De Melboume-vliegers over hun tocht. Z1JV'HK daa;bij 5 Personen zwaar en 20 licht gewond. RÏÏJL ^nngsmonopolie Wat de Uiver-bemanriing beleefde. „Het is alles zoo gewoon", zegt Parmerttier. iïmtmland PRINSESJE GEBOREN IN ZWEDEN. Koning Gustaai overgrootvader ERNSTIG TRAMONGELUK IN AKEN. ERNSTIG AUTO-ONGELUK IN FRANKRIJK. Drie dooden. DE ORGANISATIE DER ITALIAANSCHE JEUGD. DERDE NOTA VAN ZUID-SLAVIE AAN HONGARIJJE. WRIJVING F ANKRIJK—POLEN. Over uitgewezen mijnwerkers. RUSSISCH SCHIP IN ROEMENIE. Vermoedelijk koers kwijt geraakt. BOM ONTPLOFT IN ROEMENIE. Vrouw en 2 kinderen gedood. DE ZUID-SLAVISCHE OPENBARE MEENING OVER MARSEILLE. DE OLIE-POLITIEK VAN MANDSJOERIJE. De verklaring der Mandsjoerijsche regeering. he< HEVIGE AARDBEVING IN RUSLAND. ALKMAARSCHE COURANT van WOENSDAG 31 OCTOBER 1934 STORMEN IN HET NOORDEN VAN DEN ATLANTISCHEN OCEAAN. HET OLIEMONOPOLIE IN MANDSJOERIJE. VIJFJARENPLAN IN AMERIKA. Voor werkverschaffing AMERIKAANSCH TAFREELTJE. „Babyface" herkend? ROULETTES IN ZEE GEWORPEN. Tegen moreel verval. Luchtvaart Weinig moeilijkheden. Prachtig Indië. Naar Bagdad. Alles inspecteeren. De wildernis tegemoet. Naar Batavia. Dan Australië. Tegenslag. Albnry helpt. MELROSE TE MELBOURNE. DE „UIVER" 8 NOV. TE BATAVIA. Ontvangst bij den gouvernent- generaal. TWEE WATERVLIEGTUIGEN IN BOTSING. DE TOCHT VAN FITZMAURICE GAAT NIET DOOR. LUCHTSCHEPENCONCURRENTIE AAN OCEAANREUZEN? Prinses Sibylle, de echtfrenrw» Adolf, den oudsten zoon vfn £\Van pnns van Zweden is in deTaKoSn^uf kwart over twaalf bevallen van een dichte? prinses Sibylle is een kleindochter van S- mng Gustaaf van Zweden. T AT, 5 personen zwaar gewond. Te Aken Is een tram uit de rails ge- loopen en tegen een huis gereden Er Aan de Fransch-Belgische grens niet ver van Rijssel is een auto, waarin zeven Belgen en Franschen waren gezeten met groote vaart tegen een boom gereden De wagen ging in puin. Drie inzittenden zijn Op slag gedood, twee ernstig ge wond. Onder de nieuwe verordeningen met be trekking tot de organisatie van de jeugd- krachten der fascistische partij is er een inzake de leeftijd der knapen, die lid kunnen worden van de balilla. Tot dusverre moest de jongen voor het lidmaatschap den acht jarigen leeftijd hebben bereikt. In den ver volge nu zullen alle knapen vanaf hun ge boorte worden ingeschreven en van zes tot acht jaar deel uitmaken van een nieuwe for matie, genaamd „de jongen van de wolvin", welke formatie een onderdeel zal vormen van de Balilla en waarin de jongens zullen worden toevertrouwd aan speciale opvoe ders. De jongens zullen op een zwarte hemd de afbeelding dragen van de Capitolijnsche wolvin. Uit welingelichte kringen verluidt, dat de regeering van Boedapest in verband met de onderzoekingen inzake den moord te Mar- seille aan de Hongaareche regeering een derde nota gezonden heeft. Over de nota worden door de officieele instanties te Boe dapest alle mededeelingen met klem gewei gerd. Ook de Hongaarsche pers toont de laatste dagen ten opzichte van den moord te Marseille groote gereserveerdheid en zwijgt in het bijzonder geheel over de nieuwe aan vallen die in de Zuid-Slavische bladen tegen Hongarije gericht worden. Men streeft er hier ondubbelzinnig naar met alle middelen iedere toespitsing van de betrekkingen tus- schen Zuia-Slavië en Hongarije te vermij den. De Poolsche „Kurjer Poranny" doet mededeeling van de uitwijzing van weder om 882 Poolsche mijnwerkers uit Frankrijk en wijst erop, dat tegen deze mijnwerkers maatregelen zijn getroffen, die