De Uiver ïs zoek De Snip over den Oceaan Amstetdamsche !Beucs Na een vlotte reis om 12.45 uur A.T. te Paramaribo geland. Luchtvaart-Benzine en AeroShell Motorolie. Luchtvaart Sinds half één vannacht geen enkel bericht. De landing van de Snip. DE POSTVLUCHTEN OP INDIE, ulm's vliegtuig gevonden? Wrakstukken aangespoeld fitzmauritz op schiphol. van Donderdag 20 December 1934. OPGAVE VAN NOORDHOLLANDSCH LANDBOUWCREDIET N. V. Koers van heden te: pl.m. 2.15 De Snip vloog op Shell Uit bij de K.L.M. ontvangen berichten blijkt, dat de Uiver, die gisteravond om 21.50 A. T. uit Cairo naar Bagdad is vertrokken, tusschen Gaza en Rutbah tenge volge van slecht weer in moeilijk heden is geraakt. Sinds O uur 25 min. A.T. zijn geen draadlooze be richten meer van het toestel ontvan gen. Er zijn alle maatregelen genomen om de plaats waar de Uiver zich bevindt te bepalen. De Royal Airforce stelt daartoe alles in het werk. Het zoeken wordt ech ter door 't slechte weer belemmerd Er is nog geen reden tot ernstige ongerustheid. Zoo bestaat bijvoor beeld de mogelijkheid dat tenge volge van slecht weer en onweer in de buurt van Rutbah de radio van de Uiver onbruikbaar is geworden en het toestel op een daartoe ge schikt terrein een tusschenlanding heeft gemaakt. Medeleven met de Uiver-bemanning. Plotseling veranderde de belangstelling vanmorgen, toen het ernstige bericht over de Uiver bekend werd. De Snip vloog en och die kwam natuurlijk wel op tijd in Paramaribo. Maar de Uiver De telefoon stond niet stil. Iedereen in formeerde naar nadere berichten, die niet kwamen. En men dacht aan een andere vogel, de Ooievaar, die eenige jaren gele den verongelukte. Daar zat van Zadelhoff als marconist in, en hij bracht er het levend af. Nu zat van Zadelhoff als marconist in de Uiver, in een anderen Ooievaar dus en nu Maar nog weten wij niets. Nog kan hei bericht, dat zoo ernstig lijkt, niets te betee- kenen hebben, maar de onzekerheid wordt grooter naarmate de tijd verstrijkt. De Snip kwam in Paramaribo aan, ge lukkig. Maar de Uiver, waar bleef die? Even juichte men over het succes van den Fokker, daarna dacht men aan de Uiver en de menschen, die met dat toestel naar Indië vlogen. Wij hopen van ganscher harte, dat de Uiver netjes geland is in de buurt van Gaza, dat ze desnoods een dag vertraging zal hebben. Wij hopen, maar wij weten niets.., Nóg niet, tenminste. Zeef slecht weer. Een officieus bericht meldt, dat er in de buurt van Gaza sinds gisteravond zwate stormen woeden, gepaard gaande met hevige slagregens, Wanneer het noodweer aanhoudt, kunnen auto's niet de woestijn in trekken en is het eveneens onmogelijk, dat vliegtuigen in dc woestijnmodder kunnen landen of opstijgen. De Leeuwerik naar Indië? In verband met het feit, dat men sinds ruim 14 uur zonder bericht van de Uiver is, wordt op Schiphol het K L.M.-vliegtuig Leeuwerik in gereedheid gtbracht, om \vau neer -dit noodig is, te vertrekken en assisten tie aan de „Uiver" te verleenen. (Zie verder laatste berichten). v' Gisteravond om 19.35 uur A.T. is de Snip van Porto-Praja vertrok ken voor de ruim 3600 K.M. lange vlucht over den oceaan naar Para maribo. De start verliep vlot, v. d. Molen had vrij spoedig contact met zijn radio-zendapparaten en uit de be richten, die zeer regelmatig binnen komen, blijkt, dat de vlucht een zeer vlot verloop heeft en dat men hoopt, om 2 uur hedenmiddag te Paramaribo te landen. Eerder nog dan wij verwachthadden heeft Hondong zijn Snip in Porto Praja van den grond getrokken, nu voor het eerst met de maximum belasting. Op dat moment was de start misschien nog belangrijker dan de vlucht zelf, want met een vol-geladen toe stel blijft een start steeds eenigszins riskant. Echter, de brave