«ASP1MM
HET HOOGE WATER.
HET ZEEMONSTER VAN NAGASAKI.
Datdattr
£jichtoaact
IRecfiLvioAen
ïBittttetdattd
Eigenaardig staaltje.
EXTRA-VLIEGDIENST AMSTERDAM
Glimlachje
DE OORZAAK VAN DE
UIVER-RAMP.
Ir. Stephan over Douglas-
vliegtuigen.
—BRUSSEL
Vier a vijfmaal per dag.
DE PELIKAAN UITVERKOCHT!
NOGMAALS HET INDISCHE
VLIEGONGEVAL.
Begrafenis van den vlieger Wulms.
DE POSTVLUCHTEN OP INDIE.
VLIEG- EN ZWEEFSPORT.
„HET VLIEGVELD.
BRANDSTICHTING NABIJ
VFENDAM.
Boerderij aangestoken.
KNOEIERIJEN OP DE VEILING.
ONEERLIJKE CONCURRENTIE.
Communistische lectuur in den
auto van een naar Duitschland
reizend concurrent gestopt.
MET MES IN DEN BUIK
GESTOKEN.
Tot 1 jaar tuchthuisstraf veroordeeld,
DE LEIDSCHE „ACADEMISCHE
REISVEREENIGING".
En de wet op de openbare
vervoermiddelen.
Een nieuwe Rijnbrug te Arnhem
wordt nog niet in gebruik gesteld.
HET LEK GAAT DICHT.
Minder water uit het Julianakanaal.
FUSIE VAN KRUIDENIERS-
ORGANISATIES.
HONDERDJARIGE, t
Niet alleen
pijn verzachten,
maar bestrijden:
het product van vertrouwen.
kende namen zou bevatten, weid aan de
openbaarheid prijsgegeven, groote aankon
diging en foto's verschenen in de binnen- en
buitenlandsche bladen over „Wonder Bar"
en zoo werd het groote publiek langzamer
hand van de beteekenis doordrongen van wat
er in de Warner Bros-studio's ging gebeuren.
Het begon belangstelling te koesteren voor
dit product, en wachtte in spanning oin deze
film te zien. Het valt dan ook niet te verwon
deren, dat men in zekere kringen vroeg, „en
wanneer krijgen w ij nu de „Wonder Bar"
in Holland te zien?" en als wij dan ant
woordden „Zij komt", dan was men voor-
Ioopig gerustgesteld, doch men bleef nieuws
gierig.
En thans is de „Wonder Bar" in Alkmaar
gearriveerd. De songs die er in voorkomen
zijn intusschen door. radio, gramophoon en
orkesten reeds tot het publiek doorgedrongen
en zullen, wanneer de film wordt vertoond,
de waarde, en het genot er van verhoogen.
De „Wonder Bar" is de vijfde musical van
groot formaat van Warner Bros waaraan
voorafgingen „42nd treet", „Goldliggers",
„Footlight Parade" en „20 Millioen Sweet-
hearts". Ze is echter wat inhoud betreft ge
heel verschillend van maaksel. Wij krijgen
een kunstproduct te zien, dat ons van begin
tot einde boeit, een cabaret-kunst, waarvan
de handeling zich afspeelt in een Parijsche
nachtclub met een spannend en romantisch
gegeven.
Al Jolson is de conferencier van deze
nachtclub, die met zijn geestige invallen en
zang, leiding geeft aan de afwikkeling van
het programma. Kay Francis vervult een dra
matische rol, doordat zij als echtgenoote van
een rijken bankier, haar man ontrouw wordt
en verliefd, op een danseur uit de „Wonder
Bar", waardoor zij in moeilijkheden komt.
Dolores Del Rio, een danseres, en partner
van Ricardo Cortez, eveneens verliefd op
hem, vervult de tweede dramatische rol.
Dick Powell vertegenwoordigt de rol van
kapelmeester en zanger, welke functies hem
zeer goed zijn toevertrouwd.
De overige sterrollen zijn bezet door Guy
Kibbee, Ruth Donnelly, Hugh Herbert, Loui-
se Fazenda, Fifi d'Orsay, Merna Kennedy,
Henry O'Neil, Robert Barrat en Henry Kol-
ker.
Bovendien werken in deze film nog mede
300 van Amerika's mooiste chorusgirls. die
de zang en dansnummers op voorbeeldige
wiize uitvoeren.
