Nieuwe uitvinding van den heer Stoete.
Arrondissements Rechtbank
te Alkmaar.
Zitting van Dinsdag 4 December.
LOUIS DAVIDS EN DE ARBEIDS-
BEMIDDELIN GS WET.
Binnenland.
Een mechanische zeilpropeller", die volgens
den uitvinder groote voordeelen heeft boven
de bestaande.
Proefboot reeds geconstrueerd.
Een wonderlijke glijboot.
Verticaal omhoog stijgend®
„luchtforten".
EEN KERKDIEF AANGEHOUDEN.
„Toevallig" in Oss geval.
VROUW DOOR AUTO AANGEREDEN.
Was ontvlucht uit psychopaten-
asyl.
ONGELUK BIJ DEN BOUW DER
NIEUWE WAALBRUG.
„HET SCHOUWSPEL" FAILLIET.
DE K XVIII ZET DE REIS VOORT.
lokaal van Maatsch. Hulpbetoon kwam
protesteeren, had zich niet op de eerste
vordering van den adjunct-commies
B. Fels uit bedoeld lokaal verwijderd en
stond heden terecht ter zake huisvrede
breuk. Hij werd veroordeeld tot 5 boe
te of 5 dagen hechtenis en 1 maand gev.
voorw. met 2 proefjaren.
HET LOKKENDE LAPJE....
De 25-jarige boerenknecht Joh. Corn.
L., te Wognum, had op 29 Juli den 60-
jarigen landbouwer Jan Berkhout al
daar een bankbiljet van 25 ontstolen.
Bedoeld lapje was gestoken in een étui
en Johannes nam zijn kans waar, toen
de heer B. afwezig was. Hij heeft inmid
dels het geld terugbetaald en beweerde
thans berouw van zijn daad te hebben.
Eisch 25 boete of 15 dagen hecht.
Uitspraak conform den eisch.
BELEEDIGING.
De niet-aanwezige inej. P. M. W. te Enk-
huizen had zich omtrent haar stadgenoote
mevr. BeersAppelman op grof beleedigen-
de wijze uitgelaten en daarbij woorden ge
bezigd, waarvoor een jong meisje zich diep
moest schamen. Zij werd veroordeeld tot
10 boete subs. 5 dagen hechtenis.
EEN BEMOEIAL.
De officier legde den 20-jarigen los-werk-
man Hendr. B. te Hoorn ten laste, dat hij
den getuige Piet Klaasenbosch had mishan
deld, toen deze aan zekeren Jan Teeric het
geld vroeg, dat hij in zijn dienst als orgel
draaier had verdiend. Verdachte bemoeide
zich daarmede en had Piet een stomp toege
diend.
Eischt 8 boete of 4 dagen. Vonnis 1
boete of 1 dag, omdat de sop de kool feite
lijk niet waard was.
ZIJ „HING" HET RAAM UIT.
Jacob Barend D., niet ter zitting versche
nen. beleedigde op 22 Juli mej. Brandvisch
of Walvisch geboren v. d. Bijl te Uitgeest,
op 't moment dat deze dame uit het raam
van haar woning „hing". Verdere omschrij
ving niet gewenscht. Eisch en vonnis 10
boete of '5 dagen.
ONGEOORLOOFD REDMIDDEL.
De '54-jarige Betje G., huisvrouw Pieter
Sch. te Bovenkarspel, had zich schuldig ge
maakt aan valschheid in geschrifte en een
van een plakzegel voorzien bewijs van ont
vangst valschelijk geteekend, waaruit zou
blijken, dat zij aan den winkelier P. de Wit
een bedrag van 10 had betaald voor ge
leverde manufacturen aan zekeren Mol. De
echtgenoot van deze juffrouw was penning
meester van den Volksbond aldaar en moest
de verschuldigde bedeelingsgoederen van
den bond aan de betrokken leveranciers uit
betalen. Toen echter de zoon van den heer
de Wit om geld kwam, beweerde mej. Sch.
het bedrag bereids voldaan te hebben en
toonde het valsche bewijs van betaling.
