yriMHffflflfl/ Hieum £uchtoaad ïBucqecüike Statui Jngezonden Stukken ZIJN HONDJE LEVEND BEORAVEN. Een week gevangenisstraf. BLIND MAKEN VAN VINKEN. Ruw en wreed gebruik strafbaar verklaard. BROEK OP LANGENDIJK IGMOND AAN ZH T ZAND HOORN CASTRICUH ZIJPE VENHUIZEN AVENHORN WOGNUM 'T VELD DE RIJP LANGENDIJK WINKEL EGMOND BINNEN GRAFT NOORDSCHARWOUDE ZWAAGDOK HOOGKARSPEL HOE DE VLIEGTUIGEN DER K.L.M. AAN EEN BEWIJS VAN LUCHT WAARDIGHEID KOMEN. Xteï- P,amen« waa™ wel een dér belangrijkste is een dienst met Dou LADY YOUNG GEVONDEN. DE POSTVLUCHTEN OP INDIE. WINKEL (Februari). „DORPSTOESTANDEN. H. KEESMAN, Heiloo. togenbosch overgebracht. Wegens gebrek aan bewijs werd hij echter wederom in vrij heid gesteld. De bakker G. M. van R. en de fabrieksar beider J. van der H. beiden uit Boxtel, wa ren door den politierechter te 's-Hertogen- bosch veroordeeld ieder tot f 20 boete, subs. 20 dagen hechtenis, omdat zij Oip 27 Sep tember 1934 te Boxtel zonder redelijk doel opzettelijk een hond pijn hebben veroorzaakt door dit dier levend te begraven. Thans hadden beide verdachten zich voor het Ge rechtshof te Den Bosch te verantwoorden. De verdachten hadden bij het dier schurft geconstateerd, zoodat ze het maar begraven hadden. De Advocaat-Generaal meende, dat deze onmenschelijke daad niet gecorrigeerd was met een geldboete. Hier moest wel degelijk een gevoeliger straf gegeven worden. Het had op den wg gelegen om den hond te la ten doodschieten. Zulk een methode was af grijselijk en getuigde van een buitgemeene wreedheid. Spreker eischte daarom voor elk der ver dachten één week gevangenisstraf. Uit spraak over veertien dagen. De Hooge Raad heeft gisteren arrest gewe zen in een zaak van den officier van justitie te Breda, die cassatie had aangeteekend te gen een vonnis van de rechtbank aldaar houdende bevestiging van een door den kan tonrechter te Tilburg gedane uitspraak, waarbij J. V., fabrieksarbeider te Tilburg, is ontslagen van rechtsvervolging terzake van het in zijn bezit hebben van een blind gemaakte vink, hetgeen verboden is in de al- gemeene politieverordening, der gemeente Gilze-Rijen, waar de verdachte dezen vogel hield. Kantonrechter en rechtbank hebben ontslag van rechtsvervolging gegeven. De Hooge Raad heeft thans overwogen, dat door het tegengaan van deze in een lan delijke gemeente bekende ruwheid en wreed heid het beschermen van het publiek in zijn zedelijke gevoelens alsmede de openbare ze delijkheid kan worden gediend. Hij vernie tigde daarom het vonnis en veroordeelde V. tot 5 boete. ZIJN KIND MISHANDELD. Het Hof te Amsterdam, uitspraak doende ir» de zaak tegen den heer L. te Bergen, die door den politierechter veroordeeld was wegens mishandeling van zijn kind, tot drie maanden gevangenisstraf veroordeelde ver dachte tot 7 dagen gevangenisstraf voor waardelijk met een proeftijd van 1 jaar. Verdediger in deze zaak voor het Hot was mr. H. Judell te Bergen. blaadje sigaretten door de zaal ging. Zoo mede de Japansche dames, die tot aan het dé-masque arm in arm en voetje voor voetje door de zalen schuifelden op heur houten blokjes! Wanneer het aan 't bestuur van C. b. v. moge gelukken zoo door te gaan en door middel van zorgvuldige selectie het hoogst mogelijke peil te bereiken, dan staat niets de toekomstige reputatie van de C. S. V.