Agenda
De ondergang van de Uiyer.
KOUDEREE
MEISJESSCHOOL met 5-j. cursus.
^Bitmeuiand
'lüeec&eckfit
Luchtvaart
Door den bliksem getroffen
Onderhoud met Smirnoff.
Wat het buitenland zegt.
Nadere bijzonderheden.
Berger Schoolvereeniging.
Tusschentijdsche toelating mogelijk.
Stedelijk Museum ingang
Breedstraat, eiken werkdag van 9 tot
12 en van half 2 tot half 4 geopend; Zater
dags van 9 tot 1 uur; Zondags gesloten.
Bioscopen.
Bioscoop Harmonie, Zondag, Maandag,
Dinsdag en Woensdag, 7.30 uur, hoofdnum
mer Circusclown (circusfilm); hoofdrollen
Joe E. Brown en Conny Cosby. Toegang
voor eiken leeftijd.
Zondagmiddag en de beide Kerstdagen
vanaf 2 uur doorloopende voorstelling.
Victoria-theater, half 8, hoofdnummer
Carnaval en Liefde (rom.); hoofdrollen
Hermann Thimig en Lien Deijers. Toegang
boven 14 jaar.
Zondagmiddag en de beide Kerstdagen
vanaf 2 uur doorloopende voorstelling.
Cinema Americain, half 8, hoofdnummer
Roman Scandals (kom.); hoofdrol Eddie
Cantor. Toegang voor eiken leeftijd.
Zondagmiddag en de beide Kerstdagen
vanaf 2 uur doorloopende voorstelling.
A. B. T., half 8, eerste hoofdnummer In
de macht van Tamburini (sens. circus
leven)tweede hoofdnummer Een tegen
allen (sens.), hoofdrol Tom Tyler. Toegang
boven 14 jaar.
Zondagmiddag en de beide Kerstdagen
vanaf 2 uur doorloopende voorstelling.
Dinsdag 25 December.
8 uur, geref. kerk, concert Asaf „Weih-
nachts-oratorium".
Woensdag 26 December.
8 uur, 't Gulden Vlies, opvoering van De
vier jaargetijden, door het Nieuw Schouw
tooneel.
De vertegenwoordiger van de K.
L.M. te Bagdad, de heer Peters, is
gisteren te Rutbah Wellen aange
komen en zijn telegram bevestigt,
dat de bemanning en de passagiers
van het vliegtuig de Uiver zijn om
gekomen. De stoffelijke overschot
ten zijn reeds door een dokter van
de R.A.F. naar het fort Rutbah
overgebracht.
Men neemt in deskundige kringen
te Rutbah aan, dat het ongeluk
door blikseminslag is veroorzaakt
en niet een gevolg zou zijn van een
ongelukkige landing, daar het ter
rein uitstekend moet zijn, om er te
kunnen landen.
De heer A. Plesman verklaarde na ont
vangst van deze bevestiging, dat door het
verlies van deze bemanning de K.L.M. vier
zeer bekwame menschen armer is geworden
De heer Plesman drong er voorts nog op
aan, dat men op dit oogenblik geen defini
tieve reconstructie van het ongeluk moet
geven, omdat het ten zeerste gewenscht is,
het onderzoek, dat de vakmenschen zullen
instellen, af te wachten.
Telegram van de Snip-bemanning.
De bemanning van de Snip, die haar tocht
over den Oceaan zoo gelukkig volbracht,
alsmede de K.L.M.-vertegenwoordiger in
Paramaribo, zonden telegrammen, waarin
zij uiting geven aan de droefheid over het
lot van Hun collega's en vrienden.
Voorts zijn er nog van verschillende bui-
tenlandsche luchtvaartmaatschappijen tele
grammen ingekomen, waaronder een bijzon
der hartelijk van de Imperial Airways.
