mm een man verloren, die zijn leven lang getracht heeft de belangen, welke aan hem toevertrouwd waren, naar beste kunnen en met groote bekwaamheid en toewijding te be hartigen. Ir. Kalff was groot-officier in de Orde van Oranje Nassau en ridder in de Orde van den Nederlandschen Leeuw. Naar het Hbld. verneemt, heeft H. M. de Koningin lings telegrafischen weg haar deelneming betuigd met het overlijden van den minister van Waterstaat. De minister-president, dr. H. Colijn en de minister van Justitie, mr. van Schaick, heb- gen gisteren bezoeken van rouwbeklag ten eterfhuize te Wassenaar afgelegd. Voorts werden telegrammen van deelne ming ontvangen van de ministers Deckers en Oud en van verschillende andere autori teiten. De teraardebestelling. De teraardebestelling van het stoffelijk overschot van minister Kalff zal a.s. Don derdag plaats hebben te Westerveld, na aan komst van den trein van 14.14 uur, aldaar. In""* overeenstemming met den wensch van den thans ontslapene zal de begrafenis een eenvoudig ka rakter dragen en zonder militair eerbetoon geschieden. Er zullen geen toespraken worden gehouden. In verband met het overlijden van minis ter Kalff heeft de afdeeling 's Gravenhage van de Liberale Staatpartij de Vrijheids bond, de liberale week te 's Gravenhage, welke heden zou aanvangen, voor drie weken uitgesteld. De beiaardier van het Koninklijk Paleis te Amsterdam zal hedenmiddag van 12 tot 13 uur een concert geven, dat zal aanvangen met den Treurmarsch van Chopin en dat ook verder geheel gewijd zal zijn aan de nage dachtenis van den minister. BELANGRIJKE HULP VAN SIMAVI. Naar wij vernemen heeft de vereeni- ging Simavi „Steun In Medische Aangelegenheden Voor Inheemschen"), thans uit het „Prinses Juliana Nood fonds", circa 12.000 beschikbaar ge steld voor aankoop van medicijnen, ver bandmiddelen en geneeskundige instru menten ten behoeve van de Inlandsche hospitalen in Oost- en West-Indië UIT DEN TREIN GESPRONGEN. Aan de gevolgen overleden. In het gemeentelijk ziekenhuis te Arn hem is Zaterdagavond overleden de 34- jarige automonteur H., woonachtig te Keulen, die Zaterdagmiddag door de Nijmeegsche recherche naar den vreem delingendienst te Rotterdam zou wor den vervoerd, maar onderweg, ter hoog te van Wolfheze door het W C. raampje uit den trein was gesprongen en zwaar verminkt op den spoorweg werd aange troffen. Donderdag was de man te Nijmegen aangehouden ais verdacht van diefstal van een aantal gouden ringen uit een juwelierswinkel aldaar. Ofschoon hij van Duitsche afkomst was, bleek de man geen nationaliteit te bezitten. Alhoewel zijn vrouw en twee kinderen te Keulen waren en hij dus ongehinderd naar Duitschland had kunnen terug keeren, wilde de man liever niet naar dit land teruggaan. Geen bezwaren had hij geop perd om naar België te worden getrans porteerd, waarmede de mislukte reis naar Rotterdam verband houdt. MAN OP ONBEWAAKTEN OVERWEG GEDOOD. Machin:st had niets bemerkt. Op den onbewaakten overweg aan het Moleneind te Teteringen is gisteravond te 6.20 de wielrijder S., afkomstig uit Teteringen en omstreeks 45 jaar oud, door den trein overreden en gedood. Toen de trein te 6.45 te Roosendaal aankwam werden er op de machine enkele onderdeelen van een fiets aange troffen. Onmiddellijk werd langs de lijn een onderzoek ingesteld met het resultaat, dat het slachtoffer werd ge vonden. DE N. S. B.