De Uiver ïs zoek
De Snip over den Oceaan
Amstetdamsche !Beucs
Na een vlotte reis om 12.45 uur A.T.
te Paramaribo geland.
Luchtvaart-Benzine en AeroShell Motorolie.
Luchtvaart
Sinds half één vannacht geen enkel bericht.
De landing van de Snip.
DE POSTVLUCHTEN OP INDIE,
ulm's vliegtuig gevonden?
Wrakstukken aangespoeld
fitzmauritz op schiphol.
van Donderdag 20 December 1934.
OPGAVE VAN NOORDHOLLANDSCH LANDBOUWCREDIET N. V.
Koers van heden te:
pl.m.
2.15
De Snip vloog op Shell
Uit bij de K.L.M. ontvangen
berichten blijkt, dat de Uiver, die
gisteravond om 21.50 A. T. uit
Cairo naar Bagdad is vertrokken,
tusschen Gaza en Rutbah tenge
volge van slecht weer in moeilijk
heden is geraakt. Sinds O uur 25
min. A.T. zijn geen draadlooze be
richten meer van het toestel ontvan
gen. Er zijn alle maatregelen
genomen om de plaats waar de
Uiver zich bevindt te bepalen. De
Royal Airforce stelt daartoe alles
in het werk. Het zoeken wordt ech
ter door 't slechte weer belemmerd
Er is nog geen reden tot ernstige
ongerustheid. Zoo bestaat bijvoor
beeld de mogelijkheid dat tenge
volge van slecht weer en onweer in
de buurt van Rutbah de radio van
de Uiver onbruikbaar is geworden
en het toestel op een daartoe ge
schikt terrein een tusschenlanding
heeft gemaakt.
Medeleven met de Uiver-bemanning.
Plotseling veranderde de belangstelling
vanmorgen, toen het ernstige bericht over
de Uiver bekend werd. De Snip vloog en
och die kwam natuurlijk wel op tijd in
Paramaribo. Maar de Uiver
De telefoon stond niet stil. Iedereen in
formeerde naar nadere berichten, die niet
kwamen. En men dacht aan een andere
vogel, de Ooievaar, die eenige jaren gele
den verongelukte. Daar zat van Zadelhoff
als marconist in, en hij bracht er het levend
af.
Nu zat van Zadelhoff als marconist in de
Uiver, in een anderen Ooievaar dus en
nu
Maar nog weten wij niets. Nog kan hei
bericht, dat zoo ernstig lijkt, niets te betee-
kenen hebben, maar de onzekerheid wordt
grooter naarmate de tijd verstrijkt.
De Snip kwam in Paramaribo aan, ge
lukkig. Maar de Uiver, waar bleef die?
Even juichte men over het succes van den
Fokker, daarna dacht men aan de Uiver en
de menschen, die met dat toestel naar Indië
vlogen.
Wij hopen van ganscher harte, dat de
Uiver netjes geland is in de buurt van
Gaza, dat ze desnoods een dag vertraging
zal hebben.
Wij hopen, maar wij weten niets..,
Nóg niet, tenminste.
Zeef slecht weer.
Een officieus bericht meldt, dat er in de
buurt van Gaza sinds gisteravond zwate
stormen woeden, gepaard gaande met hevige
slagregens,
Wanneer het noodweer aanhoudt, kunnen
auto's niet de woestijn in trekken en is het
eveneens onmogelijk, dat vliegtuigen in dc
woestijnmodder kunnen landen of opstijgen.
De Leeuwerik naar Indië?
In verband met het feit, dat men sinds
ruim 14 uur zonder bericht van de Uiver is,
wordt op Schiphol het K L.M.-vliegtuig
Leeuwerik in gereedheid gtbracht, om \vau
neer -dit noodig is, te vertrekken en assisten
tie aan de „Uiver" te verleenen.
(Zie verder laatste berichten).
v'
Gisteravond om 19.35 uur A.T.
is de Snip van Porto-Praja vertrok
ken voor de ruim 3600 K.M. lange
vlucht over den oceaan naar Para
maribo.
