14
£ucPUuaact
^Boeken
JjigezeHdeu Slukken
Hoeder Parmentier vertelt over haar zoon.
DE POSTVLUCHTEN OP INDIE.
LUCHTVAART VOOR DE JEUGD.
De jeugd naar de luchtvaart.
b.
MARINEVLIEGTUIG NEERGESTORT.
Drie Fransche dooden.
DE STERRENHEMEL 14—20 NOVEMBER 1934, 20 h
MT.
ZÜÏÏ> SATURNUS©
„Ik
gen
weet, dat hij de eenvoudige jon-
blijft, dien hij altijd geweest is."
Toen Koene Dirk klein was.
Bij moeder Parmentier.
,v, «ijk wil bestuurder worden!"
SLAPELOOZE NACHTEN DOOR SPIT
Na drie weken Kruschen werd het beter.
geschiedenis.
KLEINE WINKELIERS DE DUPE.
LANGEND! JK
Sterk verminderde de aanvoer van aard
appels. De prijzen waren vrijwel stationnair.
Voor bl. eigenheimers werd ongev. 3 be
taald, wanneer het puike kwaliteit betrof.
Andere brachten f 2.202.30 op. De prijs
van Bevelanders beliep f 2.50. Voor Friso
werd 2.50 besteed. Blauwe aardappelen
brachten 2.002.90 op.
De aanvoer van andijvie bleef ook nog
gering. Wat er verkocht wordt, geschiedt
meestal uit de hand. De vrij bevredigende
prijzen, die daarbij aanvankelijk werden be
steed, schijnen alweer achteruit te zijn ge-
loopen. Aan de veiling werd 7090 cent
betaald
Ofschoon bekend werd, dat roode bieten
niet onder de Fransche contingenteering val
len, bleef de kooplust voor dit artikel nog
zeer matig. Voor de mooiste kleine werd
1 50—1.80 betaald, grootere brachten 60
cent of iets meer op.
De aanvoer van peen was nog geringer
dan de laatste weken. Niettemin lieten de
prijzen nog veel te wenschen over. Voor de
grove peen werd 1f 1-30 betaald, voor
de kleine 6070 cent.
Weldra zal het met den tomaten-aanvoer
geheel gedaan zijn. Deze week al kwamen er
maar zeer weinig. Toch bleven de prijzen
laag, lager nog dan de vorige week. Nu werd
voor A f 5.90 en voor Cf 5.10 betaald.
Bloemkool werd bijna uitsluitend aan de
veiling van de Langendijker Groentecentrale
te Broek aangevoerd. Voor Lecerf, waarvan
de aanvoer al geringer wordt, werd van
67 besteed met uitzondering van
enkele prima partijtjes 8. Reuzen, afhanke
lijk van kwaliteit, brachten van f 57.50
op, prima iets meer. Voor lichte werd 2
3 betaald. De kwaliteit was iets beter dan
de laatste weken.
De prijzen van de verschillende koolsoor
ten blijven laag, ofschoon de aanvoer gering
is. Als gevolg van deze lage prijzen wordt
alles, wat maar eenigszins bewaard kan wor
den, overgehouden en in de boeten gebracht.
Voor de mooiste roode kool met een gewicht
van ongev. anderhalf kilo werd 2.502.80
'betaald met uitzondering van enkele par
tijtjes, die tot f 3 opbrachten. Voor zwaar
dere werd 12 betaald. Het mooiste
doorschot liep tot 1.50. Overigens lagen
de prijzen van deze tweede kwaliteit tus
schen 1 en- 1-40.
Zeer slecht zijn de prijzen van gele kool
Een enkel prima partijtje van de meest ge
wilde grootte bracht het tot 1.70; overi
gens werd voor deze kleinere soort f 1.40
1.60 betaald. Groote kool bracht f 1
1.30 op.