-SPREKER SWEMMELAAR f Te zijnen huize aan de Ministerlaan te Hilversum is na een ziekte van eenige maanden op 31-jarigen leeftijd overleden de heer A. J. O. Swemmelaar, de beken de N. S. B.-spreker en propagandist. De begrafenis zal morgen te Nijmegen plaats vinden. 70 JAAR KOORZANGER. Een niet ailedaagsch jubileum vierde Zondag de 90-jarige heer M. Mulders te Berghem bij Oss. De grijsaard is niet minder dan 70 jaar verbonden geweest aan het parochiaal zangkoor in de R.K. kerk ter plaatse. Tevens vierde d heer M. zijn 90sten geboortedag. Hij is de oudsi/e inwoner van zijn woonplaats. Het heugelijk feit werd gisteren op feestelijke wijze herdacht, terwijl in de kerk een speciale dienst werd gehouden Op de receptie kwam o.a. het gemeente bestuur den jubilaris complimenteeren, terwijl de burgemeester den krassen koorzanger Leeft toegesproken. Ir. J. KOSTER, t Oud-lid van de Eerste Kamer. Zondagmorgen is te Bonn overleden ir. J. Koster, oud-lid van de Eerste Kamer en van de Provinciale Staten van Lim burg, voorts gemeenteraadslid van Heerlen en lid van de Ka mer van Koophandel en Fabrie ken voor r e mijnstreek. De overledene, wiens gezondheidstoe stand reeds langen tijd te wen chen overliet, bereikte den leeftijd van ruim De heer Koster was in 1926 tot lid der Eerste Kamer benoemd voor de liberale Staatspartij De Vrijheidsbond. In 18J behaalde hij het ingenieursdiploma, iuj was adj.-ing. bij de H.IJ.S.M., assistent aan de Polytechnische School en inge nieur bij verschillende maatschappijen. Sedert 1902 was hij directeur der Nea. Mij. tot het verrichten van mijnbouw- kundige werken te Heerlen. LIJK OPGEHAALD. Sinds Vrijdag werd te Heereiiveen vermist de ruim 70-jarige G. Kalsbeek. Do man heeft Vrijdagmiddag zijn wo ning verlaten en was niet teruggekeerd. Daar werd vermoed dat de vermiste te water was geraakt, werd gistermiddag het kanaal aan de Fok afgedregd. Eerst hedenochtend werd het lijk uit de Ha ven aan het breede pad opgehaald. UIT HET RAPPORT VAN HR. MS. K XVIH. Uit het reisrapport van den commandant van de K XVIII nemen wij het volgende: Op Dinsdag 13 November had de zee waardigheidsinspectie plaats door den schout bij nacht, commandant der marine te Willemsoord, bij welke gelegenheid zijn HoogEdelgestrenge een afscheidstoespraak tot commandant, officieren en equipage hield. Ten 11.50 uur van 14 November werd ont- meerd en de reis aangevangen, na daartoe bekomen opdracht van den commandant der marine en nadat Z.Exc. de minister van de fensie met een rede afscheid had genomen van alle opvarenden. De koningin gaf blijk van hare belangstel ling in deze marinegebeurtenis, door het zen den van een telegram. Ook overigens was de belangstelling bij het vertrek buitengewoon groot, hetgeen ook reeds bleek uit den stroom van telegrammen en brieven, die uit alle deelen van het land verzonden waren. Een esquadrille vliegtui gen en eenige O-booten deden Hr. Ms. K XVIII een eindweegs uitgeleide. Van de uiter ton van het Schulpengat werd koers gezet op de lichtschejjen Maas, Noord-Hinder en vervolgens tusschen Sandettie-Bank en East- Goodwin door, langs South Goodwin naar Straat-Dover. Over het algemeen werd het eerste traject begunstigd door goed weer. Er waren vol doende opklaringen tot het bijhouden van een geregeld bestek, en 09 uur 00 van 24 November werd de reede van Funchal aan- geloopen, en op loodsaanwijzing gemeerd in het