PHILIPS' RADIO. S. KROM N V. l C. VRIESMAN S Zn.; Huishoudster, Colporteur of Colportrice Nette Borgerwoonhuizen ongem. Zit-Saapkamer I VIER.EEN.ACHI.ViER 4184 „DE TIJDGEEST" DAGBLAD-RECLAME DE BESTE RECLAME Het JUISTE adres voor EERSTE KWALITEIT is C. EEKEN, Oudegracht 229, Telef. 3074. Adoeetenüën Si&mtüewos 10 WHOMEII MAY CONCERN. DIENSTBODE HUIS TE HUUR Kwaliteit Overwint HM WA SSCHERIJ OPENBARE PSYCHOMETRISCHE SEANCE UW GASREKENING TE HOOG? VRAAGT DEMONSTRATIE MET ONZE PETROLEUMVERGASSER. Verdrookencerd 85 Telefoon 2469. DAMESKAPPER of KAPSTER. TE HUUR. TEXACO PETROLEUM. J. MANTEL, Koningsweg 4. is het telef.nummer voor IK ZEG MAAR ZO... GA NAAR KOH is kaufmannisch. KOH is vakman. KOH ruilt oude app. in. Vraagt U eens demon stratie aan KOH, gaarne in concurrentie met an dere fabrikaten en U zult tot de conclusie komen: Magdalenensfraat 17. RIDDERSTRAAT 17 LEVENSMIDDELEN 2 RECLAME SERIES Vrijdag en Zaterdag a.s. gedurende en Zaterdag WIJ LEVEREN U HET BESTE WAT TE KRIJGEN IS. TEL. 4041 (3 lijnen) Uw fijne wasch, zooals Overhem den, Boorden enz. wordt door ons helder wit en keurig verzorgd DE SECRETARIS VAH EEN VEREENIGING DIE IN HET CENTRUM-HOTEL1 EEN VERGADERING BELEGT, HEEFT EER VAN ZIJN WERK. Ned. Ver. van Spiritisten „Harmonia" ZIE DEZE VOORDEELIGE AANBIEDING. Reclame aanbieding. 1 p. Metworst en p. Leverworst, samen 30 ct. |2 pond Ham 25 ct. EEN OPENLUCHTTHEATER IN BERGEN. IN HET VICTORIA-THEATER, „Dood Water". DE FILM CLEOPATRA IN DE HARMONIE. V3UJKBVHtÊjMtUM k.UBWW^a.Y JV - Advertentiën voor het nummer van denzelfden dag bestem 1, worden tot UITERLIJK HALF ELF UUR 's morgens aangenomen, uitge zonderd des Zaterdags. Wegens het vroeger verschijnen des Zaterdags is het wenschelijk dat de advertentiën, voor dit nummer bestemd, zoo mogelijk des VRIJDAGS, en wel uiterlijk ZATERDAGS MORGENS HALF NEGEN, in ons bezit zijn. Verwijzend naar bovenstaand, zeggen wij allen hartelijk vaarwel. A. v. EGMOND. S. v. EGMOND—MANTEL. B. z. a. 46 j., v. chr. beg., bij heer alleen, of gez. waar huisvr. ontbr., v.g.g.v. Br. fr. letter G, Postkantoor, Sint Pancras. GEVRAAGD flinke voor dag en nacht, zelfst. kunnende koken en werken, v.g.g.v. Adres te bevr. Boekh. DE ROOIJ. Voor direct gevraagd Maïson HELENA, Hoogstraat 4. GEVRAAGD voor levensmiddelenbedrijf hier ter plaatse, tegen provisie. Br. lett. K 239 bureau v.d. blad. Poppelmanslaan 24, voor klein net gezin, 4.25 per week. Bevr. BERGERWEG 14. Te bevr. MOLENBUURT 11. Een Heer, P.G., vraagt met PENSION en huiselijk verkeer. Bij Juffr. of Wed. z. k. Brieven met prijsopgaaf Hcilooër- dijk B 25, Alkmaar. In ieder huisgezin slechts 4 liter per jaar, dan is venter 792 ook geholpen aan een goede betrekking, kunt zelf den dag van ontvangst bepalen. Ook in de omstreken van Alkmaar zal gevent worden. Hoogachtend, KOH. ZIET OOK ONZE ETALAGE VAN DEN BOSCHSTRAAT. 22 ct. 10 ct. 20 ct. 1 pond Suiker 1 pond Rijst Vi pond Koffie V» pond Cacao 1 pond Pruimen 1 pondspak Custard 20 ct. 20 ct. 20 ct. tezamen van 112 ct. voor 98 cent. 1 pond Capucijners 1 pond Groene Erwten 1 pond Bruine Boonen 1 pond Grauwe Erwten 1 pond Geld. Worst 1 pond Vet 17 ct. 9 ct. 10 ct. 14 ct. 35 ct. 32 ct. tezamen van 117 ct. voor 98 cent. afd. Alkmaar. door Mej. M. HARPE uit Rotterdam, op Maandag 10 December 1934, in het Logegebouw Ged. Nieuwesloot 111. Toegangsbewijzen a 50 ct. verkrijg baar uitsluitend aan de zaal. Aanvang 