Amstecdcwische Jieucs
Veertien Douglas-
machines voorde K.L.M,
8*
openbare dronkenschap.
het snelle telegram.
NATIONAAL CRISIS-COMITE.
ZUIDSCHAR WOUDE—SCH AGEN.
DE POSTVLUCHTEN OP INDÏE.
DRUK VLIEGVERKEER OP INDIE.
DE KERSTVLUCHT VAN DE SNIP.
DE SNIP EN DE UIVER.
BEEKMAN GEHULDIGD.
DE VERDWENEN „UIVER"-
SOUVENIRS.
Gevonden... in Burgemeesters
koffertje!
BOMBARDEMENTSVLIEGTUIG
VERONGELUKT.
PRIESTER-VLIEGER.
OCEAANVLIEGER ULM IN NOOD.
De vlieger Ulm gevonden?
van Woensdag 5 December 1934.
OPGAVE VAN NOORDHOLLANDSCH LANDBOUWCREDIET N. V.
Koers van heden te:
Terzake openbare dronkenschap is gister
avond door de pol'itie proces-verbaal opge
maakt. De man is ter ontnuchtering aan het
bureau van politie in bewaring gesteld.
TE HARD GEREDEN?
Op het kruispunt Stationsweg— Scharioo
vond te ongeveer 7 uur gisteravond een aan
rijding plaats tusschen een taxi en een auto
bus. De autobus kwam uit de richting der
stad en ging in de richting Bergerweg en
was reeds Bijna het kruispunt Scharioo
Stationsweg gepasseerd, toen de taxi met
veel te groote snelheid, komende vanaf den
Stationsweg, het Scharioo opreed'. Door die
groote snelheid kon de bestuurder der taxi
niet meer tijdig remmen en botste tegen de
achterzijde der bus aan. Het linkerachter-
spatbord van de autobus werd er af gestoten,
terwijl de taxi aan den voorbumper bescha
digd werd. Door de politie is tegen dien be
stuurder van de taxi proces-verbaal opge
maakt.
DE STERVENDE ZWAAN.
Te omstreeks half twaalf gisteravond be
vond zich op den rijweg van het Vamebroek
nabij het Burgerweeshuis een zwaan, die
daar schijnbaar niet meer vandaan kon. Hier
door bestond er gevaar, dat het dier zou
worden overreden. De zwaan is door een
agent van politie in het plantsoen gezet. De
opzichter van Hout- en Plantsoenen heeft de
zwaan die volgens hem stervende was, naar
het hertenkamp overgebracht.
Te Batavia slaagde gisteren onze oud-
stadgenoot de heer W. N. Bos voor het
examen eerste stuurman groote vaart.
De heer Bos verzond hedenmorgen
om 7 uur (A. T.) dit telegram en reeds
om kwart voor elf werd het alhier aan
het vermelde adres afgegeven.
Voorwaar, er zijn geen afstanden
meer.
Door het Plaatselijk Crisiscomité (secreta
riaat Doelenstraat 30, telefoon 3894) is aan
alle lichamen van gemeente, rijk en provincie
hier ter stede onderstaande circulaire toege
zonden
De plaatselijke afdeeling van het Natio
naal Crisis-comité zoekt naar wegen ter ver
sterking zijner middelen ter leniging van den
nood, die in zoo tal van gezinnen geleden
wordt.
Is het comité zich volkomen bewust van de
moeilijkheden, die ook in ambtenaarsgezin
nen zijn gerezen door reeds opgelegde en
wellicht nog op te lggen verlaging van sa
larissen, anderzijds zal dlaardoor te ge reede r
gevoeld worden, hoe moeilijk het bestaan is
geworden voor hen, wier voor tijdelijken
nood bespaarde gelden weldra aan levens
onderhoud zullen zijn opgeteerd en met de
wanhoop in het hart het hun dan wachten
de lot steeds nader zien komen.
