Erdal
Twee keer per week naar Bandoeng.
De bestelling der14 Douglas-vliegtuigen
DE KRANT VAN COSTER"
DE AIKMAARSCHE COURANT"
zoo goed voor 't leer!
HET GEHEIMZINNIGE LANDHUIS
Nederland krijgt 150 luchtverbindingen per dag.
EEN NIEUW SEIZOEN.
Ook „Aviolanda" te Papendrecht was gegadigde.
- Een onderhoud met de directie.
LucMvdarl.
mmb lifnan van da K. l.M. au da mat
somanwaffcanda mootschöppijan.
- lijnan gahaal vitgavoard door bi
londicho luchtvoortmootKhoppijan.
Amttafdam-Batavtafiin (tot 12 Juni
ftjkseha tf inrt vto Mucsalla ionn)
Von 12 Juni of fwaomool por w
Halo/loJprig. r
0 Stadan. waNta1
Het nieuwe seizoen bij de K.L.M
begint op 1 April. Dan gaat mer.
weer een flinken stap vooruit op
den weg die den groei van het Ne-
derlandsche luchtverkeer aangeeft
Nieuwe diensten zullen worden aan
gelegd, de snelheid en de frequentie
zullen worden vergroot Doch het
voornaamste is wel, dat met ingang
van dezen zomer de dienst op de
Indië-lijn verdubbeld zal worden
Van 12 Juni af zal twee maal per
week in 534 dag naar Indië worden
gevlogen.
De directeur van de K L Mde heer
Plesman, heeft ons gisteren het een en ander
meegedeeld over de plannen van zijn maat
schappij voor de naaste toekomst, waarbij
hij er de aandacht op vestigde, dat men
thans stond voor een algemeene verkeers-
uitbreiding, die elke vroegere ontwikkeling
in de schaduw stelt. Aan verhoogde snel
heid en vergroote frequentie op het geheele
Europeesche luchtnet dankt men dezen zo
mer tallooze voortreffelijke aansluitingen,
zoodat Nederland 150 luchtverbindingen
per dag krijgt. Uit Nederland kan men 80
der voornaamste Europeesche steden binnen
één dag bereiken, hetgeen neerkomt op een
dagelijksch contact met 45 millioen men-
schen. Op bijgaand kaartje krijgt men
daarvan een beeld.
Nieuwe machines.
Zoowel de verhoogde snelheid als de ver
groote frequentie worden bij de K.L.M. ver
kregen door een aanzienlijke uitbreiding van
de luchtvloot. Tegen half Mei zal deze uit
breiding haar beslag hebben gekregen.
In het begin van dit jaar zijn drie Kool
hoven taxivliegtuigen van het type FK 43
geleverd; de Fokker F 36 heeft de K.L.M.
zoo juist overgenomen en in den loop van
Maart en April volgen de drie Fokkers F 22
en de eerste Douglas DC 2 vliegtuigen. Deze
Fokkervliegtuigen, resp. voor 32 en 22 pas
sagiers, waarin men kan lunchen of het mid
dagmaal gebruiken tijdens de vlucht, als
mede de Douglastoestellen, die het laatste en
beste zijn in snelheid en gerief, maken dat
het publiek zich in dit zomerseizoen met een
comfort en snelheid kan verplaatsen als
nooit tevoren mogelijk is geweest.
Nu de Bromvlieg, de Citroenvlinder en de
Dar, zooals de K.L.M. de drie nieuwe FK
taxi's gedoopt heeft, aan de vloot zijn toege
voegd, zijn er 6 aantrekkelijke driepersoons
taxivliegtuigen, die reeds druk in gebruik
zijn en waarvan er enkele reeds over een
groot deel van Europa gevlogen hebben.
Verleden jaar was de vraag naar taxi's wel
eens grooter dan het aanbod, maar nu het
aantal verdubbeld is, heeft de K.L.M. een
doeltreffende organisatie ten dienste van het
publiek in het leven geroepen. De taxi's zijn
over verschillende vliegvelden verdeeld; vier
zijn op Schiphol, 1 op Waalhaven en 1 te
Eindhoven gestationneerd.
