drein drentel en piet prikkel.
ïBuitmtand
SOER OVER HET VERBRANDEN VAN DEN
PANDERJAGER.
,*c4
li
Luchtvaart
EEN TELEFOONTJE MET GEYS.
Soer sprak met Geysendorffer.
De Douglas op Tjililitan.
Melrose had oorpijn.
DE „UIVER" EERSTE IN HANDICAP?
Hoe de prijzen verdeeld worden.
JONES EN WALLER OPGEHOUDEN
DOOR SLECHT WEER.
DE VLIEGTOCHT VAN
KINGSFORD SMITH.
DE TOCHT VAN LUIT. HANSEN.
DE ENGELSCHE LUCHTVAART.
Verklaring van Sir Philip Sassoon.
DE POSTVLUCHTEN OP INDIE.
^E TERUGREIS VAN DE „UIVER".
De ontvangst in Indië.
WINTERDIENST DER K. L. M.
Voortaan alléén zomer- en
winterdienst.
Verkeer op Indiê.
Verkeer in het binnenland.
Transitotarieven.
Verkeer in Europa.
NA LONDEN—MELBOURNE EEN
RACE PARIJS—HANOI.
De grens tusschen comfort en
gejakker.
onovertroffen tegen
Rheumatiek
STAKING VAN NEW YORKSCHE
LIFTBOYS.
WEGENS OPRUIING VEROORDEELD.
P
al...
Aan het Hbld. ontleenen we:
De thuiskomst van een Indië-vliegtuig is
op Schiphol niets bijzonders.
Tal van keeren zetten onze kranige piloten
de machines neer op het beton van de Am-
sterdamsche vlieghaven, zonder dat er
iemand naar komt kijken en slechts de chef
zal even zeggen: „Oh, daar heb je Indië"
Ue. passagiers, die eenige etmalen geleden
nog in Batavia dineerden, stappen er uit, de
bestuurders passeeren de douane en gaan met
een paar familieleden of vrouw en kinderen
naar huis. Wij leven snel.
Gister tegen half één streek de Kwartel op
Schiphol neer.
De gezagvoerder, de heer P. Soer, zette
zijn Fokker netjes op het veld neer, dat door
weekt was van den regen. De wielen joegen
modderig water de lucht in.
Soer taxiede tot vlak bij het kantoor der
douane, zoodat zijn reizigers slechts een
paar stappen in den regen behoefden te on
dernemen om het gebouw te bereiken.
Maar er was ditmaal reden om Soer in te
halen.
De „Kwartel" is de eerste Indië-machine,
die Allahabad heeft gepasseerd na het be
treurenswaardige ongeval met den Pander
jager en Soer had dus niet alleen de aan
komst van de „Uiver" te Batavia op Tjilili-
tan meegemaakt, maar ook met Geysen-
dorffer gesproken.
We kunnen ons voorstellen, dat je niet
direct zin hebt menschen van de krant te
woord te staan, wanneer je juist vrijwel
linea-recta uit Indië in de hoofdstad bent
aangekomen, maar Soer was direct „in", pik
te eerst een sigaartje uit de kast in het
restaurant, plooide zijn mond tot een breeden
glimlach en ging zitten, alsof hij zeggen
wilde: „Nou kom maar op!"
Maar hij vroeg eerst zelf even wat:
„Waar zaten die Waller en Jones, of hoe
heeten ze ook weer, met die Cornet op den
terugweg naar Londen?
Zijn ze er gisteravond nog niet geweest?
Jammer, ze hadden het kunnen lappen."
En daarmede kwam direct de sportieve
geest naar voren van deze groote vliegers,
die niet alleen een landgenoot maar ook een
buitenlander het succes gunnen, wanneer
een kranige prestatie is verricht.
Hebt u den „Postjager" in Allahabad zien
liggen?
Nou, zegt Soer, eerlijk gezegd, heb ik
er niet veel van gezien, want ik ben er alleen
maar overheen gevlogen. Ik zag niets anders
dan wat asch en een paar verbrande moto
ren. Er was niet veel meer van over. Het toe
stel stond in den Z.O. hoek van het veld,
toen Geysendorffer wilde taxieën naar der,
anderen kant van het veld.
