De vlucht van de „Snip" naar de West. „Doe het met gas" Luchtvaart Zondagmiddag te Casablanca geland. Zondagavond vertrokken naar Porto Praja. Hedenmiddag 12 uur te Porto Praja geland. De radio-achtervolging van de „Snip". fBimetitatid, tragische vermissing. wondering afdwingt. Door de opvoering van dit revue-blijspel is eerst goed naar voren gekomen de ongetwijfeld groote vitaliteit van „De Halter". De voorzitter, de heer J. Molenaar opende dezen feestavond met een kort woord waarin hij de talrijke aanwezigen (de zaal was zoo goed als uitverkocht) van harte welkom heette en in 't bijzonder een twintig tal leden van de Amsterdamsche gymn. „Olympia" (w.o. de auteur van de revue) dat gekomen was om te zien hoe de Alk- maarders de reeds met succes in Amsterdam opgevoerde revue „Dat is niet gewoonvcor 't voetlicht zouden brengen. „Dat is niet gewoon" heet deze ongewone geschiedenis en inderdaad is het ook niet gewoon, mee te maken hoe een kapitaal krachtig directeur van een nog te stichten nieuwe radio-omroep zijn personeel in dienst neemt. Als het doek vaneen gespleten is, be vinden we ons op 't bagage-kantoor van een nogal provinciaal stationnetje. Hier maken we kennis met een zeer select gezelschap, waarvan het grootste gedeelte echter met den trein naar Grootestad zal vertrekken om aldaar te solliciteeren naar een baantje bij den nieuwen omroep. De artisten Snap en Stap worden echter bij hun poging om aan hun respectievelijke echtgenooten te ontkomen, achtervolgd door het vermakelijke duo mevr. Snap mevr. Stap en dit leidt tot de allerdolste situaties. Aangestoken door de fantastische toekomstdroomen van de a.s. medewerkers van den radio-directeur, den heer Fortuin, besluiten de kruiers Sterk en Vlug eveneens naar Grootestad te gaan om te trachten een beter baantje te krijgen. In het tweede bedrijf zien we het geheele gezel schap in één coupé, honderd uitpratend over hun nieuwe betrekkingen. En evenals in het derde bedrijf als we het tuinfeest meemaken bij den omroep-directeur weet de auteur handig telkens het artistenpaar Snap—Stap aan de achtervolging van hun dames te onttrekken. Eerst in het vierde bedrijf, dat speelt op den avond na het tuinfeest vóór het studio-gebouw komen de „gelukkige" echt paren met elkaar in aanraking. En hoe. Min of meer los van het geheel besluit het 5e bedrijf (een avond in de studio) deze handig geschreven en vlot-gespeelde revue, waarop we iets nader zullen ingaan, omdat hier een woord van hulde zeer zeker op zijn plaats is. Daar waren allereerst de beide duo's SnapStap, door de dames Bolonois en Leegwater en de heeren Hutter en Wassink uitstekend gespeeld met een bewonderens waardig talent en een prettige geestdrift. Dan waren daar verder de directeur For tuin (J. Veltholt); Flapper (Veldstra); Schalhoorn (Cornielje); Draaischrijf (P. de Moei) en vooral ook omroeper en plant kundige Cessissie van den heer H. Kruiden berg, allemaal rollen, goed gespeeld en uit stekend passend in het kader van de amuse, mentsrollen van deze revue. De zanger Padant werd door den heer Bottemanne, die over een prima stem be schikt, uitmuntend vertolkt en het open doekje kwam hem ten volle toe. Voor de beide zangeressen mevr. Offen- berg en mej. Bottemanne een extra woord van waarweering voor hun goede zang. De 5 heeren, zich noemend „Kikkertril lers" mochten door hun aardige samenzang een stormachtig applaus in ontvangst ne men, hetgeen terecht verdiend was. De balletten van mevr. JonkerJonker waren goed verzorgd en vormden een keu rige afwisseling in deze vlotte revue. De decors, vooral die van het tweede en laatste bedrijf verdienen eveneens een woord van hulde, evenals de verlichting van de heeren de Graaf en Ten Pas. Na afloop werd de auteur, de heer A. D. de Boo op het tooneel gehuldigd door den heer Hutter, een hulde even spontaan als ver