.SBuwmtand
(L0ÜW5A005)(il
ALKMAARSCHE COURANT van DONDERDAG 3 JANUARI 1935
^Buitenland
affaire-stavisky.
MAARSCHALK PILSOEDSKI.
ZIEK?
Onjuiste geruchten.
AMERIKAANSCHE
WEERVOORSPELLING.
Nattigheid te wachten.
MET SPOED GETROUWD.
Gebeurd in Amerika.
MENSCHENREDDERSWERK.
Een paar meter van den dood al.
Dr. Eckener.
HOE AMSTERDAM IN 1934
„GETAXIED" HEEFT.
Een nummer, dat meer dan een
mlllioen maal werd opgebeld.
IJZEREN JUK NEERGESTORT.
Eén arbeider gedood,
gewond.
twee
ADRES VAN DEN BOND VAN
VARKENSHANDELAREN.
Moor kleine tuinen.
(Louwmaand)
1
Pélissier en zijn kornuiten moeten
zich verantwoorden.
De affaire Stavisky gelijkt op een Ja-
pansch ladekastje met tallooze verborgen
laadjes: als men meent, dat er geen meer
2j;n resten er toch nog.
De Fransche politie heeft, aldus het
Hbld., wederom een verborgen afdeeling ge
vonden van het ingenieuze kastje.
Als „duiveltjes uit het doosje" springen
er vier nieuwe personages uit satellieten
van den grooten Alexander Staviskey
Poulner, de vriend van Stavisky had de
weduwe van den oplichter onder zijn be
scherming genomen en geïnstalleerd in een
huis, dat het eigendom was van een maat
schappij onder leiding van zekeren Pélis
sier tweede personage. Pélissier is fail-
Ijet, ca van alle kanten wordt hij beschul
digd van frauduleuze handelingen. Hij is
gearresteerd te Casablanca, maar hij ont
kent Stavisky gekend te hebben. Zijn stroo
man Popp, een Roemeen, die in tal van za
ken voor Pélissier is opgetreden, is te Parijs
gearresteerd. Een andere helper is zekere
Padovici of wel Davidovici; Pélissier en
Popp zijn achter slot en grendel gezet. De
edelmoedige Poulner heeft zijn vlucht ge
nomen; Padovici heeft zijn voorbeeld ge
volgd. Geen van allen kan bogen op een
blanco strafregister.
De twee voortvluchtigen blijven voorloo-
pig onvindbaar; zij zijn beiden reeds eer
der veroordeeld voor vervalsching van
stukken.
Pélissier, wiens positie als leider van het
troepje steeds duidelijker schijnt te blijken,
blijft in zijn nieuwe vacantieverblijfplaats --
de gevangenis van Casablanca volhou
den, dat hij van niets afweet. De zaak Sta
visky wordt plotseling opgefleurd door het
optreden van een nieuwe reeks fantastische
personages.
BOND VAN FRANSCHE DIENST
WEIGERAARS ONTBONDEN.
Ingevolge een uitspraak der Parijsche
rechtbank is het Verbond van Dienstweiger
aars in Frankrijk voor ontbonden ver
klaard.
D-TREIN ONTSPOORD.
Verzakking van den dijk de oorzaak.
Gisternacht is de D-trein Lyon—Marseille
tusschen Vauris en Roches de Condrieu
ontspoord.
De oorzaak moet gezocht worden in het
verzakken van den spoordijk. Twee bagage
wagens, twee postwagens en een restaura
tiewagen ontspoorden en sloegen om.
Voor zoover bekend is werd slechts mate-
rieele schade geleden.
Twee spoorlijnen zijn op het oogenblik
voor het verkeer versperd, zoodat dit over
den rechter Rhöne-oever moet worden ge
leid.
OOK EEN LANGSLAPER.
Hij dutte van 19 December 1931 af.
Een inwoner van het plaatsje Ratarima,
nabij Smersvo in Roemenië, viel op 19 De
cember 1931 in slaap om eerst onlangs te
ontwaken.
Zelfs de gezamenlijke pogingen van den
dokter en aen dorpstoovenaar vermochten
hem niet uit den slaap te doen ontwaken. In-
tusschen werd hij door een buis met melk ge
voed.
