«ASP1MM HET HOOGE WATER. HET ZEEMONSTER VAN NAGASAKI. Datdattr £jichtoaact IRecfiLvioAen ïBittttetdattd Eigenaardig staaltje. EXTRA-VLIEGDIENST AMSTERDAM Glimlachje DE OORZAAK VAN DE UIVER-RAMP. Ir. Stephan over Douglas- vliegtuigen. —BRUSSEL Vier a vijfmaal per dag. DE PELIKAAN UITVERKOCHT! NOGMAALS HET INDISCHE VLIEGONGEVAL. Begrafenis van den vlieger Wulms. DE POSTVLUCHTEN OP INDIE. VLIEG- EN ZWEEFSPORT. „HET VLIEGVELD. BRANDSTICHTING NABIJ VFENDAM. Boerderij aangestoken. KNOEIERIJEN OP DE VEILING. ONEERLIJKE CONCURRENTIE. Communistische lectuur in den auto van een naar Duitschland reizend concurrent gestopt. MET MES IN DEN BUIK GESTOKEN. Tot 1 jaar tuchthuisstraf veroordeeld, DE LEIDSCHE „ACADEMISCHE REISVEREENIGING". En de wet op de openbare vervoermiddelen. Een nieuwe Rijnbrug te Arnhem wordt nog niet in gebruik gesteld. HET LEK GAAT DICHT. Minder water uit het Julianakanaal. FUSIE VAN KRUIDENIERS- ORGANISATIES. HONDERDJARIGE, t Niet alleen pijn verzachten, maar bestrijden: het product van vertrouwen. kende namen zou bevatten, weid aan de openbaarheid prijsgegeven, groote aankon diging en foto's verschenen in de binnen- en buitenlandsche bladen over „Wonder Bar" en zoo werd het groote publiek langzamer hand van de beteekenis doordrongen van wat er in de Warner Bros-studio's ging gebeuren. Het begon belangstelling te koesteren voor dit product, en wachtte in spanning oin deze film te zien. Het valt dan ook niet te verwon deren, dat men in zekere kringen vroeg, „en wanneer krijgen w ij nu de „Wonder Bar" in Holland te zien?" en als wij dan ant woordden „Zij komt", dan was men voor- Ioopig gerustgesteld, doch men bleef nieuws gierig. En thans is de „Wonder Bar" in Alkmaar gearriveerd. De songs die er in voorkomen zijn intusschen door. radio, gramophoon en orkesten reeds tot het publiek doorgedrongen en zullen, wanneer de film wordt vertoond, de waarde, en het genot er van verhoogen. De „Wonder Bar" is de vijfde musical van groot formaat van Warner Bros waaraan voorafgingen „42nd treet", „Goldliggers", „Footlight Parade" en „20 Millioen Sweet- hearts". Ze is echter wat inhoud betreft ge heel verschillend van maaksel. Wij krijgen een kunstproduct te zien, dat ons van begin tot einde boeit, een cabaret-kunst, waarvan de handeling zich afspeelt in een Parijsche nachtclub met een spannend en romantisch gegeven. Al Jolson is de conferencier van deze nachtclub, die met zijn geestige invallen en zang, leiding geeft aan de afwikkeling van het programma. Kay Francis vervult een dra matische rol, doordat zij als echtgenoote van een rijken bankier, haar man ontrouw wordt en verliefd, op een danseur uit de „Wonder Bar", waardoor zij in moeilijkheden komt. Dolores Del Rio, een danseres, en partner van Ricardo Cortez, eveneens verliefd op hem, vervult de tweede dramatische rol. Dick Powell vertegenwoordigt de rol van kapelmeester en zanger, welke functies hem zeer goed zijn toevertrouwd. De overige sterrollen zijn bezet door Guy Kibbee, Ruth Donnelly, Hugh Herbert, Loui- se Fazenda, Fifi d'Orsay, Merna Kennedy, Henry O'Neil, Robert Barrat en Henry Kol- ker. Bovendien werken in deze film nog mede 300 van Amerika's mooiste chorusgirls. die de zang en dansnummers op voorbeeldige wiize uitvoeren. De regie was in handen van Lloyd Bacon, de dans- en zangnummers in die van Busby Berkeley, de muziek en tekst werden door de bekende componisten Harry Warren en Al Dubin verzorgd, terwijl de schitterende toi letten, welke door Kay Francis, Dclores Del Rio e.a. grootheden van