m MODE-TIPS OM ZELF TE MAKEN. V 0 0 R J A A R S M 3 5 OP BEZOEK BIJ MADAME LEBRUN. NATUURLIJKE EN KUNSTMATIGE VORKEN. MODERN GLAS- EN AARDEWERK. HET MENU VOOR DE HEELE WEEK. 1HEHQBGBHI TASCH. ONS WEKELIJKSCH KNIPPATROON. VAVAVt Alle nouveauté's te beschrflven, die dit voorjaar om de gunst der dames zullen vragen, zou onmogelijk zfln. Daarom wil ik mij bepalen tot de groote lijnen, tot de meest in het oog loopende nieuwe dingen, die ik heb kunnen ontdekken op de shows en in de etalages der groote magazijnen. Ben van de dingen, die mij opvielen was de buitengewone verscheidenheid, die men heeft in handschoenen. Men ziet hand schoenen van ieder materiaal, voor iedere gelegenheid en... in alle prijzen. Zelfs in de goedkoope soorten heeft men soo'n verscheidenheid, dat het iedereen wel duidelijk moet worden welk een mode artikel handschoenen geworden zijn. Deze verscheidenheid treft men ook aan ln tasschen. Hadden de vrouwen vroeger een of hoogstens twee tasschen, die dan overal bij gedragen werden, tegenwoordig moet men, wil men tenminste de pretentie heb ben, modieus gekleed te gaan, bij ieder toiletje een bijpassende tasch hebben in een harmonieerende of een contrasteerende kleur. Persoonlijk vind ik het altijd het prettigst, wanneer handschoenen, tasch en zoo mogelijk schoenen in dezelfde tint ge houden zfln. De tasschen zijn voorzien van een mono gram of de initialen van de draagster. Deze monogrammen kan men in alle uitvoeringen hebben; van de eenvoudigste van metaal 0 D E 1 9 tot de duurdere soorten van schildpad, 'eer, e.d. Heel elegante vrouwen heb ik zelfs mo nogrammen van goud zien dragen; maar dit vind ik een beetje parvenu-achtlg. Een woord over de hoeden; men kan dit voorjaar niet spreken, dat een bepaald model mode za! zijn; want men heeft alle modellen, die de jaren gebracht hebben, opgerakeld, een weinig gemoderniseerd en in de handel gebracht. Zoo zien we bijvoor beeld, het hoedje der vrouwelijke Heilssol daten, en het modelletje, dat omstreeks 1900 opgang maakte even goed als het platte model, dat verleden Jaar modern was en het Tiroler alpenhoedje. Stroo zal dit voorjaar en deze zomer veel opgang maken. Tn het voorjaar vooral het donkere gelakte stroo, terwijl later het naturelkleurlge pro duct veel gezien zal worden. De „koningin Christina-kragen'' zullen ook nog gehandhaafd blijven; men ziet ze van elk materiaal, zoowel effen als geruit of gestreept. Bijzonder aardig zijn de gar- nituurtjes, die bestaan uit een hoedje, een „koningin Christlna-kraag" en een paar manchetjes van Schotsch geruite tafzflde. Vooral voor jonge meisjes zijn deze garni- oortjes snoezig. De oudere vrouw doet beter minder opval- 'eude dingen te kiezen. JEANNE DE FL. P a r ij s, Maart 1935 In de prachtige zalen van het Palais de l'Elysée, waar de markiezin de Pompadour reeds haar vrienden ontving en waarachter de spiegels en de gobelins het hofgebabbel nog altijd door schijnt te gaan, leeft en werkt tegenwoordig een vrouw, die in haar eenvoud en natuurlijkheid wel een tegen stelling is met de sfeer, die er heerscht. Madame Lebrun, de echtgenoote van den president der Fransche republiek, houdt haar ontvangdag. Het gaat er nauwelijks anders toe, dan bij een of ander dames kransje van een gewone Fransche burger vrouw. Als men van de Faubourg Saint-Honoré Uit, het paleis van de president betreedt, waarvan het park tot de Champ-Elysées reikt, ontmoet men op de breede trap de zelfde vrouwen met die voorname en onop vallende distinctie, die men reeds in het