DAGBLAD VOOR ALKMAAR EN OMSTREKEN. DflJOS HELA Nieuwjaarswenschen. De Fransche buitenlandsche politiek. Qxiqdiikscfi ^Buitenland Financiëele verhouding regeering-gemeenten Laval geeft een verklaring over de verhouding tot het buitenland. No. 299 Dit nummer bestaat uit drie bladen. Directeur: C. KRAK. Woensdag 19 December 1934 Hoofdredacteur: Tj. N. ADEMA. 136e Jaargang Uit het Parlement Is de werkloosheidszorg een rijkszaak? ZUID-SLAVISCHE KABINET AFGETREDEN. DE VERHOUDING TUSSCHEN FRANKRIJK EN RUSLAND. Thans een publicatie van de „Sta Wat vandaag de aandacht trekt SCHOUWBURG HARMONIE. VRIJDAG 21 DEC., 8.15, Groote Muzikale Show. Parijs dementeert de mededee lingen van de Star. JAPAN ZEGT HET VLOOTVERDRAG OP. ALKMAARSCHE COURANT. Deze Courant wordt ELKEN AVOND, behalve Zon en Feestdagen, uitgegeven. Abonnementsprijs per 3 maanden bij vooruitbetaling voor Alkmaar 2. franco door het geheele Rijk 2.50. Losse nummers 5 cents. PRIJS PER GEWONE ADVER1ENTIEN Van 15 regels 1.25, elke regel meer f 0 25, rfroMe contracten rabat. Groote letters naar plaatsruimte. Brieven franco aan de N. V. Boek- en Handelsdruk kerij v h. HERMS. COSTER ZOON, Voordam C 9. postgiro 37060. Telef. 3320, redactie 3330. 's-Gravenhage, 18 December. De Kamer behandelt de wijziging van de financieele verhouding tusschen Rijk en ge meenten. Men weet, dat in 1929 het gemeentefonds is ingesteld, waarvan het doel was, de des tijds bestaande al te groote verschillen tus schen de gemeentelijke belastingen op te hef fen. In dat fonds werden gestort de gemeen tefondsbelasting en 50 opcenten op de ver mogensbelasting. De uitkeeringen uit het fonds aan de gemeenten waren voor vijf jaar vastgesteld, maar het fonds kreeg steeds grootere tekorten, omdat de belastingen, ten bate van het fonds geheven, steeds minder opbrachten, gevolg van de crisis. Ten bate van 1933'34 en 1934'35 is men toen crisis-opcenten op de gemeente- fonds- en de vermogensbelasting gaan heffen om het tekort gedeeltelijk te dekken. Volgens de nu door de regeering voorge stelde wijziging zal de uitkeering uit het fonds aan de gemeenten niet meer voor vijf jaar, maar jaarlijks worden vastgesteld. Dan draait het Rijk niet meer op voor de daling van de opbrengsten der belastingen, ten bate van het fonds geheven. Voorts zal de formule worden gewijzigd, volgens welke de middelen van het fonds over de gemeenten worden verdeeld. In deze formule ingewikkeld en alge braïsch is zij! zijn een inkomsten- en een uitgavenfactor verwerkt. De inkomsten factor wordt vervangen door een andere, welke be ter de belastingcapaciteit der gemeenten weergeeft. In de uitgavenfactor vervallen de werk loosheidsuitgaven, o.a. omdat die nu zoo ab normaal zijn. De regeering wil, wat de middelen van het fonds aangaat, vasthouden aan den oor- spronkelijken opzet der wet van 1929. Ten goede van het gemeentefonds zullen dus ook in 1935'36 en volgende jaren de opbrengst van de gemeentefondsbelasting en van 50 opcenten op de vermogensbelasting komen. Zij zullen, zoo is geraamd, 62 millioen op brengen. De bovengenoemde crisis-opcenten worden niet meer ten bate van het gemeente fonds geheven, maar zullen aan de gewone rijksbegrooting ten goede komen. Voor de gemeenten is de overgang naar het nieuwe stelsel zwaar. Er komen weer be palingen, waardoor een zeker bedrag voor de gemeenten, door het Rijk wordt gegaran deerd. Maar de gevolgen van den overgang zullen over tien jaar worden verdeeld en na die tien jaren zullen de garantiebepalingen dus verdwijnen. Anderzijds komt er een limietbepaling, waardoor een gemeente, die ondanks de da ling der middelen van het fonds tot 62 mil lioen als gevolg der nieuwe formule een hoo- gere uitkeering zal krijgen, het voordeelig verschil eerst na tien jaar ten volle in han den krijgt. De crisisopcenten op de gemeentefonds- en de vermogensbelasting, die niet meer ten bate van het gemeentefonds geheven zullen wor