Erdal Twee keer per week naar Bandoeng. De bestelling der14 Douglas-vliegtuigen DE KRANT VAN COSTER" DE AIKMAARSCHE COURANT" zoo goed voor 't leer! HET GEHEIMZINNIGE LANDHUIS Nederland krijgt 150 luchtverbindingen per dag. EEN NIEUW SEIZOEN. Ook „Aviolanda" te Papendrecht was gegadigde. - Een onderhoud met de directie. LucMvdarl. mmb lifnan van da K. l.M. au da mat somanwaffcanda mootschöppijan. - lijnan gahaal vitgavoard door bi londicho luchtvoortmootKhoppijan. Amttafdam-Batavtafiin (tot 12 Juni ftjkseha tf inrt vto Mucsalla ionn) Von 12 Juni of fwaomool por w Halo/loJprig. r 0 Stadan. waNta1 Het nieuwe seizoen bij de K.L.M begint op 1 April. Dan gaat mer. weer een flinken stap vooruit op den weg die den groei van het Ne- derlandsche luchtverkeer aangeeft Nieuwe diensten zullen worden aan gelegd, de snelheid en de frequentie zullen worden vergroot Doch het voornaamste is wel, dat met ingang van dezen zomer de dienst op de Indië-lijn verdubbeld zal worden Van 12 Juni af zal twee maal per week in 534 dag naar Indië worden gevlogen. De directeur van de K L Mde heer Plesman, heeft ons gisteren het een en ander meegedeeld over de plannen van zijn maat schappij voor de naaste toekomst, waarbij hij er de aandacht op vestigde, dat men thans stond voor een algemeene verkeers- uitbreiding, die elke vroegere ontwikkeling in de schaduw stelt. Aan verhoogde snel heid en vergroote frequentie op het geheele Europeesche luchtnet dankt men dezen zo mer tallooze voortreffelijke aansluitingen, zoodat Nederland 150 luchtverbindingen per dag krijgt. Uit Nederland kan men 80 der voornaamste Europeesche steden binnen één dag bereiken, hetgeen neerkomt op een dagelijksch contact met 45 millioen men- schen. Op bijgaand kaartje krijgt men daarvan een beeld. Nieuwe machines. Zoowel de verhoogde snelheid als de ver groote frequentie worden bij de K.L.M. ver kregen door een aanzienlijke uitbreiding van de luchtvloot. Tegen half Mei zal deze uit breiding haar beslag hebben gekregen. In het begin van dit jaar zijn drie Kool hoven taxivliegtuigen van het type FK 43 geleverd; de Fokker F 36 heeft de K.L.M. zoo juist overgenomen en in den loop van Maart en April volgen de drie Fokkers F 22 en de eerste Douglas DC 2 vliegtuigen. Deze Fokkervliegtuigen, resp. voor 32 en 22 pas sagiers, waarin men kan lunchen of het mid dagmaal gebruiken tijdens de vlucht, als mede de Douglastoestellen, die het laatste en beste zijn in snelheid en gerief, maken dat het publiek zich in dit zomerseizoen met een comfort en snelheid kan verplaatsen als nooit tevoren mogelijk is geweest. Nu de Bromvlieg, de Citroenvlinder en de Dar, zooals de K.L.M. de drie nieuwe FK taxi's gedoopt heeft, aan de vloot zijn toege voegd, zijn er 6 aantrekkelijke driepersoons taxivliegtuigen, die reeds druk in gebruik zijn en waarvan er enkele reeds over een groot deel van Europa gevlogen hebben. Verleden jaar was de vraag naar taxi's wel eens grooter dan het aanbod, maar nu het aantal verdubbeld is, heeft de K.L.M. een doeltreffende organisatie ten dienste van het publiek in het leven geroepen. De taxi's zijn over verschillende vliegvelden verdeeld; vier zijn op Schiphol, 1 op Waalhaven en 1 te Eindhoven gestationneerd. De Douglas vliegtuigen zullen ook wor den ingezet in den dienst op Twente en op Knocke. Niet echter in den dienst op Gronin gen, omdat het vliegveld te