-bals in den weg. Want stemming was er! Dat bleek ook dezen keer onder den invloed van de „Ram- bling Serenaders" en de „Two Hodlars die de muzikale afdeeling verzorgden. Tot ver in den nacht bleef de gezellige fuibatmosfeer, zóó zelfs dat op den duur de meest ingetogen toeschouwers door de zaal zwierven met 'n verfomfaaide papieren muts op hun kruin en 'n langen toeter in hun vuist Nu de werkzaamheden weer zoo lang zamerhand op den akker beginnen, wordt er door verschillende bouwers weer gebruik van gemaakt, een arbeider te verkrijgen met toeslag der overheid. Het loon, wat deze week nog 16.50 bedraagt, wordt over de week van 1118 Maart a.s. evenals het vorige jaar wederom bepaald op 15, waar-1 aan de bouwer 2/3 moet bijdragen en de overheid 1/3 van het loon. Zondagavond gaf het fanfarecorps „Ons Genoegen" een uitvoering in de zaal van den heer C. Mulder Medewerking werd ver leend door de cabaretartisten v. d. Horst en Rouge uit Rotterdam, aangekondigd als „de Snarenzangers". De voorzitter van het corps, de heer Obdam, opende den avond met 'n welkomst woord en sprak zijn genoegen er over uit de leden van het Hoever fanfarecorps ook aanwezig te zien. Hierna kregen we het fanfarecorps te hooren. Onder leiding van haar directeur, den heer E. Peetoom, uit Alkmaar, werden de muzieknummers heel aardig uitgevoerd Vermelding verdienen vooral La Speianza van A. Boscolli en Potpourie populaire No. 10 van G. Ranauld. Ook het ensemble v. d. Horst en Rouge dat een drietal malen optrad, kreeg een deel van den bijval. We kregen echter den indruk, dat het publiek iets anders van hen had verwacht. In zijn slotwoord merkte de voorzitter op dat er plaats is voor jonge leden om opge leid te worden. Voor hen bedraagt de con tributie een gering bedrag per week. De avond werd besloten met een gezellig bal. Ingevolge overeenkomst is aan het einde van de vorige week het water van het voor ijsbaan bestemde terrein alhier afgevloeid. Evenals het vorige jaar zal men ook dezen winter dus niet kunnen profiteeren van de nu tip-top ingerichte ijsbaan. Voor net actieve bestuur en voor de ijs- sportliefhebbers een teleurstelling! het bot Door een 12 tal vaartuigen werden ui IJsselmeer nog aangevoerd 493 pond Bal-Masque van de voetbalver- eeniging ,,C. 5. V.". Castricum stond Zaterdagavond in het teeken van de Carnaval door het houden van een fleurig bal-masque. Het voor de derde maal georganiseerde gekostumeerde bal, door de Castricumsche voetbalvereeniging „C. S. V." was een in alle opzichten geslaagd feest. Niet in het minst omdat gebleken is, dat er een stijgende be langstelling en een groeiende interesse bij het Castricumsche publiek bestaat om dit jaarlijksche feest tot eep steeds grooter succes te doen worden. Als het zoo door gaat, is de tijd niet ver meer, dat het bal- masque van „C. S. V." een attractie wordt, zooals dat de bals-masque van Amsterdam zijn van de vereenigingen „Limburgia" of „Justus van Maurik" beroemd tot ver in den omtrek. Het C. S. V.-bal van Zaterdagavond was aantrekkelijk, smaakvol en kleurrijk. Aan de costumeering was veel zorg besteed, vooral veel eigen zorg door de dames. En er was letterlijk van alles. Doodeenvoudige Volen- dammers, naast deftige Japansche dames Men werd voorgesteld aan prinsen en hoo ge officieren of het niks was. Zelfs de wereldberoemde Amerikaansche ongeluks komiek „Adamson" dien we allen uit de tijdschriften kennen, was in hoogst eigen persoon naar de vereenigde zalen van de „Rustende Jager" gekomen! En dat het hém was, bleek bij de prijsuitdeeling, want hij nam den prijs mee, die niet voor hem bestemd was en moest met hangende pootjes terug komen. De jury, bestaande uit mevr. Van der Laan, van Alkmaar en de heeren D. Klomp te Bergen en Jac Polak te Castricum, had 'n zeer moeilijke taak, maar slaagde ten slotte. Gelukkig waren er aanlokkelijke prijzen ge noeg. Als „mooiste" dame werd bekroond: 1. 'n Russische edel vrouwe; 2. haremdame; 3. de Nederlandsche vlag; 4. 'n rijk uitge doste fantasie-piccolo; 5. revue-girl; 6. dan seresje in blauw; 7. zonnebloem; 8. 'n Turk- sche dame; 9. 