den, kwamen niet uitsluitend aan dit fonds ten goede. De gemeenten, voor zoover zij in een tweede of derde klasse waren gerang schikt, deelden in de opbrengst ervan. Deze gemeentelijke belastingbron is onge veer 32 pCt. van het gemeentelijk aandee' in de hoofdsom der gemeentefondsbelasting. Nu deze bron wordt afgesloten, krijgen de gemeenten 'n compensatie. Zij bestaat in een kleine verlaging van het belastingvrije mini mum in de gemeentefondsbelasting. Deze verlaging is volgens de regeering gewettigd door den sedert 1929 aanzienlijk gedaalden levensstandaard. De belastingheffing zal aanvangen bij een som, 50 lager dan volgens het bestaan de tarief. Tegelijk met de algemeene beschouwingen over bovenomschreven wetsontwerp is een wetsontwerp aan de orde betreffende de ge meentelijke kosten van werkloosheidszorg. Door dit wetsontwerp wordt een werk- loosheidsubsdiefonds ingesteld. Uit dit fonds zullen aan de gemeenten tegemoetkomingen worden gegeven in haar werkloosheidsuit gaven. In dit fonds komen een uitkeering uit 's Rijks schatkist, waarvan de grootte jaarlijks zal worden bepaald; 40 pCt. der grondbe lasting; 80 pCt. der personeele belasting naar de grondslagen huurwaarde, meubilair en dienstboden, 25 opcenten op de gemeen tefondsbelasting en 10 op de vermogensbe lasting. De maxima van wat de gemeenten mogen heffen aan opcenten op de gemeentefonds- en de vermogensbelasting, worden verlaagd met het deel, dat ten bate van het werkloos- heidssubsidiefonds wordt geheven. De bijdragen aan de gemeenten zullen tot ten hoogste 90 pCt. van haar werkloosheids uitgaven kunnen gaan. Maar een gemeente, die er erg naar aan toe is, kan een extra-bij drage krijgen, waardoor het subsidie tot 99 pCt. van haar werkloosheidsuitgaven kan stijgen. Vermeerderd met de Rijksbijdrage, zal het fonds in totaal ongeveer 90 millioen ter uit keering aan de gemeenten beschikbaar heb ben. Deze nieuwe wet zal twee jaar duren, vooral omdat de vermindering van het ge meentelijk belastinggebied tot den kortst mo gelijken tijd moet worden beperkt. Ten slotte wordt thans nog behandeld een wijziging van de tijdelijke regeling tot ver sterking van de middelen, waardoor de rijks uitgaven in dezen crisistijd worden gedekt. Hierdoor zullen voor 1935'36 tot en met 1938'39 de opcenten voor de vermogensbe lasting van 55 tot 85 en voor de inkomsten belasting van 20 tot 70 stijgen. De opbrengst dezer opcentenverhooging is 28.8 millioen. Dat bedrag brachten ook de crisisopcenten voor het gemeentefonds op, welke, zooals wij reeds meldden, nu zullen verdwijnen. Dit is dus de overheveling van het fonds naar de Rijksbegrooting. Vele sprekers uitten hun bezorgdheid over het lot der gemeenten als gevolg der nieuwe regeling. Zoo de heeren Drees en Van der Tempef (s.d.), Fleskens en Goseling (r.k.), Kooiman (v.d.), Rutgerst van Rozenburg (c.h.), en Wendelaar (lib.) Al gaan velen hunner niet zoo ver, dat zij tegen zullen stemmen, zij hebben tal van bezwaren. Men bestreed o.m. het standpunt der regeering, dat de werkloosheidszorg in de eerste plaats gemeentezaak zou zijn en klaagde over de on zekerheid, waaraan de regeering de gemeen ten ten prooi geeft door voortdurend de re geling van haar inkomstenbronnen te veran deren. Van de 1100 gemeenten in ons land zullen er 580 door de nieuwe regeling, naar vele sprekers vreesden, haar uitgaven niet meer door eigen middelen kunnen dekken. En als het Rijk helpt, brengt dit natuurlijk nog verdere inperking der gemeentelijke zelf standigheid. Opwekkend is het debat niet. Maar opwekkend is onze tijd ook niet! In den Franschen Senaat zijn gister middag eenige belangrijke kwesties ter sprake gekomen, zulks naar aanleiding van de besprekingen over de begrooting van het ministerie van buitenlandsche zaken. Immers, daar heeft Laval, de minister van buitenlandsche zaken, zich uitgesproken over de buitenlandsche politiek van Frankrijk. Hij noemde het besluit