De echtgenoot van deze verdachte, die
thans terecht stond, trad als getuige op
tegen zijn echtgenoote. Deze man stond ge
heel buiten haar knoeierijen.
De officier meende in deze moeilijke zaak
een uitkomst te zoeken in het opleggen van
een lichte geldboete van 10 of 10 dagen
en een voorw. straf van 2 maanden met 3
proefjaren.
Mr. Small, toegevoegd verdediger, kon
zich niet geheel met dezen eisch vereenigen
en stelde voor alleen een geldboete op te
leggen.
De ofifcier zocht echter een straf, die de
vrouw alléén trof, omdat zij alléén had ge-
foudeerd.
Uitspraak: 2 maanden gev. voorwaarde
lijk met 2 proefjaren.
KOSTBAAR VERZUIM.
De tractor-chauffeur Dirk C. uit Aals
meer, te Wognum door rijksveldwachter de
Vries aangehouden op den Hoornschen
weg, bleek toen in het bezit van een nummer-
bewijs, dat op eens anders naam stond en
werd heden deswege veroordeeld tot 15
boete of 10 dagen hechtenis.
AFSTAPPEN GEBODEN.
De niet-verschenen Jan Willem B., die in
den nacht van 7 op 8 Augustus te Enkhui
zen zonder licht reed, had geen gevolg ge
geven aan het bevel van den agent Stam om
van zijn rijwiel af te stappen. Dezen recal
citrant, die toch nog gesnapt werd, onthaal
de de politierechter op 25 boete of 15
dagen.
DIE NUMMERBE WIJZEN!!
Reinder V., afwezig, had te N. Niedorp
een auto gechauffeerd, waarvan het num-
merbewijs niet klopte. Brigadier van Ens
hield hem aan en maakte proces-verbaal op
Eisch en vonnis 25 boete of 15 dagen.
VERBROKEN HARTENHARMONIE.
De 36-jarige handelsreiziger Wilhelmus
Cornelis Josephus van H., thans te Haarlem,
verscheen op de zondaarsbank wegens mis
handeling van zijn voormalige 34-jarige
echtgenoote, getooid met den internationaal
bekenden naam G. B. v. d. Lubbe, die hij
op 4 October in de woning harer ouders te
Castricum tegen haar wil had bezocht en bij
de keel had gegrepen.
In deze trieste geschiedenis, die weer aan
toont, dat niet steeds de liefde duurzaam is,
werd ook gehoord de stiefvader van het
vrouwtje, die den verdachte buiten de deur
had gezet. De verdachte noemde het een
sterk overdreven voorstelling van zaken,
doch waar de vrouw beweerde pijn onder
vonden te hebben, achtte de officier de te-
laste gelegde mishandeling bewezen en vor
derde 10 boete of 10 dagen. Vonnis con
form eisch.
Sluiting.
'N HELDERSCHE SPÉCIALITÉ.
De 25-jarige Dina HendWka Gezina B
huisvrouw Corn. S. te Den Hélder, had zich
heden buiten tegenwoordigheid van publiek
te verantwoordten ter zake het misdrijf, be
kend bij artikel 250 bis Wetb. van Strafrecht.
In deze zedenzaak werden zes getuigen van
beiderlei kunne gehoord Volgens verdachte
?ou haar verdediger mr. Veldman te Den
Helder haar hebben kenbaar gemaakt, dat
hij haar niet kon helpen, doch de president
was xan mcspyig, d$t <is vgrc^te
schen bijstand had geweigerd, wat heden
door haar werd ontkend.
Gevorderd werd' 8 maanden gevangenis
straf.
ZICH LEELIJK IN DE NESTEN
GEHOLPEN.
De zenuwachtige tandarts A. F. Th. G. te
Castricum, die in de Wieringer autobus had
gerookt, deswege was geverbaliseerd dooi
een aanwezigen spcorambtenaar-onbezol-
digd rijksveldwachter en bovendien nog een
valschen naam had opgegeven, was door den
kantonrechter te Den Helder tot 10 en 15
gulden boete of 10 en 15 dagen hechtenis
veroordeeld. Van deze vonnissen was de ver
dachte in appél gekomen, doch hij schitterde
heden bij de behandeling door zijn afwezig
heid. Bevestging van beide vonnissen werd
gerequireerd Nu krijgen we zeker als „ver
zetje" weer een verzetje!