Deze toestand is niet alleen permanent,
doch het aantal in nood verkeerende gezin
nen breidt zich steeds uit. Daarom kunnen
periodieke collecten, hoe hoog ook in op
brengst gewaardeerd, voor het comité geen
werkbasis schenken, doch zoekt het daarne
vens voor een permanent kwaad, permanente
inkomsten. Het doet daarom een dringend
beroep op uw burgerzin, het crisis-comité met
een permanente afdracht van een klein go
deelte van uw salaris te steunen. Het comité
vleit zich met de verwachting uw bereid1 te
vinden, maandelijks of wekelijks 1/4 pCt.
van uw inkomen voor genoemd' doel beschik
baar te stellen en van dit offer door een
schriftelijke verklaring te doen Wijken.
U allen, die ondanks eigen moeilijkheden
geen oogenblik zoudt aarzelen een in groote
nooddruft verkeerend buurgezm met voedsel
en kleeding te hulp te snellen, mag u thans
niet onthouden van gehoorgeving aan onze
roepstem, omdat een dusdanig gezin niet op
uw eigen weg werd gezet. Wij zoeken die ge
zinnen voor u op.
Alle arbeid daartoe wordt geheel belange
loos verricht.
Wellicht wil een van u zich wel belasten
met het maandelijks inzenden der gelden op
giro 25163 ten name van den Ontvanger der
gemeente Alkmaar, met op het trookje „Bij''
de vermelding „Voor het Plaatselijk Crisis-
Comité",
VERKOOPWEEK „ST. NIOOLAAS 1934"
Het resultaat van het Ballero-spel was
Dinsdag: 100 D. Langendijk, Middenweg
D 53 te H.H.Waard, bon 8554, worp 9999;
50 Jb. Hoogland, Laat 171, bon 9073,
worp 9998J. v. d. Velden, Verdronkenoord
101, bon 8257, worp 9996.
'Rechtszaken
RIJWIELPLAATJES OF MEISJES?
In het begin van dit jaar zijn te Velsen
twee mannen betrapt bij een poging tot dief-
stal van rijwielplaatjes. Zij bevonden zich
vlak bij een modevakschool en zouden heb
ben gepoogd) van enkele fietsen de plaatjes
'os te maken.
Beide verdachten beweerden op de meisjes
van de schooi te hebben gewacht. Zij ont
kenden de poging tot diefstal.
Het tweetal vond bij de Haarlemsche
reehtbank geen gehoor met dit romantische
verhaal en werd veroordeeld tot resp. 6 en 4
maanden gevangenisstraf. Zij stonden thans
in hooger beroep voor het hof terecht.
De procureur-generaal requireerde beves
tiging van de vonnissen.
Arrest 18 December.
Spoct
Biljarten.
De biljartclub O. K. K. te Zuidscharwoude
heeft met 2 vijftallen gespeeld tegen T. O. P.
te Schagen.
De uitslag van dezen wedstrijd was, dat
T. O. P. met het eene vijftal 467 car. maakte
tegen O. K. K. 446
Voor het andere vijftal waren deze ge
tallen resp. 314 en 298 car.
Staatstotecii
(Niet officieel)
2de klasse, 3de lijst
Trekking van Woensdag 5 December 1934
Hooge PrQzen
f 5000.— 14129
f 1500.— 22405
f 400.— 16326
Prijzen van 30
589 766 901 945 1482 1575 1731 1753
2016 2723 2910 3087 3727 3753 3806 3909
4781 4787 4828 5136 5152 5753 5818 6035
6093 6104 6535 6752 7039 7116 7717 7760
7818 7908 8105 8208 8228 8785 9031 9433
9478 9828 9965 10023 10027 1C739 10830 11121
11195 11229 11258 11337 11685 12195 12651 13352
13647 13653 13703 14158 14219 14533 14794 14795
14810 14875 15446 15749 16049 16093 16208 16914
17618 18097 18224 18491 19308 19378 19396 19539
19993 20023 20423 21193 21222 21311 21374 21712
21729 21952 22411 23021 23506 23617 23696 23832
23874
Verbetering 2e klasse, 2e lijst: 3602 m. z.
3061; 7209 m. z. 7299; 14276 m. z. 14266.
