EEN LAFFE OVERVAL,
j? Vrienden onder elkaar...
OVER BOORD GEVALLEN
V Een verdronken.
MUZIEKKORPSEN OPGEHEVEN.
Geen subsidies meer van de
mijndirecties.
HET LEKKENDE KANAAL.
Toestand wordt beter.
CLANDESTIENE DISTILLEERDERIJ
ONTDEKT.
MOTORRIJDER DOOR EEN HEK
GEREDEN.
DE VECHTPARTIJ IN HET
WOONWAGENKAMP.
Een verdachte gearresteerd.
VISSCHERSVAARTUIGEN IN NOOD.
De Stellendamsche reddingsboot
onklaar.
De opvarenden gered. Een vis-
schersvaartuig gezonken.
TERUG NAAR OUDE SPELLING.
fudümact
DE RAMP VAN DE UIVER.
Het rapport van dr. v. d. Maas
wordt niet gepubliceerd.
De conclusies van dr. v. d.
Maas.
IN MAART KRIJGT DE K.L.M.
DOUGLAS-MACHINES.
Aflevering vertraagd door
zwaren sneeuwval in Amerika.
r- J Fokkers F 22.
EXTRA K. L. M.-VLUCHT NAAR
PALESTINA.
HET NEERGESTORTE VLIEGTUIO.
Hoe het lijk van den vlieger
gevonden werd.
HET VERLOREN GOUD-
De vindeis beloond.
Jiunst m Wetenschap
OERDWERSE TWIRREN.
Succesavond voor het Selskip
Friso.
Berendine is zijn concurrente, Beren
JtacfUfaddktm
Staatslotecii
Naar eeret thans bekend wordt, is Dins
dagavond, 's avonds tusschen 10 uur en
half elf te Rijkvoort (N. Br.) een laffe over
val gepleegd op den 23-jarigen B. A., door
den 20-jarigen B. en den 20-jarigen land-
bouwersnecht C., beiden wonende te Beugen.
Het slachtoffer is overvallen, toen hij
alleen naar huis ging. Hij werd zoo ernstig
aan 't hoofd gewond, dat hij bewusteloos in-
eenzonk. Eerst toen gingen de daders op
de vlucht. Na eenigen tijd keerde bij A. het
bewustzijn terug en kon hij strompelend het
naburige café bereiken. Na door een ver
pleegster te zijn verbonden is A. door een
dokter naar het ziekenhuis te Boksmeer ver
voerd. De politie heeft de daders nog den
zelfden nacht van hun bed gelicht en gear
resteerd.
Uit het kanaal Maastricht—Luik is onder
de gemeente Maastricht het lijk opgehaald
van den schipper H. K. die sinds Zondag
werd vermist en nu bleek overboord te zijn
gevallen.
De verschillende muziekcorpsen der Lim-
burgsche mijnen en de zangvereenigingen
worden opgeheven, omdat zij geen subsidie
meer verkrijgen van de mijnondernemingen
Thans wordt medegedeeld, dat ook het voor
treffelijke corps van de mijn Willem-Sophie
wordt opgeheven.
Het uitstroomende water uit het Juliana-
kanaal is thans zichtbaar aan het vermin
deren. Op verschillende gedeelten van den
hoogen kanaaldijk wordt sedert eenige
dagen niets meer van uitstroomend water
ontdekt. Op andere plaatsen blijft het nog
uitstroomen, hoewel ook daar de hoeveel
heid afneemt
Gistermiddag is door belastingambtenaren,
in samenwerking met den gemeenteveldwach
ter in de Mennonietenbuurt te Mijdrecht een
inval gedaan in een woning, bewoond door
de arbeiders M. G. Sch. en C. V. op grond
van vermoeden van het zich aldaar bevinden
van een clandestine distilleerderij. De ver
moedens bleken juist te zijn en men vond er
een in werking zijnd distilleerapparaad. Er
was slechts een geringe hoeveelheid drank in
voorraad. Van een en ander is procesverbaal
opgemaakt, terwijl het toestel in beslag werd
genomen.
Omstreeks zeven uur gisteravond reed een
motorrijder op de Goorpoortbrug te Elburg
in volle vaart door een houten hek, waar
door hij in de Stadsdoelen geraakte.
