GARANTIE" BLUE BAND ALKMAAR l-ANDIJKI SaroSSoïf b°d 2 KACHELS e" ,e" De West-Indië vlucht van de K.L.M. Ik geef U zegt het BLUE BAND-meisje AMSTERD. PARAMARIBO ■SNIP' jxovwciaal Tlieums de garantie van een product, bereid onder de strengste controle. Een waarborg, dat slechts de beste grondstoffen werden uitgezocht om Blue Band te maken. Een belofte voor een smakelijk maal, waar groot en klein van zullen smullen VERSCH GEKARND ZONDAG a.s. 2 uur Luchtvaart sm CASA BLANCA PORTO PRAI DUITSCH FRANSCH - op versnelling van het postvervoer zou een aansluiting naar Barbados van belang zijn De behoefte aan luchtverkeer in Zuid- Amerika blijkt duidelijk uit de drukke bezet ting van de vliegtuigen der P. A A Een luchtlijn tusschen Paramaribo en Cura?ao is voorloopig economisch een onbe gonnen werk, want het verkeer tusschen bei de gebiedsdeelen is zeer gering. De zaak zou anders staan, indien een geregelde dienst tusschen het moederland en West-Indië in gesteld zou kunnen worden. Dan ligt hier voor de Nederlandsche Luchtvaart een be langrijk gebied open. Doch vooreerst moet een bescheiden luchtvaartbasis op Cura;ao gevestigd worden om zich daar staande te kunnen houden. Daartoe is de medewer king noodig van ieder, die relaties met West-Indië heeft. De Nederlandsche steunpunten in Zuid- Amerika en de Caraibische Zee bieden zich aan, om Nederland door middel van het modernste verkeersmiddel een sterke positie te verschaffen in geheel Midden-Amerika. Het lijkt dan ook niet uitgesloten, dat de K.L.M. op den duur tot een geregelden dienst AmsterdamWest-Indië, liever ge zegd NederlandMiddenAmerika, zal kunnen komen. Maar aan dit alles moet voorafgaan de schepping van een klein weinig gecompli ceerd bedrijf in West-Indië. De K.L.M. geeft daartoe haar ervaring; het is aan het Nederlandsche volk om te zorgen, dat haar arbeid niet vergeefs zal zijn. ZEPP-LINVERKEER JAPAN— AMERIKA? Zekere Japansch-Mandsjoerijsche kringen zijn voorneniers over te gaan tot oprichting van een luchtvaartmaatschappij voor den dienst over den Stillen Oceaan, met een aan deelenkapitaal van 20 millioen yen. Het doel der maatschappij zou zijn een Zeppelin- luchtverkeer tusschen de Westkust van Ame rika en Japan over den Stillen Oceaan. Vooreerst is men voornemens een lucht schip in dienst te stellen voor het regelmatige verkeer tusschen Tokio en Hsinking, de hoofdstad van het Mandsjoerijsche rijk. De dienst over den Stillen Oceaan zou worden verzorgd met drie Zeppelin-luchtschepen, die via de Hawaiï-eilanden naar Amerika zouden vliegen en eventueel ook Singapore en de Zuidzee-eilanden zouden aandoen. LONDEN—M ELBOURNE-R ACE. In Port Darwin aangekomen. De Britsche vlieger Brook, die deelneemt aan de race LondenMelbuurne, is gisteren te Kaap Darwin geland. Voor den afstand MildenhallKaap Darwin heeft hij 26 dagen noodig gehad. Er moet echter bij vermeld worden, dat hij tijdens de eerste étappes ver scheidene keeren panne heeft gehad. NOORDSCHARWOUDE. Bij de in de Burg gehouden verkooping werd het woonhuis met erf en schuur behoo- rende tot de nalatenschap van wijlen den hr. K. Schuijt Sr. gekocht door den heer P. Kooy, Oudkarspel, vóór f 3030. 