Witte kool, voor zuurkool bestemd, is er
maar weinig meer. De meeste wordt nog te
Noordscharwoude aangevoerd. Daar de
zouters van deze koolsoort nog voldoende
kunnen gebruiken, zijn de prijzen bevredi
gend. Goede kwaliteit bracht 1.301.60
op, tweede soort 0.90f 1.10. Door den
geringen voorraad gewone witte wordt de
Deensche witte kool door de inmaakfabrie
ken afgenomen. De mooie, groote brengt
1.50, kleinere 1.101.30, 2e kwaliteit
0.901.10 op. De uienaanvoer was ge
ringer dan gewoonlijk. Aanvankelijk heersch-
te er een iets betere stemming voor dit ar
tikel, later werd die weer iets lusteloozer,
zoodat de prijs iets terugliep. Voor grove
werd 33.20 betaaid, middelgroote naar
kwaliteit f 1.902.60, drielingen 1.20
1.60, nep 1.50—2.
Druiven, alicanten, werden voor 24
26 verkocht.
TEELTOVERDRACHT ENZ. IN DEN
TUINBOUW.
De tuinders, die hun teeltrechten wen3chen
over te dragen of inlichtingen wenschen om
trent de teeltregeling in den tuinbouw kun
nen zich hiertoe schriftelijk wenden tot het
kantoor van de Landbouw-Crisis-Organisatie
voor Noord-Holland te Alkmaar; in het Bè-
lang van een spoedige behandeling wordt
dringend verzocht organisatie-nummer en
postadres zoo nauwkeurig mogelijk te ver
melden.
l
De Oehoe (thuisreis) is in Cairo aan
gekomen.
De Rijstvogel (uitreis) is gisteren van
Bagdad naar Jodhpoer gevlogen.
Men verzoekt ons opname van het
volgende:
De luchtvaart, in welken vorm ook, is
nog allerminst volmaakt. Zij staat, in
verhouding met wat er te bereiken valt,
pas in het begin van haar ontwikkeling.
Nieuwe mogelijkheden rijzen op, nieu
we problemen vragen de aandacht. Zoo
is dus de luchtvaart een zaak van de
toekomst, en immers, dan in de eerste
plaats de zaak van de jeugd de draagster
der toekomst.
Het is ongetwijfeld bekend hoe groot
de belangstelling is, die tegenwoordig in
de Nederlandsche jeugd voor de lucht
vaart leeft.
Zonder te overdrijven, mag voor zeker
aangenomen worden, dat de luchtvaart
reeds in de naaste toekomst voor velen,
die thans nog gevormd worden, een em
plooi zal kunnen leveren. Zij, die thans
helpen de Nederlandsche luchtvaart te
ontwikkelen, zullen later hun plaatsen
aanjongeren moeten afstaan.
a.
c.
De jeugd legt nu reeds verlangens en
behoeften L o. v. al dat nieuwe aan den
dag en het is de plicht haar daarbij lei- J
ding te geven en hare weetgierigheid en
belangstelling te beutedigen en te stimu-
leeren iK|
Hierin voorziet de Nederlandsche
Jeugdluchtvaartbeweging, als af deeling j
van de Kon. Ned. Ver. voor Luchtvaart,
en wel door:
het zoeken naar wegen, die naar het
actief deelnemen aan de luchtvaart
leiden; M
het bouwen van en experimenteeren
met vliegtuigmodellen;
he organiseeren van lezingen, film
voorstellingen, excursies, cursusver
gaderingen en het deelnemen aan
tentoonstellingen (Luto)
d. het in omloop brengen van lucht-
vaartlectuur
Reeds in 27 plaatsen in ons land werd
een Jeugdluchtvaartclub opgericht,,
Waar ook Alkmaar en omstrekeff een
groot aantal jongelui aanwijzen kan,
dat groote belangstelling voor de lucht
vaart heeft, wil men trachten ook hier
een Jeugdluchtvaartclub op te richten.
Vier Fransche marine-watervlieg
tuigen, dié bij Cherboufg voor een
oefenvlucht waren opgestegen, zijn
bij den terugtocht in den mist uit de
koers geraakt. Drie machines kon
den veilig hun punt van uitgang
weer bereiken. Het vierde toestel ge
raakte in brand en stortte boven
land neer. Van de vijf inzittenden
vonden drie den dood. Er kon nog
niet worden vastgesteld, of de twee
andere inzittenden ongedeerd zijn
gebleven dan wel verwondingen
'hebben bekomen.
