HET ZEEMONSTER VAN NAGASAKL £xichtuaact 'JlcoviitcUurf 'flieuws ALKMAARSCHE COURANT van VRIJDAG 14 DECEMBER 1934 De „Snip" naar West-lndië. Een pionierst cht. Een praatje met Siem. De Snip-marconist vertelt. De marconist S, v. d. Molen. HOE DE „SNIP" VLIEGT. DE POSTVLUCHTEN OP INDIE. WILEY POST VESTIGDE GEEN HOOGTERECORD. Meting onjuist gebleken. TERAARDEBESTELLING F. A. SMIT KLEINE. Vannacht even na 12 uur zullen op Schip hol de drie zware Wasp-motoren 'worden aangeslagen, een kort maar hartelijk af scheid zal daarop volgen, even zal een hoog toerental een oorverdoovend lawaai maken en dan zal het klinken: Voor vrij? contact! Dan zal de Snip in beweging komen, zij zal in het schijnsel van de felle zoeklichten nog even te zien zijn, de start zal gevolgd kunnen worden, maar als dan het toestel „los" zal komen, is de vlucht begonnen en zijn vier Nederlandsche kerels gestart voor een pioniersvlucht naar West-lndië. Zij zullen nagestaard worden door hun naaste familieleden, hun vrouwen zullen stil een traan wegpinken, hun collega's zullen onder elkaar het viertal nogmaals een „goede reis en behouden terugkeer" toewen schen en dan, als het geluid der motoren verstomd is, zullen de Schiphol-menschen het terrein verlaten en naar huis gaan Behalve een paar K.L.M.-ers, want zoodra de „Snip" verdwenen is, zal marconist v. d. Molen zijn antenne uitwerpen, zijn sleutei hanteeren eiï weldra zal het klinken: Hier p.H-A.I.S.; passeeren om 12 uur Rot terdam! En op Schiphol zal de radio dienst antwoorden, dat men de „Snip" ge hoord heeft en zullen gevraagde gegevens eventueel worden verstrekt aan de „Snip"- bemanning. Zoo zullen dus vier Hollandsche jongens, waaronder één Alkmaarder, ook in de lucht nog contact hebben met Schiphol en een on zichtbare band zal hen nog langen tijd in verbinding houden met het moederland, hun vaderland. o Wel zijn de tijden veranderd! O, wij willen hier geen uitvoerige verge lijking maken met de pionierstochten van onze voorvaderen, die in de 16de, 17de en 18de eeuw hun groote tochten ondernamen met hun schepen, die jaren wegbleven en soms nooit terugkwamen Het verschil met thans zou te groot zijn! Maar wel willen wij op dit oogenblik her inneren aan een andere pioniersvlucht, ook van Hollandsche jongens, n.1. den eersten vliegtocht naar Oost-Indië. Nauwelijks tien jaar geleden vertrok een één-motorige Fokker, bemand met drie men- schen, naar Batavia. Thans vertrekt een drie-motorige Fokker, bemand met vier man nen, naar West-lndië. Men ziet het verschil, het groote verschil reeds: teen een één-motorig toestel, nu een drie-motorige Fokker. En men ziet het verschil in de bemanning: toen drie mannen aan boord, nu vier per sonen. Toen twee vliegers en een mecanicien, nu twee vliegers, een mecanicien en een mar conist. Toen de één-motorige Fokker naar de Oost vertrok, wuifde men de bemanning op Schip hol vaarwel en iedereen ging weg, deed zijn eigen werk dien dag en wachtte op een tele gram, dat de bemanning zou verzenden, als ze ergens geland was. in den tusschentijd was elke verbinding verbroken. Nu de drie-motorige Fokker naar de West vertrekt, blijft men voortdurend in contact met het toestel en krijgt men op Schiphol op een gegeven moment te hoeren, dat de „P.H - A.l.S. zoo dadelijk op het vliegveld te zal landen". Uit dit alles blijkt wel heel duidelijk, welk een groot