De man werd opgehaald en is met een ge
broken onderbeen naar Zwolle overgebracht
In het klooster der zusters Franciscanes
sen te Beek (Limb.) meldde zich gisteroch
tend een persoon om een aalmoes. De ge
meentepolitie, die bij het verstrekken van aal
moezen een oog in het zeil houdt, arresteer
de den man, zekeren J. G., naar schatting
40 jaar oud, zonder nationaliteit, vermoede
lijk een Belg van origine. Hij werd aan de
politietroepen te Sittard overgegeven. Bij
onderzoek oleek dat hij vermoedelijk in he\
woonwagenkamp te Blerik aan een vechtpar
tij had deelgenomen en zekeren G. P. in het
kamp aldaar had gewond.
De gisteren ter visscherij uitgevaren gar-
nalenvisschers uit Stellendam zijn door een
storm overvallen.
Een vaartuig is met gebroken mast, en
enkele anderen zijn met stukgewaaide zeilen
weer binnen gekomen. De motorkotter S.L. 54
schipper J. van Dam heeft een vaartuig dat
schade gekregen heeft, op sleeptouw geno
men. Tegen den avond waren beide vaartui
gen ter hoogte van de Ooster zandbank en
seinde de S.L. 54 om hulp.
Om half zes is daarna de motorredding
boot Koningin Wilhelmina uitgevaren om
hulp te bieden.
Een ander vaartuig, vermoedelijk ook een
Stellendammer, is door het Brouwershaven-
sche Gat heengewaaid en geeft onder Schou
wen vuurseinen af.
De reddingboot van Stellendam heeft de
opvarenden van de beide in nood verkeerende
visschersvaartuigen gered, doch zelf een tros
in de schroef gekregen heeft. De reddingboot
President Leis is in verband hiermede om
half negen van Hoek van Holland vertrok
ken om hulp te verleenen.
Na den plotseling opgestoken storm van
gistermiddag was het weer gisteravond veel
rustiger. De zee was kalm en er stond een
matige bries. De Goereesche vissersvaar
tuigen hebben de masten verloren.
De botter S.L. 36, schipper A. Brinkman,
is naar de in nood verkeerende vaartuigen
vertrokken, en komt met de kotter S.L. 54 en
het andere vaartuig, hetwelk de S.L. 6, schip
per A. Spui is. De motorreddingboot Ko
ningin wilhelmina heeft de bemanning ge
red van de S.L. 23, schipper J. v. d. Ree, zijn
zoon B. v. d. Ree en de knecht S. J. van Oers.
Dit vaartuig is vermoedelijk gezonken.
De reddingboot heeft een ketting in den
schroef en kan niet van haar plaats, maar is
buiten gevaar. De reeder Yan de S.L. 36, de
heer M. Jansen, zal bij binnenkomst de boot
terug laten gaan naar de reddingboot, in
dien dit nooaig mocht blijken -
In het Brouwershavensche gat ligt de S L
25, schipper C. Grootenboer; de reddingboot
van Hoek van Holland is daarheen vertrok-
ken.
De overige vaartuigen zijn binnen.
Om elf uur was de motorreddingboot Ko
ningin Wilhelmina met hulp van de redding
boot uit Hoek van Holland veilig in de ha
ven gekomen Onder groote belangstelling
werden de schipbreukelingen aan wal ge
bracht. Schipper v. d. Ree werd naar huis
gedragen, zijn zoon liep gesteund door an
deren. De menschen hadden een barren dag
achter den rug.
Om tien uur is de S.L. 6 gesleept door de
S.L. 36 binnengekomen. Ook de S.L. 54 was
toen binnen. Dit vaartuig verkeerde niet in
nood, maar kon niet voldoende kracht ont
wikkelen om de S.L. 6 te sleepen. De beman
ning van de S.L. 25 is te Burgsluis aan wal
gegaan. Dit vaartuig ligt verlaten ten anker
in het Brouwershavensche gat. De S.L. 25
kan als verloren worden beschouwd.
De redactie van het officieele orgaan van
den Alg. Nederl. Dilettanten-Tooneelbond
„De Tooneel-Dilettant" besloot, te beginnen
met het verschenen Januari-nummer, verder
af te zien van toepassing der nieuwe spel
ling. Zij motiveert dit als volgt:
Wij meenden hiermede niet te moeten
voortgaan, nu blijkt, dat deze spelling noch
door de regeering wordt voorgestaan, noch
over het algemeen toepassing vindt. Er zijn
bovendien nog meerdere onzekerheden in
deze spelling, die nog vastgesteld moeten
worden; zoodat wij "'•eenden beter te doen tot
de oude spelling terug te keeren.