De start verliep vlot, v. d. Molen
had vrij spoedig contact met zijn
radio-zendapparaten en uit de be
richten, die zeer regelmatig binnen
komen, blijkt, dat de vlucht een zeer
vlot verloop heeft en dat men
hoopt, om 2 uur hedenmiddag te
Paramaribo te landen.
Eerder nog dan wij verwachthadden
heeft Hondong zijn Snip in Porto Praja van
den grond getrokken, nu voor het eerst met
de maximum belasting. Op dat moment was
de start misschien nog belangrijker dan de
vlucht zelf, want met een vol-geladen toe
stel blijft een start steeds eenigszins riskant.
Echter, de brave Fokker trok zich van
het enorme gewicht niets aan en verhief zich
na een snelle en vlotte start in de lucht. Het
weer was prachtig, de wind gunstig en Hon
dong hoopte, dat zijn kruissnelheid minstens
200 K.M. per uur zou zijn. Was dat zoo,
dan kon men het toestel tegen hedenmiddag
2 uur A.T. te Paramaribo verwachten,
Intusschen was op de route zelf en verder
in de West en in Nederland alles in gereed
heid gebracht De Nederlandsche onder
zeeër de K XVIII lag op de route van de
Snip, het Nederlandsche stoomschip Je
Stuyvesant was op ongeveer 700 mijl van
Paramaribo, eveneens op de uitgestippelde
route voor anker gegaan. Paramaribo luis
terde en zond weerberichten, Scheveningen-
haven was wakker, kortom, ieder was gereed!
De Snip vertrok en ieder ook wij
wachtten op de berichten van v. d. Molen.
En deze berichten luidden als volgt:
Gestart van Porto Praja.
1 9.1 5 uur A.T. gisteravond: Van
avond is het groote moment aangebroken
voor den sprong over den Oceaan van 'e
„Snip" (PH-AIS), op haar Kerstvlucht naar
de West.
Ruim 3600 K.M. oceaan zal moeten wor
den afgelegd door Hondong en zijn man
nen om Paramaribo vanuit Porto Praya te
bereiken.
j Aan de radioberichten van het K.L.M.-
vliegtuig de „Snip", ontvangen via de
K.LM., ontleenen wij het volgende:
Het startbericht meldt, dat de Snip te
19.15 uur G.M.T. 19.35 uur Amsterdam-
sche tijd van Porto Praya vlot jS ver
trokken.
Van der Molen was al spoedig In ver
binding met de K 18 (PAGR) en deelde
mede, dat alle weerberichten goed waren
doorgekomen.
Voorts dankte hij den commandant en be
manning voor de tot heden bewezen dien
sten. Om 22 uur zal de eerste peiling worden
genomen.
Vervolgens deelde van der Molen mee,
dat op de heele uren met de K. 18 en op de
halve uren met het s.s. „Stuyvesant" de ver
binding zal worden onderhouden.
Op het oogenblik (22 uur A. T.) werkt de
„Snip" op 26,8 meter en is moeilijk te volgen
in Nederland. Om 22.20 zal de „Snip" tevens
probeeren met Schevenir.gen in contact te
komen.
22.20 uur A.T. gisteravond De
Snip is weer in verbinding met de K. XVIII,
die het vliegtuig peilt. Dat peilen heeft dan
eenige keeren plaats en v. Molen werkt op
900 en 52.7 M.
De ontvangst hier te lande op de korte
golf is uitstekend. Ook Paramaribo hoort de
Snip.
2 3.1 5 uur A.T. gisteravond: v- d.
Molen seint de volgende positie van Je
Snip: 12 graden 46 min. N.B.: 29 graden 16
minuten W.L.
De Snip passeert de K xviii.
1.1 0 u u r A.T. hede n m or ge n De
Snip passeert de Nederlandsche onderzeeër
K. XVIII op 12 graden W.B. en 33 graden
W.L.
