Nieuwe uitvinding van den heer Stoete. Arrondissements Rechtbank te Alkmaar. Zitting van Dinsdag 4 December. LOUIS DAVIDS EN DE ARBEIDS- BEMIDDELIN GS WET. Binnenland. Een mechanische zeilpropeller", die volgens den uitvinder groote voordeelen heeft boven de bestaande. Proefboot reeds geconstrueerd. Een wonderlijke glijboot. Verticaal omhoog stijgend® „luchtforten". EEN KERKDIEF AANGEHOUDEN. „Toevallig" in Oss geval. VROUW DOOR AUTO AANGEREDEN. Was ontvlucht uit psychopaten- asyl. ONGELUK BIJ DEN BOUW DER NIEUWE WAALBRUG. „HET SCHOUWSPEL" FAILLIET. DE K XVIII ZET DE REIS VOORT. lokaal van Maatsch. Hulpbetoon kwam protesteeren, had zich niet op de eerste vordering van den adjunct-commies B. Fels uit bedoeld lokaal verwijderd en stond heden terecht ter zake huisvrede breuk. Hij werd veroordeeld tot 5 boe te of 5 dagen hechtenis en 1 maand gev. voorw. met 2 proefjaren. HET LOKKENDE LAPJE.... De 25-jarige boerenknecht Joh. Corn. L., te Wognum, had op 29 Juli den 60- jarigen landbouwer Jan Berkhout al daar een bankbiljet van 25 ontstolen. Bedoeld lapje was gestoken in een étui en Johannes nam zijn kans waar, toen de heer B. afwezig was. Hij heeft inmid dels het geld terugbetaald en beweerde thans berouw van zijn daad te hebben. Eisch 25 boete of 15 dagen hecht. Uitspraak conform den eisch. BELEEDIGING. De niet-aanwezige inej. P. M. W. te Enk- huizen had zich omtrent haar stadgenoote mevr. BeersAppelman op grof beleedigen- de wijze uitgelaten en daarbij woorden ge bezigd, waarvoor een jong meisje zich diep moest schamen. Zij werd veroordeeld tot 10 boete subs. 5 dagen hechtenis. EEN BEMOEIAL. De officier legde den 20-jarigen los-werk- man Hendr. B. te Hoorn ten laste, dat hij den getuige Piet Klaasenbosch had mishan deld, toen deze aan zekeren Jan Teeric het geld vroeg, dat hij in zijn dienst als orgel draaier had verdiend. Verdachte bemoeide zich daarmede en had Piet een stomp toege diend. Eischt 8 boete of 4 dagen. Vonnis 1 boete of 1 dag, omdat de sop de kool feite lijk niet waard was. ZIJ „HING" HET RAAM UIT. Jacob Barend D., niet ter zitting versche nen. beleedigde op 22 Juli mej. Brandvisch of Walvisch geboren v. d. Bijl te Uitgeest, op 't moment dat deze dame uit het raam van haar woning „hing". Verdere omschrij ving niet gewenscht. Eisch en vonnis 10 boete of '5 dagen. ONGEOORLOOFD REDMIDDEL. De '54-jarige Betje G., huisvrouw Pieter Sch. te Bovenkarspel, had zich schuldig ge maakt aan valschheid in geschrifte en een van een plakzegel voorzien bewijs van ont vangst valschelijk geteekend, waaruit zou blijken, dat zij aan den winkelier P. de Wit een bedrag van 10 had betaald voor ge leverde manufacturen aan zekeren Mol. De echtgenoot van deze juffrouw was penning meester van den Volksbond aldaar en moest de verschuldigde bedeelingsgoederen van den bond aan de betrokken leveranciers uit betalen. Toen echter de zoon van den heer de Wit om geld kwam, beweerde mej. Sch. het bedrag bereids voldaan te hebben en toonde het valsche bewijs van betaling. De echtgenoot van deze verdachte, die thans terecht stond, trad als getuige op tegen zijn echtgenoote. Deze man stond ge heel buiten haar knoeierijen. De officier meende in deze moeilijke zaak een uitkomst te zoeken in het opleggen van een lichte geldboete van 10 of 10 dagen en een voorw. straf van 2 maanden met 3 proefjaren. Mr. Small, toegevoegd verdediger, kon zich niet geheel met dezen eisch vereenigen en stelde voor alleen een geldboete op te leggen. De ofifcier zocht echter een straf, die de vrouw alléén trof, omdat zij alléén had ge- foudeerd. Uitspraak: 2 maanden gev. voorwaarde lijk met 2 proefjaren. KOSTBAAR VERZUIM. De tractor-chauffeur Dirk C. uit Aals meer, te Wognum door rijksveldwachter de Vries aangehouden op den Hoornschen weg, bleek toen in het bezit van