mm
een man verloren, die zijn leven
lang getracht heeft de belangen,
welke aan hem toevertrouwd waren,
naar beste kunnen en met groote
bekwaamheid en toewijding te be
hartigen.
Ir. Kalff was groot-officier in de Orde
van Oranje Nassau en ridder in de Orde
van den Nederlandschen Leeuw.
Naar het Hbld. verneemt, heeft H. M. de
Koningin lings telegrafischen weg haar
deelneming betuigd met het overlijden van
den minister van Waterstaat.
De minister-president, dr. H. Colijn en de
minister van Justitie, mr. van Schaick, heb-
gen gisteren bezoeken van rouwbeklag ten
eterfhuize te Wassenaar afgelegd.
Voorts werden telegrammen van deelne
ming ontvangen van de ministers Deckers
en Oud en van verschillende andere autori
teiten.
De teraardebestelling.
De teraardebestelling van het stoffelijk
overschot van minister Kalff zal a.s. Don
derdag plaats hebben te Westerveld, na aan
komst van den trein van 14.14 uur, aldaar.
In""* overeenstemming met den
wensch van den thans ontslapene
zal de begrafenis een eenvoudig ka
rakter dragen en zonder militair
eerbetoon geschieden. Er zullen
geen toespraken worden gehouden.
In verband met het overlijden van minis
ter Kalff heeft de afdeeling 's Gravenhage
van de Liberale Staatpartij de Vrijheids
bond, de liberale week te 's Gravenhage,
welke heden zou aanvangen, voor drie weken
uitgesteld.
De beiaardier van het Koninklijk Paleis te
Amsterdam zal hedenmiddag van 12 tot 13
uur een concert geven, dat zal aanvangen
met den Treurmarsch van Chopin en dat ook
verder geheel gewijd zal zijn aan de nage
dachtenis van den minister.
BELANGRIJKE HULP VAN SIMAVI.
Naar wij vernemen heeft de vereeni-
ging Simavi „Steun In Medische
Aangelegenheden Voor Inheemschen"),
thans uit het „Prinses Juliana Nood
fonds", circa 12.000 beschikbaar ge
steld voor aankoop van medicijnen, ver
bandmiddelen en geneeskundige instru
menten ten behoeve van de Inlandsche
hospitalen in Oost- en West-Indië
UIT DEN TREIN GESPRONGEN.
Aan de gevolgen overleden.
In het gemeentelijk ziekenhuis te Arn
hem is Zaterdagavond overleden de 34-
jarige automonteur H., woonachtig te
Keulen, die Zaterdagmiddag door de
Nijmeegsche recherche naar den vreem
delingendienst te Rotterdam zou wor
den vervoerd, maar onderweg, ter hoog
te van Wolfheze door het W C. raampje
uit den trein was gesprongen en zwaar
verminkt op den spoorweg werd aange
troffen.
Donderdag was de man te Nijmegen
aangehouden ais verdacht van diefstal
van een aantal gouden ringen uit een
juwelierswinkel aldaar. Ofschoon hij
van Duitsche afkomst was, bleek de man
geen nationaliteit te bezitten. Alhoewel
zijn vrouw en twee kinderen te Keulen
waren en hij dus ongehinderd naar
Duitschland had kunnen terug keeren,
wilde de man liever niet naar dit land
teruggaan. Geen bezwaren had hij geop
perd om naar België te worden getrans
porteerd, waarmede de mislukte reis
naar Rotterdam verband houdt.
MAN OP ONBEWAAKTEN
OVERWEG GEDOOD.
Machin:st had niets bemerkt.
Op den onbewaakten overweg aan het
Moleneind te Teteringen is gisteravond
te 6.20 de wielrijder S., afkomstig uit
Teteringen en omstreeks 45 jaar oud,
door den trein overreden en gedood.
Toen de trein te 6.45 te Roosendaal
aankwam werden er op de machine
enkele onderdeelen van een fiets aange
troffen. Onmiddellijk werd langs de
lijn een onderzoek ingesteld met het
resultaat, dat het slachtoffer werd ge
vonden.
