DAGBLAD VOOR ALKMAAR EN OMSTREKEN.
DflJOS HELA
Nieuwjaarswenschen.
De Fransche buitenlandsche politiek.
Qxiqdiikscfi
^Buitenland
Financiëele verhouding regeering-gemeenten
Laval geeft een verklaring over
de verhouding tot het buitenland.
No. 299 Dit nummer bestaat uit drie bladen. Directeur: C. KRAK. Woensdag 19 December 1934 Hoofdredacteur: Tj. N. ADEMA.
136e Jaargang
Uit het Parlement
Is de werkloosheidszorg een rijkszaak?
ZUID-SLAVISCHE KABINET
AFGETREDEN.
DE VERHOUDING TUSSCHEN
FRANKRIJK EN RUSLAND.
Thans een publicatie van de „Sta
Wat vandaag de
aandacht trekt
SCHOUWBURG HARMONIE.
VRIJDAG 21 DEC., 8.15,
Groote Muzikale Show.
Parijs dementeert de mededee
lingen van de Star.
JAPAN ZEGT HET VLOOTVERDRAG
OP.
ALKMAARSCHE COURANT.
Deze Courant wordt ELKEN AVOND, behalve Zon
en Feestdagen, uitgegeven. Abonnementsprijs per
3 maanden bij vooruitbetaling voor Alkmaar 2.
franco door het geheele Rijk 2.50.
Losse nummers 5 cents.
PRIJS PER GEWONE ADVER1ENTIEN
Van 15 regels 1.25, elke regel meer f 0 25, rfroMe
contracten rabat. Groote letters naar plaatsruimte.
Brieven franco aan de N. V. Boek- en Handelsdruk
kerij v h. HERMS. COSTER ZOON, Voordam C 9.
postgiro 37060. Telef. 3320, redactie 3330.
's-Gravenhage, 18 December.
De Kamer behandelt de wijziging van de
financieele verhouding tusschen Rijk en ge
meenten.
Men weet, dat in 1929 het gemeentefonds
is ingesteld, waarvan het doel was, de des
tijds bestaande al te groote verschillen tus
schen de gemeentelijke belastingen op te hef
fen. In dat fonds werden gestort de gemeen
tefondsbelasting en 50 opcenten op de ver
mogensbelasting. De uitkeeringen uit het
fonds aan de gemeenten waren voor vijf jaar
vastgesteld, maar het fonds kreeg steeds
grootere tekorten, omdat de belastingen, ten
bate van het fonds geheven, steeds minder
opbrachten, gevolg van de crisis.
Ten bate van 1933'34 en 1934'35 is
men toen crisis-opcenten op de gemeente-
fonds- en de vermogensbelasting gaan heffen
om het tekort gedeeltelijk te dekken.
Volgens de nu door de regeering voorge
stelde wijziging zal de uitkeering uit het
fonds aan de gemeenten niet meer voor vijf
jaar, maar jaarlijks worden vastgesteld. Dan
draait het Rijk niet meer op voor de daling
van de opbrengsten der belastingen, ten bate
van het fonds geheven.
Voorts zal de formule worden gewijzigd,
volgens welke de middelen van het fonds
over de gemeenten worden verdeeld.
In deze formule ingewikkeld en alge
braïsch is zij! zijn een inkomsten- en een
uitgavenfactor verwerkt. De inkomsten factor
wordt vervangen door een andere, welke be
ter de belastingcapaciteit der gemeenten
weergeeft.
In de uitgavenfactor vervallen de werk
loosheidsuitgaven, o.a. omdat die nu zoo ab
normaal zijn.
De regeering wil, wat de middelen van het
fonds aangaat, vasthouden aan den oor-
spronkelijken opzet der wet van 1929.
Ten goede van het gemeentefonds zullen
dus ook in 1935'36 en volgende jaren de
opbrengst van de gemeentefondsbelasting en
van 50 opcenten op de vermogensbelasting
komen.