ZELFS DE PERS MOEST
ASSISTEEREN.
In den avond van 21 Mei, den 2den Pink
sterdag 1.1., omstreeks 11 uur, nam de
chauffeur van een autobus, Machiel de Gr.
te Heiloo, de bocht van Emmastraat naar
Nieuwlandersingel (richting Heilooërbrug)
te veel links en daardoor raakte de fiets van
den politieagent Dalenberg, die aldaar
na afloop van een zanguitvoering in den
muziektuin met den directeur stond te
praten. Gedurende het daarop gevolgde
nogal heftige gesprek tusschen den chauf
feur en agent, die zijn kwaliteit kenbaar
maakte, reed de chauffeur door naar zijn
standplaats, gevolgd door Dalenberg op zijn
rijwiel, die tegen den man proces-verbaal
opmaakte ter zake overtreding artikel 6 der
Motor- en Rijwielreglement.
Deze chauffeur werd op 6 Juli door den
kantonrechter veroordeeld tot 7.50 boete
of 5 dagen hechtenis met 2 schadevergoe
ding, van welk vonnis de veroordeelde in het
heden behandelde hooger beroep kwam.
Als getuige werd nog gehoord de journa
list Obdam, die toevallig het avondlijke rel
letje zoo ongeveer had meegemaakt en had
gezien, dat de chauffeur over de linkerweg
helft de bocht sneed en voorts nog 2 getui
gen a décharge, de heeren de Goede en
Schouten, gehoord op verzoek van den ver
dediger mr. A. Prins.
De officier gaf den kantonrechter gelijk
en requireerde bevestiging. Mr. Prins pleitte
vrijspraak, omdat het bewijs dubieus was,
subsidiair reconstructie van het incident.
De rechtbank voelde echter niets voor recon
structie in een dergelijke futiliteit. Volgende
week uitspraak.
'N SCHADEPOST VOOR DE JUSTITIE.
Komt altijd logeeren!
De straatventer Anth. Fred. Franciscus T.
beoefent zijn affaire met een hardnekkigheid,
een betere zaak waardig, t' Interesseert hem
absoluut niet of hij voorzien moet zijn van
een vergunning en hij vent maar raak, zonder
zich ook maar in 't minst te bekommeren om
de talrijke processen-verbaal, die hem ten deel
vallen.
Zoo was hij op 14, 15 en 16 Juni viermaal
achtereen bekeurd, moest viermaal terecht
staan en luisterde de zitting persoonlijk op,
aangevoerd uit het huis van bewaring, al
waar hij was gelogeerd voor weer andere
veroordeelingen.
Onze kantonrechter veroordeelde dezen
stijfkop consequent tot 4 X 2 boete of 4 X
2 dagen, van welke vonnissen Toon weer
even consequent in appèl kwam bij de recht
bank.
Deze vier hooger beroepzaken stonden
heden op de agenda, doch wie er kwam, niet
de appèllant, die misschien momenteel weer
een ander huis van bewaring als pensiongast
tot sieraad strekt.
Er werd besloten maar niet op hem te
wachten en de officier requireerde bevestiging
van alle vonnissen.
ONBRUIKBAAR ALS AUTO
BESTUURDER.
De 25-jarige chauffeur Willem Gr., gebo
ren en wonende te Texel, stond in de
middagzitting terecht ter zake het door zijn
schuld toebrengen van ernstig lichamelijk
letsel.
