GARANTIE"
BLUE BAND
ALKMAAR l-ANDIJKI
SaroSSoïf b°d 2 KACHELS e" ,e"
De West-Indië vlucht van de K.L.M.
Ik geef U
zegt het
BLUE BAND-meisje
AMSTERD.
PARAMARIBO
■SNIP'
jxovwciaal Tlieums
de garantie van een product, bereid onder de strengste controle. Een
waarborg, dat slechts de beste grondstoffen werden uitgezocht om
Blue Band te maken. Een belofte voor een smakelijk maal, waar
groot en klein van zullen smullen
VERSCH GEKARND
ZONDAG a.s. 2 uur
Luchtvaart
sm
CASA BLANCA
PORTO PRAI
DUITSCH
FRANSCH
-
op versnelling van het postvervoer zou een
aansluiting naar Barbados van belang zijn
De behoefte aan luchtverkeer in Zuid-
Amerika blijkt duidelijk uit de drukke bezet
ting van de vliegtuigen der P. A A
Een luchtlijn tusschen Paramaribo en
Cura?ao is voorloopig economisch een onbe
gonnen werk, want het verkeer tusschen bei
de gebiedsdeelen is zeer gering. De zaak zou
anders staan, indien een geregelde dienst
tusschen het moederland en West-Indië in
gesteld zou kunnen worden. Dan ligt hier
voor de Nederlandsche Luchtvaart een be
langrijk gebied open. Doch vooreerst moet
een bescheiden luchtvaartbasis op Cura;ao
gevestigd worden om zich daar staande
te kunnen houden. Daartoe is de medewer
king noodig van ieder, die relaties met
West-Indië heeft.
De Nederlandsche steunpunten in Zuid-
Amerika en de Caraibische Zee bieden zich
aan, om Nederland door middel van het
modernste verkeersmiddel een sterke positie
te verschaffen in geheel Midden-Amerika.
Het lijkt dan ook niet uitgesloten, dat de
K.L.M. op den duur tot een geregelden
dienst AmsterdamWest-Indië, liever ge
zegd NederlandMiddenAmerika, zal
kunnen komen.
Maar aan dit alles moet voorafgaan de
schepping van een klein weinig gecompli
ceerd bedrijf in West-Indië.
De K.L.M. geeft daartoe haar ervaring;
het is aan het Nederlandsche volk om te
zorgen, dat haar arbeid niet vergeefs zal
zijn.
ZEPP-LINVERKEER JAPAN—
AMERIKA?
Zekere Japansch-Mandsjoerijsche kringen
zijn voorneniers over te gaan tot oprichting
van een luchtvaartmaatschappij voor den
dienst over den Stillen Oceaan, met een aan
deelenkapitaal van 20 millioen yen. Het doel
der maatschappij zou zijn een Zeppelin-
luchtverkeer tusschen de Westkust van Ame
rika en Japan over den Stillen Oceaan.
Vooreerst is men voornemens een lucht
schip in dienst te stellen voor het regelmatige
verkeer tusschen Tokio en Hsinking, de
hoofdstad van het Mandsjoerijsche rijk. De
dienst over den Stillen Oceaan zou worden
verzorgd met drie Zeppelin-luchtschepen, die
via de Hawaiï-eilanden naar Amerika zouden
vliegen en eventueel ook Singapore en de
Zuidzee-eilanden zouden aandoen.
LONDEN—M ELBOURNE-R ACE.
In Port Darwin aangekomen.
De Britsche vlieger Brook, die deelneemt
aan de race LondenMelbuurne, is gisteren
te Kaap Darwin geland. Voor den afstand
MildenhallKaap Darwin heeft hij 26 dagen
noodig gehad. Er moet echter bij vermeld
worden, dat hij tijdens de eerste étappes ver
scheidene keeren panne heeft gehad.
NOORDSCHARWOUDE.
Bij de in de Burg gehouden verkooping
werd het woonhuis met erf en schuur behoo-
rende tot de nalatenschap van wijlen den hr.
K. Schuijt Sr. gekocht door den heer P.
Kooy, Oudkarspel, vóór f 3030.
30 Snees bouwland bracht 27 per snees
op. Kooper was de heer D. Kansen alhier.