Zij zullen, zoo is geraamd, 62 millioen op
brengen. De bovengenoemde crisis-opcenten
worden niet meer ten bate van het gemeente
fonds geheven, maar zullen aan de gewone
rijksbegrooting ten goede komen.
Voor de gemeenten is de overgang naar
het nieuwe stelsel zwaar. Er komen weer be
palingen, waardoor een zeker bedrag voor
de gemeenten, door het Rijk wordt gegaran
deerd. Maar de gevolgen van den overgang
zullen over tien jaar worden verdeeld en na
die tien jaren zullen de garantiebepalingen
dus verdwijnen.
Anderzijds komt er een limietbepaling,
waardoor een gemeente, die ondanks de da
ling der middelen van het fonds tot 62 mil
lioen als gevolg der nieuwe formule een hoo-
gere uitkeering zal krijgen, het voordeelig
verschil eerst na tien jaar ten volle in han
den krijgt.
De crisisopcenten op de gemeentefonds- en
de vermogensbelasting, die niet meer ten bate
van het gemeentefonds geheven zullen wor
den, kwamen niet uitsluitend aan dit fonds
ten goede. De gemeenten, voor zoover zij in
een tweede of derde klasse waren gerang
schikt, deelden in de opbrengst ervan.
Deze gemeentelijke belastingbron is onge
veer 32 pCt. van het gemeentelijk aandee'
in de hoofdsom der gemeentefondsbelasting.
Nu deze bron wordt afgesloten, krijgen de
gemeenten 'n compensatie. Zij bestaat in een
kleine verlaging van het belastingvrije mini
mum in de gemeentefondsbelasting. Deze
verlaging is volgens de regeering gewettigd
door den sedert 1929 aanzienlijk gedaalden
levensstandaard.
De belastingheffing zal aanvangen bij
een som, 50 lager dan volgens het bestaan
de tarief.
Tegelijk met de algemeene beschouwingen
over bovenomschreven wetsontwerp is een
wetsontwerp aan de orde betreffende de ge
meentelijke kosten van werkloosheidszorg.
Door dit wetsontwerp wordt een werk-
loosheidsubsdiefonds ingesteld. Uit dit fonds
zullen aan de gemeenten tegemoetkomingen
worden gegeven in haar werkloosheidsuit
gaven.
In dit fonds komen een uitkeering uit 's
Rijks schatkist, waarvan de grootte jaarlijks
zal worden bepaald; 40 pCt. der grondbe
lasting; 80 pCt. der personeele belasting
naar de grondslagen huurwaarde, meubilair
en dienstboden, 25 opcenten op de gemeen
tefondsbelasting en 10 op de vermogensbe
lasting.
De maxima van wat de gemeenten mogen
heffen aan opcenten op de gemeentefonds- en
de vermogensbelasting, worden verlaagd
met het deel, dat ten bate van het werkloos-
heidssubsidiefonds wordt geheven.
De bijdragen aan de gemeenten zullen tot
ten hoogste 90 pCt. van haar werkloosheids
uitgaven kunnen gaan. Maar een gemeente,
die er erg naar aan toe is, kan een extra-bij
drage krijgen, waardoor het subsidie tot 99
pCt. van haar werkloosheidsuitgaven kan
stijgen.
Vermeerderd met de Rijksbijdrage, zal het
fonds in totaal ongeveer 90 millioen ter uit
keering aan de gemeenten beschikbaar heb
ben.
Deze nieuwe wet zal twee jaar duren,
vooral omdat de vermindering van het ge
meentelijk belastinggebied tot den kortst mo
gelijken tijd moet worden beperkt.
Ten slotte wordt thans nog behandeld een
wijziging van de tijdelijke regeling tot ver
sterking van de middelen, waardoor de rijks
uitgaven in dezen crisistijd worden gedekt.
Hierdoor zullen voor 1935'36 tot en met
1938'39 de opcenten voor de vermogensbe
lasting van 55 tot 85 en voor de inkomsten
belasting van 20 tot 70 stijgen. De opbrengst
dezer opcentenverhooging is 28.8 millioen.
