Amstetdamsche Sieucs ZEVEN PERSONEN VERDRONKEN. Auto te water onder Emmen. Stadsschouwburg te Arnhem afgebrand. ALKMAARSCHE COURANT van DONDERDAG 27 DECEMBER 1934 Binnenland. Vreeselijk drama. Schade van eenige tonnen. /5% 1 Hoe het gebeurde. In den afge'oopen nacht is te omstreeks half drie heeft te Munster-Scheveld (gemeente Fmmen, in de provincie Drente een zeer ernstig ongeluk plaats gehad, waarbij 7 perso nen het leven hebben verloren. Een 9-tal personen keerde met een huurauto van de firma E. van Hoving te Emmen terug van een muziekfeest te Stads kanaal. Door tot nu toe nog onopgehelderde oorzaak reed de auto, die bestuurd werd door den heer Harm Buter op de Kui- persklap een ophaalbrug over het Hoofdkanaal, nabij de r. k. kerk te Mun sters ch veld tegen de linkerleuning van de brug. Tengevolge hiervan sloeg de auto naar rechts en schoot voorbij de klap door de ketting in het kanaal. Het voertuig verdween bijna onmiddellijk geheel onder water, waarbij het over den kop sloeg. De zeer volle wagen maakte het voor de inzittenden niet mogelijk zich te redden. Slechts twee van hen n.1. de heer J. van Bijnen uit Zwartemeer en mej. Antje Buter uit Emmercompascuum wisten er het leven af te brengen. De heer J. v. Bijnen kon zich zelf uit de auto werken en was zoo spoedig uit het water, dat hij nog de tegenwoordigheid van geest bezat om te trachten anderen te redden. Dit ge lukte hem alleen ten opzichte van mej. Antje Buter, die hij uit de auto wist te trekken. J. v. Bijnen kon zich naar huis begeven. Doch mej. Buter moest naar het academisch ziekenhuis te Gronin gen worden vervoerd. De anderen kon den niet worden gered en zijn allen ver dronken. Hun lijken werden later opge haald. Het zijn Harm, Lucas, Geöines en Margin Buter, drie broers en een zuster, allen kinderen van den timmerman H. Buter te Emmercompascuum, Dientje Meyer uit Emmercompascuum, Hillie Voslander uit Groningen en Geert Oos- terveld uit Borger. Zoo spoedig mogelijk was hulp ter p'aatee, welke echter geen redding heeft kunnen brengen. De auto is later opgehaald. Tragische bijzonderheden. Het vreeselijke ongeluk, dat zooals gemeld in den afgeloopen nacht te Munsterscheveld heeft plaats gehad, heeft te Emmercompascuum, waar de meeste slachtoffers woonachtig waren, groote ontsteltenis en diepe ontroering gewekt. Op 2den Kerstdag huurde de 24-jarige Harm Buter bij den garagehouder E. v. Hoving te Emmercompascuum een auto voor een tocht naar Musselkanaal. Hij kreeg een vierdeurs Essex een vier hoogstens vijf persoons wagen. Niet minder dan 9 personen namen in het voertuig plaats er begaven zich daar mede naar Musselkanaal, waar op den avond van den tweeden Kerstdag in de gereformeerde kerk een uitvoering plaats had van de Christelijke zangver- eeniging. Omstreeks middernacht keer- det het gezelschap naar Emmercompas cuum terug. Harm Buter zat aan het stuur en reed met vrij groote snelheid langs den Roswinkelsche weg in de richting van zijn woonplaats. Te Mun- sterscheveld moest men een brug over het kanaal passeeren. Hiervoor moet 'n korte bocht worden gemaakt en deze is het gezelschap noodlottig geworden. Volgens het eenige lid van het ge- zeischap ,dat zich onmiddellijk wist te redden, de heer J- v. Bijnen uit Zwarte meer, heeft de bestuurder van de auto de bocht met teveel snelheid genomen en het is waarschijnlijk, dat hij, toen hij in de bocht was inplaats van te rem men bij vergissing meer gas heeft