diend. Een passend geschenk ontlokte een krach tig applaus, wel een bewijs, hoezeer de aan wezigen het hun gebodene op prijs stelden. Nog lang bleef men gezellig dansen, waarbij de muzikale verzorging van „The Rhythm Stormers" (leider Siem Spruit) in vertrouwde handen was. Het bestuur van de „Halter" kan met volle tevredenheid op dezen feestavond terugzien. Met groote belangstelling wordt de reis van de Snip door geheel Nederland gevolgd en wij leven weer in de dagen van de Pelikaan en de Uiver. Wij wachten weer met spanning op de telegrammen van Hondong en zijn metgezellen, en wij zullen weer juichen, als er bericht komt, dat de Snip geland is Wanneer wij nog even het eerste gedeelte memoreeren, dan blijkt uit al de berichten wel heel duidelijk, dat de Snip met zeer slecht weer te kampen heeft gehad. Boven geheel Nederland, België en Frankrijk een depressie, die Hondong dwong, een omweg over Marseille te maken en in Alican- te te landen. Daar is het toestel Zaterdag gebleven en de bemanning heeft daar flink kunnen uitrusten. Zondagmorgen is men weer uit Alicante vertrokken en hoewel het weer ook gister verre van fraai was Hondong was ge dwongen om dichter boven de zee te vlie gen verliep de reis naar Casablanca vlot. Tenslotte is men gisteravond laat weer uit Casablanca vertrokken naar Porto Praja, het beginpunt van den sprong over den oceaan. Wij zullen de Snip thans weer volgen op haar weg, nadat wij nog even gememoreerd hebben, dat de Snip bij het vertrek van Schiphol als „laatste lectuur" het Alcmaria- nieuws en de Alkmaarsche Courant van Vrijdag meenam. Wanneer v. d. Molen zich dan onderweg zou vervelen, zou hij de ge beurtenissen in Alkmaar en de verrich tingen van Alcmaria hierin kunnen bestu- deeren. Het verloop van de vlucht. Zondagochtend te 7.35 uur Amsterd. tijd is de Snip, die Zaterdagmiddag tengevolge van de slechte weersomstandigheden op de eerste etappe van de vlucht naar West-In- dië te Alicante een tusschenlanding moest maken, daar Casablanca niet voor het in vallen van de duisternis kon worden berekit, van Alicante vertrokken. Na een voorspoedige vlucht landde het vliegtuig Zondagmiddag te 13.10 uur Amsterd. tijd op het vliegveld te Casablan ca. Hartelijke ontvangst te Casa blanca. Voor de aankomst van de Snip bestond op het vliegveld te Casablanca groote be langstelling. Er had een ontvangst plaats, georganiseerd door den Nederlandschen consul-generaal te Tanger, den heer F. Gerth van Wijk, waarbij tal van Nederlan ders en de plaatselijke autoriteiten aanwe zig waren. Na de ontvangst is de bemanning zoo spoedig mogelijk rust gaan nemen. Te mid dernacht zou de Snip starten voor de vol gende etappe, naar Porto Praja. De Snip uit trokken. Casablanca ver- De Snip is om 23 uur 45 Greenwich tijd (d.i. 5 minuten na middernacht Amsterdam- schen tijd) uit Casablanca vertrokken. 't Gaat goed! De Snip is met een snelheid van 205 K.M. per uur gestart naar Porto Praja en vloog op 500 M. hoogte. Om 1.52 uur A T. vannacht was het toe stel tusschen Mogadar en Kaap Juby, De Snip nadert Porto Praja. Om id.20 uur A.T. kreeg de Snip een pei ling van San Maringo de Cabo Verdo Aera- dio. De peiling luidde 36 graden. De vlucht van de Snip gaat zeer voorspoedig en te half elf A.T. bevond 't toestel zich 350 K.M. ten N.O. van Boa Vista. Om 8.48 uur vanmorgen bij Port Etienne. Uit de draadloos van de Snip ontvangen berichten blijkt, dat het K.L.M.