op bewuste gewelddadigheid en kwaadwilligheid lijken. Helaas kan men in dit geval niet slechts den Franschen ondernemers de schuld voor een dergelijke behandeling der Poolsche mijn werkers geven, aangezien de uitwijzing zon der de medewerking der Fransche autoritei ten niet mogelijk zou zijn. Het stijgend aan tal werklieden uit Italië kan niet de eenige grondslag zijn. Er moeten ook nog andere beweegredenen in het spel zijn. In de Roemeensche wateren nabij Con- stanza werd vanmorgen vroeg een Russisch oorlogsschip ontdekt, dat volgens deskundi gen de Sovjet kruiser „Komintern" zou zijn. De kruiser voer tweemaal voor de Roemeen sche kust heen en weer en verwijderde zich dan. De Roemeensche autoriteiten zonden het schip een kanonneerboot en twee water vliegtuigen na, de kruiser, die heeft deelge- nomen aan de manocvres van de Russische vloot in de Zwarte Zee, is vermoedelijk in de Roemeensche wateren uit de koers ge raakt. Nabij het Roemeensche stadje Pascani is door het ontploffen van een granaat een vrouw met haar twee kinderen gedood, ter wijl een derde kind zwaar werd gewond. De granaat dateert uit de oorlogsjaren en was zonder geëxplodeerd te zijn op een onbe bouwd veld blijven liggen. Een boerenjon gen wilde de granaa* naar huis dragen, doch liet het projectiel uit zijn handen val len, tengevolge waarvan het ontpiotte. De openbare meening van Zuid-Slavië bespreekt met groot ongerustheid het verloop van het onderzoek in zake de gebeurtenissen te Marseille. De correspondent van de Prawda meldt uit Parijs, dat het den schijn heeft alsof het geheele onderzoek verloopt. De verklaring, die naar reeds in het kort gemeld is, door de Mandsjoerijsche regee ring is uitgegeven inzake haar oliepolitiek, geeft eerst een overzicht over de omstandig heden, die de regeering aanleiding hebben gegeven tot het instellen van een controle over de olie, ter verwijdering van ongemak ken uit het nationale bestaan en ter verzeke- derf pïroSmhfeLe ,ontwikkeling" door van lie te maken. een regeeringsmonopo- MÏSr de verklaring, dat leum en dat d? hlu e levenng van petro- oline, Iam%ieeiSol1?n£n^af V°0r sas' gincs-brandnuÜ' e> ^nzol en vervan- de invoer pn terwiÜ de bewerking, den toegestaan ner.van deze oliën zal wor- Mondsioekun 7»i een licent>e-systeem. districten vnnr W?r^en wrd«ld in 10 Iederdistrb? fetroleum-marktdoeleinden. hebben dat d efn ëro°tbandelbureau een aanfal ?P,C°nt,role/al uitoefenen over ge ffiÏÏen®?lcent'e«de détailhandelaren. teurs inUpn a de tegenwoordige impor teurs zullen worden geeerbiedigd met hun r°eg Srïn118611' \nder€n zu"en door d" regeering op verzoek worden aangekocht terwijl aan de tegenwoordige imSeurs importquato zullen worden toegekend Een wfni' aou, lnf zal worden aangenomen tegenover de huidige groothandelaren, ter wijl de tegenwoordige fabrikanten eveneens toestemming zullen krijgen op verzoek hun zaken voort te zetten. Te Bakoe heeft Maandagavond een hevige aardbeving plaats gevonden. Tal van huizen zijn verwoest. Ook in andere streken is de aardbeving, die groote schade heeft aangericht, waar genomen. Naar uit Reykjavik gemeld wordt, is de laatste dagen in verschillende deelen van IJsland door zware stormen veel schade aangericht. In Sigluwfjord zijn de laaggelegen straten onder water ge zet, zoodat het verkeer met booten in stand moest worden gehouden. In deze plaats en in verschillende andere plaat sen zijn vele gebouwen vernield. De Engelsche vischtrawler „Lord Kitchener" is Maandag met groote averij