t
REDE MUSSERT
I
8
8
HET GRAF VAN TOONTJE POLAND.
Stad en Omgeving
Het programma der nat.-socialisten
besproken.
Een stampvolle zaal.
Jladioptoqcamma
HILVERSUM, 1875 M. (VARA
uitz.) 8— Gr.pl. 10.— Morgenwij
ding VPRO 10.15 Voor Arb. in de
Continubedr.: De Flierefluiters olv.
E Walis, de Zonnekloppers olv. C.
Steyn, Orvitropia olv. j. v d. Horst
en VARA-tooneel olv. W. van Cap-
pellen. 12— B. Blez, hobo en R.
Schoute, piano. 12.15 De Notenkra
kers olv. D. Wins. 12-45 Eddy Wa
lis en zijn orkest, 1.15 H. Wigge-
laar, viool en R. Schoute, piano.
1.30-1.45 Orgelspel J. Jong. 2.—
Verkorte opera „raust" van üou-
nod (gr.pl.) 2.50 Dr. A- Abas: As
trologie of Sterrenwichelarij. 3.10
XX-ensemble olv. C. Steyn. 3.30
Strijkorkest olv. E. Walis. 3.50
Schalmei olv. P. Renes. 4.15 De
Flierefluiters olv. E. Walis. 4.45
De Zonnekloppers o. 1. C. Steyn.
5.Orvitropia olv. J. v, d Horst.
5.30 Causerie A. M. ae Jong. 5.30
Pianorecital D. Wins. 6.— De Wie
lewaal olv. P. Tiggers en causerie.
6,30 Gr.pl. 7.— Groningsch uurtje.
J. Cohen, causerie, Hr. en Mevr.
H W. Plinsinga, zang en cecl. 8.—
SOS-ber. en gr.pl. o.20 Zaterdag
avondfilmpje. 8.30 Orgelspel Cor
Steyn. 9— Vaz Dias VARA-varia.
9.15 Eddy Walia en zijn orkest.
10.— J. Huy, saxofoon en J. Jong,
piano. 10.15 De Notenkrakers olv.
D Wins. 10.45 Henriëtte Davids:
Mijn broer en ik. 11.45—12.—
Gramofoonmuziek.
HUIZEN, 301 M. (K R. O -uitz)
RADIO PARIS. 1648 M. 7.20 en
8.20 Gr.pl. 12.20 Orkestconcert o
1. v. André. 5.20 Assoc. des Con-
certs Pasdeloup. 9.05 Zang. 9.50
Harmonieconcert. 10.50 Dansmu
ziek.
KALUNDBORG, 1261 M. 1120
KEULEN. 456 M. 5.20 Gr.pl.
6.35 Ruhrland-orkest. 11.20 Orkest
concert olv. Schröder. 1.35 Gr.pl
3.20 Omroeporkest, -koor en solis
ten. 6.50 Volksliederenconcert. 7.30
„Der Deutschlandsenderspielt auf".
1'.20—1.20 Concert.
ROME, 421 M. 8.05 Gr.pl. 8.20
„I Capuletti e i Montecchi", spel
van Bellini.
OEMEENTELIJKE RADIO
DISTRIBUTIE.
Lijn 3: Keulen 7.508 05,
HUIZEN, 301 M. (8.30-9.30 en
He!°ra.f-Van een oud-Alkmaarder
verkeert in verwaorloosdentoestand.
Zijn levensgeschiedenis.
De aankondiging, dat de leider der Neder-
landsche nationaal-socialisten, ir. Mussert
in Alkmaar zou spreken, deed gisteravond
een schare van ettelijke honderden opgaan
naar de Harmonie, waarvan de groote zaal
reeds vóór den aanvang der rede tot in alle
hoeken was gevuld; zelfs het tooneel en de
tribune waren vol. Zeker een honderdtal
menschen moest zich vergenoegen met een
staanplaats.
Het tooneel was gehouden in N.S.B.-kleu
ren: op den achtergrond een opgaande zon,
rood-zwarte stralen verspreidend; aan de zij
kanten rood-zwart doek. Op den voorgrond,
naast een tafeltje (waarover een rood-zwart
kleed met het embleem van de N.S.B.een
portret van de koningin, gehuld in oranje
doek en daarnaast de katheder, omhangen
met rood-wit-blauw en weder gesierd met net
embleem der N.S.B.
