yriMHffflflfl/ Hieum
£uchtoaad
ïBucqecüike Statui
Jngezonden Stukken
ZIJN HONDJE LEVEND BEORAVEN.
Een week gevangenisstraf.
BLIND MAKEN VAN VINKEN.
Ruw en wreed gebruik strafbaar
verklaard.
BROEK OP LANGENDIJK
IGMOND AAN ZH
T ZAND
HOORN
CASTRICUH
ZIJPE
VENHUIZEN
AVENHORN
WOGNUM
'T VELD
DE RIJP
LANGENDIJK
WINKEL
EGMOND BINNEN
GRAFT
NOORDSCHARWOUDE
ZWAAGDOK
HOOGKARSPEL
HOE DE VLIEGTUIGEN DER K.L.M.
AAN EEN BEWIJS VAN LUCHT
WAARDIGHEID KOMEN.
Xteï- P,amen« waa™ wel
een dér belangrijkste is een dienst met Dou
LADY YOUNG GEVONDEN.
DE POSTVLUCHTEN OP INDIE.
WINKEL (Februari).
„DORPSTOESTANDEN.
H. KEESMAN, Heiloo.
togenbosch overgebracht. Wegens gebrek
aan bewijs werd hij echter wederom in vrij
heid gesteld.
De bakker G. M. van R. en de fabrieksar
beider J. van der H. beiden uit Boxtel, wa
ren door den politierechter te 's-Hertogen-
bosch veroordeeld ieder tot f 20 boete, subs.
20 dagen hechtenis, omdat zij Oip 27 Sep
tember 1934 te Boxtel zonder redelijk doel
opzettelijk een hond pijn hebben veroorzaakt
door dit dier levend te begraven. Thans
hadden beide verdachten zich voor het Ge
rechtshof te Den Bosch te verantwoorden.
De verdachten hadden bij het dier schurft
geconstateerd, zoodat ze het maar begraven
hadden.
De Advocaat-Generaal meende, dat deze
onmenschelijke daad niet gecorrigeerd was
met een geldboete. Hier moest wel degelijk
een gevoeliger straf gegeven worden. Het
had op den wg gelegen om den hond te la
ten doodschieten. Zulk een methode was af
grijselijk en getuigde van een buitgemeene
wreedheid.
Spreker eischte daarom voor elk der ver
dachten één week gevangenisstraf. Uit
spraak over veertien dagen.
De Hooge Raad heeft gisteren arrest gewe
zen in een zaak van den officier van justitie
te Breda, die cassatie had aangeteekend te
gen een vonnis van de rechtbank aldaar
houdende bevestiging van een door den kan
tonrechter te Tilburg gedane uitspraak,
waarbij J. V., fabrieksarbeider te Tilburg,
is ontslagen van rechtsvervolging terzake
van het in zijn bezit hebben van een blind
gemaakte vink, hetgeen verboden is in de al-
gemeene politieverordening, der gemeente
Gilze-Rijen, waar de verdachte dezen vogel
hield. Kantonrechter en rechtbank hebben
ontslag van rechtsvervolging gegeven.
De Hooge Raad heeft thans overwogen,
dat door het tegengaan van deze in een lan
delijke gemeente bekende ruwheid en wreed
heid het beschermen van het publiek in zijn
zedelijke gevoelens alsmede de openbare ze
delijkheid kan worden gediend. Hij vernie
tigde daarom het vonnis en veroordeelde V.
tot 5 boete.
ZIJN KIND MISHANDELD.
Het Hof te Amsterdam, uitspraak doende
ir» de zaak tegen den heer L. te Bergen, die
door den politierechter veroordeeld was
wegens mishandeling van zijn kind, tot drie
maanden gevangenisstraf veroordeelde ver
dachte tot 7 dagen gevangenisstraf voor
waardelijk met een proeftijd van 1 jaar.
Verdediger in deze zaak voor het Hot was
mr. H. Judell te Bergen.
blaadje sigaretten door de zaal ging. Zoo
mede de Japansche dames, die tot aan het
dé-masque arm in arm en voetje voor voetje
door de zalen schuifelden op heur houten
blokjes!