kleine haventje, genaamd Ponthina-Bay. De trossen waarvoor het schip gemeerd lag, hadden door de deining zeer veel te verdu ren. Tot drie malen toe brak er een hercules- tros, zoodat ik genoodzaakt was, nieuwe ma nilla- en cocostrossen van den wal te betrek ken. Bovendien heb ik een anker geleend van de Deensche maatschappij van havenwerken. Bij al deze werkzaamheden werd zeer veel welwillende medewerking verleend door den hoofdingenieur Lönborg van bovengenoemde maatschappij, uit „erkentelijkheid voor het vele dat hij had geleerd, en voor de steeds ondervonden vriendschap van de Nederland- sche waterbouwingenieurs". Ik verliet 30 November 's morgens het ha ventje en ankerde op de inmiddels voldoende rustig geworden reede. Op Madeira. De onvangst te Madeire kenmerkte zich door bijzondere vriendelijkheid en voorko mendheid. Behalve de officieele beleefdheden, onder vonden we talrijke vriendelijkheden van ver schillende zijden. De heer en mevrouw Van Laer-Blankenberg uit Hilversum boden een auto-wandeltocht aan de bemanning aan. Het was een uitgelezen dag, en de tocht, waaraan ook alle officieren en prof. Vening Meinesz deelnamen, verliep in opgewekte stemming. Voorts werden twee officieren uitgenoo- digd op een diner bij de familie Leacock, hoofd van een groote Engelsche handelsfir ma te Funchal. Het diner werd gegeven ter gelegenheid van het huwelijk van prins Geor- ge en prinses Marina. Talrijk waren de persoonlijke vriendelijk heden, welke ondervonden werden, ook door de bemanning. Drie Nederlandsche dames inviteerden een gedeelte van de bemanning in het Belmonte-hotel op de thee en zonden mij later een bedrag om voor de equipage iets te koopen voor de Kerstdagen. Voor dit zelfde deel ontving ik ook een som van den heer en mevrouw van Barneveld (oud-zee officier), die in hetzelfde hotel logeerden als wij. Deze beleefdheden werden beantwoord met een rijsttafel aan boord Hr. Ms. K XVIII, ter wijl op Vrijdag 30 November het schip be zichtigd mocht worden door een aantal per sonen. Bij deze gelegenheid werd thee geser veerd met Hollandsche boterletters en specu laas. Op den avond van 30 November ver zamelde zich een uitgebreid gezelschap in het hotel, waar luitenant ter zee Wytema eenige smalfilms over Indië, Rotterdam, de Zuiderzeewerken en den Onderzeedienst heeft afgedraaid, met, waar noodig, een ver klarende inleiding. Het meerendeel van de gasten bleef na afloop nog geruimen tijd in ons gezelschap. Tot dusver werden 20 zwaartekrachtwaar nemingen gedaan, 1 in de haven van Fun chal en 3 aan den wal op Madeira. In totaal 24 waarnemingen. Voor de waarnemingen in zee werd driemaal per etmaal onder water gegaan, a's regel ten 09 uur 00, ten 17 uur 00 en ten 00 uur 00. Het logies in de verschillende hotels was ten genoege van een ieder geregeld. Het ge drag der bemanning was uitstekend. Op 5 December, ten 00 uur 00 werd het anker gelicht en met omwenteling en voor 2 mijls vaart de reede van Funchal verlaten en koers gezet naar St Vincent, waar op Woens dag 12 December ten 11 uur 30 ter reede werd geankerd. St. Nicolaas. Op Donderdag 6 December ten 18 uur 45 werd gestopt, teneinde St. Nicolaas en zijn knecht Piet te ontvangen, en zooveel mogelijk ieder in de gelegenheid te stellen bij het be zoek van den eerbiedwaardigen bisschop te genwoordig te zijn. Zonder voorkennis vaa de opvarenden waren van de echtgenooten, ouders