van den Vol kenbondsraad voor het geval de status 9uo in het Saargebied zou worden ge handhaafd, juist. Laval wees bovendien °P de beteekenis van het feit, dat voor de eerste maal het principe van het re- quireeren van een internationale strijd macht voor de regeling van een interna- tonale kwestie door den Volkenbond is erkend. Voorts wees Laval er op, dat de vertegenwoordiger van Hongarije de mogelijkheid voor 'n openhartige samen werking voor de economische en moree- le gezondmaking van Europa heeft ge opend, waartoe de staten der Kleine Entente hunnerzijds bereid zijn. Dit is volgens spreker de balan6 der beraad slagingen te Geneve, welke den Volken bond eer aandoet. Laval herinnerde er aan, dat de belangen van Frankrijk samenvallen met de belangen van den vrede. Bij alle onderhandelingen «treeft Frankrijk geen egoistische oogmerken na, al heeft het ook gerechtvaardigde zorg voor de veiligheid. Met de Italiaansche regeering wil La val niet alleen de zuiver Fransch-Itali- aansche kwesties regelen, doch probee- ren overeenstemming te bereiken over de belangrijkste problemen der alge meene politiek. Van de overeenstemming tusschen "e beide regeeringen, aldus Laval, hangt af de handhaving van een ten nauwste met de belangen van den Europeeschen vrede samenhangende politieke orde ning in Midden- en Oost-Europa. Frankrijk moet met Italië tezamen een initiatief nemen: dat van de nauwst mogelijke samenwerking in dienst van den vrede. De Kleine Entente kan Frankrijk in dit opzicht vertrouwen, daar de vriend schap van Frankrijk onverbrekelijk is. Overgaande tot de onderhandelingen in zake een pact voor het Oosten, wees Laval op den wil der Sovjet Unie mede te werken aan den vrede. De onderhan delingen worden voortgezet en Frankrijk streeft er naar zich van de instemming van Polen te verzekeren. In Polen kan er geen twijfel over bestaan, dat Frank rijk er naar streeft rekening te houden met gerechtvaardigde Poolsche wen- schen. De verhouding tot Duitschland. „Wij zullen zeer spoedig onze bespre kingen met Duitschland hervatten. Ik heb reeds gezegd, dat Duitschland wordt opgewekt met ons en de overige landen onder dezelfde voorwaarden en met het zelfde recht te onderhandelen. Duitsch land zal opnieuw worden opgewekt zich bij dit collectieve pact aan te sluiten binnen welks kader het er verzekerd van is dezelfde garanties te ontvangen als den overigen deel nemen den landen worden gewaarborgd." Het protocol met Sovjet Rus land. Laval deelde vervolgens den tekst mede van het op 5 December door hem en Litwinov onderteekende protocol, waartoe intusschen ook Tsjecho Slowa kije is toegetreden. Ten slotte wees Laval er met nadruk op, dat Frankrijk enkel en alleen op het gebied der internationale samenwer king wil handelen en bereid is op dit gebied met allen samen te werken. Frankrijk voert een vredespolitiek en een dergelijke politiek is tegen geen enkel land gericht. „Ik 6luit niemand uit", aldus Laval. „Integendeel, ik streef naar den bij stand van allen, die van goeden wille zijn. De Fransche regeering zal nimmer iets doen, wat Duitschland zou recht vaardigen te gelooven, dat Frankrijk tegenover dit land een politiek van isolatie zou willen voeren. De Duitsch- Fransche toenadering binnen het inter nationale kader is een werkelijke waar borg. Moge Duitschland er van over tuigd zijn en overeenkomstig handelen. Dan zal een groote schrede gedaan zijn in de richting van de noodzakelijke ver zoening tusschen ^nze beide volken. Duitschland zal zich bij de a.s. onder handelingen moeten uitspreken. Het zal moeten zeggen of het deel wil nemen aan de beraamde collectieve overeen komsten. Op die wijze zal het in staat zijn zijn gevoelens van solidariteit te betoonen. Wij sluiten niet de oogen voor eenig gevaar, doch evenmin zien wij van eenige hoop af. Wij behouden de over tuiging, dat in dezen tijd iets duurzaams slechts kan worden gebaseerd op een oprechte