verschil er is tusschen de eerste vlucht naar de Oost en deze eerste vlucht naar de West en wij behoeven daarbij nau welijks nog te wijzen- op de verbetering der toestellen en der motoren o De vlucht van de „Snip" is een pioniers vlucht, zeiden wij reeds. En de K.L.M. zou de K.L.M. niet zijn, wanneer niet ook deze vlucht grondig was voorbereid. Met de meest zorg heeft men het tijdstip van de vlucht gekozen, daarbij gebruik makende van de gegevens over de heerschende winden en andere atmosferische toestanden van meer dan 20 jaar. Daarna heeft men een be manning gekozen uit de K.L.M.ers en hierbij is niemand, die een Pelikaan-vlucht, een Uiver-tocht heeft meegemaakt, hierbij is nie mand, die de eerste groote moeilijkheden op de Indië-route heeft moeten overwinnen, nóch een Geyssendorffer, nóch een Evert van Dijk, die over den Atlantischen Oceaan vloog. Neen, het zijn K.L.M.ers en het is al weer, zooals Parmentier zeide na zijn tocht met de Uiver: ieder van ons kan het doen! Is er mooier bewijs denkbaar voor de kwa liteit der K.L.M.-mannen? En toen heeft men de „Snip" gepikt. Al weer: geen speciaal toestel, maar een Fokker zooals er dagelijks verschillende op de Indië- lijn en boven Europa rondvliegen, een Fok ker, waarmee een regelmaat van zoo'n 98 w rd bereikt. En ze hadden net zoo goed een Leeuwerik, een Uil, een Kwartel of welke „vogel" dan ook kunnen nemen. Omdat er geen verschil is tusschen die vliegende Hol landers! Is er mooier bewijs denkbaar voor de kwa liteit der k.l.m.-vliegtuigen, de Fokkers? Natuurlijk heeft men de „Snip grondig nagezien en haar van zwaardere motoren voorzien. Dat beteekent, dat de drie Waspen nimmer op haar maximum-toerental behoe ven te vliegen; dat beteekent, dat er steeds een groot aantal P.K.'s als reserve aanwezig zijn- j Verder heeft men de „luxe" laten verdwij nen, omdat de actie-radius grooter moest zijn. Want de sprong over het water was grooter dan die, welke een normale Snip kan maken. Er moest dus meer 'benzine meegeno men kunnen worden. Welnu, men heeft extra tanks gebouw in de cabine, waar vroeger de passagiers zaten of lagen té luieren en daar door is de actie-radius zoo groot geworden, dat er nog ettelijke honderden K.M. reserve zijn, zoodat mocht men verdwalen of in een storm terecht komen, of mocht men een omweg moeten maken, de benzinevoorraad groot genoeg is, om een zijsprongetje te mdken j En bovendien ligt de K XVIII, onze onder zeeër, die een wereldreis maakt, ergens op de route gereed en dobbert de Nederlandsche stoomboot Stuyvesant op den Oceaan en bei de Nederlandsche vaartuigen zullen contact zoeken en krijgen met de „Snip", met onzen Alkmaarder v. d. Molen. Men ziet, aan voorbereiding heeft het niet ontbroken en als deze tocht zal slagen en waarom zou hij dat niet? - dan is dat te danken niet aan één onderdeel, maar aan alles, wat de K.L.M. en haar menschen heb ben gedaan. o Over enkele uren zal de „Snip" vertrekken voor haar pionierstocht. Hier in Holland zal men de vlucht met groote belangstelling vol gen, maar met niet minder groote spanning zal men in de West luisteren naar marconist v. d. Molen. En als dan de „Snip" behouden aankomt, als dan de eerste vlucht gelukt >s dan zal het 'begin van een luchtverbinding met onze West tot stand zijn gekomen. En al is er van een regelmatige luchtver binding met onze West nog geen sprake, deze