8 uur. Zaal open half 8. RUNDVLEESCH Ossenhaas Biefstuk Roastbeaf Lende Ribstuk Riblappen Ribrollade Doorr. rollade f 0.80 - 0.80 - 0.60 - 0.60 - 0.50 - 0.50 - 0.50 - 0.40 Poulet en Gehakt - 0.40 3 pond Carbonade f 1.00 3 p. Varkenslappen - 1.00 3 p. d. Ossenlappen- 1.00 2| p. d. o.rollade - 1 00 2^ p. d. v.rollade - 1.00 5 p. d. v.lappen - 1.25 4 pond Saucijzen - 1.00 u 5 p. vetRookspek f 1.25 5 p, m. spek - 1.50 5 pond gem. Spek - 1.00 5 p. rauwe Reuzel - 1.50 5 p. rauw Ossenvet - 2.00 5 pond gesmolten Ossenvet - 2.00 2 pond Ossen- en Varkensgehakt f 0.60 2 pond Kalfs- en Varkensgehakt - 0.50 1 p. Rolpens - 0.70 1 p. Rauwe Rookw. - 0.40 Jong Kalfsvleesch. Poulet en Gehakt f 0.35 Lappen - 0.40 Stukjes - 0.45 Oesters en biefstuk - 0.60 FIJNE VLEESCHWAREN Ham - 0.25 Rookvleesch - 0.22 Plockworst - 0.15 Tongenworst 0.12 Lever - 0.12 Procureursspek - 0.12 Ontbijtspek - 0.10 Snijworst - 0.12 p. Pekelvleesch - 0.30 p. Boterhamworst - 0.20 5 p. Tongenworst - 0.25 1 pond Bloedworst - 0.20 1 pond Leverworst - 0.20 Hoofdkaas - 0.10 UITSLUITEND EERSTE KWALITEIT. moest ter hoogte van den Nieuweweg een auto worden gepasseerd, welke aan den rechterkant van den weg stond, aan de Oostzijde. Op het moment, dat zij naast de stil staande auto waren, kwam een achter hen rijdende auto, die volgens de rege len van den weg had moeten wachten tot ze den stilstaanden wagen waren ge passeerd, snel vooruit en passeerde op hetzelfde moment, reed dus tusschen bet echtpaar en de auto door. Mevr. K. werd hierbij aangereden, met gevolg, dat haar echtgenoot tegen het hek werd gedreven en er overheen tuimelde. Gelukkig waren de verwon dingen van mevr. K. niet ernstig, doch haar been was later op den avond danig opgezet, terwijl eenige schrammen wel ke zij had opgeloopen, veel pijn deden. De heer K. kwam er met den schrik af. De haastige automobilist reed met gedoofde lichten verder zonder zich om zijn slachtoffers te bekommeren. DE ROODE KRUIS COLLECTE OP ZATERDAG 8 DECEMBER. Mr. A. M. Ledeboer, kring-commissaris van het Ned. Roode Kruis, schrijft ons als volgt: Het zij mij geoorloofd in mijne hoeda nigheid van kring-commissaris de op a.s. Zaterdag te Alkmaar te houden Roode Kruis-collecte warm bij de bevol king aan te bevelen. Heeft reeds de secretaris der afdeeling op de belangrijke taak van het Ned. Roode Kruis gewezen, ook in verband met verkeersongevallen, toch is het noo dig de aandacht van de bevolking nog eens te vestigen op de steeds in omvang en aantal toenemende ongelukken langs den weg en de noodzakelijkheid van het hebben van hulpposten op drukke en gevaarlijke punten. Wie denkt daarbij biet aan de ijselijke verkeersongevallen bij Stolpervlotbrug, van Ewijcksluis, Schoorldam en nu onlangs weer bij Koe- d'jkervlotbrug? De Redactie van de Alkm. Crt. heeft toen terecht er op ge- bezen dat daar zoo spoedig mogelijk een hulppost moet komen. Doch daarvoor is Beid noodig en het is de plicht van de Alkmaarsche bevolking het Roode Kruiswerk ook in dit opzicht krachtig *e steunen, waartoe de afdeeling met haar luttel aantal leden alléén niet in staat is. ^et is een gelukkig verschijnsel, dat de landelijke bevolking van Heiloo, Lim- "len en Castricum eigener beweging tot de oprichting van plaatselijke afdeelin- Ken is overgegaan, zoodat binnen afzien- baren tijd aldaar wél hulpposten zullen Verrijzen. Steunt daarom de Roode Kruis collec te