ge geven. Het gevolg was, dat de auto aan den linkerkant van de brug met de leu ning in aanraking kwam en toen aan den rechterkant onder de aan een ket ting loshangende leuning door in het kanaal vloog. De auto moet een s*a# over den kop hebben gemaakt, doch kwam rechtstandig in het kanaal te recht en verdween zoo goed al6 geheel onder water. Alleen de kap was nog zichtbaar. Genoemd* v. Bijnen kon zich Zigzaggen - Slinge ren: de gang van een dronkaard! Als het spoor van uw autowielen er zoo uitziet, danja, dan is Uw handelwijze misdadig. Voor automobilisten geldt het wachtwoord: Geen drank op den weg/ direct door het stuk slaan van een ruit uit de auto werken. Hij ging boven op den kap staan en slaagde er in, zijn verloof de, mej. Antje Buter uit Emmer-Com- pascuum, die naast hem in den wagen had gezeten, er uit te trekken. Inmiddels was reeds hulp toegeschoten van pas- seerende auto's, welker inzittenden on middellijk de noodige assistentie haal den. Mej. Antje Buter was bewusteloos en werd binnen gedragen in het in de nabijheid gelegen café van den heer A. Kuipers. Intusschen waren op de plaats van het ongeval behalve tal van omwo nenden aangekomen de arts S. E. Bolks- ma uit Emmercompascuum, de gemeen teveldwachter van genoemde plaats en andere politiebeambten. Hoewel er dus spoedig hulp genoeg ter plaatse was, mocht deze voor de 7 personen, die zich in het voertuig bevon den, geen redding brengen. Met een lier en een takel werd de auto op zij getrok ken en met een ijzeren vlet begaf men zich naar het ondergedompelde voer tuig. Toen men na ruim 1 uur zoover was gevorderd, dat men door het open snijden van den kap en het inslaan van de ruiten de zich in de auto bevindende personen kon bergen, waren zij allen reeds overleden. In het holst van den nacht bij het licht van de lantaarns van de vele auto's, die op deze wijze het red dingswerk vergemakkelijkten, kon men slechts 7 lijken wegdragen. Voorloopig werden zij neergelegd in de schuur van den caféhouder Kuipers, in afwachting van de nadere beslissingen der autori teiten. Eerst nadat men de lijken had gebor gen, werd het bericht aan den timmer man H. Buter, wiens kinderen waren omgekomen, medegedeeld. Ontzettend was het ontvangen bericht voor de zwaar getroffen ouders. Later in den ochtend werd de auto met 'n lier op de wal getrokken. Hoewel het voertuig vrij ernstig was beschadigd ingeslagen ruiten opgesneden kap enz. was het overigens geheel intact en kon de eigenaar van Hoving het ge sleept achter 'n anderen wagen zelf be sturend naar een garage rijden. Van den heer van H. vernamen wij nog dat hij niet was verzekerd voor dezen wagen. Het was hem niet bekend, dat niet min der dan 9 personen den tocht met den wagen zouden maken. Reeds vroeg in den ochtend arriveerde te Emmer-Compascuum de substituut off. van justitie uit Assen, mr. Servatius, die na kennisgeving van het procesver baal van het ongeval, de lijken en de auto vrij gaf. De gang naar de schuur.... In den loop van den ochtend hadden wij een onderhoud met den heer A. Kuipers, die nabij de brug over het ka naal, waar hedennacht het ongeval heeft plaats gehad, een café heeft. De brug heet in den volksmond dan ook de Kuipersklap. De heer Kuipers vertelde ons, dat hij hedennacht tegen half drie werd ge wekt. Van het ongeval zelf had hij niets bemerkt. Hij en zijn vrouw, kleedden zich, toen zij gehoord hadden wat er was ge beurd, zoo vlug mogelijk aan