De Tel. verneemt, dat het rapport van dr.
H. J. van der Maas, van den Rijksstudie
dienst voor de Luchtvaart, over het ongeluk
van de Uiver, dat heden aan den minister
van waterstaat a.i. dr. H. Colijn is aangebo
den, niet zal worden gepubliceerd. Op grond
van dit rapport is de instelling van een com
missie van onderzoek te wachten, welke het
rapport van dr. van. der Maas als leiddraad
zal gebruiken. Het rapport dat door deze
commissie zal worden uitgebracht zal zeer
waarschijnlijk wel openbaar worden ge
maakt.
Naar het Vad. verneemt, is dr. ir. H. J.
van der Maas in zijn rapport tot drie conclu
sies gekomen.
Ten eerste sluit hij blikseminslag als oor
zaak van de ramp uit.
Ten tweede is hij van meening, dat breuk
van het toestel (van staart, roer en of vleu
gels) niet waarschijnlijk is.
Ten derde concludeert hij, dat de
oorzaak van het ongeluk toegeschre
ven moet worden aan slechte vlieg-
eigenschappen van het toestel, die in
de luchtgolvingen rondom de on
weersbui bij Rutbah Wells noodlot
tig zijn geworden.
Naar aanleiding van deze conclusie herin
neren wij eraan, dat de Rijksstudiedienst
voor de luchtvaart voor de Douglas-Uiver
een voorloopig bewijs van luchtwaardigheid,
afgegeven haa, omdat het toestel bij het on
derzoek van dr. ir. v. d. Maas niet geheel
bleek te voldoen aan de eischen, die men te
onzent stelt. Hiermede stond de reis van dr.
Wolff en de heer v. d. Heyden naar Santa
Monico in Californië in verband.
Het blad zegt verder, dat de conclusie van
dr. v. d. Maas, naar het zich laat aanzien,
vertraging zal brengen in de afwikkeling
der bestelling van 14 Douglas-toestellen.
Wegens den zwaren sneeuwval in Ameri
ka, waardoor stagnatie is ontstaan in de
vluchten van Los Angeles naar New-York,
is de aflevering der Douglas-machines voor
Fokker de laatste weken vertraagd. Men ver
wacht de Douglas-machines thans echter
weer geregeld te Cherbourg; zij worden
door de booten van de Hamburg-Amerikalijn
en den Norddeutscher Lloyd aangevoerd en
in Maart kunnen de eerste K.L.M.-machines
verwacht worden.
Daar verschillende vaartuigen ook Le Ha-
vre aandoen, in plaats van Cherbourg, zal,
naar de Tel. verneemt, onderzocht worden,
of ook Le HSvre dienst kan doen als haven
van ontscheping.
Te dien einde zal de piloot Duimelaar
zich de volgende week per vliegtuig, verge
zeld van eenige technici, naar Le Havre be
geven om na te gaan of ontscheping en mon
teering aldaar mogelijk is. Wanneer zijn on
derzoek een gunstig resultaat heeft, dan zul
len in Maart twee machines per week afgele
verd kunen worden, die dan afwisselend te
Cherbourg en Le HSvre gelost worden.
Toen een vorige week het toestel van Swiss
Air te Cherbourg arriveerde, kon de boot
niet aan de kade komen wegens het ruwe
weer. Lossen op stroom was onmogel'ik.
Men besloot daarom de machine mee te ne
men naar de volgende havenplaats, Ham
burg. De geheele Fokkerploeg, die te Cher
bourg gereed stond om de machine in ont
vangst te nemen, scheepte zich in op het vaar
tuig en ging mee naar Hamburg. Daar is de
Douglas gelost en opnieuw gemonteerd, om
vervolgens door de lucht direct naar Zwit
serland te gaan.
De F. 22, de eerste Fokker van dit type, be
stemd voor de Zweedsche Luchtvaartmaat
schappij Aba, zal eerst over eenige weken af
geleverd kunnen worden, daar de directie ver-
langde, dat eerst nog een verwarmingsinstal
latie in het toestel wordt aangebracht. Daar-
ans in de rokkerloods op
Schiphol volop bezig.