Eelde daarop nog niet in voldoende mate berekend is. De luchtlijnen. Door sneller materieel en een grootere frequentie, doch vooral ook door een toe nemende samenwerking tusschep de ver schillende Europeesche luchtvaartmaatschap pijen onderling is voor oezen zomer ver kregen, dat men van den buitenkant van Europa in één dag naar Amsterdam en zelfs naar Londen kan komen. Londen is dezen zomer zes maai per dag met Nederland ver bonden, vijf maal door de K L. M. en éénmaal door de Deutsche Lufthansa. Op den (ver laten) avonddienst naar Lenden sluiten ver bindingen uit verschillende steden aan, in de eerste piaats uit Beriijn De K. L. M-dierst LondenBerlijn v.v. zal dit jaar noj worden Verbeterd doordat de F36 op deze lijn komt. Verder onderhoudt de Deutsche Luft hansa nog twee diensten LondenBe.lijn v.v. De verbinding met Scandinavië is ook zeer verbeterd Naar Parijs bestaan dezen zomer weer vier verbindingen en de dienst op Huil en Livtrpoo! zal dit jaar op den lsten Mei heropend worden Iets nieuws is de dienst op Praag, waar aan de K L. M. van 1 April af in samenwer king met de Tsjechische maatschappij zal deelnemen, beide met Fokkers F 18. Een ge heel nieuwe verbinding is de lijn Amsterdiam- Frankfort-Milaan, in samenwerking met Duitsche en Italiaansche maatschappeen. Van 1 Mei af zal de K. L. M. op deze lijn met Douglas machines vliegen. Gedurende de Brusselsche tentoonstelling zal de K. L. M. het bezoek daaraan verge makkelijken door de instelling van een hoog- frequenten dienst met Douglas-vliegtuigen Vijf maal per dag kan men even naar Brussel overwippen en terug zijn er zeifs zes dien sten. Om 22,55 kan men nog uit Brussel ver trekken. Er rijdt een extra autobusdienst tus- schen hei vliegveld Haren en het tentoonstel lingsterrein, zoodat men tien minuten, nadat men uit het vliegtuig gestapt is, op de ten toonstelling is. Amsterdam—Batavia. De belangrijkste mededeeling, die de heer Presman ueed, was echter wel die van de verdubbeling ;an den dienst op dé lijn Am sterdamBatavia. Vap 12 Juni af zal deze dienst uitsluitend met Douglasvliegtuigen wordeh gevlogen, terwijldan de reisduur be kort wordt tot 5K dag. In 1934 heeft de KLM. 1.400.000 passa giers-K.M. wegens plaatsgebrek moeten wei- r\~ ..IUsvJ,..:u hA7pttifias- 1VII" geren. De vliegtuigen hadden een bezettings graad van 79 pet. De K L. M- stond nu voor de keus om èf de ruimte te vergrooten, of de L_ - JL r 1.4/-vziefa11on TA UC fttUO UUJ \Jl V4V luinm. iv aangeboden vracht over twee toestellen te verdeelen. Zij koos na lang wikken en wegen het laatste, omdat zij er ook een toeneming van het gebruik door verwacht. De ^omloop tijd van een brief wordt nu van 22 dagen op 13 dagen teruggebracht en wellicht zullen nu ook vele zakenmenschen van deze gelegen heid gebruik maken om eens over te wippen. Dit laatste wordt nog aangemoedigd door een verlaging van de passagiéisprijzen. Ten slotte hoopt men ook op een toeneming van het vervoer op de tusscnengelegen plaatsen. De vertrekdagen worden aan beide kanten Woensdag en Zaterdag en de aankomstdagen, eveneens aan beide zijden, Maandag en Don derdag. Men verwacht dat deze uitbreiding op de post ook een gunstigen invloed zal hebben. Een voordeel is ook. dat een brief, die de mail gemist heeft, straks maai drie dagen in plaats van een week zal blijven liggen. In West-Indië maakte de Snip het goed