in Akupeyri aangekomen. De redding- booten waren onderweg overboord ge slagen. Ook waren twee leden der be manning verdronken. De kapitein, die ononderbroken 57 uur aan het roer had gestaan, had twee bevroren beenen. Een tweede Engelsche vischtrawler is Maan dagavond bij Seyalsfjord in een sneeuw storm geraakt en gestrand. De Mandsjoerijsche regeering heeft een belangrijke verklaring afgelegd ter ophelde ring van haar oliepolitiek, waarin zij ver klaard, dat gelijke kansen scrupuleus in acht zullen worden genomen bij het toeken nen van licenties voor den invoer, den uit voer en den detailhandel in oliën, zonder onderscheid van nationaliteiten. De openbare werkverschaffing in Amerika houdt zich tegenwoordig met het oog op den noodtoestand der werkeloozen bezig met de uitwerking van een reusachtig vijfjarenplan, waarbij ten behoeve der werkverschaffing 12 milliard dollar zullen worden uitgegeven. Negen milliard dollar zal worden besteed voor openbare bouwwerken en drie milliard voor z.g. eigenhuisplannen. Het kapitaal voor de uitvoering der plannen zal worden opgebracht door de uitgifte van leeningen op langen termijn ten bedrage van 2,4 mil liard per jaar, die zullen worden uitgegeven door de federale banken. Hierdoor wil men tegelijkertijd de in de banken der V. S. braak liggende credieten voor een bedrag van 12 milliard nuttig be steden. De regeering streeft er met het oog op den naderenden winter en de groote taak van de ondersteunning naar de werkeloozenonaer- steuningen te vervangen door productieve werken. Zes zwaar gewaj>ende bandieten hebben gisteren een overval gedaan op de Etna State Bank te Chicago. Tien employé's en 15 be zoekers werden door hen in bedwang gehou den. Een der ooggetuigen meende, in een der bandieten den sedert lang door de politie gezochte George Nelson, bekend als „Baby face" te herkennen, die tot een der ontvluchte leden van de benden van John Dillinger be hoorde. De roovers wisten in automobielen te ontkomen. Burgemeester Laguardia te New-York voert een feilen strijd tegen de kansspelen en heeft een groot aantal apparaten tot een ge zamenlijke waarde van 150.000 in zee laten werpen. Vergezeld van den hoofdcommissaris van politie heeft de burgemeester op het vaartuig, waarin de roulettes waren geladen, verschei dene er van met een hamer stukgeslagen, waarna zij ter hoogte van Long Island in zee werden geworpen. Deze apparaten, zoo sprak burgemeester Laguardia hierbij, wa ren werktuigen der ergste misdadige elemen ten. Ik ben blij ze uit den weg te kunnen rui men. Het betrof hier voornamelijk automaten, die indien de gebruiker geluk had, geldbedragen uitkeerden. De politie-commissaris betitelde ze als „mechanische zakkenrollers". De politie heeft nog 2500 dergelijke machi nes in haar bezit, die in afwachting van een nader onderzoek eveneens zullen worden vernietigd. Aneta meldt uit Batavia, wat de Handels blad-correspondent uit Melbourne van de Uiver-bemanning hoorde over den succes vollen tocht. Hieronder volgt het relaas: Melbourne, nog steeds vol van de presta ties van hun landgenooten Scott en Campbell Black en niet minder van onze Hollanders, zoemt nog van enthousiasme over de daden van de helden der lucht. Het zijn voor de vliegers drukke, uiterst drukke dagen geweest. Geen minuut werden zij met rust gelaten en met moeite moesten zij zich vrij maken om de noodige aandacht te besteden aan de inspectie van hun vliegtuigen. Eindelijk zijn Parmentier en zijn menschen in de bijna eindelooze opeenvolging