pionierstocht zal ongetwijfeld zijn nut af werpen. En zal weer een daad zijn van onze K.L.M., een daad, die ook buiten onze gren- zen de aandacht zal trekken! Weinige uren na het verschijnen van dit nummer zal het historische moment aanbre ken, waarop voor het eerst een Nederlandsch vliegtuig den Oceaan zal overvliegen. Vele weken lang heeft men in ons blad uit voerige berichten over den tocht en het vlieg tuig kunnen lezen. Over de bemanning zelve zijn echter niet zoo heel veel bijzonderheden gepubliceerd. Te dien einde zijn wij één dezer dagen naar de hoofdstad getogen, om te trachten alsnog een kort onderhoud met onzen oud stadgenoot, den heer S. van der Molen (Siem zooals hij nog hier ter stede bij zeer velen bekend staat) te verkrijgen. Met een forschen ruk werd de deur van de vriendelijke flatwoning in Amsterdam-West voor ons geopend. Of wij maar verder wilden komen. In de gezellige huiskamer, waarvan de mu ren voor een belangrijk deel waren bedekt met groote route- en radiostationskaarten op de trajecten AmsterdamBatavia en Amster damCasablancaCuracao, werden wij door mevrouw van der Molen en Siem ont vangen. „Een interview zeg je, neen hoor, ik ben vastbesloten mij niet te laten „uithooren". Smirnoff zegt trouwens ook: „wij ken vlieg, we ken niet spreek", maar enfin, voor de Alk- maarsche Courant wil ik dan één uitzonde ring maken. Je weet, dat ik na het verlaten van de Alk- maarsche H.B.S. naar de Zeevaartschool ben gegaan, daarna als stuurmansleerling heb gevaren en het tenslotte tot 2e stuurman heb gebracht. Ik heb zoowat op de geheele vloot van de „Nederland" gezworven, de „Olden- barneveldt" en de „Huygens" waren mijn laatste schepen. Bijzondere gebeurtenissen heb ik niet zoo zeer beleefd, wel heb ik zware stormen mee gemaakt, zoodat we dachten, dat we er aan zouden gaan en tegen elkaar zeiden„ziezoo, over een kwartier zijn we d'r geweest". Maar alles valt mee hoor! Sinds wanneer ik bij de K.L.M. ben? Nou sedert 15 Januari 1934. Je moet weten, dat ik daarvóór een jaar over den geheelen aard bol had gezworven en toen ik eindelijk weer thuis kwam, had ik tusschen twee dingen te kiezende zee ofmijn vrouw. Ik koos het laatste! Maar wat moet nou een zeeman aan land doen? Twee broers van m'n vrouw zijn vliegers, één in Indië en één bij de K.L.M. en zoo ging ik eens met de Directie praten, of ik wellicht een baan als marconist kon krijgen. Nu, ik kon als getrouwd nyn volontair worden, beloven wilde men mij niets en tot overmaat van ramp bleek mijn radiocertificaat niet voldoende voor vliegen den marconist. Overdag werd ik dus volon tair en 's avonds ging ik naar school. Ik kreeg de keus als no. 1 te slagen of te ver dwijnen. In April van dit jaar slaagde ik dan ook als nummer één en werd toen als marconist aangesteld. Ik wam op de Batavialijn, waar ik als mar conist op de „Ijsvogel" werd gep'aatst, die voor het eerst met een radio-duplex-installa- tie was uitgerust, d.w.z. een installatie, waarmede je zoowel op de lange als op de korte golf kunt seinen. Ik had er succes me de, bracht er zelf een paar verbeteringen aan en hoewel één en ander nog niet vol maakt is, hopen wij vanaf Curacao recht streeks Holland te kunnen bereiken. De directeur van de Radioschool heeft hier in de kamer 'n ultra kortegolf ontvangtoestel gep'aatst en als wij in den nacht van 19 op 20 December a.s. den