Bij de K.L.M. rekent men erop, dat men in
den loop van den avond nog nadere gege
vens uit Bagdad zal krijgen. Het onderzoek
daar is in vollen gang. Men heeft ook de
seinboeken van de marconisten in Rutbah,
Bagdad en Gaza en het is te hopen, dat men
uit deze gegevens, alsmede uit de locale om
standigheden van de plaats van het ongeluk
den gang van zaken kan reconstrueeren.
Wellicht, omdat het zoo dicht bij Rutbah
Wells is, dat ook og eenige getuigen verkla
ringen van nomadenstammen, die geregeld
hun tenten om het steenen fort opslaan,
eenig licht kunnen brengen.
Parmentier over de ramp.
Zoodra Parmentier de jobstijding gehoord
had, was hij diep onder den indruk naar
Schiphol gegaan.
Wij waren in de gelegenheid hem zijn in
drukken te vragen over het ongeluk met
Uiver, die een stuk van zijn leven is gewor
den.
Het is, zoo zeide de heer Parmentier, ont
zettend jammer, dat het zoo geloopen is. Wij
moeten onze beste vrienden missen en de
machine, die zoo'n mooien indruk in de
wereld heeft gemaakt, zijn wij kwijt. Daar
mee is een deel van het werk, tot dusver
verricht, verloren gegaan. Het is natuurlijk
niet mogelijk zich voor te stellen wat er
eigenlijk gebeurd is, alvorens er een nauw
gezet onderzoek heeft plaats gehad. Voor mij
staat vast, dat het niet aan de machine heeft
gelegen, want deze heeft onder de zwaarste
omstandigheden haar plicht gedaan. Het
zal wel te wijten zijn aan den invloed der
elementen, waartegen zelfs de sterkste ma
chine en de beste piloten niet opgewassen
zijn.
Deelneming van H.M. de Koningin.
De particulier secretaris van H. M. de
Koningin, baron Sixma van Heemstra, heeft
aan het bestuur en de directie der Kon.
Luchtvaart-Maatschappij een telegram doen
toekomen van den volgenden inhoud:
„H. M. de Koningin draagt mij op, Harer
Majesteits oprechte deelneming te betuigen
met het ontzettend ongeluk aan de „Uiver"
overkomen en verzoekt U aan de nagelaten
betrekkingen van de slachtoffers Harer Ma
jesteits diepgevoelde deelneming te willen
overbrengen".
Zuid-Afrikaansche studenten
voelen mede.
Zuid-Afrikaansche studenten op studiereis
in Nederland deelen het volgende mede:
„Die Eerste Dietse Studie reisgezelskap
van die Afrikaans-Nasionale Studenteboad
wens om langs hierdie weg hul diepgevoel
de meelije uit te spreek aan die volk van die
Nederlande, en veral aan de familielede van
de bemanning, met die groote ramp wat so
onverwags die reeds wêreldbekende Uiver
op sij vlug na Batavia getref het".
Weer daalt een toestel uit den onbestem-
den nevel boven ons op het veld, zegt het
Hbld. Het is de Fokker uit Kopenhagen en
Smirnoff stapt er uit. Smirnoff, die indertijd
op den tweeden geregelden tocht naar Indië
met Beekman mee was. In Kopenhagen was
hij van de vermissing natuurlijk al op de
hoogte gesteld.
Vragend gaan zijn oogen naar den K.L
M.-man, die de passagiers naar de douane-
zaal begeleidt.
Die maakt slechts een handgebaar.
Smirnoff wordt doodsbleek en moeizaam
loopt hij verder met zijn koffertje in de hand
naar de pilotenkamer. Hij kijkt niet op of om
als hij geroepen wordt. Visioenen van zijn
samenzijn met Beekman en met al die ande
ren, die hij zoo goed kende, flitsen ongetwij
feld aan hem voorbij. Hij haalt eens diep na
denkend aan zijn sigaret en gooit die dan
met een gemaakt onverschillig gebaar weg.
„Beroerd", zeg ik, om maar iets te zeg
gen, als ik met hem alleen ben in de kamer
van de piloten, waar Beekmans taschje staat,
Beekman die niet meer is
Smirnoffs oogen dwalen er ook heen, blij
ven erop rusten.