een nummer- bewijs, dat op eens anders naam stond en werd heden deswege veroordeeld tot 15 boete of 10 dagen hechtenis. AFSTAPPEN GEBODEN. De niet-verschenen Jan Willem B., die in den nacht van 7 op 8 Augustus te Enkhui zen zonder licht reed, had geen gevolg ge geven aan het bevel van den agent Stam om van zijn rijwiel af te stappen. Dezen recal citrant, die toch nog gesnapt werd, onthaal de de politierechter op 25 boete of 15 dagen. DIE NUMMERBE WIJZEN!! Reinder V., afwezig, had te N. Niedorp een auto gechauffeerd, waarvan het num- merbewijs niet klopte. Brigadier van Ens hield hem aan en maakte proces-verbaal op Eisch en vonnis 25 boete of 15 dagen. VERBROKEN HARTENHARMONIE. De 36-jarige handelsreiziger Wilhelmus Cornelis Josephus van H., thans te Haarlem, verscheen op de zondaarsbank wegens mis handeling van zijn voormalige 34-jarige echtgenoote, getooid met den internationaal bekenden naam G. B. v. d. Lubbe, die hij op 4 October in de woning harer ouders te Castricum tegen haar wil had bezocht en bij de keel had gegrepen. In deze trieste geschiedenis, die weer aan toont, dat niet steeds de liefde duurzaam is, werd ook gehoord de stiefvader van het vrouwtje, die den verdachte buiten de deur had gezet. De verdachte noemde het een sterk overdreven voorstelling van zaken, doch waar de vrouw beweerde pijn onder vonden te hebben, achtte de officier de te- laste gelegde mishandeling bewezen en vor derde 10 boete of 10 dagen. Vonnis con form eisch. Sluiting. 'N HELDERSCHE SPÉCIALITÉ. De 25-jarige Dina HendWka Gezina B huisvrouw Corn. S. te Den Hélder, had zich heden buiten tegenwoordigheid van publiek te verantwoordten ter zake het misdrijf, be kend bij artikel 250 bis Wetb. van Strafrecht. In deze zedenzaak werden zes getuigen van beiderlei kunne gehoord Volgens verdachte ?ou haar verdediger mr. Veldman te Den Helder haar hebben kenbaar gemaakt, dat hij haar niet kon helpen, doch de president was xan mcspyig, d$t <is vgrc^te schen bijstand had geweigerd, wat heden door haar werd ontkend. Gevorderd werd' 8 maanden gevangenis straf. ZICH LEELIJK IN DE NESTEN GEHOLPEN. De zenuwachtige tandarts A. F. Th. G. te Castricum, die in de Wieringer autobus had gerookt, deswege was geverbaliseerd dooi een aanwezigen spcorambtenaar-onbezol- digd rijksveldwachter en bovendien nog een valschen naam had opgegeven, was door den kantonrechter te Den Helder tot 10 en 15 gulden boete of 10 en 15 dagen hechtenis veroordeeld. Van deze vonnissen was de ver dachte in appél gekomen, doch hij schitterde heden bij de behandeling door zijn afwezig heid. Bevestging van beide vonnissen werd gerequireerd Nu krijgen we zeker als „ver zetje" weer een verzetje! ZELFS DE PERS MOEST ASSISTEEREN. In den avond van 21 Mei, den 2den Pink sterdag 1.1., omstreeks 11 uur, nam de chauffeur van een autobus, Machiel de Gr. te Heiloo, de bocht van Emmastraat naar Nieuwlandersingel (richting Heilooërbrug) te veel links en daardoor raakte de fiets van den politieagent Dalenberg, die aldaar na afloop van een zanguitvoering in den muziektuin met den directeur stond te praten. Gedurende het daarop gevolgde nogal heftige gesprek tusschen den chauf feur en agent, die zijn kwaliteit kenbaar maakte, reed de chauffeur door naar zijn standplaats, gevolgd door Dalenberg op zijn rijwiel, die tegen den man proces-verbaal opmaakte ter zake overtreding artikel 6 der Motor- en Rijwielreglement. Deze chauffeur werd op 6 Juli door den kantonrechter veroordeeld tot 7.50 boete of 5 dagen hechtenis met 2 schadevergoe ding, van welk vonnis de veroordeelde in het heden behandelde hooger beroep kwam. Als getuige werd nog gehoord de journa list Obdam, die toevallig het avondlijke rel letje zoo ongeveer had meegemaakt en had gezien, dat de chauffeur over de linkerweg helft de bocht sneed en voorts nog 2 getui gen a décharge, de heeren de Goede en Schouten, gehoord op verzoek van den ver dediger mr. A. Prins. De officier gaf den kantonrechter gelijk en requireerde bevestiging. Mr. Prins pleitte vrijspraak, omdat het bewijs dubieus was, subsidiair reconstructie van het incident. De rechtbank voelde echter niets voor recon structie in een dergelijke futiliteit. Volgende week uitspraak. 