De Douglas vliegtuigen zullen ook wor
den ingezet in den dienst op Twente en op
Knocke. Niet echter in den dienst op Gronin
gen, omdat het vliegveld te Eelde daarop
nog niet in voldoende mate berekend is.
De luchtlijnen.
Door sneller materieel en een grootere
frequentie, doch vooral ook door een toe
nemende samenwerking tusschep de ver
schillende Europeesche luchtvaartmaatschap
pijen onderling is voor oezen zomer ver
kregen, dat men van den buitenkant van
Europa in één dag naar Amsterdam en zelfs
naar Londen kan komen. Londen is dezen
zomer zes maai per dag met Nederland ver
bonden, vijf maal door de K L. M. en éénmaal
door de Deutsche Lufthansa. Op den (ver
laten) avonddienst naar Lenden sluiten ver
bindingen uit verschillende steden aan, in de
eerste piaats uit Beriijn De K. L. M-dierst
LondenBerlijn v.v. zal dit jaar noj worden
Verbeterd doordat de F36 op deze lijn
komt. Verder onderhoudt de Deutsche Luft
hansa nog twee diensten LondenBe.lijn
v.v. De verbinding met Scandinavië is ook
zeer verbeterd Naar Parijs bestaan dezen
zomer weer vier verbindingen en de dienst op
Huil en Livtrpoo! zal dit jaar op den lsten
Mei heropend worden
Iets nieuws is de dienst op Praag, waar
aan de K L. M. van 1 April af in samenwer
king met de Tsjechische maatschappij zal
deelnemen, beide met Fokkers F 18. Een ge
heel nieuwe verbinding is de lijn Amsterdiam-
Frankfort-Milaan, in samenwerking met
Duitsche en Italiaansche maatschappeen. Van
1 Mei af zal de K. L. M. op deze lijn met
Douglas machines vliegen.
Gedurende de Brusselsche tentoonstelling
zal de K. L. M. het bezoek daaraan verge
makkelijken door de instelling van een hoog-
frequenten dienst met Douglas-vliegtuigen
Vijf maal per dag kan men even naar Brussel
overwippen en terug zijn er zeifs zes dien
sten. Om 22,55 kan men nog uit Brussel ver
trekken. Er rijdt een extra autobusdienst tus-
schen hei vliegveld Haren en het tentoonstel
lingsterrein, zoodat men tien minuten, nadat
men uit het vliegtuig gestapt is, op de ten
toonstelling is.
Amsterdam—Batavia.
De belangrijkste mededeeling, die de heer
Presman ueed, was echter wel die van de
verdubbeling ;an den dienst op dé lijn Am
sterdamBatavia. Vap 12 Juni af zal deze
dienst uitsluitend met Douglasvliegtuigen
wordeh gevlogen, terwijldan de reisduur be
kort wordt tot 5K dag.
In 1934 heeft de KLM. 1.400.000 passa
giers-K.M. wegens plaatsgebrek moeten wei-
r\~ ..IUsvJ,..:u hA7pttifias-
1VII"
geren. De vliegtuigen hadden een bezettings
graad van 79 pet. De K L. M- stond nu voor
de keus om èf de ruimte te vergrooten, of de
L_ - JL r 1.4/-vziefa11on TA
UC fttUO UUJ \Jl V4V luinm. iv
aangeboden vracht over twee toestellen te
verdeelen. Zij koos na lang wikken en wegen
het laatste, omdat zij er ook een toeneming
van het gebruik door verwacht. De ^omloop
tijd van een brief wordt nu van 22 dagen op
13 dagen teruggebracht en wellicht zullen nu
ook vele zakenmenschen van deze gelegen
heid gebruik maken om eens over te wippen.
Dit laatste wordt nog aangemoedigd door
een verlaging van de passagiéisprijzen. Ten
slotte hoopt men ook op een toeneming van
het vervoer op de tusscnengelegen plaatsen.
De vertrekdagen worden aan beide kanten
Woensdag en Zaterdag en de aankomstdagen,
eveneens aan beide zijden, Maandag en Don
derdag. Men verwacht dat deze uitbreiding
op de post ook een gunstigen invloed zal
hebben. Een voordeel is ook. dat een brief,
die de mail gemist heeft, straks maai drie
dagen in plaats van een week zal blijven
liggen.
