drein drentel en piet prikkel. ïBuitmtand SOER OVER HET VERBRANDEN VAN DEN PANDERJAGER. ,*c4 li Luchtvaart EEN TELEFOONTJE MET GEYS. Soer sprak met Geysendorffer. De Douglas op Tjililitan. Melrose had oorpijn. DE „UIVER" EERSTE IN HANDICAP? Hoe de prijzen verdeeld worden. JONES EN WALLER OPGEHOUDEN DOOR SLECHT WEER. DE VLIEGTOCHT VAN KINGSFORD SMITH. DE TOCHT VAN LUIT. HANSEN. DE ENGELSCHE LUCHTVAART. Verklaring van Sir Philip Sassoon. DE POSTVLUCHTEN OP INDIE. ^E TERUGREIS VAN DE „UIVER". De ontvangst in Indië. WINTERDIENST DER K. L. M. Voortaan alléén zomer- en winterdienst. Verkeer op Indiê. Verkeer in het binnenland. Transitotarieven. Verkeer in Europa. NA LONDEN—MELBOURNE EEN RACE PARIJS—HANOI. De grens tusschen comfort en gejakker. onovertroffen tegen Rheumatiek STAKING VAN NEW YORKSCHE LIFTBOYS. WEGENS OPRUIING VEROORDEELD. P al... Aan het Hbld. ontleenen we: De thuiskomst van een Indië-vliegtuig is op Schiphol niets bijzonders. Tal van keeren zetten onze kranige piloten de machines neer op het beton van de Am- sterdamsche vlieghaven, zonder dat er iemand naar komt kijken en slechts de chef zal even zeggen: „Oh, daar heb je Indië" Ue. passagiers, die eenige etmalen geleden nog in Batavia dineerden, stappen er uit, de bestuurders passeeren de douane en gaan met een paar familieleden of vrouw en kinderen naar huis. Wij leven snel. Gister tegen half één streek de Kwartel op Schiphol neer. De gezagvoerder, de heer P. Soer, zette zijn Fokker netjes op het veld neer, dat door weekt was van den regen. De wielen joegen modderig water de lucht in. Soer taxiede tot vlak bij het kantoor der douane, zoodat zijn reizigers slechts een paar stappen in den regen behoefden te on dernemen om het gebouw te bereiken. Maar er was ditmaal reden om Soer in te halen. De „Kwartel" is de eerste Indië-machine, die Allahabad heeft gepasseerd na het be treurenswaardige ongeval met den Pander jager en Soer had dus niet alleen de aan komst van de „Uiver" te Batavia op Tjilili- tan meegemaakt, maar ook met Geysen- dorffer gesproken. We kunnen ons voorstellen, dat je niet direct zin hebt menschen van de krant te woord te staan, wanneer je juist vrijwel linea-recta uit Indië in de hoofdstad bent aangekomen, maar Soer was direct „in", pik te eerst een sigaartje uit de kast in het restaurant, plooide zijn mond tot een breeden glimlach en ging zitten, alsof hij zeggen wilde: „Nou kom maar op!" Maar hij vroeg eerst zelf even wat: „Waar zaten die Waller en Jones, of hoe heeten ze ook weer, met die Cornet op den terugweg naar Londen? Zijn ze er gisteravond nog niet geweest? Jammer, ze hadden het kunnen lappen." En daarmede kwam direct de sportieve geest naar voren van deze groote vliegers, die niet alleen een landgenoot maar ook een buitenlander het succes gunnen, wanneer een kranige prestatie is verricht. Hebt u den „Postjager" in Allahabad zien liggen? Nou, zegt Soer, eerlijk gezegd, heb ik er niet veel van gezien, want ik ben er alleen maar overheen gevlogen. Ik zag niets anders dan wat asch en een paar verbrande moto ren. Er was niet veel meer van over. Het toe stel stond in den Z.O. hoek van het veld, toen Geysendorffer wilde taxieën naar der, anderen kant van het veld. Kijk, zoo en Soer teekent een vier kant, omdat het veld in Allahabad vierkant is, zegt hij er tusschendoor. De „Pander" stond in den Z.O. hoek van 't veld, herhaalt Soer