enz. St. Nicolaaspakjes verzameld, en aan boord in gonjezakken opgeborgen onder voorgeven dat de inhoud bestond uit boeken voor den professor. Bovendien was er voor gezorgd, dat voor ieder van de opvarenden een ouderwetsch Heldersche taai-taai-pop aan boord was. De kwartiermeester ten Berg, geassisteerd door een der matrozen als zwarte Piet, heeft zich op verdienstelijke wij ze van zijn taak als St. Nicolaas gekweten, en aan ieder het hem toekomende pakje, mei een toepasselijk woord overhandigd. Het ge heel speelde zich af in ons aller tegenwoor digheid in de boegbuiskamer. Ten 19 uur 40 werd koers vervolgd. Op dit tweede traject zijn 17 zwaarte krachtwaarnemingen verricht in open zee, één ten anker liggende op de reede en drie aan den wal. In totaal 21 waarnemingen. Ten 8.30 v.m. van Zondag 16 December 1934 werd het anker gelicht en de baai van St. Vincent verlaten. Ten 2.35 van 28 Decem ber kwam het licht van Kaap Verde in zicht in de peiling N. 74 O.rw. en ten 3.35 het licht van Kaap Manuel in de peiling N. 87 O.rw. Bepalen ten 4 N. 90 O.rw. en verminderen vaart tot 6. Sturen op de haven van Dakar aan, stoppen voor den ingang ten 7.35, ne men den loods over, zijn ten 8 afgemeerd met B.B.-zijde tegen de kade van het middel ste bassin recht tegenover het postkantoor en het douanekanoor. Het contact met de Snip. Op 19 December werd door luitenant ter zee der 2e klasse Ter Poorten een lezing ge houden over den tocht van de Snip en de rol, die H.M.'s K XVIII daarbij zou vervullen Hieraan zij toegevoegd, dat luitenant ter zee Ter Pooren en de beide telegrafisten tijdens den overtocht van de Snip uitstekend en in spannend werk hebben verricht. Practisch zijn ze 24 uur achtereen bezig geweest. Het feit, dat er, vermoedelijk in verband met de inrichting van de stations afspraken waren gemaakt in een groot aantal verschil lende golflengten, maakte het volgen van de verschillende correspondentie zeer moeilijk en verzwaarde het werk in D.T.-hut omdat de roeptijden niet allen bekend waren. Er moest dus „gezocht" worden, waarbij steeds ver schillende spoelen verwisseld moesten wor den en de zender voor nieuwe golflengten afgestemd. Dit blijven volgen van de corres pondentie, ook nadat de Snip de K XVIII ge passeerd had, was noodzakelijk, ook daar an dere stations slechts een paar malen even iets van de Snip vernamen. Bovendien vroegen andere stations ons voortdurend om nieuws over de Snip. De verbinding is, nadat de zen der van het vliegtuig direct na het opstijgen gestoord is geweest, voor zoover hier was na te gaan, goed geweest, over het gedeelte waarover de K XVIII voor de geregelde be richtgeving had te zorgen. Helaas was het op den avond van 19 December bijna voort durend bewolkte hemel. Dit maakt het werk van de luitenants ter zee Wytema en Marcus ook niet eenvoudiger, omdat zij voortdurend moesten uitzien naar sterren, welke even doorkwamen, om daaruit zoo nauwkeurig mogelijk onze eigen plaats te bepalen. Bo vendien heeft het vliegtuig, hoewel het in on ze onmiddellijke nabijheid gepasseerd is, daardoor geen leiding meer gehad aan Hr. Ms. K XVIII als lichtbaak. De commandant had n.1. aan den heer Hondong gevraagd of de Snip gemak zou kunnen hebben van een sterked ekverlichting, die aan boord zou kun nen worden opgetuigd. Toen hierop een be vestigend antwoord werd verkregen, heeft hij niet alleen de deklampen