'n „Grönnensch wiefke". Door de heeren werden de prijzen inge palmd door 'n Spaansch cabaret-artist; 'n Amerikaan; 'n Oosterling; 'r Hongaarsch officier; 'n Kozakken hetman etc. De mooiste groep was niet duidelijk aan ti wijzen wel de mooiste paren. Dat waren in het bijzonder een „Schilder met z'n verfdoos" en „twee Japansche dames". De meest komische heer was natuurlijk „Adamson", de man met de beroemde „drie haren" en de meest komische dame was 'n „fuifnummer"! En wat een fuifnummer!! De rest was naar verhouding. Alles in de puntjes en 'n lust voor 't begeerlijk oog. Maar het meest interessante als bal-masque- vondst was de combinatie „Pijnenburg Wals in de Zesdaagsche", die dan ook de le prijs „groep" bemachtigde. Dat was een idee, dat geen hoopen geld kostte, maar wel nadenken en inspanning. Dat was de ware bal-masque-geest* Iets karakteristieks voor stellen endie voorstelling ook uitbeelden. In ditzelfde verband hulde aan de kleine piccolo, die bleef wat ze was: 'n dienjongen, die den geheelen avond met 'n presenteer- Ten behoeve van de wijkverpleging dezer gemeente is. voor het jaar 1934 een provinciaal subsidie van 720 toegekend. In de vergadering van de afd. Venhuizen en Hem van den L. T. B. bleek dat de totaal ontv. hebben bedragen 128!9,63; uit gaven f 12397,12; voordeelig saldo f 432,16. Het ledental is van 116 tot 102 terugge- loopen. De veilingvereniging „Avenhorn en Omstreken" boekte over het afgeloopen jaar een totaal-omzet van 372628,69. Van het Departement van Sociale Zaken is bericht ingekomen, dat een aanvang kan worden gemaakt met de uitvoering der werkzaamheden voor het inrichten van twee voetbalterreinen ten behoeve van de voetbal vereeniging „Sparta" alhier. Het r.k. fanfarekorps St. Martinus hield zijn jaarvergadering Donderdagav. 7.30 u., ten lokale van den heer I. P. Pepping. De heer P. Wijnker opende met den chris- telijken groet en heette allen van harte wel kom. Hierna werd door den secretaris, den heer H. Busker, een mooi jaarverslag uitge bracht. Het verslag van den penningmeester, den heer Th. Bakker, gaf aan een totaal aan ontvangsten van f 394,51 en uitgaven 420,36, alzoo een nadeelig saldo van 25,85. Het periodiek aftredende bestuurslid, de heer P. Wijnker, werd als voorzitter her kozen. Het aftredende bestuurslid, de heer J. Blankendaal, stelde zich niet meer herkies baar. In zijn plaats werd na stemming en herstemming gekozen de heer Wi de Boer Czn., die zijn benoeming aannam. Besloten wera om dit jaar eenige rond gangen te houden, alsmede om één concert te geven. Benoemd zijn tot lid der commissie tot wering van schoolverzuim de heeren G. J Jebbink, T. van Houwelingen en tot lid van de commissie van toezicht op het lager on derwijs de heeren L. Visser en D. d» Jongh Jr. De voorbereidende werkzaamheden aan den nieuw aan te leggen asphaltweg tus- schen St. Pancras (gem Koedijk) en Oudórp zijn reeds aangevangen. Hier en daar wor den reeds boomen opgeruimd, alsmede is een gedeelte weiland afgebakend tot waar de weg verbreed zal worden. In deze gemeente is thans weder het eerste geval van mond- en klauwzeer gecon stateerd en wel bij het vee van den vee houder M. Hoogstraten. De Vennewatersweg Het ministerie van sociale zaken heeft zich thans bereid verklaard subsidie te ver- leenen in de kosten van verbetering van den Vennewatersweg, zoodat hiermede binnen korten tijd in werkverschaffing zal worden aangevangen. Tot voorzitter van de commissie tot wering van schoolverzuim is benoemd de heer Jn. Blaauw Azn. tot secretaris de heer Q. Bax. Tot bestuursleden van het Grafterzieken-' fonds werden benoemd de heeren P. Kwadijk. KI. Kleijn en C. Schipper. Uit de rekening bleek, dat er in 1934 een voordeelig saldo was van 2 268.61. Zondag werd wederom een wandeltocht