Ster y grootte. «fkklM# bi) het
1 —yw» 6422^
O EERSTE KV."
©VOLLE MAAK
,3 LAATSTE KVftEIlER
W NIEUWE MAAN
Sterretijd 23 h 33 min.
In drukletters vermeld zijn de namen
van de sterrebeelden; de eigennamen
van een aantal der helderste sterren
zijn in schrijfletters geteekend.
Drie maantjes op dit kaartje: bij den
VENUS
HARS
JUPITERQ)
Waterman, in de Visschen en bij den
Stier.
Er zijn van 1316 Nov. vallende ster
ren waar te nemen, de zgn. Leoniden.
Hun straalpunt ligt in den Leeuw (Leo).
(Van onzen specialen verslaggever).
AFSLACHTING
VAN CRISIS-RUNDEREN.
De bescherming der dieren.
Nu de Nederlandsche Veehouderij
centrale, gevestigd te 's Gravenhage, met
ingang van 12 November 1934 tot afma
king van crisis-runderen overgaat, ver
zoekt de Inspectiedienst van Commissie
AI der Nederlandsche Vereeniging tot
Bescherming van Dieren (Commissie
voor het veevervoer), zijne afdeelingen
met eigen inspecteurs, maar voorts en
evenzeer bevriende vereenigingen mede
werking, door o. m. volle aandacht te
schenken aan de regeling bij inlevering
en te bevorderen en te eischen een daar
bij voor de dieren behoorlijke behande
ling.
De plaatsen, data en uren voor de in
levering van bovenbedoelde runderen
worden in de voornaamste dag- en vak
bladen bekend gemaakt.
Voorschriften, welke de Nederland
sche Veehouderij-centrale heeft vastge
steld ten opzichte van de levering, voor
zoover die voor dierenbeschermers van
belang zijn, luiden:
1. minderwaardige of te lang drachtige
dieren mogen niet worden overgenomen;
2. de runderen moeten met een halster
aan worden geleverd, niet alleen met
een kop- of hoorntouw;
3. dieren zullen worden geweigerd,
welke in een zoodanigen voedingstoe
stand verkeeren, dat het vervoer met
het oog op hun toestand bezwaarlijk is.
De Inspecteur van Commissie AI
(Utrecht T. 15542) verzoekt 'voorts allen
medewerkers van dierenbescherming
speciaal te willen toezien, dat:
1 de spoorwagens of andere vervoer
middelen niet te vol worden geladen;
2. voldoende zand of stroo in de wa
gens wordt gestrooid;
3. gebrekkige, oude of verwonde die
ren, niet vallende onder de bepalingen
van art. 455 sub 4 van het Wetboek van
Strafrecht, afgescheiden worden van de
overige dieren, door éen hek of schot;
4. melkdieren, indien noodig, na de le
vering, dus voor het verladen der dieren
met bestemming naar een slachthuis of
export-slachterij, worden gemolken;
5. de dieren op tijd worden gelost (de
crisis-runderen worden nè. overname
direct naar slachthuizen en export
slachterijen vervoerd)
6 de dieren behoorlijk onder dak wor-
d .i gebracht en tijdens den staltijd wor
den gevoederd.en verzorgd;
7. de dieren op de slachthuizen of
exportslachterijen overeenkomstig de
eischen van de Vleeschkeurincswet
worden bedwelmd.
Er is in de hoofdstad één stads
deel, waarvan de bevolking met
meer dan de gebruikelijke spanning
de Uiver op zijn historische vlucht
van Mildenhall naar Melbourne
heeft gevolgd. Dat stadsdeel heet
Kattenburg, waar, naar een groot
kindervriend, de heer H. J. Bakker,
voorzitter van de Buurt- en Speel-
tuinvereeniging Kattenburg, mede
deelde, niemand minder dan de
commandant van de Uiver, Koene
Dirk Parmentier, is geboren en
waar hij van kind tot jongeman is
opgegroeid.
