14 £ucPUuaact ^Boeken JjigezeHdeu Slukken Hoeder Parmentier vertelt over haar zoon. DE POSTVLUCHTEN OP INDIE. LUCHTVAART VOOR DE JEUGD. De jeugd naar de luchtvaart. b. MARINEVLIEGTUIG NEERGESTORT. Drie Fransche dooden. DE STERRENHEMEL 14—20 NOVEMBER 1934, 20 h MT. ZÜÏÏ> SATURNUS© „Ik gen weet, dat hij de eenvoudige jon- blijft, dien hij altijd geweest is." Toen Koene Dirk klein was. Bij moeder Parmentier. ,v, «ijk wil bestuurder worden!" SLAPELOOZE NACHTEN DOOR SPIT Na drie weken Kruschen werd het beter. geschiedenis. KLEINE WINKELIERS DE DUPE. LANGEND! JK Sterk verminderde de aanvoer van aard appels. De prijzen waren vrijwel stationnair. Voor bl. eigenheimers werd ongev. 3 be taald, wanneer het puike kwaliteit betrof. Andere brachten f 2.202.30 op. De prijs van Bevelanders beliep f 2.50. Voor Friso werd 2.50 besteed. Blauwe aardappelen brachten 2.002.90 op. De aanvoer van andijvie bleef ook nog gering. Wat er verkocht wordt, geschiedt meestal uit de hand. De vrij bevredigende prijzen, die daarbij aanvankelijk werden be steed, schijnen alweer achteruit te zijn ge- loopen. Aan de veiling werd 7090 cent betaald Ofschoon bekend werd, dat roode bieten niet onder de Fransche contingenteering val len, bleef de kooplust voor dit artikel nog zeer matig. Voor de mooiste kleine werd 1 50—1.80 betaald, grootere brachten 60 cent of iets meer op. De aanvoer van peen was nog geringer dan de laatste weken. Niettemin lieten de prijzen nog veel te wenschen over. Voor de grove peen werd 1f 1-30 betaald, voor de kleine 6070 cent. Weldra zal het met den tomaten-aanvoer geheel gedaan zijn. Deze week al kwamen er maar zeer weinig. Toch bleven de prijzen laag, lager nog dan de vorige week. Nu werd voor A f 5.90 en voor Cf 5.10 betaald. Bloemkool werd bijna uitsluitend aan de veiling van de Langendijker Groentecentrale te Broek aangevoerd. Voor Lecerf, waarvan de aanvoer al geringer wordt, werd van 67 besteed met uitzondering van enkele prima partijtjes 8. Reuzen, afhanke lijk van kwaliteit, brachten van f 57.50 op, prima iets meer. Voor lichte werd 2 3 betaald. De kwaliteit was iets beter dan de laatste weken. De prijzen van de verschillende koolsoor ten blijven laag, ofschoon de aanvoer gering is. Als gevolg van deze lage prijzen wordt alles, wat maar eenigszins bewaard kan wor den, overgehouden en in de boeten gebracht. Voor de mooiste roode kool met een gewicht van ongev. anderhalf kilo werd 2.502.80 'betaald met uitzondering van enkele par tijtjes, die tot f 3 opbrachten. Voor zwaar dere werd 12 betaald. Het mooiste doorschot liep tot 1.50. Overigens lagen de prijzen van deze tweede kwaliteit tus schen 1 en- 1-40. Zeer slecht zijn de prijzen van gele kool Een enkel prima partijtje van de meest ge wilde grootte bracht het tot 1.70; overi gens werd voor deze kleinere soort f 1.40 1.60 betaald. Groote kool bracht f 1 1.30 op. Witte kool, voor zuurkool bestemd, is er maar weinig meer. De meeste wordt nog te Noordscharwoude aangevoerd. Daar de zouters van deze koolsoort nog voldoende kunnen gebruiken, zijn de prijzen bevredi gend. Goede kwaliteit bracht 1.301.60 op, tweede soort 0.90f 1.10. Door den geringen voorraad gewone witte wordt de Deensche witte kool door de inmaakfabrie ken afgenomen. De mooie, groote brengt 1.50, kleinere 1.101.30, 2e kwaliteit 0.901.10 op. De uienaanvoer was