OPENING ^Buitenland Spoel mmmgmi ALKMAARSCHE COURANT van DONDERDAG 31 JANUARI 1935 JAPANSCH OFFICIER DOODGESCHOTEN. SAMENZWERING IN MEXICO ONTDEKT. DE STRIJD IN ENGELAND TEGEN DE SLOPPEN. Getuigenissen k décharge. GELOOVIGE VERVOLGD. Omdat zij kinderen naar de kerk had gelokt. OFFICIER VEROORDEELD. Wegens moord op zijn mandant. com- GEMENGD NIEUWS. MORGENMIDDAG 2 UUR Toegangsprijsfl incl. belasting Glimlachje liïzgls MEER COMFORT, VERHOOGD GENOT. Lijn en kleur van de moderne automobiel. S. i. B. REVUE DER SPORTEN. Stationneeren verboden! QQQQQQQQQQ JAPANSCH OFFENSIEF IN MONGOLIË. Terwijl in de Japansch—Chineesche bot singen althans voorloopig eenige rust is in getreden zijn de Japanners op een ander front een offensief begonnen en wel aan de wetsgrens van Mandsjoekwo tegen Mon golië Volgens een bericht uit Hasinking hebben Japansch—Mandsjoerijsche troepen gisteren ten noorden van het Boir-meer een aanval gedaan van troepen van buiten Mongolië. De Japannsche troepen deden drie aanval len, waartegen de Mongolen twee uur lang stand konden houden, doch toen wegens zeer zware verliezen zich moesten terugtrekken De vereenigde Japansche en Mandsjoerij sche troepen bezetten daarop Khalkamiao. In Chineesche kringen is men niet verrast door deze nieuwe Japansche militaire actie. In de haven van Tsjing Wang Tau in het Verre Oosten is Dinsdagavond een Japansch officier doodgeschoten. Ondanks alle naspo ringen is het tot dusverre nog niet gelukt den dader te vinden. Van officieele Japansche zijde wordt mede gedeeld, dat deze moord een gevolg is van de anti-Japansche opruiing, die op het ©ogen blik in Noord-China wordt bedreven. Op instructie van het Japansche opper commando zijn heden verscheidene kanon- neerbooten in Tsjing Wang Tau binnenge- loopen. Ingeval de anti-Japansche stemming niet wil verminderen zijn de Japanners voor nemens uit Sjanhaikwan troepen naar Tsjing Wang Tau te zenden. De militaire politie te Mexico heeft de laat ste dagen een omvangrijke samenzwering opgespoord, waarin talrijke personen verwik keld zijn. Reeds zijn verscheidene betrokke nen gearresteerd. Naar het schijnt ging de samenzwering uit van lieden, die zich in bal lingschap in de Ver. Staten bevinden en die een opstand in verschillende deelen des lands hadden ontworpen. In den staat Durango heeft de regeering oorlogsvliegtuigen ter be strijding van de rebellen aldaar uitgezonden. De leiding der rebellie lag in handen van den vroegeren candidaat voor het president schap Villareal en den vroegeren minister van onderwijs Jose Vasconcellos, die verblijf houden in de Ver. Staten. Bü de tweede lezing van de woningwet in het Éngelsche Lagerhuis heeft de minister van openbare gezondheid, sir Hilton Young, verklaard, dat hier sprake is van een stap in de richting van sociale hervormingen, die dringend noodig is. De campagne tegen de sloppen is met succes ingezet. Het tijdperk van organisatie is voorbij en men kan thans de eerste resultaten zien. Voor 300.000 per sonen zijn maatregelen tot verhuizing uit de sloppen getroffen. In de maand Januari zijn 5000 nieuwe huizen tot dat doel gebouwd. Binnen vijf jaar zal de verhuizing van een en een kwart millioen menschen een feit zijn. Naast den strijd tegen de sloppen staat het probleem der overbevolking in sommige wijken. Het was daartoe in de eerste plaats noodig, dat een nationale standaard werd vastgesteld voor het begrip overbevolking. De wet voorziet er in, dat de plaatselijke autoriteiten plannen opmaken voor de be- srtijding der overbevolking. HET PROCES TEGEN HAUPTMANN. Naar Reuter uit Flemington meldt heeft in het proces tegen Hauptmann een getuige de timmerman Carlston, gister gezegd dat hij zich stellig herinnert Hauptmann op den dag van de ontvoering van Lindbergh's kind 's avonds om negen uur voor een bak kerij te hebben zien staan. De vrouw van Hauptmann heeft verklaard dat haar man in den avond van den kinder roof van 7 tot half tien in de bakkerij is geweest, waar zij werkte. Zij is later met haar man naar huis gegaan. De avond dat het losgeld is uitbetaald heeft mijn man aldus getuige met mij en zijn vriend Klöppenberg doorgebracht. ROOSEVELT'S VERJAARDAG. 