Amstecdamsche !Beucs
£v'
£uchtvaact
Jlecfiis<i0&en
Spaansche brieven.
Macktftetiditm
3
z
GEMASKERDE BANDIETEN.
Limburgsche vrouw neergesla
gen; buit van f 250.
MIJNONGELUKKEN IN 1934.
HET N. C. C.-WERK.
HET ONDERZOEK VAN DE
RAMP VAN DE „UIVER".
Dr. ir. Van der Maas over zijn
ervaringen.
NIEUW ZWEEFVLIEGTUIG.
Tweepersoons Grünau-baby.
LUCHTHAVENS IN DEN MIST.
Twentbe aller toevluchtsoord.
WINKEL (December).
HEEMSKERK.
SPAANSCH LANDBOUWBEDRIJF.
De nood in den Spaanschen
landbouw. Pogingen tot
verbetering Nieuwe rege
lingen. Credieten, voorlich
tingen en proeftuinen.
van Vrijdag 4 Januari 1935.
OPGAVE VAN NOORDHOLLANDSCH LANDBOUWCREDIET N. V.
bonden
9
d
o
d
e
z
V
k
n
y
y
rf
s
9
V
e
is
k
n
VI
ei
v
ii
s<
t<
d
.n
li
h.
a
k
di
ri
di
Te Brunssum bij Heerlen is een brutale
overval gepleegd. Twee gemaskerde mannen
zijn de woning binnengedrongen van een
politiebeambte van de staatsmijnen, die zelf
op dat moment afwezig was. De familie zat
koffie te drinken, terwijl de vrouw des hui
zes even naar buiten ging om kolen te
halen. Achter de woning trof zij een van de
gemaskerde mannen, terwijl de andere aan
stalten maakte, om van den achtergevel van
de woning naar beneden fe springen. Terwijl
de een de weerlooze vrouw met zijn revol
ver bedreigde, gaf dv. andere haar een slag r
op het hoofd, zoodat zij kwam te vallen. De
mannen namen daarop haastig de vlucht.
De politie constateerde, dat de indringers
de bovenverdieping door een raam waren
binnengedrongen en alles overhoop hadden
gehaald. Een geldkistje met 250 hadden zij
medegenomen. De vrouw is door den aanval
zóó van streek geraakt, dat zij het spraak
vermogen heeft verloren.
In 1934 zijn er in en op de Limburgsche
mijnen in totaal 17 doodelijke ongelukken
gebeurd. Op de Staatsmijnen: Wilhelmina: 3;
Emma geen; Hendrik 4; Maurits 2 (totaal 9;
in 1933 20). Op de Oranje Nassau Mijnen
2; Laura en Julia 2; Domaniale Mijn 4:
Willem Sophia: geen.
De cijfers zijn veel gunstiger dan in 1933;
alleen op de Domaniale Mijn was er een
stijging.
Het nationaal crisiscomité deelt mede: In
de periode van 17 tot 31 December 1934
werd door het comité aan 118 plaatselijke
crisiscomité's een uitkeering verstrekt tot een
totaalbedrag van 54.245.
BOUW VAN KRUISER
VERTRAAGD.
Opleveringstermijn met een hall
jaar verlengd.
Wegens eenige vertraging bij den
bouw van machines, die elders wor
den gebouwd, is de opleveringster
mijn voor den kruiser „De Ruyter",
die bij Wilton-Feijenoord te Schie
dam in aanbouw is, met een half
jaar verlengd.
Dientengevolge is het aantal ar
beiders, dat bij den bouw werkzaam
is, verminderd. (Hbld.)
NIEUWJAARWENSCHEN AAN DE
K XVIII.
Commandant dankt telegrafisch.
Via Amsterdam-Radio ontving het Comité
,Onze Marine" (Postbus 6 Den Helder, giro
42883) van den Commandant van Hr. Ms.
K XVIII te Dakar het navolgende telegram:
„Verzoeke mededeelen comité „Onze
Marine'' te Helder: Hartelijk dank voor goede
wenschen 1935. Wenschen U allen zeer ge
lukkig nieuwjaar. Verzoeke zoo mogelijk
langs persweg overbrenging onzen dank voor
vele ontvangen gelukwenschen en toevoe
ging onze goede wenschen Hartelijk dank
voor alle goedt gaven, uw vele moeite hier
aan besteed. Allen zeer erkentelijk. Brief
volgt.