30 Snees bouwland bracht 27 per snees op. Kooper was de heer D. Kansen alhier. Een aandeel van de N.V. spoorlijn Noordscharwoude station-dorp, groot 500 bracht 90 op. Een rentelooze obligatie van de r.k. school, ook groot 500, werd verkocht voor 130. Onze vroegere plaatsgenoot de heer A. de Geus is op het Woensdag te Den Haag gehouden machinisten-examen ge slaagd voor het examen voor 2e machinist ter Koopvaardij. KON 'S MORGENS NIET AAN 'T WERK omdat het hoesten hem 's nachts zoo had afgemat. „Door een verwaarloosde verkoudheid kreeg ik het op mijn borst, waardoor ik het verschrikkelijk benauwd had. Ik kon 's morgens niet naar mijn werk gaan, omdat ik 's nachts niet sliep van be nauwdheid. Na 't gebruik van Abdijsiroop trad een algeheele verandering in. Ik kon weer rustig diep ademhalen, mijn werk verrichten en slapen. Ik voel mij nu zoo goed als nooit tevoren en dank dat mijns inziens alleen aan de Abdij siroop". Zoo schrijft ons de heer J. H. te B., wiens origineele brief voor ieder ter inzage ligt. De op bijzondere wijze samengestelde Abdijsiroop werkt heerlijk slijmoplossend, verzachtend, hoeststillend; verruimt Uw ademhaling en tast Uw hoest in de grond oorzaak aan, vermijdt etterige slijm vor ming en ontsteking. Door Abdijsiroop te nemen hebt Gij iets bijzonders voor borst en keel en op lederen leeftijd kunt Ge Abdijsiroop gebruiken. Thans per flesch ƒ1.ƒ1.50, ƒ2.75. Ge bespoedigt Uw genezing door buitenshuis Abdijsiroop- Bonbons („gestolde" Abdijsiroop) te ge bruiken. 35 cent en 60 cent per doos. Bovengenoemde prijs worit vurnoog-j met bijslag Omzet-beio-ting. Zwemmen. H. V. G. B. II—D. A. W. I 3—3. Wmter-zwcmmen een groot succes, Dat een overdekt zwembad hier ter stede zeker geen overbodige weelde zou zijn, bewees Donderdagavond de talrijke enthousiaste zwemm schare, die nu onder auspiciën van de Aikm. zwem- vereen. „D. A. W." per autobus naar Stoop's bad in Haarlem trok, om aldaar aan het groote gemis, om 's winters niet te kunnen zwemmen, een weinig tege moet te komen. Behalve het eerste polo-zevental wa ren er tal van dames en heeren, die van de geboden gelegenheid gebruik maak ten. Na een gedwongen rustperiode van ruim 2 maanden was het alleszins begrijpelijk dat D. A. W. een harde dob ber zou hebben aan de door en door getrainde Haarlemmers. Bovendien be staat het zevental van H. V. G. B. II uit jonge, snelle poloërs, en het was dus te voorzien, dat D. A. W. een zekere neder laag zou moeten slikken. Dat het anders is uitgeloopen en dat D. A. W. zelfs nog even een 21 voor sprong heeft gehad, is o. i. te danken aan het feit dat de Alkmaarders door de vele en serieuse competitiewedstrijden van dezen zomer over iets meer routine beschikten. D.A.W. kwam met het volgende zevental uit: v. d. Linden Caarls Jr. Koorn Hansen „Kaki" Pesie v. Beek De eerste aanvallen waren van D.A.W., de voorhoede weerde zich danig en slechts met moeite kon de Haarlemsche doelverdedi- ger zijn heiligdom van ernstig gevaar vrij waren. Toch kan hij niet verhinderen, dat „Kaki" uit een voorzet van zijn broer met het bekende doortikballetje aan D.A.W. de leiding gaf (0—1). Kort daarop ontspon zich voor het D.A.W.-doel een feilen kamp en de midvoor van H.V.G.B. II bracht vrij- liggend de partijen op gelijken voet. Onder luide aanmoedigingen van de D. A.W.