DE N. S. B.-SPREKER
SWEMMELAAR f
Te zijnen huize aan de Ministerlaan te
Hilversum is na een ziekte van eenige
maanden op 31-jarigen leeftijd overleden
de heer A. J. O. Swemmelaar, de beken
de N. S. B.-spreker en propagandist. De
begrafenis zal morgen te Nijmegen
plaats vinden.
70 JAAR KOORZANGER.
Een niet ailedaagsch jubileum vierde
Zondag de 90-jarige heer M. Mulders te
Berghem bij Oss. De grijsaard is niet
minder dan 70 jaar verbonden geweest
aan het parochiaal zangkoor in de R.K.
kerk ter plaatse. Tevens vierde d heer
M. zijn 90sten geboortedag. Hij is de
oudsi/e inwoner van zijn woonplaats.
Het heugelijk feit werd gisteren op
feestelijke wijze herdacht, terwijl in de
kerk een speciale dienst werd gehouden
Op de receptie kwam o.a. het gemeente
bestuur den jubilaris complimenteeren,
terwijl de burgemeester den krassen
koorzanger Leeft toegesproken.
Ir. J. KOSTER, t
Oud-lid van de Eerste Kamer.
Zondagmorgen is te Bonn
overleden ir. J. Koster, oud-lid
van de Eerste Kamer en van de
Provinciale Staten van Lim
burg, voorts gemeenteraadslid
van Heerlen en lid van de Ka
mer van Koophandel en Fabrie
ken voor r e mijnstreek.
De overledene, wiens gezondheidstoe
stand reeds langen tijd te wen chen
overliet, bereikte den leeftijd van ruim
De heer Koster was in 1926 tot lid der
Eerste Kamer benoemd voor de liberale
Staatspartij De Vrijheidsbond. In 18J
behaalde hij het ingenieursdiploma, iuj
was adj.-ing. bij de H.IJ.S.M., assistent
aan de Polytechnische School en inge
nieur bij verschillende maatschappijen.
Sedert 1902 was hij directeur der Nea.
Mij. tot het verrichten van mijnbouw-
kundige werken te Heerlen.
LIJK OPGEHAALD.
Sinds Vrijdag werd te Heereiiveen
vermist de ruim 70-jarige G. Kalsbeek.
Do man heeft Vrijdagmiddag zijn wo
ning verlaten en was niet teruggekeerd.
Daar werd vermoed dat de vermiste te
water was geraakt, werd gistermiddag
het kanaal aan de Fok afgedregd. Eerst
hedenochtend werd het lijk uit de Ha
ven aan het breede pad opgehaald.
UIT HET RAPPORT VAN
HR. MS. K XVIH.
Uit het reisrapport van den commandant
van de K XVIII nemen wij het volgende:
Op Dinsdag 13 November had de zee
waardigheidsinspectie plaats door den
schout bij nacht, commandant der marine te
Willemsoord, bij welke gelegenheid zijn
HoogEdelgestrenge een afscheidstoespraak
tot commandant, officieren en equipage
hield.
Ten 11.50 uur van 14 November werd ont-
meerd en de reis aangevangen, na daartoe
bekomen opdracht van den commandant der
marine en nadat Z.Exc. de minister van de
fensie met een rede afscheid had genomen
van alle opvarenden.
De koningin gaf blijk van hare belangstel
ling in deze marinegebeurtenis, door het zen
den van een telegram.
Ook overigens was de belangstelling bij
het vertrek buitengewoon groot, hetgeen ook
reeds bleek uit den stroom van telegrammen
en brieven, die uit alle deelen van het land
verzonden waren. Een esquadrille vliegtui
gen en eenige O-booten deden Hr. Ms. K
XVIII een eindweegs uitgeleide. Van de uiter
ton van het Schulpengat werd koers gezet
op de lichtschejjen Maas, Noord-Hinder en
vervolgens tusschen Sandettie-Bank en East-
Goodwin door, langs South Goodwin naar
Straat-Dover.
Over het algemeen werd het eerste traject
begunstigd door goed weer. Er waren vol
doende opklaringen tot het bijhouden van
een geregeld bestek, en 09 uur 00 van 24
November werd de reede van Funchal aan-
geloopen, en op loodsaanwijzing gemeerd in
het kleine haventje, genaamd Ponthina-Bay.