Commandant K XVIII.
Toen de Leeuwerik door den mist werd
gedwongen naar Le Bourget terug te keeren
en het twijfelachtig werd, of dit toestel, dat
de commissie van onderzoek naar de Uiver-
ramp aan boord had, de reis denzelfden dag
nog kon voortzetten, besloot dr. ir. H. J. van
der Maas van den Rijksstudiedienst voor de
Luchtvaart, die in opdracht van de regeering
naar Bagdad was vertrokken, per trein naar
de hoofastad te vertrekken.
Gisteravond arriveerde dr. ir. van der
Maas met den Parijschen trein aan het Hol
landsche Spoorstation en hij was zoo welwil
lend eenige nadere bijzonderheden over zijn
reis mede te deelen. Over het resultaat van
zijn onderzoek kon hij niets vertellen, daar
hij zijn rapporten nog aan zijn chefs moet
uitbrengen, doch wel gaf hij eenige details
over de wijze, waarop hij zijn onderzoek had
verricht.
„Het eerst", aldus de heer van der Maas,
„ben ik naar Irak gegaan, zooals bekend een
zelfstandig land onder Engelsch protecto
raat. Ik ondervond daar de grootst mogelijke
medewerking en een allervriendelijkste ont
vangst. Ook was het prettig te constateeren,
hoe alle autoriteiten van hoog tot laag me
deleefden met den slag, die ons had getrof
fen en hoe men alles in het werk stelde om
ons behulpzaam te zijn bij het onderzoek.
De geheele internationale luchtvaart is ge
baat met de volledige opheldering van het
drama, dat zich daar heeft afgespeeld.
Vervolgens ben ik gedurende twee dagen
bij het wrak geweest. De resten van de Uiver
vond ik op een terrein, dat men kan beschou
wen als een zeer uitgestrekte hoogvlakte,
waarin groote gaten voorkomen en heuvels.
Inderdaad kan het over het algemeen geno
men wel den indruk maken van een landings
terrein. Vlak bij het wrak bevindt zich een
riviertje, de Wadi, die gewoonlijk droog is,
maar waarin hans wat zeer zelden voor
komt het water stroomde.
Na het onderzoek ter plaatse van de vel
schillende wrakstukken en bestudeering van
de wijze, waarop de resten der motoren,
vleugels en romp gevonden werden, heb ik
mij naar Bagdad begeven, waar de gegevens
en bevindingen der Engelsche en Iraksche
autoriteiten aoor mij zijn nagegaan.
Vervolgens heb ik nog een onderzoek inge
steld te Amman, waar ik van de Royal Air
Force weer alle medewerking ondervond. De
noodige inlichtingen werden door mij ge
vraagd en verkregen. Tevens had ik daar 'n
langdurig onderhoud met den vlieger Stone,
die, zooals bekend is, het eerst het wrak van
de Uiver heeft gevonden.
Op Schiphol is aangekomen een nieuw
door de Nationale Luchtvaartschool aange
schaft zweefvliegtuigje, een twee-persoons
Grünau-baby, een toestel, ongeveer van de
zelfde constructie als de bekende Adelaar,
waarmede de heer Van Neyenhoff gewend is
zijn evoluties in de lucht te volbrengen. Het
is alleen wat steviger en daardoor van uit
zicht iets minder elegant.
Allerlei verbeteringen zijn hierbij aange
bracht: dit nieuwe toestel heeft twee kleine
h.ndingswielen op prima luchtbanden; de
cockpit heeft een deurtje e.d.
Het toestel is bestemd om er mee te les
sen: de instructeur zit dan achter, de leerling
voorin; de dubbele besturing maakt het les
geven gemakkelijk.
In verband met den mist in het Wes
ten des lands was er gisteren op het
vliegveld Twenthe een groote drukte.
Diverse toestellen waren gedwongen op
de Twentsche luchthaven te dalen.