en Geys zou zóó starten, dat hij geen last kon hebben van de boomen, die zich nu achter hem bevonden. De tractor, die het zoeklicht trok (Soer legde ons even uit, dat het zoeklicht op een wagen stond, die weer getrokken werd door een tractor), stond achter hem in den hoek. Geysendorf fer had gezegd, dat hij het licht niet noodig had en taxiede dus rustig naar den anderen kant van het veld, om vandaar de lucht in te gaan. Maar op hetzelfde oogenblik ging die vent met zijn tractor naar het midden van het veld met gedoofd zoeklicht, vertelt Soer In plaats van kalmpjes langs den kant van het terrein naar zijn standplaats terug te keeren, stak die Britsch-Indische chauffeur, die overigens, naar ik van den chef van her vliegveld hoorde, altijd goed zijn plicht heeft gedaan en nooit stomme dingen deed, dwars over. Geys zag niets, want het zoeklicht was gedoofd. Maar toen hij vol gas gaf en de machine juist naar boven wilde trekken, keek hij in de koplampen van den auto. Laat ik u even zeggen, interumpeerde Soer zichzelf, dat ik Geysendorffer niet per soonlijk heb gesproken. Ik heb met hem ge telefoneerd op het vliegveld. Hij zelf was in het hospitaal, maar mankeerde niets. Geys dan zag geen ande ren weg, dan zoo mogelijk het toestel over den tractor heen te trekken. Het was onmo^ gelijk. Hij „piekte" de lorry en meteen stond de boot in lichtelaaie. Geysendorffer ver moedt, dat de benzinetank onmiddellijk ge barsten is en dat daardoor natuurlijk brand vp1Hn«of a"* Een lange streeP °P het vl'eg- gelegd Weg aan die de Pander had af- fn h°e is het nu mogelijk, dat de in zittenden aan het gevaar zijn ontsnapt? A<ti« P„a D31 i'kt.zeSgen- Geysendorffer, Asjes en Pronk hebben het geluk gehad, dat de linkermotor vol toeren even is blijven doordraaien De schroefwind van dezen hpnpH zor, e erv°or> da* de vlammen naar beneden sloegen. Overigens en dat hebt u al n de krant gezet wist de bemanning Han nJr prtCieschoe ze eruit gekropen is. Nu dan, die schroefwind maakte het mogelijk ïfut1]l,5rfnaenJ)aSSee-ren' maar bii alle on" geiuk had de bemanning nog dit geluk, dat de Pander niet over den kop is geslagen wat heel gemakkelijk kan kunnen gebeuren In dat geval zouden Geysendorffer en zijn met- bracht nooit kvend hebben afge- u'ASnapielLniet> hoe. ik eruit kwam", had Geysendorffer tegen Soer gezegd In een wip stonden we op het veld. Asjes is nog zoo koelbloedig geweest om den Britsch-In- dischen chauffeur, die leelijk in de knel zat en zwaar gewond was, uit de wrakstukken V3n auto en vliegtuig weg te halen. Daarbij neett Asjes zijn hand verbrand, maar overi gens heeft niemand van de bemanning ook maar eenige verwonding opgeloopen." Maar hoe heeft de Britsch-Indische chauffeur nu dwars het veld kunnen over steken? vragen we. Ik hoorde van den chef van het vlieg veld, antwoordt Soer, dat er bevel was ge geven het zoeklicht te dooven. De man moet hierdoor in de veronderstelling zijn geko men, dat Geysendorffer nog niet zou starten en dus nam hij den kortsten weg terug. Hadt u den indruk, dat Geysendorffer nog zenuwachtig was van het geval? Nou, hij praatte wel erg vlug door de telefoon, zei Soer, ik geloof, dat hij het nog wel even te pakken had. U bent ook bij de aankomst van de Douglas in Batavia aanwezig geweest? Ja, 's avonds zes uur, er bestond een enorme belangstelling bij de aankomst van Parmentier, want in Indië hadden ze