De trossen waarvoor het schip gemeerd lag,
hadden door de deining zeer veel te verdu
ren. Tot drie malen toe brak er een hercules-
tros, zoodat ik genoodzaakt was, nieuwe ma
nilla- en cocostrossen van den wal te betrek
ken. Bovendien heb ik een anker geleend van
de Deensche maatschappij van havenwerken.
Bij al deze werkzaamheden werd zeer veel
welwillende medewerking verleend door den
hoofdingenieur Lönborg van bovengenoemde
maatschappij, uit „erkentelijkheid voor het
vele dat hij had geleerd, en voor de steeds
ondervonden vriendschap van de Nederland-
sche waterbouwingenieurs".
Ik verliet 30 November 's morgens het ha
ventje en ankerde op de inmiddels voldoende
rustig geworden reede.
Op Madeira.
De onvangst te Madeire kenmerkte zich
door bijzondere vriendelijkheid en voorko
mendheid.
Behalve de officieele beleefdheden, onder
vonden we talrijke vriendelijkheden van ver
schillende zijden. De heer en mevrouw Van
Laer-Blankenberg uit Hilversum boden een
auto-wandeltocht aan de bemanning aan. Het
was een uitgelezen dag, en de tocht, waaraan
ook alle officieren en prof. Vening Meinesz
deelnamen, verliep in opgewekte stemming.
Voorts werden twee officieren uitgenoo-
digd op een diner bij de familie Leacock,
hoofd van een groote Engelsche handelsfir
ma te Funchal. Het diner werd gegeven ter
gelegenheid van het huwelijk van prins Geor-
ge en prinses Marina.
Talrijk waren de persoonlijke vriendelijk
heden, welke ondervonden werden, ook door
de bemanning. Drie Nederlandsche dames
inviteerden een gedeelte van de bemanning
in het Belmonte-hotel op de thee en zonden
mij later een bedrag om voor de equipage
iets te koopen voor de Kerstdagen. Voor dit
zelfde deel ontving ik ook een som van den
heer en mevrouw van Barneveld (oud-zee
officier), die in hetzelfde hotel logeerden als
wij.
Deze beleefdheden werden beantwoord met
een rijsttafel aan boord Hr. Ms. K XVIII, ter
wijl op Vrijdag 30 November het schip be
zichtigd mocht worden door een aantal per
sonen. Bij deze gelegenheid werd thee geser
veerd met Hollandsche boterletters en specu
laas. Op den avond van 30 November ver
zamelde zich een uitgebreid gezelschap in
het hotel, waar luitenant ter zee Wytema
eenige smalfilms over Indië, Rotterdam, de
Zuiderzeewerken en den Onderzeedienst
heeft afgedraaid, met, waar noodig, een ver
klarende inleiding. Het meerendeel van de
gasten bleef na afloop nog geruimen tijd in
ons gezelschap.
Tot dusver werden 20 zwaartekrachtwaar
nemingen gedaan, 1 in de haven van Fun
chal en 3 aan den wal op Madeira. In totaal
24 waarnemingen. Voor de waarnemingen
in zee werd driemaal per etmaal onder water
gegaan, a's regel ten 09 uur 00, ten 17 uur
00 en ten 00 uur 00.
Het logies in de verschillende hotels was
ten genoege van een ieder geregeld. Het ge
drag der bemanning was uitstekend.
Op 5 December, ten 00 uur 00 werd het
anker gelicht en met omwenteling en voor 2
mijls vaart de reede van Funchal verlaten en
koers gezet naar St Vincent, waar op Woens
dag 12 December ten 11 uur 30 ter reede
werd geankerd.
St. Nicolaas.
Op Donderdag 6 December ten 18 uur 45
werd gestopt, teneinde St. Nicolaas en zijn
knecht Piet te ontvangen, en zooveel mogelijk
ieder in de gelegenheid te stellen bij het be
zoek van den eerbiedwaardigen bisschop te
genwoordig te zijn. Zonder voorkennis vaa
de opvarenden waren van de echtgenooten,
ouders enz. St. Nicolaaspakjes verzameld, en
aan boord in gonjezakken opgeborgen onder
voorgeven dat de inhoud bestond uit boeken
voor den professor. Bovendien was er voor
gezorgd, dat voor ieder van de opvarenden
een ouderwetsch Heldersche taai-taai-pop
aan boord was. De kwartiermeester ten
Berg, geassisteerd door een der matrozen als
zwarte Piet, heeft zich op verdienstelijke wij
ze van zijn taak als St. Nicolaas gekweten,
en aan ieder het hem toekomende pakje, mei
een toepasselijk woord overhandigd. Het ge
heel speelde zich af in ons aller tegenwoor
digheid in de boegbuiskamer.
