t REDE MUSSERT I 8 8 HET GRAF VAN TOONTJE POLAND. Stad en Omgeving Het programma der nat.-socialisten besproken. Een stampvolle zaal. Jladioptoqcamma HILVERSUM, 1875 M. (VARA uitz.) 8— Gr.pl. 10.— Morgenwij ding VPRO 10.15 Voor Arb. in de Continubedr.: De Flierefluiters olv. E Walis, de Zonnekloppers olv. C. Steyn, Orvitropia olv. j. v d. Horst en VARA-tooneel olv. W. van Cap- pellen. 12— B. Blez, hobo en R. Schoute, piano. 12.15 De Notenkra kers olv. D. Wins. 12-45 Eddy Wa lis en zijn orkest, 1.15 H. Wigge- laar, viool en R. Schoute, piano. 1.30-1.45 Orgelspel J. Jong. 2.— Verkorte opera „raust" van üou- nod (gr.pl.) 2.50 Dr. A- Abas: As trologie of Sterrenwichelarij. 3.10 XX-ensemble olv. C. Steyn. 3.30 Strijkorkest olv. E. Walis. 3.50 Schalmei olv. P. Renes. 4.15 De Flierefluiters olv. E. Walis. 4.45 De Zonnekloppers o. 1. C. Steyn. 5.Orvitropia olv. J. v, d Horst. 5.30 Causerie A. M. ae Jong. 5.30 Pianorecital D. Wins. 6.— De Wie lewaal olv. P. Tiggers en causerie. 6,30 Gr.pl. 7.— Groningsch uurtje. J. Cohen, causerie, Hr. en Mevr. H W. Plinsinga, zang en cecl. 8.— SOS-ber. en gr.pl. o.20 Zaterdag avondfilmpje. 8.30 Orgelspel Cor Steyn. 9— Vaz Dias VARA-varia. 9.15 Eddy Walia en zijn orkest. 10.— J. Huy, saxofoon en J. Jong, piano. 10.15 De Notenkrakers olv. D Wins. 10.45 Henriëtte Davids: Mijn broer en ik. 11.45—12.— Gramofoonmuziek. HUIZEN, 301 M. (K R. O -uitz) RADIO PARIS. 1648 M. 7.20 en 8.20 Gr.pl. 12.20 Orkestconcert o 1. v. André. 5.20 Assoc. des Con- certs Pasdeloup. 9.05 Zang. 9.50 Harmonieconcert. 10.50 Dansmu ziek. KALUNDBORG, 1261 M. 1120 KEULEN. 456 M. 5.20 Gr.pl. 6.35 Ruhrland-orkest. 11.20 Orkest concert olv. Schröder. 1.35 Gr.pl 3.20 Omroeporkest, -koor en solis ten. 6.50 Volksliederenconcert. 7.30 „Der Deutschlandsenderspielt auf". 1'.20—1.20 Concert. ROME, 421 M. 8.05 Gr.pl. 8.20 „I Capuletti e i Montecchi", spel van Bellini. OEMEENTELIJKE RADIO DISTRIBUTIE. Lijn 3: Keulen 7.508 05, HUIZEN, 301 M. (8.30-9.30 en He!°ra.f-Van een oud-Alkmaarder verkeert in verwaorloosdentoestand. Zijn levensgeschiedenis. De aankondiging, dat de leider der Neder- landsche nationaal-socialisten, ir. Mussert in Alkmaar zou spreken, deed gisteravond een schare van ettelijke honderden opgaan naar de Harmonie, waarvan de groote zaal reeds vóór den aanvang der rede tot in alle hoeken was gevuld; zelfs het tooneel en de tribune waren vol. Zeker een honderdtal menschen moest zich vergenoegen met een staanplaats. Het tooneel was gehouden in N.S.B.-kleu ren: op den achtergrond een opgaande zon, rood-zwarte stralen verspreidend; aan de zij kanten rood-zwart doek. Op den voorgrond, naast een tafeltje (waarover een rood-zwart kleed met het embleem van de N.S.B.een portret van de koningin, gehuld in oranje doek en daarnaast de katheder, omhangen met rood-wit-blauw en weder gesierd met net embleem der N.S.B. Voor den aanvang werden de belangstel lenden bezig gehouden met gramofoon- muziek (nationale liederen.) Tegen half 9 kondigde mr. ir. van L e e u w e n, de groepleider, aan, dat de leider in aantocht was, en toen verrezen de aanwezigen van hun zetels, de rechterhand werd geheven en „Hou zee" klonk door de zaal. Mussert spreekt. De