en werkelijke toepassing van internationale samenwerking." DE DEBATTEN OVER DE SUPPLETOIRE OORLOGS- BEGROOTING. Voorstel Blum verworpen. In de Fransche kamer zijn gistermid dag de debatten over de suppletoirs credieten voor het ministerie van oor log, voortgezet. De minister van oorlog, generaal Maurin, vroeg de kamer nogmaals de bewilliging der 800.000.000 Het oorlogs materiaal is verouderd en moet vervan gen worden. De uitvindersgeest moet in Frankrijk ontwikkeld worden, anders za' het volk van 40.000.000 menschen worden over wonnen door een volk van 60.000 000. De Socialistische afgevaardigde, Leon Blum, stelde namens zijn partij voor, de behandeling te verdagen. Hij sprak over de Duitsche herbewa pening en zeide, dat de Fransche herbe wapening de Duitsche in zekeren zin rechtvaardigt. Hij verdedigde verder het standpunt, dat veiligheid slechts moge lijk ie door ontwapening en dat men goedschiks of kwaadschiks Duitschland moet bewegen tot deelneming aan een ontwapeningsaccoord. Leon Blum zeide, dat de militaire credieten niet meer te verdragen zijn. De voorzitter van de Legercommissie, kolonel Fabry, verklaarde zich voor in williging der credieten. Hij wees op het Duitsche gevaar en de Duitsche bewa pening. Flandin zeide, de opvatting van Blum te willen weerleggen door te wijzen op de Duitsche bewapening. Blum heeft gezegd aldus Flandin dat men Duitschland goedschiks of kwaadschiks in een ontwapeningsaccoord moet be trekken. Hij heeft echter niet aange geven, hoe dat zou moeten gebeuren. Gelooft hij misschien, dat Frankrijk oor log zal voeren om Duitschland te nood zaken aan deelneming van een ontwa peningsaccoord. De Fransche regeerng heeft alles gedaan om op de Ontwape ningsconferentie een accoord tot stand te brengen. Frankrijk zal zijn veiligheid nooit op geven. Toen het er op aan kwam, woor den in daden om te zetten, heeft niet Frankrijk maar Duitschland zich aan een accoord onttrokken. Frankrijk zal zijn recht om zijn veiligheid zelf te or- ganiseeren, nooit prijs geven en het zal altijd blijven vasthouden aan den eisch tot garanties. Bijzonder scherp laakte hij de bewe ring van Blum, als zou de Fransche be wapening, die van Duitschland recht vaardigen. Frankrijk moet terwille van zijn veiligheid zijn verdediging organi- seeren. Er is daarom geen speciale poli tiek van het ministerie van oorlog of een speciale politiek van de legersterkte, maar slechts eeji politiek der landsver dediging. Het voorstel van Blum tot verdaging der behandeling werd daarna verworpen met 462 tegen 126 stemmen, waarna een ander socialistisch afgevaardigde een voorstel indiende tot het overnemen door den Staat van de particuliere wa- penfabricage. De regeering stelde de kwestie van vertrouwen. Supoletoire legercredieten aan genomen De Fransche Kamer heeft met 388 tegen 199 stemmen de socialistische mo tie tot het overnemen door den staat van de particuliere wapenfabricage ver worpen. Daarna zijn de door de regeering ge vraagde suppletoire leger credieten tot een bedrag van 800 millioen met 460 tegen 130 stemmen goedgekeurd. De afgevaardigde Chassaigne zeide bij de debatten, dat nog nooit een diep gaand overleg tusschen Duitschland en Frankrijk heeft plaats gehad. Nadat gister de minister van Buitenland sche Zaken Jeftiisj en de minister van land bouw Kojitsj waren afgetreden, heeft thans het geheele kabinet van Zuid-Slavië zijn ont slag aangeboden. Het officieele communiqué luidt als volgt: „De ministers Kojitsj en Jeftitsj hebben heden hun ontslag ingediend. Naar aanlei ding daarvan heeft ook minister-president Oezoenowitsj den regentschapsraad het col lectieve ontslag van het kabinet aangeboden. Het ontslag is aanvaard. De regeering-Oezoe- nowitsj is belast met de waarneming der loopende zaken, totdat een nieuwe regeering- zal zijn gevormd". In een tweede officieele mededeeling wordt verklaard, dat vanmiddag de president van den staat, Tomasjitsj