Dat bedrag brachten ook de crisisopcenten
voor het gemeentefonds op, welke, zooals wij
reeds meldden, nu zullen verdwijnen. Dit is
dus de overheveling van het fonds naar de
Rijksbegrooting.
Vele sprekers uitten hun bezorgdheid over
het lot der gemeenten als gevolg der nieuwe
regeling. Zoo de heeren Drees en Van der
Tempef (s.d.), Fleskens en Goseling (r.k.),
Kooiman (v.d.), Rutgerst van Rozenburg
(c.h.), en Wendelaar (lib.) Al gaan velen
hunner niet zoo ver, dat zij tegen zullen
stemmen, zij hebben tal van bezwaren. Men
bestreed o.m. het standpunt der regeering,
dat de werkloosheidszorg in de eerste plaats
gemeentezaak zou zijn en klaagde over de on
zekerheid, waaraan de regeering de gemeen
ten ten prooi geeft door voortdurend de re
geling van haar inkomstenbronnen te veran
deren. Van de 1100 gemeenten in ons land
zullen er 580 door de nieuwe regeling, naar
vele sprekers vreesden, haar uitgaven niet
meer door eigen middelen kunnen dekken.
En als het Rijk helpt, brengt dit natuurlijk
nog verdere inperking der gemeentelijke zelf
standigheid.
Opwekkend is het debat niet.
Maar opwekkend is onze tijd ook niet!
In den Franschen Senaat zijn gister
middag eenige belangrijke kwesties ter
sprake gekomen, zulks naar aanleiding
van de besprekingen over de begrooting
van het ministerie van buitenlandsche
zaken. Immers, daar heeft Laval, de
minister van buitenlandsche zaken, zich
uitgesproken over de buitenlandsche
politiek van Frankrijk.
Hij noemde het besluit van den Vol
kenbondsraad voor het geval de status
9uo in het Saargebied zou worden ge
handhaafd, juist. Laval wees bovendien
°P de beteekenis van het feit, dat voor
de eerste maal het principe van het re-
quireeren van een internationale strijd
macht voor de regeling van een interna-
tonale kwestie door den Volkenbond is
erkend. Voorts wees Laval er op, dat de
vertegenwoordiger van Hongarije de
mogelijkheid voor 'n openhartige samen
werking voor de economische en moree-
le gezondmaking van Europa heeft ge
opend, waartoe de staten der Kleine
Entente hunnerzijds bereid zijn. Dit is
volgens spreker de balan6 der beraad
slagingen te Geneve, welke den Volken
bond eer aandoet. Laval herinnerde er
aan, dat de belangen van Frankrijk
samenvallen met de belangen van den
vrede. Bij alle onderhandelingen «treeft
Frankrijk geen egoistische oogmerken
na, al heeft het ook gerechtvaardigde
zorg voor de veiligheid.
Met de Italiaansche regeering wil La
val niet alleen de zuiver Fransch-Itali-
aansche kwesties regelen, doch probee-
ren overeenstemming te bereiken over
de belangrijkste problemen der alge
meene politiek.
Van de overeenstemming tusschen "e
beide regeeringen, aldus Laval, hangt af
de handhaving van een ten nauwste
met de belangen van den Europeeschen
vrede samenhangende politieke orde
ning in Midden- en Oost-Europa.
Frankrijk moet met Italië tezamen een
initiatief nemen: dat van de nauwst
mogelijke samenwerking in dienst van
den vrede.
De Kleine Entente kan Frankrijk in
dit opzicht vertrouwen, daar de vriend
schap van Frankrijk onverbrekelijk is.