het witte doek, in deze film gedragen worden, ontworpen zijn, door den bekenden ontwerper van de Warner studio's, Orry Kelly. VICTORIA THEATER. De film geprolongeerd. Dank zij het groote succes wordt de film Koningin Christina met Greta Garbo in de hoofdrol nog een week geprolongeerd. Wie dus nog niet in de gelegenheid waren deze prachtfilm te bewonderen, kunnen tot en met Donderdagavond dit verzuim nog herstellen. Het is mij bekend, dat ook vele K.L.M - vliegers zich minder gunstig hebben uitge laten over vliegeigenschappen van de Douglas. Hun oordeel weegt natuurlijk niet zoo zwaar als dat van een man als dr. Van j der Maas, die zijn conclusies vormt aan de j hand van wetenschaopelijke eischen en 011- 1 r': jen. Doch het is toch een teekenend feit, dat bij het in dienst stellen van de F 20 (Zilvermeeuw) vele vliegers absoluut niet te spreken waren over deze machine. Zelfs toen de F. 18 in dienst werd gesteld, waren er tal van bezwaren. Dat is nu eenmaal een typisch verschijnsel, dat men in alle vliegerskringen kan waarnemen. Het is het vreemde, dat on wennig aandoet. Is men eenmaal aan het nieuwe gewend, dan wil men niet anders meer. Want thans vliegen alle K.L M.-man- nen even graag met de F. 20 en F. 18 en lachen zij om hun vroegere bezwaren. Het is hetzelfde als de man, die eenmaal aan een auto gewend is en zich voelt als de bekende kat in het vreemde pakhuis, wanneer hij een wagen met even voortreffelijk maar andere kwaliteiten te sturen krijgt. Toen ik nog in Scestcrberg als chef van den technischen dienst werkzaam was, zoo vervolgde ir. Stephan, heb ik daar eigenaar dige staaltjes van meegemaakt. Ik had een machine gerepareerd en liet daar een der eer ste piloten mee vliegen. Toen hij terugkwam, had hij geen woorden van afkeuring genoeg om te zeggen, hoe de „kist" verknoeid was. De machine was „kop- lastig" en had tal van andere bezwaren Doch een zijner collega's, die daarna met de zelfde machine vloog, zei nog nimmer een vliegtuig te hebben bestuurd, dat hem zoo voldeed. Zijn opinie was volkomen tegengesteld aan die van zijn voorganger! Feit was, dat de ge wijzigde machine, wat besturing betrof, eenigszins afweek van hetgeen de heeren gewend waren. Er is een groot verschil tusschen de En- gelsche en de Amerikaansche school. Zoo hebben de Amerikanen gaarne besturings organen, waarbij men wat in de hand voelt, die niet te licht gaan. Fokker heeft altijd ge werkt met buitengewoon licht-gaande bestu ringsorganen. Wie daar nu aan gewend is. zal zich vreemd en onwennig voelen, wan neer hij zwaarder gaade organen te com- mandeeren krijgt. Het moet toch wat zeggen, dat wij buiten gewoon gunstige rapporten over de door ons geleverde Douglas-machines hebben ontvan gen. Zoo krijgen wij een schitterend rapport van Elsler, den hooldpiloot van de Oelag, de Oostenrijksche Luchtvaartmaatschappij, den piloot van oud-president Dollfuss. Ook Zwit serland, dat thans eenige Douglas-machines ontving, heeft gunstig gerapporteerd over de ervaringen. Maar is het niet veelzeggend, dat op 15 Januari van dit jaar in Amerika 65 Douglas-machines vlogen, d'e te zamen 22.400 vlieguren op haar credit hadden? Dageliiks worden in Amerika op de vaste lijnen 84 000 kilometer gevlogen met Dou glas-machines. Dat is in een land, waar de luchtvaart zich heeft ontwikkeld op een ma nier, waar wij geen denkbeeld van hebben, terwijl er zorgvuldig wordt gewaakt voor de veiligheid der passagiers. Wanneer deze ma chines aldus in de practijk gebruikt worden, vormt dat toch een goede illustratie