-supporters stormde Pesie in een wilde rush op het vijandelijk doel af en nog voor de rust had D.A.W. haar 2é doelpunt ge ïncasseerd. Na de rust ging de vermoeidheid een duchtig woordje meespreken en kort op elkaar volgden 2 Haarlemsche goals (3—2) En het was tenslotte v. Beek, die in samen werking met Koorn voor Alkmaar met een derde doelpunt een gelijk spel uit de wacht wist te sleepen. Met dezen stand kwam het einde. De scheidsrechter beheerschte geenszins het spel verloop en menige beslissing werd door beide partijen vaak in twijfel getrokken Moge hierin een volgende keer verandering komen. Na afloop zwom de heele Alkmaarsche familie nog prettig een uurtje na en uiterst voldaan keerde men huiswaarts. Dit succes moge een aansporing temeer zijn cm een vol gende maal met meer liefhebbers naar Haar lem te trekken en dit zoolang vol te houden, dat overduidelijk bewezen zal zijn, dat een verder onthouden van een eigen zwembad gelijk zou staan met een bewust misdrijf. Voetbal. DE DERDE KLASSE. In verband met de beker-ontmoetingen, is het programma zeer klein geworden en staan slechts een tweetal wedstrijden ge noteerd, wedstrijden echter, die voor de be trekken partijen Van zeer veel belang zijn. Noemen we reeds allereerst het treffen 1 tusschen Zaandijk en Assendelft, dat in nauw verband staat met de onderste plaatsbezet ting. De Assendelvers verloren vorigen Zon- I dag ondanks hun veldmeerderheid, van het bezoekende Helder en een nieuwe nederlaag zcu hen opnieuw bedenkelijk dicht bij de onderste plaats brengen. Daartegenover staat echter, een nieuwe nederlaag van de Zaandijkers zou niets meer of minder zeggen dan 3 winstpunten uit de eerste competitiehelft, wat van de ex-derde klasse-kampioenen een pover resultaat ge noemd kan worden. Ondanks het feit, dat de Zaandijkers zich dan ook geducht zullen inspannen, meenen we toch meer vertrouwen in dv. Assendelvers te moeten stellen De tweed#- ontmoeting, niet minder be langrijk; HollandiaH R C I De Hollan- dianen ste'den vorige week tegen het be zoekende Volcwijckers eenigszins teleur en willen do rood-wit gestreepten nog wat in de running blijven, doen ze goed om thans weer te winnen. Erg gemakkelijk za! dit echter niet gaan daar de Ractrs gecuchten tegenstand zulien bieden, cm ook winst te boeken, -daar een nederlaag de Helderschen zeer dicht in de gevaarlijke zóne brengt. We vermceden achter, dat de gastheeren wel aan het langste eind zullen trekken. In de B-afdeeiing gaat Purmersteijn bij S. D. Z op bezoek en willen de Purme- renders hun kans behouden dienen ze te win nen. Hoewel de tocht zwaar zal zijn. rekenen we er op, dat Purmersteijn het in elk geval tot een puntenverdeeiing zal brengen. W. M. S. dat ook nog een goede kans heeft, krijgt bezoek van D J. K. en za! wel voor een overwinning zorg dragen, terwijl nu Zeemeeuwen het overwinningspad ein delijk gevonden heeft, het geenszins onmoge lijk geacht zal kunnen worden, dat de Meeuwen van het bezoekende Z. R. C. zullen winnen. DE VIERDE KLASSE. De groen-witte Alkmaarders spelen thuis, enwel tegen Andijk. Hoewel de Andijkers kts hooger op de ranglijst staan en zeker on geveer van gelijke kracht zulien zijn, het resultaat van vorigen Zondag te Nieuwe Nie- dorp heeft laten zien, dat onze Westerweg- bewoners tot zeer goede dingen in staat zijn. Bij een goed open spel,een zich vol komen geven,zou het niet anders kunnen zijn, dan dat de beide winstpunten in eigen huis blijven. Alkmaar!we rekenen er op De elftalcommissie heeft gemeend, in ver band met de geringe schotvaardigheid der voorhoede en het te veel