RucgecL'ike Stand
GETROUWD:
heer'^ LeeuwenkamP en Adriana Ambagts-
GEBOREN:
Bartholomeus Johannes, 2. van Pieter
Borsboom en Adriana Mekenkanip.
Klaas, z. van Jacobus van Amstel en
Trijntje Kooij. Hen drik, 2. van Hendrik
Lodder en Maartje de Vet. Anna, d. van
Stephanus Bek en Geertruida de Goede.
Petrus, z. van Cornelis Koopmeiners en
Agatha Kaandorp.
OVERLEDEN;
Maria Helena de Jongh wed. Cornelis
van Rossem 86 jaar.
Hucktvaatt
De directeur der K.L.M. de heer A. Ples
man is gistermiddag van bezoeken aan
Parijs en Londen teruggekeerd. De Tel.
heeft men op zijn kantoor in den Haag
gevraagd hoe het staat met de bestellingen
van veertien Douglasmachines in Amerika,
en hij schrijft:
De heer Plesman bevestigde ons thans
dat door de K.L.M. bij de Douglasfabrie-
ken in Californië 14 machines zijn besteld
van het „uiver-typie" en wel met de order
deze ten spoedigste te leveren.
Deze veertien nieuwe Douglasmachines
zullen alle op de Amsterdam—Batavia rou
te in gebruik worden genomen. Spoedig
lean daarna invoering van twee diensten jrer
week tusschen Nederland en Java worden
tegemoet gezien. Voor de vrij komende Fok
kervliegtuigen zal op de Europeesche lijnen
emplooi worden gevonden of wel zij zullen
worden verkocht.
Op onze vraag of deze groote order van
14 vliegtuigen aan Amerika niet aan de
Nederlandsche vliegtuig-industrie had kun
nen ten goede komen, verklaarde de heer
Plesman, dat deze helaas onvoldoende heeft
gewerkt en niet in staat is thans een derge
lijke order te verwerken.
Het ging ook den heer Plesman zeer aan
het hart dat aldus gehandeld moest worden.
Hij heeft evenwel maanden geleden bij de
Nederlandsche vliegtuigindustrie al op
spoed aangedrongen, zonder het gewenschte
resultaat. Het spreekt zei de heer Plesman
dat ik niet aldus gehandeld heb zonder
daarin de hoogste instanties in den lande te
kennen.
Om voorsprong te behouden.
Ik kan wel zeggen dat al het mogelijke is
beproefd om de order hier te houden, aldus
de energieke directeur der K.L.M., het zou
onverantwoord zijn thans nog langer te
wachten. De buitenlandsche maatschappijen
gaan thans in versneld tempo op Indië vlie
gen. De wekelijksche dienst van de Imperial
Airways zal weldra tot een van tweemaal
fier week worden uitgebreid, het postverkeer
door de lucht met Australië staat op het
punt te beginnen. Wanneer de K.L.M. thans
niet met veel spoed zou ingrijfien, zou groote
kans bestaan dat wij achteraan zouden ko
men en onzen mooien voorsprong weer
zouden verliezen. Groote belangen zijn in
gevaar als niet wordt opgetreden. Het was
daarom onverantwoordelijk, zoo zei de heer
Plesman om nog langer te wachten.
Ten slotte hebben wij den heer Plesman
nog gevraagd, of ook in de toekomst aan
Douglas-machines de voorkeur zou worden
gegeven boven de Fokkermachines en deze
niet meer op orders van de K.L.M. zou heb
ben te rekenen. De heer Plesman verklaarde
met den meesten nadruk, dat de bestelling in
Amerika in het geheel niet beteekent dat bij
Fokker niets meer zou worden besteld. Als
Fokker goede machines heeft zal de K.L.M.
daar zeker op reflecteeren.
Donderdagmorgen 6 December zal het
K.L.M.-vliegtuig „Ijsvogel" van Amster
dam naar Batavia vertrekken.
De bemanning van dit toestel zal bestaan
uit de heeren E. van Dijk, eerste bestuurder,
L. A. Brugman, tweede bestuurder, Th. J.
Hoogeveen. werktuigkundige en P. F. Ooi-
gaard, radioletegrafist.