leider begon met te herinneren aan den 80-jarigen oorlog, die eindigde met Neder lands' overwinning. Onze vaderen voeren uit naar Oost en West en vestigden een impe rium, waarvan we nu nog zooveel overheb ben als tweemaal de oppervlakte van Frank rijk en Duitschland te zamen. Volharding, heroïsme was noodig om dat alles te bereiken; 150 jaar kon dat groote imperium bewaard blijven en toen werden we een provincie van Frankrijk. Spr. stond stil bij den bloei in de 17e eeuw, die echter het heroïsch element in de bevol king deed verdwijnen; kunst en wetenschap bloeiden in die eeuw mede, men kan nog de bewijzen daarvan zien in de musea. Maar het verval kwam ook daar. In onze dagen zien we weer twee stroo mingen: de lamlendigen, die niet willen strij den en de anderen, die niet schromen te vechten voor hun bestaan, voor wie het er op aankomt of zij zullen zijn paria's of in wer- kelijken zin m e n s c h e n. Wanneer een volk wil leven en groeien, moeten zijn krachten worden geleid en gelijk gericht op dat ééne doel. De partijstrijd en de klassenstrijd verslinden een volk, doordat de krachten niet op één doel waren gericht, en armoede en achteruitgang worden het ge volg. Het fascisme wil de volkskrachten samenvoegen en in de juiste richting leiden In de hedendaagsche maatschappij, met de democratie als regeeringsvorm, waardoor het volk dus eigenlijk het bewind zou voeren, is niets minder waar dan dit; de democratie is alleen middel om het volk te verdeelen, zoowel op religieus als maatschappelijk ge bied. Vóór de verkiezingen worden de men schen door de leiders tegen elkaar opgezet en daarna blijkt, dat dezen niets hebben kun nen doen voor de groep, waarvoor zij zeiden te zullen strijden. De geschiedenis leert dit: sinds 1920 hebben we niet anders dan recht- sche regeeringen gehad en er is niets speci fieks voor de rechtsche groepen gebeurd. Als wij linksche regeeringen hadden gehad, zou het resultaat niet anders zijn geweest. Is een maal een regeering gevormd, dan heffen rechts en links elkaar op en er gebeurt niets Is er dan geen volksregeering? Jawel, maar de invloed van het volk op de regeering is nihil. Het is eenvoudig een spel der regen ten, die aan de touwtjes hangen. Wie zich daartegen verzet, wordt een vijand des volks genoemd. Dat hebben de nat.-socialisten on dervonden. Toen hun wil bleek om het volk in waarheid te laten regeeren, werden zij ge terroriseerd, uit hun ambten gezet en met tal van verboden getroffen. Spr. merkte hier bij op, dat als motief is genoemd een uitla ting van hem, maar hij heeft die nooit geuit. Men vraagt slechts naar de politieke kleur en naar niets anders. Wij fascisten willen eenheid onder het volk en onze predikers hebben het niet ge makkelijk doordat zij stuiten op gebrek aan naastenliefde, verdraagzaamheid en kame raadschap. Een werkelijk goedingerichte staat kan slechts bloeien als het volk eensgezind is en dat weet het nat.