en begaven zich naar buiten. Toen zij op het erf voor hun huis kwamen, waren daar reeds de geredde J. v. Bijlen en zijn ver loofde mej. A. Buter, die bewusteloos was; het meisje werd in de voorkamer op een divan gelegd. Mijn vrouw, die vroeger verpleegster was, belastte zich onmiddellijk met de zorg voor het meis je, intusschen arriveerde medische hulp, die met behulp van een zuurstofappa raat de levensgeesten weer opwekte. De heer Kuipers voorzag den jongeman, die zich vreeselijk koud voelde, direct van droge kleeren en gaf hem cognac en heete koffie, en tegen 6 uur in den och tend voelde de heer van Bijlen zich weer zeer goed. Dr. Bolksma achtte den toe stand van het meisje, dat veel water schijnt te hebben binnen gekregen, van dien aard, dat overbrenging naar het academische ziekenhuis te Groningen wensehelijk was. Om 6 uur hedenmorgen had het transport plaats en daarna is ook de jongeman naar huis gegaan. Wij waren, aldus de heer Kuipers, zeer onder den indruk van het gebeurde. Onze zegsman deed ons daarna 'n uit voerig verhaal van de wijze, waarop de overige slachtoffers van het ongeval uit de auto werden gehaald en in zijn schuur neergelegd. De auto werd eerst wat naar den kant getrokken. De lijken legde men in de vlet, welke bij het reddingswerk werd gebruikt. Daarna werden de lijken één voor één op een ladder naar de schuur gedragen. Behalve de autoriteiten wer den alleen familieleden tot de schuur toegelaten. Aangrijpend was het oogen- blik, dat de heer A. Buter en zijn vrouw, die bij dit ongeval 2 zoons en twee doch ters hebben verloren, terwijl een derde dochter naar het ziekenhuis is vervoerd, de schuur betraden. Na korten tijd verlieten zij verslagen het doodenhuis. Ook de vader van Hiltje Voslamber, die met zijn dochter bij de famlie Buter logeerde, heeft den moeilijken gang naar de schuur ge maakt. Op zijn verzoek zal het stoffelijk overschot van zijn kind naar Groningen worden overgebracht. In den loop van den ochtend stonden tal van groepen personen voor de wo ning van de heer Kuipers het gebeurde te bespreken. De verslagenheid in het dorp is algem:en en men heeft groote deelneming met de zoo zwaar getroffen familie Buter. Oorzaak onbekend. Hedenmorgen is brand uitge broken in de Arnhemsche Stads schouwburg, gelegen aan de Velper Binnensingel te Arnhem. De brand werd ontdekt, doordat groote vlammen uitsloegen boven het dak van den schouwburg aan de achterzijde, ter plaatse waar de tooneelruimte is gelegen. Brand weer en politie, die direct werden gealar meerd, waren spoedig ter plaatse. De brand weer tastte het vuur direct met al het be schikbare materiaal aan. Gelukkig staat de schouwburg geheel apart. Het vuur, dat blijkbaar op de eerste verdieping is ont staan, nam direct een grooten amvang aan. Het vond gretig voedsel in de aanwezige requisieten en in het bekleedsel van stoelen, de gordijnen enz. De brandweer kon dan ook niet verhinderen, dat in een tijdsverloop van enkele uren zoowel de tooneelruimte als de zaal geheel uitbrandden De brand werd met eenige tientallen stralen bestreden. De brand weer slaagde erin slechts eenige tooneel- kamers en een gedeelte van de hall voor het vernielende vuur te vrijwaren. Overigens is het gebouw geheel uitgebrand. De muren staan nog overeind. Een tooneelmeester, die bij den schouwburg woont, heeft van het uitbreken van den brand niets bemerkt. Gis teravond had nog een opvoering plaats ge had van .Tante