ook nog nooit zoo'n laagdekker gezien. Parmentier zag er fit uit en zei tegen me: „We hebben nog een kansje als Scott pech krijgt, maar, liet hij er direct op volgen, ik hoop het niet voor de kerels, want zij vliegen schitterend Hebt u nog andere deelnemers aan de Melbourne-race op uw weg van Indië naar hier getroffen? Ja, af en toe zagen we zoo'n vogel in de lucht. Melrose troffen we in Rangoon. Een aardige jongen. Hij klaagde geweldig over pijn in de ooren en vroeg of we geen middeltje hadden om hem daar van af te helpen. Ik heb hem toen wat in zijn oor ge druppeld en wat vloeistof in een fleschje meegegeven ook. Ik adviseerde hem niet zoo hoog te vliegen als hij verkouden was, want dat verergert de oorpijn in niet geringe mate. Verder zagen we de kist van de Molli sons in Bagdad staan Keurig ingepakt. Dan meen ik de British Klemm „Eagle" te hebben gezien, maar eerlijk gezegd heb ik er niet zoo acht meer op geslagen, nadat de Douglas in Melbourne was geland. Ook in Indië was de belangstelling voor de race na de daling van Parmentier volkomen ver dwenen. Intusschen hebben wij in angst gezeten over dezen knaap, toen hij in Albury de race baan zocht. Dat was een benauwd kwar tiertje en we dankten den hemel, dat hij neergekomen was, nadat we berichten had den ontvangen van S.O.S. signalen en wat dies meer zij. Soer babbelt dan nog even over andere deelnemers, intusschen wandelt zijn vrouw langs, die opmerkt: „Heb je nog lang werk?" Dat is het sein om Soer los te laten en met een even breeden glimlach als waarmee hij ons ontving, neemt de K.L.M.-piloot af scheid. Er wordt op het oogenblik te Melbourne veel en nauwkeurig gerekend: de logboeken van de daar aangekomen deelnemers zijn nu binnen. En daaruit is als voorloopige uitslag op te maken, dat Scott met de D.H. Cornet ook eerste is in de handicaprace. Maar door de bepalingen van de Mac Pherson Robertson race duidelijk zeggen, dat één deelnemer slechts één prijs kan winnen en Scott natuurlijk de trophee in den snel heidswedstrijd heeft geaccepteerd, wordt waarschijnlijk de Uiver eerste in de handi- caprace. Maar nu moet Parmentier kiezen. En naar Reuter seint zal hij waarschijnlijk den eer sten prijs in de handicaprace accepteeren. Daardoor komt Roscoe Turner, die met de Boeing alleen aan den snelheidswedstrijd deelnam op de tweede plaats (wat den prijs betreft) en zouden Jones en Waller den der den prijs krijgen. Omtrent den tweeden prijs in de handicap race kon de Reuter-correspondent nog geen inlichtingen krijgen. Gemeld wordt dat Jones en Waller, die uit Athene naar Engeland zijn vertrokken voor de laatste etappe van hun vlucht van Mel bourne, wegens het slechte weer boven Italië genoodzaakt waren terug te keeren. Morgen hopen zij Londen te bereiken. Volgens te Londen ontvangen berichten zijn Jones en Waller tengevolge van het slechte weer gedwongen geweest terug te keeren. Zij zijn te Tatei in Griekenland ge land. Sir Charles Kingsford Smith heeft zijn vertrek naar Californie, de laatste etappe van zijn vliegtocht van 7000 mijlen, uitge steld tot morgen. Sir Charles en captain Tay- lor hopen bij gunstig weer dezen tocht te doen. De Deen luit. Hansen, die met een in En geland onder licentie gebouwde Koolhoven- machine in de Melbourne-race heeft meege- vlogen, is, zooals bekend, gistermorgen te Melbourne geland. Dit is het eenige in Ne derland ontworpen