Hij had namelijk op 9 October op den
hoek Midden Javastraat te den Helder een
aanrijding willen vermijden met een auto
die hij aan den rechterhand had doch die
hem voorrang had gegeven en was onvoor
zichtig en onhandig het trottoir van de
Javastraat opgereden, met gevolg dat de
15-jarige dienstbode Anna Dina Zaal, die
zich aldaar met een rijwiel aan de hand,
nabij de r.k. fröbelschool bevond, van ach
ter werd aangereden en met ernstige kwet
suren aan haar been naar het ziekenhuis
moest worden vervoerd, waar zij 18 weken
vertoefde. Toen 't meisje werd aan- en over
reden, sneuvelde ook door het onhandig
geweld van de auto een gemeentelijke lan
taarnpaal.
In deze zaak werden, behalve dr. van
Heerden als deskundige, een vijftal getuigen
gedagvaard.
Wat verdachte betrof, deze werd juridisch
bijgestaan door mr. P. Langeveld als raads
man en verdediger.
De tegenligger van destijds was de wa
gen, bestuurd door den heer P. Vermeulen.
Deze had alle door de wet vereischte forma
liteiten in acht genomen en zelfs den ver
dachte voorrang geschonken, doch de
chauffeur was totaal de kluts kwijt geraakt,
haalde links uit en reed het trottoir op,
waarbij een lantaarnpaal werd geraakt en
het jonge meisje overreden.
De 36-jarige heer C. J. Bosch, makelaar
te den Helder, had de aanrijding waargeno
men en de abnormale manoeuvres gecon
stateerd. Hij had meegeholpen het overre
den meisje in de fröbelschool te onder
brengen, voorts had hij opgemerkt dat ver
dachte totaal weg was van zenuwachtig
heid. Het hem gebrachte water kon hij niet
eens opdrinken.
De heer Cornelis Smit, metselaar, was
de voormalige patroon van verdachte. Hij
had den jongen wel eens met de vrachtauto
laten rijden. De remmen waren kort te vo-
roen nog bijgesteld.
Volgens verdachte verkeerden de remmen
in ondeugdelijken toestand.
De moeder van verdachte werd als getui
ge gehoord en verklaarde dat haar zoon al
tijd goed oppaste maar nogal onverschil
lig m Zé gelooide echter dat hji xm
chauffeur niet' ongeschikt kon worden ge
acht, wel was hij erg zenuwachtig.
De president meende echter, dat onverschil-
lige en zenuwachtige personen voor chauf
feur minder geschikt waren.
De officier achtte het niet noodig, de ge-
heele uitgebreide en het ongeval in de fines
ses beschrijvende dagvaarding nog eens te
repeteeren. Hij bepaalde zich te releveeren,
dat verdachte niet het minste motief had om
zich te gedragen zooals hij had gedaan. Het
was verschrikkelijk, dat men in gevaar wordt
gebracht door dergelijke onbenullige zenuw
lijders achter het stuur. Het verkeer moest
daartegen worden beveiligd en derhalve vor
derde de officier 1 maand hechtenis en ont
zegging van de rijbevoegdheid voor den tijd
van 1 jaar.
Mr. Langeveld achtte het een groot geluk,
dat het slachtoffer er nog betrekkelijk goed
was afgekomen.
Het juridische gedeelte der zaak wilde ver
dediger, als onaanvechtbaar, ter zijde stellen.
Liever besprak pleiter de kwestie, dat aan
personen als verdachte feitelijk geen rijbewijs
moesten worden uitgereikt, doch de brood
winning kan daarmede dikwerf geen rekening
houden.
Pleiter verzocht in zijn peroratie daarom
toepassing der uiterste clementie om te
voorkomen, dat deze jongen tot verdriet
zijner brave en zwaar beproefde ouders in
de gevangenis terecht zou moeten komen.
Uitspraak a.s. Dinsdag.
De afdeeling voor de geschillen van be
stuur v. d. Raad van State heeft behandeld
een beroep van den heer Simon David (Louis
Davids) tegen een beshiit van den minister
van sociale zaken, waarbij is afgewezen
zijn verzoek om arbeidsbemiddteling te mo
gen uitoefenen met winstoogmerk, op grond
dat hij dit beroep niét heeft uitgeoefend' op 1
Maart 1929 (Arbeidsbcmiddelingswet).