Er wordt een druk gebruik gemaakt van den dienst Cura?ao—Aruba en men denkt aan uitbreiding. Zoolang er nog maar één ma chine aanwezig is, moet de grootste voor zichtigheid worden betracht. Er zijn echter kapers op de kust in den vorm van Ameri- kaansche, Fransche, Duitsche en Engelsche concurrentie. Wil men de diensten in West- Indië uitbreiden, dan moet men er gauw bij wezen. Waarschijnlijk zal er nog dezen zomer meer materieel naar toe worden gezonden. Zeer belangrijk voor het luchtverkeer in Europa is nog ae uitbreiding, die de poste rijen eraan zullen geven, door zonder extra rechten eiken brief, waar dit de verzending bespoedigen zal met de luchtpost meae te geven. Hietover is gisteren reeds het een en ander medegedeeld. De plaats, die de K. L. M in het verkeerswezen gaat innemen, wordt van seizoen op seizoen belangrijker. 1'j- Ned.-Indische leger. Tevens bouwde zij ook eenige Koolhoven-vliegtuigen in orxiracht ""-M. itste drie iarqi. is deze fabriek, niet voldoende opdrachten voorzien, Toen destijds de Koninklijke Luchtvaart Maatschappij in Amerika de veertien Dou glas-vliegtuigen bestelde, welke zij met spoed geleverd wenschte te hebben voor den dienst op Indië, was daarmede aan de in bepaalde kringen gekoesterd hoop, dat deze vooral uit een oogpunt van werkverruiming belangrijke order voor ons land behouden zou blijven, defenitief den bodem ingeslagen. Als gegadig de voor de constructie van deze toestellen was opgetreden de N.V. Nederlandsche Vlieg- tuigenfabriek Fokker te Amsterdam, zulks mede in verband met het feit, dat Anthony Fokker de licentie der Douglas-machines ver worven had. Minder algemeen bekend is echter, dat er in ons land nog een tweede gegadigde is ge weest en wel de Aviolanda, Maatschappij voor Vliegtuigbouw N.V. te Papendrecht, welke onderneming een groot aantal belang rijke bestellingen voor de Nederlandsche re geering heeft uitgevoerd en dié zich juist op metaalbouw heeft gespecialiseerd. Er mag in dit verband aan herinnerd worden, dat aeze fabriek in de eerste zeven jaren van haar be staan 41 geheel van metaal1 vervaardigde Dornier-vliegbooten voor de Ned.-Indische marine heeft geléverdpfterwijl zij in dezen tijd tevens 6 Curtiss-Jagers bouwde voor het Ti aven- van de K.L.M, In de laatste drii meer van ||t. I H| daar door de crisis véle regeeringsopdrachten ;wer-den- uitgesteld. De,-ifiwctiè heeft, in over leg met commissarissen.'^n' aandeelhouders zich als plicht gestël.d'aè 'fabriek in bedrijf te houden, teneinde dagelijks gerèed te staan voor het leveren van vervangingsmaterieel en het doen van reparaties, welke dan ook, zij het in geringen omvang1, geregeld worden opgedragen. Zoodoende bleef het bedrijf in tact, teneinde er wedejrom opdrachten op vliegtuigen mochten binnenkomen, deze on verwijld te kunnen uitvoeren. Onderhoud met de directie. In verband met het bovenstaande en met het feit, dat thans ook de directie van de K N.I.L.M. in principe besloten zou hebben zich twee Douglas E>C. 2-vliegtuigen aan te schaffen, welke naar wii vernemen ook in Amerika zullen worden gebouwd, hebben wij een bezoek gebracht aan de Aviolanda, waar wij door de directie, de heeren Hugo Burgerhout en P. A. van de Velde, werden ontvangen. De heer Hugo Burgerhout is meer bekend als directeur van Burgerhout's Machinefa briek en Scheepswerf te Rotterdam, welke onderneming verschillende