Een aandeel van de N.V. spoorlijn
Noordscharwoude station-dorp, groot 500
bracht 90 op. Een rentelooze obligatie
van de r.k. school, ook groot 500, werd
verkocht voor 130.
Onze vroegere plaatsgenoot de heer
A. de Geus is op het Woensdag te Den
Haag gehouden machinisten-examen ge
slaagd voor het examen voor 2e machinist
ter Koopvaardij.
KON 'S MORGENS NIET AAN 'T WERK
omdat het hoesten hem 's nachts
zoo had afgemat.
„Door een verwaarloosde verkoudheid
kreeg ik het op mijn borst, waardoor ik
het verschrikkelijk benauwd had. Ik kon
's morgens niet naar mijn werk gaan,
omdat ik 's nachts niet sliep van be
nauwdheid. Na 't gebruik van Abdijsiroop
trad een algeheele verandering in. Ik
kon weer rustig diep ademhalen, mijn
werk verrichten en slapen. Ik voel mij
nu zoo goed als nooit tevoren en dank
dat mijns inziens alleen aan de Abdij
siroop". Zoo schrijft ons de heer J. H. te
B., wiens origineele brief voor ieder ter
inzage ligt.
De op bijzondere wijze samengestelde
Abdijsiroop werkt heerlijk slijmoplossend,
verzachtend, hoeststillend; verruimt Uw
ademhaling en tast Uw hoest in de grond
oorzaak aan, vermijdt etterige slijm vor
ming en ontsteking. Door Abdijsiroop te
nemen hebt Gij iets bijzonders voor borst
en keel en op lederen leeftijd kunt Ge
Abdijsiroop gebruiken. Thans per flesch
ƒ1.ƒ1.50, ƒ2.75. Ge bespoedigt Uw
genezing door buitenshuis Abdijsiroop-
Bonbons („gestolde" Abdijsiroop) te ge
bruiken. 35 cent en 60 cent per doos.
Bovengenoemde prijs worit vurnoog-j
met bijslag Omzet-beio-ting.
Zwemmen.
H. V. G. B. II—D. A. W. I 3—3.
Wmter-zwcmmen een groot
succes,
Dat een overdekt zwembad hier ter
stede zeker geen overbodige weelde zou
zijn, bewees Donderdagavond de talrijke
enthousiaste zwemm schare, die nu
onder auspiciën van de Aikm. zwem-
vereen. „D. A. W." per autobus naar
Stoop's bad in Haarlem trok, om aldaar
aan het groote gemis, om 's winters niet
te kunnen zwemmen, een weinig tege
moet te komen.
Behalve het eerste polo-zevental wa
ren er tal van dames en heeren, die van
de geboden gelegenheid gebruik maak
ten.
Na een gedwongen rustperiode van
ruim 2 maanden was het alleszins
begrijpelijk dat D. A. W. een harde dob
ber zou hebben aan de door en door
getrainde Haarlemmers. Bovendien be
staat het zevental van H. V. G. B. II uit
jonge, snelle poloërs, en het was dus te
voorzien, dat D. A. W. een zekere neder
laag zou moeten slikken.
Dat het anders is uitgeloopen en dat
D. A. W. zelfs nog even een 21 voor
sprong heeft gehad, is o. i. te danken
aan het feit dat de Alkmaarders door de
vele en serieuse competitiewedstrijden
van dezen zomer over iets meer routine
beschikten.
D.A.W. kwam met het volgende zevental
uit:
v. d. Linden
Caarls Jr. Koorn Hansen
„Kaki" Pesie v. Beek
De eerste aanvallen waren van D.A.W.,
de voorhoede weerde zich danig en slechts
met moeite kon de Haarlemsche doelverdedi-
ger zijn heiligdom van ernstig gevaar vrij
waren. Toch kan hij niet verhinderen, dat
„Kaki" uit een voorzet van zijn broer met
het bekende doortikballetje aan D.A.W. de
leiding gaf (0—1). Kort daarop ontspon
zich voor het D.A.W.-doel een feilen kamp
en de midvoor van H.V.G.B. II bracht vrij-
liggend de partijen op gelijken voet.
Onder luide aanmoedigingen van de D.
A.W.-supporters stormde Pesie in een wilde
rush op het vijandelijk doel af en nog voor
de rust had D.A.W. haar 2é doelpunt ge
ïncasseerd.