Fokker trok zich van het enorme gewicht niets aan en verhief zich na een snelle en vlotte start in de lucht. Het weer was prachtig, de wind gunstig en Hon dong hoopte, dat zijn kruissnelheid minstens 200 K.M. per uur zou zijn. Was dat zoo, dan kon men het toestel tegen hedenmiddag 2 uur A.T. te Paramaribo verwachten, Intusschen was op de route zelf en verder in de West en in Nederland alles in gereed heid gebracht De Nederlandsche onder zeeër de K XVIII lag op de route van de Snip, het Nederlandsche stoomschip Je Stuyvesant was op ongeveer 700 mijl van Paramaribo, eveneens op de uitgestippelde route voor anker gegaan. Paramaribo luis terde en zond weerberichten, Scheveningen- haven was wakker, kortom, ieder was gereed! De Snip vertrok en ieder ook wij wachtten op de berichten van v. d. Molen. En deze berichten luidden als volgt: Gestart van Porto Praja. 1 9.1 5 uur A.T. gisteravond: Van avond is het groote moment aangebroken voor den sprong over den Oceaan van 'e „Snip" (PH-AIS), op haar Kerstvlucht naar de West. Ruim 3600 K.M. oceaan zal moeten wor den afgelegd door Hondong en zijn man nen om Paramaribo vanuit Porto Praya te bereiken. j Aan de radioberichten van het K.L.M.- vliegtuig de „Snip", ontvangen via de K.LM., ontleenen wij het volgende: Het startbericht meldt, dat de Snip te 19.15 uur G.M.T. 19.35 uur Amsterdam- sche tijd van Porto Praya vlot jS ver trokken. Van der Molen was al spoedig In ver binding met de K 18 (PAGR) en deelde mede, dat alle weerberichten goed waren doorgekomen. Voorts dankte hij den commandant en be manning voor de tot heden bewezen dien sten. Om 22 uur zal de eerste peiling worden genomen. Vervolgens deelde van der Molen mee, dat op de heele uren met de K. 18 en op de halve uren met het s.s. „Stuyvesant" de ver binding zal worden onderhouden. Op het oogenblik (22 uur A. T.) werkt de „Snip" op 26,8 meter en is moeilijk te volgen in Nederland. Om 22.20 zal de „Snip" tevens probeeren met Schevenir.gen in contact te komen. 22.20 uur A.T. gisteravond De Snip is weer in verbinding met de K. XVIII, die het vliegtuig peilt. Dat peilen heeft dan eenige keeren plaats en v. Molen werkt op 900 en 52.7 M. De ontvangst hier te lande op de korte golf is uitstekend. Ook Paramaribo hoort de Snip. 2 3.1 5 uur A.T. gisteravond: v- d. Molen seint de volgende positie van Je Snip: 12 graden 46 min. N.B.: 29 graden 16 minuten W.L. De Snip passeert de K xviii. 1.1 0 u u r A.T. hede n m or ge n De Snip passeert de Nederlandsche onderzeeër K. XVIII op 12 graden W.B. en 33 graden W.L. De Snip vloog vlak over de onderzeeër heen. De bemanning van den onderzeeër stond aan het dek en heeft de equipage van de Snip gegroet. Aan boord was alles wel. De radio werkt goed. 4 u u r A.T. hedenmorgen: De Snip bevindt zich op 10 graden N.B. en 36 graden W.L. Het vliegtuig vordert snel. De Snip is thans in geregelde verbinding met het s.s. „Stuyvesant", dat voor weerbe richten zorgt. Behalve on de scheeosgolf werkte de Sr.iD toen ook op 26.8 M. Gedurence den nacht was de 26.8 M.-golf slecht in Nederland te hooren. Daarom gebruikt v. d. Molen zijn lange golf. Om 4.45 uur A.T. hedenmorgen kreeg v- d- Molen contact met Natal. Blijkens de berekeningen van de „Stuyve sant" moest het vliegtuig hedenmorgen om streeks half zeven in de nabijheid van dit schip kunnen zijn. De positie van de Stuyve sant was om half vijf 9 graden 50 min. N B. en 42 graden 44 min. W.L., dat is op onge veer 700 mijl van Paramaribo. 