voor de vliegkwaliteiten. Ten slotte wijs ik u op den heer Fokker zelf, die sedert 1911 een ervaren vlieger is. Hij heeft persoonlijk de Douglas-machine aan zeer uitvoerige vliegproeven onderwor- oen en niet dan nadat hij geconstateerd had, dat dit toestel ook wat vliegeigenschappen betreft, in alle opzichten aan de hoogste eischen voldeed, heeft hij zijn keuze be paald. En ir. Stephan concludeerde: „wat de mededeeling uit het rapport Van der Maas betreft, deze beschouwen wij als een indis cretie omtrent een der onderdeelen van het rapport, dat moet leiden tot het eindoordeel In afwachting van het rapport der perma nente ongevallencommissie meenen wij er verder over te kunnen zwijgen". IWÜC Vriend „Hallo, ga Je op refc Pas verloofde Jongeling: „Eh-nee Zie Je een stationsperron Is de eenige plaats waar we dit kunnen gapen "0nder (Kw *5 Naar aanleiding van de in „Het Vader land" gepubliceerde en niet bevestigde con clusie uit het rapport van dr. ir. Van der Maas als zou de Uiver-ramp toegeschreven moeten worden aan slechte vliegeigenschap pen van het toestel tijdens het noodweer, zei- de ir. B. A. Stephan, directeur der Fokker fabrieken, aan een Tel.-verslaggever, dal deze uitspraak beschouwd moet worden als een onderdeel van een geheel, n.1. het rap port, en dat hij zich daarover niet kan uit spreken, alvorens hij het geheelc rapport on der de oogen heeft gehad. Tevens acht hij de beoordeeling van vliegeigenschappen iets ge heel individueels. „Ik ken het rapport-Van der Maas niet en zal het waarschijnlijk ook niet leeren kennen, aangezien de minister niet van plan is het te publiceeren", aldus ir Stephan in een onder houd, dat wij gistermorgen met hem moch ten hebben. En hij voegde er aan toe: ,.De uitspraak van dr. Van der Maas is geen af gesloten rapport, doch slechts een der onder deden, daar immers alle gegevens, dus ook de bevindingen van den heer Van der Maas ter beschikking worden gesteld van de per manente commissie van onderzoek, die daar na een eindoordeel zal uitspreken. De mee ning van den heer Van der Maas is slechts een der vele stukken, die de commissie onder de oogen krijgt om haar oordeel te vormen. Hangende het onderzoek wil ik alleen zeg gen, dat de mededeeling over de slechte vliegeigenschappen dus beschouwd kunnen worden als een particuliere opinie, die ik trouwens alleen ken uit het verhaaltje van „Het Vaderland". Vliegeigenschappen vor men een factor, die voor zeer individueele beoordeelingen vatbaar is. Wij zijn hier te lande erg verwend op het gebied van vlieg eigenschappen dus beschouwd kunnen kwali teiten van de Fokkers. Dat wil echter niet zeggen, dat afwijkende eigenschappen ook niet goed kunnen zijn. Naar de Tel. verneemt, staat het thans vast, dat de K.L.M met ingang van 15 Mei a.s. een vier- a vijfmaal-daagschen vlieg- dienst zal openen tusschen Amsterdam Rotterdam en Brussel, vice versa, in verband met de opening der Wereldtentoonstelling in de Belgische hoofdstad. De heeren A. Kies man en D. J. de Vries, resp. directeur der K.L.M. en chef der afdeeling buitenland, zijn naar Brussel geweest om hierover be sprekingen te voeren. Op het vliegveld Haren te Brussel zullen autobussen gereedstaan, welke de luchtpas- sagiers in tien minuten naar de Wereldten toonstelling zullen voeren. De vliegdienst zal geheel met Douglas-machines worden uitgevoerd, zoodat men binnen één uur van Amsterdam in Brussel is. Des morgens kan men al vroeg vanuit Nederland naar de Belgische hoofdstad en des avonds kan men nog om tien uur terug. De