Het Duitsche toestel, dat van Londen
kwam, kon op Schiphol niet landen en
vloog door naar Twenthe. Nadat passa
giers en goederen waren uitgeladen, ver
volgde de Junker zijn reis naar Berlijn.
Het uit Berlijn komende Duitsche vlieg
tuig voor Amsterdam en Londen moest
echter op Twenthe blijven.
Evenzoo ging het met de „Uil", van de
K.L.M., welk toestel uit Kopenhagen
kwam, de „Zilvermeeuw" van dezelfde
maatschappij, welke op weg was van
Berlijn naar Amsterdam, en een groot
verkeersvliegtuig van de Zweedsche
maatschappij, dat van Malmö kwam.
Laatstgenoemde vier toestellen zijn
alle op Twenthe gebleven. Zij zullen
eerst heden de reis kunnen voortzetten.
De passagiers, die op reis waren naar
verschillende steden in West-Europa,
zijn per D-trein verder gegaan. Ook de
post is per trein naar Amsterdam ver
voerd.
Op het vliegveld verwachtte men des
middags eveneens de „Leeuwerik" met
de leden van de commissie van onder
zoek naar de „Uiver"-ramp. Hoewel het
vliegveld Twenthe tot het invallen van
de duisternis vrij van ms* was, is
zooals bekend de „Leeuwerik" echter
niet daar gedaald, maar naar Parijs
teruggekeerd.
PROEFVLUCHT F 22.
Gunstige resultaten.
Het nieuwste product van de Fokker
fabrieken, de F XXII, bestemd voor de Zweed
sche luchtvaart Mij.', heeft hedenmorgen
een goedgeslaagde proefvlucht gemaakt. Op
deze vlucht, die 1 Yt uur duurde, werden de
vliegeigenschappen van het toestel beproefd.
De proeven hebben een gunstig resultaat op
geleverd. Reeds eenigen tijd was het toestel
voor deze proefvlucht gereed doch de
slechte weersomstandigheden waren oor
zaak, dat zij nog niet kon worden gehouden.
Hedenmorgen was er echter voldiende zicht
en kon op voldoende hoogte worden gevlo
gen voor het nemen van de proeven, zonder
dat het gevaar bestond, dat intusschen
Schiphol weer dicht zou trekken. De F XXII
werd bestuurd door den invlieger van de
Fokker-fabrieken Meinecke, terwijl verder
meevlogen de constructeur Schatzki, ir. Win
ters en de werktuigkunde Crupp van de
Zweedsche luchtvaart Mij. en de heeren van
Nijenhoff en Stok van de Fokkerfabrieken-
Wij vernemen dat thans sDoedig de officiëele
proefvluchten met de F XXII kunnen begin
nen.
Ondertrouwd: J. Arends en Hester
Beers.
Overleden: Maartje Kostelijk, oud
77 jaar, weduwe van Jan Dirkmaat.
Geboren: Janny, dochter van Pie-
ter Böddingius en Adriana Hendrika
van den Berge.
Gehuwd: Dirk Renooij en Maartje
Neeltje Geel. Pieter Cornelis van het
Kaar en Wilhelmine Henriette Emma
Oeckei.
Ondertrouwd: G. Heemskerk en
M. P. Nijman.
Bevallen: G. WelborenMeijer, z.
P. de Wit—Nijman, d. S. Baltus—
v. d. Does, 2 d.
MINISTER BELEEDICD.
Weer een zaak-Roelofsen.
Voor het gerechtshof te Arnhem heeft
gisteren in hooger beroep terecht gestaan
de 29-jarige slager H. Th. Roelofsen uit
Rotterdam, propagandist van de N.S.B.,
terzake van beleediging van den Minister
van Economische Zaken, tijdens 'n vergade
ring te Zutphen, waar hij het woord had
gevoerd over de Crisis-varkenswet
De Officier van Justitie te Zutphen had
in eerste instantie 5 maanden gevangenis
straf geëischt, doch de rechtbank te Zut
phen had hem vrijgesproken.
•De proc.-generaal bij het Arnhemsche
Gerechtshof, mr. A. A. Cnopius, eischt*:
thans terugwijzing van de zaak naar de
rechtbank te Zutphen.
Uitspraak 17 Januari a.s.
jBucyecliike Stand
ÊGMONDBINNÊirfDecember).