gehouden door de gymnastiekvereniging „Hercules en Hygiea". Ditmaal werd evenals de eerste keer slechts 10 K.M geloopen, n.1. van hier naar Koedijk via den nieuwen Pro vincialen weg en terug. Het peleton bestond uit 16 deelnemers, waarvan 7 buiten mededinging meegeloopen hebben. Binnen twee uur werd de tocht vol bracht en na afloop we re nog aan 9 per sonen een herinneringsmedaille uitgereikt. In den loop van Februari werd in de Boerenleenbank aan spaargelden ingelegd 2535 en terugbetaald 1361. Aan voorschotten wero verstrekt 2500 en afgelost 300. De omzet van de veilingsvereeniging I „De Eendracht" over het jaar 1934 bedroeg ia totaal 238.614,77, Van de zijde der K.L.M. schrijft men ons: Er is in den laatsten tijd bij het groote pu bliek veel belangstelling gebleken voor de luchtwaardigheid van Nederlandsche ver keersvliegtuigen en in het bijzonder is deze belangstelling levendig geworden, toen de K.L.M. besloten had een serie vliegtuigen in Amerika te bestellen na de MacRobertson Race. Door de gang van zaken bij de uitreiking van een certificaat van luchtwaardigheid (feitelijk niets anders dan een officieel be wijs, dat het betreffende vliegtuig volkomen veilig is voor het gebruik in het regelmatige luchtverkeer), weinig bekend is, is het wel licht belangwekkend het een en ander te ver nemen omtrent den langen en moeilijken weg, die moet worden afgelegd, alvorens door of vanwege den minister van water staat, een dergelijk certificaat wordt- afgege ven. Het spreekt wel vanzelf, dat een Bewijs van Luchtwaardigheid (B. v. L.) alleen wordt verstrekt, indien voldaan is aan bepaalde eischen, die in Nederland zijn vastgelegd in de z.g.n. Luchtvaartwet van 30 Juli 1926 en daaraan toegevoegde algemeene maatregelen van bestuur, waarvan de z.g.n. regeling van het Rijkstoezicht op de Luchtvaart (R.T.L.) de voornaamste is. Teneinde te controleeren of deze eischen worden vervuld, heeft de Luchtvaartdienst van het Ministerie van Waterstaat naast zich een controleerend en adviseerenc lichaam: de Rijksstudiedienst voor de Luchtvaart (R. S.L.), welke dienst niet alleen controle uit oefent, wanneer het vliegtuig voltooid is, maar welke reeds gedurende den geheelen bouw voortdurend toezicht houdt, zoowel op de bouwwijze, als op de uitvoering, de mate rialen en de rekenmethodes. De vliegtuigfa brikant moet daartoe ten volle medewerken door overlegging van een volledig stel bere keningen, teekeningen, diagrammen en pres tatie-verwachtingen, opdat de R.S.L. zich een volledig denkbeeld kan vormen omtrent de constructie en de eigenschappen van het vol ledige vliegtuig en al zijn toebehooren. Deze controle gaat zoover, dat ook op de materia len voortdurend steekproeven worden geno men, terwijl van onderdeelen, die de fabri kant wenscht te gebruiken en die hij niet zelf vervaardigt, eventueel uit het buitenland be trekt, afzonderlijke keurings- of luchtwaar digheidscertificaten moeten worden afgege ven, die dan worden verstrekt door overeen komstige officieele buitenlandsche keurings diensten. Gedurende den geheelen bouw is er dus een dagelijksch contact tusschen fabri kaat en controleerend lichaam. Toen de K.L.M. verleden jaar haar eerste Douglas-vliegtuig uit Amerika liet komen, moest ook voor dit vliegtuig een B. v. L. wor den aangevraagd. Dit leverde echter princi- pieele bezwaren op, omdat het vliegtuig niet onder toezicht van de Nederlandsche regee ring was gebouwd, terwijl er tusschen Ame rika en Nederland geen overeenkomst bestaat waarbij over en weer de B. v. L. voor vlieg tuigen worden erkend. Op grond van de ervaring, welke met een groot aantal vliegtuigen van dit type bij re gelmatig gebruik in het luchtverkeer in Ame rika verkregen was en op grond van de