Kijk, zoo en Soer teekent een vier
kant, omdat het veld in Allahabad vierkant
is, zegt hij er tusschendoor.
De „Pander" stond in den Z.O. hoek van 't
veld, herhaalt Soer en Geys zou zóó starten,
dat hij geen last kon hebben van de boomen,
die zich nu achter hem bevonden. De tractor,
die het zoeklicht trok (Soer legde ons even
uit, dat het zoeklicht op een wagen stond,
die weer getrokken werd door een tractor),
stond achter hem in den hoek. Geysendorf
fer had gezegd, dat hij het licht niet noodig
had en taxiede dus rustig naar den anderen
kant van het veld, om vandaar de lucht in
te gaan.
Maar op hetzelfde oogenblik ging die
vent met zijn tractor naar het midden van
het veld met gedoofd zoeklicht, vertelt Soer
In plaats van kalmpjes langs den kant van
het terrein naar zijn standplaats terug te
keeren, stak die Britsch-Indische chauffeur,
die overigens, naar ik van den chef van her
vliegveld hoorde, altijd goed zijn plicht heeft
gedaan en nooit stomme dingen deed, dwars
over. Geys zag niets, want het zoeklicht was
gedoofd. Maar toen hij vol gas gaf en de
machine juist naar boven wilde trekken,
keek hij in de koplampen van den auto.
Laat ik u even zeggen, interumpeerde
Soer zichzelf, dat ik Geysendorffer niet per
soonlijk heb gesproken. Ik heb met hem ge
telefoneerd op het vliegveld.
Hij zelf was in het hospitaal, maar
mankeerde niets. Geys dan zag geen ande
ren weg, dan zoo mogelijk het toestel over
den tractor heen te trekken. Het was onmo^
gelijk. Hij „piekte" de lorry en meteen stond
de boot in lichtelaaie. Geysendorffer ver
moedt, dat de benzinetank onmiddellijk ge
barsten is en dat daardoor natuurlijk brand
vp1Hn«of a"* Een lange streeP °P het vl'eg-
gelegd Weg aan die de Pander had af-
fn h°e is het nu mogelijk, dat de in
zittenden aan het gevaar zijn ontsnapt?
A<ti« P„a D31 i'kt.zeSgen- Geysendorffer,
Asjes en Pronk hebben het geluk gehad, dat
de linkermotor vol toeren even is blijven
doordraaien De schroefwind van dezen
hpnpH zor, e erv°or> da* de vlammen naar
beneden sloegen. Overigens en dat hebt u
al n de krant gezet wist de bemanning
Han nJr prtCieschoe ze eruit gekropen is. Nu
dan, die schroefwind maakte het mogelijk
ïfut1]l,5rfnaenJ)aSSee-ren' maar bii alle on"
geiuk had de bemanning nog dit geluk, dat
de Pander niet over den kop is geslagen wat
heel gemakkelijk kan kunnen gebeuren In
dat geval zouden Geysendorffer en zijn met-
bracht nooit kvend hebben afge-
u'ASnapielLniet> hoe. ik eruit kwam",
had Geysendorffer tegen Soer gezegd In
een wip stonden we op het veld. Asjes is nog
zoo koelbloedig geweest om den Britsch-In-
dischen chauffeur, die leelijk in de knel zat
en zwaar gewond was, uit de wrakstukken
V3n auto en vliegtuig weg te halen. Daarbij
neett Asjes zijn hand verbrand, maar overi
gens heeft niemand van de bemanning ook
maar eenige verwonding opgeloopen."
Maar hoe heeft de Britsch-Indische
chauffeur nu dwars het veld kunnen over
steken? vragen we.
Ik hoorde van den chef van het vlieg
veld, antwoordt Soer, dat er bevel was ge
geven het zoeklicht te dooven. De man moet
hierdoor in de veronderstelling zijn geko
men, dat Geysendorffer nog niet zou starten
en dus nam hij den kortsten weg terug.
Hadt u den indruk, dat Geysendorffer
nog zenuwachtig was van het geval?
