8 Een praatavond met Fedde Schurer. Wat de Chr. Dem. Unie is en wil. HET GEHEIMZINNIGE LANDHUIS SÉad en Omgeving. Het kapitalisme heeft een chaos van de wereld gemaakt. y Bijeenkomst van de Chr. Dem. Unie, eld. Alkmaar. De heer Schurer een het Zeuiltetm Kamer van Koophandel. Deze bijeenkomst, gisteravond gehou- d.n in Waakt en Bidt, was goed bozocht; ook eenige dames waren aanwezig. De heer W. K. Bos ging voor in gebed en sprak daarna een openingswoord, het welk hij aanving met het uitspreken van de beste wenschen voor het spoedig geheel herstel van den voorzitter der af- deeling, den heerVlsser. Spr. heette hier na de aanwezigen welkom, speciaal den heer Fedde Schurer uit Amsterdam, en zette dan het doel van den avond uiteen: het uitbouwen van de democratie op chriötelijken grondslag. woord. De heer Schurer, het woord ver krijgende, zelde in het kort te zullen uit eenzetten wat en wie de chr. dem. zijn. Hij begon met te zeggen, dat de C. D. U. niet bepaald bij een christelijke groep of kerk behoort. Wij willen in het politieke leven de beginselen van het evangelie richtsnoer en drijfkracht doen zijn. Wij wenschen dat heel ons publieke leven zich onder de wet Gods zal stellen als levensbeginsel, dat ons leidt en schraagt en stuwt, „Het God lief hebben boven alles" wil méér zeggen dan het op een Zondagmorgen aan Hem denken; het wil zeggen: niet ik maar wij het middelpunt in harmonie met God. De maatschappij is in lijnrechten strijd met Gods liefde-eisch, de levenshouding van ons menschen is niet naar God gericht maar op het ik. Spr. ging na hoe door de ontwikkeling der techniek en de uitbreiding der in dustrie de vrijheid van het individu zich kon botvieren met geldelijken vooruit gang als doel, niet vragend hoe de wer- ke- daarbij vaak werd uitgebuit en zelfs vrouwen- en kinderarbeid werd geëischt. Door deze verkeerde inrichting der maatschappij ontstonden de crisee, met al® gevolg vernietiging van oogsten eenerzijds en armoede aan den anderen kant, God geeft voor allen genoeg, maar wij menschen heb'>on het verkeerd ver deeld, hebben door het kapitalistisch ideaal een chaos van de wereld gemaakt. Het kapitaal werd een afgod. Dit stelsel is in volslagen strijd met het evangelie. De heer Smeenk, lid der Tweede Kamer, spreekt dit tegen in zijn brochure, de maatschapij is volgens hem geen stelsel, zij is gegroeid tot wat zij is. Spr. wilde erkennen, dat met eer bied mag worden gesproken van de historie, maar volgens hem staat het vast, dat het in de wereld toch wel an ders en beter kan, mits wij de liefde en der gemeenschapszin maar als richt snoer nemen. De laatste Jaren hebben ons wei ge leerd, dat de practische waarheid voor he evangelie ook ln het publieke leven ons moet lelden. Wij moeten erkennen, dat het kapitalisme Is vastgeloopen en dat het beginsel van het individualisme heeft afgedaan. De geschiedenis heeft ge leerd, dat de ethische weg de eenlg prac tische le. De arbeidersklasse heeft in de laatste eeuw grooten vooruitgang gemaakt, ook door het ethisch besef. Het kapitalisme ontwikkelt thans ongekende kracht om haar positie te behouden en het vindt daarbij veel aanhangers. Reactionnair noemde spr. het, als men, zooals Nationaal Herstel dat wil, d^ wereld wil herstellen met beëindiging van wat genoemde organisatie noemt „eenzijdige bevoorrechting der arbei dersklasse, vergiftigd door den klassen strijd," Spr. keurde dit sterk af. De loo- nen der arbeiders zijn in vele gevallen reeds erg laag en als men