-toestel, dat de vlucht naar WestTndië maakt, op de etap pe CasablancaPorto Praja fi'nk opschiet. Maandagochtend om 8.48 uur peilde de Snip 185 graden van Port Etienne. Uit deze peiling blijkt, dat Hondong en van Balkom den oversteek van het vasteland van Afrika naar Porto Praja iets zuidelijker nemen dan oorspronkelijk was gedacht. Port Etienne ligt op ongeveer 2/3 van de route CasablancaPort Praja, op de uiter ste westpunt van Noord-west-Afrika. Verwacht werd, dat de vliegers van dit punt af rechtstreeks naar Porto Praja zouden oversteken, hetgeen thans zeer waarschijnlijk in verband met de ontvangen weerberichten iets zuidelijker gebeurt. Volgens de ontvan gen berichten is aan boord alles goed en mag worden verwacht, dat de Snip vanmid dag tusschen één en twee uur te Porto Praja zal aankomen. Te Porto Praja geland. De Snip is hedenmiddag kort na 12 uur vlot te Porto Praja geland. Hiermede is het eindpunt van de tweede etappe bereikt. Het toestel zal volgens het vliegplan tot Woensdag te Porto Praja blijven en om streeks 7 uur in den avond vandaar starten voor den sprong over den Atlantischen oceaan, het grootste traject op deze vlucht. Dit traject, Porto PrajaParamaribo, is 3612 K.M. lang. Verwacht wordt, dat de Snip Donderdag middag te ongeveer 2 uur Paiamaribo zal bereiken. Het groote belang van de radio voor de luchtvaart. Hoe groot de beteekenis van een goede ra dioverbinding met de vliegtuigen is, bleek wel op het eerste gedeelte van den tocht van de Snip naar West-Indië. Een zeer groot ge deelte van den afstand Amsterdam—Mar seille hebben Hondong en van Balkom blind gevlogen, in den donkeren winternacht, strij dende tegen ongunstige weersomstandighe den. Van der Molen heeft voortdurend het contact met de landstations in stand gehou den en daarbij is het opgevallen, dat terwijl sommige dichter bij het vliegtuig gelegen stations geen of moeilijk verbinding met de Snip konden krijgen, Schiphol permanent de verbinding heeft gehandhaafd en nu en dan zeer belangrijke aanwijzingen heeft kunnen geven. Ook op den tocht van Alicante naar Casa blanca was Schiphol Zondag permanent in verbinding met de Snip, die zich steeds ver der van het nest verwijderde. Wij weten, dat van der Molen thans op de korte golf werkt: 26.8 Meter, en wellicht op de 36 M. Om 7 uur G.M.T. staan de ontvan gers bij en wij wachten Het is 7.55 uur Zondagochtend als van der Molen door het geven van een lange streep zijn zender afstemt en dan komt de eerste CQ; aan allen: „Hr QAD Alicante QAB Casablanca. Tweehonderd meter boven zee, sterke wind, veel remous. 7.15 gestart Alicante". De afkortingen QAD en QAB beteekenen: vertrokken van en op weg naar. De Snip is weer in de lucht en wij zullen het toestel trachten te volgen. De signalen van de Snip zijn „keihard": QSA 5 en op den luidspreker kunnen wij den K.L.M.-vogel boven de Middellandsche Zee volgen. Te 8 uur (A.T.) roept de Snip Tanger Ae- radio aan met 't verzoek een QAM weer bericht te geven. Tanger antwoordt niet, maar wel komt Logrono Aeradio m?t de vraag of de Snip iets heeft. Waarop van der Molen slechts mededeelt, dat de Snip op 100 Meter hoogte vliegt. Een kwartier later tracht van der Molen opnieuw met Tanger in contact te komen, doch ook nu komt er nog geen antwoord. FOR Oran Aeradio is beter op zijn post en geeft aan onze vliegers het gevraagde weerbericht, waarvoor de Snip heel dank baar is. Te 8.40 uur geeft de Snip berichten door naar Schiphol en met genoegen vernemen wij, dat het boven de Middellandsche Zee mooi weer is, zij het ook met veel wind. Hon dong laat mededeel en, dat hij verwacht te 13 uur GMT te Casablanca te zijn en verder hooren wij nog, dat de zon schijnt en de stemming aan boord van de Snip uitste kend is. Tien minuten over negen werkt van der Molen eindelijk met Tanger en daarna met Malaga-El Rompedizo Aeradio. De Snip vliegt dan op 50 Meter hoogte boven zee. Tegen half tien werkt van der Molen met het vliegtuig F-AJVB van de Air France, dat of op de lijn Marseille of op den Zuid-Ame- rikadienst vliegt. Van der Molen vertelt zijn collega aan boord van 't Fransche toestel, dat hij op 50 M. hoogte boven de Middel landsche zee tusschen Almeria en de Afri- kaansche kust zit. Salety first. Tal van amateurs in Nederland