Sabena, de Belgische luchtvaartmaat schappij, zal niet op dit traject vliegen; wel zal de Air France éénmaal per dag dezen dienst doen, in samenwerking met de K. L M. Zoowel de K.L.M. als de Sabena zullen op de Wereldtentoonste.ling te Brussel met spe ciale stands uitkomen, de K.L.M. natuurlijk in het Nederlandsche paviljoen. Eenige weken geleden deed in de pers een bericht de ronde, dat de Pelikaan zijn laatste reis naar den Oost gemaakt had en niet meer op de Indiëlijn zou komen. Niettemin vertrok de Pelikaan met den heer Silevis als gezagvoerder gisteren van Schiphol met drie passagiers voor Batavia aan boord van drie verschillende nationaliteiten. Vooreerst mr. J. C Vollgraff, juridisch adviseur van de Nederlandsche Handels bank, verder de heer H. Creighton, die in Indië op jacht gaat, en een Duitsch koop man, de heer A. Miedl, Verder maakt de heer B. Goodsell, rechter bij het Hof van Allahabad, de reis mee van Londen tot zijn standplaats. Te Karachi komt de heer J. V. Waterhouse aan boord, luitenant-kolonel van het Britsch Indisch leger, die de vlucht tot Singapore mee maakt. In het geheel zijn 58.735 passagiers—kilo meters verkocht, d.w.z. de Pelikaan is voor de heele reis volgeboekt. Nadat aanvankelijk slechts schaarsche en minder volledige berichten omtrent de toe dracht van het vliegtuig-ongeluk waren bin nen gekomen, blijkt het thans, dat de ver ongelukte Curtiss-jager beven aan den rand van het ravijn is getroffen. Het toestel heeft eerst een boom geraakt, welke afknapte, zoodat de onderste helft van de boom werd gespleten. Hierbij sloeg het toestel tegen den bovenkant van het ravijn met de motor in den grond. De cockpit bleef intact. Wij'en sergeant Wulms is vermoedelijk met het achterhoofd tegen de achterzijde van de cockpit geschoten, waarbij hij den hals heeft gebroken. Hedenmorgen had op de nieuwe begraafplaats te Bandoeng onder zeer groote belangstelling de teraarde bestel ling plaats van den overleden wachtmeester vlieger H. A. Wulms. Te 7 uur des morgens werd in de r.k. kerk een plechtige lijkdienst opgedragen. De Ijsvogel (thuisreis) vloog gisteren van Singapore naar Bangkok. De Oehoe is gistermiddag te 15.21 uur op Schiphol geland. Een belangrijn deel van het Februari-num- mer van „Vlieg- en Zweefsport" is gewijd aan de historische vlucht van de Snip naar de West, verder wordt aandacht geschonken aan de nieuwe vinding van den heer Bos: zweefvliegtuig met beweegbare vleugels Voorts vinden we artikelen over Vliegtuig- modellenbouw en een bijdrage van G. Sis- singh: „Waarom kunnen wij vliegen?" De gewone rubrieken „Zweefvliegen" en nieuws van de vliegvelden completeeren met vele belangrijke berichten dit rijk geil'ustreerde nummer. „Het Vliegveld" is weekblad geworden, een feit, dat talrijke kopstukken op luchtvaartge bied, o.a. Gen. Snijders, de heeren A. Ples- man, A. H. G. Foker, ir. M. H. Damme, jhr. H. Loudon, gen. v. Terwisga, de voorzitter der Kon. Nea. Ver. v. Luchtvaart ir. J. F. de Vogel en vele anderen, aanleiding gaf er har telijke woorden aan te wijden in het eerste weekblad, dat met een fleurig nieuw omslag verschijnt. De inhoud is met ettelijke rubrieken uitge breid. o.a. „Op den Uitkijk", door W. P. van den Abeelen, kapitein-vlieger te Soesterberg; „Van Vele Vliegvelden", nieuws uit alle lan den ..Zij. die 't ons leeren", waarin als num mer één Sam de Mul besproken wordt. Van den zeer gevarieerden inhoud noemen wij verder nog „Racevliegtuigen en hun con structie". door ir. C. van Steenderen Jr.