Roosje", met mevr. Esther de Boervan Rijk. Deze opvoering was te ruim 11 uur afgeloopen en men had niets bij zonders gemerkt. Omtrent de oorzaak van den brand tast men dan ook tot dusverre nog in het duister. De sdiade, welke op eenige tonnen wordt geschat, is door verzeke ring gedekt. Op bet terrein van den brand waren o.m. de commissaris van de koningin in de provincie Gelderland, de burgemeester er. andere autoriteiten. De belangstelling van de zijde van het publiek was buitengewoon groot. De brandweer was te omstreeks half 9 het vuur meester. Het meeste materiaal kon toen inrukken, terwijl voor bewaking nog eenige manschappen achter bleven. AUTOHOUDERS PROTESTEEREN. Veel geschreeuw Er is tegen heden een protestdemon stratie in den Haag aangekondigd van bedrijfsautohouders tegen de verhooging van de wegenbelasting. Men had meege deeld, dat er 7000 bedrijfsautohouders uit de Noordelijke provinciën zouden komen en dat eenige duizenden auto's uit andere provinciën zich bij de file zouden aansluiten, zoodat naar men meende den Haag een bezoek van onge veer 1000 auto's zou kunnen verwachten. Intusschen was er op het middaguur van eenig bijzonder druk verkeer op de toe gangswegen naar de stad nog niets te bespeuren. De Haagsche politie had op de grenspunten der wegen motor- en andere posten geplaatst. Van tijd tot tijd hielden de politiemannen een auto aan, die blijkens de letters uit het Noorden of Oosten kwam. De bestuurder had dan zijn papieren te toonen en hem werd dan meteen gevraagd of hij onderweg iets bijzonders had gemerkt. Meegedeeld werd dat op de Veluwe zich ongeveer 60 auto's in een stoet zich naar den Haag zou begeven. KERSTMARSCH DER N.S.B. Marcheeren door Amsterdam verboden. Ongeveer duizend leden van de Nationaal Socialistische Beweging hebben gisteren deelgenomen aan twee afstandsmarschen, één van 35 K.M. en een van 45 KM-, die, georganiseerd door de N.S.B., in de naaste omgeving van Amsterdam werden gehouden De deelnemers kwamen uit verschillende plaatsen van Nederland o.a. uit Enschedé, Grijpskerk, Middelburg, terwijl voorts een groep Nederlanders uit Hamburg en Bremen naar Amsterdam was gekomen om aan de marschen mee te doen. Daar de burgemeester van Amsterdam het opstellen en marcheeren in groepsvorm had verboden, moesten de wan delaars 's morgens in kleine troepjes naar de grens de gemeente wandelen. Eerst daar konden zij zich weer tot grootere groepen formeeren. Ook bij hun terugkeer in Amsterdam moesten de deelnemers aan de grens in kleine groepjes gesplitst worden. In Bellevue vond 's avonds tijdens een een- voudigen maaltijd, de prijsuitreiking plaats door den leider van de N.S.B., ir. Mussert. PORTEFEUILLE MET 2880 GESTOLEN. Van een banklooper, die in de tram zat. Een 66-jarige banklooper van een effec tenfirma uit de Kerkstraat te Amsterdam, stapte Dinsdagmorgen op het Rembrandts- plein op een wagen van lijn 11 in de rich ting van de Munt. Toen hij bij de Munt zijn tramabonnement aan den conducteur wilde laten zien, miste hij uit zijn binnen zak zijn portefeuille, waarin ongeveer 2880 aan bankpapier en eenige brieven waren geborgen. Tegelijk met hem waren op het Rem- brandtsplein twee mannen met een Oos- tersch type op den wagen gestapt. Deze wa ren echter aan de Halvemaansteeg reeds weer er afgegaan. De politie vermoedt dat deze twee man- ien den banklooper de portefeuille met geld hebben ontfutseld. KORTE BERICHTEN. Vanmorgen is de 