de wereld wil opbouwen en wil streven naar eenheid en samenwerking, is het doel van Na tionaal Herstel en allen die er zóó over denken als deze partij, onjuist en un fair, De strijd der arbeiders om zich te uit het Engelsch van Hugb Walpole en J. B. Prietaley, door H. A. CS. 34) Dat maakte mij gek. Ik schreeuwde tegen hem, zooiets van dat hij een beest van een vader was en een vuile ploert, en toen kwam hij op mij af. Hij gooide een tafel omver en al de snuisterijen rinkelden over den grond 't Was geen waardige geschiedenis. Hij greep mij om mijn middel, en wij viele samen op den grond. Vreemd genoeg was ik boven Wat een eigenaardige dingen merk je op in een gevecht! Ik probeerde mijn knie te du wen in zijn naakte buik, en over hem heenkij kend, terwijl ik al de kracht, die ik had (wat niet veel was) te hulp riep, zag ik zoo'n be spottelijk Victoriaansch Chinesisch Pagode- ding, half gebroken, een groene mandarijn, die met zijn hoofd tegen mij knikte. Ik her inner mij dien mandarijn levendiger dan iets anders van het heele geval. Ik had echter niet veel tijd om te deuken. Rossett had dijen, dikker en harder dan ijzer, en hij hief zich op en slingerde mij van zich af. Mijn neus bloedde, en dat maakte mij boos. Ik richtte mij op mijn knieën op en had juist tijd om te bukken, voor hij mij treffen kon met een groote rose en groene porseleinen vaas, die juist langs mijn hoofd heen vloog en tegen den muur kapot sloeg. Wij kwamen samen overeind. Ik weet niet waarheen de verzetten tegen liet in onze dagen opper machtige kapitalisme (dat de '°°nen drukt, sociale maatregelen afbreekt, enz.) Is een goede strijd. Het is betrekkelijk gemakkelijk te zeggen, dat men oogsten moet vernieti gen en veo afslachten, enz., maar is dat geen Kosmiflche misdaad, zonde tegen Gods heerlijke gaven? Wordt de bijbel niet verlaagd, als men beweert, dat het afslachten van drachtig vee daarin niet vei boden i»? Als wij de maatschappij hebben leeren zien als zondig in haar beginsel, weten wij dat wij ons er tegen moeten verzet ten. Samen als chr.-democraten kunnen wij dat beter dan als eenlingen. Spr. ontkende, dat de C. D. U. onmo- gdijke eischen zou stellen. Is b.v. staats pensioen onmogelijk?De duizenden arme ouden worden nu onderhouden door de minst draagkrachtigen, die echter door de omstandigheden der laatste jaren voortdurend moeilijker aan de hierdoor gestelde eischen kunnen voldoen. Neen, wij zijn er niet mee af met te zeggen, dat er thans geen geld zou zijn voor onze arme ouden van dagen. Thans meer dan ooit klemt de eisoh van staats pensioen. Spr. kon niét aannemen, dat er geen geld is tot het op behoorlijk peil brengen van den „steun", gezien het feit, dat men durft te beweren, dat er wel geld zou zijn voor het sterk maken van de vloot ter beveiliging van Indië en ons eigen land. En dit moet gebeuren als een aller eerste noodzakelijkheid, zegt kapitein Fürstner. Maar spr. begreep niet waar het geld daarvoor zou moeten worden gevonden. De nood en de ellende zijn zóó hoog gestegen, dat van de minst kapi taalkrachtigen niets meer mag worden afgenomen. Integendeel I En toch zou dat moeten gebeuren, als de vlootuit- breiding zou doorgaan. Spr. verdedigde daartegenover een kapitaalheffing ter voorziening ln sociale nooden. De vrees van kapitaalvlucht deelde hij niet. De kwestie van ontwapening wilde sj.. niet opportunistisch, maar als be ginsel bezien: God moet het middelpunt :iju van de samenleving. Niet ik of mijn klasse of de staat is