„Fo to's schieten", door Henri Hegener, een arti- kelt;e van A. Viruly, dien wij in zeer ongewo ne houding op Madeira zien afgebeeld, een bijdrage van prof. Van Everdingen, enz. Op een aparte pagina worden ve'e nieuwe medewerkers en talrijke nieuwe rubrieken genoemd Kortom, de gedaanteverwisseling van „Het Vliegveld" is volkomen. De rechtbank te Groningen heeft uit spraak gedaan in de zaak tegen den 30- jarigen bakkersknecht M K en den 34 jarigen typograaf W. T. E., beiden te Veendam, die. daar zij behoefte gevoel den eens wat te beleven en omdat zij zoo graag een brand zagen, verscheidene boerderijen in vlammen deden opgaan. Tegen beiden was 2 jaar en 6 maanden goëischt. De rechtbank veroordeelde E. overeenkomstig dezen eisch. Verd. K. stond terecht wegens brandstichting in een hooimijt bij de boerderij van R. Nie- boer te Wildervank; tegen hem werd deswege 6 maanden geëischt. Ter. aan zien van dezen verdachte achtte de rechtbank een onmiddellijk onderzoek naar zijn geestvermogens gewenscht. De rechtbank te 's-Gravenhage heeft giuteren uitspraak gedaan in Je zaak tegen verscheidene personen, die zich hebben schuldig gemaakt aan diefstal of heling op de groentenveiling te 's-Gravenzande, waarbij door den veiling mee. ter z.g. doorgedraaide goederen in strijd met de voorschriften werden ver kocht. De rechtbank veroordeelde den ex- keurmeester H. V., tegen wien 10 maan den was geëischt, conform den eisch; den ex-tweeden keurmeester A. C. van V., tegen wien 8 maanden is geëischt, eveneens tot 10 maanden gevangenis straf; den koopman A. v. d K. ter zake van he'ing tot 30 subs. 30 dagen. Verder veroordeelde de rechtbank: den koopman J. V., wegens helirg tot 30 subs. 30 dagen; den koopman K. van der W., wegens oplichting tot 30 subs. 30 dagen. De motorschipper G B., die terecht heeft gestaan wegens het uit wiustbejag vtrvoeren van de doorgedraaide goede ren, werd vrijgesproken, evenals de k opman H. K. en de koopman J. S. De rechtbank te Groningen heeft gis teren uitspraak gedaan in de zaak tegen den 39-jarigen autoverhuurder L. H., te Boertauge, tegen wien vorige week we gens oneerlijke concurrentie een ge vangenisstraf van 1 jaar was geëischt, de maximum straf voor dit misdrijf. Hij had zijn verbolgenheid over het feit. dat zijn concurrent P. Blaauw de voorkeur kreeg voor een rit naar Duitschland, doordoor geuit, dat hij onder de kussens ^an diens auto communistische lectuur had verborgen en toen aan de douane medegedeeld, dat B. communist was en verboden lectuur in Duitschland smokkelde. Het gevolg was, dat B. werd gearresteerd en pas werd vrijgelaten, toen zijn onschuld was gebleken. H. ont kende. Hij werd overeenkomstig den eisch veroordeeld tot 1 jaar gevangenis straf. De Bredasche rechtbank deed gistermor gen uitspraak in de zaak van den 17-jarigen N. A. v. d. Zuit Lage Zwaluwe, die na afloop van een voetbalwedstrijd den 17-jari gen A. Dubbelman met een mes in den buik had gestoken, tengevolge waarvan D. twee dagen later in het Diaconessenhuis te Breda overleed. De officier van justitie had tegen verdachte 6 maanden gevangenisstraf geëischt. De rechtbank veroordeelde verdachte gis teren tot 1 jaar tuchthuisstraf. Op 24 Janauri j.I. heeft voor den Haag- schen kantonrechter, mr. Van Haeften te recht gestaan de Leidsche student p'. II S. wien was ten laste gelegd, dat hij als beheervoerend bestuurder van de „Acade mische Reisvereeniging" een autodienst in werking heeft gehouden, van Den Haag naar Leiden, op die dagen, waarop aan de Rijksuniversiteit te Leiden colleges werden