In West-Indië maakte de Snip het goed Er
wordt een druk gebruik gemaakt van den
dienst Cura?ao—Aruba en men denkt aan
uitbreiding. Zoolang er nog maar één ma
chine aanwezig is, moet de grootste voor
zichtigheid worden betracht. Er zijn echter
kapers op de kust in den vorm van Ameri-
kaansche, Fransche, Duitsche en Engelsche
concurrentie. Wil men de diensten in West-
Indië uitbreiden, dan moet men er gauw bij
wezen. Waarschijnlijk zal er nog dezen zomer
meer materieel naar toe worden gezonden.
Zeer belangrijk voor het luchtverkeer in
Europa is nog ae uitbreiding, die de poste
rijen eraan zullen geven, door zonder extra
rechten eiken brief, waar dit de verzending
bespoedigen zal met de luchtpost meae te
geven. Hietover is gisteren reeds het een en
ander medegedeeld. De plaats, die de K. L. M
in het verkeerswezen gaat innemen, wordt
van seizoen op seizoen belangrijker.
1'j-
Ned.-Indische leger. Tevens bouwde zij ook
eenige Koolhoven-vliegtuigen in orxiracht
""-M.
itste drie iarqi. is deze fabriek, niet
voldoende opdrachten voorzien,
Toen destijds de Koninklijke Luchtvaart
Maatschappij in Amerika de veertien Dou
glas-vliegtuigen bestelde, welke zij met spoed
geleverd wenschte te hebben voor den dienst
op Indië, was daarmede aan de in bepaalde
kringen gekoesterd hoop, dat deze vooral uit
een oogpunt van werkverruiming belangrijke
order voor ons land behouden zou blijven,
defenitief den bodem ingeslagen. Als gegadig
de voor de constructie van deze toestellen
was opgetreden de N.V. Nederlandsche Vlieg-
tuigenfabriek Fokker te Amsterdam, zulks
mede in verband met het feit, dat Anthony
Fokker de licentie der Douglas-machines ver
worven had.
Minder algemeen bekend is echter, dat er
in ons land nog een tweede gegadigde is ge
weest en wel de Aviolanda, Maatschappij
voor Vliegtuigbouw N.V. te Papendrecht,
welke onderneming een groot aantal belang
rijke bestellingen voor de Nederlandsche re
geering heeft uitgevoerd en dié zich juist op
metaalbouw heeft gespecialiseerd. Er mag in
dit verband aan herinnerd worden, dat aeze
fabriek in de eerste zeven jaren van haar be
staan 41 geheel van metaal1 vervaardigde
Dornier-vliegbooten voor de Ned.-Indische
marine heeft geléverdpfterwijl zij in dezen
tijd tevens 6 Curtiss-Jagers bouwde voor het
Ti
aven-
van de K.L.M,
In de laatste drii
meer van ||t. I H|
daar door de crisis véle regeeringsopdrachten
;wer-den- uitgesteld. De,-ifiwctiè heeft, in over
leg met commissarissen.'^n' aandeelhouders
zich als plicht gestël.d'aè 'fabriek in bedrijf te
houden, teneinde dagelijks gerèed te staan
voor het leveren van vervangingsmaterieel
en het doen van reparaties, welke dan ook, zij
het in geringen omvang1, geregeld worden
opgedragen. Zoodoende bleef het bedrijf in
tact, teneinde er wedejrom opdrachten op
vliegtuigen mochten binnenkomen, deze on
verwijld te kunnen uitvoeren.
Onderhoud met de directie.
In verband met het bovenstaande en met
het feit, dat thans ook de directie van de
K N.I.L.M. in principe besloten zou hebben
zich twee Douglas E>C. 2-vliegtuigen aan te
schaffen, welke naar wii vernemen ook
in Amerika zullen worden gebouwd, hebben
wij een bezoek gebracht aan de Aviolanda,
waar wij door de directie, de heeren Hugo
Burgerhout en P. A. van de Velde, werden
ontvangen.
