HET ZEEMONSTER VAN NAGASAKI pcauiHciaat Tlieuws JAARWEDDEN EN LOONEN GEMEENTEPERSONEEL. LANGENDIJK. OUDENDIJK. hebben gevraagd. Door deze salarisregeling zal ook vervallen de noodzakelijkheid om den heer Schierbeek als ontanger een toelage te geven om te verhoeden, dat hij in salaris zou achteruitgaan: het ontvangerssalaris zou de nieuwe jaarwedde van den controleur overtreffen. Staande voor de oplossing van de boven gestelde vraag, blijven wij van oordeel, dat de gemeente beter zelf een ambtenaar kan aanstellen dan de hierbedoelde taak opdra gen aan anderen, die niet den geheelen tijd hun kracht aan de gemeente kunnen geven. Dat de groote ervaring van het Bureau te gen het nadeel van het niet altijd aanwezig zijn zou kunnen opwegen, is niet onze mee ning: een ambtenaar, die zich niet op de hoogte houdt van hetgeen belangrijk is op het hem toegewezen terrein, schiet in zijn plicht tekort. Men zou zich van de opvattin gen en de taak van het ambtenarencorps wel eeh zeer eigenaardige voorstelling vormen als men zou meenen, dat het zich zou tevre den stellen of mogen stellen met hetgeen in Alkmaar voorvalt en niet voortdurend den blik gericht hield op wat elders de aandacht trekt. Er bestaan allerlei onderlinge relaties, die het den ambtenaren gemakkelijk maken, in dien noodig volledig op de hoogte te1 komen van in andere gemeenten gevolgde methoden. Voor de vrees, dat een gemeentelijk verifica teur, die elders allerlei ervaring heeft opge daan en door zijn opleiding op de hoogte van zijn taak is gebracht, zich plotseling na zijn benoeming zou opsluiten binnen den kring van zijn Alkmaarsche taak, bestaat naar ons voorkomt geen enkele grond. Evenmin achten wij gegrond de in uwe vergadering tot uiting gekomen vrees, dat een ambtelijke controle bloot staat aan het gevaar van verslapping tegenover den arbeid van andere ambtenaren. Niemand kan eenig bewijs bijbrengen voor een dergelijke bewe ring, die eigenlijk, zij het onbedoeld, een wei nig vriendelijke gedachte bevat voor allen ambtelijken arbeid. Immers er zijn tal van ambtenaren, die tot taak hebben, andere ambtenaren te controleeren. Reeds in de ge wone ambtelijke hiërarchie is de taak van den chef ten deele een controleerende taak. Maar ook overigens is er allerlei toezicht: het meest sprekende voorbeeld is de taak van de politie, die zonder aanzien des persoons moet optreden. En de verschillende directeuren van bedrijven én takken van dienst hebben de hun toevertrouwde belangen te beharti gen zien zij, dat een ambtenaar, wie het ook zij, in strijd daarmede handelt, dan zal geen overweging van collegialiteit hen ervan weer houden, te doen wat hun plicht is. Zal dit nu anders zijn a's het gaat om de verhouding van den verificateur tot de comptabelen in gemeentedienst? Welke reden heeft men om dit te veronderstellen? Overigens herhalen wij met nadruk, dat men zich bij de beoordeel ing van deze aan gelegenheid niet moet laten beïnvloeden door den arbeid, dien het gemeentelijk bureau, ge lijk het thans is georganiseerd, verricht. Reeds is ons voorstel van 21 April 1925 (bijl. nr. 64) gaven wij te kennen, dat de be staande toestand ons niet bevredigde en dat de taak, die bij gemeenteblad nr. 780 aan het gemeentelijk bureau is opgedragen, alleen dan op de juiste wijze zou kunnen worden verricnt, wanneer de verificatie en controle op andere leest werd geschoeid. De sedert verloopen jaren hebben ons in die overtui ging slechts kunnen versterken. Door de te genwoordige organisatie heeft het bureau geen gelegenheid, zich geheel op de controle en verificatie te concentreeren. Vandaar ons voorstel om op de aangegeven wijze een plaats vrij te maken voor een verificateur, die, met assistentie van den ambtenaar Van Zoonen, zijn taak zou verrichten in het ver band der