Overgaande tot de onderhandelingen
in zake een pact voor het Oosten, wees
Laval op den wil der Sovjet Unie mede
te werken aan den vrede. De onderhan
delingen worden voortgezet en Frankrijk
streeft er naar zich van de instemming
van Polen te verzekeren. In Polen kan
er geen twijfel over bestaan, dat Frank
rijk er naar streeft rekening te houden
met gerechtvaardigde Poolsche wen-
schen.
De verhouding tot Duitschland.
„Wij zullen zeer spoedig onze bespre
kingen met Duitschland hervatten. Ik
heb reeds gezegd, dat Duitschland wordt
opgewekt met ons en de overige landen
onder dezelfde voorwaarden en met het
zelfde recht te onderhandelen. Duitsch
land zal opnieuw worden opgewekt zich
bij dit collectieve pact aan te sluiten
binnen welks kader het er verzekerd
van is dezelfde garanties te ontvangen
als den overigen deel nemen den landen
worden gewaarborgd."
Het protocol met Sovjet Rus
land.
Laval deelde vervolgens den tekst
mede van het op 5 December door hem
en Litwinov onderteekende protocol,
waartoe intusschen ook Tsjecho Slowa
kije is toegetreden.
Ten slotte wees Laval er met nadruk
op, dat Frankrijk enkel en alleen op
het gebied der internationale samenwer
king wil handelen en bereid is op dit
gebied met allen samen te werken.
Frankrijk voert een vredespolitiek en
een dergelijke politiek is tegen geen
enkel land gericht.
„Ik 6luit niemand uit", aldus Laval.
„Integendeel, ik streef naar den bij
stand van allen, die van goeden wille
zijn. De Fransche regeering zal nimmer
iets doen, wat Duitschland zou recht
vaardigen te gelooven, dat Frankrijk
tegenover dit land een politiek van
isolatie zou willen voeren. De Duitsch-
Fransche toenadering binnen het inter
nationale kader is een werkelijke waar
borg. Moge Duitschland er van over
tuigd zijn en overeenkomstig handelen.
Dan zal een groote schrede gedaan zijn
in de richting van de noodzakelijke ver
zoening tusschen ^nze beide volken.
Duitschland zal zich bij de a.s. onder
handelingen moeten uitspreken. Het zal
moeten zeggen of het deel wil nemen
aan de beraamde collectieve overeen
komsten. Op die wijze zal het in staat
zijn zijn gevoelens van solidariteit te
betoonen. Wij sluiten niet de oogen voor
eenig gevaar, doch evenmin zien wij van
eenige hoop af. Wij behouden de over
tuiging, dat in dezen tijd iets duurzaams
slechts kan worden gebaseerd op een
oprechte en werkelijke toepassing van
internationale samenwerking."
DE DEBATTEN OVER DE
SUPPLETOIRE OORLOGS-
BEGROOTING.
Voorstel Blum verworpen.
In de Fransche kamer zijn gistermid
dag de debatten over de suppletoirs
credieten voor het ministerie van oor
log, voortgezet.
De minister van oorlog, generaal
Maurin, vroeg de kamer nogmaals de
bewilliging der 800.000.000 Het oorlogs
materiaal is verouderd en moet vervan
gen worden.
De uitvindersgeest moet in Frankrijk
ontwikkeld worden, anders za' het volk
van 40.000.000 menschen worden over
wonnen door een volk van 60.000 000. De
Socialistische afgevaardigde, Leon
Blum, stelde namens zijn partij voor, de
behandeling te verdagen.
Hij sprak over de Duitsche herbewa
pening en zeide, dat de Fransche herbe
wapening de Duitsche in zekeren zin
rechtvaardigt. Hij verdedigde verder het
standpunt, dat veiligheid slechts moge
lijk ie door ontwapening en dat men
goedschiks of kwaadschiks Duitschland
moet bewegen tot deelneming aan een
ontwapeningsaccoord. Leon Blum zeide,
dat de militaire credieten niet meer te
verdragen zijn.
De voorzitter van de Legercommissie,
kolonel Fabry, verklaarde zich voor in
williging der credieten. Hij wees op het
Duitsche gevaar en de Duitsche bewa
pening.