Na de rust ging de vermoeidheid een
duchtig woordje meespreken en kort op
elkaar volgden 2 Haarlemsche goals (3—2)
En het was tenslotte v. Beek, die in samen
werking met Koorn voor Alkmaar met een
derde doelpunt een gelijk spel uit de wacht
wist te sleepen. Met dezen stand kwam het
einde.
De scheidsrechter beheerschte geenszins
het spel verloop en menige beslissing werd
door beide partijen vaak in twijfel getrokken
Moge hierin een volgende keer verandering
komen.
Na afloop zwom de heele Alkmaarsche
familie nog prettig een uurtje na en uiterst
voldaan keerde men huiswaarts. Dit succes
moge een aansporing temeer zijn cm een vol
gende maal met meer liefhebbers naar Haar
lem te trekken en dit zoolang vol te houden,
dat overduidelijk bewezen zal zijn, dat een
verder onthouden van een eigen zwembad
gelijk zou staan met een bewust misdrijf.
Voetbal.
DE DERDE KLASSE.
In verband met de beker-ontmoetingen, is
het programma zeer klein geworden en
staan slechts een tweetal wedstrijden ge
noteerd, wedstrijden echter, die voor de be
trekken partijen Van zeer veel belang zijn.
Noemen we reeds allereerst het treffen
1 tusschen Zaandijk en Assendelft, dat in nauw
verband staat met de onderste plaatsbezet
ting. De Assendelvers verloren vorigen Zon-
I dag ondanks hun veldmeerderheid, van
het bezoekende Helder en een nieuwe
nederlaag zcu hen opnieuw bedenkelijk dicht
bij de onderste plaats brengen.
Daartegenover staat echter, een nieuwe
nederlaag van de Zaandijkers zou niets meer
of minder zeggen dan 3 winstpunten uit de
eerste competitiehelft, wat van de ex-derde
klasse-kampioenen een pover resultaat ge
noemd kan worden.
Ondanks het feit, dat de Zaandijkers zich
dan ook geducht zullen inspannen, meenen
we toch meer vertrouwen in dv. Assendelvers
te moeten stellen
De tweed#- ontmoeting, niet minder be
langrijk; HollandiaH R C I De Hollan-
dianen ste'den vorige week tegen het be
zoekende Volcwijckers eenigszins teleur en
willen do rood-wit gestreepten nog wat in
de running blijven, doen ze goed om thans
weer te winnen. Erg gemakkelijk za! dit
echter niet gaan daar de Ractrs gecuchten
tegenstand zulien bieden, cm ook winst te
boeken, -daar een nederlaag de Helderschen
zeer dicht in de gevaarlijke zóne brengt.
We vermceden achter, dat de gastheeren
wel aan het langste eind zullen trekken.
In de B-afdeeiing gaat Purmersteijn bij
S. D. Z op bezoek en willen de Purme-
renders hun kans behouden dienen ze te win
nen. Hoewel de tocht zwaar zal zijn. rekenen
we er op, dat Purmersteijn het in elk geval
tot een puntenverdeeiing zal brengen.
W. M. S. dat ook nog een goede kans
heeft, krijgt bezoek van D J. K. en za! wel
voor een overwinning zorg dragen, terwijl
nu Zeemeeuwen het overwinningspad ein
delijk gevonden heeft, het geenszins onmoge
lijk geacht zal kunnen worden, dat de
Meeuwen van het bezoekende Z. R. C. zullen
winnen.
DE VIERDE KLASSE.
De groen-witte Alkmaarders spelen thuis,
enwel tegen Andijk. Hoewel de Andijkers
kts hooger op de ranglijst staan en zeker on
geveer van gelijke kracht zulien zijn, het
resultaat van vorigen Zondag te Nieuwe Nie-
dorp heeft laten zien, dat onze Westerweg-
bewoners tot zeer goede dingen in staat
zijn.