Wanneer het aan 't bestuur van C. b. v.
moge gelukken zoo door te gaan en door
middel van zorgvuldige selectie het hoogst
mogelijke peil te bereiken, dan staat niets de
toekomstige reputatie van de C. S. V.-bals in
den weg.
Want stemming was er! Dat bleek ook
dezen keer onder den invloed van de „Ram-
bling Serenaders" en de „Two Hodlars die
de muzikale afdeeling verzorgden. Tot ver
in den nacht bleef de gezellige fuibatmosfeer,
zóó zelfs dat op den duur de meest ingetogen
toeschouwers door de zaal zwierven met 'n
verfomfaaide papieren muts op hun kruin en
'n langen toeter in hun vuist
Nu de werkzaamheden weer zoo lang
zamerhand op den akker beginnen, wordt er
door verschillende bouwers weer gebruik
van gemaakt, een arbeider te verkrijgen met
toeslag der overheid. Het loon, wat deze
week nog 16.50 bedraagt, wordt over de
week van 1118 Maart a.s. evenals het
vorige jaar wederom bepaald op 15, waar-1
aan de bouwer 2/3 moet bijdragen en de
overheid 1/3 van het loon.
Zondagavond gaf het fanfarecorps „Ons
Genoegen" een uitvoering in de zaal van
den heer C. Mulder Medewerking werd ver
leend door de cabaretartisten v. d. Horst en
Rouge uit Rotterdam, aangekondigd als „de
Snarenzangers".
De voorzitter van het corps, de heer
Obdam, opende den avond met 'n welkomst
woord en sprak zijn genoegen er over uit
de leden van het Hoever fanfarecorps ook
aanwezig te zien.
Hierna kregen we het fanfarecorps te
hooren. Onder leiding van haar directeur,
den heer E. Peetoom, uit Alkmaar, werden
de muzieknummers heel aardig uitgevoerd
Vermelding verdienen vooral La Speianza
van A. Boscolli en Potpourie populaire No.
10 van G. Ranauld.
Ook het ensemble v. d. Horst en Rouge
dat een drietal malen optrad, kreeg een
deel van den bijval. We kregen echter den
indruk, dat het publiek iets anders van hen
had verwacht.
In zijn slotwoord merkte de voorzitter op
dat er plaats is voor jonge leden om opge
leid te worden. Voor hen bedraagt de con
tributie een gering bedrag per week.
De avond werd besloten met een gezellig
bal.
Ingevolge overeenkomst is aan het einde
van de vorige week het water van het voor
ijsbaan bestemde terrein alhier afgevloeid.
Evenals het vorige jaar zal men ook dezen
winter dus niet kunnen profiteeren van de
nu tip-top ingerichte ijsbaan.
Voor net actieve bestuur en voor de ijs-
sportliefhebbers een teleurstelling!
het
bot
Door een 12 tal vaartuigen werden ui
IJsselmeer nog aangevoerd 493 pond
Bal-Masque van de voetbalver-
eeniging ,,C. 5. V.".
Castricum stond Zaterdagavond in het
teeken van de Carnaval door het houden
van een fleurig bal-masque.
Het voor de derde maal georganiseerde
gekostumeerde bal, door de Castricumsche
voetbalvereeniging „C. S. V." was een in alle
opzichten geslaagd feest. Niet in het minst
omdat gebleken is, dat er een stijgende be
langstelling en een groeiende interesse bij
het Castricumsche publiek bestaat om dit
jaarlijksche feest tot eep steeds grooter
succes te doen worden. Als het zoo door
gaat, is de tijd niet ver meer, dat het bal-
masque van „C. S. V." een attractie wordt,
zooals dat de bals-masque van Amsterdam
zijn van de vereenigingen „Limburgia" of
„Justus van Maurik" beroemd tot ver in
den omtrek.