Wat moeten we hem vragen Hij weet
ook niets van de oorzaken. Hij bestudeert
even de tijden, maar G.M.T., A.T. en plaat
selijke tijden zijn dooreen in de telegrammen
genoemd en Smirnoff zegt even niets
Hij blijft opnieuw in gedachten staan en
voor zich heen prevelt hij: „Kerel
werel
„Of ik hem gekend hebzegt Smirnoff
En hij steeks een andere sigaret op, ofschoon
hij er net een, voor niet meer dan een kwart
gedeelte opgerookt, heeft weggesmeten
„Ja, wat is er gebeurd? Het is daar niet
gemakkelijk. Dit kan ik u zeggen, aan het
„piloteeren" heeft het niet gelegen En
dan herinner ik me ook wat Soer gezegd
heeft gisteren: Och, we gaan overal door
heen.
En Smirnoff gaat verder: „Beekman is
een oude rob, die gaat overal vliegen, als is
het weer slecht. Ijskoude vent die is
zeker niet voor het weer opzij gegaan. Ei
moet waarschijnlijk iets anders gebeurd zijn.
Misschien! Ja, landingsmogelijkheden zijn
er daar niet veel".
Smirnoff kan het weten
De vraag is nu maar of Beekman
is teruggegaan. Waar is hij aan den
grond gekomen? Ik neem niet aan,
dat hij een landing heeft uitge
voerd, want dat is in den inkt
zwarten nacht onmogelijk. Als
Beekman voor Rutbah is geweest
nou, daar heb je allemaal rotsknob
bels
Smirnoff werpt iets in zijn kastje en loopt
dan naar buiten, waar intusschen mevrouw
Geyssendorfer is gearriveerd, die met Schol
ten en anderen den toestand en het ongeluk
bespreken. Mevrouw Geyssendorffer, wier
man op weg is met de Leeuwerik naar Caïro,
is geheel ontdaan en denkt ongetwijfeld
terug aan het avontuur dat haar man beleef
de in Allahabad.
Allen zijn zeer begaan met mevrouw Beek
man, die naar huis is teruggekeerd, nadat ze
eenigen tijd op het kntoor van den vlieg-
dienst buiten bewustzijn is geweest
De luchtvaart heeft goede dagen, maar
ook zéér wreede, en dit er dan één van.
We schieten even von Weyrother aan. Die
kent het Indië-traject ook. Op dat oogenblik
is nog niets bekend van het feit, dat alles
verloren is. Maar ook hij geeft geen enkele
hoop. Niemand doet dat van de piltoen, die
we hier en daar even tusschen de bedrijven
door te spreken krijgen.
Havenmeester Dellaert komt uit zijn kan
toortje.
We vragen niets. Maar toch zegt de heer
Dellaert wat.
Ook hij is diep getroffen.
Kansen hebben ze in den nacht niet gehad.
Maar wat kan het zijn? Vleugelbreuk?
Blikseminslag?
Allemaal hypothesen
„Het onderzoek", zegt de heer Bellaart,
moet het uitwijzen. Indien het inderdaad
vleugelbreuk is geweest, dan moet dat onge
twijfeld later blijken. Is er iets afgebroken,
dan zullen ook tal van onderdeelen over af
standen verspreid liggen. Afwachten, we
kunnen niet anders doen dan afwachten
Hypothsen kunen we opwerpen, maar wat
heeft het voor doel?"
Hier en daar heb ik ook eens op
Schiphol mijn licht opgestoken van
wat men in het algemeen denkt over
de bestelling der 14 Douglastoe-
stellen op dit oogenblik.
Een moeilijke vraag, die geen
griffe beantwoording vond.
Maar toch bleek wel, dat het niet
tot de mogelijkheden zou behooren,
dat de aankoop nu zou stagneeren
„Geef mij af ter all toch maar een
Fokker", zei me een piloot.