ge ringer dan gewoonlijk. Aanvankelijk heersch- te er een iets betere stemming voor dit ar tikel, later werd die weer iets lusteloozer, zoodat de prijs iets terugliep. Voor grove werd 33.20 betaaid, middelgroote naar kwaliteit f 1.902.60, drielingen 1.20 1.60, nep 1.50—2. Druiven, alicanten, werden voor 24 26 verkocht. TEELTOVERDRACHT ENZ. IN DEN TUINBOUW. De tuinders, die hun teeltrechten wen3chen over te dragen of inlichtingen wenschen om trent de teeltregeling in den tuinbouw kun nen zich hiertoe schriftelijk wenden tot het kantoor van de Landbouw-Crisis-Organisatie voor Noord-Holland te Alkmaar; in het Bè- lang van een spoedige behandeling wordt dringend verzocht organisatie-nummer en postadres zoo nauwkeurig mogelijk te ver melden. l De Oehoe (thuisreis) is in Cairo aan gekomen. De Rijstvogel (uitreis) is gisteren van Bagdad naar Jodhpoer gevlogen. Men verzoekt ons opname van het volgende: De luchtvaart, in welken vorm ook, is nog allerminst volmaakt. Zij staat, in verhouding met wat er te bereiken valt, pas in het begin van haar ontwikkeling. Nieuwe mogelijkheden rijzen op, nieu we problemen vragen de aandacht. Zoo is dus de luchtvaart een zaak van de toekomst, en immers, dan in de eerste plaats de zaak van de jeugd de draagster der toekomst. Het is ongetwijfeld bekend hoe groot de belangstelling is, die tegenwoordig in de Nederlandsche jeugd voor de lucht vaart leeft. Zonder te overdrijven, mag voor zeker aangenomen worden, dat de luchtvaart reeds in de naaste toekomst voor velen, die thans nog gevormd worden, een em plooi zal kunnen leveren. Zij, die thans helpen de Nederlandsche luchtvaart te ontwikkelen, zullen later hun plaatsen aanjongeren moeten afstaan. a. c. De jeugd legt nu reeds verlangens en behoeften L o. v. al dat nieuwe aan den dag en het is de plicht haar daarbij lei- J ding te geven en hare weetgierigheid en belangstelling te beutedigen en te stimu- leeren iK| Hierin voorziet de Nederlandsche Jeugdluchtvaartbeweging, als af deeling j van de Kon. Ned. Ver. voor Luchtvaart, en wel door: het zoeken naar wegen, die naar het actief deelnemen aan de luchtvaart leiden; M het bouwen van en experimenteeren met vliegtuigmodellen; he organiseeren van lezingen, film voorstellingen, excursies, cursusver gaderingen en het deelnemen aan tentoonstellingen (Luto) d. het in omloop brengen van lucht- vaartlectuur Reeds in 27 plaatsen in ons land werd een Jeugdluchtvaartclub opgericht,, Waar ook Alkmaar en omstrekeff een groot aantal jongelui aanwijzen kan, dat groote belangstelling voor de lucht vaart heeft, wil men trachten ook hier een Jeugdluchtvaartclub op te richten. Vier Fransche marine-watervlieg tuigen, dié bij Cherboufg voor een oefenvlucht waren opgestegen, zijn bij den terugtocht in den mist uit de koers geraakt. Drie machines kon den veilig hun punt van uitgang weer bereiken. Het vierde toestel ge raakte in brand en stortte boven land neer. Van de vijf inzittenden vonden drie den dood. Er kon nog niet worden vastgesteld, of de twee andere inzittenden ongedeerd zijn gebleven dan wel verwondingen 'hebben bekomen. Ster y grootte. «fkklM# bi) het 1 —yw» 6422^ O EERSTE KV." ©VOLLE MAAK ,3 LAATSTE KVftEIlER W NIEUWE MAAN Sterretijd 23 h 33 min. In drukletters vermeld zijn de namen van de sterrebeelden; de eigennamen van een aantal der helderste sterren