HET ZEEMONSTER VAN NAGASAKI
pcauiHciaat Tlieuws
JAARWEDDEN EN LOONEN
GEMEENTEPERSONEEL.
LANGENDIJK.
OUDENDIJK.
hebben gevraagd. Door deze salarisregeling
zal ook vervallen de noodzakelijkheid om
den heer Schierbeek als ontanger een toelage
te geven om te verhoeden, dat hij in salaris
zou achteruitgaan: het ontvangerssalaris
zou de nieuwe jaarwedde van den controleur
overtreffen.
Staande voor de oplossing van de boven
gestelde vraag, blijven wij van oordeel, dat
de gemeente beter zelf een ambtenaar kan
aanstellen dan de hierbedoelde taak opdra
gen aan anderen, die niet den geheelen tijd
hun kracht aan de gemeente kunnen geven.
Dat de groote ervaring van het Bureau te
gen het nadeel van het niet altijd aanwezig
zijn zou kunnen opwegen, is niet onze mee
ning: een ambtenaar, die zich niet op de
hoogte houdt van hetgeen belangrijk is op
het hem toegewezen terrein, schiet in zijn
plicht tekort. Men zou zich van de opvattin
gen en de taak van het ambtenarencorps wel
eeh zeer eigenaardige voorstelling vormen
als men zou meenen, dat het zich zou tevre
den stellen of mogen stellen met hetgeen in
Alkmaar voorvalt en niet voortdurend den
blik gericht hield op wat elders de aandacht
trekt.
Er bestaan allerlei onderlinge relaties, die
het den ambtenaren gemakkelijk maken, in
dien noodig volledig op de hoogte te1 komen
van in andere gemeenten gevolgde methoden.
Voor de vrees, dat een gemeentelijk verifica
teur, die elders allerlei ervaring heeft opge
daan en door zijn opleiding op de hoogte
van zijn taak is gebracht, zich plotseling na
zijn benoeming zou opsluiten binnen den
kring van zijn Alkmaarsche taak, bestaat
naar ons voorkomt geen enkele grond.
Evenmin achten wij gegrond de in uwe
vergadering tot uiting gekomen vrees, dat
een ambtelijke controle bloot staat aan het
gevaar van verslapping tegenover den arbeid
van andere ambtenaren. Niemand kan eenig
bewijs bijbrengen voor een dergelijke bewe
ring, die eigenlijk, zij het onbedoeld, een wei
nig vriendelijke gedachte bevat voor allen
ambtelijken arbeid. Immers er zijn tal van
ambtenaren, die tot taak hebben, andere
ambtenaren te controleeren. Reeds in de ge
wone ambtelijke hiërarchie is de taak van den
chef ten deele een controleerende taak. Maar
ook overigens is er allerlei toezicht: het
meest sprekende voorbeeld is de taak van de
politie, die zonder aanzien des persoons moet
optreden. En de verschillende directeuren
van bedrijven én takken van dienst hebben
de hun toevertrouwde belangen te beharti
gen zien zij, dat een ambtenaar, wie het ook
zij, in strijd daarmede handelt, dan zal geen
overweging van collegialiteit hen ervan weer
houden, te doen wat hun plicht is. Zal dit nu
anders zijn a's het gaat om de verhouding
van den verificateur tot de comptabelen in
gemeentedienst? Welke reden heeft men om
dit te veronderstellen?
Overigens herhalen wij met nadruk, dat
men zich bij de beoordeel ing van deze aan
gelegenheid niet moet laten beïnvloeden door
den arbeid, dien het gemeentelijk bureau, ge
lijk het thans is georganiseerd, verricht.
Reeds is ons voorstel van 21 April 1925
(bijl. nr. 64) gaven wij te kennen, dat de be
staande toestand ons niet bevredigde en dat
de taak, die bij gemeenteblad nr. 780 aan het
gemeentelijk bureau is opgedragen, alleen
dan op de juiste wijze zou kunnen worden
verricnt, wanneer de verificatie en controle
op andere leest werd geschoeid. De sedert
verloopen jaren hebben ons in die overtui
ging slechts kunnen versterken. Door de te
genwoordige organisatie heeft het bureau
geen gelegenheid, zich geheel op de controle
en verificatie te concentreeren. Vandaar ons
voorstel om op de aangegeven wijze een
plaats vrij te maken voor een verificateur,
die, met assistentie van den ambtenaar Van
Zoonen, zijn taak zou verrichten in het ver
band der afdeeling financiën.