Madelelnekwartler opmerkte. Boven in het vertrekje voor de ontvangst zalen, laten ze zich als Madame X, of Ma dame S. op de gastenlijsten inschrijven, zonder de titel van hun man te vermelden Daarvan weten alleen de secretaris ei Madame Lebrun. Dat weet ook niet de me: goud gedecoreerde knecht met de napoleon tische driesteek onder de arm, die ons ont vangt en ons aan de presidentsvrouw voor stelt. De hooge met goud en spiegels getooide zalen boeten veel ln der beklemmende plech tigheid van het historische verleden door de overvloed van bloemen, die ln vazen en manden de bezoekers groeten. Voor alles is het echter de eenvoud en bescheiden natuur lijkheid, deze onder de Franschen reeds spreekwcordelfk geworden eenvoud van de vrouw des huizes, die de deftige zalen warmte en intimiteit verleenen, die de stijve et'quette verjagen, die nog In de fflne goud-arabesken en de oude spiegels hangt. Terwijl ik babbel met de beminnelijke en ieugdige gastvrouwe in haar grijze kanten kleed, terwijl ze me telkens lachend ver zekert, dat ze niets, maar ook werkelijk niets interessants vertellen kan over zich zelf, dat ze alleen vrouw en moeder is, kan ik het toch niet nalaten haar telkens weer °ade te slasn en me over haar charme en jeugdigheid te verbazen. Madame Lebrun is al grootmoeder en ze leeft haar groot moederplichten even enthousiast na, als ze haar moederplichten nageleefd heeft. Men voelt, terwfll men met haar spreekt of haar gadeslaat als ze met de andere gasten spreekt, hier vraagt hoe het met de echt genoot gaat, daar, hoe de kinderen het maken, hoe sterk en echt het moederlijke gevoel van de eerste Frangalse van het land is. Madame Lebrun verzet er zich zeer be slist tegen Madame la Presidente genaamd te worden. Ze wil slechts „la femme du Président" zijn; maar heeft geen politieke f andere eerzucht. Behalve bazars en feesten voor liefdadige doeleinden, die onder haar bescherming staan en waarvoor ze Zich zeer inspant, treedt ze nooit in het openbare leven Buiten de zorgen voor de altjjd bezige echt genoot en de zorgen voor kinderen en klein kinderen gunt ze zichzelf nog wel eens een zoek aan de opera of de opéra-comlque want ze is een hartstochtelijk muzieklief hebster en -kenster en ze geeft de voorkeur aan het klassieke repertoire. Toch heeft Madame Lebrun ook eens haar eigen beroeps- en meisjeseerzucht gehad. Maar dat is reeds lang geleden, dat was nog in de tijd, voor ze haar man, de president van de Fransche republiek leerde kennen. Ze studeerde toen archeologie en hield zich bezig met oude kerkkunst. Tot het lot haar plotseling uit de oude boeken weghaalde en haar midden in het bruischende Parijsche leven plaatste. Ook aan het buffet, dat allerlei lekkernijen biedt, is het als of men de zor gende hand van de hulsvrouw bespeurt Nu wijdt ik mijn aandacht eens aan de gasten en vooral aan de vrouwen, die ver ln de meerderheid zfln. De heeren zfln alle getooid met het lintje van het Legioen van Eer; maar de dames dragen glinsterende Ju- weelen en kostbare pels; men ziet en groet bekenden en men wil ook graag gezien worden. Lippenrood, uitgeplukte wenk brauwen, kunstmatige wimpers, al de onontbeerlijke schoon heidsmiddelen van de echte Pa- risienne (zooals de buitenlander haar voorstelt), ontbreken hier geheel. Hier geeft de absoluut ongeschminkte en natuurlflke charme van de gastvrouwe de toon aan. Het valt ons moeilijk voor te stellen, dat Columbus, Luther, keizer Maximiliaan, Lucrecia Borgia en nog vele andere grooten uit de geschiedenis tot in de 16e