sprong over den Oceaan zullen wagen, kan mijn vrouw hier thuis geregeld onzen tocht volgen. Trouwens iedere bezitter van zoo'n toestel, die de Mor- seteekens kent, kan de „Snip" 's nachts hoo- ren. Hier heb je een sextant, waarmede ik bij duisternis de sterren „schiet", om de positie van het toestel te kunnen bepalen. Van Am sterdam naar Casablanca (2350 K.M.) vlie gen wij grootendeels over land, en wij den ken daar op 15 December nam. plm. 2 uur te arriveeren. Gedachtig aan ons devies „Safety first" blijven we daar een dag om de motoren na te zien, want dit is juist het groote verschil met „Pelikaan" en „Uiver", dat wij alles kalm aan doen en geen haast hebben. Den 17den vertrekken we dus weer en komen in den loop van den dag op Porto Praia aan, waar wij ook den 18den blijven om de weers omstandigheden te bestudeeren en een laatste inspectie over de motoren te houden. In den avond van dc-n 19den starten wij voor den Oceaantocht. Onze snelheid is dan zoowat een 170 K.M., terwijl wij de N O passaat met een snelheid van 30 tot 40 K.M. in den rug hebben, zoodat wij na 18 tot 20 uur aan den „overkant" hopen te zijn en vei lig op de savannah, een zandveld buiten Pa ramaribo, denken te landen. Den 22sten vertrekken wij van Paramaribo naar Curacao (1700 K.M.), waar wij 's mid dags landen en door den gouverneur-gene raal zullen worden ontvangen. Onze reser- ve-onderdeelen laten wij in Porto Praia ach ter om zooveel mogelijk benzine te kunnen meenemen, maar in Paramaribo ligt weer een nieuwe voorraad opgeslagen. Ja, wij blijven dan zoowat een half jaar in de West om luchtlijnen te openen naar Vene zuela, Trinidad, enz., doch Hondong komt waarschijnlijk reeds eerder terug. Maar zeg ze in Alkmaar, dat ze een steentje in het wel slagen kunnen bijdragen door ons brieven mee te geven met speciale postzegels, die door den Directeur van het Postwezen op Cura?ao weer zullen worden teruggezonden. Om op onze vlucht terug te komen, de K XVIII en de „Stuyvesant" zullen wij zeker hooren, maar of we ze zullen zien is zeer de vraag, zoo geen uitzondering. Die kerels van de K XVIII zijn anders ware helden. Ik vlieg liever 10 maal over den Oceaan, dan één reis met die boot te maken. Natuurlijk ben ik verheugd, dat de heer Plesman mij uitkoos, al ben ik nog geen jaar in dienst der K.L.M. Ik ben echter de eenige gewezen stuurman op de groote vaart, waar door ik op zee, zoowel bij nacht als bij dag de positie van het vliegtuig kan bepalen. Weet je wat bij de K.L.M. zoo heerlijk is? De groote onderlinge vriendschap van de di verse bemanningen. Zoo'n vlucht als de onze heeft anders heel wat voeten in den aard. Ik ben al weken be zig met voorbereidingen en nog eens voorbe reidingen, leer „Spaansch in 4 dagen zonder leermeester", heb besprekingen gevoerd met den commandant van de K XVIII vóór het vertrek uit Nieuwediep, met den kapitein en marconist van de „Stuyvesant" en ben nu pas terug uit Berlijn, waar ik met de Luft hansa heb geconfereerd. De Hansa, die een lijndienst op Zuid-Amerika heeft, bezit na melijk in Afrika diverse radio-stations en ik wilde alles van te voren goed regelen en niets op het toeval laten aankomen. Van de reis van den heer D. J. de Vries, eveneens een Alkmaarder, hebben wij ook veel profijt getrokken. „En u mevrouw, is u niet een beetje onge rust?" aldus vroegen wij mevrouw van der Molen. „Ach