De Snip vloog vlak over de onderzeeër
heen. De bemanning van den onderzeeër
stond aan het dek en heeft de equipage van
de Snip gegroet.
Aan boord was alles wel.
De radio werkt goed.
4 u u r A.T. hedenmorgen: De Snip
bevindt zich op 10 graden N.B. en 36 graden
W.L. Het vliegtuig vordert snel.
De Snip is thans in geregelde verbinding
met het s.s. „Stuyvesant", dat voor weerbe
richten zorgt.
Behalve on de scheeosgolf werkte de Sr.iD
toen ook op 26.8 M. Gedurence den nacht
was de 26.8 M.-golf slecht in Nederland te
hooren. Daarom gebruikt v. d. Molen zijn
lange golf.
Om 4.45 uur A.T. hedenmorgen kreeg v- d-
Molen contact met Natal.
Blijkens de berekeningen van de „Stuyve
sant" moest het vliegtuig hedenmorgen om
streeks half zeven in de nabijheid van dit
schip kunnen zijn. De positie van de Stuyve
sant was om half vijf 9 graden 50 min. N B.
en 42 graden 44 min. W.L., dat is op onge
veer 700 mijl van Paramaribo.
7.15 uur A.T. h e d e n m o r g e n: Via
een radiobericht uit Paramaribo meldt men
ons, dat de Snip de Stuyvesant met een snel
heid van 200 K.M. per uur is gepasseerd.
De Snip heeft nu reeds meer dan 2/3 ge
deelte van den oceaanvlucht achter den rug.
8.40 uur A.T. hedenmorge n: Om
8.40 A.T. bevond de Snip zich op 7 graden
j N.B. en 44 graden 30 min. W.L.
Volgens mededeeling van Paramaribo
Radio zou het vliegtuig om 10 uur heden
ochtend plaatselijke tijd te Paramaribo aan
komen. Volgens deze positie-opgave bevond
de Snip zich hedenmorgen om omstreeks
half 9 op ongeveer 1200 K.M. van Para-
i maribo, dat op 5 gr. 49 min. 32 sec. N.B. en
j 55 gr. 5 min. W.L. ligt. Paramaribo heeft
een verschil van 4 uur met Amsterdam.
Volgens bovenstaand bericht zal de Snip
dus om 1 uur hedenmiddag A.T. te Parama
ribo kunnen arriveeren.
Hedenochtend omstreeks 7 uur, toen de
Snip het Nederlandsche stoomschip Stuyve
sant moest passeeren, werden van dit stoom
schip af gedurende een kwartier vuurpijlen
afgeschoten, om de Snip de juiste richting
aan te geven.
Op de Stuyvesant heeft men het K.L.M.-
vliegtuig echter niet zien passeeren. Uit de
positie-opgaven is echter gebleken, dat het
vliegtuig omstreeks dien tijd de Stuyvesant
gepasseerd moet zijn
10.15 uur hedenmorge n: Vol
gens de laatste peilingen van Paramaribo-
Radio genomen om 10.15 uur A.T. vliegt de
Snip recht-toe-recht-aan op Paramaribo aan.
Boven Zuid-Amerika.
11.40 uur A.T. hedenmorge n:
Om 11.10 uur A.T. was de Snip 20O mijl
van Paramaribo. Het vliegtuig vliegt boven
de kust van Fransch-Guiana.
12.40 uur A.T. hedenmiddag-
De Snip bevindt zich boven Paramaribo
12.45 uur A.T. hedenmiddag-
De Snip is hedenochtend 8.45 uur pl tijd
(12.45 uur A.T.) vlot te Paramaribo geland.
De vlucht heeft een zeer vlot verloop ge
had. c
De Snip is op het vliegveld de Zanf"
Holland geland, en werd door een entl
siaste menigte verwelkomd.
De reis was voorspoedig, behalve da
defect optrad aan het radiotoestel w
door men eenige uren zonder verbindi g
was.