De heer Hugo Burgerhout is meer bekend
als directeur van Burgerhout's Machinefa
briek en Scheepswerf te Rotterdam, welke
onderneming verschillende opdrachten
o.a. de sluisdeuren voor de groote sluis te
IJmuiden heeft uitgevoerd.
Op onze vraag of Aviolanda in staat zou
zijn geweest de 14 in Amerika bestelde Dou-
glas-toestellen voor de K.L.M. te bouwen,
verklaarde de directie, dat Aviolanda hiertoe
volkomen in staat zou zijn geweest. Zonder
daarmede crit'ek op de regeering of K.L.M.
te willen uitoefenen, zeide zij het zeer te be
treuren, dat deze opdracht voor, Holland en
speciaal voor Aviolanda verloren was ge
gaan. Drie jaar had de fabriek op ojxlrach-
ten gewacht en hier was een prachtopdracht,
geheel metaalbouw.
Waar Aviolanda de eenige fabriek in Ne
derland is, compleet geoutilleerd en ook thans
nog voorzien van specialisten voor metaal
bouw, ware deze opdracht zeer welkom ge
weest.
„Had u de ojxJracht op tijd kunnen uitvoe
ren?" vroegen wij vervolgens. „Indien ten tij
de der bestelling aldus luidde het antwoord
„alle hoofdteekeningen gereed waren ge
weest, hetgeen uit de mededeelingen dat er
destijds in Amerika reeds verscheidene Dou
glastoestellen van hetzelfde type bestonden
mag blijken, hadden wij met den bouw direct
kunnen beginnen en ware een levering in den
geëischten tijd geen bezwaar geweest. Doch
ook al zou zulks niet mogelijk zijn geweest,
zoo bestond er o.i. toch geen bezwaar tegen
om desnoods in combinatie met de Fokkerfa
brieken den bouw ter hand te nemen".
Hieraan voegde de directie toe: „Het zijn
werkelijk geen looze woorden: wij zijn iecfe-
ren dag bereid ons woord waar te maken.
Als de regeering of de K.L.M. ons morgen
een opdracht geven zou om Douglas-toestel-
len te bouwen, zal Aviolanda met haar er
varing op het gebied van metaalbouw (een
ervaring die Fokker bij al het goede, dat hij
presteert, mist!) de Douglas-toestellen met
dezelfde accuratesse afleveren als zij indertijd
de Dornier-vliegbooten en de Curtiss-Jagers
afleverde. Toen de bouw der Dornier-vlieg
booten in vollen gang was, had Aviolanda de
productie zoo weten op te voeren, dat iedere
maand 1 vliegboot de fabriek kon verlaten,
terwijl men toen reeds maatregelen had
overwogen, de productie indien noodig op te
voeren op aflevering van 1 boot alle 14 da
gen".
Op onze vraag of het feit, dat de Fokker
fabrieken de licentie der Douglas-machines
verworven had, de fabricage in Nederland
niet in den weg gestaan heeft, antwoordde de
directie, dat zij, uitgaande van haar meening,
dat de heer Fokker in zijn hart een goed Ne
derlander is, wellicht reeds uit zichzelf, ech
ter zeker met lichten druk van de zijde der
K.L.M. en regeering, te bewegen zou zijn ge
weest, aan het nationale belang van het hier
in het land houden van den order mede te
werken. Ook wat den prijs betreft, waren de
heeren Burgerhout en Van de Velde de over
tuiging toegedaan, dat deze kwestie de zaak
nimmer in den weg had kunnen staan, ook ai
kon hieromtrent, zonder aan den hand van
meer nauwkeurige gegevens berekeningen te
hebben gemaakt, weinig gezegd worden.
Voor Aviolanda zou in het gegeven geval
de commercieele zijde van de zaak geen rol
van eenige beteekenis hebben gespeeld tegen
over de mogelijkheid, het volledig uitgeruste
en van de modernste machines voorziene be
drijf in deze tijden gaande te houden. Boven
dien zou de Hollandsche prijs zeker niet be
langrijk van den Amerikaanschen afgeweken
hebben. Men had echter bovendien het enor-
11
li
zeggen de oudere lezors uit Stad en
vorre Omgeving.