53 jaar Gisteren heeft geheel Amerika den ver jaardag van Roosevelt, die 53 jaar wordt, gevierd. De in het Witte Huis binnenkomen de telegrammen, brieven en geschenken zijn zoo talrijk, dat het Witte Huis veel weg heeft van een postkantoor, in den Kersttijd. In het geheele land worden danspartijen gegeven. In verband met zijn verlamming zal Roosevelt niet het Witte Huis verlaten, maar zooals gebruikelijk met zijn vrienden zijn verjaardag vieren. De dag is echter teven een jubileum van zijn politieke loop baan, die hij thans 25 jaar geleden als se nator van den staat New York is begonnen. Te Moskou moet een vrouw terecht staan, omdat zij de 300 kinderen, die in haar pension woonden, er toe heeft be wogen, naar de kerk te gaan. Zij wordt daarom als „klassevijandin" beschouwd. Zij had aan de kinderen verteld, dat zij in het kerkkoor zong en hun uitgenoo- digd, eens naar haar te komen luiste ren. Volgens den openbaren aanklager heeft zij echter met voorbedachten ra 'e het atheïstische streven der Sovjets ge tart en de kinderen naar de kerk ge lokt, waar hun kapita'istische ideeën zouden worden bijgebracht. Volgens de autoriteiten waren enkele der kinderen pioniers (padvinders) en dezen, getrouw aan hun devies „Waakt!", klaagden de „vijandelijke hand, die zich naar de kin deren had uitgestrekt", aan. Een liefdesdrama, dat zich afspeelde opeen militaire buitenpost in de Sahara, heeft gisteren voor de rechtbank te Sousse in Tunesië (N.-Afrika) zijn slot gevonden. Luitenant Cabanès, officier in het Fransche leger, stond terecht, daar hij tijdens een uitstapje in de woestijn met een gezelschap dame6 en hoeren, zijn commandant, kolonel Cail- lon, wiens vrouw hij lief had, had ver moord. De beschuldigde verklaarde dat zijn slachtoffer hem tot het uiterste had ge provoceerd, wat door getuigen werd be vestigd. Kolonel Caillon had in aanwe zigheid van anderen openlijk zijn eigen vrouw beleedigd en luitenant Cabanès, toen deze daartegen protesteerde, in het gezicht geslagen. De rechtbank veroordeelde luitenant Cabanès tot vijf jaar gevangenisstraf. De politie te Barcelona wordt met drie compagnieën Guarda Civil versterkt, die alle bestemd zijn voor de bewaking der Ca- talaansche straatwegen. De gouverneur van Catalonië acht het niet gerechtvaardigd, dat betrouwbare burgers door het bestaande wapenverbod weerloos zouden zijn overge leverd aan gewapende bandieten. o In vele deelen van Zuid-Bulgarije en speciaal in de stad Haskowo zijn door het hooge water vele huizen weggespoeld en an dere zoo zwaar beschadigd, dat zij ontruimd moeten worden. Een nabij de stad gelegen dorp is geheel van de buitenwereld afgesne den. Voor Zoover tot nog toe bekend is zijn geen menschenlevens te betreuren. De Londensche pers wijdt uitvoerige beschouwingen aan de mededeeling uit Mos kou, dat het Sovjet-leger in de laatste vier jaar is versterkt tot 940000 man. o Te Algiers organiseerden gisteren com munistisch gezinde vakvereenigingsleden een betooging tegen den aldaar vertoevenden Franschen minister van onderwijs Mallar- mé. o Bijna alle studenten in de Medicijnen aan de Fransche universiteiten zullen heden een 24-urige protest-staking beginnen om te protesteeren tegen het teveel aan buiten- landsche medici in Frankrijk. Automobilisme. DE RALLYE MONTE CARLO. PalermoMonte Carlo. Een merkwaardigheid van de route van Palermo is de afwisseling van moeilijke en gemakkelijke gedeelten. De weg van Padua Triest, 218 K.M. lang, is als een prachti astostrada, waarop ook gedurende den nac de hoogste snelheden mogelijk zijn. Het was een ware nachtelijke plezierrit, die in Triest eindigde toen de weg door de stad gezocht moest worden. Wat wij daar gedwaald heb ben. Men stelle zich voor een betrekkelijk