.SBuwmtand (L0ÜW5A005)(il ALKMAARSCHE COURANT van DONDERDAG 3 JANUARI 1935 ^Buitenland affaire-stavisky. MAARSCHALK PILSOEDSKI. ZIEK? Onjuiste geruchten. AMERIKAANSCHE WEERVOORSPELLING. Nattigheid te wachten. MET SPOED GETROUWD. Gebeurd in Amerika. MENSCHENREDDERSWERK. Een paar meter van den dood al. Dr. Eckener. HOE AMSTERDAM IN 1934 „GETAXIED" HEEFT. Een nummer, dat meer dan een mlllioen maal werd opgebeld. IJZEREN JUK NEERGESTORT. Eén arbeider gedood, gewond. twee ADRES VAN DEN BOND VAN VARKENSHANDELAREN. Moor kleine tuinen. (Louwmaand) 1 Pélissier en zijn kornuiten moeten zich verantwoorden. De affaire Stavisky gelijkt op een Ja- pansch ladekastje met tallooze verborgen laadjes: als men meent, dat er geen meer 2j;n resten er toch nog. De Fransche politie heeft, aldus het Hbld., wederom een verborgen afdeeling ge vonden van het ingenieuze kastje. Als „duiveltjes uit het doosje" springen er vier nieuwe personages uit satellieten van den grooten Alexander Staviskey Poulner, de vriend van Stavisky had de weduwe van den oplichter onder zijn be scherming genomen en geïnstalleerd in een huis, dat het eigendom was van een maat schappij onder leiding van zekeren Pélis sier tweede personage. Pélissier is fail- Ijet, ca van alle kanten wordt hij beschul digd van frauduleuze handelingen. Hij is gearresteerd te Casablanca, maar hij ont kent Stavisky gekend te hebben. Zijn stroo man Popp, een Roemeen, die in tal van za ken voor Pélissier is opgetreden, is te Parijs gearresteerd. Een andere helper is zekere Padovici of wel Davidovici; Pélissier en Popp zijn achter slot en grendel gezet. De edelmoedige Poulner heeft zijn vlucht ge nomen; Padovici heeft zijn voorbeeld ge volgd. Geen van allen kan bogen op een blanco strafregister. De twee voortvluchtigen blijven voorloo- pig onvindbaar; zij zijn beiden reeds eer der veroordeeld voor vervalsching van stukken. Pélissier, wiens positie als leider van het troepje steeds duidelijker schijnt te blijken, blijft in zijn nieuwe vacantieverblijfplaats -- de gevangenis van Casablanca volhou den, dat hij van niets afweet. De zaak Sta visky wordt plotseling opgefleurd door het optreden van een nieuwe reeks fantastische personages. BOND VAN FRANSCHE DIENST WEIGERAARS ONTBONDEN. Ingevolge een uitspraak der Parijsche rechtbank is het Verbond van Dienstweiger aars in Frankrijk voor ontbonden ver klaard. D-TREIN ONTSPOORD. Verzakking van den dijk de oorzaak. Gisternacht is de D-trein Lyon—Marseille tusschen Vauris en Roches de Condrieu ontspoord. De oorzaak moet gezocht worden in het verzakken van den spoordijk. Twee bagage wagens, twee postwagens en een restaura tiewagen ontspoorden en sloegen om. Voor zoover bekend is werd slechts mate- rieele schade geleden. Twee spoorlijnen zijn op het oogenblik voor het verkeer versperd, zoodat dit over den rechter Rhöne-oever moet worden ge leid. OOK EEN LANGSLAPER. Hij dutte van 19 December 1931 af. Een inwoner van het plaatsje Ratarima, nabij Smersvo in Roemenië, viel op 19 De cember 1931 in slaap om eerst onlangs te ontwaken. Zelfs de gezamenlijke pogingen van den dokter en aen dorpstoovenaar vermochten hem niet uit den slaap te doen ontwaken. In- tusschen werd hij door een buis met melk ge voed. Op den avond van den moord op koning Alexander echter ontwaakte hij plotseling met de vraag: „Wat is er met den koning gebeurd?" Men wist toen nog niets van het geen er te Marseille was voorgevallen, zoo dat ieder de beteekenis van deze vraag ont ging. PRINS