De regie was in handen van Lloyd Bacon,
de dans- en zangnummers in die van Busby
Berkeley, de muziek en tekst werden door de
bekende componisten Harry Warren en Al
Dubin verzorgd, terwijl de schitterende toi
letten, welke door Kay Francis, Dclores Del
Rio e.a. grootheden van het witte doek, in
deze film gedragen worden, ontworpen zijn,
door den bekenden ontwerper van de Warner
studio's, Orry Kelly.
VICTORIA THEATER.
De film geprolongeerd.
Dank zij het groote succes wordt de film
Koningin Christina met Greta Garbo in de
hoofdrol nog een week geprolongeerd.
Wie dus nog niet in de gelegenheid waren
deze prachtfilm te bewonderen, kunnen tot
en met Donderdagavond dit verzuim nog
herstellen.
Het is mij bekend, dat ook vele K.L.M -
vliegers zich minder gunstig hebben uitge
laten over vliegeigenschappen van de
Douglas. Hun oordeel weegt natuurlijk niet
zoo zwaar als dat van een man als dr. Van
j der Maas, die zijn conclusies vormt aan de
j hand van wetenschaopelijke eischen en 011-
1 r': jen. Doch het is toch een teekenend
feit, dat bij het in dienst stellen van de F 20
(Zilvermeeuw) vele vliegers absoluut niet te
spreken waren over deze machine. Zelfs toen
de F. 18 in dienst werd gesteld, waren er tal
van bezwaren. Dat is nu eenmaal een typisch
verschijnsel, dat men in alle vliegerskringen
kan waarnemen. Het is het vreemde, dat on
wennig aandoet. Is men eenmaal aan het
nieuwe gewend, dan wil men niet anders
meer. Want thans vliegen alle K.L M.-man-
nen even graag met de F. 20 en F. 18 en
lachen zij om hun vroegere bezwaren. Het is
hetzelfde als de man, die eenmaal aan een
auto gewend is en zich voelt als de bekende
kat in het vreemde pakhuis, wanneer hij een
wagen met even voortreffelijk maar andere
kwaliteiten te sturen krijgt.
Toen ik nog in Scestcrberg als chef van
den technischen dienst werkzaam was, zoo
vervolgde ir. Stephan, heb ik daar eigenaar
dige staaltjes van meegemaakt. Ik had een
machine gerepareerd en liet daar een der eer
ste piloten mee vliegen.
Toen hij terugkwam, had hij geen woorden
van afkeuring genoeg om te zeggen, hoe de
„kist" verknoeid was. De machine was „kop-
lastig" en had tal van andere bezwaren
Doch een zijner collega's, die daarna met de
zelfde machine vloog, zei nog nimmer een
vliegtuig te hebben bestuurd, dat hem zoo
voldeed.
Zijn opinie was volkomen tegengesteld aan
die van zijn voorganger! Feit was, dat de ge
wijzigde machine, wat besturing betrof,
eenigszins afweek van hetgeen de heeren
gewend waren.
Er is een groot verschil tusschen de En-
gelsche en de Amerikaansche school. Zoo
hebben de Amerikanen gaarne besturings
organen, waarbij men wat in de hand voelt,
die niet te licht gaan. Fokker heeft altijd ge
werkt met buitengewoon licht-gaande bestu
ringsorganen. Wie daar nu aan gewend is.
zal zich vreemd en onwennig voelen, wan
neer hij zwaarder gaade organen te com-
mandeeren krijgt.
Het moet toch wat zeggen, dat wij buiten
gewoon gunstige rapporten over de door ons
geleverde Douglas-machines hebben ontvan
gen. Zoo krijgen wij een schitterend rapport
van Elsler, den hooldpiloot van de Oelag, de
Oostenrijksche Luchtvaartmaatschappij, den
piloot van oud-president Dollfuss. Ook Zwit
serland, dat thans eenige Douglas-machines
ontving, heeft gunstig gerapporteerd over
de ervaringen. Maar is het niet veelzeggend,
dat op 15 Januari van dit jaar in Amerika
65 Douglas-machines vlogen, d'e te zamen
22.400 vlieguren op haar credit hadden?