Geboren N. E. z. van J. A. Imming
en L. M. Zuurbier.
Overleden: C. de Waard, 79 jaar.
S. M. Straathof geb. Valkering 63 jaar
(overleden te Alkmaar).
OUDE NIEDORP December).
Geboren: Wilhelmus Adrianus, z. v
Jacob de Jong en Cornelia Maria Petroneha
Verhaar.
Overleden: Maartje Klaver, oud 39
jaar, echtg. v. Cornelis Burger.
BROEK OP LANGENDIJK. (Dec. 1934).
Geboren: Trijntje, d. v. D. Bakker en
van M. Glas. Guurtje Jacoba, d. v. A.
Molenaar en van A. Jongedijk. Cornelis,
z. v. P. Timmerman en van E. Visser.
Aris, z. v. D. Biesboer en van J. C. Eelman.
Trijntje, d. v. Ijs Postma en van C. van
der Pol. Klaas, z. v. K. de Jager en van
A. de Ruiter. IJpe, z. v. G. Glas en van
IJ. van der Meij.
Wellicht heeft men er door de dagbladen
kennis van genomen dat een bekend Spaansch
landbouwkundige met eenige studenten een
bezoek aan Nederland heeft gebracht om ver
scheidene landbouwscholen, proeftuinen en
andere wetenschappelijke inrichtingen van
dien aard in oogenschouw te nemen. Spanje
ligt voor de meeste Nederlanders zoo ver
buiten hun gezichtskring en belangstelling,
dat men aan de nooden en behoeften van den
Spaanschen landbouw en de wetenschappe
lijke bestudeering daarvan geen verdere aan
dacht zal geven, en het bericht van het ver
melde bezoek zal bij de meesten geen bijzon
deren indruk hebben gemaakt.
Het was echter wel belangrijk, zelfs zeer
belangrijk en om allerlei redenen. Ten eerste
als uiting van de breeder en moderner opge
zette poging om den Spaanschen landbouw
op te heffen uit de moeilijkheden waarin hij
is geraakt, en verder als blijk van de hooge
achting die het Nederlandsche landbouwbe
drijf overal in de wereld, ook in Spanje,
heeft. 1
Spanje is hoofdzakelijk een landbouwvolk.
Het zou anders kunnen zijn, Spanje zou zelfs
een der voornaamste industrielanden van
Europa kunnen zijn vanwege den onschatba-
ren rijkdom aan delfstoffen, die het in zijn
bodem verbergt. Daarom was Spanje al
eeuwen voor onze jaartelling een begeerd
land waar men om streed, het bezat vele
edele en nuttige mineralen, en heeft die tot
heden. De exploitatie daarvan, zelfs van de
zeer goede steenkolen, is echter van geringen
omvang gebleven, en heeft niet, zooals had
gekund, den stoot gegeven tot een hoofdza
kelijk industrieele ontwikkeling van het land
Landbouw en veeteelt waren eeuwen door
de voornaamste bronnen van inkomsten van
de Spaansche bevolking. De veeteelt is van
mideleeuwen tot op de moderne tijden boven
u-? ^^bouw begunstigd door een onjuisten
kijk, die men op de voorwaarden 'van een
bloeiend landbouwbedrijf had.
DeJandbouw wordt in sPanJ'e onder zeer
verschillende omstandigheden uitgeoefend
ten prachtige landbouwstreek is het Noord
Vesten van panie, het heerlijke, vruchtbare
heuvelland van GaÜcië. Zeer moeilijk is de
bewerking van den grond in het bergachtige
Noorden en in het Centrum. Daar kan men
kleine akkers zien die tegen steile heuvelrug
gen aanliggen en met moeite van steenen en
soms groote rotsblokken zijn vrij gemaakt
Geen dieren kunnen daar een ploeg of eg
voorttrekken, en zoo kan men soms de gehee
le familie voor den ploeg gespannen zien om
dien, met de uiterste moeite, tegen den heu-
velrug om hoog te trekken. Het hoogland van
Lastihe heeft groote. uitgestrekte korenvel
den, die bijna bovenmenschelijke inspannin
gen eischen om tot gedijen te komen. Het
Zuiden is steeds bekend geweest om zijn bij'
na onmetelijke heerengoederen, eigendom van
den ouden Spaanschen adel, die slechts bij
uitzondering een levendige belangstelling
voor de bevordering van de bewerking en
ontginning van den grond heeft gehad. On
afzienbare velden worden bovendien ge
bruikt voor de weiden, waarop de kudden
runderen grazen, waaruit de vechtstieren
werden gewonnen.