MICHAEL BIJ ZIJN MOEDER. Strenge bewaking der villa Sparta. De villa Sparta, de verblijfplaats van prinses Helena van Roemenië, waar de Roemeensche kroonprins Michael zijn moe der bezoekt, wordt als een militaire verster king bewaakt. De Italiaansche autoriteiten wenschen geen enkel risico te loopen en derhalve staan de villa en het park onder strenge bewaking en lossen de politieposten elkaar voortdurend af. Niemand mag het park betreden zonder vergunning van de politie te Florence, die pas na nauwkeurig onderzoek een dergelijke vergunning geeft. De Villa Sparta is in de vijftiende eeuw gebouwd en korten tijd geleden door de Grieksche koninklijke familie gekocht en ge restaureerd. Door alle toonaangevende instanties te Warschau worden de door een buitenlandsch persbureau verspreide berichten omtrent een ziekte van maarschalk Pilsoedski onjuist ge noemd. Uitdrukkelijk wordt er op gewezen, dat mevrouw Pilsoedski met hare dochters zich gisteravond naar de winterbadplaats Krynica begeven heeft. Maarschalk Pilsoeds ki heeft zelf opdracht gegeven voor hem Zondag a.s. de Chopinfilm „Wals ten af scheid" te draaien. EEN GELUKKIGE GENEZING. Van een achterlijk- naar een professorsbrein. Een jong meisje met een slecht geheugen, dat altijd verstandelijk achterlijk is geweest, werd een jaar geleden ter behandeling ge zonden naar het Britsch intsituut voor medi sche psychologie te Londen, waar men ont dekte dat het leed aan een geestelijke aan doening. welke haar voor durend ,n een vreesachtigen toestand hield. De behande- lin? bracht g'oote 'verbetering eni «mge dagen ge^en is het me'ge ah,,. hebben"behandeld, hebben uitgemaakt, dat het kind hersenen bezit, die minst goed zijn als die van een professor. Dat ze J2J!ebben gefunctionneerd was alleen te van 7i,a?hn aandoening, waar- van zij thans is bevrijd. De opvatting der ers is bevestigd met een serie verstands- proeven, die het meisje met glans doorstond. HOND BIJT 20 KINDEREN. En toch geen hondsdolheid. Een groote Duitsche herdershond rende gisteren te Philadelphia (Vereenigde Sta ten) de binnenplaats van een schoolge bouw op en beet links en rechts om zich heen. Twintig kinderen werden door den hond gebeten, alvorens een student erin slaagde het woeste dier te vangen. De politie verklaarde na onderzoek, dat het dier geen enkel teeken van hondsdolheid vertoonde. Als we de voorspellingen van den Ameri- kaanschen sterrenkundige, professor T. J. J. See, mogen gelooven, dan wordt 't hoog tijd, onze pelsjassen, regenjassen en parapluie's te voorschijn te halen, want naar zijn zeggen gaan we vier regenachtige zomers en vier koude winters tegemoet. Professor See, die reeds in Mei had ver klaard, dat de sedert 1930 heerschende „droogte-periode" dit jaar teneinde zou loo pen, zou thans positieve bewijzen voor de juistheid van zijn voorspellingen hebben ge vonden in de zware slagregens in het Missi- sippi-dal, de wolkbreuken in Florida, de ge weldige regens in Washington, de typhonen welke de Philippijnen teisterden, en het nood weer en de overstroomingen in China, in Mexico en andere landen. Dit noodweer is naar zijn meening niet aan toevallige omstandigheden te wijten, maar beteekent het begin van een „slecht- weercyclus", die vier jaar zal duren en door de toeneming der zonnevlekken veroorzaakt wordt. Dit natuurverschijnsel, aldus prof. See, gaat met een vermindering van de zonnestra len gepaard, waardoor afkoeling van het aardoppervlak en in verband daarmede re gen en sneeuw ontstaan. In