toestel, dat het eindpunt in deze race heeft bereikt. De firma Koolhoven Vliegtuigen N.V. heeft luit. Hansen telegrafisch geluk ge- wenscht en hem uitgenoodigd op zijn terug reis naar Rotterdam te komen, waar hij door de firma zal worden gehuldigd en hem een banket zal worden aangeboden. De onder-secretaris voor luchtvaart, Sir Philipp Sassoon heeft in antwoord op in het Lagerhuis gestelde vragen verklaard, dat voorstellen, betreffende het verminderen van de vliegtijoen op de bestaande luchtdiensten in het Britsche rijk reeds verscheidene maan den worden bestudeerd. Op het oogenblik kon hij echter dienaangaande geen verkla ring afleggen. Hij maakte echter van de gelegenheid gebruik, om een waarschuwend woord te laten hooren met betrekking tot het feit, dat hoe belangrijk de snelheid ook als factor in het commercieele luchttransport moge zijn, andere overwegingen, zooals vei ligheid, betrouwbaarheid, regelmaat en com fort ook in het oog moeten worden gehou den. Als voorbeeld haalde hij de lijn Lon den—Parijs aan, waarop ondanks net feit, dat een buitenlandsche lijn uitgerust was met snellere machines de Imperial Airways drie maal meer passagiers in de laatste drie maanden hadden vervoerd. Vergeleken met dezelfde periode van het vorige jaar was het aantal door de Imperial Airways ver voerde passagiers op die route gestegen, ter wijl het bij de buitenlandsche lijn met bijna 30 pCt. gedaald was. De Ijsvogel (heenreis) i» 1 November van Allahabad te Rangoon aangekomen. De Kwartel (terugreis) is 1 November van Boedapest te Schiphol aangekomen. De Pelikaan (terugreis) is 1 November van Singapore te Bangkok aangekomen. Het voorioopig program voor de retourvlucht van de „Uiver" luidt als volgt: 3 November zal de „Uiver" via Brisbane van Sydney vertrekken. De aankomst te Soerabaja is bepaald op 7 November Te ongeveer 8 uur zal op 8 November het vertrek van Soerabaja plaats vinden, waarna het vliegtuig' te ongeveer 9 uur te Sema- rang arriveert. Hier zal de „Uiver" omstreeks een uur blijven. Vervol gens vertrekt men naar het militaire vliegveld Kalidjati, waar men ca. 11 uur arriveert. Hier verblijft de „Uiver" ca. 50 min. Daarna gaat men door naar Batavia, waar men ca. half één denkt aan te komen. 9 November vertrekt het vliegtuig om 9 uur in den morgen naar Ban doeng, waar men half 10 arriveert. Op 10 November zal de gouverneur- generaal de bemanning in audiëntie ontvangen. De dag daarop /ertrekt het vliegtuig uit Bandoeng naar Holland. Den lsten November gaat bij de K.L.M. en overige Europeesche luchtvaartmaatschap pijen de winterdienst in. Deze dienstregeling zal geldig zijn tot en met 31 Maart. Het stel sel der dienstregelingen van de luchtvaart maatschappijen heeft namelijk een vereenvou diging ondergaan, zoodat er niet meer, zoo als vroeger, afzonderlijke voorjaars-, zomer-, herfst- en winterdienstregelingen zullen zijn, doch uitsluitend een zomerdienst, geldig van 1 April tot en met 31 October en een winter dienst van 1 November tot en met 31 Maart. In vergelijking met vorige winters is de verkeersuitbreiding zeer aanzienlijk. Zoo geeft de ochtenddienst naar Parijs aanslui ting naar Lyon, Genève, Marseille en Cannes. Voorts vliegt de K.L.M. voor het eerst gedu rende den winter door naar Berlijn, waar door het aantal verkeersmogelijkheden naar Oost- en Midden-Europa zeer talrijk gewor den is. Immers de directe K.L.M.