MODE-TIPS OM ZELF TE MAKEN! lil nog altijd: drie-kwarts. voor ons huis. Wat te doen met te groote vertrekken? DE „KNEPEN VAN HET VAK". Het wegglijden van ladders. het menu voor de heele week. herinneringen van filmsterren. de angst voor 't huwelijk. kleerenhanger en zakdoeksachet, ons wekelijksch knippatroon. De drie-kwartmode. die deze zomer met één slag ons hart veroverde, verheugt zich nog altijd in de gunst der vrouwen. Een wonder is dat uiet, als we bedenken, hoe practisch deze dracht is. Daar is een man tel van eenige jaren geleden, die voor de tegenwoordige mode tekort Is. De snit echter, die zeer eenvoudig is, wordt op bet oogenbik nog gedragen. Nu brengt het drie-kwart idee de oplossing. We halen nog een stukje van de jas af; koopen Stof. die er bij past en maken daar een rok van. Een keurig ensemble is klaar. Hier volgt de beschrijving van de af gebeelde modellen. 1. Jas van effen wollen stof, met bont gegarneerd, waarbij passende rok van dezeijfde stof. 2. Wandelcostuum, bestaande uit drie kwart lange cape en rok van grove tweed De cape heeft een schouderpas. 3. Jurk in drie-kwart vorm van hori zontaal gestreepte wollen stof. Apart is de kraag in capuchonvorm. De tunica heeft opzij een split 4. Aardige japon in kazakvorm. De tu nica heeft drie-kwart lange mouwen en is gegarneerd met smalle reepen angora-stof, Apart zijn de mouwen, die aangeknipt zijn, De rok van de tunica loop iets klokkend uit Deze tunica's of kazak's zijn meestal; of geheel van voren of geheel van achte ren dicht geknoopt. De knoopen zijn groot en van hout of galalitih. Er hooren echte knoopsgaten bij!! JEANNE DE EL. Er Is reeds veel gepraat en geschre ven over: hoe kleine vertrekken zoo goed en practisch mogelijk in te richten; maar niemand dacht er aan raad te geven hoe groote vertrekken, zooals die in de ouder- wetsche huizen nog voorkomen, gezellig en bewoonbaar te maken op moderne en prac tisch© wijze. Daarom willen wij hier nu in enkele regels eenige raadgevingen schrij ven. die naar we hopen, eenig licht in dit lastige probleem zullen brengen. De moderne meubelen, die alle min of meer op kleine vertrekken zijn berekend, doen in de groote ouderwetsche vertrekken zeer nietig aan. We moeten dus in de eerste plaats er voor zorgen de kamers kleiner te doen lijken en dat bereiken we in de eerste plaats door een juiste muuhbedek- king. Het spreekt wel vanzelf dat behangsel- pepier met groote motieven de kamers aanzienlijk kleiner zullen doen lijken. Wil men echter om een of andere reden effen- kleurig papier hebben, dan doet men het beste dit vakken te verdeelen met ban den in een contrasteerende tint. Een ver kleinenden indruk maken ook portières (gordijnen voor de deuren), evenals wand bespanningen van fluweel of ander mate rtaai met groote motieven. Gebruikt men gebloemd materiaal dan doet men er toch ook goed aan, het in vak ken te verdeelen. Het spreekt wel vanzelf, dat men alleen bij effen behang van de portüree gebruik maakt; anders zou het geheel veel te druk en overladen worden. Zijn de kamers erg boog, dan doet men er het beste aan bet plafond te schilderen ia een harmonieerende tint met het meu< bOair, isplaats van het wit te laten. ifen moet natuurlijk ook niet onder voor- wendeel, dat de vertrekken zoo groot zijn, er nu maar te pas en te onpas allerlei meubelen in zitten. Dat helpt nooit om de indruk te verbeteren. Veel meer resultaat men door de meubelstukken op de vertrek de muren vol met kleine schilde rijtjes. ertsjes, enz. Dan krijgt men het idee van een museum. Veel beter is, om enkele groote schilderijen, teekeningen of etsen op de goede plaatsen neer te hangen; aan vult men de groote muurvlakten ten minste op. Men doet er ook beter in zoo'n groot vertrek geen spiegel te hangen, daar men dan dezelfde oppervlakte nog eens te zien krijgt. In