Op den avond van den moord op koning
Alexander echter ontwaakte hij plotseling
met de vraag: „Wat is er met den koning
gebeurd?" Men wist toen nog niets van het
geen er te Marseille was voorgevallen, zoo
dat ieder de beteekenis van deze vraag ont
ging.
PRINS MICHAEL BIJ ZIJN MOEDER.
Strenge bewaking der villa Sparta.
De villa Sparta, de verblijfplaats van
prinses Helena van Roemenië, waar de
Roemeensche kroonprins Michael zijn moe
der bezoekt, wordt als een militaire verster
king bewaakt. De Italiaansche autoriteiten
wenschen geen enkel risico te loopen en
derhalve staan de villa en het park onder
strenge bewaking en lossen de politieposten
elkaar voortdurend af. Niemand mag het
park betreden zonder vergunning van de
politie te Florence, die pas na nauwkeurig
onderzoek een dergelijke vergunning geeft.
De Villa Sparta is in de vijftiende eeuw
gebouwd en korten tijd geleden door de
Grieksche koninklijke familie gekocht en ge
restaureerd.
Door alle toonaangevende instanties te
Warschau worden de door een buitenlandsch
persbureau verspreide berichten omtrent een
ziekte van maarschalk Pilsoedski onjuist ge
noemd. Uitdrukkelijk wordt er op gewezen,
dat mevrouw Pilsoedski met hare dochters
zich gisteravond naar de winterbadplaats
Krynica begeven heeft. Maarschalk Pilsoeds
ki heeft zelf opdracht gegeven voor hem
Zondag a.s. de Chopinfilm „Wals ten af
scheid" te draaien.
EEN GELUKKIGE GENEZING.
Van een achterlijk- naar een
professorsbrein.
Een jong meisje met een slecht geheugen,
dat altijd verstandelijk achterlijk is geweest,
werd een jaar geleden ter behandeling ge
zonden naar het Britsch intsituut voor medi
sche psychologie te Londen, waar men ont
dekte dat het leed aan een geestelijke aan
doening. welke haar voor durend ,n een
vreesachtigen toestand hield. De behande-
lin? bracht g'oote 'verbetering eni «mge
dagen ge^en is het me'ge ah,,.
hebben"behandeld, hebben uitgemaakt, dat
het kind hersenen bezit, die minst
goed zijn als die van een professor. Dat ze
J2J!ebben gefunctionneerd was alleen te
van 7i,a?hn aandoening, waar-
van zij thans is bevrijd. De opvatting der
ers is bevestigd met een serie verstands-
proeven, die het meisje met glans doorstond.
HOND BIJT 20 KINDEREN.
En toch geen hondsdolheid.
Een groote Duitsche herdershond rende
gisteren te Philadelphia (Vereenigde Sta
ten) de binnenplaats van een schoolge
bouw op en beet links en rechts om zich
heen. Twintig kinderen werden door den
hond gebeten, alvorens een student erin
slaagde het woeste dier te vangen. De politie
verklaarde na onderzoek, dat het dier geen
enkel teeken van hondsdolheid vertoonde.
Als we de voorspellingen van den Ameri-
kaanschen sterrenkundige, professor T. J. J.
See, mogen gelooven, dan wordt 't hoog tijd,
onze pelsjassen, regenjassen en parapluie's
te voorschijn te halen, want naar zijn zeggen
gaan we vier regenachtige zomers en vier
koude winters tegemoet.
Professor See, die reeds in Mei had ver
klaard, dat de sedert 1930 heerschende
„droogte-periode" dit jaar teneinde zou loo
pen, zou thans positieve bewijzen voor de
juistheid van zijn voorspellingen hebben ge
vonden in de zware slagregens in het Missi-
sippi-dal, de wolkbreuken in Florida, de ge
weldige regens in Washington, de typhonen
welke de Philippijnen teisterden, en het nood
weer en de overstroomingen in China, in
Mexico en andere landen.
Dit noodweer is naar zijn meening niet
aan toevallige omstandigheden te wijten,
maar beteekent het begin van een „slecht-
weercyclus", die vier jaar zal duren en door
de toeneming der zonnevlekken veroorzaakt
wordt.