zijn in schrijfletters geteekend. Drie maantjes op dit kaartje: bij den VENUS HARS JUPITERQ) Waterman, in de Visschen en bij den Stier. Er zijn van 1316 Nov. vallende ster ren waar te nemen, de zgn. Leoniden. Hun straalpunt ligt in den Leeuw (Leo). (Van onzen specialen verslaggever). AFSLACHTING VAN CRISIS-RUNDEREN. De bescherming der dieren. Nu de Nederlandsche Veehouderij centrale, gevestigd te 's Gravenhage, met ingang van 12 November 1934 tot afma king van crisis-runderen overgaat, ver zoekt de Inspectiedienst van Commissie AI der Nederlandsche Vereeniging tot Bescherming van Dieren (Commissie voor het veevervoer), zijne afdeelingen met eigen inspecteurs, maar voorts en evenzeer bevriende vereenigingen mede werking, door o. m. volle aandacht te schenken aan de regeling bij inlevering en te bevorderen en te eischen een daar bij voor de dieren behoorlijke behande ling. De plaatsen, data en uren voor de in levering van bovenbedoelde runderen worden in de voornaamste dag- en vak bladen bekend gemaakt. Voorschriften, welke de Nederland sche Veehouderij-centrale heeft vastge steld ten opzichte van de levering, voor zoover die voor dierenbeschermers van belang zijn, luiden: 1. minderwaardige of te lang drachtige dieren mogen niet worden overgenomen; 2. de runderen moeten met een halster aan worden geleverd, niet alleen met een kop- of hoorntouw; 3. dieren zullen worden geweigerd, welke in een zoodanigen voedingstoe stand verkeeren, dat het vervoer met het oog op hun toestand bezwaarlijk is. De Inspecteur van Commissie AI (Utrecht T. 15542) verzoekt 'voorts allen medewerkers van dierenbescherming speciaal te willen toezien, dat: 1 de spoorwagens of andere vervoer middelen niet te vol worden geladen; 2. voldoende zand of stroo in de wa gens wordt gestrooid; 3. gebrekkige, oude of verwonde die ren, niet vallende onder de bepalingen van art. 455 sub 4 van het Wetboek van Strafrecht, afgescheiden worden van de overige dieren, door éen hek of schot; 4. melkdieren, indien noodig, na de le vering, dus voor het verladen der dieren met bestemming naar een slachthuis of export-slachterij, worden gemolken; 5. de dieren op tijd worden gelost (de crisis-runderen worden nè. overname direct naar slachthuizen en export slachterijen vervoerd) 6 de dieren behoorlijk onder dak wor- d .i gebracht en tijdens den staltijd wor den gevoederd.en verzorgd; 7. de dieren op de slachthuizen of exportslachterijen overeenkomstig de eischen van de Vleeschkeurincswet worden bedwelmd. Er is in de hoofdstad één stads deel, waarvan de bevolking met meer dan de gebruikelijke spanning de Uiver op zijn historische vlucht van Mildenhall naar Melbourne heeft gevolgd. Dat stadsdeel heet Kattenburg, waar, naar een groot kindervriend, de heer H. J. Bakker, voorzitter van de Buurt- en Speel- tuinvereeniging Kattenburg, mede deelde, niemand minder dan de commandant van de Uiver, Koene Dirk Parmentier, is geboren en waar hij van kind tot jongeman is opgegroeid. - Ik ben al achttien jaar zoo vertelde de heer Bakker in een onderhoud met onzen specialen verslaggever van de oprichting af, voorzitter van onze vereeniging en ik, en de ouderen met mij, hebben Parmentier zien opgroeien. Ik overdrijf heusch niet als ik zeg, dat Koene ook.als jongen heeft uitgeblonken. Veel bij den weg was hij niet; teekenen en knutselen