Voor den aanvang werden de belangstel
lenden bezig gehouden met gramofoon-
muziek (nationale liederen.)
Tegen half 9 kondigde mr. ir. van
L e e u w e n, de groepleider, aan, dat de
leider in aantocht was, en toen verrezen de
aanwezigen van hun zetels, de rechterhand
werd geheven en „Hou zee" klonk door de
zaal.
Mussert spreekt.
De leider begon met te herinneren aan den
80-jarigen oorlog, die eindigde met Neder
lands' overwinning. Onze vaderen voeren uit
naar Oost en West en vestigden een impe
rium, waarvan we nu nog zooveel overheb
ben als tweemaal de oppervlakte van Frank
rijk en Duitschland te zamen.
Volharding, heroïsme was noodig om dat
alles te bereiken; 150 jaar kon dat groote
imperium bewaard blijven en toen werden we
een provincie van Frankrijk.
Spr. stond stil bij den bloei in de 17e eeuw,
die echter het heroïsch element in de bevol
king deed verdwijnen; kunst en wetenschap
bloeiden in die eeuw mede, men kan nog de
bewijzen daarvan zien in de musea. Maar
het verval kwam ook daar.
In onze dagen zien we weer twee stroo
mingen: de lamlendigen, die niet willen strij
den en de anderen, die niet schromen te
vechten voor hun bestaan, voor wie het er op
aankomt of zij zullen zijn paria's of in wer-
kelijken zin m e n s c h e n.
Wanneer een volk wil leven en groeien,
moeten zijn krachten worden geleid en gelijk
gericht op dat ééne doel. De partijstrijd en
de klassenstrijd verslinden een volk, doordat
de krachten niet op één doel waren gericht,
en armoede en achteruitgang worden het ge
volg. Het fascisme wil de volkskrachten
samenvoegen en in de juiste richting leiden
In de hedendaagsche maatschappij, met de
democratie als regeeringsvorm, waardoor
het volk dus eigenlijk het bewind zou voeren,
is niets minder waar dan dit; de democratie
is alleen middel om het volk te verdeelen,
zoowel op religieus als maatschappelijk ge
bied. Vóór de verkiezingen worden de men
schen door de leiders tegen elkaar opgezet
en daarna blijkt, dat dezen niets hebben kun
nen doen voor de groep, waarvoor zij zeiden
te zullen strijden. De geschiedenis leert dit:
sinds 1920 hebben we niet anders dan recht-
sche regeeringen gehad en er is niets speci
fieks voor de rechtsche groepen gebeurd. Als
wij linksche regeeringen hadden gehad, zou
het resultaat niet anders zijn geweest. Is een
maal een regeering gevormd, dan heffen
rechts en links elkaar op en er gebeurt niets
Is er dan geen volksregeering? Jawel,
maar de invloed van het volk op de regeering
is nihil. Het is eenvoudig een spel der regen
ten, die aan de touwtjes hangen. Wie zich
daartegen verzet, wordt een vijand des volks
genoemd. Dat hebben de nat.-socialisten on
dervonden. Toen hun wil bleek om het volk
in waarheid te laten regeeren, werden zij ge
terroriseerd, uit hun ambten gezet en met
tal van verboden getroffen. Spr. merkte hier
bij op, dat als motief is genoemd een uitla
ting van hem, maar hij heeft die
nooit geuit.
Men vraagt slechts naar de politieke kleur
en naar niets anders.
Wij fascisten willen eenheid onder het
volk en onze predikers hebben het niet ge
makkelijk doordat zij stuiten op gebrek aan
naastenliefde, verdraagzaamheid en kame
raadschap.
Een werkelijk goedingerichte staat kan
slechts bloeien als het volk eensgezind is
en dat weet het nat.-socialisme. Het moet zóó
zijn, dat de regeering in waarheid staat aan
het hoofd van een volk, hetwelk in zijn groote
meerderheid is gericht op solidariteit, samen
werking en sociale rechtvaardigheid. Een
regeering, die gebaseerd is op een tijdperk
van honderd jaar geleden, kan daar niet op
bogen.