Flandin zeide, de opvatting van Blum
te willen weerleggen door te wijzen op
de Duitsche bewapening. Blum heeft
gezegd aldus Flandin dat men
Duitschland goedschiks of kwaadschiks
in een ontwapeningsaccoord moet be
trekken. Hij heeft echter niet aange
geven, hoe dat zou moeten gebeuren.
Gelooft hij misschien, dat Frankrijk oor
log zal voeren om Duitschland te nood
zaken aan deelneming van een ontwa
peningsaccoord. De Fransche regeerng
heeft alles gedaan om op de Ontwape
ningsconferentie een accoord tot stand
te brengen.
Frankrijk zal zijn veiligheid nooit op
geven. Toen het er op aan kwam, woor
den in daden om te zetten, heeft niet
Frankrijk maar Duitschland zich aan
een accoord onttrokken. Frankrijk zal
zijn recht om zijn veiligheid zelf te or-
ganiseeren, nooit prijs geven en het zal
altijd blijven vasthouden aan den eisch
tot garanties.
Bijzonder scherp laakte hij de bewe
ring van Blum, als zou de Fransche be
wapening, die van Duitschland recht
vaardigen. Frankrijk moet terwille van
zijn veiligheid zijn verdediging organi-
seeren. Er is daarom geen speciale poli
tiek van het ministerie van oorlog of
een speciale politiek van de legersterkte,
maar slechts eeji politiek der landsver
dediging.
Het voorstel van Blum tot verdaging
der behandeling werd daarna verworpen
met 462 tegen 126 stemmen, waarna een
ander socialistisch afgevaardigde een
voorstel indiende tot het overnemen
door den Staat van de particuliere wa-
penfabricage. De regeering stelde de
kwestie van vertrouwen.
Supoletoire legercredieten aan
genomen
De Fransche Kamer heeft met 388
tegen 199 stemmen de socialistische mo
tie tot het overnemen door den staat
van de particuliere wapenfabricage ver
worpen.
Daarna zijn de door de regeering ge
vraagde suppletoire leger credieten tot
een bedrag van 800 millioen met 460
tegen 130 stemmen goedgekeurd.
De afgevaardigde Chassaigne zeide bij
de debatten, dat nog nooit een diep
gaand overleg tusschen Duitschland en
Frankrijk heeft plaats gehad.
Nadat gister de minister van Buitenland
sche Zaken Jeftiisj en de minister van land
bouw Kojitsj waren afgetreden, heeft thans
het geheele kabinet van Zuid-Slavië zijn ont
slag aangeboden. Het officieele communiqué
luidt als volgt:
„De ministers Kojitsj en Jeftitsj hebben
heden hun ontslag ingediend. Naar aanlei
ding daarvan heeft ook minister-president
Oezoenowitsj den regentschapsraad het col
lectieve ontslag van het kabinet aangeboden.
Het ontslag is aanvaard. De regeering-Oezoe-
nowitsj is belast met de waarneming der
loopende zaken, totdat een nieuwe regeering-
zal zijn gevormd".
In een tweede officieele mededeeling wordt
verklaard, dat vanmiddag de president van
den staat, Tomasjitsj en president Koema-
noedi door den prins-regent Paul in audiën-,
tie zijn ontvangen.
Niettegenstaande het feit dat soortgelijke
berichten reeds eerder van Fransche zijde
gedementeerd zijn, komt het Engelsche blad
de „Star" thans weer met mededeelingen over
een Fransch-Russisch handels- en militair
verdrag. Een Fransche militaire missie zou
zich naar Rusland en een Russische militaire
missie zou zich naar Frankrijk begeven om
de militaire en militair-technische vorderingen
te bestudeeren. Er zouden maatregelen zijn
genomen om deze bepalingen onmiddellijk in
werking te doen treden.