Dageliiks worden in Amerika op de vaste
lijnen 84 000 kilometer gevlogen met Dou
glas-machines. Dat is in een land, waar de
luchtvaart zich heeft ontwikkeld op een ma
nier, waar wij geen denkbeeld van hebben,
terwijl er zorgvuldig wordt gewaakt voor de
veiligheid der passagiers. Wanneer deze ma
chines aldus in de practijk gebruikt worden,
vormt dat toch een goede illustratie voor de
vliegkwaliteiten.
Ten slotte wijs ik u op den heer Fokker
zelf, die sedert 1911 een ervaren vlieger is.
Hij heeft persoonlijk de Douglas-machine
aan zeer uitvoerige vliegproeven onderwor-
oen en niet dan nadat hij geconstateerd had,
dat dit toestel ook wat vliegeigenschappen
betreft, in alle opzichten aan de hoogste
eischen voldeed, heeft hij zijn keuze be
paald.
En ir. Stephan concludeerde: „wat de
mededeeling uit het rapport Van der Maas
betreft, deze beschouwen wij als een indis
cretie omtrent een der onderdeelen van het
rapport, dat moet leiden tot het eindoordeel
In afwachting van het rapport der perma
nente ongevallencommissie meenen wij er
verder over te kunnen zwijgen".
IWÜC
Vriend „Hallo, ga Je op refc
Pas verloofde Jongeling: „Eh-nee Zie Je een
stationsperron Is de eenige plaats waar we dit kunnen
gapen "0nder (Kw *5
Naar aanleiding van de in „Het Vader
land" gepubliceerde en niet bevestigde con
clusie uit het rapport van dr. ir. Van der
Maas als zou de Uiver-ramp toegeschreven
moeten worden aan slechte vliegeigenschap
pen van het toestel tijdens het noodweer, zei-
de ir. B. A. Stephan, directeur der Fokker
fabrieken, aan een Tel.-verslaggever, dal
deze uitspraak beschouwd moet worden als
een onderdeel van een geheel, n.1. het rap
port, en dat hij zich daarover niet kan uit
spreken, alvorens hij het geheelc rapport on
der de oogen heeft gehad. Tevens acht hij de
beoordeeling van vliegeigenschappen iets ge
heel individueels.
„Ik ken het rapport-Van der Maas niet en
zal het waarschijnlijk ook niet leeren kennen,
aangezien de minister niet van plan is het te
publiceeren", aldus ir Stephan in een onder
houd, dat wij gistermorgen met hem moch
ten hebben. En hij voegde er aan toe: ,.De
uitspraak van dr. Van der Maas is geen af
gesloten rapport, doch slechts een der onder
deden, daar immers alle gegevens, dus ook
de bevindingen van den heer Van der Maas
ter beschikking worden gesteld van de per
manente commissie van onderzoek, die daar
na een eindoordeel zal uitspreken. De mee
ning van den heer Van der Maas is slechts
een der vele stukken, die de commissie onder
de oogen krijgt om haar oordeel te vormen.
Hangende het onderzoek wil ik alleen zeg
gen, dat de mededeeling over de slechte
vliegeigenschappen dus beschouwd kunnen
worden als een particuliere opinie, die ik
trouwens alleen ken uit het verhaaltje van
„Het Vaderland". Vliegeigenschappen vor
men een factor, die voor zeer individueele
beoordeelingen vatbaar is. Wij zijn hier te
lande erg verwend op het gebied van vlieg
eigenschappen dus beschouwd kunnen kwali
teiten van de Fokkers. Dat wil echter niet
zeggen, dat afwijkende eigenschappen ook
niet goed kunnen zijn.
Naar de Tel. verneemt, staat het thans
vast, dat de K.L.M met ingang van 15 Mei
a.s. een vier- a vijfmaal-daagschen vlieg-
dienst zal openen tusschen Amsterdam
Rotterdam en Brussel, vice versa, in verband
met de opening der Wereldtentoonstelling in
de Belgische hoofdstad. De heeren A. Kies
man en D. J. de Vries, resp. directeur der
K.L.M. en chef der afdeeling buitenland,
zijn naar Brussel geweest om hierover be
sprekingen te voeren.
Op het vliegveld Haren te Brussel zullen
autobussen gereedstaan, welke de luchtpas-
sagiers in tien minuten naar de Wereldten
toonstelling zullen voeren. De vliegdienst
zal geheel met Douglas-machines worden
uitgevoerd, zoodat men binnen één uur van
Amsterdam in Brussel is. Des morgens
kan men al vroeg vanuit Nederland naar de
Belgische hoofdstad en des avonds kan men
nog om tien uur terug.