en, als gij nog geen lid zijt van het Ned. Roode Kruis, meldt.u dan daartoe aan bij den secretaris der afdöeling, mr. C. A. de Groot, Nassauplein 41. ESTHER DE BOER—VAN RIJK. De heer E. Primo tooneelreserencent van het „Haarlemsch Dagblad", begint zijn verslag over de voorstelling van „Tante Roosje" met mevrouw De Boer van Rijk in de hoofdrol, als volgt: „Tante Roosje" was "gisteravond voor het eerst op bezoek in den schouwburg Jansweg en al haar trouwe en verkleefde nichten en neven waren opgekomen om haar hartelijk toe te juichen: er was een stamp volle zaal en de heer Kaart (directeur schouwburg) verzekerde ons dat er veel teleurgestelden naar huis gestuurd zijn tot Tante Roosje weerkeert. Dan zal 't ongetwij feld weer storm loopen, zooals gisteren avond. Want allen willen ze die aardige Tante Roosje zien, die rijk geworden Jood- sche marktkoopvrouw, die met haar overle den man Nathan zoo hard gewroet en ge ploeterd heeft tot ze een aardig potje ver gaard heeft en, dank zij haar centjes, in het htjis en vooral in de zaken van haar schoon zoon Oscar, heel wat in de melk te brokken heeft. Hij vervolgt eenigen tijd later met: En ik kan de verzekering geven, dat er gisteren avond wat afgelachen is. Geen moment was de lach uit de zaal, aldoor barstte de gea museerde en geestdriftig reageerende pu bliek in lachsalvo's uit bij de honderden ra ke en geestige opmerkingen die Tante Roos je bij alles en nog wat weet te plaatsen op haar éigen innige, sarcastische, irinische manier snedig en steeds ad rem. Het is inderdaad bewonderenswaardig hoe deze SO-jarige vrouw nog vol vitali teit, met een phenomenale vastheid en ze kerheid een zware rol met een reuze tekst, weet vol te houden tot het laatste woord, de laatste geste; hoe zij zich als de eerste de beste onzer levenskrachtigste actrices in het middelpunt van een. vertooning weet te plaatsen, de intrige in al haar finesses weet uit te spinnen en de heele handeling als centrale figuur weet te dragen. Het dwingt eerbied af. Scherp hartelijk vol venijn en iro nie, sarcastisch en bitter, maar ook gevoe lig en goedig-verteederend als het noodig was, zoo beeldde Esther de Boer van Rijk ons Tante Roosje uit, met de vele bekende zijden van haar doordringend natuurlijk en eenvoudig spel. Ook in Alkmaar zal men kunnen genie ten van Tante Roosje. Maandag 10 De cember 8.15 uur komt zij met haar gevolg in het Gulden Vlies. De Vereeniging tot bevordering van het Vreemdelingenverkeer heeft tegen Maandag 10 December, des avonds 8 uur, in de Rustende Jager een buiten gewone ledenvergadering uitgeschreven ter behandeling van het bestuursvoor stel om tot het stichten van een open lucht-theater te besluiten. Reeds het vo rig jaar werd daarvan de wenschelijk- heid bepleit, doch met het oog op de daaraan verbonden kosten kon men niet tot een besluit komen. Het denkbeeld werd door het bestuur niet losgelaten, omdat steeds sterker de behoefte werd gevoeld om in het seizoen een gelegen heid te hebbep, waar de plaatselijke ver een igingen ter amusement van de zo mergasten uitvoeringen kunnen geven. Ook aanbiedingen van beroepsgezel schappen moesten wegens gemis aan een openluchttheater worden afgewezen. Een moeilijkheid was ook een voor het openluchttheater geschikt terrein te vinden. Nu de heer John W. Macdonald het bestuur de beschikking heeft gege ven over een gedeelte van zijn landgoed grenzende aan