'u het Zmd-Oosten, Murcia bij-
°^e d' byroemd door het zeer kundige
kanaalstelsel, dat de landerijen besproeit,
een stelsel dat reeds zeer oud is, en zoo in
gewikkeld en volmaakt dat de moderne inge
nieurswetenschap het niet zou kunnen over-
trenen.
De Spaansche landbouw wordt in het ge
heele land neergedrukt door allerlei moeilijk
heden waarvoor men al verscheidene gene-
n,'esm,!f"g, "a.ar oplossingen heeft gezocht.
Die moeilijkheden zijn van verschillenden
kllmaaff jkffVa" bodem' van hft
klimaat, van dienstpersoneel, van credieten.
hff bet,008enblik zijn er in Spanje drie
honderd duizend werklooze boerenarbeiders
S fff vAa," e,rnstieen achteruitgang van
het bedrijf. Allerlei sociale wetgevingen van
eenige jaren geleden hebben dien achteruit
gang veroorzaakt of verergerd door het ge.
lasten van hooger loonen, minder arbeids-
hl Jke contin£enteeringen van ar-
beidskrachten, verhoogde belastingen en bi-
zwaarde credieten. Sterker dan Soit worS
lanHhn"00* !jkheid van verbotering der
landbouwtoestanden gevoeld, en men pro
beert van de regeering uit op drieërlei ma
biengem*eWenSChte verbeterin^> aan te
De nieuwe landbouwwetten waaron men
aandr.ngt zullen rekening mo.™
met de zeer groote gewestelijke verschillen
n de omstandigheden waaronder de land
bouw wordt uitgeoefend. Voor ieder anders
geaard gewest, wat betreft den bodem het
klimaat, levensomstandigheden, gebruikelijke
feSS" wettelijke bepa!
lingen moeten komen, ook wat de belastin.
faCmW vffgC'intfen en ,oondiensten aanbe
langt. Verder is het een bekend feit, dat vrij
wel nergens in Spanje de bodem oplwrt wat
hij zou kunnen opleveren, en ook hierin *al
I lier ff ,Wordfn v°orzien
nier stuit men op dneerlei moeilijkheden
onkunde, onmacht en onwil.
De onkunde zal worden (en wordt reeds)
bestreden door verbeterd landbouwonder-
richt. Het centraal landbouw-instituut doet
plaatselijke onderzoekingen naar de gesteld
heid van den grond om de soort van te ver
bouwen gewassen te bepalen, en verder
wordt het landbouwonderwijs verbeterd. Er
zijn nu zoogenaamde „ambulante landbouw-
leeraars" benoemd, leeraars in de landbouw
kunde, die van plaats tot plaats reizen om
lessen te geven in avondscholen, voordrach
ten te houden en bij proefplantingen voor
lichting te geven. Soms hebben zulke rond
trekkende landbouwkundigen ook eenige mo
derne machines bij zich, waarmede zij de
monstraties verrichten. Het onderwijs is
vooral practisch, en beoogt ook de verbete
ring van de verschillende werkzaamheden
uit het landbouwbedrijf: ploegen, zaaien,
wieden, besproeien, keuze van gewas en der
gelijke.
De onmacht tot verbetering van het eigen
bedrijf vloeit gewoonlijk voort uit gemis aan
geld en aan crediet. Nu wordt, ter bestendi
ging en van bevordering van den kleinen
boerenstand, van regeeringswege overwogen
een gemakkelijke credietregeling te maken,
zoodat de behoeftige landbouwers in staat
kunnen worden gesteld moderne machines te
koopen en andere verbeteringen aan te bren
gen in hun ondernemingen. De onwil om
nieuwe maatregelen te nemen is gewoonlijk
het gevolg van onkunde en wantrouwen, en
die probeert men te overwinnen door het
aanschouwelijk en overtuigend onderwijs in
de proeftuinen, welke moeten aangelegd, en
in de voordrachten en cursussen die gehouden
worden. Ook is men voornemens aan vast
aangestelde daglooners een naar hun loon te
berekenen aandeel in de winst te geven, zoo
dat zij met meer hart en ijver zich op hun
werk zullen toeleggen, en ook het onderwijs
zullen gaan volgen om beter inzicht cn
grooter bedrevenheid in hun werk te krij
gen.