kon hij als de beste! Veel bij den weg was hij niet; teekenen en knutselen kon hij als de beste! Hij was ook lid van onze Operetteclub; ik herinner me nog, dat hij in Repelsteeltje heeft medegespeeld We beschouwen Parmentier nog altijd als een van de onzen en daarom zou het bestuur van de vereeniging en trouwens alle bewo ners, jong en oud, het buitengewoon op prijs stellen als we Woensdag 21 dezer de beman ning van de Uiver, na de huldiging op Schip- hol, enkele oogenblikken in ons midden zou den kunnen zien. Ik weet zeker, dat het Par mentier, ook al is hij nu beroemd, goed zal doen, op zijn intocht in de hoofdstad het plekje grond te bezoeken, waar zijn jeugd herinneringen liggen. Met het bestuur van het Initiatief Comité-Amsterdam, dat de re geling van de huldiging binnen de grenzen der stad in handen heeft, heb ik over deze zaak gesproken. Of mijn opzet slagen zal, weet ik niet; er is een verbod van optochten in de binnenstad, de Prins Hendrikkade is op dat gebied verboden terrein. Maar ik geloof niet, dat, als de stoet uit de richting Sarpha- tistraat naar „ons grondgebied" komt, de politie bezwaren zal maken. Hoe aardig zou het niet zijn als wij tot de jeugd konden zeggen: Straks komt hier een beroemd vlieger, die hier in zijn jonge jaren, net als jullie nu, lief en leed met zijn kame raden heeft gedeeld! Hoe is Parmentier vlieger geworden? Ja, hoor eens, antwoordt de heer Bak ker, dat weet ik niet zoo precies. Maar waarom vraag je het vader of moeder Par mentier niet zelf? Ze zijn hier al eenige jaren weg, maar in het clubhuis heb ik hun adres. Ga maar eens mee! Een eenvoudige huiskamer in een etage woning in de Soembawastraat. Vader Par mentier is niet thuis, maar zijn vrouw, nog jeugdig van uiterlijk en met een vriendelijken lach op het blozend gelaat, noodigt ons bin nen. De oudste dochter is op koffie-visite; een kleintje op schoot, terwijl nummer twee, een leuke dreumes van een jongen, z'n aan dacht telkens weer bepaalt tot een hoek van het vertrek, waar foto's en bloemen zijn eigen Uiver-taal spreken. Of ik trotsch ben op mijn jongen? En met zoo zuinig ook, mijnheer! En m'n vijf dochters met minder op hun eenigen broer' Vijf zusters, alsjeblieft! Ja, mijnheer, Koene volgt op de oudste hier. Dan heb ik nog een getrouwde dochter en nog drie thuis! Waar hebt u de berichten over de be manning van de Uiver gevolgd - Hier thuis, mijnheer, en ik kan u verze- keren, dat we de laatste uren hevig in span ning en in angst hebben gezeten Alles leek eerst zoo prachtig. Om 2 uur 50 's middags hoorden we door de radio, dat de Uiver vei lig in Melbourne was geland. Dat was me een vreugde. Twee van m'n dochters zijn op atelier en een van tierig een meisje van 21, had van de directie vrijaf gekregen en mocht niet eerder terugkomen, dan nadat haar broer veilig en wel in Melbourne was. Nou, toen dat bericht kwam, is ze naar het atelier gerend om het heugelijk nieuws mee te dee- len. Het geheele personeel deelde in de feest vreugde en vereerde haar met een gedicht, terwijl zij van de directie een bloemenhulde kreeg U had haar gezicht moeten zien, toen ze thuis kwam en ik tegen haar zei: „God, kind, Koene is er nog niet, 't was een fout berichtM'n man was, toen kort daarop be kend was, dat de Uiver nog in de lucht zat, naar het K.L.M.