den Zwarteweg tegen over het speelduin, meende het bestuur, dat deze bij uitstek geschikte gelegen heid moest worden aangegrepen om het lang gewenschte te verwezenlijken en dit te meer, omdat genomen geluids- proeven hebben uitgewezen, dat de accoustiek daar ideaal kan worden ge noemd. Bovendien ligt het terrein in de onmiddellijke nabijheid van liet par keerterrein van de uitspanning Dum- vermaak en is het mogelijk voor de bezoekers tijdens de pauze van een voorstelling van deze gelegenheid ge bruik te maken voor het gebruiken van consumptie. De duinkom maakt het mogelijk om het theater amphitheatersgewijze te bouwen. Het bestuursvoorstel beoogt om het theater ÜT denzelfden geest te bouwen als het dit jaar geopende na- tuurtheater te Rheïïrii. Het aantal vaste zitplaatsen zal ruraftr duizend bedragen, terwijl beplantiftg'èn "in de omgeving worden aangebracht. Het omvangrijke werk zou financieel niet kunnen worden uitgeyoerd, wan neer daarvoor niet de medewerking was verkregen van de commissie voor ar beid aan jeugdige werkloozen, die haar algefpsele steun aan het plan toezegde, omdat hierdoor de gemeente en het rijk, die de gelden voor den arbeid aan jeug dige werkloozen verschaffen, de zeker heid verkrijgen, dat 100 pet. van het be schikbaar te stellen geld als loon aan de jeugdige werkloozen ten goede zal ko men, aangezien de V. V. V. de materi aalkosten geheel voor haar rekening zal nemen. Het bestuur is voornemens het theater zoo in te richten, dat het ook als open luchtbioscoop iji gebruik kan worden genomen, terwijl het eveneens dienst baar kan worden gemaakt voor open luchtbijeenkomsten op elk gebied, waar door het bezoek aan Bergen ook voor vereenigingsbijeenkomsten zal worden bevorderd. De Maandag te nemen beslissing zal dan ook ongetwijfeld voor de toekomst van Bergen van beteekenis zijn. Over de film „Dood Waier" die van a.s. Vrijdag af, in het Victoria-Theater alhier loopt, schreef „H et Volk" o.m. het volgende: Eindelijk dan! Eindelijk een groote Hol- landsche geluidsfilm, waar wij ons niet voor behoeven te geneeren. Eindelijk een Hollandsche film, waar wij trotsch op kun nen zijn. Eindelijk dan een Hollandsche speelfilm, die met hart en ziel is gemaakt. Met hart en ziel voor dat prachtige spel van licht en donker, dat film heet. Met hart en ziel voor die onthulling van nieuwe rhythmische schoonheid, die het wezen van elke waarachtige filmkunst uitmaakt. Einde lijk dan eerherstel voor de Hollandsche film! „Dood water'' is een film. Geen glad en vlak en meestal slecht gefotografeerd tooneel, maar werkelijk film. „Dood water" werd geboren, niet uit een verhaaltje, dat dan met plaatjes en praatjes verteld meest worden, maar uit de bewogen aanschouwing van een stuk menschelijk leven, dat in fragmenten en incidenten orttleed door lens en montage werd samengevat in een nieuwe artistieke eenheid. In een film. In „Dood water" heeft Gerard Rutten het leven van den Zuiderzee-visscher willen ge ven, het leven van Volendam, het leven van een stervend stadje aan een stervende zee. Samen met zijn cameraman Andor von Barsy, den verhollancfcehsten Hongaar, dien men zich herinnert van enkele korte film! pies, is hij naar Volendam getrokken. Hij heeft er de zwijgende, wrokkende vis- schers gefotografeerd. Hij heeft er de zee en de natuur gefotografeerd. Hij heeft de zee gefotografeerd als het zonlicht schittert op kalm