het voornaamste, maar God. Wie nu den modernen oorlog aanvaardt, stelt den staat als het hoog ste, ter verdediging waarvan elk mid del welkom is. En dit middel is na den oorlog van 1014 wel satanisch gebleken (spr. dacht aan de „kooplieden des doods", de mannen van de oorlogsindus trieën; aan den oorlog die geen zedelijk heid kent; aan het woord van den Fran- ache» generaal, die zei, dat men even goed kan pogen de hel te humanieeeren als den oorlog; aan het vreeselijke van gifgassen, en veel meer.) De fout is, dat men ln den oorlog een technische kwes tie ziet en die wil overlaten aan „des kundigen". Spr. betoogde, dat wij een zuiveren deskundige hebben ln ons ge weten, dat ons den oorlc;; doet verfoeien, op grond van Gods liefde. De Volken bond zal niets kunnen bereiken voor den wereldvrede, zoolang de volken ze'f het besef niet hebben, dat God den oorlog veroordeelt. Verschrikkelijk vond spr. het, dat men ln orthodoxen krfng liever den oorlog heeft dan de wanorde, die misschien zou kunnen ontstaan door af wijzing van den strijd met moordwerk tuigen. Gedachtenwisielintf, De heer T h s i n g vroeg hoe de heer Schurer dacht over de binnonlandsche rust. Spr. was wel tegen afslachting van drachtig vee, maar vond toch dat beperking van den veestapel noodlg is, gezien het feit dat die sterk is toegeno men. Nationale ontwapening vond spr. onjuist, hij was vóór internationaal op treden in dezen. Verder vroeg spr. nog 's heeren Schurer's meening over de vergoeding van de Kamerleden, de bur gerwacht en den landstorm en de verde diging van Indië en van het moederland. De heer Schurer wilde de orde bin nen de staatsgrenzen bewaren; hij was tegen een oorlogsleger maar vóór een blauwe kamerjapon verdwenen was, maar zijn pyama lag op den grond en nij had geen steek aan, éehalve de beenen van zijn pyama, die om zijn enkels hingen. Nu ik er op terugkijk, lijkt 't mij, dat 't dwaaste, wat ik ooit in mijn leven zag, wa9, dat schoppen van hem tegen zijn hielen om de pyama kwijt te raken, terwijl hij tusschen het ge broken porselein danste en de maan hem bescheen. Het verhaal van een stier in een porseleinwinkel! Hij was niet in goede con ditie, stel ik mij voor anders zou hij mij vermorzelt hebben. Maar hij bleef daar een oogenblik staan, zijn buik glimmend van zweet, terwijl zijn borst zwoegde. Toen nam hij een omgevallen stoel op en slingerde dien naar mij toe. Ik kon geen vat op hem krij gen; hij was glibberig door het zweet, daar om greep ik in zijn haar en toen waggelden wij rond, terwijl het porselein en de spillen overal neervielen. Toen voelde ik dat mijn zintuigen mij in den steek lieten. Ik kon niets meer zien. Ik dacht, dat de drie heuvels de kamer binnen dansten, de maan boven op ze en er was een groot geloei in de kamer (ik werd tegen zijn hart aangedrukt en hij snoof als een bruin- visch). Ik trachtte mij vast te grijpen aan zijn dij, maar kon hem niet nouden. Ik dacht, dat ik sterven ging. Zijn oogen staar den in de mijne en de punt van zijn neus had, op een wonderlijke manier, zenuwtrek kingen. Ik herinner mij aat, omdat ik door het letten daarop gered werd. Ik kon dat trekken van dien neus niet verdragen en greep hem daarom vast. Ik had eindelijk i'eis om vast te houden en mijn- andere hand duwde ik tegen zijn mond. politieleder Eu daarmee zijn toch bur gerwacht en bijzondere vrijwillige land storm niet te vereenzelvigen Is de poli tie niet sterk genoeg, welnu, er zijn i. enschen voldoende, die graag laarbij