ja, als je een man en twee broers in de lucht heb, leer je vanzelf wel kalm te zijn. Natuurlijk zal ik ontzaglijk blij zijn als mijn man en zijn kameraden behouden zullen zijn aangekomen, maar nog meer als hij van den zomer terugkomt". „Maar dan eischen wij in Alkmaar hem ook minstens één dag op!" „Die eisch wordt dan hierbij ingewilligd", besloot mevrouw van der Molen lachend dit interessante onderhoud. In de eerste plaats wenschen ook wij de bemanning een goede reis en een behouden tot weersziens. Dat weerzien zal nog wel op z'n minst een half jaar duren, maar wij hopen, dat alsdan ook Alkmaar haar eersten Oceaanvlieger en luchtvaartpionier op waardige wijze zal eeren. HET VERTREK VAN DE „SNIP". Extra bus- en bootdiensten. In verband met de vele vragen om inlich tingen, door het publiek gericht tot Schiphol, in het bijzonder over het vertrek van de „Snip", deelt de havendienst van Schiphol ons het volgende mede: De Snip vertrekt in den nacht van Vrijdag op Zaterdag te 20 minuten na middernacht. Het vliegtuig zal worden opgesteld op her betonnen platform voor het stationsgebouw. Dit platform en ook het stationsgebouw zul len toegankelijk zijn tegen den normalen entreeprijs van Schiphol. Ten gerieve der bezoekers zullen extra autobussen vertrekken te 9, 10 en 11 uur van de Schinkelkade bij de Vaartstraat De geheele verlichting der luchthaven zal vanaf 11 uur branden. De K-R.O., V.A.R.A. en de „Snip". Ten behoeve van de verzorging van een ooggetuigeverslag van het vertrek van de Snip op 15 December te ongeveer 0.20 uur, zullen de vandaag aan het woord zijnde om- roepvereenigingen, nl. de K.R.O. en de V.A.R.A., haar uitzendingen na midder nacht voortzetten. De K.R.O. zal bovendien haar verslag uit zenden naar West- en Oost-Indië door mid del van de Rijkszenders P.D.K. en P.D.M. te Kootwijk, resp. met een golflengte van 28.8 en 38.3 meter. Aan de verspreiding van het ooggetuige- verslag wordt voorts medegewerkt door de Phohi, door de reportage op gramofoonpla- ten op te nemen en deze opname door mid del van haar zenders P.H.I. en P.C.J. naar Oost- en West-lndië in haar normale pro gramma's uit te zenden. Het reisschema van de „Snip" is als volgt samengesteld: Vertrek Amsterdam 15 Dec. 00.00 uur G. M. T.; aankomst Casa Blanca 15 De cember in de namiddag. Vertrek Casablanca 17 December in den vroegen ochtend; aankomst Porto Praja (Kaapverdische eilanden) 17 De cember in den namiddag. Vertrek Porto Praja ongeveer 19 uur G. M. T. 19 December; aankomst Para maribo 20 December ongeveer 14 uur G. M. T. Aangezien de te volgen route voor de K. L. M. geheel nieuw is, is het dus niet uitgesloten, dat onderweg eenigszins van dit schema zal worden afgeweken. De Ijsvogel is op uitreis te Bandoeng en de Kwartel is op thuisreis te Calcutta ge land. De Havik (heenreis) arriveerde 13 Decem ber van Schiphol te Rome. De Leeuwerik (op weg naar Caïro) arri veerde 13 December van Schiphol te Rome. De Pelikaan (terugreis) arriveerde 13 De cember van Marseille te Schiphol. men niet heeft kunnen meten, welke hoogte Post wel bereikt heeft. Het ge noemde bureau deelt daarover althans niets mede. DE GESCHENKEN VOOR ALBURY. Uitreiking aan den burgemeester en andere autoriteiten uit dank voor hun hulp bij de landing van de Uiver. Reuter meldt ons uit Sydney, dat de Ne derlandsche delegatie naar Melbourne uit Nederl -Indië gisteren een bezoek heeft ge bracht aan Albury. Men heeft te AJbury aan den burgemeester en andere autoriteiten ge schenken overhandigd uit dank voor de ver leende hulp bij de landing van de Uiver op 24 October j.1. Een groote menigte heeft de ontvangst van de delegatie bijgewoond, die een zeer hartelijk karakter droeg. NIEUWE PLANNEN VAN DE K. L. M. Tweemaal per week naar Indië? Zooals de „Tel." heeft gemeld, ligt het in de bedoeling van de K.L.M. op den duur op de lijn AmsterdamBatavia zoo goed als uitsluitend Douglas-machines van het Uiver- type in te voeren. Daar deze vliegtuigen anderhalf maal sneller zijn dan de thans ge bruikte machines, ligt het voor de hand, dat daardoor ook de dienst uitgebreid kan worden. Het volgend jaar is dan ook in voering van een halfwekelijkschen dienst op Indië te verwachten. Wor den de bestelde veertien Douglas- machines in een snel tempo afge leverd, dan bestaat er groote kans, dat reeds in Mei met dezen dienst kan worden begonnen. Loopt de levering tegen dan zal in ieder geval toch aan het eind van 1935 hiertoe kunnen worden overgegaan. Heeft men thans nog negen dagen noodig voor de "eis AmsterdamBatavia, met de Douglasmachines zal deze gemakkelijk in zes dagen kunnen worden afgelegd, waarna men op den duur den dienst op vier dagen kan terugbrengen. Geruchten dat het in het voornemen zou liggen de thans met zooveel succes ge volgde methode om met dezelfde machine aan één stuk door te vliegen, zou gaan verwisse len voor een stelsel van overstappen onder weg in gereed staande machines op bepaalde daarvoor aangewezen punten, zijn naar ons van bevoegde zijde werd verzekerd, van allen grond ontbloot. Destijds is een dergelijk plan bekeken toen het voornemen bestond om alleen post te vervoeren, maar thans heeft men al deze plannen laten varen. Dezer dagen werd medegedeeld, dat de bekende Amerikaansche vlieger Wi- ley Post een nieuw wereld-hoogte record had gevestigd, door een hoogte van ongeveer 15.000 meter te bereiken. Het.blijkt thans, dat dit bericht niet juist is geweest. Het „Bartlesville Bureau of Stan- dards" te Washington heeft de meetap paraten Van Post gecontroleerd en daarbij is gebleken, dat de Amerikaan de hoogte van 14.632, die hij noodig had om een nieuw record te vestigen, niet heeft bereikt. Daardoor blijft het we reldrecord van den Italiaan Donati, die op 11 April van dit jaar een hoogte van 14.433 bereikte, geldig, Het schijnt, dat Gistermiddag heeft op de Algemeene Be graafplaats te Bloemendaal de teraardebe stelling plaats gehad van het stoffelijk over schot van wijlen den heer F. A. Smit Kleine, oud-luitenant ter zee, gewezen directeur van het Prov. Electriciteitsbedrijf van Noord- Holland en gewestelijk commissaris van Z.H. der N.S.B. Onder de zeer vele aanwezigen merkten wij op de heeren J. v. Oldenborgh, directeur van het P.E.N., dr. v d. Waerden, gedelin- geerde van het P. E. N., mr. W. Snellen, secr, der directie van het P.E.N. en ir. Mussert, terwijl als hoofd van de politie op de be graafplaats aanwezig was jhr. mr. C. J. A.: den Tex, burgemeester der gemeente Bloe mendaal. In de aula werd het woord gevoerd door den heer N. V. Koning, oud-directeur van de Stoomvaart-Mij. Nederland, als vriend van den overledene en namens de andere vrien den. Het spreekt van zelf, aldus spr., dat deze veelzijdige man als staatsburger zijn