7.15 uur A.T. h e d e n m o r g e n: Via een radiobericht uit Paramaribo meldt men ons, dat de Snip de Stuyvesant met een snel heid van 200 K.M. per uur is gepasseerd. De Snip heeft nu reeds meer dan 2/3 ge deelte van den oceaanvlucht achter den rug. 8.40 uur A.T. hedenmorge n: Om 8.40 A.T. bevond de Snip zich op 7 graden j N.B. en 44 graden 30 min. W.L. Volgens mededeeling van Paramaribo Radio zou het vliegtuig om 10 uur heden ochtend plaatselijke tijd te Paramaribo aan komen. Volgens deze positie-opgave bevond de Snip zich hedenmorgen om omstreeks half 9 op ongeveer 1200 K.M. van Para- i maribo, dat op 5 gr. 49 min. 32 sec. N.B. en j 55 gr. 5 min. W.L. ligt. Paramaribo heeft een verschil van 4 uur met Amsterdam. Volgens bovenstaand bericht zal de Snip dus om 1 uur hedenmiddag A.T. te Parama ribo kunnen arriveeren. Hedenochtend omstreeks 7 uur, toen de Snip het Nederlandsche stoomschip Stuyve sant moest passeeren, werden van dit stoom schip af gedurende een kwartier vuurpijlen afgeschoten, om de Snip de juiste richting aan te geven. Op de Stuyvesant heeft men het K.L.M.- vliegtuig echter niet zien passeeren. Uit de positie-opgaven is echter gebleken, dat het vliegtuig omstreeks dien tijd de Stuyvesant gepasseerd moet zijn 10.15 uur hedenmorge n: Vol gens de laatste peilingen van Paramaribo- Radio genomen om 10.15 uur A.T. vliegt de Snip recht-toe-recht-aan op Paramaribo aan. Boven Zuid-Amerika. 11.40 uur A.T. hedenmorge n: Om 11.10 uur A.T. was de Snip 20O mijl van Paramaribo. Het vliegtuig vliegt boven de kust van Fransch-Guiana. 12.40 uur A.T. hedenmiddag- De Snip bevindt zich boven Paramaribo 12.45 uur A.T. hedenmiddag- De Snip is hedenochtend 8.45 uur pl tijd (12.45 uur A.T.) vlot te Paramaribo geland. De vlucht heeft een zeer vlot verloop ge had. c De Snip is op het vliegveld de Zanf" Holland geland, en werd door een entl siaste menigte verwelkomd. De reis was voorspoedig, behalve da defect optrad aan het radiotoestel w door men eenige uren zonder verbindi g was. TELEGRAMMEN. Wij hebben hedenmiddag een telegram gezonden aan mevrouw van der Molen m Amsterdam, waarin wij onze §e'uk*en schen aanboden en waarin wij mededeelden dat Alkmaar meeleefde met „zijn Stem Wij hopen natuurlijk, dat deze laatste mededeeling op waarheid berust en dat zal wel, gezien de groote belangstelling die er voor onze bulletins hedenochtend bestond, stond. Ook B. en W. en de voetbalvereniging AIcmaria zonden telegrammen met geluk- wenschen. Vreugde, die getemperd werd. Toen hedenmiddag het bericht, dat de „Snip" den grooten sprong over den oceaan had volbracht en veilig in Paramaribo was aangekomen, op het hoofdkantoor van de K.L.M. aan den Hofweg te den Haag bin nen gekomen was, gaf men daar op zeer enthousiaste wijze uiting van zijn vreugde over dit mooie resultaat. De heer Plesman werd van alle zijden gelukgewenscht en reeds na korten tijd begonnen de telegram men met felicitatiess in te komen. De heer Zuiderhof, de voorzitter van de Koninklijke vereeniging Gost en West, die zich ook onder de aanwezigen bevond, sprak enkele hartelijke woorden tot den heer Ples man, waarin hij zijn gelukwenschen over bracht. De vreugde over de geslaagde Snip-vlucht werd echter aanzienlijk getemperd door de onzekerheid, welke nog steeds bestaat om trent het lot van de „Uiver". De heer Ples man zeide dan ook, dat er nog geen reden was om hoera te roepen. Hedenmorgen om 6.33 u. is de „Rijst- vogel'" naar Indië vertrokken. Aan boord bevinden zich 8 passagiers. De Oehoe is op thuisreis te Bangkok ge land de Havik is op uitreis te Medan ge- land7^ë~Leêuwerik is op de ten^ t Marseille geland; de Kwartel idem. Naar berichten melden, heeft men in Honolulu wrakstukken van een vliegtuig gevonden. Men neemt aan, dat het wrakstuk ken zijn van het vermiste vlieg tuig van Ulm DE UIVER-BEMANNING TE LONDEN. Banket in de Royal Aero Club! parmentier en Moll hebben gisteravond aangezeten aan het banket, dat de Royal Aero Club