zouden willen worden benoemd De aan wezigheid van gewapende korpsen werkt prikkelend. Het gezegde, dat de burger wacht en B. V. L. zullen optreden alleen bij binnenlandsche onlusten, beteekent ln de meeste gevallen dat zij wapens zul len zijn in handen der kapitalisten. Spr. haalde hierbij aan de bekende circulaire van de Arnhemsche burgerwacht en dacht ook aan de relletjes ln den Jor- daan te Amsterdam, waar door wan hoop gedreven menschen dwaze dingen deden. Daartegen had niet de burger wacht moeten optreden; men had liever de politie moeten uitbreiden. Spr. ging voort met te zeggen, dat zeer zeker de veestapel te groot Is, maar het ergste ls, dat wij het tragische, den chaos niet meer voelen van afslachting. Het kamerlidmaatschap behoeft niet zooveel salaris te geven dat men ln weel- do baadt, maar de vergoeding moet waarborgen, dat he' ambt geen bijbaan tje wordt. Wat onze koloniën betreft, onze ex- pansiezucht uit de 17e eeuw kan wel eens een last worden. Het streven naar zelfstandigheid van de inlanders had spr.'s sympathie en de regeering dien de naar wegen te zoeken om dat streven te verwerkelijken. De wijze waarop wij Indië hebben verworven (spr. herinner de aan het optreden van Jan Pietersz. Coen) maakt het noodzakelijk dat bezit te likwideeren. De verdediging van Nederland ge schiede niet op gewelddadige manier, n aar op de wijze waarvan Gandhl ons een voorbeeld gaf: geweldloos, waarmee hij zulk een gr >ote kracht ontwikkelde. Groote geestelijke discipline ie daarvoor noodlg, misschlei kan de noodzaak oaarbij helpen, omdat ieder zal kunnen begrijpen, dat Nederland terzake van be wapening nooit gelijken tred kan hou den met de ons omringende landen. Het is niet alleen practisch maar bovenal ethisch om van het geweld af te zien. Spr. voelde het meest voor Internatio nale ontwapening, maar dat kan alleen I ais er een nieuwe geest over de wereld komt, die een andere levenshouding brengt. En als die geest in Nederland optreedt, mag dan een christelijke regee ring leger en vloot handhaven? Wie oorlog erkent als zonde, moet het dur ven wagén met God alleen. Oorlog loopt uit op vernietiging van have en goed en van de beschaving. Spr. haalde in dit verband een en ander aan uit de bro chure van den kapitein van den Berg, die de noordelijke provinciën, als zijnde onverdedigbaar, bij een eventueelen aan val onbewoonbaar wil maken. Spr. ver klaarde zich ook hierom vóór afschaf fing van het militairisme. De heer Jansen kon er in meegaan voor Nederland over te gaan tot ontwa pening, maar kan Indië onverdedigd worden gelaten? Spr. geloofde, dat de roep om vrijheid in Indië voortkomt uit vei keerde bron. Indië heeft geen één volk, maar misschien wel vijftig rassen. Het streven „los van Holland" schreef apr. toe alleen aan Moskou, dat door het dringen naar vrijheid voor de onder drukte volken den kolonialon mogendhe den een slag hoopt toe te brengen, die kan leiden tot wereldrevolutie. Spr. was vóór uitbreiding van de vloot, hoewel hij zich anti-militairlst noemde. De heer Schurer zag in Moskou niet de schuldige, het streven naar vrij heid leefde al in Indië vóór de Russi sche revolutie. Tegenover de bewering, dat Indië niet één volk heeft, stelde spr., dat Nederland ln zijn vrijheidsoorlog bestond uit verschillende staatje», die zich door den nood samen verbonden. Do volken van Azië ontwaken en doen een beroep op het hun van God gegeven natuurrecht. Ale wij dat ontkennen, richten wij ons tegen onze eigen geschie denis (onze strijd tegen Spanje ontstond ook door den drang naar vrijheid.) Spr. geloofde, dat er in Indië een chaos zal komen, als er morgen volledi ge vrijheid kwam. Daarom moet met de leiders aldaar worden overlegd hoe men het best de onafhankelijkheid kan bren gen. Als Nederland een vloot zou moeten hebben, die ln staat zou zijn Indië te verdedigen, zou het er één moeten zijn Tot mijn verbazing gaf hij plotseling mee en zonk op den grond. Ik was boos op hem. Ik lag daar een oogenblik, terwijl ik zijn naakten glibberigen arm vasthield. Wij lage daar heel rustig, alsof wij vrienden waren en ik hoorde het water van een omgegooide vaas op den vloer druppelen. Toen richtte ik mij overeind. Hij was niet dood. Hij lag daar, en hij knorde een beetje. Ik sloop weg, tusschen het gebroken porselein door naar buiten en hier ben ik. Een bespottelijk ge vecht. Hij was blijkbaar dronken. Ik weet net niet; ik ben te moe voor iets. MARK. Telegram van: MARK FRENCH aan ROBERT NEWLANDS. Vertrek vanmorgen naar Londen. MARK. Telegram van ROBERT NEWLANDS aan MARK FRENCH. Je Marjorie brief zooeven aangekomen Kom vanavond. Haal mij af laatsten trein Keswick zoo mogelijk. ROBERT. ©o®®©©® Jladi&prOQMMMUl ae'*!0Of Vrijdag 8 Maait. HILVERSUM, 1875 M. (8 12 4-8 en 11—12.— VARA, de AVRO van 12.—4.en de VPRO van 8.—11.— uur). 8 Orgelspel Joi.an Jong. 8.30 Gr.pl, 10.Mor genwijding (VPRO). 10.15 Deel. J. Lemaire. 10.30 Or.pl. 11.— Verv. deel. 11.15 Zang Jo Hekkert—van Eysden, sopraan. 11.45 Or.pl. 12.— Rembrandt-Theaterorkest o.l.v, D. Hartogs en Almelo's Dubbelman- nenkwartet olv. A. E. P. Somer 1.45 Verv. Almelo's Dubbelman- nenkwartet. 2.— Leo Riemens: En- rlco Carusa (met gr.pl.) 2.40 Or. pl. 3.— VioolrecitaT v. d. Woude. Aan den vleugel E. Veen. 4.— Zen derwisseling. 4.05 Kniples. 5 Kinderuurtje. 5.30 De Notenkra kers olv. D. Wins. 6.— J. Huy, saxofoon en R. Schoute, piano. 6.10 E. Walis-en zijn orkest. 6.40 Rep. van de Zesdaagsche te Antwerpen door J. Broeksz (gr.pl.) 7.— Zang Albert de Booy. 7.30 C. v. d. Len de: Wetten van dezen tijd. 7 50 Or. pl. 7.57 Herhaling SOS-ber. 8.— Ds. j. W. van Nieuwenhuyzen: Godsdienstige vormen en gebruiken in het huisgezin. 8.30 Concert L Bogtman, bariton en J. Hijman, piano. 9.— Dr. J. C. A. Fetter: Va der- en moederreligie. 9.30 Verv. concert. 10.— Vrijz. Oodsd. Pers bureau en Vaz Dias. 10.15 O. van Tussenbroek: Moderne woning inrichting. 11.— Jazzmuziek (gr. pl.) 11.30-12.— Or.pl. HUIZEN, 301 M (KRO-uitz) (Alg. progr.) 8.—9.15 en 10. Or.pl. 11.30—12.— Voor zieken en ouden van dagen. 12.15 Or.pl. 1.— Orkestconcert en gr.pl. 3.45 Pauze. 4 Zang en voordr. 5.— Causerie 5.30 Schlagermuziek en gr.pl. 7.15 Causerie. 7.35 Or.pl. 8.— Vaz Dias. 8.05 Orkestcoikert m. m. v. vioolsolist. 9.— Voordr. 9.15 Verv. concert. 10.— Gr.pl. 10.15 Popu lair concert. 10.30 Vaz Dias en gr.pl. 10.45 Populair concert. 1115 —12.— Gr.pl. DROITWICH, 1500 M. 10.35 10.50 Morgenwijding. 11.20 Orgel spel R. New. 11.50 Voor de scho len. 12.15 Trocadero-Cinema-orkest olv. A. van Dam. 12.50 BBC-dans- orkest olv. H. Hall. 1.35 Concert o. 1 v. Joh. Hoek. 2.20 Voor de scho len. 3.35 Schotsche Studio-orkest. 4.35 E. Colombo en zijn orkest. 5.35 B. Wilson's orkest. 6.20 Ber. 6.50 en 7.10 Lezing. 7.30 Handel- concert. 7.50 Operaconcert m.m.v. solisten, koor en orkest olv. S Ro- binson. 8.50 „The Ocean", symph van Rubinstein olv. Sir Öranville Bantesk. 9.50 Ber. 10.20 Lezing. 10.40 Solistenconcert. 11.3512.20 Roy Fox en zijn band. RADIO-PARIS. 