voortglijdende rimpelingen. Hij heeft haar gefotografeerd als onder opstekende stormen de golven bruisend aanrollen. Hij heeft de visschers gefotografeerd in hun zwijgzame arbeid op het wijde water, maar ook op hun luidruchtige kermissen en in hun donkere café's, waar het leven zich soms uitraast in ruwe ruzie. Maar vooral heeft hij hen gefotografeerd in hun stille sombere binnenhuisjes. In hun sobere don kere woning, waar een klok traag het leven weg fikt, terwijl daarbuiten een doode zee glinstert in de zon. Een zee, waarover slechts een enkele koppige botter uitzeilt, hoewel de stuurman weet, dat hem geen goede vangst meer beschoren zal zijn. En vooral fotografeerden Rutten en Von Barsy die prachtige donkere Hollandsche wolken luchten, die in traag voortwentelende samen ballingen uitgroeien boven onze lage hori zonnen en daarmee ook aan dit vlakke land een accent van geweldigheid verleenen. En daartusschen vonden zij het heerlijke, sterke licht, het wonderlijk plotselinge haast magi sche licht, dat onze groote zeventiende eeuw- sche schilders eens over hun menschen en landschappen lieten schijnen. Waarlijk, in deze prachtige levende fotografie van Von Barsy is de Hollandsche film onder regie van den schilder Gerarcl Rutten geworden tot een voortzetting van de kunst van dat clair-obscuur, dat de trotsch was van onze schilders. En deze „schilderachtige" maar door-en door filmisch geziene achtergrond van Hol landsche natuur en Volendammer visschers is niet geworden tot een illustratie of tot een simpel proloogje zij is geworden tot het wezen van de film, dié lééft vanuit deze sfeer. De Hollandsche sfeer heerscht opper machtig in deze film en daarom is „Dood Water" de eerste Nederlandsche film, die het bestaan van een nationale geluidsfilm industrie rechtvaardigt ook al werd deze film in het buitenland voltooid en ook al is de muziek naast beeld en montage de derde integrerende factor, ock het werk van een buitenlander. Waar direct aan toegevoegd moet worden, dat de compositie van Walter Gronostay superieur is. Stellig behoort dit werk van den componist van de „Tunnel"-muziek tot het allerbeste, wat de geluidsfilm-cinema- tografie in de laatste jaren heeft aan te wij zen. Zijn werk is hèt stuwende element in de film geworden. De proloog. ..Dood Water" wil het epos zijn van vis schers rond een afgesloten, stervende bin nenzee. Rutten heeft dit gegeven driemaal aangepakt. De- eerste keer mislukte zijn film, doordat hij de technische leiding niet in handen had, de tweede keer verbrandde zijn filmnegatief. De derde keer wijzigde hij zijn opzet volkomen; van een bestrijder der drooglegging was hij geworden tot een verheerlijker van het geweldige werk, dat met den afsluitdijk verricht is. Wij danken daaraan allereerst de prach tige proloog, uitgevoerd door het Concert gebouworkest onder leiding van dr. Willem Mengelberg met Ernst Busch als solist en met medewerking van de mannenzangver. „Apollo", waarover indertijd uitvoerig in ons blad geschreven is. Door het harde, heldhaftige accent, dat wij in Ernst Busch' voordracht zoo lewon- deren, wordt deze proloog, die verhaalt van de eerste gedachte aan de drooglegging in de zeventiende eeuw reeds gelanceerd! en van den mceizamen strijd met de elementen, die voor de voltooiing nccdig was, van een epische oudtestamentische kracht. Na deze proloog begint de film. De film van de ondergang