De Sabena, de Belgische luchtvaartmaat
schappij, zal niet op dit traject vliegen; wel
zal de Air France éénmaal per dag dezen
dienst doen, in samenwerking met de K. L
M.
Zoowel de K.L.M. als de Sabena zullen op
de Wereldtentoonste.ling te Brussel met spe
ciale stands uitkomen, de K.L.M. natuurlijk
in het Nederlandsche paviljoen.
Eenige weken geleden deed in de pers een
bericht de ronde, dat de Pelikaan zijn laatste
reis naar den Oost gemaakt had en niet
meer op de Indiëlijn zou komen.
Niettemin vertrok de Pelikaan met den
heer Silevis als gezagvoerder gisteren
van Schiphol met drie passagiers voor
Batavia aan boord van drie verschillende
nationaliteiten.
Vooreerst mr. J. C Vollgraff, juridisch
adviseur van de Nederlandsche Handels
bank, verder de heer H. Creighton, die in
Indië op jacht gaat, en een Duitsch koop
man, de heer A. Miedl,
Verder maakt de heer B. Goodsell, rechter
bij het Hof van Allahabad, de reis mee van
Londen tot zijn standplaats. Te Karachi
komt de heer J. V. Waterhouse aan boord,
luitenant-kolonel van het Britsch Indisch
leger, die de vlucht tot Singapore mee
maakt.
In het geheel zijn 58.735 passagiers—kilo
meters verkocht, d.w.z. de Pelikaan is voor
de heele reis volgeboekt.
Nadat aanvankelijk slechts schaarsche en
minder volledige berichten omtrent de toe
dracht van het vliegtuig-ongeluk waren bin
nen gekomen, blijkt het thans, dat de ver
ongelukte Curtiss-jager beven aan den rand
van het ravijn is getroffen.
Het toestel heeft eerst een boom geraakt,
welke afknapte, zoodat de onderste helft van
de boom werd gespleten. Hierbij sloeg het
toestel tegen den bovenkant van het ravijn
met de motor in den grond. De cockpit bleef
intact.
Wij'en sergeant Wulms is vermoedelijk
met het achterhoofd tegen de achterzijde
van de cockpit geschoten, waarbij hij den
hals heeft gebroken. Hedenmorgen had op
de nieuwe begraafplaats te Bandoeng onder
zeer groote belangstelling de teraarde bestel
ling plaats van den overleden wachtmeester
vlieger H. A. Wulms. Te 7 uur des morgens
werd in de r.k. kerk een plechtige lijkdienst
opgedragen.
De Ijsvogel (thuisreis) vloog gisteren van
Singapore naar Bangkok.
De Oehoe is gistermiddag te 15.21 uur op
Schiphol geland.
Een belangrijn deel van het Februari-num-
mer van „Vlieg- en Zweefsport" is gewijd
aan de historische vlucht van de Snip naar
de West, verder wordt aandacht geschonken
aan de nieuwe vinding van den heer Bos:
zweefvliegtuig met beweegbare vleugels
Voorts vinden we artikelen over Vliegtuig-
modellenbouw en een bijdrage van G. Sis-
singh: „Waarom kunnen wij vliegen?" De
gewone rubrieken „Zweefvliegen" en nieuws
van de vliegvelden completeeren met vele
belangrijke berichten dit rijk geil'ustreerde
nummer.
„Het Vliegveld" is weekblad geworden, een
feit, dat talrijke kopstukken op luchtvaartge
bied, o.a. Gen. Snijders, de heeren A. Ples-
man, A. H. G. Foker, ir. M. H. Damme, jhr.
H. Loudon, gen. v. Terwisga, de voorzitter
der Kon. Nea. Ver. v. Luchtvaart ir. J. F. de
Vogel en vele anderen, aanleiding gaf er har
telijke woorden aan te wijden in het eerste
weekblad, dat met een fleurig nieuw omslag
verschijnt.
De inhoud is met ettelijke rubrieken uitge
breid. o.a. „Op den Uitkijk", door W. P. van
den Abeelen, kapitein-vlieger te Soesterberg;
„Van Vele Vliegvelden", nieuws uit alle lan
den ..Zij. die 't ons leeren", waarin als num
mer één Sam de Mul besproken wordt.