gun stige rapporten, welke door den vliegtuigbe stuurder Parmentier en den hoofdwerktuig kundige Veenendaal van de K.L.M. na hun langdurig verblijf in Amerika waren uiige-1 bracht, zoowel betreffende de resultaten a daar als omtrent de constructie en vlieg eigenschappen, en aan de hand van de door de N.V. Nederlandsche Vliegtuigenfabriek verstrekte gegevens, werd door den minister van waterstaat een certificaat uitgereik' waarbij het Amerikaansche B. v. L. van waarde werd verklaard. In verband met bij vergelijking van de Amerikaansche voorschriften met Neder landsche op enkele punten vastgelegde ver schillen betreffende de sterkte, waren door de Douglas-fabriek eenige wijzigingen aand gebracht, teneinde aan de eischen van de Ne derlandsche autoriteiten te voldoen. M verband met het feit, dat de N.V. Ne derlandsche Vliegtuigenfabriek de licentie rechten van de Douglasvliegtuigen had ver worven en plannen maakte om haar fabrie voor de fabricage hiervan in te richten, ten einde de eventueel door de K.L.M. aan te schaffen serie Douglas-vliegtuigen in Neder land te kunnen bouwen, werd de bestudee ring van de Amerikaansche sterkte-voor schriften en in het bijzonder van de details der sterkteberekeningen en der beproevings methoden, welke voor den bouw van de Dou glas-vliegtuigen hadden gediend, voortgezet daar voor deze vliegtuigen Nederlandsche B v. L. zouden moeten worden uitgereikt. Tevens met het oog hierop droeg de minis ter van waterstaat aan de heeren dr. Wolff directeur R.S.L., en H. J. v. d. Heyden, in specteur van den luchtvaartdienst, op een studiereis te maken naar Amerika, teneinde zich op de hoogte te stellen van de wijze, waarop het toezicht op den bouw en de lucht waardigheid van vliegtuigen in Amerika wordt uitgeoefend en speciaal na te gaan, of de Douglas-vliegtuigen wat betreft construc tie en bouw geheel aan de Nederlandsche eischen voldeden. Bovendien zouden aan de hand van de in het regelmatige verkeer met deze vliegtuigen verkregen langdurige en uit gebreide ervaring, de bedrijfszekerheid en de veiligheid in het algemeen worden beoor deeld. Toen na het succes van de Uiver in de Mac Robertson Race het besluit der K.L.M. om 14 Douglas-vliegtuigen te koopen, definitie werd genomen en na langdurige onderhan delingen met Fokker bleek, dat het niet mo gelijk was deze vliegtuigen in Nederland te abriceeren, zonder het risico te loopen op een veel latere aflevering dan met het oog op de behoefte van de K.L.M. noodzakelijk was, deed zich de omstandigheid voor, dat ook voor deze vliegtuigen een bijzondere regeling zou moeten worden getroffen. Vooral in verband met het feit, dat de vliegtuigen in de Douglasfabriek in serie werden geproduceerd en als het ware uit voorraad konden worden geleverd, was het voor de K.L.M. van groot belang, zoo spoe dig mogelijk te weten, dat ten aanzien van deze vliegtuigen de minister de Amerikaan sche B. v. L. van waarde zou verklaren. Hier toe moest de controle op verschillende details der sterkteberekeningen en constructiemetho den, die anders in Holland zou hebben plaats gevonden, in Amerika geschieden, reden waarom de K.L.M. aan den minister voor stelde, twee deskundigen, nl. dr. v. d. Nout vart de R.S.L. en ir. van Lammeren van de K.L.M., ter assistentie van dr. Wolff naar Amerika te zenden. De heeren Wolff en v. d. Heijden, die in middels van hun reis teruggekeerd zijn, heb ben zeer gunstige rapporten uitgebracht, zoo wel wat betreft de resultaten, die in het re gelmatige luchtverkeer in Amerika zijn ver- cregen, als wat betreft de deugdelijkheid der abricage van de vliegtuigen. De K.L.M. heeft dan ook reeds van den di recteur van den luchtvaartdienst bericht ont vangen, dat tegen uitreiking van