Nou, hij praatte wel erg vlug door de
telefoon, zei Soer, ik geloof, dat hij het nog
wel even te pakken had.
U bent ook bij de aankomst van de
Douglas in Batavia aanwezig geweest?
Ja, 's avonds zes uur, er bestond een
enorme belangstelling bij de aankomst van
Parmentier, want in Indië hadden ze ook
nog nooit zoo'n laagdekker gezien.
Parmentier zag er fit uit en zei tegen me:
„We hebben nog een kansje als Scott pech
krijgt, maar, liet hij er direct op volgen, ik
hoop het niet voor de kerels, want zij vliegen
schitterend
Hebt u nog andere deelnemers aan de
Melbourne-race op uw weg van Indië naar
hier getroffen?
Ja, af en toe zagen we zoo'n vogel in
de lucht. Melrose troffen we in Rangoon.
Een aardige jongen. Hij klaagde geweldig
over pijn in de ooren en vroeg of we geen
middeltje hadden om hem daar van af te
helpen. Ik heb hem toen wat in zijn oor ge
druppeld en wat vloeistof in een fleschje
meegegeven ook. Ik adviseerde hem niet zoo
hoog te vliegen als hij verkouden was, want
dat verergert de oorpijn in niet geringe
mate.
Verder zagen we de kist van de Molli
sons in Bagdad staan Keurig ingepakt.
Dan meen ik de British Klemm „Eagle"
te hebben gezien, maar eerlijk gezegd heb ik
er niet zoo acht meer op geslagen, nadat de
Douglas in Melbourne was geland. Ook in
Indië was de belangstelling voor de race
na de daling van Parmentier volkomen ver
dwenen.
Intusschen hebben wij in angst gezeten
over dezen knaap, toen hij in Albury de race
baan zocht. Dat was een benauwd kwar
tiertje en we dankten den hemel, dat hij
neergekomen was, nadat we berichten had
den ontvangen van S.O.S. signalen en wat
dies meer zij.
Soer babbelt dan nog even over andere
deelnemers, intusschen wandelt zijn vrouw
langs, die opmerkt: „Heb je nog lang
werk?"
Dat is het sein om Soer los te laten en met
een even breeden glimlach als waarmee hij
ons ontving, neemt de K.L.M.-piloot af
scheid.
Er wordt op het oogenblik te Melbourne
veel en nauwkeurig gerekend: de logboeken
van de daar aangekomen deelnemers zijn nu
binnen. En daaruit is als voorloopige uitslag
op te maken, dat Scott met de D.H. Cornet
ook eerste is in de handicaprace.
Maar door de bepalingen van de Mac
Pherson Robertson race duidelijk zeggen, dat
één deelnemer slechts één prijs kan winnen
en Scott natuurlijk de trophee in den snel
heidswedstrijd heeft geaccepteerd, wordt
waarschijnlijk de Uiver eerste in de handi-
caprace.
Maar nu moet Parmentier kiezen. En naar
Reuter seint zal hij waarschijnlijk den eer
sten prijs in de handicaprace accepteeren.
Daardoor komt Roscoe Turner, die met de
Boeing alleen aan den snelheidswedstrijd
deelnam op de tweede plaats (wat den prijs
betreft) en zouden Jones en Waller den der
den prijs krijgen.
Omtrent den tweeden prijs in de handicap
race kon de Reuter-correspondent nog geen
inlichtingen krijgen.
Gemeld wordt dat Jones en Waller, die uit
Athene naar Engeland zijn vertrokken voor
de laatste etappe van hun vlucht van Mel
bourne, wegens het slechte weer boven Italië
genoodzaakt waren terug te keeren. Morgen
hopen zij Londen te bereiken.
Volgens te Londen ontvangen berichten
zijn Jones en Waller tengevolge van het
slechte weer gedwongen geweest terug te
keeren. Zij zijn te Tatei in Griekenland ge
land.
Sir Charles Kingsford Smith heeft zijn
vertrek naar Californie, de laatste etappe
van zijn vliegtocht van 7000 mijlen, uitge
steld tot morgen. Sir Charles en captain Tay-
lor hopen bij gunstig weer dezen tocht te
doen.