van lunches, diners en officieele ontvangsten enz. tot rust gekomen. Nu is het dan de tijd voor een weloverwogen en gedegen onderhoud. Wij hebben ze nu alle vier bij elkaar: den commandant Parmentier, den jongste van het gezelschap, dan Moll, dien wij hier al eerder zagen, toen hij met de „Abel Tasman" Melbourne bezocht, voorts Prins en Van Brugge. Als wij hun vragen, hoe de tocht geweest is, een vlucht, waarvan wij denken, dat het er een was vol avonturen en wederwaardig heden, valt het op, dat zij bijna niets op onze vraag weten te zeggen. Het is alles zoo gewoon, zoo normaal ge weest. En dan pas dringt ten volle het besef tot ons door, dat deze tocht door uitnemende voorbereiding en uiterst stipte uitvoering ten volle verantwoord was en volkomen vol maakt en vlot is verloopen, als gold het een Holland-Indiëvlucht, zooals er elke week een plaats heft. Prachtig weer en geen moeilijkheden! Dat is de samenvatting van alle belevenis sen. Een kleinigheid de drassigheid van het vliegveld te Alor Star verdient nauwe lijks vermelding. Trouwens, de Holland Indië-vliegers kennen Alor Star dat zij nu ruim anderhalf jaar geregeld hebben aange daan, vrijwel „uit het hoofd". Wij hadden het over het eigenlijk tekort aan avontuur op deze reis, welke de geheele wereld in spanning hield en thans met be wondering vervult. Maar dan komen ook de Hollanders met een avontuur en een van louter blijheid, dat hun altijd zal bijblijven: het eerste contact met het moederland en wel bij aankomst in Ned;-lndië, toen zij door de Aneta-Nirom-radio-uitzending voor het eerst met het Vaderland in verbinding stonden. Het was, alsof de tropische natuur haar volle medewerking had verleend, om dit mo ment onvergetelijk te maken. Het was een prachtige Indische voor avond, vol van alle schoonheid, zooals die slechts de warme luchtstreken kent. Nog even verwijlen hun gedachten bij dit onvergetelijk moment. Maar wij moeten verder met ons interview en vragen feiten over den tocht van Milden- hall af. „Met prachtig weer vlogen wij naar Rome", luidt het antwoord, „zooals u weet zonder tusschenlanding. Wij hadden een schitterend uitzicht op de Alpen en deze inzet van de groote race beloofde al veel. Of het steeds door zoo zou blijven, wis ten wij niet, maar de omstandigheden waar onder dit stuk werd gevlogen, brachten ons tenminste in de beste stemming en zoo arri veerden wij vol goeden moed op het vliegveld van de historische stad. Hartelijk zijn wij hier ontvangen. Onze passagiers waren opgetogen, niet alleen over het stukje, dat zij hadden afgelegd, maar ook over alle vriendelijkheden, die hun hier als personen in het middelpunt van de wereld belangstelling werden bewezen. Wij bleven dien dag verder ook nog in het historische leven, want van de Romeinsche beschaving ging het naar de Helleensche: Athene was onze tweede landingsplaats. Ook hier was iedereen vol belangstelling en rep ten tientallen handen zich om ons behulp zaam te zijn. In schitterenden maneschijn ging het ver der. Over het feeërieke Korfoe, over Rhodos, Cyprus, en meer plaatsen, waarvan de naam alleen den filosofeerenden aanschouwer te rugbrengt naar een tijdperk van eeuwen her. Dan valt de duisternis, maar wij vliegen voort, als een moderne trekvogel, Bagdad tegemoet. In den nacht dalen wij op deze eerste ver plichte landingsplaats voor de speedrace. Duizenden staan klaar om ons te verwelko men, maar dat niet alleen, er wacht ons nog een extra verrassing, n.1. onze collega's die hier met het gewone