rechten kende en er op stond die te krijgen; hij heeft zich dan ook, ofschoon hij van huize uit liberaal was, nimmer bij eenige politieke partij aangesloten, maar toen er. later een partij kwam die de begrippen voor volk en vaderland „in" haar vaan voerde, lag het voor de hand, dat hij er zich wèl bij aansloot en zich voor 100 pCt. in den strijd voor haar idealen gaf. Hij kreeg al heel spoedig een belangrijke rol in deze beweging te vervul len en dat deed hij op een wijze waaruit bleek, dat hij al den levenslust die hem be zielde toen hij zijn Prov. Electrisch Bedrijf nog leidde, had teruggevonden. De beweging werd echter tenslotte te machtig voor de phy- sieke krachten die hem nog overgebleven waren. Hij heeft echter den troost gehad in zijn laatste levensjaren een voldoening te hebben gevonden zóó goed, dat hij zich geen beter wenschen kon. Spr. richtte vervolgens enkele troostwoorden tot de weduwe en na bestaanden. Het woord werd daarna gevoerd door ir. Mussert, als leider van de N.S.B. Ir. Mus sert constateerde, dat de overledene van den aanvang af lid is geweest van de beweging en behoorde tot haar alleroudste leden. Spr. heeft den thans overledene destijds gevraagd de leiding van de N.S.B. op zich te willen nemen en hij had nooit een beter leider aan kunnen stellen. Nog geen jaar later werd hem een der zwaarste taken opgedragen: de zorg voor alle kringen in Zuid-Holland en een gedeelte van Noord-Holland. Wat hij voor de N.S.B. beteekend heeft is moeilijk te omschrijven. Zijn ideaal leefde in hem reeds als kleine jongen en zij die hem kennen, be seffen eerst wat de strijd hiervoor voor hem is geweest. Hij had een nobel karakter, was eenvoudig, goed en rechtvaardig. Als zooda nig zullen de N.S.B.-ers hem dan ook steeds gedenken. Aan 60 kringhuizen van de N.S.B. hangt de vlag halfstok vandaag. Zijn werk zal leven tot in lengte van dagen. Hierna werden de aanwezigen in de gele genheid gesteld afscheid te nemen bij het graf. SPOORWEG HOORN—MEDEMBLIK. Een provinciale subisidie. De voordracht om over 1935 een bijdrage groot 5000 uit de 'rovinciale geldmidde len te verkenen ten b^ioeve van de voortzet ting, althans nog gedurende dat jaar, der ex ploitatie van den spoorweg HoornMedem- blik heeft de commissie uit de Prov. Staten van Noordholland aanleiding gegeven tot de opmerking, dat de voordracht zoo weinig gegevens bevat omtrent de levensvatbaarheid dezer spoorlijn. Alhoewel de bijdrage slechts voor één jaar aangevraagd wordt en Ged. Staten duidelijk hebben doen uitkomen, dat hieraan geen consequenties van welken aard ook voor de toekomst verbonden zijn, meende men toch, 17. Ze stonden daar net zoolang tot ze een deftigen Griekschen heer ontmoetten, die hen van het hoofd tot de voeten aankeek. „Wie zijn jullie", vroeg de meneer. „Wij zijn een paar Hollandsche kunste naars", antwoordde Drein Drentel trots. „O, dat treft goed", zei de meneer, „ik ben een schouwburgdirec teur, jullie kunnen vanavond bij mij in den schouw burg meespelen". 18. Zoo kwam het dat Drein Drentel en Piet Prikkel dien avond achter het tooneel stonden te wachten tot het hun beurt was om op te komen. Piet speelde voor koning en Drein voor beul. Ze waren natuurlijk wel een beetje zenuwachtig, want ze hadden niet veel tijd gehad om hun rol te leeren

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1934 | | pagina 9