kleine provinciestad waar automobilisten, die haast hebben, om 3 uur in den nacht uit trachten te geraken. Bewaakt schijnt de stad ook al niet te wezen, want nergens vonden wij een politie-agent. Het heeft 3 kwartier geduurd, voordat wij dan eindelijk een ge üniformeerd levend wezen te pakken kregen, waarschijnlijk een spoorwegambtenaar, die met ons mee wilde rijden tot een punt, waar wij ons niet meer vergissen konden. Ook alle andere deelnemers hebben op een dergelijke wijze door de stad gedwaald, en toen wij dit hoorden, begon een vermoeden in ons op te komen, dat Triest toch niet zoo'n heel onbe langrijk stadje was, dat 21 wagens door hare straten kunnen rossen zonder elkaar tegen te komen. Enfin, wij waren dan op den goeden weg en reden naar Joego-Slavië. Het noodweer van de Italiaansche kust hield ook hier ge weldig huis. Stof, kiezel, boomtakken dwar relden door de lucht, en als maar even een raampje van den wagen openging, blies een ijskoude wind naar binnen. De formaliteiten aan de Italiaansche grens waren spoedig af- geloopen, maar toen wij het kleine Joego slavische douanehokje binnenstapten, von den wij daar twee leden der equipe Vroom. De stumpers hadden geen visum op hun pas poorten, en werden nu vastgehouden. Op acht K.M. afstand woonde een gendarm, die het recht bezat om visumlooze vreemde lingen toe te laten en daar was Vroom naar toe gereden. Maar in welke stemming treft men zulk een machtig heer, die in het holst van den nacht uit zijn bed gehaald wordt, vroegen wij ons af, en klaarblijkelijk dacht de equipe Vroom hetzelfde. Jammer van deze prachtige ploeg, die zich tot nu toe zoo kra nig had gehouden, en zulke prachtige staal tjes van rijkunst in de bergen had vertoond. Niemand geloofde, dat men ze nog op de Rallye zou terug zien, maar werkelijk, deze merkwaardige rit heeft voortdurend met alle verwachtingen gespot. Het drietal Vroom verscheen op de Automobielclub te Ljubli- jana, ruim een uur na de meeste anderen, maar toch nog op tijd. Wel een ontvangst daar in dat vroege morgenuur! Een uitgebreid ontbijt, een groote zaal gereserveerd voor slapers, die donker gehouden werd en waar verschillende deelnemers op sofa's en op den grond lagen te ronken. Van Beeck Calkoen maakte zich bij het vertrek tot den tolk van alle deelnemers door met een korte, hartelijke toespraak het comité dank te zeggen voor zulk een ont vangst. En toen ging het weer over be sneeuwde wegen op Weenen toe. Een prach tige organisatie door geheel Joego-Slavië. Wegwijzers waren niet noodig, op iedere kruising stonden soldaten, ook door de steden wezen politie-agenten en soldaten den weg en overal in steden en dorpen werd het ver keer voor de Rallye rijders vrij gehouden Men moest er in Oostenrijk eerst aan wen nen, niet meer over bewaakte wegen te rijden, terwijl ook het links houden in dat land voor vreemdelingen in den aanvang nogal om- wennig is. Maar de stroom had opgehouden, men reed door een o vergel ij kei ij k schoon win terlandschap onder een stralende zon. De beroemde Semmering pas leek in feestdos, zoo glanzend wit en als bezaaid met mil- lioenen diamanten, die de zon deed schitteren in het sneeuwdek. Tegen donker werd Wee nen bereikt, waar de Ford-agent reeds eenige menschen naar de controle had gezonden om de Ford-rijders, die olie willen ververschen of hun wagens doorsmeren den weg door de stad naar de garage te wijzen. Want wij wa ren hier op de helft van de route: ruim 2.000 K.M. waren afgelegd. Maar her bereikte ons een treurige tijding. Cornelius had een man aangereden en werd nu op het politiebureau te Bruck vast gehouden. Dat gaf een alge- meène verslagenheid onder de deelnemers. Ieder bewonderde dezen moedigen rijder, wiens medereiziger reeds bij den aanvang onwel was geworden, zoodat hij heel alleen den rit moest rijden. Met een ongeloofelijke wilskracht hield Cornelius echter vol, telkens zag men hem aan de controle verschijnen, en als hij te vroeg gekomen