'N SCHADEPOST VOOR DE JUSTITIE. Komt altijd logeeren! De straatventer Anth. Fred. Franciscus T. beoefent zijn affaire met een hardnekkigheid, een betere zaak waardig, t' Interesseert hem absoluut niet of hij voorzien moet zijn van een vergunning en hij vent maar raak, zonder zich ook maar in 't minst te bekommeren om de talrijke processen-verbaal, die hem ten deel vallen. Zoo was hij op 14, 15 en 16 Juni viermaal achtereen bekeurd, moest viermaal terecht staan en luisterde de zitting persoonlijk op, aangevoerd uit het huis van bewaring, al waar hij was gelogeerd voor weer andere veroordeelingen. Onze kantonrechter veroordeelde dezen stijfkop consequent tot 4 X 2 boete of 4 X 2 dagen, van welke vonnissen Toon weer even consequent in appèl kwam bij de recht bank. Deze vier hooger beroepzaken stonden heden op de agenda, doch wie er kwam, niet de appèllant, die misschien momenteel weer een ander huis van bewaring als pensiongast tot sieraad strekt. Er werd besloten maar niet op hem te wachten en de officier requireerde bevestiging van alle vonnissen. ONBRUIKBAAR ALS AUTO BESTUURDER. De 25-jarige chauffeur Willem Gr., gebo ren en wonende te Texel, stond in de middagzitting terecht ter zake het door zijn schuld toebrengen van ernstig lichamelijk letsel. Hij had namelijk op 9 October op den hoek Midden Javastraat te den Helder een aanrijding willen vermijden met een auto die hij aan den rechterhand had doch die hem voorrang had gegeven en was onvoor zichtig en onhandig het trottoir van de Javastraat opgereden, met gevolg dat de 15-jarige dienstbode Anna Dina Zaal, die zich aldaar met een rijwiel aan de hand, nabij de r.k. fröbelschool bevond, van ach ter werd aangereden en met ernstige kwet suren aan haar been naar het ziekenhuis moest worden vervoerd, waar zij 18 weken vertoefde. Toen 't meisje werd aan- en over reden, sneuvelde ook door het onhandig geweld van de auto een gemeentelijke lan taarnpaal. In deze zaak werden, behalve dr. van Heerden als deskundige, een vijftal getuigen gedagvaard. Wat verdachte betrof, deze werd juridisch bijgestaan door mr. P. Langeveld als raads man en verdediger. De tegenligger van destijds was de wa gen, bestuurd door den heer P. Vermeulen. Deze had alle door de wet vereischte forma liteiten in acht genomen en zelfs den ver dachte voorrang geschonken, doch de chauffeur was totaal de kluts kwijt geraakt, haalde links uit en reed het trottoir op, waarbij een lantaarnpaal werd geraakt en het jonge meisje overreden. De 36-jarige heer C. J. Bosch, makelaar te den Helder, had de aanrijding waargeno men en de abnormale manoeuvres gecon stateerd. Hij had meegeholpen het overre den meisje in de fröbelschool te onder brengen, voorts had hij opgemerkt dat ver dachte totaal weg was van zenuwachtig heid. Het hem gebrachte water kon hij niet eens opdrinken. De heer Cornelis Smit, metselaar, was de voormalige patroon van verdachte. Hij had den jongen wel eens met de vrachtauto laten rijden. De remmen waren kort te vo- roen nog bijgesteld. Volgens verdachte verkeerden de remmen in ondeugdelijken toestand. De moeder van verdachte werd als getui ge gehoord en verklaarde dat haar zoon al tijd goed oppaste maar nogal onverschil lig m Zé gelooide echter dat hji xm chauffeur niet' ongeschikt kon worden ge acht, wel was hij erg zenuwachtig. De president meende echter, dat onverschil- lige en zenuwachtige personen