Ten 19 uur 40 werd koers vervolgd.
Op dit tweede traject zijn 17 zwaarte
krachtwaarnemingen verricht in open zee,
één ten anker liggende op de reede en drie
aan den wal. In totaal 21 waarnemingen.
Ten 8.30 v.m. van Zondag 16 December
1934 werd het anker gelicht en de baai van
St. Vincent verlaten. Ten 2.35 van 28 Decem
ber kwam het licht van Kaap Verde in zicht
in de peiling N. 74 O.rw. en ten 3.35 het licht
van Kaap Manuel in de peiling N. 87 O.rw.
Bepalen ten 4 N. 90 O.rw. en verminderen
vaart tot 6. Sturen op de haven van Dakar
aan, stoppen voor den ingang ten 7.35, ne
men den loods over, zijn ten 8 afgemeerd
met B.B.-zijde tegen de kade van het middel
ste bassin recht tegenover het postkantoor en
het douanekanoor.
Het contact met de Snip.
Op 19 December werd door luitenant ter
zee der 2e klasse Ter Poorten een lezing ge
houden over den tocht van de Snip en de rol,
die H.M.'s K XVIII daarbij zou vervullen
Hieraan zij toegevoegd, dat luitenant ter zee
Ter Pooren en de beide telegrafisten tijdens
den overtocht van de Snip uitstekend en in
spannend werk hebben verricht. Practisch
zijn ze 24 uur achtereen bezig geweest.
Het feit, dat er, vermoedelijk in verband
met de inrichting van de stations afspraken
waren gemaakt in een groot aantal verschil
lende golflengten, maakte het volgen van de
verschillende correspondentie zeer moeilijk en
verzwaarde het werk in D.T.-hut omdat de
roeptijden niet allen bekend waren. Er moest
dus „gezocht" worden, waarbij steeds ver
schillende spoelen verwisseld moesten wor
den en de zender voor nieuwe golflengten
afgestemd. Dit blijven volgen van de corres
pondentie, ook nadat de Snip de K XVIII ge
passeerd had, was noodzakelijk, ook daar an
dere stations slechts een paar malen even iets
van de Snip vernamen. Bovendien vroegen
andere stations ons voortdurend om nieuws
over de Snip. De verbinding is, nadat de zen
der van het vliegtuig direct na het opstijgen
gestoord is geweest, voor zoover hier was
na te gaan, goed geweest, over het gedeelte
waarover de K XVIII voor de geregelde be
richtgeving had te zorgen. Helaas was het
op den avond van 19 December bijna voort
durend bewolkte hemel. Dit maakt het werk
van de luitenants ter zee Wytema en Marcus
ook niet eenvoudiger, omdat zij voortdurend
moesten uitzien naar sterren, welke even
doorkwamen, om daaruit zoo nauwkeurig
mogelijk onze eigen plaats te bepalen. Bo
vendien heeft het vliegtuig, hoewel het in on
ze onmiddellijke nabijheid gepasseerd is,
daardoor geen leiding meer gehad aan Hr.
Ms. K XVIII als lichtbaak. De commandant
had n.1. aan den heer Hondong gevraagd of
de Snip gemak zou kunnen hebben van een
sterked ekverlichting, die aan boord zou kun
nen worden opgetuigd. Toen hierop een be
vestigend antwoord werd verkregen, heeft
hij niet alleen de deklampen met hun schijn
sel naar boven laten optuigen, maar boven
dien een batterij van 4 zeer sterke lampen,
die door luitenant ter zee Wytema voor het
opnemen van films worden gebruikt. Door
al deze lampen voerde Hr. Ms. K XVIII van
22 uur af een zeer felle dekverlichting.