verdedigend spel van de halftinie, enkele wijzigingen in het elftal te moeten aanbrengen. Het elftal ziet er nu a's volgt uit: Burger Dir.gerdis Ooms Schrier Baars Zwaan v.Oss Schoonhoven Kuis Kranenburg v.d.Stok Zal het er in de ontmoeting Schagen D. T. S. weer eens warm van langs gaan, ofzullen de heeren eindelijk eens met deze minder mooie traditie breken? Kom aan Spartanen en Oudkarspelieren, hoofden koel! We verwachten een puntenverdeeiing, hoewel we in D. T. S. het meeste ver trouwen stellen. Of Vrone, nu Nieuwe Niedorp op bezoek komt, het eindelijk weer eens tot winst zal brengen, meenen we sterk te moeten be- twijfelen. TERREIN WESTERWEG. LANGS DE N.H.V.B. VELDEN. Behalve in de eerste klasse D. staan er voor de leidende ploeg geen betrekkelijk zware ontmoetingen op het programma, zoodat er mogelijk bij de diverse kopgroepen wel zeer weinig veranderingen zullen plaats vinden. Zoo ontvangt in de eerste klasse A het leidende K. V. V. II Bergen I. Met alle respect voor de Bergenaren, die vorigen Zondag aan die Zaan zulk een verdienstelijk resultaat boekten, gelooven we niet. dat de Krommenieërs. nu ze zulk een mooie kans hebben, hun voorsprong te vergrooten. zich een of beide punten afhandig zullen laten maken. We verwachten dan ook een K. V. V - zege. K. F. C. IV dat ook nog een kansje heeft krijgt het moeilijker nu Zaan dijk II op bezoek komt. Niet, omdat we de Zaandijkers als bepaald sterk kwalificeeren, integendeel, doch het betreft hier een der by endergelijke ontmoetingen brengen vaak verrassingen. Toch verwachten wij een Kooger-zege. Ook bij het treffen O. S. V. IVZilver meeuwen zal de thuisclub kunnen zegevieren Hetzelfde ge'dt bij de ontmoeting C S. V. I O. S. C. III, waardoor de Castricummers wat aan hun 1 'puntental kunnen toevoegen en de Wormerveerders op n'hil blijven staan. In de eerste klasse D krijgen de leidende ploegen het zwaarder. H. R. C. III heeft vrij-af en de Racers kun nen dus geduldig toezien wat hun concur renten doen. Petten I gaat bij J. V. C. I op bezoek en dat kon voor de Noordzeekanters wel eens puntenverlies beteekenen, daar de Ju- lianadorpers er een gewoonte op na houden om gelijk te spelen, tot nu toe slechts een keer verloren ennog wel in een zeer lastigen uitwedstrijd. Ook nu verwachten we een puntenverdeeiing. Schoorl I heeft het minder zwaar, hoewel een bezoek aan Heldersche Boys geen walk- over beteekent. Toch kunnen de „duinkan- ters" wel winnen. Ook thans geven we Wierigerwaard te- fen het bezoekende Watervogels niet veel ans, terwijl Helder III tegen het bezoeken de Succes II eveneens op net nippertje zou kunnen verliezen. De tweede klasse D geeft een strijd te zien tusschen No. 1 en 2 van de ranglijst, let wel: „Alkmf sche Boys IIAlkmaarsche Boys III". W„ eb ben zoo'n idee dat de derde elftallers niet veel voor hun „grootere" broers zullen on derdoen, maar... de tweede elftallero 7?in Prima Haard, klein model, z. g. a. n. 12, pracht groot model Haard 25. Smederij Kooimeerlaan, rar. Smid. (bij de Vier Staten). Tevens een mooie kachel voor weinig. Voor oud: Diamanten Damescolliers en ringen, vanaf 6.50, zilveren heeren- horlogee, kettingen vanaf 1.50, zilveren dames- en kindercolliers vanaf 25 ct. DE ROVER, Boterstraat 14. Goed werkende Handnaaimachine 8.50. Naumann 15, Victoria 20, Sin- ger 22, Trapnaaimachine 20, Inzink- hare 45, z. g. a. n. DKKER, Laat 182. TE KOOP een JONGENSRIJWIEL (laag model) 10, HEERENRUW. met Torpedon. 