-socialisme. Het moet zóó zijn, dat de regeering in waarheid staat aan het hoofd van een volk, hetwelk in zijn groote meerderheid is gericht op solidariteit, samen werking en sociale rechtvaardigheid. Een regeering, die gebaseerd is op een tijdperk van honderd jaar geleden, kan daar niet op bogen. Als de fascisten straks een volksgemeen schap zullen vormen, moet aan ieder van het volk een plaats aangewezen worden, die overeenstemt met zijn capaciteiten en karak ter en ieder moet mede kunnen beslissen over datgene waarvan hij verstand heeft. Dat kan bij de tegenwoordige ordening niet. Daarom .moeten corporaties worden gevormd voor eiken tak van het leven der maatschappij. De leden dezer corporaties moeten aangeven hoe het in hun onderdeel der samenleving moet worden geregeld, omdat zij alleen daarover voldoende kunnen oordeelen. Dan kan door goede samenwerking iets goeds tot stand komen, beter dan langs den tot heden ge volgden weg. Spr. beschouwde hierop den Bijzonderen Vrijwilligen Landstorm, opgericht na de „vergissing" van Troelstra Wat dat noo dig? Is er niets beters te doen geweest dan het ééne deel van het volk te leeren schieten en te laten passen op het andere deel der be volking? En als 't onmiddellijk na die „ver gissing" noodig was, moest de B.V.L. dan ook na een half of een vol jaar nog blijven? Men liet den B.V.L. bestaan tot heden toe en als er geen nat-socialisme komt, zal hij er altijd blijven, want hij is geworden een par- tijleger, gericht tegen een deel van het volk, eerst tegen de socialisten en thans tegen de N.S.B. In dit verband ging spr. na boe de fascisten tegenwoordig worden beschouwd als niet meer tot het volk behoorend. Spr. il lustreerde een en ander met een aanhaling uit een rede van den Delftschen burgemeester en een niet-genoemden predikant, die zei, dat B.V.L. beteekent: Blijft Vuren Levenslang (op ons, voegde spr. eraan toe.) Zelfs de koningin willen de heeren voor hun politieke kar spannen, vervolgde spr., die meende te mogen zeggen, dat de heeren allang alles geregeld hebben vóór de konin gin er aan te pas komt. De nat.-soc willen dat veranderen, dat voelt men ook aan de overzijde, en daarom maken zij den menschen wijs, dat wij het willen zonder religie. Spr. ontkende de juistheid daarvan. Komende tot den arbeid, zei spr., dat de liberalen den klassenstrijd hebben ontketend door hun leer: „ieder voor zich". De men schen werden naar fabrieken enz. gedreven en 's winters hadden zij geen brood. Wie eco nomisch het sterkst stond, voer er wèl bij Toen het marxisme kwam, vond het den klas senstrijd, het organiseerde dien slechts tegen de macht van het kapitalisme Ten aanzien van de materieele voorzieningen heeft het marxisme veel gewonnen voor zijn aanhan gers, maar hun geestelijke goederen gingen daarbij te gronde. De stakingen en uitsluitingen waren verre van prettig voor de kapitalisten, maar zij betekenden ook een verlies voor de natie. Het nat.-soc. wil den strijd ertegen, maar moet zich dan meteen keeren tegen het libe ralisme, dat den klassenstrijd eigenlijk in voerde. In dezen tijd met dalende loonen kunnen de partijleiders niets doen voor het volk. ook de groote voorstanders van het marxisme niet, ondanks het petitionnement van het N.V., waarom C. en A. (Colijn en Albarda N.V.V., waarom C. en A. (Colijn en Albar- daï eigenlijk niets geven. Dat de arbeider internationaal zou zijn, ontkende spr., de werker is aan zijn eigen bodem