met hun schijn sel naar boven laten optuigen, maar boven dien een batterij van 4 zeer sterke lampen, die door luitenant ter zee Wytema voor het opnemen van films worden gebruikt. Door al deze lampen voerde Hr. Ms. K XVIII van 22 uur af een zeer felle dekverlichting. Tenslotte zij medegedeeld, dat den volgen den dag de reis werd vervolgd, nadat vast stond dat Hr. Ms. K XVIII op geen enkele wijze meer assistentie zou kunnen verleenen en dat op aangename wijze met de beman ning van het vliegtuig werd samengewerkt, mede als gevolg van hun kort zakelijke en vlotte wijze van werken. .„.^P 21 December heeft luitenant ter*6*.* Wytema een lezing gehouden over meteoro logische onderwerpen, speciaal over het ont- staan van passaat- en moessonwinden. Te St. Vincent was het niet mogelijk een kerst boom te koopen, noch om iets extra's mede te nemen voor deze feestdagen. De sergcant- torpedomaker, heeft evenwel kans gezien een kunst kerstboompje te maken, dat, opgesierd met de uit Holland meegenomen Kerstversie- ring, een volkomen geslaagde Kerstboom is geworden. Door den kok was „drie-in-de- P?.1}en krentenbrood gebakken; de gamelle- officieren stelden een paar kistjes sigaren ter beschikking, terwijl de chocolade-firma van Houten 1000 echte sigaretten had meegege ven Tenslotte had men per hoofd een half mokje bisschopwijn laten trekken var wiin uit den voorraad. Des avonds om 19 uur ZVJt0pt€"in de boegbuiskamer het Kerstfeest gevierd, waarbij een korte Kerst toespraak werd gehouden. Het was een ge ïmproviseerd maar juist misschien daardoor een zeer geslaagde Kerstherdenking. Bij aan komst te Dakar werden wij verrast door ze- vüli en' we,ke door de bierbrouwerij van Vollenheven aan ons waren verzonden ten behoeve van het in Nederland door „Onze Marine gevormde comité. De firma van Vol- lenaoven had er zelf een kist met ongeveer 50 halve fleschjes bier bijgevoegd', die hier in de warmte hun weg wel vinden. De wacht krijgt, zoolang de voorraad strekt, een leschje. Een der andere kisten bevatte een mooie verzame ing van Kerstboomversierse len, die wij helaas niet meer gebruiken kon den, maar die naar Indië zal worden door gezonden De overige kisten waren gevuld met leesboeken, sigaren, sigaretten shae kr?nsaHetVh5aH f'11*"' bcnevens' k(,rs' krans. Het behoeft hier niet nader vermeld worden, hoe alles door de opvarenden on c getroostten om ons deze verrassing io Kn leiden. De commandant schS fJt gi het "verife" dankbrief- maar willigde rok het verzoek in van verschillende opSndro 1 het comité ln persoonlijken brief uiting te mogen geven aan hun erkentelijk heid. Er werden op dit traject 22 waarnemingen in zee verricht en 1 in de haven van Dakar. In totaal 23 waarnemingen. Twee malen werd een dubbele waarneming verricht; neemt men dat in aanmerking dan bedroeg het aantal waarnemingen 25 of sedert het vertrek uit Holland 66 waarnemingen. Met de instrumenten van prof. Glay werd helaas nog een resultaat bereikt. KAAS AAN WERKLOOZEN. Vandaag begint de distributie te Amsterdam. Een groote partij kaas, circa 200.000 K.O., van prima hoedanigheid, is in het laatst van het vorige jaar ter beschikking gesteld van de Crisis Zuivel Centrale. Deze meende, dat deze partij het best bestemd was voor de werkloozen van het geheele land. Het gemeentebestuur van Amsterdam vroeg hiervan voor de Amserdamsche werk loozen een zoo groot mogelijk kwantum