en 17e eeuw toe, met hun vingers gegeten hebben. Ook borden werden bijna niet gebruikt. Alles bediende zich uit een gemeenschappe lijke schotel; waarbfl de hooggeplaatste personen natuurlijk de voorrang hadden. En niemand had gewetenswroeging, dat hfl zich bediende van de natuurlflke vorken: de vingers. De lepels, die voor vloeibare spijzen noodig waren, waren reeds vroeger in ge bruik geweest. Vorken verschenen voor de eerste maal aan het hof van de Fransche koning Hendrik Hl (1561—1589). Ze waren nog grof en hadden slechts twee tanden Daar ze echter als groote luxe golden, wer den ze van kostbaar materiaal vervaardigd en ln etuis bewaard. Ieder bracht zfln eigen bestek aan tafel mee. Onder Hendrik IV, die de fflne manieren van zfln voorgangers bespotte, werd de vork aan het hof zoo zeld zaam, dat men algemeen aannam, dat het een korte modegril geweest was. Kardinaal Richelieu en de koninginmoeder Anna van Oostenrijk vischten het vleesch nog met hun v>ngers uit de schaal. In het midden van de 17e eeuw was Italië het eenige land ln Europa, waar de vork algemeen Ingevoerd was. Pas onder Lodewflk XIV kwam ze ook in Frankrijk weer in gebruik. Toen volgde Duitschland het gebruik na. De vorm was toen reeds on geveer gelijk aan de tegenwoordige. Vlak voor 1700 voerde de hertog de Montausler de dienvork en lepel ln. In die tfld begint men ook borden te gebruiken; die aan het hof uit zilver en goud, in de burgerhuizen uit tin bestonden. Dit werd langzamerhand vervangen door aardewerk of porselein. Het moderne glaswerk dat tegenwoord g in onze hulzen prflkt, verschilt wel heel wat van dat, wat onze gr ooi- en overgroot moeders ln hun kamers hadden. Legde men toen de nadruk op de versiering van het glas met beschilderingen, enz.; tegen woordig heeft men Ingezien, dat het glas, mooi en zuiv°r var vo-m geen vers ering meer noodig heeft. De Nederlandsche ont- Zondagt saucflsjes bloemkool met tomatensaus gekookte aardappelen; blanc-manger; fruit. Maandag: gekruld gehakt, roode kool, gekookt* aardappelen; chocoladepudding met vanil lesaus. Dinsdag: kalfslappen, worteltjes, gekookte aardap pelen; gries met rozijnen. Woensdag: stamppot met boerenkool en aardappelen* rookworst; bitterkoekjespudding. Donderdag: groentesoep; eieren, spinazie, gekookte aardappelen; maizenapudding met abrikozen. Vrfldag: stamppot van roode kool en aardappelen, gebakken bokking; citroenvla. Zaterdag: carbonaden, savoye kool, gekookte aard appelen; fruit. E. W. werpers zfln er wel zeer ln geslaagd de schoonheid van glas tot haar volle recht te doen kamen. Heel mooi zfln bowl- en llkeurstellen. die men tegenwoordig in de groote magazijnen verkoopt. De karaf en de glaasjes zfln zudver geslepen; juist daardoor krflgt het glas de mooie glans en de doorzichtigheid. Ook de toiletstellen zijn ware Juweeltjes Het glas beeft alle kleuren; van zwart tot het zuiverste wit. Bfl de toileUrtellen ziet men nog vaak de beschildering; deze ls echter zoo, dat het glas toch hoofdzaak blflft. Voor de keuken heeft men iets nieuws. Het vuurvaste glas. Vischschotels, vla schalen ziet men van vuurvast glas. Voor de huisvrouw beteek ent dit een groote practische verbetering. Wil ze nu visch of compóte warm houden, dan kan dit ge beuren ln de schotel, of schaal, waarin straks opgediend gediend wordt. Men hoeft niet telkens over te gieten en vermijdt dus het onnoodige smerig maken van potten en pannen en ook het breken of beschadigen van bereide visch, enz. Ook het moderne aardewerk is zeer mooi. De serviezen worden