Bij een goed open spel,een zich vol
komen geven,zou het niet anders kunnen
zijn, dan dat de beide winstpunten in eigen
huis blijven. Alkmaar!we rekenen er
op
De elftalcommissie heeft gemeend, in ver
band met de geringe schotvaardigheid der
voorhoede en het te veel verdedigend spel
van de halftinie, enkele wijzigingen in het
elftal te moeten aanbrengen. Het elftal ziet
er nu a's volgt uit:
Burger
Dir.gerdis Ooms
Schrier Baars Zwaan
v.Oss Schoonhoven Kuis Kranenburg v.d.Stok
Zal het er in de ontmoeting Schagen
D. T. S. weer eens warm van langs gaan,
ofzullen de heeren eindelijk eens met
deze minder mooie traditie breken? Kom
aan Spartanen en Oudkarspelieren, hoofden
koel! We verwachten een puntenverdeeiing,
hoewel we in D. T. S. het meeste ver
trouwen stellen.
Of Vrone, nu Nieuwe Niedorp op bezoek
komt, het eindelijk weer eens tot winst zal
brengen, meenen we sterk te moeten be-
twijfelen.
TERREIN WESTERWEG.
LANGS DE N.H.V.B. VELDEN.
Behalve in de eerste klasse D. staan er voor
de leidende ploeg geen betrekkelijk zware
ontmoetingen op het programma, zoodat er
mogelijk bij de diverse kopgroepen wel zeer
weinig veranderingen zullen plaats vinden.
Zoo ontvangt
in de eerste klasse A
het leidende K. V. V. II Bergen I. Met alle
respect voor de Bergenaren, die vorigen
Zondag aan die Zaan zulk een verdienstelijk
resultaat boekten, gelooven we niet. dat de
Krommenieërs. nu ze zulk een mooie kans
hebben, hun voorsprong te vergrooten. zich
een of beide punten afhandig zullen laten
maken. We verwachten dan ook een K. V. V -
zege.
K. F. C. IV dat ook nog een kansje
heeft krijgt het moeilijker nu Zaan
dijk II op bezoek komt. Niet, omdat we de
Zaandijkers als bepaald sterk kwalificeeren,
integendeel, doch het betreft hier een der
by endergelijke ontmoetingen brengen
vaak verrassingen. Toch verwachten wij een
Kooger-zege.
Ook bij het treffen O. S. V. IVZilver
meeuwen zal de thuisclub kunnen zegevieren
Hetzelfde ge'dt bij de ontmoeting C S. V. I
O. S. C. III, waardoor de Castricummers
wat aan hun 1 'puntental kunnen toevoegen
en de Wormerveerders op n'hil blijven staan.
In de eerste klasse D
krijgen de leidende ploegen het zwaarder.
H. R. C. III heeft vrij-af en de Racers kun
nen dus geduldig toezien wat hun concur
renten doen.
Petten I gaat bij J. V. C. I op bezoek
en dat kon voor de Noordzeekanters wel
eens puntenverlies beteekenen, daar de Ju-
lianadorpers er een gewoonte op na houden
om gelijk te spelen, tot nu toe slechts een
keer verloren ennog wel in een zeer
lastigen uitwedstrijd. Ook nu verwachten
we een puntenverdeeiing.
Schoorl I heeft het minder zwaar, hoewel
een bezoek aan Heldersche Boys geen walk-
over beteekent. Toch kunnen de „duinkan-
ters" wel winnen.
Ook thans geven we Wierigerwaard te-
fen het bezoekende Watervogels niet veel
ans, terwijl Helder III tegen het bezoeken
de Succes II eveneens op net nippertje zou
kunnen verliezen.
De tweede klasse D
geeft een strijd te zien tusschen No. 1 en 2
van de ranglijst, let wel: „Alkmf sche
Boys IIAlkmaarsche Boys III". W„ eb
ben zoo'n idee dat de derde elftallers niet
veel voor hun „grootere" broers zullen on
derdoen, maar... de tweede elftallero 7?in
Prima Haard, klein model, z. g. a. n.
12, pracht groot model Haard 25.
Smederij Kooimeerlaan, rar. Smid. (bij
de Vier Staten). Tevens een mooie
kachel voor weinig.
Voor oud: Diamanten Damescolliers
en ringen, vanaf 6.50, zilveren heeren-
horlogee, kettingen vanaf 1.50, zilveren
dames- en kindercolliers vanaf 25 ct.
DE ROVER, Boterstraat 14.