Het C. S. V.-bal van Zaterdagavond was
aantrekkelijk, smaakvol en kleurrijk. Aan de
costumeering was veel zorg besteed, vooral
veel eigen zorg door de dames. En er was
letterlijk van alles. Doodeenvoudige Volen-
dammers, naast deftige Japansche dames
Men werd voorgesteld aan prinsen en hoo
ge officieren of het niks was. Zelfs de
wereldberoemde Amerikaansche ongeluks
komiek „Adamson" dien we allen uit de
tijdschriften kennen, was in hoogst eigen
persoon naar de vereenigde zalen van de
„Rustende Jager" gekomen! En dat het hém
was, bleek bij de prijsuitdeeling, want hij nam
den prijs mee, die niet voor hem bestemd
was en moest met hangende pootjes terug
komen.
De jury, bestaande uit mevr. Van der
Laan, van Alkmaar en de heeren D. Klomp
te Bergen en Jac Polak te Castricum, had 'n
zeer moeilijke taak, maar slaagde ten slotte.
Gelukkig waren er aanlokkelijke prijzen ge
noeg. Als „mooiste" dame werd bekroond:
1. 'n Russische edel vrouwe; 2. haremdame;
3. de Nederlandsche vlag; 4. 'n rijk uitge
doste fantasie-piccolo; 5. revue-girl; 6. dan
seresje in blauw; 7. zonnebloem; 8. 'n Turk-
sche dame; 9. 'n „Grönnensch wiefke".
Door de heeren werden de prijzen inge
palmd door 'n Spaansch cabaret-artist; 'n
Amerikaan; 'n Oosterling; 'r Hongaarsch
officier; 'n Kozakken hetman etc.
De mooiste groep was niet duidelijk aan
ti wijzen wel de mooiste paren. Dat
waren in het bijzonder een „Schilder met
z'n verfdoos" en „twee Japansche dames".
De meest komische heer was natuurlijk
„Adamson", de man met de beroemde „drie
haren" en de meest komische dame was 'n
„fuifnummer"! En wat een fuifnummer!!
De rest was naar verhouding. Alles in de
puntjes en 'n lust voor 't begeerlijk oog.
Maar het meest interessante als bal-masque-
vondst was de combinatie „Pijnenburg
Wals in de Zesdaagsche", die dan ook de
le prijs „groep" bemachtigde. Dat was een
idee, dat geen hoopen geld kostte, maar wel
nadenken en inspanning. Dat was de ware
bal-masque-geest* Iets karakteristieks voor
stellen endie voorstelling ook uitbeelden.
In ditzelfde verband hulde aan de kleine
piccolo, die bleef wat ze was: 'n dienjongen,
die den geheelen avond met 'n presenteer-
Ten behoeve van de wijkverpleging
dezer gemeente is. voor het jaar 1934 een
provinciaal subsidie van 720 toegekend.
In de vergadering van de afd. Venhuizen
en Hem van den L. T. B. bleek dat de totaal
ontv. hebben bedragen 128!9,63; uit
gaven f 12397,12; voordeelig saldo f 432,16.
Het ledental is van 116 tot 102 terugge-
loopen.
De veilingvereniging „Avenhorn en
Omstreken" boekte over het afgeloopen jaar
een totaal-omzet van 372628,69.
Van het Departement van Sociale Zaken
is bericht ingekomen, dat een aanvang kan
worden gemaakt met de uitvoering der
werkzaamheden voor het inrichten van twee
voetbalterreinen ten behoeve van de voetbal
vereeniging „Sparta" alhier.
Het r.k. fanfarekorps St. Martinus hield
zijn jaarvergadering Donderdagav. 7.30 u.,
ten lokale van den heer I. P. Pepping.
De heer P. Wijnker opende met den chris-
telijken groet en heette allen van harte wel
kom. Hierna werd door den secretaris, den
heer H. Busker, een mooi jaarverslag uitge
bracht. Het verslag van den penningmeester,
den heer Th. Bakker, gaf aan een totaal aan
ontvangsten van f 394,51 en uitgaven
420,36, alzoo een nadeelig saldo van
25,85. Het periodiek aftredende bestuurslid,
de heer P. Wijnker, werd als voorzitter her
kozen. Het aftredende bestuurslid, de heer
J. Blankendaal, stelde zich niet meer herkies
baar. In zijn plaats werd na stemming en
herstemming gekozen de heer Wi de Boer
Czn., die zijn benoeming aannam.