was, wierp hij zich dadelijk maar ergens op den grond, om den tijd, die hem nog restte, te slapen. Zoo had hij doorgeworsteld om nu op de helft van de rit te stranden. Het was een bitter teleur stelling, niet alleen voor hemzelf, maar ook voor alle andere deelnemers, die dezen moe digen rijder zoo sterk bewonderen. Op het laatste moment tenslotte verscheen hij weer; hij was dus te Weenen zelfs nog op tijd, al, was het dan ook op het nippertje, maar ieder wist, dat het hiermee afgeloopen was. Te Weenen moest hij weer naar het politiebu reau om verschillende formaliteiten te ver vullen, en men begreep heel goed, dat daar mee zooveel tijd verloren zou gaan, dat hij te München onherroepelijk te laat zou ko men. rongen en de jonge Vropm hebben het kra nige stukje geleverd om het geheele traject alleen achter het stuur te rijden. Dan kwam nog de moeilijkheid van benzine-innemen. Er was ons te Weenen verteld, dat er langs den weg benzinestations zouden zijn, en die wa ren er ook inderdaad, maar niet op de plaat sen die men opgegeven had waar zij moesten staan en niemand waagde het er op door te rijden, maar nam ieder benzine in zoodra zijn voorraad begin te slinken, en hij ergens in een dorpje een verlichte benzinepomp vond. Het waren er niet velen. Zelfs de ijve rigste benzineverkooper zag er tegen op om in dezen kouden winteracht het hoofd buiten de deur te steken om enkele tientallen liters te verkoopen. De weinigen, die het aan dorsten, hebben een goeden nacht gehad, want alle deelnemers hielden bij hen stil. Maar als een lichtstraal in de duisternis van dezen gruwelnacht viel de buitengewone sportiviteit op, door de deelnemers aan den dag gelegd. Ik sprak reeds van de kameraad schap en het saamhoorigheidsgevoel, die zich op zulk een Rallye geregeld manifesteeren; zij bereikten hun hoogtepunt in dezen nacht. Op de gladde wegen liep men ieder oogen- blik gevaar om uit te glijden en bovendien lag de afscheiding van weg en zijkant onder sneeuw bedolven. Onder deze omstandig heden is het begrijpelijk, dat niet minder dan 7 wagens van den weg afgeraakt zijn en in een greppel geschoven. Maar als dan de an dere deelnemers voorbij kwamen, hielden zij stil. Even werd de situatie overzien, en dafn ging er fluks een kabeltouw om den voor bumper van den gestranden wagen. Een an dere wagen werd ervoor gespannen, het troepje dat op den weg stond duwde, en in een oogenblik stond de hulpelooze wagen weer op den weg en hadden de behulpzame deelnemers zich een nieuwen concurrent ge schapen. In den vroegen morgen werd München bereikt, waar aan den rand van de stad S. A.- mannen met auto's en motorrijwielen stonden te wachten om iedere deelnemer naar het clubgebouw van de Beiersche Automobiel club te loodsen, waar een uitgebreid ontbijt voor de deelnemers gereed stond. München—Straatsburg, Ontvangst en organisatie waren in Joego- Slavië prachtig geweest, maar hun toppunt bereikten zij in Duitschland. Daar stonden in iedere stad motorrijders en automobilis ten te wachten om de deelnemers in vliegen de vaart door de straten te loodsen. Razend snel joegen die voorrijders voortdurend toe terend voort, door de straten waar alle ver keer was stopgezet. Groote steden als München en Stutt- gart waren in enkele minuten door kruist en dan kwam men weer in de wijde eenzaamheid der besneeuwde wegen van het Beiersche landschap. De kortste weg naar Straatsburg liep door het Schwarzwald, maar alle deelnemers volgden den raad hun door de Beiersche Automobielclub gegeven om liever een omweg van 90 K.M. over Stuttgart te maken. Tot aan deze plaats wa ren de wegen glad van sneeuw en van ijzel, maar daarna had de dooi de wegen sneeuw vrij gemaakt, en kon men aan een stuk door hollen naar Straatsburg, waar de meeste deelnemers een paar uur voor hun tijd arri veerden. Op dit laatste gedeelte van Stuttgart naar Straatsburg is dan ook geweldig ge jakkerd. En daar was reden toe. Vanaf Straatsburg naar Lyon was het