Financiee'e overwegingen leggen, eener-
zijds door de nadere kostenopgave van het
Centraal Bureau, anderzijds door ons voor
stel inzake de ver'aging der salarissen van
het gemeentepersoneel, geen gewicht van
beteekenis meer in de schaal nu het gaat om
de oplossing van de vraag, of men aan amb
telijke of aan niet-ambtelijke verificatie en
controle de voorkeur zal geven.
Intusschen, is onze indruk juist, dan ligt
voor uwe vergadering het zwaartepunt elders
dan voor ons college. Wij meenden, de zoo
even gestelde vraag voorop te moeten stellen
en, al naar gelang de beantwoording daar
van zou uitvallen, omtrent de daaruu voort
vloeiende gevolgen beslissingen van uwe ver
gadering te moeten uitlokken. Voor uwe ver
gadering echter schijnt van overheerschende
beteekenis te zijn de vraag, hoe in de ontvan-
gersvacature zal worden voorzien.
Welnu, er is naar ons voorkomt geen en
kel bezwaar, hieromtrent eerst een beslissing
te nemen. Achtereenvolgens zouden dus de
volgende vragen moeten worden beant
woord
I. Zal de heer Schierbeek worden benoemd
tot gemeente-ontvanger en hem tegelijkertijd
worden opgedragen de leiding der belasting
werkzaamheden, waarvoor de ambtenaren J.
C. Meeuwsen en H. J. Keizer aan hem zullen
worden toegevoegd?
II. Indien ja,
REORGANISATIE BUREAU
VERIFICATIE EN CONTROLE.
In bijlage no. 165 schrijven B. en W.
Het uitstel van de behandeling van onze
voorstellen, opgenomen in bijlagen nrs. 135
en 156, heeft ons overeenkomstig uw wensch
gelegenheid gegeven, ons nader te vergewis
sen van de wijze, waarop het Centraal Bu
reau voor verificatie en financieele adviezen
der Vereeniging van Nederlandsche gemeen
ten, zoo aan dat bureau de verificatie en
controle zou worden opgedragen met betrek
king tot het comptabel beheer van de ge
meente en hare bedrijven en instellingen, zich
van die opdracht zou kwijten.
Wij ontvingen daaromtrent den ter inzage
liggenden brief d.d. 5 December j.1.
Voorts hadden wij met den directeur van
dat bureau en den districtsverificateur voor
Noordholland op 27 November j.1. een on
derhoud, waarbij nadere inlichtingen werden
gevraagd en verstrekt. Een verslag van dat
onderhoud ligt mede voor u ter inzage.
Uit dat onderhoud en uit den brief van 5
December j.1. blijkt:
dat het Bureau de controle houdt op onge
zette tijden; dat kas en boeken tenminste een
maal per drie maanden worden opgenomen;
dat bij groote administraties de boeken meer
dere malen per kwartaal worden gecontro
leerd en de kas tenminste eenmaal per kwar
taal, terwijl bij administraties van kleinen
omvang de kascontrole meestal zal kunnen
samenvallen met de controle der boeken;
dat van elke driemaandelijksche controle
een verslag wordt uitgebracht aan Burge
meester en Wethouders
dat het Bureau beschikt over een 40-tal
deskundigen en door jarenlange en veelzijdi
ge ervaring zich op de controle van allerlei
gemeentelijke bedrijven en takken van dienst
heeft gespecialiseerd;
dat naar gelang van de te vervullen op
drachten voor controle en verificatie worden
aangewezen degenen, die daarvoor het meest
geschikt worden geacht, al zal de gewone
controle meestal door dezelfde personen kun
nen plaats hebben;
dat handhaving van een eigen bureau en
het daarnaast verleenen van een controle
opdracht aan een ander bureau onjuist is;
dat de door het Bureau ingediende prijs
opgave slechts bindend is voor het eerste
jaar, omdat eerst na afloop van dat jaar kan
worden nageaan welke bedragen voor verla
ging of verhooging in aanmerking komen;
dat het Bureau thans zou wenschen te
contracteeren voor een bedrag van 3915
in totaal over een jaar (het bedrag van
3315, genoemd in bijlage nr. 156, wordt
voor het Centraal Ziekenhuis, de gemeente
lijke instelling voor Maatschappelijk Hulp
betoon en het Burgerweeshuis, die in de vo
rige opgave niet waren begrepen, verhoogd
met 600);
dat voor adviezen van weinig ingewikkel-
den aard geen extra-bedrag in rekening
wordt gebracht, wel daarentegen voor meer
omvangrijke adviezen;
dat naar het oordeel van den directeur het
gemeentelijk bureau thans belast is met
werkzaamheden, die behooren te worden
verricht op de afdeeling financiën ter secre
tarie en die dan ook riiet aan het Centraal
Bureau kunnen worden opgedragen, t.w. het
onderzoek der gemeentebegrooting en van de
bepTootingen der gemeentelijke diensten en
bedrijvenhet verifieeren van vorderingen ten
laste van de gemeente en hare diensten en
bedrijven.