tegenwoordig ver vaardigd in matte zachte tinten, die op het kleurige tafelgoed dat we hebben, zeer mooi uitkomen. Hierin behoeft de Nederlandsche industrie absoluut niet onder te doen voor de buiten- landsche. We zouden U daarom ten sterkste aan willen raden het Nederlandsche fabri kaat de voorkeur te geven boven het bui- landsche. DINA VAN Z. Daar het dit voorjaar weer mode zal zfln handschoenen en tasch te dragen passend bfl de mantel of het mantelcosfuum, geven we hier de beschrflving, hoe zoo'n tesch mooi en goedkoop zelf te vervaardigen. We hebben aan materiaal noodig; 30 centimeter van de gewenschte stof, van minstens 60 Ook de kleintjes moeten gekleed zfln op de Maartscbe en Aprilsche buien. Gewapend met de cape en de waterdichte mantel, die u op onze afbeelding ziet, zullen ze de zwaarste regenbuien met genoegen trot- seeren. Nr. 354: cape voor Jongens van 6 tot 10 jaar. Gemaakt van dikke wollen stof, die al of niet geïmpregneerd is, blflven de jongens er heerlflk warm en droog in. Benoodigd materiaal 8 meter van 130 centimeter breedte. Prfls van het patroon: 0.88 ets, per strik. Nr. 355: mantel voor meisjes van 8 tot 16 jaar. Ook deze jas kan van al of niet ge ïmpregneerde stof gemaakt worden. Benoo digd materiaal: 3 meter stof van 130 centi meter breedte. Prijs van het patroon: 0.88 ets. per stuk. Bedde patroontjes zfln ln alle maten tegoo centimeter breedte; 15 centimeter peau de suide van 30 centimeter breedte en voor de voering 50 centimeter moiré of andere zijde. Dan knipt men het patroon van de tasch, zooals op onze teekenlng is afgebeeld, van stevig linnen en knippen tegelijkertijd de voering, We maken meteen de binnen zakken en naaien deze op de voering. Met een band, die de breedte moet hebben, die me de tasch wil geven, zetten we nu de beide deelen van de voering aan elkaar. Vervolgens knipt men van de stof de belde deelen en tevens een band, die de breedte heeft van die in de voering en 18 centimeter lang is. Daarna tee kent men op het peau de suède de fi guren, die men appliqueeren wil en naait deze onzichtbaar op met zflde in dezelfde tint. Is dit gedaan, dan moeten we de tasch ln elkaar maken. We stikken de deelen aan elkaar (vergeten de rand ln de zflkant niet!), schuiven de voe ring in de tasch en naaien deze met onzichtbare steken in de klap vast Een groote drukker vormt de slui ting. Aan de bovenzflde maken we ver volgens een band van het materiaal der tasch. Daar halen we een mooie groote ring door, die als handvat dienst moet doen. Twee knoopen, pas send bfl de ring, naait men verder op deze band en een alleraardigste tasch (s klaar. Als de tasch met een beetje zorg yemaakt ls, zal niemand er „het- eigen-gemaakte-product" aan af zien. M. B. de bovengenoemde prfls te v. Jgen bfl de „Afdeeling Knippatronen' van üe Uitgevers maatschappij: „De Mfllpaal", postbox 1T5 te Amsterdam. Toezending zal geschieden na ontvasfft van het bedrag, dat kan worden overge maakt per postwissel ln posteegels of wel per postgiro 41632. Den lezeressen wordt vriendelijk versocht bfl bestelling duldelflk het nummer van het gewenschte patroontje de verlangde maat, d.w.z. boven-, heup-, en taillewijdte en tevens de leeftijd van heft kind voor wie het patroontje bestemd is, op te geven. Gelieve verder naam en adres soo vol ledig mogelflk te vermelden; men voorkomt daardoor onnoodige vertraging in de op sturing. De kosten van het patroon worden verhoogd met 6 ots. portokosten.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1935 | | pagina 11