Als men het bezoek van dien Spaanschen
landbouwkundige met zijn groepje studenten
in dit licht beziet, dan zal men aan dit be
zoek allicht hooger waarde en grooter aan
dacht toekennen.
In Madrid is gevestigd het Instituut van
Landbouwhervorming, en de besturende
landbouw-ingenieurs van deze instelling
laten niets onbeproefd om tot een doeltref
fende werkzaamheid te komen bij hun onder
nomen actie. Overal in het land wil men
onderafdeelingen van dit Instituut maken,
zoodat er een uitnemende dienst van inlich
tingen tot stand komt. Men streeft naar in
nige samenwerking van de boeren met die
Instituten, die geheel bedoeld zijn als weten
schappelijke bureaux waar men over alles
wat den landbouw aangaat informaties kan
inwinnen, en verder zullen de bureaux de
tusschenpersonen voor besperkingen met de
regeering zijn.
Door deze gezamenlijke krachtdadige actie
hoopt men den kwijnenden landbouw op te
heffen tot een welvarend, modern geregeld
bedrijf, en hiertoe gaat men bij andere land
bouwende volken in de leer.
Dr. J. BROUWER.
DE GRAANPRIJJZEN.
ALKMAAR, 4 Jan. 1935. Op de heden
Sehouden Graanmarkt waren in totaal 480
LL.'s aangevoerd, waarvan soort en prijzen
als volgt: 31 H.L. voertarwe 2—4.85-
149 H.L. gerst 5.755.90, gerst chev
6—6.40; 145 H.L. haver 5.75
7.10; 9 H.L. boonen, w.o.: paarde
bruine 1213, citroen 1215, dui
ven 8.75 en witte boonen 7—20; 20
H.L. kanariezaad 7; Tuinboonen 7 en
126 H.L. erwten, w.o.: kleine groene 8.25
10.10, groote groene 11—16, grau.
we 16—24 en vale erwten 15, alles
per 100 K.G. Handel goed.
DE KAASMARKT.
ALKMAAR, 4 Jan. 1935. Op de heden
gehouden kaasmarkt waren in totaal 40
stapels, wegende 68000 K.G. kaas aange
voerd, waarvan de prijzen als volgt: Fa-
briekskaas: Kleine f 17.50, en 1 stapel Mid
delbare, waarvan de prijs niet genoteerd
Alles met rijksmerk. Handel matig.
BROEK OP LANGENDIJK, 4 Jan. >35.
Aanvoer en prijzen waren heden als volgt:
38000 K.G. Roode kool 1.20—2.60!
doorschot 1 2; 45000 K.G. Gele kool
11.30; 22000 K.O. Deensche witte
kool 0.70-ƒ 1.10; 14000 K.G. Uien:
gele 2.10—2.60, grove 2.60—2 80,
drielingen 1.501.70; 2000 K.G. Peen
0.70-/ 11825 K.G. Bieten 1-/ 1.80,
alles per 100 K.G. en 235 stuks Bloemkool:
reuzen le s. 8.10—9.60 en 2e s. 1.70-
1.90 per 100 stuks.
WARMENHUIZEN, 3 Januari 1935.
Roode kool le s. 1 2.60, 2e s. 1—
1.40; Gele kool le s. 1.10—f 1.50, 2e s.
1-/ 1.10; Witte kool le s. 1—/ 1.10,
2e s. 0.70—0.80; Nep 1.20; Drielin
gen 0.90-/ 1.10; Uien 1.80-/ 2.30;
Grove uien 2.10f 2.50; Peen 1.20.