Voor den appellant trad op mr. G. A. Boon
te 's-Graverahage, die betoogde, dat de heer
David al meer dan 30 jaren het beroep van
arbeidsbemiddelaar uitoefent. Nu heeft de
minister zijn licht opgestoken bij den Nedler-
lanjdlschen Toonkunstenaarsband en de Ne-
derlandsche Artistenarganisatie, maar hij
had even goed naar allerlei andere organi
saties kunnen gaan, die er niets van weten.
Ook heeft de minister zijn beslissing gegrond
op een verklaring van den heer Max van
Gelder, volgens welke de heer David wel
componist en liedjeszanger is, maar geen oe-
middelaar. Laat men een ambtenaar advisee-
ren, dan is hij niet deskundigkomt men b>j
een deskundige terecht, dan is hij in den re
gel niet onpartijdig. Men is hier te rade ge
gaan bij een grooten concurrent.
De appellant heeft onderscheidene verkla
ringen van artisten aan de ambtenaren af
gegeven, doch hiervan zijn enkele stukken
niet in het dossier. Die zijn dus zoekgeraakt.
Daarna legde pleiter een aantal andere ver
klaringen over, o.a. van een bioscooptrust,
waaruit blijkt, dat de heer David gébjk zou
hebben. Pleiter legde ook oude programma s
over, waaruit blijkt, dat dte heer David in
1926 een bureau 'had. Hij is de oudste in het
vak, en het systeem van de wet is toch ni
behoorlijke lieden het leven onmogelijk te
Voor dten minister trad op de heer Knetsch,
controleur van de afdeeling werkloosheids
verzekering en arbeidsbemiddeling, die er op
wees, dat de wet als eiséh stelt, dat men
bedoelden datum „voortdurend1 bemoeiing
met het vak gehad heeft. De heer David nu,
heeft zelf verklaard, dat hij de laatste jaren
geen tijd meer had voor arbeidsbemiddeling
en zijn zaak overdeed1 aan zijn broer riartog
David. En nu komt Simon David zelf ook
nog om een vergunning vragen. Pleiter
meent, dat dit niet opgaat.
Mr. Boon zeidte, niet te begrijpen, hoe de
heer Knetsch aan de verklaring komt, dat Si
mon David geen tijd meer had voor arbeids
bemiddeling. Hij heeft dat nooit verklaard.
De heer Knetsüh meende, dat wanneer ver
klaringen verkeerd zijn overgebracht, en er
stukken zijn zoekgeraakt in deze zaak, hij er
prijs op zou stellen als dte behandeling zou
worden geschorst om een nadter onderzoek
in te stellen in de eerste plaats naar de ver
dwenen stukken. Voorts betoogde hij1, dat aan
het advies van den heer Max van Gelder niet
zulk een groote waarde is toegekend als de
heer Boon meenit.
Wel is bij; de beslissing van groote betee-
kenis geweest, dlat die heer Hartog dte artisten
plaatst voor den heer Simon1 David. Pleiter
had den indruk, dat de aanvraag om arbeids
bemiddeling hier is ingediend om een soort
verzekering te krijgen, teneinde bij mogelijke
iinvalidit'et er een broodwinning uit te slaan.
Hiermede kan geen rekening worden gehou
den.
De Kroon zal later beslissen.
(Van onzen specialen verslaggever).
In het dorpsgedeelte van het in
bijna-wintersche rust verzonken
Zandvoort klinkt op gezette tijden
en steeds op dezelfde plaats
het gebrul en gedaver van een motor.
Gaat men op onderzoek uit, dan
ontdekt men al ras, dat deze leven
maker door vier wandten aan onbe
scheiden blikken onttrokken is.
Slechts gering in aantal zijn dege
nen, die weten, dat in de oogenblik-
ken, dat zich dat enerveerende
lawaai doet hooren, de heer C. J.
Stoete experimenteert met zijn jong
ste uitvinding, den z g- mechanischen
zeilpropeller!
Een propeller is in wezen een zeer eenvou
dig ding! leidt de heer Stoete, met wien wij
naar aanleiding van deze vinding opnieuw
een onderhoud mochten hebben, het interes
sante onderwerp in.