Van den zeer gevarieerden inhoud noemen
wij verder nog „Racevliegtuigen en hun con
structie". door ir. C. van Steenderen Jr.„Fo
to's schieten", door Henri Hegener, een arti-
kelt;e van A. Viruly, dien wij in zeer ongewo
ne houding op Madeira zien afgebeeld, een
bijdrage van prof. Van Everdingen, enz.
Op een aparte pagina worden ve'e nieuwe
medewerkers en talrijke nieuwe rubrieken
genoemd
Kortom, de gedaanteverwisseling van „Het
Vliegveld" is volkomen.
De rechtbank te Groningen heeft uit
spraak gedaan in de zaak tegen den 30-
jarigen bakkersknecht M K en den 34
jarigen typograaf W. T. E., beiden te
Veendam, die. daar zij behoefte gevoel
den eens wat te beleven en omdat zij zoo
graag een brand zagen, verscheidene
boerderijen in vlammen deden opgaan.
Tegen beiden was 2 jaar en 6 maanden
goëischt. De rechtbank veroordeelde E.
overeenkomstig dezen eisch. Verd. K.
stond terecht wegens brandstichting in
een hooimijt bij de boerderij van R. Nie-
boer te Wildervank; tegen hem werd
deswege 6 maanden geëischt. Ter. aan
zien van dezen verdachte achtte de
rechtbank een onmiddellijk onderzoek
naar zijn geestvermogens gewenscht.
De rechtbank te 's-Gravenhage heeft
giuteren uitspraak gedaan in Je zaak
tegen verscheidene personen, die zich
hebben schuldig gemaakt aan diefstal
of heling op de groentenveiling te
's-Gravenzande, waarbij door den veiling
mee. ter z.g. doorgedraaide goederen in
strijd met de voorschriften werden ver
kocht.
De rechtbank veroordeelde den ex-
keurmeester H. V., tegen wien 10 maan
den was geëischt, conform den eisch;
den ex-tweeden keurmeester A. C. van
V., tegen wien 8 maanden is geëischt,
eveneens tot 10 maanden gevangenis
straf;
den koopman A. v. d K. ter zake van
he'ing tot 30 subs. 30 dagen.
Verder veroordeelde de rechtbank:
den koopman J. V., wegens helirg tot
30 subs. 30 dagen;
den koopman K. van der W., wegens
oplichting tot 30 subs. 30 dagen.
De motorschipper G B., die terecht
heeft gestaan wegens het uit wiustbejag
vtrvoeren van de doorgedraaide goede
ren, werd vrijgesproken, evenals de
k opman H. K. en de koopman J. S.
De rechtbank te Groningen heeft gis
teren uitspraak gedaan in de zaak tegen
den 39-jarigen autoverhuurder L. H., te
Boertauge, tegen wien vorige week we
gens oneerlijke concurrentie een ge
vangenisstraf van 1 jaar was geëischt,
de maximum straf voor dit misdrijf. Hij
had zijn verbolgenheid over het feit. dat
zijn concurrent P. Blaauw de voorkeur
kreeg voor een rit naar Duitschland,
doordoor geuit, dat hij onder de kussens
^an diens auto communistische lectuur
had verborgen en toen aan de douane
medegedeeld, dat B. communist was
en verboden lectuur in Duitschland
smokkelde. Het gevolg was, dat B. werd
gearresteerd en pas werd vrijgelaten,
toen zijn onschuld was gebleken. H. ont
kende. Hij werd overeenkomstig den
eisch veroordeeld tot 1 jaar gevangenis
straf.
De Bredasche rechtbank deed gistermor
gen uitspraak in de zaak van den 17-jarigen
N. A. v. d. Zuit Lage Zwaluwe, die na
afloop van een voetbalwedstrijd den 17-jari
gen A. Dubbelman met een mes in den buik
had gestoken, tengevolge waarvan D. twee
dagen later in het Diaconessenhuis te Breda
overleed.
De officier van justitie had tegen verdachte
6 maanden gevangenisstraf geëischt.
De rechtbank veroordeelde verdachte gis
teren tot 1 jaar tuchthuisstraf.