gemiddelde opgevoerd tot 50 K.M. per uur, zoodat ieder wist, dat er op de nu volgende trajecten in Frankrijk weinig tijd zou overblijven om de wagens te verzorgen. De laatste hand moest dus in Straatsburg gelegd worden, olie ver- verscht, wagens doorgesmeerd, nieuwe ban den omgelegd en al die verschillende kleinig heden meer. Terstond na aankomst aan de controle was het dan ook een algemeen .Arrestant bracht het verkeer in gevaar, inspecteur. Hij ging ons te lijf toen we hem wilden bekeuren. Daarom hebben we hem maar in zijn verschuifbaar dak geklemd en het heele zwikkie meegebracht." (London Opinion). WeenenMünchen. Na Weenen zouden alle moeilijkheden voorbij zijn, was de algemeene opvatting on der het voortdurend slinkende groepje deel nemers, dat uit Palermo vertrokken was en waarvan er nu nog maar 18 over waren Zelfs de oude glorie Filce Nazzara was niet aan de controle verschenen, maar ergens op de besneeuwde wegen van Joego-Slavië of Oostenrijk blijven steken. Die nachtelijke rit echter van Weenen naar München is zoo niet de moeilijkste, dan toch zeker de meest troostelooze van den geheelen rit geworden. De wegen waren spiegelglad, het was ijs koud, een vorst van 12 gr. Celsius en daar kwam dan nog bij op sommige plaatsen een zware mist. Onder dergelijke omstandig heden moest het gemiddelde van 40 per uur gemaakt worden op onbekende smalle wegen met heel veel bochten over voortdurend heu velend terrein. De rijders in de verschillende wagens wisselden elkaar af aan het stuur, maar Jaarsma uit de equipe Taets van Ame- gerij naar de verschillende garages in de stad. De Hollandsche Ford-rijders hadden het al heel gemakkelijk. In de Ford-garage waren drie man aanwezig, die speciaal uit Amsterdam gekomen waren om alle noodige werkzaamheden aan de Hollandsche wagens te verrichten, zoodat het personeel van de Straatsburgsche garage voor de andere Ford-rijders beschikbaar bleef. Overgelukkig waren v. d. Heyden en Uyt den Boogaerdt, op Studebaker, die nu eindelijk gelegenheid kregen hun verbogen stuurstang te laten rechtzetten en vol hoop en moed de laatste etappe ingingen. Straatsburg—Lyon. De eerste 150 K.M. vanaf Straatsburg waren mooi, de wegen droog en het was nog daglicht. Maar nauwelijks begon de duister nis te vallen, of de wegen werden verrader lijk glad door ijzel en door sneeuw. Gelukkig vroor het een weinig, zoodat de mist, die allen zoo zeer gevreesd hadden, uitbleef. Het werd integendeel een heldere maanavond. Toch is er op dit traject nog een Holland sche equipe uitgevallen, n.1. v. d. Heyden Uyt den Boogaerdt, juist op het oogenblik dat zij de belooning voor hun stugge worste ling van zoovele uren hoopten te ontvangen Een licht ongeval op de spiegelgladde wegen deed hen stranden, toen alle moeilijkheden voorbij schenen te zijn. Het kleine troepje uit Palermo, dat te zamen drie dagen en drie nachten door Zuidelijk Europa naar boven op de landkaart was geklommen, spat te daar aan de controle te Lyon als het ware uiteen en verloor zich in de bonte menigte deelnemers, die daar uit de verschillende startplaatsen uit het Noorden tezamen geko men waren. Welk een geweldige drukte was het daar, die zoo sterk afstak tegen de inti miteit der overige controleplaatsen. Tiental len wagens stonden daar op straat, en hou derden deelnemers liepen er om heen. Boven alles uit stak de prachtige Ford-autobus, met 11 passagiers uit Amsterdam gekomen. Welk een bekijks had dit gevaarte, dat met een ge middelde van 40 per uur van Amsterdam naar Parijs was gekomen om vandaar de reis naar Monte Carlo met een gemiddelde van 50 per uur voort te zetten. Het gevaarte stond daar zoo rustig temidden van een nieuwsgierig opdringende menigte, als een symbool van de betrouwbaarheid van het moderne autoverkeer. Plotseling een blijde uitroep: „Ha, zijn jullie er ook!" en Bak ker Schut, Mutsaerts en Couwenberg uit Tallinn gekomen, schudden ons drietal de hand. Daar kwamen ook Weber en van Strien, de