en president Koema- noedi door den prins-regent Paul in audiën-, tie zijn ontvangen. Niettegenstaande het feit dat soortgelijke berichten reeds eerder van Fransche zijde gedementeerd zijn, komt het Engelsche blad de „Star" thans weer met mededeelingen over een Fransch-Russisch handels- en militair verdrag. Een Fransche militaire missie zou zich naar Rusland en een Russische militaire missie zou zich naar Frankrijk begeven om de militaire en militair-technische vorderingen te bestudeeren. Er zouden maatregelen zijn genomen om deze bepalingen onmiddellijk in werking te doen treden. De Sovjet-regeering zou volgens het Engel sche blad die fabricatie van Fransche vlieg tuigmotoren op zich nemen waarbij de tech nische leiding in Fransche handen zou lig gen. Van de nieuwe Fransche dwergtanks zouden 400 stuks naar Rusland worden ge bracht om de ervaringen van de Fransche tankfabrikanten in Sovjet-Rusland nuttig te maken. Voor de permanente draadlooze. verbin ding zou een geheime code worden uitge werkt. Verder bevat de publicatie in de „Star", die afkomstig is van een niet met name ge- Laval spreekt over de verhouding van Frankrijk tot het buitenland. (Dag. Overzicht.) Japan zegt officieel het vlootver- drag op. (Buitenland.) De Uiver naar Batavia vertrok ken. (Luchtvaart.) De K. L. M.-kerstvlucht. (Lucht vaart). M.s. Jagerfontein van de K.N.S.M. maakt succesvolle proeftocht. (Bin nenland). Adressen aan den raad over dem ping Verdronkenoord. (Stad). De officieele aanvrage voor het gesloten zwembad. (Stad). Mr. Koelma voorzitter van een verkiezingsbureau in het Saar gebied. (Stad). (Zie verder eventueel laatste berichten.) MET ZIJN BAND. Evenals vorige jaren is ook dit jaar weer gelegenheid voor het plaatsen van NIEUWJAARSWENSCHEN in ons nummer van MAANDAG 31 DECEM BER. De prijs bedraagt 50 cent voor een enkele advertentie van 5 regels a con tant. U zoudt onze administratie ten zeer ste verplichten door nu reeds Uw Nieuwjaarswensch aan ons bureau VOORDAM 9 op te geven. Ook kunt U ons Uwe advertentie doen toekomen door tusschenkomst van onze agenten en van H. H. Boek handelaren ZIJ, DIE ZICH MET 1 JANUARI A.S. VOOR MINSTENS 3 MAANDEN OP DIT BLAD ABONNEEREN, ONT VANGEN DE TOT DIEN DATUM VERSCHIJNENDE NUMMERS FRAN CO EN GRATIS. DE DIRECTIE. noemden specialen correspondent, bijzonder heden over de positie der beide mogendheden ih geval van een oorlog. Indien Rusland zou worden aangevallen door Japan, zou Frank rijk zonder speciale aanvraag oorlogsmate riaal ter waarde van 4 milliard francs aan Rusland leveren. In geval van een Fransch-Duitschen oorlog zou Rusland aan Frankrijk een overeenkom stige hoeveelheid graan verschaffen. Frank rijk en Rusland zouden zich verplichten, geen bilaterale verdragen met Duitschland te sluiten. De speciale correspondent van de „Star" merkt in dit verband op, dat het verdrag van Rapallo dus niet verlengd zou kunnen worden. In dit geheime verdrag aldus ver volgt hij vindt mén geen bepaling over het zenden van troepen van het eene land naar het andere. Hij acht het waarschijnlijk, dat de beide landen hun positie ten aanzien van Polen later zouden nagaan. In bevoegde Parijsche kringen wordt het bericht van 't Engelsche blad gedementeerd. De Japansche geheime staatsraad heeft hedenmorgen met algemeene stemmen goed gekeurd de opzegging van het vlootverdrag van Washington door Japan. Hiermede is de procedure, die in Japan zelf aan deze stap moest voorafgaan, beëindigd en kari de op zegging officieel door een mededeeling aan de regeering der U. S. A. en alle onderteeke naars van het vlootverdrag geschieden. De admiraliteit heeft onmiddellijk aan de commandanten van alle Japansche vloot- stations, aan de commandanten van alle vlooteskaders en aan alle marineattache's in het buitenland mededeeling gedaan van het besluit van de geheimen staatsraad.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1934 | | pagina 1