HollandIndië lijn- vliegtuig zijn aangekomen. Van Veenenaaai voelt zich klein en zooals hij zegt: „als de conducteur van een paarden tram!" Hier weer dezelfde technische voorzienin gen als overal elders: benzine bijvullen, mo toren even inspecteeren, enz. enz. Als dit alles gebeurd is en wij klaar zijn om weer voort te gaan, nemen wij afscheid van onze vele vrienden en vertrekken. Bagdad schijnt vol met verrassingen te zijn, want nauwelijks zijn wij los, of wij bemer ken dat onze „jonge collega", de Pander- jager, neerstrijkt. Dan gaat het verder in den donkeren nacht, zonder dat er iets bijzonders voorvalt. Bij Boesjir zien wij het daglicht voor de stekend. Onder deze gunstige weersomstan digheden belooft de dag weer mooi te wor den en onze verwachtingen zijn niet teleur gesteld. Wij landen zonder de minste stoornis te Karatsji. Hier steken wij natuurlijk ons licht op hoe het staat met de andere deel nemers van de race. Wij zijn vol goeden moed en verlangen om het er zoo goed mogelijk af te brengen, maar toch kunnen wij eenigen spijt niet onder drukken, als wij hier hooren hoe het vlie gende echtpaar Mollison met pech te kampen heeft en uit den wedstrijd is. Als wij de balans opmaken, blijkt dat al leen Scott vóór is en de rest van de deel nemers allen achter, hetzij door geringer snel heid, hetzij door pech, hetwelk iedereen kan overkomen. Van Karatsji gaat het weer voort en wij begroeten den nieuwen avondstond te Jodh- poer. Wij houden ons nergens lang op, wij zitten nu eenmaal in een wedstrijd en moeten het er, met inachtneming van de strenge eischen, welke het vliegverkeer stelt, toch zoo goed mogelijk afbrengen. Spoedig zijn wij dan weer op weg naar Allahabad en daar wacht ons de eerste teleur stelling, alhoewel die niet onszelf betreft. In Calcutta bereikt ons het bericht, dat de Panderjager pech heeft en wel in zulke mate, dat een ernstig oponthoud niet uitge sloten is. Hier ontmoeten wij veel landge nooten. Het lijkt wel, alsof geen enkele Ne derlander, in Calcutta woonachtig, dien nacht een oog heeft toegedaan. De geheele kolonie is aanwezig en als wij landen weerklinkt een hartelijk applaus. Weer benzine inladen, weer olie innemen, alle technische „plichtplegingen", waaraan wij ons te houden hebben en in nieuwe duis ternis vertrekken wij uit Calcutta, nagestaard door talrijke landgenooten die ons wel tot het eindpunt zouden willen volgen. Wij gaan nu de wildernis tegemoet. Wij vliegen over ongerepte streken totdat wij Rangoon in zicht krijgen, waar het landings terrein door petroleumvlammen duidelijk is aangegeven. Weer als van ouds en weer zoo gauw mo gelijk verder. Dan komt een van de onver- getelijkste momenten van den tocht, de onver getelijk schoone zonsopgang boven de tal- looze eilandjes waarmee de zee tusschen Vic- toriapoint en Alor Star als het ware bezaaid is. „Batavia nadert al dicht", zoo gaat door ons aller gedachten. Wij zijn al in de tropen en al lijkt het ter rein van Alor Star wat doorweekt, al is de bodem zoo drassig, dat hel landen hier een minder prettige gewaarwerding is, wij zijn blij, dat wij in een korte spanne tijds zoo ver zijn. En de gunstige omstandigheden, waar onder wij zoo ongeveer de helft van onze taak hebben beëindigd, maken alles goed. Na Alor Star komt Singapore, dat wij als vast K.L.M.-station bijna als „eigen land" beschouwen, waaraan het feit, dat Moll als K.N.I.L.M.