Besloten wera om dit jaar eenige rond
gangen te houden, alsmede om één concert
te geven.
Benoemd zijn tot lid der commissie tot
wering van schoolverzuim de heeren G. J
Jebbink, T. van Houwelingen en tot lid van
de commissie van toezicht op het lager on
derwijs de heeren L. Visser en D. d»
Jongh Jr.
De voorbereidende werkzaamheden aan
den nieuw aan te leggen asphaltweg tus-
schen St. Pancras (gem Koedijk) en Oudórp
zijn reeds aangevangen. Hier en daar wor
den reeds boomen opgeruimd, alsmede is een
gedeelte weiland afgebakend tot waar de
weg verbreed zal worden.
In deze gemeente is thans weder het
eerste geval van mond- en klauwzeer gecon
stateerd en wel bij het vee van den vee
houder M. Hoogstraten.
De Vennewatersweg
Het ministerie van sociale zaken heeft
zich thans bereid verklaard subsidie te ver-
leenen in de kosten van verbetering van den
Vennewatersweg, zoodat hiermede binnen
korten tijd in werkverschaffing zal worden
aangevangen.
Tot voorzitter van de commissie tot
wering van schoolverzuim is benoemd de
heer Jn. Blaauw Azn. tot secretaris de heer
Q. Bax.
Tot bestuursleden van het Grafterzieken-'
fonds werden benoemd de heeren P. Kwadijk.
KI. Kleijn en C. Schipper. Uit de rekening
bleek, dat er in 1934 een voordeelig saldo
was van 2 268.61.
Zondag werd wederom een wandeltocht
gehouden door de gymnastiekvereniging
„Hercules en Hygiea". Ditmaal werd evenals
de eerste keer slechts 10 K.M geloopen, n.1.
van hier naar Koedijk via den nieuwen Pro
vincialen weg en terug.
Het peleton bestond uit 16 deelnemers,
waarvan 7 buiten mededinging meegeloopen
hebben. Binnen twee uur werd de tocht vol
bracht en na afloop we re nog aan 9 per
sonen een herinneringsmedaille uitgereikt.
In den loop van Februari werd in de
Boerenleenbank aan spaargelden ingelegd
2535 en terugbetaald 1361.
Aan voorschotten wero verstrekt 2500
en afgelost 300.
De omzet van de veilingsvereeniging I
„De Eendracht" over het jaar 1934 bedroeg
ia totaal 238.614,77,
Van de zijde der K.L.M. schrijft men ons:
Er is in den laatsten tijd bij het groote pu
bliek veel belangstelling gebleken voor de
luchtwaardigheid van Nederlandsche ver
keersvliegtuigen en in het bijzonder is deze
belangstelling levendig geworden, toen de
K.L.M. besloten had een serie vliegtuigen in
Amerika te bestellen na de MacRobertson
Race.
Door de gang van zaken bij de uitreiking
van een certificaat van luchtwaardigheid
(feitelijk niets anders dan een officieel be
wijs, dat het betreffende vliegtuig volkomen
veilig is voor het gebruik in het regelmatige
luchtverkeer), weinig bekend is, is het wel
licht belangwekkend het een en ander te ver
nemen omtrent den langen en moeilijken
weg, die moet worden afgelegd, alvorens
door of vanwege den minister van water
staat, een dergelijk certificaat wordt- afgege
ven.
Het spreekt wel vanzelf, dat een Bewijs
van Luchtwaardigheid (B. v. L.) alleen wordt
verstrekt, indien voldaan is aan bepaalde
eischen, die in Nederland zijn vastgelegd in
de z.g.n. Luchtvaartwet van 30 Juli 1926 en
daaraan toegevoegde algemeene maatregelen
van bestuur, waarvan de z.g.n. regeling van
het Rijkstoezicht op de Luchtvaart (R.T.L.)
de voornaamste is.