voor chauf feur minder geschikt waren. De officier achtte het niet noodig, de ge- heele uitgebreide en het ongeval in de fines ses beschrijvende dagvaarding nog eens te repeteeren. Hij bepaalde zich te releveeren, dat verdachte niet het minste motief had om zich te gedragen zooals hij had gedaan. Het was verschrikkelijk, dat men in gevaar wordt gebracht door dergelijke onbenullige zenuw lijders achter het stuur. Het verkeer moest daartegen worden beveiligd en derhalve vor derde de officier 1 maand hechtenis en ont zegging van de rijbevoegdheid voor den tijd van 1 jaar. Mr. Langeveld achtte het een groot geluk, dat het slachtoffer er nog betrekkelijk goed was afgekomen. Het juridische gedeelte der zaak wilde ver dediger, als onaanvechtbaar, ter zijde stellen. Liever besprak pleiter de kwestie, dat aan personen als verdachte feitelijk geen rijbewijs moesten worden uitgereikt, doch de brood winning kan daarmede dikwerf geen rekening houden. Pleiter verzocht in zijn peroratie daarom toepassing der uiterste clementie om te voorkomen, dat deze jongen tot verdriet zijner brave en zwaar beproefde ouders in de gevangenis terecht zou moeten komen. Uitspraak a.s. Dinsdag. De afdeeling voor de geschillen van be stuur v. d. Raad van State heeft behandeld een beroep van den heer Simon David (Louis Davids) tegen een beshiit van den minister van sociale zaken, waarbij is afgewezen zijn verzoek om arbeidsbemiddteling te mo gen uitoefenen met winstoogmerk, op grond dat hij dit beroep niét heeft uitgeoefend' op 1 Maart 1929 (Arbeidsbcmiddelingswet). Voor den appellant trad op mr. G. A. Boon te 's-Graverahage, die betoogde, dat de heer David al meer dan 30 jaren het beroep van arbeidsbemiddelaar uitoefent. Nu heeft de minister zijn licht opgestoken bij den Nedler- lanjdlschen Toonkunstenaarsband en de Ne- derlandsche Artistenarganisatie, maar hij had even goed naar allerlei andere organi saties kunnen gaan, die er niets van weten. Ook heeft de minister zijn beslissing gegrond op een verklaring van den heer Max van Gelder, volgens welke de heer David wel componist en liedjeszanger is, maar geen oe- middelaar. Laat men een ambtenaar advisee- ren, dan is hij niet deskundigkomt men b>j een deskundige terecht, dan is hij in den re gel niet onpartijdig. Men is hier te rade ge gaan bij een grooten concurrent. De appellant heeft onderscheidene verkla ringen van artisten aan de ambtenaren af gegeven, doch hiervan zijn enkele stukken niet in het dossier. Die zijn dus zoekgeraakt. Daarna legde pleiter een aantal andere ver klaringen over, o.a. van een bioscooptrust, waaruit blijkt, dat de heer David gébjk zou hebben. Pleiter legde ook oude programma s over, waaruit blijkt, dat dte heer David in 1926 een bureau 'had. Hij is de oudste in het vak, en het systeem van de wet is toch ni behoorlijke lieden het leven onmogelijk te Voor dten minister trad op de heer Knetsch, controleur van de afdeeling werkloosheids verzekering en arbeidsbemiddeling, die er op wees, dat de wet als eiséh stelt, dat men bedoelden datum „voortdurend1 bemoeiing met het vak gehad heeft. De heer David nu, heeft zelf verklaard, dat hij de laatste jaren geen tijd meer had voor arbeidsbemiddeling en zijn zaak overdeed1 aan zijn broer riartog David. En nu komt Simon David zelf ook nog om een vergunning vragen. Pleiter meent, dat dit niet opgaat. Mr. Boon zeidte, niet te begrijpen, hoe de heer Knetsch aan de verklaring komt, dat Si mon David geen tijd meer had voor arbeids bemiddeling. Hij heeft dat nooit verklaard. De heer Knetsüh meende, dat wanneer ver klaringen verkeerd zijn overgebracht, en er stukken zijn zoekgeraakt in deze zaak, hij er prijs op zou stellen als dte behandeling zou worden geschorst om een nadter onderzoek in te stellen in de eerste plaats naar de ver dwenen