Als de fascisten straks een volksgemeen
schap zullen vormen, moet aan ieder van het
volk een plaats aangewezen worden, die
overeenstemt met zijn capaciteiten en karak
ter en ieder moet mede kunnen beslissen over
datgene waarvan hij verstand heeft. Dat kan
bij de tegenwoordige ordening niet. Daarom
.moeten corporaties worden gevormd voor
eiken tak van het leven der maatschappij. De
leden dezer corporaties moeten aangeven hoe
het in hun onderdeel der samenleving moet
worden geregeld, omdat zij alleen daarover
voldoende kunnen oordeelen. Dan kan door
goede samenwerking iets goeds tot stand
komen, beter dan langs den tot heden ge
volgden weg.
Spr. beschouwde hierop den Bijzonderen
Vrijwilligen Landstorm, opgericht na de
„vergissing" van Troelstra Wat dat noo
dig? Is er niets beters te doen geweest dan
het ééne deel van het volk te leeren schieten
en te laten passen op het andere deel der be
volking? En als 't onmiddellijk na die „ver
gissing" noodig was, moest de B.V.L. dan
ook na een half of een vol jaar nog blijven?
Men liet den B.V.L. bestaan tot heden toe
en als er geen nat-socialisme komt, zal hij er
altijd blijven, want hij is geworden een par-
tijleger, gericht tegen een deel van het volk,
eerst tegen de socialisten en thans tegen de
N.S.B. In dit verband ging spr. na boe de
fascisten tegenwoordig worden beschouwd
als niet meer tot het volk behoorend. Spr. il
lustreerde een en ander met een aanhaling
uit een rede van den Delftschen burgemeester
en een niet-genoemden predikant, die zei, dat
B.V.L. beteekent: Blijft Vuren Levenslang
(op ons, voegde spr. eraan toe.)
Zelfs de koningin willen de heeren voor
hun politieke kar spannen, vervolgde spr.,
die meende te mogen zeggen, dat de heeren
allang alles geregeld hebben vóór de konin
gin er aan te pas komt. De nat.-soc willen
dat veranderen, dat voelt men ook aan de
overzijde, en daarom maken zij den menschen
wijs, dat wij het willen zonder religie. Spr.
ontkende de juistheid daarvan.
Komende tot den arbeid, zei spr., dat de
liberalen den klassenstrijd hebben ontketend
door hun leer: „ieder voor zich". De men
schen werden naar fabrieken enz. gedreven
en 's winters hadden zij geen brood. Wie eco
nomisch het sterkst stond, voer er wèl bij
Toen het marxisme kwam, vond het den klas
senstrijd, het organiseerde dien slechts tegen
de macht van het kapitalisme Ten aanzien
van de materieele voorzieningen heeft het
marxisme veel gewonnen voor zijn aanhan
gers, maar hun geestelijke goederen gingen
daarbij te gronde.
De stakingen en uitsluitingen waren verre
van prettig voor de kapitalisten, maar zij
betekenden ook een verlies voor de natie.
Het nat.-soc. wil den strijd ertegen, maar
moet zich dan meteen keeren tegen het libe
ralisme, dat den klassenstrijd eigenlijk in
voerde.
In dezen tijd met dalende loonen kunnen
de partijleiders niets doen voor het volk. ook
de groote voorstanders van het marxisme
niet, ondanks het petitionnement van het
N.V., waarom C. en A. (Colijn en Albarda
N.V.V., waarom C. en A. (Colijn en Albar-
daï eigenlijk niets geven.
Dat de arbeider internationaal zou zijn,
ontkende spr., de werker is aan zijn eigen
bodem gebonden, slechts het kapitalisme is
internationaal. Als wij den klassenstrijd wil
len bevechten en ieder brood verschaffen,
moeten wij dat goed onder oogen zien en
rechtvaardigheid betrachten. Die is alleen te
verkrijgen door goede samenwerking tus
schen werker en werkgever. Dan slechts kan
men verwachten, dat iedereen werk en daar
door brood heeft.