Zij is een familiestuk geworden, eon
trouwe vriend van 137 jaar.
zeggen de jongere lezers uit Stad én
verre Omgeving.
Zfj is een familiestuk gebleven, omdat
ze, ondanks haar leeftijd, jong en frisch
bleef.
Een krant, die zoo lang het vertrouweu
hield van alle lezers, is dè krant voor
den zakenman.
Zf)n advertentie geniet ook ver-
trouwen
me voordeel gehad, dat gedurende een lange
reeks van maanden eenige honderden bekwa
me werklieden op eervolle wijze het brood
voor hunne gezinnen hadden kunnen verdie
nen, terwijl deze nu verplicht waren hierin
door steun van rijk en gemeenten te voorzien.
Behalve de gespaarde steungelden, zou de
moreele steun der regeering bij plaatsing
van den order in Nederland veelvouden heb
ben vertegenwoordigd van een eventueel ge
ring verschil in prijs.
Tenslotte verklaarden de heeren Burger
hout en van de Velde, dat het hun pijnlijk had
getroffen, dat de minister van financiën blij
kens zijn uitspraak in de zitting van de Twee
de Kamer van 7 Maart j.1. de wordings- en
ontwikkelingsgang van Aviolanda over het
hoofd schijnt te hebben gezien. In zijn ant
woord op door den heer Westerman gestelde
vragen had de minister toch als motief voor
de bestelling in Amerika van de Douglas-
vliegtuigen te kennen gegeven, dat de N.V.
Nederlandsche Vliegtuigenfabriek o.m. in be
slag was genomen door de aflevering der
eerste toestellen van de F 22 en F 36 en „de
overige Nederlandsche fabrieken zich tot dus
verre voornamelijk op den bouw van sport-
vliegtuigen hebben toegelegd".
De directie der „Aviolanda" zeide dit laat
ste gedeelte van de ministerieele verklaring te
meer te betreuren, wijl haar fabriek juist in
opdracht van de regeering veel belangrijk
werk tot volle tevredenheid heeft verricht en
zij zich door een dergelijke officieele uiting
van onbekendheid met haar prestaties onbil
lijk behandeld gevoelt.
Commentaar van bevoegde zijde.
Bij informatie te bevoegder plaatse te 's-
Gravenhage is ons omtrent het bovenstaande
gebleken, dat de mededeeling, dat de Avio
landa ook eenige Koolhoven-vliegtuigen ge
bouwd heeft in opdracht van de K.LIM. niet
volkomen juist is. Aangezien Koolhoven het
werk niet geheel af kon, heeft hij na overleg
met de K.L.M. den bouw van eenige onder-
deelen (rompen) uitbesteed aan Aviolanda.
Deze vliegtuigen zijn 4-persoons vliegtuigen,
die als sportvliegtuigen te beschouwen zijn.
De mededeeling van dien aard had uiteraard
geen betrekking op den bouw van leger- en
marinevliegtuigen maar op de mogelijkheid
om hier te lande verkeersvliegtuigen te bou
wen, zoodat er geen aanleiding is voor Avio
landa, die nimmer zulke vliegtuigen gebouwd
heeft, zich hierover te beklagen. Overigens
achtte men het niet duidelijk, waarom Avio
landa, indien zij voor de K.L.M. Douglas-
vliegtuigen had willen bouwen, niet de noo-
dige stappen heeft gedaan bij de K L.M en
bij Fokker, om een opdracht hiertoe te ver
krijgen.
DE „PELIKAAN" NAAR INDIE
VERTROKKEN
Gistermorgen om 6 uur 30 minuten is
het K. L. M. vliegtuig „Pelikaan" van
Schiphol naar Batavia vertrokken met
als gezagvoerder de heer L. Brugman. De
lading bestaat uit 306.945 K G. briefpost,
44.995 K.G. pakketpost en 424 K.G goe
deren. De volgende passagiers zijn ge
boekt: 2 Calcutta-Bangkok, 1 Calcutta*
Singapore en 1 Bangkok-Alor Star. Een
van de passagiers van Calcutta naar
Bangkok reiët de volgende met de
„Oehoe" door van Bangkok naar Bata
via en gaat den lOden April te Batavia
weer aan boord van de „Pelikaan" en
vliegt dan mee tot Cairo.