stukken. Voorts betoogde hij1, dat aan het advies van den heer Max van Gelder niet zulk een groote waarde is toegekend als de heer Boon meenit. Wel is bij; de beslissing van groote betee- kenis geweest, dlat die heer Hartog dte artisten plaatst voor den heer Simon1 David. Pleiter had den indruk, dat de aanvraag om arbeids bemiddeling hier is ingediend om een soort verzekering te krijgen, teneinde bij mogelijke iinvalidit'et er een broodwinning uit te slaan. Hiermede kan geen rekening worden gehou den. De Kroon zal later beslissen. (Van onzen specialen verslaggever). In het dorpsgedeelte van het in bijna-wintersche rust verzonken Zandvoort klinkt op gezette tijden en steeds op dezelfde plaats het gebrul en gedaver van een motor. Gaat men op onderzoek uit, dan ontdekt men al ras, dat deze leven maker door vier wandten aan onbe scheiden blikken onttrokken is. Slechts gering in aantal zijn dege nen, die weten, dat in de oogenblik- ken, dat zich dat enerveerende lawaai doet hooren, de heer C. J. Stoete experimenteert met zijn jong ste uitvinding, den z g- mechanischen zeilpropeller! Een propeller is in wezen een zeer eenvou dig ding! leidt de heer Stoete, met wien wij naar aanleiding van deze vinding opnieuw een onderhoud mochten hebben, het interes sante onderwerp in. 't Is eigenlijk, zoo theoretiseert hij verder, een vervormde plank met in het midden als aspunt een gat. Het vervormde gedeelte, de schroefbladen, verplaatsen bij rotatie de lucht naar één richting. Terwijl bij een zich voortspoedend vliegtuig de weerstand op den vleugel per vierkanten centimeter een even redigheid te zien geeft, is dit per vierkanten centimeter op een propellerblad van de be staande typen propellers niet het geval. Wil men derhalve de trekkracht van een propeller, met behoud van hetzelfde motorvermogen, opvoeren, dan kan zulks alleen bereikt wor den als bij de constructie aan een bepaalde indeeiing van de maten de hand wordt ge houden. Ik ben er nu, zooals ik U eenigen tijd terug reeds meedeelde, in geslaagd' een propeller te vervaardigen, die bij een brandstofverbruik, dat aanzienlijk minder is dan bij de bestaande typen propellers vereischt wordt, een aan merkelijk grootere trekkracht ontwikkelt. De motor van mijn zeilpropeller heeft minder arbeid te verrichten omdat o.m. de diameter van dezen propeller kleiner is en hij de lucht uitsluitend in loodrechte richting naar achte ren verplaatst. Tusschen Juni en September heb ik niet minder dan driehonderd propellers alle onderling afwijkend - geconstrueerd voor ik het „eureka!" kon laten hooren. Ons is ter oore gekomen, dat U een spe ciaal vaartuig hebt geconstrueerd, dat met den propeller van Uw vinding is uitgerust. Als dat zoo is, mogen wij dit vaartuig dan zien? Komt U maar mee! antwoordt de heer Stoete. Wij volgen hem niet zonder nieuwsgie righeid! langs een gedeelte van de Zee straat, dalen met hem de trap naar het dorp af en laten ons tenslotte een door kleine wo ningen omsloten ruime werkplaats binnen leiden, die, als er geen bezoekers zijn, stevig is afgesloten. Dadelijk wordt onize blik getroffen door een ingenieus geconstrueerd vaartuig, dat bijna de geheele ruimte in beslag neemt. Het geheel vormt een glijboot van eeq type, zoo- als men dat wel meer gezien heeft. Twee groote houten torpedodrijvers in stroom lij n- vorm, de punt met alluminimumplaten bedekt en onderling verbonden door een stevige ijzerconstructie, die een luchtgekoelden motor van 15 P.K. draagt. Van dezen motor, die dus op een soort standaard rust, valt onmiddel lijk door zijn bijzondere constructie! de daaraan bevestigde propeller op. De me chanische zeilpropeller! Los daarvoor is een kegel aangebracht, die er voor zorgt, dat de luchtweerstand op het langgerekte gedeelte tusschen de schroefbladen wordt wegge