November van het vorige jaar is een zonnevlekken-minimum ingetreden. Wanneer de zonnevlekken nu toenemen, zooals in 1927 ook het geval was, dan zijn zware regens en overstroomingen het gevolg en bij afneming der zonnevlekken treedt droogte in. Langdurige studies hebben volgens den geleerde de juistheid van deze theorie bewe zen en verder aangetoond, dat natheid en droogte juist als de minima en maxima der zonnevlekken, om de vier jaar afwisselen. Momenteel is de „slechtweer-cyclus" aan de beurt. Naar professor See verder verklaarde, heb ben zijn studies aan het licht gebracht, dat op een droog jaar een uitstekende oogst volgt. Volgens zijn verklaringen zou hij alle reden hebben te beweren dat de oogst in de jaren 19351937 goed zal zijn. Na deze periode zal men echter goed doen, aldus de astronoom, zich op een nieuwe droogte-periode voor te bereiden. Miss Anna Gould, de knappe 21-jarige kleindochter van den millionnair jay Gould, is op een, zelfs naar Amerikaanschen maat staf vrij vlugge manier in de huwelijksauto gestapt. Toen de heer J. Spencer Meader haar in een nachtclub te New-York voorstelde, om met hem te trouwen, antwoordde zij eenvou dig: „Waarom niet?" Het paar verliet daarop tegen 3 uur 's morgens de club, riep een taxi aan en legde den chauffeur uit, wat zij wenschten. De chauffeur moet hierop, volgens zijn eigen verklaring geantwoord hebben: „Goed, ik zal u laten trouwen voor de zon opkomt". Hij reed het vrachtje, dat, naar hij in vol len ernst verder verklaarde, „aan één stuk door erg verliefd deed", heelemaal naar Greenwich in Connecticut, een afstand van bijna 50 kilometers. Daar ter stede verna men zij echter, dat er geen kans op trouwen was voor menschen, die er niet eerst 5 dagen op wilden wachten. De chauffeur zette daar op koers naar Harrison in den staat New- York, waar men om half vijf 's ochtends den gemeente-secretaris uit zijn bed klopte, die op zijn beurt den rechter wekte, waarop bei de functionnarissen er onverwijld toe over gingen om aan den wensch van het jonge paar te voldoen. Op den terugweg naar New-York werd maar een enkelen keer aangelegd om 'n kop koffie te drinken. Het jonggehuwde paar leg de alweer volgens de verklaringen van den chauffeur, op dien gedenkwaardigen tocht bijna uitsluitend een groote onrust aan den dag, met betrekking tot de manier, waarop de wederzijdsche ouders op het nieuws zou den reageeren. Het „verliefd doen" was al sterk geluwd. Naar de bladen meldden, was de ont- vangst te New-York echter meegevallen. Groote advertenties werden geplaatst, waar in de heer en mevr. Jay Gould kennis gaven van het huwelijk hunner dochter Anna met den heer J. Spencer Meader. De ouders moe ten zich wel uitgelaten hebben, dat zij meer schik gehad zouden hebben in een formeele huwelijksplechtigheid, gevolgd door een be hoorlijke bruiloftsviering; maar zij waren zóó ook al tevreden. Het jonge paar heeft den wensch te kennen gegeven, dat een huwelijk in de kerk binnen kort de kroon moge zetten op de wel wat haastige ceremonie, waarbij zij te Harrison in den echt verbonden werden. Bij Maagdenburg sloegen de 2 paarden van een wagen, waarop zich de koetsier, een 1-jarig meisje en 2 kinderen bevon den, op hol. Door den schok viel de koet sier van den bok en brak den hals. De weg maakte een scherpe bocht naar de Saaie en alle pogingen, de paarden tot staan te brengen, mislukten, zoodat het er naar uit zag, dat de 3 personen op den wagen öf in de Saaie zouden verdrinken óf tegen een