Spr. gaf als voorbeeld Italië en Duitsch
land. waar door goede, rechtvaardige maat
regelen de werkloosheid met groot succes
werd bestreden. In dienzelfden tijd steeg iti
Nederland het aantal werkloozen van
150.000 tot 450.000 man. De „weivaarts-
politiek" mag tot doel hebben de gaafheid
van den gulden te behoeden, zij geeft een ro'
land en een zwak volk. Onze politiek moet
gericht zijn op invoer uit andere landen van
datgene wat wij zelve niet hebben en daar
voor moeten wij kunnen aanbieden wat wij
zelf hebben.
Lang is er door de regeering reeds gespro
ken over werkvoorziening, maar. zij heeft het
pogen opgegeven, omdat zij weet het niet
kunnen volvoeren. Ook wij kunnen het niet
onder de tegenwoordige omstandigheden, zei
spr., en daarom zeggen wijer moet gewerkt
worden, gij moet terug naar uw bodem, uw
fabrieken en exportnijverheid.
Spr. ging na hoe de handel tusschen Ne
derland en Duitschland is geregeld: de twis
ten tusschen partijgenooten worden uitge
vochten op de ruggen der massa. Spr. haal
de als voorbeeld aan, dat de vrijz.aem. Jan
Schijthuis op 25 Nov. 1934 in de Tel. betoog
de, dat toch heusch geprobeerd moest worden
op reëele gronden een gezond handelsver
drag met Duitschland tot stand te brengen.
Dat was één dag nadat Marchant en Oud
door de radio (politiek wordt in den aether
niet meer toegelaten en daarom spreken de
ministers erover) datzelfde Duitschland en
zijn leider heftig hadden bestreden.
Het was in 1925, zoo vervolgde spr., toen
de Nederlandsche regeering Rotterdam wil
de doodmaken door het sluiten van het Bel
gisch verdrag en langzaam onze oogen
opengingen. Twee jaar hadden wij noodig om
dien zwaren molensteen van ons af te wen
telen. En nauwelijks was het gevaar voorbij
of onze regeering trachtte opnieuw een Bel
gisch verdrag tot stand te doen komen. Toen
begrepen wij. dat ons volk rot en ziek was
Zoo is 't ook met de leuze: „I n d i los
van Holland" Als dat inderdaad nog
eens zoover zou komen (hetgeen gelukkig
niet zal gebeuren, zoolang de N.S.B. er is!
Applaus) dan zou ons kleine landje binnen
afzienbaren tijd zijn ingelijfd èf bij Frank
rijk öf bij Duitschland. Indië-los-van-Hol-
land is zelfmoord van de natie. Wat zouden
Amsterdam, Rotterdam en den Haag b.v
moeten beginnen als Indië ons ontnomen
werd? Hier is allereerst een groote taak
voor ons, nat.-soc., weggelegd. Indië met
zijn rijkdom, zijn vele schatten in den bodem,
moet en mag nooit door vreemde mogend
heden worden bestuurd.
Als wij een 1/10 van de Engelsche vloot
zouden bezitten, zou dat voor ons land vol
doende zijn, omdat de wereldrijken als Ame
rika en Japan het wel uit hun hoofd zullen
laten om een klein land aan te vallen. Im
mers, hierdoor zou het evenwicht gestoord
worden. Maar dat ons land een betere vloot
toekomt dan het nu heeft, dht is zeker. En
als wij aan het bewind komen, zullen de
scheepswerven niet zooals nu, leeg staan en
verlaten zijn.
Mocht er een oorlog komen tusschen
twee groote mogendheden, dan is 't onze
plicht er buiten te blijven. Zoo is ook het
standpunt van Zwitserland, dat een sterk
leger heeft onder de leuze- Wij houden niet
de verantwoordelijkheid, als het leger niet
paraat is. Fel hekelde spr. het beleid van df
ministers Marchant en Deckers. Vooral de
laatste, dien spr. de minister van de „Zeven
Provinciën" noemde, moest het zwaar ontgel-
den
In dat verband laakte spr. eveneens de
houding van het R.K. dagblad „De Maas
bode". Daarom, afgedaan met alles en allen,
die thans besturen. Op naar een nieuwe toe
komst, met de N.S.B. Voor allen door allen
Vragen beantwoord.