't Is eigenlijk, zoo theoretiseert hij verder,
een vervormde plank met in het midden als
aspunt een gat. Het vervormde gedeelte,
de schroefbladen, verplaatsen bij rotatie de
lucht naar één richting. Terwijl bij een zich
voortspoedend vliegtuig de weerstand op den
vleugel per vierkanten centimeter een even
redigheid te zien geeft, is dit per vierkanten
centimeter op een propellerblad van de be
staande typen propellers niet het geval. Wil
men derhalve de trekkracht van een propeller,
met behoud van hetzelfde motorvermogen,
opvoeren, dan kan zulks alleen bereikt wor
den als bij de constructie aan een bepaalde
indeeiing van de maten de hand wordt ge
houden.
Ik ben er nu, zooals ik U eenigen tijd terug
reeds meedeelde, in geslaagd' een propeller te
vervaardigen, die bij een brandstofverbruik,
dat aanzienlijk minder is dan bij de bestaande
typen propellers vereischt wordt, een aan
merkelijk grootere trekkracht ontwikkelt. De
motor van mijn zeilpropeller heeft minder
arbeid te verrichten omdat o.m. de diameter
van dezen propeller kleiner is en hij de lucht
uitsluitend in loodrechte richting naar achte
ren verplaatst.
Tusschen Juni en September heb ik niet
minder dan driehonderd propellers alle
onderling afwijkend - geconstrueerd voor ik
het „eureka!" kon laten hooren.
Ons is ter oore gekomen, dat U een spe
ciaal vaartuig hebt geconstrueerd, dat met
den propeller van Uw vinding is uitgerust.
Als dat zoo is, mogen wij dit vaartuig dan
zien?
Komt U maar mee! antwoordt de heer
Stoete.
Wij volgen hem niet zonder nieuwsgie
righeid! langs een gedeelte van de Zee
straat, dalen met hem de trap naar het dorp
af en laten ons tenslotte een door kleine wo
ningen omsloten ruime werkplaats binnen
leiden, die, als er geen bezoekers zijn, stevig
is afgesloten.
Dadelijk wordt onize blik getroffen door
een ingenieus geconstrueerd vaartuig, dat
bijna de geheele ruimte in beslag neemt. Het
geheel vormt een glijboot van eeq type, zoo-
als men dat wel meer gezien heeft. Twee
groote houten torpedodrijvers in stroom lij n-
vorm, de punt met alluminimumplaten bedekt
en onderling verbonden door een stevige
ijzerconstructie, die een luchtgekoelden motor
van 15 P.K. draagt. Van dezen motor, die dus
op een soort standaard rust, valt onmiddel
lijk door zijn bijzondere constructie!
de daaraan bevestigde propeller op. De me
chanische zeilpropeller! Los daarvoor is een
kegel aangebracht, die er voor zorgt, dat de
luchtweerstand op het langgerekte gedeelte
tusschen de schroefbladen wordt wegge
nomen.
De geheele boot is zeven meter vang en
weegt, den motor inbegrepen, 375 K.G. De
diepging bedraagt 15 centimeter.
De fantasie richt zich op de torpedodrij
vers; zij maakt deze grooter, voorziet de
wanden van patrijspoorten en richt het in
wendige met gangen en cabines in
Fantasie, die ik tot werkelijkheid hoop te
maken, zegt de heer Stoete.
Tegen een der wanden van de werkplaats
staat een zonderling voertuig op drie wielen,
eveneens uitgerust met een motor met pro
peller.
Dat is m'n meetwagen, verklaart de heer
Stoete. Hij heeft, zooals U ziet, een 'kleinen
propeller van mijn constructie. Hij is 90 centi
meter lang en weegt 7/10 kilogram. De
motor, die hem aandrijft, is slechts 2 lA P.K.
sterk. Het geheele apparaat weegt 150 K.G.