nomen. De geheele boot is zeven meter vang en weegt, den motor inbegrepen, 375 K.G. De diepging bedraagt 15 centimeter. De fantasie richt zich op de torpedodrij vers; zij maakt deze grooter, voorziet de wanden van patrijspoorten en richt het in wendige met gangen en cabines in Fantasie, die ik tot werkelijkheid hoop te maken, zegt de heer Stoete. Tegen een der wanden van de werkplaats staat een zonderling voertuig op drie wielen, eveneens uitgerust met een motor met pro peller. Dat is m'n meetwagen, verklaart de heer Stoete. Hij heeft, zooals U ziet, een 'kleinen propeller van mijn constructie. Hij is 90 centi meter lang en weegt 7/10 kilogram. De motor, die hem aandrijft, is slechts 2 lA P.K. sterk. Het geheele apparaat weegt 150 K.G. Ik zal U nu de trekkracht van dat propelfertje even doen voelen Tien seconden later brult het motortje zijn lied; terwijl de propeller met razendte snelheid rondtolt, hebben wij een dwarsspant van den wagen vastgegrepen om hem op zijn plaats te houden. Wij slagen er in, zij het niet zonder behoorlijke krachtsinspanning. Nu de boot, zegt de heer Stoete. Wees zoo goed en ga tusschen de dragers bij het einde staan. Even later weerklinkt het brullend lawaai van den 15 P.K. motor. De propeller maakt zijn toerental, dat in snelheid toeneemt als de heer Stoete, die in den open stuurstoel heeft plaats genomen, de gashandle grooter Meer dan op halve kracht mag de motor voorloopig niet draaien. Desondanks schudt en trilt de boot en waait ons een stormwind om de oorenDan treden we naderbij en onstateeren, dat buiten de schroefbaan niet de minste luchtwerveling optreedt. Proefnemingen hebben aangetoond1, zegt onze gastheer, nadat de stilte is terugge- keera en onze ooren weer op zwakkere ge- luidstnlkngen zijn ingesteld, dat uit een oog punt van economie en van snelheid mijn pro peller het van alle bestaande typen wint. Bij gunstig weer ijsgang kan ik uiter- m€.t gebruiken! zal ik begin Januari 1935 mijn boot, die zich gemakkelijk demon teren laat, naar het Noorder Spaarne te Haarlem doen brengen en hem daar weer in elkaar zetten. Ik hoop dan in aanwezigheid van autoriteiten en pers, die mij in een volg boot zouden kunnen vergezellen, naar Am sterdam te varen. Ik zal dan bij mijn proef nemingen den mechanischen zeilpropeller door één van het bestaande type van hetzelfde gewicht vervangen. Men kan zich dan over het groote verschil in prestatie van beide propellers, bij toepassing van dezelfde motor- sterkte, zelf een oordeel vormen. w Het groote nuttige effect dat aldus dj heer Stoete zonder groote kosten en moei- lijkheden met den mechanischen zeilpropeller kan worden bereikt, heeft mijn plannen met de ,Bliksem'boot" op den achtergrond ge. drongen. Mijn nieuwe vinding de octrooi, aanvrage is in behandeling beantwoordt zelfs nog beter aan het gestelde doel: ver- hooging van de vaarsnelheid bij het zelfde brandstofverbruik. Bovendien kan zij direct toegepast worden voor de voortstuwing van luchtschepen en in de toekomst voor land- en watervliegtuigen. De heer Stoete, die, wat den financieelen kant van de zaak betreft, de volle medewer. king heeft van den heer C. A. B. A. M. Schade te Haarlem, deelde ons tenslotte mede, dat ook de kwestie der verdediging tegen aanvallen uit de lucht zijn volle aan dacht heeft. Het ligt in zijn bedoeling om, na de proefnemingen met zijn boot, een verkleind model te construeeren van een z.g. „lucht- fort", d.w.z. een toestel, dat door toepassing van de nieuwe vinding naar hij als vast. staand aanneemt loodrecht omhoog zgj kunnen stijgen. In vergroote uitvoering vol. gens den heer Stoete zouden dergelijke toe, stellen, die zich niet in horizontale richting kunnen voortbewegen, bij een dreigenden luchtaanval van vijandelijke vliegtuigen' of luchtschepen boven een groote