SCHOENCRÈME
Groote doos 10 ets. Extra groote doos 15 ets.
fauiMeton
uit het Engelsch van Hugh Walpole
en J. B. Prietsley, door H. A C S.
47)
De gevolgen zijn, natuurlijk, duidelijk ge
noeg. Drinken, vrouwen, schulden, ge.d-
schieters, leugens, slechte gezondheid en dan
durf ik zeggen (ofschoon hij 't niet wilde
toegeven), erger dingen, die hem als alles be
kend was, terecht doen komen, heel dicht,
bij de teedere klauwen der wet. In elk ge
val, dat is het, waar hij angst voor heeft,
nu. Hij ziet de gevangenis, die hem aan
kijkt. Enkele jaren geleden ontmoette hij
Mulligan, den dikken, bleeken, vrouwen
vervolgenden gentleman, over wien ik al ge
schreven heb. Mulligan leeft, blijkt het, van
arme schepselen als Rossett, en haalt er,
zou ik denken, iets heel moois uit. Welke
greep precies Mulligan op den jongen heeft,
weet ik niet valschheid in geschrifte komt
er bij te pas, vermoed ik. In ieder geval,
Mulligan is Rossett's hel op aarde. Hij
jaagt hem, avond en morgen, op. Hij kan
hem niet ontsnappen, waar hij ook heen
gaat. Het noemen van Mulligan zelfs jaagt
hem al de stuipen op het lijf. Hij zweet Mul
ligan uit elke porie.
En zoo je zult je verwonderen, Bob,
dat op dat moment ik den jongen niet in
kleine stukjes scheurde, en hem uit het raam
gooide kwam hij steeds dichter bij het
vuilste en beestachtigste deel van zijn ge
schiedenis, namelijk dat hij Mulligan zou
helpen in de gunst te komen bij Jean. Dat
is de wijze, waarop hij het voorstelde. Zelfs
hij durfde niet heelemaal al de consequen
ties onder woorden brengen. Mulligan heeft
Jean laten begrijpen, dat „als hij het in or
de kon maken met zijn zuster", hij, Mulli
gan, het „in orde maken zal" met den
jongen Rossett.
Bij dit punt verspilde ik geen woorden om
vriend Rossett uit te leggen wat hij was.
Geen woorden of zelfs slagen van mij zouden
in het minst invloed op hem gehad heb
ben. Hij was ver van mij weg, in oorden
van duisternis en vreeselijkheden, waar ik
hem nooit zou kunnen volgen. Ook had ik
niet veel gelegenheid. Hij brak plotseling
los (en zonder dat hij in het minst wist,
dat hij het deed) in een söort Apologia pro
vita sua
Zijn opinie was, dat hem nooit ook maar
een oogenblik, een eerlijke kans gegeven
was. Hij was, van het begin af, omringd
van menschen, die hem niet begrepen. Hij
was, van het begin af, gedwongen geworden
zichzelf als een gek en een zwakkeling te
beschouwen. Omdat hij niet als zijn vader
was, omdat hij sport en de open lucht en de
streek haatte (die haat was in hem geboren
en heelemaal niet zijn fout) was hij gegooid
en geschopt en veracht. Wel, vroeg ik hemj'
voor had
hij dan wel belai
wat zou hij gedaan hebben als hem
waar
gehad?
een kans gegevqn was?
O, mechanica iets, waarbij machines te
pas komen. Hij zou daarin een kraan ge
weest zijn, als hem maar half de ge'egenheid
gegeven was. Niemand begreep een motor
wagen beter dan hij deed en jaren geleden,
voordat motorwagens nog iets beteekenden,
was het al zoo geweest. Iets dat met machi
nerieën te maken heeft. Maar ieder en alles
was tegen hem geweest. Jean kwam hier ook
bij te pas. Zij had hem in het verderf ge
stort, door haar mooie domme ideën over
hem, meenend, dat hit edel en grootmoedig
en als de rest was. Natuurlnk was hij niet
edel. Hij was precies als ieder andere vent.