opdrachten o.a. de sluisdeuren voor de groote sluis te IJmuiden heeft uitgevoerd. Op onze vraag of Aviolanda in staat zou zijn geweest de 14 in Amerika bestelde Dou- glas-toestellen voor de K.L.M. te bouwen, verklaarde de directie, dat Aviolanda hiertoe volkomen in staat zou zijn geweest. Zonder daarmede crit'ek op de regeering of K.L.M. te willen uitoefenen, zeide zij het zeer te be treuren, dat deze opdracht voor, Holland en speciaal voor Aviolanda verloren was ge gaan. Drie jaar had de fabriek op ojxlrach- ten gewacht en hier was een prachtopdracht, geheel metaalbouw. Waar Aviolanda de eenige fabriek in Ne derland is, compleet geoutilleerd en ook thans nog voorzien van specialisten voor metaal bouw, ware deze opdracht zeer welkom ge weest. „Had u de ojxJracht op tijd kunnen uitvoe ren?" vroegen wij vervolgens. „Indien ten tij de der bestelling aldus luidde het antwoord „alle hoofdteekeningen gereed waren ge weest, hetgeen uit de mededeelingen dat er destijds in Amerika reeds verscheidene Dou glastoestellen van hetzelfde type bestonden mag blijken, hadden wij met den bouw direct kunnen beginnen en ware een levering in den geëischten tijd geen bezwaar geweest. Doch ook al zou zulks niet mogelijk zijn geweest, zoo bestond er o.i. toch geen bezwaar tegen om desnoods in combinatie met de Fokkerfa brieken den bouw ter hand te nemen". Hieraan voegde de directie toe: „Het zijn werkelijk geen looze woorden: wij zijn iecfe- ren dag bereid ons woord waar te maken. Als de regeering of de K.L.M. ons morgen een opdracht geven zou om Douglas-toestel- len te bouwen, zal Aviolanda met haar er varing op het gebied van metaalbouw (een ervaring die Fokker bij al het goede, dat hij presteert, mist!) de Douglas-toestellen met dezelfde accuratesse afleveren als zij indertijd de Dornier-vliegbooten en de Curtiss-Jagers afleverde. Toen de bouw der Dornier-vlieg booten in vollen gang was, had Aviolanda de productie zoo weten op te voeren, dat iedere maand 1 vliegboot de fabriek kon verlaten, terwijl men toen reeds maatregelen had overwogen, de productie indien noodig op te voeren op aflevering van 1 boot alle 14 da gen". Op onze vraag of het feit, dat de Fokker fabrieken de licentie der Douglas-machines verworven had, de fabricage in Nederland niet in den weg gestaan heeft, antwoordde de directie, dat zij, uitgaande van haar meening, dat de heer Fokker in zijn hart een goed Ne derlander is, wellicht reeds uit zichzelf, ech ter zeker met lichten druk van de zijde der K.L.M. en regeering, te bewegen zou zijn ge weest, aan het nationale belang van het hier in het land houden van den order mede te werken. Ook wat den prijs betreft, waren de heeren Burgerhout en Van de Velde de over tuiging toegedaan, dat deze kwestie de zaak nimmer in den weg had kunnen staan, ook ai kon hieromtrent, zonder aan den hand van meer nauwkeurige gegevens berekeningen te hebben gemaakt, weinig gezegd worden. Voor Aviolanda zou in het gegeven geval de commercieele zijde van de zaak geen rol van eenige beteekenis hebben gespeeld tegen over de mogelijkheid, het volledig uitgeruste en van de modernste machines voorziene be drijf in deze tijden gaande te houden. Boven dien zou de Hollandsche prijs zeker niet be langrijk van den Amerikaanschen afgeweken hebben. Men had echter bovendien het enor- 11 li zeggen de oudere lezors uit Stad en vorre