gebonden, slechts het kapitalisme is internationaal. Als wij den klassenstrijd wil len bevechten en ieder brood verschaffen, moeten wij dat goed onder oogen zien en rechtvaardigheid betrachten. Die is alleen te verkrijgen door goede samenwerking tus schen werker en werkgever. Dan slechts kan men verwachten, dat iedereen werk en daar door brood heeft. Spr. gaf als voorbeeld Italië en Duitsch land. waar door goede, rechtvaardige maat regelen de werkloosheid met groot succes werd bestreden. In dienzelfden tijd steeg iti Nederland het aantal werkloozen van 150.000 tot 450.000 man. De „weivaarts- politiek" mag tot doel hebben de gaafheid van den gulden te behoeden, zij geeft een ro' land en een zwak volk. Onze politiek moet gericht zijn op invoer uit andere landen van datgene wat wij zelve niet hebben en daar voor moeten wij kunnen aanbieden wat wij zelf hebben. Lang is er door de regeering reeds gespro ken over werkvoorziening, maar. zij heeft het pogen opgegeven, omdat zij weet het niet kunnen volvoeren. Ook wij kunnen het niet onder de tegenwoordige omstandigheden, zei spr., en daarom zeggen wijer moet gewerkt worden, gij moet terug naar uw bodem, uw fabrieken en exportnijverheid. Spr. ging na hoe de handel tusschen Ne derland en Duitschland is geregeld: de twis ten tusschen partijgenooten worden uitge vochten op de ruggen der massa. Spr. haal de als voorbeeld aan, dat de vrijz.aem. Jan Schijthuis op 25 Nov. 1934 in de Tel. betoog de, dat toch heusch geprobeerd moest worden op reëele gronden een gezond handelsver drag met Duitschland tot stand te brengen. Dat was één dag nadat Marchant en Oud door de radio (politiek wordt in den aether niet meer toegelaten en daarom spreken de ministers erover) datzelfde Duitschland en zijn leider heftig hadden bestreden. Het was in 1925, zoo vervolgde spr., toen de Nederlandsche regeering Rotterdam wil de doodmaken door het sluiten van het Bel gisch verdrag en langzaam onze oogen opengingen. Twee jaar hadden wij noodig om dien zwaren molensteen van ons af te wen telen. En nauwelijks was het gevaar voorbij of onze regeering trachtte opnieuw een Bel gisch verdrag tot stand te doen komen. Toen begrepen wij. dat ons volk rot en ziek was Zoo is 't ook met de leuze: „I n d i los van Holland" Als dat inderdaad nog eens zoover zou komen (hetgeen gelukkig niet zal gebeuren, zoolang de N.S.B. er is! Applaus) dan zou ons kleine landje binnen afzienbaren tijd zijn ingelijfd èf bij Frank rijk öf bij Duitschland. Indië-los-van-Hol- land is zelfmoord van de natie. Wat zouden Amsterdam, Rotterdam en den Haag b.v moeten beginnen als Indië ons ontnomen werd? Hier is allereerst een groote taak voor ons, nat.-soc., weggelegd. Indië met zijn rijkdom, zijn vele schatten in den bodem, moet en mag nooit door vreemde mogend heden worden bestuurd. Als wij een 1/10 van de Engelsche vloot zouden bezitten, zou dat voor ons land vol doende zijn, omdat de wereldrijken als Ame rika en Japan het wel uit hun hoofd zullen laten om een klein land aan te vallen. Im mers, hierdoor zou het evenwicht gestoord worden. Maar dat ons land een betere vloot toekomt dan het nu heeft, dht is zeker. En als wij aan het bewind komen, zullen de