De Deen luit. Hansen, die met een in En
geland onder licentie gebouwde Koolhoven-
machine in de Melbourne-race heeft meege-
vlogen, is, zooals bekend, gistermorgen te
Melbourne geland. Dit is het eenige in Ne
derland ontworpen toestel, dat het eindpunt
in deze race heeft bereikt.
De firma Koolhoven Vliegtuigen N.V.
heeft luit. Hansen telegrafisch geluk ge-
wenscht en hem uitgenoodigd op zijn terug
reis naar Rotterdam te komen, waar hij door
de firma zal worden gehuldigd en hem een
banket zal worden aangeboden.
De onder-secretaris voor luchtvaart, Sir
Philipp Sassoon heeft in antwoord op in het
Lagerhuis gestelde vragen verklaard, dat
voorstellen, betreffende het verminderen van
de vliegtijoen op de bestaande luchtdiensten
in het Britsche rijk reeds verscheidene maan
den worden bestudeerd. Op het oogenblik
kon hij echter dienaangaande geen verkla
ring afleggen. Hij maakte echter van de
gelegenheid gebruik, om een waarschuwend
woord te laten hooren met betrekking tot het
feit, dat hoe belangrijk de snelheid ook als
factor in het commercieele luchttransport
moge zijn, andere overwegingen, zooals vei
ligheid, betrouwbaarheid, regelmaat en com
fort ook in het oog moeten worden gehou
den. Als voorbeeld haalde hij de lijn Lon
den—Parijs aan, waarop ondanks net feit,
dat een buitenlandsche lijn uitgerust was
met snellere machines de Imperial Airways
drie maal meer passagiers in de laatste drie
maanden hadden vervoerd. Vergeleken met
dezelfde periode van het vorige jaar was
het aantal door de Imperial Airways ver
voerde passagiers op die route gestegen, ter
wijl het bij de buitenlandsche lijn met bijna
30 pCt. gedaald was.
De Ijsvogel (heenreis) i» 1 November van
Allahabad te Rangoon aangekomen.
De Kwartel (terugreis) is 1 November van
Boedapest te Schiphol aangekomen.
De Pelikaan (terugreis) is 1 November van
Singapore te Bangkok aangekomen.
Het voorioopig program voor de
retourvlucht van de „Uiver" luidt als
volgt: 3 November zal de „Uiver"
via Brisbane van Sydney vertrekken.
De aankomst te Soerabaja is bepaald
op 7 November Te ongeveer 8 uur
zal op 8 November het vertrek van
Soerabaja plaats vinden, waarna het
vliegtuig' te ongeveer 9 uur te Sema-
rang arriveert. Hier zal de „Uiver"
omstreeks een uur blijven. Vervol
gens vertrekt men naar het militaire
vliegveld Kalidjati, waar men ca.
11 uur arriveert. Hier verblijft de
„Uiver" ca. 50 min. Daarna gaat
men door naar Batavia, waar men
ca. half één denkt aan te komen.
9 November vertrekt het vliegtuig
om 9 uur in den morgen naar Ban
doeng, waar men half 10 arriveert.
Op 10 November zal de gouverneur-
generaal de bemanning in audiëntie
ontvangen. De dag daarop /ertrekt
het vliegtuig uit Bandoeng naar
Holland.
Den lsten November gaat bij de K.L.M. en
overige Europeesche luchtvaartmaatschap
pijen de winterdienst in. Deze dienstregeling
zal geldig zijn tot en met 31 Maart. Het stel
sel der dienstregelingen van de luchtvaart
maatschappijen heeft namelijk een vereenvou
diging ondergaan, zoodat er niet meer, zoo
als vroeger, afzonderlijke voorjaars-, zomer-,
herfst- en winterdienstregelingen zullen zijn,
doch uitsluitend een zomerdienst, geldig van
1 April tot en met 31 October en een winter
dienst van 1 November tot en met 31 Maart.
In vergelijking met vorige winters is de
verkeersuitbreiding zeer aanzienlijk. Zoo
geeft de ochtenddienst naar Parijs aanslui
ting naar Lyon, Genève, Marseille en Cannes.