afdeeling financiën. Financiee'e overwegingen leggen, eener- zijds door de nadere kostenopgave van het Centraal Bureau, anderzijds door ons voor stel inzake de ver'aging der salarissen van het gemeentepersoneel, geen gewicht van beteekenis meer in de schaal nu het gaat om de oplossing van de vraag, of men aan amb telijke of aan niet-ambtelijke verificatie en controle de voorkeur zal geven. Intusschen, is onze indruk juist, dan ligt voor uwe vergadering het zwaartepunt elders dan voor ons college. Wij meenden, de zoo even gestelde vraag voorop te moeten stellen en, al naar gelang de beantwoording daar van zou uitvallen, omtrent de daaruu voort vloeiende gevolgen beslissingen van uwe ver gadering te moeten uitlokken. Voor uwe ver gadering echter schijnt van overheerschende beteekenis te zijn de vraag, hoe in de ontvan- gersvacature zal worden voorzien. Welnu, er is naar ons voorkomt geen en kel bezwaar, hieromtrent eerst een beslissing te nemen. Achtereenvolgens zouden dus de volgende vragen moeten worden beant woord I. Zal de heer Schierbeek worden benoemd tot gemeente-ontvanger en hem tegelijkertijd worden opgedragen de leiding der belasting werkzaamheden, waarvoor de ambtenaren J. C. Meeuwsen en H. J. Keizer aan hem zullen worden toegevoegd? II. Indien ja, REORGANISATIE BUREAU VERIFICATIE EN CONTROLE. In bijlage no. 165 schrijven B. en W. Het uitstel van de behandeling van onze voorstellen, opgenomen in bijlagen nrs. 135 en 156, heeft ons overeenkomstig uw wensch gelegenheid gegeven, ons nader te vergewis sen van de wijze, waarop het Centraal Bu reau voor verificatie en financieele adviezen der Vereeniging van Nederlandsche gemeen ten, zoo aan dat bureau de verificatie en controle zou worden opgedragen met betrek king tot het comptabel beheer van de ge meente en hare bedrijven en instellingen, zich van die opdracht zou kwijten. Wij ontvingen daaromtrent den ter inzage liggenden brief d.d. 5 December j.1. Voorts hadden wij met den directeur van dat bureau en den districtsverificateur voor Noordholland op 27 November j.1. een on derhoud, waarbij nadere inlichtingen werden gevraagd en verstrekt. Een verslag van dat onderhoud ligt mede voor u ter inzage. Uit dat onderhoud en uit den brief van 5 December j.1. blijkt: dat het Bureau de controle houdt op onge zette tijden; dat kas en boeken tenminste een maal per drie maanden worden opgenomen; dat bij groote administraties de boeken meer dere malen per kwartaal worden gecontro leerd en de kas tenminste eenmaal per kwar taal, terwijl bij administraties van kleinen omvang de kascontrole meestal zal kunnen samenvallen met de controle der boeken; dat van elke driemaandelijksche controle een verslag wordt uitgebracht aan Burge meester en Wethouders dat het Bureau beschikt over een 40-tal deskundigen en door jarenlange en veelzijdi ge ervaring zich op de controle van allerlei gemeentelijke bedrijven en takken van dienst heeft gespecialiseerd; dat naar gelang van de te vervullen op drachten voor controle en verificatie worden aangewezen degenen, die daarvoor het meest geschikt worden geacht, al zal de gewone controle meestal door dezelfde personen kun nen plaats hebben; dat handhaving van een eigen bureau en het daarnaast verleenen van een controle opdracht aan een ander bureau onjuist is; dat de door het Bureau ingediende prijs opgave slechts bindend is voor het eerste jaar, omdat eerst na afloop van dat jaar kan worden nageaan welke bedragen voor verla ging of verhooging in aanmerking komen; dat het Bureau thans zou wenschen te contracteeren voor een bedrag van 3915 in totaal over een jaar (het bedrag van 3315, genoemd in bijlage nr. 156, wordt voor het Centraal Ziekenhuis, de gemeente lijke instelling voor Maatschappelijk Hulp betoon en het Burgerweeshuis, die