Goed werkende Handnaaimachine
8.50. Naumann 15, Victoria 20, Sin-
ger 22, Trapnaaimachine 20, Inzink-
hare 45, z. g. a. n. DKKER, Laat 182.
TE KOOP een JONGENSRIJWIEL
(laag model) 10, HEERENRUW. met
Torpedon. 10, een DAMESRTJWIEL
5, MOTORRIJWIEL, Douglas, spotpr.
LIMMERHOEK 18.
ARDIOTOESTEL TE KOOP AANGE
BODEN, in goeden staat, merk „Vara-
dyne". Adres VOORMEER 21.
's Avonds na 7 uur.
TE KOOP twe mooie blauwe Costuums
en een blauwe Ratiné Winterjas voor
een klein gezet persoon, tegen elk aan
nemelijk bod. Ook zondags te zien.
Wed. ZEVENHEK, Drebbelstraat 10.
TE KOOP wegens plaatsgebrek voor
DIJKGRAAFSTRAAT_No. 7.
Prima veerenbedden, ledikanten, kas
ten, spiegels, gemakskoffers, gramo-
phoons, luidsprekers, piano's, gas-
a^^,e's' en'» z- K- n. Spotkoopjes.
DEKKER, Laat 182.
TE KOOP een prachtig Ulft HAARD
voor groote kamer en nog verschillende
KAMERKACHELS.
Jb. VAN DER HOEK, Smederij, Ach
terstraat.
Schaatsen, alle soorten vanaf 1 per
paar, Leunstoelen, Bloemtafels, Thee-
meubels enz. Nog een paar prima ge
bruikte Kachels voor 'n beetje. J. L. Sost-
man Jr., Verkooplokaal', Ridderstraat 10
Het 300-jarig jubileum van- het Neder-
landsch gezag over Cura^ao was voor de
K. L. M., die een wekelijkschen dienst tus-
schen Nederland en Nederlandsch Oost-Indie
onderhoudt, een welkome aanleiding om de
vleugels naar West-Indië uit te slaan.
Door verschillende omstandigheden kon de
vlucht niet in de feestweek plaats hebben.
Aanvankelijk lag het in de bedoeling, den
12.200 K.M. langen weg Amsterdam—Casa-
blanca—Dakar—Natal—Paramaribo-Curagao
te volgen, met het Oceaantraject Dakar
Natal van 3038 K-M. De Oceaan is hier op
zijn smalst. De K. L. M. had dus in haar oor
spronkelijke reisplan de klassieke oversteek
DakarNatal opgenomen, doch later was er
aanleiding om dit plan te wijzigen. De Air
France richtte nameiijk vliegvelden op in
enkeieder Kaap Verdische Eilanden. Dit heelt
de K. L. M. ertoe gebracht, een nieuwe,
kortere route te kiezen, n.1. onmiddellijk van
Porto Praia naar Paramaribo. De reis wordt
daardoor 1760 K M korter en de oversteek
over zee wordt weliswaar 3612 K M. doch
bet vliegtuig zal voortdurend wind mee
hebben. Want er heerscht hier gedurende den
winter een constante Noordoost passaat, bij
een wolkloozen nemel.
Hoewel Paramaribo niet over een eigenlijk
vliegveld beschikt, is er cp 45 K.M. ten
Zuiden van de stad een uitgestrekte savan-
nah, de z.g. Zanderij, welke door enkele zeer
weinig kostbare voorzieningen, tot een zeer
behoorlijk landingsterrein gemaakt kan wor
den. De verbinding met de stad is uitsluitend
per trein.
Curagao bezit sinds eenige jaren een goed
vliegveld. Hato waarvan ook de Pan Ame
rican Airways, toen deze Cura^ao nog aan
deden, geruimen tijd gebruik hebben ge-
maakt
De kruissnelheid van de „Snip" (F. 18)
bedraagt 215 K M. per uur. Ten behoeve van
deze vlucht over aen Oceaan wordt de Snip
voorzien van zes extra tanks. Zoodoende kan
een hoeveelheid van 4900 liter benzine mede
gevoerd worden en de werkingssfeer van het
vliegtuig, welke bij een normale F 18, 1700
K.M. is, wordt daardoor tot ongeveer 4600
K.M. vergroot. Het Oceaantraject is 3612
K M., er is dus terwille van de veiligheid een
ruime marge. Een merkwaardigheid van de
Snip, op deze wijze uitgerust, is, dat het
vliegtuig nog steeds aan de eischen van het
normale verkeer voldoet en zelfs op twee
motoren vliegend nog kan stijgen.