10, een DAMESRTJWIEL 5, MOTORRIJWIEL, Douglas, spotpr. LIMMERHOEK 18. ARDIOTOESTEL TE KOOP AANGE BODEN, in goeden staat, merk „Vara- dyne". Adres VOORMEER 21. 's Avonds na 7 uur. TE KOOP twe mooie blauwe Costuums en een blauwe Ratiné Winterjas voor een klein gezet persoon, tegen elk aan nemelijk bod. Ook zondags te zien. Wed. ZEVENHEK, Drebbelstraat 10. TE KOOP wegens plaatsgebrek voor DIJKGRAAFSTRAAT_No. 7. Prima veerenbedden, ledikanten, kas ten, spiegels, gemakskoffers, gramo- phoons, luidsprekers, piano's, gas- a^^,e's' en'» z- K- n. Spotkoopjes. DEKKER, Laat 182. TE KOOP een prachtig Ulft HAARD voor groote kamer en nog verschillende KAMERKACHELS. Jb. VAN DER HOEK, Smederij, Ach terstraat. Schaatsen, alle soorten vanaf 1 per paar, Leunstoelen, Bloemtafels, Thee- meubels enz. Nog een paar prima ge bruikte Kachels voor 'n beetje. J. L. Sost- man Jr., Verkooplokaal', Ridderstraat 10 Het 300-jarig jubileum van- het Neder- landsch gezag over Cura^ao was voor de K. L. M., die een wekelijkschen dienst tus- schen Nederland en Nederlandsch Oost-Indie onderhoudt, een welkome aanleiding om de vleugels naar West-Indië uit te slaan. Door verschillende omstandigheden kon de vlucht niet in de feestweek plaats hebben. Aanvankelijk lag het in de bedoeling, den 12.200 K.M. langen weg Amsterdam—Casa- blanca—Dakar—Natal—Paramaribo-Curagao te volgen, met het Oceaantraject Dakar Natal van 3038 K-M. De Oceaan is hier op zijn smalst. De K. L. M. had dus in haar oor spronkelijke reisplan de klassieke oversteek DakarNatal opgenomen, doch later was er aanleiding om dit plan te wijzigen. De Air France richtte nameiijk vliegvelden op in enkeieder Kaap Verdische Eilanden. Dit heelt de K. L. M. ertoe gebracht, een nieuwe, kortere route te kiezen, n.1. onmiddellijk van Porto Praia naar Paramaribo. De reis wordt daardoor 1760 K M korter en de oversteek over zee wordt weliswaar 3612 K M. doch bet vliegtuig zal voortdurend wind mee hebben. Want er heerscht hier gedurende den winter een constante Noordoost passaat, bij een wolkloozen nemel. Hoewel Paramaribo niet over een eigenlijk vliegveld beschikt, is er cp 45 K.M. ten Zuiden van de stad een uitgestrekte savan- nah, de z.g. Zanderij, welke door enkele zeer weinig kostbare voorzieningen, tot een zeer behoorlijk landingsterrein gemaakt kan wor den. De verbinding met de stad is uitsluitend per trein. Curagao bezit sinds eenige jaren een goed vliegveld. Hato waarvan ook de Pan Ame rican Airways, toen deze Cura^ao nog aan deden, geruimen tijd gebruik hebben ge- maakt De kruissnelheid van de „Snip" (F. 18) bedraagt 215 K M. per uur. Ten behoeve van deze vlucht over aen Oceaan wordt de Snip voorzien van zes extra tanks. Zoodoende kan een hoeveelheid van 4900 liter benzine mede gevoerd worden en de werkingssfeer van het vliegtuig, welke bij een normale F 18, 1700 K.M. is, wordt daardoor tot ongeveer 4600 K.M. vergroot. Het Oceaantraject is 3612 K M., er is dus terwille van de veiligheid een ruime marge. Een merkwaardigheid van de Snip, op deze wijze uitgerust, is, dat het vliegtuig nog steeds aan de eischen van het normale verkeer voldoet en zelfs op twee motoren vliegend nog kan stijgen. De bemanning van de Snip zal bestaan uit de heeren Hondong (gezagvoerder), Van