in de vo rige opgave niet waren begrepen, verhoogd met 600); dat voor adviezen van weinig ingewikkel- den aard geen extra-bedrag in rekening wordt gebracht, wel daarentegen voor meer omvangrijke adviezen; dat naar het oordeel van den directeur het gemeentelijk bureau thans belast is met werkzaamheden, die behooren te worden verricht op de afdeeling financiën ter secre tarie en die dan ook riiet aan het Centraal Bureau kunnen worden opgedragen, t.w. het onderzoek der gemeentebegrooting en van de bepTootingen der gemeentelijke diensten en bedrijvenhet verifieeren van vorderingen ten laste van de gemeente en hare diensten en bedrijven. Dit nader overleg heeft deze opheldering gebracht, dat in géval het Centraal Bureau met de verificatie en controle zou worden be last. de ambtenaar Van Zoonen aan de af deeling financiën der secretarie zou moeten worden verbonden voor de taak, die thans, bij verordening gemeenteblad nr. 780, aan het gemeentelijk bureau is opgedragen doch niet in de taak van het Centraal Bureau zou kunnen worden begrepen. Zoo wordt de vraag wat zou moeten ge beuren in geval uwe vergadering overeen komstig ons voorstel den heer R. J. Schier beek zou benoemen tot gemeente-ontvanger, aldus beperkt: zou men het vrijvallend sala ris van den heer Schierbeek besteden voor de opdracht aan het Centraal Bureau dan wel voor de benoeming van een eigen verifica teur? Immers in beide gevallen zijn de kosten vrijwel gelijk, vooral wanneer men rekening houdt met de nieuw ontworpen salarisrege- iing, waaromtrent wij van u een beslissing In bijlage no. 173 schrijven B. en W.: In uwe vergadering van 28 April 1932 nr. 3 werd besloten tot invoering van een tijde lijke korting op de jaarwedden en loonen van het gemeentepersoneel. Deze korting, welke in het algemeen 4.6 pCt. van de met f 700 verminderde jaarwedde bedraagt, ver valt op 1 Mei 1935. De financieele positie van de gemeente gedoogt thans evenwel geen verhooging der salarislasten, zoodat deze korting in elk geval dient te worden gehand haafd. Wij zien ons zelfs, met het oog op de begrooting voor het jaar 1935, genoodzaakt u met ingang van 1 Januari a.s. een nog ver- der gaande verlaging van de salarissen en loonen van het gemeentepersoneel voor te stellen. Het tekort, waarmede aanvankelijk het voorontwerp van de begrooting voor 1935 sloot, bedroeg rond 298.000. Het wetsont werp tot instelling van een Werkloosheids- subsidiefonds, waarmede op verlangen van de regeering moest worden rekening gehouden, legde vervolgens beslag op eenige belasting opbrengsten tot een bedrag van 141.000 Voor algemeene armenzorg bleek nader hand noodig te zijn een hooger subsidie van 30.000. In verband met een anderen opzet van de werkloosheidsbestrijding moest het voor steun van werkloozen uitgetrokken be drag met 52.000 worden verhoogd, terwijl de kosten van werkverschaffing een hoogere raming veroorzaakten van 27.000 't Totale tekort bedroeg mitsdien in rond cijfer ruim 540.000. Hiertegenover kon de volgende dekking worden geplaatst: 1. De aanvankelijk geraamde uitkeeringen van bedrijven werden verhoogd met 38.800 2. Uit conversie van geldleenin- gen wordt een voordeel verwacht van 12.000 3. Door verlaging van subsidiën werden de uitgaven verlaagd met 9.500 4. De voorloopig geraamde bij drage in de kosten van werkloos heidsvoorziening ad 40.000 kon in verband met bovengenoemd ■wetsontwerp worden gesteld op 223.000, of hooger 183.000 5. De uitkeering uit het Werk- loosheidssubsidiefonds, berekend naar het aantal aangeslagenen in de gemeentefondsbelasting be draagt 6.000 6. Bij overgang van de gemeente van de eerste naar de derde klasse voor de heffing van de gemeente fondsbelasting wordt een hoogere opbrengst wegens opcenten verkre gen van 26,000, terwijl wegens uitkeering per