Waarmee hij natuurlijk niet wil
de zeggen, dat andere toestellen ook
Prof E. W WalcK, hoogte»"" Brfavta.
•en der padaglers van de -Uiver
niet goed zijn, maar het blijft een
feit, dat Hollandsche piloten het
liefst met Fokkers vliegen, die ze
door en door kennen.
Schiphol bleef in den mist liggen met z'n
schrijnend leed en onophoudelijk klonk het
in het kleine kantoor van de telefooncentrale:
VerongeluktVerogelukt Weg
Fransche pers over het verlies
van de „Uiver".
Het Hbld. meldt:
Zooals men wel begrijpen kan, is ook de
Fransche pers zeer onder den indruk van
het groote verlies, dat de Nederlandsche
luchtvaart heeft geleden. Het best komt dat
iot uiting in het avondblad „1'Intransigeant"
uit het artikel van den luchtvaartredacteur
Peyronnet de Torres, die zelf voor de Uiver
zijn glorierijke reis naar Australië aanving,
in Nederland met een Douglas beeft gevlo
gen en daar hij zelf vlieger is, heeft hij het
vliegtuig een tijd lang bestuurd.
Ik t hier volgen hetgeen Peyronnet
schrij..; „De natuur heeft zich gewroken
Tijdens een hevigen storm is de Douglas
midden in den nacht in de woestijn van Syrië
verongelukt. De vier manschappen en de
drie reizigers hebben er het leven bij inge
schoten.
In deze oneindige zandwoestijn met stijle
heuvelen en diepe afgronden is de Douglas
overwonnen geworden. Alle elementen waren
tegen hem in strijd en de bestuurder, wiens
taak bovenménschelijk was, is onmachtig
geweest te overwinnen. Men denke eens een
oogenblik aan de bemanning, in den dichten
regen vliegend zonder iets om zich te zien
en verblind door de bliksemstralen. Tot alles
bereid en zijn kans verdedigend omdat het
zijn plicht is toont de bestuurder zijn groote
kunnen. Hij voelt zich beklemd, hij wan
hoopt, telkens schept hij'-weer nieuwen moed
De marconist zoekt verbinding te krijgen met
de aardsche posten. De werktuigkundige is
met heel zijn ziel bij de toestellen en luistert
naar de motoren, die een deel uitmaken van
hemzelf. En de tweede piloot staat onbe
wegelijk op zijn post.
Wat denken ae drie reizigers, die een
etmaal tevoren vroolijk Amsterdam verlaten
hebben en die drie dagen later te Batavia
dachten aan te komen. Indien ze zich al of
niet rekenschap geven van het gevaar, za
worden ongerust en ze voelen het gevaar
grooter worden.
Het is een verschrikkelijke nacht, het zijn
tragische minuten. En dan komt ae ramp.
De schitterende machine, door een keurkorps
van arbeiders gemaakt, is een speelbal ge
worden van de elementen. De machine slaat
tegen den grond en de overblijfselen van
zeven mannen verdwijnen in het niet.
De natuur heeft wraak genomen en Iaat
de menschheid tol betalen en is zonder mede
lijden."
Daarnaast geeft de schrijver een nauw
keurig verhaal van de wijze waarop de Uiver
zijn laatste reis moest doen. Hij zegt, dat
deze onderneming in drie dagen naar Indië
te vliegen, gemakkelijk uitgevoerd kon wor
den, dat dit reeds in den wedstrijd van Lon
den naar Melbourne gedaan was.
Voortgaande zegt de schrijver, dat men in
Nederland de vreugde, veroorzaakt door de
reis van den Snip, vergat om alarm te ma
ken. Hij spreekt dan van de prachtige solida
riteit van de Engelsche vliegers in Azië, en
zegt ten slotte:
„Wie van ons die in Nederland met een
Douglas vlogen en hem zelf bestuurde, had
dit tragische einde kunnen voorzien."
DE INDRUK IN BELGIE.