-gebouwtje op het Leidsche- plein gegaan. Flij kwam terug met de bood schap, dat de bemanning van het vliegtuig den koers was kwijt geraakt. Toen hadden we het leelijk te kwaad, mijnheer, dat be grijpt u wel! I Ik ben ook te vroeg gefeliciteerd, mengt zich de oudste dochter in het gesprek Ik was 's middags in het gebouw van den Genees kundigen Dienst aan de Achterdacht, toen dat eerste bericht bekend werd Ik zei, dat ik een zuster was van Parmentier en werd teen van alle kanten gelukgewenscht. U hebt natuurlijk 's avonds allen naar de radio ge'uisterd? Ik had al mijn dochters om me heen, mijnheer, op de tweede getrouwde na, die een paar dagen na de aankomst in het Anna Pa viljoen een baby heeft gekregen en daar door den dokter en de zusters op twee manipren is gelukgewenscht! Ook m'n oudste dochter heeft alleen het heerlijk nieuws van de lan ding in Albury gehoord; niet de land ng in Melbourne. Zij moest om half twaalf naar huis voor haar kleine. Thuis h^eft zij geen radio, maar m'n man was 's morgens om ze ven uur al bij haar. 't Was zeker een opluchting, toen de spanning voorbij was? Niet om te vertellen, mijnheer! Toen 's nachts opeens de muziek ophield en de om roeper mededeelde, dat de Uiver veilig in Melbourne geland was, waren we dol van blijdschap. Want 's avonds, toen we wisten, dat het vliegtuig in Albury in den modder zat, was er nieuwe angst onder ons dat Koe ne en zijn makkers het einddoel niet zouden bereiken. M'n man had 's middags al de vlag uitgestoken, maar hij moest haar weer bin nenhalen. Maar 's nachts is-ie weer uitge gaan en kon-ie blijven hangenWe hadden natuurlijk veel be'angstelling van vrienden en kennissen en ook.... ziet u maar eens! Moeder Parmentier is opgestaan en haalt onder allerlei paperassen een brief te voor schijn, dien zij ons vol trots «toont, 't Is een hartelijk schrijven met gelukwenschen van den directeur der K.L.M., den heer Plesman U begrijpt, wat er in ons omging, toen we Koene's stem later door de radio hoor den. 'k Had wel zoo naar hem toe willen vliegen! Wat wilde uw zoon worden, toen hij nog in de kinderschoenen stond? Moeder Parmentier lacht eens hartelijk voor zijn antwoordt: Koene zei altijd, dat hij „bestuurder" wilde worden, t Kon hem niet schelen of dat ,oc°n?c]ief ZM1 zijl. oi op een auto! Meer dan twintig jaren hebben we in de Kat tenburgervoorstraat gewoond. Koene was veel thuis, 't Was altijd een vlijtige jongen, die graag leerde en teekende. En met de ja ren groeide zijn belangstelling voor de vlie gerij. Hij is na de lagere school bij Fokker op kantoor gekomen. Vier en een half jaar is hij daar geweest; toen moest hij in dienst! Is hij op Soesterberg geweest? Ja mijnheer, hij heeft daar z'n tijd uit gediend, maar niet bij de luchtvaartafdee- ling. Wel heeft hij geprobeerd, bij den vlieg- dienst een plaatsje te krijgen; ook heeft hij herhaaldelijk geschreven of er kans was dat hij bij de opleiding geplaatst kon worden, maar daar is in zijn diensttijd niets van ge komen. Toen hij uit dienst kwam, was hij werkeloos, want z'n plaats bij Fokker was door een ander bezet, die er niet voor voelde om zijn betrekking weer af te staan. E>oor bemiddeling van een zwager van me is Koene toen eenigen tijd in de bouwvakken werk zaam geweest Veel nachtwerkAls bouwvak arbeider heeft hij eens een klap op z'n hoofd gehad met een voorhamer. Het litteeken is nog te zien en de dokter, die hem behandel de, dacht, dat hij er een geheugenstoornis uit zou overhouden. 