Voorts vliegt de K.L.M. voor het eerst gedu
rende den winter door naar Berlijn, waar
door het aantal verkeersmogelijkheden naar
Oost- en Midden-Europa zeer talrijk gewor
den is.
Immers de directe K.L.M.-ochtenddienst
naar de Duitsche hoofdstad, welke 8 uur van
Schiphol vertrekt, geeft aansluiting naar
Settin, Danzig, Koningsbergen, Posen, War
schau, Breslau, Gleiwitz, Dresden, Praag,
Weenen, Halle, Leipzig, Neurenberg en Mün-
chen.
Ook in de tegenovergestelde richting be
staan deze aansluitingen. Verder worden
voor het eerst gedurende het koude seizoen
twee dagelijksche diensten op Scandinavië
onderhouden, één via Hamburg naar Malmö,
één direct naar Kopenhagen. Te Malmö be
staan, zooals altijd, treinaansluitingen naar
Gothenburg, Oslo en Stockholm.
Met ingang van 1 November a.s. wordt de
passageprijs op de luchtlijn Amsterdam—
Batavia der K.L.M. van 1750 gulden ver
laagd tot 1500 gulden. De prijs van een re
tourvlucht daalt hierdoor van 3150 gulden
tot 2700 gulden. Evenals voorheen zijn in
deze tarieven de kosten van hotels, maaltij
den en taxivervoer van en naar de vliegvel
den begrepen
Ook voor de andere trajecten zijn de prij
zen in verhouding tot de afstanden vermin
derd.
Behalve dat, zooals eiken winter, de zui
delijke weg via Marseille en Rome wordt ge
kozen, zullen de vliegtuigen der K.L.M.
voortaan rechtstreeks weer Medan aandoen.
Tot heden vlogen zij van Alor Star in Malak-
ka, op Singapore en van daar via Palembang
naar Batavia. De Indische luchtvaartmaat-
schppij de K.N.I.L.M. liet dan tusschen Alor
Star en Medan een aansluitenden dienst loo-
-pen. Van 1 November a.s. af zal de K.L.M.
zelf echter van Alor Star op Medan vliegen,
vandar naar Singapore en verder via Palem
bang naar Batavia. Hierdoor ontstaat dus
een nieuwe luchtverbinding, n.1. een weke-
lijksche dienst tusschen Medan en Singapo-
rev.v.
Het winterverkeer op de binnenlandsche
lijnen is uitgebreider dan vorig jaar. De
dienst naar Zeeland blijft, evenals in 1933,
gehandhaafd en wordt dit jaar uitgebreid tot
een dubbeldaagschen dienst in beide richtin
gen. Voorts vliegt de K.L.M. eens per dag
heen en terug naar Eindhoven.
De verbinding Rotterdam—Eindhoven
geeft in beide richtingen aansluiting op de
luchtlijn naar en van Haamstede en Vlissin-
gen. Op het tarief voor deze transitoverbin
dingen wordt een korting van 10 pCt. toege
past.
Het ligt in de bedoeling om deze wijze van
berekening het volgend jaar op alle bestaan
de aansluitingen in het binnenlandsche ver
keer toe te passen.
Gedurende de eerste periode van den win
terdienst, van 1 November tot en met 28 Fe
bruari, bestaan er drie dagelijksche diensten
naar Londen, twee van de K.L.M. (met tus-
schenlanding te Rotterdam) en een directe
dienst van de Deutsche Lufthansa. Naar Pa
rijs worden twee dagelijksche verbindingen
onderhouden, een K.L.M.-dienst via Rotter
dam en Brussel. Laatstgenoemde verbinding
geeft zooals wij reeds vermeldden te Parijs
aansluiting naar Zuid-Frankrijk en Zwitser
land. Op de beide, reeds genoemde diensten
naar Scandinavië bestaat aansluiting naar
en van Rotterdam. De K.L.M. en de Deutsche
Lufthansa onderhouden beide een verbinding
op Berlijn. De K.L.M. vliegt direct van
Schiphol naar Tempelhof, de D.L.H.-dienst
maakt een tusschenlanding te Hannover,
waar aansluiting naar en van Bremen en
Hamburg bestaat.