-vüeger tijden lang de route BataviaSingapore vice versa heeft onder houden, ook niet weinig toe doet. Maar deze gemoedsgesteldheid bestaat niet alleen bij ons, Hollandsche vliegers. Sin gapore is van dezelfde meening en hier is niet alleen de Hollandsche kolonie bijna vol ledig, maar ook honderden Britten staan klaar om ons welkom te heeten. En zij lijken bijna even verheugd over ons succes tot nog toe, als eigen landgenooten. Verder gaat het weer, nu naar de hoofd plaats van onze kolonie, het eindpunt van onze geregelde HollandIndië-vluchten. Wij ondergaan als het ware een climax van belangstelling, waarvan Batavia het hoogtepunt was. Zooals Thea Rasche opmerkte: „men kan bijna geen groen onderscheiden van al het wit, van de tropische „pakeans". Alles juichte spontaan daar in Batavia en honderden drukten ons de hand. Het was een belangstelling die ons werkelijk ontroerde. Niet het minst greep ons 't feit aan, dat wij hier de gelegenheid vonden, dank zij de Ane- ta-Nirom-uitzending, om eenige woorden tot Holland te richten. Al hadden wij weinig tijd, al werden wij van alle zijden in beslag genomen, dat moest er toch af, 'n paar woordjes die men in Hol land kon verstaan als te zijn van ons. En niet het minst waren hier onze gedachten vol van de dierbare betrekkingen in het moe derland, die met onze ervaringen van minuut tot minuut medeleefden. Op Tjililitan werd post voor Indië aange bracht, nieuwe post voor Australië ingela den en onder alle romantiek moesten wij toch even materialistisch zijn voedings middelen ingeslagen. In het schemerduister stegen wij op, lieten wij de duizenden achter ons en vlogen den tropenavond tegemoet. Nog juist had onze marconist even gelegenheid om te hooren, hoe ons contact met Holland door de radio uitstekend tot stand was gekomen, iets wat onze harten met vreugde vervulde. Zoo vlogen wij in den avond over Java, zagen wij Semarang en Soerabaja als een massa lichtjes onder ons liggenhier zag men vermoedelijk ontroerd van beneden af onzen lichtenden driehoek, welke zooveel voor de Nederlandsche reputatie te beteeke- nen had en vermoedelijk pinkten hier velen een traan uit het oog, toen Hollands nieuw ste vliegtuig voorbij snelde. Nadat wij Java waren overgevlogen, ont moetten wij een sterken tegenwind. Maar zonder eenige wederwaardigheden bereikten wij Rembang, waar wij in totale duisternis landden. Hierna ging het weer voort in de richting Australië en het vol gende station Koepang werd hierna aange daan. Het was nog nacht, maar de tijd vlood en de tijd veranderde. Daarna volgde de oversteek van de Timor- zee, „de haaienzee", en de Australische kust mochten wij, beschenen door de opgaande zon, verwelkomen. Dit was een triomfante lijke verkenning van Australië, ons eindpunt, het land waar ons doel lag. Australië was nu in zicht en alles ging goed. Wij vlogen boven de wolken en land den tenslotte tegen zonsondergang vlot op het vliegveld te Charleville. Toen kwam tegenslag. De elementen de den nu een latste hardnekkige poging om zich tegen de overwinning van het luchtruim door de Hollanders te verzetten. Het onweerde voortdurend en op de he vigste wijze, waardoor radio-communicatie onmogelijk werd gemaakt. Wij stegen met de Uiver tot op een hoogte van 15.000 voet, doch werden ook hier nog door de elementen achtervolgd, want de op die hoogte optreden de aanzetting van ijs op de vleugels nood zaakte ons om weer lagere regionen op te zoeken Wij waren nog 200 mijl vóór het eindpunt en toen moest de Uiver weer naar beneden, terug naar Albury, om grondzicht te krijgen. Wij poogden nog met onze machine onder het