't Was me een vreugde, toen op een goeden dag bericht uit Soesterbérg kwam dat mijn zoon zich daar in z'n oude uniform, die veel te krap was geworden! melden moest voor de keuring door de luchtvaart- afdeeling. Juichend kwam hij thuis met de mededeeling, dat hij goedgekeurd was. Van toen af is 't feitelijk heel vlot gegaan. Op het eind van November trad hij in dienst en half Maart had hij reeds z'n kleine brevet! Een half jaar later had hij zijn groote brevet en kon hij zich sergeant-vlieger noemen. Twee jaar is hij op Soesterberg geweest hij trouwde inmiddels en voelde er niets voor om voor de vier volgende reserve-jaren van zes vlieguren per maand te bestaan. Hij heeft toen getracht, bij de K.L.M. te komen en dat is wonderwel gelukt. Het overige is u bekend. Was m'n man er maar, die heeft alles over m'n jongen opgeteekend. Heeft u het dadelijk goed gevonden, dat hij vlieger wilde worden? Eerlijk gezegd, neen mijnheer! Ik vond het een gevaarlijke sport, maar Koene zei steeds, dat je op straat ook kon doodvallen. Bovendien dacht ik, dat er voor een jongen van eenvoudige ouders bij het vliegwezen geen plaats was, maar daarin heb ik me toch vergist. Ziet u uw zoon vaak? Gelukkig wel, mijnheer, antwoordt moeder Parmentier, die haar aandcening niet meer meester is en haar tranen den vrijen loop laat. Koene is een beste jongen voor zijn ouders en zusters. Ik weet, dat hij de eenvoudige jongen blijft, die hij altijd ge weest is. Nooit za' hij verzuimen, als hij een vlucht naar Indië gaat maken, afscheid bij ons te komen nemen. Een enkele maal is het voorgekomen, dat hij het te druk had, maar dan stond hij erop, dat wii naar zijn woning in Amstelveen kwamen. Nu wachten we in spanning op zijn terugkomst en niemand zal ons kwalijk nemen, dat wij Woensdag over een week graag op Schiphol de huldiging zouden willen bijwonen. Veen in de buurt weten niet eens dat he' mijn zoon is. die met Moll en de anderen de Uiver naar Melbxir- ne heeft gebracht. We plaatsen ons niet graag op den voorgrond. Maar bij zijn aan komst wil ik hem op Schiphol in mijn armen „Een jaar lang heb ik gesukkeld met spit in den rug en hevige pijnen in de beenen. Zelfs zoo erg, dat ik 's nachts niet kon slapen. Ik heb hiervoor alle middelen aangewend, maar niets hielp, totdat ik er eindelijk toe overging om eens Kruschen Salts te gebruiken. En ik had het nog geen drie weken gebruikt, toen kon ik al weten, dat het gaandeweg beter werd. En nu kan ik er beslist niet meer buiten, want ik had het een week niet gebruikt en de pijnen kwamen weer terug. Daarom heb ik dan ook weer een potje aangeschaft. Ik kan Kruschen Salts dan ook ten zeerste aanbevelen B. J. W. te B. Indien de afvoerorganen njet behoor* lijk functionneeren, ontstaat in het lichaam een ophooping van schadelijke afvalstoffen en urinezuur, wat de on dragelijke rheumatische pijr.en kan ver oorzaken. De zes verschillende zouten in Kruschen drijven deze afvalstoffen en urinezuur langs den natuurlijken weg zachtjes en volkomen uit het lichaam; de „dagelijksche dosis" Kruschen zal' daarna de afvoerorganen blijven aan sporen om alle schadelijke stoffen gere- ge'd uit het lichaam te verwijderen. Kruschen Salts is uitsluitend verkrijg baar bij alle apothekers