Tenslotte zij medegedeeld, dat den volgen
den dag de reis werd vervolgd, nadat vast
stond dat Hr. Ms. K XVIII op geen enkele
wijze meer assistentie zou kunnen verleenen
en dat op aangename wijze met de beman
ning van het vliegtuig werd samengewerkt,
mede als gevolg van hun kort zakelijke en
vlotte wijze van werken.
.„.^P 21 December heeft luitenant ter*6*.*
Wytema een lezing gehouden over meteoro
logische onderwerpen, speciaal over het ont-
staan van passaat- en moessonwinden. Te
St. Vincent was het niet mogelijk een kerst
boom te koopen, noch om iets extra's mede
te nemen voor deze feestdagen. De sergcant-
torpedomaker, heeft evenwel kans gezien een
kunst kerstboompje te maken, dat, opgesierd
met de uit Holland meegenomen Kerstversie-
ring, een volkomen geslaagde Kerstboom is
geworden. Door den kok was „drie-in-de-
P?.1}en krentenbrood gebakken; de gamelle-
officieren stelden een paar kistjes sigaren ter
beschikking, terwijl de chocolade-firma van
Houten 1000 echte sigaretten had meegege
ven Tenslotte had men per hoofd een half
mokje bisschopwijn laten trekken var wiin
uit den voorraad. Des avonds om 19 uur
ZVJt0pt€"in de boegbuiskamer het
Kerstfeest gevierd, waarbij een korte Kerst
toespraak werd gehouden. Het was een ge
ïmproviseerd maar juist misschien daardoor
een zeer geslaagde Kerstherdenking. Bij aan
komst te Dakar werden wij verrast door ze-
vüli en' we,ke door de bierbrouwerij van
Vollenheven aan ons waren verzonden ten
behoeve van het in Nederland door „Onze
Marine gevormde comité. De firma van Vol-
lenaoven had er zelf een kist met ongeveer
50 halve fleschjes bier bijgevoegd', die hier in
de warmte hun weg wel vinden. De wacht
krijgt, zoolang de voorraad strekt, een
leschje. Een der andere kisten bevatte een
mooie verzame ing van Kerstboomversierse
len, die wij helaas niet meer gebruiken kon
den, maar die naar Indië zal worden door
gezonden De overige kisten waren gevuld
met leesboeken, sigaren, sigaretten shae
kr?nsaHetVh5aH f'11*"' bcnevens' k(,rs'
krans. Het behoeft hier niet nader vermeld
worden, hoe alles door de opvarenden on
c getroostten om ons deze verrassing io Kn
leiden. De commandant schS fJt gi
het "verife" dankbrief- maar willigde rok
het verzoek in van verschillende opSndro
1 het comité ln persoonlijken brief
uiting te mogen geven aan hun erkentelijk
heid.
Er werden op dit traject 22 waarnemingen
in zee verricht en 1 in de haven van Dakar.
In totaal 23 waarnemingen. Twee malen
werd een dubbele waarneming verricht;
neemt men dat in aanmerking dan bedroeg
het aantal waarnemingen 25 of sedert het
vertrek uit Holland 66 waarnemingen.
Met de instrumenten van prof. Glay werd
helaas nog een resultaat bereikt.
KAAS AAN WERKLOOZEN.
Vandaag begint de distributie
te Amsterdam.
Een groote partij kaas, circa 200.000 K.O.,
van prima hoedanigheid, is in het laatst van
het vorige jaar ter beschikking gesteld van
de Crisis Zuivel Centrale. Deze meende, dat
deze partij het best bestemd was voor de
werkloozen van het geheele land.
Het gemeentebestuur van Amsterdam
vroeg hiervan voor de Amserdamsche werk
loozen een zoo groot mogelijk kwantum aan
en kreeg tenslotte gedaan, dat er 30.000 K G.
voor deze stad werd beschikbaar gesteld.
Deze kaas wordt nu door het gemeente
bestuur voor de werkloozen beschikbaar ge
steld tegen een prijs van 12 cent per K G.,
hetgeen een buitensporig lage prijs is, als
men weet, dat de kleinhandelsprijs f 1.20
zou bedragen.