aan en kreeg tenslotte gedaan, dat er 30.000 K G. voor deze stad werd beschikbaar gesteld. Deze kaas wordt nu door het gemeente bestuur voor de werkloozen beschikbaar ge steld tegen een prijs van 12 cent per K G., hetgeen een buitensporig lage prijs is, als men weet, dat de kleinhandelsprijs f 1.20 zou bedragen. De distributie van deze kaas berust bij den Centralen Dienst voor de Levensmiddelen- voorziening, terwijl het bureau voor Maat schappelijk Steun degenen aanwijst die voor deze distributie in aanmerking komen. De Crisis Zuivel Centrale stelde uitdrukkelijk den eisch, dat de gemeenten zelf de distributie ter hand moesten nemen. Het lijkt op bet eerste gezicht geen groote kunst 30.000 K G. te verdeelen onder degenen die hiervoor in aan merking komen maar de Crisis Zuivel Cen trale merkte bij de beschikbaarstelHng op, dat het gewenscht zou zijn, deze in stukken van 1 K G. verdeelde kaas, die dus grootendeels van de beschermende korst ontdaan is. snel te distribueeren en er is derhalve gemeend, dat dit binnen een termijn van zes dagen ge beuren moet. Men zal inzien, dat het kunst stuk hierdoor reeds dadeli'k veel moeilijker wordt, wanneer men bedekt, dat er dus 5000 K.G. per dag, d. i. er mede rekening houdend dat gedurende circa 5 uren per dag de grootste toeloop van liefhebbers te verwach ten is. ca. 1000 K O. per uur of 16 K.G. per minuut, zal moeten worden afgegeven. In deze minuut zullen 16 maal 1 K.G. afgegeven en in ontvangst moeten worden genomen tegen betaling van 12 centen per K.G. Met de verantwoording van de afgegeven hoeveel heden en de ontvangen gelden beteekent dit een heel werk. £ucfUmact SlaalsloUcii (Niet officieel) 5de klasse, 1ste lijst Trekking van Maandag 14 Januari 1935 llooge Prijzen f 1000.- 8480 13067 18920 12151 t 400.— 225 f 200.- 11400 17180 18958 20556 f 100.- 653 11688 15592 16601 17634 i7kiio 20137 23142 23914 D#B DE VLUCHT VAN DE „SNIP De motoren weigerden Een speciale correspondent van de ,N. R. Ct." te Paramaribo had onmin- deilijk na de landing van de Snip aldaar een onderhoud met de leden der be manning, waaraan wij het volgende ont- leenen: Hondong antwoordde op de vraag, ol hij op zijn tocht over zee geen bijzondere sensatie had ondergaan? „Och nee, we vlogen hè", op een toon, alsof hij zeggen wilde: Wat kan daar nou voor bijzon ders aan zijn? Aangaande het weer tij dens de vlucht over zee vertelde hij: „We hebben de zee niet gezien en het was ook geen mooi weer. De eerste 4 uren was het weer goed en de hemel helder, maar toen kwamen wij in wol ken en waren er zelfs onweerverschijn gelen". Ook tengevolge hiervan had men de K XVIII niet gezien. De Stuyvesant was te ver Noordelijk van den koers van de Snip geweest om gezien te kunnen wor den. „Hoe wist u toch zoo precies, waar u na den overtocht het eindpunt vinden moest, dat u zoo recht op het doel aan kwam vliegen?" Op leuken, in het ootje nemenden toon volgde hierop het antwoord: „Ja, hoe weet je dat?? Als je aangekomen bent, dan weet je dat vanzelf". Bij het overvliegen van Paramaribo werd door den vlieger alleen een gepa- voiseerd „scheepje" op de rivier onder scheiden, natuurlijk een van de koloni ale „zeeschepen". „Is er nog iets bijzonders gebeurd tij dens de Oceaanvlucht?" Daar jokte Hondong met een stalen gezicht op: „Nee, behalve dan het onklaar worden van het radio-apparaat". Verstopte benzineleiding. Later