stad, op ver, schillende punten met groote snelheid om hoog kunnen stijgen, waardoor de inzitten, den instaat zouden zijn, den vijand op gelijke hoogte te bestoken! Ons past in dit opzicht slechts een afwach tende houding Gistermiddag heeft de pastoor van Litfc bij de rijksveldwachter aldaar aangiite gg. daan dat er in de r. k. kerk ter plaatse wag ingebroken. De offerblokken waren gefor ceerd en geledigd. Onmiddellijk stelde <f# politie een onderzoek in. Daarbij kwam vast te staan dat één persoon in de kerj aan het werk geweest moet zijn. Het onder zoek was nog in vollen gang toen een tweq. de aangifte werd gedaan van een kerkdief, stal te Lithoyen. Ook daar waren de offer, blokken geledigd. De politie scheen enkel# aanwijzingen te verkrijgen. Een inwoner van Lithoyen die bij de kerk woont had d< middags een hem onbekend persoon kerk zien binnengaan, die gekleed was een witte overall. Na eenigen tijd was per rijwiel vertrokken. De rijksveldwachter stelde zich onmkj. delijk in verbinding met de marechaussee te Oss. De wegen van Lithoyen uit werden bewaakt. Men slaagde er spoedig in de hand te leggen op een wielrijder, die aan de gege ven beschrijving beantwoordde. Het bleek te zijn de 22-jarige schildersknecht D. uit 's-Hertogenbosch. De man werd naar dè marechaussee-kazerne te Oss gebracht Bij onderzoek bleek spoedig, dat hij in het be zit was van een groot bedrag aan kleingeld en een verdacht aantal sleutels. Hij werd aan een streng verhoor onder- worpen en bekende tenslotte zich aaa de beide diefstallen te hebben schuldig maakt. De man zal ter beschikking van den offi cier van justitie te 's-Hertogenbosch gesteld worden. De marechaussee te de meening toege daan, dat men thans de man in handen heeft die verscheidene kerkdiefstallen, den laatsten tijd in oostelijk Noordbrabant zou hebben gepleegd. Waarschijnlijk is D. schuldig aan de kerkdiefstallen te Den Dungen, St. Michielsgestel en van den kerk diefstal te Gemonde. Het onderzoek is nog in vollen gang. Gisteravond omstreeks 8 uur heeft te La ren een ernstige aanrijding plaats gehad op den Hilversumschenweg tegenover het ge bouw der Utrechtsche Waterleiding. Een luxe auto, bestuurd door den heer H. N. uit Hilversum, reed in de richting Laren en moest plotseling zijn licht dempen voor een tegenligger. Tot zijn groote schrik zag hij vlak voor zijn wagen eenige perso nen, waarop hij onmiddellijk krachtig rem de. Hij wist een aanrijding niet meer te voorkomen en een 47-jarige vrouw, A, M. uit Haarlem, werd gegrepen en opzij ge slingerd. Zij bleef bewusteloos aan oen kant van den weg liggen. Haar.man wist nog juist op zij te springen. Dr. Holtman uit Laren liet de vrouw per ziekenauto naar het St. Jansziekenhuis ver voeren. Het onderzoek naar den toestand van de vrouw werd zeer bemoeilijkt, aan; gezien de vrouw zwaar beschonken was. Zij bleek twee dagen geleden uit het ipsychopa- thenasyl te Avereest te zijn verdwenen» waar zij reeds drie jaar verbleef. Gistermiddag is de arbeider E. riit Groesbeek van een der in aanbouw zijnde pijlers der nieuwe Waalbrug te Nijmegen in een bouwput gevallen. Zijn linkerbeen werd daarbij verbrijzeld, ter wijl hij tevens een zware hersenschud ding opliep. Hij is overgebracht naaf het St. Canisiusziekenhuis. Zijn toe stand is levensgevaarlijk. Gisteren werd door de rechtbank te Utrecht het faillissement van het inter nationaal theaterbureau N V. Holland (Kunstkring Het Schouwspel) uitge sproken. Blijkens een door den Marinestaf ont- bericht i6 de onderzeeboot K Xvill gisterenochtend half tien van ad<t!r,a vertrokken naar Teneriffe. j Kemeld, had de onderzeeër fa Madeira eenig oponthoud in verband met de lichte ongesteldheid van een der leden van do ]>aQu>nnfapv

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1934 | | pagina 8