De fiost voor de „Ijsvogel" moet uiterlijk
hedenavond te Amsterdam zijn.
De „Oehoe" (thuisreis) is gisteren uit
Jodhpur vertrokken en te Calcutta aangeko
men.
Twee toestellen noodig per vlucht.
Het is verheugend zooals den laatsten
tijd het luchtverkeer op alle lijnen toeneemt,
zegt de Tel. Van teruggang zooals bij
andere middelen van vervoer te constateeren
valt, is bij de K. L. M. geen sprake. Nim
mer viel een opbloei van het vfiegwezen te
zien als dit jaar en ook op de Indië-route
gaat de K.L.M. met reuzenschreden vooruit
Op 13 December a.s. vertrekt van Schip
hol het lijntoestel de Havik met als beman
ning C. Blaak, gezagvoerder, H. J. Schot-
meyer, tweede piloot, W. J. van Huut als
werktuigkundige en H. J. Siemer als marco
nist. In verband met de sterke toeneming
van het postvervoer, speciaal in de Decem
bermaand, is besloten op 13 December een
tweede toestel te charteren, vermoedelijk de
Ekster en de Uil, welke dan tijdelijk uit den
Europadienst zal worden genomen, en deze
onder Duimelaar als eerste piloot, Van der
Feyst als tweede, Van Beynen als werktuig
kundige en Van der Smagt als marconist te
laten vliegen, om de zware post var. de
Havik gedeeltelijk over te nemen en te hel
pen de Middellandsche Zee over te krijgen
Dit toestel gaat dan tot Cairo en keert 18
December onder dezelfde bemanning met
Duimelaar als gezagvoerder weer naar
Schiphol terug. Omdat volgens overeen
komst met de posterijen de post naar Indië
voorrang heeft boven de passagiers, heeft
men dezen maatregel getroffen, daar men
anders met de Havik geen voldoende plaats
voor de passagiers over zou houden.
Op 20 December zullen opnieuw gelijktij
dig twee toestellen van de K.L.M. naar
Indië starten. In de eerste plaats het gewo
ne lijntoestel de Rijstvogel, waarop voor de
eerste maal als gezagvoerder Viruly mee*
gaat en als tweede piloot Brinkhuyzen,
werktuigkundige F. Naber, marconist Th. J.
Bellm. De Rijstvogel zal in het vastgestelde
tempo naar Indië vliegen en daar op 28
December aankomen. Dit toestel gaat dan
met dezelfde bemanning op 6 Januari terug
naar Amsterdam.
Maar 20 December vertrekt ook van Schip
hol de fameuze Uiver, voor de aangekondig
de extra snelle post-Kerstvlucht, waarmee
men voor de Kerstdagen in Nederl.-Indië
zal arriveeren en die dus de Rijstvogel be
langrijk voor zal blijven. De bemanning
voor de Uiver is thans definitief samenge
steld en bestaat uit Beekman als gezag
voerder, Van Steenbergen als tweede piloot,
Walewijn als werktuigkundige en van Za-
delhoff als marconist.
Men hoopt in de maand December alle
bestaande records op het gebied van de
hoeveelheden post té verbeteren.
Plannen voor de ontvangst in
Suriname.
Te Paramaribo worden reeds plannen be
raamd voor de feestelijke ontvangst van de
Snip, die daar, zooals men weet, 20 of 21
December zal aankomen.
Met de definitieve vaststelling wachtte
men, naar wij in De West lezen, op de aan
komst van den heer Bouwman van de K.L.
M., die eind November daar zou aankomen.
Het vliegtuig zal op de zoogenaamde Zan
derij landen, een open zanderige vlakte op
54 K.M. ten zuiden van Paramaribo, die
zooveel mogelijk voor landingsterrein is ge
schikt gemaakt en waar de trein langs loopt.
Waarschijnlijk zal, zoowel bij de aankomst
als bij het vertrek van het vliegtuig een extra-
trein worden ingelascht, waarmede het
publiek tegen matigen prijs naar het vlieg
veld kan reizen.