Ik zal U nu de trekkracht van dat propelfertje
even doen voelen
Tien seconden later brult het motortje
zijn lied; terwijl de propeller met razendte
snelheid rondtolt, hebben wij een dwarsspant
van den wagen vastgegrepen om hem op zijn
plaats te houden. Wij slagen er in, zij het niet
zonder behoorlijke krachtsinspanning.
Nu de boot, zegt de heer Stoete. Wees zoo
goed en ga tusschen de dragers bij het einde
staan.
Even later weerklinkt het brullend lawaai
van den 15 P.K. motor. De propeller maakt
zijn toerental, dat in snelheid toeneemt als
de heer Stoete, die in den open stuurstoel
heeft plaats genomen, de gashandle grooter
Meer dan op halve kracht mag de motor
voorloopig niet draaien. Desondanks schudt
en trilt de boot en waait ons een stormwind
om de oorenDan treden we naderbij en
onstateeren, dat buiten de schroefbaan niet
de minste luchtwerveling optreedt.
Proefnemingen hebben aangetoond1, zegt
onze gastheer, nadat de stilte is terugge-
keera en onze ooren weer op zwakkere ge-
luidstnlkngen zijn ingesteld, dat uit een oog
punt van economie en van snelheid mijn pro
peller het van alle bestaande typen wint.
Bij gunstig weer ijsgang kan ik uiter-
m€.t gebruiken! zal ik begin Januari
1935 mijn boot, die zich gemakkelijk demon
teren laat, naar het Noorder Spaarne te
Haarlem doen brengen en hem daar weer in
elkaar zetten. Ik hoop dan in aanwezigheid
van autoriteiten en pers, die mij in een volg
boot zouden kunnen vergezellen, naar Am
sterdam te varen. Ik zal dan bij mijn proef
nemingen den mechanischen zeilpropeller
door één van het bestaande type van hetzelfde
gewicht vervangen. Men kan zich dan over
het groote verschil in prestatie van beide
propellers, bij toepassing van dezelfde motor-
sterkte, zelf een oordeel vormen. w
Het groote nuttige effect dat aldus dj
heer Stoete zonder groote kosten en moei-
lijkheden met den mechanischen zeilpropeller
kan worden bereikt, heeft mijn plannen met
de ,Bliksem'boot" op den achtergrond ge.
drongen. Mijn nieuwe vinding de octrooi,
aanvrage is in behandeling beantwoordt
zelfs nog beter aan het gestelde doel: ver-
hooging van de vaarsnelheid bij het zelfde
brandstofverbruik. Bovendien kan zij direct
toegepast worden voor de voortstuwing van
luchtschepen en in de toekomst voor
land- en watervliegtuigen.
De heer Stoete, die, wat den financieelen
kant van de zaak betreft, de volle medewer.
king heeft van den heer C. A. B. A. M.
Schade te Haarlem, deelde ons tenslotte
mede, dat ook de kwestie der verdediging
tegen aanvallen uit de lucht zijn volle aan
dacht heeft. Het ligt in zijn bedoeling om, na
de proefnemingen met zijn boot, een verkleind
model te construeeren van een z.g. „lucht-
fort", d.w.z. een toestel, dat door toepassing
van de nieuwe vinding naar hij als vast.
staand aanneemt loodrecht omhoog zgj
kunnen stijgen. In vergroote uitvoering vol.
gens den heer Stoete zouden dergelijke toe,
stellen, die zich niet in horizontale richting
kunnen voortbewegen, bij een dreigenden
luchtaanval van vijandelijke vliegtuigen' of
luchtschepen boven een groote stad, op ver,
schillende punten met groote snelheid om
hoog kunnen stijgen, waardoor de inzitten,
den instaat zouden zijn, den vijand op gelijke
hoogte te bestoken!