hebben ook Zondagochtend getracht in verbinding met de Snip te komen. Van der Molen vraagt echter voortdurend weerberichten en heeft geen tijd voor zijn landgenooten. „Safety first" geldt als altijd bij de K.L.M. ook op de vlucht van de Snip. Te 9.55 uur A.T. deelt de Snip mede, dat het eiland Alboran wordt gepasseerd. Albo- ran ligt ongeveer vijftig mijl ten Zuiden van Almeria juist op de helft tusschen de Spaan- sche en Marokkaansche kust. Hieruit blijkt, dat de Snip met een grootere snelheid vliegt dan op den eersten dag: naar onze berekening met een gemiddelde van on geveer 150 K.M. per uur. In contact met Casablanca. Te 10.52 uur A.T. en daarna zes minuten later seint van der Molen nog steeds: Geen postie en is het vliegtuig dus nog boven zee. Te 11.13 uur roept hij Casablanca en nadat onze marconist aan boord van den K.L.M.- vogel eenige gevraagde inlichtingen heeft ontvangen, deelt hij mede, dat de Afrikaan- sche kust in zicht is. Een paar minuten later deelt hij aan Casablanca mede, dat men al daar de Snip tegen 1 uur GMT kan ver wachten. Boven Airikaansch gebied. Steeds meer nadert de Snip zijn bestem ming voor dezen dag. Te 12.08 uur deelt van der Molen aan Tanger en Casablanca mede, dat de Snip zich 20 K.M. ten Zuid- Westen van Larache, gelegen aan de Afri- kaansche kust ten Zuiden van Tanger, be vindt. Van der Molen werkt eenigen tijd op de 36 M., maar spoedig stoort op deze golf het Zweedsche stoomschip „Gripsholm", aan boord waarvan zich volgens de Amerikaan- sche berichten Greta Garbo zou bevinden Niet lang kunnen wij daaraan denken, want we willen de Snip en niet Greta Garbo achtervolgen. Te 13.05 uur A.T. zendt de Snip het laat ste radiobericht voor allen: „Wij gaan nu landen te Casablanca en stijgen te midder nacht weer op". Het sluitingsteeken volgt, van der Molen haalt zijn antenne op en Hondong en van Balkom zetten den K.L.M.-vogel op Afri- kaansch grondgebied veilig neer. TT,. w«f contact met de Snip. Het is Zondagochtend 00.00 u G.MT. wanneer wij de ontvangtoestellen weer in schakelen in afwachting van wat de „Snip" ons zal meedeelen. Het duurt niet lang, want reeds 10 minuten later, te half één A.L. dus, hooren wij de Snip „CQ" roepen (dit beteekent „voor allen"), waarna mededee ling wordt gedaan van het vertrek van Casa Blanca, dat te kwart voor twaalf G.M.T. heeft plaats gehad. Het contact met de „Snip" is er weer en de signalen van het vliegtuig zijn redelijk hard De radiotelegrafist van de Snip deelt aan Casa Blanca mede, dat het toestel op 500 M. hoogte vliegt. Agadir Aer Radio geeft daarna weerberichten aan onze vliegers. Nadat een vergeefsche poging is gedaan, althans hebben wij het resultaat niet kunnen vaststellen, in verbinding te komen met Kootwijk, roept van der Molen Cura?au PJQ op. Maar de West antwoordt nog niet. Midden in den nacht, zoo omstreeks half twee, worden tusschen de vliegende vogel van de K.L.M. en het vaderland, via Scheve- ningen telegrammen gewisseld. Om 1.52 u. A.T. bevindt de Snip zich tus schen Mogador en kaap Juby. De snelheid bedraagt ongeveer 215 K.M. Het blijkt, dat de Snip niet alleen in de lucht is, want wij hooren een ander vliegtuig, n.1. de D-APOK met Hamburg werken. In contact met Parimaribo. Wij volgen de Snip op zijn vlucht langs de Afrikaansche kust. Om 2.25 u. werkt van der Molen opnieuw met Agadir en korten tijd later is het toestel in tamelijk goede ver binding met Paramaribo. Van der Molen deelt onze landgenooten in de West mede, dat hij verwacht, dat de „Snip" Maandag middag omstreeks twee uur in Porto Praja zal aankomen. De vlucht van de Snip schijnt in vergelij king vooral met den eersten dag zeer voor spoedig te gaan. Niet alleen, dat het zeer rustig is en van der Molen niet steeds om weerberichten behoeft te vragen, maar van der Molen blijkt zelfs tijd te hebben om met de