van Volendam, van de worsteling der Volendammers. De ouderen willen hun oude broodwinning, de zee niet opgeven, de jongeren zijn verdeeld. Sommi gen zijn even fanatiek als de ouderen, ande ren willen wel werk zoeken op het Nieuwe Land. Op de intrige, die in de film geweven is, komen wij nader terug. Op dit late uur zij het voldoende te ver melden, dat de film in het uitverkochte rassage-theat-r een groot succes had. Tal van autoriteiten, o.w. minister Mar- chant, woonden de voorstelling bij en aan het eind zijn de spelers, regisseur, camera- men en scenarist bij monde van jhr. Jan Feith voor het voetlicht geroepen en hartelijk gehuldigd, terwijl ook de directeur van dit theater, de heer Kinsbergen, een aardige speech hield en op zijn beurt in de bloeme tjes werd gezet. De beroemde regisseur Cecil B. de Mille, die reeds zoo menig grootsch werk met enorme fantasie heeft tot stand gebracht, doet thans opnieuw van zich spreken door zijn film Cleopatra, de historisch-romantische ge schiedenis van de mysterieuze Egyptische koningin, die Caesar en Marcus Anton'us onder haar invloed bracht en beheerschie. De Mille is niet uitgegaan van een be staand verhaal, met de bedoeling dit tot een scenario om te werken. Hij heeft een staf /an geschiedkundige experts aangesteld, die onder zijn leiding in alk hoeken van de wereld zijn gaan snuffelen naar gegevens betreffende Cleopatra's tijd. Alle bibliotheken van be teekenis werden geraadpleegd, waaronder natuurlijk ook de beroemde boekerij van Kaïro. Voornamelijk de schrijvers, die tijd- genooten van Cleopatra waren, zooals Plu- tarchus en Dion Casius, werden zorgvuldig -rtagepiuisd. Alle manuscripten, inscripties, schilderijen en teekeningen -rit die oude tijden, welke men onder het oog kreeg, werden ge- copiëerd1 en geveegd bij de dagelijksch groeiende stape! materiaal. Uit al dat geschiedkundig materiaal groeide als vanzelf de handeling voor deze film, maai dat niet alleen: ook de persoon, het uiterlijk, de handelwijze, de denkwijze der voornaamste figuren nam vasten vorm aan. De Milie had zich tenslotte zulk een va-t beeld gevormd van Marcus Antoniu-, en Julius Ceasar, dat hij de grootste moeite heeft gehad om acteurs te vinden, die deze twee karakters volgens zijn hooge eischen zouden kunnen uitbeelden. Bij het zoeken naar Antonius kwam hij tenslotte in Engeland terecht, waar hij in den acteur Henry Wil- coxon de reïncarnatie van den Romeinschen held ontdekte. En terwijl zelfs de ,rootste sterren in Hollywood er erg op gebrand waren deze prachtige, dankbare rol toebe deeld te krijgen, haalde hij dus zonder blik ken of biozen een nieuwe kracht uit Enge land. Het had ook heel wat voeten in de aarde eer Caesar gevonden was, maar tenslotte werd die ontdekt in Warren William, nadat diers snor was afgeschoren. Het was een reuzenwerk alles uit de oud heid te doen herleven. Maar met onvermoeide ijver en inspanning en volle medewerking van zijn hoofdpersonen. Claudette Colbert als Cleopatra en de boven reeds genoemde acteurs als Caesar en Antonius is de Mille er in geslaagd een werk tot st3nd te brengen, dat de stoutste ver wachtingen overtreft. Overweldigend van ensceneering en massa regie. Vanaf morgenavond wordt deze film in de Harmonie vertoond. Zij zal zeker de belang stelling ondervinden, die zij verdient, UHH

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1934 | | pagina 3