Eerst als aeze F. 22 is afgeleverd, zoodat
er plaats is gemaakt, kan de eerste voor de
K-L.M. bestemde F. 22 naar Schiphol komen
voor verdere afwerking en proefvluchten.
Daar deze machine reeds is opgenomen in
het schema voor het zomerreisplan, zal er
haast gemaakt moeten worden, wil men nog
tijdig gereed zijn.
Eiken Zondagmorgen om negen uur doet
een K.L.M.-Indië-vliegtuig op de uitreis Gaza
in Palestina aan. De K.L.M. heeft in verband
met de aansaande Purimfeesen en de Macca-
beade zooveel aanvragen om passage daar
heen verkregen, dat zij het uitvoeren van
extra-vluchten overweegt. Voor de extra-
vlucht Londen—Palestina heeft o.a. lord Mei-
chett zich opgegeven, de leider van de Zionis
tische beweging in Engeland, met twee
zoons en de heeren Jacobowitz en Sally Co-
hen. Ook uit Berlijn is een aanvraag voor een
extra-vlucht gekomen.
Hedenmorgen om 6 uur hebben 300 man
troepen onder leiding van den commandant
van den luchtvaartafdeeling het zoeken
naar 't vermiste Indische vliegtuig hervat, 't
Vliegtuig, dat geconstateerd was binnen een
cirkel met een straal van 1 K.M., is om
kwart over 8 gevonden. Het bleek in de
zoogenaamde „Spookkrater" te liggen. Ser
geant Wullems lbeek bij den val inderdaad
den door te hebben gevonden.
Het vliegtuig lag 30 a 40 M. bezijden een
boschpad bij een klein ravijn met de staart
over den rand daarvan. Wijlen Wullems,
die den leeftijd van 26 jaar bereikte, is
waarschijnlijk op slag gedood, daar het toe
stel met een geweldige slag moet zijn neer
gekomen. Een legervliegtuig, waarin 'n ka
pitein-waarnemer was gezeten, steeg om 7
Tjilil
uur van het vliegveld Tjililitan op en was
om half 9 terug. Hij rapporteerde, dat het
vernielde toestel volkomen opgevouwen ligt.
Een vleugel zit onder het vliegtuig, dat op
de romp rust. Het toestel is vermoedelijk
door den val bekneld geraakt. Het lichaam
van den bestuurder, zoo rapporteerde hij
verder, bevindt zich waarschijnlijk nog in 't
toestel. De infanterie-troepen waren op het
moment, dat dit rapport werd uitgebracht
nog niet ter plaatse gearriveerd. Twee com
pagnieën kwamen om half acht op den rand
van de krater aan. Hedenmiddag om twee
uur zal een compagnie uitrukken om het
vernielde toestel van kapitein Kuntzel te
bergen. Van dit toestel bevindt de staart
zich in de boomen, terwijl de resten den
grond is gedrongen en deels is weggezakt,
terwijl de vleugels en benzine-tanks zijn ver
nield.
De gelukkige vinders van de goudlading,
die op het traject Parijs-Londen uit een
Engelsch vliegtuig waren gevallen, hebben
gisteren hun belooning van de Engelsche
verzekeringsmaatschappij ten bedrage van
1110000 frs. vinderloon in ontvangst geno
men.
De Friesche schrijver J. P. Wiersma
heeft eenigen tijd geleden een tooneel-
stuk geschreven onder bovenstaanden
titel, met welk stuk dat bekroond
werd met den eersten prijs hij aan
het Friesche tooneel een nieuwe rich
ting gegeven heeft. Immere in Oer-
dwerse Twirren behandelt Wiersma in
de allereerste plaats de psychologie van
den mensch; hij ontleedt zeer scherp de
karakters en doet dat op een zeldzaam
zuivere manier. Daarmee nam hij een
zeer zware taak op zijn schouders, want
Wiersma zocht zijn kracht niet in de
allereerste plaats in handelingen op het
tooneel, maar in de dialogen, misschien
zelfs in de monologen.
Zooiets kan natuurlijk best, maar dan
moet men wel een heel goed schrijver
zijn, en dan moet men kunnen beschik
ken over uitstekende krachten op het
tooneel Welnu, om het direct dan
maar te zeggen, gisteravond hebben wij
ontdekt, dat Wiersma zijn taak kon ver
richten en dat de vertolkers waren op
gewassen tegen de moeilijkheden.