Omgeving. Zij is een familiestuk geworden, eon trouwe vriend van 137 jaar. zeggen de jongere lezers uit Stad én verre Omgeving. Zfj is een familiestuk gebleven, omdat ze, ondanks haar leeftijd, jong en frisch bleef. Een krant, die zoo lang het vertrouweu hield van alle lezers, is dè krant voor den zakenman. Zf)n advertentie geniet ook ver- trouwen me voordeel gehad, dat gedurende een lange reeks van maanden eenige honderden bekwa me werklieden op eervolle wijze het brood voor hunne gezinnen hadden kunnen verdie nen, terwijl deze nu verplicht waren hierin door steun van rijk en gemeenten te voorzien. Behalve de gespaarde steungelden, zou de moreele steun der regeering bij plaatsing van den order in Nederland veelvouden heb ben vertegenwoordigd van een eventueel ge ring verschil in prijs. Tenslotte verklaarden de heeren Burger hout en van de Velde, dat het hun pijnlijk had getroffen, dat de minister van financiën blij kens zijn uitspraak in de zitting van de Twee de Kamer van 7 Maart j.1. de wordings- en ontwikkelingsgang van Aviolanda over het hoofd schijnt te hebben gezien. In zijn ant woord op door den heer Westerman gestelde vragen had de minister toch als motief voor de bestelling in Amerika van de Douglas- vliegtuigen te kennen gegeven, dat de N.V. Nederlandsche Vliegtuigenfabriek o.m. in be slag was genomen door de aflevering der eerste toestellen van de F 22 en F 36 en „de overige Nederlandsche fabrieken zich tot dus verre voornamelijk op den bouw van sport- vliegtuigen hebben toegelegd". De directie der „Aviolanda" zeide dit laat ste gedeelte van de ministerieele verklaring te meer te betreuren, wijl haar fabriek juist in opdracht van de regeering veel belangrijk werk tot volle tevredenheid heeft verricht en zij zich door een dergelijke officieele uiting van onbekendheid met haar prestaties onbil lijk behandeld gevoelt. Commentaar van bevoegde zijde. Bij informatie te bevoegder plaatse te 's- Gravenhage is ons omtrent het bovenstaande gebleken, dat de mededeeling, dat de Avio landa ook eenige Koolhoven-vliegtuigen ge bouwd heeft in opdracht van de K.LIM. niet volkomen juist is. Aangezien Koolhoven het werk niet geheel af kon, heeft hij na overleg met de K.L.M. den bouw van eenige onder- deelen (rompen) uitbesteed aan Aviolanda. Deze vliegtuigen zijn 4-persoons vliegtuigen, die als sportvliegtuigen te beschouwen zijn. De mededeeling van dien aard had uiteraard geen betrekking op den bouw van leger- en marinevliegtuigen maar op de mogelijkheid om hier te lande verkeersvliegtuigen te bou wen, zoodat er geen aanleiding is voor Avio landa, die nimmer zulke vliegtuigen gebouwd heeft, zich hierover te beklagen. Overigens achtte men het niet duidelijk, waarom Avio landa, indien zij voor de K.L.M. Douglas- vliegtuigen had willen bouwen, niet de noo- dige stappen heeft gedaan bij de K L.M en bij Fokker, om een opdracht hiertoe te ver krijgen. DE „PELIKAAN" NAAR INDIE VERTROKKEN Gistermorgen om 6 uur 30 minuten is het K. L. M. vliegtuig „Pelikaan" van Schiphol naar Batavia vertrokken met als gezagvoerder de heer L. Brugman. De lading bestaat uit 306.945 K G. briefpost, 44.995 K.G. pakketpost en 424 K.G goe deren. De volgende passagiers zijn ge boekt: 2 Calcutta-Bangkok, 1 Calcutta* Singapore en 1 Bangkok-Alor Star. Een van de passagiers van Calcutta naar Bangkok reiët de volgende met de „Oehoe" door