wolkendek tusschen de bergen door Mel bourne te bereiken, doch de elementen hiel den niet op, ons te bestoken en zetten den strijd voort. Een hevige slagregen, gepaard met hagel, sloeg ons als het ware met blind heid. Het zicht minderde sterk en dwong ons tenslotte onverbiddelijk om terug te gaan. Parmentier en Moll vertellen dan hoe zij besloten om te Gootamundra te landen, maar hoe, voor zij aan dat plan gevolg konden geven, Albury al weer zichtbaar werd. Hier deed zich een wonderlijke aanblik voor. De stadslichten seinden, zij gingen uit en aan, zij seinden in Morsetaaiwij za gen het race-terrein afgeteekend en sterk onze aandacht trekkend door een verlichting van een massa auto's, naar wij later met dank baarheid vernamen, door bemiddeling van den radio-omroep opgetrommeld Dat, vervolgt Parmentier, deed ons beslui ten om, ten bate van post, passagiers en re putatie, voorloopig den strijd maar op te ge ven. Wij wierpen parachutefakkels uit en kon den door deze verlichting van weerszijden èp van den grond èn van ons vliegtuig uit, de Uiver behouden neerzetten. Onze eerste behoefte, na dezen strijd, en onze behouden landing, was: „Contact met Holland''! Zoo spraken wij dus met onze betrekkin gen in het oude land, maar na deze verkwik king werden wij door den slaap overmand. Het terrein was drassig en de Uiver zakte wég in den doorweekten bodem, maar de be volking van Albury, spontaan en enthousiast, leefde geheel met ons mede en deed wat zij kon om hulp te verleenen. Men haalde de Uiver uit de modder, legde planken neer om den ondergrond te verstij ven en zoo konden wij, na achterlating van post, passagiers en twee leden van de be manning, weer weg. De Uiver startte vlot, passeerde een uur later de eindlijn van het Flemington Race- Court en landde onder daverend gejuich als tweede in den grooten wedstrijd, met de ze kerheid dat Australië, Indië en Holland dit moment met ons in volle intensiviteit door leefden. De Australische vlieger Meiros© is gisteravond om 11 uur 28 A. T. te Mel bourne aangekomen. U3S3TJA 9} uopuof JBTO potCJJ OJSJBBf JOq OIO 'U35pjO.rj.I3A J33AA Jnn 515 UIO U3 PUBJOS pep -heg 3j jl 'V IZ'V duo uahjounrapaq pueja# -ng ueeu aijBujsnv uba jipnjAhnuoi umj do uftz jsjjb^ U3 souof sushsijA aipsjug •jipiz uj qsimj sq Naar wij vernemen, wordt de „Uiver" niet Donderdag a.s. te Soerabaja verwacht, doch Donderdag 8 November. Naar „Aneta" verneemt, zat, indien de tijd dit toelaat, de bemanning van de Uiver" bij het verblijf in Ned. Indië door den gouver neur-generaal op het paleis te Buitenzorg worden ontvangen. Het Amerikaansch© departement van marine deelt mede, dat bij de manoeu vres in de Panama-zone twee marine- vlegtuigen van een vliegkampschip in de lucht met elkander in botsing zijn geweesta Een vliegtuig kwam in het water terecht. De beide inzittenden zijn gedood. Het andere vliegtuig kon, zij het beschadigd, aan boord van het vlieg kampschip komen. De botsing had op korten afstand van dit vliegkampschip plaats. Fitzmaurice, die met zijn Irish Swoep naar Melbourne zou vliegen, heeft dezen tocht voor onbepaalden tijd uitgesteld. Het toestel zal naar de Amerikaansch© fabriek worden teruggezonden om er nauwkeurig te worden nagekeken Voor de Amerikaansche federale commis sie in zake de luchtvaart, welke gisteren de opzienbarende rede van dr. Eckener over de mogelijkheden van het luchtscheepvaartver- keer heeft aangehoord, heeft heden de Ameji-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1934 | | pagina 9