Naar aanleiding van de Melbourne-race
heeft de Fransche pers volgestaan met de
meest venijnige artikelen aan het adres van
de opperste luchtvaartautoriteiten. Men
noemde het tot dusver gevoerde beleid een
schande en om de gemoederen eenigszins te
sussen heeft generaal Denain, minister van
luchtvaart, dadelijk het besluit genomen, om,
in antwoord op de Britsche Melbourne-race
voor het volgend jaar een raid ParijsHa-
noï heen en terug uit te schrijven, waaraan
ook buitenlandsche deelnemers mogen mee
doen. Het oude spreekwoord „de critiek is
makkelijk, maar de kunst is moeilijk", in
dachtig, heeft de Parijsche Nieuwsblad-cor
respondent het verstandig geacht eerst eens
het advies in te winnen van een van de be
roemdste Fransche constructeurs, Louis Bré-
guet, die al zoo menigmaal heeft getoond,
dat hij wel degelijk in staat is om een vlieg
tuig te bouwen, dat zonder vrees kan uitko
men in een internationale competitie. Nadat
we eerst een oogenblik hebben gesproken
schrijft hij, over het evenement van de vori
ge week, nadat hij zonder voorbehoud zijn
enorme bewondering heeft uitgesproken
vooral voor de Douglas en voor de kranige
Nederlandsche bemanning, komen we van
zelf tot het doel van het aangevraagde on
derhoud.
Natuurlijk, zoo begon Bréguet, is het
jammer, dat Frankrijk niet is kunnen uitko
men op de Melbourne-race, dat ons eenige
toestel op Le Bourget is verongelukt nog
voor men naar Londen kon starten. Het is
een niet te ontkennen feit, dat we niet gereed
waren en daarom was het misschien beter
zich geheel te onthouden. Beter dat, dan een
besliste nederlaag tegemoet te gaan. Maar
enfin, we waren niet de eenigen. Italië b.v.,
dat toch wel alles in het werk stelt om vor
deren te maken op luchtvaartgebied heeft
ook niet ingeschreven. Ik vind het overdre
ven om uit het niet-deelnemen aan Londen
Melbourne maar dadelijk op te maken: de
Fransche luchtvaart is niets waard. Het is
nog maar héél kort geleden dat Frankrijk het
eenige land was dat groote raids ondernam
en toen zeiden wij toch ook niet, dat de bui
tenlandsche vliegtuigen niets waard waren.
Ik herhaal: de deelnemers aan de Melbour
ne-race hebben prachtig werk verricht. Toch
mogen we in dit verband niet vergeten dat
in Januari 1932 Cedes en Rebida van Hanoï
naar Parijs zijn gevlogen in drie dagen, 4
jicht, verkoudheid, spit, ischias
hoofd- en zenuwpijn Attesten
van ruim 6000 Prof. en Doktoren
erkennen de goede en onscha
delijke werking van T o g a 1.
uur en 17 minuten, hetgeen een gemiddelde
van 145 K.M. per uur beteekende, oponthoud
inbegrepen. En ze deden dat met een gewoon
militair vliegtuig, een gewoon serie-nummer
dat in het geheel niet was ingericht op zoo'n
cours. Gelooft u nu niet, dat dat toestel, dat
nu twee en een half jaar oud is zoo'n slechte
plaats zou hebben ingenomen in de race
naar Melbourne? Ingericht voor deze raid
zou dat toestel een vierde of vijfde plaats
hebben kunnen veroveren.
De toestand is dus niet zoo dramatisch
als men het wel wil voorstellen, ging Louis
Bréguet verder. De toestellen zijn sedertdien
aanmerkelijk verbeterd, vooral door het ge
bruik van grooter en machtiger motoren.
Codes en Robida hadden een motor van
650 P.K., terwijl men nu motoren van 900
P.K. gebruikt. Gelooft vooral niet, dat ik
ook maar in het minst de enorme verdiensten
van de Cornet en zeker niet van de Douglas
zou willen onderschatten, integendeel:
vooral het laatstgenoemde toestel, bemand
met uw kranige landgenooten heeft zijn
waarde getoond.