61-jarige hulpfcestel Ier der posterijen G. Reichard uit Haas trecht in de buurtschap Vlist in een bagger- sloot geraakt en verdronken. fucfUvaoct DE RAMP VAN DE „UIVER". De weerberichten in den nacht van het ongeval. De K.L.M. heeft afschriften ontvangen van de weerberichten, waarover de gezag voerder Beekman bij het vertrek van de „Uiver" op den avond van 19 December uit Cairo beschikte. Deze weerberichten bevatten uitvoerige ge gevens van de volgende stations langs de route: Gaza, Ramleh, Amman en Rutbah, terwijl daaraan tevens een weersverwachting over het traject RutbahBagdad was toege voegd, samengesteld door den meteorologi- schen dienst van Irak te Hinaïdi. Uit deze weerberichten blijkt, dat er weliswaar plaat selijk onweers werden gemeld op eenige waarnemingsstations, doch dat de algemeene weerstoestand op het oogenblik, dat de waarnemingen werden uitgezonden, gunstig was. Ook de reeds genoemde verwachting, die geldig was van 21 uur (G.M.T.) op 19 December af, vermeldde niets verontrus tends. Zoowel het zicht (meer dan 16 K.M.) als de wolkenhoogte (600 meter in de buurt van Rutbah, verder op de route 1200 meter) waren gunstig te noemen. De kans op on weers werd in deze verwachting niet uitge sproken. Deze weerberichten gaven den gezag voerder dus geen enkele aanleiding tot ver onderstelling, dat hij bij Rutbah in uitzon derlijk zwaar onweer zou loopen. Riistvogel neemt de post mee. Naar wij verder vernemen is de „Rijstvo gel" met Viruly als gezagvoerder Zondag te Rutbah geland en heeft aldaar van de „Uiver"-post overgenomen 200 K.G. van de circa 390 K.G. welke destijds uit Nederland waren verzonden voor de Kerstpostvlucht. De vertegenwoordiger der K.L.M. te Bag dad, de heer Peters, was Viruly hierbij be hulpzaam. Het toestel is vervolgens weer opgestegen en naar Bagdad gevlogen. Er worden nog verdere nasporingen gedaan, of van het restant van de post nog wat doorgezonden kan worden. Wij vernemen verder, dat de „Leeuwerik" voorloopig te Rutbah blijft. Van de post, die de „Rijstvogel" aan boord heeft genomen, zijn zes zakies, welke bijna 18 K.G. wegen, onbeschadigd. De overige 190 K.G. verkeert in min of meer beschadigden toestand. VIRULY BRENGT EEN LAATSTEN GtO:f AAN ZIJN VRIENDEN. „Enkele uren, nadat op het Engelsche kerkhof te Bagdad op zoo buitengewoon plechtige wijze de teraardebestelling was geschied van de zeven menschen, die bij ae Uiver"-ramp om het leven zijn gekomen, was ik in de gelegenheid een bezoek te bren gen aan het graf en een laatsten groet te brengen aan mijn gevallen makkers en de drie passagiers", zoo seint de gezagvoerder van de „Rijstvogel", Viruly, aan de Tel. Gezamenlijk vonden zij den dood, geza menlijk rusten zij nu in één graf, dat gele gen is in de onmiddellijke nabijheid van de oevers van den Tigris, in een tuin vol wui vende palmen. De luchtvaart heeft de wereld klein ge maakt, haar successen zijn internationaal, maar haar leed eveneens. Britsche vliegers ■echten urenlang naar de vermiste „Liver, een Britsche vlieger was het, die het wrak in de woestijn ontdekte; in den Palmentuin te Bagdad slapen de inzittenden van de „Uiver" thans hun laatsten slaap en in de naaste omgeving van hun gemeenschappelijk graf liggen de graven van Britsche vliegers, die ook hun leven lieten in den strijd van den mensch om de beheersching der lucht. Een broederschap des doods „Het graf was bedekt met bloemen en ktansen, toen ik het bezocht", zoo