Ons past in dit opzicht slechts een afwach
tende houding
Gistermiddag heeft de pastoor van Litfc
bij de rijksveldwachter aldaar aangiite gg.
daan dat er in de r. k. kerk ter plaatse wag
ingebroken. De offerblokken waren gefor
ceerd en geledigd. Onmiddellijk stelde <f#
politie een onderzoek in. Daarbij kwam
vast te staan dat één persoon in de kerj
aan het werk geweest moet zijn. Het onder
zoek was nog in vollen gang toen een tweq.
de aangifte werd gedaan van een kerkdief,
stal te Lithoyen. Ook daar waren de offer,
blokken geledigd. De politie scheen enkel#
aanwijzingen te verkrijgen. Een inwoner
van Lithoyen die bij de kerk woont had d<
middags een hem onbekend persoon
kerk zien binnengaan, die gekleed was
een witte overall. Na eenigen tijd was
per rijwiel vertrokken.
De rijksveldwachter stelde zich onmkj.
delijk in verbinding met de marechaussee te
Oss. De wegen van Lithoyen uit werden
bewaakt.
Men slaagde er spoedig in de hand te
leggen op een wielrijder, die aan de gege
ven beschrijving beantwoordde. Het bleek
te zijn de 22-jarige schildersknecht D. uit
's-Hertogenbosch. De man werd naar dè
marechaussee-kazerne te Oss gebracht Bij
onderzoek bleek spoedig, dat hij in het be
zit was van een groot bedrag aan kleingeld
en een verdacht aantal sleutels.
Hij werd aan een streng verhoor onder-
worpen en bekende tenslotte zich aaa de
beide diefstallen te hebben schuldig
maakt.
De man zal ter beschikking van den offi
cier van justitie te 's-Hertogenbosch gesteld
worden.
De marechaussee te de meening toege
daan, dat men thans de man in handen
heeft die verscheidene kerkdiefstallen, den
laatsten tijd in oostelijk Noordbrabant zou
hebben gepleegd. Waarschijnlijk is D.
schuldig aan de kerkdiefstallen te Den
Dungen, St. Michielsgestel en van den kerk
diefstal te Gemonde. Het onderzoek is nog
in vollen gang.
Gisteravond omstreeks 8 uur heeft te La
ren een ernstige aanrijding plaats gehad op
den Hilversumschenweg tegenover het ge
bouw der Utrechtsche Waterleiding.
Een luxe auto, bestuurd door den heer
H. N. uit Hilversum, reed in de richting
Laren en moest plotseling zijn licht dempen
voor een tegenligger. Tot zijn groote schrik
zag hij vlak voor zijn wagen eenige perso
nen, waarop hij onmiddellijk krachtig rem
de. Hij wist een aanrijding niet meer te
voorkomen en een 47-jarige vrouw, A, M.
uit Haarlem, werd gegrepen en opzij ge
slingerd. Zij bleef bewusteloos aan oen
kant van den weg liggen. Haar.man wist
nog juist op zij te springen.
Dr. Holtman uit Laren liet de vrouw per
ziekenauto naar het St. Jansziekenhuis ver
voeren. Het onderzoek naar den toestand
van de vrouw werd zeer bemoeilijkt, aan;
gezien de vrouw zwaar beschonken was. Zij
bleek twee dagen geleden uit het ipsychopa-
thenasyl te Avereest te zijn verdwenen»
waar zij reeds drie jaar verbleef.
Gistermiddag is de arbeider E. riit
Groesbeek van een der in aanbouw
zijnde pijlers der nieuwe Waalbrug te
Nijmegen in een bouwput gevallen. Zijn
linkerbeen werd daarbij verbrijzeld, ter
wijl hij tevens een zware hersenschud
ding opliep. Hij is overgebracht naaf
het St. Canisiusziekenhuis. Zijn toe
stand is levensgevaarlijk.
Gisteren werd door de rechtbank te
Utrecht het faillissement van het inter
nationaal theaterbureau N V. Holland
(Kunstkring Het Schouwspel) uitge
sproken.
Blijkens een door den Marinestaf ont-
bericht i6 de onderzeeboot
K Xvill gisterenochtend half tien van
ad<t!r,a vertrokken naar Teneriffe.
j Kemeld, had de onderzeeër fa
Madeira eenig oponthoud in verband
met de lichte ongesteldheid van een der
leden van do ]>aQu>nnfapv