Het ligt in de bedoeling van den gouver
neur, het vliegtuig bij de landing officieel te
ontvangen, vergezeld van eenige autoriteiten
en genoodigden.
Voor het overige g$an dé plannen in de
richting van eene deelneming, op zoo ruime
schaal als mogelijk "2af Blijken, door de ge-
heele bevolking aan de huldiging der Neder
landsche vliegers.
De West wijst er echter op, dat de vliegers
bij aankomst een inspannende nachtvlucht
van zeventien uren adhter zich hebben en dat
zij twee dagen later weder naar Curagao zul
len moeten vertrékken. Men zal dus reke
ning moeten houden met hunne vermoeid
heid bij aankomst.
Den 15 December vertrekt de „Snip'' met
Kerstpost naar de West, den 20sten Decem
ber de „Uiver" naar de Oost. De bemanning
van de „Uiver" bestaat uit de heeren W. M.
O. H. Beekman, gezagvoerder; J. v. Steen
bergen, 2e piloot; H. A. Walewijn, werk
tuigkundige en G. v. Zadelhoff, marconist.
Indien ae vlucht volgens het vastgestelde
schema verloopt, zal de Douglas den 23sten
te Batavia aankomen Den 26 December
vangt de terugtocht aan en den 29sten wordt
de „Uiver" weer te Amsterdam verwacht.
Het vliegtuig zal dus in 8 dagen 2 maal de
AmsterdamBatavia-lijn vliegen. Er kan
alleen post meegegeven worden bestemd voor
Nederlandsch-Indië en verder gelegen lan
den. Deze laatste wordt van Java verder
vervoert per gewone mail.
Aan den K.L.M.-piioot W. Beekman, oud
voorzitter der Nederlandsche vereeniging
van verkeersvliegers, is door de leden het
gouden insigne dier vereeniging aange
boden, als blijk van waardeering voor het
vele, dat hij gedurende zijn voorzitterschap
in moeilijke tijden voor die vereeniging heeft
gedaan.
De Soerabajasche politie heeft zeer
veel moeite gedaan om de verdwenen
geschenken van Parmentier c.s. op te
sporen, waarover in de pers heel wat te
doen is geweest.
Te Bandoeng en Batavia werd even
eens gezocht, doch zonder resultaat. De
geschenken waren zoek en bleven zoek,
totdat men, aldus de „Ind. Crt.", uit Ma-
lang het bericht ontving, datde bur
gemeester van Malang ze had aange
troffen in een koffertje.
Hoe de cadeaux ten slotte te Malang
belandden, weet niemand precies. De
heer Parmentier schijnt ze in Simpang
Club te Soerabaja in bewaring te hebben
gegeven aan een „djOngos", die ze weer
op zijn beurt heeft afgegeven aan een
Europeaan. Deze heeft blijkbaar de ge
schenken in den koffer van den burge
meester bewaard en toen de heer Lake-
man thuis de citybag opende, zag hij er
tot zijn groote verbazing het geschenk
in, dat hij enkele uren geleden had uit
gereikt.
Misschien heeft de vergissing wel op
een andere wijze plaats gehad.
Hoofdzaak is, dat de geschenken te
recht zijn. Zij werden aan het adres van
den heer Parmentier te Batavia opge
zonden, vergezeld van dienspet,
welke, eveneens op onverklaarbare wij
ze, te Malang werd gevonden.
Een van een groep van vier Engelsche
bombardementsvliegtuigen, die van Ko-
hat aan de Noord Westgrens op weg wa
ren naar Singapore, is gister veronge
lukt na het vertrek uit Alor Star.
De bestuurder, de luitenant-v'ieger
Paish, geraakte onwel door de benzine
dampen. Hij probeerde naar Alor Star
terug te keeren, doch voelende, dat hij
het bewustzijn verloor, riep hij zijn pas
sagier, den mecanicien toe, uit het toe
stel te springen. Beiden waagden met
hun parachutes den sprong. Behouden
kwamen zij neer.
Op het vliegveld van Ponte San Pietro
heeft een priester met succes het vlie
gersexamen afgelegd.
Deze priester, Don Giovanni Sala, is
de eerst geestelijke in Italië die het
vliegersbrevet krijgt.