scheepswerven niet zooals nu, leeg staan en verlaten zijn. Mocht er een oorlog komen tusschen twee groote mogendheden, dan is 't onze plicht er buiten te blijven. Zoo is ook het standpunt van Zwitserland, dat een sterk leger heeft onder de leuze- Wij houden niet de verantwoordelijkheid, als het leger niet paraat is. Fel hekelde spr. het beleid van df ministers Marchant en Deckers. Vooral de laatste, dien spr. de minister van de „Zeven Provinciën" noemde, moest het zwaar ontgel- den In dat verband laakte spr. eveneens de houding van het R.K. dagblad „De Maas bode". Daarom, afgedaan met alles en allen, die thans besturen. Op naar een nieuwe toe komst, met de N.S.B. Voor allen door allen Vragen beantwoord. Na de pauze, gedurende welke er gele genheid bestond zich als lid te laten inschrij ven haast u, als ge wilt behooren tot de eerste 50.000, ge zult er in de toekomst toch toe behooren, zei mr. van Leeuwen werd er gezongen en onderwijl gecollecteerd. Inmiddels waren er tal van vragen inge diend, die door den heer Mussert werden be antwoord. Wij geven hieronder enkele weer: „Hoe staat de N.S.B. tegenover de onder drukking van de inlanders? De humaniteit heeft toch verder te gaan dan Jan Pietersz. Coen; de Indonesiër moet toch evengoed het recht hebben het juk af te schudden als Ne derland dat had ten aanzien van Spanje? Inderdaad, zei ir. Mussert, als er een Indonesiër was, zou hij dat recht evenzeer hebben, maar er is geen Indonesiër, doch slechts een conglomeraat van volkeren, die onderling zeer veel verschillen. De naam van Indonesiër is uitgevonden door Moskou, dat er voor zijn ideeën belang bij heeft, dat Ne derland verarmt en ineenschrompelt. Spr. erkende, dat de menschelijkheid ver der moet gaan dan in de dagen van Jan Pie-, tersz. Coen, maar we behoeven onze oogen niet alleen te richten naar Indië, om te zien welke wreedheden er werden begaan, maar kunnen dat ook zien in Den Haag (Gevangenpoort). Onze taak in Indië is: de inlanders mogelijk te maken zich te ontwik kelen en te ontplooien naar hun aard en zede. De tweede vraag was.: waarom kan op het platteland de 40-urige werkweek niet worden ingevoerd Spr. anjwoordde, zelf op het platteland te zijn geboren en er te hebben, gewoond. Hij zou wenschen dat elke Nrderlander eenige ja ren op het platte'and z wonen, omdat het daar zooveel gezonder is oan in de steden. Dat de 40-urige werkweek er niet kan worden in gevoerd, is het gevolg hiervan, dat men zich daar heeft te richten naar de zon en er dus geen rekening mee kan werden gehouden, dat elders 40 uur wordt gewerkt. Zou men dien werktijd er in den zomer invoeren, dan zou het gemiddelde veel lager zijn, doordat in den winter minder zou moeten worden ge werkt. Op een vraag omtrent de houding der nat.