plaats daarvan kan men een schilderij boven de schoorsteen hangen. Zoo ziet men, dat met een beetje na denken erzelfs van zoo'n groot ongezellig vertrek nog wel iets te maken is. Een beetje nadenken en koel verstand gebrui ken. DINA VAN Z. juiste w(jze te verdeelen. Daarmee bedoelen we, dat niet ieder plekje vol gestopt moet woeden; maar dat we hier en daar gezel lige hoekjes moeten maken. Zoo maken we een hoekje bj) de thee tafel met een schemerlamp; een hoekje bij de chesterfield, waar de radio komt te staan; ook voor de haard kamen een paar stoelen met een klein tafeltje. Op deze manier wordt de kamer gezellig, üi dop nog letfli hang nooit ia eta groot cies genoeg om met de ondergrond naar huis te gaan- Het la onmogelijk de ontzetting van deze situatie te beschrijven. Nü nog, jaren na dien, schrik ik vaak uit mijn slaap op. doordat het gezicht van een slaperige Ber- lijnsche kelner me In een nachtmerrie ver schijnt. Emil heeft hij geheeten; mijnheer Emil; ik weet bet nog heel zeker...... Het is de eenige mannelijke voornaam uit mijn Berlijnsche tijd, die ik onthouden heb. Nee, nog een tweede bewaar ik in mijn herinnering. De voornaam Maurits. Want in het oogenblik van de diepste wanhoop zond het noodlot mij een late cafébezoeker ter hulp. Maurits Stiller, de Zweedsche filmregisseur, de jonggestorvene en onver getelijke, betrad het lokaal om er nog iets te gebruiken. Een landgenooteen red- oende engel! In één minuut was ik ge red voor de kelner Emil en twee minuten daarna was ik geëngageerd voor mijn eerste groote 'ilmrol. VERLANGEN NAAR MIJN MOEDER, door PO LA NEGRI. Ik schaam me er volstrekt niet voor om te bekennen dat dit al twintig jaar ge leden is. Nee. ik wil nog oprechter zijn; een-en-twintig jaar is het gleden. 1 Oc- tober 1913 begon mijn loopbaan. Op deze avond trad ik voor het eerst op en wel op het tooneel. Ik speelde de hoofdrol in het beroemde stuk van Gerhart Haupt- mann: „Hanneles hamelvaart" In een klein theater te Warschau. Kimt u zich voorstel len, wat dat voor een jong meisje be- teekent, voor het eerst op de planken te staan? Dat kan niemand zich voorstellen, niet de collega's, niet de vrienden en het allerminste de strenge critici. Er is maar êén mensch, die dat begrijpt: een moeder. Mijn moeder woonde echter in een klein provinciestadje, vier uur sporen van Warschau af. Een treinreis van vier uur, al Is het derde klas, beteekent voor een leerling-tooneeüspeelster, die abso luut niets bezit, een onbereikbaar kapitaal. En voor mijn moeder ze was weduwe van een in de a/, revolutie gedood aristocraat 1/1 precies hetzelfde. Een dqg voor mijn optreden, had geen van ons bedden het geld bij elkaar om het kaartje te betalen. Toen ben ik gaan bedelen, echt bedelen. Ieder mp van mijn collega's heb ik een paar stuivers afgebedeld; meer hadden de jongelieden, die het ensemble vormden in het kleine theater, zelf niet. Op deze manier is het geld er gekomen. Ik zond het mijn moeder zoo vlug mogelijk met het gevolg, dat ze juist bij Hanneles sterfscène in de schouwburg kwam. De zeven collega's, die toen aan mijn collecte gegeven hebben, heb ik natuurlijk niet vergeten. En het was .de grootste trots van mijn leven, toen ik vanuit Hollywood ieder van 'hen een chèque van duizend dol lar ter voldoening van mijn schuld kon sturen. Als huisvrouw moet men wel eens ge bruik maken van ladders, hetzij in huis, hetzij in de tuin. Meestal is dat zoo'n ge wone ladder, die men met het boveneind ergens tegen aan leunt en verder niets. Daar het gevaar van wegglijden inder daad niet denkbeeldig is, schrikken de meeste huisvrouwen er voor terug om op een ladder te klimmen En toch is er een eenvoudig hulpmiddeltje om de ladder zeker te doen staan. We hebben daarvoor een stevige gordijn roede noodig van ongeveer 1 meter lengte- Het eene einde hiervan