-ochtenddienst naar de Duitsche hoofdstad, welke 8 uur van Schiphol vertrekt, geeft aansluiting naar Settin, Danzig, Koningsbergen, Posen, War schau, Breslau, Gleiwitz, Dresden, Praag, Weenen, Halle, Leipzig, Neurenberg en Mün- chen. Ook in de tegenovergestelde richting be staan deze aansluitingen. Verder worden voor het eerst gedurende het koude seizoen twee dagelijksche diensten op Scandinavië onderhouden, één via Hamburg naar Malmö, één direct naar Kopenhagen. Te Malmö be staan, zooals altijd, treinaansluitingen naar Gothenburg, Oslo en Stockholm. Met ingang van 1 November a.s. wordt de passageprijs op de luchtlijn Amsterdam— Batavia der K.L.M. van 1750 gulden ver laagd tot 1500 gulden. De prijs van een re tourvlucht daalt hierdoor van 3150 gulden tot 2700 gulden. Evenals voorheen zijn in deze tarieven de kosten van hotels, maaltij den en taxivervoer van en naar de vliegvel den begrepen Ook voor de andere trajecten zijn de prij zen in verhouding tot de afstanden vermin derd. Behalve dat, zooals eiken winter, de zui delijke weg via Marseille en Rome wordt ge kozen, zullen de vliegtuigen der K.L.M. voortaan rechtstreeks weer Medan aandoen. Tot heden vlogen zij van Alor Star in Malak- ka, op Singapore en van daar via Palembang naar Batavia. De Indische luchtvaartmaat- schppij de K.N.I.L.M. liet dan tusschen Alor Star en Medan een aansluitenden dienst loo- -pen. Van 1 November a.s. af zal de K.L.M. zelf echter van Alor Star op Medan vliegen, vandar naar Singapore en verder via Palem bang naar Batavia. Hierdoor ontstaat dus een nieuwe luchtverbinding, n.1. een weke- lijksche dienst tusschen Medan en Singapo- rev.v. Het winterverkeer op de binnenlandsche lijnen is uitgebreider dan vorig jaar. De dienst naar Zeeland blijft, evenals in 1933, gehandhaafd en wordt dit jaar uitgebreid tot een dubbeldaagschen dienst in beide richtin gen. Voorts vliegt de K.L.M. eens per dag heen en terug naar Eindhoven. De verbinding Rotterdam—Eindhoven geeft in beide richtingen aansluiting op de luchtlijn naar en van Haamstede en Vlissin- gen. Op het tarief voor deze transitoverbin dingen wordt een korting van 10 pCt. toege past. Het ligt in de bedoeling om deze wijze van berekening het volgend jaar op alle bestaan de aansluitingen in het binnenlandsche ver keer toe te passen. Gedurende de eerste periode van den win terdienst, van 1 November tot en met 28 Fe bruari, bestaan er drie dagelijksche diensten naar Londen, twee van de K.L.M. (met tus- schenlanding te Rotterdam) en een directe dienst van de Deutsche Lufthansa. Naar Pa rijs worden twee dagelijksche verbindingen onderhouden, een K.L.M.-dienst via Rotter dam en Brussel. Laatstgenoemde verbinding geeft zooals wij reeds vermeldden te Parijs aansluiting naar Zuid-Frankrijk en Zwitser land. Op de beide, reeds genoemde diensten naar Scandinavië bestaat aansluiting naar en van Rotterdam. De K.L.M. en de Deutsche Lufthansa onderhouden beide een verbinding op Berlijn. De K.L.M. vliegt direct van Schiphol naar Tempelhof, de D.L.H.