De distributie van deze kaas berust bij den
Centralen Dienst voor de Levensmiddelen-
voorziening, terwijl het bureau voor Maat
schappelijk Steun degenen aanwijst die voor
deze distributie in aanmerking komen. De
Crisis Zuivel Centrale stelde uitdrukkelijk den
eisch, dat de gemeenten zelf de distributie ter
hand moesten nemen. Het lijkt op bet eerste
gezicht geen groote kunst 30.000 K G. te
verdeelen onder degenen die hiervoor in aan
merking komen maar de Crisis Zuivel Cen
trale merkte bij de beschikbaarstelHng op, dat
het gewenscht zou zijn, deze in stukken van
1 K G. verdeelde kaas, die dus grootendeels
van de beschermende korst ontdaan is. snel
te distribueeren en er is derhalve gemeend,
dat dit binnen een termijn van zes dagen ge
beuren moet. Men zal inzien, dat het kunst
stuk hierdoor reeds dadeli'k veel moeilijker
wordt, wanneer men bedekt, dat er dus 5000
K.G. per dag, d. i. er mede rekening houdend
dat gedurende circa 5 uren per dag de
grootste toeloop van liefhebbers te verwach
ten is. ca. 1000 K O. per uur of 16 K.G. per
minuut, zal moeten worden afgegeven. In
deze minuut zullen 16 maal 1 K.G. afgegeven
en in ontvangst moeten worden genomen
tegen betaling van 12 centen per K.G. Met
de verantwoording van de afgegeven hoeveel
heden en de ontvangen gelden beteekent dit
een heel werk.
£ucfUmact
SlaalsloUcii
(Niet officieel)
5de klasse, 1ste lijst
Trekking van Maandag 14 Januari 1935
llooge Prijzen
f 1000.- 8480 13067 18920 12151
t 400.— 225
f 200.- 11400 17180 18958 20556
f 100.- 653 11688 15592 16601 17634 i7kiio
20137 23142 23914 D#B
DE VLUCHT VAN DE „SNIP
De motoren weigerden
Een speciale correspondent van de
,N. R. Ct." te Paramaribo had onmin-
deilijk na de landing van de Snip aldaar
een onderhoud met de leden der be
manning, waaraan wij het volgende ont-
leenen:
Hondong antwoordde op de vraag, ol
hij op zijn tocht over zee geen bijzondere
sensatie had ondergaan? „Och nee, we
vlogen hè", op een toon, alsof hij zeggen
wilde: Wat kan daar nou voor bijzon
ders aan zijn? Aangaande het weer tij
dens de vlucht over zee vertelde hij:
„We hebben de zee niet gezien en het
was ook geen mooi weer. De eerste 4
uren was het weer goed en de hemel
helder, maar toen kwamen wij in wol
ken en waren er zelfs onweerverschijn
gelen".
Ook tengevolge hiervan had men de
K XVIII niet gezien. De Stuyvesant was
te ver Noordelijk van den koers van de
Snip geweest om gezien te kunnen wor
den.
„Hoe wist u toch zoo precies, waar u
na den overtocht het eindpunt vinden
moest, dat u zoo recht op het doel aan
kwam vliegen?"
Op leuken, in het ootje nemenden toon
volgde hierop het antwoord: „Ja, hoe
weet je dat?? Als je aangekomen bent,
dan weet je dat vanzelf".
Bij het overvliegen van Paramaribo
werd door den vlieger alleen een gepa-
voiseerd „scheepje" op de rivier onder
scheiden, natuurlijk een van de koloni
ale „zeeschepen".
„Is er nog iets bijzonders gebeurd tij
dens de Oceaanvlucht?" Daar jokte
Hondong met een stalen gezicht op:
„Nee, behalve dan het onklaar worden
van het radio-apparaat".
Verstopte benzineleiding.
Later is echter toch uitgelekt, dat de
wakkere kerels een uiterst moeilijk
kwartiertje hebben beleefd, toen ineens
alle drie motoren haperden. Gelukkig
kon de oorzaak, een verstopte benzine
leiding, spoedig hersteld worden.
De zwaarste étappe was de eerste
Daarbij had de machine inet buitenge
woon slecht weer te kampen, een tegen
wind van 80 K.M. snelheid en koude van
20 gr. C.