buigt men nu in een rechte hoek om en het andere einde in de vorm van een U, een haak dus! Het einde van de haak zetten we nu in de grond terwijl de haak van het andere eind. om een sport geslagen wordt (zie afbeelding!). Iedere kans op wegglijden is nu opgeheven. Maar men moet er natuurlijk wel even op letten, dat de grond, waarin de haak gezet wordt, niet ai te los is! Mevr. de Jvan Z. Zonoag: kerrysoep; runderrollade, Brusselsch lof, gekookt aardappelen; moccapudding; fruit. Maandag: stamppot van roode kool en aardappelen. var kenscar bonaden rijst met abrikozen. Dinsdag: - osselappen. spruitjes, gekookte aard appelen; fruit. Woensdag: biefstuk, andijvie, gekookte aardappelen; bitterkoekjespudding. Donderdag: groentesoep; kalfslappen, wortelen, gekookte aard appelen; maizenapudding met bessensap. Vrijdag; gekookte schelvisch, botersaus, gekookt* aardappelen chocoladepudding met vanillesaus. Zaterdag: hutspot met klapstuk; flensjes. ALS MEN ZIJN MAALTIJD NIET BETALEN KAN. door GRETA GARBO. Dat was In Berlijn, In het wondermooie, menschenverslindende Berlijn. De Friedrich- strasze, waar de filmmaatschappijen haar bureaux hadden, heette, naar een film, waarvan de titel snel populair werd, in enze filmtaal: „De straat zander vreugde." Er was veel te doen in de Friedrichstraaze en veel ellende. Jonge tooneelspelera zaten Iedere dag in kleine cafétjes achter één kop koffie met angst voor het slui tingsuur in het hart en hoop op het won der. Mij persoonlijk is het nooit zoo slecht gegaan; twee eieren en een boterham heb ik me lederen dag nog kunnen veroorloven, al was dit ook soms de eenige maaltijd per dag. Maar eenmaal ik geef toe, dat dit het pijnlijkste oogenblik van mijn leven geweest ls beurde er Iets anders. Het was het uur voor sluitingstijd, ik zat ln het kleine cafétje en had de rekening ge kregen van mijn twee eieren, brood en een stuk gebak, (k was dié avond bijzonder lichtzinnig geweest). De kelner trok aldoor kleinere kringen om het laatste bezette ta feltje, om het mijne namelijk. Het was dui delijk, dat de „Geweldige" me er uit wilde hebben. Bi kon helaas niet met een hau tain gebaar „Ober, afrekenen" roepen; eenvoudig omdat ik de 95 Pfennig voor de rekening niet hij me had. Ik had ze, dit ter zijde, ook niet ln een andere tasch, ook niet thuis of op mijn bahkconto. Mijn ge- heele vermogen bestond uit eenige groschen en pfennlge en dit kapitaal kon ik on mogelijk gehruikeiy dat va» gra.. Zeer onvriendelijk was hetlot voor een zekere Dora Dupont, die eenige jaren ge leden ln Schotland in de hooge leeftijd van 98 jaar stierf. In haar jeugdjaren had ze niet minder dan drie maal dicht voor het huwelijk gestaan en toch stierf ze als oude vrijster. Op zestienjarige leeftijd iiet ze zich ontvoeren door de zoon van een naburig landgoedbezitter; maar haar vader kwam haar in Carlisle achterop en haalde haar naar huis terug, zonder dat er iets van het huwelijk kwam. Bij de tweede ge legenheid werd haar toekomstig echtgenoot op weg naar de kerk van het paard ge slingerd en brak zijn nek; terwijl haar derde bruidegom juist op de dag, dat ze zouden trouwen, er met de knappe dochter van een herbergier vandoor ging. Deze tijding van zijn ontrouw kreeg Dora juist op het oogenblik, dat ze in het rijtuig wilde stappen om naar de kerk te gaan. Miss Dora overleefde deze smartelijke ge beurtenis met drie-kwart eeuw; wel een bewijs, dat men dus niet zoo gauw aan een gebroken hart sterft. Er zijn vele mannen, die zich liever voor een vijandelijk pistool zetten, dan dat ze willen trouwen. Maar gelukkig zijn er slechts weinigen, die de angst zoo ver drijft als een zekere mijnheer Sonnemann in een klein Duitsch stadje, die zoo'n angst voor het huwelijk had dat hij zich op zijn trouwdag voor een trein wierp en zich liet overrijden of als een Engelschman, Henry