TELEGRAMMEN.
Wij hebben hedenmiddag een telegram
gezonden aan mevrouw van der Molen m
Amsterdam, waarin wij onze §e'uk*en
schen aanboden en waarin wij mededeelden
dat Alkmaar meeleefde met „zijn Stem
Wij hopen natuurlijk, dat deze laatste
mededeeling op waarheid berust en dat zal
wel, gezien de groote belangstelling die er
voor onze bulletins hedenochtend bestond,
stond.
Ook B. en W. en de voetbalvereniging
AIcmaria zonden telegrammen met geluk-
wenschen.
Vreugde, die getemperd werd.
Toen hedenmiddag het bericht, dat de
„Snip" den grooten sprong over den oceaan
had volbracht en veilig in Paramaribo was
aangekomen, op het hoofdkantoor van de
K.L.M. aan den Hofweg te den Haag bin
nen gekomen was, gaf men daar op zeer
enthousiaste wijze uiting van zijn vreugde
over dit mooie resultaat. De heer Plesman
werd van alle zijden gelukgewenscht en
reeds na korten tijd begonnen de telegram
men met felicitatiess in te komen.
De heer Zuiderhof, de voorzitter van de
Koninklijke vereeniging Gost en West, die
zich ook onder de aanwezigen bevond, sprak
enkele hartelijke woorden tot den heer Ples
man, waarin hij zijn gelukwenschen over
bracht.
De vreugde over de geslaagde Snip-vlucht
werd echter aanzienlijk getemperd door de
onzekerheid, welke nog steeds bestaat om
trent het lot van de „Uiver". De heer Ples
man zeide dan ook, dat er nog geen reden
was om hoera te roepen.
Hedenmorgen om 6.33 u. is de „Rijst-
vogel'" naar Indië vertrokken. Aan
boord bevinden zich 8 passagiers.
De Oehoe is op thuisreis te Bangkok ge
land de Havik is op uitreis te Medan ge-
land7^ë~Leêuwerik is op de ten^ t
Marseille geland; de Kwartel idem.
Naar berichten melden, heeft
men in Honolulu wrakstukken
van een vliegtuig gevonden. Men
neemt aan, dat het wrakstuk
ken zijn van het vermiste vlieg
tuig van Ulm
DE UIVER-BEMANNING TE LONDEN.
Banket in de Royal Aero Club!
parmentier en Moll hebben gisteravond
aangezeten aan het banket, dat de Royal
Aero Club aanbood ter eere van de deelne.
mers aan de Londen—Melbourne—race.
Scott en Black complimenteerden de Ne
derlanders voor het voorbeeld, dat zij als
verliezers hebben gegeven.
De president van de Club, Lord Gorell
zeide, dat volgens de publieke opinie der
geheele wereld de Nederlanders een groot-
sche en nobele verrichting hebben geleverd.
VÊDe directeur van de K.L.M., de heer
Plesman, verklaarde zich tegen de toeken-
ning van hooger subsidies voor luchtvaart-
diensten. VI j
Parmentier zeide, dat de Nederlanders
hebben aangetoond, dat zij door zeven da
gen lang gedurende tien uren te vliegen van
Engeland naar Australië kunnen vliegen
en daarbij des nachts gebruik maken van
het comfort, dat hotels bieden.
Wij hebben vanmorgen een beroemd vlie
ger ontmoet, n.1. kol. Fitzmauritz, den Ier,
wiens naam destijds in de geheele wereld be
kend is geworden door zijn oceaanvlucht
van Ierland naar Amerika, met wijlen von
Hiinefeld en Köhl. De heer Fitzmauritz deel-
de ons mede, dat hij vanmorgen van Croy.
don was gekomen en met het gewone lijntoe.
stel van de Lufthansa voor particuliere zaken
naar Berlijn zal doorvliegen. Hij vertelde
ons verder, dat hij binnenkort en wel in
Maart opnieuw een poging zal doen om het
record Londen—Melbourne gevestigd door
Scott en Campbell Black met 10 uur te ver»
beteren. Hij zal daarvoor een Bellanca.