Dit natuurverschijnsel, aldus prof. See,
gaat met een vermindering van de zonnestra
len gepaard, waardoor afkoeling van het
aardoppervlak en in verband daarmede re
gen en sneeuw ontstaan.
In November van het vorige jaar is een
zonnevlekken-minimum ingetreden. Wanneer
de zonnevlekken nu toenemen, zooals in 1927
ook het geval was, dan zijn zware regens en
overstroomingen het gevolg en bij afneming
der zonnevlekken treedt droogte in.
Langdurige studies hebben volgens den
geleerde de juistheid van deze theorie bewe
zen en verder aangetoond, dat natheid en
droogte juist als de minima en maxima der
zonnevlekken, om de vier jaar afwisselen.
Momenteel is de „slechtweer-cyclus" aan de
beurt.
Naar professor See verder verklaarde, heb
ben zijn studies aan het licht gebracht, dat
op een droog jaar een uitstekende oogst
volgt. Volgens zijn verklaringen zou hij alle
reden hebben te beweren dat de oogst in de
jaren 19351937 goed zal zijn.
Na deze periode zal men echter goed doen,
aldus de astronoom, zich op een nieuwe
droogte-periode voor te bereiden.
Miss Anna Gould, de knappe 21-jarige
kleindochter van den millionnair jay Gould,
is op een, zelfs naar Amerikaanschen maat
staf vrij vlugge manier in de huwelijksauto
gestapt.
Toen de heer J. Spencer Meader haar in
een nachtclub te New-York voorstelde, om
met hem te trouwen, antwoordde zij eenvou
dig: „Waarom niet?"
Het paar verliet daarop tegen 3 uur 's
morgens de club, riep een taxi aan en legde
den chauffeur uit, wat zij wenschten. De
chauffeur moet hierop, volgens zijn eigen
verklaring geantwoord hebben: „Goed, ik zal
u laten trouwen voor de zon opkomt".
Hij reed het vrachtje, dat, naar hij in vol
len ernst verder verklaarde, „aan één stuk
door erg verliefd deed", heelemaal naar
Greenwich in Connecticut, een afstand van
bijna 50 kilometers. Daar ter stede verna
men zij echter, dat er geen kans op trouwen
was voor menschen, die er niet eerst 5 dagen
op wilden wachten. De chauffeur zette daar
op koers naar Harrison in den staat New-
York, waar men om half vijf 's ochtends den
gemeente-secretaris uit zijn bed klopte, die
op zijn beurt den rechter wekte, waarop bei
de functionnarissen er onverwijld toe over
gingen om aan den wensch van het jonge
paar te voldoen.
Op den terugweg naar New-York werd
maar een enkelen keer aangelegd om 'n kop
koffie te drinken. Het jonggehuwde paar leg
de alweer volgens de verklaringen van den
chauffeur, op dien gedenkwaardigen tocht
bijna uitsluitend een groote onrust aan den
dag, met betrekking tot de manier, waarop
de wederzijdsche ouders op het nieuws zou
den reageeren. Het „verliefd doen" was al
sterk geluwd.
Naar de bladen meldden, was de ont-
vangst te New-York echter meegevallen.
Groote advertenties werden geplaatst, waar
in de heer en mevr. Jay Gould kennis gaven
van het huwelijk hunner dochter Anna met
den heer J. Spencer Meader. De ouders moe
ten zich wel uitgelaten hebben, dat zij meer
schik gehad zouden hebben in een formeele
huwelijksplechtigheid, gevolgd door een be
hoorlijke bruiloftsviering; maar zij waren
zóó ook al tevreden.
Het jonge paar heeft den wensch te kennen
gegeven, dat een huwelijk in de kerk binnen
kort de kroon moge zetten op de wel wat
haastige ceremonie, waarbij zij te Harrison
in den echt verbonden werden.