Na de pauze, gedurende welke er gele
genheid bestond zich als lid te laten inschrij
ven haast u, als ge wilt behooren tot de
eerste 50.000, ge zult er in de toekomst toch
toe behooren, zei mr. van Leeuwen
werd er gezongen en onderwijl gecollecteerd.
Inmiddels waren er tal van vragen inge
diend, die door den heer Mussert werden be
antwoord. Wij geven hieronder enkele weer:
„Hoe staat de N.S.B. tegenover de onder
drukking van de inlanders? De humaniteit
heeft toch verder te gaan dan Jan Pietersz.
Coen; de Indonesiër moet toch evengoed het
recht hebben het juk af te schudden als Ne
derland dat had ten aanzien van Spanje?
Inderdaad, zei ir. Mussert, als er een
Indonesiër was, zou hij dat recht evenzeer
hebben, maar er is geen Indonesiër, doch
slechts een conglomeraat van volkeren, die
onderling zeer veel verschillen. De naam van
Indonesiër is uitgevonden door Moskou, dat
er voor zijn ideeën belang bij heeft, dat Ne
derland verarmt en ineenschrompelt.
Spr. erkende, dat de menschelijkheid ver
der moet gaan dan in de dagen van Jan Pie-,
tersz. Coen, maar we behoeven onze oogen
niet alleen te richten naar Indië, om te
zien welke wreedheden er werden begaan,
maar kunnen dat ook zien in Den Haag
(Gevangenpoort). Onze taak in Indië is: de
inlanders mogelijk te maken zich te ontwik
kelen en te ontplooien naar hun aard en zede.
De tweede vraag was.: waarom kan op het
platteland de 40-urige werkweek niet worden
ingevoerd
Spr. anjwoordde, zelf op het platteland te
zijn geboren en er te hebben, gewoond. Hij
zou wenschen dat elke Nrderlander eenige ja
ren op het platte'and z wonen, omdat het
daar zooveel gezonder is oan in de steden. Dat
de 40-urige werkweek er niet kan worden in
gevoerd, is het gevolg hiervan, dat men zich
daar heeft te richten naar de zon en er dus
geen rekening mee kan werden gehouden, dat
elders 40 uur wordt gewerkt. Zou men dien
werktijd er in den zomer invoeren, dan zou
het gemiddelde veel lager zijn, doordat in
den winter minder zou moeten worden ge
werkt.
Op een vraag omtrent de houding der nat.-
soc. tegenover de warenhuizen zei spr., dat
de N S.B. er vóór is, dat de middenstand be
staat uit vakkundige menschen, die niet wor
den overheerscht door het groot-kapitaal
zooals thans het geval is door de warenhui
zen.
Spr. ontkende, dat er in Duitschland geen
critiek mocht worden uitgeoefend. Er is ech
ter steeds te veel gecritiseerd. totdat Hitier
vroeg om vijf jaar tijd voor het uitvoeren van
de plannen der fascisten en tot zoolang op
schorting der critiek.
Een komische vraag k\ypm van een grap
penmaker, die wenschte. te weten of men in
den fascistischen staat allé getropwde vrou
wen „mevrouw" zal noemen dan wel of men
er ook nog „juffrouwen'^zal hebben, of dus
de financieele welstand déh doorslag zal ge
ven bij de betiteling'der getrouwde vrouw.
Die benaming kan ons niéts schelen, zei de
heer Mussert, wij vragen alleen naar het in
nerlijke. Voor ons zijn alle goedwillenden
gelijk en daarom hebben wij voor allen van
den beginne af ook het zwarte' hemd gewild,
opdat alle verschil zou wegvallen.
De ineenstorting van handel en bedïijf
noemde spr. naar aanleiding van een desbe
treffende vraag een gevolg van den libera
len staat, waarin we leven. Als de tuinbouw-
export weer zal herstellen, moet er naar wor
den gestreefd dat er orde in den staat is, die
alle zaken kan regelen, opdat er ook kan
worden ingevoerd in ons land, maar dan niet
anders dan wat er noodig is voor ons wel
zijn en wat wij zelf niet kunnen voortbren
gen.