Van der Molen bleek ook al zoo'n
oolijkerd te zijn. Op de vraag: „Wat was
toch de oorzaak van het haperen van
het radio-apparaat?" antwoordde hij:
„Ja, waar lag dat aan? Als je tegen het
ding tikte en je keek 'm aan, dan ging
'ie even, maar dat was toch niet je ware.
Ik was 7.00 kwaad op 'm, dat ik nergens
naar uitgekeken heb. Ik heb 'm uit
elkaar genomen en weer in elkaar gezet
en toen ging 'ie weer".
Van Balkom vertelde aangaande ne
navigatie: „We hebben gemikt op Cap
d'Orange op de kust van Fransch Guya
na en zijn op 10 mijl afstand daarvan
uitgekomen, dat was dus niet zoo ver
mis".
MISS EARHART SLAAGT.
Zij vliedt van Honoloeioe naar
Oakland.
Miss Earhart is er in geslaagd van
II>noloeloe naar Oakland te vliegen,
waar zij om 16.)31 (New York tij 1; aan-
"f*"1-
1'rUten »M 1 70-—
1757
2652
3229
4166
5554
6634
8057
8849
9750
10626
11415
13174
13815
14738
16814
18160
19280
20682
22007
22833
23702
52
265
735
1248
1463
1800
2202
2574
Mi
3360
3758
4283
4875
4911
5165
5562
0060
6356
OMi
2113
2688
3352
4518
5561
7007
8090
8917
9810
10559
11474
13481
13860
14759
16743
18171
19632
20709
22035
22922
23716
78
359
958
'273
1495
1858
2236
2650
3116
3375
3801
4380
2260
2890
3439
4524
5860
7022
8183
9073
9856
10687
11658
13571
13896
15270
16795
18449
19897
20945
22036
22982
23760
87
382
1005
1290
1518
1872
2283
2683
3123
3425
3816
4395
4741
4955
5250
5733
6159
6426
6723
7063
7572
7897
8118
8378
8715
9287
9581
9994
10428 10450 10498
10813 10814 10675
11159 11192 11304
11442 11499 11586
11865 11877 11884
12495 12533 12615
12862 12884 12967
13317
13381 12393 13416
12588 13634 13662
14022 14050 14125
14381 14411 14433
14799 14871 14888
15318 15338 15390
15816 18058 16168
16588 16869 18897
17060 17082
17222 17224 17282
17588 17683 17781
17969 18022 18024
18238 18293 18354
18720 18724 18740
19083 19131 19132
19393 19418 19547
18838 18867 19884
20128 20148 20466
20758 20782 20776
20898 21021 21030
21196 21229 21250
21373 21378 21427
21618 21716 21726
22012 22094 22113
22237 22277
22549 22598 22609
22741 22855 22863
23024 23078 23106
23428 23432 23531
23867 23888 23908
Verbetering op
moet HJn f 30.—
2269
3066
3629
4843
5973
7152
8509
9167
9862
10733
12467
13589
13903
15334
17018
18715
199C3
mm
22246
23073
2499
3124
3658
5161
5981
7322
8513
9206
9935
10871
12932
13595
14086
15384
17209
18820
19908
21264
22348
23132
2517
3188
3740
5214
6271
7438
8530
9300
10055
10952
12962
13649
14278
15817
17297
18850
19972
21507
22423
23263
2599
3202
4013
5217
6395
7715
8539
9506
2610
3227
4122
5252
6623
7740
8821
9626
10156 10320
10981 11293
13018 13037
13651 13744
14431 14606
16358 16383
17610 17749
18915 19141
20037 20496
21962 21969
22539 22744
23287 23374
7582
7808
8013
8251
8629
9147
9493
9917
4913
5229
5712
6155
6407
6847
7012
7585
7817
8067
8327
8668
9184
9529
Nieten
137 150 198
388 443 681
1038 1043 1113
1344 1421 1428
1518 1525 1559
1909 2117 2138
2275 2306 2345
2778 2871 2922
3195 3232 3252
3326 3546 3614
3817 4104 4148
4416 4477 4812
4743 4802 4862
4968 5050 5055
6255 5337 5347
5747 5830 5918
6173 6184 6285
6478 6493 8596
6890 6898 6915
7219 7233 7266
7618 7841 7684
7904 7930 7939
8181 8184 8191
8388 8434 8472