De vlieger Ulm, die Maandag in Oakland
in Californië was opgestegen voor een vlcuht
over den Stillen Oceaan naar Australië heeft
om 8 uur 55 gisteravond na twee uur ver
geefs te hebben gepoogd het vliegveld te
Honoloeloe te bereiken S.O.S.-seinen uitge
zonden. Daarop zijn verscheidene marine
vliegtuigen opgestegen om Ulm te zoeken.
Tegen den middag had Ulm reeds geseind,
dat hij uit den koers was geraakt en nog
slechts weinig brandstof aan boord had.
Hij verzocht toen dringend om richtings-
seinen. Daarop zijn een kustwachtschip en
een vrachtschip onder vollen stoom de
haven van Honoloeloe uitgeloopen, om naar
het vliegtuig uit te kijken. Een vliegtuig
eskader is eveneens in gereedheid gebracht
om eventueel op zoek te gaan. Spoedig daar
op seinde Ulm, dat hij nog benzine voor 45
minuten had en gedwongen zou zijn op zee
te dalen. Tien minuten later verzocht Ulm de
marine-autoriteiten om hulp, waarop een
eskader marinevliegtuigen onmidddellijk op
steeg teneinde Ulm te zoeken en naar Hono
loeloe te begeleiden.
Mackay-radiostation heeft een radiogram
ontvangen volgens hetwelk het Amerikaan-
sche stoomschip „President Coolidge" den
vlieger Ulm zou hebben opgepikt.
Dit bericht wordt evenwel door later ont
vangen berichten niet bevestigd.
De noodseinen van Ulm zijn verstomd van
het oogenblik af, dat hij zich genoopt zag te
dalen. Men hoopt, dat het toestel zich ge-
ruimen tijd „boven water" zal kunnen hou
den.
Ulm zoek.
Op de Hawaiï-eilande nmaakt men zich
ernstig ongerust over het lot van Ulm en
zijn beide begeleiders, aangezien men sedert
10 uur gisteravond niets meer van hem heeft
gehoord. Talrijke vliegtuigen hebben het
gebied, waar het vliegtuig vermoedelijk zijn
noodlanding op het water heeft moeten ma
ken, afgezocht zonder een spoor van de
machine of de inzittenden te ontdekken.
MacktóecicfUm
AMSTERDAMSCHE VEEMARKT.
AMSTERDAM, 5 Dec. 1934. Op de he
den gehouden veemarkt waren aanvoer en
prijz enals volgt: 238 Vette kalveren, le kw.
48—52 cent, 2e kw. 40—46 cent en 3e kw.
34—38 cent per K.G. levend gewicht; 303
Varkens, vleeschvarkens, wegende van 90
110 K.G. 37—38 cent, zware varkens 36—
37 cent en vette varkens 3536 ct. per K.G.
slachtgewicht. Ter veemarkt waren 4 wa
gons geslachte runderen uit Denemarken
aangevoerd.
BROEK OP LANGENDIJK, 5 Dec. '34.
Aanvoer en prijzen waren heden als volgt:
1200 K.G. Aardappelen: Bevelanders
2.20, Rido 2.20; 47000 K.G. Roode
kool 1.10—2.60, doorschot 1 1.70;
18000 K.G. Gele kool 11.50; 29000
K.G. Deensche witte kool 0.701.40;
0000 K.G. Uien: gele uien 1.80—1-90,
grove 2.202.40, drielingen 1.10—
1.20 en nep 1.60; 2000 K.G. Peen
0.80; 3000 K.G. Bieten 0.60—1.70,
alles per 100 K.G.; 1500 str. Andijvie
0.80 en 750 stuks Bloemkool (reuze)
5.10—7.40 per 100 stuks.
WARM EN HU I ZEN, 4 Dec. '34. Roode
kool les1.30-/ 2.40, 2e s. 1-f 1.20;
Gele kool le s. 1.10—1.20; Deensche
witte kool le s. 1.101.30; Peen 1.20
en Blauwe aardappelen 2.30.