- Ik ben al achttien jaar zoo vertelde
de heer Bakker in een onderhoud met onzen
specialen verslaggever van de oprichting
af, voorzitter van onze vereeniging en ik, en
de ouderen met mij, hebben Parmentier zien
opgroeien. Ik overdrijf heusch niet als ik zeg,
dat Koene ook.als jongen heeft uitgeblonken.
Veel bij den weg was hij niet; teekenen en
knutselen kon hij als de beste! Veel bij den
weg was hij niet; teekenen en knutselen kon
hij als de beste! Hij was ook lid van onze
Operetteclub; ik herinner me nog, dat hij in
Repelsteeltje heeft medegespeeld
We beschouwen Parmentier nog altijd als
een van de onzen en daarom zou het bestuur
van de vereeniging en trouwens alle bewo
ners, jong en oud, het buitengewoon op prijs
stellen als we Woensdag 21 dezer de beman
ning van de Uiver, na de huldiging op Schip-
hol, enkele oogenblikken in ons midden zou
den kunnen zien. Ik weet zeker, dat het Par
mentier, ook al is hij nu beroemd, goed zal
doen, op zijn intocht in de hoofdstad het
plekje grond te bezoeken, waar zijn jeugd
herinneringen liggen. Met het bestuur van
het Initiatief Comité-Amsterdam, dat de re
geling van de huldiging binnen de grenzen
der stad in handen heeft, heb ik over deze
zaak gesproken. Of mijn opzet slagen zal,
weet ik niet; er is een verbod van optochten
in de binnenstad, de Prins Hendrikkade is op
dat gebied verboden terrein. Maar ik geloof
niet, dat, als de stoet uit de richting Sarpha-
tistraat naar „ons grondgebied" komt, de
politie bezwaren zal maken.
Hoe aardig zou het niet zijn als wij tot de
jeugd konden zeggen: Straks komt hier een
beroemd vlieger, die hier in zijn jonge jaren,
net als jullie nu, lief en leed met zijn kame
raden heeft gedeeld!
Hoe is Parmentier vlieger geworden?
Ja, hoor eens, antwoordt de heer Bak
ker, dat weet ik niet zoo precies. Maar
waarom vraag je het vader of moeder Par
mentier niet zelf? Ze zijn hier al eenige jaren
weg, maar in het clubhuis heb ik hun adres.
Ga maar eens mee!
Een eenvoudige huiskamer in een etage
woning in de Soembawastraat. Vader Par
mentier is niet thuis, maar zijn vrouw, nog
jeugdig van uiterlijk en met een vriendelijken
lach op het blozend gelaat, noodigt ons bin
nen. De oudste dochter is op koffie-visite;
een kleintje op schoot, terwijl nummer twee,
een leuke dreumes van een jongen, z'n aan
dacht telkens weer bepaalt tot een hoek van
het vertrek, waar foto's en bloemen zijn
eigen Uiver-taal spreken.
Of ik trotsch ben op mijn jongen? En
met zoo zuinig ook, mijnheer! En m'n vijf
dochters met minder op hun eenigen broer'
Vijf zusters, alsjeblieft!
Ja, mijnheer, Koene volgt op de oudste
hier. Dan heb ik nog een getrouwde dochter
en nog drie thuis!
Waar hebt u de berichten over de be
manning van de Uiver gevolgd
- Hier thuis, mijnheer, en ik kan u verze-
keren, dat we de laatste uren hevig in span
ning en in angst hebben gezeten Alles leek
eerst zoo prachtig. Om 2 uur 50 's middags
hoorden we door de radio, dat de Uiver vei
lig in Melbourne was geland. Dat was me
een vreugde. Twee van m'n dochters zijn op
atelier en een van tierig een meisje van 21,
had van de directie vrijaf gekregen en mocht
niet eerder terugkomen, dan nadat haar
broer veilig en wel in Melbourne was. Nou,
toen dat bericht kwam, is ze naar het atelier
gerend om het heugelijk nieuws mee te dee-
len. Het geheele personeel deelde in de feest
vreugde en vereerde haar met een gedicht,
terwijl zij van de directie een bloemenhulde
kreeg U had haar gezicht moeten zien, toen
ze thuis kwam en ik tegen haar zei: „God,
kind, Koene is er nog niet, 't was een fout
berichtM'n man was, toen kort daarop be
kend was, dat de Uiver nog in de lucht zat,
naar het K.L.M.-gebouwtje op het Leidsche-
plein gegaan. Flij kwam terug met de bood
schap, dat de bemanning van het vliegtuig
den koers was kwijt geraakt. Toen hadden
we het leelijk te kwaad, mijnheer, dat be
grijpt u wel!