aangeslagene in die belasting uit het gemeentefonds zal worden ontvangen 30.000, totaal 56.000 7. De Opcehtenheffing op de hoofdsom der personeele belas ting, thans bedragende 85125 zal moeten worden vervangen door een uniforme heffing van 200 op centen op alle aanslagen, waaruit boven de voorloopige raming een inomst voortvloeit van 120.000 Totaal 425.300 Van de wijzigingen, die vervolgens in het ontwerp hebben plaats gehad om het over blijvende tekort aan te zuiveren en welke be staan in herziening van ramingen, bezuini gingen op de bedrijven enz., maakt de verla ging van de salarissen en loonen een onder deel uit. Het bedrag, dat uit dezen hoofde moet worden verkregen, bedraagt 55.500, welk bedrag een percentage van 7.4 pCt. vormt van het totaal bedrag der voor verlaging in aanmerking komende jaarwedden ad 750.000 gulden. Naast de thans nog geldende korting zal derhalve een nieuwe korting van 7.4 pCt. van de geheele jaarwedde of van het geheele loon moeten worden ingevoerd. Nu verbetering van de economische toestanden voorshands niet schijnt te kunnen worden verwacht, ach ten wij het niet gewenécht aan die kortingen wederom een tijdelijk karakter te verleenen En in het belang van het personeel in het algemeen, voorzooveel betreft de verplich ting tot betaling der pensioensbijdrage, èn in het belang der gemeente is het, indien de kortingen als vaste kortingen in de bestaan de salaris- en loonschalen worden verwerkt, zoodat ook de pensioensgrondslagen van het personeel kunnen worden gesteld op het be drag der feitelijke bezoldiging. Behalve de salarisverordening voor de ambtenaren, het personeel van den keuringsdienst voor wa ren en de politie, de loonverordening voor de werklieden, moeten ook verschillende andere verordeningen waarin de wedden van het ge meentepersoneel worden geregeld, worden Wij hebben eenigen tijd geleden de aandacht gevestigd op een door den bond van aardappelhandelaren verzon den adres aan den minister van econo mische zaken betreffende de opslag van aardappelen als wintervoorraad. Thans heeft de bond bericht ontvangen, waar in de minister van economische zaken mededeelt dat de handel geenerlei vrees behoeft te koesteren voor het opslaan van wintervoorraden in de steden, aan gezien voldoende rekening zal worden gehouden met de financieele belangen van hen, die voor dit seizoen de gebrui kelijke wintervoorraden hebben ge vormd, wanneer in den loop van 'tjaar zich zoodanige wijzigingen in den toe stand mochten voordoen, dat tot intrek king of wijziging van de heffing kan worden overgegaan. In dat geval zal uiteraard" terugbetaling over de nog aanwezige voorraden plaats vinden. HEM. Auto-ongeluk. De groentehandelaar S. te Hem, die per vrachtauto op weg was naar Brussel, heeft in België een auto-ongeluk gehad en is met een zwaar gekneusd been in een ziekenhuis te Brussel opgenomen. Schuit gezonken. Terwijl de landsman W. K. aan het bag geren was in de Groote Vliet, waar het zeer diep is, zonk plotseling zijn oude schuit. Een gelukkige omstandigheid mag het worden genoemd, dat K. een geoefend zwemmer was en zich zoodoende wist te red den. 24. In de algemeene verwarring wisten Piet Prikkel en Drein Drentel stilletjes weg te komen. Ze kropen tusschen een paar bloeiende cactussen, om zich stie- kum te verkleeden. Alle menschen liepen den koning en zijn knecht te zoeken, tot ze allebei plotseling tus schen de cactussen uit sprongen. 23. De commissie bracht Piet en Drein naar een groo te tentoonstellingszaal. Na een heel lange toespraak had er zóó'n feestelijke bloemenhulde plaats, dat Drein letterlijk onder de bloemen bedolven raakte en het benauwd kreeg, 't Was dan ook geen wonder dat hij om hulp begon te schreeuwen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1934 | | pagina 5