bewijzen van gelijkstelling voor Nederland van de voor de vliegtuigen uit te reiken Amerikaansche uchtwaardigheidspapieren geen technisch >ezwaren bekaan. Blijkens enkele persberichten was er bij het publiek een verkeerde voorstelling inzake het doel der reis van de verschillende luchtvaart deskundigen naar Amerika. Men heeft dit in verband gebracht met het noodlottige onge- 'uk van de Uiver, doch zooals uit het boven staande blijkt, is daarvan geenszins sprake. Jet spreekt echter vanzelf, dat deze heeren zich met des te meer ernst aan het onderzoek van de luchtwaardigheid dezer vliegtuigen lebben gewijd, zoodat het Nederlandsche publiek zich volkomen gerust gesteld kan voelen. Alle groote luchtvaartmaatschappijen in Amerika, zooals de Transcontinental and Wedtern Air, de American Airlines, de Pan American Airways en de Eastern Airline lebben een groot aantal Douglas-vliegtuigen in gebruik. De Douglasfabriek heeft op het oogenblik reeds 75 vliegtuigen van dit type afgeleverd; er zijn er nog 50 in productie en voor 25 is het ruwe materiaal reeds in de fa- Kiek aanwezig. Welk een luchtnet met zulk een groot aantal vliegtuigen bediend zal kunnen worden, blijkt wel hieruit, dat de we- kelijksche dienst Amsterdam-Batavia der a.L.M. in 1034 met 6 vliegtuigen werd uit* gevoerd. Alleen op de Amerikaansche lucht- 1 jnen leggen de in gebruik zijnde Douglas- vliegtuigen ongeveer 48.000 K.M. per dag af, waarvan groote afstanden regelmatig gedu rende den nacht worden gevlogen. De erva ring met deze vliegtuigen strekt zich reeds uit -irwinA6" |J°^a'et1 vliegduur van ongeveer 30.000 vlieguren onder de meest uiteenloo- 1*"* °ms.tand'gh«len, hetgeen overeenkomt met 300 vluchten van Amsterdam naar Ba tavia heen en weer. In Amerika heeft zich geen enkel ongeluk voorgedaan. Een der be- angrijkste lijnen, welke met Douglas-vliek- tuigen onderhouden wordt, is de passagiers- Aenm98eK M°lkn L°S ArRe,CS Va" de T W' hk a i5 Dnemaal Per dag wordt in beide richtingen gevlogen over bergen en vlakten, door koude en tropische warmte; in beide richtingen bestaat een nachtdienst American Airlines gebruikt de Douglas op de verbinding Boston-New-York-Nashvif °P d€ "jnen New-York-Miaml ■v d e" Chicago—Miami (2023 K M De Pan American Airways bezigt Douoiaa Mexico, Midden-Amerika en de westkust van Zuid-Amerika tot Buenos Aires (11 905 K M glas-vliegtuigen tusschen Rio de Janeiro «n New-York van de Transequator Inc., die oiw langs van de Braziliaansche regeering toe. stemming kreeg tot het maken van proef, vluchten. De volgende route is geprojecteerd: New-York—Tampa—Havana—Porto PrincL pe—Cura^aoOaracasManaosCuyaba—. Rio de Janeiro. Uit het bovenstaande moge blijken, dat niet slechts een Nederlandsch B. v. L. een waar- borg is voor de veiligheid van een vliegtuig doch dat een bewijs van gelijkstelling, uitge. reikt voor een in het buitenland gebouwd vliegtuig dezelfde waarde heeft, zoodat er niet de geringste twijfel behoeft te bestaan omtrent de luchtwaardigheid van de Dou- glas-vliegtuigen, welke door de K.L.M. zul. len worden gebruikt. Toestel stortte neer, doch inzit, tenden bleven ongedeerd. Lady Young, de echtgenoote van den gou- verneur van Noord-Rhodesië en dr. Kerby hebben van Gowke, een verlaten district van Zuid-Rhodesië, bericht gezonden, dat hun vliegmachine naar beneden is gestort, doch dat zij zelf ongedeerd zijn gebleven en thans op weg zijn naar het kamp van de inheem. sche commissarissen. Sedert de echtgenoote van den gouverneur van Noord-Rhodesië Donderdag per vlieg, tuig uit Livingstone vertrok, had men nog steeds geen spoor van het toestel gevonden. Uit Bulawayo werd gemeld, dat twaalf vliegtuigen en honderden inlandsche politie agenten, burgers en