gegeven, zonder dat hiertoe een vergunning was verleend. Gisterochtend heeft mr. Van Haeften, bij schriftelijk vonnis uitspraak gedaan. In dit vonnis heeft mr. Van Haeften overwogen, dat uit het bepaalde in art. 1 en 15 van de Wet op de Openbare Vervoer- middelen valt af te leiden, dat onder „auto busdienst" moet worden verstaan een dienst met motorrijtuigen, bestemd om geregeld langs e«n bepaalden weg de personen, die zich daartoe aanmelden, te vervoeren, on verschillig of het vervoer al dan niet van eenige voorwaarde of het in acht nemen van eenige» vorm is afhankelijk gesteld. Deze motorrijtuigen echter waren in casu be stemd, uitsluitend tot het vervoeren van stu denten, die colleges aan de Rijksuniverstieit volgden, dus tot het vervoeren van een be paald aangeduiden kring van personen, niet van „personen, die zich daartoe aanmel den". De kantonrechter achtte het feit, zooals ten laste was gelegd weliswaar bewezen; hij heeft evenwel dit feit als zoodanig niet straf baar geacht en den verdachte ontslagen van rechtsvervolging. In strijd met de berichten, dat het in de bedoeling zou liggen, om bij voortdurende» hoogen waterstand reeds voor de officieele opening de nieuwe Rijnbrug te Arnhem in gebruik te nemen, kunnen wij mededeelen, dat daaraan niet wordt gedacht. Evenais tot dusver zal de schipbrug dienst blijven doen, ook al komt er nog meer was. Tot dusver geeft het verkeer over de schipbrug r.og geen bijzondere moeilijkheid. Bij een heei wat hoogeren waterstand is ook vroeger de biug in gebruik gebleven. Op het oogenbiik is de stand te Arnhem ongeveer 11 M. plus N A P. en zelfs bij een stand van ongeveer 12 meter kan het verkeer, zij het dan ook doot de sterke helling van het brugdek met eenige moeilijkheid voor met paard bespannen wa gens. nog plaats hebben. In het laatste etmaal is de rivier 73 C.M. gewassen en uit Keulen wordt nog 73 c.M. was gemeld. Toch gelooft men, gezien de gunstige berichten van den Boven-Rijn, dat het ergste alweer voorbij is. Alleen wan neer sterke ijsgang, waarvan vooralsnog geen sprake is, het wegnemen van de schip brug noodzakelijk zou maken zal men de nieuwe.brug tijdelijk openstellen. Het uitstroomende water uit het Juliana kanaal is thans zichtbaar aan het verminde ren. Op verschillende deelen van den hoogen kanaaldijk wordt sedert eenige dagen niets meer van uitstroomend water ontdekt, op andere plaatsen blijft het nog uitstroomen, hoewel ook daar de hoeveelheid water af neemt. In een gisteren te Utrcchf gehouden ver gadering van de beide iieutrale landelijke or ganisaties van kruideniers; de Nederland sche kruider.iersbond en Febowico werd met algemeene stemmen tot fusie besloten. Woensdagavond is de heer L. v. d. Ven te St. Gvdenrode, die onlangs zijn lOOsten verjaardag heeft gevierd en die óe oudste inwoner van Oostelijk Noord-Brabant was, overleden. 107. Het zeemonster begon daardoor opeens heel erg te nie- zen. Daardoor ontstond een soort van wervelwind van buiten gewone kracht. Drein Drentel voelde dat hij door deze nies- orkaan werd opgenomen en in vliegende vaart in de richting van de kust werd geslingerd. „Zal ik dan nooit rust hebben?'' huilde Drein, 108. Drein vloog met de wind een venster binnen en kwam terecht in een kleine zolderkamer, waar een soort van gooche- .f Deze goochelaar had niets te doen, daarom 'ad hij bijna de heele dag te slapen. „Wat moet jij hier?" vroeg de goochelaar aan Drein Drentel, die aan het voeteneinde zat.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1935 | | pagina 10