is echter toch uitgelekt, dat de wakkere kerels een uiterst moeilijk kwartiertje hebben beleefd, toen ineens alle drie motoren haperden. Gelukkig kon de oorzaak, een verstopte benzine leiding, spoedig hersteld worden. De zwaarste étappe was de eerste Daarbij had de machine inet buitenge woon slecht weer te kampen, een tegen wind van 80 K.M. snelheid en koude van 20 gr. C. Van der Molen bleek ook al zoo'n oolijkerd te zijn. Op de vraag: „Wat was toch de oorzaak van het haperen van het radio-apparaat?" antwoordde hij: „Ja, waar lag dat aan? Als je tegen het ding tikte en je keek 'm aan, dan ging 'ie even, maar dat was toch niet je ware. Ik was 7.00 kwaad op 'm, dat ik nergens naar uitgekeken heb. Ik heb 'm uit elkaar genomen en weer in elkaar gezet en toen ging 'ie weer". Van Balkom vertelde aangaande ne navigatie: „We hebben gemikt op Cap d'Orange op de kust van Fransch Guya na en zijn op 10 mijl afstand daarvan uitgekomen, dat was dus niet zoo ver mis". MISS EARHART SLAAGT. Zij vliedt van Honoloeioe naar Oakland. Miss Earhart is er in geslaagd van II>noloeloe naar Oakland te vliegen, waar zij om 16.)31 (New York tij 1; aan- "f*"1- 1'rUten »M 1 70-— 1757 2652 3229 4166 5554 6634 8057 8849 9750 10626 11415 13174 13815 14738 16814 18160 19280 20682 22007 22833 23702 52 265 735 1248 1463 1800 2202 2574 Mi 3360 3758 4283 4875 4911 5165 5562 0060 6356 OMi 2113 2688 3352 4518 5561 7007 8090 8917 9810 10559 11474 13481 13860 14759 16743 18171 19632 20709 22035 22922 23716 78 359 958 '273 1495 1858 2236 2650 3116 3375 3801 4380 2260 2890 3439 4524 5860 7022 8183 9073 9856 10687 11658 13571 13896 15270 16795 18449 19897 20945 22036 22982 23760 87 382 1005 1290 1518 1872 2283 2683 3123 3425 3816 4395 4741 4955 5250 5733 6159 6426 6723 7063 7572 7897 8118 8378 8715 9287 9581 9994 10428 10450 10498 10813 10814 10675 11159 11192 11304 11442 11499 11586 11865 11877 11884 12495 12533 12615 12862 12884 12967 13317 13381 12393 13416 12588 13634 13662 14022 14050 14125 14381 14411 14433 14799 14871 14888 15318 15338 15390 15816 18058 16168 16588 16869 18897 17060 17082 17222 17224 17282 17588 17683 17781 17969 18022 18024 18238 18293 18354 18720 18724 18740 19083 19131 19132 19393 19418 19547 18838 18867 19884 20128 20148 20466 20758 20782 20776 20898 21021 21030 21196 21229 21250 21373 21378 21427 21618 21716 21726 22012 22094 22113 22237 22277 22549 22598 22609 22741 22855 22863 23024 23078 23106 23428 23432 23531 23867 23888 23908 Verbetering op moet HJn f 30.— 2269 3066 3629 4843 5973 7152 8509 9167 9862 10733 12467 13589 13903 15334 17018 18715 199C3 mm 22246 23073 2499 3124 3658 5161 5981 7322 8513 9206 9935 10871 12932 13595 14086 15384 17209 18820 19908 21264 22348 23132 2517 3188 3740 5214 6271 7438 8530 9300 10055 10952 12962 13649 14278 15817 17297 18850 19972 21507 22423 23263 2599 3202 4013 5217 6395 7715 8539 9506 2610 3227 4122 5252 6623 7740 8821 9626 10156 10320 10981 11293 13018 13037 13651 13744 14431 14606 16358 16383 17610 17749 18915 19141 20037 20496 21962 21969 22539 22744 23287 23374 7582 7808 8013 8251 8629 9147 9493 9917 4913 5229 5712 6155 6407 6847 7012 7585 7817 8067 8327 8668 9184 9529 Nieten 137 150 198 388 443 681 1038 1043 1113 1344 1421 1428 1518 1525 1559 1909 2117 2138 2275 2306 2345 2778 2871 2922 3195 3232 3252 3326 3546 3614 3817 4104 4148 4416 4477 4812 4743 4802 4862 4968 5050 5055 