Dit nader overleg heeft deze opheldering
gebracht, dat in géval het Centraal Bureau
met de verificatie en controle zou worden be
last. de ambtenaar Van Zoonen aan de af
deeling financiën der secretarie zou moeten
worden verbonden voor de taak, die thans,
bij verordening gemeenteblad nr. 780, aan
het gemeentelijk bureau is opgedragen doch
niet in de taak van het Centraal Bureau zou
kunnen worden begrepen.
Zoo wordt de vraag wat zou moeten ge
beuren in geval uwe vergadering overeen
komstig ons voorstel den heer R. J. Schier
beek zou benoemen tot gemeente-ontvanger,
aldus beperkt: zou men het vrijvallend sala
ris van den heer Schierbeek besteden voor de
opdracht aan het Centraal Bureau dan wel
voor de benoeming van een eigen verifica
teur? Immers in beide gevallen zijn de kosten
vrijwel gelijk, vooral wanneer men rekening
houdt met de nieuw ontworpen salarisrege-
iing, waaromtrent wij van u een beslissing
In bijlage no. 173 schrijven B. en W.:
In uwe vergadering van 28 April 1932 nr.
3 werd besloten tot invoering van een tijde
lijke korting op de jaarwedden en loonen
van het gemeentepersoneel. Deze korting,
welke in het algemeen 4.6 pCt. van de met
f 700 verminderde jaarwedde bedraagt, ver
valt op 1 Mei 1935. De financieele positie
van de gemeente gedoogt thans evenwel geen
verhooging der salarislasten, zoodat deze
korting in elk geval dient te worden gehand
haafd. Wij zien ons zelfs, met het oog op de
begrooting voor het jaar 1935, genoodzaakt
u met ingang van 1 Januari a.s. een nog ver-
der gaande verlaging van de salarissen en
loonen van het gemeentepersoneel voor te
stellen.
Het tekort, waarmede aanvankelijk het
voorontwerp van de begrooting voor 1935
sloot, bedroeg rond 298.000. Het wetsont
werp tot instelling van een Werkloosheids-
subsidiefonds, waarmede op verlangen van de
regeering moest worden rekening gehouden,
legde vervolgens beslag op eenige belasting
opbrengsten tot een bedrag van 141.000
Voor algemeene armenzorg bleek nader
hand noodig te zijn een hooger subsidie van
30.000. In verband met een anderen opzet
van de werkloosheidsbestrijding moest het
voor steun van werkloozen uitgetrokken be
drag met 52.000 worden verhoogd, terwijl
de kosten van werkverschaffing een hoogere
raming veroorzaakten van 27.000 't Totale
tekort bedroeg mitsdien in rond cijfer ruim
540.000.