van Bangkok naar Bata via en gaat den lOden April te Batavia weer aan boord van de „Pelikaan" en vliegt dan mee tot Cairo. SCHOENCRÈME Groote doos 10 ets. Extra groote doos 15 ets. fauiMeton uit het Engelsch van Hugh Walpole en J. B. Prietsley, door H. A C S. 47) De gevolgen zijn, natuurlijk, duidelijk ge noeg. Drinken, vrouwen, schulden, ge.d- schieters, leugens, slechte gezondheid en dan durf ik zeggen (ofschoon hij 't niet wilde toegeven), erger dingen, die hem als alles be kend was, terecht doen komen, heel dicht, bij de teedere klauwen der wet. In elk ge val, dat is het, waar hij angst voor heeft, nu. Hij ziet de gevangenis, die hem aan kijkt. Enkele jaren geleden ontmoette hij Mulligan, den dikken, bleeken, vrouwen vervolgenden gentleman, over wien ik al ge schreven heb. Mulligan leeft, blijkt het, van arme schepselen als Rossett, en haalt er, zou ik denken, iets heel moois uit. Welke greep precies Mulligan op den jongen heeft, weet ik niet valschheid in geschrifte komt er bij te pas, vermoed ik. In ieder geval, Mulligan is Rossett's hel op aarde. Hij jaagt hem, avond en morgen, op. Hij kan hem niet ontsnappen, waar hij ook heen gaat. Het noemen van Mulligan zelfs jaagt hem al de stuipen op het lijf. Hij zweet Mul ligan uit elke porie. En zoo je zult je verwonderen, Bob, dat op dat moment ik den jongen niet in kleine stukjes scheurde, en hem uit het raam gooide kwam hij steeds dichter bij het vuilste en beestachtigste deel van zijn ge schiedenis, namelijk dat hij Mulligan zou helpen in de gunst te komen bij Jean. Dat is de wijze, waarop hij het voorstelde. Zelfs hij durfde niet heelemaal al de consequen ties onder woorden brengen. Mulligan heeft Jean laten begrijpen, dat „als hij het in or de kon maken met zijn zuster", hij, Mulli gan, het „in orde maken zal" met den jongen Rossett. Bij dit punt verspilde ik geen woorden om vriend Rossett uit te leggen wat hij was. Geen woorden of zelfs slagen van mij zouden in het minst invloed op hem gehad heb ben. Hij was ver van mij weg, in oorden van duisternis en vreeselijkheden, waar ik hem nooit zou kunnen volgen. Ook had ik niet veel gelegenheid. Hij brak plotseling los (en zonder dat hij in het minst wist, dat hij het deed) in een söort Apologia pro vita sua Zijn opinie was, dat hem nooit ook maar een oogenblik, een eerlijke kans gegeven was. Hij was, van het begin af, omringd van menschen, die hem niet begrepen. Hij was, van het begin af, gedwongen geworden zichzelf als een gek en een zwakkeling te beschouwen. Omdat hij niet als zijn vader was, omdat hij sport en de open lucht en de streek haatte (die haat was in hem geboren en heelemaal niet zijn fout) was hij gegooid en geschopt en veracht. Wel, vroeg ik hemj' voor had hij dan wel belai wat zou hij gedaan hebben als hem waar gehad? een kans gegevqn was? O, mechanica iets, waarbij machines te pas komen. Hij zou daarin een kraan ge weest zijn, als hem maar half de ge'egenheid gegeven was. Niemand begreep een motor wagen beter dan hij deed en jaren geleden, voordat motorwagens nog iets beteekenden, was het al zoo geweest. Iets dat met machi nerieën te maken heeft. Maar ieder en alles was tegen hem geweest. Jean kwam hier ook bij te pas. Zij had hem in het verderf ge stort, door haar mooie domme ideën over hem, meenend, dat hit edel en grootmoedig en als de rest was. Natuurlnk was hij niet edel. Hij