Riehard, die zich formeel naar de kerk moest laten sleepen, hoewel hij zich van te voren reeds door meerdere glazen port voor de moeilijke gang gesterkt had. Maar ook van de zijde der bruid is de angst soms niet minder groot, wat het volgend voorval bewijst. In een dorp in de omtrek van Birmingham was het geheeie gezelschap al bij elkaar, toen men plotse ling bemerkte, dat de bruid er niet meer was. Ze was weggegaan, om even een paar handschoenen te koopen; maar toen had men haar niet teruggezien. Men riep de hulp van de poliie in en de geheeie streek werd doorzocht. Eerst de volgende dag vond men een uitgeputte vrouw, die De tride voorwerpen, die hier af geheeld zijn, zijn bewerkt met een zeer gemakkelijk borduurwerkje. Het wordt uitgevoerd op de volgende wijze: men legt het koord op de ire- teekende lijnen en naait het vast met afgebeeld. °P te<*enil* ■Aan de kleerenhanger naaien we 60611 stof- ®e aan een i fc&6stl'lct' aan de andere *»nt met een strik gesloten wordt. Deze zak dient, om er handschoenen, shawl, enz. in te bewaren. Het spreekt bijna vanzelf, dat we e lappen eerst borduren, voor we z< aan de hanger bevestigen. Het mo edigst eenvoud%- doch aller- ryla^iiIfS^end W0Pd't sachet ge wordt 0011 met 1101611 «e810*®11 1HP6 t6ekealll8' te verder zoo duide lijk, dat verdere uitleg overbodig is. Iedere vrouw, die een klein beetje met naald en draad kan omspringen, kan dit aardige stelletje zelf ver- vaarriigf» m. a. de vermiste bruid bleek te zijn; ze wist voor haar gedrag geen andere verklaring dan dat een onweerstaanbare angst voor het huwelijk haar opgedreven had. Een voorval, dat tragisch had kunnen afloopen, vond plaats in een Saksisch stadje. De predikant stelde juist de vraag, of ze elkaar wilden toebehooren, toen de bruide gom plotseling bewusteloos aan de voeten van zijn toekomstige echtgenoote neer zonk. Een wilde schreeuw weerklonk en veroorzaakte bijna een paniek. Een arts, die men haalde, slaagde er in de jonge man weer tot het leven terug te roepen en toen oorzaak was van de bewusteloosheid, die kwam aan het licht, dat een te nauwe boord den bruidegom de hals dichtgesnoerd en d« ademhaling beïnvloed had. Twee uur late* kon de plechtigheid plaats hebben. Dr. DE CR. Nr. 517: elegante japon voor oudere dames van zwarte of donkerblauwe zijde met een garneering van kant. Het model ig er speciaal op berekend zwaardere figuren slanker te doen lijken. Benoodigd materiaal: 4 meter van 100 c.m. breedte en 40 c.m. kant. Prijs van het patroon: 0-50 cta. per stuk- Nr. 518; eenvoudig jurkje van wollen tweed, dat, vooral als huis- of kantoor japon netje zeer afin te bevelen is. Benoodigd ma teriaal: 3 meter van 130 c.m. breedte Prite van het patroon 50 ets. per stuk. Nr. 350; snoezig win terman telt je voor meisjes van 4 tot 6 jaar, vervaardigd van wollen stof. Allerliefst eenvoudig modelletje. Benoodigd materiaal; 1.75 meter van 1.30 c.m. breedte. Prijs van het patroon: 40 ets. per stuk. Nr. 351: jongenspakje voor jongens van 6 tot 10 Jaar, vervaardigd van Eageische stof. Benoodigd materiaal: 2.50 meter van 130 centimeter breedte. Prijs van het patroon: 40 ets. per stuk. Deze patronen zijn in alle maten tegen de i -ngegeven prijzen te verkregen bö d* ,Afd eeKng Knippatronen'* van de UU- geversmaatschapptJ; „De Mijlpaal", poetboa 176 te Amsterdam. Toezending zal geschieden na ontvangst VanJ?5 bedrag, dat kan worden voldaan per .De?ol6Z?^essen wordt vriendelijk veraoc» Tan 6611 der Patronen niet alleen het verlangde nummer, maar tevens hm£at d w- K boven-, taille-, heupwijd-e, enz., benevens de leeftijd van het kind voor wie het patroontje bestemd is, op te geven. 068111 en adree duidelijk te vermelden; men voorkomt daardoor oo- WOdU» witautag ta fe «rtuiü*.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1934 | | pagina 16