aanbood ter eere van de deelne. mers aan de Londen—Melbourne—race. Scott en Black complimenteerden de Ne derlanders voor het voorbeeld, dat zij als verliezers hebben gegeven. De president van de Club, Lord Gorell zeide, dat volgens de publieke opinie der geheele wereld de Nederlanders een groot- sche en nobele verrichting hebben geleverd. VÊDe directeur van de K.L.M., de heer Plesman, verklaarde zich tegen de toeken- ning van hooger subsidies voor luchtvaart- diensten. VI j Parmentier zeide, dat de Nederlanders hebben aangetoond, dat zij door zeven da gen lang gedurende tien uren te vliegen van Engeland naar Australië kunnen vliegen en daarbij des nachts gebruik maken van het comfort, dat hotels bieden. Wij hebben vanmorgen een beroemd vlie ger ontmoet, n.1. kol. Fitzmauritz, den Ier, wiens naam destijds in de geheele wereld be kend is geworden door zijn oceaanvlucht van Ierland naar Amerika, met wijlen von Hiinefeld en Köhl. De heer Fitzmauritz deel- de ons mede, dat hij vanmorgen van Croy. don was gekomen en met het gewone lijntoe. stel van de Lufthansa voor particuliere zaken naar Berlijn zal doorvliegen. Hij vertelde ons verder, dat hij binnenkort en wel in Maart opnieuw een poging zal doen om het record Londen—Melbourne gevestigd door Scott en Campbell Black met 10 uur te ver» beteren. Hij zal daarvoor een Bellanca. machine met 2 Wasp motoren van 700 P-K. elk gebruiken, waarmee hij een maximum snelheid hoopt vol te houden van 230 mij) per uur. De heer Fitzmauritz deelde tenslotte nog mede, dat na het succes van de race LondenMelbourne plannen in voorberei ding zijn voor een nieuwe race van Londen naar Kaapstad. Hij verwachtte daarvan veel, doch kon nog geen bijzonderheden meedeelen. (Ontvangen per draadlooze telefoon). 1931 1934 1934 1934 A 1930 Vorige koers 1021/i6 1021/16 10U/16 101«/I6 27 327, 103i/s 25V.S 256/g 84 233 32 7, 413 23ö'/j 221 73L/, 223/s 6% 183/3 o iI/s 22'Vs 3ls/io 1437, 71 64 11 5.60 136 49 1707, IIO8/4 I 112'VS 84i/s 10V8 4«A6 881 66 84 281/4 567, U/16 3U/l6 256/s 1421/4 121V, 121 32V, 9% 65 STAATSLEENINGEN. 4 Ncderl, 4 4 Ned.-Indië 4 5/4 Duitschland Idem met kettingverklaring BANK-INSTELLINGEN. Amsterd. Bank Handel Mpij. Cert. v. 1000 Koloniale Bank Ned Ind Handelsbank Rotterd Bank INDUSTR. OND. BINNENL. Alg Kunstzijde Unie v. Berkels Patent Calvé Delft Cert. Nederl, Ford ex 40 afst. Philips Gloeil. Gem Bezit Unilever INDUSTR. OND. BUITENL. Am. Smelting Anaconda Bethleh. Steel Cities Service Steel comm. U. S. Leather CULTUUR MAATSCH. H V. A Java Cultuur Ned. Ind. Suiker Unie Vorstenlanden Dito actions MIJNBOUW. Alg Explor. Mij. Boeton Redjang Lebong PETROLEUM. Dordtsche Petr. Kon Petr. Perlak ..ij Continental Oil Shell Union RUBBERS. Amsterd. Rubber Deli Bat Rubber Hessa Rubber Oostkust Serbadjadi Interc. Rubber SCHEEPVAARTEN. Kon. Ned. Stoomboot Scheepvaart Unie TABAKKEN. Deli Batavia Oude Deli Senembah AMER. SPOORWEGEN.' Atchison Topeka Southern Railw. Cert. Union Pacific §Noteering per 50. 'Exdividend. «„«r, „™^?.NGATIE Vor'2e k°ers pl.m. 1.30 26V4 317, 2% 287, 236 2201/4 727,-J 56/lG UVa 22-Vie 144 136 48 170 133 8374-1 101/4 88.7. 66 83 29 56 142 122 1228/4 pl.m. 1.45 1027/s 103 26 56 84 22074 613/l0 m 3/.c pl.m. 2.00 317, 251/4 288/4.9 220y4 2201/4 1328/4 878/4 1328/4 3 88 l'/l6 837, 567, WISSELKOERSEN AMSTERDAM. v NIET OFFICIEEL. New-York Londen Berlijn Parijs Brussel (Bel'ga)' 1 Bazel 1 pCt. Heden 1 pCt. 11 1 Kopehnagen Stockholm i Oslo Oslo Madrid UaliS Vorige koers 1 <7'/8 7.301/® 59 40 9 757/3 34 62 3 4790 32 50 37 60 36 60 20 20 12.65 Koers op heden 2 uur 1471%, 7.308/4 59 40 9 5»/« 34.58 8 47 90 32 50 37 60 36 60 20.20 12.65

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1934 | | pagina 12