ParijsHanoï vice versa is daarom een
interessant plan, omdat er zich nu een
prachtige gelegenheid voordoet, om de
Fransche handelsvliegtuigen te verbeteren.
Dat moet zelfs het eenige doel van dezen
wedstrijd zijn. Het is de regeering die deze
raid voorbereidt en aan haar dus de beurt
om een formule vast te stellen, zoodat de
constructeurs reeds nu weten, waaraan zij
zich hebben te houden. Deze race moet een
practisch doel hebben en geen gejakker
worden, we moeten daarvoor een bepaald
model zoeken, dat zich het best leent voor
handelsvliegtuig.
Het lijkt voorbarig, wat ik nu ga zeggen,
maar zonder in technische details af te da
len wil ik u toch een korte berekening ma
ken. Zie hier: de Franschen moeten een han
delsvliegtuig hebben, dat een kruissnelheid
van minstens 300 K.M. maakt. En dat zon
der het uiterste van de motoren te vergen
door slechts gemiddeld een rendement van
70 pCt. van ze te eischen. In strijd met de al-
gemeene opinie is, dat de winst in snelheid
een winst voor den ondernemer beteekent.
Immers, de passagiers betalen per kilometer.
Welnu, het is zeer goed mogelijk deze
snelheid aan de machines te geven. We heb
ben alles om toestellen te bouwen, handels
toestellen, die een handelssnelheid kunnen
bereiken van 350 kilometer op 3000 tot 4000
meter hoogte op een parcours van 1500 ki
lometer. Met de geweldige verbeteringen
van den laatsten tijd waarbij vooral rekening
werd gehouden met het „safety first", stel
len de Franschen in staat een toestel te bou
wen dat volkomen zekerheid biedt bij lan
ding met een gewicht van 130 kilo per M2.
En vergelijkt u dan eens met de Doug'as,
die, terecht, zeer de bewondering van de ge
il eele wereld heeft opgewekt, en die 90 kilo
per M2. droeg. De Douglas zal weldra ook
al weer worden voorgestreefd en dat is trou
wens niet alleen mijn meening, maar ook die
van de Amerikaansche technici.
Jamaarmaar er zijn nog geen
vliegers die het een Parmentier of een Moll
verbeteren
De bewoners van 144 gebouwen in de
Garment Street in New York, welke van 20
tot 40 etages hoog zijn, hebben gisteren
groot ongemak ondervonden ten gevolge
van de omstandigheden, dat de personen,
die de liften moeten bedienen, dit werk wei
gerden. Deze staking kwam zoo onverwacht,
dat het geheele „verticale" verkeer stilstond.
De vakvereeniging dezer employ's weigert
te onderhandelen met de vereeniging van
eigenaars van onroerende goederen, welke
haar overigens niet erkent. De stakers
willen een loon van 35 dollars per week met
een werkweek van 40 uren. In de meeste ge
vallen slaagden zij er slechts in een loons-
verhooging van twee dollars per week van
de eigenaars te ontvangen, met een werk
week nochtans van 48 uren.
De arrondissementsrechtbank te Wilnel
(Polen) heeft vijf studenten, drie Littauers,
een Wit-Roetheen en een Joodsche studente,
leden van het „Littausche communistische
bestuur", wegens opruiing veroordeeld tot
gevangenisstraffen van tot 6 jaar.
245. Zoo trokken ze steeds verder noordwaarts, op
zoek naar werk, om geld te verdienen. Drein wist een
betrekking te krijgen als omroeper, maar toen hij
eens een flink pak slaag preeg, omdat hij omriep, dat
de belasting voor de landbouwers verhoogd werd,
was de aardigheid er af.
246. Op een van hun wandelingen ontmoetten Piet
en Drein een schilder, die niets anders dan woestijn
landschappen schilderde. „Zoo, zoo", zie Piet tegen
hem, „aan je uiterlijk te zien, ben jij met je baantje
hier al net zoover van huis als de schilders bij ons".