amateurs in Nederland te werken. Dat is het oogenblik, waarop 270 Nederlandsche radio-amateurs hebben gewacht. Het is vijf minuten voor half vijf in den ochtend, als van der Molen de mededeeling doet, dat hij nu tijd heeft voor de amateurs. In den aether blijkt, hoevelen hiervan op dit moment heb ben gewacht. Een groot aantal „hams" be gint de Snip aan te roepen, doch de Snip hoort hen niet en van der Molen zegt na korten tijd tot zijn landgenooten: „Ik zal nog 5 minuten naar de amateurs luisteren". Hoe er ook gezwoegd wordt, de amateurband blijkt dicht te zitten, zoodat er geen verbin ding tusschen de amateurs en de „Snip" tot stand komt. Om 4.45 uur halfweg Porto Praja. Om kwart voor vijf deelt de Snip mede: Wij zijn halfweg tusschen Casa Blanca en Villa Cisneros. riet weer is goed. Er wordt dan met Villa Cisneros gewerkt en de Snip informeert of Port Etienne een richtingzoe ker heeft. De Snip vliegt over den Atlanti schen Oceaan, langs de Afrikaansche kust en beneden onder het vliegtuig varen sche pen. Van der Molen vraagt welk schip on der hem vaart en even later roept hij na elkaar de beide Engelsche schepen „Kenil- worth en „Apapa". Te vijf minuten voor 6 vraagt de Snip een weerbericht aan Villa Cisneros en 10 minu ten later aan Port Etienne. Te 6.32 u. A.T krijgen wij voor het eerst sinds langen tijd een positiemelding van de Snip. Passeerden zoo juist Villa Cisneros. Van der Molen vertelt, dat het nog donker is en dat de me canicien Stolk ligt te slapen. Om 6.55 uur wordt Port Etienne weer aangeroepen. De signalen van de Snip blijven buitengewoon constant en wij hooren op de 36 M. het weer bericht, dat het toestel krijgt. ^durende eenigen tijd hooren wij niets; eindelijk om kwart over 8 Maandagochtend, wanneer het hier en dus ook langs den Afri- gaansche kust dag is geworden, hooren wij de Snip weer, die lange strepen seint ojxlat Port Etienne het toestel kan peilen. Van der Molen werkt thans weer op 26 M. De pei ling bedraagt 183 gr. en de Snip moet Port Etienne dus weer voorbij zijn. Om half 9 heeft van der Molen radioverbinding met het Ned. s.s. „Helder" van de K.N.S.M en deelt hij mede, dat de peilingen niet kloppen. Achteraf blijkt dit echter wel het geval te zijn, want om 8.48 uur is de peiling 185 gr van Port Etienne. Steeds Zuidelijker vliegt de Snip langs de Afrikaansche kust, thans verder van deze verwijderd dan ten Noorden van port Etienne en toch steeds in contact met de Lotions. Om 9.20 uur vraagt de Snin Ft enne en wen 01^ landstations. Om 9.20 uur vraagt de Snip het weerbericht aan San Maringo de Cabo Verde Aer Radio. Het schijnt dat de ont. vangst van de Snip daar nogal wordt ge- stoord, want van der Molen deelt aan het vliegveld mede, dat hij op 26.8 M. eveneens werkt en hij verzoekt het vliegveld ook op deze goH te willen luisteren. Lijk van 88-jarigen man opgehaald Sinds Zaterdagmiddag werd een 88-jarigé verpleegde van het Gemeentelijk Verzor- nineshuis te Sloten bij Amsterdam vermist Het onderzoek van de pontie heeft een tra- gischen afloop gehad, doordat gistermiddag het lijk van den grijsaard uit den Grooten IJpolder onder Haarlemmerhede is opg€. haald. HET 10.000STE SCHIP TE ROTTERDAM. Zondag is te Rotterdam het Engelsche s.s. „Don" als 10.000- ste zeeschip gedurende dit jaar te Rotterdam aangekomen. In 1932 en 1933 zijn geen 10.000 schepen per jaar in Rotterdam gearriveerd. In 1931 kwam het 10.000ste schip op 26 November aan. BRAND TE ZAANDAM. De petroleumlamp viel om, Hedenmorgen is door een ongeluk met een petroleum-lamp brand ontstaan in het perceel aan de Oostzijde 99 ta Zaandam, dat zoo goed als geheel uit brandde. Het huis, dat behoorde aan den heer F. Huytema werd bewoond door den heer E. W. Bonte, die daarin een broodbakkerij en kruidenierswinkel had bevestigd. Behalve de belangrijke schade aan het perceel gingen het