bestuurders van de autobus, rustig aanslenteren, Weber met zijn Umea-pet van het vorig jaar op het hoofd. Het samenzijn met al die deelnemers uit het Noorden duur de zoo ongeveer een uur, en toen verdwenen zij zoo langzamerhand een voor een, en bleef weer het kleine groepje uit Palermo alleen achter, ditmaal helaas nog kleiner geworden door het uitvallen van v. d. HeydenUyt den Boogaerdt. Palermo startte ongeveer een uur daarna, wij zouden dus weer gezamenlijk rijden heel achter aan den staart van den langen stoet door den laatsten nacht naar het Zuiden. Wij allen verheugden ons daar over. Mr. P. H. L. LAMBERTS HURRELBRINCK. De Parijsche auto-salon nu al weer drie maanden geleden gehouden gaf een beqjd van wat er door de automobielfa brikanten zoo al gedaan wordt om met hun klanten in vrede te blijven leven. Wat er al gedaan wordt aan de vermeerdering van het comfort, maar ook aan de verbetering van de lijn en de verfijning van de kleuren. Alles om het publiek te gerieven en het kooplustig te maken. Niet alleen in de moderne groote automo biel voor zoover die nog aan de markt komt maar in hoofdzaak in de goedkoo re wagensoorten, welke uiteraard op oogenblik het meest gevraagd worden. Er is een stevige strijd, die in hoofdzaak uitge vochten wordt in de laboratoria der fabrie ken, een strijd om het mooiste en het elegant ste te leveren, wat er maar bij mogelijkheid aan de markt te brengen is en voor een zoo laag mogelijk gehouden prijs. Wat men al weet uit te vinden om een wagen, zoo goed koop als hij is, aantrekkelijk te maken en on weerstaanbaar, is werkelijk onbegrijpelijk. Waar in de eerste plaats hoe langer hoe meer aandacht aan ~egeven wordt is de ver grooting van de ruimte voor de inzittenden. Dat is uiteraard voor kleine, goedkoope wagens een probleem van beteekenis. Want die ruimte moet ten slotte ergens vandaan ko men. Nu is het werkelijk geniaal zooals som mige constructeurs dat hebben weten op te lossen. Men moet vaak zulk een klein vehikel nauwkeurig bezien om te kunnen gelooven, dat het plaats biedt aan vier menschen, van buiten ziet men het er gemeenlijk niet aan. Ze worden zoo laag mogelijk gebouwd en dan zoover doenlijk over het chassis heen gecarrosseerd, zoodat elk plekje praktisch gebruikt wordt. Aan de lijn is de laatste jaren veel zorg besteed, zonder dat de meesten in het uiterste vervallen zijn. Maar de hedendaagsche goed koope automobiel kan er op bogen inderdaad ook een elegante wagen te zijn. En de kleur? Waarop het publiek zoo sterk pleegt te reageeren? Wel, de automobielfabrieken zijn al lang zoo ver, dat zij elke gewenschte kleur aan hd publiek leveren, zoodat men, zoodra er nieu we jaartypes van een of ander merk aan de markt komen, een keur van kleuren onder de oogen krijgt. Dat alles en nog veel meer zal straks weer te zien zijn op de tentoonstelling welke de Rijwiel- en Automobiel Industrie houdt in het bekende R.A.I.-gebouw aan de Ferdinand Bolstraat te Amsterdam. En daarheen zal dan van 1—10 Februari de belangstelling uitgaan van allen, die zich voor de automo biel en haar vooruitgang interesseeren. Groothoff vertelt in de Revue vrij uitvoerig over de wedstrijden van het voorloopig Ned. elftal en van de Zwaluwen, die beide gewon nen werden, maar die geen reden tot al te veel optimisme gaven. Verder schrijft hij over den onaangenamen wedstrijd Stormvogels K.F.C. een verslag. Dan worden er commen taren geschreven over lager voetbal, over oefenwedstrijden enz. en tenslotte het verslag van D.W.S.—Excelsior en het overzicht. Interessant is het relaas over het tennis- amateurisme en niet minder lezenswaardig zijn de losse notities over boksen. Rest ons nog te melden, dat Het Dagboek weer zeer gezellig is en dat het artikel Ijs- dansen en IJs-acrobatiek tal van aardige fei ten vermeldt. (Niet langer stil staan dan noo dig voor on- middellijk in- f^Si] en uitstappen)

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1935 | | pagina 9