I Ik ben ook te vroeg gefeliciteerd, mengt
zich de oudste dochter in het gesprek Ik was
's middags in het gebouw van den Genees
kundigen Dienst aan de Achterdacht, toen
dat eerste bericht bekend werd Ik zei, dat ik
een zuster was van Parmentier en werd teen
van alle kanten gelukgewenscht.
U hebt natuurlijk 's avonds allen naar
de radio ge'uisterd?
Ik had al mijn dochters om me heen,
mijnheer, op de tweede getrouwde na, die een
paar dagen na de aankomst in het Anna Pa
viljoen een baby heeft gekregen en daar door
den dokter en de zusters op twee manipren
is gelukgewenscht! Ook m'n oudste dochter
heeft alleen het heerlijk nieuws van de lan
ding in Albury gehoord; niet de land ng in
Melbourne. Zij moest om half twaalf naar
huis voor haar kleine. Thuis h^eft zij geen
radio, maar m'n man was 's morgens om ze
ven uur al bij haar.
't Was zeker een opluchting, toen de
spanning voorbij was?
Niet om te vertellen, mijnheer! Toen 's
nachts opeens de muziek ophield en de om
roeper mededeelde, dat de Uiver veilig in
Melbourne geland was, waren we dol van
blijdschap. Want 's avonds, toen we wisten,
dat het vliegtuig in Albury in den modder
zat, was er nieuwe angst onder ons dat Koe
ne en zijn makkers het einddoel niet zouden
bereiken. M'n man had 's middags al de vlag
uitgestoken, maar hij moest haar weer bin
nenhalen. Maar 's nachts is-ie weer uitge
gaan en kon-ie blijven hangenWe hadden
natuurlijk veel be'angstelling van vrienden
en kennissen en ook.... ziet u maar eens!
Moeder Parmentier is opgestaan en haalt
onder allerlei paperassen een brief te voor
schijn, dien zij ons vol trots «toont, 't Is een
hartelijk schrijven met gelukwenschen van
den directeur der K.L.M., den heer Plesman
U begrijpt, wat er in ons omging, toen
we Koene's stem later door de radio hoor
den. 'k Had wel zoo naar hem toe willen
vliegen!
Wat wilde uw zoon worden, toen hij
nog in de kinderschoenen stond?
Moeder Parmentier lacht eens hartelijk
voor zijn antwoordt:
Koene zei altijd, dat hij „bestuurder"
wilde worden, t Kon hem niet schelen of dat
,oc°n?c]ief ZM1 zijl. oi op een auto!
Meer dan twintig jaren hebben we in de Kat
tenburgervoorstraat gewoond. Koene was
veel thuis, 't Was altijd een vlijtige jongen,
die graag leerde en teekende. En met de ja
ren groeide zijn belangstelling voor de vlie
gerij. Hij is na de lagere school bij Fokker
op kantoor gekomen. Vier en een half jaar is
hij daar geweest; toen moest hij in dienst!
Is hij op Soesterberg geweest?
Ja mijnheer, hij heeft daar z'n tijd uit
gediend, maar niet bij de luchtvaartafdee-
ling. Wel heeft hij geprobeerd, bij den vlieg-
dienst een plaatsje te krijgen; ook heeft hij
herhaaldelijk geschreven of er kans was dat
hij bij de opleiding geplaatst kon worden,
maar daar is in zijn diensttijd niets van ge
komen. Toen hij uit dienst kwam, was hij
werkeloos, want z'n plaats bij Fokker was
door een ander bezet, die er niet voor voelde
om zijn betrekking weer af te staan. E>oor
bemiddeling van een zwager van me is Koene
toen eenigen tijd in de bouwvakken werk
zaam geweest Veel nachtwerkAls bouwvak
arbeider heeft hij eens een klap op z'n hoofd
gehad met een voorhamer. Het litteeken is
nog te zien en de dokter, die hem behandel
de, dacht, dat hij er een geheugenstoornis
uit zou overhouden.