Bij Maagdenburg sloegen de 2 paarden
van een wagen, waarop zich de koetsier,
een 1-jarig meisje en 2 kinderen bevon
den, op hol. Door den schok viel de koet
sier van den bok en brak den hals. De
weg maakte een scherpe bocht naar de
Saaie en alle pogingen, de paarden tot
staan te brengen, mislukten, zoodat het
er naar uit zag, dat de 3 personen op den
wagen öf in de Saaie zouden verdrinken
óf tegen een boom te pletter zouden
worden geslagen. Op het inderdaad al
lerlaatste oogenblik haalde een auto den
wagen in. De bestuurder, die reeds eer
der 2 personen van den dood door ver
drinking had gered, gaf het stuur aan
zijn vriend over, klom op den radiator
van de auto en sprong toen op den rug
van een van de hollende paarden. Een
paar meter van den oever van de Saaie
slaagde hij er in de wild geworden die
ren tot staan te brengen. Toen hem een
belooning werd aangeboden, weigerde
hij die met de woorden, dat het geld
beter aan de Winterhulp kon worden
geschonken.
DE POSTVLUCHTEN OP INDIE.
De Pelikaan (heenreis) arriveerde 2 Januari
van Calcutta te Bangkok.
De Ijsvogel (terugreis) arriveerde 2 Janu
ari van Athene te Parijs.
De Leeuwerik is gister uit Athene te Mar
seille aangekomen.
DE „KWARTEL" NAAR INDIE.
Hedenmorgen te 6.29 is de „Kwartel" van
Schiphol naar Indië vertrokken. Twee pas
sagiers bevinden zich aan boord met be
stemming Rangoon en één passagier met be
stemming Rome. Te Marseille komen twee
passagiers aan boord voor Bangkok, terwijl
in Cairo één passagier voor Bagdad aan
boord komt.
ECKENER'S LUCHTVAART
PLANNEN.
Het luchtschip voor Ned.-Indië.
„De „Evening
News" publiceer
de gisteren een
interview met
Eckener, waarin
deze de jongste
plannen voor
Zeppelin-lucht
vaartdiensten toe
spreekt.
Eckener uitte
het vertrouwen,
dat er begin 1936
drie nieuwe lucht
schepen op stapel
gezet zullen wor
den. Als deze vol
tooid zijn, zul
len er vijf luchtschepen zijn, geschikt voor
het trans-Oceaansch passagiersverkeer.
Er zullen drie luchtvaartdiensten komen:
een Zuid-Atlantische, een1 Noord-Atlantische
en één naar Ned. Indië.
Eckener zette verder uiteen, dat er één
moedermaatschappij zal zijn met drie onder
maatschappijen.
De Zuid-Atlantische dienst zal in Duitsch
beheer zijn, de Noord-Atlantische in Ameri-
kaansch en de dienst naar Nederl.-Indië in
Nederlandsch beheer.
Eckener. hoopte instructies van Nederland-
sche zijde te krijgen om met den bouw van
het nieuwe luchtschip te beginnen, vóórdat
alle voorgenomen proefvluchten zijn onder
nomen.
Particuliere fondsen worden bijeenge
bracht en het plan wordt gesteund door een
Nederlandsche stoomvaartmaatschappij.
VEENENDAAL NAAR AMERIKA.
Volgens het „Hbld." gaat de chef-werk
meester van de K.L.M., Veenendaal, die ook
bij de levering van de Uiver te Los Angeles
geweest is, binnen enkele dagen wederom
naar Amerika. Hij zal er behalve naar de
Douglasfabriek, nog naar verschillende
andere vliegtuigfabrieken gaan.
BLIKSEM EN VLIEGTUIGEN.
Een opsomming van gevallen,
waarin vliegtuigongelukken aan
inslag van den bliksem te wijten
waren.
Het Vad. maakt in verband met het onge
luk van de Uiver melding van een artikel
van prof. Heinrich Koppe uit Brunswijk in
het blad Les Ailes:
Koppe registreerde 32 blikseminslagen In
vliegtuigen tijdens de vlucht sedert het begin
der luchtvaart, t. w. 23 in Duitschland, 4 in
Engeland, 2 in Zweden, 1 in Frankrijk, 1 in
België en 1 in Tsjecho-Slowakije.
Koppe wijst er op, dat het feitelijk niet
juist is van blikseminslag te spreken. Het
vliegtuig vormt een deel van den weg, die de
ontlading neemt.