De bemanning van de Snip zal bestaan uit
de heeren Hondong (gezagvoerder), Van
Balkom (tweede bestuurder), Van der Molen
(marconist) en Stolk (werktuigkundige). De
heer Hondong, een zeer bekend gezagvoerder
op de Inuë-route, is reeds negen jaar in
dienst der K. L. M.
Het vliegtuig zal naar alle waarschijnlijk
heid uitgerust worden zoowel met lange- als
met korte golf radio-installatie.
De K. L M. heeft bij de ontwikkeling van
haar plannen van vele zijden steun onder
vonden. De K. N. S. M. heeft er in toege
stemd, dat eeh van haar schepen, de „Stuyve-
santop den datum van de Oceaanvlucht
(1920 December) den koers zal verleggen,
z^odat deze samenvalt met dien van de Snip.
De „Stuyvesant" heeft radiopeilinstallatie aan
boord en het contact, dat de Snip met dit
schip kan onderhouden, is dus van zeer groot
belang voor de goede navigatie van het vlieg
tuig.
Dank zij de medewerking van het Departe
ment van Defensie zal de onderzeeboot van
de Koninklijke Marine K XVIII, welke een
wereldreis maakt met prof. Vening Meinesz
aan boord, gedurende de vlucht van de Snip
halverwege de Kaap Verdische Eilanden en
Paramaribo gestationneerd worden. Dit is
niet al>en van belang in verband met even-
tueele hulpverleening, doch het radio-peil-
station van de K XVIII is tvêneens een be
langrijke hulp bij de navigatie van de Snip.
Ook het Comité Vliegtocht Nederlandsch-
Indië steunt en werkt mede.
Het vertrek uit Amsterdam zal zijn de 15en
of uiterlijk de 16e December, de start van de
Kaap Verdische Eilanden eerige uren voor
zonsondergang op den 19en of 20sten De
cember piaats hebben. Er zal gelegenheid
bestaan, post met de Snip mee te geven. De
K. L. M. hoopt in staat te zijn nog vóór
Kerstmis de post uit het moederland in het
bezit te stellen van de geadresseerden in
Suriname en Cura?ao.
Plannen tot luchtverkeer in
West-Indië-
In 1932 heeft de Pan American Airways
zich uit Curagao teruggetrokken en op aan
dringen van de Standard Oli haar lijn ver
legd langs de kust van Venezuela. Het eerste
werk van de K. L M. zal rijn. die verbinding
met het wijdvertakte net der P. A. A., dus
met Noord- en Zuid-Amerika en de voor
naamste eilanden der Caraïbische Zee, te her
stalen. Door van Cure9ao naar Cumarebo te
vliegen zal deze verbinding reeds tot stand
gebracht zijn. Voorts vóórziet de K. L. M.'
dat er zal blijken behoefte te bestaan aan een
dienst, welke de verschillende Nederiandsche
bezittingen onderling verbindt, in het bij
zonder Cura^ao met Aruba.
De Snip za! dar. ook onmiddellijk na aan
komst op Cura^ao ingericht worden voor het
normale vervoer van passagiers, post en
goederen.
Hoewel de economische factoren op het
oogenblik voor een zeer voorspoedige ont
wikkeling niet al te gunstig zijn, hoopt de
K.L.M. toch gezien den overal ter wereld te
constateeren enorme vooruitgang van het
luchtverkeer, dat binnen korten tijd een ba
sis geschapen zal kunnen worden, waarop
geleidelijk een West-Indische afdeeling der
maatschappij kan worden opgebouwd.
Voorts is er veel toeristenverkeer tusschen
Venezuela en Trinidad; misschien dat de
K.L.M. ook hier op den duur een arbeids
veld zal vinden, temeer omdat het niet uit
gesloten is, dat een eventueele verbinding
met Trinidad doorgetrokken wordt naar
Barbados. Voor het scheepsverkeer uit Euro
pa is dit de eerste aanloophaven in den
West-Indischen Archipel, dus met het oog