boom te pletter zouden worden geslagen. Op het inderdaad al lerlaatste oogenblik haalde een auto den wagen in. De bestuurder, die reeds eer der 2 personen van den dood door ver drinking had gered, gaf het stuur aan zijn vriend over, klom op den radiator van de auto en sprong toen op den rug van een van de hollende paarden. Een paar meter van den oever van de Saaie slaagde hij er in de wild geworden die ren tot staan te brengen. Toen hem een belooning werd aangeboden, weigerde hij die met de woorden, dat het geld beter aan de Winterhulp kon worden geschonken. DE POSTVLUCHTEN OP INDIE. De Pelikaan (heenreis) arriveerde 2 Januari van Calcutta te Bangkok. De Ijsvogel (terugreis) arriveerde 2 Janu ari van Athene te Parijs. De Leeuwerik is gister uit Athene te Mar seille aangekomen. DE „KWARTEL" NAAR INDIE. Hedenmorgen te 6.29 is de „Kwartel" van Schiphol naar Indië vertrokken. Twee pas sagiers bevinden zich aan boord met be stemming Rangoon en één passagier met be stemming Rome. Te Marseille komen twee passagiers aan boord voor Bangkok, terwijl in Cairo één passagier voor Bagdad aan boord komt. ECKENER'S LUCHTVAART PLANNEN. Het luchtschip voor Ned.-Indië. „De „Evening News" publiceer de gisteren een interview met Eckener, waarin deze de jongste plannen voor Zeppelin-lucht vaartdiensten toe spreekt. Eckener uitte het vertrouwen, dat er begin 1936 drie nieuwe lucht schepen op stapel gezet zullen wor den. Als deze vol tooid zijn, zul len er vijf luchtschepen zijn, geschikt voor het trans-Oceaansch passagiersverkeer. Er zullen drie luchtvaartdiensten komen: een Zuid-Atlantische, een1 Noord-Atlantische en één naar Ned. Indië. Eckener zette verder uiteen, dat er één moedermaatschappij zal zijn met drie onder maatschappijen. De Zuid-Atlantische dienst zal in Duitsch beheer zijn, de Noord-Atlantische in Ameri- kaansch en de dienst naar Nederl.-Indië in Nederlandsch beheer. Eckener. hoopte instructies van Nederland- sche zijde te krijgen om met den bouw van het nieuwe luchtschip te beginnen, vóórdat alle voorgenomen proefvluchten zijn onder nomen. Particuliere fondsen worden bijeenge bracht en het plan wordt gesteund door een Nederlandsche stoomvaartmaatschappij. VEENENDAAL NAAR AMERIKA. Volgens het „Hbld." gaat de chef-werk meester van de K.L.M., Veenendaal, die ook bij de levering van de Uiver te Los Angeles geweest is, binnen enkele dagen wederom naar Amerika. Hij zal er behalve naar de Douglasfabriek, nog naar verschillende andere vliegtuigfabrieken gaan. BLIKSEM EN VLIEGTUIGEN. Een opsomming van gevallen, waarin vliegtuigongelukken aan inslag van den bliksem te wijten waren. Het Vad. maakt in verband met het onge luk van de Uiver melding van een artikel van prof. Heinrich Koppe uit Brunswijk in het blad Les Ailes: Koppe registreerde 32 blikseminslagen In vliegtuigen tijdens de vlucht sedert het begin der luchtvaart, t. w. 23 in Duitschland, 4 in Engeland, 2 in Zweden, 1 in Frankrijk, 1 in België en 1 in Tsjecho-Slowakije. Koppe wijst er op, dat het feitelijk niet juist is van blikseminslag te spreken. Het vliegtuig vormt een deel van den weg, die de ontlading neemt. Van de 32gevallen hadden er twee betrek king op St. Elmusvuur en 1 inductie op een zwever. Resten 29 gevallen van bliksem op vliegtuigen, waarvan 4 van hout, 8 van ge mengde constructie en 17 geheel van metaal waren. Men heeft 7 lichte explosies geconsta teerd, 9 middelmatige en 13 zware. Een vliegtuig is tweemaal getroffen. In 26 geval len van de 29 hadden de