-dienst maakt een tusschenlanding te Hannover, waar aansluiting naar en van Bremen en Hamburg bestaat. Naar aanleiding van de Melbourne-race heeft de Fransche pers volgestaan met de meest venijnige artikelen aan het adres van de opperste luchtvaartautoriteiten. Men noemde het tot dusver gevoerde beleid een schande en om de gemoederen eenigszins te sussen heeft generaal Denain, minister van luchtvaart, dadelijk het besluit genomen, om, in antwoord op de Britsche Melbourne-race voor het volgend jaar een raid ParijsHa- noï heen en terug uit te schrijven, waaraan ook buitenlandsche deelnemers mogen mee doen. Het oude spreekwoord „de critiek is makkelijk, maar de kunst is moeilijk", in dachtig, heeft de Parijsche Nieuwsblad-cor respondent het verstandig geacht eerst eens het advies in te winnen van een van de be roemdste Fransche constructeurs, Louis Bré- guet, die al zoo menigmaal heeft getoond, dat hij wel degelijk in staat is om een vlieg tuig te bouwen, dat zonder vrees kan uitko men in een internationale competitie. Nadat we eerst een oogenblik hebben gesproken schrijft hij, over het evenement van de vori ge week, nadat hij zonder voorbehoud zijn enorme bewondering heeft uitgesproken vooral voor de Douglas en voor de kranige Nederlandsche bemanning, komen we van zelf tot het doel van het aangevraagde on derhoud. Natuurlijk, zoo begon Bréguet, is het jammer, dat Frankrijk niet is kunnen uitko men op de Melbourne-race, dat ons eenige toestel op Le Bourget is verongelukt nog voor men naar Londen kon starten. Het is een niet te ontkennen feit, dat we niet gereed waren en daarom was het misschien beter zich geheel te onthouden. Beter dat, dan een besliste nederlaag tegemoet te gaan. Maar enfin, we waren niet de eenigen. Italië b.v., dat toch wel alles in het werk stelt om vor deren te maken op luchtvaartgebied heeft ook niet ingeschreven. Ik vind het overdre ven om uit het niet-deelnemen aan Londen Melbourne maar dadelijk op te maken: de Fransche luchtvaart is niets waard. Het is nog maar héél kort geleden dat Frankrijk het eenige land was dat groote raids ondernam en toen zeiden wij toch ook niet, dat de bui tenlandsche vliegtuigen niets waard waren. Ik herhaal: de deelnemers aan de Melbour ne-race hebben prachtig werk verricht. Toch mogen we in dit verband niet vergeten dat in Januari 1932 Cedes en Rebida van Hanoï naar Parijs zijn gevlogen in drie dagen, 4 jicht, verkoudheid, spit, ischias hoofd- en zenuwpijn Attesten van ruim 6000 Prof. en Doktoren erkennen de goede en onscha delijke werking van T o g a 1. uur en 17 minuten, hetgeen een gemiddelde van 145 K.M. per uur beteekende, oponthoud inbegrepen. En ze deden dat met een gewoon militair vliegtuig, een gewoon serie-nummer dat in het geheel niet was ingericht op zoo'n cours. Gelooft u nu niet, dat dat toestel, dat nu twee en een half jaar oud is zoo'n slechte plaats zou hebben ingenomen in de race naar Melbourne? Ingericht voor deze raid zou dat toestel een vierde of vijfde plaats hebben kunnen veroveren. De toestand is dus niet zoo dramatisch als men het wel wil voorstellen, ging Louis Bréguet verder. De toestellen zijn sedertdien aanmerkelijk verbeterd, vooral door het ge bruik van grooter en machtiger motoren. Codes en Robida hadden een motor van 650 P.K., terwijl men nu motoren van 900 P.K. gebruikt. Gelooft vooral niet, dat ik ook maar in het minst de enorme verdiensten van de Cornet en zeker niet van de Douglas zou willen onderschatten, integendeel: vooral het laatstgenoemde toestel, bemand met uw kranige landgenooten heeft zijn waarde getoond. ParijsHanoï vice versa is daarom een interessant plan, omdat er zich nu een prachtige gelegenheid voordoet, om de Fransche handelsvliegtuigen te verbeteren. Dat moet