Van de 32gevallen hadden er twee betrek
king op St. Elmusvuur en 1 inductie op een
zwever. Resten 29 gevallen van bliksem op
vliegtuigen, waarvan 4 van hout, 8 van ge
mengde constructie en 17 geheel van metaal
waren. Men heeft 7 lichte explosies geconsta
teerd, 9 middelmatige en 13 zware. Een
vliegtuig is tweemaal getroffen. In 26 geval
len van de 29 hadden de vliegtuigen de
sleepantenne uitgedraaid, wat natuurlijk het
gevaar verhoogt.
Tweemaal slechts hebben de opvarenden
voorbijgaande effecten gevoeld: bezwijming,
voorbijgaande verlamming, enz. enz.
Achtmaal heeft men geconstateerd, dat
stalen deelen magneten waren geworden.
Verder heeft de bliksem de vleugels bescha
digd: radiateurs vertoonden smeltverschijn-
selen, motoren raakten defect en de ruiten
sprongen.
Het schijnt, dat vliegtuigen in hout of van
gemengde constructie, naar verhoudig, meer
te lijden hebben dan metalen.
Het is van groot belang de vliegtuigin
strumenten te beschermen. In het bizonder
moet vermeden worden, dat de bliksem door
de antenne de cabine binnendringt en er de
passagiers bedreigt. Het grootste gevaar is
brand, maar gelukkig heeft tot heden geen
der vliegtuigen vlam gevat en geen is ge
dwongen geworden te landen.
Eén keer heeft de bestuurder een schok ge
voel. Hij dacht, dat een groote vogel tegen
het toestel gevlogen was.
Tot zoover het rapport in Les Ailes. Vrij
wel algemeen hoort men het ongeluk van de
Uiver als volgt verklaren: door het inslaan
van den bliksem zijn de opvarenden geëlec-
trocuteerd. Onbestuurd is de Douglas toen
gevallen. Het zou ons niet verbazen, aldus
nog steeds het Vad., als de Rijksstudiedienst
voor de luchtvaart, gezien het rapport Kop
pe, andere mogelijkheden naging. Met be
langstelling zien wij het rapport van dr. ir.
v. d. Maas tegemoet.
NOODLOTTIG VREUGDE-„SCHOT\
Bij het in den Achterhoek gebruikelijke
nieuwjaarsschieten gebruikte de landbouwer
Nijman uit Neede een met carbidgas gevulde
melkbus als „geluidsbron". Door een ontij
dige ontploffing vloog het deksel van de bus,
met het gevolg, dat N. ernstig aan het hoofd
werd gewond. In levensgevaarlijken toestand
is hij in het ziekenhuis te Zutphen opgeno
men.
HET AUTO-ONGELUK TE
RENSWOUDE.
Een der slachtoffers gestorven.
Naar het „Volk" meldt, is een der inzitten
den van de autobus, die, zooals gemeld, te
Renswoude is verongelukt, de 31-jarige P.
v. d. Veen, in het St. Elisabeths-gasthuis te
Amersfoort overleden.
De toestand van de overige gewonden is
redelijk.
Volgens mededeeling van de Amster-
damsche Taxi-Centrale werden in het
afgeloopen jaar niet minder dan
4.387.103 ritten door de officieele blok-
bandtaxi's gereden. In 1933 bedroeg dit
aantal 4.182.805.
Het nummer van de Taxi-Centrale
54321 werd meer dan een millioen maal
opgebeld. Aan 932.490 telefonische be
stellingen kon worden voldaan. In 1933
bedroeg het aantal telefonisch besteldp
en uitgevoerde ritten 982.740.
Aan den Ooster Ringdijk te Amster
dam is gistermiddag omstreeks kwart
over twee een ernstig ongeluk gebeurd,
dat aan een arbeider het leven gekost
heeft.
Bij het overladen van een 30.000 K.G.
zwaar juk ,dat bestemd was voor de
spoorwegtunnel, die nabij den Alchime-
desweg wordt gebouwd, is het gevaarte
door het kantelen van een schuit in het
water geslagen.
Van de negen arbeiders, die zich op
dat moment op de schuit bevonden, is
één geheel onder het juk geraakt en op
slag dood. Het was de 22-jarige Stoppe-
lenurg uit Alblasserdam; twee anderen
zijn ernstig gewond, n.1. Ravenstein en
D. Slingeland; drie andere arbeiders
konden nog juist in het water springen
en zich redden. De anderen vluchtten
van de schuit.