Ook in België, waar de openbare meening
met zoo levendige belangstelling de prach
tige prestatie van den Uiver in de Londen
Melbourne-race en nu pas weer de Oceaan-
vlucht van de Snip had gevolgd, werd het
nieuws van de ramp, die de Nederlandsche
Luchtvaart heeft getroffen, met groote deel
neming vernomen. De avondbladen verschij
nen met groote koppen en geven de telegra
fische berichten uitvoerig weer, zonder ech
ter tot dusver commentaar aan de droeve ge
beurtenis vast te knoopen.
In Belgische Luchtvaartkringen wordt de
veronderstelling als zou het vliegtuig door
den bliksem zijn getroffen, zeer waarschijn
lijk geacht.
De belangstelling voor de Kerstvlucht van
den Uiver was hier te levendiger, omdat
België immers thans zelf een vliegtuig op
weg heeft naar de Congo, dat eveneens een
snelle Kerstvlucht tracht uit te voeren. En
het is dus begrijpelijk, dat men in de krin
gen van de Sabena en in het algemeen van
de Belgische Luchtvaart door het rampspoe
dig einde van den Uiver zeer geschokt is.
Toen Oost-Indië hoorde
De ondragelijke spanning, welke tijdens
de eerste berichten omtrent de vermissing
van den Uiver bestond, werd abrupt afge^
broken, toen het feit bekend werd, dat de
overblijfselen van den Uiver waren gezien.f
I Ieder begreep, dat dit bericht geen hoopmeer
gaf, maar ieder klampte zich vast aan j
mogelijkheid, die bestond, omdat de situa
van uit de hoogte was gezien.
I Echter, toen Aneta-Haag seinde, dat ae
Uiver met inzittenden door brand waren om
gekomen, ontstond in Indië droeve zekerheid
en sombere realiteit. Hier stond men voor een
nationale ramp, waarbij zeven Nederlanaer
tegelijkertijd plotseling den dood hebben ge
vonden.
I Later kwamen de ontstellende buzonderhe-
den binnen. Intusschen waren de farauieie-
den en echtgenooten ingelicht. Spoedig ver
spreidde de droeve mare zich over geheel Ne-
derlandsch-Indië en woei overal de vlag naii-
Vele deelnemingsbetuigingep stroomden
het bureau van Aneta te Batavia en de me
dische Hoogeschool binnen.
De slachtoffers naar Bagdad.
De K.L.M. deelt mede,, dat het stoffelijk
overschot van de passagiers en bemanning
van de Uiver met een Britsche vliegtuig naar
Bagdad zal worden overgebracht.
Een deel der post behouden.
Voorst kan worden bevestigd, dat een ge
deelte van de post van de Uiver behouden is
gebleven.
De post, die behouden is gebleven en waar
van de hoeveelheid nog onbekend is, is over
gebracht naar Rutbah. De Rijstvogel, waar
mee Viruly vandaag het traject Athene
Caïro vliegt, zal te Rutbah landen en de be
houden poststukken voor zoover dit moge
lijk is, inladen en via Bagdad naar Batavia
meenemen.
Vliegtuigen landen bij de
„Uiver".
Vliegtuigen van de Royal Air Force
zijn er thans in geslaagd bij het wrak
te landen. Op eenigen afstand vond men
enkele onderdeelen en het landings~e-
stel van de verongelukte Uiver. De pas
poorten van de passagiers en beman
ning, eenige voorwerpen van waarde en
geld alsmede de valiezen van de slacht
offers heeft men eveneens in goeden
staat teruggevonden. Op enkele meters
afstand van het wrak werden de lijken
van 2 passagiers en drie leden der be
manning gevonden, terwijl het lijk van
den derden passagier in de cabine werd
aangetroffen.
Het stoffelijk overschot van den me
canicien Waalewijn werd tenslotte on
der de wrakstukken van de verongeluk
te Uiver te voorschijn gehaald.
INCIDENT IN DEN LARENSCHEN
RAAD.