vliegtuigen de sleepantenne uitgedraaid, wat natuurlijk het gevaar verhoogt. Tweemaal slechts hebben de opvarenden voorbijgaande effecten gevoeld: bezwijming, voorbijgaande verlamming, enz. enz. Achtmaal heeft men geconstateerd, dat stalen deelen magneten waren geworden. Verder heeft de bliksem de vleugels bescha digd: radiateurs vertoonden smeltverschijn- selen, motoren raakten defect en de ruiten sprongen. Het schijnt, dat vliegtuigen in hout of van gemengde constructie, naar verhoudig, meer te lijden hebben dan metalen. Het is van groot belang de vliegtuigin strumenten te beschermen. In het bizonder moet vermeden worden, dat de bliksem door de antenne de cabine binnendringt en er de passagiers bedreigt. Het grootste gevaar is brand, maar gelukkig heeft tot heden geen der vliegtuigen vlam gevat en geen is ge dwongen geworden te landen. Eén keer heeft de bestuurder een schok ge voel. Hij dacht, dat een groote vogel tegen het toestel gevlogen was. Tot zoover het rapport in Les Ailes. Vrij wel algemeen hoort men het ongeluk van de Uiver als volgt verklaren: door het inslaan van den bliksem zijn de opvarenden geëlec- trocuteerd. Onbestuurd is de Douglas toen gevallen. Het zou ons niet verbazen, aldus nog steeds het Vad., als de Rijksstudiedienst voor de luchtvaart, gezien het rapport Kop pe, andere mogelijkheden naging. Met be langstelling zien wij het rapport van dr. ir. v. d. Maas tegemoet. NOODLOTTIG VREUGDE-„SCHOT\ Bij het in den Achterhoek gebruikelijke nieuwjaarsschieten gebruikte de landbouwer Nijman uit Neede een met carbidgas gevulde melkbus als „geluidsbron". Door een ontij dige ontploffing vloog het deksel van de bus, met het gevolg, dat N. ernstig aan het hoofd werd gewond. In levensgevaarlijken toestand is hij in het ziekenhuis te Zutphen opgeno men. HET AUTO-ONGELUK TE RENSWOUDE. Een der slachtoffers gestorven. Naar het „Volk" meldt, is een der inzitten den van de autobus, die, zooals gemeld, te Renswoude is verongelukt, de 31-jarige P. v. d. Veen, in het St. Elisabeths-gasthuis te Amersfoort overleden. De toestand van de overige gewonden is redelijk. Volgens mededeeling van de Amster- damsche Taxi-Centrale werden in het afgeloopen jaar niet minder dan 4.387.103 ritten door de officieele blok- bandtaxi's gereden. In 1933 bedroeg dit aantal 4.182.805. Het nummer van de Taxi-Centrale 54321 werd meer dan een millioen maal opgebeld. Aan 932.490 telefonische be stellingen kon worden voldaan. In 1933 bedroeg het aantal telefonisch besteldp en uitgevoerde ritten 982.740. Aan den Ooster Ringdijk te Amster dam is gistermiddag omstreeks kwart over twee een ernstig ongeluk gebeurd, dat aan een arbeider het leven gekost heeft. Bij het overladen van een 30.000 K.G. zwaar juk ,dat bestemd was voor de spoorwegtunnel, die nabij den Alchime- desweg wordt gebouwd, is het gevaarte door het kantelen van een schuit in het water geslagen. Van de negen arbeiders, die zich op dat moment op de schuit bevonden, is één geheel onder het juk geraakt en op slag dood. Het was de 22-jarige Stoppe- lenurg uit Alblasserdam; twee anderen zijn ernstig gewond, n.1. Ravenstein en D. Slingeland; drie andere arbeiders konden nog juist in het water springen en zich redden. De anderen vluchtten van de schuit. Om twee uur waren de arbeiders, al len leden van het personeel der firma Kloos Zn. uit Kinderdijk, aan het werk gegaan om het zware juk, bestaan de uit een groote ijzeren constructie van zware balken, van de 6chuit op een lorrie te brengen. Met