Spr. ging op een ingekomen vraag de oor
sprong van het Wilhelmus na en constateer
de, dat het geboren is in tijden van verdruk-
Ring en grooten strijd tegen een overmach-
tigen staat. Wie dat goed beseft, zal de In
ternationale niet willen zingen.
Bemerking was gemaakt op de rechtsbe
doeling in Nederland, die mogelijk
maakt, dat iemand in voorarrest zit,
waarna soms onschuld blijkt; men laat
hem dan vrij zonder vergoeding of
eerherstel. Dit vond ook spreker onjuist
Wordt onschu'd vastgesteld, dan zcu zoo
iemand minstens een schriftelijk bewijs daar
van mceten hebben met spijtbetuiging voor
he^ aangedane leed.
Spr. ontkende, dat de N.S.B de getrouwde
vrouw terug zou willen sturen naar de keu
ken. Zeker is het ju'st, dat zij daar een groot
deel van haar leven zal moeten doorbren
gen, maar alle ongehuwde vrouwen uit haar
baantjes te stooten, zou' verkeerd zijn. Ieder
heeft recht op die plaats in de maatse''-pnij
welke het best naar aanleg en aard voor
haar cf hem geëigend is
Spr. wilde, dat de Neder'apdsche regee
ring de Nederlanders zal beschermen te^en
welken aanval uit het buitenland ook. Wij
zijn niet Duitsch-freundlich of wat ook, maar
slechts pro-Nederl?,ndsch.
Een vraag over het rassenvraagstuk (jood-
sche kwestie) beantwoordend, zei spr., dat
hij geen onderscheid maakt tusschen het ras
mits men maar goede Nederlanders is, en dat
la,n? "'et a'tijd het geval. Anti-semitisch is
de N S.B. niet. Dat niettemin het anti-semitis
me in ons land groeit, Is een gevolg van de
r.nti-Nederlandsche daad van Nederlandsche
loden, d'e tal van Duitsche geloofsgenooten
in ons land brachten, waardoor zeer veel
Nederlanders uit hun werkkring werden cre-
stooten.
N-S.B, als zij de macht in Neder
land in handen zou nemen, critiek van de
predikanten toestaan of zou zij doen als in
Duitsch'and geschiedt? was een volgende
vraay. Sor. antwoordde, d-t de toestand in
ons 'and niet met den in Duitschland kan
worden vergeleken door de andere verhou-
ding der kerk tot den Staat. Wenschelijk >s
da ieder op zijn eigen terrein blijft, zonder
dat er een absotubsme van de een of ander
blukt. samen zul'en zij kunnen en moeten
werken aan het welzijn van het heele volk
Zaterdag 12 Januari.
8.—9.15 en 10.Gr.pl. 11.30—
12.— Godsd. halfuur. 12.15 Gr.pl.
en orkestconcert. 2— Voor de
jeugd. 2.30 Gr.pl. 3.-4.— Kinder
uur. 4.15 Gr.pl., orkestconcert en
lezingen. 7.15 Kath. RVU. 7.35
Gr.pl. 8.Vaz Lïias. 8.05 Schla-
germuziek. 8.35 Causerie 9.05
Hoorspel. 9.40 Schlagermuziek.
10.30 Vaz Dias en gr.p10.40
Schlagermuziek 11.15—12.— Gra-
mcfoonplaten.
DROITWICH, 1500 M- 10.35
10 50 Morgenwijding. 11.05 Le
zing. 11.20 Gr.pl. 12.05 BBC-Nor-
thern-orkest o. 1. v. Morrison. 1.20
Commodore Grand-orl.e«t o.l.v. H.
Davidson. 2.20 Belfaster Omroep
orkest olv. Brown. 3.50 Schotsch
Studio-orkest. 4.35 John MacDon-
neli's Tea Party. 5.35 BBC-dans-
orkest olv. H. hall. 6.20 Ber. 6.50
Lezing. 7.05 We'.sch intermezzo.