Wie hoorde ooit van iemand, die edel was
met het soort vader, dat hii had? Als zij
hem slechts zijn gang hadden laten gaan!
Als men hem tien jaren geleden
een pond of twee gegeven had en in
het een of ander, dat. met machinerie te
maken heeft, had geduwd, dan zou hij even
goed als een van hen gewï'S4 zijn. Maar hij
had nooit eenig geluk gehad, geen schaduw
van geluk.
En dat heeft hij, misschien, niet gehad.
Wie zal het zeggen? Ik niet in ieder geval
Echter, hij had niet veel tijd om over zijn
geval beschouwingen te houden en ik had
net evenmin. Ik vertelde hem niet, dat Jean
hier was. Hij gelooft, dat zij nog: in Cum-
berland is. De schaduw van Mulligan hangt
om hem heen. Je kunt dat groote akelige
zwijn zien schuiven, zooals hij dat doet.
Iets moet gedaan worden en dat vlug.
De iongen huilde tenslotte, boosaardig,
geschokt, onafgebroken snikkend. Ik kon
dat niet uithouden en kwam van hem af,
doordat ik beloofde, dat er iets gedaan zou
worden. Maar wat? Er is hier een wereld,
Bob, waar ik geen begrip van heb. Ik kan
nu heel gemakkelijke stomme dingen doen,
bij de stappen, die ik neem. Ik beweeg mij
in het duister. Maar Jean komt mor
gen en met haar aan mijn zijde ben ik tot
alles bereid.
Met toegenegenheid, MARK.
„De Bruine Stier".
Garrowdale.
Beste Mark,
Veel dank voor je twee brieven. Ik hoor
de, dat Jean was vertrokken, maar zag haar
niet voor zij ging. De man Mulligan, nuch-
ter bekeken in het licht van Garrowdale,
schijnt even ver af als een pherodactyl De
dingen aan jouw eind blijken een fraaie
boel te zijn en ofschoon ik mijzelf, eerlijk
gezegd, beschouw als van niet veel waarde
met het oog op zulke vuile zaakjes, sta ik,
natuurlijk, tot je dienst. Spreek het uit en ik
zal binnen vier en twintig uren of minder bij
je zijn.
•i ^en'?e' wa* 'k v°or je doen kan, doe
ik: ik houd den ouden Rossett aangenaam
bezig. Ik geloof, dat, als ik hier niet was,
hij opeens een antiek Gladstone-valies zou
pakken en op jullie allen in Londen neerda
len, en wat dan zou gebeuren laat ik aan
jouw verbeelding over (ofschoon ik hem
graag Mulligan zou zien neerslaan, wat hij
zeker zou doen, zoodra hij 't creatuur onder
zijn oogen zou krijgen). Het is het eenige,
dat hier gebeurd is. Marjorie heb ik niet ge
zien sinds ons laatste dwaze dispuut bij de
brug. Ik weet echter, dat zij nog in Lamb-
dale is, een feit, dat mij gerust stelt. Mrs.
Masham heb ik ééns gezien en heb met
haar weer gepraat over Rossett. Inderdaad
kwam zij erg vlug over dit onderwerp te
spreken. Zij wenscht wat land hier in de
buurt te koopen
Wat mij weer op Rossett brengt, die de
laatste twee of drie dagen standjes gemaakt
heeft en weer goed werd, een heele boel kee;
ren. Den eersten keer, dat hij kwam, was h')
woedend boos en dat met een voorvaderlijke
stem, die wel profeteerde. Zi n zoon was een
dronken koppelaar, zijn dochter een half
wijs juffertje, dat behoefte had achter hem
aan te sjouwen en zoo voort. Hij begon jou
uit te schelden, tot ik mijn geduld verloor,
hem vertelde, dat jij een vriend van mij bent
en dat hij onzin praatte. Toen viel de storm
op mij. Hij stond daar, boven mij uitstekend
en woest naar beneden starend, terwijl de
aderen op zijn voorhoofd gezwollen waren.
Hij noemde mij een verduivelden gek.
Wordt vervolgd-
I