- soc. tegenover de warenhuizen zei spr., dat de N S.B. er vóór is, dat de middenstand be staat uit vakkundige menschen, die niet wor den overheerscht door het groot-kapitaal zooals thans het geval is door de warenhui zen. Spr. ontkende, dat er in Duitschland geen critiek mocht worden uitgeoefend. Er is ech ter steeds te veel gecritiseerd. totdat Hitier vroeg om vijf jaar tijd voor het uitvoeren van de plannen der fascisten en tot zoolang op schorting der critiek. Een komische vraag k\ypm van een grap penmaker, die wenschte. te weten of men in den fascistischen staat allé getropwde vrou wen „mevrouw" zal noemen dan wel of men er ook nog „juffrouwen'^zal hebben, of dus de financieele welstand déh doorslag zal ge ven bij de betiteling'der getrouwde vrouw. Die benaming kan ons niéts schelen, zei de heer Mussert, wij vragen alleen naar het in nerlijke. Voor ons zijn alle goedwillenden gelijk en daarom hebben wij voor allen van den beginne af ook het zwarte' hemd gewild, opdat alle verschil zou wegvallen. De ineenstorting van handel en bedïijf noemde spr. naar aanleiding van een desbe treffende vraag een gevolg van den libera len staat, waarin we leven. Als de tuinbouw- export weer zal herstellen, moet er naar wor den gestreefd dat er orde in den staat is, die alle zaken kan regelen, opdat er ook kan worden ingevoerd in ons land, maar dan niet anders dan wat er noodig is voor ons wel zijn en wat wij zelf niet kunnen voortbren gen. Spr. ging op een ingekomen vraag de oor sprong van het Wilhelmus na en constateer de, dat het geboren is in tijden van verdruk- Ring en grooten strijd tegen een overmach- tigen staat. Wie dat goed beseft, zal de In ternationale niet willen zingen. Bemerking was gemaakt op de rechtsbe doeling in Nederland, die mogelijk maakt, dat iemand in voorarrest zit, waarna soms onschuld blijkt; men laat hem dan vrij zonder vergoeding of eerherstel. Dit vond ook spreker onjuist Wordt onschu'd vastgesteld, dan zcu zoo iemand minstens een schriftelijk bewijs daar van mceten hebben met spijtbetuiging voor he^ aangedane leed. Spr. ontkende, dat de N.S.B de getrouwde vrouw terug zou willen sturen naar de keu ken. Zeker is het ju'st, dat zij daar een groot deel van haar leven zal moeten doorbren gen, maar alle ongehuwde vrouwen uit haar baantjes te stooten, zou' verkeerd zijn. Ieder heeft recht op die plaats in de maatse''-pnij welke het best naar aanleg en aard voor haar cf hem geëigend is Spr. wilde, dat de Neder'apdsche regee ring de Nederlanders zal beschermen te^en welken aanval uit het buitenland ook. Wij zijn niet Duitsch-freundlich of wat ook, maar slechts pro-Nederl?,ndsch. Een vraag over het rassenvraagstuk (jood- sche kwestie) beantwoordend, zei spr., dat hij geen onderscheid maakt tusschen het ras mits men maar goede Nederlanders is, en dat la,n? "'et a'tijd het geval. Anti-semitisch is de N S.B. niet. Dat niettemin het anti-semitis me in ons land groeit, Is een gevolg van de r.nti-Nederlandsche daad van Nederlandsche loden, d'e tal van Duitsche geloofsgenooten in ons land brachten, waardoor zeer veel Nederlanders uit hun werkkring werden cre- stooten. N-S.B, als zij de macht in Neder land in handen zou nemen, critiek van de predikanten toestaan of zou zij doen als in Duitsch'and geschiedt? was een volgende vraay. Sor. antwoordde, d-t de toestand in ons 'and niet met den in Duitschland kan worden vergeleken door de andere verhou- ding der kerk tot den Staat. Wenschelijk >s da ieder op zijn eigen terrein blijft, zonder dat er een absotubsme van de een of ander blukt. samen zul'en zij kunnen en moeten werken aan het welzijn van het heele volk Zaterdag 12 Januari. 