7 20 Voordracht, l.50 Radio-Man
nenkoor olv L. Woodjate. 8.20
BBC-Symphonieorkest olv. Sir Hen-
ry Wood en solisten. 9.50 Ber.
10.20 BBC- Theater-orkest olv. S
Robinson. 11.20—12.20 Ambrose
en zijn Embassy C.ub Orkest
—1.20 Concert uit rest. Wivex. 2.50
—4.50 Omroeporkest olv. Reesen
mmv. pianosolist. 7.30 Oude dans
muziek. 8.20 Zang en deel. 9.10
Viool- en violarecital. 9.45 Cabaret
programma. 10.30—11.35 Dans
muziek.
ppi jccfl 322 en 484 M. 322 M
f2 20 Gr.pl l2.50 Omroeporkest 0.
I v Gason. 1.5O-2.20 Or.plL 6 35
Salonorkest olv. Douliez 7.4 ur.
nl 8 20 Koorconcert. 9.20 Cabaret-
progr. 10.3012.20 Dansmuziek.
481 M 12.20 Gr-pl. 1150 SaRm-
orkest olv. Douliez. 1 50—2 20 Gr
pl. 5.20 Dansmuziek. 6.20 Zang.
6 50 Pianorecital. 8.20 Gevar. con
cert. 9.25 Hoorspel. 9 50 Omroep-
orkest olv. Gason. 10.30—11.20
Dansmuziek.
DEUTSCHLANDSENDER, 1571
M 7 20 Ber. „Der Deutschland-
seiidcr spielt auP' gevar prog^
ber. uit het Saargebied. 11.201.20
Concert mmv. H. Berehme, piano.
Lijn 1Hilversum-
Lijn 2: Huizen-
Deutschl.s. 9.-9.20, Keulen 9.2(>-
17.20, Parijs Radio 17.20—19 20,
Beroraünster 19.20-22.20, Weenen
22.20-24.—.
Lijn 4: Parijs Radio 805—8.50,
Droitwich 10.3511 05, Lond. Reg.
Ij.05—13.20, Droitwich 13.20—
18.20, Brussel (Fr.) 18.2018.50,
Lond Reg. 18.50-19.50, Droit
wich 19.50-21.50, Lond. Reg.
21.50-24.-.
Zondag 13 Januari.
HILVERSUM, 1875 M. (9.-12.—
€n 5.6.— VARA, de VPRO van
(,_8— en de AVRO van 12.—
5.— en 8.—12.— uur). 9 Gr.pl.
9.05 Voetbalnieuws. 9.10 Tuin-
bouwpraatje S. S. Lantinga. 9.40
Gr.pl. 9.45 A. J. J. v. Gooi: Orde
ning in de distributie. 10— Orgel
spel J. Jong. 10.30 „Wij strooien
h<\ zaad... spel door het VARA-
tooneel olv. W. y. Cappellen. 10 50
VARA-orkest o. 1. v. H de Groot
11.15 A. Pleysier: Van Staat eu
Maatschappij. 11.30 Verv VARA-
orkest. 12 Uurslag en klokken
spel v. d. Groote Kerk te Alkmaar.
12.01 Disco-nieuws. 12.30 Wiener
Bohème-orkest. In de pauze: Cause
rie door Bart Peizel. 2.Boekbe
spreking ,lr. P. H Rittsr Jr. 2.30
Omro<v.,ihst olv. N. Treep, mmv.
C. van Leei wen Boomkamp, cel.o.
4 Dansmuziek 4.45 Vaz Diaa
5.— Orgelspel C. Steyn. 5.30 Voet
balnieuws. 5 50 Causerie door Jan
van Zutphen. 6 Boekbespr ds
H. Cramer. 6.45 Kerkdienst uit de
Ned. Herv. Kerk, Schagen. Voorg.:
ds. J. Eikema. Orgel: D. Koning,
Ned. Herv. Kerkkoor olv. J. I. Ho
venier. 8.Vaz Dias. 8 15 Om
roeporkest olv. N. Treep. mmv. V.