Tijdens de raadsvergadering van gis
termorgen circuleerde bij de raadsleden
een briefje, waarop de Uiverramp in het
kort werd medegedeeld. Toen dit briefje
den heer P. van Praag (o.s.p.) bereikte,
legde deze dit ter zijde, zeggende: „Het
laat me koud, die Uivercomedie."
De heer Strijbis (neutraal) zeide: „Dat
is grof, Van Praag".
De voorzitter: „Inderdaad, meneer
Van Praag, dat is heel grof".
Wethouder Drukker: „Het is ploertig".
De heer Van Praag: „Wat heb ik te
maken met het chauvinistisch gedoe
met die Uiver. Toen de bom op de „Ze
ven Provinciën" werd geworpen en er
23 dooden waren, heeft U toen ook een
briefje in den Raad doen circuleeren
Toen de heer Van Praag hierop nog
doorging, ontnam de voorzitter hem ten
tweede male het woord.
Op voorstel van den voorzitter werd
de heer Van Praag daarop uit de verga
dering verwijderd. De heer Van Praag
ging weg, nadat een agent hem achter
zijn stoel daartoe had gesommeerd.
Hij riep toen nog: Is dit nu nog demo
cratie of fascistische dictatuur? Wacht
maar, mijn tijd komt ook wel.
De heer Van Praag begaf zich daarna
naar de publieke tribune.
Hiermede was het incident, dat veel
beroering wekte, gesloten.
TE WATER GELATEN.
Heden werd van de werf der N.V. Ned.
Scheepsbouw Mij. te Amsterdam met goed
gevolg te water gelaten het dubbelschroef-
stoomtankschip Rosa, in aanbouw voor de
Kon. S'hell-groep. Een zusterschip van de
Rosa, genaamd Rita, wordt over eeni°*e
weken te later gelaten, evenals het 12.100
tons motortankschip Rotula, mede bij de
N. S. M. in aanbouw voor de Kon Shell-
groep.
Als de Rotula de helling heeft verlaten
zullen alle hellingen van de N. S. B. onbezet
zijn.
BRAND AAN BOORD VAN HET
M.S. TABIAN.
Het schip stoomt op naar Ferrol
aan de Noordkust van Spanje.
De directie van de Stoombootvaartmij
„Nederland deelt ons mede, dat zij gister
middag telegrafisch bericht heeft ontvingen
dat aan boord van het m.s. Tabian op de
thuisreis 20 mijl van La Coruna brand uit
gebroken is in de Java krossoktabak,, welke
zich bevindt in het onderruim van rüim 2
iet schip is naar Ferrql ojDgestoomd.
Het bergingsvaartuig C. Falka is voor
hulpvei leening in de nabijheid, terwijl de
sleepboot Zwarte Zee, welke een linke
koolzuurinstallatie aan boord heeft van
Queenstown naar Ferrol is vertrokken Ge
vaar voor de opvarenden is niet aanwezig,
.r bestaat geen reden tot ongerustheid.
Het motorschip Tabian is 8151 bruto ton
h„ Vn 1Q3" bii de Ned. Scheeps
bouwmaatschappij te Amsterdam gebouwd
naar waarnemingen, verricht m den mor
gen van 22 December.
Medegedeeld door het Kon. Nederl. Met.
Instituut te de Bilt.
Hoogste barometerstand 773,1 m.M. te
Abisko.
Laagste barometerstand 750,4 m.M. te
Reyhjavik.
Verwachting, geldig tot den avond van 23
December:
Zwald» tot matige zuid-oostelijke tot
oostelijke wind; nevelig tot half bewolkt;
weinig of geen neerslag; temperatuur onj
het vriespunt in het oosten des nachts; over-
dag iets kouder.
Weeroverzicht.
De hooge druk heeft zich sterk over Scan
dinavië ontwikkeld en in Frankrijk daalde
de barometer, zoodat in bijna geheel Europa
oostelijke winden waaien. In weerwil van de
groote vochtigheid in de onderste luchtlagen
begint de temperatuur reeds merkbaar te
dalen. In noord-Scandinavië helderde de
lucht op en werd de vorst streng. In
Duitschland breidde het vorstgebied zich uit
en ook in zuid-Frankrijk kwam lichte vorst
voor. Een lichte drukstijging over Spanje
geeft eenige onzekerheid en kan het optreden
van vorst hier te lande nog vertragen, maar
de vrij sterke oostenwind in de bovenlucht
boven Duitschland geeft een goede kans op
opklaring over enkele dagen.
