestand
in Frankrijk. (Dag. Overzicht.)
Vervolg LondenMelbourne-race.
(Luchtvaart).
Wijziging wet op de loterij. (Bin
nenland.)
Felle brand te Landsmeer. (Bin
nenland.)
Arbeider op de scheepswerf van
Wilton te Rotterdam verdronken.
(Binnenland.)
Langere diensttijd; wetsontwerp
in voorbereiding. (Binnenland.)
Ernstige fraude te Weesp. (Bin
nenland).
Man door midden gereden op on-
bewaakten overweg te Aalsmeer.
(Binnenland).
Tweede slachtoffer van Rijssen
overleden. (Binnenland).
Indisch artsdiploma ook in Hol
land geldig. (Binnenland).
(Zie verder eventueel laatste
berichten.)
Van dit laatste zijn alle Engelsche bladen
overtuigd en nu dit door de vlucht der Ne
derlanders aan de gansche wereld te ver
staan is gegeven, wordt de vreugde over de
overwinning voor de gevoeligste commen
tators overtroffen door ontsteltenis, die zich
hier en daar uit in nauw verholen woede
over de achterlijkheid van Imperial Airways
Men herinnert er aan, dat de Nederlanders
met een in hun eigen land gemaakte Fokker
waarschijnlijk dezelfde of een gelijksoortige
prestatie zouden hebben geleverd en dat men
zeker een „ail-Dutch" onderneming zou heb
ben gekregen indien Fokker er uit commer-
cieele bedachtzaamheid niet de voorkeur aan
had gegeven zich van deelnemen aan de
race te onthouden.
Hoewel men voor de glorie van de Brit
sche piloten Black en Scott niet al te hevig
kan betoogen, dat men de les van de wed
vlucht heeft geleerd, kan er geen twijfel aan
bestaan, dat zij, wier oordeel beteekenis heeft
in dit land. het eens zijn met dr. Colijn, die
aan de vlucht van de „Uiver" hoogere nut
tige waarde toekende dan aan die van de
„Cornet".
Wij lezen in De Tijd:
Woensdag heèft de Amsterdamsche justi
tie een bezoek gebracht aan Weesp, in ver
band met rapporten, uitgebracht over de ad
ministratie van den Gemeenschappelijken
Vleescheuringsdienst voor de gemeenten
Weesp, Weesperkarspel, Muiden, Nigtevechf
en Nederhorst den Berg. Door een tweetal
accountants was reeds een paar dagen ten
gemeentehuize een onderzoek ingesteld,
waarna Woensdag de justitie arriveerde en,
vergezeld van den chef der Weesper politie
en een paar agenten, zich begaf naar de
woning van den directeur van genoemden
dienst, den heer C. A, L., die echter niet
thuis was. Niettemin werden de administra
tieve bescheiden in beslag genomen, waarna
allen zich naar het gemeentehuis begaven,
alwaar het parket een uitvoerig onderhoud
had met burgemeester Dotinga.
Hetgeen thans is geschied, heeft een zeer
ingewikkelde voorgeschiedenis. Reeds in den
zomer van het jaar 1931. kreeg de commies
verificateur ten gemeentehuize te Weesp, de
heer W. Liscaljet, opdracht van den burge
meester, om voor de commissie van toezicht
op den Gemeenschappelijken Vleeschkeu-
ringsdienst een onderzoek in te stellen naar
de administratie van den dienst. (De burge
meester van Weesp is tevens voorzitter van
genoemde commissie). De heer L. heeft toen
de administratie over verschillende jaren na
gegaan en daarvan een uitvoerig ïapport
uitgebracht, dat in de commissie heel wat
stof heeft doen opwaaien.
De rapporteur was n.1. tot conclusies ge
komen, welke zeer bezwarend voor den direc
teur van den dienst waren, en de commissie
stelde zich oo het standpunt, dat de rappor
teur met het trekken zijner conclusies, zijn
opdracht overschreden had.
Er werd een ander rapport opgemaakt,
maar de commies-verifacteur was zoo over
tuigd van de juistheid der door hem gecon
stateerde onjuistheden, dat hij later weiger
de, zijn handteekening te plaatsen als fiat
op rekening van den dienst over het jaar
1922. Hieromtrent moeten Gedeputeerden
van Noord-Holland nog steeds uitspraak
doen
In hetgeen in het rapport van den com
mies-verificateur tot uiting was gekomen,
vond de commissie van toezicht wel aanlei
ding, toen de herbenoeming aan de orde
I vas, een afwachtende houding aan te nemen,
waarvan het gevolg was, dat de dienst on
geveer 114 jaar feitelijk zonder directeur
was. Bij eventueele door den heer C. A. L. op
te maken processen-verbaal, betrekking heb
bende op den Vleeschkeuringsdienst, zou de
eigenaardige toestand dan ook tot zonder
linge consequenties hebben moeten leiden
Daar de directeur echter naar ons van
bevoegde zijde verzekerd werd nimmer
overging tot het maken van proces-vrebaal,
bleef men voor dergelijke verwikkelingen ge
spaard.
Hoewel de commissie van toezicht, na
ampele besprekingen, besloten had, de justi
tie niet in deze zaak te mengen, schijnt deze
toch op de een of andere wijze van een en
ander kennis gekregen te hebben, zoodat, nu
alweer geruimen tijd geleedn, door haar een
onderzoek werd gelast, waarna de verschil
lende rapporten ter beschikking van de Am
sterdamsche justitie werden gesteld Eenigen
tijd later hebben marechaussees verschillen
de personen, die inlichtingen konden ver
strekken over deze zaak, een uitvoerig ver
hoor afgenomen.
Uit het minutieus ingestelde onderzoek
kwam o.a. vast te staan, dat een groot aantal
koeien administratief niet verantwoord zou
zijn. Dat wil zeggen, dat de koeien wel voor
den accijns waren opgegeven, maar dat er
geen keurloon voor was verantwoord. Dit 's,
naar ons door een insider werd medegedeeld,
alleen dan mogelijk, wanneer de, voor accijns
opgegeven koe, bij keuring afgekeurd wordt.
In dat geval behoeft geen keurloon betaald
te worden en kan de aangever, op een ver
klaring van den ambtenaar, die het rund
heeft afgekeurd, van den rijksontvanger
terugbetaling vorderen van de gestorte ac
cijnsgel den.
Nu doet zich het eigenaardige geval voor,
dat van het groot aantal koeien waarover
het verschil loopt nimmer ook maar één
cent betaalde accijns is teruggevorderd. In
de meeste gevallen betrof het noodslachtin-
gen, maar of er inderdaad in al die geval
len van noodslachtingen gesproken kon wor
den, zal ook door het justitie-onderzoek niet
meer kunnen worden vastgesteld. Er zouden
over een tijdperk van twee jaren 125 a 150
koeien voor den accijns zijn opgegeven, als
noodslachting, waarover geen keurloon was
verantwoord-
r
t