't Was me een vreugde, toen op een
goeden dag bericht uit Soesterbérg kwam dat
mijn zoon zich daar in z'n oude uniform,
die veel te krap was geworden! melden
moest voor de keuring door de luchtvaart-
afdeeling. Juichend kwam hij thuis met de
mededeeling, dat hij goedgekeurd was. Van
toen af is 't feitelijk heel vlot gegaan. Op het
eind van November trad hij in dienst en half
Maart had hij reeds z'n kleine brevet! Een
half jaar later had hij zijn groote brevet en
kon hij zich sergeant-vlieger noemen. Twee
jaar is hij op Soesterberg geweest hij
trouwde inmiddels en voelde er niets voor
om voor de vier volgende reserve-jaren van
zes vlieguren per maand te bestaan. Hij
heeft toen getracht, bij de K.L.M. te komen
en dat is wonderwel gelukt. Het overige is
u bekend. Was m'n man er maar, die heeft
alles over m'n jongen opgeteekend.
Heeft u het dadelijk goed gevonden, dat
hij vlieger wilde worden?
Eerlijk gezegd, neen mijnheer! Ik vond
het een gevaarlijke sport, maar Koene zei
steeds, dat je op straat ook kon doodvallen.
Bovendien dacht ik, dat er voor een jongen
van eenvoudige ouders bij het vliegwezen
geen plaats was, maar daarin heb ik me toch
vergist.
Ziet u uw zoon vaak?
Gelukkig wel, mijnheer, antwoordt
moeder Parmentier, die haar aandcening niet
meer meester is en haar tranen den vrijen
loop laat. Koene is een beste jongen voor
zijn ouders en zusters. Ik weet, dat hij de
eenvoudige jongen blijft, die hij altijd ge
weest is. Nooit za' hij verzuimen, als hij een
vlucht naar Indië gaat maken, afscheid bij
ons te komen nemen. Een enkele maal is het
voorgekomen, dat hij het te druk had, maar
dan stond hij erop, dat wii naar zijn woning
in Amstelveen kwamen. Nu wachten we in
spanning op zijn terugkomst en niemand zal
ons kwalijk nemen, dat wij Woensdag over
een week graag op Schiphol de huldiging
zouden willen bijwonen. Veen in de buurt
weten niet eens dat he' mijn zoon is. die met
Moll en de anderen de Uiver naar Melbxir-
ne heeft gebracht. We plaatsen ons niet
graag op den voorgrond. Maar bij zijn aan
komst wil ik hem op Schiphol in mijn armen
„Een jaar lang heb ik gesukkeld met
spit in den rug en hevige pijnen in de
beenen. Zelfs zoo erg, dat ik 's nachts
niet kon slapen. Ik heb hiervoor alle
middelen aangewend, maar niets hielp,
totdat ik er eindelijk toe overging om
eens Kruschen Salts te gebruiken. En ik
had het nog geen drie weken gebruikt,
toen kon ik al weten, dat het gaandeweg
beter werd. En nu kan ik er beslist niet
meer buiten, want ik had het een week
niet gebruikt en de pijnen kwamen weer
terug. Daarom heb ik dan ook weer een
potje aangeschaft. Ik kan Kruschen
Salts dan ook ten zeerste aanbevelen
B. J. W. te B.
Indien de afvoerorganen njet behoor*
lijk functionneeren, ontstaat in het
lichaam een ophooping van schadelijke
afvalstoffen en urinezuur, wat de on
dragelijke rheumatische pijr.en kan ver
oorzaken. De zes verschillende zouten
in Kruschen drijven deze afvalstoffen en
urinezuur langs den natuurlijken weg
zachtjes en volkomen uit het lichaam;
de „dagelijksche dosis" Kruschen zal'
daarna de afvoerorganen blijven aan
sporen om alle schadelijke stoffen gere-
ge'd uit het lichaam te verwijderen.