Thans is in Frankrijk en Duitschland nog
bijna overal de lucht betrokken of nevelig. In
west-Frankrijk en Ierland valt nog regen,
maar over het geheel is de neerslag sterk af
genomen.
Aanmelding dagelijks b(j H. d. S.»
den heep He(jnereld, Kerkelaan 7.
Het motorschip heeft 21 November j.1.
Batavia verlaten met bestemming voor Lon
den, Amsterdam en Hamburg. Op 17 dezer
passeerde het Gibraltar en op 19 dezer ver
trok het van Cadix.
Het schip stoomt op naar La Corona.
Nader wordt gemeld, dat het schip naar
La Coruna zal gaan en niet naar Ferrol.
De Tabian is op 21 November van Tand
jong Priok vertrokken en op 25 November
van Belawan. Het schip verd 25 December
te Amsterdam verwacht.
DE KONINGIN VIERT KERSTFEEST.
Met Haar oud-gedienden.
H. M. de koningin en H. K. H. prinses
Juliana hebben Donderdagavond op het
Aardhuis bij Het Loo Haar oud-gedienden
uit die omgeving en eenige andere genoodig-
den ontvangen en met hen Kerstfeest ge
vierd. Er waren Kerstboomen opgesteld en
eenige andere kerstversieringen aange
bracht. 6
H. M. de koningin leidde het samenzijn,
zij las uit den Bijbel voor en verhaalde de
Kerstgeschiedenis. Gezamenlijk werd daar
op gezongen. Den gasten werden verver-
schingen aangeboden en aan ieder een ge
schenk uitgereikt. Eenige dames van het
gevolg der vorstinnen waren hierbij behulp
zaam.
WIERIJDER AANGEREDEN.
Gistermiddag tegen 5 uur is de wielrijder
H. Daemen, die onder den invloed van ster
ken drank was, op den rijksweg Breda
Belgische grens aangereden door een auto,
bestuurd door dr. J. uit Zundert. De wiel
rijder werd met het hoofd door de voorruit
van den auto gedukt en liep een gapende
hoofdwond en inwendige kneuzingen op.
In zorgwekkenden toestand is hij naar het
St. Ignatiusziekenhuis te Breda overge
bracht.
AUTO DOOR TREIN
GEGREPEN.
Ongeluk op den onbewaakten
overweg te Haarler
Op den onbewaakten overweg in den Rijks-
rlaarle (Ov.) is gistermiddag een ernstig
ongeluk gebeurd. Een groote vrachtauto,
welke op weg was naar Delden voor het ha
len van paarden, werd bij het passeeren van
den overgang gegrepen door den trein, ko
mende uit de richting Zwolle, welkte te
kwart voor twaalf te Haarle moest arrivee-
ren. De wagen werd geheel vernield De be
stuurder, afkomstig uit Dedemsvaart, werd
zeer ernstig gewond en is in zorgwekkenden
toestand naar het ziekenhuis, hier ter plaat
se vervoerd.
Het treinenverlooip ondervond tengevolge
van het ongeluk een klein uur vertraging.
DOODSLAG OP ZIJN
PLEEGVADER.
4 Jrar geëischt.
Op 11 December J.1. heeft voor de
Haarlemsche rechtbank terechtgestaan
de 24-jarige J. K verdacht van doodslag
op zijn pleegvader de 40-jarige J. P v-
Brussel te Hoofddorp, gepleegd in den
nacht van 5 op 6 September j.1. Na een
zeer langdurig getuigenverhoor eischte
de officier van justitie 4 jaar gevange
nisstraf.
De rechtbank heeft de zaak heden te-