spoorwegarbeiders, Zondag den geheelen dag gezocht hadden zonder eenige aanwijzing omtrent de ver misten te vinden. Men vreesde dat het vlieg tuig verongelukt was boven de moerassen van Kafoe-rivier of in de rivier zelf terecht was gekomen, in welk geval de wrakstuk- ken over zeer grooten afstand met den stroom zouden kunnen meedrijven vóór ont dekt te worden. Ijsvogel (heenreis) vertrokken van Bag dad aangekomen te Jodhpoer. Pelikaan (terugreis) vertrokken van Bagdad aangekomen te Caïro. Geboren: Dieuwertje, d. van Jaa Koomen en Grietje Schrooder. Arend, z. van Tjeerd Posthumus en Hinke Cas- telein. Alfred Ferdinand, z. van Veg» ter Hakhof en Maretje Cpaan (te Hoorn), Gehuwd: Marinus Bijpost en Cor- n 'ia Middelkoop. Overleden: Dirk Fijnheer, oud 60 jaar. Cornelis Faber, oud 7 maanden- BROEK OP LANGENDIJK (Febr.) Overleden: J. van Lienen, echtg. van J. Zomerdijk, 43 jaar. EGMOND-BINNEN. (Februari). Geboren: Theresia Maria, d. v. "Jq- Johannes Zentveld en Maria Ory. Catha- rina Theresia, d. van Adrianus Johannes Ligthart en Anna Groen. Cornelis Anto- nius Maria, d. van Petrus Bras en Maria Agatha Zonneveld. Jacob, z. van Jan Leurs en Jannetje Kruyt. Johannes Cor nelis, z. van Cornelis Johannes Apeldoorn en Maria Ory. Theodorus, z. van Johan nes Lute en Cornelia Admiraal Getrouwd: Johannes Jacobus Tromp en Alida Wilhelmina Koper. Mijnheer de Redacteur. Vriendelijk verzoek ik U onderstaande 'ra Jw blad te willen opnemen, waarvoor mijn ïartelijken dank. Het is naar aanleiding van iet verslag over de derde opvoering der revue „Geef mij maar Heiloo" waarin de heer C. ten Bruggencate meedeelde in zijn openingswoord, dat hij verschillende opmer- ungen omtrent de revue heeft gekregen, over dorpstoestanden die verbetering vragen. Deze opmerkingen zouden dan verwerkt moeten worden in een volgende revue. Ik wil aannemen dat hem dit werkelijk is medege deeld. Maar als lid van V.V.V. Heiloo Vooruit was het beter geweest om zich eerst eens op ie hoogte te stellen, of er grond is voor het anceeren van deze opmerkingen. Want ten slotte blijkt het, dat voor al deze opmerkingen absoluut geen grond bestaat en men een geest in het dorp brengt, welke geen aanbe veling verdient voor het vreemdelingenver- <eer, noch voor de menschen die hier reeds wonen. Als de heer ten Bruggencate zich op de hoogte had gesteld alvorens iets te lan' ceeren over het „schandaal" bij de Vier- itaten betreffende de „trottoirs" dan moest iij weten dat de Gemeente in deze zaak geen verwijt treft. Laat men zijn licht maar een3 opsteken bij den burgemeester. De desolate oestand van den Holleweg? Ja, wil deze op* ossing voor elkander komen dan staan we weer midden in het rioleeringsvraagstuk en nauw verbonden aan de oplossing van dit vraagstuk is het rioolbelastingbiljet. Ook dan is het weer niet goed. Stof voor de revue be treffende den Westerweg Dan kan ik U wel zeggen dat daar een oplossing voor gevon den kan worden. Het heeft reeds lang de aandacht van den Raad. Terwijl de heer ten Bruggencate wellicht 's avonds in zijn vrije uren zit te peinzen om stof te vinden voor de nieuwe revue, is er een raadslid dat 's avonds reeds vele uren heeft opgeofferd en nog op offeren zal ten dienste der gemeenschap om den benoodigden grond ter verbreeding dier weg gratis in handen te krijgen om daar een weg te krijgen die klinkt als een klok. I*1 vraag de bewoners van den Westerweg d« volle medewerking daarvoor. Zij zullen er geen spijt van hebben. Zoo zal er nog wel meer zijn dat men niet weet,, maar neem een goede raad van mij aan voordat men lan ceert of becriticeert, onderzoekt dan eerst of daar gronden voor zijn. Met dank voor de plaatsing.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1935 | | pagina 8