groot ste deel van de bakkersgereedschappen, de inboedel en de kruidenierswaren ver loren. Alles was verzekerd, de inboedel echter zeer laag. Hoe men een scheikundige goedpraat. Een oud-bedrijfsleider van de Britisch Dy« stuffs Corporation, dr. H. Levinstein, heeft in een vergadering van het Chemisch Insti tuut te Bristol het gebruik van gifgas in oorlog gekenschetst als de menschelijkste vorm van oorlogvoering. Aanwending van gas en scheikundige stoffen was bevorderlijk voor spaarzaamheid in de consumptie van menschlevens, materiaal en kracht in den oorlog. Daarom was hij het niet eens met hen, die wilden, dat de chemici van de wereld zouden overeenkomen, ontdekking en produc tie van chemische stoffen, die in oorlog kon- den worden aangewend, te staken. Hij meen de, dat zulk tegenhouden van wetenschappe- lijken voortuitgang toch geen einde zou ma ken aan slachtingen. Het doodsteken of doodknuppelen van menschen, het toebren gen van afschuwelijke verminkingen met projectielen van hoog ontploffingsvermo gen, was niet minder beestachtig, wreed en slecht dan een aanval met gas. Zijn rede neering was, dat een gasoorlog veel sneller beslissend was dan een oorlog met projectie len, kogels en bajonetten. Dr. Levinstein gaf een voorbeeld voor deze stelling uit den grooten oorlog. De Duitschers zouden volgens hem den tweeden slag van Yperen, in het begin van 1915 hebben gewonnen, indien zij voldoende reserves hadden samengebracht achter het gebied van hun eersten verrassenden gas aanval. Die gasaanval maakte een gat van 13 kilometer breedte in het front der geal lieerden. De Duitschers verzuimden echter reserves in het gat te sturen en zoo den oor log te winnen. Hadden zij het wel gedaan, dan zou de worsteling nauwelijks langer dan een half jaar hebben geduurd. Men kon na gaan hoeveel menschenlevens zouden zijn gered ook al kon men de mogelijke politieke gevolgen van zulk een gang van zaken niet voorzien. Het was onomstootelijk bewezen, dat gifgassen in den oorlog veel minder doodelijk waren dan munitie. In den oorlog b.v. wer den 75000 man van de Amerikaansche troe pen buiten gevecht gesteld door gas, maar slechts 1 Vi percent van dit aantal stierf aan de gevolgen der gasvergiftiging. De doctor liet het niet bij een verdediging van den gasoorlog, maar verkondigde nog andere stellingen van meer algemeenen aard, dje voor tegenspraak vatbaar waren. Engeland b.v. moest ten volle voorbereid zijn voor oorlog (een voorbereiding bij voorkeur gebaseerd op het militair vermogen van de stoffen die Levinstein en zijn mede-chemici vervaardigen), omdat een land alleen paci fistisch kan zijn, indien het economisch aan zichzelf genoeg had. Dit klopt echter niet met de feiten der ge schiedenis. De stammen, die onze oudste ge- geschiedenis maken, waren economisch ge heel van elkaar onafhankelijk, maar bestre- den elkaar niet minder bloedig. Dr. Levin stein, blijkbaar verontrust over den staat van verdediging van het land, dat hij het zijne noemde, betoogde voorts, dat democratisch Engeland als alle democratieën zich niet vol doende voor oorlog gereed houdt en daarom gevaar loopt een oorlog te verliezen. Hij had kunnen bedenken, dat de jongste geschiedenis het meest overtuigende voorbeeld van het tegendeel heeft gegeven. In den grooten oor log waren het de democratisch bestuurde lan den die wonnen, en de autocratisch bestuur de landen, die verloren. Ook de ingenieuze verdediging van den chemischen oorlog door dezen geleerde heeft bestrijding gevonden. De juistheid van zij" betoog, dat een coup met gifgas beslissend kan zij n, wordt betwist. Geen natie wordt er tegenin betoogd die zou worden ge dwongen op deze wijze tijdelijk den strijd staken, zou daaruit concludeeren, dat zij °en oorlog de nederlaag had geleden.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1934 | | pagina 12