1648 M. 7.20 en 8 20 Gr.pl. 12.35 Orkestconcert olv. Gaillard. 8.20 „Durand, bijoutier", spel van Marchand. 10.50 Dansmu ziek. KALUNDBORO, 1261 M..1120 -1.20 Concert olv. H. Andersar 2.— Zang en piano. 2.20—4.20 Concert uit rest. Wivex 7.30 Orgel- concert O. Ringberg. 7.50 Raoio- tooneel. 9.50 BBC-dansorkest o.l.v. H. Hall. 10.20—11.50 Dansmuziek. KEULEN. 456 M- 5.20 OrpL 6.35 Or.pl. 10.10 Zang en piano. 11.20 Orkestconcert olv. SchrMer. 12 35 Kwintetconcert. 1.35 OrpL 3 20 Orkestconcert en solisten. 5.10 Concert. 6.20 Blaasconcert. 7.35 Uit Koningsbergen: Fragm. „To- randot", Jensen. 8.20 Voordr. 10.20 —11.20 Uit Hamburg: Nedersak- sisch Symph.-orkest. ROME, 421 M. 8.05 Oen! Sadero. zang en O. ArnaldL piano. 9,20 Radiotoonecl. 9.50 Gevarieerd pro- gramma. BRUSSEL, 322 en 484 M. 322 M.; 12.20 en 1.30-2 20 L. Langlots' orkest. 5.20 J. Rutten's orkest. 6 35 Benoit-concert. 7.35 en 8.20 Or pl. 8.35 Hoorspel. 9.20 Salonorkest. 1030—11.20 Dansmuziek. 484 M.: 12 20 Or.pl. 12.40 Zang. 12.50 Salonorkest. 1.40 Vocale duetten I.50—2.20 Or.pl. 5.20 Symph -con cert mmv. zangsoliste. 6.35 Gr.pl. 7 35 Pianorecital. 8.20 Voor oud strijders. 9.35 Zang. 9.45 Voor oud strijders. 10.30 Or.pl. 10,45-11-20 Dansmuziek. DEUTSCHLANDSENDER, 1571 M. 7.35 Fragm. uit Ad. lensen'a opera „Turandot" olv. Seldler. 8.20 Mfirz, maandoverzicht. 9.20 en 10.05 Ber. 10.20—11 50 Or.pl. RADIO- OEMEENTELHKE F DISTRIBUTIE. Lijn 1Hilversum Liin 2: Huizen. Lijn 3: Deutschl s. 8.05—8.20, Keulen 9.20—11.20, Kalundborg 11.20—12.05, Parijs Radio 12.05— 12.35, Brussel (VL) 12.35—14.20, Kalundborg 14.20-15.20, Keulen 15 2017.10, Lond. Reg. 17.10— 17.20, Brussel Fr. 17.20—18,20. Keulen 18.20—18.50, Weenen lê.W —19.35, Keulen 19.35—20.20, Brussel Fr. 2020—21.35, Lond Reg. 21.35-22.20, Lelpzig 22.20 -24.-. Lijn 4: Parijs Radio 8.058.50, DeutschLs. 9.35—10.35, Droitwich 10.3511.05, Lond. Reg. 11.05— 11.20, Droitwich 11.2013.35, Lond. Reg. 13.35 -15.35, Droit wich 15.35—18.50, Lond. Reg. 1850—20.20, Luxemburg 20.20— jji 22.40, Droitwich 22.40-24.—. X 8 ®0090000000000000000000000000é v*.n de grootte nis die van Japan en dat zou voor ons land een onmogelijk heid zijn. Maar ook al zou het kunnen, dan mag het nog niet. Spr. verwee? naar da behandeling der Indische begrooting l*r de Tweede Kamer, en merkte op, dat do regeering, die de verantwooidelljk- held aanvaardt van een bewln.1 over 60 millioen menschen, het geld voor een groote vloot beter zou Kunnen besteden aan de goedo verzorging der bevolking in Indië, Dat zou een ethisch verdedi gingsmiddel zijn. De heer Z IJ 1 m a n vond de burger wacht en den B. V. L. een goedkoope hulp voor de politie, voor welker uitbrei ding geen geld aanwezig ls. Do heer Schurer vond deze rede neering verkeerd, evengoed als hij af keurde het „werken voor steun." Als er te weinig politie is, moet zij worden uit gebreid en mag men daarvoor geen amateurs nemen. Dat stelsel werkt gees telijk ook verkeerd, omdat het twee volksdeelen tegenover elkaar stelt. De voorzitter sloot hierna de bij eenkomst op de gebruikelijke wijze waarop na dankzegging, waarin de heer Schurer voorging, de vergadering uiteen ging. „De Bruine Stier". Qarrowdale. Beste Mark, Kan het dwazer? Ik bracht den nacht door in dezelfde kamer, waarin jij de laatste paar weken geleefd hebt. Hier zijn nog twee Phillips Oppenheim's, die jij Achterliet, een half pakje sigaretten en vier potlood schetsen van een meisjeskop (Jean?), wat alles aan jou herinnert. De ham (maar niet de