Kruschen Salts is uitsluitend verkrijg
baar bij alle apothekers en drogisten
0.90 en 1.60 per flacon, omzetbelas
ting inbegrepen. Let op, dat op het
etiket op de flesch, zoowel als op de
buitenverpakking de naam Rowntree
Handels Maatschappij Amsterdam, voor
komt.
sluiten!
Tenslotte ste'len we de oudste dochter nog
een vraag, die velen in den lande bezig
houdt.
Hoe
spreekt men eigenlijk den
-'ntier uit,
of als Parmentjee?
naam
van Parmentier uit, gewoon als Parmentier,
Tegen beide uitspraken hebben we veer
OD werMll,e'pUCh",.d >™e,e"
Up werkdagen Parmentier en op Zondae-
Parmentjee lukt m een ewde oplossinsl 5
TWEE
EEUWEN MACONNIEKE
r/£e'ePn^Km ,van haar 200-jarig bestaan
f* 1 Union Royale" te 's-Gra-
i~>b 01 .me* ma<;onnerie niet
bekenden vreemden titel „Twee eeuwen arbeid
in de Koninklijke kunst".
Dit gedenkboek vcidoet uiterlijk aan de
hoogste eischen en strekt de firma Klomp en
Bosman s Drukkerijen te Rotterdam (eerst
genoemde firmant is nog een oud-stadgenoot)
tot groote eer. Reeds de band. uitgevoerd in
karmijnrood en goud (de lege-kleuren) maakt
een beschaafden indruk Ook typografisch is
het werk uitnemend verzorgd. Het boek is
schitterend geïllustreerd, met afbeeldingen
van-oud Den Haag, voorstellende de ver
schillende werkplaatsen, waarin de vrijmetse
laren samenkomen; bevat duidelijke facsi
mile s van belangrijke stukken en eenige por
tretten van grootmeesters, zoo meesterlijk uit
gevoerd, dat door de fijne nuances van
zwart en wit deze cüché's onovertrefbaar
mogen worden genoemd.
Een commissie van 8 leden verzorgde den
inhoud, waaruit blijkt, dat wij te doen heb
ben met de oudste loge uit het land, die
vooral na 1816 toen prins Frederik II, zoon
van Willem I, het grootmeesterschap der
loge aanvaardde, een glorieuze tijd door
maakte, onder de zinspreuk „Virtutis et artis
amicus (de vriend van deugd en kunst).
Van terughoudendheid is er in dit weilc
geen sprake en voor de bestudeering van het
geestelijk ieven in ons land vormt dit gedenk
boek ongetwijfeld een waardevolle bron. Uit
het geheel blijkt, dat de magonnerie serieus
werk verrichtie.
Het gedenkboek is fn de eerste plaats be
stemd voor leden van de loge en niet in den
handel. Voor belangstellenden worden, voor
zoover de voorraad strekt, evenwel exem
plaren verkrijgbaar gesteld bij dé Loge
I'Union Royale, Fluweelen Burgwal, Den
Haag.
Mijnheer de redacteur,
Zoudt U zoo vriendelijk willen zijn, onder
staand ingezonden stukje te plaatsen:
Met genoegen las ik in Uw blad, dat in
de vergadering van de Alkm Ver. voor
Handeldr. Middenstand is besloten de win
kelweek voorloopig uit te stellen.
Laten we hopen dat van uitstel afstel
komt.
Jarenlang wordt door den Middenstand
er naar gestreefd om van regeeringswege
een verbod van het cadeaustelsel te verkrij
gen, maar in Alkmaar zou men binnen zeer
korten tijd een tweede winkelweek willen
organiseeren.
Tegenover het grootbedrijf worden der
gelijke (kleine) middelen-noodig geoordeeld.
Men vergeet echter blijkbaar, dat door
deze soort winkelweken met attracties de
niet georganiseerde (waaronder vele klei
ne) winkeliers de dupe worden.
Wil inen zijn cliënten niet naar zijn colle
ga's zien verhuizen, zooals tijdens de
G.A M.I.T., dan wordt men gedwongen om
lid van een Middenstandsvereefli£ihg te
worden.
Met vriendelijken dank voor de plaatsing,
WINKELIER.