Hiertegenover kon de volgende dekking
worden geplaatst:
1. De aanvankelijk geraamde
uitkeeringen van bedrijven werden
verhoogd met 38.800
2. Uit conversie van geldleenin-
gen wordt een voordeel verwacht
van 12.000
3. Door verlaging van subsidiën
werden de uitgaven verlaagd met 9.500
4. De voorloopig geraamde bij
drage in de kosten van werkloos
heidsvoorziening ad 40.000 kon
in verband met bovengenoemd
■wetsontwerp worden gesteld op
223.000, of hooger 183.000
5. De uitkeering uit het Werk-
loosheidssubsidiefonds, berekend
naar het aantal aangeslagenen in
de gemeentefondsbelasting be
draagt 6.000
6. Bij overgang van de gemeente
van de eerste naar de derde klasse
voor de heffing van de gemeente
fondsbelasting wordt een hoogere
opbrengst wegens opcenten verkre
gen van 26,000, terwijl wegens
uitkeering per aangeslagene in die
belasting uit het gemeentefonds zal
worden ontvangen 30.000, totaal 56.000
7. De Opcehtenheffing op de
hoofdsom der personeele belas
ting, thans bedragende 85125
zal moeten worden vervangen door
een uniforme heffing van 200 op
centen op alle aanslagen, waaruit
boven de voorloopige raming een
inomst voortvloeit van 120.000
Totaal 425.300
Van de wijzigingen, die vervolgens in het
ontwerp hebben plaats gehad om het over
blijvende tekort aan te zuiveren en welke be
staan in herziening van ramingen, bezuini
gingen op de bedrijven enz., maakt de verla
ging van de salarissen en loonen een onder
deel uit.
Het bedrag, dat uit dezen hoofde moet
worden verkregen, bedraagt 55.500, welk
bedrag een percentage van 7.4 pCt. vormt
van het totaal bedrag der voor verlaging in
aanmerking komende jaarwedden ad 750.000
gulden.
Naast de thans nog geldende korting zal
derhalve een nieuwe korting van 7.4 pCt. van
de geheele jaarwedde of van het geheele loon
moeten worden ingevoerd. Nu verbetering
van de economische toestanden voorshands
niet schijnt te kunnen worden verwacht, ach
ten wij het niet gewenécht aan die kortingen
wederom een tijdelijk karakter te verleenen
En in het belang van het personeel in het
algemeen, voorzooveel betreft de verplich
ting tot betaling der pensioensbijdrage, èn in
het belang der gemeente is het, indien de
kortingen als vaste kortingen in de bestaan
de salaris- en loonschalen worden verwerkt,
zoodat ook de pensioensgrondslagen van het
personeel kunnen worden gesteld op het be
drag der feitelijke bezoldiging. Behalve de
salarisverordening voor de ambtenaren, het
personeel van den keuringsdienst voor wa
ren en de politie, de loonverordening voor de
werklieden, moeten ook verschillende andere
verordeningen waarin de wedden van het ge
meentepersoneel worden geregeld, worden
Wij hebben eenigen tijd geleden de
aandacht gevestigd op een door den
bond van aardappelhandelaren verzon
den adres aan den minister van econo
mische zaken betreffende de opslag van
aardappelen als wintervoorraad. Thans
heeft de bond bericht ontvangen, waar
in de minister van economische zaken
mededeelt dat de handel geenerlei vrees
behoeft te koesteren voor het opslaan
van wintervoorraden in de steden, aan
gezien voldoende rekening zal worden
gehouden met de financieele belangen
van hen, die voor dit seizoen de gebrui
kelijke wintervoorraden hebben ge
vormd, wanneer in den loop van 'tjaar
zich zoodanige wijzigingen in den toe
stand mochten voordoen, dat tot intrek
king of wijziging van de heffing kan
worden overgegaan. In dat geval zal
uiteraard" terugbetaling over de nog
aanwezige voorraden plaats vinden.
HEM.
Auto-ongeluk.
De groentehandelaar S. te Hem, die per
vrachtauto op weg was naar Brussel, heeft
in België een auto-ongeluk gehad en is met
een zwaar gekneusd been in een ziekenhuis
te Brussel opgenomen.
Schuit gezonken.
Terwijl de landsman W. K. aan het bag
geren was in de Groote Vliet, waar het zeer
diep is, zonk plotseling zijn oude schuit.
Een gelukkige omstandigheid mag het
worden genoemd, dat K. een geoefend
zwemmer was en zich zoodoende wist te red
den.
24. In de algemeene verwarring wisten Piet Prikkel
en Drein Drentel stilletjes weg te komen. Ze kropen
tusschen een paar bloeiende cactussen, om zich stie-
kum te verkleeden. Alle menschen liepen den koning
en zijn knecht te zoeken, tot ze allebei plotseling tus
schen de cactussen uit sprongen.
23. De commissie bracht Piet en Drein naar een groo
te tentoonstellingszaal. Na een heel lange toespraak
had er zóó'n feestelijke bloemenhulde plaats, dat
Drein letterlijk onder de bloemen bedolven raakte en
het benauwd kreeg, 't Was dan ook geen wonder dat
hij om hulp begon te schreeuwen.