8796 8923 8940
9278 9288 9363
9683 9758 9800
9997 10127 10128
10610 10630 10659
11023 11054 11066
1130G 11380 11396
11639 11694 11738
11912 12118 12226
12669 12669 12823
12984 13005 1)041
210 234
694 698
1168 1196
1428 1435
1578 1633
2140 215)
2401 2528
- - .1100
3208 3312
3703 3755
4151 4177
4682 4674
4877 4904
5080 5101
5472 S545
3938 0052
6303 6340
6009 6611
6930 6958
7510 7542
773) 7802
Mi 7;<«3
821) 8344
8582 8597
8970 9025
04M N6)
9845 9092
10241 10279
10090 10703
11002 11153
11439 11440
11761 11815
12403 13471
12841 12856
1 13147 1))14
13428
13602
14150
14.35
15018
15426
16237
16794
17302
17843
18C99
18458
18749
19315
Mn
19899
20564
20777
21188
21251
21428
21805
22135
22350
22882
23121
23534
13441
13708
14182
14569
15034
15469
16239
a
17348
IM|
18117
18480
18828
19275
19663
19920
20786
21101
aM
HM
21853
22148
22388
22655
22915
23136
23554
13538
13711
14268
14639
15072
15620
1MI
16862
17387
imo
16145
18483
HM
19282
19747
19980
20593
20789
21108
21319
21541
ItM
22154
22435
22668
22993
23138
23658
13583
13790
14295
14735
15147
15750
16368
16933
17467
17914
18146
18663
18952
19343
19773
20044
13584
13970
14372
14761
15150
1581)
16484
18972
17530
17967
21134
21)31
21565
21974
22180
22403
22680
22904
23324
23810
1871)
18974
1937)
19808
20048
30751
2088)
21141
21337
21513
21987
27195
22485
22740
23019
23327
23827
3 Dcc. 1934: prij2en vaa f 36
De berichte3 omtrent de vlucht kwa
men, nadat Miss Earhart de Ameri-
'taansche kust bereikt had achtereenvol
gens binnen en daaruit bleek, dat zij een
heelen poos in den mi3t langs de kust
van Californië had gevlogen. Maar de
vliegster wist blijkbaar precies wat z*
deed, want zij meldde zich geheel vol
gens program, per radio bij het vlieg
veld Oakland en seinde dat zij daar ging
landen.
Wat zij. volgens het Reutertelegram
uit New York, ook gedaan heeft en wel
om 16.31.
Ameiia Earhart vertelde dat de auto
riteiten van Honoloeloe haar deze viucht
verboden hadden. Maar zij had dezen bij
den neus genomen, volgctankt en toen
b-.weerd dat zij een proefvluchtje ging
maken. In werkelijkheid -was zij toe"
gestart.
Een nutteloos waagstuk-
Er zal wel weer veel gejuich en hoera
k- men om dit welslagen. De Amerika
nen zijn in dat opzicht niet karig
Uit een sportief oogpunt is dit een
stunt, waarvoor we wel eenig respect
moeten hebben: een daad van over
moed, die tot welslagen heeft geleld-
Maar die heel veel slechte kansen in
zich verborg.
De luchtvaart wordt door dergelijk*
stunts niet gediend: mislukking is gr°°
ter verlies, dan welslagen ooit aan winst
kar doen binnenkomen. Daarom moes
ten dergelijke roekeloosheden eenvou
digweg overal verboden worden-
W ARMENHUIZEN (December).
Geboren: Martinus Gerard Nico, z
Nicolaas Hertnanus Pronk en Adriana
ria Antonia van Schaik. Cornelia
garetha, d. v. Jobannes Groot en An'!eu.rt.
Petrus, z. v. Wilhelmus Johannes J
hout en Petronella Zutt. Jn" ^j|.
Louise, d. v. Jacob Mooij en Johanna
helmina van Baar. Florentine
Maria, d. v. Martinus Blankendaai en
ria Nannes. Cornelia, d. v. Hagger D"
meijer en Trijntje Mink. ...r,
Overleden: Trijntje Elswijk, 5' 1
echtg. v. Johannes Mekken. ,CorI^k.
Kager, 72 jaar, wed. v. Cornelis Linge