De Sovjet-regeering zou volgens het Engel
sche blad die fabricatie van Fransche vlieg
tuigmotoren op zich nemen waarbij de tech
nische leiding in Fransche handen zou lig
gen. Van de nieuwe Fransche dwergtanks
zouden 400 stuks naar Rusland worden ge
bracht om de ervaringen van de Fransche
tankfabrikanten in Sovjet-Rusland nuttig te
maken.
Voor de permanente draadlooze. verbin
ding zou een geheime code worden uitge
werkt.
Verder bevat de publicatie in de „Star",
die afkomstig is van een niet met name ge-
Laval spreekt over de verhouding
van Frankrijk tot het buitenland.
(Dag. Overzicht.)
Japan zegt officieel het vlootver-
drag op. (Buitenland.)
De Uiver naar Batavia vertrok
ken. (Luchtvaart.)
De K. L. M.-kerstvlucht. (Lucht
vaart).
M.s. Jagerfontein van de K.N.S.M.
maakt succesvolle proeftocht. (Bin
nenland).
Adressen aan den raad over dem
ping Verdronkenoord. (Stad).
De officieele aanvrage voor het
gesloten zwembad. (Stad).
Mr. Koelma voorzitter van een
verkiezingsbureau in het Saar
gebied. (Stad).
(Zie verder eventueel laatste
berichten.)
MET ZIJN BAND.
Evenals vorige jaren is ook dit jaar
weer gelegenheid voor het plaatsen van
NIEUWJAARSWENSCHEN in ons
nummer van MAANDAG 31 DECEM
BER. De prijs bedraagt 50 cent voor een
enkele advertentie van 5 regels a con
tant.
U zoudt onze administratie ten zeer
ste verplichten door nu reeds Uw
Nieuwjaarswensch aan ons bureau
VOORDAM 9 op te geven.
Ook kunt U ons Uwe advertentie
doen toekomen door tusschenkomst
van onze agenten en van H. H. Boek
handelaren
ZIJ, DIE ZICH MET 1 JANUARI
A.S. VOOR MINSTENS 3 MAANDEN
OP DIT BLAD ABONNEEREN, ONT
VANGEN DE TOT DIEN DATUM
VERSCHIJNENDE NUMMERS FRAN
CO EN GRATIS.
DE DIRECTIE.
noemden specialen correspondent, bijzonder
heden over de positie der beide mogendheden
ih geval van een oorlog. Indien Rusland zou
worden aangevallen door Japan, zou Frank
rijk zonder speciale aanvraag oorlogsmate
riaal ter waarde van 4 milliard francs aan
Rusland leveren.
In geval van een Fransch-Duitschen oorlog
zou Rusland aan Frankrijk een overeenkom
stige hoeveelheid graan verschaffen. Frank
rijk en Rusland zouden zich verplichten, geen
bilaterale verdragen met Duitschland te
sluiten.
De speciale correspondent van de „Star"
merkt in dit verband op, dat het verdrag
van Rapallo dus niet verlengd zou kunnen
worden. In dit geheime verdrag aldus ver
volgt hij vindt mén geen bepaling over
het zenden van troepen van het eene land
naar het andere. Hij acht het waarschijnlijk,
dat de beide landen hun positie ten aanzien
van Polen later zouden nagaan.
In bevoegde Parijsche kringen wordt het
bericht van 't Engelsche blad gedementeerd.
De Japansche geheime staatsraad heeft
hedenmorgen met algemeene stemmen goed
gekeurd de opzegging van het vlootverdrag
van Washington door Japan. Hiermede is de
procedure, die in Japan zelf aan deze stap
moest voorafgaan, beëindigd en kari de op
zegging officieel door een mededeeling aan
de regeering der U. S. A. en alle onderteeke
naars van het vlootverdrag geschieden.
De admiraliteit heeft onmiddellijk aan de
commandanten van alle Japansche vloot-
stations, aan de commandanten van alle
vlooteskaders en aan alle marineattache's in
het buitenland mededeeling gedaan van het
besluit van de geheimen staatsraad.