6255 5337 5347 5747 5830 5918 6173 6184 6285 6478 6493 8596 6890 6898 6915 7219 7233 7266 7618 7841 7684 7904 7930 7939 8181 8184 8191 8388 8434 8472 8796 8923 8940 9278 9288 9363 9683 9758 9800 9997 10127 10128 10610 10630 10659 11023 11054 11066 1130G 11380 11396 11639 11694 11738 11912 12118 12226 12669 12669 12823 12984 13005 1)041 210 234 694 698 1168 1196 1428 1435 1578 1633 2140 215) 2401 2528 - - .1100 3208 3312 3703 3755 4151 4177 4682 4674 4877 4904 5080 5101 5472 S545 3938 0052 6303 6340 6009 6611 6930 6958 7510 7542 773) 7802 Mi 7;<«3 821) 8344 8582 8597 8970 9025 04M N6) 9845 9092 10241 10279 10090 10703 11002 11153 11439 11440 11761 11815 12403 13471 12841 12856 1 13147 1))14 13428 13602 14150 14.35 15018 15426 16237 16794 17302 17843 18C99 18458 18749 19315 Mn 19899 20564 20777 21188 21251 21428 21805 22135 22350 22882 23121 23534 13441 13708 14182 14569 15034 15469 16239 a 17348 IM| 18117 18480 18828 19275 19663 19920 20786 21101 aM HM 21853 22148 22388 22655 22915 23136 23554 13538 13711 14268 14639 15072 15620 1MI 16862 17387 imo 16145 18483 HM 19282 19747 19980 20593 20789 21108 21319 21541 ItM 22154 22435 22668 22993 23138 23658 13583 13790 14295 14735 15147 15750 16368 16933 17467 17914 18146 18663 18952 19343 19773 20044 13584 13970 14372 14761 15150 1581) 16484 18972 17530 17967 21134 21)31 21565 21974 22180 22403 22680 22904 23324 23810 1871) 18974 1937) 19808 20048 30751 2088) 21141 21337 21513 21987 27195 22485 22740 23019 23327 23827 3 Dcc. 1934: prij2en vaa f 36 De berichte3 omtrent de vlucht kwa men, nadat Miss Earhart de Ameri- 'taansche kust bereikt had achtereenvol gens binnen en daaruit bleek, dat zij een heelen poos in den mi3t langs de kust van Californië had gevlogen. Maar de vliegster wist blijkbaar precies wat z* deed, want zij meldde zich geheel vol gens program, per radio bij het vlieg veld Oakland en seinde dat zij daar ging landen. Wat zij. volgens het Reutertelegram uit New York, ook gedaan heeft en wel om 16.31. Ameiia Earhart vertelde dat de auto riteiten van Honoloeloe haar deze viucht verboden hadden. Maar zij had dezen bij den neus genomen, volgctankt en toen b-.weerd dat zij een proefvluchtje ging maken. In werkelijkheid -was zij toe" gestart. Een nutteloos waagstuk- Er zal wel weer veel gejuich en hoera k- men om dit welslagen. De Amerika nen zijn in dat opzicht niet karig Uit een sportief oogpunt is dit een stunt, waarvoor we wel eenig respect moeten hebben: een daad van over moed, die tot welslagen heeft geleld- Maar die heel veel slechte kansen in zich verborg. De luchtvaart wordt door dergelijk* stunts niet gediend: mislukking is gr°° ter verlies, dan welslagen ooit aan winst kar doen binnenkomen. Daarom moes ten dergelijke roekeloosheden eenvou digweg overal verboden worden- W ARMENHUIZEN (December). Geboren: Martinus Gerard Nico, z Nicolaas Hertnanus Pronk en Adriana ria Antonia van Schaik. Cornelia garetha, d. v. Jobannes Groot en An'!eu.rt. Petrus, z. v. Wilhelmus Johannes J hout en Petronella Zutt. Jn" ^j|. Louise, d. v. Jacob Mooij en Johanna helmina van Baar. Florentine Maria, d. v. Martinus Blankendaai en ria Nannes. Cornelia, d. v. Hagger D" meijer en Trijntje Mink. ...r, Overleden: Trijntje Elswijk, 5' 1 echtg. v. Johannes Mekken. ,CorI^k. Kager, 72 jaar, wed. v. Cornelis Linge

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1935 | | pagina 10