Teneinde te controleeren of deze eischen
worden vervuld, heeft de Luchtvaartdienst
van het Ministerie van Waterstaat naast zich
een controleerend en adviseerenc lichaam:
de Rijksstudiedienst voor de Luchtvaart (R.
S.L.), welke dienst niet alleen controle uit
oefent, wanneer het vliegtuig voltooid is,
maar welke reeds gedurende den geheelen
bouw voortdurend toezicht houdt, zoowel op
de bouwwijze, als op de uitvoering, de mate
rialen en de rekenmethodes. De vliegtuigfa
brikant moet daartoe ten volle medewerken
door overlegging van een volledig stel bere
keningen, teekeningen, diagrammen en pres
tatie-verwachtingen, opdat de R.S.L. zich een
volledig denkbeeld kan vormen omtrent de
constructie en de eigenschappen van het vol
ledige vliegtuig en al zijn toebehooren. Deze
controle gaat zoover, dat ook op de materia
len voortdurend steekproeven worden geno
men, terwijl van onderdeelen, die de fabri
kant wenscht te gebruiken en die hij niet zelf
vervaardigt, eventueel uit het buitenland be
trekt, afzonderlijke keurings- of luchtwaar
digheidscertificaten moeten worden afgege
ven, die dan worden verstrekt door overeen
komstige officieele buitenlandsche keurings
diensten. Gedurende den geheelen bouw is er
dus een dagelijksch contact tusschen fabri
kaat en controleerend lichaam.
Toen de K.L.M. verleden jaar haar eerste
Douglas-vliegtuig uit Amerika liet komen,
moest ook voor dit vliegtuig een B. v. L. wor
den aangevraagd. Dit leverde echter princi-
pieele bezwaren op, omdat het vliegtuig niet
onder toezicht van de Nederlandsche regee
ring was gebouwd, terwijl er tusschen Ame
rika en Nederland geen overeenkomst bestaat
waarbij over en weer de B. v. L. voor vlieg
tuigen worden erkend.
Op grond van de ervaring, welke met een
groot aantal vliegtuigen van dit type bij re
gelmatig gebruik in het luchtverkeer in Ame
rika verkregen was en op grond van de gun
stige rapporten, welke door den vliegtuigbe
stuurder Parmentier en den hoofdwerktuig
kundige Veenendaal van de K.L.M. na hun
langdurig verblijf in Amerika waren uiige-1
bracht, zoowel betreffende de resultaten a
daar als omtrent de constructie en vlieg
eigenschappen, en aan de hand van de door
de N.V. Nederlandsche Vliegtuigenfabriek
verstrekte gegevens, werd door den minister
van waterstaat een certificaat uitgereik'
waarbij het Amerikaansche B. v. L. van
waarde werd verklaard.
In verband met bij vergelijking van de
Amerikaansche voorschriften met Neder
landsche op enkele punten vastgelegde ver
schillen betreffende de sterkte, waren door
de Douglas-fabriek eenige wijzigingen aand
gebracht, teneinde aan de eischen van de Ne
derlandsche autoriteiten te voldoen.
M verband met het feit, dat de N.V. Ne
derlandsche Vliegtuigenfabriek de licentie
rechten van de Douglasvliegtuigen had ver
worven en plannen maakte om haar fabrie
voor de fabricage hiervan in te richten, ten
einde de eventueel door de K.L.M. aan te
schaffen serie Douglas-vliegtuigen in Neder
land te kunnen bouwen, werd de bestudee
ring van de Amerikaansche sterkte-voor
schriften en in het bijzonder van de details
der sterkteberekeningen en der beproevings
methoden, welke voor den bouw van de Dou
glas-vliegtuigen hadden gediend, voortgezet
daar voor deze vliegtuigen Nederlandsche B
v. L. zouden moeten worden uitgereikt.