In het stuk zelf is Kinge Learstra, een
groot boschbezitter, de hoofdpersoon.
Deze Kinge is een eigenaardige kerel.
Innerlijk is het geen kwade kerel,
maar zijn innerlijk wil hij liever niet
bloot geven. En uiterlijk is hij de groote
man, die jarenlang in zijn huis en dorp
nummer één is geweest, die dit blijven
wil, maar die langzamerhand terrein
verliest. Dat laatste voelt Kinge heel
goed, maar hij verzet zich er tegen op
allerlei manieren. Zijn kinderen, toch
reeds volwassen menschen, worden
door hem klein gehouden in alles. Zij
mogen hem gehoorzamen en vooral
niets méér doen. 't Gevolg is natuurlijk,
dat er in het huisgezin botsingen ko
men, kleine ruzietjes, die geleidelijk
aangroeien tot groote kloven tusschen
den vader en zijn twee oudste kinderen.
Toch ligt de schuld van die huiselijke
oneenigheden niet bij de familie zelf,
maar buiten het huis. Want op het dorp
woont een rijke weduwe, Berendine, ook
al boschbezitster. En die Berendine
heeft misschien even veel macht als
Kinge, die haar als zijn aartsvijandin
beschouwt. Want heeft zij hem, den
grooten, machtigen man, vroeger niet
eens een blauwtje latm loopen? En
heeft ze hem niet voordurend in de ma
ling genomen?
dine is de eenige, die hem ln den weg
staat, Berendine deugt nregens voor,
Berendine wil hem er onder hebben en
datdat gebeurt nooit!
Maar ziet, een handige speculant,
Sikke Sytstra, is de eigenlijke oorzaak
van het grootste conflict, dat eindigt
met de volkomen nederlaag van Kinge.
Sytstra n.1. wil (zijn eigen belang brengt
dat mee!) dat de V. V. V. tot grooteren
bloei komt. Er zullen wande!kaarten
gemaakt worden voor de bosschen van
Berendine en Kinge, er zal een groot
hotel komen met geld van Berendine
enKinge, er zijn nog meer plannen,
maar allereerst moet Kinge er voor ge
wonnen worden.
Dat lukt niet, maar zijn zoon Arjen
denkt er anders over, treedt in de combi
natie van de hotelexploitatie en moet
daarvoor zijn moeder-erfdeel hebben.
Kinge komt achter de plannen en
y.tdekt zelfs tot zijn grootsten schrik
dat Arjen verkeert met Befke, de
dochter van Berendine! Heftige scènes
zijn er het gevolg van. En Wapke, zijn
oudste dochter, heeft kennis gemaakt
mat Tsjerne, een strooper, die bij Beren
dine over den vloer komt! Weer heftige
scènes!
Men kan nagaan, hoe de verdere ont
wikkeling is. De jongelui wenschen hun
eigen weg te gaan, willen trouwen (ge
steund ook door Berendine), Arjen
vi aagt zijn erfdeel en Kinge staat alleen
en kan alleen nog troost vinden bij zijn
18-jarige dochter, de zachte, lieftallige
Ruth.
Lang duurt de innerlijke strijd van
Kinge. Een heftige scène wordt gevolgd
door de vlucht van Arjen en Wapke, lie
bij Berendine onderdak vinden. En net
innerlijk van Kinge komt tot uiting bij
de enkele gesprekken tusschen hem en
Ruth.
Dan besluit hij tot abdicatie. Hij roept
zijn kinderen samen, geeft alle~ weg,
na eerst voor Ruth gezorgd te hebben,
en verlangt alleen eten, drinken, klee-
ren en de opkamer.
De jongelui trouwen, maar 't duurt
niet lang, of er komt oneenigheid, omdat
Befke te weinig woonruimte meent te
hebben. De kleine familieraad besluit,
om vader Kinge naar den zolder te diri-
geeren en deze wenscht dat niet en ver
trekt uit zijn huis Op den dag, dat
het hotel geopend zal worden!
Even later klinkt de brandklok. Het
hotel staat in brand en de brandstichter
is KingeHij vlucht naar huis, vindt
daar Ruth, zijn eenige dochter en
dan voelt hij, dat alles verloren is, dat
hij, de groote man, nu niets meer is dan
een brandstichter.