Om twee uur waren de arbeiders, al
len leden van het personeel der firma
Kloos Zn. uit Kinderdijk, aan het
werk gegaan om het zware juk, bestaan
de uit een groote ijzeren constructie
van zware balken, van de 6chuit op een
lorrie te brengen. Met deze lorrie zou
het juk dan naar de plaats van den tun
nelbouw worden vervoerd. Daar de lor
rie op den walkant hooger stond dan de
schuit, moest het juk ongeveer een
meter worden opgevijzeld, waarna dan
de constructie gemakke'ijk op de lorrie
zou kunnen worden geschoven. Het op
vijzelen van het juk geschiedde onder
leiding van een opzichter met een drie
tal dommekrachten. Aan elke wins ston
den twee arbeiders te draaien, terwijl
zich voorts nog twee arbeiders bij de on
derstelling bevonden om voortdurend
wanneer het juk eenige centimeters
nhar boven was gebracht, een balk daar
onder te schuiven. In totaal waren er
dus negen menschen op het dek van het
schip.
Men was hiermede eenigen tijd bezig
toen de arbeiders, die aan de winsen
stonden plotseling bemerkten, dat de
schuit begon te werken. Nauwelijks
constateerden zij dit of met een donde
rend geraas schoof het juk van de on
derstelling, schoof een eindweegs over
het dek en sloeg met een donderend ge-
ras in het water. Stoppelenburg was
even te voren door het juk gegrepen en
dood op het dek neergeslagen. Raven
stein en Slingerland lagen tusschen de
balken van het onderstel bekneld, ter
wijl drie andere arbeiders in het water
waren gesprongen en zich op deze wijze
konden redden.
Het hoofdbestuur van den Nederlandschen
bond van varkenshandelaren heeft een adres
doen toekomen aan den minister van econo
mische zaken en aan de Tweede Kamer,
waari eenige opmerkingen worden gemaakt
naar aanleiding van het driemaandelijksch
verslag over de crisismaatregelen. In dit ver
slag was gezegd, dat de handel in export
varkens gedeeltelijk werd uitgeschakeld en
dat daarom een schadeloosstelling wordt
verstrekt tot een bedrag van 14.000 gulden
per maand. Naar aanleiding daarvan merkt
de bond van varkenshandelaren op, dat de
handel in exportvarkens zoo niet geheel, dan
zeker wel voor 90 pCt. aan de varkenshande
laren is onttrokken; dat het uitgekeerde be
drag van 14.000 gulden is berekend over een
aantal van circa 1200 gedupeerden inhoudt
een gemiddelde van 2.70 per gezin per
weekdat de geldende regeling op zeer aan
vechtbare motiveeringen berust en den vorm
van bedeeling heeft waargenomen, dat deze
regeling daardoor niet voldoet aan redelijke
Winter.
Een bekend spreekwoord zegt: als de
dagen beginnen te lengen begint de koude te
strengen. We houden er rekening mede en
controleeren of hier of daar nog planten
onze hulp noodig hebben om door den winter
te komen. Nu het zoo lang buitengewoon
zacht weer is geweest, zijn tal van vroeg-
bloeiende planten ai sterk ontwikkeld en
deze loopen daardoor bijzonder gevaar
van winterkoude te lijden. Eenige beschut
ting van dennenrijs of ander materiaal is
daarom voor deze planten wenschelijk.
Planten, die we op deze wijze gaarne be
schutten zijn o. a. Adonis amurensis, An-
chusa myosotidiflora, Bellis perennis of
dubbel madeliefje, Eranthis hiemalis of
winter-aconiet, Aubrietia en Saxifraga of
steuibreeksoorten. Ook zijn er soorten, die
beschermd moeten worden tegen te veel
vocht. Dit is o. a. het geval met Edelweisz
of Leontopodium aipinuni, Thymsoorten als
Thymus lanuginosus, T. Serpyllum, Hutchini.