deze lorrie zou het juk dan naar de plaats van den tun nelbouw worden vervoerd. Daar de lor rie op den walkant hooger stond dan de schuit, moest het juk ongeveer een meter worden opgevijzeld, waarna dan de constructie gemakke'ijk op de lorrie zou kunnen worden geschoven. Het op vijzelen van het juk geschiedde onder leiding van een opzichter met een drie tal dommekrachten. Aan elke wins ston den twee arbeiders te draaien, terwijl zich voorts nog twee arbeiders bij de on derstelling bevonden om voortdurend wanneer het juk eenige centimeters nhar boven was gebracht, een balk daar onder te schuiven. In totaal waren er dus negen menschen op het dek van het schip. Men was hiermede eenigen tijd bezig toen de arbeiders, die aan de winsen stonden plotseling bemerkten, dat de schuit begon te werken. Nauwelijks constateerden zij dit of met een donde rend geraas schoof het juk van de on derstelling, schoof een eindweegs over het dek en sloeg met een donderend ge- ras in het water. Stoppelenburg was even te voren door het juk gegrepen en dood op het dek neergeslagen. Raven stein en Slingerland lagen tusschen de balken van het onderstel bekneld, ter wijl drie andere arbeiders in het water waren gesprongen en zich op deze wijze konden redden. Het hoofdbestuur van den Nederlandschen bond van varkenshandelaren heeft een adres doen toekomen aan den minister van econo mische zaken en aan de Tweede Kamer, waari eenige opmerkingen worden gemaakt naar aanleiding van het driemaandelijksch verslag over de crisismaatregelen. In dit ver slag was gezegd, dat de handel in export varkens gedeeltelijk werd uitgeschakeld en dat daarom een schadeloosstelling wordt verstrekt tot een bedrag van 14.000 gulden per maand. Naar aanleiding daarvan merkt de bond van varkenshandelaren op, dat de handel in exportvarkens zoo niet geheel, dan zeker wel voor 90 pCt. aan de varkenshande laren is onttrokken; dat het uitgekeerde be drag van 14.000 gulden is berekend over een aantal van circa 1200 gedupeerden inhoudt een gemiddelde van 2.70 per gezin per weekdat de geldende regeling op zeer aan vechtbare motiveeringen berust en den vorm van bedeeling heeft waargenomen, dat deze regeling daardoor niet voldoet aan redelijke Winter. Een bekend spreekwoord zegt: als de dagen beginnen te lengen begint de koude te strengen. We houden er rekening mede en controleeren of hier of daar nog planten onze hulp noodig hebben om door den winter te komen. Nu het zoo lang buitengewoon zacht weer is geweest, zijn tal van vroeg- bloeiende planten ai sterk ontwikkeld en deze loopen daardoor bijzonder gevaar van winterkoude te lijden. Eenige beschut ting van dennenrijs of ander materiaal is daarom voor deze planten wenschelijk. Planten, die we op deze wijze gaarne be schutten zijn o. a. Adonis amurensis, An- chusa myosotidiflora, Bellis perennis of dubbel madeliefje, Eranthis hiemalis of winter-aconiet, Aubrietia en Saxifraga of steuibreeksoorten. Ook zijn er soorten, die beschermd moeten worden tegen te veel vocht. Dit is o. a. het geval met Edelweisz of Leontopodium aipinuni, Thymsoorten als Thymus lanuginosus, T. Serpyllum, Hutchini. sia alpina, Saxifraga cotyledon pyramidalis, S. longifolia e. a. Gewoonlijk brengen we 'boven deze soorten eenige stukken glas aan, welke we op een paar steenen of bloem potjes leggen. Natuurlijk zullen we derge lijke gevoelige soorten zooveel mogelijk op hooge en droge tuingedeelten planten, maar ook dan moeten we deze voorzorgs maatregelen niet