O—
Het stuk stelt wij merkten het reeds
op zeer hooge eischen aan de spelers
en aan de regie. Maar beiden hebben ons
verrast met een uitvoering, die klonk
als een klok. Regisseur Veldman had ge
zorgd voor een goed tempo en goed sa
menspel (dat soms zeer moeilijk was) en
al zullen wij niet uitweiden over de ver
schillende spelers, Kuperus speelde de
rol van Kinge op meesterlijke wijze, was
do hoofdpersoon, de domineerende
figuur, waarom alles draaide.
Hij werd omringd door een negental
anderen, die zich volkomen bij hem aan
pasten, en die er mede voor gezorgd heb
ben, dat de uitvoering op zulk een hoog
peil stond.
't Was de tweede keer, dat dit tooneel-
stuk werd opgevoerd en de eerste keer,
dat een dilettantenclub dit deed. Wel
nu, Friso heeft er mee getoond, dat zij
iets kan. En was het dan een wonder,
dat de zaal meer dan tevreden, zelfs op
getogen was over het spel
Het was een avond, waarvan zelfs wij
niet-Friezen buitengewoon genoten
hebben. Hoe moet het dan wel zijn bij de
Friezen zelf. die hun eigen kernachtige
taal hoorden?
Rest ons nog te vermelden dat grime
en tooneelaankleeding sober, doch juist
verzorgd waren!
W.
SCHAGEN, 4 Febr. 1935. Op de heden
gehouden weekveemarkt waren aanvoer en
prijzen als volgt: 23 Paarden 150—
350; 13 Geldekoeien (mag.) 80—110;
25 Geldekoeien (vette) 150—210; 4
Pinken 80—100; 157 Nuchtere kalveren
4—10; 61 Schapen (vette) 1420;
191 Overhouders 8—12; 3 Bokken en
geiten 3—4; 13 Varkens (mag.) 14—
2137 Varkens (vette) per K.G. 33—36
cent; 154 Biggen 11—14.50; Kippen
0.40145000 stuks kipeieren, waar
van de prijzen als volgt: 54—56 2.20—
2.40, 56—58 2.302.50, 58—60
2.40—2.50, 60-62 2.50-ƒ 2 70, 62
—65 2.703, kleine 2.20 en 800 st.
Eendeieren 2.30.
HOORN, 7 Febr. 1935. Op de heden ge
houden kaasmarkt waren aanvoer en prijzen
als volgt: 3 stapels kleine fabriekskaas 17,
1 stapel kleine boerenkaas 16.50 Totaal 4
stapels, wegende 2960 K.G. De handel was
goed.
BROEK OP LANGENDITK. 7 Febr. '35
Aanvoer en prijzen waren heden als vo'gt:
56000 K.G.Roode kool 2 60—6, 2e s
2.20—5.20; 63000 K G. Ge'e kool
L 1 80' 2e f 1.40; 41000
X G. D. witte kool 0.70- f 1.10; 19000
£*iLUl?: *ele f 2-20~f 2.40. grove
2.30—2.50, drielingen 0.90—1.20 en
nep 1.50; 1500 KG. Peen f 1 -f 10"
I™ Biefen f °'70~f 1-20, alles per
1(X) K.G.
lfifim°J?SnHARWOUDE' 6 Fcbr- '35
16600 K.G. Uien: u:en 1.80—2.20. drie
lingen 1—1.10, grove 2.40—2.50.
gele nep 1.70; 1500 K.0 Peen 1-
29400 K.G. Roode kool 2 60-5 40
doorschot 2,1<W 3.90; 22200 K.0. Oele
f*J 110, doorschot 1-
i,l ?eensche wi,te kool f 0.70—/ 1door
schot 0.700.80, alles per 100 K O
WARMENHOIZFN. 6 ^ebr. '35 Roode
Kool le s. 3.205.10, 2e 8. 2—3.80;
Gele kool 2e s. 1D. witte kool le 70-
QO cent en 2e s. 70 centj Uien J 2.
Aanvoer- 15100 K.G. Roode kool; 1000
K.0. Gele kool; 9800 K.G. D. witte kool eo
1Ó0Ó K.G. Uien.
PURMEREND, 6 Febr. 1935. ..Afsla»
ver Beemster, Purmerend en Omstreken*.