sia alpina, Saxifraga cotyledon pyramidalis,
S. longifolia e. a. Gewoonlijk brengen we
'boven deze soorten eenige stukken glas aan,
welke we op een paar steenen of bloem
potjes leggen. Natuurlijk zullen we derge
lijke gevoelige soorten zooveel mogelijk op
hooge en droge tuingedeelten planten,
maar ook dan moeten we deze voorzorgs
maatregelen niet verzuimen. In het algemeen
worden rozen tegenwooidig niet of weinig
gedekt, maar toch moeten we een uitzonde
ring maken voor meer zachte soorten en
voor alle rozen die pas geplant zijn. Struik
rozen worden aangehoogd met turfmolm of
bij ruimen stand kan men de omringende
aarde gebruiken voor aanhooging. Verder
kan men er wat dennentakken tusschen leg
gen. Stamrozen kunnen we inpakken met
dennentakken, welke we er omheen binden,
terwijl om de oculatieplaats een weinig
houtwol of droog spnagnum kan worden
aangebracht. Ook kunnen we de kroontjes
op den grond buigen en met aarde of turf
molm bedekken. Denk ook aan de bedekking
van niet geheel winterharde bolgewassen als
hyacinthen, bol-irissen en Ixia's, waarover
we een laag droge turfmolm aanbrengen
Bijzondere zorg vragen nu onze bakken,
waarin niet winterharde planten zijn onder
gebracht. We dekken deze bakken el-ken avond,
ook al verwachten we g°en nachtvorst. Het
weer kan immers ineens omslaan en na een
regenachtigen nacht kan het soms in den-
ochtend eenige graden vriezen Maar ook
hebben de planten licht noodig en daarom
zullen we, wanneer het weer het toelaat,
's morgens al vroeg afdekken en de ramen
afvegen. Bij zacht weer de ramen ook
luchten.
A. G.
eischen en in ieder geval, als gezinssteun be
doelt op een veel te lage basis staat. Verder
verklaart de bond, dat het een onbevredigend
gevoel wekt, dat de bond, die behoudens een
zeer kleine uitzondering den georganiseerden
varkenshandel omvat, tot heden nog geen
vertegenwoordiger heeft mogen aanwijzen
in de Veehouderijcentrale.
Den minister wordt verzocht, den bond
medezeggenschap te verleenen bij de uitvoe
ring van maatregelen betreffende den var
kenshandel in ruimen zin; de schadeloosstel
lingen aan gedupeerde varkenshandelaren te
brengen over een breeder terrein en op eèn
redelijker basis; de regeeringsmaatregelen,
die een beperking inhouden voor het bedrijf
van den varkenshandelaar en exporteur ten
spoedigste in te trekken.
DOODENRIT TE ARNHEM.
Oude man onder zijn kar gedood.
Op het Nieuwe Plein te Arnhem heeft
gistermiddag een zeer ernstig ongeluk
plaats gehad dat een man het leven kostte.
De bejaarde melkhandelaar, tevens land
bouwer van B., keerde op zijn met een
paard bespannen wagen van het land
huiswaarts. Ter hoogte van de Jansstraat
werd het paard plotseling schich
tig, tengevolge van het drukke verkeer al
daar en nog voor men den bestuurder te
hulp kon komen, sloeg het dier op hol. In
razende vaart holde het weg, terwijl de
oude man alle mogelijke moeite deed om
zich op de denderende kar overeind te hou
den.
Nauwelijks honderd meter verder kwam
het einde van den doodenrit. Juist voor het
bijkantoor van de Arnh. Crt. schokte de kar
geweldig en de bestuurder werd er af ge
slingerd. De ongelukkige kwam onder den
wagen terecht, waarvan een der wielen
over het lichaam ging, terwijl tot overmaat
van ramp de kar omsloeg en op hem te
recht kwam, in zijn val het paard meeslee-
pende.
Terstnd snelde men van allen kant te
hulp en bevrijdde den man van onder de kar
waarna men hem het bureau binnendroeg.
Medische hulp, die terstond werd ingeroe-
Juninari
Een „lauw volk" zóó worden we
dikwijls genoemd; natuurlijk is die
titel onjuist, maarals men
de vele auto-ongelukken door on
achtzaamheid en roekeloosheid na
gaat en als men din ziet, hoe weinig
„ze" zich aantrekken van de ver
keersregels, danja, dan
is die naam toch nog niet zoo slecht
gekozen