Op 24 Janauri j.I. heeft voor den Haag-
schen kantonrechter, mr. Van Haeften te
recht gestaan de Leidsche student p'. II
S. wien was ten laste gelegd, dat hij als
beheervoerend bestuurder van de „Acade
mische Reisvereeniging" een autodienst in
werking heeft gehouden, van Den Haag
naar Leiden, op die dagen, waarop aan de
Rijksuniversiteit te Leiden colleges werden
gegeven, zonder dat hiertoe een vergunning
was verleend.
Gisterochtend heeft mr. Van Haeften, bij
schriftelijk vonnis uitspraak gedaan.
In dit vonnis heeft mr. Van Haeften
overwogen, dat uit het bepaalde in art. 1
en 15 van de Wet op de Openbare Vervoer-
middelen valt af te leiden, dat onder „auto
busdienst" moet worden verstaan een dienst
met motorrijtuigen, bestemd om geregeld
langs e«n bepaalden weg de personen, die
zich daartoe aanmelden, te vervoeren, on
verschillig of het vervoer al dan niet van
eenige voorwaarde of het in acht nemen van
eenige» vorm is afhankelijk gesteld. Deze
motorrijtuigen echter waren in casu be
stemd, uitsluitend tot het vervoeren van stu
denten, die colleges aan de Rijksuniverstieit
volgden, dus tot het vervoeren van een be
paald aangeduiden kring van personen, niet
van „personen, die zich daartoe aanmel
den".
De kantonrechter achtte het feit, zooals
ten laste was gelegd weliswaar bewezen; hij
heeft evenwel dit feit als zoodanig niet straf
baar geacht en den verdachte ontslagen
van rechtsvervolging.
In strijd met de berichten, dat het in de
bedoeling zou liggen, om bij voortdurende»
hoogen waterstand reeds voor de officieele
opening de nieuwe Rijnbrug te Arnhem in
gebruik te nemen, kunnen wij mededeelen,
dat daaraan niet wordt gedacht. Evenais tot
dusver zal de schipbrug dienst blijven doen,
ook al komt er nog meer was. Tot dusver
geeft het verkeer over de schipbrug r.og geen
bijzondere moeilijkheid. Bij een heei wat
hoogeren waterstand is ook vroeger de biug
in gebruik gebleven. Op het oogenbiik is de
stand te Arnhem ongeveer 11 M. plus N A P.
en zelfs bij een stand van ongeveer 12 meter
kan het verkeer, zij het dan ook doot de
sterke helling van het brugdek met eenige
moeilijkheid voor met paard bespannen wa
gens. nog plaats hebben.
In het laatste etmaal is de rivier 73 C.M.
gewassen en uit Keulen wordt nog 73
c.M. was gemeld. Toch gelooft men, gezien
de gunstige berichten van den Boven-Rijn,
dat het ergste alweer voorbij is. Alleen wan
neer sterke ijsgang, waarvan vooralsnog
geen sprake is, het wegnemen van de schip
brug noodzakelijk zou maken zal men de
nieuwe.brug tijdelijk openstellen.
Het uitstroomende water uit het Juliana
kanaal is thans zichtbaar aan het verminde
ren. Op verschillende deelen van den hoogen
kanaaldijk wordt sedert eenige dagen niets
meer van uitstroomend water ontdekt, op
andere plaatsen blijft het nog uitstroomen,
hoewel ook daar de hoeveelheid water af
neemt.
In een gisteren te Utrcchf gehouden ver
gadering van de beide iieutrale landelijke or
ganisaties van kruideniers; de Nederland
sche kruider.iersbond en Febowico werd met
algemeene stemmen tot fusie besloten.
Woensdagavond is de heer L. v. d. Ven
te St. Gvdenrode, die onlangs zijn lOOsten
verjaardag heeft gevierd en die óe oudste
inwoner van Oostelijk Noord-Brabant was,
overleden.
107. Het zeemonster begon daardoor opeens heel erg te nie-
zen. Daardoor ontstond een soort van wervelwind van buiten
gewone kracht. Drein Drentel voelde dat hij door deze nies-
orkaan werd opgenomen en in vliegende vaart in de richting
van de kust werd geslingerd. „Zal ik dan nooit rust hebben?''
huilde Drein,
108. Drein vloog met de wind een venster binnen en kwam
terecht in een kleine zolderkamer, waar een soort van gooche-
.f Deze goochelaar had niets te doen, daarom 'ad
hij bijna de heele dag te slapen. „Wat moet jij hier?" vroeg de
goochelaar aan Drein Drentel, die aan het voeteneinde zat.