verzuimen. In het algemeen worden rozen tegenwooidig niet of weinig gedekt, maar toch moeten we een uitzonde ring maken voor meer zachte soorten en voor alle rozen die pas geplant zijn. Struik rozen worden aangehoogd met turfmolm of bij ruimen stand kan men de omringende aarde gebruiken voor aanhooging. Verder kan men er wat dennentakken tusschen leg gen. Stamrozen kunnen we inpakken met dennentakken, welke we er omheen binden, terwijl om de oculatieplaats een weinig houtwol of droog spnagnum kan worden aangebracht. Ook kunnen we de kroontjes op den grond buigen en met aarde of turf molm bedekken. Denk ook aan de bedekking van niet geheel winterharde bolgewassen als hyacinthen, bol-irissen en Ixia's, waarover we een laag droge turfmolm aanbrengen Bijzondere zorg vragen nu onze bakken, waarin niet winterharde planten zijn onder gebracht. We dekken deze bakken el-ken avond, ook al verwachten we g°en nachtvorst. Het weer kan immers ineens omslaan en na een regenachtigen nacht kan het soms in den- ochtend eenige graden vriezen Maar ook hebben de planten licht noodig en daarom zullen we, wanneer het weer het toelaat, 's morgens al vroeg afdekken en de ramen afvegen. Bij zacht weer de ramen ook luchten. A. G. eischen en in ieder geval, als gezinssteun be doelt op een veel te lage basis staat. Verder verklaart de bond, dat het een onbevredigend gevoel wekt, dat de bond, die behoudens een zeer kleine uitzondering den georganiseerden varkenshandel omvat, tot heden nog geen vertegenwoordiger heeft mogen aanwijzen in de Veehouderijcentrale. Den minister wordt verzocht, den bond medezeggenschap te verleenen bij de uitvoe ring van maatregelen betreffende den var kenshandel in ruimen zin; de schadeloosstel lingen aan gedupeerde varkenshandelaren te brengen over een breeder terrein en op eèn redelijker basis; de regeeringsmaatregelen, die een beperking inhouden voor het bedrijf van den varkenshandelaar en exporteur ten spoedigste in te trekken. DOODENRIT TE ARNHEM. Oude man onder zijn kar gedood. Op het Nieuwe Plein te Arnhem heeft gistermiddag een zeer ernstig ongeluk plaats gehad dat een man het leven kostte. De bejaarde melkhandelaar, tevens land bouwer van B., keerde op zijn met een paard bespannen wagen van het land huiswaarts. Ter hoogte van de Jansstraat werd het paard plotseling schich tig, tengevolge van het drukke verkeer al daar en nog voor men den bestuurder te hulp kon komen, sloeg het dier op hol. In razende vaart holde het weg, terwijl de oude man alle mogelijke moeite deed om zich op de denderende kar overeind te hou den. Nauwelijks honderd meter verder kwam het einde van den doodenrit. Juist voor het bijkantoor van de Arnh. Crt. schokte de kar geweldig en de bestuurder werd er af ge slingerd. De ongelukkige kwam onder den wagen terecht, waarvan een der wielen over het lichaam ging, terwijl tot overmaat van ramp de kar omsloeg en op hem te recht kwam, in zijn val het paard meeslee- pende. Terstnd snelde men van allen kant te hulp en bevrijdde den man van onder de kar waarna men hem het bureau binnendroeg. Medische hulp, die terstond werd ingeroe- Juninari Een „lauw volk" zóó worden we dikwijls genoemd; natuurlijk is die titel onjuist, maarals men de vele auto-ongelukken door on achtzaamheid en roekeloosheid na gaat en als men din ziet, hoe weinig „ze" zich aantrekken van de ver keersregels, danja, dan is die naam toch nog niet zoo slecht gekozen

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1935 | | pagina 9