8.—9.15 en 10.Gr.pl. 11.30— 12.— Godsd. halfuur. 12.15 Gr.pl. en orkestconcert. 2— Voor de jeugd. 2.30 Gr.pl. 3.-4.— Kinder uur. 4.15 Gr.pl., orkestconcert en lezingen. 7.15 Kath. RVU. 7.35 Gr.pl. 8.Vaz Lïias. 8.05 Schla- germuziek. 8.35 Causerie 9.05 Hoorspel. 9.40 Schlagermuziek. 10.30 Vaz Dias en gr.p10.40 Schlagermuziek 11.15—12.— Gra- mcfoonplaten. DROITWICH, 1500 M- 10.35 10 50 Morgenwijding. 11.05 Le zing. 11.20 Gr.pl. 12.05 BBC-Nor- thern-orkest o. 1. v. Morrison. 1.20 Commodore Grand-orl.e«t o.l.v. H. Davidson. 2.20 Belfaster Omroep orkest olv. Brown. 3.50 Schotsch Studio-orkest. 4.35 John MacDon- neli's Tea Party. 5.35 BBC-dans- orkest olv. H. hall. 6.20 Ber. 6.50 Lezing. 7.05 We'.sch intermezzo. 7 20 Voordracht, l.50 Radio-Man nenkoor olv L. Woodjate. 8.20 BBC-Symphonieorkest olv. Sir Hen- ry Wood en solisten. 9.50 Ber. 10.20 BBC- Theater-orkest olv. S Robinson. 11.20—12.20 Ambrose en zijn Embassy C.ub Orkest —1.20 Concert uit rest. Wivex. 2.50 —4.50 Omroeporkest olv. Reesen mmv. pianosolist. 7.30 Oude dans muziek. 8.20 Zang en deel. 9.10 Viool- en violarecital. 9.45 Cabaret programma. 10.30—11.35 Dans muziek. ppi jccfl 322 en 484 M. 322 M f2 20 Gr.pl l2.50 Omroeporkest 0. I v Gason. 1.5O-2.20 Or.plL 6 35 Salonorkest olv. Douliez 7.4 ur. nl 8 20 Koorconcert. 9.20 Cabaret- progr. 10.3012.20 Dansmuziek. 481 M 12.20 Gr-pl. 1150 SaRm- orkest olv. Douliez. 1 50—2 20 Gr pl. 5.20 Dansmuziek. 6.20 Zang. 6 50 Pianorecital. 8.20 Gevar. con cert. 9.25 Hoorspel. 9 50 Omroep- orkest olv. Gason. 10.30—11.20 Dansmuziek. DEUTSCHLANDSENDER, 1571 M 7 20 Ber. „Der Deutschland- seiidcr spielt auP' gevar prog^ ber. uit het Saargebied. 11.201.20 Concert mmv. H. Berehme, piano. Lijn 1Hilversum- Lijn 2: Huizen- Deutschl.s. 9.-9.20, Keulen 9.2(>- 17.20, Parijs Radio 17.20—19 20, Beroraünster 19.20-22.20, Weenen 22.20-24.—. Lijn 4: Parijs Radio 805—8.50, Droitwich 10.3511 05, Lond. Reg. Ij.05—13.20, Droitwich 13.20— 18.20, Brussel (Fr.) 18.2018.50, Lond Reg. 18.50-19.50, Droit wich 19.50-21.50, Lond. Reg. 21.50-24.-. Zondag 13 Januari. HILVERSUM, 1875 M. (9.-12.— €n 5.6.— VARA, de VPRO van (,_8— en de AVRO van 12.— 5.— en 8.—12.— uur). 9 Gr.pl. 9.05 Voetbalnieuws. 9.10 Tuin- bouwpraatje S. S. Lantinga. 9.40 Gr.pl. 9.45 A. J. J. v. Gooi: Orde ning in de distributie. 10— Orgel spel J. Jong. 10.30 „Wij strooien h<\ zaad... spel door het VARA- tooneel olv. W. y. Cappellen. 10 50 VARA-orkest o. 1. v. H de Groot 11.15 A. Pleysier: Van Staat eu Maatschappij. 11.30 Verv VARA- orkest. 12 Uurslag en klokken spel v. d. Groote Kerk te Alkmaar. 12.01 Disco-nieuws. 12.30 Wiener Bohème-orkest. In de pauze: Cause rie door Bart Peizel. 2.Boekbe spreking ,lr. P. H Rittsr Jr. 2.30 Omro<v.,ihst olv. N. Treep, mmv. C. van Leei wen Boomkamp, cel.o. 4 Dansmuziek 4.45 Vaz Diaa 5.— Orgelspel C. Steyn. 5.30 Voet balnieuws. 5 50 Causerie door Jan van Zutphen. 6 Boekbespr ds H. Cramer. 6.45 Kerkdienst uit de Ned. Herv. Kerk, Schagen. Voorg.: ds. J. Eikema. Orgel: D. Koning, Ned. Herv. Kerkkoor olv. J. I. Ho venier. 8.Vaz Dias. 8 15 Om roeporkest olv. N. Treep. mmv. V. Bovy, sopraan. 9.10 Radio-jour naal. 9.30 Wienc: Bohème-orkest 10.