Aardappelen: bonte 0.80, blauwe 0T9
—ƒ1 en borgers 55 cent per kist, 25 K.0
Witlof 0.28-/ 1.04 per 8 K.G; Roode
kool 2-/ 8 en Savoye kool L2O-/ 4^0
epr 100 stuks; Spruitkool 0.40—2 per
15 K.G.; Boerekool 15—60 cent per kist, 10
K.G.; Andijvie 51—76 cent per kist; Bieten
45—50 cent per 1000 stuks; Wortelen 18—
26 cent per zak; Uien 38-66 cent en uien
(drielingen) 15 cent per 25 K.G.; Prei 2
7.80 per 100 bos. Appels: Present van
Engeland 30, Reinette, goud 25, Reine-
dor 20, Zoeteveen 24, alles per 100
K G Peren: Comtesse de Paris 8 en IJa
bouten 12.50 en Winterjan 2.50-/ 9,
alles per 100 K.G.
24
330
1001
1465
2427
3292
89
512
1025
1572
2605
3306
(Niet officieel)
5de klasse, 16de UJst
Trekking van Donderdag 7 Februari 1935
Hooge Prijzen
f 31.000.— 16115
1000.— 7975 8308 8670 10963 11681 16118
22353
400.- 630 1629 6133 10788 12873
200.-669 5247 12206
100 - 2377 4361 5467 6441 8138 8141 10184
11308 11574 12361 12578 14822 17227 17760 18256
22141
Prijzen van 70.
122 124 131 184
551 691 703 719
1064 1147 1190 1229
1640 1804 2105 2152
2627 2702 2720 3030
3379 3750 4107 4110
4176 4213 4237 4312
4727 4735 4957 5070
5816 5855 5902 5916
6292 6425 6562 6580
6965 7030 7302 7318 7456
7841 7872 8104 8284 8349
8569 8625 8628 8763 9021
9389 9568 9714 10103 10133 10146
10196 10242 10248 10327 10345 10419 10446 10766
10925 11015 11069 11156 11198 11223 11433 11475
11648 11946 12244 12282 12371 12431 12613 12626
12686 12717 12881 12933 13024 13059 13162 13297
13388 13706 13742 13972 13986 14034 14155 14301
14311 14323 14362 14391 14419 14577 14695 14955
15099 15106 15447 15451 15465 15481 15491 15584
15623 15871 15967 16013 16233 16266 16385 16406
16420 16745 16749 16755 16763 16782 16838 16863
16915 17044 17090 17098 17226 17234 17293 17317
17343 17740 17801 17949 18017 18030 18105 18142
18164 18173 18252 18344 18347 18398 18489 18597
18620 18673 18676 18757 18790 18805 18934 18966
18984 18995 19020 19036 19187 19407 19521 19701
19769 19840 19842 19845 19896 19975 20076 20394
20566 20577 20742 20958 21071 21102 21194 21247
21333 21555 21635 21782 21864 22054 22235 22421
22472 22528 22558 22608 22620 22665 22735 22812
22825 22972 23160 23185 23192 23323 23475 23484
4152 4167
4442 4706
5532 5605
6072 6282
6771 6948
7624 7656
8489 8528
9109 9111
230
798
1423
2208
3086
4123
4339
DN
5917
6635
288
803
1458
2407
3114
4127
4377
534»
6011
6747
7498
8364
907T
23705
23864
Nieten
19
23
41
90
109
127
146
181
214
242
260
324
342
347
350
366
368
369
404
420
475
500
506
C90
693
713
728
793
834
837
852
861
879
893
818
949
976
1080
1169
1170
1177
1293
1306
1358
1425
1431
1466
1471
1477
1517
1524
1552
1554
1555
1602
1690
1728
1748
1767
1805
1819
1919
1933
1948
2037
2046
2085
2107
2116
2204
2278
2378
2402
2437
2485
2544
2546
2550
2634
2691
2696
2718
2774
2782
2795
2806
2822
2870
2912
2967
2968
2979
2997
3013
3040
3059
3083
3093
3154
3190
3200
3222
3243
3337
3366
3399
3414
3423
3447
3473
•JAQQ
0*100
3530
3564
3592
3600
3646
3663
3673
3734
3791
3846
3857
3867
3903
3908
3921
3977
4002
4005
4021
4062
4088
4173
4174
4239
4243
4303
4392
4447
4466
4531
4537
4638
4558
4562
4678
4734
4745
4747
4752
4847
4875
4947
5008
5054
5061
5102
5142
6148
6189
6177