was precies als ieder andere vent. Wie hoorde ooit van iemand, die edel was met het soort vader, dat hii had? Als zij hem slechts zijn gang hadden laten gaan! Als men hem tien jaren geleden een pond of twee gegeven had en in het een of ander, dat. met machinerie te maken heeft, had geduwd, dan zou hij even goed als een van hen gewï'S4 zijn. Maar hij had nooit eenig geluk gehad, geen schaduw van geluk. En dat heeft hij, misschien, niet gehad. Wie zal het zeggen? Ik niet in ieder geval Echter, hij had niet veel tijd om over zijn geval beschouwingen te houden en ik had net evenmin. Ik vertelde hem niet, dat Jean hier was. Hij gelooft, dat zij nog: in Cum- berland is. De schaduw van Mulligan hangt om hem heen. Je kunt dat groote akelige zwijn zien schuiven, zooals hij dat doet. Iets moet gedaan worden en dat vlug. De iongen huilde tenslotte, boosaardig, geschokt, onafgebroken snikkend. Ik kon dat niet uithouden en kwam van hem af, doordat ik beloofde, dat er iets gedaan zou worden. Maar wat? Er is hier een wereld, Bob, waar ik geen begrip van heb. Ik kan nu heel gemakkelijke stomme dingen doen, bij de stappen, die ik neem. Ik beweeg mij in het duister. Maar Jean komt mor gen en met haar aan mijn zijde ben ik tot alles bereid. Met toegenegenheid, MARK. „De Bruine Stier". Garrowdale. Beste Mark, Veel dank voor je twee brieven. Ik hoor de, dat Jean was vertrokken, maar zag haar niet voor zij ging. De man Mulligan, nuch- ter bekeken in het licht van Garrowdale, schijnt even ver af als een pherodactyl De dingen aan jouw eind blijken een fraaie boel te zijn en ofschoon ik mijzelf, eerlijk gezegd, beschouw als van niet veel waarde met het oog op zulke vuile zaakjes, sta ik, natuurlijk, tot je dienst. Spreek het uit en ik zal binnen vier en twintig uren of minder bij je zijn. •i ^en'?e' wa* 'k v°or je doen kan, doe ik: ik houd den ouden Rossett aangenaam bezig. Ik geloof, dat, als ik hier niet was, hij opeens een antiek Gladstone-valies zou pakken en op jullie allen in Londen neerda len, en wat dan zou gebeuren laat ik aan jouw verbeelding over (ofschoon ik hem graag Mulligan zou zien neerslaan, wat hij zeker zou doen, zoodra hij 't creatuur onder zijn oogen zou krijgen). Het is het eenige, dat hier gebeurd is. Marjorie heb ik niet ge zien sinds ons laatste dwaze dispuut bij de brug. Ik weet echter, dat zij nog in Lamb- dale is, een feit, dat mij gerust stelt. Mrs. Masham heb ik ééns gezien en heb met haar weer gepraat over Rossett. Inderdaad kwam zij erg vlug over dit onderwerp te spreken. Zij wenscht wat land hier in de buurt te koopen Wat mij weer op Rossett brengt, die de laatste twee of drie dagen standjes gemaakt heeft en weer goed werd, een heele boel kee; ren. Den eersten keer, dat hij kwam, was h') woedend boos en dat met een voorvaderlijke stem, die wel profeteerde. Zi n zoon was een dronken koppelaar, zijn dochter een half wijs juffertje, dat behoefte had achter hem aan te sjouwen en zoo voort. Hij begon jou uit te schelden, tot ik mijn geduld verloor, hem vertelde, dat jij een vriend van mij bent en dat hij onzin praatte. Toen viel de storm op mij. Hij stond daar, boven mij uitstekend en woest naar beneden starend, terwijl de aderen op zijn voorhoofd gezwollen waren. Hij noemde mij een verduivelden gek. Wordt vervolgd- I

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1935 | | pagina 6