Tevens met het oog hierop droeg de minis
ter van waterstaat aan de heeren dr. Wolff
directeur R.S.L., en H. J. v. d. Heyden, in
specteur van den luchtvaartdienst, op een
studiereis te maken naar Amerika, teneinde
zich op de hoogte te stellen van de wijze,
waarop het toezicht op den bouw en de lucht
waardigheid van vliegtuigen in Amerika
wordt uitgeoefend en speciaal na te gaan, of
de Douglas-vliegtuigen wat betreft construc
tie en bouw geheel aan de Nederlandsche
eischen voldeden. Bovendien zouden aan de
hand van de in het regelmatige verkeer met
deze vliegtuigen verkregen langdurige en uit
gebreide ervaring, de bedrijfszekerheid en de
veiligheid in het algemeen worden beoor
deeld.
Toen na het succes van de Uiver in de Mac
Robertson Race het besluit der K.L.M. om 14
Douglas-vliegtuigen te koopen, definitie
werd genomen en na langdurige onderhan
delingen met Fokker bleek, dat het niet mo
gelijk was deze vliegtuigen in Nederland te
abriceeren, zonder het risico te loopen op een
veel latere aflevering dan met het oog op de
behoefte van de K.L.M. noodzakelijk was,
deed zich de omstandigheid voor, dat ook
voor deze vliegtuigen een bijzondere regeling
zou moeten worden getroffen.
Vooral in verband met het feit, dat de
vliegtuigen in de Douglasfabriek in serie
werden geproduceerd en als het ware uit
voorraad konden worden geleverd, was het
voor de K.L.M. van groot belang, zoo spoe
dig mogelijk te weten, dat ten aanzien van
deze vliegtuigen de minister de Amerikaan
sche B. v. L. van waarde zou verklaren. Hier
toe moest de controle op verschillende details
der sterkteberekeningen en constructiemetho
den, die anders in Holland zou hebben plaats
gevonden, in Amerika geschieden, reden
waarom de K.L.M. aan den minister voor
stelde, twee deskundigen, nl. dr. v. d. Nout
vart de R.S.L. en ir. van Lammeren van de
K.L.M., ter assistentie van dr. Wolff naar
Amerika te zenden.
De heeren Wolff en v. d. Heijden, die in
middels van hun reis teruggekeerd zijn, heb
ben zeer gunstige rapporten uitgebracht, zoo
wel wat betreft de resultaten, die in het re
gelmatige luchtverkeer in Amerika zijn ver-
cregen, als wat betreft de deugdelijkheid der
abricage van de vliegtuigen.
De K.L.M. heeft dan ook reeds van den di
recteur van den luchtvaartdienst bericht ont
vangen, dat tegen uitreiking van bewijzen van
gelijkstelling voor Nederland van de voor de
vliegtuigen uit te reiken Amerikaansche
uchtwaardigheidspapieren geen technisch
>ezwaren bekaan.
Blijkens enkele persberichten was er bij het
publiek een verkeerde voorstelling inzake het
doel der reis van de verschillende luchtvaart
deskundigen naar Amerika. Men heeft dit in
verband gebracht met het noodlottige onge-
'uk van de Uiver, doch zooals uit het boven
staande blijkt, is daarvan geenszins sprake.
Jet spreekt echter vanzelf, dat deze heeren
zich met des te meer ernst aan het onderzoek
van de luchtwaardigheid dezer vliegtuigen
lebben gewijd, zoodat het Nederlandsche
publiek zich volkomen gerust gesteld kan
voelen.