Balkom (tweede bestuurder), Van der Molen (marconist) en Stolk (werktuigkundige). De heer Hondong, een zeer bekend gezagvoerder op de Inuë-route, is reeds negen jaar in dienst der K. L. M. Het vliegtuig zal naar alle waarschijnlijk heid uitgerust worden zoowel met lange- als met korte golf radio-installatie. De K. L M. heeft bij de ontwikkeling van haar plannen van vele zijden steun onder vonden. De K. N. S. M. heeft er in toege stemd, dat eeh van haar schepen, de „Stuyve- santop den datum van de Oceaanvlucht (1920 December) den koers zal verleggen, z^odat deze samenvalt met dien van de Snip. De „Stuyvesant" heeft radiopeilinstallatie aan boord en het contact, dat de Snip met dit schip kan onderhouden, is dus van zeer groot belang voor de goede navigatie van het vlieg tuig. Dank zij de medewerking van het Departe ment van Defensie zal de onderzeeboot van de Koninklijke Marine K XVIII, welke een wereldreis maakt met prof. Vening Meinesz aan boord, gedurende de vlucht van de Snip halverwege de Kaap Verdische Eilanden en Paramaribo gestationneerd worden. Dit is niet al>en van belang in verband met even- tueele hulpverleening, doch het radio-peil- station van de K XVIII is tvêneens een be langrijke hulp bij de navigatie van de Snip. Ook het Comité Vliegtocht Nederlandsch- Indië steunt en werkt mede. Het vertrek uit Amsterdam zal zijn de 15en of uiterlijk de 16e December, de start van de Kaap Verdische Eilanden eerige uren voor zonsondergang op den 19en of 20sten De cember piaats hebben. Er zal gelegenheid bestaan, post met de Snip mee te geven. De K. L. M. hoopt in staat te zijn nog vóór Kerstmis de post uit het moederland in het bezit te stellen van de geadresseerden in Suriname en Cura?ao. Plannen tot luchtverkeer in West-Indië- In 1932 heeft de Pan American Airways zich uit Curagao teruggetrokken en op aan dringen van de Standard Oli haar lijn ver legd langs de kust van Venezuela. Het eerste werk van de K. L M. zal rijn. die verbinding met het wijdvertakte net der P. A. A., dus met Noord- en Zuid-Amerika en de voor naamste eilanden der Caraïbische Zee, te her stalen. Door van Cure9ao naar Cumarebo te vliegen zal deze verbinding reeds tot stand gebracht zijn. Voorts vóórziet de K. L. M.' dat er zal blijken behoefte te bestaan aan een dienst, welke de verschillende Nederiandsche bezittingen onderling verbindt, in het bij zonder Cura^ao met Aruba. De Snip za! dar. ook onmiddellijk na aan komst op Cura^ao ingericht worden voor het normale vervoer van passagiers, post en goederen. Hoewel de economische factoren op het oogenblik voor een zeer voorspoedige ont wikkeling niet al te gunstig zijn, hoopt de K.L.M. toch gezien den overal ter wereld te constateeren enorme vooruitgang van het luchtverkeer, dat binnen korten tijd een ba sis geschapen zal kunnen worden, waarop geleidelijk een West-Indische afdeeling der maatschappij kan worden opgebouwd. Voorts is er veel toeristenverkeer tusschen Venezuela en Trinidad; misschien dat de K.L.M. ook hier op den duur een arbeids veld zal vinden, temeer omdat het niet uit gesloten is, dat een eventueele verbinding met Trinidad doorgetrokken wordt naar Barbados. Voor het scheepsverkeer uit Euro pa is dit de eerste aanloophaven in den West-Indischen Archipel, dus met het oog

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1934 | | pagina 7