zelfs het eenige doel van dezen wedstrijd zijn. Het is de regeering die deze raid voorbereidt en aan haar dus de beurt om een formule vast te stellen, zoodat de constructeurs reeds nu weten, waaraan zij zich hebben te houden. Deze race moet een practisch doel hebben en geen gejakker worden, we moeten daarvoor een bepaald model zoeken, dat zich het best leent voor handelsvliegtuig. Het lijkt voorbarig, wat ik nu ga zeggen, maar zonder in technische details af te da len wil ik u toch een korte berekening ma ken. Zie hier: de Franschen moeten een han delsvliegtuig hebben, dat een kruissnelheid van minstens 300 K.M. maakt. En dat zon der het uiterste van de motoren te vergen door slechts gemiddeld een rendement van 70 pCt. van ze te eischen. In strijd met de al- gemeene opinie is, dat de winst in snelheid een winst voor den ondernemer beteekent. Immers, de passagiers betalen per kilometer. Welnu, het is zeer goed mogelijk deze snelheid aan de machines te geven. We heb ben alles om toestellen te bouwen, handels toestellen, die een handelssnelheid kunnen bereiken van 350 kilometer op 3000 tot 4000 meter hoogte op een parcours van 1500 ki lometer. Met de geweldige verbeteringen van den laatsten tijd waarbij vooral rekening werd gehouden met het „safety first", stel len de Franschen in staat een toestel te bou wen dat volkomen zekerheid biedt bij lan ding met een gewicht van 130 kilo per M2. En vergelijkt u dan eens met de Doug'as, die, terecht, zeer de bewondering van de ge il eele wereld heeft opgewekt, en die 90 kilo per M2. droeg. De Douglas zal weldra ook al weer worden voorgestreefd en dat is trou wens niet alleen mijn meening, maar ook die van de Amerikaansche technici. Jamaarmaar er zijn nog geen vliegers die het een Parmentier of een Moll verbeteren De bewoners van 144 gebouwen in de Garment Street in New York, welke van 20 tot 40 etages hoog zijn, hebben gisteren groot ongemak ondervonden ten gevolge van de omstandigheden, dat de personen, die de liften moeten bedienen, dit werk wei gerden. Deze staking kwam zoo onverwacht, dat het geheele „verticale" verkeer stilstond. De vakvereeniging dezer employ's weigert te onderhandelen met de vereeniging van eigenaars van onroerende goederen, welke haar overigens niet erkent. De stakers willen een loon van 35 dollars per week met een werkweek van 40 uren. In de meeste ge vallen slaagden zij er slechts in een loons- verhooging van twee dollars per week van de eigenaars te ontvangen, met een werk week nochtans van 48 uren. De arrondissementsrechtbank te Wilnel (Polen) heeft vijf studenten, drie Littauers, een Wit-Roetheen en een Joodsche studente, leden van het „Littausche communistische bestuur", wegens opruiing veroordeeld tot gevangenisstraffen van tot 6 jaar. 245. Zoo trokken ze steeds verder noordwaarts, op zoek naar werk, om geld te verdienen. Drein wist een betrekking te krijgen als omroeper, maar toen hij eens een flink pak slaag preeg, omdat hij omriep, dat de belasting voor de landbouwers verhoogd werd, was de aardigheid er af. 246. Op een van hun wandelingen ontmoetten Piet en Drein een schilder, die niets anders dan woestijn landschappen schilderde. „Zoo, zoo", zie Piet tegen hem, „aan je uiterlijk te zien, ben jij met je baantje hier al net zoover van huis als de schilders bij ons".

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1934 | | pagina 9