Bovy, sopraan. 9.10 Radio-jour
naal. 9.30 Wienc: Bohème-orkest
10.— Gr.pl. 10.15 Jack Hylton en
ziin Band. 11.15 Vaz Dias. 11.20—
12.— Gramofoonplaten.
5 -7 45 NCRV, de KRO van 9.30
-5.- en 7.45-11.- uur). 830
Morgenwijding olv. dr. F. W. C. L.
Schulte, mmv. sopraan en orgel.
9.30 Gr.pl. 9.45 Hoogmis. 11.—
Gr.pl. 12.15 Orkestconcert en le
zing. 2 Cursus. 2.30 Qrkestcon-
cert en gr.pl. 4.15 Voor de zieken.
5 Gr pl. 5 20 Kerkdienst uit de
Geref. kerk (Nwe Oosterkerk) te
R'dam Spr. ds. N. Buffinga. Hier
na tot 7.45 Gr.pl. 7.45 Sportnieuws
en lezing. 810 Vaz Dias 8 15 On
bekend. 9.— Solistenconcert. 9.15
Orkestconcert mmv. cellist. 10.—
Volksliederenconcert. 10.15 Orkest
concert. 10.30 Vaz Dias en gr.pl.
10.40—11.Epiloog.
f
Besprekend de vraag over Nederlar.d's
verhouding tot de Saar, zei spr., dat'onze
mariniers daar eigenlijk niets hebben te ma
ken, want het Saargebied behoort aan
Duitschland en is door het verdrag van Ver-
sailles aan dat land ontstolen. Wij hebben
daaraan geen schuld en hebben nu ook niets
te maken met de afwikkeling van de kwestie
Men heeft ons willen betrekken in die zaak
en dat Nederland niet zooals Zwitserland
heeft geweigerd, beschouwen wij als een fout
in verband met onze toekomst ook als onaf
hankelijk volk Met de uitzending van militai
ren is de grondwet geschonden, want deze
zegt, dat ter bescherming van den
staat 'n zee- en landmacht wordt gehouden
die onderhouden wordt door ons eigen land
En nu gaan onze jongens naar Saarbrücken!
waar geen Nederl. staatsbelangen te be
schermen vallen, en de kosten worden niet
betaald door Nederland. Spr. haalde een zin
snede uit de Tel. aan. waarin de intocht van
de Nederlandsche mariniers in Saarbrucken
wordt beschreven (een „glorieuse" intocht
door leege straten, omdat de Duitschera zich
erug trokken! merkte spr. op). Heeft Neder
land mariniers over, dan zouden wij die liever
zien in den Oost en Curacao, als de gouver
neur er nog zit.
Spr. lies loot met den wensch uit te spre
ken voor voortdurend welzijn van het Neder
landsche volk. De rede zoowel als de beant
woording der vragen werd herhaaldelijk
door handgeklap en Houzee-geroep onder
broken. De bijeenkomst werd beëindigd met
net zingen van een couplet van het Wilhel
mus en den kreet „Hou zee!"
Woensdag 26 December was het 77 jaar
geleden dat Toontje Poland - die als
soldaat begen en als kolonel-titulair der in
fanterie eindigde - te Tjilatjap op het
Europeesche kerkhof aan den schoot der
aarde werd toevertrouwd. Zijn graf wordt
dikwijls bezocht door militaire autoritten
Z ÊH rVr den, 'WrewnïïEt
Ardenne en den 0ver8,e Th. van
„Toontje" Poland werd, aldus
brengt de Loc. zijn levensge
schiedenis in herinnering, op het
Verdronkenoord te Alkmaar gebo
ren op den 20en Januari 1795.
Zijn vader Jan Poland, was een
welgestelde kruidenier, die zijn
zoon den naam gaf van Theodorua.
Reeds op jeugdigen leeftijd
moest hij van het ouderlijk huis
weg, en dreigde wegens misdra
gingen ten val te gaan. Doch het
dienstnemen bij het Nederlandsche
leger bracht redding en nadat hij
naar Indië scheep was gegaan,
begon zijn victorie!
Als kind verwaarloosd, was hij als sol
daat in het leger in zijn doen en laten