eieren), die ik zooeven voor ontbijt had, moet voor jou gekocht zijn, en niet voor mij. En nu ben je in Londen. Ik weet dat, niet, omdat ik een der brieven of telegrammen die het bericht er van geven, ontvangen heb en die je gestuurd moet hebben, toen je met een vaart het land doortrok, maar omdat Trump het mij hier, gisteravond, verteld heeft. Begrijpt je, wat er gebeurd is? Jouw brief over Marjorie, die enkele dagen vertraging had, kreeg ik eergisteren, met de tweede post. Ik maakte ineens de zaken op Peartree Lodge in orde en vertrok gistermorgen vroeg naar Keswick, nadat ik, natuurlijk, een tele gram had verzonden. Gisteren joeg ik in 'n opgewonden stemming, den geheelen dag door Engeland - terwijl de regen tegen de coupéraampjes zwiepte en ik hield mijzelf bezig met denkbeeldige gesprekken, die ik met Marjorie en jou voerde. Het was al don ker, toen ik in Keswick aankwam, 't Was voor mij een teleurstelling jou niet aan het station te vinden, maar daar het een gemee ne avond was, natter dan ooit, terwijl gewei Rijwielpad langs den Heldersche- weg? De gistermiddag ten stadhuize gehouden vergadering van de Kamer van Koophandel en Fabrieken voor Hollands Noorderkwar tier mocht zich verheugen in een ongewone belangstelling van de zijde der leden: op slechts één na (de heer Blaauboer) waren allen aanwezig. Na een kort openingswoord van den voor zitter, den heer S. W. A r n t z, waren aan de orde de ingekomen stukken. a. Mededeelingen van het departement van waterstaat en van het provinciaal be stuur van Noordholland, dat bij aanleg en verbetering van wegen aandacht zal worden besteed aan de kleur van het wegdek. De heer Orondsma juiente dit toe, maar kwam meteen terug op een reeds eerder naar voren gebrachten wenk, n.1. om een witte streep over het midden van den weg te doen aanbrengen, De v o o r z i t t e r prefereerde een witte streep aan de zijkanten. Het gevaar om met een tegenligger in botsing te komen was dan z.i. minder groot. De s e c r e t a r I s zei, dat de A.N W.B dige windvlagen door de spleten tusschen de heuvels bliezen, kon ik jou moeilijk er een verwijt van maken, dat je er niet was. Indien ik de gevoelige man was dien ik schijn te zijn, dan zou ik vannacht in Keswick ge bleven zijn. Maar ik had den dwazen oude prikkel naar avonturen in mijn hoofd en was vast besloten „de Bruine Stier" te bereiken. Vier taxichauffeurs dachten er niet over naar Garrowdale te rijden, maar de vijfde een yan die jongens, die altijd een sigaret in den hoek van hun mond hebben, en er ab soluut nutteloos uitzien, maar die, met ple zier. met hun wagen tot vóór de poorten van de hel zouden rijden sprong beslist van vreugde op bij de gedachte. Ik ging voor zit ten, naast hem (het was het minste, wat ik doen kon) en samen trokken wij door een zwarte, natte Odyssee. Jij weet, hoe 't is bij daglicht naar Garrowdale te rijden, dus kan je je misschien voorstellen wat voor een tocht wij gisteravond hadden, door wind en regen. Het nam twee uren, met tusschen de bedrijven pauzes wegens magneet-moei lijkheden. De held van het stuk (zijn naam is George Shepherd) trok er zich geen zier van aan. Zijn lievelingszin is: „U weet wat het is!" en, hoe erger het was, des te vroo- lijker deed hij het uitkomen. Ik heb besloten, dat ik liever een boek zou schrijven over Ge orge Shepherd en „U weet wat het is" dan over de „Hersenschim van het Romanticis me". (Wordt vervolgd

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1935 | | pagina 6