machine met 2 Wasp motoren van 700 P-K.
elk gebruiken, waarmee hij een maximum
snelheid hoopt vol te houden van 230 mij)
per uur. De heer Fitzmauritz deelde tenslotte
nog mede, dat na het succes van de race
LondenMelbourne plannen in voorberei
ding zijn voor een nieuwe race van Londen
naar Kaapstad. Hij verwachtte daarvan
veel, doch kon nog geen bijzonderheden
meedeelen.
(Ontvangen per draadlooze telefoon).
1931
1934
1934
1934 A
1930
Vorige
koers
1021/i6
1021/16
10U/16
101«/I6
27
327,
103i/s
25V.S
256/g
84
233
32 7,
413
23ö'/j
221
73L/,
223/s
6%
183/3
o iI/s
22'Vs
3ls/io
1437,
71
64
11
5.60
136
49
1707,
IIO8/4 I
112'VS
84i/s
10V8
4«A6
881
66
84
281/4
567,
U/16
3U/l6
256/s
1421/4
121V,
121
32V,
9%
65
STAATSLEENINGEN.
4 Ncderl,
4
4 Ned.-Indië
4
5/4 Duitschland
Idem met kettingverklaring
BANK-INSTELLINGEN.
Amsterd. Bank
Handel Mpij. Cert. v. 1000
Koloniale Bank
Ned Ind Handelsbank
Rotterd Bank
INDUSTR. OND. BINNENL.
Alg Kunstzijde Unie
v. Berkels Patent
Calvé Delft Cert.
Nederl, Ford ex 40 afst.
Philips Gloeil. Gem Bezit
Unilever
INDUSTR. OND. BUITENL.
Am. Smelting
Anaconda
Bethleh. Steel
Cities Service
Steel comm.
U. S. Leather
CULTUUR MAATSCH.
H V. A
Java Cultuur
Ned. Ind. Suiker Unie
Vorstenlanden
Dito actions
MIJNBOUW.
Alg Explor. Mij.
Boeton
Redjang Lebong
PETROLEUM.
Dordtsche Petr.
Kon Petr.
Perlak ..ij
Continental Oil
Shell Union
RUBBERS.
Amsterd. Rubber
Deli Bat Rubber
Hessa Rubber
Oostkust
Serbadjadi
Interc. Rubber
SCHEEPVAARTEN.
Kon. Ned. Stoomboot
Scheepvaart Unie
TABAKKEN.
Deli Batavia
Oude Deli
Senembah
AMER. SPOORWEGEN.'
Atchison Topeka
Southern Railw. Cert.
Union Pacific
§Noteering per 50.
'Exdividend. «„«r, „™^?.NGATIE Vor'2e k°ers
pl.m.
1.30
26V4
317,
2%
287,
236
2201/4
727,-J
56/lG
UVa
22-Vie
144
136
48
170
133
8374-1
101/4
88.7.
66
83
29
56
142
122
1228/4
pl.m.
1.45
1027/s
103
26
56
84
22074
613/l0
m 3/.c
pl.m.
2.00
317,
251/4
288/4.9
220y4
2201/4
1328/4
878/4
1328/4 3
88
l'/l6
837,
567,
WISSELKOERSEN AMSTERDAM.
v NIET OFFICIEEL.
New-York
Londen
Berlijn
Parijs
Brussel (Bel'ga)' 1
Bazel
1 pCt. Heden 1 pCt.
11
1
Kopehnagen
Stockholm i
Oslo
Oslo
Madrid
UaliS
Vorige
koers
1 <7'/8
7.301/®
59 40
9 757/3
34 62 3
4790
32 50
37 60
36 60
20 20
12.65
Koers op
heden 2 uur
1471%,
7.308/4
59 40
9 5»/«
34.58 8
47 90
32 50
37 60
36 60
20.20
12.65