seint Viruly verder. „De Nederlandsche vlag, bloemen en kransen der K.L M. hadden de baren bedekt; op de nog rulle aarde lagen thans ook bloemen van vele andere instan ties, die aan hun deernis op zichtbare wijze uiting wilden geven. Er waren kransen van de regeering van Irak, van de Fransche luchtvaartmaatschappij Airfrance, van de Britsche luchtvaartmaatschappij, van vele anderen Al deze bloemen getuigden hoe men heeft meegeleefd met de „Uiver" en dit medeleven heb ik overal op mijn tocht onder vonden. De Britsche militaire en civiele autoriteiten hebben mij steeds de uiterste sympathie getoond. Zondag ben ik met de „Rijstvogel" boven de noodlotsplek gevlogen. Ik zag het wrak van de eens zoo trotsche „Uiver' liggen, in een onherbergzame verlaten streek, waar het wemelt van rotsige heuvels, maar daar tusschen in bevindt zich een vlak gebied en daar zag ik de brokstukken liggen van wat eens de „Uiver" was. Ik kon mij eenigermate een persoonlijke meening vormen over de oorzaak van de ramp, maar uiteraard be schik ik niet over genoegzame gegevens, zoodat we het beste het officieele rapport der deskundigen kunnen afwachten. Te Rutbah heb ik alle post, die was over gebleven van de 359 K.G. welke de „Uiver" aan boord had, in de „Rijstvogel" overgeno men, opdat deze toch nog haar bestemming, Batavia, zal kunnen bereiken. Het gewicht der overgebleven post bedraagt ongeveer 205 K.G., het overige is verbrand, of ligt door den wind verstrooid ergens in de Syri sche woestijn". van Donderdag 27 December 1934. OPGAVE VAN NOORDHOLLANDSCH LANDBOUWCREDIET N. V. (Ontvangen per draadlooze telefoon). Koers van heden te: STAATSLEENINGEN. 4 Nederl. 4 4 4 5 y, Ned.-Indië 1931 1934 1934 1934 A 1930 Duitschland Idem met kettingverklaring BANK-INSTELLINGEN. Amsterd. Bank Handel Mpij. Cert. v. 1000 Koloniale Bank Ned. Ind. Handelsbank Rotterd Bank 1NDUSTR. OND. BINNENL. Alg. Kunstzijde Unie v. Berkels Patent Calvé Delft Cert. Nederl. Ford ex. 40 afst. Philips Gloeil. Gem. Bezit Unilever INDUSTR. OND. BUITENL. Am. Smelting Anaconda Bethleh. Steel Cities Service Steel comm. U. S. Leather CULTUUR MAATSCH. H. V. A Java Cultuur Ned. Ind. Suiker Unie Vorstenlanden Dito actions MIJNBOUW. Alg. Explor. Mij. Boeton Redjang Lebong PETROLEUM. Dordtsche Petr Kon. Petr. Perlak Continental Oil Shell Union RUBBERS. Amsterd, Rubber Deli Bat. Rubber Hessa Rubber Oostkust Serbadjadi Interc. Rubber SCHEEPVAARTEN. Kon. Ned Stoomboot Scheepvaart Unie TABAKKEN. Deli Batavia Oude Deli Senembah AMER. SPOORWEGEN. Atchison 'Iopeka Southern Railw Cert. Union Pacific Vorige koers pl.m. 1.30 pl.m. 1.45 pLm. 2.00 10U% 10H% 1015/i6 101% 26% 32% 25% 318/i 101% 102% 261/8 28 60 84 26% 31 61 25% 31% 51% «Ve 247% 219 72% 221-19| 220 308/4 220 72%-J 22% S 61% 18 22% 3% 6% f l-Vie 22% 3% 145% 72% 64% 11% 6.10 145|-% 133% 49 171 133 45 171 113 133% 84% 10% 4% 132% 85 4 85% m 85% 29 088/. 1%6 863/16 66 29 56 'Vis 18/16 3% 2 8/4 1428/, 123 123% 1428/, 123 123 32% 0% 03 64 pl.m. 2.15 133%-f 10 588/4 §Noteering per 50. fExclaim. PROLONGATIE Vorige koers •Exdividend. WISSELKOERSEN AMS1 1 pCt. Heden 1 pCt. NIET OFFICIEEL. New-York Londen Berlijn Parijs Brussel (Belga) Bazel Kopehnagen Stockholm Oslo Madrid Italië Vorige koers 1 <7% 7 308/. 59 43 34 65 47 90 12 50 37 60 <6 60 20 23 l.i.65 Koers op beden 2 uur 59 44 9 76 M 72 47 90 :2 40 17 50 36 50 20 20 U.65

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1934 | | pagina 9