Alle groote luchtvaartmaatschappijen in
Amerika, zooals de Transcontinental and
Wedtern Air, de American Airlines, de Pan
American Airways en de Eastern Airline
lebben een groot aantal Douglas-vliegtuigen
in gebruik. De Douglasfabriek heeft op het
oogenblik reeds 75 vliegtuigen van dit type
afgeleverd; er zijn er nog 50 in productie en
voor 25 is het ruwe materiaal reeds in de fa-
Kiek aanwezig. Welk een luchtnet met zulk
een groot aantal vliegtuigen bediend zal
kunnen worden, blijkt wel hieruit, dat de we-
kelijksche dienst Amsterdam-Batavia der
a.L.M. in 1034 met 6 vliegtuigen werd uit*
gevoerd. Alleen op de Amerikaansche lucht-
1 jnen leggen de in gebruik zijnde Douglas-
vliegtuigen ongeveer 48.000 K.M. per dag af,
waarvan groote afstanden regelmatig gedu
rende den nacht worden gevlogen. De erva
ring met deze vliegtuigen strekt zich reeds uit
-irwinA6" |J°^a'et1 vliegduur van ongeveer
30.000 vlieguren onder de meest uiteenloo-
1*"* °ms.tand'gh«len, hetgeen overeenkomt
met 300 vluchten van Amsterdam naar Ba
tavia heen en weer. In Amerika heeft zich
geen enkel ongeluk voorgedaan. Een der be-
angrijkste lijnen, welke met Douglas-vliek-
tuigen onderhouden wordt, is de passagiers-
Aenm98eK M°lkn L°S ArRe,CS Va" de T W'
hk a i5 Dnemaal Per dag wordt in
beide richtingen gevlogen over bergen en
vlakten, door koude en tropische warmte; in
beide richtingen bestaat een nachtdienst
American Airlines gebruikt de Douglas op
de verbinding Boston-New-York-Nashvif
°P d€ "jnen New-York-Miaml
■v d e" Chicago—Miami (2023 K M
De Pan American Airways bezigt Douoiaa
Mexico, Midden-Amerika en de westkust van
Zuid-Amerika tot Buenos Aires (11 905 K M
glas-vliegtuigen tusschen Rio de Janeiro «n
New-York van de Transequator Inc., die oiw
langs van de Braziliaansche regeering toe.
stemming kreeg tot het maken van proef,
vluchten. De volgende route is geprojecteerd:
New-York—Tampa—Havana—Porto PrincL
pe—Cura^aoOaracasManaosCuyaba—.
Rio de Janeiro.
Uit het bovenstaande moge blijken, dat niet
slechts een Nederlandsch B. v. L. een waar-
borg is voor de veiligheid van een vliegtuig
doch dat een bewijs van gelijkstelling, uitge.
reikt voor een in het buitenland gebouwd
vliegtuig dezelfde waarde heeft, zoodat er
niet de geringste twijfel behoeft te bestaan
omtrent de luchtwaardigheid van de Dou-
glas-vliegtuigen, welke door de K.L.M. zul.
len worden gebruikt.
Toestel stortte neer, doch inzit,
tenden bleven ongedeerd.
Lady Young, de echtgenoote van den gou-
verneur van Noord-Rhodesië en dr. Kerby
hebben van Gowke, een verlaten district van
Zuid-Rhodesië, bericht gezonden, dat hun
vliegmachine naar beneden is gestort, doch
dat zij zelf ongedeerd zijn gebleven en thans
op weg zijn naar het kamp van de inheem.
sche commissarissen.
Sedert de echtgenoote van den gouverneur
van Noord-Rhodesië Donderdag per vlieg,
tuig uit Livingstone vertrok, had men nog
steeds geen spoor van het toestel gevonden.
Uit Bulawayo werd gemeld, dat twaalf
vliegtuigen en honderden inlandsche politie
agenten, burgers en spoorwegarbeiders,
Zondag den geheelen dag gezocht hadden
zonder eenige aanwijzing omtrent de ver
misten te vinden. Men vreesde dat het vlieg
tuig verongelukt was boven de moerassen
van Kafoe-rivier of in de rivier zelf terecht
was gekomen, in welk geval de wrakstuk-
ken over zeer grooten afstand met den
stroom zouden kunnen meedrijven vóór ont
dekt te worden.
Ijsvogel (heenreis) vertrokken van Bag
dad aangekomen te Jodhpoer.
Pelikaan (terugreis) vertrokken van
Bagdad aangekomen te Caïro.