en drogisten 0.90 en 1.60 per flacon, omzetbelas ting inbegrepen. Let op, dat op het etiket op de flesch, zoowel als op de buitenverpakking de naam Rowntree Handels Maatschappij Amsterdam, voor komt. sluiten! Tenslotte ste'len we de oudste dochter nog een vraag, die velen in den lande bezig houdt. Hoe spreekt men eigenlijk den -'ntier uit, of als Parmentjee? naam van Parmentier uit, gewoon als Parmentier, Tegen beide uitspraken hebben we veer OD werMll,e'pUCh",.d >™e,e" Up werkdagen Parmentier en op Zondae- Parmentjee lukt m een ewde oplossinsl 5 TWEE EEUWEN MACONNIEKE r/£e'ePn^Km ,van haar 200-jarig bestaan f* 1 Union Royale" te 's-Gra- i~>b 01 .me* ma<;onnerie niet bekenden vreemden titel „Twee eeuwen arbeid in de Koninklijke kunst". Dit gedenkboek vcidoet uiterlijk aan de hoogste eischen en strekt de firma Klomp en Bosman s Drukkerijen te Rotterdam (eerst genoemde firmant is nog een oud-stadgenoot) tot groote eer. Reeds de band. uitgevoerd in karmijnrood en goud (de lege-kleuren) maakt een beschaafden indruk Ook typografisch is het werk uitnemend verzorgd. Het boek is schitterend geïllustreerd, met afbeeldingen van-oud Den Haag, voorstellende de ver schillende werkplaatsen, waarin de vrijmetse laren samenkomen; bevat duidelijke facsi mile s van belangrijke stukken en eenige por tretten van grootmeesters, zoo meesterlijk uit gevoerd, dat door de fijne nuances van zwart en wit deze cüché's onovertrefbaar mogen worden genoemd. Een commissie van 8 leden verzorgde den inhoud, waaruit blijkt, dat wij te doen heb ben met de oudste loge uit het land, die vooral na 1816 toen prins Frederik II, zoon van Willem I, het grootmeesterschap der loge aanvaardde, een glorieuze tijd door maakte, onder de zinspreuk „Virtutis et artis amicus (de vriend van deugd en kunst). Van terughoudendheid is er in dit weilc geen sprake en voor de bestudeering van het geestelijk ieven in ons land vormt dit gedenk boek ongetwijfeld een waardevolle bron. Uit het geheel blijkt, dat de magonnerie serieus werk verrichtie. Het gedenkboek is fn de eerste plaats be stemd voor leden van de loge en niet in den handel. Voor belangstellenden worden, voor zoover de voorraad strekt, evenwel exem plaren verkrijgbaar gesteld bij dé Loge I'Union Royale, Fluweelen Burgwal, Den Haag. Mijnheer de redacteur, Zoudt U zoo vriendelijk willen zijn, onder staand ingezonden stukje te plaatsen: Met genoegen las ik in Uw blad, dat in de vergadering van de Alkm Ver. voor Handeldr. Middenstand is besloten de win kelweek voorloopig uit te stellen. Laten we hopen dat van uitstel afstel komt. Jarenlang wordt door den Middenstand er naar gestreefd om van regeeringswege een verbod van het cadeaustelsel te verkrij gen, maar in Alkmaar zou men binnen zeer korten tijd een tweede winkelweek willen organiseeren. Tegenover het grootbedrijf worden der gelijke (kleine) middelen-noodig geoordeeld. Men vergeet echter blijkbaar, dat door deze soort winkelweken met attracties de niet georganiseerde (waaronder vele klei ne) winkeliers de dupe worden. Wil inen zijn cliënten niet naar zijn colle ga's zien verhuizen, zooals tijdens de G.A M.I.T., dan wordt men gedwongen om lid van een Middenstandsvereefli£ihg te worden. Met vriendelijken dank voor de plaatsing, WINKELIER.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1934 | | pagina 8