5278
5306
5309
5313
5342
5357
5394
5399
5416
5439
5604
5739
5742
5766
5795
5815
5864
5927
5982
6005
6010
6014
6017
6038
6157
6161
6225
6237
6246
6276
CJ93
6295
6299
6321
6344
6349
6363
6409
6496
6546
6567
6569
6619
6624
6630
6652
IM
6708
6957
6978
7056
7077
7113
7132
7159
7168
7220
7385
7432
7437
7465
7476
7500
7537
7539
7540
7573
7587
7601
7639
7665
7580
7746
7755
7883
7892
7935
7966
7968
7976
8017
8124
8139
8195
8227
8243
8289
8317
8380
8384
3389
8435
8444
8502
8507
8553
8563
8564
8650
8673
8697
8728
8748
8752
8813
8848
8945
8969
9023
9035
9041
9047
9053
9168
9225
9235
9265
9294
9311
0377
9419
9445
9451
9475
9499
9540
Hit
9614
9647
9654
9657
9672
9673
9722
9753
9780
9812
9827
9838
"9847
9857
9991
9992
ïwoï 1U1US 1U144 1U1Ö4 10191 10193 10203 10213
10281 10312 10486 10554 10578 10591 10618 10624
10707 10734 10752 10792 10801 10820 10891 10898
10901 10908 10934 11018 11044 11064 11082 11103
11124 11228 11249 11279 11326 11333 11395 11484
11553 11588 11590 11714 11751 11757 11812 11813
11826 11832 11849 11878 11906 11944 12096 12108
j 12174 12236 12254 12316 12318 12410 12455 12477
12510 12515 12521 12563 12612 12624 12643 12663
12674 12728 12787 12803 12810 12861 12920 12928
12949 12968 12983 13009 13063
13065 13086 13094 13108 13163 13165 13169 13188
13195 13225 13234 3253 13285 13316 13332 13392
13423 13497 13593 13600 13635 13636 13686 13773
13813 13814 13819 13822 13857 13862 13874 13887
13891 13914 13961 13965 13978 14035 14065 14085
14090 14105 14126
14146 14206 14224 14246 14253 14263 14322 14336
14377 14461 14496 14502 14519 14640 14644 14650
14726 14745 14754 14867 14952 14967 15005 15023
15029 15218 15227 15234 15235 15236 15259 15296
15305 15324 15335 15434 15504 15512 15560 15561
15562 15673 15695 15723 15733 15734 15767 15773
15804 15810 15811 15842 15851 15901 15912 15913
16038 16050 16079 16092 16114 16117 16150 16151
16176 16209 16288 16312 16323 16337 16389 16401
16485 16506 16517 16300 16628 16636 16656 16675
16682 16683 16685 16742 16759 16764 16777 1685»
16967 17034 17066 17111 17134 17137 17161 17204
17235 17268 17313 17332 17349 17467 17477 17488
17557 17575 17654 '7733 17826 17948 17984 18020
18025 18032 18036 18082 18126 18153 18243 18250
18297 18302 18425 18470 18522 18561 18562 18600
18633 18692 18888 18966 18981 19C28 19059 19062
19164 19199 19241 19245 19246 19260 19285 19324
19381 19402 19450 19456 19479 19489 19519 1952»
19544 19598 19629 19678 19681 19780 19794 198«j
19861 19955 19965 19984 20029 20143 20165 20174
20209 20313 20399 20408 20435 20544 20589 20664
20738 20797 20799 2C841 20854 20880 20903 20911
21001 21008 21020 21050 21090 21107 21202 21228
21266 21282 21293 21342 21375 21394 21402 21406
21425 21490 21520 21523 21553 21588 21630 21662
21668 21696 21699 21714 21766 21802 21818 218»
21881 21904 21972 21998 22017 22100 22222 2223»
22311 22366 22367 22397 22414 22429 22443 2/W»
22535 22614 22816 22631 22699 22768 22784 228»
22910 22917 22918 22919 22920 22942 22984 2316*
23115 23127 23139 23202 23205 23261 23282 2J3W
23400 23444 23493 23581 23623 23640 23645 23710
23777 23779 23798 23799 23852 23875
Verbet. 5e kl. 15e UJst: 11168 f 70-
I 11168; 18717 m 18717; 33323 m.