Aanvoer: 79300 K.G. Roode kool; 13000
K.G. C:1e kool; 10200 K.G Witte kool;
150 K.G. Nep; 6700 K.G. Uien; 900 K.G.
Peen.
NOORDSCHARWOUDE, 3 Jan. 1935,
8500 K.G. Uien: uien 2.40—2.60, drie-
lingen 1.30—1.40, grove 2.80 en gele
nep 2.10; 5200 K.G. Peen 80—90 cent;
4100 K.G. Kroten 0.60-/ 1.60; 149200
K.G. Roode kool 1.103.10, doorschot
1— ƒ2; 40800 K.G. Gele kool 1—
1.30, doorschot 1; 71000 K.G. Deen
sche witte kool 0.70—1, doorschot
0.70, alles per 100 K.G.
(Ontvangen per draadlooze telefoon).
Koers van beden te:
1931
1934
1934
1934 A
1930
STAATSLEEN1NGEN.
4 Nederl.
4
4 Ned -Indië
4
5)4 Duitschland
Idem met kettingverklaring
BANK-INSTELLINGEN.
Amsterd. Bank
Handel Mpij. Cert. v. 100C
Koloniale Bank
Ned Ind Handelsbank
Rotterd Bank
INDUSTR. OND. BINNENL.
Alg Kunstzijde Unie
v Berkels Patent
Calvé Delft Cert.
Nederl Ford ex 40 afst
Philips Gloeil. Gem Bezit
Unilever
INDUSTR. OND. BU1TENL.
Am Smelting
Anaconda
Bethleh Steel
Cities Service
Steel comm.
U. S Leather
CULTUUR MAATSCH.
H V. A
Java Cultuur
Ned Ind Suiker Unie
Vorstenlanden
Dito actions
MIJNBOUW.
Alg Explor. Mij.
Boeton
Rediang Lebong
PETROLEUM.
Dordtsche Petr.
Kon Petr.
Perlak
Continental Oil
Shell Union
RUBBERS.
Amsterd Rubber
Deli Bat Rubber
Hessa Rubber
Oostkust
Serbadjadi
lnterc Rubber
SCHEEPVAARTEN.
Kon Ned Stoomboot
Scheepvaart Unie
TABAKKEN.
Deli Batavia
Oude Deli
Senembah
AMER. SPOORWEGEN.
Atchison Topeka
Southern Railw Cert.
Union Pacific
§Noteering per 50
-f-Exclaim.
'Exdividend.
Vorige'
koers
1023/is
1U28/16
1017/8
.101 Vs
26Vs
35
1015/g
26
32'/,
64'/,
tk'/z
3'x/8
33'/,
423/8
24'
221
74l/<
23W,
S 78/16
1^%
ri/w
23'/i8
4
148
74
70
136
49
170
113'/,
1 W/is
84'/,
10
4Vi6
89'/,
31'/,
62»/,
l'/8
4Vl6
29%
146»/.
129'/,
123
32'/,
9
pl.m.
1.30
36-
31%
247
221
7»/s
19} wy.
U/16
24'/,
4
151'/,
136/g
/ij
136
45
171
85
11
73
91
33
1%
30
147'/,
I3U/,
129'/,
pl.m.
1.45
pl.m.
2.00
pl.m.
2.15
1028/J8
i
37-Vi
1011/,
89
261/8
31} 2}
431/,-}
221
2
221*/,-2
75'/,-i
221»/,
75'/,
6 19%
7'/l8
'9}
19%
151'/,-2
152-'/,
171'/,-2
/g 136-l/g
1361/s
94
94
94
72'/,-3
64} 5}
l%-2
2
147»/,-8
132-3
131'/,
148
133-'/,
132
PROLONGATIE Vorige koen
WISSELKOERSEN AMSTERDAM,
1 pCt. Heden 1 pCt.
M NIET OFFICIEEL.
New-York
Panis
Brussel (Belga)
Bazel
Kopehnagen
Stockholm li,,.
K,'
Madrid
Ualië
Vorige
koers
1 477/8
7 24
59 39
9 76
34 58
47 98
32 30
37.40
36 40
20.23
12.68
Koert op
beden 2 uur
147
7 23t
59.35
9 75»/,
14.58
47.93
32 20
37 20
36 20
20 23
U.67