Geboren: Dieuwertje, d. van Jaa
Koomen en Grietje Schrooder. Arend,
z. van Tjeerd Posthumus en Hinke Cas-
telein. Alfred Ferdinand, z. van Veg»
ter Hakhof en Maretje Cpaan (te Hoorn),
Gehuwd: Marinus Bijpost en Cor-
n 'ia Middelkoop.
Overleden: Dirk Fijnheer, oud 60
jaar. Cornelis Faber, oud 7 maanden-
BROEK OP LANGENDIJK (Febr.)
Overleden: J. van Lienen, echtg. van
J. Zomerdijk, 43 jaar.
EGMOND-BINNEN. (Februari).
Geboren: Theresia Maria, d. v. "Jq-
Johannes Zentveld en Maria Ory. Catha-
rina Theresia, d. van Adrianus Johannes
Ligthart en Anna Groen. Cornelis Anto-
nius Maria, d. van Petrus Bras en Maria
Agatha Zonneveld. Jacob, z. van Jan
Leurs en Jannetje Kruyt. Johannes Cor
nelis, z. van Cornelis Johannes Apeldoorn
en Maria Ory. Theodorus, z. van Johan
nes Lute en Cornelia Admiraal
Getrouwd: Johannes Jacobus Tromp
en Alida Wilhelmina Koper.
Mijnheer de Redacteur.
Vriendelijk verzoek ik U onderstaande 'ra
Jw blad te willen opnemen, waarvoor mijn
ïartelijken dank. Het is naar aanleiding van
iet verslag over de derde opvoering der
revue „Geef mij maar Heiloo" waarin de
heer C. ten Bruggencate meedeelde in zijn
openingswoord, dat hij verschillende opmer-
ungen omtrent de revue heeft gekregen, over
dorpstoestanden die verbetering vragen.
Deze opmerkingen zouden dan verwerkt
moeten worden in een volgende revue. Ik wil
aannemen dat hem dit werkelijk is medege
deeld.
Maar als lid van V.V.V. Heiloo Vooruit
was het beter geweest om zich eerst eens op
ie hoogte te stellen, of er grond is voor het
anceeren van deze opmerkingen. Want ten
slotte blijkt het, dat voor al deze opmerkingen
absoluut geen grond bestaat en men een
geest in het dorp brengt, welke geen aanbe
veling verdient voor het vreemdelingenver-
<eer, noch voor de menschen die hier reeds
wonen. Als de heer ten Bruggencate zich op
de hoogte had gesteld alvorens iets te lan'
ceeren over het „schandaal" bij de Vier-
itaten betreffende de „trottoirs" dan moest
iij weten dat de Gemeente in deze zaak geen
verwijt treft. Laat men zijn licht maar een3
opsteken bij den burgemeester. De desolate
oestand van den Holleweg? Ja, wil deze op*
ossing voor elkander komen dan staan we
weer midden in het rioleeringsvraagstuk en
nauw verbonden aan de oplossing van dit
vraagstuk is het rioolbelastingbiljet. Ook dan
is het weer niet goed. Stof voor de revue be
treffende den Westerweg Dan kan ik U wel
zeggen dat daar een oplossing voor gevon
den kan worden. Het heeft reeds lang de
aandacht van den Raad. Terwijl de heer ten
Bruggencate wellicht 's avonds in zijn vrije
uren zit te peinzen om stof te vinden voor de
nieuwe revue, is er een raadslid dat 's avonds
reeds vele uren heeft opgeofferd en nog op
offeren zal ten dienste der gemeenschap om
den benoodigden grond ter verbreeding
dier weg gratis in handen te krijgen om daar
een weg te krijgen die klinkt als een klok. I*1
vraag de bewoners van den Westerweg d«
volle medewerking daarvoor. Zij zullen er
geen spijt van hebben. Zoo zal er nog wel
meer zijn dat men niet weet,, maar neem een
goede raad van mij aan voordat men lan
ceert of becriticeert, onderzoekt dan eerst
of daar gronden voor zijn.
Met dank voor de plaatsing.