— Gr.pl. 10.15 Jack Hylton en ziin Band. 11.15 Vaz Dias. 11.20— 12.— Gramofoonplaten. 5 -7 45 NCRV, de KRO van 9.30 -5.- en 7.45-11.- uur). 830 Morgenwijding olv. dr. F. W. C. L. Schulte, mmv. sopraan en orgel. 9.30 Gr.pl. 9.45 Hoogmis. 11.— Gr.pl. 12.15 Orkestconcert en le zing. 2 Cursus. 2.30 Qrkestcon- cert en gr.pl. 4.15 Voor de zieken. 5 Gr pl. 5 20 Kerkdienst uit de Geref. kerk (Nwe Oosterkerk) te R'dam Spr. ds. N. Buffinga. Hier na tot 7.45 Gr.pl. 7.45 Sportnieuws en lezing. 810 Vaz Dias 8 15 On bekend. 9.— Solistenconcert. 9.15 Orkestconcert mmv. cellist. 10.— Volksliederenconcert. 10.15 Orkest concert. 10.30 Vaz Dias en gr.pl. 10.40—11.Epiloog. f Besprekend de vraag over Nederlar.d's verhouding tot de Saar, zei spr., dat'onze mariniers daar eigenlijk niets hebben te ma ken, want het Saargebied behoort aan Duitschland en is door het verdrag van Ver- sailles aan dat land ontstolen. Wij hebben daaraan geen schuld en hebben nu ook niets te maken met de afwikkeling van de kwestie Men heeft ons willen betrekken in die zaak en dat Nederland niet zooals Zwitserland heeft geweigerd, beschouwen wij als een fout in verband met onze toekomst ook als onaf hankelijk volk Met de uitzending van militai ren is de grondwet geschonden, want deze zegt, dat ter bescherming van den staat 'n zee- en landmacht wordt gehouden die onderhouden wordt door ons eigen land En nu gaan onze jongens naar Saarbrücken! waar geen Nederl. staatsbelangen te be schermen vallen, en de kosten worden niet betaald door Nederland. Spr. haalde een zin snede uit de Tel. aan. waarin de intocht van de Nederlandsche mariniers in Saarbrucken wordt beschreven (een „glorieuse" intocht door leege straten, omdat de Duitschera zich erug trokken! merkte spr. op). Heeft Neder land mariniers over, dan zouden wij die liever zien in den Oost en Curacao, als de gouver neur er nog zit. Spr. lies loot met den wensch uit te spre ken voor voortdurend welzijn van het Neder landsche volk. De rede zoowel als de beant woording der vragen werd herhaaldelijk door handgeklap en Houzee-geroep onder broken. De bijeenkomst werd beëindigd met net zingen van een couplet van het Wilhel mus en den kreet „Hou zee!" Woensdag 26 December was het 77 jaar geleden dat Toontje Poland - die als soldaat begen en als kolonel-titulair der in fanterie eindigde - te Tjilatjap op het Europeesche kerkhof aan den schoot der aarde werd toevertrouwd. Zijn graf wordt dikwijls bezocht door militaire autoritten Z ÊH rVr den, 'WrewnïïEt Ardenne en den 0ver8,e Th. van „Toontje" Poland werd, aldus brengt de Loc. zijn levensge schiedenis in herinnering, op het Verdronkenoord te Alkmaar gebo ren op den 20en Januari 1795. Zijn vader Jan Poland, was een welgestelde kruidenier, die zijn zoon den naam gaf van Theodorua. Reeds op jeugdigen leeftijd moest hij van het ouderlijk huis weg, en dreigde wegens misdra gingen ten val te gaan. Doch het dienstnemen bij het Nederlandsche leger bracht redding en nadat hij naar Indië scheep was gegaan, begon zijn victorie! Als kind verwaarloosd, was hij als sol daat in het leger in zijn doen en laten

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1935 | | pagina 6