Aanvoer: 35600 K.G. Roode kool; 5000
K.G Gele kool; 9600 K.G. Deensche witte
kool; 300 K.G. Peen en 700 K.G. Aardap.
pelen.
NOORDSCHARWOUDE 4 Dec. 1934.
2400 K.G. Uien; uien 2, drielingen
1.10—1.20, grove 2.50 en gele nep
1.70—1.80; 1500 K.G. Peen 60—80 ct.
en kleine Peen 60 cent; 1600 K.G. Kroten
0.501.50; 39600 K.G. Roode kool
1.302, doorschot 11.50; 1000
K.G. Witte kool 0.70; 5800 K.G. Gele
kool 1—/ 1.20, doorschot 1—/ 1.20;
25300 K.G Deensche witte kool 1—
1.30, doorschot 0.90—1.20, alles per
100 K.G.
(Ontvangen per draadtooze t&lefoon).
1931 4
1934
1934
1934 A
1930
STAATSLEENINGEN.
4 Nederl.
4
4 Ned.-Indië
4
5J4 Duitschland
Idem met kettingverklaring
BANK-INSTELL1NGEN.
Amsierd. Bank
Handel Mpij. Cert. v. 1000
Koloniale Bank
Ned. Ind, Handelsbank
Rotterd. Bank
INDUSTR. OND. BINNENL.
Alg. Kunstzijde Unie
v. Berkels Patent
Calvé Delft Cert.
Nederl. Ford ex. 40 afst.
Philips GloeiL Gem. Bezit
Unilever
INDUSTR. OND. BUITENL.
Am. Smelting
Anaconda
Bethleh. Steel
Cities Service
Steel comm
U. S. Leather
CULTUUR MAATSCH.
H. V. A
Java Cultuur
Ned. Ind. Suiker Unie
Vorstenlanden
Dito actions
MIJNBOUW.
Alg. Explor. Mij.
Boeton
Redjang Lebong
PETROLEUM.
Dordtsche Petr.
Kon. Petr
Perlak
Continental Oil
Shell Union
RUBBERS.
Amsterd. Rubber
Dcli Bat Rubber
Hessa Rubber
Oostkust
Serbadjadi
Interc. Rubber
SCHEEPVAARTEN.
Kon Ned Stoomboot
Scheepvaart Unie
TABAKKEN.
Deli Batavia
Oude Deli
Senembah
AMER. SPOORWEGEN.
Atchison 'lopeka
Southern RaJw Cert.
Union Pacitic
Vorige
koers
pl.m.
1.80
pl.m.
1.45
iou<>%
M15/J8
101 7/s
1007/g
25%
251/s
26
30%
)0!is%
26-%
33% i
104»/.
33
33
59%
83%
32%
59%
105
83%
33%
33»/,
418/g
228
218
731/8
32»/,-3
2187
'1%-f
2187,
'1% 1
218/a
1818%
1%
22'»/,6
37:6
611%i
197,
238%
19»%
147%
'0%
65
131',
650
150%
132»/,
51%
170%
170
117
136
857,
11%
4»/g
136
t5
IH/s
4%
84%
30'/,
06
l18/«
t9%
62
297,
118%
89}-90
37s
2718%'
1447,
120
121
337,
10%
057/j
141
121
122
66
pl.m.
2.00
26%.5
308/s
218%
19%0-i
150-%
pl.m.
2.15
26*.%
30*-7/8
218%-9
71J-2i
1)6
130
4 Vis
ll8%
116
65
57
§Noteering per 50.
fExclaim PROLONGATIE V
•Exdividend. WISSELKOERSEN AMt
'e koers 1 pCt. Heden 1 pCt,
Vorige
koers
NIET OFFICIEEL
NewYork1 47r»%
LondenI31»/,
Berlijn 59 43
Parijs -47,
Brussel (Belga)34 63
Bazel 43 00
Kopehnagen »2 50
Stockholmo7 60
'Mo.7 60
Madrid 20 20
llaliC 5 \i, f.2%
Koers op
heden 2 uur
4?7/s
I 30%
59 43
v li
14 58
48 00
j2 50
U60
36 60
2 20
I 02%